Man wil boom kappen om zonnepanelen te plaatsen, mag niet van gemeente, man boos

Hoe milieuvriendelijk & duurzaam is het kappen van een boom eigenlijk, JAN?
Dit is toch geweldig. Jan wil zonnepanelen. Maar z'n toekomstige zonnepanelen leveren niks op want er zit een boom in de weg. En dus vindt Jan dat die boom maar weg moet. Dat mag echter niet van de gemeente. En dan zegt Jan: "Blabla dit heeft iets kroms." Nou, dit heeft helemaal niks kroms maat. Die tactiek van de verschroeide aarde die D66 en GroenLinks hanteren om maar natuur & dier kapot te maken voor zonnepanelen & windmolens, met 'duurzaamheid' als alibi, is helemaal niet zo leuk. In casu: mens wil menselijke activiteit ontplooien (een zonnepaneel op z'n dak gooien) ten gunste van de bankrekening van mens zelf (€), daar moet groen & natuur voor wijken, volgens mens is bomen kappen om een zonnepaneel te plaatsen goed voor de natuur, is niet zo, mag niet, klaar. Geen zonnepaneel als het ten koste gaat van natoerrrrr, simpel.
Reaguursels
InloggenAch, je kunt die bomen eenvoudig euthanaseren hoor, gaatje boren schuin naar beneden tot in de kern van de stam, roundup erin en klaar.
Het milieuvriendelijkst zou zijn als Deuger Jan zijn eigen hoofd zou laten afkappen. Maar ja, Deugen en consequent zijn, dat wil weleens schuren bij den linksmensch.
In de winter heb je een hogere opbrengst dan in de zomer. Daar maak je mensen jaloers mee.
Hiero hetzelfde probleem. Overweeg nu aanvraag te doen om de zonnepanelen op de boom te plaatsen = win-winsituatie.
Groenlinks: hout van bomen.
Geen zonnepaneel ten koste van de natuur, maar wel hele weilanden volplempen?
Dat was het eerste waaraan ik dacht. Bovendien géén gezicht én minder fotosynthese.
Goed punt. Veroorzaakt ook nog eens verhoging v d temperatuur in de omgeving
Zelfde hier, teveel schaduw vd bomen om panelen te plaatsen maar heeft idd het voordeel van een koele tuin en huiskamer. Panelen verdient zich zo niet terug dus laat maar.
Gewoon die boom knotten, geen vergunning nodig.
Net zolang blijven knotten tot je bij de grond bent.
Biomassa is ook groen..
Kolencentrales aan gas en kernenergie uit ..
Koekoek..
Het mooiste was dat mensen niet naar een nieuwe AZC konden vanwege dassen.
Pieke?
Uiteindelijk is 'de mens' het probleem. Zeggen de deugers.
Dus geen kinderen.
And kill yourself.
Dat zou logisch zijn.
Maar ja, logica. Hoewel sommige kinderlozen graag beweren dat ze milieuvriendelijk zijn.
Ik deug voor geen meter, maar overbevolking is inderdaad het grootste probleem. Ik ben niet echt zo heel milieuvriendelijk bezig of zo, maar toch verbruikt mijn huishouden veel minder energie, en ook produceert het veel minder afval dan wanneer ik kinderen zou hebben. Ik heb geen last van mijn ego, en onze genetische opmaak is zo verwant aan elkaar dat het geen reet uitmaakt wie zijn of haar genen wel of niet doorgeeft. Als jij kinderen op een wereld wil knikkeren waar nu al meer dan acht miljard mensen op leven, dan moet je dat gewoon lekker doen. Jouw genen zijn gewoon superbelangrijk en de wereld kan echt niet zonder. Op naar de negen miljard!
Ik ben niet echt milieuvriendelijk, maar ook geen verkwister.Maar ik ben wel kinderloos en mijn logica is dat als jij 4 kinderen op de wereld schopt jij in principe ook 4 keer zoveel bijdraagt aan het belasten van het milieu. En natuurlijk is de mens het probleem van milieuproblemen.Andere diersoorten zijn niet massaal de natuur aan het vernietigen voor grondstoffen, landbouw, eten, dumpen van plastic etc. En naarmate er meer mensen op deze aardkloot worden gezet zal dit een groter probleem worden. Let wel, met milieu bedoel ik niet het klimaat.
@VBO_B_Niveau | 26-05-23 | 14:54: Je hebt geen last van je ego. Wat interessant. Anderen wel? Of is dit zomaar een opmerking? En 'onze' genetische opmaak is zo verwant dat het niet uitmaakt wie zich voortplant.
Soms heeft discussie geen zin. Onverschilligheid is de dood in de pot van elke beschouwing of gedachte. Ach, wat maakt het uit. Einde verhaal.
@Kowalski11 | 26-05-23 | 15:07: Mensen zonder kinderen zijn niet milieuvriendelijker. Ze hebben alleen geen kinderen. Kinderen, die ze wellicht milieuvriendelijk hadden kunnen opvoeden.
Een voorbeeld voor de mensheid.
@Zomaarwat | 26-05-23 | 15:30: Geloof je het zelf. 1 persoon maakt toch echt meer rommel dan 5 personen.
@Kowalski11 | 26-05-23 | 15:46: Dat zijn 5 maal 1 personen.
@Zomaarwat | 26-05-23 | 15:50: Ok, succes met je meloen slikken.
Ja toch als ze maar met zichzelf beginnen ..
Ruimt lekker op.!
@Kowalski11 | 26-05-23 | 16:02: Echt, logica, het blijft moeilijk.
Ja, leg dat de mense in de sahel en sub-sahara uit?
Die bevolking verdubbelt de komende 50 jaar.
Europeanen krijgen gemiddeld genomen allang nt genoeg kinderen meer...
@ReyNemaattori | 26-05-23 | 16:42: Dat dus. Maar sommigen hierboven menen dat we genetisch zo weinig verschillen, dat weet deze expert namelijk LOLLOLLOL, dat dat prima is en dat wij beter dan maar geen kinderen kunnen krijgen want goed voor het milieu.
Hoe sarcastisch moet je zijn om dit nog grappig te vinden. Zelfs ik krijg er kaakkramp van.
@Zomaarwat | 26-05-23 | 16:34: Heb je het nu zelf ook door?
@Zomaarwat | 26-05-23 | 16:46: Handig he, zo'n stropoppetje.Je had het in eerste instantie over de mens, niet een bepaald deel van de wereldbevolking. Ik ben het absoluut eens met ReyNemaattori, maar dat neemt niet weg dat ieder mens een footprint achterlaat, klein of groot, maar altijd een footprint. Maar goed, jouw logica is schijnbaar dat geen mens vervuilender is dan één mens.
Laten we de natuur redden maar eerst die vervelende bomen kappen.
Doet Staatsbosbeheer en natuurmonumenten ook waarom mogen wij dat dan niet
@Corretje | 26-05-23 | 16:08: 'Rules for thee, but not for me'
Ik ben me van geen bomen bewust.
Biomassa is het en dat mag je omhakken en verbranden.
Bovengrondse olievelden, er is nog genoeg.
Milieuvriendelijk volgens degenen die bruinkool ook verwelkomen. Klimaattafelmensen, groenlinks, D66 en andere deugers.
Je moet maar zo denken: je deugt als je tegen kernenergie bent, en dat is het belangrijkste.
Verder geen idee waarom we, geholpen door een instroom van onaangepaste onopgeleiden van honderduidend+ per jaar, zo arm zouden worden.
Deugers doen het immers vrij goed, als ik naar hun vrijheden, reisgedrag en veelal woning kijk.
Die bomen zorgen ook voor een hoop verkoeling in de zomer door dat zijn woonkamer dan in de schaduw ligt zodat hij geld kan besparing op de stroom voor zijn airconditioning.
Op de foto valt er alleen een klein beetje schaduw op het onderst randje van zijn dak waar je toch geen zonnepanelen legt.
Na nadelen van kappen zijn groter dan de voordelen van kappen maar daar komt die meneer wel achter nadat ie de bomen heeft volgespoten met afgewerkte motorolie en hij volgend jaar het zweet in zijn naad heeft lopen omdat het zo warm is in zijn woonkamer.
Wellicht heb je gelijk, maar de overheid is nu enorme hoeveelheden bomen aan het kappen voor niet echt een reden. Behalve dat er ‘ongemak’ van is….
Dit is rechtsongelijkheid. Waarom mag de een een boom kappen zonder goede reden en een ander niet met een goede reden?
Het helpen overlijden van zo een boom lijkt ook niet erg ingewikkeld. De overheid heeft een rechtvaardigheidsgevoelhakselaar in het leven geroepen met die combinatie van verheven religie, radicale ideologie, tegenstrijdige standpunten en idiote en ook veelal tegenstrijdige dogma's. Die dogma's leggen ze vast in Verdragen en liefst via de EU en Nederland is gewoon de pineut zonder dat er veel democratie aan te pas komt.
@Zomaarwat | 26-05-23 | 14:33:
De wet voltooid leven van Pia Dijkstra namens de zeszes is nooit bedoeld geweest voor mensen…..
@Nuuk | 26-05-23 | 14:45: Maar ja, de weg naar de hel, jeweettoch…
Jan verbruikt te veel elektriciteit. Laat Jan daar eerst maar eens iets aan doen.
Had ongeveer hetzelfde, je moet niet kappen, je moet snoeien (beetje laag wel).
Boor een paar gaatjes in de boom en giet er wat ouderwetse Round-up in. Gaatjes netjes vullen met wat boomschors. Volgend jaar een kapvergunning "wegens zieke boom". Geen dank.
Moordenaar!
round-up doet niet veel tegen houtige gewassen zoals bomen.
Gaat nog veel sneller als de boor een grotere diameter heeft dan de boom...
Heerlijk als de ambtelijke molens weer eens vastlopen in hun eigen regeltjes - ten minste, zolang ik er zelf niet in zit.
Is dat Jan Klaver?
Nee
Belde een man aan. Had op Google Maps gezien dat ik geen zonnepanelen op het dak heb. Of ik interesse had? Antwoord. Neen, als U goed gekeken had, dan ziet U een grote dakkapel, en die moet regelmatig onderhouden (geschilderd) worden. Dus nee, geen interesse.
Toen wees hij naar mijn garage... daar kunnen toch ook panelen op? Antwoord. Ziet U die bamboe en daarnaast die grote boom? Zegt het woord schaduw U iets?
De zonnepanelenmafia. Komt ook naar U toe deze zomer.
Zeg gewoon, ik heb een zonnepanelen fobie, is korter.
herkenbaar, maar dan met schoorsteenvegers.
Ze bellen je secretaresse en beweren doodleuk dat ze bellen omdat ik interesse zou hebben getoond.
Maar ja, sommige pssssjt meisje-personen krijgen vrijheid om maar hun gang te gaan en sommige producten lijken wel zo heilig dat de manier om ze te verkopen ondergeschikt is geworden.
Wie wil er immers níét 'gered' worden?
Hier belt nooit iemand aan, heb geen voordeur en geen deurbel;))
Ik ken dat gevoel, wilde laatst een boom planten, zaten mijn zonnepanelen in de weg.
Toch is het gek. hele oerbossen en regenwouden worden omhehakt om plaats te maken voor onze stroom en voor onze vegadroom, maar die ene boom in NL, hè.
Als ik hier, ook EU, een boom wil weghalen gooi ik de motorzaag aan.
Daar is toch personeel voor?
Niet te vergeten al die weilanden die volgeplempt worden met zonnepanelen…
Het is echt veel slimmer om daar bomen te planten. Maar ja, slim en overheid…dat is niet een combinatie die je in het echt ooit tegenkomt
De vraag is natuurlijk of Jan het huis heeft gekocht toen er al bomen stonden (mooie groene buurt!), of de gemeente gauw dat haathout is gaan planten toen Jan bij de notaris zat om de sleutel op te halen.
Is Jan dan niet ietwat laat met bezwaar maken?
Gemeente gebeld of ik een vergunning nodig heb voor het kappen van ca. 30% (6 stuks)van de bomen in mijn tuin/stukje bos. Gemeentelijk antwoord: als die op uw grond staan, mag dat. Einde discussie. Het waren berken die ziek waren, maar dat had ik niet aangegeven. Twee ervan waren zo groot dat de zonnepanelen geen zon meer zagen. Panelen geplaatst in 2010 en wel precies genoeg om het eigen verbruik te compenseren. Dat zouden meer mensen moeten doen. Terugverdientijd is op dit moment 14 jaar. Ik houd dit al jaren netjes bij, zeg maar hobbyist.
Pssst! Nog houtwormen kopen?
Heerlijk dit.
Jan gedraagt zich als volleerd GroenLinkser. Was het niet die partij die ervoor heeft gezorgd dat we in dit land zo'n 200 biomassa-centrales hebben draaien die gestookt worden op o.a. Canadees en Estland's oerbos dat per dieselend schip naar hier vervoerd wordt? De kap in Estland gebeurde nota bene ook nog in Natura2000-gebied.
www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/we-zi...
Dezelfde partij die nu, na alle kritiek, met een grote bek zegt tégen biomassa-centrales te zijn?
Dus ja, wat doet Jan anders? Niks, als je het mij vraagt. Er wordt een boom gekapt, maar op papier is-ie, precies zoals GroenLinks dat voor ogen had, goed bezig 'voor het klimaat'. Waarom verder kijken dan wat er op papier gebeurt en verbanden willen zien, waarom zou hij dat wel moeten doen en hoeft een politieke partij die elke dag met het vingertje staat te wijzen dat niet?
@Schoorsteenveger
Goede column vandaag in NZZ over teloorgang van de Groenen in Duitsland. Ander land zelfde misplaatst moralisme en stupiditeit.
"Angeblich haben die Grünen besonders hohe moralische Ansprüche – diese Behauptung war schon immer Unsinn"
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nzz...
Origineel met grafiek:
www.nzz.ch/meinung/der-andere-blick/g...
Mijn zonnepanelen app waagt het mij te vertellen dat ik in 5 jaar een voordeel voor het milieu gelijk aan 214 geplante bomen heb.
Dan produceer je ongeveer 333.000 kWh in die vijf jaar. Flink dak.
@MargauxGrandCru | 26-05-23 | 13:09: Ehh weet je wel hoe klein zo een geplant stekje na 5 jaar is;)
boortje 8 mm doorsnee 12 cm lang, litertje dieselolie . geduld en leg de panelen er maar vast op.
Hoe krijg je een liter olie in een gat van 8mm x 12cm?
Sorrie, die had ik nog niet gelezen, ik houd het op Round-up
@Stentheman | 26-05-23 | 13:36: En vooral: en dan?
elke dag een. beetje bij voorkeur op zonnige dagen.
@Stentheman | 26-05-23 | 13:36: veel gaatjes boren en volstoppen.
Op de foto in de Gelderlander staat een foto van het desbetreffende huis 's-morgens 10 uur.
bijna hele dakvlak mooi in het zonnetje.
Dus de goede man zeurt om niets.
De foto is ook nog eens met vals perspectief genomen. Zelfs Jan lijkt zo lang als een boom.
Jan heeft essen voor zijn huis staan. De laatste jaren gaat het niet goed met de es in Nederland door een virusziekte, en zo te zien op de foto zijn de bomen niet honderd procent gezond. Het is een kwestie van tijd, Jan.
Of anders een handje helpen.
Boomer Jan denkt dat de wereld om hem draait en dat er maar bomen gekapt moeten worden, zodat hij zelf een lagere energierekening kan krijgen met z'n zonnepaneeltjes. Had je maar een huis moeten kopen waar de paneeltjes wel geschikt waren Jan.
Of optimizers op die paneeltjes zetten. Worden ze wel een paar tientjes per stuk duurder van.
Dit is echt de waanzin ten top; bomen willen kappen voor zonnepanelen. Het is qua opbrengst ook de vraag of dat zo veel minder is. Wel als die boom echt dicht op je huis staat, dan is er echte schaduw. Meestal is die schaduw van zeer kleine invloed, want de boom staat ver weg en dus veel zonlicht. Een groot deel van de tijd is het donker of schemer en ook dan kan je niet spreken van verlies aan opbrengst. Dan hebben we nog de wolken dagen in ons land. Schijnt tegen de 75% te zijn dat we wolkerige dagen hebben dus diffuus licht. Dan heb je vrijwel geen verschil tussen een open veld en een boom bij je huis qua opbrengst.
Opstoken in een bio centrale, is het weer groene energie.
Jan kan ook micro-omvormers of een setje optimizers plaatsen, probleem opgelost.
Beetje gevoelloos van je. Dit is al standaard.
Bomen kunnen plotseling ziek worden en doodgaan.
Reaguurders ook.
Maar valt op als er eerst geklaagd is
@Snap_het_ook_niet | 26-05-23 | 12:42: Daarom klaag ik ook nooit over reaguurders.
@Snap_het_ook_niet | 26-05-23 | 12:42: kwestie van de 'goede' amtenaar vinden.
Een paar koperen spijkers onder in de stam slaan schijnt te helpen, anders een heel klein gaatje boren en er wat roundup in laten lopen.. maar waarom?
Beetje accuzuur bij de wortels doet wonderen.
De fabricatie van 1 zonnepaneel belast het milieu 2x zoveel als de levenslange "tegen"-opbrengst. Het is één grote domme oplichtingscampagne, bij de EV-auto's worden er mensen wakker, nu de rest nog.
Kwestie van boekhouden voor gevorderden.
Welke uitkomst had u gewenst?
Mijn oudste panelen zijn inmiddels 25 jaar oud.. en werken nog perfect..
En ik doe het niet voor de opbrengst.. maar uit noodzaak, anders geen stroom, het voordeel van lekker rustig wonen.
Dieselgenset ook 25 jaar oud.. victron omvormer ook, plus regelaar..
Dus ik ben extreem duurzaam bezig.. ik heb ook nog een 3e wagen van 32 jaar oud en diesel, dus ook nog eens extreem hoogwaardig duurzaam.. komt ieder jaar nog door de itv.. dus met de rookgordijnen valt het reuze mee..
Zo... de dagelijkse hoeveelheid gebruik van het woord duurzaam weer bereikt vandaag.
Ja daarom worden er per uur 70000 nieuwe panelen geplaatst ieder uur maar weer.. over de hele wereld.. de tegenopbrengst is een veelvoud van de kosten.. en in batterijen en autos en panelen zitten dezelfde grondstoffen als voor superlegringen voor auto scheeps en vliegtuigmotoren en halfgeleiders en medische implantaten heup en knie gewroischten en katalysatoren voor olie raffinage, en daar hoorden we je de afgelopen decennia niet over, laat je toch niks wijsmaken door de smerige achterbakse fossiele gebroeders Koch lobby! www.researchgate.net/figure/Applicati...
@broervandenhollander | 26-05-23 | 12:50:
Drie auto's? En zowel dieselgenerator als zonnepanelen? Lekker duurzaam...
Maar stiekem ben ik wel jaloers!
@Smoelensmid | 26-05-23 | 13:09: doe geen moeite. Veel mensen roeptoeteren maar wat, terwijl van veel zaken het tegendeel bewezen is. Meestal ook niet onderbouwd en gepapegaai van anderen die niet zelf kunnen lezen.
Kwestie van een rekensom nietwaar? Hoeveel CO2 neemt die boom op in een jaar en hoeveel CO2 spaart het zonnepaneel uit in elektriciteitsproductie middels fossiele brandstoffen?
En dan de vraag; is het eerlijk dat de besparing op de elektriciteitsrekening gaat naar de eigenaar van de panelen, terwijl de boom dienst doet voor de hele wijk? Esthetish qua CO2 opname en O2 productie.
Wel nog even corrigeren voor het verschil in levensduur.
win-win lijkt me. Voer voor de biomassacentrale (1 gekapte boom). En optimaal renderende panelen. Ik zeg doen !
Wel een beetje krom, je mag wel bomen kappen om als "duurzaam" biomassa direct in de oven te flikkeren. Maar eentje kappen (én verbranden) om stroom op te kunnen wekken, dat mag dan weer niet.
Wellicht moet hij gewoon hoog zomer de boom goed snoeien en met een paarr goed roestige spijkers vogelhuisjes eraan ophangen.
Jan denkt alleen om zijn portemonnee, want Jan wil die zonnepanelen uiteraard enkel aanschaffen met subsidie.
Wat is dat toch met oude mannen die lopen te janken om bomen?
Zoek een hobby.
Wacht maar tot iedereen de stroom per uur moet betalen (en verkopen). Dan kun je dus alleen op zonnige uren salderen, net als de prijs op zijn laagst is.
Ik ben alvast aan het oefenen door nú mijn wasjes te draaien.
Maar ja, vandaag is wél een vrije dag. Dan gaat dat wat makkelijker.
Er vliegt evengoed nog 2300 kwh het net op, momenteel. Wat moet je dáár nu mee, als salderen niet meer mag?
Dan worden accu’s interessant. Maar ze moeten nog wel wat goedkoper worden.
@matatwork | 26-05-23 | 12:35: Ja, en ze moeten niet in de fik vliegen. En rendement hebben.
Op zonnige uren wordt hier buiten gewerkt, alleen al een elektrische hakselaar verbruikt 3500 watt de zwembadfilter draait volcontinu op flink vermogen de wasdroger en wasmachine lusten ook wel een vermogen en de auto kan lekker laden, die salderingsstroom komt heus wel op hoor;)
@matatwork | 26-05-23 | 12:35: Stilstaande accus op luchtbanden , die zijn er al;)
@Papa Jones | 26-05-23 | 12:32: in je airco units stoppen. Ik heb nu een dikke trui aan want het is in huis nu 17 graden.
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:41: lekker zuinig leven. Blijf maar fijn daar.
@Ceristimo | 26-05-23 | 12:48: Ja, die heb ik nog niet. Niet nodig ook. Ja, wel met een hittegolf.
@Papa Jones | 26-05-23 | 12:32:
Meters voor ontwikkelen die de wasmachine, droger & vaatwasser inschakelen bij voldoende eigenstroom?
@ikdenkwat | 26-05-23 | 13:01: Ja... dat is een begin!
Ik draai nu een paar wasjes, dat moet ik dus gaan verdelen over de week.
Alleen wie brengt het wasje naar de droger...
Gewoon je paneeltjes oost-west leggen.
Wees blij Jan, dat de gemeente zo goed anticipeert.
Over een paar jaar moeten er op de meeste huizen namelijk een extra woonlaag komen.
Daar had je dan gezeten met je zonnepaneeltjes.
Dan wonen die Syriërs overal in Nederland gratis in de penthouses.
@bisbisbis | 26-05-23 | 13:23: Mooi dakterrasje erbij...
Krijgt zijn zinnetje niet, volgens, neem ik aan, de juiste procedure, nu lopen miepen bij een krant. Ga lekker hardlopen joh, niet buiten, maar in een tredmolen, dat wekt electriciteit op. Ik ben bang dat die boom binnenort heel erg niet goed wordt en ineens een noodkap krijgt wegens omvalgevaar en neerploffende takken. Of ineens ziek. Je zal maar tenweover het huis van zo'n zure meneer staan en geen kant uit kunnen?
Haha!
Ik zie Jan voor me, in een tredmolen.
Zo heb ik er ook een achter me wonen. Meneer krijgt zijn zin niet, dus wil nu juridische hulp gaan inschakelen. Mag van mij, aangezien ik volgens de lokale APV volledig in mijn recht sta.
Alleen al omdat hij zo zuur doet, weiger ik nog mee te werken aan een oplossing.
@el burro | 26-05-23 | 12:34: Ah. En om wie zijn bomen gaat dit? En wil jij de bomen néér hebben, of juist laten staan?
@Ruimedenker | 26-05-23 | 12:31: kijk eens op zijn profiel. Dan heb ik zekerlijk een terechte opmerking gemaakt
@dathoujetoch | 26-05-23 | 12:56:
“ Op zoek naar een nieuwe uitdaging als project manager in de industrie”……..(LinkedIn)
Gefrustreerd?
@Ruimedenker | 26-05-23 | 13:07: verder lezen... Hardloper... Marathon... Soort Volkert?
@Ruimedenker | 26-05-23 | 13:07: nu gefrustreerd omdat niet verder werd gelezen?
@dathoujetoch | 26-05-23 | 13:27: laat staan: begrepen?
@dathoujetoch | 26-05-23 | 13:27:
Nee.
Ik dacht Jan is gefrustreerd want “between jobs”…
Z’n verdere profiel heb ik niet gelezen.
Waar?
"Die tactiek van de verschroeide aarde die D66 en GroenLinks hanteren om maar natuur & dier kapot te maken voor zonnepanelen & windmolens...."
Een onderzoek in dit kader, waar totaal geen woord aan is vuilgemaakt hier, is dat vogels verreweg het meeste te lijden hebben onder de moderne landbouw. Terwijl we al voordat een verdwaalde zeearend een windmolen raakt het nieuws van diens windmolendood krijgen opgediend, blijft het stil bij zo'n belangwekkend onderzoek. Waarom denk je dan. Past het niet in "het narratief" van de boer en zijn zorg voor de natuur misschien? Windmolens dan weer, blijken nauwelijks vogels te doden, vrijwel 100% vliegt er omheen. Ook onderzoek dat op rechts geen aandacht kreeg. Het was dan wel onderzoek van Vattenfall, dus met een lichte WC eend lucht wellicht.
www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2216573...
Maar toch zet Rob Jetten windmolens uit als er vogels in de buurt vliegen www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Wat is dan het eerlijke verhaal vraag ik me af.
Wat dacht je van die supergoed geïsoleerde woningen van tegenwoordig. Ook funest voor vogels.
Je blijft met dit ene artikel komen. Het is een vooringenomen stuk en staat in schril contrast met bv onderzoeken in Wageningen. Alles wat mensen doen, is schadelijk voor dier en plant, overigens gaat dat ook op voor bv een populatie van een dieren soort die het goed doen. De winst van de een is het verlies van de ander.
Steden, daar gaat het niet goed met vogels. Wil je vogels zien, of insecten, of gestresste wormen? Ga naar het platteland, want daar zitten ze, niet in dat aangeharkte stadje van je.
Er is ook nogal een verschil tussen windmolens en landbouw.
1 laatste is er al duizenden jaren en neemt veel land in beslag.
2 Windmolens zijn nog in een beginfase en er zijn er nog niet zo gek veel van. Dat gaat wel toenemen, met de hele Noordzee (echt wilde natuur, verder hebben we niks aan “wild”) dat een industrieterrein gaat worden. De slachtoffers onder de vogels zijn nu laag vanwege beperkte aantal parken.
Jij denkt als een d66er: alles moet passen in één soort. Zowel bij de mens; de progressief welvarende blanke burger die de nadelige effecten van de eigen morele superieure moraal over de schutting hoort. Ook tav dieren wordt alles op een hoop gegooid. Zo zijn er vele vogelsoorten die ook in verschillende biotopen zitten en verschillend gedrag vertonen. Een dooie mus zal je niet zo snel bij een windmolenpark vinden. Een roofvogel wel. Van die laatste zijn er niet veel en een slachtoffer telt zwaar in ecologische zin, ook als het gaat 9m de functie van die rovers in de natuur. Van weidevogels zijn er gewoon veel meer dan roofvogels, dat gaat ook op voor zoogdieren. In elke normale biotoop zijn veel grazers en veel minder rovers. Die roofvogel in de door jou gewenste gehaktmolen is dus een forse ecologische ramp.
Hoeveel vogels sterven er ieder jaar door windmolens. Vooral geen getallen opvoeren. Past niet in het deug narratief. Groots. Geweldig, Eenzijdig. En Jetten kan het niet boeien, met zijn klimaattafels op de Antillen.
„ Farmland practices are driving bird population decline across Europe“
Tsja, dat is uiteraard bekend. Een gemiddeld aardappelveld wordt elke week tegen fytoftora gespoten: nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardappelziek...
Dat doet geen goed aan bodembroeders als de patrijs.
De Ware BBB Gelovigen zullen wetenschappelijke feiten echter immer blijven ontkennen.
Staat er ook ergens beschreven dat het afval van die windmolens in zee of land terecht komt? De wieken slijten redelijk hard door weersinvloeden en moeten regelmatig opgeknapt worden. Dat is allemaal glasvezel wat neerkomt en heel erg slecht is voor mens en dier.
@dathoujetoch | 26-05-23 | 12:44:
Hoeveel vogels gaan er nog sterven door de uitsterving van hun biotoop als de aarde pak hem beet 3, 4 of 5 graden opwarmt? Daarbij zal de sterfte van een paar windmolens 100x in het niet vallen. Die gedachte komt uiteraard nooit op bij de klimaatontkenners want voor hen is sowieso alles onnodig en dient alles bij het oude te blijven. Nee, liever kijken zij naar een roofvogel die tegen een molen knalt.
@theo-is-dood | 26-05-23 | 12:52: Nederland is geen Ierland van 150 jaar geleden gelukkig. Bovendien zijn er ook velden zonder aardappelen, namelijk met zonnepanelen.
Jan kan wat mij betreft het dak op.
Wat mij betreft kan hij de boom in.
Alles kaal, mooi man. Nergens geen groen meer. Lijkt me heerlijk /s
Toch kan een park of tuin enorm opknappen als je die enorme bomen kapt. Ze moeten óóit om. Dan liever met beleid, niet door een storm.
Best wel overdreven onzin.
@Papa Jones | 26-05-23 | 12:27:
En meteen asfalteren.
Extra parkeerruimte!
Hoorde pas mevrouw Minnesma van Urgenda antwoorden op de vraag of voor haar kernenergie een optie was, "dat dat niet past in de strategie van windmolens en zonnepanelen"... Alsof dát aan de vraag naar energie kan voldoen...
Voor huishoudens wel.... balkangreenenergynews.com/solar-wind-... Het wrange is dat ze de kolencentrales dus alleen nodig hebben om alle meuk voor ons te fabriceren omdat wij te beroerd zijjn het zelf te doen.. Hun huizen zijn al energie neutraal!
Zet ze in je tuin neer, Jan.
Het probleem van Jan is dat hij geen deel uitmaakt van Eneco, REF of aanverwante bedrijven die steekpenningen geven aan corrupte ambtenaren.
Ik lees dat voor het plaatsen van 5 windmolens, vlakbij een Natura2000-gebied in Heinenoord maar liefst 1014 (!!) bomen gekapt zijn. En onder de windmolens van 187 meter hoog mag u dode vogels gaan rapen.
U moet deel uitmaken van de elite om de natuur te mogen vernietigen.
Ik snap Jan wel, ik heb ook geen panelen en een hybride kar voor de natuur.
Net als alle andere Tesla rijders trouwens, de portemonnee is mij heilig.
Dus weg met die kutboom!
tis_wat | 26-05-23 | 12:19 Nee, dát kan niet want die soort komt niet voor in de heukels dus nieuw voor de biodiversiteit. Als 't nu een berk of eik was, ja dan lag de zaak anders.
Rendement….
Eindelijk is het zover!
Het was nog helemaal niet de bedoeling, maar eergisteren kreeg ik een tip van een tennismaatje.
“Ga eens bij X langs, want die heeft nu een aanbieding.”
Ben ik gisteren bij X naar binnengelopen.
Eindstand: over twee weken 10 panelen, compleet met installatie voor €2800,-
Dan weet ik dat terugleveren aan het net straks geen drol meer oplevert.
Gaat het bij ons ook niet om.
Deze investering verdienen we wel terug, al is het maar voor eigen gebruik.
We zijn dus niet afhankelijk van het terugleveren.
Nu heb ik makkelijk lullen, want plat dak en geen enkele boom die in de weg staat.
Feit blijft dat voor elke gekapte boom er ergens wel één teruggeplaatst kan worden, dus Jan heeft een punt.
Maar zo denkt de lokale overheid kennelijk niet.
Gemiste kans.
Maar gaat hij die kosten dan zelf betalen? Gaat hij buurtbewoners compenseren omdat door het kappen van de bomen hun woongenot misschien wel afneemt?
@Sinterbikske | 26-05-23 | 12:29:
Daar kan ik verder geen zinnig woord over zeggen, omdat ik dat niet weet.
Lijkt mij inderdaad logisch, als de buren al akkoord gaan, dat Jan de kosten voor z’n rekening neemt, dat wel.
2800 euro voor 10 panelen incl. montage? Partijtje 3de hands 200Wp panelen op de kop getikt ofzo? Aan goed materiaal ben je al minstens 2800 euro kwijt
@Tom Aatje | 26-05-23 | 12:44:
10 nieuwe 400wp.
@Ruimedenker | 26-05-23 | 12:49: da's idd een koopje. Zelfs zonder omvormer, die er vast ook wel bij zal zitten.
@NerdAlert | 26-05-23 | 13:58:
10x JA solar 400wp
Een Solis mini 1-fase AFC
Kabels
Platdak consoles
Connector
Montage profielen
Komt nog wel een pv verdeler bij(die is optioneel)
Verder heb ik er de ballen verstand van hoor.
Zal voor de zekerheid nog even de offerte doornemen….
Want als jullie zeggen dat het té goedkoop is..
Ik houd niet van addertjes.
Zelfde als op HVO rijden en desondanks de milieuzone niet inmogen met je diesel, want: diesel. En diesels moeten dood, ook als ze een brandstof gebruiken waardoor ze aantoonbaar schoner zijn dan een Euro vijf benzineauto.
Een compleet gebrek aan enige vorm van technisch- of natuurkundig inzicht zijdens onze overheden.
Dit dus. Mag je de stad niet meer in met je euro 6 diesel met AdBlue. Terwijl je zonder probleem met je dikke benzine slurpende Amerikaanse oldtimer door kunt rijden. Dat krijg je als je mensen in de politiek hebt zitten die geen verstand van zaken hebben .
Normaal gesproken is er geen natuur hier, en is Nederland slechts een stadspark.
Maar nu is een boom in een woonwijk al 'natuur'?
Ja.
Nee.
Wellicht.
Soms
Wat ik hier veel zie is zonnepanelen op schuren, carports of andere constructies in de tuin. Zonnepanelen als erfscheiding lijkt me ontzettend lelijk, maar goed als Jan er blij mee is.
Is dat strafbaar? Doe ik bijna iedere dag. Gaatje boren en gleufvolzaad.
Dit hoorde als reaguursel bij Smoelensmid, 12:04 .
Gleuf er niets van.
Mijn achterbuurman had ook een hele trits bomen rond zijn huis staan. Toen deze hem te groot werden gingen ze al vrij snel één voor één dood. Niet verder vertellen maar zoutzuur doet wonderen…
Ja die zwembad chemicaliën zijn universeel he, chloor hypochloriet en zoutzuur en aluminiumsulfaat zijn breed toepasbaar he. Mensen met een zwembad hebben namelijk een pesthekel aan bomen eromheen;)
Jan heeft ook al een oplossing. Hij kan een schutting gemaakt van zonnepanelen neerplempen.
Helaas zijn alle zonnepaneelboeren alleen gericht op platte daken, schuine daken en weilanden.
Soms zie ik ze in een tuin, een stellage met een panelen onder een optimale hoek.
@small_town_dad | 26-05-23 | 12:13: Daar gaat de gemeente over, hier mag het expliciet alleen op daken, had twee warmtecollectoren op de zuidgevel geplaatst die moesten op dwang van 6000 euro boete binen een week verwijderd worden. Het is dat ik 5 steekhoudende argumenten naar voren kon brengen daardoor hangen ze er nu nog en wordt de grote oude koeienstal die dient als woonkamer er nu lekker mee verwarmd.
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:19: Dit is in de buurt van ons huis in Belgie, daar mag veel meer heb ik het idee. Of ze doen maar wat en geven dan de schepen een flesje rum indien nodig.
Vlak voordat mijn panelen geplaatst werden, besloten mijn buren een mannetje uit Ede in te huren om alle enorme bomen uit hun tuin te verwijderen. En dat waren er nog al wat, zij hebben een hoekhuis met enorme tuin. Ik heb de beste man met alle égards ontvangen. Hij mocht zijn aanhanger op mijn plekkie zetten. Hadden ze een vergunning? Weet ik veel. Maar het is lekker opgeknapt en ik zit weer in de zon.
Nou lekker hoor, straks met 40 graden, héérlijk in 't zonnetje, en geen bóóm in de buurt voor schaduw, verkoeling en filteren van de lucht. Alvast veel zonkracht gewenst!
@Zenzeo | 26-05-23 | 12:19: Jawel, jawel. We hebben ook nog kleine boompjes. En dit gaat slechts om de voortuin, waar het nu heerlijk is om te zitten. Bij pufweer verkas ik naar de achtertuin.
@Zenzeo | 26-05-23 | 12:19: Maa wel zat stroom voor een fijne airco. Toch?
Sukkel Jan. Je moet de boom ook niet kappen voor de zonnepanelen, maar als brandstof voor een biomassa centrale.
Haha, dat was precies wat ik wilde reageren
Verhuizen Jan. Een duurzame jaren30 woning levert veel op tegenwoordig, en je ziet er uit alsof de hypotheek afbetaald is. Ga lekker naar Spanje ofzo, de hele dag zon.
Heel herkenbaar!
Overburen van m’n koffiedinnrtje hetzelfde verhaal.
Willen heel graag panelen, maar die hebben bijna geen nut, omdat een boom op de openbare weg het licht wegneemt.
Een boom waarvan de wortels nota bene de straat omhoog drukt.
Klinkertjes liggen als een hobbelpad.
Gemeente gevraagd of die boom weg kan.
Nope.
Liever zetten we 30000 windmolens in zee ofzeau.
Op zich moet het toch mogelijk zijn als gemeente om vervangende bomen te plaatsen of wellicht de betreffende boom te laten verplaatsen. Laatste kost natuurlijk wel wat, maar afhankelijk van het type boom kan het zinvol zijn.
HaHA Koffiedinnetje, precies wat ik hier altijd roep wil je koffie of meteen neuken;)
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:22:
We hebben altijd zoveel dorpsroddels door te nemen dat neuqen er niet in zit.
Haha!
Nee hoor, écht gewoon ouderwets koffie leuten.
Dagelijks gaan klagen bij de gemeente vanwege die klinkers.
en als er iets gebeurt vanwege de oneffenheden de gemeente direct aansprakelijk stellen.
Tientallen km2 broedgebied vernielen voor zonnepanelen en windmolens? Geen probleem.
Het is een verdienmodel en heeft erg weinig met natuur, milieu of klimaat te maken.
Hele Noordzee naar de klote met hakselaars en dan ook de stukken ertussen nog afdekken met panelen. Hoe verhoudt zich dat tot het nieuwe EU wetsvoorstel om nergens meer schade te mogen aanrichten?
Speelt hier ook. Sommige buren willen bomen uit de straat halen vanwege hun zonnepanelen, anderen (waaronder ik, ook zonnepanelen) vinden dat onzin. Die bomen waren er eerst, zijn veel mooier en een zonnepaneel levert geen zuurstof. Dan maar wat minder opbrengst voor de eigen portemonnee hoor.
plus dat een boom ook verkoeling biedt
Eigenlijk zijn bladeren ook zonnepanelen. Zonlicht -->fotosynthese--> energie.
@drapsap | 26-05-23 | 12:06: En 2x warmte.
@NLgaatnaardeklote | 26-05-23 | 12:11:
Ligt eraan wanneer die in de haard eindigt
in de meeste hollandse wijkjes zijn de bomen verdwenen. Ik kan me in mijn jeugd nog herrineren dat iedereen gras, struiken en bomen in hun tuinen hadden. Nu is het tegels en schuttingen.
@Blaffendehond | 26-05-23 | 12:14: vreemd, in de wijken waar ik graag kom zijn de tuinen, straten en parken groen, juist de wijken waar het zogenaamd "gezellig" is, zie ik alleen maar tegels, kunstgras, schuttingen en zelfs kunstplanten...
Wat heeft dit met D66 of Groenlinks te maken? Lijkt me eerder iets voor de VVD, zoals Jorritsma die gewoon tegen de regels in een warmtepomp door grondwaterlagen doorheen boort....
Half Nederland is de afgelopen jaren D66'er geworden omdat ze zonnepanelen gelegd hebben.
lollig maar er is natuurlijk geen verschroeide aarde taktiek. het is ook helemaal niet de bedoeling de maatschappij te ontwrichten.
Pas als er palmbomen groeien bij Arnhem aan zee, zal men inzien dat het wellicht geen hysterie was.
@BobDobalina | 26-05-23 | 12:10:
-
Tegen die tijd hebben wij onszelf alláng uitgeroeid door AI.
(of kernbommen)
@BobDobalina | 26-05-23 | 12:10: Dramaqueen!
@BobDobalina | 26-05-23 | 12:10: Hoeven we niet meer met het vliegtuig voor een fijne vakantie naar de zon.
Iets met accuboormachine, boor, olie en je mond houden Jan.
Zonnebloemolie of arachideolie?
Mijn energiebewustzijn gaat ten koste van anderen. Aldus ene Jan uit A. Nee, ik noem bewust geen namen.
Maar, ehh zonnepanelen doe je toch uit principe en niet voor de energie;))
Klopt, maar het moet natuurlijk ook wel wat opleveren. Tenslotte is met de productie van zonnepanelen ook al een hoop CO2 opgewekt. Dan is het wel zo zinvol om er in elk geval 'groene stroom' mee op te wekken, om de eigen CO2-uitstoot weer wat te verlagen.
@FrankVeer | 26-05-23 | 12:24: Ik koos ze daarom van een bedrijf die ze groen produceert.. Iets duurder en niet de goeiekope Chinese meuk maar een Noorse firma.
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:47: Dus die maken hun eigen aluminium uit groen gedolven bauxiet voor de frames of hoe doen ze dat? Leg eens uit hoe je een PV paneel groen kunt produceren? En de glaslaag daarop, draait die glasfabriek op olifantenstront of toch gewoon op kolen?
Groene PV panelen zijn een grote scam. Dat je daar in bent getrapt zeg...
@Bakkeleures | 26-05-23 | 12:54: Ik weet niet om welk Noors bedrijf het gaat, maar in Noorwegen wordt 98% van de energie op de een of andere wijze 'groen' geproduceerd, waarbij waterkracht de grootste energiebron is. Afgezien van het feit dat natuurlijk ook die waterkrachtcentrales met CO2-uitstoot zijn gebouwd, kun je beargumenteren dat men in Noorwegen relatief groen kan produceren.
Och, vanaf oktober verliest de boom z'n blad wel. Heeft Jan een half jaar plezier van z'n paneeltjes.
Wanneer ze geen fuck opleveren ja.
Of leg de panelen aan de andere kant van het dak, dan heeft hij misschien in de ochtend er nog een uurtje plezier van.
@Papa Jones | 26-05-23 | 12:04: er is altijd productie bij daglicht. Ook in de schaduw van bomen of in de winter.
@AntiZanicz | 26-05-23 | 12:04: Jij noemt het 'er is altijd productie', ik noem het 'in die maanden levert het geen fuck op'.
Er bestaan prachtige grafiekjes van, door het hele jaar heen.
Ja dat wordt nog wat, in de winter daadwerkelijk real time je warmtepomp laten draaien op je zonnepanelen, wanneer die regeling voor verrekenen over het hele jaar wordt afgeschaft.
@AntiZanicz | 26-05-23 | 12:04: Er is bij daglicht, laat staan schaduw nauwelijks productie. Hoewel de panelen spanning produceren, is het afgegeven vermogen marginaal en heb je er, in relatie tot de aanschafprijs, helemaal niets aan.
Stop met trollen en onzin verkopen alsjeblieft.
@Bakkeleures | 26-05-23 | 12:21: ja daarom is de stroomprijs ook negatief bij veel zon in de middag, want al die panelen in Nederland dumpen dan geen vermogen in het stroomnet, lul toch niet man
@Bakkeleures | 26-05-23 | 12:21: Valt nog wel mee, is althans mijn ervaring. Ook op bewolkte dagen draait bij mij de meter nog terug. Zeker niet zo hard als op zonnige dagen, maar een paar kW per dag levert het nog wel op.
@sko | 26-05-23 | 12:28: De stroomprijs is negatief door zonnepanelen die in de juiste richting direct zonlicht opvangen, niet door zonnepanelen die in de schaduw liggen of indirect zonlicht opvangen zoals gericht op het noorden.
Dat is ook de reden waarom panelen op één kant van het huis worden geplaatst of waarom combinaties worden uitgerust met optimizers zodra er schaduwen over gaan vallen.
Misschien moet je je toch maar eens verdiepen in de werking van PV panelen.
@FrankVeer | 26-05-23 | 12:28: Die paar kWh per dag gaan dus je investering niet terugbetalen, dat was mijn hele punt.
En panelen leveren juist het meest op bij een klein beetje sluierbewolking: de extra reflectie zorgt voor meer UV en de lagere temperatuur dan hartje zomer zorgt voor een hoger rendement.
@Bakkeleures | 26-05-23 | 12:52: Die paar KWh per dag niet, maar het totaalrendement wel.
@FrankVeer | 26-05-23 | 13:07: Elke dag die paar kWh niet, dat haalt je totaalrendement volledig onderuit. En in dit geval, waar een boom ervoor staat, gaan je panelen heel lang mee en duurt het heel lang tot je investering eruit is.
Iets zegt mij dat Jan Stampvoet uiteindelijk toch zijn zin gaat krijgen.
Boort gaatje en laat boomvollopen met glyfosfaat vrees ik, als ik Jan zo inschat;)
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:04:
-
Bleekwater is goedkoper - en heel veel gemakkelijker te verkrijgen.
Stelletje eco-terroristen dat jullie er zijn!
@knutsel_ | 26-05-23 | 12:29: Dat is de specht ook, ben inmiddels al drie bomen verloren door uitholling door een bonte specht, heb mooie fotos van de dwarsdoorsnede van de stam na de kap. Wat een verwoesting kunnen die kleine beestjes aanrichten zeg..
@Smoelensmid | 26-05-23 | 12:50: wat is de natuur toch groots en meeslepend. Zucht. En slaapverwekkend.
Glyfosaat dus.
REAGEER OOK