Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nachtje doortrekkeren, geen landbouwakkoord

Doe maar koffie met wat sterkers

Social

Nee MARK, dat is het niet, het is juist tijd om naar bed te gaan. De hele nacht hebben kabinetsvertegenwoordigers, boerenclubs, natuurorganisaties, supermarkttypes en meer belanghebbenden overlegd en vergaderd om tot een landbouwakkoord te komen... en dat landbouwakkoord is er natuurlijk niet. "Ondanks een overleg van bijna 24 uur zijn het kabinet en boerenorganisaties nog niet tot een landbouwakkoord gekomen. Een belangrijk twistpunt is hoeveel geld er beschikbaar gesteld wordt aan de boeren voor natuurbeheer." Nou. En een belangrijk twistpunt voor de boeren is dat ze bang zijn van hun landje te worden gejaagd door de ROVERHEID. Geen akkoord dus en volgens Pietje Adema gaat dit gezeik nog 'weken duren', want het lukte zelfs Mark Rutte (die in allerijl was opgetrommeld om de boel aan elkaar te slijmen) niet om de vrede te laten tekenen. Slaap lekker Mark! Lekker je dromenland besturen.

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Zeg mevrouw Uslu, heerlijke MILF, lezen we even mee: nos.nl/artikel/2475553-moeizaam-landb... Het is andersom. Boeren beginnen te beseffen dat ze niet de speelbal hoeven te zijn van al die partij financierende vastgoedbaronnen van de wel heel erg matige kwalitatieve middenmoot van de Nederlandse partijpolitiek.

Gewetensvraagje: voor welke politicus in Turkije heeft u gestemd, vorige week? Ongehoorde mediastilte, echt helemaal niemand. U bent toch niet degene waarvoor Ruud de Wild zijn neus ophaalde? Die Koerdische van hem.

En dan al die woeste mediakift.

Hetkanverkeren | 18-05-23 | 17:36

Als je vanavond toch NPO kijkt... Als tegenhanger van The Passion (op NPO 1) en de bijzonder leuke serie '1985' (op NPO 3)

Als je AZ wilt zien winnen is opnemen of terugkijken natuurlijk altijd een optie:
Dit precaire (in de zin van 'lastige') onderwerp op NPO 2:

20.30-21.30 uur TEGENLICHT

Informatief programma over nieuwe
ideeën en trends.

Rebranding Migration Hoe kan Europa
eruit zien als we migratie niet als
probleem maar als oplossing zien?
Zoektocht naar een nieuw narratief over
migratie.In verschillende steden door
Europa ontspruiten initiatieven van een
jonge,gemixte generatie die verder
denkt dan de nationale identiteit.

Met sociale daadkracht,ondernemerschap
en creativiteit laten zij zien dat
migratie voor verrijking of
noodzakelijke opschudding zorgt.
-------

Maar over 'migratie' zal hier vandaag of morgen ook wel weer een topic verschijnen.

Fijne dag verder!

dickwvf | 18-05-23 | 15:44

Kijktip

Bij uw (tenminste de duur u betaalde) NPO

18.13-18.44 uur EENVANDAAG Op NPO1
01.07-01.33 uur (HH)

O.a.
* Is de consument bereid mee te betalen
aan het landbouwakkoord?

dickwvf | 18-05-23 | 15:39

De graandeal met Rusland is verlengd. ANP meldt alleen graan, alle Nederlandse media neemt dat over.

Associated Press meldt netjes dat dit een Grain/Fertilizer deal is. “Looking ahead, we hope that exports of food and fertilizers, including ammonia, from the Russian Federation and Ukraine will be able to reach global supply chains safely and predictably,” the U.N. chief said Wednesday. apnews.com/article/russia-ukraine-war....

Zonder export van kunstmest, stikstof en ammonia kunnen veel landen niet genoeg voedsel produceren. Wij doen op onze postzegel alsof er een tekort aan mest is binnen de waanzin van dit beleid, wereldwijd is er een ernstig tekort. fortune.com/2023/01/26/global-food-cr...

Er zijn twee stikstofproblemen, wij vinden dat we te veel hebben, zij hebben aantoonbaar te weinig want hun akkers staan te creperen. Vroeger zouden we de stoffen afvangen, inladen, wegbrengen en verkopen. Zo ontstond de gouden eeuw. De vorige keer werd er gejuicht toen er fossiele brandstof bij Slochteren werd gevonden, laten we nogmaals juichen nu we biologische brandstof in mest vinden om te verkopen. Gratis geld in het bruine goud.

Geld stinkt niet, mest wel en het is nog geld waard ook.

Feynman | 18-05-23 | 13:22 | 1

Atqui e cacas est?

Sans Comique | 18-05-23 | 13:30

Over die Saab van Rutte gesproken, zo oud is dat ding toch niet? En daarnaast, laat hem lekker, als hij dat een fijne auto vindt, waarom iets anders kopen?
Er is genoeg op hem aan te merken maar ik kan dat het wel waarderen, liefde voor je auto. Lekker Hollands, lekker sober. Overigens was het pas een echte held geweest als hij een mooie ouwe Saab 900 had gehad, zo'n jaren 70 ding in cremeroze of mosterdbruingeel.
En dat landbouwakkoord? Ach, dat komt er wel, gaat alleen nog maar over wat het ons als samenleving gaat kosten en welke garanties onze boeren krijgen dat de subsidiestroom niet tijdens Rutte VI al opdroogt.

Graaisnaaiert | 18-05-23 | 12:34 | 1

Saab is ook lekker symbolisch in dit geval. Een failliet automerk bereden door juist diegene die NL richting faillissement brengt. Moreel is het al gelukt, dus nu alleen nog financieel.
En zoals Saab destijds door onjuiste keuzes van het management kapot is gegaan, zo volgt Nederland.

EEGlivesagain | 18-05-23 | 12:48

"Bescherming van boeren die doorgaan". Met D66 of misschien later ooit een GL in een regering "boeren die doorgaan"?
BBB heeft eigenlijk straks een bijna absolute meerderheid nodig wil deze waanzin gaan stoppen.
Zoals Johan Derksen gisteren al aangaf: zolang USA, China, Rusland en India niets doen maakt het ook onze postzegel op de aarde ook niet uut. Dat het gezond verstand weer mag terugkeren in dit land!

Jan, Leiden | 18-05-23 | 11:38 | 4

De voortrekkersrol willen opeisen van postzegel Nederland door Dictators'66

ofarim | 18-05-23 | 12:50

@ofarim | 18-05-23 | 12:50: Nederland Gidsland. Voortrekkersrol. Zo geven wij leiding aan de rest van de wereld eigenlijk als je het wel beschouwd. Niet met wapens, pas op, maar met een bezielende visie en door de magnetische wijzer in een moreel kompas te wezen, waar de rest van de wereld op kan varen. Die Chinezen en Indiaërs en Amerikanen komen nog wel tot inkeer. (hoe heten mensen uit India eigenlijk? Het zijn geen Indiërs, die zitten nu allemaal hier)

Sans Comique | 18-05-23 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Wij moeten ons afval scheiden dat geldt natuurlijk niet voor een andere EU- staat.
Net als de geïmporteerde plofkippen uit de Oekraïne

Ddr66 politiek.
.

Coolcalmcollected | 18-05-23 | 10:58

Boeren, een voor dit land vrijwel overbodige beroepsgroep met negatieve toegevoegde waarde. Het economisch beeld wordt nog beroerder als je ze de maatschappelijke kosten zoals milieu, natuurbederf en verscholen subsidies toerekent. Nog erger wordt het als je meerekent hoe ze de rest van de economie, zoals de industrie en de bouw op slot zetten. Eten is rr genoeg in de wereld voor een welvarende open economie als de onze. Het gaat om geld verdienen, dan kun je genoeg voedsel kopen. Boeren zitten het geld verdienen in de weg.

bdn01 | 18-05-23 | 10:38 | 13

@Sinterbikske | 18-05-23 | 11:28: Er is een fors tekort op de arbeidsmarkt, onder andere vanwege de vergrijzing, dus dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Après toi | 18-05-23 | 11:49

Industrie en bouw staan op slot door beleid, niet door boeren. Er is een ambtelijke nota, Natura2000 die op een werkelijk bizarre manier gaat bepalen wat natuur is. Met de natuur in Nederland gaat het juist goed, zie de Living Planet Index, ook door de overheid gehanteerd, zie de onderzoeken van Wageningen.
www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbos....

De zeloten van de overheid misbruiken statistiek door te stellen dat het met “veel natuurgebieden slecht gaat”. Dan hebben ze het over die Natura 2000 gebieden, vaak postzegel formaat, en dat de natuur daar niet zo is, als men wenst.
Als.
Men.
Wenst.
Dat is het probleem; een totalitaire maakbaarheidsgedachte. Door stikstof wordt natuur anders, het gaat niet weg. Arme gronden zijn in dit land helemaal niet zo normaal, maar het moet heide of zandgronden blijven. Een bureaucratisch probleem dus.

Ook volgens onze overheid zijn Nederlandse boeren koploper in duurzaam en efficiënte landbouw, daarmee redt je iets aan natuur elders op de wereld. Het probleem van links is dat het een uiterst benepen wereldbeeld is, niet in staat over de grenzen te kijken en alles precies zo willen houden als ze in hun jaren vijftig Jac Thijssen Verkade albums zien. Mijn Opa en oma hadden die ook en vond het als kind leuk te bekijken, maar de wereld staat niet stil. Kijk groter, zegt ook Louise Fresco, oud rector van Wageningen. Boeren hebben een bedrijvigheid die essentieel is voor de mensheid, dit in tegenstelling tot tal van andere takken van sport binnen de economie. Koester dat, zeker als we hier top boeren hebben die elders ook voor voedsel zorgen en natuurbescherming door efficient werken.

Nuuk | 18-05-23 | 11:56
▼ 10 antwoorden verborgen

Het gaat - voor de duizendste maal - niet om DE boeren. Iedereen is voor boeren, zelfs meer boeren, voor landbouw, akkerbouw, fruitteelt, kassenbouw, en ja zelfs voor veeteelt en voor vleesfokkerij. Van links tot rechts is daar o0vereenstemming over dat boeren een belangrijke plaats innemen in ons land en dat dit zo moet blijven.

Waar het om gaat is een deel (slechts een deel!) van de vleesfokkerijen, die te veel ammoniak produceren in de buurt van natuur. De kaartjes zijn overduidelijk en kleuren donkerrood rond Barneveld (kippen) en rond de megastallen in Brabant (varkens). Daar richt de aandacht zich op en ook dat is al 1000x uitgelegd.

Helaas, nog steeds probeert een boerenlobby dit waanidee aan te wakkeren. Met succes, want ze heeft half Nederland met deze nep-paradox gek weten te krijgen, die leugenachtige lobby van "geen boer geen eten" en dat soort opruiende flauwekul, maar het is een lobby van vooral vleesboeren en veevoederbedrijven die de overheid framen als zou die tegen boeren zijn.

Houd daar eens mee op. Toch zie ik de mensen gretig in deze leugens trappen. Zonder enige rekening te houden met met het overduidelijke onderscheid dat telkens gemaakt wordt in die discussie waarin de feitelijke focus op grote vleesfokkerijen ligt. Als echter de messen op die manier geslepen worden, met veel populistisch geweld en versimpelde leuzen, dan wens ik de Vollenbroeks van dit land alles succes toe met het tot de grond toe juridisch afbranden van deze ellendige opjut-lobby.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 10:36 | 6

Die kaartjes zijn volgens mij al een tijdje terug in de prullenbak verdwenen.

NLgaatnaardeklote | 18-05-23 | 11:16

Officieel moet inderdaad slechts 97% van NL op slot vanwege de natura2000 foptuintjes. Dat lijkt niet veel want NL is een gigantisch groot en vrijwel onbevolkt land, maar toch; het zorgt voor onzekerheid. Zie dat geinige stikstofkaartje vorig jaar. Net zoals ook de al decennialang voortdurend veranderende wet- en regel- geving voor onzekerheid zorgt. Al dat voortdurend veranderende beleid vereist steeds opnieuw peperdure investeringen/leningen; die bij een volgende beleidswijziging niks meer waard zijn. Het is die onzekerheid die de meeste schade aanricht.

En ondertussen gaat het nergens over. De keus tussen heide of bos is geen keus tussen milieubescherming of milieuvernietiging; bossen zijn ook natuur. Sterker nog, NL was eeuwenlang bosrijk gebied, tot "overbevolking" leidde tot steeds meer boskap. Onder andere voor de veeteelt trouwens.

Door boskap in de Middeleeuwen ontstonden dus de nu door de biomassa-lobby bejubelde kale zandgronden met vooral heide. Die zogenaamd bedreigd zouden worden door 1 vogelstrontje per jaar per 2 hectare natura2000. Werkelijk?
Of kloppen die modellen gewoon niet?

Zal de heide verdwijnen als we de stikstof-uitstoot niet onmiddelijk op 0 zetten?
Welnee, als kind ging ik ook graag naar de heide, in een tijd dat de stikstofuitstoot pakweg 230% - 240% hoger was dan nu.
Maar stel dat, bijvoorbeeld omdat het onmogelijk blijkt om alle overvliegende vogels te versnipperen?
Dan nog wordt de heide in de natura2000 gebieden hooguit vervangen door bos.
Wie bepaalt dat het ene plantje natuurlijker is dan het andere plantje?

En nog maar eens een open deur intrappen. Er zijn nu 162 soms piepkleine natura2000 gebieden die bijna heel NL op slot zetten. Waar de natuur ook geen zak aan heeft omdat ze te klein zijn voor gezonde populaties. Waarom niet een aantal levensvatbare of bijzondere gebieden uitbreiden en de rest schrappen? Dan hebben we met hetzelfde aantal km2 natura2000 ineens wel stikstofruimte voor landbouw en woningen.

Dandruff | 18-05-23 | 15:17

Maar ondertussen generaliseer jij er op los dat boeren allemaal rijke aso's zijn. Geef nou gewoon toe dat je de boeren haat en ze allemaal weg wilt hebben.

Deflatiemonster | 18-05-23 | 17:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat stoot zo’n Saab nou uit aan NOx en dergelijke?

Weetje71 | 18-05-23 | 10:36

Alle boerenhaters hier: maak U maar druk om de 60.000 "ondernemers" die tot op vandaag nog geen cent hebben terugbetaald van de ruime corona-steun... daar zit geen boer tussen.

hagelkruis | 18-05-23 | 10:34 | 4

@Lorejas | 18-05-23 | 10:55: De soort steun in combinatie met met het soort bedrijven dat niet terug heeft betaald doet inderdaad vermoeden dat er geen boeren tussen zitten. Het geld dat boeren kregen was veelal een compensatie voor niet verkochte producten.

Verbandmeester | 18-05-23 | 11:10

Vermoeden. Okidoki.

Lorejas | 18-05-23 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Leve de boerenopstand!, opkomen voor je land is helaas zeldzaam maar verkiezingen waarbij links steeds meer inspraak verliest is een prima alternatief.
Mensen die weinig weten en toevoegen aan de maatschappij hebben de npo papegaai mening paraat, jarenlang is men bespeeld en ze vreten de haat die toch blijkbaar nodig is als tegenhanger van hun feelgood, maar altijd van andermans geld, altijd ten koste van de modale inwoner.
Lieden die niets bezitten steunen een tandeloze hetze tegen boeren, echte Robin hoods hoor.
Jaloezie, overheids afhankelijkheid en stadse onwetendheid zijn niet de beste raadgever blijkt maar weer.

28 | 18-05-23 | 10:33

Geld naar boeren "voor natuurbeheer". Wat moet ik me daar bij voorstellen, bij dat 'natuurbeheer'?
Geen kunstmest meer strooien, minder ontwateren, later maaien, dat soort zaken?
Boeren willen kunstmest strooien, ontwateren, vroeg maaien. Dat verandert niet, ook niet, als je ze een zak geld geeft.
Dan gaan ze 's avonds laat of 's nachts met regenachtig weer tóch kunstmest strooien, zodat je er de volgende dag al niet veel meer van ziet, zoals nu al schering en inslag is geweest bij boeren die land van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten pachten.
En tóch diepe greppels trekken, en toch proberen om vroeg te maaien, of daar om zeuren bij opzichters.
De goede boeren niet te na gesproken, maar de meeste boeren hebben niets met natuurbeheer, dus dat 'natuurbeheer' door boeren, dat gaat 'm niet worden.
Enfin, 'boerennatuurbeheer' en de resultaten daarvan zijn een paar jaar geleden al uitgebreid onderzocht en de conclusie was duidelijk: het stelt weinig tot niets voor, het is een verkapte subsidie aan de boeren, waar de natuur weinig tot niets mee opschiet.

KeesBruin | 18-05-23 | 10:04 | 8

@Verbandmeester | 18-05-23 | 10:18: Ach, lees mijn tegeltje nog eens over. De goede boeren niet te na gesproken, zoals ik al zei. Maar de meeste boeren hebben niets met natuurbeheer, en zullen proberen wél de subsidies binnen te harken en niet aan de voorwaarden te voldoen.
En ik weet waar ik het over heb, ik heb mijn leven lang in het natuurbeheer gewerkt, dus geloof mij maar op mijn woord.

KeesBruin | 18-05-23 | 10:36

@theo-is-dood | 18-05-23 | 10:26: Gelukkig woon ik dan in een regio waar het er heel anders uitziet. Veel gevarieerder gras hier, gelukkig. Dus wellicht is mijn beeld te beperkt, omdat ik hier in de omgeving hele andere soorten akkerland zie.

Verbandmeester | 18-05-23 | 11:13

@KeesBruin | 18-05-23 | 10:36: Dan prijs ik me gelukkig dat ik niet in uw buurt woon. Hier in de omgeving gaat het juist steeds beter. Maar hier zit dan ook een gezonde mix van akkerbouw en veeteelt en recreatie en biologische initiatieven. Dus ja, het is goed mogelijk dat mijn wereldbeeld wat te beperkt is.

Verbandmeester | 18-05-23 | 11:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Het moet toch voor alle landgenoten ondertussen een beetje duidelijk worden wat het doel is: Energie armoede en hongersnood creëren in de EU met miljoenen vreemdelingen erbij in de leeftijd 15 -40 die vele miljarden per jaar kosten en ook extra veel zorg, voedsel, energie, water en vervoer nodig hebben.

van_Zelfsprekend | 18-05-23 | 10:03 | 4

Oh jeh. Daar gaan we weer. Het Catshuis&WEF, Bill Gates& Goldman Sachs, de Rothschilds, Michael Burry, Bill Ackman, Marcel Boekhoorn en Prins Bernhard Jr. Ze spannen allemaal samen tegen de goudeerlijke en hardwerkende Nederlander

theo-is-dood | 18-05-23 | 10:31

@theo-is-dood | 18-05-23 | 10:31: de waarheid klinkt als het minst aannemelijk,er is niets aan de hand en iedereen heeft het beste met u voor,dream on.

Coolcalmcollected | 18-05-23 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Altijd al gezegd en elke onbenul moet het kunnen beseffen. Laat de ondernemers in oa vlees en groente (vis toch ook lijkt me maar daar is geen aparte tafel voor bij Mark's missie. Mark is die vriend van Sjort die van zichzelf zegt dat ie geen visie heeft)... maar schuiven!

Kunnen uitstekend voor zichzelf opkomen!
Goh, dat ze dit laten knappen op de centjes.
Wat zullen ze lachen aan de met plastic tafelkleed bedekte keukentafels, met z'n vieren. Weer goed onderhandeld van gemeenschapsgeld!

En de koffie pruttelde te lang door op het gasstel. Nou ja, goed onderhandeld en heerlijk tegen de achilleshiel van de Kapitalisten van de VVD/D66 en het CDA geschopt.

Extra frustrerend natuurlijk voor de redelijk verse CU-Minister.

dickwvf | 18-05-23 | 09:56 | 3

Hoe kon ik dit nou vergeten, op de keukentafel natuurlijk ook
www.bing.com/images/search?view=detai...
Met lekker dik vel én vers gekarnde melk... pffff water in de mond.

dickwvf | 18-05-23 | 10:02

Richt dan een boerenheilstaat op! Ga daar met 50.000 boeren wonen, exporteer jezelf tot miljonair maar doe het lekker op een plek waar niemand last heeft van de stront, op de Faeröer eilanden of zoiets.

We richten de vrijkomende helft land in zoals we willen, met veel goedkopere bouwgrond, huizen en bedrijfsterreinen plus uiteraard, een stevig stuk natuur. We verdienen ons geld met handel en doorvoer zoals altijd al, en we houden de boerensubsidies in de zak. We zullen de boeren geen seconde missen.

Overdreven? Ja misschien wel, maar doe nou niet alsof we in dit land alles te danken hebben aan de vleesexport van een paar grootboeren. We kunnen echt met heel veel minder toe.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:55 | 18

Misschien vinden de meeste mensen de huidige inrichting van ons land eigenlijk wel prima zo. De een wil wat meer busbanen, de ander nog een snelwegje, of een vinexwijk. Die vinden de heide oh zo mooi, maar als ze moeten kiezen tussen de heide en het behoud van hun levensstijl, dan kiezen ze wellicht het laatste, ook als dat betekent dat de heide langzaamaan in een bos verandert.

Probleem is alleen dat de mensen niet meer mogen kiezen: de keuze is al voor ze gemaakt en dusdanig verankerd in wetten en verdragen dat we daar nooit meer onderuit komen. Anders zouden we hier een open een eerlijk gesprek over kunnen hebben, over hoe we ons land willen inrichten. Zonder TINA.

Muxje | 18-05-23 | 10:35

Uw laatste zin ontbeert een woord: We kunnen echt met heel veel minder d666 toe.

dathoujetoch | 18-05-23 | 10:35

@theo-is-dood | 18-05-23 | 10:34: Theo, die metalen haal je uit de mest door omgekeerde osmose of door een scheiding na vergisting. De mestkorrels kunnen verhandeld worden en dat gebeurt al richting Frankrijk. De achtergebleven stoffen bevatten inderdaad koper en cadmium en koper is bijvoorbeeld weer nodig in bepaalde voedingsproducten. Bij alle processen ontstaat een afvalstroom, maar het is dus de kunst om de afval opnieuw te gebruiken als grondstof.
Met mest kan dat zeer goed. Biogas, mestkorrels, ureum.

Verbandmeester | 18-05-23 | 10:55
▼ 15 antwoorden verborgen

"Weg met ons!" en "Hup natuur!" gaan al decennia hand in hand, het is verbazingwekkend dat het nu pas is gaan schuren met al die bevolkingsaanwas sinds 1990.
Willen we werk en een economie en eten/inkomen, of willen we parkjes met schrale gronden die we in de rest van de Eu als "natuur" kunnen presenteren?
Het is een non-issue en een kul-vraag maar omdat niemand hem stelt en op het onvermijdelijke antwoord wacht,
hebben we deze politieke patstellings "discussies".

Iedereen wil deugen maar niemand wil er pijn voor lijden, dus komet men met dwang bij de kleinste groep/sector uit: de boeren..
Dan willen we eigenlijk dus allemaal wel werk, wel een economie, de BV Nedeerland, maar niemand wil inzien dat elke kadastraal ingeplande droge vierkante meter van NL al jaren geleden is ge"earmarked" als een stukje van het bedrijventerrein en dat een bepaalde mate van uitstoot als onvermijdelijk geaccepteerd moet worden, of je het nou "vervuiling" noemt of niet.

CynicalBastard | 18-05-23 | 09:46

Tegelijk is de enige reden, waarom men zich zo richt op de boeren, dat de huidige stikstofmodellen geen rekening houden met luchtvaart tot 3000 meter. Pure onzin natuurlijk. Spreadsheet ambtenaren met wiskunde C van de HAVO zouden niet verantwoordelijk moeten zijn voor complexe materie

Kartelmaster2000 | 18-05-23 | 09:39 | 6

@Kartelmaster2000 | 18-05-23 | 09:47:
Het gaat slechts om een paar mega-vleesboeren. Fruitteelt, de kassen, landbouw en akkerbouw: Geen enkel probleem.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een ellendige soap is dit. Kan iemand de leiding terug nemen of nieuwe verkiezingen uitschrijven? Mijn sympathie ligt bij de boeren die vechten voor hun voortbestaan dat wordt bedreigd door dit afbraakkabinet.

R. Skickr | 18-05-23 | 09:27 | 13

@W_F | 18-05-23 | 09:52: idd.dat weet prutte en el quack ook wel ,vandaar dat gedraai in de hoop dat ze toch toehappen,werkelijk niets wordt geschuwd om tegen de boeren te gebruiken.

Coolcalmcollected | 18-05-23 | 09:55

Ja, nieuwe verkiezingen! Dat wil ik ook. Ik beloof alvast plechtig dat ik niet ga stemmen op VVD, D66, CDA, CU, PvdA, GL, Volt of FvD. Dan heb ik nog steeds keus genoeg.

MAD1950 | 18-05-23 | 09:58

@Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:36: een Boerenmoeke die de ruziende kindjes broodnuchter met 1 snedige opmerking verbaal terug de hoek in slaat werkt ook prima.

CynicalBastard | 18-05-23 | 10:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Men kan wel merken dat de ambtenaren vandaag vrij hebben. Alhoewel, hoeveel ambtenaren zouden in werktijd van mijn centen zitten te toktikken, feesboeken of jeaupen. Ik noem maar iets! Hier is dat natuurlijk anders.

dathoujetoch | 18-05-23 | 09:26 | 2

En jij hoeft niet naar school vandaag. Ook wel eens fijn!
Kan je ook niet in de les zitten feesboeken.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:29

Waarom in de nacht? Voor de show?

kleybeuker | 18-05-23 | 09:26 | 4

Yup om lekker belangrijk over te komen

captain-caveman | 18-05-23 | 09:29

Ze hebben vandaag overdag al verplichtingen bij de schoonouders. Behalve Markie dan maar dat is logisch.

Moresnetunited | 18-05-23 | 09:40

Dat was de tactiek van Den Uyl. Gewoon doorvergaderen tot iedereen sufgeluld was en dan maar tekende om van het gezeur af te zijn.

MAD1950 | 18-05-23 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet het meta zien: belasting geld ophalen en rondpompen
Het maakt au fond niet uit aan welke plannen dat geld besteed wordt
Beetje aan dit en beetje aan dat
Nu dus een beetje boeren, gisteren een beetje Groningen , nog wat nagekomen toeslagen
Alles is prima

Rene strijland260746 | 18-05-23 | 09:25

Ze zijn gewoon lekker om 00:00h onder de wol gegaan. Rutte: "Laat het plebs maar denken dat we de hele nacht door hebben vergaderd moehahahahah!!!!".

Erratio | 18-05-23 | 09:24

Overleggen over beperkingen, reductie en krimpen werkt niet. Niemand wil inleveren. Gewoon afdwingen.

TanteJuut | 18-05-23 | 09:24 | 5

@TanteJuut | 18-05-23 | 09:24 |
Dan gaan we het eten dus van elders halen waar het:

- Vaak tegen veel slechtere omstandigheden voor mens, dier en milieu wordt geproduceerd.
- Vervolgens de halve wereld over gesleept moet worden om het hier te krijgen. Winst voor het milieu/ klimaat; precies nul.
- Bij calamiteiten sta je als land gelijk in je hemd qua voedselvoorziening omdat je jezelf voor een eerste(!) levensbehoefte afhankelijk van anderen hebt gemaakt. Case in point; iets met gas en Rusland.
- Het voedsel van slechtere kwaliteit is omdat men elders nog wel middelen en technieken mag gebruiken die hier jaren, zo niet decennia geleden al verboden waren.

Maar we doen het allemaal voor het 'klimaat'. Nee, waar het ècht om gaat is de grond. Die heeft men nodig om al die huizen op te bouwen voor de stad ter grootte van Leeuwarden die hier jaarlijks de grens over marcheert. Weilanden vervangen door steen, asfalt en beton is natuurlijk ook pure winst voor het milieu/ klimaat, toch?

Sjefke7807 | 18-05-23 | 09:49

@EEnzame SchizofrEEN | 18-05-23 | 09:44: moet jij eens zien wat er gebeurt wanneer de landbouwsector wordt gehalveerd en de bijbehorende ketens en een gedeelte van de industrie vanwege hoge energieprijzen vertrekt uit Nederland. Dan is er geen geld meer beschikbaar voor GL en d66 hobbies en gaat er ook de verzorgingsstaat op de schop.

therealbraindump | 18-05-23 | 09:49

@Sjefke7807 | 18-05-23 | 09:49: Welnee, we hebben juist veel te veel vreten hier in dit land. We weten al 25 jaar dat er gekrompen moet worden. Die landbouw gaat ten onder aan zijn eigen succes. Zoveel import van eten is er helemaal niet nodig. Bouwgrond is een ander verhaal, net als import van mensen.

TanteJuut | 18-05-23 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat Feynman 09:19 en Kartelmaster2000 09:16 schreven.

En voorts vind ik het wel toepasselijk dat op Hemelvaartsdag de val van het kabinet Rutte IV ingeluid werd. Zonder landbouwakkoord (welke vorm dan ook) stort het hele stikstofplannen bouwwerk ook in. Nu moeten de winnende partijen van de laatste verkiezingen in de senaat de nieuwe pensioenwet nog even fillibusteren en er kan aan de redding van maatschappij, land en economie begonnen gaan worden.
Schiet eens de fuck op met die kerncentrales, Robojet!!

CynicalBastard | 18-05-23 | 09:24

Premier Mark Rutte buigt voor dictator Johan Vollenbroek

Voor iedereen die geen voedsel wil produceren voor de export, raad ik eens een weekje te leven van alleen zaken uit Nederland. Gewoon alles in de supermarkt en winkel laten liggen dat deels afhankelijk is van geimporteerde spullen. Even een weekje alleen made in holland.

Doe ook even het licht uit, want een deel van de stroom komt uit Franse kerncentrales. Doe ook even de kraan dicht, want ons water wordt gezuiverd met deels buitenlandse chemicaliën en de pompjes draaien op deels geimporteerde stroom. Doe ook het gas dicht, want niet al ons gas komt uit Groningen.

Jaja, zonder export geen import.

Zonder boer hier, gaat die boer daar niet ruilen met ons. Dan hebben wij niet te vreten.

Feynman | 18-05-23 | 09:19 | 12

Prima, als de belastingdienst alleen nog maar computer chips gebruikt die in Nederland geproduceerd zijn.

W_F | 18-05-23 | 09:56

@Kartelmaster2000 | 18-05-23 | 09:44:
We kunnen de fruitteelt houden. Ook de akkerbouw, de kassen, de kringlooplandbouw en de biologische boeren. Maar we kunnen afscheid nemen van zeker de helft van de vleesfokkers.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:59
▼ 9 antwoorden verborgen

Als het landbouwakkoord er is moet er weer met het CDA onderhandeld worden over het stikstofbeleid, 2030 of 2035. Daar zitten VV’ EN ‘66 totaal niet op te wachten want dan ligt er een kabinetscrisis binnen handbereik. Ze moeten nog doorstrompelen tot maart 2026, dan is er misschien een nieuw kabinet.

Guusje Nadorst | 18-05-23 | 09:16

Ik snap iets niet. De Nederlandse boeren hebben een belangrijke rol voor de voedsel productie in Europa. Min of meer zijn we nu allemaal van elkaar afhankelijk. Uw druiven komen uit Griekenland of Spanje, sperziebonen soms uit Senegal (die zijn meestal vies), en zo zal een Duitser ook Nederlands fruit eten. Als wij nu (als enige) de stekker eruit trekken, dan leidt dat toch tot problemen voor andere landen? En tegelijk gaat dit in tegen de algemene logica van handel...

Kartelmaster2000 | 18-05-23 | 09:16 | 6

Ken uw geschiedenis, de vooruitgang werd in gang gezet door handel.
Ga anders even in Noord Korea kijken.

Nico1000 | 18-05-23 | 09:40

Fruitteelt is dan ook geen probleem. Maar de overdreven grote vleesexport.

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Rustig aan, bijna zomer, dus reces. Dan praten we in september weer verder

Blaffendehond | 18-05-23 | 09:12

Ik heb ook een tijdlang in een Saab 93 gereden. Handgeschakeld, 2 liter motor. Starten, rijden. En elke maand even naar de garage om iets te vervangen. Dat werd uiteindelijk een te dure hobby en ik heb 'm weggedaan. Ik droom er nu nog wel eens van. En kijk dan even naar de RAV4 die buiten staat te glimmen. Ik ben een tevreden mensch.

de Jager59 | 18-05-23 | 09:11 | 2

Tevredenheid is een groot goed. Ik heb ook geen materiële wensen meer, het is goed zo.
Als ik jeugd kon kopen zou ik het wel doen.

J.Cash | 18-05-23 | 09:24

Maak een chatGPT account aan en vraag of hij de minister van landbouw wil zijn die een landbouwakkoord moet maken. Dan krijg je net zo'n poldermodel als dat er nu uit gaat komen en waar ook niemand blij mee is. Scheelt wel tonnen aan externe adviseurs

deministerpresident | 18-05-23 | 09:09

Blablabla, praten, kletsen, praten kletsen en geen flikker uitvoeren is het beleid van flapdrol Rutte en zijn begeleidende kak van D66.
Mooie praatjes en beloften en geen ruk uitvoeren, Volk Val Dood.

loekdeleeuw | 18-05-23 | 09:08

De deugende 666-druk die erop zit gaat Rutte/kabinet de kop kosten. Het waren juist de betere boeren die de ruilverkaveling van Mansholt niet zagen zitten, nu moet dat weer allemaal teruggedraaid worden naar fictief "natuur"-beheer en dat kan best met wat meer intelligentie svp. Concentreer U op de stoppende boeren (gaat al jaren heel hard,geen opvolgers en Rabo is wakker) MAAR al hun "rechten"/dieren/melk worden zwaar verzilverd aan uitbreidende collega's... Als de overheid hier 10 jaar ruim gaat belonen en enige wetgeving op maakt is van die 25 miljard maar 20% nodig. En 666... zwijg 10 jaar.

hagelkruis | 18-05-23 | 09:08

Moeizaam, moeilijk, weer geen akkoord. Zoals alles waar de huidige regering zich mee bemoeit draait ook dit dit uit op een fiasco. We worden bestuurd door idioten.

Kill_Blinton | 18-05-23 | 09:07

eenvandaag.avrotros.nl/item/hoeveel-s...

131 euro per persoon in Nederland gaat naar de boeren, maar...
74 euro gaat naar de buitenlandse boeren, 57 euro naar de Nederlandse.

VanderGeelen-Coppens | 18-05-23 | 09:01 | 4

Gaan we even rekenen:
57 x 17 miljoen = 0.9 Miljard.
Dat verdeelt zich onder 50.000 boeren, dat is 20.000 euro de boerenneus.
Dat is lekker!

Beste_Landgenoten | 18-05-23 | 09:48

Dank voor de link

Het geld gaat niet naar de boeren, maar naar de "sector"

Niet direct naar de veehouder

De grootste bedragen gaan niet rechtstreeks naar boeren en landbouwers. Er is in Nederland bijna geen veehouder te bekennen

bij de vijftig organisaties die de meeste landbouwsubsidie ontvangen. Met stip staat Hoogwegt International uit Arnhem bovenaan het lijstje grootontvangers. Dat handelsbedrijf in vloeibare zuivel met vestigingen in 23 Europese landen ontving vorig jaar 50 miljoen euro.

Daarna volgt met bijna 20 miljoen euro de POV, een organisatie van varkenshouders. Zij ontvangen deze subsidie onder het kopje *maatregelen ter bestrijding van marktverstoringen' en moeten het geld zo uitgeven dat het ten goede komt aan de varkensboeren. In dezelfde categorie krijgt ZuivelNL uit Den Haag bijna 10 miljoen euro voor het versterken van de Nederlandse zuivelketen.

Vervolgens komt een aantal coöperaties. Deze producentenorganisaties krijgen steun voor activiteiten die de afzet verbeteren, zoals promotie en innovatie. Daar gaan vele miljoenen euro's naar toe. De organisaties mogen het geld ook gebruiken voor milieumaatregelen.

Op de negende plek staat de gemeente Noordoostpolder. Die krijgt ruim 4 miljoen om toeristische activiteiten te ontplooien. In totaal ontvangen veertig Nederlandse gemeenten geld.

KlaagGraag | 18-05-23 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

He het is vandaag donder dag.

Plukkieplukkie | 18-05-23 | 08:56

Boeren die nu al aan natuurbeheer doen krijgen een verkapte bijstandsuitkering waar ze ook de kosten moeten voldoen. Dat valt nogal eens bijna negatief uit, terwijl de boer wel een enorme kapitaalinvestering heeft vastzitten in de onderliggende grond.

Die boer kreeg een briefje dat hij vanwege natuurbeheer op het ene stukje grond, niet meer mocht boeren op het andere stukje grond. De boer had letterlijk zijn eigen graf gegraven. Het familiebedrijf is na alle generaties aan goede bedoelingen in een terminale fase beland.

Dat het kabinet verwacht dat boeren nog een keer hun eigen doodsvonnis komen tekenen, getuigd van ongekende naïviteit. Je vraag de facto weldenkende, hard werkende mensen die ons eten regelen massaal als lemmingen van de Haagse Pier te springen, in de hoop dat ze verzuipen. Net zoals Zorreguita en consorten vroeger mensen uit vliegtuigen gooiden.

Op de dag dat we het sterven Jezus Christus herdenken, wilde ons kabinet de uitvaart van de agrarische sector oplijnen.

Nederland is niet meer voor mensen die eerlijk willen werken en daarmee anderen een dienst willen verlenen. Je mag alleen nog maar je hand ophouden en alles importeren, want dat is het meest milieuvriendelijk.

Alaaf en slaaf van de groene khmer!

Feynman | 18-05-23 | 08:53 | 24

@FrankVeer | 18-05-23 | 09:06: Het gaat vooral om die miljoenen varkens die naar landen als China worden geëxporteerd. Weinig toegevoegde waarde en wel een boel milieuschade.

Après toi | 18-05-23 | 10:51

@Après toi | 18-05-23 | 10:51: en de babi pangang dan.

Coolcalmcollected | 18-05-23 | 11:03
▼ 21 antwoorden verborgen

Ik vind dat Rutte veel geduld heeft met die subsidie-slurpende boeren.

Après toi | 18-05-23 | 08:51 | 11

Ik vind dat Nederland veel te veel geduld heeft met die pathologische leugenaar.

JJMS | 18-05-23 | 09:47

Tatadaaa

Hetiswathetis | 18-05-23 | 11:40
▼ 8 antwoorden verborgen

Elke bespreking die langer duurt dan een uur is zinloos.

Na een uur is het geen bespreking of vergadering maar een loopgravenoorlog.

Wijze uit het Oosten | 18-05-23 | 08:50 | 2

Yep, een soort van powerplaygebeuren.

De_fluitlokker | 18-05-23 | 09:06

De overheid wil iets maar wil er niet voor betalen. Besprekingen met dergelijke klanten zijn altijd een soort poppenkast waar je niets goed of verkeerd kan doen, het is een training in zinloze tijdsbesteding, en daar is Rutte een uitblinker in.

W_F | 18-05-23 | 10:01

Het is toch hopeloos wat die gasten hier aan tijd tijd en geldverspilling doen. Hou je even niet bezig met boeren maar focus even op belangrijkere zaken dit gaat toch nooit wat worden.

Jmjm | 18-05-23 | 08:49

Rutte raakt sleets. Het lukt ‘m niet meer.

Dubbelepunthoofd | 18-05-23 | 08:46 | 1

noem 1 ding van werkelijke waarde dat hem ooit wel lukte?

CynicalBastard | 18-05-23 | 09:38

Alles goed zolang er maar geen vegetariërs aan tafel bijschuiven.
Vegetariërs gunnen boerderijdieren het licht in de ogen niet!
Boerderijdieren haten vegetariërs!
Op de ideale boerderij hebben prooidieren het stukken beter dan in de natuur!
#opnaardeidealeboerderij!

Aristotalloss | 18-05-23 | 08:45 | 5

@redthehaghue | 18-05-23 | 08:48: U bedoelt? Of heeft u geen argumenten meer en doet u 'slechts' een beroep op de zoveelste, zouteloze jij-bak?

Aristotalloss | 18-05-23 | 08:53

@redthehaghue | 18-05-23 | 08:57: Oké, sorry. Maar dat is maar een onschuldige 'illustratie' bij m'n argumentatie. En het staat volgens mij nog niet bij de 'doodzonden' in de GS huisregels.

Aristotalloss | 18-05-23 | 09:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Drie weken duurt het voordat alles doorberekent is???
Alle gegevens staan digitaal in de computer, dus een druk op de knop, meer is het niet.
Gaan de alles met de hand uitrekenen?

VanderGeelen-Coppens | 18-05-23 | 08:44

"... oh ja, en we hebben besloten dat jullie de helft van je bedrijf moeten inleveren". Gewoon opbokken dus, met die hap in Den Haag.

Het opdoeken per decreet van primaire sectoren is het doorzagen van de stoelpoten van een nationale economie.

Heurtebise | 18-05-23 | 08:43 | 3

Klopt, en tegelijk ruim baan voor datacenters en eindeloze logistieke centra.

drs. Levi Samsonov | 18-05-23 | 09:31

" Weg met ons!" en " Hup natuur!" gaan al decennia hand in hand, het is verbazingwekkend dat het nu pas is gaan schuren met al die bevolkingsaanwas sinds 1990.
Willen we werk en een economie en eten/inkomen, of willen we parkjes met schrale gronden die we in de rest van de Eu als " natuur" kunnen presenteren?
Het is een non-issue en een kul-vraag maar omdat niemand hem stelt en op het onvermijdelijke antwoord wacht,
hebben we deze politieke patstellings "discussies".

Iedereen wil deugen maar niemand wil er pijn voor lijden. Dan willen we dus werk, een economie, de BV Nedeerland, maar niemand wil inzien dat elke kadastraal ingeplande droge vierkante meter van NL al jaren geleden is ge"earmarked" als een stukje van het bedrijventerrein.

CynicalBastard | 18-05-23 | 09:43

@drs. Levi Samsonov | 18-05-23 | 09:31: gelukkig hebben we bijna geen drinkwater tekort door de juppende internetters.

Coolcalmcollected | 18-05-23 | 11:02

Nederlandse boeren behoren tot de beste ter wereld, zowel op het gebied van productiviteit als op kwaliteit en duurzaamheid. Blijkt uit officiele rapportages - alleen de Denen zitten ongeveer op gelijke hoogte. Nu worden ze gedwongen om fors in te krimpen, zodat de productie naar minder productieve, kwalitatieve en duurzame boeren elders gaat.

Op de radio zei een dame van Urgenda: dat moeten we voorkomen, we moeten gaan werken met gegarandeerde prijzen voor Nederlandse boeren en importen tegenhouden. Nog naast de kwestie dat dit volgens mij niet is toegestaan door de EU en de Wereldhandelsorganisatie: uiteindelijk komen alle duurzaamheidsgrappen neer op controle.

Er zal en moet een halvering van de veestapel komen, u zal en moet fors meer gaan betalen voor voedsel etc. etc. Het is suicidaal beleid.

drs. Levi Samsonov | 18-05-23 | 08:43

Dat appeltje knagen op de fiets, een oude auto rijden, een relatief simpele woning, daar houden simpele Hollanders van. 'Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg'. Ondertussen is deze valse clown al 12 jaar schaterlachend een heel land naar de kloten aan het helpen.

gestoptmetroken | 18-05-23 | 08:43 | 2

Clown? Psychopaat.

Dubbelepunthoofd | 18-05-23 | 08:47

Het schijnt de kameraad Xi, door sommige de "Eternal President" genoemd, maar 1 rolmodel heeft en dat is Mark Rutte. Die heeft geen nieuwe wetsvoorstellen nodig om aan te blijven..

Kartelmaster2000 | 18-05-23 | 09:19

Slapen als een os, mag dat nog?

Mr_Natural | 18-05-23 | 08:41 | 2

Als een marmot wel... Als een os is op het randje hoor

de Jager59 | 18-05-23 | 09:06

Nee meneer Naturel, dat mag niet meer.
Wel slapen als een blok.
Als een blok aan je been...

Mongeaulie waarsguwt | 18-05-23 | 09:06

Ik kots ook op die supermarkttypes en vooral die van AH met dat duurzaamheidsgelul en die vegan zooi die overal gepusht wordt.

Alexander | 18-05-23 | 08:41 | 5

@J.Cash | 18-05-23 | 08:54: Jamaar dan zwemmen de schildpadden straks weer met zo'n sixpack-plasticje om hun nek, dat wil je toch ook niet?!
Die hele waanzin rondom plastic komt me ook m'n hol uit. Nederland recyclet het meeste van zowat de hele wereld en nu dit weer maar aan de andere kant van de wereld flikkeren ze letterlijk alles in het water. En dat zakje bij de appie zou dan het verschil maken? Ik denk 't ook niet.

Bakkeleures | 18-05-23 | 09:13

@Bakkeleures | 18-05-23 | 09:13: prachtige vakantie landen: cola uit flesje, gieten ze in een plastic zakje, plastic rietje erbij en gaan met de refreshing...

KlaagGraag | 18-05-23 | 09:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Het eerste uitgangspunt zou de burger moeten zijn. Dit akkoord komt er alleen maar op neer dat alles NOG duurder gaat worden. Zwitserse prijzen zonder Zwitsers besteedbaar inkomen.
Belachelijk. Voedselvoorziening moet voor iedereen toegangkelijk zijn. Dat moet het uitgangspunt zijn.

Alexander | 18-05-23 | 08:40 | 1

In Den Haag denken ze dat ook ..
Nl de Voedselbank is er voor iedereen mits u maar voldoende krepeert.

roberto9715 | 18-05-23 | 08:50

De vergadering was pas afgelopen nadat de haan drie keer gekraaid had.

Mr_Natural | 18-05-23 | 08:39

Jaja poedersuiker zeker

pane | 18-05-23 | 08:39

Het kind van de rekening zijn de gewone burgers die voortdurend genaaid worden omdat er niemand meer voor ze opkomt. Geen huizen, geen vreten, geen werk, geen gezondheidszorg, geen zekerheid en dat allemaal omdat een bepaalde (politieke) elite het voor het zeggen heeft.

Zemko | 18-05-23 | 08:36

Dus die nieuwe auto die iedereen moest kopen van Mark, heeft hij zelf ook niet gekocht. Nog steeds in een oude SAAB.

Wat een leider.

Peerkeoud | 18-05-23 | 08:35 | 2

Lage bijtelling met youngtimer lease plus vrij te gebruiken tankpas van de overheid.
Rutte past WEL op zijn eigen centjes, vermoed ik.

steekmug | 18-05-23 | 09:15

Ja Mark, boeren leidt je niet zo makkelijk om de tuin met geitenpaadjes. Het zijn geen vvd fractieleden.

Wim_Kut | 18-05-23 | 08:35 | 2

Ik pleit voor halvering van de geitenpaadjes.

Mr_Natural | 18-05-23 | 08:36

Klopt,meestal vrij directe types.die lult ie niet omver met z'n wollige taalgebruik.
En het smijten met miljarden om problemen op te lossen,gaat ook steeds lastiger worden

roberto9715 | 18-05-23 | 08:54
-weggejorist-
AntiZanicz | 18-05-23 | 08:34 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Oftewel.. jullie boeren doen wat wij zeggen...

Troyan horse | 18-05-23 | 08:31 | 1

We leggen het nog één keer uit...

Louter Leuter | 18-05-23 | 08:39

"Ondanks een overleg van bijna 24 uur zijn het kabinet en boerenorganisaties nog niet tot een landbouwakkoord gekomen."

Oh oh oh. Doe niet zo naïef. Het is ook niet de bedoeling dat ze een akkoord bereiken! Als dat gebeurt, gaat het volk straks ook nog denken dat boeren geen domme, (extreem-) rechtse dwarsliggende klimaatslopers (Hoi Kaag) zijn, maar redelijke en verstandige mensen met wie je tot een akkoord kan komen! En dat is niet de bedoeling van D66 en VVD.

Daarom is het overleg ook zinloos. Omdat VVD en D66 niet wilen. Het is hun bedoeling dat het overleg faalt.

gaffelbaard | 18-05-23 | 08:30

Pinokkio's never sleep.

Mr_Natural | 18-05-23 | 08:28

Iedereen weet hoe dit uit gaat pakken als er een akkoord komt. Er komt extra geld van de overheid. De supermarkten cashen het meeste van dat geld. Zij zijn immers de grote partij met een enorme inkoopkracht. De boeren blijven uiteindelijk met de kruimels achter.

HoniSoit | 18-05-23 | 08:27

Mark een slechte bestuurder of heeft iemand anders de schade aan zijn Saab veroorzaakt?

civilian | 18-05-23 | 08:21 | 3

Je ziét 'm door de stad rijden als bij de botsautootjes: een beuk hier en daar en lachend doorrijden.

Zuurteregelaar | 18-05-23 | 08:27

Volgens mij weerspiegeling

Hadena | 18-05-23 | 08:44

Ik begrijp het wel, als Rutte langskomt wordt er gelogen. Dan heeft het geen zin om te blijven zitten.

Zoelense Hobbyboer | 18-05-23 | 08:21

Die Saab van 'm staat mooi symbool voor Rutte. Grijzig, gebutst, bekrast en besmeurd. Maar wel een trots glanzend logo voorop, als een eeuwige grimas die alles ontkent.

Zuurteregelaar | 18-05-23 | 08:21 | 1

Precies

civilian | 18-05-23 | 08:22

Echte pauperbak die Saab.

de uitbater | 18-05-23 | 08:20 | 4

Eh, nee. Paupers rijden in merken/types die "stoer" geacht worden, maar dan van >10 jaar oud.

John McClane | 18-05-23 | 08:46

Gewoon kwaliteit, dat wil zeggen tot en met de oude 93, niet deze “Opel”.

J.Cash | 18-05-23 | 09:04

@J.Cash | 18-05-23 | 09:04: Zo'n kwaliteit wat 'nooit. Je ziet ze ook nauwelijks nog rijden, Saabs. Dat geeft te denken.

Bakkeleures | 18-05-23 | 09:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk ook dat we wel met wat minder boeren toekennen maar het constant wegzetten van boeren door vooral de MSM als de boosdoener is walgelijk.
Op vrijwillige basis uitkopen tegen een goed bedrag.

Randall3.0 | 18-05-23 | 08:20 | 4

@Red shirt | 18-05-23 | 08:29:

Ben ik het wel mee eens. Maar laat ze nou eens in kaart brengen hoeveel mensen er sowieso binnen nu en 10 jaar gaan stoppen wegens het ontbreken van een opvolger. Dit “probleem” kan zichzelf ook zonder een bemoeizuchtige overheid oplossen.

JJMS | 18-05-23 | 08:32

@JJMS | 18-05-23 | 08:32: Nee, dat kan niet meer. Dit probleem is al decennia oud. En door constant verantwoordelijkheden vooruit te schuiven. De boeren met opvolgproblemen zijn niet de bedrijven die de problemen veroorzaken. Dat is de agribusiness. Dat zijn geen romantische boerenbedrijven die u kent uit de reclame, maar kille industriëlen.

Red shirt | 18-05-23 | 08:55

Onder boeren versta ik ook die energieverslindende bloemenkwekers in het Westland. Maar daar hoor ik nooit iemand over. Het hele uitzicht verpest met lichtgevende kassen zodat moeders een bloemetje kan neerzetten. Nuttelozer energie verbranden bestaat niet.
Maar om de een of andere reden wordt die beroepsgroep gemeden... Denk daar maar eens over na.

Bakkeleures | 18-05-23 | 09:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
SjaakVanDeOverkant | 18-05-23 | 08:19

Ik werd vanmorgen ook gewoon om 07.00 uur wakker. Lekker naar beneden, rustig in huis, geen geluid, stilte en een kopje thee met een broodje ei. Dan voel ik me een miljonair.

de Jager59 | 18-05-23 | 08:14 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

"Wel wordt er een ’zodanig concept’ doorgestuurd naar het Planbureau voor de Leefomgeving om te worden doorberekend. Dat geeft de partijen extra tijd, want volgens Adema duurt het zo’n twee tot drie weken voordat het is doorberekend. „Dat geeft ons tijd om nog even door te praten, maar we hebben allemaal belang bij een voldragen akkoord.”"

"We allemaal hebben belang bij een akkoord" iets zegt me dat de boeren daar anders over denken.

HankHill | 18-05-23 | 08:14

Net mn bed uit en meteen weer die agressieve kop van Mark van den Oever aanschouwen.

Cornelis12 | 18-05-23 | 08:14

Die natuurorganisaties moeten opbokken. Probleem echter is dat zij grootgrondbezitters zijn.

RGV42 | 18-05-23 | 08:13 | 2

De jaloezie spat er vanaf. Heb je ook een inhoudelijke reactie?

Bakkeleures | 18-05-23 | 09:04

Het is gewoon de tijd om op te staan.... nu... toch...

Bello de Hond | 18-05-23 | 08:12 | 1

Tijd om op te stappen zou een betere verwoording zijn.

keestelpro | 18-05-23 | 08:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl