Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bedrijf achter Titanic-duiker gewaarschuwd voor gevaren. Eigenaar vond veiligheidsregels belemmering voor innovatie

Heel geruststellend allemaal...

Social

Hoewel de onderzeeër van OceanGate Expeditions zich nog steeds ergens onder het wateroppervlak bevindt, duiken wel steeds meer verhalen op over de al bekende veiligheidsrisico's binnen het bedrijf. De duiktube des doods zag er niet alleen uit als een drijvende doodskist bestuurd door een gamecontroller, maar was ook daadwerkelijk een tikkende tijdbom. Een werknemer onthulde in 2018 al dat de veiligheid, net als de hele machine op 3.800 meter diepte, onder druk stond. Zo was de gebruikte patrijspoort door de fabrikant slechts goedgekeurd tot een diepte van 1.300 meter en weigerde OceanGate te betalen voor een keuring voor grotere diepten. De druk op de romp van de duiker werd verder gemeten via akoestische signalen. Oftewel, tegen de tijd dat het kraakte, was het foute boel. Een dure scan van de ruim twaalf centimeter dikke carbonfiber romp vond het bedrijf niet nodig. Ook heel geruststellend: directeur Stockton Rush, momenteel aan boord, hekelde in een interview in 2019 de hoeveelheid regels voor duikboten die volgens hem innovatie in de weg stonden. Ondertussen is de Titan nog steeds vermist, al is wel gebonk gehoord op de sonar. Tijd begint te dringen, nu de inzittenden waarschijnlijk minder dan dertig uur aan zuurstof hebben. Dit Titanic-vervolg lijkt een Jack-einde te krijgen in plaats van een Rose-epiloog. James Cameron, schrijf je al mee?

Redacteur Volkskrant stelt alleen maar vragen...

Social

Voor de duidelijkheid: best diep dus

Daar kon u op wachten.

Social

Reaguursels

Inloggen

Er zijn dus submersibles die naar de bodem van de Mariana trog kunnen afdalen(Deepsea Challenger, Limiting Factor oa.), en toch besloot deze miljardair te kunnen beknibbelen door zelf maar een doodskist in elkaar te schroeven om naar 1/5e van die diepte af te dalen?

ReyNemaattori | 21-06-23 | 17:55 | 2

Rijk worden doe je door te beknibbelen.

aflaatverkoper | 21-06-23 | 18:23

Je hebt submersibles, submarines en de bathyscaaf, dat is niet hetzelfde en hebben verschillende eigenschappen.

Dit was een submersible, en die is hier eigenlijk niet geschikt, zeker deze niet. De afdaling van de Trieste in de Marianentrog was met een bathyscaaf, die ijzer als ballast meenam. Bij deze duik vertrouwden ze op propellors om ze stijgen en dalen, en hebben ze al het ademgas binnen in de submersible.

Mocht je een submersible willen; een bedrijf in Breda maakt ze. Kost je wel een paar miljoen. Je kunt het eens proberen op Curaçao.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 21:38

Oude TV-serie Goliath Awaits.
Duikers vinden dat in een 1939 gezonken passagiersschip nog mensen leven in 1981.
www.youtube.com/watch?v=pyv7B8lkeJs

AdvocatusDiaboli | 21-06-23 | 17:15 | 1

Deze ken ik, apart verhaal over een happy onderwater comune met een duistere zijde... beetje zoals D66 in alles een oplossing ziet zeg maar. Bedankt voor de tip!

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 22:50

Is er een deskundige in de zaal?

Als ze geklop horen, waarom kunnen ze dan die duikboot niet gewoon vinden?

AdvocatusDiaboli | 21-06-23 | 17:07 | 2

Dit vraag ik mij eigenlijk ook af.

letopuwzaak | 21-06-23 | 19:32

Geluid verplaatst zich 4x sneller in water dan in lucht. Het is dus lastig vast te stellen waar het geluid vandaan komt. Zeker als je niet weet wanneer het komt, en in grote lijnen weet waar het vandaan komt. Hoe dieper je zit, hoe onbetrouwbaarder meetapparatuur wordt.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 21:42

Als gediplomeerd niveau 4 MIG en ex- gecertificeerd lasser krijg ik al een raar onderbuikgevoel van het feit dat zo’n kromgetrokken luik aan de buitenkant dichtgeschroefd moet worden. Niet-destructief onderzoek is door de captain geweigerd om kosten te besparen. Ik heb gewerkt aan een project voor de Britse marine waarbij er 100% ultra soon onderzoek is gedaan voor- en na het uitgloeien van laswerk voordat het verder geassembleerd werd. Kostenplaatje €1.300.000 maar dan weet je ook wel zeker dat het in orde is. Domme zuinigheid dus denk ik zo.

Groene_pixel_man | 21-06-23 | 16:59

Hoop dat het gebonk niet het geluid van een hoofd op de wand van t onderzeeërtje was.

nsfl | 21-06-23 | 16:51

Is Jeff Tracy van International Rescue al gebeld?

Buurman | 21-06-23 | 16:50 | 1

Inderdaad. Thunderbird 4 lost dit wel op. FAB!

UnderTheDevil | 21-06-23 | 19:33

Het schijnt dat op grote diepte, bij een implosie als gevolg van een rompbreuk, de boel binnenin verbrandt. De aanwezige lucht wordt razendsnel samengeperst en geeft daarbij veel hitte af. Als dat bootje kaduuk is gegaan krijgen ze dus mogelijk geen zeemansgraf, maar een onderwatercrematie. Hopelijk wordt hun die ironie bespaard.

Blauwpetje | 21-06-23 | 16:27 | 1

De druk is zo hoog, dat dat een kwestie van een nanoseconde is op 3800m diepte. Maar ze waren zich al bewust dat het mis ging, vandaar het bonken, dus dat was zeker niet het geval. Een technisch mankement is de meest waarschijnlijke oorzaak, of anders ergens vast komen te zitten, aangezien er veel puin ligt, en het ding maar één raampje heeft.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 21:48

Misschien is dit allemaal wel in scène gezet en komen de inzittenden morgenochtend aan de oppervlakte. Mensen met geld zijn vaak ook aandachtsgeil als de neten.

Groene_pixel_man | 21-06-23 | 16:17 | 2

Zullen ook wel een paspoort vinden net naast het gebied.

Geen01 | 21-06-23 | 16:41

Dit overleven ze niet meer. Die 96 uur lucht is in de meest ideale situatie. Mensen in paniek gebruiken veel meer zuurstof. Ook wanneer het % zuurstof daalt tot onder de 5% of minder, t.o.v. de gebruikelijke 21%, heb je niet meer dezelfde energie om eens lekker tegen de zijkant te gaan bonken. Ook moet de co2 die je uitademt uit de lucht gehaald worden met een scrubber, en die raakt een keer verzadigd. Tenzij iemand de rest heeft gedood, zijn ze nu allemaal dood.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 21:55
-weggejorist-
HierenNu | 21-06-23 | 15:58 | 1

Geen respect voor natuurwetten, een welverdiende Darwin award.

Zeurders | 21-06-23 | 15:27

Ik ga en kleine nuancering plaatsen. Interview met die kerel gezien. Wat hij wil doen is allerlei diepzee onderzoek. Zo wordt de Titanic bijv opgegeten door bacteriën, ipv dat ie wegroest.
Maar aangezien het eigenlijk onmogelijk is om voldoende geld binnen te halen voor elk jaar naar dezelfde plek duiken, gebruikt ie nu de Titanic als doel. Niet alleen is die interessant (zie voornoemde bacteriën) maar doordat die zo tot de verbeelding spreekt, gaan er inderdaad toeristen mee die voor het uitje betalen, en zo betaalt hij zijn onderzoek.

TheEgg | 21-06-23 | 15:13 | 4

@lekgoot | 21-06-23 | 15:29: Nou, ik denk dat die wetenschapper zelf een beetje wappie is. Ik zelf (ook wetenschapper) zou van mijn leven niet in zo'n gammel in elkaar gehobbybobbed gevaarte gaan zitten.
Maar wel bewondering voor de durf, en het is dus meer als alleen maar een toeristenreisje.

TheEgg | 21-06-23 | 16:10

@TheEgg | 21-06-23 | 16:10: Bewondering voor de achterlijkheid ja!

Wie gaat er in godsnaam in een submarine zitten die in elkaar gehannest is, waar een controller van een game console gebruikt wordt, waar de top van boven dicht gebolt is en waar geen backup plan voor is gemaakt?

Ik hoop dat ze eruit komen en het overleven, maar ik had van wetenschappers en billionairs toch wel wat meer slimheid verwacht.

swagmachine | 21-06-23 | 16:24

@TheEgg, ik geloof je meteen, maar dan springt hij wel erg onzorgvuldig met zijn eigeng ezondheid om voor een wetenschapper.

@swagmachine, erger nog, het is een submersible, geen submarine. Nog minder geschikt voor een dergelijke trip.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe doen ze dat met die zuurstof ? Ik neem aan dat ze flessen hebben. Maar dat is samengeperste lucht toch. Dat komt dan vrij in een gesloten ruimte. Gaat de druk in zo'n ruimte niet omhoog ?

LucaBrasi | 21-06-23 | 14:55 | 2

Ze halen de CO2 uit de lucht met een "CO2 scrubber" middels een chemische reactie. Alle gassen hebben hetzelfde volume per hoeveelheid moleculen en de hoeveelheid uitgeademde CO2 is grofweg gelijk aan de hoeveelheid ingeademde O2, dus door het uit de lucht filteren van CO2 blijft de druk in de onderzeeër gelijk.

Trekhaas | 21-06-23 | 15:12

@Trekhaas | 21-06-23 | 15:12:
Klopt. Het ding is luchtdicht, dus er gaat niks in of uit, alleen de samenstelling kan veranderen. Vraag me af of die scrubber ook methaan filtert, als er iemand een ruft laat.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:04

Honderd jaar geleden gebruikten ze elektromagneten met ballast. Als de stroom uitvalt dan verliezen de magneten hun kracht, de ballast valt weg en de duikboot stijgt naar de oppervlakte Niet dat ze dan weer meteen kunnen ademen, maar ze zijn wel makkelijker te vinden.

TurpinDick | 21-06-23 | 14:49 | 3

Deze duikboot heeft/had dus ook ballast mee, maar wat ik van anderen begreep is dat de duikboot net onder het oppervlakte blijft zonder gewichten. En daarnaast had dit bedrijf het geniale idee om de duikboot wit te schilderen, ipv een fel oranje kleur wat normaal gebruikt wordt. Succes met een klein wit object te vinden in de oceaan.

usb stok | 21-06-23 | 15:31

@usb stok | 21-06-23 | 15:31: Als ballast gebruikte men bij SeaGate, let wel, steigerpijpen... dat was de reden voor een andere toerist om zo'n doods trip te cancelen.

Chessmonkey | 21-06-23 | 18:22

ze hadden nog nooit van Fail Safe gehoord vrees ik

EWON | 21-06-23 | 19:36

Ok, stel deze duikboot wordt vandaag gevonden op 4km diepte. En dan?

ruud76 | 21-06-23 | 14:46 | 5

Dan kan Elon toeristische trips organiseren naar De Gezonken Duikboot.

Beste_Landgenoten | 21-06-23 | 15:08

De Onderzee-ANWB lost het op!

Trekhaas | 21-06-23 | 15:23

De inzittenden zijn nu al dood, tenzij één iemand de anderen gedood heeft. Maar zelfs dan is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand levend het oppervlak bereikt.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Luikje openen, eruit kruipen en terwijl je opstijgt uitademen, moet goedkomen, is maar 3800 metertjes...

Ali Bi | 21-06-23 | 14:35 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

All-inclusive blijft kudt…

vette_shit | 21-06-23 | 14:34 | 2

LOL

bakenstuurboord | 21-06-23 | 15:02

Krijg je van dat woke gezeur.

Hommel | 21-06-23 | 15:12

GeenVeiligheid
GeenRedundantie
GeenKeuring
GeenFail Safe
GeenTesten
Je zou dan toch wel denken dat zoiets bejubeld zou worden door De GeenStijl...
Maar goed, een paar rijken krijgen de ervaring van hun leven, de laatste ervaring uiteraard. Gezellig naast de Titanic liggen!

Mijn eerste indruk van dat gerocht was dat het een in mekaar gehobby't is door wat middelmatig werkbouwtuig.

donar wodanszn | 21-06-23 | 14:27 | 3

Het bevorderd wel de innovatie. Zo hebben bijvoorbeeld de gebroeders Wright het vliegtuig kunnen ontwikkelen. Even los van de andere innovators die wat minder fortuinlijk waren.

Xbitt | 21-06-23 | 14:36

En daarvoor betaal je 250.000....

Chessmonkey | 21-06-23 | 18:24

De patrijspoort zou een druk tot 1400m diepte kunnen weerstaan. Vreemd genoeg was dat niet de oorzaak van het falen.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:11

Dan heb je zo verschrikkelijk veel poen... miljarden..., dan ga je daar niet ietsgoeds mee doen voor de wereld maar dan ga je in een raket zitten om de aarde te bekijken en daarna ga je in een onderzeeër naar de Titanic.

Er zit een grens aan mijn empathie.

Roos | 21-06-23 | 14:24 | 6

@TheEgg | 21-06-23 | 15:18: allemaal leuk en aardig maar de gewone mens mag 2x per week 5 minuten douchen, zijn tuin niet sproeien en betaalt toeslag in in een diesel te mogen rijden.

De hele ruimtevaart kan wat mij betreft de tandjes krijgen. Aan die sector is het te wijten dat wij zitten opgescheept met zonnepanelen.
En blijf ook maar uit de diepte van de zee.
De mens moet zich niet zoveel met de natuur bemoeien.

Roos | 21-06-23 | 15:22

Wereldproblemen zijn niet simpelweg met poen op te lossen. Helaas.

UnderTheDevil | 21-06-23 | 15:26

@UnderTheDevil | 21-06-23 | 15:26: dat was een beetje cynisch bedoeld van mij.
Het gaat erom dat miljardairs soms van gekkigheid niet weten wat ze met al hun geld moeten doen.

Roos | 21-06-23 | 15:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit had geheim moeten blijven. Nog genoeg miljardairs die ik een leuk uitje toewens. Hoi Abramovich.

Lopende-Hollander | 21-06-23 | 14:22 | 2

Doe niet zo zielig man! Ga een leven zoeken!

Man-Bijt-Hond | 21-06-23 | 14:23

Sommige mensen doen alles voor kicks: langzaam naar de bodem zinken en weten dat je dan heel langzaam een verstikkingsdood sterft. Ieder zijn meug zou ik zeggen, en misschien word je er high van of zo, maar om daar nou 250 000 Euro voor over te hebben.

skoftig | 21-06-23 | 14:10

Wie Bard heet is zelf niet meer te redden. Buitendien vraag ik me wel af wie voor zoveel geld er in zo’n brak stapt.

Hommel | 21-06-23 | 14:08

Mijn paarse krokodil is gisteren gezonken toen mijn schoonmoeder erop ging zitten, we hebben uren gezocht maar konden de krokodil niet meer vinden. Komt wel dichtbij zo.

Clint Hardwood | 21-06-23 | 14:04 | 1

Was uw paarse krokodil oorspronkelijk groen, en paars geworden onder het gewicht van uw schoonmoeder?

Nonkel Frituur | 21-06-23 | 14:12

Bij die verhalen die ik hier en daar lees zit ik me iedere keer twee dingen af te vragen:
1) hij was van buiten dichtgemaakt. Maar onder water ( zeker op 4 km diepte ) wordt dat luik vastgedrukt met een kracht dat je toch nooit kunt evenaren met wat schroeven. Dus waarom niet een aantal klemmen aan de binnenkant om de eerste meters dat luik dicht te houden.
2) ze hebben het over een decompressiekamer. Maar dat zijn dingen waar je alleen wat aan hebt tussen zeg 10 en 100 meter. En dan alleen als er duikers in het water zelf zitten, niet in een duikboot waar de druk 1 atmosfeer is ( neem ik aan ).
Maar het zal wel weer aan mij liggen.
En die kerel van de volkskrant is een minderwaardig mens ( vrij naar PvdA ).

helaas-nederlander01 | 21-06-23 | 14:04 | 14

@Goed Volk Kijkt Weg | 21-06-23 | 14:40:
Mangat, kan die term nog wel?

lekgoot | 21-06-23 | 15:32

@TheEgg | 21-06-23 | 15:16: Ja, maar ik krijg de indruk dat de bouwer er een veel beter idee voor had. Geen idee wat, en werkt volgens mij niet. Aan de andere kant, als er iets mis gaat op die diepte heb je toch weinig kans. Als dat ding implodeert, dan zit hij vol water en is ineens veel zwaarder.
In ieder geval kan zo iemand van de Volkskrant even lekker deugen. Want ze hebben geld, dus ze zijn niets waard.
Zijn dezelfde types die Pim overhoop schieten, want verkeerde ideeen.
Triest.

helaas-nederlander01 | 21-06-23 | 16:39
▼ 11 antwoorden verborgen

Gelijk al je medepassagiers ombrengen. Heb je in ieder geval een week langer zuurstof.

Jos Tiebent | 21-06-23 | 14:04 | 8

@BobDobalina | 21-06-23 | 14:31:
Een bekend Gallisch filosoof en psycholoog heeft eens gezegd dat Romeinen rare jongens zijn. Dat was na jarenlang gedegen onderzoek, en het sinds de kindertijd te buiten gaan aan stimulerende middelen, dus het is waar.

Nuuk | 21-06-23 | 14:40

Daar heb je dan niets aan, want na morgen stopt het zoeken.

HierenNu | 21-06-23 | 16:08

@-PR- | 21-06-23 | 14:09: Daarom, je zult nog door moeten eten ook, en liefst niet teveel kakken.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus dan ben je miljardair en dan stap je in zo'n kudtbootje. Met zoveel geld kan er toch wel een echte onderzeeër incl ramen, jacuzzi, danspaal en open bar vanaf.

TheGreatMachine | 21-06-23 | 14:03 | 2

Dat dacht ik ook. Op de vloer zitten zonder schoenen, schijten achter een gordijn met harde muziek aan. Om de beurt bij het raampje zitten. Neem een aquarium zou ik zeggen.

bqbq | 21-06-23 | 15:32

Typisch een figuur die denkt dat hij vanwege financieel succes het op alle andere gebieden ook wel beter zal weten dan mensen met een paar nulletjes minder op de bankrekening.

Zeurders | 21-06-23 | 15:32

Die veiligheidseisen zijn in het verleden door schade en ellende tot stand gekomen.
De innovatie was nou juist dat duikboten veiliger zijn geworden door die eisen.

Harry.Langezwaal | 21-06-23 | 13:59

Ik ken genoeg mensen die al problemen hebben met meten. Of het nu gaat om meters, centimeters, kilo's. En zeg nu zelf het verschil tussen 1300m en 3800m is nog geen factor 3 dus waar hebben we het over.

HaaiBaai | 21-06-23 | 13:59

Het hele idee is bezopen. Een duikfles maken die 300 bar weerstaat is vrij eenvoudig, maar hoe groter de diameter, hoe groter de totale kracht op het omhulsel. Met 300 bar heb je elke op vierkante meter 300 kilo x 10.000 = 3 miljoen kilo drukken. Dat is best veel. Zeg een stapel van 3000 VW Upjes. Dan moet je duikbootje goed in elkaar zitten.

Beste_Landgenoten | 21-06-23 | 13:54 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 21-06-23 | 14:37:
Staal is zelf niet hol. Maar overal waar lucht in zat of zit, heeft een probleem.

Beste_Landgenoten | 21-06-23 | 14:45

Omdat de druk in de volgelopen ruimtes van de Titanic hetzelfde is als erbuiten. In die duikboot is de druk buiten lichtjes hoger dan binnen.

Bootsjunge | 21-06-23 | 14:52

@Bootsjunge | 21-06-23 | 14:52:

Precies, als je ooit te water raakt met je auto moet je hem laten vollopen en doe je zo de deur open.

Wattman | 21-06-23 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft Elon Musk al een oplossing?

laurentius | 21-06-23 | 13:53

Om de een of andere reden wordt ik toch ook wel een beetje vrolijk van dit verschrikkelijke verhaal. Zelfs Darwin zou hier om glimlachen.

Charles Swietert | 21-06-23 | 13:51 | 2

Waar heeft Darwin de duikboot ingedeeld?

Papa Jones | 21-06-23 | 13:53

@Papa Jones | 21-06-23 | 13:53: Direct na de Dodo.
Overigens is het een onderzeeër; een duikboot is een boot op het wateroppervlak vanwaar gedoken kan worden.

Lu_Tze | 21-06-23 | 14:19

Het wordt bij zuurstofgebrek wel een zachte dood. Voor zover ik het goed heb. Je raakt gewoon () buiten bewustzijn nadat je zintuigen al langzaam maar zeker non-signalen afgeven. Het trieste is dat die vader wellicht eerder out is dan zijn zoon. Zielig voor die kerel. Al weet ik niet hoe oud die is. Misschien ook al 40. Maar als die 12 is....

Zomaarwat | 21-06-23 | 13:50 | 13

@Sinterbikske | 21-06-23 | 14:01: Dat is inderdaad opvallend, en ik zou het bewijs hiervoor weleens willen zien. Hemoglobine transporteerd zuurstof 200x efficiënter dan rode bloedlichaampjes, en de werking van hemoglobine wordt uitgeschakeld door roken. Erg onwaarschijnlijk verhaal dus.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:27
▼ 10 antwoorden verborgen

De inzittenden zijn ten dode opgeschreven, als ze al niet dood zijn inmiddels. Dit verhaal gaat hoe dan ook geen positief einde krijgen. Sorry voor de mensen die nog hoop hebben op een goede afloop: dat kun je vergeten.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 13:49 | 5

@NLgaatnaardeklote | 21-06-23 | 13:54:
Misschien wel wat voor een whodunnit film.
Dat inspecteur Clouseau tijdens een diner, waar alle verdachten aanwezig zijn, onthuld wie de sabotage gepleegt heeft, om de boel te erven.

bqbq | 21-06-23 | 15:36

@Zomaarwat | 21-06-23 | 14:28: Dit is een submersible, niet hetzelfde als een Submarine of Bathyscaaf. De ademlucht nemen ze mee en komt vrij in de ruimte waar ze zich bevinden. Wil je het geheel laten stijgen, dan moet je een drukvat hebben van veel meer dan 380 bar, anders is de omgevingsdruk nadat je een beetje lucht laat ontsnappen om iets te doen stijgen al weer hoger. Eigenlijk was dit ding gewoon ongeschikt voor een dergelijke diepte, zeker zonder fatoenlijk back-up plan.

@Wiedemeijer, Als dat gewerkt zou hebben, hadden ze nu al het oppervlakte moeten bereiken. Als ik een gok zou moeten doen: een defect aan een technisch systeem kritiek beschadigd. Eén miniscuul luchtbelletje in één van de kabels is genoeg om bij 380 bar uit de plastic coating te geraken, waardoor zeewater in luttele seconden stroomkabels kan doen coroderen. Als dat net gebeurt bij een kritisch systeem, en dat ding had er meerdere, dan is het klaar. Een implosie ligt niet direct voor de hand, dat hadden ze kunnen vaststellen. Ondanks dat de patrijspoort niet voldeed.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Ok maar zelfs al weten ze de locatie van de onderzeeër, hoe kunnen ze dan helpen op die diepte?

Hatsaflatsa | 21-06-23 | 13:49 | 6

@Cheesy Poof | 21-06-23 | 14:03: Holy. Shit.

Zomaarwat | 21-06-23 | 14:32

@Cheesy Poof | 21-06-23 | 14:03: Kan het niet zo zijn dat het per saldo gewicht veel minder is? Er dan vanuitgaande dat er nog gewoon lucht in zit (anders zijn ze namelijk sowieso al kansloos)?

Zomaarwat | 21-06-23 | 14:34

@Zomaarwat | 21-06-23 | 14:34: Nee, helaas. Alle ademlucht is aanwezig in de Submersible, en hij is waterdicht, dus er ontsnapt sowieso geen gewicht. Een duiktank zinkt ook wanneer er lucht inzit, en krijgt was drijfvermogen wanneer er lucht ontsnapt, echter bij duiken met perslucht ontsnapt de lucht in de omgeving. Hier blijft alles aan boord. Het gewicht van het geheel wijzigt dus in principe niet.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 17:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De Titanic ligt op 4km diepte dacht ik. Mensen die veel geld willen betalen voor dat risico verdienen wat mij betreft ook niet beter. En nee, ik heb ook geen medelijden met "wintersporters" die al hun botten breken elk jaar. Als je iets gaat doen en eigenlijk zou je een helm moeten dragen omdat je schedel breekt mocht je in problemen komen dan moet het iets zijn waar je leven voor wagen het waard is. Niet voor de lol of toerisme.

Ndranghitiari | 21-06-23 | 13:43 | 12

Ik draag zelfs een helm tijdens het koken. Je weet maar nooit.

Zalwelweer | 21-06-23 | 14:16

Je ondertreft jezelf in misselijkmakende opmerkingen.
Het risico nemen ze zelf, en er kan inderdaad iets vreselijk misgaan, maar ze ‘verdienen’ het niet. Waarom moeten mensen die risico’s nemen, zeker als het eigenlijk onaanvaardbaar hoog is, verplicht dood. Dat zeg je namelijk als ze het verdienen.

Nuuk | 21-06-23 | 14:28

Beter elke contactsport verbieden. Ook geen enkele watersport meer. Bejaarden die een fietstochtje doen en vallen en hun arm breken, verdienen zo redenerend ook niet beter.
Wat een gelul.

Bootsjunge | 21-06-23 | 15:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Een vriendin van is gediplomeerd lasser, ook voor constructies onder water en voor kerncentrales. Om dat diploma te halen werden haar werkstukjes opgestuurd ter controle met een electronenmicroscoop. Dat is niet goedkoop, maar wel noodzakelijk.
Als je 250K wil vangen voor een daguitstap naar een massagraf in het donker, waarom dan beknibbelen op materiaal en inspecties?

Nonkel Frituur | 21-06-23 | 13:42 | 3

Omdat dat innovatie in de weg staat, aldus de eigenaar van de duikboot.

Mean Dean | 21-06-23 | 13:47

Die kerel dacht snel rijk te worden volgens mij voordat iemand anders ook deze tripjes ging aanbieden.

Trekhaas | 21-06-23 | 14:47

Zelfs met die prijs van 250k maakte het bedrijf nog geen winst volgend de CEO.

Kicksalot | 21-06-23 | 14:59

Ik vrees met grote vrezen..

Wijze uit het Oosten | 21-06-23 | 13:39

Doodeng. Zouden hier echt mensen zijn ingestapt die dachten dat ze geen gevaar liepen?

Zomaarwat | 21-06-23 | 13:36 | 2

Je zou zeggen dat de erfgenamen dit hebben aangemoedigd. Maar de ene miljardair had zelfs zijn zoon mee. Gemiste kans.

Zack Hooi | 21-06-23 | 13:43

@Zack Hooi | 21-06-23 | 13:43: Er is een miljardair aan boord? Met zijn zoon. Niet dat hij miljardair is, want dat is tegenwoordig een groepje dat niet wijs is ook al snel, maar met zijn zoon. In en intriest.

Zomaarwat | 21-06-23 | 13:49

Nu is doodgaan nooit een feest (naar verluidt), maar dit lijkt me toch wel een hele lange benauwende marteling hoor. Brr

Duwbak_Linda | 21-06-23 | 13:35

Als ze daarover maar geen ruzie gaan maken in die kleine ruimte daar op die diepte

hotbrasil | 21-06-23 | 13:34

Zo'n meelij met die gasten, ik vind het al smerig als iemand in de lift een natte stinkscheet eruit perst, laat staan als je drie dagen in dat blik opgesloten zit met een stel rufters.

Conan de Rabarber | 21-06-23 | 13:34 | 1

Het schijnt dat ze Mexicaans hadden gegeten voor ze afdaalden.

Zack Hooi | 21-06-23 | 13:44

Bard? Je ouders waren liefhebber van Asterix & Obelix
of hadden ook een schrijfprobleem.
Zeg dan gewoon niets. Moeten deze worden gered.

MorgenEenAnder | 21-06-23 | 13:31 | 1

Echt hè? De afgunst straalt er weer vanaf. "Kill the rich", mompelt Bard in zijn slaap.

Trekhaas | 21-06-23 | 15:01

Ik zeg mijn commerciële reis naar de maan nu maar af, ik ga wel naar texel

Kartelmaster2000 | 21-06-23 | 13:30 | 1

Texel is ook afgelast.

Osdorpertje | 21-06-23 | 13:42

Je zou toch verwachten dat zo'n duikboot een noodsignaal uit kan zenden ongeacht wat. Als er toch een beacon aanwezig is, maar niet gebruikt, dan lijkt een directe implosie de oorzaak en waren de inzittenden kansloos. Kortom een nieuw mysterie erbij dat we later op discovery channel kunnen zien.

I.P standing up | 21-06-23 | 13:29 | 4

Wat ik er van begreep was er (totdat het niet meer werkte) enkel SMS verkeer mogelijk.

normanius | 21-06-23 | 13:37

Of een omgekeerde parachute, dat ze omhoog kunnen schieten.

Zack Hooi | 21-06-23 | 13:44

Een implosie zou door het sonarnetwerk opgepikt worden.

Ing. eslapen | 21-06-23 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

Play stupid games, win stupid prizes

Plaktong | 21-06-23 | 13:28

Het lijkt er vooral op dat de CEO Stockton Rush kosten wilde besparen met een experimenteel ontwerp van zijn onderzeeër, en allerlei keuringen en noodmaatregelen achterwege heeft gelaten. Ook wilde hij zijn onderzeeër niet officieel laten keuren, want daar wilde Rush niet voor betalen.

Wat wel vreemd is aangezien hij zelf een keer de uitspraak heeft gedaan: "Het is heel veilig, omdat ze al deze regels hebben,"
En vervolgens negeert hij zelf deze regels, en zegt hij dat de bestaande standaarden zijn innovatie in de weg stonden. Vraag me af of zijn klanten van dit alles op de hoogte waren?

usb stok | 21-06-23 | 13:26 | 1

Een beetje miljardair doet zijn due diligence om te weten wat voor risico hij neemt

Trekhaas | 21-06-23 | 14:56

De batterij van die wireless Logitech controller is ook allang leeg nu.

PaardenliefhebberVet | 21-06-23 | 13:26

What could possibly go wrong. Proest.
Maar goed,rijke mensjes die deaud gaan bij het uitoefenen van hun hobby. Of het nou gaat om helicopter skieen op een gletsjer, diepzee duiken, gumbal rally rijden, ruimtevlucht maken of racen met kamelen. Zero fucks given. You try, you die.

BoerKoekoek | 21-06-23 | 13:24 | 5

@Papa Jones | 21-06-23 | 13:36: vooral als je geschept bent door een SUV.

BoerKoekoek | 21-06-23 | 15:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Typisch weer een gevalletje van amateurisme en hoogmoed.

antonconstandse | 21-06-23 | 13:24

Als jij je onderzeeër niet laat testen is ie ook nooit afgekeurd.

Osdorpertje | 21-06-23 | 13:23

Is Frans van Seumeren al gebeld?
Hij kan goed hijsen.
Hup Mammoet!

Ruimedenker | 21-06-23 | 13:18 | 3

het vraagt alleen twee jaar aan voorbereiding

AntiZanicz | 21-06-23 | 13:18

Guusje nadorst kan ook goed hijsen...

DanskeRob | 21-06-23 | 14:03

Tijd voor een beetje diepgang op GS.
Beter dan die steekjes onder water als het over Promes gaat.

Ruimedenker | 21-06-23 | 13:17

Gebonk? Ze zouden toch niet aan het ….. zijn, waarom ook niet als je toch dood gaat.

MargauxGrandCru | 21-06-23 | 13:16 | 3

allemaal kerels.

AntiZanicz | 21-06-23 | 13:18

Alleen mannen aan boord.
Tsja, mss ben je niet zo kieskeurig meer als je weet dat het einde heel nabij is?

roberto9715 | 21-06-23 | 13:19

Misschien was het ze alleen daarom te doen, het is natuurlijk wel de ultieme darkroom.

Vacuumbom | 21-06-23 | 13:20

2500 meter verschil, is 250 bar verschil, is 25 miljoen Pascal verschil.
Dat scheelt ff 25 miljoen Newton op een vierkante meter.

Of in lekentermen, 2,5 miljoen kilogram of 2500 ton massa die zwaartekracht veroorzaakt per vierkante meter. Je kan beter onder een Pyramide liggen.

Tja, dan gaat het stuk, eigenlijk verbazend dat het een keer goed is gegaan.

Feynman | 21-06-23 | 13:15 | 7

Ja, ruimtevaart is veiliger volgens mij - even afgezien van de enorme bom waar je dan op zit

Trekhaas | 21-06-23 | 14:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Die bonkende geluiden dat was ik , headdesk bij elk nieuw feit dat boven water komt (pun lame but not intended)

TurpinDick | 21-06-23 | 13:15 | 1

Klopgeesten

voldermort | 21-06-23 | 14:01

Mochten ze deaud gaan hoop ik toch wel dat ze even van de Titanic hebben kunnen genieten.

Vacuumbom | 21-06-23 | 13:13 | 2

Het zal zeker toch een band scheppen.

funda | 21-06-23 | 13:14

de zaktijd was 4 uur en ze waren na 1,5 al kwijt. DUs het zit er niet in en wie weet is het ding met stroming al flink ver weg. Over een jaar ligt hij op de kust van Ierland of Noorwegen.

AntiZanicz | 21-06-23 | 13:17

Een PS3-controller nog wel...

Papa Jones | 21-06-23 | 13:13 | 3

Ja en dan nog wel een 3rd party controller want de originele was te duur.

Vacuumbom | 21-06-23 | 13:17

De wetenschapper is nu zelf een soort van Schrödinger's cat.

Kimmmmm | 21-06-23 | 13:12 | 7

@funda | 21-06-23 | 16:14: Kat is nu nog 100% plat én 100% niet plat. Pas na opening van het kloppende blik 100% - 0% of 0% - 100%.

Lopende-Hollander | 21-06-23 | 17:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Met al die loshangende draden en slangen aan de buitenkant zou je je LTS diploma niet halen. Zou iemand dat normaal vinden bij zijn/een auto?
Eén stekkertje/dingetje losgetrokken en het ding kan niet meer bewegen. En dan maar kloppen met een miljard op de bank. Het oordelend vermogen is wel erg gering, hoe komen die mensen aan hun rijkdom?

En inderdaad kun je je nu afvragen waarom er nu veel geld gespendeerd moet worden terwijl elders omkomen die met een paar losse Euro's gered hadden kunnen worden.

AntiZanicz | 21-06-23 | 13:12 | 2

Waar ‘gered’ staat dient u ‘terug geduwd’ te lezen. Stop de tijd.

_pacman_ | 21-06-23 | 13:13

Meestal gaat dat goed

Hume | 21-06-23 | 13:14

Zo verging het ook de Titanic zelf: het was immers niet toegerust met voldoende reddingsboten.
Ironie? Er vallen weer onnodig dooien …

Analia von Solmsch | 21-06-23 | 13:11 | 5

Het enige dat deze duikboot volgens mij nog kan redden is als ze niet helemaal naar de bodem gezonken zijn; zijn ze wel helemaal naar de bodem gezonken dan zijn ze volgens mij reddeloos verloren want onbereikbaar. Maar misschien dat ze ergens minder diep 'zweven' in het water? Dat zou ook kunnen verklaren dat hun gebonk gehoord wordt. In dat geval is er nog een heel, heel, heel klein beetje hoop.
Maar ik vrees dat het weer een R.I.P. wordt.
Eén spectaculaire redding - vier verdwenen kinderen in de jungle - is waarschijnlijk genoeg voor een jaar.

Aristotalloss | 21-06-23 | 13:51

Het orkest schijnt echter wel van zeer hoge kwaliteit geweest te zijn.

funda | 21-06-23 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Iemand nog trek in een retourtje Mars?

BobDobalina | 21-06-23 | 13:11 | 4

Zelfs niet door middel van teleportatie. Staan mijn armen en benen ineens op de verkeerde plek.

Zalwelweer | 21-06-23 | 14:10

Een mars gaat er altijd wel in. Trek of geen trek.

dijkbewaker | 21-06-23 | 14:12

Als Elon naast je zit zal het best goedgaan.

funda | 21-06-23 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Te arm = Dood gaan aan geen eten, geen medicijnen en geen toegang tot goede gezondheidszorg. Te rijk = dood gaan in een duikboot voor 250.000 USD per persoon. Ik zit graag in het midden.

Vloberto | 21-06-23 | 13:10 | 3

U verdrinkt liever zonder eerst goed gegeten te hebben?

Red shirt | 21-06-23 | 13:16

Overlijden tijdens het snorkelen aan de Costa Brava?

impy | 21-06-23 | 13:17

Waar gehakt wordt vallen spaanders, het blijft mensenwerk, er gaat ook veel goed, iedereen maakt wel een een foutje, met de kennis van nu ... Misschien kan Vak K deze meneer met woord en smoes eens gaan steunen in het zomerreces.

funda | 21-06-23 | 13:10

Gedreven voorvechters van energie transitie roepen dat ook vaak en handelen er ook naar

HD50 | 21-06-23 | 13:09

Bard van de Weijer is wel een medelevend type hoor... Al zijn Volkskrant collega's springen al jaren in de bres voor de onderdrukte medemens, maar Bard wil mensen in nood gewoon laten barsten!

donkeyman | 21-06-23 | 13:08 | 1

Onder druk wordt alles vloeibaar.

funda | 21-06-23 | 13:11

Nadat het verafgode managementidee 'change is good, embrace change' all van zijn voetstuk gevallen is met de climate change, valt nu het volgende, 'innovate to survive and thrive'. Wat volgt nog?

Hume | 21-06-23 | 13:07

Nja als we over de vluchtelingen op hun gammele bootjes wordt gezegd soms. Ze hebben zelf het risico genomen. Geld dat ook voor deze mannetjes. Hun leven zou niet meer of minder waard moeten zijn dan een ieder ander.

Kimmmmm | 21-06-23 | 13:07

Jammer dat die Volkskrant-oen niet mee mocht van zijn baas. Iedere economische vluchteling op een wankel bootje op de Middellandse Zee moet preventief gered worden maar 5 mensen in doodsnood wil hij voor het gemak en genoegdoening laten verzuipen. Wat een complete gek.

_pacman_ | 21-06-23 | 13:07 | 1

Jammer voor de moeite van de Middellandse Zee expeditie, maar die waren nou niet bepaald uitgenodigd. Dat de Griekse kustwacht zoiets had van wat gaan we er mee doen? Is een flinke discussie over mogelijk. Dat zelfs de Grieken klaar zijn met invasiëers zegt wel wat. Dat men in Brussel de oogkleppen ophoudt is wat anders.

Zalwelweer | 21-06-23 | 14:07

Dood gaan schijnt nooit leuk te zijn (ben gelukkig nog geen ervaringsdeskundige) maar opgesloten zitten in buis zonder zitplaatsen met vier anderen en langzaam verstikken moet toch wel de hel op aarde zijn. Je kunt alleen maar hopen dat dat ding het heeft begeven en de slachtoffers een sneller einde kregen.

BobDobalina | 21-06-23 | 13:06 | 10

"Ze" zeggen dat een dood door zuurstoftekort de meest vreedzame manier is om te gaan.

Cheesy Poof | 21-06-23 | 22:43
▼ 7 antwoorden verborgen

Er is een stijgende kritiek op de aandacht die deze miljonairs krijgen in vergelijking met de honderden verdronken slachtoffers voor de Griekse kust.

Red shirt | 21-06-23 | 13:06 | 11

500 * 5.000 euro maakt 2,5 miljoen per trip. Dit duikbootje maakt slechts 750.000 per trip want slechts 3 betalende klanten.

_pacman_ | 21-06-23 | 13:22

@Jos Tiebent | 21-06-23 | 14:00: Stuurman, eigenaar en drie klanten begreep ik.

_pacman_ | 21-06-23 | 14:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Titan zit vol bonkers

RickTheDick | 21-06-23 | 13:06 | 4

Speaking of which. Bonkers wist zo goed hoe de brand van de Notre Dame geblust moest worden. Wellicht weet hij hoe de sub op tijd gered kan worden? Vrede in Oekraïne zou hij ook in 24 uur rondmaken.
Laat die mensen niet zitten Donald!

AntiZanicz | 21-06-23 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat ze levend worden gevonden en dat ze ook dik gaan betalen voor alle kosten die er nu gemaakt worden om ze te redden.

MeneerGuggenheimer | 21-06-23 | 13:05 | 3

Moet geen probleem zijn voor ze vermoed ik b

BobDobalina | 21-06-23 | 13:10

Waarom?

Hume | 21-06-23 | 13:10

Nou nou, kom!

We kunnen best wel een succesmomentje gebruiken.

Papa Jones | 21-06-23 | 13:24

Gaia de natuur heeft nog altijd Darwin en Murphy's law achter de hand tegen de mensheid. Tot nu toe echter helpt niks tegen de overpopulatie

HetOorAakel | 21-06-23 | 13:04

Al die rubber tegels ook altijd

JTKDM | 21-06-23 | 13:03 | 1

Die zijn wel heel groot, plat en dun op die diepte.

Met_baard | 21-06-23 | 14:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland