Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politie & OM: 'Boeven vastzetten lost niets op'

Okee beetje gechargeerde kop, maar hij klopt wel!

Binnenkort in het hart van het fluistercircuit waar Belgenblaadjes & Publieke omroepen hun berichtgeving afstemmen met de macht, bovenstaand debat. En hee, meteen maar de nuance: natuurlijk los je via het strafrecht geen geestelijke mankementen op, gaan recidivisten na hun vrijlating meteen weer op het boevenpad, blijven junks altijd naar de onderkant trekken en beslecht je zelfs geen burenruzies door Gerda van hiernaast twee weken in beperkingen vast te houden nadat ze al je coniferen uit de over hun erfgrens hangende heg getrokken heeft. Maar toch maar toch maar toch, flitsen bij deze aankondiging allemaal beelden door ons hoofd van supermarkten in "blauwe" Amerikaanse steden, waar het strafrecht zich ook heeft teruggetrokken uit de misdaadbestrijding, en de handhaving tegen straffeloze plunderingen derhalve ook. Ook in Nederland geeft een debat over het schrappen van strafrecht in ruil voor een focus op "maatschappelijke problemen" een beetje de smaak dat slachtoffers het steeds vaker zullen moeten gaan slikken dat hun dader geestelijk gemankeerd, toxicologisch bedwelmd of gewoon chronisch onverbeterlijk is. Nee, strafrecht is niet de oplossing voor alle maatschappelijke problemen, maar maatschappelijke problemen verdwijnen ook niet door het strafrecht stilletjes uit de som der delen te verwijderen. Maar hee, misschien moeten we even de brave burgerblogger uithangen en gewoon het debat op 22 juni afwachten. De police line-up is redelijk onverdacht!

Reaguursels

Inloggen

Criminaliteit kun je smoren door het vies onaantrekkelijk te maken, dus varkensvoer in de gevangenis en criminaliteits verheerlijking aanpakken.

Kan er nog wel 10 bedenken...

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:47

Natuurlijk is er geen straatcrimineel te bekennen waar de heertjes in de foto zelf wonen en kunnen de kinderen veilig op straat spelen.

EnNouJijWeer | 15-06-23 | 00:56

Tenzij je ze nooit meer loslaat....

JP1973 | 14-06-23 | 23:54

Gevangenis is niet de oplossing voor alles, maar wel voor heel veel boeven. Want die kunnen dan niet hun destructieve werk doen. Hou het simpel dat werkt het beste.

dijkbewaker | 14-06-23 | 22:31

Strafrecht is een oplossing voor alles wat strafrechtelijk gezien wetten overschreid.
Het is een onderdeel van het " handhaven" van de wet..

Andere onderdelen zijn ondermeer te vinden "vooraf" in plaats van achteraf: bijvoorbeeld als je kansloze illegalen niet binnenlaat, dan hoef je ze als ze afgewezen worden en in de illegaliteit belanden, niet te bestraffen als (ik zeg als) ze crimineel gedrag vertonen.

Toon Emmils | 14-06-23 | 21:10

Strafrecht is inderdaad niet de oplossing voor alle maatschappelijke problemen. Het is wel de oplossing voor debielen die de wet overtreden.

Mokum Kosher | 14-06-23 | 20:27

Ik zou als ik een nabestaande zou zijn het wel op prijs stellen als de dader gewoon strafloos weer de straat op gestuurd zou worden.

zoalsikhetzeg | 14-06-23 | 20:25 | 1

Wel graag een seintje wanneer en waar zou dan zeer gewaardeerd worden.

Toedels | 14-06-23 | 22:21

Legaliseer alles, dan zijn de problemen opgelost.

Swoop | 14-06-23 | 19:56 | 1

Complete anarchie, aldus. De natte droom van links als ik mij niet vergis.

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:31

Een straf moet een straf zijn, en geen "oplossing".

BrabantiaNostra | 14-06-23 | 19:40

“De politie heeft in 2020 2894 hennepkwekerijen ontmanteld. ” bron: Politie
2894: 365 dagen = 8 per dag.

Hier helpt het strafrecht niet meer. De pakkans is klein, de winst is groot, en het duurt twee jaar voordat het OM een tenlastelegging heeft opgesteld.

theo-is-dood | 14-06-23 | 19:22 | 2

Mooi toch, in Zuid Limburg had bijna iedereen een wietplantage.

Vergeten en achtergesteld door Den Haag moesten ze wat.

Gedoogbeleid sloeg toch al nergens op, de Wiet komt ergens vandaan, een blower is vaak ook relaxed.

Wattman | 14-06-23 | 19:26

Het is dan ook kolder ‘n plantje kweken te verbieden... hennep kun je ook nog kleding, zeilen en touw van maken. Dit deden de mensen al eeuwen lang.

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:34

Strafrecht past zoooo niet bij nederland. Ik zeg: cancellen!

Proud Infidel | 14-06-23 | 19:22

Iemand hem l gemàakt?
Rutte is niet de oplossing voor alle problemen.

Helpmedan | 14-06-23 | 19:19 | 2

l = al

Helpmedan | 14-06-23 | 19:20

Volgens mij is hij het probleem voor alle oplossingen.

MAD1950 | 14-06-23 | 19:54

"Defund the police" komt hier vanuit de politie zelf! Valt mee dat ze geen ACAB shirts dragen bij het OM.

MeppieRocks | 14-06-23 | 19:13

Ik heb met uitstekende cijfers een Bachelor Rechtsgeleerheid afgerond, maar ik kon het daarna niet opbrengen om nog een Master te doen. De dichtgetiktheid en wereldvreemdheid die ik bespeurde bij sommige docenten en vele tekstboeken maakten me murw. Vergelding zou bijvoorbeeld een pervers motief achter straffen zijn: hoe verder ik in de studie kwam, hoe meer vanzelfsprekend werd aangenomen dat ik daar ook van overtuigd was. Uhh nee. Daar ben ik het totaal niet mee eens, maar voor mijn cijfer zal ik tijdens mijn tentamen maar doen alsof.

stampertje85 | 14-06-23 | 19:12 | 6

@theo-is-dood | 14-06-23 | 19:28:

Nee want dankzij jouw belastingontduiking kunnen er minder gevangenissen, TBS klinieken en rechters worden gefinancierd. Wellicht neem je dat op de koop toe maar karma is a bitch..

Wattman | 14-06-23 | 19:32

Wattman, zet dit nu eens procentueel uiteen en je tegel valt om.

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Boeven horen in de bak. Of ze er beter van worden of niet doet niet ter zake, het gaat er maar om dat ze de samenleving een tijdje niet langer kunnen terroriseren.

Guldenroede | 14-06-23 | 19:06 | 1

Maar dat is gezond verstand. Dat wordt er zorgvuldig uit geïndoctrineerd tijdens de opleiding tot rechter.

Tapu | 14-06-23 | 19:18

Sluiten drugspand | Wet Damocles
Artikel 13b Opiumwet – ook wel aangeduid als de Wet Damocles – biedt de burgemeester de mogelijkheid om drugshandel te bestrijden door middel van het opleggen van een last onder bestuursdwang.

Gebruikmaking van deze bevoegdheid vereist dat er in een woning of lokaal of op een daarbij behorend erf sprake is van (1) drugshandel, (2) aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs of (3) aanwezigheid van voorwerpen of stoffen waarvan betrokkene weet of ernstige reden heeft te vermoeden dat zij bestemd zijn voor bijvoorbeeld het telen of bereiden van drugs. De last onder bestuursdwang betreft in de regel de (gedeeltelijke) sluiting van de woning of het lokaal.

— Kortom, vele malen efficiënter dan een henneptelertje twee jaar na de strafbare feiten een dagvaarding sturen.

theo-is-dood | 14-06-23 | 18:53 | 1

Vandaar dat ze ook allemaal in gehuurde panden opduiken. Dan heeft enkel de verhuurder hinder. Zelfde laken en pak met huurauto’s in deze scene trouwens. Geen last van groot risico en kapitaalverlies.

theo moet nog wat beter nadenken voordat hij z’n stelling poneert.

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:41

Met het risico dat ik de rest van de reaguurders over me heen krijg, snap ik deze redenering wel. Het strafrecht helpt maar deels om maatschappelijke problemen op te lossen. Als je geen maatregelen meer neemt om criminaliteit te voorkomen door bijvoorbeeld echte kansgelijkheid te creëren, psychische zorg te bieden (eventueel met bemoeizorg), preventie van verslaving, voorkomen van armoede/schulden, etc. is het strafrecht alleen maar bedoeld om 'recht te doen aan slachtoffers' en de maatschappij een tijdje te beschermen. Hetzelfde geldt voor interventies na de detentie. Het strafrecht is slechts een deel van de oplossing.

Ook het handhaven van wetten speelt een rol. Kijk naar de voetbalwet. Op papier de strengste wet in Europa. Maar als je het gebiedsverbod niet handhaaft en de meldingsplicht niet uitvoert, moet je niet vreemd opkijken als mensen zich blijven misdragen. Hiermee wil ik beslist niet zeggen dat de daders een 'slachtoffer' zijn, maar de overheid heeft hier ook een verantwoordelijkheid in.

Ik ben beslist niet voor het niet of mild straffen van de daders. Wat mij betreft mag er strenger gestraft worden als afschrikmiddel en hoeft er bij de strafbepaling veel minder gekeken te worden naar de persoonlijke omstandigheden.... maar wel met preventieve maatregelen vooraf en nazorg achteraf.

Willy_Wuiles | 14-06-23 | 18:46 | 4

TBS blijkt relatief effectief te zijn als je naar recidive cijfers kijkt. In een VVD wereld kijk je dan ook naar het prijskaartje. Rutte bezuinigde 3 TBS klinieken weg maar de rechters delen steeds meer TBS uit dus is er een tekort.

Het redelijke gevoel van veiligheid voor goedwillende burgers maar uiteindelijk wordt het natuurlijk dagelijks onveiliger met steeds meer verliezers in een maatschappij. USA als lichtend voorbeeld...

Wattman | 14-06-23 | 18:58

Er is hier dan ook sprake van een valse dichotomie.
Je moet maatschappelijke problemen oplossen EN streng maar rechtvaardig het strafrecht inzetten. Het si niet alsof we moeten gaan kiezen voor één van de twee. Althans, dat mag ik hopen. Dit is Nederland, dus weet ik veel...

Tapu | 14-06-23 | 19:23

Tapu, dit zijn de tegels! En, en oplossingen.

Unsinkable-Sam | 15-06-23 | 03:44
▼ 1 antwoord verborgen

Strafrecht is er om niet-functionerende individuen uit de maatschappij te halen zodat de maatschappij beter kan functioneren. Als straffen niet werkt, mogen ze parkeerboetes ook afschaffen.

zwarte_weduwe | 14-06-23 | 18:27 | 1

Do The Math?

Ten eerste hebben we te weinig gevangeniscellen, ten tweede te weinig personeel en ten derde lopen er veel te veel idioten, asocialen en criminelen los.
We slagen er niet eens in om veroordeelde criminelen met een buitenlandse nationaliteit terug naar hun thuisland te sturen!

theo-is-dood | 14-06-23 | 18:57

We hebben het CBS om misdaad jaar op jaar te doen zakken. Een blinde kan zien dat dat uiteraard niet klopt maar toch zullen er goedgelovigen zijn die het voor waar aannemen.

Wattman | 14-06-23 | 18:27

Tijdens ons huwelijksreis zo 30 jaar gelden hebben een tour gemaakt door de zuidelijke staten van de VS.
Dan heb ik het niet over fluffie zonnig Florida, maar over Alabama, Tennessee en Mississippi. Zuidelijker gaat u het niet krijgen

Langs de kant de nodige gevangenen die een taakstraf uitvoerde in de beruchte chaingang. Letterlijk aan elkaar geketend met1 cipier die op een dikke pickup truck stond met een shotgun en een bijtgrage hond. Hield de boel zo in zijn eentje in de gaten.

Die gast zag er zo relaxed uit, met een uitstraling 'me mij maak je de pis niet lauw'.

Was behoorlijk indrukwekkend en vooral afschrikwekkend.

Rotterdammert1965 | 14-06-23 | 18:23 | 2

Cool hand Luke ?

Wattman | 14-06-23 | 18:28

Vanuit het perspectief van de boef niet, maar van de gewone burger dan ?

HaaiBaai | 14-06-23 | 18:21

Boeven vastzetten lost niets op, boeven vrij rond laten lopen ook niet.
Wat is de oplossing?

Zeurders | 14-06-23 | 18:20 | 2

Vrijwillig vastzetten?

Prinsemarij | 14-06-23 | 18:23

Zet ze aan het werk! Kanalen laten uitgraven met een theelepel.

Dampende_aardappel | 14-06-23 | 18:37

Het bestuursrecht wordt steeds vaker ingezet. Voorbeeld hennepplantages; daarvoor wordt het strafrecht nauwelijks meer ingezet. Na een onderzoek door RIEC of Bibob of Finec - wordt bestuursrecht ingezet. Dus wordt je bedrijf gesloten door de gemeente, wordt je door de woningbouwvereniging uit je huis gezet, wordt de vergunning van je snackbar/café/vakantiepark ingetrokken en wordt je electriciteit afgesloten.
Veel goedkoper dan het strafrecht waarbij het falderappes ook nog een gratis advocaat krijgt toegewezen.

theo-is-dood | 14-06-23 | 18:20

Boeven loslaten lost ook niets op...5 ploegendienst niet iets voor het OM?
Nightcourt... gooi maar een balletje op.

BL!ZZ | 14-06-23 | 18:19

Politie & OM: 'Boeven vastzetten lost niets op'

Dit beleid wordt toch al 50 jaar gevoerd?

Rotterdammert1965 | 14-06-23 | 18:14

Misschien eerst eens bouwen aan een adequaat opererend rechtssysteem. Nee geen mensen te weinig. Mensen doen waarschijnlijk de verkeerde dingen!

B2 | 14-06-23 | 18:10 | 1

Het debat lijkt constant te gaan over criminelen en het niet helpen van straffen. Maar wordt een straf ook niet opgelegd om het slachtoffer genoegdoening/ bescherming te geven en de samenleving te beschermen? Niet straffen helpt zeker niet. Al helemaal niet omdat je in Nederland nauwelijks rechten hebt om jezelf of geliefden te beschermen tegen geweld. Zelden accepteert een rechter noodweer, of zelfverdediging.

drummer1 | 14-06-23 | 18:18

Hoezo worden boeven in Nederland vastgezet. Heb ik iets gemist de afgelopen 20 jaar?

Southpark | 14-06-23 | 18:06

Strafrecht is niet de oplossing voor alle maatschappelijke problemen. Soms moet je het zelf regelen.

Deflatiemonster | 14-06-23 | 17:59 | 4

@TanteJuut | 14-06-23 | 18:13: Dat soort zaken moet je natuurlijk niet aankondigen op social media.
Maar goed, als strafrecht het laat afweten, waar betaal ik dan belasting voor?
Het lijkt er op dat de overheid aanstuurt op het recht van de sterkst. Dan krijg je dit soort reacties.

Deflatiemonster | 14-06-23 | 18:32

@Deflatiemonster | 14-06-23 | 18:32: Om, zodra die sterksten de boel over dreigen te nemen, geen andere keuze hebben dan een totalitaire politiestaat a-la China.

En het plebs klapt dankbaar, niet beseffende dat deze maatschappelijke ontwrichting al decennia gedoogd(als niet georkesteerd) wordt door t kabinet.

Dit zit al langer in de pijplijn dan ik leef, trust me.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 19:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoeb zo het donkerbruine vermoeden dat dit de aanloop is om de schapen warm te maken voor het invoeren van gezichtsherkennende camera's + Social Credit Score als dé oplossing en dat men dat met gejuich en applaus gaat ontvangen.

Rest In Privacy | 14-06-23 | 17:52 | 4

Gezichtsherkenning werkt uitstekend in Israël. Ik snap niet waarom die techniek niet wordt ingezet in Nederland. We zouden een criminele probleemwijk (opblazen geldautomaten) als Kanaleneiland digitaal kunnen afgrendelen.

Zie: Israel is increasingly relying on facial recognition in the occupied West Bank to track Palestinians and restrict their passage through key checkpoints, according to a new report, a sign of how artificial-intelligence-powered surveillance can be used against an ethnic group.

At high-fenced checkpoints in Hebron, Palestinians stand in front of facial recognition cameras before being allowed to cross. As their faces are scanned, the software — known as Red Wolf — uses a color-coded system of green, yellow and red to guide soldiers on whether to let the person go, stop them for questioning or arrest them, according to the report by Amnesty International.

theo-is-dood | 14-06-23 | 19:05

@theo-is-dood | 14-06-23 | 19:05: Dat is gewoon 15-minute cities on steroids.

Ik laat me nog liever shanken door Mo & z'n gang.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 19:31
▼ 1 antwoord verborgen

Heb nog nooit gehoord van iemand die een winkel overviel terwijl hij in Huis van Bewaring zat.

Misschien is het probleem dat men daar te kort in zit. Of dat het te moeilijk is om daar in te komen

frickY | 14-06-23 | 17:48

De vraag is ook niet of opsluiting de boeg helpt maar of de opsluiting de maatschappij genoegdoening geeft. Dat is waarom er rechtspraak is, niet om de dader te helpen...

WellusNietus | 14-06-23 | 17:46

Kumbaya my Lord, Kumbaya….

wezen | 14-06-23 | 17:46 | 2

Hakuna Matata?

TanteJuut | 14-06-23 | 17:47

Faria, Faria, Faria, Faria, Faria!

Ruimedenker | 14-06-23 | 18:10

Gewoon mega gevangenissen. Muur van twintig meter hoog, 5 x 5 km, ruimte voor 2+ miljoen gevangenen. Laat ze zelf groente kweken anders hebben ze niks te eten. Gewoon daar laten wegrotten iedereen die voor 3de keer in aanraking komt met politie.

Blaffendehond | 14-06-23 | 17:45 | 2

U beschrijft de Randstad

Ing. eslapen | 14-06-23 | 17:49

@Ing. eslapen | 14-06-23 | 17:49: De weinige zonder strafblad in de Randstad zijn de loslopende paprika's die geplukt worden

Rotterdammert1965 | 14-06-23 | 18:17

Heeft een foeigesprek ooit wat opgelost?

bijna_raak | 14-06-23 | 17:41

Er zitten in de OM ook al van die zwakke broeders (pisnichten) zoals velen in de politiek.
Criminelen en loslopend tuig kan in Nederland er maar oplos moorden, alles vernielen, oudere personen bestelen en bedriegen.
De straffen zijn veel te matig en het kan zeker veel en veel harder.
Gewoon op water en brood en met 10 personen in een stink hok, dat gaat de criminaliteit omlaag.
Ook die vluchtelingen in Ter Apel die zich niet houden aan de regels, bikkel hard straffen en met 10 man in een stink hok.

loekdeleeuw | 14-06-23 | 17:38

Politie moet niet praten maar boeven vangen.

thanseeuwen | 14-06-23 | 17:37 | 1

Een begrijpelijke misvatting, maar de politie houdt zich nauwelijks bezig met boeven vangen.
Lees eens wat onderzoeken van het WODC. De politie houdt zich bezig met geluidsoverlast, weggelopen huisdieren en vooral voetbalsupporters (=openbare orde).

Boeven vangen vereist slimme, vooral academisch geschoolde specialisten. Die zijn er eenvoudig niet;
Zie De gekooide recherche
het ware verhaal achter de matige prestaties van de Nederlandse opsporing
Auteur: Michiel Princen

Inmiddels gratis in pdf te vinden

theo-is-dood | 14-06-23 | 18:11

Strafrecht is niet de oplossing. Dit collectief gaat dus binnenkort iets brengen waar we al eeuwen niet aan gedacht hebben. Is er een pil gevonden? Een magische therapie? Een hersenoperatie? A Clockwork Orange? Sta te popelen hier.

TanteJuut | 14-06-23 | 17:36 | 5

Het bestuursrecht wordt steeds vaker ingezet. Voorbeeld hennepplantages; daarvoor wordt het strafrecht nauwelijks meer ingezet. In plaats daarvan wordt je huis gesloten door de gemeente, wordt je door de woningbouwvereniging uit je huis gezet, wordt de vergunning van je snackbar/café/vakantiepark ingetrokken en wordt je electriciteit afgesloten.

Veel goedkoper dan het strafrecht waarbij het falderappes ook nog een gratis advocaat krijgt toegewezen.

theo-is-dood | 14-06-23 | 18:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja, dat snapt iedereen met verstand ook wel.
Maar als je de maatschappij niet tegen geboefte beschermd gaan ze op een gegeven ogenblik tegen je stemmen en dan moet je iedere keer weer het volk voor domme populisten en extreemrechts uitmaken.
Dat gaat ook een keer vervelen.

funda | 14-06-23 | 17:30 | 1

t, ei.

funda | 14-06-23 | 17:30

Er veevoer van maken wel.

sokkenpluisje | 14-06-23 | 17:29

Oud nieuws. Hemelbestormers strafrechthervormers.

mountain_saint | 14-06-23 | 17:28

Saudi-Arabie en andere moderne golfstaten hebben anders hun law en order goed in orde , maar dan middels sharia en hakblok

HetOorAakel | 14-06-23 | 17:28 | 2

Ze kennen hun pappenheimers daar - wij nog maar amper.

funda | 14-06-23 | 17:41

In Saoedi-Arabië zijn de dictatoriale machthebbers de allergrootste criminelen

theo-is-dood | 14-06-23 | 19:08

Tjsa, dat leren studenten al in hun eerste jaar. Het strafrecht is een ultimum remedium.

Het OM heeft in Nederland daarnaast gelukkig de keuze of het al dan niet een onderzoek en vervolging instelt. Maar net als dat we 17 miljoen bondscoaches hebben, waant half Nederland zich ook officier van justitie wanneer dit soort zaken worden besproken. Mag allemaal, maar het is voor mij net zo interessant als wie er eigenlijk in het doel van Oranje moet staan.

BobDobalina | 14-06-23 | 17:26 | 1

Noppert uiteraard

TanteJuut | 14-06-23 | 18:11

Er is een cultuurgebonden methode die wél werkt;
Die zorgt ervoor dat ze zich wel wachten weer wat uit te vreten;
De Marokkaanse !

A333aan | 14-06-23 | 17:25 | 2

Toch is er best wat te zeggen voor de sharia. "Zo jochie, kun jij je handjes niet thuishouden? Kap, kap, handjes eraf!"

MAD1950 | 14-06-23 | 17:27

Het is niet voor niets dat ze in die landen die rechtsvorm en straffen hebben ingevoerd.
Probleem begint pas als ze hier komen wonen in onze rechtsstaat.
Die is nooit meegegroeid met de 'welkom-welkom-idealen'.

funda | 14-06-23 | 17:35

Ik heb net mijn bekeuring voor te hard rijden verscheurd want dat helpt toch ook niet.

jan-lul-de-behanger | 14-06-23 | 17:23 | 1

Wel netjes een brief naar het CJIB sturen met een verwijzing naar het debat ;)

Ing. eslapen | 14-06-23 | 17:24

Op het moment dat Sicilië bevrijd was door de Amerikanen was de mafia weer operatief, misschien is de rechtstaat niet zo'n heel goed idee achteraf.

uisge baugh | 14-06-23 | 17:22 | 4

@funda | 14-06-23 | 17:42:
Lees eens wat over Cesare Mori, de IJzeren Prefect. Die had de maffia op Sicilië tijdens tijdperk Mussolini vrijwel uitgeroeid.

theo-is-dood | 14-06-23 | 19:10

@funda | 14-06-23 | 19:18: Nee, wat hij schrijft klopt. De maffia was inderdaad uitgeroeid of gevlucht. De VS, die streden voor vrede, democratie, vrijheid en rechtvaardigheid, lieten de maffia weer binnen in ruil voor hulp bij de landing op Sicilië. Bevrijd van de moffen en Mussolini, kon de bevolking rechtvaardigheid ondergaan middels prostitutie, afpersing en beschermingsgeld. En moord.

Arachne | 14-06-23 | 23:31
▼ 1 antwoord verborgen

Also Also Also
Vroegah.... ging je als kind jongere doen wat een oudere of oom agent je vroeg ... of anders
Dat of anders is al jaren zoek er zijn geen consequenties meer voor acties
Sluit Gerda idd maar twee weken in beperkingen op na een aaanval op je coniferen.. en ze doet het waarschijnlijk nooit meer

Maar een beetje meer Compte de Monte Christo niet in dat 5 sterren hotel dat nu bajes heet.

Korter straffen ... maar veel zwaarder ... zodat er een afschrikwekkende werking uitgaat.

Winkeldiefstal 1: 3 dagen water en brood
Winkeldiefstal 2: 6 dagen water en brood
Winkeldiefstal 3: 12 dagen water en brood
Winkeldiefstal 4: 24 dagen water en brood
etc etc
en fuck amnesty international heel hard met dat ding uit 7 deadly sins

Ed Redbird | 14-06-23 | 17:22 | 1

Oud vrouwtje oplichten 1: 3 jaar water en brood
Oud vrouwtje oplichten 2: 6 jaar water en brood
Oud vrouwtje oplichten 3: 12 jaar water en brood

zokanhetookja | 14-06-23 | 17:38

Loopt hier nu zo veel games binnen xelNdshrenzen dat politieen justitie er ook geen rechtsorde meer van kun enmaken.fstiseigenlink wat erstaat

adhd-je | 14-06-23 | 17:22 | 5

Heerlijk als mensen meer fouten maken in hun comment alsdan ik. Dank!!

Patje | 14-06-23 | 17:46

@Here's Freddy | 14-06-23 | 17:59:
Haha, als ik met een bedrijf een uitje hebt en iemand doet gekker en zatter dan ik dan val ik niet op!! Niemand die het de volgende dag dan over mij heeft bij de koffieautomaat.

Patje | 14-06-23 | 18:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp het al. "Onze" overheid is ons aan het voorbereiden op de vrijlating van arme, zielige mensen als Mohammed Bouyeri en Gökmen Tanis. Want strafrecht helpt toch niet.

MAD1950 | 14-06-23 | 17:21 | 2

Hoezo lost het niets op opsluiten die gekken niet leuk voor de daders, maar zo voorkom je wel toekomstige slachtoffers. We betalen genoeg belasting en daar willen we veiligheid voor terug. Jammer voor de verwarde personen dan.

ebonk | 14-06-23 | 17:29

Gökmen krijgt excuses van de koning en een Eurorail-abbo.
Met wat geluk probeert hij dan weer zoiets in Frankrijk.

funda | 14-06-23 | 17:45

Als dit nu een opmaat is om het CJIB op te heffen...

Ing. eslapen | 14-06-23 | 17:18 | 1

CJIB is te mooi verdienmodel. Gratis geld voor de overheid.

Zaadstaaf | 14-06-23 | 17:32

Betalen wij al die nogal dure lui voor dat oeverloos lange gezever?
Politie: Henk van Essen (Politie),
Ruud Verkuijlen (VVD),
Songül Mutluer (PvdA) en
Pim van Uchelen (Partners voor Jeugd).
OM: Rinus Otte (OM),
Anne Kuik (CDA),
Johan Bac (Reclassering Nederland)
Lilian Helder (PVV).
Rechtspraak:
Peter Pulles (Raad voor de rechtspraak),
Lisa Westerveld (GL),
Rein Jan Hoekstra en
Ruud Verkuijlen (VVD).

Steek je handen maar eens uit de mouwen en ouwehoer maar met je top-ambtenaren. Zijn niet voor nixxx beroeps-zwetsers geworden, met de poten op t bureau.

dickwvf | 14-06-23 | 17:18 | 2

O ja, Rinus Otte. Die gaf als rechter een sadistische verkrachter strafvermindering. Daarna mocht die verkrachter vrij rondbanjeren in de omgeving van Bilthoven en vermoordde hij daar Anne Faber. Michael Panhuis heette die arme, zielige crimineel die van Rinus Otte strafvermindering kreeg.
En nu komt diezelfde Rinus Otte ons vertellen dat strafrecht zinloos is.

MAD1950 | 14-06-23 | 17:25

Ik kan die Lisa Westerveld niet uitstaan, sorry., het moest er even uit;

pbs.twimg.com/media/FyRbIWdWwAIh7SL?f...
islam importeren of kiest ze voor vrijheid? Ze weet het zelf niet en doet maar wat. Om te kotsen.

"En iedereen moet groen zijn maar ik ga naar de Zwarte Cross en daar mag je niks over zeggen want dat doe ik al mijn hele leven"

Patje | 14-06-23 | 17:26

Nieuwe stijl gevangenis, verplicht productiewerk anders isoleercel, kosten van gevangenis verhalen voor zover mogelijk op de dader door zijn eigendommen(auto, huis, inboedel) te onteigenen en verkopen. Terugkeer in de maatschappij niet ff een kamertje ergens in een betrokken gemeente, maar in een halve zeecontainerwoning op een terrein met een avondklok. Verplicht werken door laten gaan tot ze zelf een betaalde baan hebben gevonden. Kunnen ze zelf sparen om er weer uit te komen mochten ze hun sociale status willen verhogen.

Ploertendodert | 14-06-23 | 17:15 | 1

Kan ik op u stemmen?

zwenkwieltje | 14-06-23 | 17:16

Duh, daar hebben ze gelijk in, met de echte, enige oplossing moeten we aan de sharia, het is niet anders.

uisge baugh | 14-06-23 | 17:15

Dat kun je niet weten als het het nooit probeert.

JanVergoor | 14-06-23 | 17:14

Alle maatschappelijke problemen? De meeste zijn door ruggengraat loze politici veroorzaakt. De oplossing ligt voor de hand.

Zemko | 14-06-23 | 17:13 | 1

Ruggegraatloze politici doen liever aan symptoombestrijding.

zwenkwieltje | 14-06-23 | 17:15

Inderdaad dramatische ontwikkelingen natuurlijk, maar toch ook even aandacht voor de pen van scribent. Die produceert o.m. “nadat ze al je coniferen uit de over hun erfgrens hangende heg getrokken heeft.” Da’s toch mooi.

Peter-Rissing | 14-06-23 | 17:13

Paracetamol is niet de oplossing voor alle problemen

RickTheDick | 14-06-23 | 17:13 | 1

Extra begeleiding (voor tuig en gekken) is zelfs niet de oplossing voor alle problemen..

Patje | 14-06-23 | 17:18

Al dat straffen en opsluiten. Is er wel eens eerst met die boeven het gesprek aangegaan?

BASinnic | 14-06-23 | 17:12 | 2

brilliant. Hoeveel jaar wilt u zitten? Tien? nee wij bieden 15? Met wat mazzel bent u na 12 jaar vrij? Deal?

pete1023 | 14-06-23 | 17:14

En we noemen het 'keukentafeljustitie'. Lik op stuk met koekjes.

funda | 14-06-23 | 17:48

Het is gek genoeg wel de oplossing als het gedrag niet strookt met het regeringsbeleid.

Zaadstaaf | 14-06-23 | 17:12

Logisch dat strafrecht niet alle maatschappelijke problemen oplost inderdaad. Maar het klinkt toch wel een beetje alsof er een keukenhanddoekje in de ring wordt gegooid en de criminele fighter een kleine voorsprong wordt gegeven met deze titel van dit debat? En dat zal toch niet de de bedoeling zijn? Maar ermee een discussie openen is prima. Volgende keer iets langer nadenken hoe de trigger van het debat moet luiden!

Jan, Leiden | 14-06-23 | 17:11

Klopt. Voor maatschappelijke problemen als de asielcrisis, woningnood, toenemende armoede is strafrecht niet de oplossing.
Of je zou de verantwoordelijke politici in de bak moeten kunnen gooien.
Dan wel.

entredeuxverres | 14-06-23 | 17:10 | 3

Daarom ook de discussie. Ze dekken zich vast in.

zwenkwieltje | 14-06-23 | 17:13

Asielcrisis?? Noem het maar gerust volksverhuizing. De gevolgschade daarvan afwentelen op Justitie is idd unfair. Justitie probeert het nu terug (over de 'muur') te gooien, en gelijk hebben ze.

Domenonredelijk | 14-06-23 | 18:40

@Domenonredelijk | 14-06-23 | 18:40:
Gelijk hebben ze natuurlijk niet, ze krijgen namelijk geen gratis geld vanuit de belastingveestapel. Maar ontslag nemen staat ze natuurlijk vrij.

funda | 14-06-23 | 19:20

Het klopt natuurlijk wel: “Strafrecht is niet de oplossing voor alle maatschappelijke problemen”.
Nee alleen voor criminaliteit.

knutsel_ | 14-06-23 | 17:10

Heel gedoe de politie vervangen door maatschappelijk werkers.

Pensionista | 14-06-23 | 17:08

You still steal everything and you will be happy.

GeheidEenGeit | 14-06-23 | 17:06

Kortom beste brave taxcowburgertjes eerst wordt u beroofd (hoogste belastingtarief Europa) door de Staat om vervolgens door de criminele onderkant de samenleving beroofd te worden. Om dan bij aangifte pliesie verkapt te horen te krijgen, muil houden en doorlopen doen we niets mee!! Gaaf land toch tog?

william7055 | 14-06-23 | 17:05

Het beste is als we kunnen afspreken dat de boeven stoppen met boeven dingen.

Hypno2050 | 14-06-23 | 17:03

Geweldloze Blokkeerfriezen werden opgepakt, door het OM vervolgd, DNA afgenomen en kregen een strafblad. Dat XR tuigh krijgt hoogstens een foeigesprek en mag naar huis. Wilders werd vervolgd, Sjoerd S. mag iedereen voor (bliep) uitmaken. Die (bliep bliep bliep) die tot kopschoppen oproept krijgt een lintje. Deze rechtstaat is kapotstuk. Fix dat eerst maar eens.

Louter Leuter | 14-06-23 | 17:01 | 4

Plunderende, dreigende, agressieve AZC figuren worden door de politie weer afgeleverd bij het AZC. Dat is geen rechtbank, geen gevangenis, op geen enkele manier een justitieel iets. Het is de boodschap; “doe waar je zin hebt, in dit land zal niemand je een strobreed in de weg leggen”.

Mocht er door brave burgers dan eens een grens getrokken worden, dan kan je wel verwachten dat justitie keihard zal optreden.

Nuuk | 14-06-23 | 17:12

Helemaal mee eens! Het symbool van de rechtvaardigheid, Vrouwe Justitia, kan wat dat betreft de prullenbak in en vervangen worden door een ander symbool. Tips graag hieronder:

At_Dawn_They_Sleep | 14-06-23 | 18:09

@At_Dawn_They_Sleep | 14-06-23 | 18:09:
Een houten beeld van Rutte met een uitschuifbare neus?
Niet heel origineel maar on topic. Kaag vanuit een snoephuisje erachter.

funda | 14-06-23 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

Boeten voor je slechte daden. Dat moet op 1 staan.

Patje | 14-06-23 | 17:01

Doodstraf lost alles op. Lage kosten en geen klachten over recidive. Schijnt inhumaan te zijn.

Pekketrikker | 14-06-23 | 16:59 | 3

Levert een Oprah-beeld bij mij op... Jij de doodstraf! Jij de doodstraf! Jij de doodstraf! En jij, en jij!

Louter Leuter | 14-06-23 | 17:03

Meh, gooi het op een voorwaardelijke doodstraf.

Reagiertank | 14-06-23 | 17:49

Dingen die niet mogen mogen niet. Of je nou verward bent, psychische problemen hebt of een slechte jeugd hebt gehad. Punt.

knutsel_ | 14-06-23 | 16:58

De Nederlandse strafmaat heeft er natuurlijk niks mee te maken...
Als je een winkeldief 5 jaar opsluit, in plaats van 5 minuten, dan zou hij er waarschijnlijk nog eens goed over denken voordat ie een mes voor je neus houdt als ie de kasopbrengst komt opeisen.

4HoogAantWater | 14-06-23 | 16:57 | 1

usa doet dat. Dronken iemand aangereden en gedood, 50 jaar. moord tien keer levenslang. En de criminaliteit daalt daar echt niet. Maar het haalt wel tuig van de straat. Er is alleen teveel tuig.

pete1023 | 14-06-23 | 17:13

Ik voorzie de volgende categorieën in de statistieken:
1. Verwarde jongeren
2. Verwarde ouderen

Klopt ook wel als je in sprookjes blijft geloven.

Ing. eslapen | 14-06-23 | 16:57

Kijk maar naar fietsendiefstal. Er zijn nog nauwelijks aangiftes. Een duidelijker verband dat criminaliteit oplossen niet werkt is er niet.

_pacman_ | 14-06-23 | 16:56 | 3

Die geringe aangiftes zijn het gevolg van dat criminaliteit niet aangepakt wordt.

zwenkwieltje | 14-06-23 | 17:09

Niet oplossing voor ALLE maatschappelijke problemen.
Ja… dat kan wel kloppen maar om daar nou een dag voor uit te trekken.

Flipper | 14-06-23 | 16:55

Ga voor de gein eens naar een zitting van de politierechter. Ik denk dat de helft van de verdachten geestelijk niet gezond is. Eerste ruwe conclusie: strafrecht is enkel om gekken van de straat te houden.

Schadenfreude | 14-06-23 | 16:55

Het is natuurlijk ook een grote denkfout van deze tijd dat het strafrecht er enkel en alleen is om het maatschappelijke probleem criminaliteit op te lossen. Strafrecht is er, en daar moet veel meer de nadruk op komen, in de eerste plaats om de maatschappij te beschermen tegen de crimineel én om namens de maatschappij wraak te nemen jegens de crimineel. Op de derde en laatste plaats moet recidivisme voorkomen pas staan.

NietHenkLooij | 14-06-23 | 16:53 | 3

Eens. 'Oplossen' doe je pas na straf en na berouw. Reclassering na penitentie moet je verdienen.

TanteJuut | 14-06-23 | 16:57

Precies, maar in dit wollensokken land gaan we in eerste instantie uit van het welbevinden van de crimineel.

At_Dawn_They_Sleep | 14-06-23 | 18:03

Strafrecht is er om slachtoffers te ontdoen van hun wraaklust;
Als jij mijn neef vermoord vermoord ik jouw vader en oom, en dan jij mijn moeder, vrouw en dochter, en zo door tot de hele stad in oorlog is.
Met strafrecht hoef ik niet te realiseren maar neemt de overheid dat voor mij waar. In theorie

frickY | 14-06-23 | 18:07

VVD. Die club van 'law and order' . *proest*

UnderTheDevil | 14-06-23 | 16:53 | 5

@Louter Leuter | 14-06-23 | 17:04:
Goed voorbeeld doet volgen.

zwenkwieltje | 14-06-23 | 17:07

@Louter Leuter | 14-06-23 | 17:14:
En minachtend.

zwenkwieltje | 14-06-23 | 18:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Klopt... enkelbandjes, foei-gesprekjes, taakstrafjes, huisarrest, voorwaardelijk lost allemaal niks op. Praatje met m'n P5 wel.

Erdee | 14-06-23 | 16:52

Ik zie een megagrote opening. Er is zelfs geen deur meer.
Wel duur rapport. Wie zit daar-achter.

nobodiesunmighty | 14-06-23 | 16:51

Iftarren en thee drinken. Af en toe een foei-gesprek. En verder veel begrip. Dat zijn de oplossingen.

BoerKoekoek | 14-06-23 | 16:49 | 3
-weggejorist-
_pacman_ | 14-06-23 | 16:58

Tuurlijk Joris. Maar het is waar, de desbetreffende agent heeft ook een foeigesprek gehad.

Voorts is het de-escalerende beleid bij demo’s en ontmoedigingsbeleid bij het doen vannaangiftwn voor serieuze misdrijven een belangrijke oorzaak voor de gigantische onvrede die mensen ervaren bij het blauwe keurkorps.

_pacman_ | 14-06-23 | 17:04

Zelf maar aanpakken dan.

kibbesoeb | 14-06-23 | 16:49

Dus als ik een inbreker total loss sla hoef ik niet meer de gevangenis in. Fijn!

Here's Freddy | 14-06-23 | 16:49 | 3

*zet voordeur alvast open*

Bull-Sunnyboy | 14-06-23 | 16:56

Nee, dat heb je verkeerd. In de kop staat "boeven vastzetten lost niets op", er wordt niets gezegd over onschuldige mensen vastzetten.

sioux_ | 14-06-23 | 16:56

Euh... wie in de cel zit kan geen misdaad begaan, dus opsluiten heeft echt wel effect. Dat het sympoombestrijding is ben ik met ze eens.

Trekhaas | 14-06-23 | 16:48

Zoals iedere man weet hoef je niets op te lossen. Gewoon luisteren is voldoende. Maar dan achter tralies. Dat dan weer wel.

TanteJuut | 14-06-23 | 16:47

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland