achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@oekraine

Weekupdate Oekraïne (21). Rusland roept noodtoestand uit op de Krim, angst voor 'Russische provocatie' richting Baltische staten

Weer een week in het Slavische theater

Ja noodtoestand noodtoestand wat is een noodtoestand als je een land binnenvalt, de boel bezet en annexeert, vliegvelden en bases en infrastructuur tot je neemt, onder militaire controle een soort referendum 'wint' en dan ellende krijgt als het thuisland daar moeilijk over doet. WELNU: het heetste hangijzer van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne de voorbije week is de Krim. Nu probeert Oekraïne de Krim al maanden te isoleren door bruggen en toegangswegen te torpederen (zo werd de Krimburg meerdere keren aangevallen) maar nu wordt het toch wel penibel voor Rusland. Door Oekraïense aanvallen op de infrastructuur zijn er grote brandstoftekorten. Nu is peut al langer op de bon (max. 20 liter per voertuig per week), maar het wordt nu zo erg dat Rusland de noodtoestand heeft uitgeroepen. Alsof daar nog geen sprake van was.

Ook elders in het Moederland krijgt Rusland beuk van de Oekraïeners: afgelopen nacht werd de Russische olie- en energie-infrastructuur weer aangevallen. De olieraffinaderij Slavyansk in Krasnodar (300 km van de frontlinie) werd getroffen, alsook een raffinaderij in Yaroslavl (700 km van de frontlinie). Zelensky jubelt op Twitter: "We continue our operations that weaken Russia’s ability to wage this war. Each of our long-range sanctions means fewer resources serving Russia’s war machine, and another step toward peace. We will continue to respond to Russian terror." Blijven strijden tegen de Russische terreur!

Met de brandende olieraffinaderijen en aanvallen diep in Rusland begint Vladje Poetin langzaam maar zeker te vragen om vredesonderhandelingen en dat is opmerkelijk, omdat hij natuurlijk altijd heeft geroepen dat hij Oekraïne in een paar dagen zou inlijven. "Russia, as has been stated repeatedly, is ready for peace negotiations with Ukraine", zei hij maandag: "Rusland is klaar voor onderhandelingen met Oekraïne." In Oekraïne geloven ze Poetin natuurlijk niet op z'n mooie blauwe ogen. Ander dingetje: volgens 'bronnen' van The Guardian zou de in het nauw gedreven Poetin bezig zijn om prikken uit te delen aan de Baltische staten en misschien zelfs Polen, om de bereidheid van de NAVO te testen. Ach ja, oorlog.

Ander belanghebbend nieuws van de week: een grote gevangenenruil tussen beide landen. 160 man per land en dat levert uiteraard weer hartverscheurende beelden op (zie video onder). Komt allemaal door bemoeienis van de Vredespresident Donald Trump, die betrokken was bij onderhandelingen om in totaal en in fases 1.000 man per land over te laten steken. En dan tot slot, niet per se gewichtig maar toch het vermelden waard: Sergei Ivanov is dood. Hij was voormalig minister van Defensie van Rusland, was een van de vertrouwelingen van Poetin en gold in het verleden nog als iemand die Poetin (tijdelijk) zou kunnen opvolgen. In 2008 werd echter niet hij, maar Dmitry Medvedev naar voren geschoven. Geen nieuws over de doodsoorzaak, dus die zal wel uit een raam gekletterd zijn, of zich hebben verslikt in een bordje paddestoelen. Tot volgende week!

Dankbaar voor onze verslaggeving?

Bedrag:

Bassiehof – Dilan Yesilgöz’ drones voor Kiev blijken opeens 700 kruisraketten

Haar Oekraïense collega is wél eerlijk over gift van kwart miljard

Het is spijtig dat niemand aan Nederlandse zijde Mychajlo Fedorov vorige week woensdag vroeg even een nieuw pak te gaan halen bij de Haagse Bijenkorf. Het draagt niet bij aan het draagvlak dat de Oekraïense minister van Defensie op de dag dat hij een half miljard Nederlands belastinggeld toegezegd krijgt, zich kleedt als de Oostblok uitsmijter van een ranzige discotheek. Wat ook niet helpt: minister van Defensie Dilan Yesilgöz (VVD) heeft over die bijdrage gelogen.

Fedorov vertrok dus niet met lege handen: Yesilgöz gaf hem een steunpakket ter waarde van 500 miljoen euro mee. De ene helft bestaat uit onder meer reguliere munitieleveringen, de andere helft uit 250 miljoen euro voor ‘drones’. Die worden gekocht bij de Nederlandse defensie-industrie, meldde Defensie.

Maar dat klopt niet: het gaat niet om drones maar om kruisraketten. Dat werd duidelijk omdat Fedorov dat een dag later letterlijk zei na een Brusselse bijeenkomst met onder meer zijn baas Volodymyr Zelensky en NAVO-chef Mark Rutte. De minister noemde tegenover de Oekraïense pers zelfs het aantal: 700 kruisraketten. Die - dat klopt wél - worden gebouwd door een Nederlands bedrijf.

Grootschalige Oekraïense droneaanval op industrie Moskou - ongekende beelden

What Air Defense Doing?

Het hart van de Russische industrie is keihard getroffen door een ongekende Oekraïense aanval. Het 'best beschermde luchtruim van Rusland' werd geïnfiltreerd door honderden drones waarbij de olieraffinaderij van Moskou, eigendom van de FIFA-troetelkindjes van Gazprom en gelegen binnen (!) de vierde Moskouse buitenring MKAD, het doelwit was. Op beelden zijn grote branden en enorme rookpluimen te zien bij de olieraffinaderij. Andere beelden tonen Moskovieten die de aanval aanschouwen: sommigen in verbaasd, anderen lacherig, anderen hysterisch - de raffinaderij ligt slechts een kilometer of vijftien van het Kremlin. Oekraïne ziet deze aanval mogelijk als vergelding op de brand in het Holenklooster en op Twitter kraaide Zelensky zojuist victorie: "This is a fully justified response to Russian attacks on our cities and communities, and another important result of our warriors’ work against facilities that sustain Russia’s war machine." Maar ja, we weten allemaal wat de reactie van Poetin zal zijn. Nog meer destructie, nog meer ellende.

Let op die klep die mee de lucht in gaat

Weekupdate Oekraïne (20). Rusland gooit Oekraïne plat, iconisch Holenklooster in brand, Brekelmans waarschuwt voor de allerlaatste keer

Zelfde schijt, andere dag

In het Slavische theater kreeg Oekraïne afgelopen nacht weer te maken met de Russische destructiedrang: er vlogen 681 projectielen de grens over, voornamelijk drones en een tiental raketten, waarbij niet alles uit de lucht gehaald kon worden. Vijf doden in Kiev, tientallen gewonden, veel mensen in het ziekenhuis. De Russen doen niet eens meer moeite om te mikken op militaire installaties: de drones vliegen gewoon regelrecht woongebouwen in. Het belangrijkste nieuws was dat het Holenklooster (Kyiv Perchersk Lavra) is getroffen - qua status bijvoorbeeld onze Dom in Utrecht. Het Holenklooster, een trekpleister voor pelgrims en een van de heiligste plekken van het land, vloog daarbij in brand. President Volodymyr Zelensky is meteen een kijkje gaan nemen; hij laat inmiddels weten dat de brand is geblust.

Door het Russische geweld is VVD-bobo Ruben Brekelmans, voormalig MinDef en Oekraïne-sponsor, maar eens in de pen geklommen. Hij waarschuwt Vladimir Poetin NU ECHT voor de allerlaatste keer. "Deze Russische terreur mag zich niet verspreiden. Oekraïne verdient voluit onze steun!" En volgende week verstuurt Ruben Brekelmans weer precies hetzelfde gratweetje voor de bühne, en de week erna verstuurt Ruben Brekelmans weer precies hetzelfde gratweetje voor de bühne, enz. enz.

Voor de nerds zijn er weer prachtige kaartjes van de frontlinie te vinden bij het Institute for the Study of War. Belangrijkste stadje in het verhaal is momenteel Kostyantynivka, voor de oorlog zo'n 70.000 inwoners, van wie er nog nog circa 2.000 zijn gebleven. De Russen hebben voet aan de grond gekregen, met een kleine voorhoede tot circa 200 man. Voorlopig houdt Oekraïne dan ook stand. Twee Oekraïense journalisten van de Kyiv Independent zijn embedded bij de 24th Mechanized Brigade en hoe het eraan toe gaat aan het front, in Kostyantynivka dus, ziet u in de zeer kijkenswaardige reportage hieronder. Het is een godvergeten land, geterroriseerd door drones. Iedere dag drones. Horror, gruwel, alles.

Weekupdate Oekraïne (19). Sint-Petersburg en belangrijke brug aangevallen met drones

Vorige week teruglezen kan hier

Weer een week in het Slavische theater waar Oekraïne de afgelopen dagen tot twee keer toe de Chonharbrug heeft aangevallen. Dat is een spoor- en verkeersbrug tussen de bezette Krim en het Oekraïense vasteland (oblast Kherson, ook bezet gebied). Dat gebeurde in het weekend en dat is afgelopen nacht weer gebeurd, met een drone-aanval die symbolisch maar vooral logistiek vervelend is voor de Russen, want om de boel te bevoorraden moeten ze nu omrijden. Grootste nederlaag voor de Russen afgelopen week toch wel de aanval op Sint-Petersburg,  waar Oekraïense drones het gemunt hadden op oliefaciliteiten. Andersom hebben de Russen weer een zooi raketten en drones afgevuurd op Oekraïense steden, met tientallen doden en honderden gewonden tot gevolg. Stedentrip Kharkiv zoals in 2012 toch nog maar eventjes niet doen.

Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky ziet het er in het slachthuis steeds wat beter uit voor zijn land - althans, dat claimt hij in een interview met The Guardian. Dat wil niet zeggen dat de Russen geen terreinwinst meer boeken, het gaat alleen veel langzamer, al zijn er ook wel (Oekraïensgekleurde) berichten waarin gesteld wordt dat de Russen voor het eerst sinds het begin van de oorlog meer terrein zijn kwijtgeraakt dan ze erbij hebben gepakt. Aan die totaal krankzinnige frontlinie draait het nog steeds om drones, drones, drones.

Op diplomatiek vlak zet Oekraïne de deur al enige tijd open voor directe, bilaterale onderhandelingen met de Grote Boze Buurman. Belangrijkste voorbeeld daarvan de open brief van Zelensky aan Vladje Poetin, maar daar is laatstgenoemde niet gevoelig voor. Het houdt in dat Zelensky anderen nodig heeft om druk te zetten op Poetin: zo was hij zondag in Londen voor een meeting met leiders van de zogeheten E3 (het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland). Dan krijg je dus een statement van Starmer, Macron en Merz met een zinnetje als: "First, a stop to the fighting. They called on President Putin to agree to an immediate and complete ceasefire." Kansloos dus. Tot volgende week!

Dankbaar voor onze verslaggeving?

Bedrag:

Meerdere doden, 100+ gewonden bij enorme Russische raketaanval op Kiev

Russische barbaren

We onderbreken de wekelijkse cyclus voor een belanghebbende nieuwsupdate in het Slavische theater: de Russen hebben vannacht met een van de grootste aanvallen sinds het begin van de oorlog dood & verderf gezaaid in Oekraïne. Na een nacht knallen zeker 9 doden en 105 gewonden, zo communiceert het ontvangende land. In de hoofdstad Kiev zijn meerdere burgerflats geraakt: een gebouw van 9 verdiepingen deels ingestort, een gebouw van 24 verdiepingen geraakt met brand op de 4de en 5de etage, een gebouw van 15 verdiepingen geraakt, enzovoorts. Op beeld is te zien hoe de raketten komen binnenwaaien. Volgens burgemeester Klitschko liggen er her en der mogelijk nog mensen onder het puin. Burgers hebben weer de hele nacht in het metrostation gehangen. Zal hier wel weer een Rode Lijn-demonstratie worden, nietwaar?
Update 09:00 - Oekraïne meldt dat er vannacht 656 drones en 73 raketten op het land zijn afgevuurd
Update 19:41 - Zelensky: mogelijk vanavond een gigantische Russische aanval
Update 20:58 - Gruwelijk nieuw beeld van de Russische aanval van afgelopen nacht hieronder.

Weekupdate Oekraïne (18). Russische oorlogsbloggers maken zich zorgen, Zelensky ziet mogelijkheden, prachtige repo in NY Times

Vorige weekupdate teruglezen kan hierrrr

verwoestingen in oekraine

In het Slavische theater waar men leeft van winter tot winter boekten de Russen tot voor kort langzaam maar gestaag (wat) terreinwinst, maar daar kwam de laatste maanden de klad in. Voor de Oekraïense president Volodymyr Zelensky misschien een opening tot onderhandelingen: omdat de Russische opmars stokt (volgens Zelensky af te lezen aan een intensivering van het gebruik van langeafstandsraketten) zijn 'ze' mogelijk bereid tot onderhandelingen. De president vestigt zijn hoop daarbij op hulp van Europa: Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en mogelijke mediators als Turkije.

Correspondent Joost Bosman van het AD schrijft dat zelfs de Russische oorlogsbloggers beginnen te mopperen over de uitzichtloosheid van de meat grinder, nu Oekraïense drones de bevoorradingslijnen van Rusland richting het front platleggen. "De Z-bloggers zijn tot wanhoop gedreven, verwijten president Vladimir Poetin 'los van de werkelijkheid te staan' en noemen hem openlijk pypa, 'piemeltje' in Russische straattaal." Ook de denktank International Study of War beschrijft logistieke problemen bij de Russen door Oekraïense aanvallen op de transportlijnen. "These strikes have been creating logistics problems for Russian forces throughout southern Ukraine in recent weeks and are now also affecting Russian logistics in occupied Luhansk Oblast." Blyat, problemen! 

Tot slot uw aandacht voor een prachtige en indringende New York Times-reportage van meervoudig Pulitzer Prize-winnaar Tyler Hicks over het leven aan het front. Het handelt over de evacuatie van mensen uit het frontstadje Kostiantynivka, 67.000 inwoners vóór de oorlog tegen een handjevol inwoners nu, waar er door Russische bombardementen geen stroom, gas, water en voedsel meer is. 67.000 people used to live there, now it's a ghost town: wat er van Kostiantynivka over is ziet u in de dronevideo hieronder, opgenomen enkele weken geleden. De foto boven dit topic, uit december 2025, is eveneens genomen Kostiantynivka. Het is de hel. De oorlog is de hel. Tot volgende week.

Dronedraad

Weekupdate Oekraïne (17). Rusland zet voor derde keer hypersonisch superwapen Oreshnik in, boos Europa nog bozer dan boos

Europa waarschuwt Rusland nog 1x

Welkom bij de wekelijkse opening van de gordijnen van het Slavische theater met als sfeerbeeld hierboven: vijf keer het resultaat van Russische diplomatie. In de nacht van zaterdag op zondag hebben de Russen zo'n 700 projectielen richting het broedervolk gestuurd: circa 600 drones en 90 raketten, waaronder 36 ballistische raketten, waaronder 1 hypersonische Oreshnik. Dat ding werd pas twee keer eerder gebruikt in de oorlog - de eerste keer in november 2024 op een fabriek in Dnipro en dit jaar bij de grote aanval van 8 op 9 januari. Zo'n Oreshnik kan een kernkop dragen en vliegt met Mach 11 (zo'n 13.000 km/h), waardoor-ie niet te onderscheppen is. Rusland pocht dat het ding een NAVO-basis in Polen in 11 minuten, en het NAVO-hoofdkwartier in Brussel in 17 minuten, kan bereiken. Die halvegare propagandist Vladimir Solovyev heeft ONZE stad Rotterdam er ook al een keer mee bedreigd.

Welnu, wat die Oreshnik zo vervelend maakt, is dat het ding 6 ladingen met 6 subladingen kan dragen, wat optelt tot 6 x 6 = 36 ontploffingen op of rond het doelwit. En als je 'm dan lukraak op Kiev afknalt, waar de Russen afgelopen weekend (weer eens) mee bezig waren, krijg je ellende. Vier doden, honderd gewonden, angst, terreur. Het in deze oorlog majestueus waardeloze Europa is vooral boos boos boos: Von der Leyen is boos, Macron is boos, Merz is boos, iedereen is boos.

Ondertussen is er vooral gekonkel over WIE het woord mag voeren ALS Europa en Rusland aan tafel gaan om de oorlog te beëindigen. Rusland wil wel praten met de voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder als Europese gezant, maar Schröder wordt gezien als Poetinfluisteraar, en Europa wil liever de Finse president Alexander Stubb, Angela Merkel of Mario Draghi aan tafel. Veel hol gelul dus, en aan de frontlinie verandert er ook helemaal niks: niemand boekt terreinwinst, het is een hel, er is dood en verderf, en er zijn veel drones. Veel drones. Indringende CNN-reportage van afgelopen week over het leven aan het front hieronder.

Tot volgende week.

Update - Rusland roept buitenlanders, burgers, diplomaten op Kiev 'zo snel mogelijk te verlaten'. Grote aanval verwacht

Weekupdate Oekraïne (15). Rusland gespannen voor Dag van de Overwinning, drone raakt Moskou, 'Poetin doodsbang voor aanslag of coup'

Vrijheid is niet vanzelfsprekend

toren in Moskou geraakt door drone Oekraïne

De Oekraïense weekupdate symbolisch op ONZE Bevrijdingsdag want ja, u weet vast wel wat ze zeggen over vrijheid. HET IS NIET VANZELFSPREKEND! Geen prettige dagen voor beide landen, maar vooral niet voor Rusland. In de nacht op 4 mei wist een Oekraïense drone de Russische luchtafweer te omzeilen en zich in een luxe woontoren in Moskou (de House on Mosfilmovskaya) te boren, slechts op kilometers van het Kremlin en het Russische ministerie van Defensie. Geen slachtoffers, wel een flinke portie gezichtsverlies. Het gezichtsverlies werd vannacht nog wat erger met succesvolle Oekraïense aanvallen op Russische militaire industrie. Onder meer op een complex voor elektronische oorlogsvoering in Cheboksary - 1.200 kilometer van de grens. Alsof je een raket van Utrecht naar Marseille schiet.

Wel, de eerste 'succesvolle' Oekraïense drone-aanval op Moskou in drie jaar vinden ze in Rusland niet leuk, in het bijzonder met het oog op de Overwinningsparade op 9 mei. Op die dag wordt overwinning op Duitsland in 1945 gevierd en Zelensky hintte er al op de parade over het Rode Plein te verkloten met zoemende drones. Doe het niet, aldus Poetin, die daarop een eenzijdig staakt-het-vuren voor 8 en 9 mei heeft afgekondigd, met daarbij de waarschuwing Kiev te zullen aanvallen met een 'massive missile strike' als het staakt-het-vuren niet wordt nageleefd. Zelensky doet niet mee met het cynische spelletje van Poetin en kondigde een eigen staakt-het-vuren aan, te beginnen vannacht.

Poetin zelf is volgens een uitgelekt EU-rapport (EU is waardeloos in deze oorlog: stuurt geld, drinkt thee en schrijft rapporten, doet en kan verder niks) doodsbang. Hij vreest binnenkort te worden omgelegd door Oekraïne, óf van binnenuit door coup te worden afgezet. Mogelijke kandidaat-dader van die coup zou de voormalig MinDef Sergei Shoigu zijn, dus die zal binnenkort wel uit z'n hotelraam vallen. Rond Poetin zijn de beveiligingsmaatregelen flink aangescherpt. Hij zit voornamelijk ondergedoken in zijn bunker in Krasnodar Krai, komt minder in Moskou en bezoekt militaire faciliteiten niet meer. Dat deed hij in 2025 en daarvoor nog wel regelmatig; door Russisch uitgezonden beelden op staatsmedia nu zijn herhalingen. Mensen in de entourage van Poetin (bodyguards, koks, enz.) worden vaker gecheckt en gescreend, en mogen geen telefoons met internet bij zich dragen en de voortdurende internetproblemen in Rusland zouden ook deels met Poetins veiligheid te maken hebben. Leuk leven!

Diplomatiek staat de boel nog altijd stil. Poetin blijkt nog steeds bereid z'n economie in de soep te laten draaien en miljoenen mannen in de vleesmolen te pleuren voor (vooralsnog) een klein beetje grondgebied, en de enige die 'm echt tot bedaren zou kunnen brengen is Donald Trump en Donald Trump is volslagen labiel. Bovendien hebben de Amerikanen nog wat anders aan hun hoofd, namelijk het Midden-Oosten. Zelensky lijkt dat te willen ondervangen door de Amerikanen te omzeilen en Turkije (nog) meer in het spel te betrekken, maar dat kost tijd, en tijd is geld en vooral heel veel mensenlevens. Mensenlevens die vooral worden opgegeven aan de frontlinie, maar ook daar ligt de boel plat. ISW: "Neither Ukrainian nor Russian forces made confirmed advances on the frontline."

Weekupdate Oekraïne (14). Vannacht grote Russische aanval, Donnyland en 90 miljard euro

Weer een week

Wekelijkse opening van de hellepoort naar het Slavische slachthuis waar er inmiddels zo'n 1,3 miljoen Russen door de vleesmolen zijn gehaald, allemaal omdat Vladimir Poetin een kleine pik heeft. Lugubere cijfers hedenochtend in de Oekraïense media: Rusland heeft vannacht 666 projectielen (waarvan circa 600 drones) afgevuurd voor de 'bevrijding' van zijn broedervolk. Hoofddoel was Dnipro, daar stortte een gebouw. Er vielen weer doden en weer tientallen gewonden en weer ligt een deel van het land in puin. Het was de grootste Russische aanval sinds 16 april.

Belangrijk nieuws van de voorbije week natuurlijk de suggestie dat Oekraïne een deel van de Donbas (ca. 80 x 65 km) zou willen omdopen tot 'Donnyland', mocht het lukken dat fel betwiste stuk in handen te houden. Donnyland komt samen in 'Donbas', 'Disneyland' en, nou ja, 'Donald', en was aanvankelijk niet meer dan een grap, maar lijkt na de berichtgeving van de New York Times plots wat serieuzer. Ook nieuws: Oekraïne krijgt definitief een lening van 90 miljard euro van de EU, nadat de laatste dwarsligger (Hongarije) ook aan boord is. Kan Oekraïne weer mooi wat bommetjes en afweer kopen, voor een oorlog die onverminderd voortdendert. Hoe dat precies voor burgers is ziet u prachtig in de vlogs van Kees Huizinga, de in Hellum (Noordoost-Groningen) opgegroeide boer die naar Oekraïne is verhuisd om daar op het platteland z'n centen te verdienen. In z'n laatste vlog plofte er zo'n Russische stinkdrone neer in z'n veld.

Op diplomatiek niveau reist Zelensky de halve wereld rond om medestanders te vinden, gesprekken te starten of Rusland tot bedaren te brengen, maar vooruitgang wordt er nog altijd niet geboekt. Hij heeft bereidheid getoond om in Azerbeidzjan (waar hij nu is) in gesprek te treden met Rusland. Tot slot aan het met drones geïnfecteerde front: daar gaat iedereen alleen maar dood. Gore oorlog. Bah.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.