Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AIVD faalt in opsporen institutioneel extremisme

In Nederland heeft de burger het altijd gedaan, maar nooit de overheid

We nemen u even mee door een hele domme draad van de AIVD. De gleufhoeden van Rutte worden betaald om de samenleving een beetje aan te voelen maar gaan hierboven behoorlijk de mist in door publiekskritiek op de corona-aanpak in één adem te noemen met het Toeslagenschandaal en het gaswinningsleed. Bij die laatste twee dreef (en drijft) de overheid burgers in de ellende en tot wanhoop dus mág er een beetje kritiek zijn zonder meteen voor extremist uitgemaakt te worden? En ook corona kun je prima uitsplitsen tussen mensen die inderdaad een beetje gek gingen (en zijn blijven) doen, en burgers die kritiek hebben op het beleid of argwaan voel(d)en bij bepaalde maatregelen. Dat zulks niet onterecht is, bleek gisteren nog toen de overheid zelf bekend maakte dat de overheid via netwerknepotisme en geheime bonusdeals z'n hulpmiddelen inkocht met, bij & door eigen vriendjes.

Maar er is meer: in de volgende tweet van @AIVD wordt "kritiek" op voornoemde onderwerpen moeiteloos doorgetrokken naar "extremisme":

Nou kunnen wij als Nederlandse samenleving sowieso al geen debat voeren, want zie hierboven: kritiek is dus meteen extremisme. En als kritiek vervolgens online een overdrukventiel vindt, dan vinden overheid (én veel media) al heel snel dat kritiek = extreemrechtsracismefascistoïde. Een kip/ei-verhaal met haat- en haantjesgedrag van alle kanten. En het was nou niet bepaald zo dat de overheid zo enorm bereid was om te luisteren naar Toeslagenouders, Gasgroningers en hee - eigenlijk ook niet naar critici van lockdowns, avondklokken en QR-codes.

Ja, dit is waar, maar in de context van dit AIVD-draadje dus wel heel vaag. "Een beweging", lekker brede kwast zonder reptiel man & Baudet paard te noemen, terwijl eerst heel expliciet coronakritiek op één grote duivelshoop is geveegd met Toeslagen & Gaswinning. De overheid hééft mensen onderdrukt met Toeslagen en Gaswinning, door hen te gijzelen in vernietigend beleid. En de overheid hééft mensen onderdrukt met lockdowns, een avondklok en dreiging met maatschappelijke uitsluiting middels QR-codes, vaccinpaspoorten en (publiekelijk aangejaagde) prikdrang. Helaas is een deel van die mensen over het randje gekukeld en lopen ze nu nog steeds PRIKTATUUR VAN HET WEF-TERRARIUM MET KREKELVLEES!!1! te krijsen, maarrr omdat de overheid van gewapende toondoofheid is, krijgt kritiek in, bij en tegen de overheid nauwelijks ruimte - de overheid mobiliseert zijn eigen tegenstand. En zoals het stupide Kaagfilmpje van vorige week nog liet zien: de oliedomme overheid is dól op het voeden van zijn eigen trollen.

Hoezo is het "onterecht" om je vertrouwen te verliezen in politici die zó vaak, zó veel en zó glashard liegen, dat het ze niet eens meer kan schelen dat we het allemaal openlijk kunnen zien (Hallo Jorritsma & Ollongren)? We zitten opgescheept met een halve sociopaat van een premier die pertinent, consequent en ongeremd zowel de geschreven als de ongeschreven regels van goed, deugdelijk en verantwoordelijk bestuur aan zijn Saab lapt, maar waar we nooit vanaf lijken te komen omdat alle anderen wel gebonden zijn aan de spelregels, zowel de Tweede Kamer als de kiezer - die dus beiden steeds moedelozer worden. En het is niet alleen Rutte hè, we zien hoe het juridische huis der Raad van State medeplichtig is, we weten dat de Eerste Kamer een hoogbejaarde clownskar voor coalitiebelangen is en moeten we nog eens wijzen op hoe de lokale magistraten van het Openbaar Ministerie door rancune gedreven lijken te worden? Maar ja, de AIVD gaat geen onderzoek doen naar institutioneel extremisme, want de AIVD is zelf een instituut van de institutionele instituties.

Weet je hoe die weerbaarheid wordt vergroot? Door jezelf eens aan je eigen fukking spelregels te gaan houden. Door je fouten te erkennen, daar eerlijk over te zijn en er naar te handelen - ook als dat betekent dat je moet opstappen. Stoppen met schuilen achter smoesjes over hoe het kabinet niet kan vallen omdat er een pandemie heerst, of oorlog in het oosten van Europa, of omdat DE POPELISTUH anders aan de macht zouden kunnen komen - which they good and well deserve, in a democracy. Laat een ander het maar eens verkloten, wie weet ruimt dát het extremisme wel op. Maar een overheid die de media coöpteert om kritische (internet-)burgers allemaal op één hoop van extremisme en complotdenken te vegen, dat is een bange valsspeler die nodig eens wat spiegels in z'n institutionele paleizen moet ophangen. En grotere gaten in de spionnenkranten van de gleufhoeden moet knippen.

Nota bene Femke Halsema merkt het deze week op in een al vaak herhaalde speech (ghe): de overheid is geen bedrijf en de burger is geen klant, want die kan niet weglopen (tenzij je gaat emigreren natuurlijk). En ook de burgemeester van Amsterdam zegt: Wantrouwen van de burger is de eigen schuld van de overheid. Is zij nou ook een anti-institutionele extremist, die in de gaten gehouden moet worden?

"We doen het gewoon niet goed genoeg" - F. Halsema

is wel zo

Reaguursels

Inloggen

Als de AIVD door blijft gaan met het framen van gewone, bezorgde en belazerde burgers dan moet de bezem maar ‘es door de gleufhoeden tent in Zoetermeer. Om te beginnen top-down.

Voorts ben ik voor een solide, goed in de middelen zittende inlichtingsdienst, echter dit soort politieke paranoia geleuter verwacht ik niet van echte pro’s.

Zeg anders dan niets.

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 02:25

Voor een geheime dienst zijn die stiekemerds best wel lomp en zichtbaar. Kan echt nooit wat goed gaan bij de overheid he?

Koppelblokkop | 21-06-23 | 01:38

Ik heb nieuws voor jullie: de mensheid wordt al vanaf de eerste dag geregeerd door kwaadaardige
elites. Of denkt iemand dat het iets van de laatste tijd is? Dat is een nuchtere vaststelling en geen complotdenken. Gewone mensen hebben nog nooit iets te vertellen gehad en gaan ook nooit iets te vertellen krijgen. Belasting betalen, zwoegen voor de baas en sterven op het slagveld voor de belangen van de boven-ons-gestelden. Dat mag u. Al sinds het begin van de mensheid.

Bigi Bana Boy | 20-06-23 | 23:42 | 1

Hoe zie jij dit structureel opgelost? Namelijk, deze verkapte, moderne slavernij van taxpoet horigen - want dat is het - zorgt ook voor structuur (hiërarchie = structuur). Ga je dit afbreken dan verval je al snel in chaos. Ok, ik begrijp dat dit de natte droom van sommigen is, echter bij chaos krijgt tribialiteit weer de overhand, iets wat we na 50 eeuwen strijd nu eindelijk achter ons hadden gelaten. Dus nogmaals, wat stel jij voor?

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 01:54

Zoals bekend is de baas van de AIVD voorzien van een rubberen ruggengraat die door de zittende regenten in iedere gewenste richting is te buigen.

Eugen Sandow | 20-06-23 | 23:14

Het leek wel een rant van Bert Brussen, bravo Van Rossem!

Analia von Solmsch | 20-06-23 | 22:08

Als de AIVD zou zeggen : mensen die een ondemocratische revolutie/coup nastreven zijn staatsgevaarlijk, zou ik zeggen "ja dat snap ik wel". Maar dat zeggen ze niet, ze zeggen (even los vertaald) "mensen die het niet eens zijn met de overheid zijn extremisten" brrrr, daar krijg je toch gewoon rillingen van over je rug. (en dan bedoel ik niet die, die je bij een mooi 'a capella' liedje krijgt). En nu? betekent dit "bek houden of optiefen" of wat willen ze ermee bereiken? Wie moet dit overtuigen of aanspreken? mensen die de huidige staatsvorm achter zich hebben gelaten lachen erom, en demense die er nog in geloven maar kritisch zijn denken "bedoel je mij?" en demense die erin geloven en niet kritisch zijn denken "ja zie nou wel, die stomme wappies". Dus wat is het beoogde effect? verdere polarisatie? D66 mentaliteit propageren? wat?

Chemprutser | 20-06-23 | 21:04 | 1

Het pleasen vd opdrachtgever, niets meer en niets minder. Targets worden van bovenaf opgelegd. lulverhalen worden onder de deurplint doorgeschoven.

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 02:32

De overheid staat in dienst van de burger, maar het is de burger staat in dienst van de overheid geworden. En de AIVD lijkt de KGB of een soort stasi organisatie te worden. Nog even en iedereen die kritiek heeft krijgt een labeltje staatsgevaarlijk.
Het uitgangspunt is verkeert en veel te ruim opgevat. Wellicht tijd voor een kritische blik op de AIVD die hun taak te politiek inkleurt.

dijkbewaker | 20-06-23 | 20:57

Als iedereen extreem is dan is iedereen toch weer gemiddeld. Bovendien heeft onze overheid ook achteraf op geen enkele manier laten zien dat ze de volgende pandemie beter gaan aanpakken. Begin eens bij het begin: een onderzoek naar opgeslagen long weefsel monsters en vanaf welke datum het virus in Nederland voorkwam, en hoe dat strookte met de eerste corona tests en de informatie die we ontvangen uit andere landen, met name China. Daar kunnen we van leren, en de volgende pandemie (dit was gegarandeerd niet de laatste) beter kunnen aanpakken. Begin eens met voorraden voor onze gezondheidszorg in eigen land op te slaan, met een verbod op verkoop aan het buitenland als er en Nederland kans op een pandemie is. Kijk daarna eens of 1,5 ook in vliegtuigen nodig is, of dat vliegen eigenlijk altijd (vanuit alle bestemmingen) moet resulteren in quarantaine. En als een vliegtuig passagiers uit een land met veel infecties bevat dan moet het hele vliegtuig in quarantaine, niet de ene passagier wel en de andere passagier niet, afhankelijk van waar hun reis begon. Bouwmarkten open houden zodat iedereen netjes gaat klussen in plaats door heel Nederland familie bezoeken omdat ze geen materiaal of gereedschap kunnen krijgen in het weekend. Supermarkten langer open houden zodat niet iedereen tegelijk boodschappen hoeft te doen, en niet tijdens een pandemie de indeling van supermarkten veranderen zodat iedereen een paar extra rondjes door de supermarkt moet maken om alles terug te vinden. Eigenlijk is een pandemie heel eenvoudig als je een beetje nadenkt en Hugo's uit de buurt houd.

W_F | 20-06-23 | 19:59 | 3

Bij de Mexicaanse griep kocht NL, als enige land van de EU, 2 doses per hoofd van de bevolking. Zelfs de fabrikanten lieten weten 1 dosis per hoofd is genoeg. Dat waas dus een grote fout veroorzaakt door de adviseurs van het kabinet. (O.a. Ab Osterhaus). Fouten kunnen gemaakt worden maar ook uit die pandemie is nul (NUL!) lering getrokken.

Pekketrikker | 20-06-23 | 20:08

@Pekketrikker | 20-06-23 | 20:08: Bij corona was Nederland warempel een van de eerste die vaccins besteld had. Daarna droegen we die contracten over aan de EU, wat maanden vertraging opleverde,en herverdeling, waardoor we mondjesmaat wat vaccins kregen, veel minder dan de oorspronkelijke contracten.

W_F | 20-06-23 | 20:10

@Pekketrikker | 20-06-23 | 20:08: quote van wikipedia "Coronaviruses are a group of related RNA viruses that cause diseases in mammals and birds. In humans and birds, they cause respiratory tract infections that can range from mild to lethal. Mild illnesses in humans include some cases of the common cold (which is also caused by other viruses, predominantly rhinoviruses), while more lethal varieties can cause SARS, MERS and COVID-19, which is causing the ongoing pandemic."
respiratroir virus, dus handen wassen en katoenen doekjes om doen, dat helpt, leave it to the experts.....

Chemprutser | 20-06-23 | 21:13

Hooivorken en dorsvlegels, pek en veren, op naar den Haag, zou een mooi liedje van de zo betreurde drs. P kunnen zijn.

bijna_raak | 20-06-23 | 19:58

Sinds de Chinese overheid, hier meerdere illegale Politie bureaus heeft kunnen exploiteren zonder medeweten van de AIVD, kan je gerust stellen, dat ze hun prioriteiten niet op orde hebben.
Terwijl we al decennia in de Top 5 staan van meest getapte landen..

Torquemada | 20-06-23 | 19:58

Halsema... tja.
Ik geloof best dat ze een integer mens is, maar ze heeft voor mij amsterdammer de klassieke groenlinks dogma uitgezonden.

Er is een probleem door een kleine groep mensen.
Dan gaan we een algemene regel invoeren voor iedereen , die het probleem wellicht verminderd door die kleine groep, maar al die andere mensen het leven zuurder maakt.
Eindeloos , regel na regel.
In plaats van fors te beuken op de fuckers die het veneuken , moet de rest zijn levensplezier verminderen.

Wat zorgt dat Amsterdam steeds sneller leegloopt.
Niet alleen omdat je als dertiger, sowieso geen kans maakt om een huis te kopen in je geboortestad.
Amsterdam is langzaam burgerlijker geworden dan de meest katholieke dorpen in de provincie.

De stad waar alles kon, cultureel , intellectueel en waar mensen vrij waren om zich te ontwikkelen in wie ze ook wilde zijn , is vergaan tot een regeltjes-stad vol met uitverkochte huizen vol met expats en buitenlandse investeerders.
Waar de aanpak van de "schijt-jeugd" eens in de zoveel tijd met een algemene regel helemaal niks doet. Behalve het vernietigen van de geest van deze stad.

Durf verdomme eens de problemen echt aan te pakken en ze te benoemen, zonder de rest van de stad te verneuken.

blamage_fr | 20-06-23 | 19:45

Nederland is een plee volgescheten met lauwe diarree wat moet worden doorgespoeld met behulp van chloor.
Patiënten daarna een antibioticakuur.

BL!ZZ | 20-06-23 | 19:35

<deleted>

ZoekEenVrijeNick | 20-06-23 | 19:21

In de Sovjetunie had je ook zo'n organisatie die extremisme bestreed onder de bevolking. KGB o.a. heette die geloof ik. Dat was een doorslaand succes. Dankzij de 'vrijwillige' arbeiders die dit opleverde kon bv heel Siberië ontgonnen worden.

HoogToontje | 20-06-23 | 19:17 | 1

En in elke flat of appartementen complex een ‘snitch’. Er zijn toentertijd heel wat mensen ten onrechte gevolgd, getapt, opgepakt en verdwenen.

De AIVD zou beter moeten weten en eens wat kritischer naar haar opdrachtgever moeten kijken.

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 02:10

Roverheid

zokanhetookja | 20-06-23 | 19:16

Hoe was dat spreekwoord ook al weer ? Wie betaalt bepaalt ?
Door wie wordt de AIVD betaald ? Dus de AIVD is tegen de burgers.

HaaiBaai | 20-06-23 | 19:15 | 1

Maar de burger betaald nu juist alles. Lachen zeg.

Peerkeoud | 20-06-23 | 19:29

Wantrouwen tegen de overheid is in mijn beleving per definitie gezond. Het houdt de boel in evenwicht. En accountability is wat er verwacht mag worden van iedereen die er werkt. Ben ik nu een deuger?

Whisky | 20-06-23 | 19:07 | 1

Daarom hebben we een 2e kamer: om de overheid te controleren, Omdat je de overheid nu eenmaal nooit op de blauwe ogen kunt vertrouwen.

BorisBonkestoter | 20-06-23 | 20:17

Zullen we de AIVD maar gewoon STASI gaan noemen omdat deze zich steeds meer als zodanig gaat gedragen.

van_Zelfsprekend | 20-06-23 | 19:07 | 1

Regering. Aivd. Katten in het nauw...

vladimirows | 20-06-23 | 19:11

Is er een manier om te controleren of dit rapport geschreven is door een AI?

Deflatiemonster | 20-06-23 | 19:07

"Het vergroten van de weerbaarheid van de samenleving tegen het anti-institutioneel narratief is essentieel."
En dan de belastingdienst gebruiken als wapen geflankeerd door een rechterlijke macht en kamer die de andere kant opkijken als het uitkomt. Hoe krijg je het uit de strot.

Deflatiemonster | 20-06-23 | 19:03

Is dit een draadje van de aivd, of is het een speech van Kaq, die daarmee verwisseld is?

vladimirows | 20-06-23 | 19:00

"Is zij nou ook een anti-institutionele extremist, die in de gaten gehouden moet worden?" Uiteraard, Femke Halsema is van GroenLinks en daar is het aantal extremisten cq. terroristen nu eenmaal erg hoog. GroenLinks komt o.a. voort uit de Communistische Partij Nederland. Dat alleen al zou tot verhoogde waakzaamheid bij de veiligheidsdiensten moeten leiden.

At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 18:56 | 1

Vrees dat Femke en haar partijtje de juiste kleur hebben. Met de juiste kleur krijg je in Nederland een zelfs een gratis 'verlaat de gevangenis' kaart.

Pekketrikker | 20-06-23 | 19:01

Ik heb in mijn rapport toch maar de waarheid proberen te verkondigen. AIVD is een activistisch en extremistisch clubje dat andersdenkende aanmatigend tegemoet treedt zonder harde bewijzen daarvoor aan te dragen.

Pekketrikker | 20-06-23 | 18:56 | 1

Heb je daar bewijzen voor?

Wiebenick | 20-06-23 | 19:32

Zo, een staaltje ironie zoals je die alleen in (oudgriekse) klassiekers tegenkomt.

nikolaos | 20-06-23 | 18:52

Zinloze discussies dit.

Groep A de doorgedraaide en geradicaliseerde idioten luisteren toch niet. Groep B de nuchtere middenmoter kan zeuren wat hij of zij wil maar Groep A luistert toch niet.

Gewoon aan justitie overlaten. Beetje zoals bij de boeren. Gewoon de grootste vervuilers laten boeten.

GrandMechantLoup | 20-06-23 | 18:49 | 2

Boeren en grootste vervuilers in één zin in een topic over de aivd. Best knap.

vladimirows | 20-06-23 | 19:01

Je beseft het waarschijnlijk zelf niet maar jij zit in groep A.

A.I. van Dee | 20-06-23 | 19:26

Reken maar, dat de AIVD de reaguursels op deze website ook 'deskundig' navlooit, om te zien hoe droevig het met de samenleving gesteld is.
Allemaal rechtsextremisten en Eurofoben hier, die niet blindelings in de Hoge Overheid geloven. Ja, die moet je goed in de gaten houden!
Dit land wordt geleid door een niet-gewelddadige psychopaat, die alles bij elkaar liegt en lachend verder gaat, maar daar ligt de AIVD niet wakker van. Dat is hun baas.
Nee, die gevaarlijke kritische burgers, die zijn het probleem.

KeesBruin | 20-06-23 | 18:39 | 4

Dat mogen ze van mij doen. En ik zal ook tegelen dat ze een stel waardeloze risico analisten in dienst hebben. Het lijkt wel een politieke partij.

Deflatiemonster | 20-06-23 | 18:55

Gelukkig zijn we allemaal brave mensen die hooguit wat stoom afblazen. De mensen die echt iets van plan zouden zijn communiceren wel op een andere manier via Telegram of wat dan ook.

Wattman | 20-06-23 | 18:56
▼ 1 antwoord verborgen

Het frame waar de AIVD ondertussen iedereen die kritisch is over het totale disfunctioneren van de overheid en de regering is duidelijk: het zijn allemaal wappies en extremisten. (Want onze regering en onze overheid zijn immers 'goed'?

KeesBruin | 20-06-23 | 18:26 | 4

@Après toi | 20-06-23 | 18:28: Bedoelen ze wel.

Kilroywashier | 20-06-23 | 18:37

@Après toi | 20-06-23 | 18:28: Welles

president osama | 20-06-23 | 18:45

@Après toi | 20-06-23 | 18:28: zo komt het wel over Kuifje. De aivd zou m.i. veel zorgvuldiger moeten communiceren.

therealbraindump | 20-06-23 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat iedereen die wel eens een geschil met de overheid heeft gehad en om wat voor reden dan ook ten onrechte in het ongelijk is gesteld ( gelijk hebben maar het niet krijgen dus ) erop gaat letten hoe vaak dat eigenlijk voorkomt en hoeveel geld en moeite de overheid ter beschikking stelt van het uitstellen van het eigen ongelijk toe te geven.
En daar vind ik wel wat van, eigenlijk.

Graaisnaaiert | 20-06-23 | 18:24 | 10

@Wattman | 20-06-23 | 18:43: Ook dat, vele loketten, die elkaar ook nog eens dekken. Die glashard beweren dat iets wél kan of mag, terwijl het evident niet wettelijk is toegestaan (of andersom, als dat ze op enig moment beter uitkomt).
Mijn ervaring was, dat bij enkele instanties de personen die het dichtst bij de werkelijkheid stonden nog het eerlijkst waren. Zodra je hogerop kwam, kreeg je draaiers en leugenaars tegenover je.
Ja, dat Pikmeerarrest, dat doet de deur wel dicht. Of wat dacht je van die topambtenaren, die meineed pleegden in de Toeslagenaffaire? Gewoon vrijgesproken. Het Rusland van Poetin is er niets bij.

KeesBruin | 20-06-23 | 19:59

@KeesBruin | 20-06-23 | 19:59: Overdrijf niet zo. Zitten hier politici jarenlang in een strafkamp? Vallen tegenstanders van de Minister President uit een raam op de tiende verdieping? Worden critici van het kabinet in het buitenland vergiftigd? Worden kranten en websites verboden? Ik dacht het niet.

Après toi | 20-06-23 | 21:58

@Après toi | 20-06-23 | 21:58: nee, gelukkig is compleet financieel geruïneerd worden zo erg nog niet, dan stap je zelf in de strop, en is het niet de schuld van de overheid omdat de uitzichtloosheid je leven van je afneemt. Dan is het hooguit de fabrikant van het touw. Stelletje egoïstische kleautzakken die dat doen, weten ze wel hoeveel minder belasting dat opbrengt, zichzelf een beetje om het leven brengen.

Dat mensen hier, door hun doen mensen doen overlijden is geen moord, dat is politiek, en dat is mooi. Mooi die democratie. Benieuwd wanneer het demo gedeelte vervalt, en we met de volledige versie mogen spelen.

Reagiertank | 21-06-23 | 02:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Een overheid "die zich aan haar eigen spelregels moet houden" en "fouten erkent en daar eerlijk over is", lees ik in het bovenstaande, prima, stuk van Van Rossem.
Ja, dat is dus de overheid van onze dromen, maar die bestaat niet.
Dat er weinig vertrouwen meer is in de overheid en de landelijke politiek, heeft toch echt - geheel los gezien van die échte wappies - te maken met het gedrag van diezelfde overheid en de politiek, Rutte, Kaag en De Jonge voorop.
Als liegen, ontkennen en besodemieteren de standaard modus operandi van de regering zijn geworden, moet je niet raar opkijken, als een groot deel van de burgers er wel klaar mee is.

KeesBruin | 20-06-23 | 18:24 | 6

@Wiebenick | 20-06-23 | 20:15: iedere mens is macht en geldgeil. Iedere mens is in principe corrupt te maken. Dat gaat niet veranderen zonder complete controle of een lobotomie.

Reagiertank | 21-06-23 | 02:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat bij de AIVD net als bij de rest van de Overheid allemaal mensen zitten die gelijk gestemd zijn en ervoor zorgen dat er geen dissonanten kunnen binnendringen. Allemaal echo kamers met hetzelfde geluid. Alles wat er buitenlanders klinkt is extremistisch. Ik verlang weer naar de tijden van Andreas en Ulrike.

Zemko | 20-06-23 | 18:19 | 1

Andreas de psychopaat, die het liefst snelle auto's stal, en die het geen probleem vond om ideologische tegenstanders te executeren. Niet helemaal mijn type.

Après toi | 20-06-23 | 18:30

Wat dat vertrouwen betreft; het hangt helemaal van het zelfreinigend vermogen af bij de overheden.

De vragen der vragen, waar men in de media omheen loopt, want te moeilijk voor de snelle soundbites bij Goedemorgen Nederland:
Hoe zijn we hier in hemelsnaam in terecht gekomen?

Hoe kan je misstanden negeren, zo veel en zo langdurig.
Waarom gaan sommige onderdelen van de overheid zo vreemd om met hun land?

Het toeslagenschandaal, met vele slachtoffers dat zo lang kan doorgaan,
Het getraineer en gedraaikont in Groningen, voor en na de aardbevingen
Het tekort aan rechercheurs bij de politie
Voor 700 miljoen subsidie aan windmolens neerzetten en daarna een nieuw datacenter dat alles weer opeet
Waarom zijn de prijzen van medische implantaten geheim, zelfs voor verzekeraars, en krijg je juristen voor je neus als je dat wil weten?
Het tekort aan docenten?
Het tekort aan verpleegkundigen?
Het gewoeker bij defensie?
Waarom bleef men vertrouwen op de markt toen de gasopslag Bergermeer niet werd aangevuld door Gazprom?
Hoe kwamen de deals met Gazprom, dat geen normale handelspartner is?
Hoe komen de deals met mondkapjes-verkopers en andere graaiers er?
Waarom had de Jonge over 'zorgvuldig testen', waar komt dat vandaan?
Hoe zijn de boeren zo langzaamaan in de problemen gebracht, wie had daar belang bij?
Hoe zijn we in dit huizenprijzencircus terecht gekomen?
Waarom mogen we niet bouwen, al is het stikstofaandeel van de bouw totaal niet relevant in het geheel, terwijl er een landelijk belang ligt?
Angstcultuur, klokkenluiders die worden weggewerkt.

Alleen mensen zoals Omtzigt lijken zich ermee bezig te houden.
Met de onlogica, de inconsistenties, belangen die tegen de burgers in lijken te gaan.

Is de menselijke maat zoek?
Hoe werken die lobby's eigenlijk?
Is de alfa-hel een makkelijke prooi voor lobby's?
Zijn er interne carrière-belangen?
Zijn overheden te machtig geworden zodat ze de democratisch gekozen regering van zich af kunnen houden met zwartgelakte rapporten en smoesjes?
Zijn de verantwoordelijkheden teveel opgesplitst zodat er uiteindelijk rare dingen gebeuren?
Zijn we onverschillig geworden naar ons eigen land, waar we trots op willen zijn?

Hoe zijn we hier in hemelsnaam in terecht gekomen.
Dat willen we weten.

AdvocatusDiaboli | 20-06-23 | 18:17 | 4

Elke dag wakker worden met de gedachte: wat gaan ze vandaag weer verbieden, verkloten of afpakken? Geen fijn gevoel.

Muxje | 20-06-23 | 18:22

Ik heb zelf het gevoel dat velen het eigenlijk niets meer kan schelen, murv geslagen zijn, hun hoofd boven water proberen te houden en werken aan een exit strategie.

Zalwelweer | 20-06-23 | 18:58

O.a. vanwege een MSM die haar taak niet uitvoert. Als Den Haag zegt spring, vraagt de MSM 'hoe hoog' in plaats van kritische vragen te stellen.

Pekketrikker | 20-06-23 | 19:08
▼ 1 antwoord verborgen

Waar falen de overheidsdiensten niet, ze falen n.l. overal.
Veel wapens en geld naar Oekraïne en luchtmacht personeel in Dongen legt werk stil i.v.m. slechte werkomstandigheden.
Groningen gaat nooit meer goed komen.
Toeslagmisdaad, een grote puinhoop.
De zorg in grote problemen.
Weer duistere mondkapjes deal.
Stikstof met trutje Jetten.
Boeren wegjagen.
En het grootste probleem krijgen we nooit meer weg n.l. Rutte , Volk Val Dood, de elitaire kak van D66, Laffe CDA en die schijnheilige leugenaars van de CU.

loekdeleeuw | 20-06-23 | 18:16

Hallo AIVD. Als je de geschiedenis van Nederland er alleen al bij betrekt is dat ook niet zo raar he. De opgedrongen euro (munt) die niemand wou. Het verdrag van lissabon dat democratisch verscheurd werd na een referendum en door kamp balkenende in een nieuw jasje er toch doorheen gedrukt werd. De steeds maar oprukkende EU en al z'n ellende wat we in de afgelopen 20 jaar hebben gezien. De belastingdruk, de cost of living, de medische zorgkosten en de verplichte zorgverzekering. De belasting op fruit, groente en andere zaken. De fop straffen die daders soms krijgen. Ik kan nog wel even doorgaan zo. Maar you get the picture.

Telaat123 | 20-06-23 | 18:15 | 4

Dit kan je dus gewoon echt niet zeggen, groetjes mevrouw Kaagovic.

Xaffier | 20-06-23 | 18:36

De AIVD wil meer geld, zeker niet minder. Zij zullen nooit de hand bijten die ze voedt want, ......, allerlei vage redenen om AIVDer te worden. Landsbelang bijvoorbeeld.

Pekketrikker | 20-06-23 | 19:11

Hey AIVD, I just met you
and this is crazy
but here's my number
so call me, maybe?

Patraque | 20-06-23 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

AIVD. Die was ik bijna vergeten te bedanken in mijn manifest.

TanteJuut | 20-06-23 | 18:12 | 1

lol.

A.I. van Dee | 20-06-23 | 19:19

Thank you ^^.

nikolaos | 20-06-23 | 18:14

Zo’n Halsema die op de Veteranendag in Amsterdam doodleuk de speech van vorig jaar (dus nogmaals) voorleest……

Wanneer houdt het dan wel op voor iemand in zo’n publieke functie? Ze zou zich kapot moeten schamen, die ketting moeten inleveren en heel rap van het toneel moeten verdwijnen.

Zoontzettendklaarmee | 20-06-23 | 18:08 | 1

Meer bezig met haar imago dan met besturen. Zo blijkt maar weer.

Deflatiemonster | 20-06-23 | 18:57

Kritisch... ernstige kritiek...

De overheid doet net alsof dat een complottheorie, gevaarlijk extremisme, ondermijning overheid, of nog erger - ontetecht - is!

Net alsof Rutte je afblaft met: "Heb het lef kritisch te zijn, of ik stuur politie en AIVD op je af!"

Het is verkapt dreigement. Van "onze" Rutte.

Ik had nooit gedacht dat ik tijdens mijn leven het nog mee zou maken dat onze overheid haar eigen burgers bedreigt.

gaffelbaard | 20-06-23 | 18:06

Tja. De overheid laat ons massaal in de steek en doet haar eigen ding zonder aan ons te denken. De wetenschap laat ons in de steek door zich teveel in dienst van de overheid te stellen, zie o.a. de leugens rond mondkapjes, en het feit dat kritische klimaatwetenschappers geen werk meer krijgen. De pers staat inmiddels geheel in dienst van de overheid, met propaganda, het "masseren" van het publiek voor aankomend beleid, en selectief nieuws publiceren om genomen besluiten te rechtvaardigen. De rechtspraak lijkt vooral de kant te kiezen van alles (inclusief planten en vleermuizen) en iedereen, behalve de brave belastingbetalende burger.

En dan "mogen" we wel kritiek hebben maar geen "ruimte geven" aan extremisme. Extremisme zoals Schimmelpenninck die ongehinderd over ons: de Deplorables mag leeglopen in fatsoenlijke media? Extremisme als Functie Elders en het ongefundeerd vervolgen van de toeslagenouders? Nee, het gaat blijkbaar om extremisme in de vorm van complottheorieën, dat wil zeggen ideeën van mensen die achter de doldwaze waanzin uit Den Haag wanhopig enige vorm van rede of ratio proberen te ontwaren, en tot de onvermijdelijke conclusie komen dat de enige rationele verklaring een kwaadaardig complot is. Persoonlijk wijt ik het aan goedbedoelde maar diepgaande incompetentie en eigenwijsheid.

Dan Femke. Die meent dat de overheid geen bedrijf is, maar eigenlijk zijn ze dat wel... Het probleem is dat onze bestuurders zich gedragen als eigenaren van het bedrijf. Dat zijn ze niet, WIJ zijn de aandeelhouders... en het zou mooi zijn als we onze volksvertegenwoordigers weer ter verantwoording zouden kunnen roepen, net als echte aandeelhouders in een publiek bedrijf. En klanten kunnen niet weglopen? Natuurlijk kunnen burgers dat wel: ze kunnen emigreren (loopt storm op het moment), of ze ontduiken belastingen, doen meer in het zwarte circuit... of ze distantiëren zich, stemmen niet meer of alleen nog op de populistische buitenstaanders, en ontwikkelen een ongezonde afkeer voor alles dat met de staat te maken heeft. Die deplorables, de complotdenkers en geradicaliseerden, dat zijn jouw weggelopen klantjes, Femke.

Muxje | 20-06-23 | 18:04 | 8

Bedankt voor uw betoog. Sta er geheel achter. @Muxje +1

Pekketrikker | 20-06-23 | 19:21

@Après toi | 20-06-23 | 18:13: het zit hem in het woordje genoeg. Bij kritiek heel hard roepen: “genoeg!”

president osama | 20-06-23 | 20:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Blind vertrouwen in de overheid, met minder neemt de AIVD geen genoegen en zoniet volgt de classificatie extremist, Complete waanzin en uiteindelijk bedoeld om iedere kritiek onmogelijk te maken.

smdyasc | 20-06-23 | 18:00

We hebben Antifa, wat gillende paars-harigen, af en toe een prikkende suikerpatiënt en kinderen die met lijm en tomatensoep spelen, maar verder zie ik geen extremisme onder de burgers. En dat is eigenlijk best opvallend in een land waar de overheid zo ongeveer alles wat ze aanraakt op een kwaadaardige manier verkloot.

Blauwpetje | 20-06-23 | 17:59 | 1

Zelfs de SP wil niets van Antifa weten. Kan je nagaan hoe ver afgedreven die types zijn...

AdvocatusDiaboli | 20-06-23 | 18:26

Ze moeten het gewoon nóg beter uit te leggen.

JJMS | 20-06-23 | 17:59

Is denken dat Nederland wordt omgevolkt ook extremistisch?
Nou en of, ook al denk je (tot nu toe) dat dat niet met opzet gebeurt.
Maar een kind had dat kunnen zien aankomen: kaaskoppen die noodgedwongen bij pa en moe moeten blijven wonen, nemen geen kinderen.
(wat deze week ook bevestigd is in het nieuws)
Alleen veelverdieners ontspringen de dans.
Immigranten nemen/hebben juist wel kinderen.
Enfin, we zien het resultaat wel over 20/30 jaar.
Ik zal me dan igg niet omdraaien in mijn graf.

snapal | 20-06-23 | 17:57 | 2

De gedachte, of beter nog, de uitspraak dat Nederland wordt omgevolkt wordt het laatste jaar voortdurend bestempeld tot anti-institutioneel extremisme. In het begin van dit jaar door Kaag (zie speech van 15 januari) maar ook door de AIVD in het jaarverslag van 2022.
'Omvolking' is iets wat automatisch gebeurt met de toestroom van migranten de laatste jaren en het geringe geboortecijfer bij autochtone Nederlanders, maar zodra je het woord in de mond neemt wordt je in een verdachte hoek geduwd.
Het lijkt erop dat het niet gewenst is je uit te spreken tegen de ongebreidelde immigratie in Nederland. Dat hoort niet bij een democratie.

grietmetgroenefiets | 20-06-23 | 18:15

U mag het best denken , hoor - u mag het alleen niet hardop zeggen…

bisbisbis | 20-06-23 | 18:56

Mag je nog klagen over de institutioneel racistische overheid zonder meteen een anti-institutionele extremist te zijn
Ik vraag dit voor BN’ers

RickTheDick | 20-06-23 | 17:56 | 1

Jazeker mag dat. Het hoort zelfs bij de institutie. Elke BN'er weet dit. Als je echter zegt dat de overheid in het geheel niet racistisch is, dan zit je fout, want dan ben je zelf een racist.

grietmetgroenefiets | 20-06-23 | 18:53

Ze zijn hier voor het huis al weken bezig met het repareren van een lantarenpaal. Schiet maar niet op. Gek is dat.

JJMS | 20-06-23 | 17:56 | 2

Zitten meer aan hun mobiel dan aan de lantarenpalen en dat ziet ze op te tv van de veel tweede kamer leden.
Die werken ook 24/7, maar ook aan die 06.

loekdeleeuw | 20-06-23 | 18:20

Lang geleden werd een vage verre bekende van me door de politie in de gaten gehouden omdat ze hem ergens van verdachten, iets met hasjies. Toen is hij elke dag bij het wisselen van de diensten met zijn auto voor het politiebureau gaan staan en keek iedereen die in- en uitkwam indringend aan. Na een paar dagen kwam er een agent naar hem toe om te vragen waarom dat hij daar stond.
Hij zei toen: 'Ik help de politie, nu kunnen jullie lekker op het bureau met een bakkie koffie mij in de gaten houden.'

Mr_Natural | 20-06-23 | 17:55 | 1

ROFL

Ing. eslapen | 20-06-23 | 17:58

Ik wacht de uitslag van het onderzoek naar anti-institutioneel extremisme rustig af. Zou de AIVD ook moeten doen.
Ze praten nu voor hun beurt of ze verzinnen het gevaar ter plekke.
Daarnaast heb ik geen boodschap aan ongevraagde adviezen van een AIVD communicatie miep op Twitter..

entredeuxverres | 20-06-23 | 17:54

"anti-institutioneel-extremisme''

Ja, er waren ten tijde van de coronapandemie behoorlijk wat wappies die onder hun stenen vandaan kropen, demonstraties hielden die een paar keer op gewelddadigheden uitliepen, soms ook 'vreedzaam' waren omdat ze slechts gingen 'koffiedrinken', maar het gros van die lieden is allang weer onder hun stenen terug gekropen, want de pandemie behoort - gelukkig - tot het verleden; die kunnen weer gezapig als couch potato voor de buis hun sixpacks en zakken chips hachelen, en de 'Moederhart' elite kan weer ongegeneerd op de terrasjes bellen witte wijn achterover klokken.

En de resterende 'lunatic fringe', die zich verzamelt rond de getiktelingen van FvD - hoewel het me meevalt, of eigenlijk natuurlijk, tegenvalt, dat die nog steeds goed zijn voor 5 zetels in de peilingen - lijkt me nou niet meteen supergevaarlijk in de zin dat de AIVD zich ermee zou moeten bemoeien.

Ja, er zijn extreem-rechtse aanslagen geweest: Breivik natuurlijk, dat hele enge Doner-moorden trio in Duitsland die 10 Turken oid hebben vermoord, de moord op die Duitse politicus (ben even zijn naam kwijt, Walter nog iets, dacht ik), de moord in de UK op Jo Cox, dan heb je het wel ongeveer gehad. Voor veel meer extreem-rechtse aanslagen moet je naar de VS, en natuurlijk die Brenton Tarrant in Nieuw-Zeeland.

Zet daar de eindeloze lijst aanslagen van moslims in de EU - die op de autochtone bevolking van de EU ca 6% uitmaken - en me dunkt dat de AIVD wel zou moeten weten waar hun prioriteiten liggen. Vorige zaterdag in Wenen nog 3 jihadisten gearresteerd die een aanslag op de 'Pride' wilden plegen.

In Nederland zelf hebben rechts-extremisten 2 keer met een toverlantaarn 'vreemde', 'fascistoïde-achtige' teksten op de Erasmusbrug en het Anne Frankhuis geprojecteerd. Dat waren niet eens Nederlanders, dacht ik, kwamen uit het buitenland.

En ja, verder is het wel een beetje zoals Van Rossem schrijft: de ene grote fuck-up na de andere waar door niemand in 'Den Haag' consequenties aan worden verbonden, leidt tot grote ontevredenheid onder de burgerij: toeslagenaffaire, Groningse gas affaire, P.O functie elders affaire, CO2 uitstoot affaire, en wat mij betreft de grootste affaire - die al decennia speelt bovendien - de asielcrisis.

Dat maakt van mensen geen 'anti-institutioneel extremisten' (op een handjevol getiktelingen na misschien; zo'n fakkeldrager voor het huis van Kaag, bv), maar maakt ze wel uiterst sceptisch. Ja, vind je het gek?

Dr_Johnson | 20-06-23 | 17:49 | 1

Maar dat zegt de AIVD toch ook in hun verslag? Dat moslimterroristen nog steeds het grootste gevaar vormen -voor aanslagen- in Nederland. Maar dat er ook een groep aan de rechterkant zit -mix van wappies en hooligans en nog wat van dat gespuis- die eveneens in de gaten moet worden gehouden.

Après toi | 20-06-23 | 18:05

Politiek is (deels) stroomopwaarts van cultuur - een reflectie van de maatschappij. Ik hekel de politiek maar wellicht nog meer de mentaliteit die het mogelijk maakt.

superduperadmin | 20-06-23 | 17:49

Onze overheid is de beste van de wereld

RickTheDick | 20-06-23 | 17:49 | 2

Dan is het erg slecht gesteld met de rest van wereld.

Gebakschep | 20-06-23 | 18:02

Samen met die van Finland en Nieuw Zeeland.

Après toi | 20-06-23 | 18:06

Die Haagse bubbel begint toch wel vrij extremistische vormen aan te nemen. Hoe ver kun je van de nuchtere weldenkende burger staan, je blijft je verbazen.

DrJaap | 20-06-23 | 17:47

Voor wie nog vragen had? Hoe kon nazi-Duitsland ooit ontstaan?

Wappies. Nazi's waren totale wappies. En niets is veranderd.

Ndranghitiari | 20-06-23 | 17:44 | 13

Jammer. Ik hoopte dat je voorgoed weggejorist en opgerot was.

Weet je hoe die uitwassen vorige eeuw ontstonden? Door slaags de heersende klasse te volgen en je er aan te onderwerpen. Dus in jouw woorden zijn de anti-wappies de daadwerkelijke .....

-PR- | 20-06-23 | 17:59
▼ 10 antwoorden verborgen

Kritiek op immigratie is racisme. Kritiek op sociaal beleid is fascisme. Kritiek op die hele letterbakgekte is transfobie of homofobie. Kritiek op de Islam? Islamofobie. Kritiek op de overheid? Wappie!
Maar wat is een overheid die niet tegen kritiek kan? Het is de wereld van Kaag, waarin we graag van de daken gillen dat we lief moeten zijn voor iedereen en iedereen mee moet doen - behalve als je een andere mening hebt dan Kaag. Dan moet je je smoel houden en je onder een stoeptegel verstoppen.

Zeddegeizot | 20-06-23 | 17:44 | 2

Mooi verwoord hoor!

Zomaarwat | 20-06-23 | 17:47

Kritiek is niet per definitie goed. Het gaat om de inhoud. In het geval van wappies is die bezopen.

Wiebenick | 20-06-23 | 19:58

Fact check: Klopt, ikzelf maar ook meerdere vrienden, kennissen en familieleden hebben te maken gehad met reddeloze figuren. Het is Dunning-Kruger op en top. Er is ook geen oplossing meer voor. Je moet gewoon afscheid nemen van die debielen. En ja, dat doet pijn. Maar zelf vinden ze zichzelf heel er "realist" en "wakker" en is alles kwaadaardig behalve Musk, Trump, etc.

Je doet er niets tegen behalve opgeven.

Ndranghitiari | 20-06-23 | 17:43 | 14

@Après toi | 20-06-23 | 18:21: Ik ken veel advocaatjes en rechtenstudenten. Vaak verbaal begaafd, maar dom als een kip.

Zeddegeizot | 20-06-23 | 19:08

@Après toi | 20-06-23 | 18:21: Dat betekent nog niet dat iemand slim is. Ik zie eigenlijk voornamelijk domme mensen op tv.

A.I. van Dee | 20-06-23 | 19:11

@A.I. van Dee | 20-06-23 | 19:11: Dan moet je ook niet de hele tijd naar Ongehoord Nederland kijken.

Après toi | 20-06-23 | 22:00
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik twee jaar geloven ook nog te goedgelovig was en gedeeltelijk nog vertrouwen had in de overheid. Van dat vertrouwen is niks overgebleven en de overheid heeft overduidelijk veel fouten gemaakt met de aanpak van de pandemie. Maar wie zijn die mensen die nog wel vertrouwen hebben in onze overheid? Ik kom ze nauwelijks nog tegen.

First Contact | 20-06-23 | 17:42 | 8
-weggejorist-
JJMS | 20-06-23 | 18:03

@JJMS | 20-06-23 | 18:03: Het was gewoon een erg grappige opmerking. Ere wie eer toekomt.

Après toi | 20-06-23 | 18:07

@JJMS | 20-06-23 | 18:03: gelieve graag eerst uw hand weg te halen. Ik houd niet zo van kietelen.

BobDobalina | 20-06-23 | 18:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Ongemakkelijke waarheid en nooit gedacht maar toch: NL wordt geleid door een bijkans Zuid-Amerikaanse junta waarbij niet het leger de dwangfunctie t.b.v. Grote Materiële Belangen heeft maar de EU en de VN. Gewoon erkennen, werkt bevrijdend in je hoofd.

Lopendbuffet | 20-06-23 | 17:42 | 4

Is ook zo. Noem de WHO ook maar.

ChalinaRosa | 20-06-23 | 17:56
-weggejorist-
entredeuxverres | 20-06-23 | 18:13
-weggejorist-
Hetiswathetis | 20-06-23 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet eens weten!
*draait raar met ogen*

knutsel_ | 20-06-23 | 17:41

Nu, die overheid is een slachthuis.

Ik heb met mijn vrouw een tweede woning gekocht, vlak bij school voor mijn kinderen. In box 3 komt dan 1 woning terecht.

Nu blijkt dat ik straks iets van 30k belasting moet gaan betalen per jaar omdat de systematiek tijdelijk is veranderd. Ik wist van niks en trachtte goed te doen. Hoe moet een normaal mens dit soort ad hoc beleid kennen en er op anticiperen? Ik weet het niet.

Dat is een dure grap in Nederland.

Mijn in de haast aangekochte woning wordt een loden last en verkopen is ook 250k in de min.

Kloodtzakken, maar ik moet natuurlijk blijven denken dat het redelijke mensen zijn bij die overheid.

Zouden ze de werkelijke gerealiseerde winst t.z.t. belasten, dat lijkt me logisch en redelijk. Maar nu brengen zij ons gezin in problemen.

En dan maar klagen over het tanende vertrouwen. Nogmaals: kloodtzakken zijn het.

Zomaarwat | 20-06-23 | 17:40 | 19

@Zomaarwat | 20-06-23 | 21:28: Nee, dat is bij de overheid altijd maar weer afwachten. Hoe vaak zijn de spelregels tussentijds wel niet veranderd door de overheid?

At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 21:31

@Zomaarwat | 20-06-23 | 21:31: Dan moet het een zeer dure woning betreffen met weinig schuld die is aangegaan voor deze woning. Of u heeft naast deze woning nog een aanzienlijk vermogen op een beleggingsrekening o.i.d. Neemt niet weg dat bijvoorbeeld zelfs € 500,00 per maand al van de zotte is. Zeker omdat veel ouders zoals u en wij een woning voor ons kind of kinderen hebben gekocht vanwege de beroerde woningmarkt. Deze beroerde staat is het gevolg van falend overheidsbeleid (o.a. door massa immigratie toe te staan).

At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 21:35
▼ 16 antwoorden verborgen

Soms vraag ik me af of de AIVD ook knipselkrantjes bijhoudt van reaguurders. Dat lijkt me zo koddig, zo'n ambtenaar die dan 's ochtends eerst de reacties uitprint en dan met zo'n grote schaar en een prittstift, enfin u begrijpt.

Duwbak_Linda | 20-06-23 | 17:38 | 19

Reken er maar op.

Zalwelweer | 20-06-23 | 18:50

@Duwbak_Linda | 20-06-23 | 18:09:
Ha! Ik zal wijzen op een multiculturele selectie op Pronhub, een extremistische racistfascist kan daar toch niet op fappen?

Kouwe Kees | 20-06-23 | 18:59
▼ 16 antwoorden verborgen

In m’n vrij brede vrienden & kennissenkring ken ik welgeteld één zo’n malloot.
Laatste keer dat ik een bier met ‘m zat te drinken begon ie over Rothschild en de Joden en dat soort gedoe.
Hij kent n.b. m’n achtergrond, maakte daar graag grapjes over.
Dit was geen grap, deze keer was ie bloedserieus, maar bedoelde het niet zo…..
Heb m’n bier uiteraard leeggedronken en ben zo de deur uitgelopen.
Krijg je later van andere vrienden te horen dat ik het niet zo serieus had moeten nemen.
Doe ik ook niet, hij is te dom om te poepen, maar het kwetste mij wel.
Dus…. Het zijn debieltjes, maar volgens mij niet per se staatsgevaarlijk.
Daar zijn ze écht niet slim genoeg voor.

Ruimedenker | 20-06-23 | 17:38

Rutte is al op weg naar de uitgang. Vanmorgen nog in de pers:
"Rutte is geëvolueerd van een zeer kritische EU-waarnemer tot een Europese hoofdrolspeler die in veel crises bemiddelt, zoals bij een recent bezoek aan Tunesië met de Italiaanse premier Meloni en Commissievoorzitter Von der Leyen."

TurpinDick | 20-06-23 | 17:38 | 2

Ze hemelen hem weer helemaal op alsof hij het beste is wat Nederland ooit is overkomen. Vanmorgen ook weer bij Goedemorgen Nederland, zum kotzen.

Gek hè dat mensen alternatief gaan denken met zo'n MSM.

Wattman | 20-06-23 | 17:50

Heeft hij dus weer iets helemaal fout gedaan.
Laat Meloni met rust. En distancieer je van von der Leyen.

ChalinaRosa | 20-06-23 | 18:02

Dus als ik het goed begrijp uit dit draadje is 'gewoon' extremisme, zoals bijvoorbeeld Extinction Rebellion of jihadisme geen enkel probleem, als het maar niet tegen de overheid gericht is. Ik vond het bij die vorige uitlatingen van de AIVD en ook van de NCTV ook al grappig dat er blijkbaar veel meer jihadisten etc. waren dan 'anti-overheidsextremisten', maar die eersten waren blijkbaar niet goed genoeg georganiseerd om een aanslag voor elkaar te boksen, terwijl de 'extremisten' tegen de overheid wel het één en ander voor elkaar kunnen krijgen. Terwijl ze geen enkel belang hebben bij een aanslag.

grietmetgroenefiets | 20-06-23 | 17:38

Alles wat niet meer in het juiste hokje valt is extreem. In 2001 gingen de fimpjes rond van mensen die uit WTC sprongen met de de weather girls - it's raining men eronder gemonteerd. Rene die als Renate in de studie gaat zit wordt gecanceld. Iemand die met een galg protesteert wordt opgepakt wegens bedreiging. Een klaploper/moordenaar die iemand overhoop steek is slechts een verwarde man. De grootste bedreiging is dat zeggen waar het op staat, ironie, humor, doemdenken, etc allemaal moet worden gecensureerd.

Gebakschep | 20-06-23 | 17:37 | 1

Semantisch gezien is "extreem" nogal subjectief. Wat voor mij extreem is kan voor een ander gewoon een walk-in-the-park zijn. Er zijn gesprekken tussen mijzelf en vrienden waar onze echtgenotes elk woord extreem vinden. Je moet gewoon weten hoe je er mee omgaat, lachen, negeren, anticiperen afhankelijk van de situatie.

TurpinDick | 20-06-23 | 17:44

" Weet je hoe die weerbaarheid wordt vergroot? (...) "
Whataboutism. Kop in het zand dan maar steken voor extremisme, of wat?

RandyBiel | 20-06-23 | 17:36

voorheen moest je als BVD personen van interesse schaduwen , navraag doen bij buren en werkgever , afluistermicrofoons plaatsen . Tegenwoordig met sleepnetwet en Israelische tap apparatuur gewoon inprikken op internetknooppunten of postcodes en geautomatiseerd middels algoritmes en geselecteerde trefwoorden de bulkdata doorzoeken. Specifiek IP adres monitoren 24/7 gebeurt daarna

HetOorAakel | 20-06-23 | 17:34

"Het is daarom heel belangrijk dat de weerbaarheid van de samenleving tegen deze anti-institutioneel-extremistische boodschap wordt vergroot."
Kan ik het in beginsel wel mee eens zijn, maar dan stel ik wel meteen de vraag hoe die weerbaarheid vergroot wordt en vooral wiens taak dit is.
Nou, een ding is voor mij zeker, en dat is dat het zeker niet tot het takenpakket van de AIVD behoort om de burger weerbaarder te maken. Ik zou het zelfs zeer bedenkelijk vinden als die AIVD dat wél als zijn taak ziet. En deze bangmakerij lijkt daar toch wel een beetje een bewijs van.

Schoorsteenveger | 20-06-23 | 17:34 | 1

Ik vind het heel vreemd dat de AIVD beslist wat 'anti-institutioneel-extremistische boodschappen' zijn. Die zogenaamde 'boodschappen' worden geuit door een groter wordende groep burgers, aldus de AIVD. Vervolgens wil de AIVD de rest van de burgers 'weerbaarder' maken. De AIVD is bezig groepen mensen tegen elkaar op te zetten, zo zie ik het. Het is hetzelfde uitsluitingsmechanisme als bij corona.

grietmetgroenefiets | 20-06-23 | 18:46

Het dogma bij de politiek is dat burgers onmondige kleuters zijn die verzorgd moeten worden, en bovendien gewantrouwd. De overheid is dan een alleswetend instituut van bijna religieuze proporties.
Kritiek van burgers, die juist heel goed de eigen boontjes weten te doppen, wordt dan automatisch gezien als ketters, vloeken in de kerk en dan krijg je dit soort reacties.

Nuuk | 20-06-23 | 17:34 | 2

Nou, een regering is niet alwetend maar behoort wel een helicopterview en toekomstvisie te na te streven. Burgers gedragen zich maar al te vaak als jankende kleuters cq pubers die tegen het gezag aanschoppen. Dan moet iets/iemand de regie nemen. Bij gebrek aan ouderlijk gezag. Gaat niet altijd soepel.

Wiebenick | 20-06-23 | 20:09

@Wiebenick | 20-06-23 | 20:09:
Burgers gedragen zich grotendeels verantwoordelijk en mensen hebben daar ook meestal genoeg capaciteiten voor. Het is juist de overheid in de verongelijkte kleuterrol. Altijd dat gejammer als burgers terecht kritiek hebben. Tal van projecten lopen gewoon traag en slecht. Het moet geregeld helemaal anders ondanks waarschuwingen vanuit burgers/professionals. Zie de zorg onderwijs, defensie, IT projecten.

Elke crisis heeft te maken met een deelgebied van overheidsbeleid. Wanneer huishoudens of bedrijven zich organiseren als de overheid dan zijn ze in een jaar failliet. Waar zie je de janboel die we wel bij de overheid zien?

Nuuk | 20-06-23 | 20:23

" Hoezo is het "onterecht" om je vertrouwen te verliezen in politici die zó vaak, zó veel en zó glashard liegen, dat het ze niet eens meer kan schelen dat we het allemaal openlijk kunnen zien (Hallo Jorritsma & Ollongren)? "
Is dat een extremistische boodschap dan?

RandyBiel | 20-06-23 | 17:29

Doe eerst maar eens wat nuttigs met je leven voor dat je de politiek in durft. De overheid die zijn eigen diversiteitswetten niet aan kan. Toevallig gelekt met bijpassend commentaar van de Nationaal Coördinator Diversiteitsbestrijding.

De maakbare samenleving versus een soort van innerlijke beschaving die zou moeten zijn. Met mijn 110 kg kijk ik ik ook wel eens naar het ideaalbeeld van een man. In mijn trainingsjaren was ik verre van zo "populair" als ik nu ben.

Een man van toenemende gemoedelijkheid in een op zich wat te ruim lichamelijk jasje. Die atleet van vroeger hoef ik echt niet meer terug.

Over mijn geestelijk welbevinden en de rol van de AIVD? Up yours: www.youtube.com/watch?v=NyOTaHRBTXc

Hetkanverkeren | 20-06-23 | 17:28

Overheid: Wij hebben lekker schijt aan de burger.
Burger: WTF.
Overheid: Jij bent een extremist.

UnderTheDevil | 20-06-23 | 17:28

De AIVD has gone rogue. Ik herhaal: de AIVD has gone rogue.
De kwalificatie van een Kwaadaardige Elite heeft ze hun masker afgezet.

pjotr nicknaamtov | 20-06-23 | 17:25

Jezus wat een miskleun. Communicatie-dinges van de AIVD, welgemeend advies: als je geschoren wordt, moet je stil zitten. Nu moet je stil zitten.

konjodebonjo | 20-06-23 | 17:24

Als je nog vertrouwen hebt in de politiek, raad ik je aan even de herhaling te kijken van de Regeling van Werkzaamheden, waarbij de coalitie ALLE debataanvragen over de covid-geld-fraude en over het advies van het zorgstelsel, en meer, pontificaal blokkeren. Maar dan zelf wel een debat aanvragen en dat, vanwege hun meerderheid verifiëren. Ik hoop dat de oppositie er massaal bij wegblijft, laat de coalitie maar lekker onder zichzelf debatteren.

Volgende regelingen van werkzaamheden altijd eerst maar de coalitie vragen of ze voor zijn, scheelt heleboel tijd.

Met_baard | 20-06-23 | 17:23

Als je zonder overheid kan dan ben je automatisch een vijand van de overheid.

Stonecity | 20-06-23 | 17:23

Als je blank bent weten ze je te vinden. Ask Hugo

Hetiswathetis | 20-06-23 | 17:22

Veiligheidsdiensten beginnen zich (naar mijn optiek in het hele NAVO-gebied) steeds meer te manifesteren als werktuigen van de zittende macht in plaats van de neutrale overheidsdiensten die ze behoren te zijn.

Abject | 20-06-23 | 17:21 | 3

Lijkt mij een messcherpe analyse van uw kant. Ze laten zich misbruiken als wapen tegen de eigen bevolking, terwijl ze ongetwijfeld al die door Rutte en Hugo kwijtgemaakte SMS-jes en appjes zo zouden kunnen openbaren. Daarmee invulling gevend aan hun taak. Het land en haar inwoners beschermen tegen corruptie, terrorisme en anti-democratische elementen in onze regering.

RoelkeLimbo | 20-06-23 | 17:23

Dat waren ze toch altijd al?

Après toi | 20-06-23 | 17:25

@Après toi | 20-06-23 | 17:25:
Daarmee behoeft het geen goedkeuring .

Andersdenkend | 20-06-23 | 17:45

Wanneer ik al die tweets van de AIVD lees zou ik bijna denken dat ik in een gelijkgestemd land als Rusland zou moeten wonen. En inderdaad, kijk eens naar het institutioneel extremisme die deze overheid inmiddels uitstraalt terwijl de schandalen, de vernietigende parlementaire rapporten zich opstapelen. Maar nee, we moeten allemaal denken zoals bij de overheid wordt gedacht? Dat ís Rusland. En nee, het is wel in die Covid periode duidelijk geworden dat de steeds meer overheersende elite er steeds beter van is geworden: het geld klotst bij hen hoog tegen de muren op.
Ook van een AIVD hoeven we blijkbaar in analyse niet veel anders te verwachten dan de heersende kliek, want dat is het!

Jan, Leiden | 20-06-23 | 17:18

Wie bekend is met het werk van Hannah Arendt ziet direct wat er hier aan de hand is. Net zoals in Korea en China worden de echte beschermers van de democratie verdacht gemaakt, kaltgesteld en als het moet vervolgd danwel .... vul maar in. Onze overheid is geen betrouwbare partij en de AIVD derhalve al helemaal niet.

RoelkeLimbo | 20-06-23 | 17:17 | 11

@Après toi | 20-06-23 | 17:34:
"En dan moet de overheid vervolgens wel handhaven. "
Als ze dat bij alles zo voortvarend deden had ik er minder moeite mee.

Andersdenkend | 20-06-23 | 18:08

@Ing. eslapen | 20-06-23 | 17:41: ja , heel de dag en bij de volgende dag thuis werken heel de nacht.

Hetiswathetis | 20-06-23 | 18:14

@Après toi | 20-06-23 | 17:34: Onze roverheid handhaaft alleen selectief.
Ze slaan en trappen liever een paar oude van dagen tijdens een anti-lockdown demonstratie. Maar andere demonstraties of rellen van "jongeren" dan wordt er niet gehandhaaft maar gedeëscaleerd en waterkanon op standje bloemspuit gezet.

A.I. van Dee | 20-06-23 | 18:55
▼ 8 antwoorden verborgen

Bekende tactiek start 500 onderzoeken. Wijs naar alle kanten behalve naar je zelf.

Pensinada | 20-06-23 | 17:17

Ik ben het grotendeels eens met de conclusies van de AIVD. Ik zie toch -vooral op internet- een boel slecht geïnformeerde mensen, die nergens verstand van hebben, maar wel overal een extreme mening over.

Après toi | 20-06-23 | 17:16 | 19

@Après toi | 20-06-23 | 18:02:
Herstel; ik was lid van de PVV, doch nooit gestemd op de PVV.

Duwbak_Linda | 20-06-23 | 18:11

Ik vind het ook aardige tweets, zelfs de overheid wordt niet gespaard. Mijn vraag is wel -- wat proberen ze te bereiken? want ik vermoed dat veel mensen al voorbij het roepen in de woestijn zijn.

omgponies | 20-06-23 | 20:57
▼ 16 antwoorden verborgen

"kritiek is dus meteen extremisme"
Onzin. Staat er niet.

RandyBiel | 20-06-23 | 17:15

Bestaat de rijksrecherche eigenlijk nog wel?

Harry.Langezwaal | 20-06-23 | 17:14

'de vijand' jezus. Nee, incompetent en onbetrouwbaar.
Door alle coronajaren heen gewerkt in de zorgsector, en in het eerste jaar doodleuk collega's ontslagen zien worden omdat dat al op de agenda stond. Eerste maanden zonder mondkapje was ook een mooie bonusronde.
En dan wat mij echt brak: het massale wegrennen van politici bij een stemmingsronde om de zorg te ondersteunen.
Wat nou extremist. Ik werk nog steeds in de zorg, ONDANKS de overheid.
Even woest worden, het gaat alweer..

Kouwe Kees | 20-06-23 | 17:14 | 3

U blijft een koude, proficiat

Hetiswathetis | 20-06-23 | 17:31

@Hetiswathetis | 20-06-23 | 17:31:
Door blijven lopen heh. En door blijven hopen dat deze coalitiebende een andere baan gaat zoeken. En door blijven lopen.

Kouwe Kees | 20-06-23 | 17:38

@Kouwe Kees | 20-06-23 | 17:38: ja kouwe.. hopelijk...

Hetiswathetis | 20-06-23 | 18:13

De aivd is nog steeds de bvd. Die bakten er ook niks van. Maar wel in elke burger een extremist zien die van de '66 doctrine afwijkt

JanBrel | 20-06-23 | 17:14 | 3

BVD was een vrij competente club.

Après toi | 20-06-23 | 17:16

Gezellige avondenin de kelderaan de bar bij Dolf.... @Après toi | 20-06-23 | 17:16: eindelijk met u eens .. bedankt. Naast bel air hotel

Hetiswathetis | 20-06-23 | 17:25

@Après toi | 20-06-23 | 17:16: AIVD was in den beginne ook nog competent. Erkende ophits-types zoals een Kaag en Halsema vonden een jaar of 15 geleden dat de AIVD veel meer aan "rechts-extremisme" moesten doen. Destijds was het antwoord van de AIVD nog dat dat in Nederland qua maatschappelijk gevaar/turbulentie (upheaval Nederlands woord?) dat zo goed als non-existent was en in Nederland eigenlijk alleen van Links-extremisme en, natuurlijk, Islamitisch-extremisme sprake was. Ondanks dat de omstandigheden haast niet gewijzigd zijn, zou een dergelijk zakelijk, en dus ook competent antwoord, heden ten dage onmogelijk zijn, alhoewel ik mij natuurlijk graag laat verrassen.

Grachus | 20-06-23 | 17:35

De onvrede in Nederland is geen 'beweging'. Juist dat wij-tegen-zij denken zorgt voor polarisatie.

keestelpro | 20-06-23 | 17:12 | 4

De gevestigde macht tegen de burgers is ook polarisatie. Maar wie is daar verantwoordelijk voor.

Ing. eslapen | 20-06-23 | 17:20

@TanteJuut | 20-06-23 | 17:18: Klopt en er is geen weg meer terug. De polarisatie kan alleen stoppen als links eens bereid is om een zeer diepgravend zelfonderzoek te doen. Ik zal mij nooit meer laten paaien, zolang links niet in staat is boete te doen en de vuige elementen in haar leer dan wel netwerk weg te snijden.

Grachus | 20-06-23 | 17:37

@Grachus | 20-06-23 | 17:37: Kan in u paaien met de belofte dat we het eerlijker en socialer gaan doen dan die huidige kliek (kan niet moeilijk zijn)

TanteJuut | 20-06-23 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wie heeft er ooit gedacht dat dit soort gevoelige communicatie, met bijzonder kwetsbaar taalgebruik, zonder nuance, zonder toelichting, via Twitter gedeeld moet worden ? Als AIVD heb je een taak, houdt je daaraan en blijf weg van dit soort populaire communicatie methoden. De boodschap komt nooit correct over.

wegenbouwer | 20-06-23 | 17:12 | 2

Omdat mensen slecht lezen. Dat kun je de AIVD niet kwalijk nemen.

Après toi | 20-06-23 | 17:17

De AIVD moet inlichtingen verzamelen en voor veiligheid zorgen. En dus niet allerlei theorietjes gaan rondtwitteren. Het is een verzameling ongekozen ambtenaren die niemand vertegenwoordigt en heeft dus geen recht van spreken.

Tttt | 20-06-23 | 19:38

Ik ken mensen die een spuit lieten zetten in de verwachting dat ze daarmee anderen zouden beschermen. Gekke tijd was dat! Maar om die mensen nu weg te zetten als extremisten gaat me te ver.

De mooie man | 20-06-23 | 17:11 | 3

Ja, mooie boel was dat toen. Spuitje voor het ouwe luitje. En Jort had nog zo gewaarschuwd voor dor hout.

TanteJuut | 20-06-23 | 17:14

Ik ken mensen, waaronder ikzelf, die alleen spuiten voor eigen gewin. Extremistisch is ook dat niet te noemen.

Waakvlam | 20-06-23 | 17:15

Ja inderdaad, en dan gisteren.. zoveel mensen met long covid, maar komt niet door... jaja kom er maar in mannen , anti bob enz

Hetiswathetis | 20-06-23 | 17:24

De overheid is net als Oranje. Gezapig, betweterig naar anderen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Volksaard.

TanteJuut | 20-06-23 | 17:11 | 2

De oranjes zijn Duitsers. Andere volksaard.

JanBrel | 20-06-23 | 17:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland