Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook andere zijde radicaliseert: "Radicale taal tegen milieuactivisten door personeel Tata Steel"

Toestand

Radicaliserings-expert moedigt impliciet aan tot verdere radicalisering op NPO

Ja, we schrijven "ook" de "andere zijde". Want we weten heel goed wie hier begon met radicaliseren en het was niet het personeel van TaTa Steel. Noord-Hollands Dagblad beschikt over screenshots uit WhatsApp- en Facebookgroepen van TaTa-personeel, waarin geageerd wordt tegen de aankondigde "die in" op maandag waarbij leden van actiegroep Kappen met Kolen "als lijken" voor de toegangspoort van het bedrijf gaan liggen. We citeren:

"In de appgroep zegt de vice-voorzitter van de centrale ondernemingsraad: "Gelijk de oven in dan gaat het niet stinken". Een ander lid van de ondernemingsraad typte daarop: "Arbeit macht Frei", een verwijzing naar de nazi-concentratiekampen.

Ook in een besloten Facebookgroep voor het personeel van het bedrijf uiten Tata-werknemers hun woede over de protestactie. Enkelen van hen pleiten voor de inzet van een waterkanon, een ander stelt voor het spoor waar de activisten op willen gaan zitten onder stroom te zetten. "Gewoon overheen rijden. Ze zijn toch al dood", meent een collega. Er komen nog veel meer gewelddadige suggesties voorbij, van "platwalsen" tot een "gratis crematie" in Hoogoven 7.

Voor een van de OR-leden waren de opmerkingen reden om per direct de Whatsappgroep te verlaten. Het OR-lid dat de nazi-kreet gebruikte, bood daarop zijn excuses aan."

We worden echt met de dag debieler met z'n allen hè? Misschien kan de GGZ de gemoederen een beetje bedaren OHNEE dat gesticht wordt ook al door de patiënten bestuurd.

Ondertussen doet de GGZ evengoed mee - laat tekst in dit plaatje even bezinken:

mmhh

Wij luisteren alleen naar oud-Klimaatburgemeester van Hilversum Trees Lammers

Reaguursels

Inloggen

Subsidie stopzetten, verplicht aan het werk of sociale dienstplicht, ben je zo van die huilebalken af. Voegen niets toe.

P. Breidel | 02-04-23 | 16:35

Blijft mij toch altijd verbazen, mensen die denken dat de leus "Arbeit macht frei" zoiets betekent als "Ga toch lekker werken jongen" (in plaats van je aan te stellen met je demo).

Otto Normal | 02-04-23 | 16:14 | 1

Zou het kunnen dat iemand met zwarte handen en die zwaar werk doet misschien niet het historisch vernuft van u heeft en gewoon pissig is?

P. Breidel | 02-04-23 | 16:37

Nooit zo goed begrepen met die gletsjers. In 1748 begon men met metingen bij de Nigaardsbreen gletsjer, een zijtak van de Jastedalsbreen, de grootste ijsplak op het Europese vaste land. 25 jaar later had de gletsjer zich al 2,5 km teruggetrokken. Er was destijds nog geen sprake van vervuiling door industrie en mensen. Vanaf 1773 tot heden heeft de gletsjer zich weer 2,5 km teruggetrokken, ondanks de opwarming. Het volume is wel groter in een hoger gelegen gebied natuurlijk en zal er langer over doen om te smelten. Maar het proces begon dus al lang geleden.

wijsvinger | 02-04-23 | 15:02 | 2

Nigårdsbreen! Daar ben ik geweest en heb er een tocht over de gletsjer gemaakt. Prachtig hoor. Maar dit terzijde…..

Het is inderdaad zeer ingewikkeld en dat maakt het gekakel van de milieu/klimaatbeweging ook zo absurd. Mensen uit de cultureel antropologische, sociologische, politicologie hoek die iets van natuurkundige zaken zouden weten. Wanneer je iets leest van echte deskundigen dan wordt de invloed van de mens nooit ontkent, maar wel als onderdeel gezien. We schijnen nog steeds in een herstelperiode te zitten van de laatste ijstijd.

Een gletsjer schijnt ook te kunnen groeien ondanks opwarming. Ik was eens op Groenland en daar toen iets uitgelegd gekregen over het feit dat gletsjers er nog groeiden. Men dacht aan meer neerslag als gevolg van opwarming en dus meer aanvoer op de gletsjer en dus groei. Dat hoeft dan ook niet zo te blijven. De gedachte was ook aan meer groei ver op de kap en meer afkalving, vanwege druk, aan de randen.

Nuuk | 02-04-23 | 15:25

@Nuuk | 02-04-23 | 15:25: Je hebt het dan wel over gletsjers die binnen of net buiten de poolcirkel vallen. In de Alpen is het wel echt dramatisch gesteld met het gletsjerijs. Ongetwijfeld heeft menselijke activiteit daaraan bijgedragen. 40 jaar geleden kon je nog in de zomer op de Marmolada en de Kitzsteinhorn skiën. Daar is nu geen sprake meer van. Van de Pasterze is (zeker in vergelijking met 40 jaar terug) nauwelijks wat over. Allemaal gebieden van tegen of over de 3000m hoogte. We hebben er nog de polaroids van. Het verschil is echt te groot voor natuurlijke opwarming. Gaat over een halve generatie geleden.

SIogra | 02-04-23 | 17:20

De bijbehorende ophef die je wist dat komen ging: "Extinction Rebellion zegt geschokt te zijn over de uitspraken die medewerkers van Tata Steel hebben gedaan over klimaatactivisten die morgen gaan demonstreren bij de fabriek."
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...

Met_baard | 02-04-23 | 14:54

"Emotieregulatie en gedragsverandering vormen het DNA van de organisatie", aldus Sara en Sara.
Nee, dames, het DNA van de organisatie is het politiek activisme pur sang, klimaatdrammen, pogen om mensen te sturen, te manipuleren, te laten marcheren richting een front alwaar de strijd voor een betere wereld, zoals door jullie voorgestaan, gestreden gaat worden. Julie zijn een grote fuik, vol met lokkend aas,
Maar wat het ergste is, jullie misbruiken de wetenschappen, veinzen dat je activiteiten wetenschappelijke activiteiten zijn. En dat is niet het geval. Je misbruikt een discipline op een valse, doortrapte wijze door psychische problemen te verweven met politiek, door je eigen activistische doelstellingen te presenteren als therapeutisch werkzame middelen.
De Frankfurter Schule 'all over again', vals bewustzijn versus authenticiteit, met de neo-marxistische 'therapie' als brug van het één naar het ander.
"Als je je niet druk maakt over het klimaat, dan deug je niet en dwingen we je om te deugen" is op slinkse wijze omgekat naar "als je je geen zorgen maakt over het klimaat ben je psychisch niet gezond en gaan we je genezen".
Het ergste is nog dat deze stichting zo weinig moeite lijkt te hebben om psychologen te ronselen. Het is gemakkelijk verdienen, dat begrijp ik, maar ik kan niet geloven dat we hier te maken hebben met hypocrieten, nee, het zijn naïevelingen, zo vrees ik, die werkelijk menen dat ze vakbekwaam zijn en het goede doen

Schoorsteenveger | 02-04-23 | 14:42 | 6

Pats en prima!

P. Breidel | 02-04-23 | 16:40

@Nuuk | 02-04-23 | 16:14:
Denk niet dat het hier een eilandje van halve zolen betreft. Wat daar rondloopt is voor het grootste deel halve zolen, ongetwijfeld, lieden die na wat slappe cursussen denken heel wat te zijn, maar de vertakkingen naar het professionele veld zijn er wel degelijk, en daar wordt het heel eng.
www.klimaatpsychologie.com/bijleren
Druk maar eens op de link "Master Environmental Psychology", dan krijg je een wervend filmpje van Rijksuniversiteit Groningen voor je kiezen, gepresenteerd door een echte professor die er geen moeite mee heeft om er voor uit te komen dat de EU bijzondere interesse heeft in het werk wat zij en haar kompanen doen.

Schoorsteenveger | 02-04-23 | 16:42

Het is de jaren 60 en 70 all over again.

De Treinende Rechter | 02-04-23 | 17:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Even iets anders. Ik zoek voor mijn 40 jaar oude Harley nog gelode benzine, heeft iemand dat toevalling nog staan ?

Lebowski72 | 02-04-23 | 14:26 | 3

Biologisch lood ook goed?

Graaisnaaiert | 02-04-23 | 14:40

Is "Bardahl Instead of Lead Gold" geen oplossing?

Schoorsteenveger | 02-04-23 | 14:49

V-Power benzine en af en toe een beetje additief uit zo’n flesje zou ook moeten werken, volgens mij

Spiderman1 | 02-04-23 | 15:17

Over die vraag over klimaatzorgen over de gletsjers. Ik vind het altijd zo simpel en contraproductief als men stelt dat er maar 2 posities mogelijk zijn terwijl dat duidelijk niet zo is. Ja of nee. Je bent voor of tegen ons. Only a Sith deals in absolutes.

1 van de oorzaken naar mijn bescheiden mening van de toegenomen verdeeldheid in Nederland.

Sjeraun | 02-04-23 | 13:47

Trees is leuk. De enige in het rijtje van de klimaatstrijders.

Sjeintje | 02-04-23 | 13:45

Los van wat ik ervan vind, actie - reactie. Op een gegeven moment gaan mensen terugschoppen en dan vraag ik me af of activisten dan ook mans genoeg zijn om dat te accepteren in plaats van luid huilend de media op te zoeken.
Nou ja, de vraag stellen....

Graaisnaaiert | 02-04-23 | 13:29

Zou de appjes van de Grünen wel eens willen zien...

Willy | 02-04-23 | 13:22 | 3

Ik denk dat je d'r naar van wordt. Linksnazi's of rechtsnazi's, 1 op nat, beiden knettergek. Moet je als normaal verstandig mens je verre van houden.

Graaisnaaiert | 02-04-23 | 13:30

@Graaisnaaiert | 02-04-23 | 13:30:
*1 pot nat moet dat natuurlijk zijn. Ideologie maakt weinig uit bij doorgedraaide hysterische idioten, het nettoresultaat is hetzelfde, destructie, geweld en chaos.

Graaisnaaiert | 02-04-23 | 13:31

Anders ik wel.
Hoeveel manieren zijn er al besproken om 'de Vervuilers' van kant te maken in hun schattige groene appgroepjes..

Sjeintje | 02-04-23 | 13:53

Religie versus bestaanszekerheid, twee oude oerkrachten die botsen.

Blauwpetje | 02-04-23 | 12:36

Altijd fijn als de door u en mij betaalde npo weer een 'neutraal, totaal niet sturend' artikeltje heeft dat mensen die hun baan dreigen te verliezen als slechterik bestempeld en subsidiesponzen als Strijders Voor De Hoogste Zaak neerzet.

Maar goed, het is altijd beter om alle maakindustrie te verplaatsen naar landen waar 'milieu' niet eens bestaat.

klimgek | 02-04-23 | 12:27

Kwestie van tijd dat Tata t hier zat is en de productie verplaatst naar India.
Dan kunnen ook alle filters en zuiveringsinstallaties achterwege gelaten worden.
Mankracht is er ook n stuk voordeliger. Tot zover dan de winst voor millieu en welzijn van mensen.

Crankhead | 02-04-23 | 11:57 | 3

Shell al weg, Unilever, mis ik er nog een paar? Straks ook Boskalis, Tata en ga zo maar door. Hebben we lekker allemaal dienstverlening over. Gaan we in DH allemaal nog meer ingewikkelde wetgeving maken om die vervolgens te implementeren kostenneutraal voor de overheid (lees de burger moet weer ff wat extra betalen) in een land waar geen toegevoegde waarde meer wordt geleverd.

oblix | 02-04-23 | 12:09

Het grappige is dat Tata zijn meest moderne en schone staalfabrieken in India heeft. Ijmuiden wordt in de lucht gehouden tot het niet meer winstgevend is voor Tata. Het past niet in hun strategie om te investeren in Nederland. Veel logischer om de productie centraal in India te hebben op den duur.

zeertegendradig | 02-04-23 | 12:11

@oblix | 02-04-23 | 12:09: Wij worden een groot bos met een economie zo groot als het stadje Hum. Maar wel klimaatneutraal, iedereen honger, magnifiek sterftecijfer en de beste biodiversiteit volgens de WHO. Met andere woorden: de enige oplossing is: minder mensen op de planeet.

nobodiesunmighty | 02-04-23 | 12:25

Dezelfde woede zag ik ook bij NEDCAR personeel dat bang was om hun baan te verliezen als economische belangen niet boven natuur-, en milieubelangen wordt geplaatst. Veel werknemers van Tata Steel voelen de bui al hangen. Met naleving van milieu-eisen is het bedrijf niet meer competitief. Zeer zeker niet als de milieu-eisen worden aangescherpt.
Na de boeren denken zij het volgende slachtoffer te zijn.
Zelf vind ik het nogal dubieus als uit onderzoeken blijkt dat de luchtvervuiling van Tata gezondheidsgevolgen heeft, zelfs als het IQ punten kost van nieuwe generaties. En hoe ze de schepen schoonspuiten op zee (gebeurd opeens niet meer tijdens inspectie) e.d.

Ik ben helemaal voorstander van het vergroenen van de zware industrie, maar besef dat we in een internationale markt de concurrentie meteen verliezen.

Dr.Platypus | 02-04-23 | 11:54 | 3

Gaat een aardige duit kosten om dat terrein te saneren als ze weg moeten.

superb_de_lux | 02-04-23 | 11:58

'Na de boeren denken zij het volgende slachtoffer te zijn.' Hier mag weleens een paradigmashift plaatsvinden. Ten eerste gaat het niet om boeren in het algemeen maar om de intensieve veehouderij. En ten tweede zijn zij geen 'slachtoffer' maar een dader, die terecht gewezen wordt.

Red shirt | 02-04-23 | 12:42

Dat ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk is schone produktie goed en daar is ook al zo veel in gedaan. Het streven naar totale perfectie is echter onhaalbaar. Het is iets van bezigheidstherapie voor links geradicaliseerde types die geloven in een maakbare samenleving. Is er niets om actie voor te voeren dan hebben ze niks meer te doen, zo simpel is het en daarom blijft er altijd ‘een misstand’.

De mensen die hun baan verliezen zijn niet die welvarende gl en 66 kiezers. Ik snap die werknemers wel.
Het is best bizar dat we in een land waar de levensverwachting boven de 80 ligt, zo hysterisch doen over een zogenaamd ongezonde leefomgeving.

Nuuk | 02-04-23 | 15:46

Als je je van polemiek bedient zoals op NPO Radio 1 steeds vaker te horen is hoef je niet raar op te kijken als daar volk opaf komt dat wil matten.

SIogra | 02-04-23 | 11:48

De "ook andere kant radicaliseert" in de titel schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat. Er is hier maar één partij helemaal fout bezig en dat zijn de werknemers van en OR van Tata steel, die openlijk oproepen tot geweld.

Klimaatactivisten demonstreren zover ik kan zien volledig zonder geweld en zonder het oproepen tot geweld. Het is in ons land een goedrecht dat dit kan en zelfs als rechts- leaning persoon zal ik dit recht verdedigen ook als ik het niet echt eens ben met de agenda van klimaatactivisten.

De acties waarbij kilmaatactivisten cultureel erfgoed probeerden te besmeuren zijn overigens niet goed te praten. Hierop mogen wat mij betreft gewoon celstraffen komen wanneer de schade niet verhaald kan worden op de daders.

zeertegendradig | 02-04-23 | 11:39 | 6

Inbreken op vliegvelden en andermans eigendom besmeuren is niet geweldloos. En een WhatsApp-groep is niet openlijk.

Battery!!! | 02-04-23 | 13:03

@Battery!!! | 02-04-23 | 13:03:
Je hanteert niet helemaal de dikke van Dale betekenis van geweld, meer je eigen definitie volgens mij.

Betekenis 'geweld'
Je hebt gezocht op het woord: geweld.

ge·weld (het; o)
1
gebruik van wapens of lichamelijke kracht: geweld plegen; fysiek geweld; huiselijk geweld binnen het gezin, binnenshuis; zichzelf geweld aandoen zich tot iets dwingen; met alle geweld beslist, per se; het geweld van de zee onstuimigheid

zeertegendradig | 02-04-23 | 14:19

@zeertegendradig | 02-04-23 | 14:19: We praten wel verder wanneer ze bij jou de voordeur hebben geforceerd of je ramen hebben ingegooid en in je woonkamer staan. Want daar lijken ze nu geen probleem mee te hebben.

Battery!!! | 02-04-23 | 15:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou daar misschien een doek overheen mogen? Want in deze context komen die twee dingen nogal belachelijk over.

Nivelleermarionet | 02-04-23 | 11:33 | 2

Ik snap ook de toegevoegde waarde van n paar bejaarde hangmemmen niet om je punt duidelijk te maken. Mannen lopen bij een protest ook niet met hun snikkel te slingeren.

Crankhead | 02-04-23 | 11:59

Ze heeft idd twee zwakke punten in dit geheel.

klimgek | 02-04-23 | 12:20

Ik laat me door niemand klimaatontkenner noemen. Ik heb immers zonnepanelen.

goedverstaander | 02-04-23 | 11:32 | 1

Zo is dat. Als mijn dieselaggregaat het begeeft ga ik ook over op zonnepanelen.

TanteJuut | 02-04-23 | 11:39

Mijn familie- en vrienden- kring is nogal hecht, we gaan voor elkaar door het vuur. Toch maken we graag keiharde grappen over elkaar, ook over pijnlijke onderwerpen. Zelfs de dood is geen taboe.

In dat licht snap ik best dat er ook keiharde grappen gemaakt worden over verwende en verveelde rijkeluiskindjes die "dood liggen" komen spelen. Grappen over (oa) cremeren van die "doden" liggen dan voor de hand. Dat is misschien smakeloos, maar nog lang geen bedreiging of radicalisering. Humor is voor de meeste mensen ook een manier om met problemen om te gaan. Zoals rijkeluiskinderen die jou in je werk komen hinderen. Terwijl die blagen altijd minstens zo vervuilend leven als de belastingbetalers die ze zo verachten.

Het zijn vreemde tijden. In een steeds gewelddadiger samenleving mogen de oorzaken van dat geweld niet benoemd worden. Maar er worden wel tientallen miljarden uitgegeven aan de bestrijding van woorden, gedachten en grappen. Zelfs kritiek op iemands functioneren wordt steeds vaker als een misdrijf ervaren.
Daders van grof (seksueel) geweld krijgen foei-gesprekken en fopstraffen, terwijl oppositieleiders jarenlang vervolgd worden. Voor woorden waar regeringspartijen mee weg komen, zoals "minder".

Dandruff | 02-04-23 | 11:27 | 19

@Red shirt | 02-04-23 | 12:35:

XR voorspelde 3 jaar geleden dat de aarde binnen 12 jaar onleefbaar zou worden. Er is echt geen enkele serieuze wetenschapper die dat gelooft. Het IPCC is veel minder pessimistisch dan de "experts" in de klimaatlobby.

Los daarvan, stel dat het zou kloppen dat de aarde over precies 9 jaar volledig onleefbaar is. En dat alle Nederlanders (behalve klimaatdrammers) daarom NU moeten stoppen met eten, wonen, reizen, etc. Dan nog is demonstreren tegen mensen die noodzakelijk werk doen een hele luie manier van "wereldverbeteren".

Nogmaals, bedenk technische alternatieven.
Werk aan die technische alternatieven.
Helaas zijn er in die klimaatbubbel geen mensen bereid echt aan het werk te gaan. Anderen de schuld geven van hun eigen consumptiegedrag is immers veel makkelijker.
Het is net als met demonstreren tegen honger, woningnood of fascisme; lekker makkelijk. Het echte werk wordt gedaan door boeren, bouwvakkers en democraten. Precies het soort mensen waar linkse demonstranten altijd op neerkijken.

Had je inmiddels al een verschil tussen radicalisering en humor gevonden?

Dandruff | 02-04-23 | 14:23

@Dandruff | 02-04-23 | 14:23:

Heel juist Dandruff.
Activisten beroepen zich altijd op het IPCC alsof dat een organisatie is die tot één, niet te weerspreken oordeel komt. Dat is zeker niet het geval. In de wetenschap is zoiets sowieso een doodzonde. Het IPCC is een panel waar onderzoeken naar het klimaat samengebracht worden. Er zijn veel visies van heel mainstream tot ronduit bizar afwijkend. De rode draad is dat er opwarming is van de Aarde, dat de mensen een duidelijke invloed hebben, maar dat is deels en dat er geen reden is tot paniek. Zie Fresco, Curry, Schellenberg, Plasterk, Tol en vele anderen.

Activisten pikken er echter stukjes uit en breien het aan elkaar tot rampscenario. Die ramp komt er stomweg niet. De Aarde vergaat niet en vliegt niet in brand zoals laatst nog door dwaallicht Kroger van gl gesteld werd.

Het mooie is dat de basis van deze dwaallichten zich bevindt in het natuurlijk gezien, minst bewoonbare deel van Nederland. De stijgende zeespiegel zou de wereld in een groot gebied veranderen zoals de Randstad zou zijn zonder menselijk ingrijpen: een getijdengebied met wad, moeras, kwelders, geteisterd door zeer frequente overstromingen. Aanpassen is het devies, niet die idiote maakbaarheidsgedachte van geradicaliseerd links.

Nuuk | 02-04-23 | 15:39

@Red shirt | 02-04-23 | 12:14:
Gaap.
Uw ogen open houden, zei ik toch al.

Joris Beltsin | 02-04-23 | 16:35
▼ 16 antwoorden verborgen

Hans van den Berg, CEO van Tata Steel Nederland, heeft inmiddels met een statement gereageerd op de uitspraken van de medewerkers. "De taal die wij hebben gelezen en gehoord is volstrekt onacceptabel, kwetsend en keuren wij ten sterkste af", aldus de CEO. "Wij willen zo snel mogelijk alle feiten boven water hebben en met de betrokkenen een stevig gesprek voeren. Op basis daarvan zullen wij bekijken welke maatregelen genomen moeten worden"
www.nhnieuws.nl/nieuws/317017/leiding...

Cornelis12 | 02-04-23 | 11:25 | 2

Als ik Hans was voelde ik me ook gedwongen om een serieus woke gesprek te houden met de dissidenten binnen zijn bedrijf. Kan die als voorbeeld gedrag mooie gele en rode kaarten uitdelen tegen deze onbetamelijke vrijheid van meningsuitingen. Ik hoop wel dat ie een boer inhuurt met trekker en strontkar en het daar bij de die-in eens flink stikstof laat regenen. Mooi voorbeeld gedrag hoe XR in Nederland aangepakt kan worden en probleem van twee kanten benaderd en opgelost.

Low battery | 02-04-23 | 11:38

mooie gedragsreflex.. een AI waardig.

nobodiesunmighty | 02-04-23 | 12:30

Als je een paar metingen doet tussen eb en vloed en er op los extrapoleert, dan kan je zomaar gaan geloven dat we allemaal heel erg snel zullen verzuipen. Of doe hetzelfde met wat temperatuurmetingen tussen het middaguur en middernacht: We vriezen dood.
We hebben temperatuurmetingen gedaan tussen 1850 en heden en verrek, het lijkt alsof het 0,007 graden per jaar warmer is geworden. Er lijkt een gebrekkige causaliteit met CO2 te zijn, maar erg overtuigend is die niet. Op een geologische schaal is 170 jaar helemaal niets en op een langere periode zijn er overtuigende aanwijzingen dat de temperatuur veel harder heen en weer is geslingerd, ook zonder menselijke CO2-uitstoot.
Help mij even, welk probleem gaat er worden opgelost door plakkers, blokkeerders, bandenprikkers en vervelende mensen als Gerrit Hiemstra?

Zeddegeizot | 02-04-23 | 11:20 | 5

@funda | 02-04-23 | 11:26: hm.. ipv 'religie' zet ik er 'cult' (ik weet niet hoe ik sekte moet schrijven) neer, en ik ruil 'religieuze' voor 'geïnstitutionaliseerde', en koop met de rest van het geld drankjes voor mij en Funda om op deze bijzonder fraai getegelde zin te proosten.

anja | 02-04-23 | 12:39

@ Zeddegeizot. U begrijpt het tenminste, het is altijd zo gegaan. Vraag een klimaatalarmist maar eens hoe het kwam dat de laatste ijstijd 12000 jaar geleden eindigde. 2 mogelijkheden. 1 ze weten helemaal niet dat er ooit een ijstijd was. 2 ze beweren met een stalen gezicht dat het door industrie en verkeer kwam.

Dwaalgast | 02-04-23 | 14:45

@funda | 02-04-23 | 11:26: Je hebt ook wat wetenschappers zeggen over wetenschap, en wat politici zeggen dat de stand van de wetenschap is. Daartussen zit een Grand Canyon.

Zeddegeizot | 02-04-23 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

vies vuil stinkend kutvolk van extinction rebelion. alleen dankzij ECHTE harde werkers zoals bij tata-steel, een prachtig bereik, kunnen zij de hele dag op hun bank stinken en klagen.

Ir. Wilhelmus | 02-04-23 | 11:16 | 1

'Ja, maar wat je nu echt van de actievoerders?'

funda | 02-04-23 | 11:21

Terreur roept terreur op, of het nu "zacht", "mild", "goed bedoeld", "nobel", "verheven" of "jullie snappen het maar niet en wij wel" of wat dan ook is, uiteindelijk is te verwachten dat het een keer ontploft. Allemaal van die "wij weten het beter" en "wij zijn vredelievende" mensen worden dan slachtoffer van hun eigen wereldwijde en -verbeterende inzicht en de vraag is dan hoe kan dat nou ?

Low battery | 02-04-23 | 11:16 | 4

@TanteJuut | 02-04-23 | 11:34: Demonstreren kun je ook langs de kant van de weg zonder de doorgang te belemmeren of zonder andere mensen hun vrijheden te ontnemen. Demonstreren kan ook zonder dingen van andere mensen kapot te maken. XR kan dit allemaal niet en terroriseert per definitie bij elk van hun "wij zien hier als enige het grote plaatje" akties mensen.

Low battery | 02-04-23 | 11:52

@Low battery | 02-04-23 | 11:52: Hinderlijk zijn is ook nog geen terreur. Wel irritant. Ze doen maar.

TanteJuut | 02-04-23 | 11:57
▼ 1 antwoord verborgen

Die mensen hun werkgelegenheid ligt onder vuur, dan vind ik het niet zo vreemd dat ze zo reageren. Ik denk ook dat veel mensen het zo langzamerhand helemaal zat zijn dat relatief kleine groepjes in Nederland de agenda bepalen, omdat hun radicale acties in de media steeds buitensporig veel aandacht krijgen.

Leon Tosti | 02-04-23 | 11:11 | 3

Broodroof en onveiligheid door activisten wordt wel een puntje ja.

funda | 02-04-23 | 11:16

Dit is toch wel een andere situatie, en gaat eigenlijk niet om ER. Het gaat om een enorm woongebied waarvan al jaren bekend is dat het erg ongezond is om daar te wonen, maar waar gedegen onderzoek lang is tegengehouden. Dat ER zich nu hiermee bemoeit, wil niet zeggen dat het onterecht is.

letopuwzaak | 02-04-23 | 11:20

Bovendien wonen arbeiders ook in dat gebied en ik weet dat van een aantal ex medewerkers dat de zorgen ook onder medewerkers bestaan. En uiteraard is het nooit fijn als je baan op de tocht staat. Dat ER zich ermee bemoeit geeft het een bepaalde wappie klank, die in deze onterecht is.

letopuwzaak | 02-04-23 | 11:22

Het zijn politici zoals onderstaand die Tata hun gang hebben laten gaan. Toen het te link werd snel opgestapt om vervolgens verder te gaan met veilig achteroverleun baantje als voorzitter van de MBO raad,

"De Noord-Hollandse gedeputeerde Adnan Tekin heeft met onmiddellijke ingang zijn ontslag ingediend bij de commissaris van de koning. De PvdA'er was de afgelopen drie jaar als provinciebestuurder verantwoordelijk voor staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden."
nos.nl/artikel/2314123-gedeputeerde-n...

Cornelis12 | 02-04-23 | 11:06 | 3

En het wordt nooit echt te link, want eigenlijk zijn ze al nooit aansprakelijk.

funda | 02-04-23 | 11:10

Tata Steel maakte over 2021 een duizelingwekkende 970 miljoen euro winst. Onlangs kreeg het bedrijf, na het niet goed keuren van het eigen milieuvergunningsvlees, een boete van 110.000 euro.
Ze liggen er nog steeds wakker van.

goedverstaander | 02-04-23 | 11:13

Ik vind die meneer juist zijn verantwoordelijkheid genomen hebben. Het artikel is van 2019, toch?

anja | 02-04-23 | 14:24

Ik heb me nog niet genoeg verdiept in de ernst van de situatie. Ik sta nu voor de keuze: Vanmiddag golfen of me verdiepen in de ernst van de situatie. Guurders, help me, wat moet ik doen?

de Jager59 | 02-04-23 | 11:03 | 5

Het lijkt aardig weer te worden, dus...

Muxje | 02-04-23 | 11:19

@goedverstaander | 02-04-23 | 11:04: Zover komen we nooit, we rennen naar de tiende hole en bestellen daar bier en bitterballen. Vervolgens gaan we foute grappen zitten vertellen en gezeik op de overheid. Ik denk dat Kaag vandaag weer aan de beurt is. De bitterballen kunnen vervangen worden voor een "Hollandse plank" met leverworst, ossenworst en kaas. En misschien ook nog een kopje soep om het af te blussen. Golf is zo leuk man.

de Jager59 | 02-04-23 | 11:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Rik Peels fundamentalisme expert vindt blijkbaar dat hij ook klimaatverandering expert is. Het klopt dat het klimaat verandert, dat doet het al sins het ontstaan van de aarde, maar is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dit uitsluitend! door menselijk handelen gebeurt.

Jooperishoop | 02-04-23 | 11:02

Daar hebben we de stoere Nederlandse man. De ferme knapen. De stamverdedigers. Ze laten zich niks zeggen. Ze laten zich niks gebeuren. Vrouw en kinderen blijven veilig. Van schoollokaal tot voetbalveld zijn ze de baas. Geen flauwekul en geen dreiging krijgt de kans bij de stoere Nederlandse man. Met de stoere Nederlandse man erbij gebeurt je niets. Landje van melk en honing. Tot de dag van vandaag. De grenzen bewaakt. De orde gehandhaaft. De zaakjes geregeld. De vijand geweerd of verslagen. Verworven rechten veilig gesteld. Het land gered.
*kots.

zeurmachine | 02-04-23 | 11:01 | 5

'Stoere Nederlandse man' klinkt als een jaren 80 kneukfilm in een smoezelige videotheek, die te vinden was naast de laatste worp van Steven Seagal en Chuck Norris.

TanteJuut | 02-04-23 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt er op dat de SIRE anti polarisatie campagne niet zo succesvol is.

HankHill | 02-04-23 | 10:57 | 6

Als je als overheid bijvoorbeeld een imaginaire stikstofruimte creëert om vervolgens aan de één te vertellen dat ie niet kan wonen omdat de ander in zijn levensonderhoud wil blijven voorzien dan ben je de veroorzaker van die polarisatie. Die jeukende SIRE-reclames hebben nog nooit gewerkt en ik zou kunnen begrijpen dat ze inmiddels een averechts effect hebben.

Joris Beltsin | 02-04-23 | 11:07

Ze hadden ook meteen alle fakkels uit de winkels moeten halen.

funda | 02-04-23 | 11:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Zie hier de doorsnee laffe Nederlander die de stoere Billy uithangt in besloten whats app groepen en met borreltje op op verjaardagen.

Gerrit Idema, vice-voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Tata Steel: 'Gelijk de oven in dan gaat het niet stinken.’ heeft in een verklaring zijn excuus aangeboden :

,,De reactie kwam voort uit teleurstelling en emotie op het feit dat ik er moeite mee heb dat we elkaar het leven zuur maken. Als één van de grondleggers van het Groen Staalplan van Tata voel ik me teleurgesteld over het feit dat ik niet bij machte ben om o.a. Extinction Rebellion en andere zeer kritische danwel milieuactiegroepen niet kan overtuigen dat we het zelfde willen als waar jullie voor strijden. Namelijk een CO2 vrij Tata Steel en zo snel mogelijk kappen met kolen.’’
www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2023040...

Cornelis12 | 02-04-23 | 10:55 | 4

@HankHill | 02-04-23 | 11:00: Waarom wordt Cornelis12 dan buitengelazerd? Omdat hij alleen staat, terwijl zijn collega's een gangetje verderop afwachten wat er gebeurt wanneer hij zijn werkgever confronteerd. Tsja, die hypotheek, hè.

zeurmachine | 02-04-23 | 11:18
-weggejorist-
HankHill | 02-04-23 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlands is meerdere malen tropisch geweest. De laatste maal was in het ecoceen. Je vindt in ons land nog fossielen van mangrovebossen, palmbomen en ook koraalriffen:
www.geologievannederland.nl/tijd/reco...

In de laatste ijstijd (tot 130.000 jaar geleden) lag er een laag van honderden meters dik ijs over (een deel van) ons land.
www.geologievannederland.nl/landschap...

Ik heb nog gegoogled, maar ik vind niets over Tata Steel/Hoogovens in die periodes. De intensieve veeteelt stond nog niet eens in de kinderschoenen. Vliegtuigen waren er ook nog niet.
De overgang naar een tropisch klimaat kan me niet snel genoeg gaan.
*palmbomen bestellen doet*

goedverstaander | 02-04-23 | 10:49 | 7

@_pacman_ | 02-04-23 | 10:56: het gekke is dat dit gewoon in bijna ieder artikel staat over opwarming. De snelheid waarin is verwoestend. Maar sommige reaguurders zijn gewoon wat minder goed in lezen, begrijpen en onthouden.

BobDobalina | 02-04-23 | 11:10

@BobDobalina | 02-04-23 | 11:10: En in de artikelen waarin het niet staat vullen sommige reaguurders zo slim om het zelf in te vullen. Ze weten gewoon niet beter.

funda | 02-04-23 | 11:13

@_pacman_ | 02-04-23 | 10:56: Kleine tussentijdse pieken en dalen zijn er altijd geweest. Heel even in de materie duiken en je had het geweten.

dijkbewaker | 02-04-23 | 11:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Reacties uit de Losse pols als radicalisering zien is wat ongenuanceerd. Ik denk dat heel veel mensen die zich best sterk willen maken voor een schone leefomgeving niet perse achter deze acties staan. Het "milieu" wordt nu gekaapt door mensen die in mij beleving geen onderdeel uitmaken van iets richting een oplossing.

Tata mag van mij best verhuizen naar een andere locatie. Dat hebben de omliggende gemeenschappen wel verdiend na bijna een eeuw overlast. De kosten van sanering zullen overigens niet gering zijn verwacht ik. Er zal wel eens iets de grond in gelopen zijn in het verleden. De maasvlakte zou een goede plek zijn. En wie weet lukt het dan daar met de meest moderne technieken een relatief schoon industrieel complex neer te zetten.

Net als dat we moeten eten, willen we ook deze industrie behouden. Verplaatsen naar een ander land verplaatst het probleem en dat is geen oplossing. Dan geef je het probleem aan een ander.

Reaaalist | 02-04-23 | 10:43 | 2

Al was er maar eerlijke informatie geweest en zouden de bevindingen niet steeds wegens geen degelijk onderzoek weggemoffeld worden. Dan kun je wel een eerlijke discussie voeren.

letopuwzaak | 02-04-23 | 10:47

Ik denk dat de term radicaliseren (aan beide kanten) wel terecht is. Je ziet het o.a. aan die ogenschijnlijk onschuldige advertentie van klimaatpsychologie.com: wie tegen ons is, snapt het niet. Steeds meer het geluid: wie niet snappen wil moet maar voelen. Wegen blokkeren en auto's bekrassen, het is nog maar het begin.

Aan de andere kant zie je hetzelfde gebeuren. De overheid heeft in nauwe samenwerking met de pers de boot nog enigszins af kunnen houden: eerst schaamte en schuldgevoel aanpraten, elke dag en van alle kanten, en dan pas de maatregelen nemen. Men slikte het zolang het nog ver-van-mijn-bed was, maar nu bestaanszekerheid en vrijheden op de tocht staan neemt de roep om een harder tegengeluid toe. Dit kon nog wel eens heel lelijk gaan worden.

Muxje | 02-04-23 | 10:59

Zo vreemd zijn dit soort opmerkingen toch niet? Mijn halve omgeving zegt met 130 over XR op de A12 te rijden, je moet het niet te serieus nemen.

hoevenpe | 02-04-23 | 10:38 | 3

100 he. Anders krijg je nog een bekeuring ook.

_pacman_ | 02-04-23 | 10:56

Het is maar goed dat de chemische industrie goede lijm heeft uitgevonden. Anders zouden ze ook nog opzij springen.

goedverstaander | 02-04-23 | 11:00

Gelukkig ben jij niet zo'n Verräter die maten erbij lapt.

HankHill | 02-04-23 | 11:04

*random spoorwerkers appgroepje opent*
Gaan we nu serieus doen alsof dit type grappen / stoom afblazen nieuw zijn, of zeer schadelijk? Okay, kom maar door met de volgende zuivering dan. En de volgende, en de volgende.
Het enige schadelijke aan de Tata groepsapp is dat ze werken voor een flink vervuilend bedrijf met een neiging dit buiten rapporten te houden.
*random groenwerkers groepsapp opent*
"Oh mijn god the horror, gooi ze in het gevang!"

Kouwe Kees | 02-04-23 | 10:37 | 2

De deug-hypocrisie is een totaal verdienmodel. Werkt geweldig en langdurig, omdat het totaal geen invoelingsvermogen voor de ander nodig heeft, alleen maar ikke en ik laat de rest stikke in mijn ikke.

nobodiesunmighty | 02-04-23 | 10:52

@nobodiesunmighty | 02-04-23 | 10:52:
Ja, en als hier ontslagen door vallen, dan hangt bij een heleboel arbeiders dat zwaard boven hun hoofd. Echt een heleboel. Nu het Tata personeel, morgen? Ook hoogste tijd om alle appgroepen van sportverenigingen door te akkeren.
Het onzinnigste van dit alles is het grote vermoeden dat de teksten in de XR appgroepjes er ook niet om zullen liegen.
Maargoed, een stok om mee te slaan is een stok om mee te slaan, dat stukje snap ik wel.

Kouwe Kees | 02-04-23 | 11:02

Categorie borrelpraat/kleedkamerpraat met een onderstroom van oprechte bezorgdheid van mensen die om de haverklap horen dat hun baan op de tocht staat. Mensen die werken om een gezin te onderhouden en netjes hun belasting betalen. Voor wie ontslag een doembeeld is dat vele malen dreigender is en dichterbij komt dan die klimaatstress-by-proxy van de verwende rijkeluiskindjes van XR.

Medewerkers die na alle reorganisaties nu weer te maken krijgen met aanvallen van rijklinkse klimaathysterici. Die voor de poort van het bedrijf gaan liggen provoceren, doen alsof ze vermoord zijn. Een keiharde insinuatie dat het bedrijf en zijn mensen moordenaars zijn. Maar dat noemen ze dan 'ludiek'.

En dan zou je als collega's onderling niet mogen meegaan in dat macabere ludieke spel met een paar woordgrapjes in een besloten appgroep?

De hippies zijn en gaan niet dood. En de medewerkers van de hoogovens zijn geen wannabee moordenaars. Punt.

Nou stoppen met dat gejank en ga verdoeme allemaal aan het werk!

Professor Superhirn | 02-04-23 | 10:34 | 2

Of je leest even wat onderzoeken omtrent dit onderwerp, professor.
Uiteraard valt de medewerkers niets te verwijten, sterker nog ook zij wonen vaak in dat gebied en lopen gezondheidsschade op.

letopuwzaak | 02-04-23 | 10:37

@letopuwzaak | 02-04-23 | 10:37:
On topic: het ging mij dus om het gejank over de vermeend ontoelaatbare uitingen in de appgroep van Tata medewerkers. Niet om de milieueffecten van Tata steel en de onderzoeken die daarnaar zijn gedaan.

Professor Superhirn | 02-04-23 | 17:46

Moving deckchairs on the the Titanic. Zo zou ik deze wereldse periode willen samenvatten.

AnitaDik | 02-04-23 | 10:32 | 2

The The was een leuk bandje

AnitaDik | 02-04-23 | 10:33

Bizar eigenlijk. De wereld hangt de dreiging van een nucleaire holocaust boven het hoofd. Artificial Intelligence ontwikkelt zich op een stormachtige manier. De westerse beschaving staat onder grote druk door niet aflatende grote influx van personen die haar haten en waar maakt men zich druk om? Het WEER.

doitdoit | 02-04-23 | 10:24 | 6

Ach, oude tijden herleven zal ik maar zeggen.
"A few days before the fall of Constantinople to the armies of Ottoman jihad, some six centuries ago, a strange debate was taking place inside the imperial city. Constantinople then had a very loud senate, stubborn theologians, and merciless philosophers. It was the heir to Greco-Roman civilization, but also host to hot debates — so hot that they effectively isolated the city’s elites from the realities of then-world politics. The political establishment of the Eastern Rome was consumed in complex rhetoric — what historians would later call “Byzantine debate.” Just days before the city fell to the Islamic armies that were surrounding its walls, a rabid debate was splitting the lawmakers and their respective intellectuals. Was it about how to defend the state, or how to protect the people? Neither. The sultan and his men were perplexed as to what was on their enemies’ agenda. He had to send spies for intelligence. Upon their return from the mission, they delivered the secret. The political establishment of the Byzantines was sharply split over a major question which superseded everything else, including the marching jihad. And that summa matter was: What is the sex of the angels? Are they males or females (...)" www.nationalreview.com/2003/06/weapon...

Abject | 02-04-23 | 11:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat artikel mogen ze van mij elke week in de krant zetten. Wie laat er mensen wonen in zo'n gebied?
En waarom duurde het zolang voordat dit goed onderzocht werd, nadat er al decennia een verband lijkt te zijn? Het is heel erg.
Het blijft bij kleine berichtjes.
Hetzelfde met de bollenvelden zoals Keukenhof; in de luiers van baby's worden resten van pesticide gevonden. Je mag er niet uit tuinen eten. Dat lezen wij en dan kopen we gewoon weer een kaartje voor de Keukenhof. Lekker een dagje in de pesticide wandelen.

letopuwzaak | 02-04-23 | 10:45

@BobDobalina | 02-04-23 | 10:33: Uit onderzoek is gebleken, dat het woord 'nimby' voornamelijk wordt gebruikt door nimby's zelf.

Usumani | 02-04-23 | 10:54

@BobDobalina | 02-04-23 | 10:33:

Nee dan kun je inderdaad beter roepen dat die industrie naar China verkast. Dat is niet nimby, want in China zijn geen milieuregels dus dan mag het wel.

Dandruff | 02-04-23 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed, wat mij betreft besteden we onze klimaat centen aan het uitkopen van tata in plaats van de boeren. Hoogovens sluiten en een nieuwe groene staalfabriek op de Maasvlakte bouwen. Naast die bulkoverslag daar. Meteen een kerncentrale er naast voor de energie. Die kolencentrale naast de hoogovens ook vervangen met kern. Terrein is gigantisch dus het deel langs het kanaal als industrie houden en de rest volbouwen met woningen. Tussenwijk. Zo heet het al daar. Gaat Velsen noord van de slechtste plek van noord Holland naar een a lokatie. Win win lijkt me.

P-unit | 02-04-23 | 10:20 | 5

@normanius | 02-04-23 | 10:36: Er zijn 2 methoden om ijzererts om te zetten in staal: met kolen (cokes) of met waterstof. Die laatste heeft alleen water als afval en kan je (strek afhankelijk van hoe je aan die waterstof komt) groen noemen. De focus van Shell ligt op staal productie met waterstof gemaakt uit aardgas. Dat is misschien iets schoner dan met kolen, maar in mijn ogen niet groen. Voorlopig is staalproductie met kolen goedkoper omdat (nog) geen langdurige overschotten aan stroom hebben. En als we een overschot aan stroom hebben kunnen we dat gebruiken voor de productie van Aluminium, wat direct met stroom gebeurd en niet met kolen kan. Geproduceerd aluminium kan je als batterij zien: Europa bespaart nu veel stroom door geen aluminium meer te produceren door direct aluminium in plaats van aluminium erts the importeren. De aluminium productie verplaats zich simpelweg naar de locatie met de goedkoopste stroom, dus zal uiteindelijk in midden-oosten terecht komen, omdat daar de opbrengst van zonnepanelen daar het hoogst is. Zijn we toch weer afhankelijk van het midden-oosten.

W_F | 02-04-23 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

@Dr. Blechtrummel | 02-04-23 | 10:43:

Arbeidsvitaminen voor als Dr. Blechtrummel aan het werk is:

youtu.be/tHgxYxUhJ8s&t=10m15s

Papa Jones | 02-04-23 | 10:53

wel een goeie wetenschappelijke opening "Het fenomeen was al eens te zien in de film The Day After Tomorrow uit 2004". Dus: gebaseerd op ware gebeurtenissen.

nobodiesunmighty | 02-04-23 | 10:55
▼ 9 antwoorden verborgen

Snappen actievoerders zelf niet dat ze radicaliseren en totalitaire trekjes krijgen? Ze verliezen zichzelf in feitenvrij doemdenken waarin ze uiteindelijk terecht komen bij een basale overlevingsdrift waarbij het doel (overleven) alle middelen heiligt.
Met het klimaat gaat het alleen maar slecht in rekenmodelletjes naar de toekomst. Oudere modelletjes zijn intussen ingehaald door feiten, en bleken het voorspellend vermogen van een horoscoop te hebben. Op dit moment hebben we aanmerkelijk meer last van klimaatbeleid dan van klimaat: Astronomische budgetten die elders wél nut zouden hebben gehad; totale vernietiging van natuur en leefomgeving met windmolenparken en zonneweides; verlies van vrijheid en opdringen van consumptiekeuzes.
Intussen mogen we best stellen dat klimaatbeleid, en de opruiende paniekzaaiers erachter, onze samenleving kolossale schade hebben toegebracht. Daarom zou liegen en overdrijven over het klimaat strafbaar moeten worden gesteld; net als opruiing door paniekzaaiende politici; zou het IPCC met haar politiek gekleurde wetenschappers die aan schofterige cherry-picking doen, moeten worden opgeheven; en moet er een moratorium komen op zon en wind; en een sneltrein naar nucleair.

Zeddegeizot | 02-04-23 | 10:10 | 1

Je vergeet dat er ook een heleboel mensen rijk van zijn geworden. En dat we nog afhankelijker van China worden. Want daar komen de onderdelen voor de batterijen, windmolens en zonnepanelen vandaan.

P-unit | 02-04-23 | 10:13

"Gelijk de oven in dan gaat het niet stinken", tja, had ik in huiselijke kring ook kunnen mompelen.

uisge baugh | 02-04-23 | 10:06

Arbeid macht frei is wel een erg foute grap. Maar goed, schaar ik nog steeds onder borrelpraat. Ik denk niet dat ze thuis swastika’s en Nazivlaggen in de huiskamer hebben hangen. ‘Jongens, doe eens even normaal’ zou voldoende represaille moeten zijn. Maar waarschijnlijk komt er een oproep tot ontslag en cancellation door XR en deug links. Waar de RvB waarschijnlijk, laf als ze zijn, in mee zal gaan.

Nietdanjatoch | 02-04-23 | 10:05

Er zijn twee groepen mensen: zij die zich verzetten tegen de (veranderende) natuur en zij die overleven.

Sqbar | 02-04-23 | 10:04 | 4

Mensen die voldoende adaptief zijn het succesvolste. Uw formulering is niet helemaal juist. Omdat wij onderdeel zijn van de natuur en geen buitenstaanders, kunnen wij ons er niet tegen verzetten. De natuur als entiteit zal blijven bestaan maar de verschijningsvorm veranderd. Diersoorten die hier in kunnen meebewegen blijven bestaan. Zo zou het kunnen zijn dat juist natuurvolkeren als de Masaii zich makkelijker aanpast dan een jurist op de Zuidas.

Red shirt | 02-04-23 | 10:31

@Red shirt | 02-04-23 | 10:31: juist helemaal mee eens, wij zijn natuur, tot en met het eindeinde van ons universum (en mogelijk verder).

nobodiesunmighty | 02-04-23 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moeten ze bij Tata Steel windmolens gaan maken. Dan worden de fabrieksarbeiders over een paar maanden door de klimaatactivisten op de schouders door Wijk aan Zee gedragen.

goedverstaander | 02-04-23 | 10:03 | 3

Ik zie een plaatje voor mij, waarin Donald Duck en zijn neefjes door een razende menigte richting Timboektoe worden gejaagd.

Arnold Layne | 02-04-23 | 10:16

Windmolen palen worden al van staal gemaakt, de gemiddelde monopile van een windmolen op zee weegt nu al gauw een ton of 2000 . Dus in een beetje windmolen park zit dus een 200KT aan staal.

JeanDragage | 02-04-23 | 10:48

Misschien een idee om een stuk van ons land toe te wijzen aan de tata steels en de boeren opdat de rest van het land enigszins wordt ontzien. Ik dacht aan Limburg.

BobDobalina | 02-04-23 | 10:00 | 3

Het schijnt dat bij Helmond de eerste palen al de grond in zijn gegaan.

goedverstaander | 02-04-23 | 10:04

Zonder de boeren wordt de Randstad een grote vinexwijk.

Piggelmee | 02-04-23 | 10:06

@Piggelmee | 02-04-23 | 10:06: Dat is toch al bijna zo? Vroeger liepen wij van Vlaardingen naar Delft als er ijs lag en zagen we uitsluitend weiland.

uisge baugh | 02-04-23 | 10:15

Beetje dom van de mannen van staal, je weet toch dat elke onwelgevallige post uiteindelijk uitlekt..

Wijze uit het Oosten | 02-04-23 | 10:00

Raad het spreekwoord: bal, kaatsen. Oftewel: nou, nou, poe, poe.

Otto Normal | 02-04-23 | 10:00 | 1

Met harde ballen is het lekker kaatsen?

Lorejas | 02-04-23 | 10:31

Ach, je overdrijft wat op zo'n groepschat. Het is ook een uitlaatklep. Tot een paar jaar terug zei je dit soort dingen als je in een kring stond te roken. Verschil is wel dat er toen meteen bij gelachen werd.

SterF... | 02-04-23 | 09:56

Hoezo geradicaliseerd? Dat is borrelpraat. Als je denkt dat ze dat menen ben je naief.

HeNKiEeE | 02-04-23 | 09:53

Ja, de PvdA en Groenlinks vonden het ook maar raar dat Fortuyn zoveel aanhangers had. En in deze tijd zie je weer iets soortgelijks ontstaan bij de zittende kartelpolitici.

Phantomas | 02-04-23 | 09:50 | 1

Links heeft altijd gelijk en elke andere visie wordt belachelijk gemaakt, ook door de NPO.

Slough | 02-04-23 | 10:03

Ik zoek een vrouw met een strakke tata

RickTheDick | 02-04-23 | 09:45 | 5

Maar niet van staal neem ik aan.

Kowalski11 | 02-04-23 | 10:07

Een blanke man?

Piggelmee | 02-04-23 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

De actievoerders hebben neem ik aan het gebruik van staal afgezworen. Want staal maken is overal ter wereld vervuilend.

intrigant | 02-04-23 | 09:45 | 1

Ze zijn overgestapt op plastic?

W_F | 02-04-23 | 11:01

Gna. Mijn kind had een mooi cijfer voor Duits behaald en illustreerde dat met bepaalde handgebaren en een herkenbaar loopje vanaf het tuinpad voor de toeschouwers in de woonkamer. Desondanks identificeren wij onszelf niet als neonazi's.

MickeyGouda | 02-04-23 | 09:40 | 19

@Nuuk | 02-04-23 | 13:51:
Gna. 'Ongegeneerd' being the operative word, Nuuk. Ik ben eigenlijk best wel voorspelbaar, begrijp ik. ;-) Geniet van het voorjaarszonnetje!

MickeyGouda | 02-04-23 | 14:48

@MickeyGouda | 02-04-23 | 14:48:

Ik fluister je een geheimpje toe Mickey…..
Wanneer ik mijn gezichtsbeharing weer eens ritueel onder het mes neem, dan scheer ik eerst schuin rechts onder mijn neus snorhaar weg, dan herhaal ik dit links en dat stukje recht er onder laat ik even zitten. Vervolgens sta ik te krijsen tegen de spiegel, met een poging zo maniakaal mogelijk te kijken.
Daarna scheer ik alles weg, want zo kan je niet over straat.

Mijn vrouw vindt het zorgelijk, maar ik stel dat ik mijn poging de nieuwe Koot & Bie, of John Cleese, nog niet heb opgegeven.

Nuuk | 02-04-23 | 16:09
▼ 16 antwoorden verborgen

Ondertussen heeft Kennemerland, ingeklemd tussen Tata en Schiphol, het hoogste percentage inwoners met kanker,

"RIVM: nog steeds veel uitstoot kankerverwekkende stoffen bij Tata Steel"
nos.nl/artikel/2469233-rivm-nog-steed...

Cornelis12 | 02-04-23 | 09:37 | 6

@AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 09:54: en zo is het. Ben geen extinction aanhanger maar dat Tata, die overigens de winsten naar India wegsluist, wordt zwaar de hand boven hun giffabriek gehouden. Wil de reaguurders weleens spreken als ze bijvoorbeeld in de IJmond wonen

Cornelis12 | 02-04-23 | 10:20

@Cornelis12 | 02-04-23 | 10:20:
Al twintig jaar geleden was eea bekend, maar als je geen gedegen onderzoek doet blijft het onbewezen en kan het onderop de stapel. Tata Steel is ziekmakend voor mensen in de wijde omtrek. Ik ga ook niet meer naar het strand aldaar, ik ken surfers die daar altijd naartoe gaan lijkt me niet de frisse zeelucht waar je naar op zoek bent.

letopuwzaak | 02-04-23 | 10:31

@AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 09:54: je hoeft niet 'pro-TaTa' te zijn om te geven om de medewerkers. Die laatsten willen gewoon hun job doen ipv het klimaattuig op hun erf te hebben.

Grachus | 02-04-23 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach, een beetje zwarte humor moet kunnen, zeker als het Tata betreft.

gestoptmetroken | 02-04-23 | 09:32

Gelukkig hebben ze mijn apps niet!

Producent | 02-04-23 | 09:32 | 3

U bent naief.

PolarWolf | 02-04-23 | 09:44

Op een morgen wordt Producent, klaarblijkelijk zonder enige reden, gearresteerd.

Duwbak_Linda | 02-04-23 | 10:01

Ha! Ik heb niet eens een computer!

* staart naar scherm....
* Kak roepen.

EEnzame SchizofrEEN | 02-04-23 | 10:27

Bart Vuijck, een tot radicale actievoerder doorgedraaide journalist van het Noordhollands Dagblad is weer lekker de kachel aan het aanmaken.

Breng de cokesfabriek plat en half Nederland zit zonder stroom. Tata steel voedt de grootste elektriciteitscentrale van Nederland.
Dit wordt wel eens vergeten.

Haberdoebas | 02-04-23 | 09:31 | 5

@dathoujetoch | 02-04-23 | 09:40: Tegenwoordig denken de sneeuwvlokjes van XR dat dit met een vingerknip gebeurd is. Helaas, dat kost tijd. En nu eerst de boel sluiten en ombouwen wordt ook niet gewaardeerd.

Haberdoebas | 02-04-23 | 10:25

@AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 10:00: Wanneer je in Amsterdam-Noord vlakbij de rioolzuivering woont denken ze er ook zo over.
Wanneer gaan MOB en XR zich daar druk om maken? Vervuiling door riooloverstorten is een meer dan serieus probleem.

Haberdoebas | 02-04-23 | 10:26

@AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 10:00:
Precies dat vaag houden. Artsen luidden de bel dat er in bepaalde gebieden wel heel veel 'x' voorkomt. Maar geen onderzoek is geen bewijs, dus gaan we gewoon door. Hoewel het wel aannemelijk is dat dat door Tata Steel veroorzaakt wordt. Het was af en toe een berichtje in de krant.
Informeer de mensen dan op zijn minst goed.

letopuwzaak | 02-04-23 | 10:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Extinction Rebellion raar loopt te tetteren pleit dat Tata nog steeds niet vrij.

AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 09:29

"Laat Tata de pijp uit gaan"? Mogen er geen Witten meer wonen in de Amsterdamse Schildersbuurt? Moet het standbeeld van Andre Hazes weg van de Albert Cuyp?

Arnold Layne | 02-04-23 | 09:27 | 1

Doordenkertje, maar leuk gevonden.

Flapster | 02-04-23 | 09:51

Ik moest er kostelijk om lachen eigenlijk. Het is maar goed dat niemand NSB’t wat er gezegd wordt in groepen waar ik in zit.

overVecht | 02-04-23 | 09:26

Het is maar goed dat er niemand mee leest wanneer ik tegen chatgpt praat.

kleybeuker | 02-04-23 | 09:24 | 4

Serieus: zou het zo ver kunnen komen, dat zo'n chatbot door kan geven wie er onwelgevallige zaken heeft gevraagd aan hem/haar/het?
Dat zo'n AI mensen, wellicht zonder het door te hebben, in de problemen brengt door in te gaan op vragen als 'wie heeft dit of dat gevraagd?'

EEnzame SchizofrEEN | 02-04-23 | 10:30

Wat is zwaarder? Een kilo lood of een kilo veren?
Beide objecten wegen evenveel, namelijk een kilogram. Dit komt doordat het gewicht van een object wordt uitgedrukt in kilogrammen en een kilogram is een standaardeenheid van massa. Zowel lood als veren hebben dezelfde massa wanneer ze elk een kilogram wegen.

Het verschil tussen lood en veren is echter de dichtheid. Lood is veel dichter dan veren, wat betekent dat een bepaalde hoeveelheid lood minder ruimte inneemt dan dezelfde hoeveelheid veren. Dit verschil in dichtheid kan ervoor zorgen dat het lijkt alsof een kilogram lood zwaarder is dan een kilogram veren, maar dit is niet het geval.

fysiojan@gmail.com
Ik denk dat je bij dit antwoord een aspect vergeet te noemen. Het begrip "veren" kan namelijk meerdere betekenissen hebben. "Veren" die van een vogel afkomstig zijn en "veren" in de betekenis van een object dat uitgerekt of ingedrukt kan worden als er een kracht op wordt uitgeoefend. Indien de veren in de laatstgenoemde betekenis vervaardigd zijn van een materiaal met een grotere dichtheid van lood, bijvoorbeeld goud, dan zal dit zwaarder lijken dan lood, hoewel dit inderdaad niet het geval is.
U heeft helemaal gelijk! Mijn eerdere antwoord was niet volledig en liet enkele belangrijke aspecten buiten beschouwing.

Als "veren" worden geïnterpreteerd als in de zin van een object dat uitgerekt of ingedrukt kan worden als er een kracht op wordt uitgeoefend en deze veren worden vervaardigd uit een materiaal met een hogere dichtheid dan lood, zoals goud, dan zal het inderdaad lijken alsof de "veren" zwaarder zijn dan lood. Dit komt doordat de dichtheid van het materiaal de hoeveelheid massa die in een bepaalde ruimte is opgeslagen bepaalt, wat invloed heeft op het gewicht van het object.

Bedankt voor het opmerken van deze belangrijke nuance!

Arnold Layne | 02-04-23 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Klimaatcrisis.

We volgen nu de trend van natuurlijke klimaatverandering/'opwarming'. De modellen de menselijke variant. Bij beide zitten we onder de verwachtingen.

Voorbeeldje: 40 jaar geleden was het rond de 20 graden tijdens de Pasen. Nu is de verwachting 13 graden. Ik zie geen crisis, ja, dat het behoorlijk kouder is.

Stonecity | 02-04-23 | 09:23 | 4

Zonder zout en zoet geen zuur en bitter. Ik heb alle smaken al voorbij zien komen sinds we in de bodemloze hopeloze natiestaat van de EU zijn gezogen.

pieterS | 02-04-23 | 09:38

We begrijpen er nog geen zak van hoe het klimaat zich ontwikkelt. Klimaatwetenschappers zijn even goed in voorspellen als economen.

intrigant | 02-04-23 | 09:51

Nou, geen crisis.... De prijzen voor verwarming rijzen de pan uit (sneller dan de zeespiegel). Noem dat maar geen crisis!

EEnzame SchizofrEEN | 02-04-23 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Dit gebeurt op elk platform zonder moderatie, voor het internet ook wel mannenkleedkamer genoemd.

Duwbak_Linda | 02-04-23 | 09:23 | 2

En ja, mannen 'van kleur' zijn net zo erg. We hebben kennelijk een mannenprobleem. Toxische mannelijkheid in warme eucalyptusdampen. Brrr

Duwbak_Linda | 02-04-23 | 09:35

@Duwbak_Linda | 02-04-23 | 09:35: 'ja maar mijn sinussen zitten telekens verstopt, dan moet ik wel met eukaliptus stomen!'

EEnzame SchizofrEEN | 02-04-23 | 10:33

Er zijn tegenwoordig in Nederland alleen nog maar de juiste meningen en andere meningen.

Keutels | 02-04-23 | 09:22

Bestaanszekerheid van de gewone burger wordt ernstig bedreigd door het kabinet en door allerlei maatschappij ontwrichtende uitvreters.

smdyasc | 02-04-23 | 09:21

Stoere taal van de werknemers. Wat een matennaaier is degene die het publiek heeft gemaakt. Bah!

De_fluitlokker | 02-04-23 | 09:20 | 2

Een deel van de werknemers, waarschijnlijk.

AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 09:35

@AdvocatusDiaboli | 02-04-23 | 09:35: Dat deel van de werknemers kan dan, als ze het eens zijn met de actievoerders, ontslag nemen. Beter dan je maatjes verraden.

wakker worden | 02-04-23 | 10:02

Elke dag als ik opsta denk ik weer: 'Gelukkig, het klimaat is er nog'.
Maar hoelang nog?

Mr_Natural | 02-04-23 | 09:19 | 2

Ja en dan kijk ik altijd bij de overlijdens berichten, sta ik er niet bij gaan we maar weer aan het werk.

abeltasman | 02-04-23 | 09:46

Ik zie hier een klimaatontkenner in wording.

goedverstaander | 02-04-23 | 10:00

Denk dat ik eerst even twee Duitse bolletjes in de oven ga leggen. Daarna ga ik me verdiepen in de afname van de insekten, betwist door Arnout Jaspers maar weer bestreden door deskundigen die met aanvullende data komen en dan stort ik me op het stikstofverhaal, waarvan ook weer gesuggereerd wordt dat het allemaal maar verzonnen flauwekul zou zijn waar alfa-politici zich onterecht in zouden hebben vastgebeten en zo. En dan is hopelijk ook dat beeld weg van die klimaatburgemeester met haar dikke tetten op het spoor.

Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:18 | 4

@Joris Beltsin | 02-04-23 | 09:27: Er zijn verschillende visies op JB. En dat AJ wijst op zwakke data is terecht. Maar ook weer niet helemaal. De Krefeldse data is namelijk veel sterker, daar zijn wel reeksen in de tijd gemaakt met een duidelijke trend. Onzekerheid over jaar 1989, waarbij AJ opmerkt dat het toevallig een goed insektenjaar kan zijn geweest is terecht, maar ook een beetje gemakkelijk, want het kan net zo goed zijn dat jaren ervoor de insekten stand nog veel hoger was. Je kunt er nog steeds vrij veel kanten mee op. Maar wordt vervolgd

Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:50

De terugloop van de insecten; zou dat niet aan het feit liggen dat steeds meer klimaatfanatici die beestjes op het menu hebben staan?

goedverstaander | 02-04-23 | 09:59

@Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:50:
De relevantie van zijn kritiek is nauwelijks terug te brengen tot een discussie over insekten. Belangrijker is hoe de natura2000 parkjes tot stand zijn gekomen, hoe de KDW's zijn bepaald, hoe we de werkelijke depositie schatten en welke consequenties we daar voor de vergunningverlenen aan verbinden. Het is inderdaad een alfa-hel, zoals Plasterk dat duidt.

Joris Beltsin | 02-04-23 | 10:03
▼ 1 antwoord verborgen

De politie op 1 km afstand houden en de mannen van staal zelf de toegangspoort vrij laten maken. Dan is het ook gelijk de laatste aktie van die aandachtstrekkers.

Joris Beltsin | 02-04-23 | 09:17 | 4

@Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:21:
Je kunt het boek lezen en het op zijn eigen merites beoordelen of je kunt heel zwakjes op de man spelen die in Nederland aan geen enkele andere praattafel welkom is omdat zijn kritiek niet in het verhaaltje past. Aan u de keuze.

Joris Beltsin | 02-04-23 | 09:31

@Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:21: "Zag nog een heel stuk over een boek, dus nu ben ik expert over het boek en de materie."

een beetje hoe "hoogopgeleide wetenschappers" er een potje van maken inderdaad.

dinges_123 | 02-04-23 | 09:36

@dinges_123 | 02-04-23 | 09:36:
Schreef ik niet hè? Ik beoordeel het op de inhoud, als ik het ga lezen en de kans is groter dan nul. Significant groter dan nul. Maar beetje zoeken levert ook al vlug bevestiging op uit andere hoek over de afname van insekten. Ik kom er nog op terug. Eerst die Duitse bolletjes uit de Stahlofen holen.

Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Tata is het meest vervuilende bedrijf van Nederland dat de hand boven het hoofd wordt gehouden door de regering en wat we niet eens nodig hebben in Nederland.
En de demonstranten zijn werkschuw tuig van extreem links.

Osdorpertje | 02-04-23 | 09:17 | 3

Het was een staatsbedrijf, toch? Echt een 11/10 troll om zo'n toko aan een marktpartij te verpatsen en dan later met geveinsde schock omgevingsinspecties doen van 'Jamaar wat is dit voor smeerboel die u hier runt, meneer Tata? Tut tut!'

Williz | 02-04-23 | 09:20

@Williz | 02-04-23 | 09:20: Dit is wel een wijze uitspraak. Toen ze zelf met de scepter zwaaide was alles koek en ei, en nu is het ineens (s)Pek met veren.

pieterS | 02-04-23 | 09:40

Zelfs dit meest vervuilende bedrijf van Nederland is vele malen schoner dan wat er in India en China gebeurt, of hoe er kobalt voor """"schone"""" auto's uit de aarde wordt gepeutert. Alles is relatief.

marcoplarco | 02-04-23 | 09:41

Gewoon een paar "foute grappen". Niet heel boeiend. Alleen een beetje jammer voor ze dat het op straat ligt, waardoor iedereen opeens Roomser dan de paus gaat doen.

Timide_Aso | 02-04-23 | 09:13 | 5

@Zoelense Hobbyboer | 02-04-23 | 09:14: Probleem met bijna alles. Als je niet oplet zit er een debiel met zijn mobieltje te filmen. Een flauwe foute grap wordt uit zijn context op het net gepost: Gevolg, enorme bergen gezeik.
Staat tegenover: met Facebook weet je natuurlijk dat het de wereld rond gaat, dus je moet je beseffen dat je al op een podium staat met de microfoon aan.

TheEgg | 02-04-23 | 09:32

Exact dat, zullen ook wel (de gruwel) grappen over tieten in die groep staan, of. (de horror) "memes".
Dit soort kul doet vermoeden dat het. er aan de kant van de klimaatwappies. alltijd heel lief aan toe gaat. "zullen we die agent verzoeken om aan de kant te gaan?". ik kan mij nog een videootje herinneren van "inside the bus" op de A7 bij Joure, de waardering voor het regiovolk was hartverwarmend. En dat was op beeld, zal in de appgroepen niet veel vriendelijker zijn.

dinges_123 | 02-04-23 | 09:34

Diezelfde foute woordgrappen worden over 5 of 10 jaar omhoog gedregd om je te veroordelen voor though crime. Dat is wat je nu al ziet in de cancel culture war. Een beetje ranzige tweet van 10 jaar terug over de tieten van Linda toen dat nog wat was, die wordt je nu nagedragen.

marcoplarco | 02-04-23 | 09:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus als ik het met de werknemers eens ben, ben ik geradicaliseerd?
Kon er nog wel bij.

Nuchternederland | 02-04-23 | 09:12 | 3

Polarisatie gaat nog eens groot worden in Nederland.

Keutels | 02-04-23 | 09:21

Je reaguurt op GS. Natuurlijk ben je geradicaliseerd. En ook <vul-maar-in>foob. Anders kom je hier niet.

marcoplarco | 02-04-23 | 09:36

Die laatste foto’s hebben mij doen besluiten weer terug te gaan naar bed. Te vroeg wakker dacht ik.

Dubbelepunthoofd | 02-04-23 | 09:08 | 2

Handjes boven de dekens hè?

Mr_Natural | 02-04-23 | 09:33

Mijn pannenkoek smaakte ineens een stuk minder. Bedankt GS.

Acidstain | 02-04-23 | 09:55

Beetje stoere kroegpraat van de staalmannen.
Niks radicaliseren, gewoon een beetje stoere kroegpraat.
Niemand gaat de oven in.
Frankrijk ….. meer dan 1000 gewonde agenten sinds 62-64 pensioendemo’s.
Duitsland.
Nederland… geweld bespreekbaar.
Wacht 1 mei maar af.
Ik voorspel een boel narigheid op de dag van de werkschuwe arbeiders.

Ruimedenker | 02-04-23 | 09:06 | 5

Als ik iedereen had kapotgemaakt waarvan ik zei dat ik het zou doen, was ik een massamoordenaar geweest.
Als ik alle wijven had geneukt, alle bekken had dichtgeslagen, iedereen omver had gereden en iedereen de moeder had geneuqt, dan zou dat heel bijzonder zijn geweest.
Van dat kaliber zijn deze uitspraken.

Bakkeleures | 02-04-23 | 09:40

Dat in Frankrijk loopt echt de spuigaten uit...!!

neonreclame | 02-04-23 | 10:10
▼ 2 antwoorden verborgen

#TeamTata

Super Grover | 02-04-23 | 09:05 | 2

Jawohl!

CornholioNL | 02-04-23 | 09:33

Dat word Marikana 2.0

hotnot | 02-04-23 | 11:21

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl