Huilende ambtenaar (17): 'Er gaat ook veel goed!'
Jonge ambtenaar gegrepen door hoofdpersoonsyndroom
Zilte tranen in NRC Ambtenarenblad. Een jong ambtenaartje is erachter gekomen dat ze werkelijk alle zevenvinkersboxjes kon aantikken in haar lange aanloop naar het Echte Leven, om vervolgens alsnog te maken te krijgen met mensen die een andere kijk op de rol en het functioneren van de overheid hebben. Dus dan wend je je zoals dat heurt tot de cognacgeurige courant om die mensen naar één hoek te vegen en aldaar te reduceren tot clichés (complotdenkers en "ontevredenheidsstemmers op BBB"), om aansluitend niet te suggereren maar gewoon droogletterlijk te beweren dat "...er gaan bij de overheid ook veel dingen goed die (blijkbaar) te saai of te veel routine zijn om nieuwswaarde te hebben. En er werken veel mensen met hart en ziel voor Nederland, zoals ik." Nou zullen wij hier niet alle ambtenaren over één kam scheren want zo we één ding nog steeds best geloven in Dit Land, is het dat mensen die voor de overheid werken in de meeste gevallen inderdaad het beste met Nederland voor hebben. Dat hun idee van 'het beste' niet altijd overeenkomt met óns idee van 'het beste', ja dan hadden we zelf maar ambtenaar moeten worden maar wij wilden liever de vrijheid behouden om gratuit commentaar te leveren, zonder geknecht te worden door Citrix-omgevingen in muisgrijze gebouwen waar schoenpoetsmachines staan en Onbewuste Bias-bijscholingen verplicht worden gesteld.
Maar: vroegbejaarde ambtenaren van ergens in de twintig die denken dat Werken Voor De Overheid betekent dat je recht hebt op een seefspees waarbinnen je gevrijwaard bent van kritiek, wantrouwen of public scrutiny omdat je het allemaal zo goed bedoelt, daar trappen we niet in. Main Character Syndrome, heet dat. Kijk The Truman Show een keertje, Lauren Marijnen, misschien valt het kwartje dan dat je vooral tegen een spiegel staat te klagen. Er zit geen 'ik' in overheid en de burgers waar je iedere dag voor werkt, dát is Nederland. Ook voor degenen die jou en je collega's stom vinden. Maar de raamambtenaren, doofpotters, diversiteitszeloten, pennenlikkers en stempeldrammers die zich onder jouw gilde bevinden genieten wel meer bescherming van baan en bestaanszekerheid dan de toeslagenouders of de gasgroningers ooit gehad hebben. Echt. Zo'n enorme carrièreladder van een LinkedIn bij elkaar sporten en dan deze platte ik-vorm-huilzang componeren, ergens tussen die potentie en dat sentiment zit de werkelijke kloof tussen burgeronvrede en bestuursmentaliteit. Wil je laten zien dat je het beste met Nederland voor hebt? Haal dan eerst de bezem eens door je eigen "bedrijf". Vertrouwen is geen gunning, het is een verdienste.
ik ik ik ik ik ik ik ik snik snik snik snik
Reaguursels
Inloggenwww.youtube.com/watch?v=7r4HTokn24s
De beste ambtenaar voor ons is er een die niets doet, de slechtste ambtenaar voor ons is een ijverige die heel veel nieuwe regeltjes bedenkt waar wij dan weer heel veel extra geld en tijd aan kwijt zijn.
Dat van die BN'ers die maar wat roepen over een onderwerp waar ze niks vanaf weten: daar heeft ze wel echt helemaal gelijk in. Verschrikkelijk irritant is dat. Helaas zie ik bij de overheid ook hele volksstammen die nergens verstand van hebben, behalve van papieren onderwerpen als bestuurskunde, aanbestedingsrecht, voorlichting of "European Affairs" (Hoi Lauren!). Dus ze zou ook eens in de spiegel moeten kijken.
Hahaha, 'het beste voor t land'. Dan hadden de meeste ambtenaren jaren geleden ontslag moeten indienen nadat ze een fout gemaakt hadden...
Ja.. vanuit wat zij denkt wat het beste is.
@thekolere | 01-08-23 | 21:19:
Oftewel, ze weet het beter dan het domme plebs dat andere, in haar ogen de verkeerde, keuzes maakt via de stembus.
Dat gaat er mis bij de hoge ambtenaren, ze denken dat ze verheven zijn boven democratische keuzes.
In Amerika worden ook de hoge ambtenaren gewisseld bij een presidentswissel.
Mevrouw moet dit in een memo stoppen naar collega's en kijken wat er binnen de organisatie misloopt en kan worden verbeterd.
De burger is geen klant.
"een onderwerp waar ze niets van weten" Dat is precies het probleem. Een miljoen (semi-)ambtenaren die dag in dag uit helemaal nooit contact hebben met burgers waar ze voor werken, en dat graag zo willen houden.
Eens dat een deel van de functies zou kunnen komen te vervallen .
Jobcoaches kunnen eruit als de Participatiewet zou veranderen en mensen weer moeten werken als tegenprestatie. Nu zitten mensen op de bank omdat ze niet in een kas willen werken en moeten we daarom arbeiders uit het buitenland halen. Uitkering mag niet worden beëindigd.
Wet en regelgeving is zo uitgebreid, dat veel te veel ambtenaren zich daar mee moeten bezighouden. Nog geen 10% van de interventies die de belastingdienst heeft moeten uitvoeren n.a.v. moties was doelmatig. Ergo, 90% was werkverschaffing door populisme vanuit de Tweede Kamer.
Binnen een ministerie als VWS houden 200 ambtenaren zich bezig met WOO verzoeken Corona.
Eens dat de helft weg kan.
Ja vooral bezig met zwart lakken van corona dossiers.
Als ze gewoon eens ooenheid van zaken gaven, dan konden ze dat met 2 man in een maand of zo er door gejast hebben
Juist en hier gaat het al fout "De ambtenarij is allang geen slome grijze brij meer maar zit vol met jonge, hoogopgeleide, gedreven mensen" Al die z.g jonge hoogopgeleide ambtenaren hebben bijna nooit het echte leven meegemaakt. Zij zijn de kinderen cq de kleinkinderen van de naoorlogse generatie die in weelde zijn opgegroeid waar het woord NEE ontbrak in hun vocabulaire. De slogan van de naoorlogse generatie (HBS B en HBS A kinderen) was altijd "Mijn kinderen zullen het beter krijgen dan ik" maar dat gold niet voor Jan met de pet, hij moest ploeteren en weken maken van 60 tot 80 uur om een beetje redelijk te kunnen leven en s'avonds een studie volgen op de LTS cq MTS. Het was de tijd dat je als slim kind niet makkelijk naar de HBS kwam omdat je vader dokwerker was, het argument was meestal " Als je vast loopt in je huiswerk, dan kunnen je ouders je niet helpen" hoe verzin je dit zegt men nu maar het was de tijd. De laatste twee generaties hemelbestormers en zo ook nu hebben ons niet gebracht wat zij altijd van de daken schreeuwen. Moet ik nog voorbeelden noemen?
Dat hoogopgeleid wil ik nog wel geloven, maar als je gedreven bent werk je echt niet bij de overheid. Dat trekt toch een bepaald publiek aan, mensen die vooral heel gedreven zijn in bijzaken ed.
Mevrouw heeft het beste voor met het land en de staat, maar niet met de burger. Misschien helpt dat medicijn van Hans Teeuwen, iets van "Linkse Meisjes"...
Ik geloof dat de meeste beleidsmedewerkers hard werken en dat het bij tijd en wijle best stressvol kan zijn. Een bullshitbaan wil ik het niet noemen, maar ik heb nu niet het idee dat het land er zwaar onder lijdt als de helft van deze functies komt te vervallen.
Helemaal mee eens! De helft kan er uit en de belastingbetaler merkt er niets van (op -hopelijk- lagere belastingen na dan).
“Hard werken” doe je per definitie niet op kantoor. Sterker nog: iedereen die claimt “hard” (of erger nog: “kei-hard”) te werken, werkt hooguit een beetje gemiddeld.
@GOEM | 01-08-23 | 18:39: Dat hangt af van de gehanteerde definitie van hard werken. Ik heb beide functies vervult. Bij noeste arbeid was ik lichamelijk op aan het einde van de dag. Bij "licht" kantoorwerk was ik in veel gevallen geestelijk afgestompt omdat je de hele dag aan het nadenken bent. Dat vreet op een andere manier energie. Van het een krijg je versleten gewrichten. Van het andere een burn-out. Het is beide op hun eigen manier kut.
De intenties doen er totaal niet toe. Enkel het resultaat telt.
Mooi stuk, kleine kanttekening. Ambtenaren hebben niet langer in bijzondere positie bij rechtsbescherming aangaande ontslag.
juridischplatform.nl/ontslag/ambtenaa....
Er wordt toch ook volop geklaagd over banken, supermarkten, big pharma, politiek, etc? Dat mag namelijk, in een vrij land. Ook als die kritiek niet terecht is.
Dus waarom zouden ambtenaren daarboven verheven zijn?
En komen veel complottheorieën ook niet van de overheid zelf vandaan?
Denk aan aivd-rapportjes waarin democratische BBB-stemmers als een groter gevaar worden gezien dan IS-gangers en zelfs antifa. Bizar toch?
Of denk aan staatsmedia die kwaadaardige hetzes voeren tegen islamcritici, oppositiepartijen en boeren ("big agro"). Om nog maar te zwijgen van de NPO-haatcampagnes tegen de politie vanwege niet bestaand "institutioneel racisme".
Hoe kan ik overheid en staatsmedia daarna nog serieus nemen?
Hoe kan ik jouw stukje serieus nog nemen met je BBB-afkeer?
Of je jong-versus-oud vooroordelen, terwijl je juist vooroordelen jegens ambtenaren zegt te willen bestrijden? Door de oudere ambtenaren de schuld te geven?
En toch nog even kort over de ambtenarij. De afgelopen decennia is het onderwijs achteruit gehobbeld; de zorg uitgekleed; de veiligheid op straat afgenomen; het leger om zeep geholpen...
De budgetten voor onderwijs, zorg, politie/justitie en defensie zijn echter vrijwel elk jaar gestegen. We doen dus steeds minder met steeds meer geld.
En dat heeft alles te maken met structureel ambtelijke problemen zoals overbodige managementslagen, baantjesmachines, teveel (semi-externe) adviesbureautjes, etc. We hebben vrijwel de hoogste belastingen ter wereld maar overheidsfalen is de norm geworden.
Neem jouw voorbeeld corona. In Zuid Oost Azië vlak naast besmettingsbron China werd dat direct opgepakt; mondkapjes, gratis testen. In NL hadden we een paar maanden extra de tijd, maar er werd niks geregeld. Toen corona hier doorbrak waren er geen mondkapjes, ook niet voor verplegend personeel. Het RIVM riep maandenlang dat mondkapjes niet werken; het OMT hield grootschalig testen tegen.
Vandaar al die complottheorieën. Het RIVM begon.
En er zijn teveel mensen bij de besluitvorming betrokken, dus niemand is verantwoordelijk; net als bij de toeslagenaffaire.
En ondertussen overspoelen ambtenaartjes burgers en bedrijven met overbodige en onzinnige wetgeving. Waar ze zich zelf niet aan hoeven te houden (Pikmeer).
Ja natuurlijk krijg je dat wel eens te horen.
Prima tegel weer.
Dat “complotten” is weer de nieuwe stok om elke kritiek mee te slaan. Eerst was het nepnieuws, nu complot en natuurlijk haat verspreiden.
@Nuuk | 01-08-23 | 18:08:
Precies, en dan heb je ook nog de "fobie". Mensen krijgen door hobbyistische amateur-leken een psychisch etiketje opgeplakt. Omdat ze anders over sharia of genitale verminking denken dan de Deuglobby.
En waar mensen met klaustrofobie of aragnofobie nog recht hebben op hulp, worden islamofoben en transfoben belasterd, bedreigd, buitengesloten, aangeklaagd of erger.
Juist Pikmeer arrest 1 en 2, het maakt ze oppermachtig, maar de meeste Nederlanders hebben hier geen weet van en is alleen maar bezig met SBS6 ,Linda, NOS, enz.
The road to hell is paved with good intentions. DUs hup ambtenaren: kijk eens wat minder vaak in de spiegel naar hoe goed je het met ons land voor hebt en leg je oor, zo neutraal mogelijk, te luisteren bij alles buiten je eigen bubbel, om erachter te komen of je idealen nog een beetje synchroon lopen met die van de rest van het land.
Ze heeft wel een punt. Alleen moet ze dat van die ontevredenheidsstemmers op de BBB eruit gooien; het gaat haar niks aan waar de mensen op stemmen, en ik vermoed dat dat tendentieuze beginstukje niet door haarzelf is geschreven.
Maar dat de mensen bij de overheid helemaal niet capabel genoeg zijn om complotten te smeden en ze ook nog vlekkeloos ten uitvoer te brengen geloof ik zeker.
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar hoeveel mensen geloven werkelijk dat de hele overheid een groot complot is?
Verreweg de meeste kritiek op de overheid gaat over reële problemen. Dan is het raar dat iemand dat afwijst met een verwijzing naar een paar complotgekkies.
De EU mag vandaag ontbonden worden met alle ambtenaren zonder baantje een basisinkomen. Ook landelijk mag meer dan de helft weg. Schaalvergroting van gemeentes heeft niet geleid tot minder ambtenaren, maar in verhouding nog meer ambtenaren. Die ook nog eens dure invalkrachten bestellen omdat ze zelf niets begrijpen van wat ze aan het doen zijn. Het is 90% als burger voor de staat werken terwijl die staat incl alle ambtenaren voor de burgers van dit land moeten werken. Regeltjes regeltjes regeltjes verzinnen om burgers te pesten is wat ambtenaren doen als ze niet in slaap zijn gevallen. Inspraak is een zoethoudertje behalve als een Afrikaanse springmuis (niet racistisch bedoelt) die familie is van de olifant (ook een slurfje) ergens in een berg zand een gaatje graaft. Dan komen de ecologen om elke beweging in de omgeving stil te leggen. Want die hebben altijd inspraak waar naar geluisterd moet worden wegens natura 2000 wetten. En dan alle andere wetten en regeltjes nog om het normale leven onmogelijk te maken.
Ik kijk wel eens naar vacatures van werken voor de overheid, gemeente etc, maar wat me opvalt is a) hoeveel bullshitbanen dat zijn en b) hoe hoog die bullshitbanen zijn ingeschaald, allemaal schaaltjes 11-12. (4-6 duizend bruto)
Den Haag zoekt op dit moment oa. Een senior adviseur veilige publieke dienstverlening, een regionaal netwerkexpert rivaliserende jeugd, projectleider winterkouderegeling, programmamanager doorbraakplan, adviseur participatie en communicatie energietransitie, consulent geldzaken, beleidsmedewerker innovatieve economie, adviseur leren & ontwikkelen sociaal domein, strateeg sociaal domein, beleidsmedewerker mobiliteitstransitie parkeren en autodelen, jurist kunst en cultuur, beleidsadviseur bomen,
Allemaal WO banen, schaal 11-12, en complete bullshit beleids- en adviesbanen. Waar gaat dit in godsnaam allemaal over?
Geld verbranden?
En probeer dan als ambtenaar maar iets te bereiken. Met al die onzinbanen leidt dit natuurlijk tot oeverloos overleg (alle betrokkenen moeten "meegenomen" worden...).
En maar raar vinden dat het allemaal zo ingewikkeld is iets voor de burger te doen.
Allemaal nodig om die kleinere overheid te bewerkstelligen
Hoeveel ingenieurs vragen ze bij Rijkswaterstaat? Juist! Geen één! Wel communicatiemedewerkers.
Familie toevallig?
Als we morgen de helft van die ambtenaren ontslaan; dan zijn overmorgen méér dan de helft van de problemen in dit land opgelost!
Al die glimmende torens, gevuld met onaantastbare ambtenaren die de hele dag nieuwe manieren zitten te bedenken om de burger te domineren. Als zij nou eens koffers op Schiphol gingen tillen! Dan zouden ze nog iets toevoegen aan dit land in plaats van alleen maar te frustreren.
perSecondeWjizerModus: Waar ik 'Ontslaan' zei wil ik graag 'Doodschieten' invullen
@CaesarSalad | 01-08-23 | 17:09: Doodschieten lijkt me niet gewenst, maar veel problemen in de ambtenarij los je op door met minder mensen te werken, niet meer.
@CaesarSalad | 01-08-23 | 17:09: Onlangs hoorde iemand terecht 120 uur taakstraf krijgen voor dezelfde suggestie die u hier doet. Bizar dat GS deze opmerking laat staan.
Excuus. ik overdreef enigszins. Minder ambtenaren bedoel ik. zonder bloedvergieten.
Ja natuurlijk zijn er mensen nodig die als ambtenaar bij de overheid werken maar Lauren schrijft:
‘dat demotiveert jonge ambtenaren die zich inzetten voor Nederland’.
… die zich inzetten voor Nederland … Dan denk ik: Kom op zeg!
Het doet me denken aan het interview met Kauthar Bouchallikht, afgelopen kerst in Volkskrant Magazine, waar ik een reactie op schreef die niet werd geplaatst door de Volkskrant.
Hieronder volgt mijn reactie aan haar, die wellicht ook een antwoord is op de gevoelens van miskenning onder jonge ambtenaren als Lauren.
“Kauthar doet in Volkskrant Magazine haar beklag over mevrouw … x… Ze vraagt zich af wat mevrouw …x… voor Nederland doet, terwijl zij zich inspant als volksvertegenwoordiger.
Ik kan haar uitleggen ‘wat vrouwen als …x… voor de Nederlandse democratie deden en doen.
Ik groeide op in een groot gezin in Amsterdam Oud-West. In een te klein huis, met slechte voeding en nauwelijks speelgoed. Ik speelde met mijn broertje, zonder ruzie en met overleg. Ik was 6 jaar toen hij mee mocht naar onze kerkdienst. Na afloop nam mijn vader, een koorzanger, hem mee en ging met hem het altaar op. Ik wilde ook mee. “Dat mag niet”, zei mijn vader. Ik vroeg waarom. “Jij bent een meisje”, antwoordde hij. Maar waarom ‘meisje zijn’ een toegangsverbod voor het altaar inhield, begreep ik niet. Ik vond mijzelf namelijk groter en verstandiger dan mijn broertje. Hij werd 5 en kreeg meccano. Mijn vader deed voor, hoe je een hijskraantje kon maken. Ik wilde meedoen. Mijn broertje weigerde: “Nee, dit is niet voor meisjes”. Ik keek mijn vader aan. Die lachte verlegen, maar zei niets. Ik droop af en voelde me ‘tweederangs’. En al ben ik ‘wit’, ik kan invoelen wat mensen als Akwasi, Sylvana en Kauthar gevoeld hebben toen ze beseften tot een mens-categorie te behoren die als ‘minder’ wordt gezien. Dat besef is fnuikend voor je gevoel van eigenwaarde.
Een paar jaar nam ik genoegen met mijn lot. Mijn moeder werd rolmodel. Maar er bleef iets knagen. De enige boeken die ik uit de bibliotheek wilde lenen, waren delen van ‘de heldenserie’ over o.a. Nobel, Livingstone, Amundsen, Nightingale en Curie, en Curie werd rolmodel. Ik wilde scheikunde studeren en een medicijn tegen kanker uitvinden. Het liep anders. Mijn vader kreeg een hersen- en hartinfarct en werd ontslagen. Daarop koos ik een korte lerarenopleiding en financierde deze met een leen-beurs en bijbaantjes. Een van mijn bijbaantjes was ‘koffiemeisje’ op het hoofdkantoor van ABN. Als ik met de koffiekar langskwam, roddelde een groepje jongens en meisjes minachtend in het engels(!) over mij. Ik hield ‘het hoofd hoog’ en bedacht dat ze te dom waren om te zien dat ik ze verstond. Later, na ‘dolle mina’, wilde ik verandering: een ongedeelde wereld van arm en rijk, ‘zwart’ en ‘wit’, mannen en vrouwen, gelovigen en ongelovigen. Ik besefte dat ik een strijd aanging waarin ik me dubbel zou moeten bewijzen.
Ik werd op mijn school de eerste docent die na zwangerschap haar baan niet opgaf. Mijn directeur wilde dat ik ontslag nam. Ik weigerde. Als moeder moest ik me ‘drie keer bewijzen’ en werd gediscrimineerd. Terwijl collega’s vrij kregen om met vrouw en baby naar zuigelingenzorg te gaan, werd ik vals beschuldigd van ‘thuisblijven voor mijn zieke kind’. Na ‘9/11’ werd ik voor ‘hoer’ uitgescholden als ik in zwartleren jas over straat fietste. Jongens scandeerden ‘hoer, hoer!’ in het trappenhuis van de school waar ik docent was en ik werd in de gangen bedreigd. Eenmaal werd ik ingesloten en met een mes bedreigd. Ook hoorde ik een leerling op de tramhalte zeggen: ‘Zullen we haar een duwtje geven?’. De directie deed niets en zei: ‘Ga maar naar de politie’.
Vele vrouwen gingen jullie voor. Zij wisten dat je met klagen het tegendeel bereikt van wat je beoogt. Ik heb ruim 40 jaar werk in het onderwijs volgemaakt, met steeds mijn ideale ‘mensenwereld’ in gedachten. Ik spande mij in voor al (!) mijn leerlingen.
Dit is een voorbeeld van wat vrouwen zoals …x… voor Nederland hebben gedaan.”
Dus zeg ik nu tegen jou Lauren: niet zo zeuren, een beetje flinker alsjeblieft!
En dit is niet geplaatst door de Azijnbode ? Mmmmh, opmerkelijk maar ook weer niet geheel onverwacht. Waarschijnlijk paste uw relaas niet helemaal lekker in het heersende narratief.
Gewoon elke vrijdag opnieuw insturen. Tot ze het plaatsen.
Een uitstekend verwoord verhaal en dit gaat in andere vorm voor vast meer mensen op. Niet voor de huil struiken als Kautar en deze ambtenaar die bewierookt willen worden voor “wat ze voor Nederland doen”. Fout; ze voeren door de eigen kaste opgestelde protocollen en regelgeving uit en maken zichzelf wijs dat ze dan belangrijk werk doen.
Overheid is prima, als ze zich houden aan een overzichtelijk takenpakket en in dienst staan van bedrijven en mensen die geld moeten verdienen, mede om de de overheid te financieren.
@Nuuk | 01-08-23 | 18:07:
Onderwijs, zorg, infrastructuur, veiligheid (inclusief grenzen bewaken); dat zijn feitelijk de kerntaken van een goed functionerende overheid.
Laat dat in NL nou net de taken zijn die de overheid verwaarloost ondanks jaarlijks stijgende budgetten.
De tunnelvisie van deze ambtenaar is precies waar het fout gaat: het idee dat burgers de overheid in alles nodig hebben om te functioneren. Niemand is tegen een overheid, maar die moet zich wel op hoofdtaken richten. Ook veel fijner voor ambtenaren want dan heb je een overzichtelijk takenpakket en mag je kwaliteit verwachten. Het oerwoud aan regelgeving en op elk leefgebied vergaand willen sturen, op paternalistische wijze maakt de overheid dus inefficiënt.
Verder lees je hier het oude verhaal van kerk en notabelen van weleer die ook altijd “het beste voor hadden” met het gepeupel. U zult dankbaarheid tonen! Zondaar.
Opvallend ook hoe BBB dus neergezet wordt al ontevreden complotdenkers. Blijkbaar heeft de overheid (in vervlogen tijden was ze neutraal en zo hoort het) een visie hoe er gestemd behoort te worden.
Dit meisje is doodeng in al haar goede bedoelingen.
Zonder kerken geen ziekenhuizen. Maar eens dat de overheid zeker niet alles hoeft te regelen.
Mattheüs 5:34: "Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last."
@de IJsman | 01-08-23 | 18:03: ga door met deze tegels. :-)
Vroeger meisje, toen je nog een slechts gedachte was, ging je naar een ambtenaar als je een vraag had.
Dat waren ook Dorknopers maar ze wisten heel veel, vooral waren te aanspreekbaar en bereikbaar. Gewoon, op het gemeentehuis.
Bijvoorbeeld over een verbouwing. Hij reikte achter zich en pakte een aantal vellen papier. Hij hielp je met invullen. Paste eventueel wat aan en gaf advies. Na een aantal weken was de vergunning er. Er waren geen beleidsmedewerkers, geen communicatie adviseurs, geen security officers, geen senior recruiters, geen externen; kortom nauwelijks bullshit baantjes.
Nu is de ambtenarij zowat verdriedubbeld en een verstikkend gezwel in ons land geworden.
Al die mensen moeten elke maandag tm vrijdag natuurlijk beleid maken, visies ontwikkelen, meetings organiseren, cursussen diversiteit volgen, papers maken en praten, vooral dat... en dat moet wat opleveren.
Dat doet het ook:
Het levert vooral overlast op. Voor de burgers van dit land.
Dus meisje, je bent nog jong, kies een echte studie en leer een echt vak.
Nabrander: Je zegt het zelf al ¨De ambtenarij is allang geen slome grijze brij meer maar zit vol met jonge, hoogopgeleide, gedreven mensen¨
Dat is EXACT het probleem inderdaad. Die slome grijze muizen zijn net je koelkast. Je merkt er niks van, op de achtergrond draait ie en doet toch z´n werk.
Maar de ambtenarij kent ook nuttige functies. Zo ken ik iemand die is “Raakvlakcoördinator” bij een gemeente. Jazeker, Raakvlakcoördinator.
Bravo Jan Lange!
precies dit inderdaad.
@Jan Lange,
Helemaal eens!
Kleine toevoeging nog, op wat je zelf al aangeeft. Toen de overheid veel kleiner was, veel efficiënter was kon je er elke werkdag terecht.
Nu moet je maanden vantevoren een afspraak maken voor een (verkennend) gesprek.
@Dandruff | 01-08-23 | 18:15: Dát heeft u te danken aan uw mede-Nederlanders die voor elke scheet tegenwoordig raad zoeken bij de overheid. Die wordt overvraagd met mensen die onzelfredzaam zijn en voor alles naar een ander wijzen. Lees een gemiddeld krantenartikel en het is weer iemand die zelf verzaakt heeft maar vervolgens jankt dat hem onrecht wordt aangedaan. En we gaan er allemaal nog voor op de bres ook.
Daarnaast is er vanwege die rompslomp een partij aan ambtenarij bijgekomen omdat die mensen het zelf ook niet meer weten en iemand nodig heeft die het ze uitlegt.
Het is uitzondering op beleidsbepaling met wijzigend beleidsstuk op uitvoeringsbesluit. Om te janken.
Ik zag op XTwitX Beatrice de Graaf voorbij huppelen.
Eerst "Geen whataboutisms aub" daarna bij de eerste negatieve reactie een block en vervolgens de reactie uitgezet, want... mensen zijn zo vervelend.
Valt niet mee als je de neus uit de ivoren toren steekt he?
Een ambtenaar van 17 jaar. Kon ie niet gewoon zijn school af maken ipv kiezen voor deze noodoplossing?
"Die demonstranten overschatten gruwelijk de vaardigheden van ambtenaren"
Gelukkig zegt ze zelf ook dat ze prutsers zijn.
Heb net even gecheckt wat het salaris van een Senior Beleidsmedewerker is. Dat is een niet misselijke 4900 euro per maand! Zou deze Lauren haar jankstuk tijdens werktijd hebben geschreven? Te idioot voor woorden dat zo'n meisje, dat nog aan het begin van haar loopbaan staat, al zo'n salaris krijgt en dan gaat zitten zeiken over de lof die haar onthouden wordt door Henk en Ingrid. Meid, sodemieter op! Hier kan ik me nou echt kwaad over maken.
Lauren vertrouwen moet je verdienen dat krijg je niet op ern presenteerblaadje aangeboden! Jouw collega's hebben het in de laatste 20 jaar aardig verkloot en mensen hebben genoeg van jullie of beter gezegd jullie worden uitgekotst...
Lauren kom eens uit je bubbel. Rijksambtenaar…tss.. Alles wat fout kan gaan gaat fout bij het Rijk. ICT projecten, integer gedrag, sprake van nepotisme, managers die geen kaas hebben gegeten van de werkzaamheden.
De "Overheid" is zo'n beetje de meest onbetrouwbare instelling in dit land. Onder het spelen worden continue de regels gewijzigd, vaak op ondemocratische wijze en zelfs buiten het parlement om via de Ruttiaanse methode , (Klimaattafels, Stikstof) . Je bent als het tegen zit totaal rechteloos. Dus we moeten onze mond open doen tegenover deze Overheid. Maar deze mevrouw ziet dat kennelijk liever niet met haar gejank.
Momenteel met een aantal klachten bij de ambtelijke molen terecht gekomen.
Het vertrouwen van de ambtenarij is schreinend te noemen.
Geen enkele empathie, alles afdoen met een slap verhaal.
Wat deze jonge dame over haar werkkring te vertellen heeft, is een gevolg van haar voorgangers.
De jonge generatie ambtenaren hebben nog minder met hun inwoners van doen dan de oude garde.
Jammer meisje, je moet nog een hoop leren.
Niet klagen maar je handen uit de mouwen steken, mijn advies.
Nou Lauren, ga je eigen vraag eens beantwoorden! "Waarom ontbrak het tegenwicht"? Hoe komt het dat binnen 2 weken nadat Extremistisch Links de volstrekt belachelijke term "Witten" heeft verzonnen er bij de NPO een oekaze werd uitgebracht waarin gesanctioneerd werd dat voortaan alleen dit woord gebruikt zou worden als men blanken bedoelt? Hoe komt het dat veel gemeenten zich genoodzaakt zien om 13 maanden per jaar met de Regenboogvlag staan te wapperen, terwijl het bij het gros van de mensen de keel uitkomt? Kan het zijn, omdat de ressentiment en holle retoriek GL/D66 stemmers nogal vaak voor de overheid werken en geen rekening wensen te houden met anderen en hun opvattingen?
Als ingehuurde externe kracht moest ik mijn uren maken en verantwoorden, hetgeen inhield dat ik ook op vrijdag gewoon tot 17.00 uur doorwerkte. Om mij heen werd er door internen vanaf ca. 15.30 uur al vrijwel niets meer gedaan, anders dan voorbereiding op de vmb, die gewoonlijk tegen 16.00 begon. Uiteraard moesten de externen achterbljven.
Lauren is Senior (?) Policy Officer.... net droog achter de oren, geen idee van de echte wereld, kiest op jeugdige leeftijd ervoor om ambtenaar te worden en is meteen "Senior"... De rest van haar leven brengt ze door in prachtige overheids gebouwen vol met suffe mensen en zo waggelt ze door naar haar AOW en vet ABP pensioen...
"Waar heb ik dan voor gestudeerd?" Dikke lol.
Nou, Lauren, je hebt gestudeerd om te laten zien dat je informatie tot je kunt nemen. Na het behalen van je diploma (much like: rijbewijs) ga je pas écht leren.
Mensen met meer ervaring leren je je werk te goed te doen. Je gaat tegen problemen oplopen die niet uit een boek komen. En je gaat net als in het échte leven: Mensen tegenkomen die niks kunnen en/of willen met jouw ideeën. En guess what? Dat mag. Dat moet je slikken.
En voor je het weet leer je hoe het leven in elkaar steekt.
Het wordt tijd om het Pikmeer arrest via wetgeving ongedaan te maken.
Dan pas krijg je ambtenaren die zich netjes volledig inzetten voor Nederlandse burgers. Waarom die status aparte ?
Compliment voor de verwoording, groot is mijn dank.
Opvallend vond ik binnen de ambtenarij het regionale verschil in werkopvatting. Of het nu komt door de binnen die contreien ontspannen manier van leven, maar in het Noorden van ons land nam men het binnen de ambtenarij nooit zo nauw met werktijden en werkinspanning.
Wat daar aan belastinggeld werd weggelantefanterd heb ik nergens anders in het land zo erg gezien.
Ik kan allleen over Amsterdam praten maar daar geldt wat jij zegt zeker. Maar misschien is dat overal zo.
Wat bedoel je precies met deze opmerking Lauren?
"Maar de manier waarop het in het publieke debat momenteel geoorloofd en zelfs hip is om de overheid in alle toonaarden af te kraken, is extra schadelijk voor mijn generatie jonge ambtenaren."
Geoorloofd?
Zou je liever zien dat het ongeoorloofd zou zijn om de overheid af te kraken?
Notabene in het publieke debat.
Snotneus.
Als je kritische burgers - door schade en schande wijs geworden - wantrouwende complotdenkers noemt dan kun je maar beter een andere baan gaan zoeken meid.
Zijn ministeries en overheidsinstellingen eigenlijk niet ondemocratisch machtig?
Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Hoe kan het anders dat democratisch gekozen mensen die voor de belangen van de burger-kiezer moeten opkomen, getraineerd zwartgelakte rapporten krijgen, incompleet en alles schijnen ze eruit te moeten persen, en dus eigenlijk hun werk niet goed kunnen doen.
Of waarom krijgt useful idiot Hugo de Jongen lobby-achtige adviezen over 'zorgvuldig testen' die hij moet uitspreken vanuit de mensen om hem heen.
We hebben veel kritiek op Hugo, maar is geen arts. Hij krijgt vreemde dingen te horen van anderen. Van wie dan? En waarom?
En als onze volksvertegenwoordigers hun werk niet kunnen doen, zitten daar dan eigenlijk niet hele anti- of ondemocratische krachten achter?
Omgekeerd klagen ze binnen die machinerie dat de politiek zich er teveel mee wil bemoeien:
www.nrc.nl/nieuws/2023/06/20/morele-t...
Bijna de helft van de ambtenaren, 47 procent, heeft het afgelopen jaar te maken gehad met morele twijfels. Zij vinden bijvoorbeeld dat de burger niet geholpen is bij beleid dat zij moeten uitvoeren, dat beleid ethisch of wettelijk niet deugt, of ze vinden dat beleidskeuzes niet overeenkomen met hun politieke overtuiging.
De hoogste ambtenaren van alle twaalf ministeries constateerden vorig jaar „een toegenomen spanning” in de samenwerking tussen de ambtenarij en de politieke leiding van het land.
De grootste zorg van rijksambtenaren op ministeries is dat er onder politieke druk keuzes worden gemaakt die niet in het belang zijn van de publieke zaak.
(meer dan 50% van de ) Ambtenaren in de zorg vinden dat burgers tekort wordt gedaan, terwijl bij de politie vooral leeft dat beleidskeuzes niet in het belang van burgers zouden zijn.
Wat is hier aan het handje...
Wat ik vooral bij de ambtenarij heb gezien was dat, zodra er een ingewikkelde kwestie voorlag, er vrijwel altijd extern werd ingehuurd, ook als de gevraagde expertise binnen de ambtenarij zelf aanwezig was.
Vooral als er veel werk achter vandaan kwam deed men dit bij voorkeur niet zelf.
1 Interims zijn heel duur dus het is waar.
2 Als het toch niet klopt, kun je wijzen naar iemand anders. Maar die is toch al weg.
Gebeurt in het bedrijfsleven ook. Vaak weten de mensen echt zelf wel wat er moet gebeuren, maar is het stempeltje van een consultant nodig om leidinggevenden te overtuigen.
En leidinggevenden zijn gek op adviezen van consultants want dan kunnen laten zien dat hun besluitvorming gedegen tot stand is gekomen. Is echt een gekmakend fenomeen. Zeker als je bedenkt dat die consultants "brianstormworkshops" houden met de mensen uit de organisatie die het wel weten om te ontdekken wat ze op moeten schrijven.
Heb meegemaakt dat een consultant een advies uitbracht aan hoger management over een besluit dat al was genomen en ingevoerd. Als je dan zegt "Hier hebben we toch niets aan als advies?" zeggen ze: "Maar het is toch een goed advies, je bent het er zelf mee eens want je hebt het geimplementeerd".
Gekmakend.
Door veel te dikke management lagen en volslagen nutteloze
@lanexx | 01-08-23 | 16:15: nutteloze consultants.
@AdvocatusDiaboli | 01-08-23 | 16:07: Exact hetzelfde mechanisme speelt bij grotere bedrijven.
@Malle moer | 01-08-23 | 16:07: Klopt deze trend is overal gaande. Het eigen personeel is vaak vakkundiger dan de ingehuurde betweterjes die hun ding doen. Kost klauwen geld, terwijl de expertise vaak zelf in huis is.
@Otto Normal | 01-08-23 | 16:20:
Je eigen stoepje schoonvegen. Wie is er niet groot mee geworden...
@johnyl | 01-08-23 | 16:21: Dat!
Handmaids tale. Commander waterford; we wanted to make it better. Nobody Saïd better for everyone.
Hte stukje lezend wat GS hier post onder de 'ik ik ik', zie ik eerder als een klagenzang richting de ambtenarij en de notabelen, en niet naar het gepeupel.
Ik heb met ambtenaren gewerkt (extern) en ik moet zeggen: de geruchten kloppen. Ook mooi: ik "werkte" 32 uur. Maar men voorzag dat er meer werk zou komen (was niet zo). Ik zeg: prima, werk ik toch 40? Nee nee, er moest perse iemand bij. Die had toen ook niks te doen.
Het kunnen inhuren van externen is een wezenlijke machtsfactor binnen de ambtenarij. Men heeft a) een fors budget en krijgt b) dingen sneller gedaan via externen. Omdat externen een ander arbeidsethos hebben dat het zooitje hersenverweekte raamstaarders die bij iedere vraag/opdracht klagen dat ze "wel willen, maar ja, dan moet ik daar wel tijd voor krijgen".
JEUK!
Ik heb gewone banen gehad, ben ambtenaar geweest en heb jaren als 'externe' rondgelopen. Het is overal hetzelfde. Het draait altijd om een aantal mensen die enthousiast in het rond hollen, een deel wat redelijk plichtmatig zijn rondjes draait en een deel dat actief werk en verantwoordelijkheid vermijdt. Moet wel bekennen dat dat laatste deel fors groter is in de ambtenarij. Geldt ook voor het 'moet wel voldoende tijd en middelen voor zijn' gezeur - waar mensen werkzaam buiten de overheid gewoon een taak oppakken met wat er aan tijd en hulpmiddelen voorhanden is.
Als ze het heeft over 'ontevredenheidsstemmen op BBB' dan bekend ze politieke kleur. En moeten haar beleidsnota's dan ook met een kritische bril bekeken worden. Justitie en Veiligheid, is dat niet de club waaronder het asieldrama valt?
Yep, en er zijn mensjes bij de betreffende afdeling die hun stinkende best (je zou het niet zeggen) doen om z.s.m. door de dossiers heen te akkeren. En dan in voorkomend geval ook nog even getackeld worden door een Stas vanwege "discretionaire bevoegdheid". Case in point: de "Lily & Howick" clusterfuck.
Een vuistdik dossier waarin het pijnlijk evident was dat de zaak enorm geflest werd. Vanaf dag 1 duidelijk dat moeders geen verblijfstatus zou krijgen. Stapeling van procedures maar finale uitspraak nog steeds: geen verblijfsvergunning. Terugkeer georganiseerd, moeders met geld (en zelfs medicijnen) op een gereserveerde vlucht met begeleiding terug naar land van herkomst. Koters naar een bekend "pleeggezin" op de dag voor vertrek en "zo maar ineens" verdwenen. Stas met rubberen ruggengraat zwicht voor de (zgn. "publieke") druk en hijst "discretionaire bevoegdheid" het toneel op. Moeders en koters dikke middelvinger naar het systeem..
Kortom: mensen zat die proberen orde in de asielchaos te krijgen. Maar met sommige politieke figuren/partijen en de marktleiders in de asielindustrie (joehoe advocatuur!) heb je echt geen vijanden meer nodig.
De Nederlandse overheid en haar medewerkers zouden uit moeten gaan van een paar belangrijke punten. Als ze dat doen zal dat een prima start vormen voor het herstel van vertrouwen.
1) De overheid is er voor de burger. Niet omgekeerd.
2) De overheid moet uitsluitend zaken regelen waar burgers dat zelf niet kunnen of willen.
3) De overheid heeft en maakt geen geld. Al het geld is van de burgers.
4) De overheid gaat prudent om met het geld van eerdergenoemde burgers.
5) Als de overheid ergens iets nieuws wil starten gaat het stoppen met iets ouds. De totale te besteden som stijgt niet.
6) Burgers kiezen politici, geen ambtenaren. Ambtenaren hebben dezelfde rechten maar ook plichten als normale werknemers. Geen uitzonderingspositie.
Ik zeg doen!
Goed plan hoor, daar niet van. De praktijk ? Menig ambtenaar die denkt: "lekker boeiuh".
Zou het doen en laten van het ambtenarencorps verbeteren met een nieuw sociaal contract van Omtzigt?
Probleem met onze politiek was bij de Britse comedyserie 'Yes (prime) minister' al zonneklaar.
Politici komen, falen en vertrekken.
Maar die falende ambtenaar, die blijft aan.
De gemiddelde ambtenaar denkt al dat hij/zij/het hard werkt wanneer de pc nog aanstaat om 17:03.
De gemiddelde ambtenaar begrijpt niets van de stress waar de gemiddelde Nederlander mee te maken heeft.
Computer says no mentaliteit en je lekker kunnen verschuilen achter de organisatie, beetje slap ouwehoeren over "betrekkingen" met het buitenland etc.
Ga eens een keer een straat leggen, draai eens mee met een ambulance dienst, geef eens een keer les op een mbo school in een gemiddelde stad.
Haal eens vuilnis op om 05:00.
Met andere woorden, doe werkelijk eens iets voordat je het huilorgel gaat bespelen.
Daarna kan je weer je zegeningen tellen in je beschermde bubbel.
De voorbeelden die u aanhaalt stellen niet zoveel voor: een stratenmaker (lekker in het zonnetje werken, geen gezeur aan z'n kop) ambulancedienst (pleisters plakken en mensen naar ziekenhuis brengen - lijkt me allemaal niet zo moeilijk) en heb je geen oproep dan doe je niks. Les geven op een MBO school met een zomervakantie van 8 weken, kerstvakantie van 2 weken etc.. en dagen van 6 lesuren ? Ik denk dat veel ambtenaren graag zouden ruilen.
@johnyl | 01-08-23 | 16:19: Ik zou als ik u was eens een zaterdagavond ambulance dienstje meedraaien in een grote randstedelijke gemeente. 's Kijken wat u er van bakt tegenover doorgesnoven, lamgezopen huftervolk.
Kortom, I dare you.
Schrikbarend hoe veel reaguurders de sarcastische titel "Huilende ambtenaar (17)" serieus nemen. Dat bevestigt ook weer haar gelijk...
Het zijn ook vaak jankmuilen. Dat of mentaal compleet vastgeroest want of al te lang in het "vak" of nog maar een x aantal "kerstbomen" verwijderd van het pensioen.
Misschien had dat meisje dit verhaal beter niet kunnen schrijven.
Wegens gebrek aan échte ervaring. Ik bedoel wat is nou drie jaar werken, dan kom je net kijken, ook al ben je dan kennelijk al "senior beleidsmedewerker".
En ze leeft in een bubbel vol "hoogopgeleide jonge mensen" die vermoedelijk ook niet over al teveel ervaring beschikken.
Het is natuurlijk makkelijk om cynisch te doen over haar geklaag, maar dat laat ik hier maar achterwege. Ik ben zelf zeer kritisch op de overheid, maar anderzijds, er moeten mensen werken bij de overheid, en het is zaak dat die wel gemotiveerd blijven.
Hopelijk gaat dat er dan toe leiden, dat de overheid zichzelf wat verbetert.
Mevrouw heeft zich verder geen rekenschap gegeven van Art. 10 Lid 1 van de Ambtenarenwet. Ik mag als belastingbetalende burger verschoond blijven van uitingen waaruit ik kan opmaken waar mevrouw werkt en wat haar -kennelijke- commentaren en grieven zijn op (het effect van) haar werkzaamheden. De Ambtenarenwet geldt ook voor werknemers van de Tweede Kamer. Er zijn ambtenaren voor heel wat minder ontslagen.
"Het is wel zaak dat die gemotiveerd blijven". Mja, gaatiedan: Standaard 36 urige "werkweek" maar vaak nog minder uren dan dat. Weinig tot geen deadlines en nauwelijks besef van het verschijnsel "werkdruk". Nergens kun je zo makkelijk langdurig ziek zijn met uiterst vage langdurige klachten. Baangarantie en een zeer hoge mate van ontslagbescherming. Fietsplan, fitnessplan en talloze andere regelingen die het werkende leven verder veraangenamen.
Voor menig ambtenaar behoorlijk motiverend, weet ik uit mijn ervaring als IT externe..
Als ambtenaren zich nu eens zouden onthouden van enige vorm van politieke of maatschappelijke uiting - en in gepaste nederigheid, en met gepaste rol- en taakopvatting de bedongen arbeid - waarvoor zij maar al te vaak naar verhouding met het bedrijfsleven zwaar overbetaald worden- zouden verrichten?
-
Dat zou alvast een heleboel dure consultants en overige inhuurkrachten schelen.
Het verband tussen uw laatste zinnetje en het voorgaande ontgaat mij.
Als ambtenaren hun snavel houden, zijn er geen dure consultants etc. nodig?
Er zijn geen dure consultants nodig als ambtenaren zélf de kennis en ervaring in huis hadden om fatsoenlijk beslissingen te nemen.
Maar er is een totale 'inhuur-gekte' bij de overheid ontstaan. Dat is deels omdat het een modegril geworden is, deels omdat de competentie bij de ambtenaren kennelijk ontbreekt, deels omdat men zich aan alle kanten wil indekken, door 'expertise' van buiten in te huren, waarachter men zich bij eventuele kritiek of shit kan verschuilen.
@KeesBruin | 01-08-23 | 15:55: En... besturende ambtenaren krijgen geen geld én gebruiken geen geld om de individuele en aantal uitvoerende ambtenaren competent te houden. Dus: ze onderhouden zelf hun eigen systeem (en vermoedelijk nog een hele hoop meer dingen). En de buitenwereld bemerkt dat.
@KeesBruin | 01-08-23 | 15:55:
-
Ik had er aanvankelijk een alinea in getegeld, die ik gewist heb; bij het wisssen is er inderhaast iets blijven staan. Excuses.
@bisbisbis | 01-08-23 | 16:01: Excuses niet nodig hoor. Het viel mij alleen op, dat het niet logisch op elkaar aansloot. En ik wilde nog even reageren op dat 'inhuur' gebeuren bij de overheid.
Tja.... wantrouwen krijg je als je altijd denkt dat meer regels en controle meer beter is. Het wordt nooit minder en op een gegeven moment is het gewoon 1984.
Een overheid die op de dag dat het rapport "klem tussen balie en beleid" uitkomt je ijskoud keihard laat vallen hoeft niet op sympathie te rekenen. Lekker veilig achter je balie...
Opinieschrijfster heeft gelijk. Veel mensen weten niet hoe het er in andere sectoren aan toe gaat maar komen wel met bakken gratuite en onredelijke kritiek. Iedereen heeft wel een mening over de NS, overheid, banken, horeca, media, ondernemers, onderwijs, whatever. maar weinigen weten hoe het er daar echt aan toe gaat. Je oom die "eens maar nooit weer" op Thierry stemde en verder vooral wappies grossieren hierin, maar ja, wappies gonna wap.
Het is inderdaad schadelijk hoe wappies met hun gebrekkige kennis van mediabedrijven en overheid elkaar wel ophitsen en vijandigheid creëren. Ik zou ze eindeloos meeloopdagen gunnen bij elke sector waar ze skeptisch over zijn, maar ik vrees dat het verloren moeite is.
Oh ja, nog een kenmerk van mensen die het niet helemaal begrijpen: ze denken dat de mening van een opinieschrijfster de mening is van een krant en een opiniestuk een nieuwsfeit is. Alle reaguurders die zichzelf hierin herkennen: gefeliciteerd!
Eigenlijk zeg je dat het ook allemaal erg ingewikkeld is en onze ambtenaren er ook niets aan kunnen doen.
Kan. Maar dan heb ik een besparingsvoorstel.
@Malle moer | 01-08-23 | 15:53:
Nee, het zijn juist de wappies die dingen nodeloos gecompliceerd maken door complotten te zien in wat je ook aan onkunde of andere gebreken kan toeschrijven.
@Diotima | 01-08-23 | 15:56: Dus de wappies werken bij de overheid omdat die alles nodeloos gecompliceerd maakt?
@goedverstaander | 01-08-23 | 16:02:
Hehehehe, gevat. Mijn complimenten.
Tja, daar heb je jarenlang gestudeerd en heel lang beroepservaring opgedaan en dan gaan mensen die niets begrijpen je als zeventienjarige kritiseren. Ik heb tranen in mijn ogen, snif.
Morgenochtend effies koffiedrinken bij de teamleider, schat ik zo.
En lekker lachen.
Weer een lekker dankbaar onderwerp: "ambtenaartje afzeiken" Maar wat voor ambetnaren geldt, geldt voor een heleboel beroepsgroepen... winkeliers, stratenmakers, bouwvakkers, boekhouders, journalisten, luie kantoormedewerkers die de telefoon niet aannemen, piloten, politici, werkelozen, steuntrekkers, marktkooplui etc. etc. Ook daar zitten er veel bij die de kantjes er van aflopen en makkelijk hun geld verdienen.
Ondernemers die er een bende van maken gaan failliet. Werknemers die er een bende van maken lopen het risico ontslagen te worden.
Ambtenaren hebben het Pikmeerarrest en ontslagbescherming. Beetje lastig vergelijken toch?
Voor wat betreft ambtenaren, politici, steuntrekkers, veel werkelozen en de meeste journalisten heeft u gelijk.
Je beschrijft slecht een fractie van werkend Nederland. De meesten moeten gewoon werken voor de poen (winkeliers al helemaal). Wat jij beschrijft is het type werknemer wat er als eerste uitgetieft wordt (of failliet gaat) als het economisch slecht gaat.
En ja, "ambtenaartje afzeiken" (popo, ambu personeel e.d. uitgezonderd) is een dankbaar onderwerp. Niemand die met een dergelijke opvatting geboren is, is enkel een reactie op het gedrag van de doorsnee ambtenaar.
U is ambtenaar?
Ja, nou. Dat bedoelen we nu met dat millennials en Gen-x-en softies zijn die niet tegen de werkelijkheid kunnen.
Als ze schrijft, dat het frustrerend is als BN-ers zonder kennis ongecorrigeerd alles eruit flappen in praatprogramma's, dan heeft ze wel een punt.
Onder Rutte hebben we gezien wat zorgvuldig geformuleerde Kamerbrieven inhouden. Zorgvuldig geen antwoord geven op de gestelde vragen. Zorgen dat er vooral geen zekerheden in staan. De kamer vroeg steeds om antwoorden, geen zorgvuldig geformuleerde kluitjes voor in het riet.
Oh, alleen over de asiel-crisis is het kabinet Rutte IV afgerekend, nergens anders over. En even denken hoeveel ambtenaren er afgerekend zijn op de toeslagenaffaire. Oh ja, NUL.
En ja, ik ben het er ook mee eens dat de kabinetten Rutte nou niet echt uitblonken in hun zoektocht naar de beste oplossing.
Onze ambtenaren moeten eens gaan begrijpen dat ze niet worden afgerekend op hun goede bedoelingen, maar op resultaten. En gezien de bende in het onderwijs, de gezondheidszorg, de asielindustrie, de jeugdzorg enz...
Dat moeder in hun jeugd, langs de lijn van het sportveld, enthousiast werd van weer een gemiste doelkans (goed geprobeerd Vlinder!!) is niet hoe we een maatschappij verder brengen.
Afgerekend? Is er al opgestapt of weggestuurd?
Ooit waren er meerdere politieke partijen voor een kleinere overheid. De PVV hoor ik hier al een tijd niet meer over, de vvd is alleen in verkiezingstijd hiervoor (en heeft onder Rutte de overheid alleen maar groter en machtiger gemaakt) en de rest hoor je er niet meer over. Heeft iedereen het opgegeven?
Kwart voor vier alweer? Ik ga afronden.
Senior beleidsmedewerker met 17 ?
Dan kan mijn kwakje wel aan de slag als management trainee.
Nee, 26, minstens. Effe zitten lezen en rekenen.
Klisjeetenaartje heeft wel een punt als ze zegt dat de praktijk vele malen complexer is dan de meeste mensen zich kunnen voorstellen. Tja en als de politiek steeds gevoeliger wordt voor beeldvorming, dan, dan, dan, raak je elkaar kwijt.. Terwijl we elkaar moeten vasthouden.
Gekregen van een familielid, gestuurd naar erfpacht afdeling Amsterdam.
Geachte M van Meel,
Hartelijk dank voor de bevestiging dat bij de gemeente de linker hand niet weet wat de rechter doet. Ook de dubbele werkzaamheden zijn niet van de lucht en de processen niet op orde.
Heel fijn want dan kan er nog meer personeel ingevlogen worden en dat mag best wat kosten. Zo houd je een leger ambtenaren aan het werk op kosten van de ozb.
Waarom zeg ik dit? Tja. Waarom toch.
Op 2 juni is de erfpachtakte al gepasseerd bij de notaris. Daarom zeg ik dit!
Maar klap dit mailtje lekker weg, we doen een plas pakken onze jas en alles blijft zoals het was. 1 minuut later alweer vergeten want ik moet toch ook met onzin mijn brood verdienen
Succes daar.
Mevrouw heeft gewoon gelijk.
Maar de teneur is op voorhand al gezet, dus huil maar lekker mee met de wolven.
Ho, ho, hoe komt u er bij dat deze persoon een vrouw is?
Heren, heren, heren. ik ga het hier toch voor de ambtenaren opne.... oh nee, toch niet.
Iemand in de familie werkt nu een paar jaar bij de douane en zegt dat alle vooroordelen over ambtenaren waar zijn en dat het in de praktijk nog veel en veel erger is. Ik heb hem het advies geven "go with the flow" anders heb je geen leven.
Ambtenaren kosten heul veul geld. Dus tja. Wie betaald bepaald... maar dat geld jammer genoeg niet mbt belasting.
Verder druipt het kennis gebrek van de echte wereld er weer eens vanaf...
Zo werken wij hier op de afdeling ons iedere dag kapot... zijn wij echt beter dan de concurrentie... maja op prijs eurotje per uur te duur en dus de tender verloren... al die jaren.. zijn die nu weggegooid... of moet ik er eerst een jank stukkie over naar de nrc sturen?
lol @ beklag over kennisgebrek en dan zelf niet goed kunnen vervoegen.
*betaalt
*bepaalt
*geldt
wie betaalt bepaalt, dat geldt. Leer het nou eens met die persoonsvorm!
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben deeltijdambtenaar.
Wat doe je tegen de verveling?
Ik verveel me nooit. Ik heb een passie voor mijn werk.
@MargauxGrandCru | 01-08-23 | 16:08: Om 15:36 en 16:15 uur op GS reaguren en jij vraagt je af hoe thanseeuwen zijn tijd tegen verveling doorbrengt? Met reaguren op GS natuurlijk!
Ambtenaren zijn doorgaans nauwelijks productieve, oeverloos vergaderende, risico ontwijkende, laffe takken voor wie slechts een paar dingen belangrijk zijn (hint: u als burger komt niet voor in het lijstje).
Belangrijk zijn: "het eigen straat schoonvegen" en zorgen dat je voor zo weinig mogelijk dingen verantwoordelijk bent. "Het periodiekje", oftewel het jaarlijkse stapje salarisverhoging voor <tromgeroffel> "goed functioneren" <kaboem tschjieng> en verder vooral blijven klagen dat men in het bedrijfsleven toch oh zoveel meer verdient.
De enige "ambtelijke" kantoor 'laven die nog iets van werk leveren zijn doorgaans allemaal extern. En voor een ambtenaar is een werkende externe "huurling" best wel eng. Die externe vertoont een arbeidsethos (meestal, ook niet altijd) die maar verwachtingen schept en de lat onnodig hoog legt qua productiviteit, met als gevolg dat de ambtenaar zoveel mogelijk "duikt" of zich ziek meldt.
Het imago van ambtenaren is toch echt iets wat door dit gilde zelf de wereld in is geholpen. U wilt als ambtenaar vertrouwen van de burger (die uw salaris betaald) ? Ga het maar verdienen. It is that simple.
Exact.
De baantjesmachine die overheid heet. Daarom; stuur de helft van die bureaucraten maar naar huis en het land draait gewoon door.
Is het ook nog een optie dat kiezers op BBB stemmen omdat zij het eens zijn met de opvattingen van deze partij? Of is het voldoende om deze groep weg te zetten als een rancuneuze club van ontevreden Nederlanders. In plaats van de huilstruik uit te hangen in de nrc kan mevrouw de ambtenaar beter steengoed worden in haar werk.
Ben je sws al een tegenstemmert. Want men stemt op gevestigde partijen en zo niet. Dan dikke foei
Anderhalve gewerkt bij Advocates Abroad.
Advocates Abroad is an international NGO consisting of over 500 lawyers and legal- and medical professionals that provides legal and non-legal aid to all refugees and asylum seekers.
Allemaal ruifvreters dus en dan nog meehelpen en zelfs aansturen ook om het land elke dag een stukje minder leefbaar te maken. Parasieten dus.
Ze heeft echt niet door wie haar salaris betaalt.
17 jaar en (af)gestudeerd?
Ben je dan direct vanuit het basisonderwijs naar de uni oid gegaan?
Slimme meid moet dat zijn.
Der is geen Ambtenaar te vertrouwen zijn er alleen uit om een burger te dwars bomen
Het blijft natuurlijk een hbo'er.
"In plaats van ons altijd maar af te vragen waarom het tegenwicht ontbrak"
Nou huilebalkje, dat ontbreekt stelselmatig omdat tegenwicht door de partijen waar het ambtenarengilde doorgaans op stemt, met hulp van de media en de deugmilities vakkundig onderdrukt wordt door elke vorm van inhoudelijke kritiek te verketteren.
Dat laatste citaat doet me denken aan alle ambtenaren op X/Twitter die steeds op hun pik getrapt zijn als ik weer eens constateer dat er in mijn buurt niet geveegd is. Dan krijg ik steevast zo'n huilstruik achter me aan die me op drammerige toon gaat vertellen dat er wel geveegd is, maar dat ik zelf eens moet opruimen.
Terwijl als ik dan vermeld dat ik dan voortaan zelf ook bekeuringen ga uitdelen aan wetsovertreders, ze me aangapen alsof ze water zien branden. Waarom moet ik wel opruimen (waar ik de gemeente voor betaal), maar niet wet-handhaven (waar ik ook de gemeente voor betaal)
U belt dus de gemeente op om te vragen waarom er in uw buurt niet geveegd is ???? Of u zou meer belasting moeten betalen, of nog beter zelf een keer met een bezem naar buiten lopen en je eigen straatje schoonvegen. Achterover leunen kan altijd nog als je in het bejaardentehuis zit.
"Maar er gaan bij de overheid ook veel dingen goed" Noem er eens twee? Nou vooruit, ééntje dan.
<krekelgeluid>
*tumbleweed*
Wanneer je een boete krijgt, ligt deze razendsnel bij je in de brievenbus.
“Wie betaalt mijn dag?”moet als screensaver /openingsblad verplicht worden
Senior beleidsmedewerker. Laten we zeggen schaal 13. Zoek maar in de lijst op hoeveel belastinggeld ze per maand krijgt:
www.werkenvoornederland.nl/over-de-ri...
Dan kun je beter kippenvlees importeren en aan verwerkers verkopen. Geen publieke functie, geen WO nodig. Gewoon een telefoon en laptop. Tenzij ze richting schaal 18 schuurt
Dit is al zo lang gaande. Iedereen die niet luid applaudiseerd voor Vadertje Staat is in het beste geval een domrechtse Tokkie die zijn muil moet houden en in het (al snel bereikte) slechtste geval een neonazi die verdelgd moet worden.
Daarom dat we hier allemaal anoniem zitten te reageren.
U heeft een hekel aan nazi's ?
@johnyl | 01-08-23 | 16:07:
In de Indiana Jones films waren het altijd de slechterikken
Ze heeft geen zin om een discussie aan te gaan met een emotionele leek, zo lees ik in het stuk. Dan maar zo via een stukje in het NRC Staatsblad. De kudtburgert weet van niets, is ongeïnformeerd, denkt niet na en moet zijn bek houden. Duidelijk.
Waarom gebruiken ambtenaren geen papieren zakdoekjes? Omdat er tempo op de verpakking staat!
Ah moppentijd. Hoe knipoogt een ambtenaar? Hij doet één oog open.
Waar begint een beoordelingsgesprek van een ambtenaar mee? Dan wordt de dikte van de eeltlaag op de ellebogen gemeten.
Ik heb die tempo zakdoekjes…
Bordje bij de ingang van het ambtenaren kantoor: "willen de mensen die wat later binnenkomen, vooral rechts houden ? Zodat ze de mensen die wat eerder weggaan niet voor de voeten lopen".
Ambtenaren mogen vanaf heden in de ochtend geen kranten meer lezen, anders hebben ze in de middag niks meer te doen...
Ambtenaren moeten ons vertrouwen gunnen.
Ik raad mevrouw aan eens een melding te doen van b.v. een gevaarlijk scheefliggende tegel, zwerfafval, gevaarlijk overhangende takken, gevaarlijke verkeerssituatie o.i.d. Ik denk dat ze na twee of drie máánden wel een andere mening gevormd heeft. Maar ja dan is ze al bijna volwassen.
je voelt de burn out al aankomen
Hier, heb je een lollie. Ga nu maar lekker uithuilen in je safespace!
Moet je voor de lol eens de reacties lezen op het Xweet van gristenprofessor Beatrice de Graaf, die het artikel van deze jankmadam aanprijzend rondxitterde.
En helemaal op de vervolgxeet van het refodametje, verwijzende naar de pejoratieve termen waarmee de xeeters hun relatieve waardering van het kleuterschool-spreekbeurt stuk in de nurk beschreven.
Heerlijk, de komkommertijd is weer aangebroken.
Het bedrijfsleven houdt haar eigen broek op.
Behalve als je een bank bent of de KLM of überhaupt een Frans bedrijf.
@Herr Inspector | 01-08-23 | 15:33:
Of een woningbouwvereniging.
@demaup | 01-08-23 | 15:51: of coronasteun nodig had. Het is toch wat die overheid die al die ondernemers moest redden
@Herr Inspector | 01-08-23 | 15:59:
Uitgestelde heffing, merkt u het komende jaar wel. Faillissementen vliegen straks de pan uit
Bizarre fixatie op wappies, critici, boze of teleurgestelde burgers en ze opportuun op een hoop gooien. En nooit hoor je ze eens waarom die burgers zo zijn geworden. Gelukkig zijn er nog bevriende journalisten.
Gelukkig zijn er nog bevriende voorlichters.
@Glasgow Argus | 01-08-23 | 15:20: Opeens weet je het als je leuk stukjes kan schrijven: Je gaat naar de hogeschool voor voorlichting.
In vroeger tijden zouden er niet zo veel werkgevers zijn geweest die een baan gaven aan iemand op die leeftijd met zo'n lijst aan baantjes op het CV, geen zin in "jobhoppers" daar bouw je niks mee op...
Krijgen we die onzin weer... Dat eeuwige jobhoppers verwijt, als iemand get gore lef heeft om zich verder te willen ontwikkelen, of niet mee te gaan in je achterhaalde organisatie.
@Pontius Vulgaris | 01-08-23 | 15:19: Misschien is ontwikkelingshulp wel wat voor je?
Een vage kennis van me werd op LinkedIn gefeliciteerd met zijn 35-jarig dienstverband bij een niet nader te noemen bank. Laten we zeggen dat het woord 'ambitie' aan deze kennis niet besteed is.
@marcoplarco | 01-08-23 | 15:24: Geen ambitie, wel contract met goede arbeidsvoorwaarden.
@marcoplarco | 01-08-23 | 15:24: Je met prioriteiten stellen om de continuïteit te waarborgen, familiebedrijven gaan prat op werknemers die 35 jaar of langer bij het bedrijf willen blijven werken.
Binnen zo'n dienstverband kan jij je prima ontwikkelen, loyaliteit moet wederzijds zijn en als blijk van waardering en het tonen van amibitie krijg je steeds meer kansen.
En je bent niet verplicht om ergens te gaan werken, je kan ook blijven rondzwerven...
In de 47 jaar dat ik heb gewerkt, verschillende werkgevers gehad. Nooit slechter van geworden. De werkgevers overigens ook niet. Opgebouwde kennis verhuisde namelijk mee.
Het eerste gebod voor een overheid c.q. de overheid : consistentie van Bestuur.
Dat geeft vertrouwen.
Is dat weg, en het is weg, is ook het vertrouwen weg.
Ik kan me niet voorstellen dat zeurmens heeft gestudeerd.
Want dan zou ze les 1 niet zijn vergeten en aldus de hoofdoorzaak.
Ben precies een jaar als ICTer werkzaam geweest bij een heel grote ambtelijke organisatie. Daarna ben ik met pensioen gegaan omdat ik aan die mensen geen seconde van mijn tijd meer wil verspillen. Vergaderen, vergaderen, vergaderen, vergaderen, rapporten, rapporten, rapporten, rapporten, twaalf weken vakantie, vergaderen, vergaderen, vergaderen, vergaderen, rapporten, rapporten, rapporten, rapporten. Tegenwerken, geen vooruitgang, politieke spelletjes, zichzelf belangrijk vinden. Ambtenaren zijn meestal bezig met het belang van ambtenaren.
Je vergat de twee wekelijkse bilateraal nog te noemen, dat zijn de belangrijkste overleggen anders vergeet jouw leidinggevende je naam nog?
Hier ook. Dat "rapporten" is daar een toverwoord. Ik heb het precies drie maanden volgehouden, maar als je ziet wat er achter de schermen gebeurt; rapportages die rondgestuurd worden, worden afgedrukt en verdwijnen ongelezen op de stapel of letterlijk in het archief. Vaak doen ze dat niet eens, maar is het binnen de afdeling de regel, dat als je een mailtje ontvangt met een rapportage erin, dat je dat zegt tegen je achterbuurvrouw, en die gaat dan verontwaardigd een mailtje sturen dat zij ook in de adreslijst wil komen te staan. Resultaat: wederom mailtjes, met mailtjes van degene die vinden dat er weer een extra persoon in de cc gezet moet worden.
Of juist niet. De activiteit in de mail wordt bijgehouden, dus je pikt er een stukje zin uit, en beantwoordt de mail met dat stukje zin en zet er een vraagteken achter. Nu is het net of je een intelligente reactie geeft en het stuk hebt gelezen.
Klaar. Het is een grote brij met nutteloze rapportages en uitwerkingen, omdat niemand die ooit door leest. Zelfs Rutte niet (zijn eigen woorden)
Wat een gelul. Alle overheidsdiensten waar ik klussen voor heb gedaan worden bemenst door dezelfde arrogante mafkezen met een plaat voor hun hoofd. Dingen zeggen als de burgers betalen jouw salaris wordt bijvoorbeeld al niet op prijs gesteld. Nee de burger is de vijand, letterlijk.
het is ook heel vervelend als knutsel zakken aan je kop beginnen te zeiken dat zij feitelijk de beloning zouden betalen. Dat is feitelijk niet zo, uw IB is te mager om een hond te onderhouden. De staat heeft andere inkomsten.
@AntiZanicz | 01-08-23 | 15:39: We vergeten alle andere belastingen, accijnzen, BTW, etc. voor het gemak maar even?
@AntiZanicz | 01-08-23 | 15:39: daar weer u niets van. Ik weet dat ik een ambtenaar of 14 aan het werk houdt. schaal 10 , 11 dan
Nou Lauren neem maar even contact met mij op (GS heeft mijn mailadres), kan ik je een verhaal vertellen (niet persoonlijk, in het algemeen belang) over een van de jongste gemeente. En de daar vertrekkende burgemeester, die nooit de moeite heeft genomen om mijn mails te beantwoorden, is vrij recentelijk beloond met een nieuwe burgemeesterspost in het zuiden des lands.
Toen is mijn gedachte over ambtenaren voor eeuwig gedraaid met 180 graden.
hahahaha, u denkt dat mensen op dat niveau tijd hebben om burgers persoonlijk te gaan beantwoorden? Hoeveel minuten zitten er in dag en hoeveel gaan er in zo'n bericht zitten. En wellicht moet de burgervader ook nog wat zaken uitzoeken. Troost u, wimlex doet ook zelf niets aan de zakelijke mail. Er is een hele administratie en kabinet voor de koning.
Heeft de Koning al gereageerd?
@AntiZanicz | 01-08-23 | 15:37: anti en bob ja hoor , peppi en kokkie
Zoveel vragen over dit artikel van GS. Van de open deur naar het wantrouwen. En altijd die spruitjesachtige afkeer van mensen die iets internationaals hebben gedaan. Ik ken die Lauren niet (jullie ook niet trouwens), maar ik vind dat ze een redelijk steekhoudende opmerking maakt.
En een argument in de trant van' 'ja, dat kun je wel zeggen, maar zorg eerst maar eens dat je de bezem door je eigen bedrijf haalt' is natuurlijk niet echt heel sterk. Want dan kan niemand meer ooit wat zeggen over iets, want er is altijd wel een groter probleem. Tevens, wie weet wat ze allemaal doet om binnen VenJ wat te veranderen?
inderdaad en zij heeft gelijk in dier voege dat veel dingen hier nog steeds heel goed gaan. Vandaar dat er zo mensen van buiten komen, expats, yanks, poms, EU-burgers. En natuurlijk de lotsverbeteraars.
"Wat wil jij later worden?"
"Ambtenaar!"
"Waarom wil jij in 's hemels naam ambtenaar worden?"
"Ik heb het beste voor met het land!"
Nou, daar trap ik dus echt niet in.
Hoeveel ambtenaren moesten boeten voor Groningen, toeslagenaffaire, de zooi bij de asielzoekerkampen etc. etc…
Komt nét kijken, maar is al SENIOR beleidsmedewerker.
In Duitsland noemt men dat 'Armutszeugnis'
Blijk van armoede dat er geen betere/geschiktere persoon voor een senior functie te vinden is dan e.o.a. kudtkind.
Of ze heeft andere 'kwaliteiten', natuurlijk...
Ho ho al tien jaar aan het werk en ja, ook als volunteer, intern en nog iets. Dan ben je natuurlijk na twee jaar een ‘senior’.
@Risingson | 01-08-23 | 15:14: 10 jaar aan het werk? In 2020 liep ze nog stage...
Emo-gezeik en beschermd leventje door Pikmeer-arresten.
Foute ambtenaren zijn te vinden bij alle overheden, van laag tot hoog.
Als een ambtenaar op zijn bureau komt wil hij met rust gelaten worden.
Geeft dat geen vlekken?
Met haar confetti CV op linkedin.
Als je kan werken dan wordt je geen ambtenaar.
Wel lekker even een paar honderd duizend Nederlanders weggezet als ontevredenheidsstemmer op de BBB. En vervolgens gaan lopen janken dat "politiek enkel een spel is van afrekenen". Hoe heette die krant ook alweer?
NRC?
@Adriel | 01-08-23 | 15:14: Is dat kort voor NaRCist?
u weet niet hoeveel stemmen er ongeveer nodig zijn voor een zetel?
@AntiZanicz | 01-08-23 | 15:33: jij? Even snel google raadplegen.
... Wie zijn toch die ambtenaren.
Ja hoor, iedereen die wat internationaals heeft gedaan op niveau heeft een 'Kaag stoornis'. Want Nederland wordt pas echt succesvol als iedereen binnen de grenzen van zijn eigen dorp blijft.
De ambtenarij zette de stempel van goedkeuring op PFAS loodsingen en tegelijk mocht je niet meer bouwen vanwege PFAS. Maar er ging ook veel goed. Het etentje met de mensen van DuPont/Chemours was best lekker. Goede steak bij dat restaurant. Prima gegeten. De volgende dag om half twee beginnen op het raadhuis.
Heerlijke weer deze.
Maar zo'n krant! Serieus, zo'n krant!! Die vindt dit dus plaatsbaar?
nog gekker is de rancune en haat in het op stukje
@AntiZanicz | 01-08-23 | 15:49: je bent weer als eerste! Goed bezig.. pfft man man
REAGEER OOK