Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

E-bikecide is hier: bejaarden massaal op operatietafel

'Zelfs vanuit stilstand kunnen ouderen ernstig gewond raken'

Traumachirurgen maken zich grote zorgen over de kwetsbaarheid van ouderen op elektrische fietsen. Meer dan ooit zien ze bejaarden met ernstig letsel in het ziekenhuis belanden, bericht de courant met lekkere ‘Mijn vrouw dacht dat ik dood was’-kop. Landelijke cijfers zijn nog niet bekend maar de E-bike, een soort fatbike voor boomers, maakt slachtoffers. Ziekenhuizen in Brabant en rond de grote steden zien tientallen ouden van dagen binnenstromen met schedel- of hersenletsel en botbreuken. Deze  'multitraumapatiënten' op leeftijd gaan onderuit met hun elektrische- of racefiets. Een deel van de fietsers komt het ziekenhuis binnen na een aanrijding, maar de meeste ongevallen zijn ‘eenzijdig’. Arts: "Zelfs vanuit stilstand kunnen ouderen best ernstig gewond raken" (schokkend voorbeeld hier, kijken op eigen risico). De rekenmeesters van het CBS zagen dit voorjaar al een zorgwekkende tendens op het gebied van Oudere & Fiets, een ontwikkeling die zich nu lijkt door te zetten. Instantupdate: OV-bike is geen alternatief.

Reaguursels

Inloggen

Kwam gisteren een 4 wielige electrisch aangedreven vouwstep met ook nog eens een groot formaat zadel erop tegen in Warschau.
Misschien is dat iets voor de ouderen.

steekmug | 01-08-23 | 18:54

Och, een toenemend aantal ongelukken met fatale afloop onder ouderen heeft het prettige effect dat daarmee meteen weer een dalende trend wordt ingezet.

Waar maken we ons druk om? Altijd dat gejank. Elk nadeel heb zijn voordeel.

HoezoNickname | 01-08-23 | 18:51

Jaja, gaan we weer. Keukentrapjes, moeten we die ook gaan verbieden? Ook levensgevaarlijk. Maar ook reuze handig want anders kan Wesley Sneijder niet meer bij de pindakaas in het bovenkastje.

Mopar | 01-08-23 | 17:56

Bijna al die vallende bejaarden hebben een fiets met voorwiel motor die volle bak (al naar gelang instelling) gaat als de trapas draait.

De exemplaren met middenmotor en koppelsensor kijken hoeveel je zelf trapt en doen daar een bepaald percentage bij; dat voelt veel natuurlijker. Middenmotor is wel duurder... maar het rijdt natuurlijker en veiliger.

Ik heb een keer een proefritje gemaakt op de e-Bike met achterwielmotor van een ouder familielid. Waardeloos; dat damesframe zwabbert alle kanten op bij 40 km/h en je moet al dat gewicht meezeulen. Op m'n eigen fiets had ik gewoon 44 km/h gefietst met dezelfde kracht.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:52 | 1

Ze zitten ook wel eens met de voorband klem in de tramrails

Nichtsneues | 01-08-23 | 19:46

Wij zijn net aangekomen in onze vakantie residentie te Ameland. Samen met de jongste boodschappen doen wat eerst 3 km recht tegen de wind fietsen werd. Niet elektrisch, gewoon een akoestische fiets.

Terug met een hoop volle tassen keihard met de wind in de rug. Ik kan junior niet bijhouden dan. Bij het huisje een zeer tevreden glimlachende zoon die zich af vroeg hoe hard hij wel niet gereden had, “vast wel 35km/uur” en nog veel tevredener constateerde dat we die luie elektrische fietsen keihard inhaalden. Is wel zo.

Nuuk | 01-08-23 | 17:04

Onzinverhaal. Dit is gewoon een lobby van valhelm fabrikanten. Hou toch eens op met regelen. Ieder moet het gewoon voor zichzelf weten. Straks mogen bejaarden alleen nog maar autorijden onder toezicht van een jonger iemand omdat er ongelukken plaats inden door te langzaam/onzeker rijden van ouderen.

Doe eerst eens een verbod en handhaving op alle coffeeshops. Deze zouden auto of fiets rijden de jongeren kwetsbaar maken en druk op de zorg veroorzaken.
Wie volgt?

Harrie-Couvert | 01-08-23 | 15:53 | 8

@Sans Comique | 01-08-23 | 16:53: Gelukkig anticipeer ik op ouderen,maar veelal verdomme ze het om naar links te kijken voordat ze de rotonde oprijden.

steekmug | 01-08-23 | 18:29

@Harrie-Couvert | 01-08-23 | 18:23: Ik reed voor het laatst achter een electrisch aangedreven mtb op een buitengebied weg, die was opgevoerd en ging volgens de autosnelheidsmeter 89 km/u.
De jongen die erop zat had alleen een zonnebril op voor eventuele vliegen.
Griezel,griezel mocht hij vallen.

steekmug | 01-08-23 | 18:39

Al die fietsende jongeren met hun mobieltje in de hand, turend op het kleine schermpje. Dat is verboden!! Maar handhaven? Welnee, dan blijft de politie bezig.

HoezoNickname | 01-08-23 | 18:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Geloof het maar niet, dat de meeste ongevallen ‘eenzijdig' zijn. Het autoverkeer is tegenwoordig zo ontzettend opgefokt, dat ouderen die weer eens de fiets nemen niet weten wat hen overkomt. En dáár komen de ongevallen van, van fietsers die meedogenloos opgejaagd worden door otootjesrijders. Met je 'eenzijdig'.

Zenzeo | 01-08-23 | 15:49
-weggejorist-
kapt.Jerkoff | 01-08-23 | 15:08 | 1

Marianne Zwagerman zou zeggen: elektrisch hout.

tectonicos | 01-08-23 | 14:34 | 1

Hoe gaat het eigenlijk met .. "Hahaha ik kan nóg 53 jaar demissionair Minpres. zijn, lekker puh! Hahaha" - Mark "Saab-fiets" Rutte ?

Nederlandop1 | 01-08-23 | 15:04

BNR: "In sommige gevallen brengt de de NS gedupeerden hierna ook nog eens 50 euro in rekening voor het ophalen van de fiets." "'Heel vervelend', zegt woordvoerder Erik Kroeze hierover. Reizigers bij wie om deze reden geld is afgeschreven kunnen zich melden bij de NS en krijgen dit vervolgens teruggestort."
Denk niet dat Erik zelf ooit contact gehad heeft met de klantenservice (bestaat die eigenlijk wel?) van NS. Dat is 'n grote nachtmerrie. Rekening gerust op minimaal 8 uurtjes van je tijd voordat je mogelijk heel misschien 'n paar euro terugkrijgt.

Bogoris-le-Grincheux | 01-08-23 | 14:29

Als ''Zelfs vanuit stilstand kunnen ouderen ernstig gewond raken'' een argument is, dan is die motor eigenlijk irrelevant: Ook gewone fietsen staan regelmatig stil.

ReyNemaattori | 01-08-23 | 14:13 | 1

Om stil te staan heb je geeneens een fiets nodig.

Sans Comique | 01-08-23 | 16:55

Mijn man dacht dat mijn fiets kapot was.

Colin.Fart | 01-08-23 | 13:58 | 3

Als het een van moof is, is dat dat waarschijnlijk correct

Pecunia | 01-08-23 | 14:08

@Pecunia | 01-08-23 | 14:08: Als je 'm in de Pijp had geparkeerd, kon er weleens een SUV overheen gedenderd zijn.

ReyNemaattori | 01-08-23 | 14:18

@Pecunia | 01-08-23 | 14:08: Als het van een mof is istie waarschijnlijk gekannibaliseerd door Krüpp.

Sans Comique | 01-08-23 | 16:59

Ik kom tijdens mijn ritten wel eens senioren tegen op een speed pedelec. Ze zijn in dienst van de fiets, je reinste kamikaze.

Acidbrain | 01-08-23 | 13:54 | 4

@Pecunia | 01-08-23 | 14:08: ritjes met kabouters, magic mushrooms en af en toe een xtc. Aaciieeed 'wijde puppillen' Australian smoking

HetOorAakel | 01-08-23 | 14:23

Heerlijk op zo n speed pedelec. Met helm en lekker achteraf meefietsen. Geniet ervan. Af en toe hangt er een wielrenner achter. Wat ik belangrijk vind met de electrische fiets is dat je al wat jonger eentje moet aanschaffen gewoon om te wennen. Zoals gezegd kies zelf voor rustige weggetjes en inderdaad goed opletten. Overal zijn er stevie wonders op de weg. Valt me wel op dat veel oudjes, leeftijdgenoten dood worden gereden.

Schilder58 | 01-08-23 | 15:00

@Schilder58 | 01-08-23 | 15:00: De luchtmacht heeft al langere tijd enorme moeite om nieuwe recruten te vinden die door de meest basale fitheidstesten komen. Een hele generatie groeit niet meer op met sportverenigingen, als bankaardappelen. En nou wil je hun fiets ook nog eens elektrisch maken?

Sans Comique | 01-08-23 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht al, waarom die polonaise op de burelen van D66

Zapata10 | 01-08-23 | 13:54

De fiets van Drion

Diederik_Ezel | 01-08-23 | 13:35 | 1

Ja die had ik er ook al 'ingefietst' (13:30). Effectief.

Nicola-D-Dex | 01-08-23 | 13:45

Die oudjes blijven fietsen totdat het zo fout gaat dat ze niet meer kunnen. Zelfs een paar opnames in het ziekenhuis of 3 weken thuis op bed na een val weerhoud ze niet ervan om te gaan fietsen.

Zo'n scootmobiel beginnen ze niet aan want dat is voor oude mensen terwijl ze zelf 70 plus en krakkemikkig zijn.

sjef-van-iekel | 01-08-23 | 13:33 | 2

70 is de nieuwe 30 en dat gehoorapparaat blijft ook thuis.

Acidbrain | 01-08-23 | 13:56

Ik heb hier wel een weerwoord op, maar ik stel het even uit tot jij ook 70+ bent. Help me tegen die tijd even herinneren.

quigg | 01-08-23 | 16:11

Weer doen zoals het ooit bedoeld was in de wegenverkeerswet: voor een fiets met hulpmotor is een rijbewijs verplicht. Zie niet in waarom er een uitzondering gemaakt zou moeten worden voor een elektrische hulpmotor. En op hoge leeftijd regelmatig medische herkeuring om te kijken of het rijbewijs verlengd wordt of ingetrokken.

Project_twitter | 01-08-23 | 13:31 | 4

@sjef-van-iekel | 01-08-23 | 13:34: Geen probleem mee. Als je in een reflex moet uitwijken voor iemand die dronken over de weg zwalkt maakt het niet uit of het een bromfiets of een e-bike is. Ze vormen een gevaar in het verkeer.

Project_twitter | 01-08-23 | 13:46

We hebben in internationaal verband afgesproken dat de bestuurder van een motorisch ondersteund vervoermiddel (begrenst tot 25km/uur) met een maximaal vermogen van 25kW geen lichamelijke of geestelijke eisen of vaardigheden nodig zijn.
De elektrisch ondersteunde fiets (nee, geen speed pedelec) voldoet aan deze voorwaarden.

Deze afspraken zijn/waren bedoeld om voertuigen voor mindervaliden mogelijk te maken. (zodat je broertje de scootmobiel van oma mag lenen)

BraadWorstLul | 01-08-23 | 14:09

@BraadWorstLul | 01-08-23 | 14:09: Er zijn ook veel verkeerde regels gemaakt. Waarom moet iemand die mindervalide is zich op de stoep sneller kunnen voortbewegen dan een gezonde voetganger en waarom op de weg sneller dan een gewone fiets. Wordt tijd dat die snelheden naar beneden worden aangepast.

Project_twitter | 01-08-23 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Zag eens een bejaarde met behoorlijk hoge snelheid op een elektrische fiets, en met de zijstandaard nog uit. Heb diegene nog op tijd kunnen waarschuwen en voor een valpartij kunnen behoeden.

Triage | 01-08-23 | 13:23

Tja, als je in 50 jaar 1 kilometer gefietst hebt en je stapt dan op een e-bike....

Foxcave | 01-08-23 | 13:19 | 2

klopt... na 50 jaar niet fietsen een cowboy gekocht.. gaat verdomd hard.. ik vind die helmplicht zo gek nog niet.

Ouwe Semelaar | 01-08-23 | 13:54

@Ouwe Semelaar | 01-08-23 | 13:54:
Mensen die voor helmplicht zijn het stemrecht ontnemen is beter voor de volksgezondheid dan een helmplicht.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:36

Jaar geleden een dame op een fiets die uit stilstand op de stoep omviel en met haar bovenlichaam op straat terecht kwam. Kon haar met de bus nog net ontwijken.

Der Schnitzeljäger | 01-08-23 | 13:10

Ben de nodige keren tegen de vlakte gegaan met de racefiets en de MTB. Soms eigen schuld en soms buiten mijn schuld. Twee helmen aan gort. Geen hersen letsels. Wel bond en blauw. En ach, dat hoort er bij. Opvallend is wel dat hoe ouder ik word, ben nu 71 ik minder tegen de vlakte ga. Ga nog wel net zo hard, bijna dan, als toen ik jong was. Mijn eerste fiets, een driewieler kreeg ik op mijn 2de verjaardag. Volgens de overlevering. Ben daarmee, ook volgens de overlevering twee maal van de 3 meter hoge veranda via de trap naar beneden gedenderd. Geintje van mijn zuster zou het zijn geweest. Al doende leer je en met vallen en opstaan wordt je wijzer.

forecastle | 01-08-23 | 13:09 | 2

Hihi. Buffel! Hier idem.

Normpje | 01-08-23 | 13:20

“Wel bond en blauw.”

Als in “Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond“?

GOEM | 01-08-23 | 13:33

"een soort fatbike voor boomers"! Mooie omschrijving!
En dat bericht over die OV-fietsen die niet meer van het slot willen heb ik ook met smaak verorberd. Vooral ook het feit dat de NS vervolgens ook nog eens doodleuk 50 Euro in rekening brengt voor het ophalen van dat vastgelopen stalen ros!
Enfin, lachen is gezond, dus bedankt weer voor dit item.

KeesBruin | 01-08-23 | 13:04

Beter dan in een verzorgingstehuis waar ze ze je de komende weken niet kunnen douchen door gebrek aan personeel. Ik zie alleen maar winnaars.

Simon_GS | 01-08-23 | 13:02 | 2

Precies, dat tegelde ik hieronder ook al. De kans om dementie te ontwikkelen wordt alleen maar groter met de jaren, dan maar in een gelukzalige klap uit met de pret in die hersenpan.

kapoerewiet | 01-08-23 | 13:05

Zelf rijd ik niet op een E-bike. Als ik kan fietsen, fiets ik op eigen kracht.
Maar ik vind dit een alternatief voor mensen van boven de 70 zolang ze nog geen pil van Drion op hun nachtkastje mogen hebben liggen. Liever in de modder op straat dan in de modder in je luier!
Niemand heeft erom gevraagd geboren te worden.
Soms willen mensen graag zelf beslissen wanneer hun leven klaar is.
Dus eens met Simon en kapoerewiet.

Nicola-D-Dex | 01-08-23 | 13:16

Doe dan wat extra geld voor de zorg

RickTheDick | 01-08-23 | 13:01 | 1

En Oekraïne dan?

theo-is-dood | 01-08-23 | 13:55

TREK aan de voorrem en: hop daar liggen ze!

Geen enkele paniek- en/of val-ervaring.
Führerschein verplichten, klaar.

Verderkijkert | 01-08-23 | 12:58

Voor alle e-bikers helmplicht. Klaar.

De_fluitlokker | 01-08-23 | 12:57 | 6

@bastaerdt | 01-08-23 | 13:00: Als het aan de verzekeraars ligt, mag je straks alleen nog in bed je helm afzetten. Mits je van tevoren een contract hebt ondertekend, waarin je belooft nooit meer aan sex te zullen doen, anders moet je die helm ook tijdens het liefdesspel nog ophouden. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje.

KeesBruin | 01-08-23 | 13:06

@Simon_GS | 01-08-23 | 13:05:
U hebt volkomen gelijk voor wat betreft het fietsen op de laagste stand. Ik doe het zelf ook. Is ook goed voor de conditie. Verder ben ik van mening dat scooters, binnen de bebouwde kom, van het fietspad af moeten de rijweg op.

gratias | 01-08-23 | 14:10

Voor alle voorstanders helmplicht een enkeltje ontzegging stemrecht. Klaar.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Belachelijk al die elektrieke fietsen, je wordt er lui van en het kost nog stroom ook. Gewoon allemaal op een degelijke doortrap fiets zoals Jan Hein Donner, dan kom je er ook.

Jackson | 01-08-23 | 12:57 | 5

Elektrisch schijnt goed te zijn voor het klimaat. Daarom moet iedereen nu op de elektrische fiets.

KeesBruin | 01-08-23 | 13:07

volgens mij was Jan Hein Donner schrijver en schaker en die op de foto Mr. J.P.H. (Piet Hein) Donner...

Mr. C. Delicti | 01-08-23 | 13:55

Mr.C Delicti: U heeft helemaal gelijk.

Jackson | 01-08-23 | 18:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Ok, u moet kiezen. Zonder helm patsboem hersendood of met helm in een paar jaar naar de complete Alzheimer afglijden.

kapoerewiet | 01-08-23 | 12:57

Ik zeh het nog één keer, alle maar dan ook echt alle soorten fietsen én fietsers zijn kudt.

uisge baugh | 01-08-23 | 12:56 | 5

@uisge baugh | 01-08-23 | 13:44: ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. Of, nou ja, je zal in je leven gefietst hebben wat ik heb afgefietst. Jammer dit!

Nicola-D-Dex | 01-08-23 | 14:03

@uisge baugh | 01-08-23 | 13:44: Ik denk dat ik sorry moet zeggen voor mijn impulsieve reactie hier.
Ik las verderop nog ergens een reactie van je, en vermoed dat je het over jezelf had toen je sprak van een rasechte boomer van 73. Dat gaf verwarring bij mij want ik ben ook 73 jaar en dacht dat je het spottend over mij had. En het leuk! was als iets positiefs bedoeld?! nav mijn versje?! Nogmaals sorry!

Nicola-D-Dex | 01-08-23 | 15:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Naarmate men ouder wordt worden we weer kinds dus zijwieltjes terug.

Kilroywashier | 01-08-23 | 12:56 | 1

Er rijden al heel veel driewielfietsen met ouderen erop rond. Om nog maar te zwijgen van de boosters.

KeesBruin | 01-08-23 | 13:07

Ik zie ze hier met een noodgang over de rotondes vliegen. Als ze een noodstop moeten maken gaat dat niet lukken, vooral niet met die hydraulische schijfremmetjes van tegenwoordig, je remt jezelf zo onderuit.

Der Schnitzeljäger | 01-08-23 | 12:55 | 1

Dat is het punt juist in de bebouwde kom rustiger rijden met je handjes bij de remgrepen, helm op, geen telefoon of andere dingen die afleiden.

DerkArie-ut-de-Achte | 01-08-23 | 13:04

Dit zag je jaren geleden al aankomen. Ik ben niet bejaard, wel 55+, en rijd geen elektrische fiets. Wel word ik veel ingehaald door bejaarden op e-bikes, ze gaan echt loeihard. De meesten dragen geen helm valt mij dan op. Heb ook al twee bejaarden zomaar zien omvallen terwijl ze stil stonden met hun elektrische fiets. Mensen weten gewoon niet wat de impact van een val van de fiets op je hersenen kan zijn. Van een zware hersenschudding kun je maanden, zo niet meer dan een jaar, uit de running zijn.

Dameskonijn | 01-08-23 | 12:53 | 1

Ze gaan 25,5 km/h en acceleren nooit vanaf dat punt. Fantastisch voorspelbaar.

Och heden; al twee mensen zien vallen? Ik heb er meer aangereden zien worden door automobilisten die 100% in de fout zaten.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:39

Het probleem is, volgens mij, dat de ouderen met een e-bike ineens veel sneller kunnen dan ze voorheen gewend waren. Echter is hun reactiesnelheid daar niet op berekend. Dus ook als ze zelf niet de fout maken, kunnen ze nog goed in de problemen raken. En dan zijn de botten ook niet meer op hun best.

The_Black_Knight | 01-08-23 | 12:51 | 5

Ik heb er zelf aan moeten wennen. Op het rechte eind lekker doortrappen maar als je een kruispunt of rotonde nadert gewoon afremmen naar je oude fietssnelheid. Dan kan er weinig gebeuren maar je moet het wel doen.

Simon_GS | 01-08-23 | 13:11

@Simon_GS | 01-08-23 | 13:11: Totdat er op het rechte eind ineens een hond oversteekt. Ben je mooi te laat.

The_Black_Knight | 01-08-23 | 14:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens wat die ouderen vaak missen is juiste conditie en fitheid. Ok ze wandelen en fietsen dan wel geregeld. Ze doen niets aan Sarcopenie. (spierverlies door veroudering). Daarbij een van de indicatoren voor gezond lang leven is je spiermassa. En je spiermassa houd je skelet ook beter op de juiste plekken. Ouderen worden weer kleiner door dat hun skelet in zakt langzaam. Mede door afname spiermassa.
Aldus ze zouden gewoonweg meer moeten focssen op dat vertragen en richten spierbehoud en mss zelfs opbouw (kan tot elke leeftijd in bepaalde mate).

Voldoende spiermassa daarbij vangt wellicht ook wat meer klappen op. Hoofd blijft een dingetje dus op die leeftijd sws helm op.

iustus | 01-08-23 | 12:50

Zo idioot. Net een enquete gehad van Opiniepanel EenVandaag. Of er meer alcoholverbod moet komen voor die onder de 18 jaar, minder verkooppunten, meer straf, boze tekst op fles/blik, prijs omhoog, accijns omhoog. En dat terwijl het aantal alcoholgevallen op de EHBO is gestegen van amper 70 naar 140 per jaar. Maar voor die 500 dode e-bike opa's en oma's per jaar doen ze niet eens een waarschuwing uutgaan. Zo betuttelend allemaal.

Twee Jeetjes | 01-08-23 | 12:49

Verbieden, verbieden, verbieden.
Mensen hou eens op.

ChalinaRosa | 01-08-23 | 12:49

Lijkt me toch vreselijk dat je basis motorische vaardigheden zodanig slecht zijn dat je werkelijk zelfs in stilstand op je muil gaat. Het is dan ook een van mn grootste angsten om op zon manier oud t worden. Ik ga inmiddels 15 jaar al minimaal 3x per week krachttrainen en hoop dit in ieder geval tot ik in het verzorgingshuis terecht kom ook te blijven doen. Puur om nog op oudere leeftijd ook op een normale manier mee te kunnen met de samenleving.

ansjovis | 01-08-23 | 12:49 | 3

Een e-bike is behoorlijk zwaar, 25-30 kilo. Manoeuvreren gaat lastig, zeker als je 100 bent.

gestoptmetroken | 01-08-23 | 12:54

Iemand die "in stilstand op zijn muil gaat", lijkt mij in strijd met de natuurkunde. U bedoelt vermoedelijk vanuit stilstand.

KeesBruin | 01-08-23 | 13:10

Sluit mij hier bij aan , ga naar de sportschool om voldoende spieren te trainen of te behouden. Ik heb het van nabij gezien bij mijn moeder waar inactiviteit toe kan leiden. In een goed jaar alleen maar narigheid omdat ze vertikte om nog te gaan lopen terwijl ze dat wel kon.

DerkArie-ut-de-Achte | 01-08-23 | 13:11

Niks mis met een Ebike maar 25 km per uur is voor de meeste mensen gewoon te hard en zeker voor de oudjes die nu ineens dan massaal de fiets gaan pakken. Probeer maar eens 25 km per uur vol te houden zonder motor, dan vallen de meeste mensen af of terug naar een snelheid van max 18 a 20 km per uur.

Jan van Haerlem | 01-08-23 | 12:47 | 4

Eens, denk dat veel mensen zich af moeten vragen of 25 kmh handig is voor zichzelf. Zeker in druk stedlijk gebied. 25 door de polder is niet zo'n punt over t algemeen.

Baksteenbakker | 01-08-23 | 12:59

Gemiddeld rijd ik 21km per uur op de e-bike maar ik rem vaak af als ik drukke en onoverzichtelijke punten nader.

Simon_GS | 01-08-23 | 13:17

Mee eens, Persoonlijk zou ik het zelfs op maximaal 15 km/u houden. Mensen zitten recreatief op zo'n ding , dus haast is geen issue. Verkeersongevallen doen zich vaker voor wanneer snel- en langzaam verkeer elkaar ontmoeten. Denk hierbij aan de ongelukken op de b-wegen waar een tractor en een motorrijder betrokken zijn. Op een snelweg zit een ieder in ongeveer dezelfde 'flow' en heeft een ieder ook ongeveer dezelfde bescherming als het mis gaat.
Ik rijd zelf nog op een gewone fiets en dat doe ik al mijn hele leven. Je bent ingesteld dat je bijvoorbeeld eventueel achteropkomend verkeer hoort aankomen. Ik heb nu al diverse bijna ongelukken gehad dat als ik links af wilde slaan (en uiteraard) daar de richting voor aangaf, ik toch op het laatste moment nog werd ingehaald door een oudere op een e-bike.
Verbieden natuurlijk niet want door deze e-bikes zijn oudere mensen vaker buiten en genieten hiervan volop en al bewegen ze minder , ze bewegen wel degelijk en dat is natuurlijk altijd beter dan bijvoorbeeld de hele dag voor de tv te hangen. Dan zullen de medische kosten die hieraan gerelateerd zijn ook weer toenemen.
Dus lekker zo laten maar e-bikes naar maximaal 15 km/u voor iedereen.

Cunucu | 01-08-23 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

Al die bejaarden die door hun E-bike dit jaar het leven lieten, feliciteer ik namens Henk Krol alvast met hun verjaardag.

Baron_von_Rijswijck | 01-08-23 | 12:47

Ja hoor het grootste probleem van zeikend Nederland. Laten we eens ophouden overal een probleem van te maken. Er gaan bejaarden dood ja ook op de fiets, er verslikken kinderen zich in lolly's ja en sommigen stikken, er ontploffen barbecue's en daarbij vallen slachtoffers, er verdrinken mensen in zee, er springen mensen voor de trein, mensen gaan dood aan drugs..... etc etc Dat is de realiteit van het leven en het zal altijd zo zijn. Stop met zeiken en het aan het woord laten van "experts"....

Blonde Nel | 01-08-23 | 12:46 | 1

Zinnige reactie, complimenten en dank.

de Jager59 | 01-08-23 | 14:24

Hier loopt een oudere man rond met een geleidestok en een hond. Die heeft er een dagtaak aan om iedereen bij zebrapaden en kruispunten de huid vol te schelden. Laatst reed ik op een zebrapad met een ruime bocht om hem heen. Ruimte genoeg voor beiden. "lul!" riep hij me hard na. Zo slechtziend was ie dus niet,

Piet Karbiet | 01-08-23 | 12:45 | 4

Ik begrijp dat hij dan gaat schelden want het is beangstigend als je iemand je dicht passeert hoewel je voorrang op een zebra hebt. Misschien even de hand in eigen boezem steken!

Simon_GS | 01-08-23 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Toch pathetisch hoopje vlees zijn we eigenlijk... we kunnen echt niets hebben. Laat staan als we bejaard worden. Dan is 1x vallen en je breekt alles, trauma, letsel, ellende. Mooi vooruitzicht!

iustus | 01-08-23 | 12:44 | 6

@ansjovis | 01-08-23 | 12:53: nee zeker niet afgezaagd hoor. Toevallig maakte ik een nieuwe comment over dat wat je nu zegt iets hoger. Helemaal eens!

iustus | 01-08-23 | 12:54

Ik had wat lessen judo op de middelbare school en het eerste dat je dan leert is om goed te vallen. Helemaal niet zo gek om dat ook aan bejaarden te leren.

Simon_GS | 01-08-23 | 13:22

@Simon_GS | 01-08-23 | 13:22: Ik heb ook aan judo gedaan, en inderdaad, die valtraining helpt echt. Persoonlijke ervaring.

Mbovenka | 01-08-23 | 13:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Een goede kennis die medic is op de ambulance zegt tegen iedereen die het horen wil dat je over ebike-ongelukken het een gepasseerd station om er ironisch over over te doen. Die ongelukken levert drama op drama op. Dus bij deze, zijn hartenkreet hier verspreid. Voor de kamerleden die ook reaguurder zijn. Op de eerste dan na reces dit dossier met spoed oppakken.

adhd-je | 01-08-23 | 12:43 | 3

Dan laat ik de fiets weer staan. Ga niet met een helm op voor 25 km/u. Ben malle Eppie niet.

Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:45

@Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:45: wedden van wel. Je zet dat ding gewoon op. In Boston gefietst, moest ik ook zo'ń ding op. Iedereen had er een helm op. Niemand daar voelde zich Malle Eppie.

adhd-je | 01-08-23 | 12:46

Er kwam een kind uit het poortje van de tuin rennen zo de straat op, en knalt midscheeps tegen de e-bike van opa van 72j. Die ontwijkt nog wat hij kan en knalt dan met zijn hersenpan tegen de rand van het trottoir. Het kind had niets. Grote plas bloed en dan aan de machine op de intensive care. Na 2 dagen komen ze al vragen hoe de familie erin staat, eindeloos doorgaan of een keer stoppen. Na vijf dagen wordt er gestopt en is het na een kwartier over. Hij had die e-bike juist een paar maanden eerder gekregen om van het leven te genieten.

DitjaarkrijgikAOW | 01-08-23 | 12:42 | 3

oh precies dit. Zie mijn reaguursel hierboven. Snel regels maken.

adhd-je | 01-08-23 | 12:45

Dat zeg ik: te eigenwijs of te vrekkig om te realiseren dat je nogal kwetsbaar bent resulteert in dit soort treurige uitkomsten. Bedankt kinderen, dat jullie opa wel een fiets gaven maar te zuinig om opa te beschermen tegen een waarschijnlijke val.

_pacman_ | 01-08-23 | 12:48

De ouderen gedragen zich over het algemeen correct in het verkeer, uitzonderingen daargelaten. Maar kijk eens naar de jongeren die massaal de e-bike zijn gaan gebruiken. Eerst wilden ze niet, te oubollig. Nu wel want dat trappen is toch maar niks. In de hoogste versnelling en dan slalommen tussen alles door wat ze ophoudt. En het liefst die telefoon nog bedienen want dan kunnen ze alles goed in de gaten houden behalve de veiligheid. En maar afgeven op de ouderen, haha.

prutserstentop | 01-08-23 | 12:42 | 1

Vannacht zo rond een uur of 23.00 loop ik nog door de stad en zie 13, 14 jarige jongens op overlichte fatbikes met een bloedgang over straat racen. Die worden niet oud denk ik dan. Niet dat er wat aan missen valt. Maar goed, wat voor ouders heeft dat grut? Te stom om te poepen? En waar is de politie? Domme vraag, weet ik.

forecastle | 01-08-23 | 12:53

Een vest met ontploffende airbags en lichtsignalen (bij onverwachte bewegingen) lijkt me de enige oplossing.

Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:39 | 2

Een vest met alleen ontploffingen is effectiever.

uisge baugh | 01-08-23 | 12:45

@uisge baugh | 01-08-23 | 12:45: Het leek een goed idee.
*slinger slinger biem flits flits* En dan als Michelinmannetje ter aarde storten. Paar keer stuiteren en dan zacht landen.

Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:50

Elektrische fietsen lijken nog een fysiek probleem te veroorzaken: overgewicht. Ik zie hoopjes veel te vette pubers op die dingen rondfietsen. Kennelijk word je er dik van. Of fietsen ze op zo'n ding omdat ze juist al vet zijn? Geen idee, maar beter gaan ze gewoon trappen.

Lerp | 01-08-23 | 12:37 | 4

Die dingen heten toevalligerwijs ook Fat Bikes.

gestoptmetroken | 01-08-23 | 12:41

Verbieden voor onder de 17 jaar. Volgens mij was er al een land(en) die dat ingevoerd heeft?

Sjeintje | 01-08-23 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Toch enkele economische voordelen:
Werk voor artsen, specialisten, ziekenhuizen, revalidatie centra, en begrafenisondernemer.
Extra economisch voordeel:
Minder pensioenkosten en AOW.

meneer Q | 01-08-23 | 12:35 | 1

We komen bij jou wel even je ramen ingooien. Dat is goed voor de werkgelegenheid begrijp ik.

Nichtsneues | 01-08-23 | 19:50

"Zelfs vanuit stilstand kunnen ouderen best ernstig gewond raken"
Holy shit!! Dit kan echt niet. Graag iedereen boven de 50 vergrendelen in hun bed.

Als ze niet kunnen bewegen, kunnen ze ook niet dood!!

GateKeeperNL | 01-08-23 | 12:34 | 2

Héél goed, voorbeeld van rubberen tegel gedachte.

meneer Q | 01-08-23 | 12:37

Storm niet, die kan vanuit stilstand vijf meter omhoog.

uisge baugh | 01-08-23 | 12:47

Iedereen kan hier wel mekkeren, maar die stekkerfietsen geven ouderen ontzettend veel mobiliteit, beweging en levensgeluk. Beter dat ze gaan fietsen dan thuiszitten of rondkachelen in een autootje (ook ergerniswekkend).

Ik zou eerder zoeken naar technische oplossingen, bijvoorbeeld geen ondersteuning voor hard optrekken of hoge snelheden.

Diotima | 01-08-23 | 12:34 | 3

Zijwieltjes wellicht?

Lerp | 01-08-23 | 12:39

Dat is waar, de e-bike geeft mensen veel meer mobiliteit om op plekken te komen die anders onbereikbaar zijn. Het ligt dan ook niet aan de fiets maar aan de bestuurder. De meeste ouderen rijden ook niet in een achterwiel-aangedreven hypercar met twee wielen door iedere bocht omdat ze denken Max Verstappen nog iets te kunnen leren met hun levenservaring. Maar ze kiezen er wel voor om onverantwoord, eigengereid en gevaarlijk weggedrag te vertonen als ze op een e-bike stappen.

_pacman_ | 01-08-23 | 12:40

De auto van mijn schoonouders staat met vierkante uitgedroogde banden sinds ze een e-bike rijden.
Geeft wel meer ruimte en doorgang op de weg voor ander verkeer.
Jouw optie lijkt mij een hele goede start om de verkeersveiligheid omhoog te brengen voor e-bikes.

Sjeintje | 01-08-23 | 12:55

Misschien wordt het tijd voor speciaal fietspad, alleen toegankelijk gemotoriseerde voertuigen met zijwieltjes. Mooi diep grijs lijkt me wel wat en om het een beetje veilig te houden een maximum snelheid van 100Km/h overdag en 130Km/h 's nachts.

4HoogAantWater | 01-08-23 | 12:33

Weten we zeker dit ligt niet aan de C vaccinaties? Ook niet een beetje?

Misterspok | 01-08-23 | 12:33

Wat een ontiegelijk don gelul allemaal
Het hele land bestaat uit asociale en azijnzeikers
Dan valt het met die oude e bike rijders nog alleszins mee
En bovendien zijn al die reageerders van nu de bejaarden van morgen
Moet nog zien of ze dan nog dezelfde achterlijke mening hebben
Misschien jaloers??

Jerryk | 01-08-23 | 12:32 | 1

Nee

Is dit nog nieuws? | 01-08-23 | 12:35

Als ze niet kunnen fietsen, geef ze dan zijwieltjes ofzo

heldheino | 01-08-23 | 12:28 | 3

Of een zwembandje gevuld met helium.

Bull-Sunnyboy | 01-08-23 | 12:31

LOL. Die moest ik opzoeken. Ja, zoiets.

Bull-Sunnyboy | 01-08-23 | 19:28

Gewoon verbieden voor zeg 60+. Stemrecht ook afpakken en huis inleveren. Zorgkosten zelf betalen. Met 70 pil van Drion of flink lappen. Moet wel een beetje beheersbaar blijven die drukte.

Lukiluuk | 01-08-23 | 12:28 | 1

Extra voordeel, huizen komen vrij voor de Nieuwe Nederlanders.

meneer Q | 01-08-23 | 12:39

Gebruik een fiets met minimaal zeven versnellingen, want het gaat net zo hard!

Adriel | 01-08-23 | 12:27 | 3

Ik 8. Lekker puh.

Piet Karbiet | 01-08-23 | 12:41

Ik heb er geloof ik 21, maar die gebruik ik niet want ik kan maar tot 10 tellen!

Cunucu | 01-08-23 | 13:35

@Piet Karbiet | 01-08-23 | 12:41: de 7 versnelling nexus naaf is berucht in fietsland, De 8 versnellingsnaaf trapt al veel lichter.

Nichtsneues | 01-08-23 | 19:53

En dan willen sommige dwaallichten ook nog het Eigen Risico (€385,- per jaar) in de zorg afschaffen.

theo-is-dood | 01-08-23 | 12:26

Wat lief! Dank.

kapoerewiet | 01-08-23 | 12:52

Bij optrekken stoplichten normale fietsers onverwacht inhalen is geen goed idee

jeweettochniet | 01-08-23 | 12:22

Pia Dijkstra pil van Drion is niet meer nodig, well played Pia

HetOorAakel | 01-08-23 | 12:22

E-bikes dan maar verbieden.
De Nederlandse oplossing.
Alles verbieden.

Is dit nog nieuws? | 01-08-23 | 12:21

Tegenwoordig is het zo, wanneer je officieel bejaarde bent bij 65 bezit je een ebike.
Of je bent jonger, maar heb je een enorme pens en fiets je wijdbeens op de te lage ebike

Masparts | 01-08-23 | 12:17

Meer inwoners, meer ouderen, dus ook meer ouderen op de fiets, dus ook meer ouderen vallen van de fiets.

Schmalz | 01-08-23 | 12:17

Ik heb één van de beste en duurste die je kopen kunt. Vrijwel altijd als eerste weg bij verkeerslicht. Heb aan motorcross gedaan. Toch wordt ik regelmatig ingehaald door ouderen die ook nog eens minder hard trappen. Dat moeten die gevallen zijn. En anders door lieden die zomaar oversteken zonder om op het verkeer te letten. Zie/merk ik ook steeds vaker.

Normpje | 01-08-23 | 12:14 | 12

@normpje.
Gelukkig, ik weet nu welke het is. Ik geef toe het was spannend. Maar nu die spanning eraf is ben ik op een of andere manier toch niet meer zo onder de indruk.

HoniSoit | 01-08-23 | 13:31
▼ 9 antwoorden verborgen

De E-bike zorgt voor verschrikkelijke landschapsvervuiling. Hoe fijn is het om een (heuvel)landschap te zien zónder mensen erin, maar in Nederland stikt het nu overal van de 65-plussers, waar de vrouw amper van de man te onderscheiden is, ook in gebieden die ze op eigen spierkracht nooit zouden kunnen bereiken. Je zou zeggen, laat die arme mensen, maar dat zijn ze niet, ze hebben veel geld, veel vrije tijd en bijbehorende attitude, negeren verboden-in-te-rijden borden en verkeersregels, snappen niet dat er in buitengebieden ook gewoond en gewerkt wordt en niet alles draait om hun recreatiedrang.

kapoerewiet | 01-08-23 | 12:13 | 1

U bent graag in die 0,1% van Nederland die niet zo vlak als een pannenkoek is?

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:47

Zie vaak voorbeelden van Nieuwe Nederlanders die nog nóóit van verkeersregels gehoord hebben; vaak lopend midden op de weg of moeilijk fietsend op het trottoir.

meneer Q | 01-08-23 | 12:12 | 5

@Leon Tosti | 01-08-23 | 12:43: Ah, vandaar dat ik zo vaak bestuurders met ballonnetjes achter het stuur zie. Ik heb ooit eens geprobeerd dit te melden bij de politie, die vertelde me dat ze een handhavingsteam gingen sturen en dat dat team er binnen 14 dagen naar zou kijken...

4HoogAantWater | 01-08-23 | 12:49

Het gros van de stoepfietsers doet dit omdat ze (veelal terecht) bang zijn voor asociaal rijgedrag van automobilisten.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:48

@Leon Tosti | 01-08-23 | 12:43: bovendien ben je altijd slachtoffer dus wat is het probleem

Nichtsneues | 01-08-23 | 19:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen loopt gevaar!!11!1! De Daily Mail meldt vandaag dat er in e-bikes en e-scooters (autopeds) batterijen zitten met de explosieve kracht van zes handgranaten.

J.P.Drapeau | 01-08-23 | 12:11 | 4

We leven in een gevaarlijke e-bike wereld.

ChalinaRosa | 01-08-23 | 12:20

Ok, ik ben een beelddenker en zie dus rondom me heen overal exploderende fietsers en steppers.
Hi-fucking-larisch.

Graaisnaaiert | 01-08-23 | 12:24

Ik voorzie batterijen gebruikt worden in Rotterdam bij specifieke huizen van de families van jongeren.

Sjeintje | 01-08-23 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik probeer altijd 1.5m afstand te houden en was mijn handen stuk.

Reebensteeltje | 01-08-23 | 12:11

Te eigenwijs of te vrekkig om een helm op te zetten, zelfoverschattend andere weggebruikers de maat nemend met hun stramme en slechthorende lijven overal zich koning van de weg wanend verontwaardigd reageren als ze weer eens een ongeval veroorzaken.

De oudere op een e-bike in een notendop.

_pacman_ | 01-08-23 | 12:11 | 1

Precies. Vooral die verontwaardiging. Wanneer ze vastlopen op een onverharde weg, omdat ze een Eigen Weg of Gesloten-verklaring hebben genegeerd. Tierend en boos zie ik ze wel eens langs de weg staan: genieten.

kapoerewiet | 01-08-23 | 12:20

Dus Dries van Agt was eigenlijk een trendsetter. Goh.

Piet Karbiet | 01-08-23 | 12:10

Maakt niet uit, het is elektrisch dus deugt het.

Heel de wereld wordt overspoeld met elektrische vervoersmiddelen waarvan inmiddels statistisch vaststaat dat ze gevaarlijker zijn dan traditionele varianten.

www.juridischbureauletselschade.nl/me....

Maar niks aan de hand hoor, de opinies worden tegenwoordig niet meer beïnvloed door feiten en rationele argumenten.

James Lastig | 01-08-23 | 12:09

E-bikers zijn net zo asociaal als wielrenners. Jakkeren met dezelfde snelheid een rotonde op, zonder op of om te kijken of op haaientanden te letten.

JJMS | 01-08-23 | 12:09 | 2

Ja hallo, Strava-segmenten zijn belangrijk.

_pacman_ | 01-08-23 | 12:11

Mijn grootste ergenis tot nu toe.
En boos worden als je ze geen voorrang geeft op de rotonde! Gaan ze hardop de rem(met moeite) en dat handje dat de lucht in gaat.. pfff

Sjeintje | 01-08-23 | 12:49

"maar de meeste ongevallen zijn ‘eenzijdig’"
Hoe dan?

Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:09 | 12

@Duwbak_Linda | 01-08-23 | 12:29:
Het gaat mis op plaatsen waar fietsers, brommers, e-bikes en auto's elkaar kruisen. Verschil in snelheid, massa, alertheid, ervaring en het hebben van overzicht van de situatie. En ik vind dat vanwege die shared space onze overheid met mensenlevens aan het spelen is.

Graaisnaaiert | 01-08-23 | 13:15

vallen over ribbels enz, paaltjes, slingeren en muurtjes.

AntiZanicz | 01-08-23 | 14:30

Ze rijden tegen paaltjes en heuveltjes aan dom geplaatst zijn maar uiteindelijk bedoeld zijn om automobilisten van het fietspad te houden. Defacto is dat dus gewoon de schuld van de asomobilisten.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:41
▼ 9 antwoorden verborgen

Die ellendige dingen gaan ook best hard,
nieuw advies bij het oversteken, kijk eerst naar links, dan naar rechts, dan weer naar links dan wederom naar echts, etc etc.
Dan nog is de kans groot dat u zo'n zot niet gezien heeft.

drastic | 01-08-23 | 12:05 | 6

@Toedels | 01-08-23 | 12:41:
Oh, da's niks, dan valt het allemaal wel mee. Kun je rustig een auto mee koppen "want ik rijd maar 26 km/h max".

Graaisnaaiert | 01-08-23 | 13:13

De meeste oudjes zijn al lang niet meer in staat om deze apparaten te bedienen: geen spiermassa meer, verminderd evenwicht en coördinatie vermogen, vaak zijn de ogen niet meer zo optimaal, het gehoor is verminderd en positiezin is evenmin optimaal. Allemaal intrinsieke elementen die bij fysiologische veroudering horen en die de kans op ongevallen laat toenemen.
Ik zie ouderen ook niet meer fors 7 dagen per week 1-2 uur per dag trainen om hun verval enigermate tegen te houden dan wel te vertragen.
Ik zou zeggen, rijtest, bij niet slagen, geen ebike. Komt u na een jaar maar weer terug na foldertje uitgedeeld te hebben "hoe kan ik tóch een ebike besturen?"

nobodiesunmighty | 01-08-23 | 13:26

Als u niet kunt omgaan met verkeersdeelnemers die 25,5 km/h gaan dient u direct uw rijbewijs in te leveren.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi om te zien dat je hier meer dan alleen je zondagse stuk tegelt, Bas!
On topic, ouderen op elektrische fietsen, sja. Levensgevaarlijk in de bebouwde kom. Bij een rotonde in de stad heb je 6 paar ogen nodig. En dan nog, komt er een debiel met 25+ km aangezoeft die zonder te kijken gewoon doorknalt "want hij heeft voorrang". Ja, inderdaad, je hebt voorrang. Kun je een paar minuten later bij Petrus aan de hemelpoort over klagen "dat je echt voorrang had".
Maar goed, een level hoger nadenken en anticiperen, ook namens anderen is niet iedereen gegeven. Helaas.

Graaisnaaiert | 01-08-23 | 12:05 | 8

@Graaisnaaiert | 01-08-23 | 13:12:
Fietsers hoeven helemaal niet in te schatten waar automobilisten op moeten letten. Automobilisten moeten opletten, punt.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:43

@jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 17:43: pff, lastig met zulke snelle fietsers zonder licht in de regen in het donker. Een voordeel is dat ebikers vaker wel licht aan hebben dan vroegah.
Bij mijn fiets doet mijn naafdynamo het prima, ebikers haal ik in. Fijn stukje forensfietsen van 25 km. Dankzij covid zie je me niet of nauwelijks meer in de trein. En het gaat even snel van deur-tot-deur. En goedkoper

Nichtsneues | 01-08-23 | 20:01

@Nichtsneues | 01-08-23 | 20:01:
Fietsen barsten van de reflecterende oppervlakken, terwijl de automerken pochen met lak die niks reflecteert.

Covid voelde zich niet thuis in de trein denk ik. Ik heb elke week uren in de trein gezeten, nooit besmet.

Sommige trajecten gaan inderdaad fietsend sneller, maar iets als Zwolle - Groningen is de trein toch echt niet te verslaan.

Voor 25 km is een ligfiets wel mooi.

jcvjcvjcvjcv | 01-08-23 | 21:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit riekt naar voorsorteren op een helmplicht voor iedereen.

Prieelvogel | 01-08-23 | 12:04 | 7

Donner op de fiets heeft nog een pompje, kettingkast en terugtraprem op zijn gazelle. Dat zie je niet veel meer.

AntiZanicz | 01-08-23 | 14:32

Maar roken.....

ywitteman | 01-08-23 | 14:56
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland