Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Novum. Israel exporteert eigen Merkava-tanks, 200 o.a. naar "een ongenoemd Europees land"

Je zou je bijna afvragen welk "ongenoemd Europees land" dat dan is

De te exporteren Merkava's MK3 op oefening in Golanhoogte, januari 2020

Hey kijk nu. Israel exporteert voor het eerst in haar jonge geschiedenis het eigen main battle tank platform naar het buitenland. Het gaat zeer waarschijnlijk om Merkava Mark 2 (wiki) maar vooral Merkava Mark 3 (wiki) tanks. De IDF begon vanaf 2004 met het infaseren van hun modernste Mark 4 (wiki), dus die MK2's en MK3's staan er maar.

Yair Kulas, hoofd van Israels International Defense Cooperation Directorate, stelt dat Europese landen hun eigen voorraden willen bijvullen nadat ze zoveel van hun tanks aan Oekraïne gedoneerd hebben. Hij zegt: "There are two potential countries with which we are holding advanced negotiations [on a sale of the Mervaka tanks]. I am barred from naming them, but one is on the European continent." De deal betreft een verkoop van "meer dan 200 tanks" in totaal. Het is onduidelijk hoeveel daarvan er naar het 'ongenoemde Europese land' gaan.

Het is onwaarschijnlijk dat Israel de tanks direct aan Oekraïne levert. In plaats daarvan durven we te gokken dat de 200 Israelische tanks aan Polen geleverd worden. Polen heeft al zo'n 330 (!) tanks aan Oekraïne geleverd, waaronder 14 moderne Leopard 2A's. Die gedoneerde vloot wordt echter al ruimschoots vervangen door 250 modernste Amerikaanse M1 Abrams en 180 Zuid-Koreaanse K2 Black Panthers. Maar aangezien Polen als bijzonder begaan buurland Oekraïnes voornaamste tank-leverancier én doorvoer-landmassa is, verwachten we dat Israel hun 200 Merkava's aan Polen exporteert en Polen die tanks vervolgens op eigen voorwaarden doorsluist naar Oekraïne. Op die manier blijft de Israëlische 'neutraliteit' inzake Oekraïne en Rusland formeel van kracht.

En hey, weet je: "There is a potential of several hundred million shekels there. The world is chasing systems, and production processes require time, and not everyone has the time to wait," aldus Kulas. 

Instant Update: Poetin bevestigt dat er nu voor het eerst Russische nukes in Wit-Rusland gestationeerd zijn. Twee dagen geleden zei die verachtelijke (maar ook grappige) turbodebiel Loekashenko nog dat hij "niet zou aarzelen nucleaire wapens in te zetten als Wit-Rusland bedreigt wordt."

Ander NederDeensDuits tank-nieuws

Social

Merkava MK3

@Wiki Commons - Flickr_-_Israel_Defense_Forces_-_188th_Brigade_Training_Day,_March_2008.jpg

@Wiki Commons - File:Flickr - Israel Defense Forces - 13th Battalion of the Golani Brigade Holds drill at Golan Heights.jpg

Twee Palestijnen op een Merkava MK2

Merkava MK2 op oefening

Nooit lelijk: Merkava MK3

U rijdt door een huis. Mag dit?

Social

Reaguursels

Inloggen

Er zijn maar zeer weinig Nederlanders met een Merkava III in de slaapkamer maar mijn zoon is één van de gelukzaligen...

steekmug | 17-06-23 | 06:55

Merkava tanks worden net zoals de Mossad nabij legendarische status toegedaan maar het is een heel specifiek ontwikkelde tank die semi-tank, semi-IFV is. Zo kunnen ze infanterie van A naar B vervoeren met best aardig primair en secundair wapentuig. Echt geweldige alleskunners zijn het niet.

Het is ook een relatief lichte tank die meer gebouwd is om huis te houden in een "urban setting". Kort gezegd, 200 van dat soort tanks kan zeer nuttig zijn om grotere steden in te pikken maar op de grote open vlaktes van laten we zeggen Berlijn tot Moskou zijn ze verre van ideaal.

Ik zou trouwens niet gokken dat Polen ze voor hun broedervolk van weleer (Pools-Litouws gemenebest) koopt. Die hebben namelijk al een defensiebudget uitgegeven waar je U met hoofdletter tegen zegt. Denk eerder consortium van landen met een dikke bankrekening.

Psoglav | 17-06-23 | 00:27

Ik ben geen expert. Merkava, is dat nog een beetje tank? Wie o wie.

Sjakkie van de Hoek | 16-06-23 | 23:50 | 2

Voorzover ik me herinner (en zo op eerste blik weer verfrist heb), geen slechte tank. Niet heel erg anders dan de Abrams of Leopards die rondtuffen.

AapjeVanDeFBI | 17-06-23 | 00:10

@AapjeVanDeFBI | 17-06-23 | 00:10:

Heel erg anders. Totaal anders. Merkava is ook troepentransport. Leopards en Abrams tanks zijn gebouwd om op grote vlaktes op te stomen richting Moskou of Bagdad.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat Israel totaal andere vereisten heeft. Zeker daar het al een poosje rustig is met de buurlanden.

Psoglav | 17-06-23 | 00:30

Geknipt voor de Weesperstraat in onze rare hoofdstad.

Henk Zult | 16-06-23 | 21:29

Israël exporteert nu ook luchtdefensiesystemen naar Duitsland. Wat een wereld.

Mokum Kosher | 16-06-23 | 20:38 | 4

Weet u wel dat wij (door Amsterdammers hier geïntroduceerd) hier tegenwoordig ook pizza eten terwijl die vermaledijde Romeinen onder de rivier flink huis hebben gehouden?

_pacman_ | 16-06-23 | 21:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou me verbazen als die merkavas naar oekraine gaan. Veel logischer om eerst nog wat oudere tanks naar oekraine te sturen. Oekraine voert een oorlog met ons (geupgrade) jaren 80-materiaal.

bamitoren | 16-06-23 | 20:35 | 3

Die tanks schijven helemaal niet zo geschikt te zijn voor het Oekraïense terrein hoorde ik een zelfbenoemd kenner debiteren.

_pacman_ | 16-06-23 | 21:29

@_pacman_ | 16-06-23 | 21:29:
nl.wikipedia.org/wiki/Merkava
( samenvattend, zwaar, niet heel erg mobiel en relatief kwetsbaar voor bepaalde anttankraketten blijkt uit het stuk ).
Zwaar en niet heel erg mobiel kun je counteren door het waar en waneer je ze in wil zetten. Wat betreft die kwetsbaarheid voor bepaalde antitankraketten, daar heb je systemen voor die dat tegengaan dus ik neem aan dat die er wel op worden gemonteerd. Als ik het goed begrijp zijn die Merkava's - als ze al in Oekraine terechtkomen - niet voor 2024 inzetbaar. Maar het blijft speculeren.
Maar zoals met alles in oorlog gaat het er minder om wat je hebt maar vooral hoe je er gebruik van maakt.

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 21:52

Is zeker ongepast om in een topic over Israël de taalnazi uit te gaan hangen?

Quantum Suicide | 16-06-23 | 20:32 | 1

Ja dat is vrij idiejood

Shoarmamasutra | 16-06-23 | 21:23

Israël levert er 100 aan Oekraïne en 100 aan Rusland. Allebei Europese landen of allebei niet.
Nou ja, dat zou ik doen, maar mogelijk dat ik niet helemaal spoor. Dat kan ook. Edoch, handel is handel.

Ichneumonidae | 16-06-23 | 20:27

Stevenen af op een koude oorlog. Behalve dan in de Oekraïne, daar wordt het echte vuur gestookt.

perdelul | 16-06-23 | 20:21

ah Merkava naar EU . Volgende escalatie trede op de trap de NLOS SPike van Rafael wordt daarna vrijgegeven . NL heeft 1 infanteriecompagnie op rotatie in de Baltische Staten, is dat op dan is dat op . Maar als geheim wapen worden momenteel 10.000 strijders in vreemde krijgsdienst in de AZC's getraind. Rusland heeft Wagner en de Tjestenen , wij hebben meer. 'doopt de bitterbal in de mosterd en neemt een teug pils uit breekbaar vaasje tijdens de vrijmibo '

HetOorAakel | 16-06-23 | 20:20

Proxy oorlog:
Een oorlog bij volmacht is een conflict waarbij één partij een andere partij, de gevolmachtigde, een oorlog laat voeren, en daarbij als achterman optreedt. De grootmacht levert economische, ideologische, logistieke en/of militaire steun. De gevolmachtigde is meestal een kleiner land. Bron: Wikipedia

Cirkelred | 16-06-23 | 20:11 | 3

Dat de VS een proxy-war voeren is wel aan iedereen bekend hoor, en wat dat is hoef je niet op wiki op te zoeken.

Ichneumonidae | 16-06-23 | 20:35
-weggejorist-
Cirkelred | 16-06-23 | 22:43

Ik kom hier nog op de Duitse wegen nogal veel auto’s en bestelbusjes tegen met Oekraïense ketens. Zeker munitie ophalen in Duitsland?

Snake | 16-06-23 | 20:10 | 2

Of verkopen?

NLgaatnaardeklote | 16-06-23 | 20:16

Ik zie hier in NL ookOekraïnse kentekens. Ze rijden af en toe wat en parkeren bij de noodopvang. Hun huizen zijn stukgemaakt en hun omgeving omveilig. Er lag geen dobberzee tussen, velen zijn gewoon in hun auto gevlucht.

Shoarmamasutra | 16-06-23 | 21:28

Israel zie ik als voorbeeld van een bedreigd westers land dat we niet in de navo op kunnen nemen. Als voorbeeld voor oekraine, geef ze onze modernste wapens zodat ze zich kunnen verdedigen tegen agressieve buten. Voordeel voor israel is dat ze hun leger al decennia lang op hebben kunnen bouwen en Oekraine dit binnen een paar maanden heeft moeten doen, Binnen een paar jaar zie ik Oekraine ook met de F35 vliegen.

panthoseen | 16-06-23 | 20:06

Pausmobiel

nobodiesunmighty | 16-06-23 | 20:03

Als het maar elektrisch is ,denk aan stikstof.

rein9576 | 16-06-23 | 19:56

No boots on the ground?
Lost.
Weggegooid geld dus.

Ichneumonidae | 16-06-23 | 19:54

Luxemburg

Jacktheflipper | 16-06-23 | 19:47 | 2

Ja, om te tanken.

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:52

Nee Vaticaanstad

Kattie | 16-06-23 | 22:30

Die Merkava tanks zijn een zegen voor de infanterie.
Ze zijn zo ontworpen dat er veel soldaten in die tank kunnen.
Bijzonder geschikt dus voor Oekraine, wat geen onbeperkt aantal soldaten heeft, maar wel goed opgeleid.
Daar moet je zuinig op zijn.

snapal | 16-06-23 | 19:46 | 13

@snapal | 16-06-23 | 20:23: Vrede in geheel Europa, daar ben ik voor. (jja de hele wereld) Hoe eerder vredesbesprekingen en de daaraan voorafgaande wapenstilstand hoe beter. Ik mag Oekraïne net zoveel als Rusland. Mij een Rusland 'lover' of zoiets noemen doet geen recht aan de werkelijkheid. Amen

Stinkendzadel | 16-06-23 | 21:29

@snapal | 16-06-23 | 20:21:
Hahaha, ik verdiep mij al jarenlang in dat spul uit die regio. Mocht je toevallig bij defensie zitten nodig ik je van harte uit om inderdaad eens verder te praten over dit onderwerp met een heerlijk bakje. Geen grap en altijd welkom.

Ewald1 | 16-06-23 | 21:40
▼ 10 antwoorden verborgen

Allemaal goed en wel, maar zit er een tijger in?

Nonkel Frituur | 16-06-23 | 19:42 | 4

@Peter Emile | 16-06-23 | 20:42:
Lol, ik heb zelf duizenden Esso tijgers getekend.

Mr_Natural | 16-06-23 | 20:44
▼ 1 antwoord verborgen

Steeds meer landen raken betrokken in dit spelletje poker , lees er Nostradamus maar es op na .

likmegaties | 16-06-23 | 19:40 | 14

@snapal | 16-06-23 | 20:06: Zo stellig ben ik niet hoor. Je kunt Poetin rustig een psychopaat vinden (ik denk van niet) omdat hij een oorlog begonnen is. Onzin natuurlijk, geldt voor vrijwel alle US-presidenten - die overigens ook overal een tyfuszooi achtergelaten hebben.
De kans dat Poetin aan een MAD begint is verwaarloosbaar, de kans dat de NAVO dat gaat doen is even klein.

Overigens heb ik weinig op met reaguurders die 'ontkend' schrijven en uitdrukkingen gebruiken als 'Niet meer of minder'.

Verder alle liefs hoor.
Overigens heb ik even weinig met Rusland als met Oekraïne.

Ichneumonidae | 16-06-23 | 20:23

@Ichneumonidae | 16-06-23 | 20:23: Mooi man, dat jij niks met mij op heb.
Het genoegen is geheel wederzijds.
Dus niks meer typen heh, er zijn zoveel andere reageerders, die wel in je straatje passen.

snapal | 16-06-23 | 20:26

@snapal | 16-06-23 | 20:26: Joh, ik draag alle reaguurders een warm hart toe en zeker niet alleen degenen die het met me eens zijn of wat ook.
Relax man.

Ichneumonidae | 16-06-23 | 20:52
▼ 11 antwoorden verborgen

Is het anderen ook al opgevallen dat we het nieuws over Nederlandse leveringen of bekostiging van wapens altijd uit buitenlandse media moeten vernemen?

NietHenkLooij | 16-06-23 | 19:40 | 3

Is vanmiddag gewoon verteld tijdens het Rutte uurtje.

NLgaatnaardeklote | 16-06-23 | 20:20

Leuke beelden vandaag vanuit de heuvels rond Bakhmut. Vrij schootsveld, de Ruscists zitten redelijk gefuikt, ze zijn er zo'n 7 maanden en een geschatte 70K man aan kwijtgeraakt, waarvan 20K Wagnerianen ( casualties & wounded ). Wat men een Pyrrhusoverwinning noemt.
Verder lijkt er een eerste doorbraak te zijn over de Dnjeper om een bruggehoofd te vormen maar zolang er nog geen pontonbrug over is gelegd en ze zich definitief hebben ingegraven is dat een kwestie van afwachten. Maar een eerste gaatje in de dijk lijkt eraan te komen en we weten uit ervaring wat dat tot gevolgen dat gaat hebben als je het niet tijdig dicht, als Rus zijnde.
Oftewel, voor de paniekvogels, rustig aan, volg de flow of war, laat je niet misleiden door de beelden van stukgeschoten tanks, bekijk de kaarten en bedenk, het heeft ook een tijdje geduurd voordat we Falaise gepasseerd waren.
Maak niet dezelfde fout als Harold Godwinsson destijds in Battle ( Hastings ) tegen William the Conqueror door te vroeg het gevecht aan te gaan en je linie te verlaten zonder voldoende versterkingen en het afsnijden van de vluchtroutes ( de vloot dus ). De Rus komt vroeger of later in diezelfde positie namelijk, de zuidelijke flank is dan geisoleerd en relatief eenvoudig onder controle te houden. Kilometer bij kilometer, het komt goed. Moreel bij de Oeki's is beter, er is geen verdeeldheid binnen het commando, vanwege de halvemaanvorm van het front hebben zij een kleiner gebied te bestrijken dan de Rus, hun aanvoerlijnen zijn korter en makkelijker, hun leger is moderner toegerust, kortom, geen enkele reden tot ontevredenheid.

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 19:38 | 20

@Graaisnaaiert | 16-06-23 | 20:57: Gelukkig weet je het weer terug te koppelen aan Oekraïne. Zijn we in ieder geval niet helemaal off topic.

Tashtego | 16-06-23 | 21:03

@Tashtego | 16-06-23 | 21:03:
Ik ben teveel van het uitweiden en/ of het verwijzen naar zonder fatsoenlijke uitleg waar ik op doel. Mea culpa.

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 21:10

@Nappa | 16-06-23 | 20:11:
Omgekomen en gewond heb ik het over. Dat is het totaal van de verliezen, Gewonden kunnen niet verder vechten dus zijn voor het gevecht uitgeschakeld. de standaard kill ratio is 1 op 3 a 4 dus 1 geneuvelde tegen 3 tot 4 gewonden. Dus dat heeft de strijd om Bakhmut gekost aan inzetbare mannen

Graaisnaaiert | 17-06-23 | 01:20
▼ 17 antwoorden verborgen

Waarom zijn er wel vliegtuigen die tanks vervoeren maar geen vliegende tanks?

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:34 | 5

A10 warthog.

robbie103 | 16-06-23 | 19:37

C 130 gunship.

robbie103 | 16-06-23 | 19:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zal de dag eren waarop een uitgebreid topic over vredesonderhandelingspogingen geplempt wordt.

(78 scrabble punten)

Stinkendzadel | 16-06-23 | 19:33 | 5

@Super Vaagstra | 16-06-23 | 19:39: lol

Stinkendzadel | 16-06-23 | 19:41

@Super Vaagstra | 16-06-23 | 19:38: Welk landjepik zich nog ontvouwd, laat het zo snel mogelijk stoppen.

Stinkendzadel | 16-06-23 | 19:42

Zodra de opvolger van Putin bekend is kan dat. Denk dat er eerst wat interne schermutselingen zullen ontstaan als Putin voor de laatste keer zijn kontgat heeft dichtgeknepen.

Andersdenkend | 16-06-23 | 21:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Zouden de Israeliérs hetzelfde met de Zwarte Zee kunnen doen als ze met de Rode Zee hebben gedaan?

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:33 | 1

Dat waren de echte Israëliërs. De kliek die je er momenteel hebt komt voornamelijk uit Rusland en Marokko.

Cobarde | 16-06-23 | 21:05

Schijnt dat een Russische generaal zijn manschappen (200) optrommelde. om appel te staan op een terrein.
Oekraine kreeg daar lucht van, snel werden de coordinaten doorgegeven en werd er een himar verstuurd.
Waarschijnlijk zijn er weinig overlevenden van dat bloedbad.
Russische bloggers eisen nu de executie van de desbetreffende generaal.

snapal | 16-06-23 | 19:33 | 4

@SirCharlesPoploch | 16-06-23 | 20:17: de manschappen stonden te wachten op hun generaal, er is dus een kans dat hij er nog niet was.
Wat waarschijnlijk is, anders eisen die bloggers geen executie.

snapal | 16-06-23 | 20:36
▼ 1 antwoord verborgen

Leuke link voor wie zich vanavond verveelt.
Type atoombom en locatie kiezen en hoppa je ziet meteen het effect.
nuclearsecrecy.com/nukemap/

Cornelis12 | 16-06-23 | 19:27

Waarom zijn er nog geen zelfrijdende tanks? Die lijken me makkelijker te maken want die hoeven zich niet aan de verkeersregels te houden.

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:26 | 3

Of milieuvriendelijke elektrische tanks

Cornelis12 | 16-06-23 | 19:28

Moet een land met bomen zijn

RickTheDick | 16-06-23 | 19:26 | 1

En met genoeg huizen om doorheen te rijden.

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:27


Het is duidelijk: WE gaan winnen.

Daarna is alles wel kaputt, maar dat is goed voor de economie.

Blijkbaar.

King of the Oneliner | 16-06-23 | 19:26 | 2

Yep na WO2 bloeide de economie als nooit tevoren.

Cornelis12 | 16-06-23 | 19:29

Ikea wrijft al in zijn handjes...

snapal | 16-06-23 | 20:37

"Polen als bijzonder begaan buurland ...."
Polen weet wat de Russen kunnen uitvreten en zodra de Oekraine het niet redt zijn de Russen hun buren. Wel van het niveau Schultenbrau drinkende agressieve tokkies.

Der Schnitzeljäger | 16-06-23 | 19:25 | 2

Zijn ze al. In Kaliningrad, dat de Polen trouwens hebben herdoopt in Królewiec om de Russen te pesten. Het was de Poolse naam voor Königsberg.

MAD1950 | 16-06-23 | 20:29

@MAD1950 | 16-06-23 | 20:29: Het is dus Duits en de EU moet aansturen op terugkeer naar Duitsland. Aangezien de EU zo begaan is met steden ver weg waar het niets mee te maken heeft, is het niet meer dan logisch dan dat Von der Leyen Königsberg terugeist.

Mokum Kosher | 16-06-23 | 20:41

Zolang Loekashenko de lanceercodes niet heeft, geen paniek.

Mr_Natural | 16-06-23 | 19:24 | 1

Het is toch zielig voor Loekie als hij kernwapens krijgt en er alleen maar naar mag kijken? Net of je een jongetje een hijskraan geeft waar hij niet mee mag spelen.

MAD1950 | 16-06-23 | 20:40

Leest ook zo lekker weg, zo'n handleiding in het Hebreeuws.

SNAFU | 16-06-23 | 19:23 | 1

En dat die Israëlisch dan de stickertjes bij de pedalen en knoppen hebben omgewisseld.

vladimirows | 16-06-23 | 20:58

Daarom moet Oekraine in de toekomst ook kernwapens krijgen.
En de Baltische Staten.
Die schurken uit (wit) Rusland snappen gelukkig heel goed, dat een land binnenvallen de inzet van kernwapens betekent.
Helaas snappen ze ook dat een land zonder kernwapens vogelvrij is.
Wij hoeven ons geen zorgen te maken: ook al doen die landen alsof een aanval reeel is, wij weten beter, de Navo zal nooit als eerste een land met kernwapens aanvallen.
Nog een reden om die Russen zo snel mogelijk het land uit te schoppen.
Daarna Oekraine gelijk Navo lid maken en kernwapens plaatsen.
De enige taal die criminele dictators verstaan.

snapal | 16-06-23 | 19:23 | 13

@vladimirows | 16-06-23 | 21:27: Vind ik nu nog niet, hoor. Maar in elk geval heeft Rusland bij het Memorandum van Boedapest beloofd de territoriale integriteit van Oekraïne te respecteren en heeft het zich weer eens niet aan zijn beloften gehouden. We zien dus wat de beloften van Rusland waard zijn. Net zoveel als die van Hitler in 1938.

MAD1950 | 16-06-23 | 21:57

@MAD1950 | 16-06-23 | 21:57: 'Beloftes' uit 1994. Onze eigen minpres verbreekt al beloftes na 2 weken, dus dit een btje selectieve verontwaardiging. "There are chemical weapons in Irak". Tot zover de waarheidsgetrouwdheid van een UK en USA. Ik zie die Verhofstad en Van Baelen nog staan vuistje zwaaien in Kiev.
Het voorspel was erg lang. Wat was de belofte van het Westen/ navo ook alweer? Oja: We schuiven geen meter op richting Rusland. Hoeveel landen zijn er sinsdien onder eu/ nato invloed gekomen?
Tot zover de waarde van onze beloftes.

vladimirows | 17-06-23 | 00:39

Onzin. Geen eens zin om uit te leggen waarom.

Psoglav | 17-06-23 | 00:43
▼ 10 antwoorden verborgen

"Israel exporteert voor het eerst in haar jonge geschiedenis het eigen main battle tank platform naar het buitenland."

Een welgemeend mooi!

Wij hebben gelukkig de eigen defensie wel op orde. Tanks, vliegtuigjes, vuurwapens: we maken het zelf.

Frau_Ferkel | 16-06-23 | 19:23 | 1

Kunnen ze niet iemand sturen die bij lukashenko en putin de wodka kan " spiken"

James_t_kruk | 16-06-23 | 19:23

Ik hou het bij de Technics mk-2...

Pa Nadol | 16-06-23 | 19:22

Wat fijn dat er weer met geld wordt gestrooid richting Oekraïne en ondertussen Defensie kapot bezuinigd. Immigratie en Oekraïne is heilig, al uw taxpoet moet daar heen.

MrFloppy1986 | 16-06-23 | 19:21

Wordt Rusland nu eigenlijk als Europees land beschouwd?

RandyBiel | 16-06-23 | 19:16 | 4

Geografisch tot aan de Oeral dacht ik. Cultureel gezien heb ik het altijd wel als Europees gezien.

Tashtego | 16-06-23 | 19:24

Belarus is EU gebied, dat zou wel de plottwist van de eeuw zijn.

"Belarus: EU restrictive meaures
Sanctions in response to involvement in Russia's military invasion of Ukraine
The EU condemns in the strongest possible terms Belarus' involvement in Russia's unprovoked and unjustified military invasion of Ukraine. In response to Belarus' actions, the EU has adopted a variety of measures in 2022, including:

individual and economic sanctions targeting 22 people
restrictions on trade
a SWIFT ban for five Belarusian banks
a prohibition on transactions with the Central Bank of Belarus
limits on the financial inflows from Belarus to the EU
a prohibition on the provision of euro-denominated banknotes to Belarus"

keistad | 16-06-23 | 19:24

Voor de helft. Tot aan de oetal, alles daarachter is Azie.

BoerKoekoek | 16-06-23 | 20:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dus zo voelden de menschen zich in de jaren 30. Vol afstevenend op een wereldoorlog en het gros heeft het nog niet helemaal door. Lekker hoor.

Wiezewalakristalix | 16-06-23 | 19:16 | 8

Wees dankbaar en eervol naar zij die zijn gestorven voor UW vrijheid. In het oosten troffen ze het een stuk minder met de Russen.

Psoglav | 17-06-23 | 00:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Dan moet het wel Germania zijn.

Ambiorix | 16-06-23 | 19:15

Zwitserland gaat zijn leopards terugverkopen aan duitsland. Merkava's voor in de plaats?

BoerKoekoek | 16-06-23 | 19:13

Polen zal ze waarschijnlijk zelf houden want ze zien daar in tegenstelling tot Nederland wel het nut van moderne tank eenheden.
De Leopard's zullen wel naar Oekraine gaan plus de restanten van de diverse T72 modellen. Met de Merkava, de M1 en de K2 heeben ze dan weer zo'n 600 moderne tanks. En van de K2 gaan er nog eens 820 in Polen zelf gebouwd worden. Voor export naar Oekraine of andere Navo landen?

klaas24 | 16-06-23 | 19:12

"Ukraine will receive 14 additional Leopard 2A4 MBTs. Denmark and the Netherlands will finance the purchase"

Ik kom zelf niet uit Groningen, maar het moet toch zuur zijn als er hier een paar lezen. Geen lid van de EU, geen lid van de NAVO, het geld klotst duidelijk tegen de plinten op maar jij in je verzakte woning kan ongezien de tyfus krijgen.

keistad | 16-06-23 | 19:12 | 5

Het een sluit het ander niet uit, Kei. Het is meer een kwestie van wil versus onwil, het nemen versus het afschuiven van je verantwoordelijkheid etc. etc.
Maar ik weet dat jij tegen de steun aan Oekraine bent, om wat voor reden dan ook dus dit is slechts een gezocht causaliteitsargument.

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 21:41

@Graaisnaaiert | 16-06-23 | 21:41: "ik weet dat jij tegen de steun aan Oekraine bent, om wat voor reden dan ook"

Nog niet gek lang terug was dat de meerderheid. Heeft meerdere redenen, één daarvan is ernstige corruptie. Maar het was een geldend democratisch besluit wat weer genegeerd is.

"Het opkomstpercentage van de kiezers was 32,28%. Dat was meer dan 30%, dus de kiesdrempel werd gehaald: het referendum is geldig. De meerderheid van de kiezers stemde tegen (61%)."

keistad | 17-06-23 | 05:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Naar Nederland?

prutsclown | 16-06-23 | 19:10

met een d..

flupsen | 16-06-23 | 19:10

Verbaast me eigenlijk, dat die ouwe Vlad zo lang wacht met het inzetten van wat (kleine) nukes in Oekraïne. Maar ja, hij heeft ook 14 jaar lopen dreigen voordat-ie daar een keer naar binnen ging.

Michaela85 | 16-06-23 | 19:10 | 2

Ze zijn nu druk bezig alle corrosie uit de stekkerverbindingen te poetsen. Kan effe duren.

Der Schnitzeljäger | 16-06-23 | 19:28

Zijn leger in Oekraïne wordt dan vernietigd door de NAVO luchtmacht, inclusief de Zwarte Zeevloot.

Psoglav | 17-06-23 | 00:40

200 tanks. Is leuk, Alleen de reis naar Pole n is nogal een probleem. Dat moet per boot.
De Middellandse Zeevloot van Rusland ligt er ook nog. Hoewel ik niet denk dat Rusland het aandurft om een Israelisch schip aan te vallen. Dan is zo de hele Middellandse Zeevloot naar de kelder.

Haberdoebas | 16-06-23 | 19:10 | 6

@Met_baard | 16-06-23 | 19:29: Best knap 2 Abrams (ca 60+ ton) in een C-130 met ca. max. 17,500 kg laadvermogen. Met een C-5 Galaxy lukt het wel

trac | 16-06-23 | 20:56

Rusland heeft geen Middellandse Zeevloot en Turkije bepaalt of hun oorlogsschepen wel of niet van de Zwarte Zee onze kant op mogen komen. Zie Montreux Conventie.

Psoglav | 17-06-23 | 00:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi spul. Jammer dat er geen mannen meer zijn van het kaliber Michael Wittmann of Jochen Peiper om dat tuig te bemannen.

Guldenroede | 16-06-23 | 19:10 | 4

Ik vind het eigenlijk heel goed dat die twee er sowieso niet zijn. Ik herdenk hen altijd op 5 mei.

Mokum Kosher | 16-06-23 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat Nederland ook nog eens geld uitgeven aan de eigen strijdkrachten, of kopen we alleen shit dat door Rusland meteen naar de gallemiezen kan worden geblazen?

nos.nl/artikel/2479181-luchtmacht-leg...

Met_baard | 16-06-23 | 19:07 | 11

Russen gaan echt geen conventionele oorlog met tanks en kanonnen met de NAVO aan. Als er oorlog tussen NAVO en Rusland komt dan is dat nucleair. Dus NL kan beter in wat A-bommen investeren.

johnelec | 16-06-23 | 20:15

@Met_baard | 16-06-23 | 20:13:

Ik vind dit zo respectloos naar ons leger. Zooitje oude zeikende zeurende mannetjes die elke keer hetzelfde vertellen maar geen flauw idee hebben wat het Nederlandse leger moet gaan doen straks en waarom het de tanks heeft verkocht. Ga alsjeblieft iets nuttigs doen zoals leren wat ons leger moet kunnen straks. Of zwijg maar gewoon.

Psoglav | 17-06-23 | 00:38
▼ 8 antwoorden verborgen

the best tank in the world

win | 16-06-23 | 19:06

Kan niet anders of dat is Andorra..

superb_de_lux | 16-06-23 | 19:05 | 2

Of vaticaanstad. Heeft de swiss guard ook wat speeltjes

James_t_kruk | 16-06-23 | 19:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland