Mr. Bean is zijn elektrische auto beu
"I love electric vehicles – and was an early adopter. But increasingly I feel duped"
Rowan Atkinson, bekend grappenmaker, voorstander van VvMU, allround legende en natuurlijk een OUDE WITTE MAN, heeft ook wat te zeiken over elektrische auto's en dat is een prima zondagavondhaakje voor een beetje auto-geouwehoer.
En nee, hij zanikt niet omdat ie een oude witte man is die geen afscheid wil nemen van z'n beroemde gele Mini: hij kocht z'n eerste hybride 18 jaar terug en z'n eerste full electric al 9 jaar terug: "Electric vehicles may be a bit soulless, but they’re wonderful mechanisms: fast, quiet and, until recently, very cheap to run." Maar hij is toch teleurgesteld in het mobiliteitsproduct omdat ze - volgens Volvo - tot wel 70 procent vervuilender zijn om te producteren dan fossiele verbrandingsvoertuigen. Omdat ze voor hun accu's op lastig te winnen grondstoffen moeten leunen, zoals kobalt uit Afrika die door kinderhandjes wordt gewonnen, of lithium waar in het oosten van Oekraïne oorlog over wordt gevoerd en waar in Portugal hele dorpen voor van de kaart geveegd gaan worden. Lekker duurzaam!
Wat Atkinson betreft, blijven we wat langer doorrijden in de bestaande vloot (die duurzamer en al vele malen schoner is dan wat er in de vorige eeuw gebouwd werd) en wachten we op waterstofmotoren en de synthetische brandstoffen die de F1 vanaf 2026 verplicht stelt (en daarom vanzelf zal doorwerken in de hele auto-industrie, want de F1 is geen sport, het is een cult-lab voor automobiele ingenieurs). Toyota was het al eerder met Mr. Bean eens: EV's vragen te veel van het klimaat, hebben hun duurzaamheid nog niet bewezen en zijn in tegenstelling tot goed doorontwikkelde verbrandingsmotoren vooral op de tweedehandsmarkt een enorm financieel risico vanwege die peperdure accupakketten. En tot slot is de EV nog een product in ontwikkeling dat van accubereik tot laadmethodiek nog lang zijn final stage niet bereikt heeft. Maar gelukkig heeft Nederland in 2030 het beste laadpaalnetwerk ter wereld. Mooi op tijd voor de overstap op waterstof en synthetische brandstoffen!
Wordt beter, is nog lang niet af
Reaguursels
InloggenIn Duitsland rijden de EV's op stroom uit de bruinkoolcentrales... zelfs die "Grünen" snappen onderhand dat er iets niet klopt in de klimaatbijbel.
Ze hoeven echt geen oorlog te voeren over lithium, in (bv) Oostenrijk ligt voorlopig genoeg voorraad in de grond. europeanlithium.com/wolfsberg-lithium...
Paniek is een slechte raadgever en klimaatpaniek helemaal.
De moderne dieselauto is zuinig, schoon en goedkoop, gaat lang mee en er is een perfecte infrastructuur voor het tanken. Sommige diesels zijn zo schoon dat de lucht uit de uitlaat schoner is dan de buitenlucht en zo stil dat je de motor nauwelijks meer hoort lopen.
Why fix it if it ain’t broken? - Klimaatpaniek!
De EV dus. Die is duur, loodzwaar, beperkt in bereik, gebouwd met kinderarbeid en een giframp na de levensduur. Als ze in de fik vliegen, dan heb je een probleem. Als die zware dingen tegen je aan rijden, dan heb je een probleem. Als je naar Zuid Frankrijk wil rijden, dan heb je probleem.
En de klimaatwinst? Die is er niet, volgens meerdere universiteiten.
Door klimaatpaniek moet iedereen weer een smak klimaatpoen uitgeven (bovenop je waterpomp) aan een milieuramp zonder klimaatwinst. Paniekzaaiers, die moet je cancellen.
In de stad zuivert mijn diesel inderdaad de lucht. ik rijd al tientallen jaar de diesel, (hier betaal je wegenbelasting naar pk, als invalide betaal ik niets). De aanschaf is iets duurder, maar onderhoud is veel goedkoper (eens in de 30000 km service), de betrouwbaarheid is buiten kijf, 400000 km is gewoon mogelijk.
Door de dieselgate (emissieschandaal) vooral bij Volkswagen is de dieselauto in een verdomhoekje gekomen. Dat is jammer, zoals je aangeeft zijn de hedendaagse technieken bij diesel goed en daarmee één van de minst vervuilende auto's ook t.o.v. elektrische auto's.
Als "de lucht uit de uitlaat schoner is dan de buitenlucht", maak dan eens de uitlaat in het interieur en sluit de ventilatie van buiten: volgens jou zit je dan in de schoonst mogelijke lucht, volgens mij ben je tamelijk snel dood. (daarmee dus wel zorgelijk dat automobilisten die verontreiniging dus ongestraft in ons aller milieu mogen pompen) Maar, on topic, ik vind het wel verontrustend dat elektrisch rijden ook zoveel milieuschade geeft. Dus wat dat betreft heel goed dat GS het onder de aandacht brengt, want in de Guardian had ik het overgeslagen.
Dat weten ze in Nederland bij DAF maar al te goed
De enthousiaste werknemers die deelnemen aan Sigrid's energietransitie.
twitter.com/Gerard1945X/status/166543...
Ik zeg er 1 ding over........ diesel4ever
Waterstof is een nog slechter idee dan batterijen.
Waterstof maak je door of fossiele brandstof (methaan) uit elkaar te trekken door het te verhitten. Dit process is net zo vervuilend als het verbranden van fossiele brandstof, en net zo duur. Het lost niets op.
Je kunt het ook maken door water uit elkaar te trekken maar die aanpak is 3x zo duur dan die hierboven.
Waterstof is geen brandstof, het is een middel om energie op te slaan. Maar batterijen zijn daarin veel praktischer en efficienter.
De volgende generatie batterijen die schoner zijn om te produceren is er over 10 jaar. De doorbraak die waterstof nodig heeft voor schone en efficiente productie op grote schaal is minstens nog een halve eeuw weg.
Auto rijden met een EV is als sex zonder orgasme.
Mijn ouwe dieseltje rijdt op HVO 100. Daarmee rijdt het ding brandschoon. En als je soms denkt, dat ik er de milieuzone mee in mag: vergeet het maar. Ambtenaren hebben geen flauw idee wat HVO is - en diesels moeten dood, zelfs als ze schoner rijden dan de eerste de beste auto die gisteren uit de showroom kwam.
Prima alternatief EVs naast de huidige oplossingen, maar ik zie het nooit 100% elektrisch worden.
Ze beginnen nu te klagen en de echte feiten te benoemen omdat de belasting voordelen verdwijnen
Alles wat we doen rondom energie (elektriciteit, brandstof etc) niks is 100 schoon of mileuvriendelijk of duurzaam, zelfs een fiets niet.
Zelfs een nylon getwist en gebundeld einde kent zijn ecologische afdruk.
Een goede vriend van mij heeft een bergings/-autotransportbedrijf. Tot één van zijn grotere klanten mag hij een grote leasemaatschappij rekenen, in deswelks opdracht hij wekelijks gemiddeld vijf EV's vanuit het gehele land naar een centrale opslaglocatie moet brengen. Die EV's zijn ófwel 's nachts voor de deur spontaan in de fik gevolgen, ófwel ze hebben een vervorming van accu/ de bodemplaat (bijvoorbeeld omdat ze ergens op hebben gezeten, of vanwege een aanrijding), ófwel ze doen het om volstrekt onverklaarbare redenen totaal niet meer. In alle drie de gevallen schijnen deze auto's voorgoed onbruikbaar te zijn, en gaan de auto's uiteindelijk terug om gerecycled te worden. Hij mag van zijn opdrachtgever niet verklappen, waar die hal met al die onbruikbare auto's is...
Wanneer komt ie die van Smoelensmid ophalen ik wacht al sinds nov 2013.
Nederland loopt weer veel te hard van stapel en zet in op de foute technologie.
Wacht nog maar effe met het verdubbelen van de netcapaciteit - want dat loopt straks voorspelbaar en helemaal spaak.
Alles gaat over dezelfde lijn. Geen spreiding in kansen en risico's. Gaat er een foutje komen zoals in dat verdeelstation bij Dronten, of doet overbelasting dat op een piekmoment, dan moeten een hoop mensen het zonder alle luxe en gemak gaan doen. Ik wil niet doemdenken- maar het doendenken van de overheid is meer een wensdenken. Zodra er een of meerdere grote verdeelstations uit klappen, is een deel van het lichtnet een tijdje onbruikbaar. Dat is nog zonder eventuele hacking, al dan niet fysiek in de zin van een serpentine van geleidende materie, verspreid over de verdeelpunten. Zie makkelijk emuleerbare militaire opties...
Ik heb liever verschillende mogelijkheden dan dat ik inzet op 1 paard, wat zijn sporen nog niet verdiend heeft. Hou fossiel en kernenergie open totdat zon en wind stabiliteit kan leveren in de gevraagde capaciteit. Doe wat berekeningen naar de beschikbare fysieke ruimte, de ruimte op het net, en de regionale piekverbruikers. Gaat nog een hele kluif worden, maar of het ooit haalbaar is, ik ben skeptisch.
@Reagiertank | 05-06-23 | 00:04: er hoeft in principe maar een wolkje voorbij te schieten en daar is je piek. Een kerncentrale kan dit niet oppakken, alleen fossiele centrales.
@Reagiertank | 05-06-23 | 00:04: Nederland heeft de ruimte niet meer om risico's te mijden. Dat is het eigenlijke probleem.
Onlangs mijn Stellantis-autodealer te Badhoevedorp opdracht gegeven voor mij uit te kijken naar een Jeep Renegade - occasion van drie tot vier jaar oud. Voorzien van een downsize-benzinemotor met een cilinder-inhoud ter grootte van precies een liter-pak melk. Als opvolger van mijn nu 16 jaar oude Suzuki.
Ik heb wat ogenblikken besteed aan het denken over de mogelijkheid van de aanschaf van een elektrieke occasion, maar ook niet meer dan enkele ogenblikken. Nu heb ik besloten mijn elektrische 'footprint' zo klein mogelijk te houden door een 'fossiele' auto te kopen, als bijdrage aan het voorkomen van grootschalige stroom-uitval in de nabije toekomst als gevolg van de overbelasting van het netwerk door het niet-aflatende gedram van de milieu- en klimaatsektes, die u & mij in een Tesla, een Volkswagen ID of een Biró willen dwingen.
Wachtend op de eerste opmerking over "kappers-auto" na 3.... 2.... 1....
Geen opmerkingen..
Lieve Aicha de kapster knipt en gaat met de trein, daar houd ik het maar op..
Het is eigenlijk een Fiat Panda.
Koop dan geen Volvo! Maar een van een fabrikant die zich wel bekommert om kobalt vrije batterijen en schone productie techniek. electrek.co/2022/04/22/tesla-using-co... green.start-up.ro/en/bmw-will-build-t... www.hydroreview.com/business-finance/...
Snap niet dat mensen zo moeilijk doen over waterstof.
Produktie is (zo goed als) gratis, want je maakt het alleen bij overcapaciteit van groene stroom. Genoeg electricteit leveren is ook meestal mogelijk.
Schone en betaalbare energie is het ei van Columbus.
Hoezo moeilijk doen, Shell legt samen met Lindhe 400 waterstof tankpunten aan langs de Duitse autobahn en rond grote steden.. Die hier om de hoek is in gebruik en het is een komen en gaan van test Erkönige van de RWTH in Aken.
@Smoelensmid | 04-06-23 | 22:21: Heb het meer over de reacties op gs.
Nederland is heus wel goed bezig: veel windmolenparken en aanleggen (met overcapaciteit > waterstof maken)
Komt goed.
@snapal | 04-06-23 | 22:31: '
Overcapaciteit. Haha.
Beste snapal. Het ie een beetje laat op de zondagavond maar heb toch de behoefte om U te vragen: uit welke sector komen uw opmerkinen / meningen / aannames?
Produktie is (zo goed als) gratis....
Groene stroom...(uit Noorse fjorden?)
Genoeg electriciteit leveren is meestal mogelijk...
enz. enz.
---
B
@Joris Beltsin | 04-06-23 | 22:39: Op zonnige, winderige dagen is er een enorme overcapaciteit. Bron: CBS, www.klimaatfeiten.nl/maatregelen/ener...
@Smoelensmid | 04-06-23 | 23:03: Ik kan het niet nazoeken nu maar wij moeten inmiddels ook aan onze Duck Curves zitten .
wattsupwiththat.com/2023/05/24/califo...
Waterstof is knettergevaarlijk spul maar voor de rest: eens.
De meeste H2 wordt op dit moment nog uit aardgas gewonnen, elektrolyse is nog niet rendabel genoeg.
En daar komt bij dat EV gewoon ontzettend gay zijn.. En daar is natuurlijk niets mis mee hè, met ontzettend gay, laat ik daar duidelijk over zijn. Maar toch..
Het voornaamste punt dat Rowan maakt, is dat vijf ipv drie jaar rijden in een nieuwe auto het grootste verschil gaat maken. Het zijn de lease maatschappijen die tussen ons en millieu-nirvana in staan - altijd al geweten!
Volgens Elon gaan de nieuwe accu's op ijzer werken. Wegens idd teveel spontaan branden.
Waterstof voor de industrie is prima; waterstof voor de auto van iedereen geeft een ozonprobleem.
Elke keer als ik LPG tank dan is bij het loskoppelen een snel verdampend vloeistofdruppeltje. Bij LPG is dat propaan, maar straks is dat misschien waterstof.
Als we Helium loslaten dan vliegt dat omhoog en wordt van de aarde weggeblazen door de zonnewind. Waterstof stijgt net zo snel en net zo hoog. Tenzij de waterstof ozon tegenkomt (gewone zuurstof reageert niet) dan reageert de waterstof hiermee en neemt één zuurstofatoom over. Waterstof is erger voor de ozonlaag dan chloor-/fluorkoolwaterstoffen.
Maarten analyseert de energietransitie.
youtu.be/mzQ9dVi452U
Gewoon overstappen op minder vervoer van mensen en spullen. Ga zo veel mogelijk lokaal leven.
Vraagt heel veel aanpassing van je leven maar is de moeite waard.
En niet gaan zeuren over wat je dan gaat missen, want dan ben je een behoudende conservatief met het inlevingsvermogen van je opa.
We gaan de iPhone bij u in de straat maken, inclusief alle onderdelen , en de grondstoffen voor alle componenten aldaar opgraven.
Dat deden we ook tot 200 jaar geleden. Meeste productie was tot dan lokaal voor lokaal. Het grootste probleem als we hier weer naar terug willen is dat we met 6miljard zielen teveel zijn. Dit alles is mogelijk door de petrochemische industrie.
Ik ben het met u eens, maar wie gaat tegen 6miljard mensen vertellen dat ze teveel zijn en er op deze wereld geen plaats meer voor ze is.
@Der Doktor | 04-06-23 | 22:13: De Cylons.
@Der Doktor | 04-06-23 | 22:13: In 't huidige tempo, zal de bevolking over enkele decennia wereldwijd afnemen. Er komt vanzelf een nieuwe balans.
Met weemoed denk ik terug aan mijn eerste auto, een Simca 1100 Gls met kapotte versnellings bak. De enige elektronica aan boord was een slecht ingebouwde am/fm radio.
En, hoelang duurde het tot ie volledig doorgerot was?
@Garantiebewijs | 04-06-23 | 21:52: Simca 1000 gehad. Bestuurders stoel stond los op plaat hout want vloer was weggerot. Was vroeguh vrij normaal.
de simca... jezus wat een kutbak zeg... en dat zeg ik op basis van de enige herrinering die ik eraan heb ,,namelijk dat die ouwe van me t ding niet aan de praat kreeg voor de zoveelste keer ... ergens in de jaren 80
Een geverfde simca 1100 LE station met de rechtsvoor stoel eruit wegens gebrek aan bodem. Toch nog 3 jaar in gereden. En knikken die aandrijfassen, oei!
De geur van een Simca-interieur staat voor eeuwig in mijn hersens gebrand. Toch was de 1100 een leuke auto, zij het met wat roestproblemen.
De nieuwe generatie batterijen (LFP) bevatten geen kobalt meer. Deze worden langzamerhand steeds meer gebruikt.
Kobalt is idd het grootste probleem v w b recycling. Veel goede initiatieven, maar komt nog niet echt van de grond.
Dat is pas goed nieuws.
@Zwizalletju | 04-06-23 | 22:00: Kobalt zit echt overal in , in superlegeringen voor diesel motorblokken van autos schepen en ook vliegtuig turbines heup en knie implantaten katalysatoren voor benzine raffinage halfgeleiders en medical toepassingen en tooling .. Kobalt is onmisbaar in de grootschalige medische technische en vervoer industrie www.researchgate.net/figure/Applicati...
@snapal | 04-06-23 | 22:13: www.cnbc.com/2021/11/17/samsung-panas...
Wisten we al.
Het hele idee om mens en natuur te redden door de natuur en de mens te slopen is eigenlijk heel logisch.
Dat je miljarden kilo’s staal en beton in zee pleurt is heel logisch.
Dat je complete bossen kapt om staal en beton te dumpen is logisch.
Dat je LNG laat komen vanuit de andere kant vd wereld met dikke schepen op stookolie is logisch.
Nou ja, wat wel weer mooi is, dat de Afghanen hun oorlogen nu zelf kunnen betalen.
Heroïne levert niet zo veel op, maar de rest wat in de grond zit in Afghanistan wel.
En dan hoor je mensen zeggen: “niks doen is geen optie, we moeten ergens beginnen”.
Klopt.
Begin maar een in Peking & New Delhi.
En ondertussen kunnen partijen flink hun zakken vullen.
Vattenfall sloopt de fossielvrije wereld, maar dat zeggen ze er niet bij.
Arme bakfietsgeneratie, lopen als blinde meelopertjes achter elkaar aan.
LNG schepen varen op LNG, in ieder geval op de heenweg. Door opwarming verdampt een deel van de LNG, wat direct gebruikt word als brandstof.
@W_F | 04-06-23 | 22:03: Mooi van Shell de Prelude! www.shell.com/about-us/major-projects...
Vooral je laatste zin. Meelopers en nog een meelopers. En het is eigenlijk best triest dat zij denken individueel te zijn en progressief.
De ontwikkeling van accu's houd vooral in dat het steeds een beetje beter wordt, maar dat het vooralsnog veel langzamer gaat dan we 20 Jr geleden verwachtten.
En die grondstoffen, de laadtijd en de actieradius vs betaalbaarheid van de auto zelf, dat blijft een ding. De autoindustrie weer ook wel dat ' jan modaal ' straks geen behoorlijke auto meer kan kopen. Alleen daarom is EV niet zaligmakend want dat betekent het failliet van vele automerken die in tegenstelling tot politici wel visie moeten hebben
Grootschaligheid leidt meestal tot kostenreductie.
Zie niet in waarom waterstof in de toekomst niet betaalbaar zou kunnen zijn.
Zeker niet als het goedkoop geproduceerd kan worden.
De toekomst zal het uitwijzen.
Weet je wat pas vervuilend was, de eerste auto’s. Of de stoomtrein. Uiteindelijk komen we er wel. Wat ik er van begrijp is dat vooral de accu’s nog een heel stuk moeten worden doorontwikkeld.
Waterstof lijkt makkelijk maar je verliest heel veel energie in de omzetting en opslaan is ook een crime.
Vandaar omzetten naar kunstmatige diesel (en nog meer verliezen). Mooie van diesel, kerosine... je doet in een potje. Deksel erop and Bob is your uncle.
Er wordt op dit moment behoorlijk wat electriciteit afgefakkeld om het netwerk tijdens piekuren te ontlasten. Die electriciteit zou je ook prima kunnen gebruiken voor de productie van waterstof, heb je er toch wat meer rendement van. www.geenstijl.nl/5167120/terwijl-rob-...
Bouwen we toch een windparkje extra, energie is geen probleem.
Zal best dat opslag nu (nog) een probleempje is, maar er rijden al voertuigen op waterstof.
In de toekomst komen er vast nog wel manieren om dat te verbeteren.
Het kan dus, dan moet je het doen.
Al was het alleen maar om wind en zonne energie beter te benutten, wanneer er veel capaciteit is.
Er is geen enkele reden om te somberen.
@Sinterbikske | 04-06-23 | 21:46: Juist, eigenlijk was jij me net voor :)
@Sinterbikske | 04-06-23 | 21:46: Als je toch niets met de stroom kan doen (alle accu's al vol) dan kan je het inderdaad gebruiken voor het genereren van waterstof. Maar gebruik dat dan in de staalproductie of om biobrandstoffen mee te maken, of om bij te mengen in on aardgas netwerk. Auto's laten rijden op een restproduct is niet erg toekomstbestendig. Je ziet dat ook bij woonwarmte met "restwarmte". Industrie is zuiniger geworden en heeft nouwelijks meer hoogwaardige restwarmte (stoom) over.
@W_F | 04-06-23 | 22:07: Is waterstof een restprodukt?
En zo ja, waarom zou dat niet toekomstbestendig zijn?
Wensdenken. Het kan ook zijn dat de ideologisch opgedrongen oplossing slechter is dan gewenst.
Het punt is dat heel Europa een kant opgedrukt wordt namelijk die van onbewezen technologie die op papier heel goed werkt en ALS die verder doorontwikkeld wordt beter wordt. Het is de angst voor klimaatverandering die catastrofaal KAN uitpakken. Dus moeten we IETS doen.
Maar het fundamentele probleem wordt niet aangepakt. We zijn massamensen in een massamaatschappij die compleet elke eigenheid verliest. Overal mort het hetzelfde overal duiken de tempels van het consumisme op, de gouden M de starbucks, de burgerking, waar je ook komt, welke uithoek van de wereld overal kun je even lekker vertrouwd voedsel eten bij 1 van die ketens.
Anonieme technocraten sturen en bieden one-size-fit all oplossingen en de bedrijven die die oplossingen bieden worden stinkend rijk en krijgen globale invloed. Het woordje ‘groen’ wordt ergens voorgezet zodat we met een schoon geweten onze kleine bijdrage doen aan een ‘betere’ wereld.
Ondertussen doet en functioneert ook de ‘groene’ industrie steeds meer zoals de oude fossiele industrie. Enorme marketingbudgetten om u en mij te overtuigen van de zuiverheid van hun product.
Elk dissident geluid wordt bestreden met voorgekauwde argumenten en verkettert, wappie, klimaatontkenner, etc..
Maar iets verder kijken dan onze neus lang is een kritische vraag aan onszelf stellen is er niet meer bij.
De toekomst kun je niet voorspellen behalve als de technocraten een probleem onderkennen een oplossing verzinnen en ons een bepaalde kant op willen duwen.
Maar ondertussen blijven we als een sprinkhanen plaag doorconsumeren en gaan we door op de oude voet alleen met nieuwe middelen.
Als we dat niet doen voor 2030 dan is de het klimaat op aarde onherstelbaar kapot en zullen er hongersnoden, als verzwelgende vloedgolven en weersfenomenen zijn, tenzij u nu een warmtepomp, zonnepanelen en elektrische auto koopt. De technologie is nog niet optimaal maar de zal beter worden in de toekomst. Vertrouw ons op onze blauwe ogen.
En trouwens, als toch uw electrische auto heeft die apple compatibel is, rij dan even bij de mac langs waar u een superssnellader treft, en in de handige vakjes in uw auto past precies een tall latte van de starbucks.
Ben nog steeds heel tevreden met m'n trapauto.
Lekker Fred.
Eelt onder je poten?
Ja heerlijk hè, zo'n auto om eens lekker tegen aan te trappen.
H₂-poeder' als doorbraak in energietransitie
www.stad-en-groen.nl/article/34254/vo...
Dan kunnen we het ook snuiven.
De interesse van Hugeau is gewekt.
Ik was lange tijd tegenstander van electrische voertuigen omdat inderdaad de milieubelasting in het maken van deze apparaten soms wel een veelvoud is van voertuigen die fossiele brandstoffen verbruiken. Maar, toen begon ik de topografie van de vervuiling te begrijpen, wat je doet is de totale vervuiling vindt plaats op plekken waar weinig mensen wonen en in steden heb je dan alleen nog maar last van fijnstof van banden en niet meer van verbranding. Dus netto voor de aarde holistisch gezien even kut, maar voor plekken waar veel mensen wonen een plus.
Groetjes van de kindjes in de Congo!
@Louter Leuter | 04-06-23 | 21:38: kolonialisme by proxy en dat zijn dan mensen die met hun evtje naar een vergadering over een nieuw slavernijmuseum rijden. Het is helaas te triest om hard om te lachen allemaal.
Uiteindelijk zit het energievetbuik van het maken van een product verwerkt in de prijs. Als een product goedkoper is dan kost het in de regel minder energie om te maken.
Dus je zegt eigenlijk; Als ik er maar geen last van heb.
@Louter Leuter | 04-06-23 | 21:38: De groeten terug met handen en voeten, ook namens de diesel autos de sheepsbouwers de vliegtuig moteren ontwerpers en andere takken van sport waar kobalt houdende superlegringen de dienst uitmaken.. medische tooling heup en knie implantaten halfgeleiders de ruimtevaart en zo velen meer van iedereen de welgemeende groeten terug ook ;) www.researchgate.net/figure/Applicati...
@Smoelensmid | 04-06-23 | 22:32:
Industriële toepassingen blijven stabiel. De EVs zorgen voor een gigantische toename (Congo levert ca 69% van het kobalt).
d1ty0e8cxefhfl.cloudfront.net/contribu...
PS: Weer in den lande.
@Louter Leuter | 04-06-23 | 22:52: ohh leuk, houden contact, bent welkom op Chateau Weiland;)
@Smoelensmid | 04-06-23 | 23:05:
Top
Met elektriciteit uit zonne en wind energie kun je ook waterstof maken waar je auto's en zelfs vrachtauto's op kunt laten rijden zonder het nadeel van de accu's.
Maar de ontwikkeling daarvan ligt stil omdat alle subsidies naar elektrische auto's gaan.
Hoef je het elektriciteitsnet niet zo zwaar te belasten en je hoeft na een paar jaar niet het hele accu pak te vervangen.
En waterstof auto's stoten geen stikstof uit.
Waterstof is echt heel klein (H-H). Opslag is zeer lastig, glas bijvoorbeeld lekt al, dus je verliest een sjitload aan energie aan lekkages.
Waterstofauto's kunnen wel stikstof uitstoten. NOx is een bijproduct van de hoge verbrangingstemperaturen uit de lucht (80% N2) bij een ICE op H2. Dat is niet het geval bij fuel cells.
Komt hij nu mee aan na bijna 8 maanden moeten wachten op mijn nieuwe EV.
Trap de Harley maar weer aan.
Wat bij elektrische autos ook nog eens milieuonvriendelijk is is de snelle slijtage van de banden. Kennis van me rijd in elektrische Audi en moet jaarlijks zijn banden a 750 euro vervangen. Fijnstof van banden is niet heel gezond om in te ademen
Dat is gewoon het rijgedrag. Je hoeft niet snel op te trekken.
@BobDobalina | 04-06-23 | 21:28: de autos zijn zwaarder door de accu.
@BobDobalina | 04-06-23 | 21:28: ik dacht het in een Audi wel moest. Althans ik zie nooit anders.
@Hadena | 04-06-23 | 21:31:
Je sleept een hoop dood gewicht mee dat ook niet afneemt.
@Louter Leuter | 04-06-23 | 21:40: dat zegt mijn schoonvader ook, als hij weer eens met zijn vrouw naar de supermarkt moet rijden.
@EEnzame SchizofrEEN | 04-06-23 | 21:54:
Da's unne zware dan...
Bij de anwb is het ook standaard, dat als bij een EV een band wordt verwisseld (ivm lek bijv) de andere kant ook meteen wordt mee gewisseld. Anders zijn er autos die storing gaan geven omdat het aantal omwentelingen niet meer gelijk is.
Dat hangt erg van type auto af met 1246 kilo is de BEV van Smoelesmid dus lichter dan de vorige benzine auto van 1365 kilo , ik heb in 3x nieuwe banden gehad op 120000 kilometers , dat is echt niet verkeerd !
@SubZer0 | 04-06-23 | 22:35: Dat is in BMW land op types Xdrive ook van toepassing , ivm de snesoren callibratie alle 4 de banden in een keer nieuw, daar is een speciale BMW banden verzekering voor die de zaak vergoed;)
Daar kunnen we alleen wat mee als u verklapt hoeveel km uw kennis per jaar aflegt in zijn EV.
Leuk verhaal maar het hangt er vanaf wat je "vervuiling" noemt, en welke je wil verminderen. De extra CO2-uitstoot bij de productie van e-auto's valt in het niet bij de besparing tijdens de levensduur van dat ding. Als je minder naar CO2 kijkt en meer naar vervuiling in her algemeen, dan is het uiteraard wel verstandig om veel langer in je oude auto te blijven rijden.
CO2 is eigenlijk helemaal geen vervuiling, het is een beleidsinstrument.
Kwestie van tijd voor er een nieuw materiaal gevonden wordt dat beter en goedkoper is dan lithium. Het is echter van het grootste belang dat lithium schaars en duur blijft, anders worden de aandeelhouders verdrietig. Overigens bevat oceaanwater enorm veel lithium, dat ook nog goedkoop winbaar is. Maar het milieu zit in de weg. Er moet eerst onderzocht worden hoe de zeefauna en -flora reageert op het onttrekken van lithium aan oceaanwater. Of oceaanwater ook kobalt in economisch winbare hoeveelheden bevat, weet ik niet. In ieder geval bestaat er een alternatief voor de dure en schadelijke lithium- en kobaltindustrie zoals die er nu is.
Lithium is niet bijzonder schaars, de winning is alleen erg smerig en vindt dus maar op een paar plekken plaats.
Salar de uyuni in Bolivia heeft nog voor 1000 jaar lithium. En kobalt schijnt wel op zeebodem te liggen. Schone mijnbouw bestaat nergens trouwens.
@small_town_dad | 04-06-23 | 21:30:
In Brunei boort Shell op de golfbaan. Net de Thunderbirds, boren naar beneden en daarna in bochtjes. Klaar. Ding 25 m opschuiven. Rinse and repeat.
@Muxje | 04-06-23 | 21:23: Australie 40%, Marokko Bolivia en nog vele andere landen, het is nu niet meer opscheppen uit zoutpannen maar grootschalige dagbouwwinning op industriële schaal geworden.. www.bbc.com/future/article/20221110-h... www.mining-technology.com/features/au... corelithium.com.au/
Laat me raden; vanaf nu zal alles van en met Rowan Atkison worden gecancelled?
Er wordt heel wat moois gemaakt vwb EVs maar ze zijn god gloeiende duur dat ik gewoon een benzineauto blijf rijden. Met de kilometers die ik rij per jaar zou ik een dief van mn portemonnee zijn. En nog een leuk speledingetje met een V8 uit 69 die zo eens in de twee maanden even buiten komt vind ik het allemaal wel best.
Ik rij een dieselbusje en een Twizy (elektrisch) . Die bus heb ik nodig voor grotere dingen, en als ik iets verder moet. Die Twizy is ideaal voor in en rond de stad, en voor de lol.
Met de Renault 4 heb ik sinds mijn jeugd te maken gehad. Erg leuke auto, maar als je een beetje ouder wordt dan wil je iets meer. Ik heb o.a. een Rover V8 VandenPlas gehad, en een paar keer een Renault Vel Satis. Ik krijg wel steeds meer een weerzin aan al die computer auto dingetjes, al die extra mogelijkheden, en de overbodige luxe.
Het Renault 4 gevoel begint weer te kriebelen.
Voor een R-viertje zijn alle onderdelen volop verkrijgbaar en zeker ook betaalbaar. Bijv een setje nieuwe banden kost zo'n 160 euro, voor een Vel Satis ben je zó 600-700 euro verder.
Zo gek is een R4 nog niet. Achterbank er even uit, en je kunt ook een flipperkast meenemen.
Ik ben er serieus over aan het denken.
R4 is ook leuk om eens te kijken hoeveel energie zo'n licht wagentje gebruikt. Zijn er geen electrificatie-kits voor?
R4 maakt alleen vreselijke herrie boven de 100. Verder helemaal met je eens, als je zelf kan sleutelen helemaal. Ook commercieel aantrekkelijk is bijv een oude citroen ZX, niet kapot te krijgen.
Groot gelijk, heb een Nissan nv200 diesel voor werk 1/20 en een Seat ibaza van denk ongeveer 18 jaar oud, maar zuinig ook en onverwoestbaar en goedkoop in onderhoud. Vind het gewoon zonde om weg te doen, kost me nog geen 100 euro in de maand dat ding, terwijl ik toch iets leukers zou willen maar waar ik dan waarschijnlijk net zo weinig in rijd.
Nu heb ik vroeger tijdens scheikunde vooral Franse woordjes zitten leren, maar: is waterstof niet heel brandbaar en explosief?
Waterstof is inderdaad erg brandbaar en explosief, maar de technologie om daarmee om te gaan bestaat al lang. Aardgas is ook best wel explosief, maar in de loop der jaren heeft men geleerd om daarmee om te gaan. Dat kan met waterstof ook.
@Nivelleermarionet | 04-06-23 | 21:27:
Ik zie. Wij rijden toch nog maar even door met onze benzineauto tot deze techniek geperfectioneerd is.
Dat is zo. Daarom is ‘tanken’ nog wel iets. Het moet heel correct worden opgeslagen en ontsloten, anders KABOEM.
Je ziet de Hindenburg niet exploderen maar opbranden. Wel snel.
www.youtube.com/watch?v=CgWHbpMVQ1U
@Louter Leuter | 04-06-23 | 21:46:
Gruwelijk. Je weet wat er gaat komen, maar toch sloeg mijn hart een slag over.
@MickeyGouda | 04-06-23 | 22:09:
Meeste passagiers en bemanning overleefden. Van 97 m/v vielen slechts 35 doden (en één persoon op de grond). Zou het een complete explosie geweest zijn, dan had niemand het overleefd. Waterstof brandt graag, bij kerosine moet je moeite doen.
@Louter Leuter | 04-06-23 | 22:18:
Dat er überhaupt overlevenden waren. Verbluffend!
Hahaha wil de echte baiseur de mots nu opstaan ;)
Om mij heen hebben verschillende elektrische rijders hun auto ingeruild voor hybride. Werden gek van het laden en in de gaten hoe lang nog te kunnen rijden. Dat elektrische wordt niets, waterstof is de toekomst.
Hoe is het overigens met de ontwikkeling van waterstof in poedervorm?
NB: ben o.a in bezit van Toyota Prius hybride automaat uit 2001. 330.000 km, rijd perfect en niets met apk keuring.
Brian?
poedervorm: in principe mogelijk, maar ik denk dat de overheid/overheden dat niet gaat toelaten i.v.m. belastingen.
hier een artikel:
www.sciencedirect.com/science/article...
Prius? Poeh, vond je dat echt een mooi model? Ik kan er niet aan wennen ik blijf em lelijk vinden.
Hierna gewoon weer een diesel. Euro6, wat er aan de achterkant uitkomt is bijna schoner dan wat er vooraan ingaat. Zuinig, uitontwikkeld en duurzaam als je er maar lang in rijdt. Maar ik vrees dat het inzicht over de enorme milieuschade door de productie van EV’s ook weer te laat gaat komen. De linkse klimaatdrammers zijn pas tevreden als iedereen die het kan betalen in een EV rijdt en de rest noodgedwongen de auto heeft weggedaan.
Nieuwe diesels zijn superschoon maar in 2025 komen er nieuwe regels waardoor diesels uit heel veel steden e.d. geweerd gaan worden
@Cornelis12 | 04-06-23 | 21:18: Daar hebben veel fabrikanten op geanticipeerd en ontwikkelen ook geen nieuwe diesels meer.. uk.motor1.com/features/274553/car-mak...
Heb tot op heden nog geen enkele film gezien met daarin een achtervolging met elektrische auto’s, ze zijn gewoon niet sexy.
Wat te denken van elektrische Harley's . Komt er zo'n outlaw motorclub geruisloos voorbij. Dat kan toch niet :)
Komt dit in de buurt?
www.youtube.com/watch?v=J5hHc2KLR-U
@Cornelis12 | 04-06-23 | 21:20: Over de Lekdijk bij Amerongen: graag.
At your service ;) www.youtube.com/shorts/IrKlp70HJUQ
@Smoelensmid | 04-06-23 | 22:55: www.youtube.com/shorts/j8Naj35he2U
Hadden ze die kobaltmijnen in de Congo niet al in 2019 gesloten wegens onrendabel?
Lijkt mij niets trouwens zo'n Tesla. Dingen schijnen spontaan in de fik te vliegen. Ik wacht wel op de opvolger van de EV. De HV lijkt mij wel wat.
Bovendien is brandend lithium bijna niet te blussen. Lithium+water=grote biem.
Niet te sturen door ergens 2030 of 2035 in een wet of regel te zetten. Tel er 100 jaar bij op . Gaat 't misschien werken. Maar de planeet is er dan sowieso nog ....
Net de twee laadpalen hier in de buurt bezet met benzinebedrijfsbussen. Dik omrijden dus voor een vrije laadpaal en daarna 500 meter naar huis lopen. Dit willen demense niet hè.
Laden is een ramp, een achteruitgang, oa daarom gaat niemand met gezond verstand van zijn eigen geld een EV kopen met dit soort nadelen, en om het over de range anxiety maar niet te hebben.
@Zwizalletju | 04-06-23 | 21:14: Als je voor de deur kan laden is het ideaal, ik vertrek altijd met een volle tank. Range is bijna nooit een issue (Naar Duitsland pak ik de EV, Frankrijk is met de fossiele bak).
Oftewel: het hangt erg van je persoonlijke situatie af of een EV een verbetering is. Maar omdat er zat gevallen zijn waar het een erg slechte optie is, is het idioot om het mensen door de strot te drukken.
@Zwizalletju | 04-06-23 | 21:14: Sluit me aan achter @Muxje . Heb in nov 2013 uit volle overtuiging een BEV gekocht en er niets anders dan plezier aan beleefd, voor nop zonder wegenbelasting BPM en accijns rijden met 95% van mijn autoritten kosteloos op de revenuen van stroom van de eigen zonnestroom. Ik zou nu na 10 jaar niet anders meer willen. Range anxiety is geen issue , de auto rekent exact tot op de kilometer uit wat de bestemming is, en heeft dan nog reserves. Laatst kwam ik vol vertrouwen midden in de nacht met nog maar 3 kilometer bereik thuis , no sweat!
@Muxje | 04-06-23 | 21:26: Ja ik weet het. En als ik het zou willen kan ik de auto zelfs binnenshuis opladen, want daar staat ie elke nacht en 'n groot deel v d dag, Maar inderdaad mensen die dit gaat treffen vanaf 203x hebben geen idee wat er aan zit te komen qua inperkering van hun vrijheid van leven. Dus moeten we stoppen.
@Smoelensmid | 04-06-23 | 23:24: Dank ! Mijn volgende wordt sowieso een EV , waarschijnlijk Hybride,, opladen idd dan ook via de Panelen.....
Ik ben ook weer toe aan een nieuwe tweedehands auto maar dat wordt toch echt weer een benzinebak. Kan niet thuis laden dus dat wordt teveel gehannes met dat elektro, en gemak dient de mens. .
Vooral dat tweedehands risico is vervelend. En natuurlijk als je in Scandinavië op onverharde wegen met ijs of stenen moet rijden.
Neem een NIO met battery as a service. Altijd een verse batterij.
@PockyMaster | 04-06-23 | 21:07: Zouden er meer moeten doen, of in elk geval een lange garantie op die batterij (15 jaar). Zo lang gaan ze ook wel mee, maar je zal maar net pech hebben...
@PockyMaster | 04-06-23 | 21:07: ik zie geen enkele tweedehands te koop nog. En een nieuwe auto is voor mij te duur.
@Muxje | 04-06-23 | 21:21: en als je budget max 10.000 is? Heb nu net een benzineauto voor €3500 gekocht uit 2007 maar met slechts 70000 op teller ( en nog niet verroest). Gaan zulke prijzen ooit bij electrische autos komen?
@Hadena | 04-06-23 | 21:26: Waarschijnlijk niet voor jongere auto's, daar is de accu te duur voor. Maar de restwaarde is dan ook veel hoger. Dus met een budget van 10k kom je wel uit... al moet je wel meer geld op tafel kunnen leggen.
@Hadena | 04-06-23 | 21:26: een ruime auto trouwens zodat kinderen en vakantie bagage makkelijk meekunnen
@Hadena | 04-06-23 | 21:26: Zonder het accupakket zeker.
Atkinson had ook ooit een Vantage Zagato. Prachtig ding. 1 van de 50...
Ik rijd lekker in een oude auto. Slopen en nieuw maken kost heel veel resources. En zo enorm is t verschul ook niet. Van t weekend had ik met dit stuk tank 6.6 liter benzine op 100 km gereden met mijn 7 persoonsauto.
Het gaat natuurlijk niet alleen maar om verbruik. Het is meer de uitstoot die zo slecht is. Jouw ouwe trouwe karretje is waarschijnlijk veel vervuilender dan een nieuwe 8 cylinder in de nieuwste Mercedes die 1 op 6 doet.
Blackadder blijft geweldig.
Yes darling
Rowan Atkinson heeft inderdaad zinnige dingen te zeggen:
www.youtube.com/watch?v=xUezfuy8Qpc
Dank voor de link.
TonAlias | 04-06-23 | 20:55 |
Ha ha txxxx man.
Ik heb maar één uitermate simpel tegen argument. Waterstof als brandstof/energieopslagmedium is uitermate kut. Synthetische brandstoffen zijn qua productie nog erger (en dat zegt wat). Totdat we zo'n enorm hernieuwbare energie overschot hebben dat we echt van gekkigheid niet meer weten waar we het moeten laten is zo ongeveer elke andere optie efficiënter en beter voor het milieu dan waterstof of synthetische brandstoffen. Dat F1 het gaat gebruiken is een gigantische gimmick and zal er waarschijnlijk op uitdraaien dat men op bijna pure ethanol gaat rijden. Tot de eerste grote (en onzichtbare) fik en dat draait men het heel stilletjes terug (en roepen dan dat dat is omdat "de industrie" een andere kant op gaat ofzo.
In brazilie rijden ze al decennia op pure ethanol. Is een kwestie van afstelling en materialen.
Nog maar een keertje.
www.youtube.com/watch?v=VUKN3m8wD2Q
eFuel. Gemaakt uit water + kooldioxide uit de lucht. Ben je koolstofemissievrij mee.
@Shoarmamasutra | 04-06-23 | 20:56: Mijn benzine auto had al 10 jaar op ethanol gereden als de gereguleerde suikerprijs in Nederland niet zo hoog zou zijn. Waterstof hoe je je geen zorgen te maken over laadstations: die zijn er namelijk niet. Elektrische auto's zij in ontwikkeling, net als verbeterde brandstof motoren met katalizatoren en Adblue toevoegingen. Tesla is al 20 jaar heel hard aan het ontwikkelen ne heeft gewoon een werkend product, inclusief een eigen laadnetwerk door heel Europa. EV's zitten ook in Europa ongeveer op het punt waar ze (incl. brandstof en onderhoud) goedkoper worden dan nieuwe brandstofauto's. Ik denk dat maar heel weinig mensen extra willen betalen om geen EV te rijden. Diezelfde 20 jaar is at fabrikanten van benzine auto's niet gelukt om ze goedkoper te maken. Ook het ontwerp van auto's op fossiele brandstoffen zal flink over de kop moeten om ze betaalbaar te houden, en ook het netwerk van benzine/diesel pompen zal efficienter moeten worden
Als je het overschot van je zonnepanelen kan opslaan in waterstof dan zou dat prima zijn
@W_F | 04-06-23 | 21:08: Waterstoftankstations zijn er wel.
Hier de kaart voor de Benelux: www.waterstofnet.eu/nl/overzicht-wate...
Hier voor Nederland alleen: www.glpautogas.info/data/hydrogen-sta...
Dilithium geeft zoveel energie dat de Enterprise het halve heelal kan doorvliegen zonder bij te tanken.
@Met_baard | 04-06-23 | 21:39: Mooi, ik denk dat ik op een tank dan net van het waterstof station naar huis en weer naar het waterstof station kan rijden.
@W_F | 04-06-23 | 21:52: Met 1 kilo waterstof kan je zo'n 100 kilometer rijden. In een tank gaat zo'n 5 a 6 kilo.
@Met_baard | 04-06-23 | 21:03: en het proces is zo inefficiënt en kost zo veel energie dat we momenteel de energie niet hebben om die "efuel" ook maar enigszins in de buurt van betaalbaar te kunnen maken. Het beetje hernieuwbare energie dat we hebben kunnen we veel efficienter gebruiken om direct uitstoot van fosiele brandstoffen tegen te gaan. Maar die realiteit willen de verkopers van de "eFuel" droom ons niet laten zien natuurlijk.
Toyota is al bezig met het doorontwikkelen van een ICE (normale verbrandingsmotor) die op waterstof kan rijden. Komend weekend al te zien in Le Mans.
Komen ze mooi bijtijds mee. Mazda had twintig jaar geleden al een H2-Wankel motor. Leek toen best veelbelovend, jammer genoeg niet door gezet.
Toyota heeft geen keus, ze hebben 20 jaar geroepen dat ze niet gaan investeren in EV's en lopen op dat gebied dus 20 jaar achter. Ondanks de schaalgroten en ervaring van Toyota maakt Tesla meer winst.
@W_F | 04-06-23 | 21:11:
Tesla maar winst dan Toyota?
@W_F | 04-06-23 | 21:11: ja per verkochte auto. Maar niet in z'n totaliteit (cijfers over 2021):
www.manners.nl/deze-5-automerken-verd...
@Zuigen kreng ! | 04-06-23 | 21:05: Wankelmotor krijgt 2e kans als range-extender. Er zijn nu al W-motoren die slechts 1/5 formaat hebben van het origineel:
newatlas.com/automotive/inside-out-wa...
@Phantomas | 04-06-23 | 22:17: Toyota kan alleen maar dromen van de netto marge die Tesla bereikt. Leuk dat ze in totaal nog wat meer onder de streep overhouden, maar dat is een kwestie van niet meer zo heel veel tijd als de trend bij Tesla zich doorzet. Van -$5 naar +$16 miljard in nog geen 5 jaar tijd. Bij de Jappen schommelt het al die jaren tussen de $6-8 miljard met weinig uitzicht op verbetering. Ik weet wel waar ik aandeeltjes van zou inslaan.
@Paty | 04-06-23 | 23:07: oeps.. dat moesten procenten zijn natuurlijk. 't Is al laat... rest van verhaal blijft overeind.
Prima toch? Laat maar komen die alternatieven. Alles elektrisch niet niet te doen, in ieder geval niet op korte maar ook niet op middellange termijn. En al helemaal niet wereldwijd. Zou toch fantastisch zijn als we over 25 jaar kunnen kiezen uit waterstof, elektrisch, high rendement verbrandingsmotoren die bijna 0 uitstoten en weet ik veel wat nog meer? Dat alles op 1 kaart zetten waar de overheden nu mee bezig zijn vind ik onverantwoord.
Meanwhile, Gearjammer. Dikke vette broem!
www.youtube.com/watch?v=0U-ermF-tQA
@Graaisnaaiert | 04-06-23 | 23:09:
( edit: sorry Joris, dacht dat dit het cafe was... )
Ik ken ook werkelijk niemand die zo'n veredelde heftruck koopt om het milieu te ontlasten, nee, de eigen beurs moet ontlast worden, verder niets.
Pas nadat ik er een heb, merk ik het verschil tussen starten van de uitstoot loze i3 en de koude motor van twinscrollturbo zescilinder , wat een meur is dat dan, dat ik dat ooit lekker heb gevonden ;( Nee voor mij is dat overtuigend genoeg, het milieu is er zelfs alleen al op het erf rond ons huis mee gebaat!
Ben ik toch blij dat we in 2030 met dat laadpaal-netwerk eindelijk wel iets bereikt hebben!
Gaaf land hè.
Een computer is ook een product in ontwikkeling, moeten daar dan ook maar mee wachten tot de computer is uitontwikkeld? Wat een zwakzinnige versimpeling van zaken.
Neeeehhhhh…..
Die vergelijking klopt dus niet.
Een pc is een pc .
Een EV is een EV.
Een waterstof motor is een waterstof motor.
Los van de verschillende stadia van ontwikkeling.
Ja met een MSX typen eind jaren 80 was meteen handiger dan de typemachine. Je kon bewaren en woorden makkelijker corrigeren en opmaken
Op die manier draait de GS server op een C64. Niet onmogelijk.
hackaday.com/2023/06/01/commodore-64-...
Geloof niet dat Atkinson ervoor pleit om maar niet meer door te ontwikkelen.
De computer is wel uitontwikkeld, alleen wordt deze steeds beter en sneller maar de programmatuur vereist ook meer rekenkracht. De huidige verbrandingsmotor is ook uit ontwikkelt, ze worden alleen schoner, zuiniger en krachtiger. De EV is nog niet zo ver. Probleem met de EV is dat er niet genoeg grondstoffen zijn om al die accu´s te bouwen die men nodig heeft.
Elk product mag je van uit gaan dat er in de toekomst betere versies van beschikbaar komen, maar je wil vandaag van A naar B, niet over 10 of 20 jaar.
Die vergelijking die u maakt is minstens even zwakzinnig. Probeer het nog eens.
@Schoorsteenveger | 04-06-23 | 21:03: Doorontwikkeling gebeurt dus alleen als daar reden voor is. Die reden kan economisch zijn (de beste reden voor succes) of een morele reden (klimaat etc) maar zonder reden gebeurt er niets aan ontwikkeling.
Als er geen reden was geweest om bijvoorbeeld wapens door te ontwikkelen hadden we nu nog steeds elkaar met een steen de hersens ingeslagen in plaats van dat we vanaf een computerscherm een kruisraket 500 kilometer verderop op een luciferdoosje kunnen laten landen. Datzelfde geldt voor EV's. Is het nu perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar met stoere praatjes alleen over V8 motoren die 1:20 lopen weet je zeker dat de doorontwikkeling ten dode is opgeschreven.
@_pacman_ | 04-06-23 | 21:30:
pacman_ | 04-06-23 | 20:48 |
Ik zeg maar helemaal niks want anders krijg een ban en dat heb ik niet over voor een totale #^&*(* .
@pegaje | 05-06-23 | 00:04: Bedankt voor je bijdrage dan maar?
REAGEER OOK