Hoe is het nu met: de elektrische auto?
Kort antwoord: niet best
Hierboven, een pica van een uitermate charmante hermaak van de befaamde Renault 5 Turbo op het Goodwood Festival of Speed. Helemaal elektrisch, zoals veel custom- en prototype ontwerpen tijdens het weekend. Onder deze link: Volkswagen-baas Thomas Schäfer die vreest dat de Euro 7-normen (nieuwe auto's moeten vanaf 2035 uitstootvrij zijn) zal leiden tot productiedaling en baanverlies in heel Europa. Hij deed daarover afgelopen week een Weckruf in een Brandrede, om het maar in dreigend Duits te houden. In het Engels: "The roof is on fire."
Tegelijkertijd kampen VW maar ook Audi, Mercedes, Porsche, Renault, Cupra en Tesla met een crashende vraag naar EV's. Tesla maakt z'n auto's mede daarom steeds minder duur, maar merken als VW krijgen het niet voor elkaar om op korte termijn goedkope(re) EV's te bouwen. Inflatie in de boodschappenmand en stijgende stookkosten remmen de behoefte aan steil geprijsde stekkerbakken. Ondertussen worden subsidies en belastingvoordelen op EV's afgebouwd, dat helpt ook niet. Cijfervoorbeeld: de VW ID.4 telde 75.000 bestellingen in 2022, dat zakt dit jaar naar 20.000.
De elektrische prototypes op Goodwood - er is zelfs een Dakar-EV - laten zien dat de toekomst nog steeds elektrisch kan zijn, maar de hypepudding is ingezakt. Prijs te hoog, (fiscale) voordelen te klein en langzaam wordt de duurzaamheid van productie en grondstoffen (of het gebrek daaraan) eerlijker gewogen, zoals recentelijk door autoliefhebber Rowan Atkinson, ook altijd aanwezig op Goodwood. En terwijl we dit tikken, rijdt Sebastian Vettel in zijn FW14B, de originele Williams waarmee Nigel Mansell in 1992 wereldkampioen F1 werd, de heuvel op. Subtiel verschil met 1992: de bolide rijdt op synthetische brandstof.
Social
Nazorg. De Originele Renault R5 Turbo
2022. Hill Climb record elektrisch gebroken
Het klimaat, knuffelhobby van activistische zitsnutten
Social
Reaguursels
InloggenWaarom niet elektrisch?
- dure auto
- kleine actieradius
- onbetrouwbaar tanken
- kleine actie radius & onbetrouwbaar tanken
- extreem zware auto, veel slijtage en fijnstof
- rap achterhaalde techniek, dus schrijft enorm af
- batterijen reteduur en vervanging dus schribarend duur
- telkens naar je auto moeten; eerst parkeren, dan verplaatsen naar oplaadpunt, dan weer weghalen bij oplaadpunt
- doden bij winning delfstoffen voor accu’s.
Zou het veel goedkoper worden, lichter in gewicht, makkelijker opladen en sneller opladen en geen wantoestanden bij de productie van batterijen en vooral een veel grotere actieradius, dan maakt de elektrische auto een goede kans.
Voor nu wordt er alleen maar een hele hoop geld heen gesmeten. De EV’s die tweedehands worden verkocht verdwijnen in grote getalen over de grens. Lekker voor óns milieu, not.
Het is gewoon waardeloos, ideologisch gedreven onzin die door lobbyisten in stand wordt gehouden.
Als elektrisch zo goed is, komt het vanzelf. Is geen subsidie voor nodig.
- Het elektriciteitsnetwerk kan de toenemende vraag niet aan
Vermakelijk artikel als je lekker in zuid frankrijk op je terrasje met een koud biertje dit zit te lezen na een eerste lange trip met een tesla, welke een genot was vergeleken met de vele tientallen reizen met de oude benzinemotor.
In productie plaatsen als Wolfsburg kunnen ze zich opmaken voor grote werkloosheid.
Politiek en vooruitzien, man man man .
"langzaam wordt de duurzaamheid van productie en grondstoffen (of het gebrek daaraan) eerlijker gewogen"
Met andere woorden, die hele EV-hype is een wassen neus geweest gebaseerd op wensdenken, ideologie en kapotveel subsidie.
Hahahaha. Electrisch… Ook Shell gaat Exxon achterna. Beetje duurzaam voor de bühne. Verder vol inzetten op gas en olie.
Het enige wat Shell doet is precies wat BMW ook doet , The power of choice aanbieden, hier om de hoek op het Shell station in Aken, zowel LNG autogas Diesel Vpower 102 98 95 en Shell recharge snelladers samen en met Ionity ultra laders en Shell Hydrogen het hele gamma aanbieden dus.. Oprecht de keus aan de gebruiker en niets opdringen.. ik mag dat wel beter dan skeer alleen wat Tango troep aanbieden.
Nja. De nieuwe CEO zit er niet voor het klimaat. Maar voor de aandeelhouders.
Heb nu het nog kan een Hellcat gekocht.
Heb het echt op moeten zoeken kon me er geen beeld van voorstellen, een echte Amerikaan dus, Opa de aannemer reed in een Amerikaan na de oorlog hadden ze er zelfs drie op de stoep maar het heeft de smoel nooit kunnen bekoren . Toch van harte veel veilige kilometers gewenst in de stoere auto uit de hel;) www.youtube.com/watch?v=bYoXyo_8VAU&a...
Het punt is ook dat de prijzen van publiek laden door het dak zijn gegaan (meer dan verdubbeld afgelopen 1,5 jaar - van € 0,25 in 2021 naar € 0,57 begin deze maand per kWh). Ik snap best dat energie duurder geworden is, maar deze stijging wordt daar niet door verklaard. Dit is veel problematischer dan alle subsidies. En oh ja, dit zijn geen tarieven voor snelladen maar gewoon AC 11kW.
Als benzinerijders een stijging van 128% voor hun kiezen zouden krijgen was de wereld echt te klein.. daar grijpt de overheid in (bijzonder, want het relatieve prijsverschil was daar aanmerkelijk kleiner); wat hier gebeurt is niet eens in het vizier.
Energie is niet duurder geworden, we kiezen om geopolitieke voordelen voor de Amerikanen niet meer de goedkoopste leverancier.
@ReyNemaattori | 16-07-23 | 21:21: dat klopt en stond ook in mijn tegel, net als de toevoeging dat dat bij lange na niet dit prijsverschil verklaart.
Heel Nederland had al jaren op LNG kunnen rijden, maar dat zag niet zitten.
En half dieselrijdend Nederland had allang op Hennep olie kunnen rijden, maar....
Nee, de EU en onze overheid, pusht ons moedwillig auto's door de strot, waarvan de producenten niet kunnen garanderen, dat er geen kinderarbeid, aan te pas is gekomen.
En vervolgens kom je her en der EVs rijders tegen , die zichzelf zo goed vinden, zij redden de wereld, en die kinderen, ach...
Nederland wordt na 2030 een soort Cuba. De benzineauto's worden net zo lang opgelapt en rijdbaar gehouden tot ze collector items worden.
Jan Lammers ooit nog Europees kampioen zien worden in de Renault 5 Turbo...
Wat een heerlijk giftig geluid, en een lekker dik uitziende auto.
Overigens ook een demo gezien van de elekrische Renault 5 op le mans, dat ding is 1,5 keer zo groot als het orgineel!!
Anders past de batterij er niet in
Klimaat boeit mij niet. Ik rij wel een Tesla. Superieur aan auto's met verbrandingsmotor. Kan ik iedereen aanraden.
Tot je m uit elkaar moet gaan halen, vandaar uw opmerking over klimaat.
@Swoop | 16-07-23 | 17:19: Uit elkaar halen? A.U.B. laat dat aan de vakman over www.duesenfeld.com/
Ik rij een elektrische Mercedes EQA met alle toeters & bellen.
Maar ook:
Een Alfa Stelvio Q4
Een Alfa Spider 939 1.8tbi
Een Alfa Spider 916 3.0V6
Een Abarth 695 RIVALE
De Merc rij ik alleen maar als ik saaie snelwegkilometers moet maken
De Stelvio als ik met wat makkers ga mountainbiken in de Ardennen of zo, waar ik zonder teveel oponthoud (laden) heen wil.
De Spider 939 voor de vakanties naar Italië
De Spider 916 voor tourritjes door ons mooie, Limburgse heuvelland
En de Abarth als ik zin heb om te hoeken.
Kan ik iedereen aanraden.
BTW: Tesla's zijn lillik/saai van binnen en kunnen qua afwerking niet mee met Mercedes.
@Smoelensmid | 16-07-23 | 17:21:
Als ik dat zo lees kost dat recyclen nogal wat energie.
@Onkel Bratwurstbude | 16-07-23 | 17:50:
gefeliciteerd dan maar met zoveel auto's
@Onkel Bratwurstbude | 16-07-23 | 17:50: Rivale 175th anniversary?
Verder vind ik mijn 5 serie touring met 6-in-lijn voor serieuze snelwegkilometers nog steeds superior aan de 110km/h Teslas op de rechter rijstrook. SUV ook al is het Alfa liever niet.
Maar op de Busso onder de kap van je 916 ben ik toch stiekem jaloers.
@redanx | 16-07-23 | 18:42: 5 touring is mij te log.. nee dat is geen mooie gewichts power ratio, die 6 cil moter moet hard trekken aan die grote koets, betere en ideale combi op de autobahn is mijn 340 Xdrive touring snel wendbaar comfortabel en naar wens lekker stug en goed gedimensioneerde power to weight ratio en koppel kromme. Maar ja ieder zijn eigen favoriet he;)
Een Tesla is wel ontzettend gay…
Testrit gemaakt in een Tesla: een slecht gebouwde Peugeot met een iPad.
Gekozen voor een 3-serie hybrid. Kan ik iedereen aanraden.
Synthetische brandstof is de toekomst punt! De moffen hadden het al in 1944
Houtgas!
Bestaat wel maar t*fus duur en dus geen grootschalige oplossing op dit moment.
@Hadena | 16-07-23 | 16:55: zie je alweer veel in Zweden.
Te duur. Waterstof geproduceerd met stroom van de zonnepanelen
@DanskeRob | 16-07-23 | 19:21: Die waterstof kun je binden met CO2 tot methaan & water. Die methaan kun je gebruiken om op te rijden, zonder speciale waterstof bestendige tanks & leidingen.
De elektrische autos komen er wel. Daar zit het probleem niet.
Het net in nederland zal wel uitgebreid moeten worden om al die ladende autos aan te kunnen, inclusief een paar kerncentrales. Daar is de start nog niet eens voor gemaakt.
Het grootste probleem is dat mensen die genoeg geld hebben een dure auto te kopen subsidies krijgen en dat voor de mensen die dat niet kunnen betalen een ICE auto duurder wordt gemaakt. Zoals veel dingen die de overheid doet: een belasting op de armen.
Waterstof is de echte hoax. Even vervuilend als benzine als je het uit methaan haalt, 3x zo duur als je het uit water haalt. Duur en ineffecient, 2 sleutelworden die ook perfect onze overheid omschrijven, ik ben heel bang die hier ook veel geld aan zal gaan verspillen.
Schattig dat men het milieu wil reden maar dat moet niet ten koste gaan van de koopkracht.
Waterstof gaat naar twee dollar de kilo .. en komt uit Namibie en Australie als ammoniak. www.woodplc.com/insights/blogs/$2-hyd... www.afr.com/companies/energy/hydrogen...
Probleem is dat NL de infrastructuur voor EV's best in orde kan maken, al gaat dat enorm veel kosten. Wij kunnen dat betalen omdat we een rijk land zijn èn ook nog eens een klein land. Probleem is dat veel andere landen niet zo rijk en al helemaal niet zo rijk zijn. Nederland is daarom procentueel gezien wel een grote afnemer van EV's in absolute aantallen stellen we niet zoveel voor. Voor de grote Europese autofabrikanten moeten de ontwikkelingskosten wel terug te verdienen zijn. De Chinese autofabrikanten hebben wat betreft afzet natuurlijk een gigantische voorsprong en dus ook qua ontwikkeling. Het kan inderdaad niet anders dan dat er bij de Europese autofabrikanten grote klappen gaan vallen. Ik denk ook dat de politiek geen idee heeft wat voor impact dat gaat hebben op de Europese economie.
@CamaroHans | 16-07-23 | 18:37: Daarom wordt er achter de schermen hard aan getrokken ook de eigen EU batterij productie gaat nu knallen!
Leuk verhaal maar er klopt weinig van. Ook van dat verhaal van Atkinson niet. Leuke verhaaltjes van lui die naar een conclusie toeschrijven. De vraag trekt inmiddels ook weer aan, zowel nieuw als 2e hands. De prijs, de aflopende subsidies en een tekort aan grondstoffen helpen niet, maar het gaat ook niet heel veel hinderen. Grotere factor is een dreigende handelsoorlog met China. En ik vermoed dat er nog een factor is die steeds belangrijker gaat worden: iedereen zal nog snel een brandstofauto kopen als dat straks niet meer mag.
Zou wel leuk zijn als fabrikanten meer laadopties kiezen. Een forenzenbak heeft voldoende aan AC laden met een simpele DC “snel”lader. We wel
Eens wat verder wil heeft meer aan een 800v/1200v batterij met 350kW lader. CCS kan in principe tot een MW, dan laadt je lekker snel. We hebben ook een betere laadinfrastructuur nodig op de doorgaande routes: range anxiety is allang geen ding meer, charge anxiety des te meer. Moeten we ook het elektriciteitsnet aanpassen. Maar Jetten was meer bezig met het “eerlijk” uitvoeren van de transitie.
Dat range anxiety is niet alleen een nationaal probleem maar ook een internationaal probleem. Het is leuk als je jezelf kan redden met een EV binnen NL maar als je er niet ontspannen mee op vakantie kan wordt het opeens een no-go.
@Baron_von_Rijswijck | 16-07-23 | 16:40: Het is erg individueel verschilend , de zwager van smoel gaat 5 personen in de Tesla X vanuit Antwerpen met een lunch tussenstop in Nancy en een koffie stopje in Mulhouse naar Davos op wintersport . De goede man vliegt wel met het hele gezin de wereld rond.. en is dik tevreden, ik doe het hele jaar electrisch in de Euregio vlieg niet uit principe maar wil in de winter wel laagvliegend max velocity naar de ski piste kunnen knallen via de Duitse autobahn, ieder zijn meug ..
youtu.be/19VEHrXYfQU deze zijn ook stuk
Och. Ik vindt het lekker rijden, stil en snel, en voor 20 pleuro aan stroom kom ik dik 500 km ver.. voor niks op een zonnige dag..
Auto particulier gekocht?
Wat zijn de afschrijvingskosten?
Paarden.
Ik pleit voor paarden.
Hadden we vroeger ook veel plezier van.
Pardon?
Paarden schijten.
Je kunt ze ook makkelijk aan een laadpaal vastknopen en een baal hooi erbij leggen.
@CornholioNL | 16-07-23 | 16:07: ja, tuurlijk, ze hebben ook een uitlaat.
Methaanuitstoot waarschijnlijk. Nog slechter dus als iedereen zo'n ding heeft.
Waterstof is de toekomst
Electrische auto's zijn veel te complex en te duur .
Waterstof fuelcell autos zijn ook electrische autos, die hebben ook een li-ion accu aan boord als buffer en boorduren voort op de jarenlange ervaring die is opgedaan met de fuzzy logic software ontwikkeling en aandrijving van de BEV De accu/batterij auto is het rijdende laboratorium voor de H2 auto zo zie ik het. Waterstof bij verbranding zoals vroeger is niet emissie loos daar komen immers ook stikstof verbrandings producten vrij ;(
@megaties Je weet dat een waterstof electrisch rijdt he, enige verschil is dat de stroom niet uit een batterij maar uit waterstof wordt gehaald. Uit praktische overwegingen hebben de meeste waterstofauto's een batterij met een capaciteit goed voor 100 km of meer. Dus wat dat betreft is waterstof niet de oplossing, feitelijk is alles identiek aan een elektrische auto met een kleine accu.
Complex? Het kan nauwelijks simpeler.
@Smoelensmid | 16-07-23 | 15:42: Ja daar zitten heel wat boorduren onderzoek in, in dat rijdende lab.
@Muxje | 16-07-23 | 15:56: Precies…., hou dan je bek denk ik dan.
Of ga een gat likken ;-)
En de verbrandingsmotor is net zo achterhaald als de stoommachine. Inherent veel herrie, enorme koeling nodig, laag rendement, iedere jaar naar de garage voor onderhoud, etc.. Als je je stofzuiger ieder jaar naar de dealer zou moeten brengen voor onderhoud aan de elektromotor, zou iedereen lachen, maar bij auto's zijn we dat normaal gaan vinden. Wel een goed verdienmodel voor de garages, al die schaapjes die ieder jaar langskomen.
Heb er een paar gehad. Kan er maar niet aan wennen. Rijdt allemaal goed, maar vind er geen bal aan. Inmiddels alweer 2 jaar terug op benzine.
Moet er dan wat aan zijn? Zo’n ding moet je gewoon van A naar B brengen en liefst zonder te veel kosten.
@matatwork | 16-07-23 | 16:19: Andere mensen willen iets meer dan vier wielen en een stuur.
Blij met mijn 3.0 diesel, gewoon binnen 5 vol en afgerekend. Kom ik heel Europa mee door.
Same here. 200 kmh autobahn 4 uur lang. 1 op 11 beladen. Tsjechië 1,30 per liter. Bier 1,50 per halve liter
volle tank 50 liter, cruis control op 100, 1150 echte kilometers. Euro6, dus de lucht die er uit komt is bijna net schoon als de lucht die er in gaat.
@Heurtebise | 16-07-23 | 15:49: Vergeet niet om eens in de zoveel tijd de paardjes in galop te laten gaan, anders koekt de olie aan je zuigerveren en is het gauw uit met de pret. Been there, done that (Volvo D4)
@Heurtebise | 16-07-23 | 15:49: Geloof je het zelf , verbranden van diesel is kanker verwekkend .officieel vastgesteld en erkend door de WHO , geen wonder dat een hoop fabrikanten de diesel al aan het uitfaseren zijn.. www.bbc.com/news/health-18415532 uk.motor1.com/features/274553/car-mak...
@Smoelensmid | 16-07-23 | 17:39: En hoezo mogen vliegtuigen dan nog? Kerosine is net diesel en er zit geen roetfilter achter.
@redanx | 16-07-23 | 18:53: Is niet kwestie van mogen maar wat haalbaar is , ook daar wordt geinnoveerd hybride en waterstof het komt.. Opdit moment wordt er een Synkero bio fuel fabriek in het Amsterdamse haven gebied gebouwd.. ec.europa.eu/research-and-innovation/...
Kan niet wachten tot ze ons motorrijders aan gaan pakken. Maak je borst maar nat!
Ik begreep laatst uit een artikel dat motoren nog steeds voornamelijk als hobby artikel worden gezien en daarom mi der onderhevig zijn aan dit soort strapatsen.
@the brush | 16-07-23 | 15:15: Het valt wel op dat motorrijders een stuk asocialer zijn geworden met dat voorkruipen bij een stoplicht. Nooit gezien in mijn 20-jarige motorttijd.
Als ik naar de artikelen op de voorpagina van de Witte Onderbroek kijk is de klimaatapocalyps al lang aan de gang. En de reaguurders daar lijken er ook best genoegen in te scheppen dat de wereld eindelijk vergaat zoals zij altijd al voorspeld hebben.
Waarom moet ik dan nog ergens een steentje aan bijdragen?
Je draagt toch bij aan de verneuking? Wees blij, je doet genoeg.
@Neuth | 16-07-23 | 15:16:
Verneuking is ook een subjectieve observatie.
De hele menselijke historie is grillig, en je hele leven in teken stellen van een aanstaande apocalyps is ook geen nieuw idee.
@ZonderNaam | 16-07-23 | 15:35: Weinig subjectiefs aan de Anthropocene massa extinctie.
@Neuth | 16-07-23 | 15:42:
En hoe voelt dat? De absolute overtuiging dat je in de Eindtijd leeft?
@ZonderNaam | 16-07-23 | 15:45: Ik zou het niet weten... Maar niet dat er niets aan de hand is.
@Neuth | 16-07-23 | 15:48:
Nou jij poneert dat wij er allemaal aan gaan, en ik draag zelfs nog persoonlijk bij aan deze verneuking.
Nu stond mijn kindertijd in het teken van een paranoïde pa die er van overtuigd was dat de Russen elk moment kernbommen op ons hoofd zouden gooien. Was geen prettig leven, maar kan me ook nog het ongeloof en de teleurstelling herinneren toen de Berlijnse muur viel.
Had ook nog een opa die naar zijn graf ging gelovende dat ie bijbelboek Openbaringen nog aan de lijve zou meemaken.
Vraag me op deze zondagmiddag gewoon oprecht af hoe het doemdenken werkt voor een klimaatfatalist?
@ZonderNaam | 16-07-23 | 15:56: Ach gossie. Met zulke veronderstellingen is de appel niet ver van de boom gevallen.
@Neuth | 16-07-23 | 15:58:
Is dat zo?
Vanuit existentieel oogpunt vind ik doemdenken net zo fascinerend als maakbaarheidsdenken. Jammer dat daar zo neerbuigend op gereageerd moet worden.
@ZonderNaam | 16-07-23 | 16:02: Lijkt alsof je niet eens kan lezen dus veel succes.
@Neuth | 16-07-23 | 16:11:
Dank u wel, ik wens u en uw superieure wijsheid ook een prettig weekend
Zonne en wind zijn prima in staat om aan de variabele vraag te voldoen op lange termijn voor de gewone consument. Grondstof winning is maar een tijdelijk probleem. Of je nou Olie of Nikkel moet winnen, schaalvergroting zal de prijs drukken en de controle verbeteren. Als de Nikkel van de zeebodem kan worden geraapt word het niet meer rendabel om het met slaven uit de grond te halen.
Ook de duckcurve kan prima opgevangen worden door een combinatie van tijdelijke opslag in batterijen, de technologie gaat sneller dan moore's law. Gewoon tijdens overcapaciteit de electrische auto opladen en terugvoeren (tot wat je nodig hebt de volgende dag. Bijna niemand heeft een commute van 300 Km en 90% van de tijd staat de auto stil.
Voor de seizoens opslag zal de oplossing in een combinatie van reversable stuwmeer opslag en hydrogen gezien worden (Alhoewel hydrogen wel heel veel verliezen geeft). Het grote probleem voor Nederland blijft de grote industrie. Als we geen Gas meer produceren en slechts een hub zijn van energie dan is er geen plek voor zware energie consumerende industrie dat geen strategisch belang heeft. Pernis, Datacentra's, Hoogovens, Kunstmest is beter op zijn plek waar de energie goedkoop is. Om alle subsidie nu aan deze grote bedrijven te geven voor een transitie naar waterstof is derhalve verloren geld.
Dat de regering een week voor de val met goedkeuring van groen links de subsidie regeling erdoor gedrukt heeft is net echt netjes.
open.overheid.nl/documenten/f5e200b9-...
Het Exxon, dat weigerde verantwoording af te leggen tijdens Groningen, heeft dit echter het zetje gegeven om Denbury over te nemen.
Dit bedrijf staat ook vol met Greenwashing maar is in feite een bedrijf dat CO2 uit de grond pompt (dus geen olie maar actief Co2 velden exploiteerd) voor Enhanced oil recovery (en Coca Cola). Natural Co2 word het genoemd.
Hun Milieu praatje zit er in dat ze die CO2 ook weer de grond in pompen en ook de Co2 van energie centrales terug de grond in kunnen pompen.
De subsidie die Rob heeft goedgekeurd vorige week gaat dus naar het ombouwen van centrales om die gereed te maken voor de waterstof die in Texas word gemaakt. Een life cycle analysis kan ik niet vinden maar het lijkt me sterk dat dit minder vervuilend is.
Door het Nimby gedrag van Nederland is dit echter wel de weg die de regering op geduwd word. CO2 opslag in Nl en gas seizoensopslag kan nog prima in Nederland maar door de Nimby protesten word het de regering wel moeilijk gemaakt.
Het plan is om gas om te zetten naar hydrogen, tijdens dat proces de vrijgekomen Co2 in de grond te stoppen. Die Hydrogen te koelen, transporteren en dan in Nederland de hoogenergetische industrie mee aan de praat te houden. Wat we zelf aan Hydrogen kunnen produceren met zon/wind gaat daar dus van af.
De 10 miljard van de gasrotonde zijn nog niet afbetaald of we vallen alweer in de volgende valkuil.
www.volkskrant.nl/economie/blijkt-nu-...
Een eerlijke discussie over wat voor industrie we nodig hebben en voor wat is veel eerlijker. Er is een argument voor kunstmest productie en staal in een land maar deze kunnen ook met strategische voorraden worden geregeld.
er is geen argument voor datacentrales en lage meerwaarde bulkchemie. een Co2 tax ( Die dus ook doorberkend moet worden voor Co2 productie bij de bron) zou daar helderheid in moeten verschaffen.
Die "gasrotonde" was een subsidie programma voor Shell. Het zat nooit logica in gas uit Rusland en Turkije via Nederland naar de afnemers in oost Europa laten lopen. Het beetje gas dat op de Noordzee word gewonnen maken de betreffende landen zelf wel op.
Ik heb een auto al 10 jaar. Daarvan heeft hij 9.5 jaar stil gestaan. Wat is het probleem.
Over greenwashing gesproken. Een ALDE-lid van het Europees Parlement hield een praatje op de radio een twee weken terug dat ook China zich committeert aan de green deal, ze lopen zelfs voorop in velerlei opzicht met de verduurzaming van energie en mobiliteit:
www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
Die grondstoffen is toch wel een probleem. Op GS stond dit jaar iets dat er meer gemijnd moet worden dan we de afgelopen ooit uit de grond gehaald hebben aan koper en weetikveelwat. Lijkt mij toch wel een hele opdracht.
Alles kan. Maar het is wel als, als, als. En wat mij betreft ook wanneer, wanneer, wanneer. Theoretische vergezichten kunnen we allemaal maken vanaf ons zolderkamertje. Maar het moet nog wel gedaan worden. Voor alsnog hebben al problemen om iedereen op het electriciteit net aan te sluiten. En we zijn nog niet eens echt begonnen.
Snap niet dat je kan slapen wanneer jouw persoonlijke hobby voor zoveel slavernij in de wereld zorgt.
Het zal wel met een hype te maken hebben: ik wil een Apple, ik wil een VanMoof, ik wil een elektrische auto, ik wil havermelk en noem maar op. Alles om bij een groepje te horen.
Laat die elektrische rijders in iedergeval nooit meer klagen over slavernij, dat is te hypocriet.
Electrische autos kunnen binnenkort zonder cobalt en zeldzame aardes, de diesel motorblokken van autos en schepen zullen het altijd nog nodig hebben in hun superlegeringen dat is de omgekeerde realiteit. www.researchgate.net/figure/Applicati...
Lol, nog weinig crash te zien: cleantechnica.com/files/2023/07/Tesla... VW legde hun fabriek wel een weekje extra stil.
Waarom is er nog geen nieuwe uitvoering van de Renault 5, volgens mij was dat de populairste auto, half zeventiger jaren.
Of de Peugeot 205. Legendarische auto. Helemaal stukgereden kris kras door Europa. Uiteindelijk begaf de venstercrank het, de bijrijdersgordel daarna de dop van de pook en langzaam brokkelde alles af tot de bumpers aan toe. Het autootje viel letterlijk uit elkaar. Het leven nog wat kunnen verlengen met slooponderdelen maar tervergeefs. Als je goed oplet zie je soms nog fraaie 205'jes rijden. Heerlijk.
Toen Renault hun modellen geen nummer meer gaf (o.a. 5, 19 21, 25) kwam Renault op de proppen met de Twingo, Clio, Megane, Laguna en Safrane. Je zou de Clio als opvolger kunnen beschouwen.
@error503 | 16-07-23 | 15:12:
De 14 had het moeten worden, maar dat was echt een lullig autootje.
Ja, heb ik nog gehad rond de eeuwwisseling ; veel plezier van gehad en helemaal opgereden
In '87, '88,'89 een 5 gt turbo gehad, man wat een autootje was dat. Toen had je ook nog 205 gti, kadett gsi en golf gti. Mooi tijden.
@beavis | 16-07-23 | 15:37: mooie tijden
@beavis | 16-07-23 | 15:37: 205 GTI 1.6 205GTI 1.9 de lievelingetjes van de jonge smoel.. Ik mis hem dat geluid en die agiliteit.. andere tijden ;)
Inderdaad was de Renault 5 een hele leuke auto, was lekker licht dus je kon er snel mee optrekken en lekker mee gooien en smijten in de bochten. Zelfde gold ook voor de Peugeot 205. Deze auto's waren zo lekker te hanteren door hun geringe formaat en gewicht, ik denk dat dit tegenwoordig niet meer kan door veiligheidseisen.
@claude hommel | 16-07-23 | 15:48: klopt.. het waren levensgevaarlike bommen op wielen.. kan me nog heugen toen ik net nieuw gekocht op de kruising Rai ineens omgekeerd gedraaid op de kruising eindigde .. ik was gewaarschuwd!
Mensen bewegen zich gewoon veel te veel onzinnig ; Bleib zu Hause!
Het wordt tijd voor een nieuw mode woord; Verplaatsings-schaamte
Heb ook een: Tegelbak-schaamte.
@Schriever | 16-07-23 | 15:05: Hoho, ik heb hier aan de muur een enorm vliegwiel waar ik met de hand aan draai, als ik mijn tegels upoad! Groener kan ik ze voorlopig niet bakken!
Geef mij maar de trekschuit - al die nieuwlichterij, bah!
2019, Model 3, perfecte auto, inmiddels 4jr oud en nog 1 jaar volledig subsidie gezien de 4% bijtelling, daarna gaat hij geduldig over op prive, zo laag mogelijk inkopen en subsidie van 2000 EUR vangen op het particulier kopen van een stekkerbak. Jan Modaal kan het niet betalen, maar het zat weer geweldig in elkaar. Niets geleerd van de Mitsubischi Outlander PHEV, die nu met enige regelmaat 2e hands te vinden is, maar niet in de getalen waarin ze gekocht waren voor 0% bijtelling. Bedankt overheid, tipje, schaf de bijtelling op EV volledig af, dan komt er pas echt een 2e hands markt op gang waar je u tegen zegt. Heerlijk!
Ergo, schaf bijtelling en maximum snelheid af .. moet je zien hoe snel het gaat..
@Smoelensmid | 16-07-23 | 15:49: U gaat voor de Darwin strategie?
Je kan die 2000 euro subsidie alleen vangen als je de 2de hands auto bij een auto bedrijf koopt.
@marcoplarco | 16-07-23 | 16:18: zo ging het in Noorwegen ook.. geen parkeer tarief en toegestaan op de busbanen en gratis veerpont, allerlei ontheffingen zorgden ervoor in een korte periode 80% van de nieuwe autos electrisch.. geen max snelheid is een soort oxymoron want dat wil men niet in een EV de accu gaat dan te snel leeg.. dus wat dat betreft sta het maar toe idd..;) het is wel zo ontspannen dat cruisen zonder angstvallig op de cruise control te letten.
Knoop dit even in je oren:
Het internationale verzekeringsbewijs voor motorrijtuigen (bij de meeste bekend als de "groene kaart") is een club van ruim 25 landelijke verenigingen van verzekeraars. De visionairs van die club komen elke paar jaar tezamen om de toekomstige ontwikkelingen in motorrijtuigen en -verzekeringen te bespreken. In 2017 of 2018 was de verwachting van deze internationale econometristen dat in 2030 het particuliere autobezit met 1/3 is afgenomen. (Kijkt u achter op uw groene kaart welke landen dat zijn?)
Waarop men dit baseert, dat weet ik niet, maar Tesla was nog geen marktpartij. En de autofabrikanten doen nu al jaren alsof hun neus bloed (de ontwikkelingen van en voor kleine consumentenauto´s ligt sinds nagenoeg stil).
Ook hier zie ik weer het jaartal 2030 voorbij komen. Waar komt dat in hemelsnaam vandaan. Overal zie je doelstellingen met 2030 als streefjaar???. Wat zit daar nu echt achter? en nee ik hou niet van complot denken of andere ongein maar ik vraag het me wel af.
@Gallendebejaarde | 16-07-23 | 15:56: heeeeel lang geleden hadden bedrijven een 5 jaren plan. Nu niet echt meer. Beleid gaat alle kanten op. Die 2030 is de nieuwe 2000. Een PR marketing dingetje. 'We zijn ermee bezig'.
Veel grote bedrijven verplichten nog steeds een electrische lease-auto. Pogingen om HR (P&O) van de problemen op de hoogte te stellen heeft geen nut, "het besluit is genomen en zal worden uitgevoerd". Wat een land..
Klopt helemaal.
Mijn sjoemeldiesel is inmiddels aan het eind van zijn leasetermijn.
Nu kunnen/mogen alleen nog volledig elektrische auto's geleased worden (die fors duurder zijn) met ook nog een fors hogere eigen bijdrage. Menig collega ziet af van een nieuwe lease auto. Ik ook. Het is aantrekkelijker om tegen een kilometervergoeding te rijden.
Zelfde geldt voor OV bussen, zorgvervoer contracten etc: een vooraf bepaald deel van de vloot moet van de gemeenten emissie vrij zijn, hoe de vervoerders dat moeten realiseren en terug verdienen is niet hun probleem. Waanzin...
@ViaNova | 16-07-23 | 14:56: dat denk ik ook. Maar eigen verzekering + wegenbelasting hakt er wel in, of niet? Tegelijk is bijtelling van zo'n rijdende batterij met een beetje bereik al een jaarsalaris..
@Kartelmaster2000 | 16-07-23 | 14:59:
Heb inmiddels de maximaal aantal schadevrije jaren. WA/Casco 40 euro p/mnd
Met mijn clio bifuel betaal ik 60 euro aan wegenbelasting per maand.
Gasprijs nu ca. 65ct liter, verbruik 1 op 15/16. Dat is nog geen 5ct brandstof per km. Vergoeding 21ct p/km onbelast en 4 ct p/km belast.
Dat kan wel uit.........
@ViaNova | 16-07-23 | 15:09: Maar een Clio he! Je moet het maar durven!
De early adopters met een oprijlaan of in ieder geval een eigen parkeerplek hebben er een. Maar jan-modaal in een flat of een rijtjeshuis heeft geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een auto met net te weinig bereik, een ellenlange laadtijd en de onzekerheid of je in het buitenland wel voldoende laadpalen hebt als je weer eens naar Zuid Italie op vakantie gaat. En afgezien daarvan, we hebben te weinig electriciteit en te weinig netcapaciteit om al die auto's op te laden. Kortom, die benzine auto blijft voorlopig nog wel al wil men ons anders doen geloven.
Dit dus.
En dat allemaal om ons dadelijk autoloos te maken. Weg met je mobiele vrijheid en allemaal wonen in de 15 minute city.
Armand zong het al eens: 'Vrijheid is een volgetankte Mercedes'.
Jan modaal neemt een privat-lease EV, met laden van zelf geïnstalleerde zonnepanelen, met een kabel (niet helemaal legaal) over de stoep. Ook jan modaal heeft veel over om maar niet afhankelijk te worden van het OV.
@W_F | 16-07-23 | 15:17: Ik zie vooral old skool uitlaat-auto's in mijn modale vinex wijkje en geen oplaad-auto's.
Metalen sleuven in de weg en een pin en sleepcontacten onder elektrische auto's, dat is de oplossing.
Ze moeten die auto's ook langer maken zodat er meer mensen tegelijk in kunnen en dan heb je maar één chauffeur nodig die het voertuig bestuurt.
Fleischmann en Scalextric.. wie kent het niet.. ik heb ze nog steeds..*op weg naar zolder loopt*
Zulke techniek hebben we al jaren echter werkt dat qua aandrijving met kabels in de lucht in plaats van het wegdek. We noemen die voertuigen Tram, trein of trolleybus en vrijwel niemand met gezond verstand wil daar sinds Corona nog mee reizen.
@keestelpro | 16-07-23 | 14:48: U rijdt met een 25 meter lange harmonica bus buiten de Randstad? Dan rijdt u met een lege bus. Want er komt maar een rit per uur, die alle nabij liggende woonplaatsen aandoet. Voor een afstand van 15 kilometer met de fiets rijdt de bus bijna 42km en daar doet deze ruim een uur over. Voor die kosten kun je met de auto rijden en de reistijd is te tackelen met een (elektrische) fiets. (Dan hebben we het nog niet gehad over de vrijheid van vertrek en denken we dat de bushalte voor de deur ligt.)
Dan wil ik ook een looping in de A2.
En een paar kuipbochten!
@keestelpro | 16-07-23 | 14:48: Totdat blijkt dat al die mensen naar verschillende eindbestemmingen moeten, op verschillende tijden en ze ook nog opgepikt moeten worden, de reis hierdoor onnodig lang duurt en niet iedereen het prettig vindt om überhaupt met anderen te moeten reizen of ervan afhankelijk te zijn. Voilá: de reden waarom OV geen oplossing is.
Die heb ik nog op zolder liggen in de vorm van een 8!
@Kapitein Sjaak Mus | 16-07-23 | 15:04:
En een kruising ook nog zeker?
Duitsland is al zoiets aan het etsten, voor onderweg laden: www.carscoops.com/2021/10/germany-is-...
Het OV brengt u moeiteloos van waar u niet bent, naar waar u niet wil zijn, op een tijdstip dat u niet uitkomt.
Het is een besluit van de Europese Unie, meer bepaald de Europese Commissie, om (in eerste instantie) de productie en verkoop van wegvoertuigen met verbrandingsmotor te verbieden en vol in te zetten op batterij-auto´s.
Let op: het is dus niet ingegeven door wat reëel aan technische ontwikkeling te verwachten is, wat de markt vraagt en kan leveren, wat verstandig is, wat financieel haalbaar is, wat voor de lange termijn aan mobiliteitsbehoefte gedekt kan worden. Geen van deze punten hebben een rol in het besluit dat van top naar down aan de Europese samenleving opgelegd wordt.
En deze malloterie is dus ook alleen op landen van de Europese Unie van toepassing. Daarbuiten zijn ze zo gek niet. Het is bijvoorbeeld als met werkloosheid: te verwachten is dat men in Brussel tzt dit per decreet afschaft. Kijk zo doen we dat! Gewoon per decreet verbrandingsmotoren verbieden.
Dan maar met het OV!
... ow wacht, dat is de regering ook aan het afschalen naar een onwerkelijk slecht niveau. Behalve als je in de Randstad woont. Daarbuiten mogen demense zich maar redden.
Als je in de Randstad woont is het op zich wel ok, maar onbetaalbaar als met meer dan 1 persoon reist.
Klimaatpolitiek is niets meer of minder dan terreur en agenda 2030 is het Mein Kampf van de kwaadaardige 'groene' klimaatideologie.
De doelstellingen zijn niet alleen onhaalbaar maar gebaseerd op epifane waanideeën. Ze z̶i̶j̶n̶ ̶e̶e̶n̶ ̶g̶r̶o̶t̶e̶ ̶b̶e̶d̶r̶e̶i̶g̶i̶n̶g̶ betekenen het einde van de welvaart zoals we gekend hebben. Nee dat gaat geen grote sprong voorwaarts zijn voor de menselijkheid.
Bovendien: klimaatopwarming is wenselijk. De Aarde is volgens de Britse wetenschapper veel te koud. De mens is een exotisch wezen dat slecht tegen kou kan en gemaakt is voor, en ontstaan is op een planeet die gemiddeld 6 graden warmer was.
twitter.com/i/status/1680127722561978...
De tijd van de Mosasaurus aan zee.. ik ga alvast beginnen met de aanleg steiger onder aan de heuvel;))
Iedere dag, van zowat ieder merk tv reclame voor srv wagens.
In Spanje steeds meer laadpalen, worden voor 95 procent gebruikt door NL,s DE,s en BE,s.. gaat helemaal goedkomen hier, even ritje naar Madrid.. karretje en generator mee.
Als ik zo,n electrobakkie zou kopen, een goedkoop 2e handsje uit Noorwegen ( op fin.no staan er genoeg ) en zien er over het algemeen als nieuw uit.
Zeker in vergelijk met Spanje, daar proberen ze een slecht onderhouden, deukbakkie, nog als zo goed als nieuw te verkopen.
De techniek van elektro bakkies vind ik dan weer wel mooi, maar dat zal wel met mijn beroepsmatige achtergrond te maken hebben.
Daar komt de man de SRV van de hieperdepiep hoeree!
Ze zien er als nieuw uit, maar de accuduur is al zo veel verslechterd dat er een nieuwe in moet. En dat kost heel veel centjes.
@Basil Fawlty | 16-07-23 | 14:37: De enige echte SRV, youtu.be/-CixtG_bF28
@Basil Fawlty | 16-07-23 | 14:37: leve Basil, leve. youtu.be/XbeMPhcWd0o
@Basil Fawlty | 16-07-23 | 14:37: SRV , Met nog echte flessen melk! www.devrolijkekoe.nl/#Glas
@DeKees | 16-07-23 | 14:52: de enige realistische comment in deze reeks helaas..
We vergeten nog een ramp wat ons te wachten staat met massaal invoer en gebruik van electrische auto's. De batterijen. Als die in een ongecontroleerde thermal runaway, middels een ongeval of wat dan ook in brand vliegen, heb je nogal een probleem. Die dingen kunnen niet geblust worden met traditioneel water. Die dingen moeten ondergedompeld worden in een container - het kan zelfs zo zijn dat na dagen die dingen weer opnieuw ontbranden gaan.
De stoffen die vrijkomen zijn niet mals - maar dat is het probleem niet. In een klein en dichtbevolkt land als Nederland heb je niet overal de ruimte om een fikkende auto af te slepen in een container in. Zeker niet als ze ontbranden in een parkeergarage, ze vaak meerdere auto's ook meenemen. De brandweer kan er maar moeilijk bij.
Volgens Van Tilburg hoeven we ons voor de toekomst geen zorgen te maken, als we meer elektrisch gaan rijden. "In Amerika hebben ze onderzoek gedaan: Van de 100.000 auto's zijn er 1.500 benzine-auto’s uitgebrand en slechts 25 elektrische auto's." www.omroepflevoland.nl/nieuws/340120/...
Zeer mooi ontwerp die Williams F1 uit 1992.
Een groot deel van autorijdend Nederland doet dat in tweedehands auto's.
Bij elektrische auto's is het probleem dat tegen die tijd de accu's op zijn en vervangen moeten worden. Wat rijders van tweedehands auto's niet kunnen betalen.
Een probleem dat je bij benzine auto's niet hebt.
Het grootste probleem is dat EV's voor de meesten te duur zijn.
In NL rijden heel veel mensen in oude kleine barrels omdat bezit en gebruik van een auto zo ontiegelijk duur is gemaakt en het zgn vrije verkeer van goederen in de EU het invoeren van een auto uit het buitenland ook veel duurder maakt dan dezelfde auto in andere landen.
@_pacman_ | 16-07-23 | 14:30: vrij verkeer beperkt is voor auto’s uiteraard…
Nieuwe auto's zijn duur, met het grootschaliger maken van het productie process worden de kosten minder.
Elektrisch is alsware Betamax en synthetische brandstof VHS.
Dat zijn nog maar 2 van de talloze relevant social groups nu de rest nog.. technologische factoren politieke factoren milieu overwegingen gebruiks gemak stakeholders uit auto en brandstof industrie convenience en kostpris actie groepen eva. en.wikipedia.org/wiki/Social_construc...
Vroeger stopte je een tijger in je tank, tegenwoordig een Witte Kat.
Daar zijn nogal wat speeltjes aan onderdoor gegaan vroeger, dat spul was slecht!
Veel voorstanders van een elek auto verwarren dit met een duurzame auto. Het gaat om de hele cyclus. De prius was verre van duurzaam maar werd wel vet gesubsidieerd. De Duitse industrie produceert nu relatief weinig elek auto's maar bereidt wel duurzame productielijnen voor. De zwakte van Mercedes is dat ze accus kopen in China. Tja. Zo wordt het niks.
In China hebben ze EV's genoeg, net als fietsen overigens.
youtu.be/oEMtTtUZXEk
Maar hebben ze VanMoof ?
Gisteren brandde het dak van de in aanbouw zijnde fabriek voor E-motoren in Steyr. Mooie rookzuil van verre te zien. 7 brandweerkorpsen (de meesten zijn hier vrijwillig) hadden de brand binnen een uur geblust.
Had ik gezegd dat het de BMW fabriek was, nee was ik vergeten op te schrijven.
Nee het was niet de BMW fabriek maar de dakdekkers! Laut Philipp Käufer, Sprecher von BMW Steyr, ist er Brand auf dem Dach eines Neubaus ausgebrochen: "Dort dürfte sich das Bitumen entzündet haben." Das bestätigte laut APA auch der Einsatzleiter Gerhard Praxmarer: Das flüssige Bitumen habe sich durch die Decke in das darunterliegende Geschoß gefressen. kurier.at/chronik/oesterreich/grossbr...
Kansen in Born, altijd mooi
Ik doe al 7 jaar met mijn nu 16 jaar oude Suzuki. Op benzine. Da's pas duurzaamheid! (iets is 'duurzaam' wanneer het degelijk gemaakt is en dus lang meegaat).
Mijn volgende auto wordt een Jeep. Een SUV. Op benzine. Om mijn "electric footprint" zo klein mogelijk te houden. Zo help ik mee de kans op grootschalige stroom-uitval als gevolg van duujjjzaamheidsdrang & klimaathysterie te verminderen.
De Nederlandse uitvinder en wetenschapper Gerard Lugtigheid is ervan overtuigd een heel belangrijke uitvinding te hebben gedaan voor het gebruik van waterstof als brandstof: waterstof in poedervorm. Lugtigheid is al jaren bezig met octrooien en de verdere ontwikkeling van ‘H2Fuel’.
Waterstofpoeder was al bekend; Lugtigheid ontwikkelt een bijzondere techniek om de energie vrij te laten komen.
Gebeurt met natrium-boor-verbinding (NaBH4). Lugtigheid noemt het Ultra Pure Water. Het zuur brengt de reactie op gang en dat levert elektriciteit, de krachtbron voor de auto.
Poeder en Ultra Pure Water worden als een modderachtige substantie getankt.
Kan gewoon via de bestaande tankstations. Geen waterstofstations nodig.
De prijs voor een kilo H2Fuel zou ongeveer € 1,65 worden; voldoende voor 240 kilometer.
www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvin...
Is het 240 km of 20 km?
"Kelder laat een flesje poeder zien en vertelt, 'bij het door H2Fuel ontwikkelde proces komt er uit 1 kg van dit poeder iets meer dan 200 gram waterstof vrij waarmee je via een brandstofcel in een middenklasse auto 20 km elektrisch kan laten rijden."
www.voorschotensekrant.nl/nieuws/alge...
"De prijs voor een kilo H2Fuel zou ongeveer € 1,65 worden"
Dit is natuurlijk alleen voor de rest van de EU, want als onze regering er mee klaar is komt het op een Euro of 7 per kilo...
U vergeet de accijns. Dat wordt natuurlijk € 4,95 per Kilogram.
Die prijs lijkt me vooralsnog erg optimistisch.
@BenBinnen | 16-07-23 | 14:18: voor het gemak de geschiedenis van de gaskoelkast en de electrische koelkast maar vergeten, het gaat allang niet meer om de superieure technologie, de gas koelkast was toen de beste optie minder slitage stiller op meerder locaties te gebruiken minder bewegende delen en minder storingen onafhankelik van het stroomnet.. toch is het de electrische geworden rara rara hoe kon dat... in de litratuur van STS science and technology studies wordt dit als een voorbeeld gebruikt dat de goedkoopste en beste technologie niet leidend hoeft te worden..
Waren zou je op steenkolen gaan rijden, terwijl benzine tientallen keer schoner is... Of hoe dachten de eco's dan dat de electriciteit werd opgewekt?
dmv windmolens ?
Zonnepanelen?
85% wordt niet opgewekt met zon en wind
Nog even wat decennia geduld en dan zijn onze toekomstige kerncentrales operationeel
@intrigant | 16-07-23 | 14:41: Maar de wereld vergaat in 2030!
Er word in Nederland nauwlijks nog steenkool gebruikt. In Duitsland wat meer en en Polen/Oost Europa nog veel. Maar grote delen van west/noord europa zijn al vrij schoon.
app.electricitymaps.com/map
Toyota komt met paar jaar met ander soort accu waarmee 1000 km of meer gereden kan worden en in 10 minuten is opgeladen.
Dat is prachtige techniek, maar het lost een aantal fundamentele problemen niet op:
- een dure accu maakt een auto, joh, nog duurder
- een zwaardere accu maakt de wegenbelasting hoger
- die accu moet opgeladen worden in een netwerk wat ontoereikend is
- idem voor laadpalen
- dergelijke dure auto's zijn alleen binnen bereik van zakelijke rijders en de top paar procent van Nederland
- dat zelfde geldt eveneens voor de tweedehands markt
Eerst zien, dan geloven. Dit soort berichten horen we al meer dan 20 jaar. Accu-techniek vanuit natuurkundige oogpunt schijnt één van de moeilijkste zaken te zijn om hier verbeteringen in te krijgen.
@Xbitt | 16-07-23 | 14:14: www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/to...
@Xbitt | 16-07-23 | 14:14:
Elektriciteit is elektronen die aan de wandel zijn. Dat zijn de losse, eenlingen in de buitenste schil. Je duwt ze vrij eenvoudig naar één kant, en ze lopen zo weer terug. Veel meer energie ziet in het delen van elektronen door atomen (de covalente binding). Dat heet chemie! Never nooit niet zal een accu, een brandstof evenaren. Lithium ion, vele jaren geleden, was de laatste grote stap, daarna alleen miniscule stapjes.
Als dat inderdaad waar is blijkt wel weer dat je beter geen "earl adopter" kunt zijn. Rustig afwachten tot de techniek verder is uitontwikkeld en een voor jou aanvaardbaar prijsniveau heeft is veel verstandiger.
@gatij | 16-07-23 | 14:30: het is vrijwel nooit verstandig voor de early adopter zelf, wel zorgen zij voor de funding van verdere ontwikkeling
In 2011 sprak ik met de Shell-man eindverantwoordelijk voor biobrandstoffen. Hij zei me dat Shell heilig gelooft dat voor transport in de toekomst alle vormen van energie nodig zullen zijn: biobrandstoffen, elektrisch en H20. Geen van de 3 zal duurzaam en/of beschikbaar genoeg zijn, was zijn verhaal. 'Waar halen we de elektriciteit vandaan?'
Marokko, dat gaat de energieboer van de toekomst worden.. waterstofproductie.. grootse plannen.. kabels over de bodem naar Spanje.. ok, ok eerst zien dan geloven..
@broervandenhollander | 16-07-23 | 14:11: Pfft... alsof stoom vanuit Marokko hier kan komen. Weerstand kabels. Doe je stofzuiger maar eens aan 8 verlengkabels, doet ie het dan nog?
@broervandenhollander | 16-07-23 | 14:11: Daar zijn inderdaad serieuze plannen voor. In Marokko is voldoende ruimte in de woestijn hiervoor, genoeg zonuren. Echter we praten hier niet over een paar duizend zonnepanelen maar miljoenen. Die moeten onderhouden worden en in de stoffige woestijn met enige regelmaat gereinigd worden met schoonwater. En dat is nou net waar ze daar niet zoveel van hebben.
@broervandenhollander | 16-07-23 | 14:11:
H2 door kabels? Knap...
@drs. Levi Samsonov | 16-07-23 | 14:07 :
Waterstof dat gemaakt wordt van elektriciteit (goedkoper is gas, de CH4 strip je 2 x H2 af, en de C krijgt daarvoor O2 in de plaats; die CO2 gaat nu ook in Qatar de lucht in), moet je ook omzetten naar synthetische brandstoffen. Kerosine doe je in een potje, deksel er op, en klaar ben je. Dat is niet zo simpel met waterstof. Bij al die transities gaat energie verloren. Zodra je hele land en zee volplempt met windturbines, hebben we straks geen roof- en trekvogels meer over.
@Xbitt | 16-07-23 | 14:19: Je zou het systeem deels circulair kunnen maken, door het vuile water weer op te vangen, te reinigen en opnieuw te gebruiken. Geen idee wat het verlies dan is.
@Xbitt | 16-07-23 | 14:19: Hebben ook een grote kustlijn, en die plants komen niet midden in de woestijn..
@Is dit nog nieuws? | 16-07-23 | 14:16: Als ik op mijn stekkertje van de eerste haspel 500 volt zet en op de laatste een trafo naar 240.. gaat het zonder problemen.. even simpel voorgesteld waarom er een hoogspanningsnet bestaat.. 380 kv.. relatief dunne draadjes, en aan het eind een trafo station, wat het weer in hapklare brokken maakt..
@FrankVeer | 16-07-23 | 14:37: Water over snikhete panelen in de woestijn... daarvan zal niet zoveel te recyclen zijn!
Misschien wel wat lokale wolkjes daardoor ;)
@Louter Leuter | 16-07-23 | 14:24: Uiteraard niet, het overschot gaat de kabel in, de waterstof in de opslag.. Hey je hebt hier niet met Robje te doen.. kom uit die handel, en na 40 jaar weet je wel het een en ander..
@broervandenhollander | 16-07-23 | 14:11:
Lekker, zijn we afhankelijk van Marokko.
Zeer in mijn nopjes met mijn EV. Laad infrastructuur in D wordt zienderogen beter en B + F hobbelen er weliswaar iets achteraan maar ook al veel beter dan paar jaar terug.
De not-haves sputteren maar, ik ben er blij mee.
Hier op Elba heb ik net ook een EV gezien, een Nederlandse Tesla. En duizenden gewone auto's.
Ik vind het moedig, met een actieradius van 300 kilometer, 1600 kilometer rijden.
En ook nog terug moeten.
Ik heb trouwens nog geen laadpaal gezien.
Ah, het Marie Antoinette argument
@Nuchternederland | 16-07-23 | 14:25: Er zijn 8 Tesla Superchargers in Grosseto. Langzamere "destination chargers" zijn er veel meer, vaak bij hotels, bijvoorbeeld Hotel Dei Coralli, Marina di Campo. En vaak kan je wel ergens een stopcontact lenen bij een hotel. www.tesla.com/en_eu/findus?v=2&bo...
Als ze verbrandingsmotoren net zo lekker kunnen laten rijden als elektrische, dan ben ik zo om hoor.
Over een aantal jaar MOET u aan de elektrische auto.
Oftewel: het gaat fantastisch!
Die wetgeving is meer om fabrikanten aan te sporen. Ik verwacht dat tegen die tijd een elektrische auto veel goedkoper is, en niemand dat "moeten" nog zo ervaart. Veel fabrikanten zullen hun fossiele auto's duurder moeten maken om te kunnen investeren in fabrieken voor elektrische auto's. Dat maakt het verschil in prijs natuurlijk ook kleiner.
Hoe kan je met een groeiende bevolking zorgen dat iedereen met een EV een oplaadmogelijkheid heeft? Elke parkeerplek een stekker? Of hopen ze dat een groot deel thuis blijft werken voor de andere helft die er geen nodig heeft? Om vervolgens nog meer mensen binnen te halen.
We hebben toch ook niet 15.000.000 benzinepompen?
@John McClane | 16-07-23 | 14:12: Vergelijk van niks.
@John McClane | 16-07-23 | 14:12: je verwart de pomptijden met de laadtijden.
U woont dadelijk in Kaag's 15 minuten wijken en hebt geen auto meer nodig. Ohh wacht.
@Deflatiemonster | 16-07-23 | 14:20: je kan nu al in 15 mins laden, dat kan natuurlijk nog verbeterd worden.
@Is dit nog nieuws? | 16-07-23 | 14:15: ok, bedankt voor je bijdrage.
@John McClane | 16-07-23 | 14:27: Stel dat het inderdaad zo snel wordt dan is er nog het probleem van de transitie. Als je nu een EV wilt zul kan je vastlopen op langere laadtijden bij een laadpunt of heel veel moeite moeten doen om er een rond je woning te realiseren. Kijk maar naar de ellende van het aantal parkeervakken in een nieuwe vinexwijk. Pas als die laadtijd gelijk is aan de pomptijd en het totale kostenplaatje ook dan zal de rest overstappen. Uiteraard zal het energienetwerk ook verbeterd moeten zijn maar die kosten worden ook doorberekend dus dat gaat nog langer duren.
Ik vrees dat de overheid zal gaan aansturen op het ontmoedigen van individueel transport.
@Deflatiemonster | 16-07-23 | 14:44: Personenauto's zijn niet zo'n probleem voor het huidige energienet, zolang we gemiddeld maar niet meer dan 10.000 km/jaar gaan rijden en de laadmomenten een beetje gunstig kiezen (laden overdag, op het werk). Warmtepompen en vrachtverkeer is een veel grotere belasting voor het net, maar ook die omschakeling gaat langzaam genoeg om bij te houden.
Synthetische brandstoffen zijn dure energiedragers. De energie die de aarde in fossiel gestoken heeft moet er immers eerst ingestoken worden (dwz de compressie en hitte). Een put slaan en rafineren kost minder energie. Gezien de opslag problemen van waterstof, zal dat een belangrijk uitgangspunt van synthetische (luchtvaart) brandstoffen worden.
Ondertussen gaat mijn Volvo 940 TIC al bijna 30 jaar mee, ik zou het complete milieu plaatje van een dergelijke auto, waarin alles wordt meegenomen nog wel eens tegenover zo'n Tesla willen zien, vraag me sowieso af of die ooit bij normaal gebruik, de 30 jaar aan gaan tikken.
Het eerlijke verhaal, dat moeten we niet willen.
Ik heb van de baas begin dit jaar een Hybride S90 gekregen, geen idee waarom want ik werk overwegend thuis en die 1e rit per week naar kantoor doe ik met m'n 15 jaar oude S80 want die rijdt gewoon veel lekkerder.
Pfff. Nee hard weg rennen doet....
Dan heb je ook iets goeds.. na 30 jaar nog met dezelfde wagen rijden toppunt van duurzaamheid..
Heb hier ook nog degelijke diesel uit 1991.. met bijna 700.000 duizend op de teller, ooit in NL gekocht, maar toen begon dat grijs kenteken geouwehoer en was het voor de private persoon te duur, ik kocht die wagen destijds, ( voor erbij )in 1995 van een bedrijf, had er toen al 280.000 opzitten, was een servicewagen dus reed bijna 24 / 7.
En heb dat ding nog steeds, plus veel betrouwbaarder dan mijn latere generatie vol met computer wagentjes.. waar zo af en toe weer eens een ledje aangaat, wat nu weer??
Beetje drogreden natuurlijk. Als u een Tefal pan heeft kunt u die ook prima gebruiken, maar je kunt beter geen nieuwe meer kopen
Petje af zwellever.
Subsidies voor EVs waren ook te hoog. Alleen hoge inkomens hebben er van geprofiteerd. Combineer dat met steeds grotere inkomensverschillen en je ziet dat de doorsnee burger steeds later zal switchen. Als die het nog kan.
Nu snap ik wel dat Timmermans de vlucht naar voren neemt met het reserveren van tientallen miljarden euro's. Dat geld is niet voor de rest van bevolking bedoeld. Het huidige spel moet doorgaan en het doel is niet het halen van de targets.
Heb om 12 uur m'n Tesla aan de stekker gegooid. Met een dynamisch contract 4 uur lang 11 Kw p/u laden voor 10 cent per kWh.
En kennissen van mij betaalde onderweg naar hun verkantie adresje, waar ze trouwens tig keer voor moesten stoppen onderweg, gemiddeld iets van 70 cent/Kwh, da's duurder dan op benzine rijden denk ik zo.
@zwellevertje | 16-07-23 | 14:04: Met een verbruik van 18 kWh/ 100 km kost je dat dure laden €12,60. 100 km rijden op benzine = 8 liter a 1,95 = 15,60. Valt dus alleszins mee.
Nee, ik ben niet geïnteresseerd in verhalen over een 20 jaar oude V8 die 1:25 loopt.
Hoe was dat een jaar geleden? 1 euro per kWh?
@zwellevertje | 16-07-23 | 14:04: gewoon iedere 2 uur even een kwartiertje stoppen toch? Wat ieder verstandig mens doet?
hahaha kijk mij nou met mijn dynamisch contract.....
en janken dat ze deden toen de gasprijs 4 Euries de kuub was. toen moest de overheid het snel voor deze bezuinigers oplossen.
Er gaat dus iets gruwelijk mis met haalbaarheid , betaalbaarheid en de snelheid waarmee de omschakeling plaatsvindt.
Dat hebben we hier al jaren geleden voorspeld.
Het succes van EV/Tesla’s had alles te maken met subsidie en niets anders.
De aanschaf voor particulieren is een heel andere vraag.
Komt bij dat lang niet overal opgeladen kan worden.
Niet aan huis, maar ook niet in de buurt.
Bij mij in het dorp bijvoorbeeld, is er bij de voetbalclub ruimte voor twee, terwijl er een stuk of 5 gebruik willen maken van die punten.
Het ongemak waar niemand op zit te wachten.
Het hele elektrisch lijkt leuk, maar is vooral weggelegd voor de zakelijke reiziger.
Neem bijv. de trein.
Is gvd teringduur en al helemaal met een gezin.
De zakelijke treinerT levert z’n bonnetje in bij de baas.
Wil je goedkoop, doe je 15 uur over Rotterdam naar Bordeaux.
En verder……
Wie wél privé een EV kan rijden, schrikt zich de pestpokken van de prijzen van nu.
EV rijden is ondertussen duurder dan fossiel, dat stimuleert ook lekker….. niet.
Precies, het is allemaal gelul in de marge want onhaalbaar en onuitvoerbaar.
Kernprobleem is dat al het grote macrobeleid, zoals in dit geval de energietransitie, tot ons lijkt te komen vanuit een soort van marxistisch wereldbeeld. Daar waar er een geloof heerst dat de politieke wil van de mens voldoende is om de wereld zoals die is te kunnen veranderen in een wereld zoals die zou moeten zijn. En men heeft geen enkele boodschap aan de limieten die de waarneembare realiteit ons stelt.
Hier in de wijk is net een laadpaal geplaatst en wat blijkt, er laden alleen een paar elektrische bestelbussen, want (bijna) niemand in onze wijk heeft een elektrische auto, er zijn hooguit wat hybrides. Was voorheen nog wel van plan om een elektrische auto aan te schaffen, maar zakelijk heeft dat voor mij geen zin meer. Met een bijtelling van 22% over minimaal 35 - 40.000 euro ben je een smak geld kwijt en daar komt dan aanschafwaarde nog bij. Ik blijf zolang mogelijk gebruikmaken van de youngtimerregeling. Zelfs met een verbruik van minder dan 1:10 is 35% over de dagwaarde van een occasion voor mij een stuk aantrekkelijker dan een nieuwe EV met alle subsidies en tegemoetkomingen.
Paniek om niks. Die euro 7 en 2035 gaat nooit gehaald worden. Franske is tegen die tijd allang van ons heen gegaan na een hartklap, de autofabrikanten houden voet bij stuk want onhaalbaar en Brussel kan moeilijk de verkoop van niet euro 7 bolides verbieden dan dondert de hele Europese economie in elkaar. Wat daar nog van over is althans...
Dat gezeik en gedram over elektrisch rijden constant, zolang er geen accu's zijn die net als een brandstof auto binnen 3min volgetankt is met 700km bereik is dat doel compleet kansloos. Houd het gewoon bij hybride dan heb je al de helft winst.
Inderdaad, voor alleen in ons dorp en omstreken rij ik soms weken alleen electrisch! Handig en niet duur.
Ze zijn er arrogant genoeg voor in Brussel. Ik zie de grote concerns nog wel de stekker(padum tsj)uit Europa trekken. Gaan ze lekker grote SUVs en Pickup’s maken voor Amerika(noord en zuid), midden oosten en afrika. Geen gezeik meer.
Het wordt echt tijd het nachttarief in te ruilen voor een veel lager middag tarief. Dan wordt de elektrische energie uit zonnepanelen niet langer weggegooid. nos.nl/artikel/2479939-zet-de-wasmach... en solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie....
Je kan wetten aannemen dat er alleen maar elektrische auto`s verkocht mogen worden, zonder opslag van duurzame energie en opladen tijdens een overschot aan duurzame energie is dit echt een doodlopende weg.
Stroomnet is nu al overbelast. Daar gaat het al fout.
@CornholioNL | 16-07-23 | 13:59:
Dat is ook het geval in Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk enz enz. Dus niet alleen een tekort aan ingenieurs en mankracht, maar ook aan grondstoffen.
Heb ik ook al vaker ge-opperd. Ze doen nu of die zonnepanelen productie zo'n probleem is. Maar zolang het nachttarief goedkoper is, is het puur propaganda van de energie bedrijven om de klant een poot uit te trekken.
De electrische auto is voor de auto-industrie wat de Laserdisc voor de 'home-entertainment'-industrie was.
Voordeel van in de provincie wonen is dat je niet van die biologische verkeersdrempels tegenkomt in je buurt.
Te zien aan de vele gedenkplekjes wel bomen enzo. Heft dat elkaar beetje op?
In de provincie hebben wij daar sowieso wel een oplossing voor:
boomerbullbars.typepad.com/.a/6a01539...
Oh, dus jullie leggen overal bloemen in de berm als hobby?
@Lorejas | 16-07-23 | 13:54: dat is gewoon natuurlijke selectie
Tja en dan rijden er heel veel elektrisch is de stroom op de halve wereld omgeploegd voor grondstoffen en ziet die eruit als in de mad max film. Woow daar zijn we dan wat mee opgeschoten
We weten allemaal al decennia hoe slecht batterijen zijn voor het milieu. En dan gaat het om het de productie lifecycle. Vanaf het verkrijgen van de grondstoffen tot het afval dat overblijft.
Daarom kan je ook bij elke supermarkt alle kleine gebruikte consumenten-batterijtjes voor recycling inleveren.
Maar nu gaan we het hele milieu redden door werkelijk overal batterijen in te kwakken. Dat kan alleen maar goed gaan.
@ZonderNaam | 16-07-23 | 13:59:
*om de hele productie lifecycle
How dare you!! /GL mode
@ZonderNaam | 16-07-23 | 13:59: gaat die vergelijking dan ook op voor dezelfde grondstoffen als ze gebruikt worden om op energie verslindende wijze de cobalt houdende superlegeringen te smelten voor de diesel motorblokken in autos schepen en voor de vliegtuig turbines.. ook protheses en knie implantaten bevatten die materialen dan hoor je er ineens weer niemand over.. dat is typisch! www.researchgate.net/figure/Applicati...
@Smoelensmid | 16-07-23 | 14:06:
Gaan we bij een volledige energietransitie meer of minder grondstoffen afgraven? Dat is de relevante vraag. En als het antwoord niet 'veel minder' is dan zijn we nutteloos miljarden aan het verkwisten. Als het antwoord 'meer' is dan zijn we zelfs contraproductief bezig.
0.000036 graden!
Ik rijd al bijna 4 jaar elektrisch en ga in 2024 terug naar benzine. Met 40.000 km per jaar word je er, zeker in de winter, knettergek van.
Ik rijd voornamelijk lange afstanden en heb op twee adressen geen eigen oprit. EV? Nee... En mijn hybride bevalt mij uitstekend.
@Louter Leuter | 16-07-23 | 14:09:
Hier hetzelfde. Op papier komt het ding 400 km ver. In de praktijk 300. In de winter 200. Zeker als je alleen snelweg rijdt.
Ik parkeer mijn Navara V6 met veel genoegen naast een Nissan Leaf
Want dan lijkt je [censuur] groter ofzo?
@Lorejas | 16-07-23 | 13:51: in een Navarra v6 heb je meer speeltruimte dan in een Nissan Lead. Serieus, wie neemt iemand in een Nissan Leaf nu serieus?
Echte kerels parkeren hem er gewoon bovenop.
@Lorejas, weinig stoers aan hoor, 360k op de klok en onder de bagger.
@SteilAchterover | 16-07-23 | 14:01: waarom zou je iemand aan de hand van zijn auto wel of niet serieus nemen?
Ben nog steeds heel tevreden met mijn trapauto.
Ik met m'n Flintstones mobiel...
Eat that duurzaamheidsstrijders!
De subsidie voor een elektrische auto heeft nauwelijks tot niets bijgedragen aan een werkelijk shift naar elektrisch rijden. De prijzen voor die auto’s zijn simpelweg te hoog voor de meeste mensen en een tweedehands markt is er nog nauwelijks.
Subsidie was een cadeautje voor de mensen die zonder die subsidie die auto’s ook konden betalen.
Daarom kocht ik hem ook zonder subsidie in nov 2013 toen was er nog helemaal geen subsidie voor particulieren.. Het is maar net waar die prijs mee vergeleken wordt.. ik heb heel bewust 20 jaar gedaan met de vorige benzine auto om als een van de eersten te kunnen instappen in de BEV , totaal geen spijt van en inmiddels alweer tiende jaar rijdend op de revenueen van de zonnepanelen.. auto en panelen afbetaald en kosteloos rijden wie wil dat nu niet!.. Tja de meeste mensen zouden dat willen ja ;)
@Smoelensmid
Wij kunnen niet anders dan verblijven in de schaduw van uw grootsheid en goedheid.
@Smoelensmid | 16-07-23 | 13:54: En dit is precies de reden waarom ze er in Den Haag zo hun best voor doen om de kilometerheffing er doorheen te drukken, want zoals jij het doet, lopen ze daar een dikke 10 miljard per jaar aan accijnsinkomsten mis als iedereen dat gaat doen.
@Smoelensmid | 16-07-23 | 13:54: Ben trots op u dat u in zo een klein bmwe model durft te rijden.
@Hetiswathetis | 16-07-23 | 14:05: Durft te rijden?.. een carbon fibre monocoque , de veiligste constructie uit de autoracerij.. en zeker in combinatie met de advanced crash systemen die er hier in zitten.. het is meer dan wat het op het eerste oog is ;) www.youtube.com/watch?v=hjA9KbcAnzk&a...
@Dezenaamhier | 16-07-23 | 14:04: Kom maar op met die heffing de winst zit nu immers al in de pocket.. Dat is het dilemma van Den Haag ze willen stimuleren net als in Noorwegen met 80% EV verkoop! , maar mogen ook weer niet teveel mensen afschrikken . inmiddels alweer tien zomers en winters plezier gehad voorlopig loopt het nog niet zo een vaart... Dezemanhier tuft lekker door!
@Smoelensmid | 16-07-23 | 13:54:
Dat is natuurlijk prima om te doen. Ik wil ook zo lang mogelijk rijden met mijn auto en hoef niet om de 5 jaar iets nieuws. Jij hebt blijkbaar zelf een begroting gemaakt tav je rijden en dat is ook wel hoe het hoort.
De overheid strooit met subsidie zonder te bedenken welk effect dat heeft, of is bewust een cadeau van d66 gesteund door gl geweest om de achterban een cadeautje te doen.
De prijs van die auto’s is zodanig dat het vooral bereikbaar is voor mensen met redelijk wat geld dat vrij te besteden is. Voor veel Nederlanders is dat echter niet het geval. Kunnen ze je 3000 euro geven maar dat maakt voor die laatste groep niet iets uit.
Overigens wat Dezenaamhier zegt is iets wat op je af gaat komen, linksom of rechtsom willen ze ook uw auto melken!
@Wunderbra | 16-07-23 | 14:00: Vergeet vooral de gulheid niet... ;) Nee alle gekheid op een stokje, ik geef nooit geld uit aan zomervakanties alweer 25 jaar geen vliegvakantie gevierd... rook niet gen alkohol geen duur uitgaan . Ik besteed het uitgespaarde geld op een geheel eigen wijze en dit is nu eenmaal mijn zelfverkozen levenswaarde.. Een ander schrijft over zijn dikke V8 en ik zet dit er naast.. gewoon omdat het kan.. ongefundeerd dus...
@Nuuk | 16-07-23 | 14:22: Nee geen begroting maar achteraf na 20 jaar alle rekeningen en belastingen van mijn vorige 328touring bij elkaar opgeteld en toen schrok ik met lam, net zoveel uitgegeven aan aanschaf als aan totale gebruikskosten, dat opent de ogen zeker weten! Alle nieuwe technologie is top down of het nu de eerste onbetaalbare KTV was in de sixties of de eerste GSM.. Veel mensen zijn op het verkeerde been gezet door de invoering van gratis mobiele telefoons en faxen met abbonement destijds en denken nu dat alle nieuwe technologie meteen maar goedkoop en betaalbaar voor iedereen beschikbaar kan zijn.. www.amazon.com/New-Rules-Economy-Stra...
@Smoelensmid | 16-07-23 | 14:25:
Dan was mijn reaguursel wat kort door de bocht, point taken.
@Smoelensmid | 16-07-23 | 14:12: excuses Smid!Maar het blijft een klein lelijk ding!,haha .. grapje hoor!
@Hetiswathetis | 16-07-23 | 14:56: Klein? staand naast de 3Touring is ie hoger en bijna even breed en er gaat meer in door zijn cabforward design en ontbreken van een cardan as.. laat je niet in de luren leggen door de slimheid van het ontwerp, het is juist zo knap een vierkante doos te ontwerpen met de stroomlijn van een vallende water druppel, ga er eens voorstaan en zie die bolle neus en de spits toelopende vorm, achterop loopt er subtiel een spoiler lijn van beneden wielkast naar wielkast, het ontwerp heeft een streamline design wat voor veel mensen aan het oog onttrokken wordt.. expect the unexpected and making the impossible possible , dat is nu juist het knappe van een auto waar een makkelijk hele big bag met tuinafval in afgevoerd kan worden naar de stort die toch heel gestroomlijnd is, dat doet mijn dikke 3 touring hem niet na.. grapje dus;)
@Smoelensmid | 16-07-23 | 13:54: Dus in 1993 kocht u uw laatste ICE auto, om in 2013 een BMW i3 te kopen.
Op de een of andere manier klinkt dat niet heel geloofwaardig, of kocht u in 1993 een topmodel S-klasse of 7 serie (20 jaar in een Opel Astra doet niemand)? Om vervolgens 20 jaar later zo veel in te leveren bij te aankoop van een i3?
Ik rijd ook zo'n gebakje ook wel i3 genaamd. 1,5 jaar geleden gekocht, ook zonder subsidie (wel flinke korting van de dealer die de subsidie overbodig maakte.
Ik gebruik hem voor woon werk verkeer. Laad hem op met mijn zelf opgewekte zonne energie, dus ook ik rijd vrijwel gratis.
Voor degenen die wel ooit een BMW hebben gereden, de i3 bied zeker "freude am fahren" en het uiterlijk van de auto geeft niet weg wat voor een leuke doordachte auto het is.
Dat zo'n EV niet betaalbaar is voor de meeste mensen is kul. In mijn kennissenkring zitten ook veel mensen van een jaartje of 10-15 jonger dan ik zelf ben. Private leasen rustig een Renault Clio en betalen bedragen per maand waar je scheel van gaat zien. Maar het is zo makkelijk als er ooit wat aan de auto komt. Ze gooien het geld gewoon over de balk en over 5 jaar hebben ze helemaal niets, op naar hun volgende lease contract. Inruilwaarde hebben ze niet, de Clio is weer duurder in de lease, dus word het waarschijnlijk een Twingo.
Tweedehands rijden willen ze niet, sparen voor een auto ook niet.
@Andersdenkend | 16-07-23 | 16:41: Voorwaarde , je moet natuurlijk wel anders kunnen denken he ;)
@djeemsbontjas | 16-07-23 | 16:17: Ik kocht in 1995 een 328i touring full options, een auto waar ik met heel veel plezier meer dan 500000 kilometers plezier in heb gereden , drie kinderen op de achterbank eindeloos op en neer naar de sportlessen de muziekschool halen en brengen dag in dag uit, Kinderen niet meer thuis wonend en studerend heb je andere eisen en neemt de i3 het stokje wat betreft regionaal freude am fahren rijden naadloos over. uiteindelijk toch nog 5000 euro voor het oude barrel gekregen , goed zaken gedaan!
Hing het verlengsnoer bij mijn bolide in de tank. Mooi dat ie ontplofte. Buren kwaad. Wat deed ik fout?
Je deed het op je eigen oprit, altijd een slecht idee bij Jackass stunts.
REAGEER OOK