Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Monetair beleid en ploffende banken, deel I

IVM ACTUELE ONTWIKKELINGEN in de bancaire sector is Het GeldBlog wat eerder

Er zijn een paar Amerikaanse banken geploft de afgelopen weken en financiële markten proberen de effecten te doorgronden. Op dit moment is er nog geen breed gedragen consensus over wat ons te wachten staat. Dit heeft alles te maken de verwachte reacties van centrale banken. Daar heerst er nu de nodige stress want het voorkomen van nog meer bank faillissementen en het bestrijden van inflatie lijken een onmogelijke opgave. Wederom zullen de keuzes van de centrale banken het koersverloop op financiële markten bepalen. Verder zullen de gekozen monetaire maatregelen ook de reële economie niet onberoerd laten. Dat het leven een achtbaan is, zal wederom duidelijk worden voor velen.

Social

Kort na elkaar zakten twee banken door hun hoeven; de crypto bank Silvergate en Silicon Valley Bank (SVB). De eerste laat ik even voor wat het is, maar SVB is geen kleine bank. SVB is de grootste bank die kopje onder gaat sinds het faillissement van Washington Mutual in 2008. Belangrijk is om te doorgronden waarom de bank is geploft. Dat er een run op de bank was, is de meeste niet ontgaan. Klanten wilden betrekkelijk plots al hun geld opnemen/overboeken en dat bracht de bank in de problemen. Het is de grootste angst die ieder bank heeft, dus wat dat betreft niets nieuws.

Social

Zo ook niet voor toezichthouders. Banken worden periodiek getest voor dergelijke scenario’s. Helaas golden er in de VS voor kleine banken minder strenge standaarden. Maar zelfs dan, is het nog maar de vraag of het slagen voor de strengere bankenstresstest de ondergang van SVB had kunnen voorkomen. Zo valt het de top van SVB (waar een Fed bestuurder de CEO was en een ex Lehman bankier de COA) het nodige aan te rekenen. Aan de ene kant van de balans had de bank een nogal eenzijdig klantenbestand (tromgeroffel) de Silicon Valley (tech & Venture Capital) sector. Deze klanten maakten voornamelijk gebruik van simpele bankdiensten, zoals een betaalrekening. Aan de andere kant van de balans investeerde de SVB het geld met name in Amerikaanse staatsobligaties, (die officieel nul risico hebben) in plaats van in een meer gediversifieerde portefeuille.

Enter the Fed. De inflatie loopt uit de hand en de Amerikaanse centrale bank moet hard ingrijpen om de inflatie te beteugelen. Helaas voor de Fed, was een groot gedeelte van de inflatie aanbod gedreven (door lockdowns) waardoor de Fed niets anders restte om de economie hard te raken om zodoende genoeg vraagdestructie te bewerkstelligen. De rente werd dan ook met grote stappen en kleine intervallen flink verhoogd en QE (kopen van obligaties met “geprint” geld) werd teruggedraaid naar QT (verkopen/laten aflopen van de door de Fed opgekochte obligaties).

Zoals eerder op dit blog is beschreven, was er altijd de kans dat deze 180 graden draai in monetair beleid tot problemen zou kunnen leiden. Dat scenario is dus nu SVB ten deel gevallen. Hun klanten konden namelijk nu 55 krijgen op kortlopende staatsschulden; veel meer dan het geld aanhouden op een SVB rekening. Zodoende gingen steeds meer klanten geld opnemen/overboeken en kwam SVB in de problemen. De opgevraagde bedragen waren immers zo groot, dat ze aan de andere kant van de balans hun bezittingen (beleggingen) moesten verkopen om aan cash te komen. Normaal geen probleem, maar, ironisch genoeg, door de snelle renteverhogingen van de Fed heeft SVB nooit de tijd gehad om haar balans aan te passen. Het zat dus met alleen maar langlopende Amerikaanse staatsobligaties die, door voornoemde renteverhogingen, flink in prijs waren gedaald. Hoe dat in zijn werk gaat heeft u ook op dit blog kunnen lezen.

Social

Normaal zijn dalende prijzen in deze staatsobligaties geen probleem, want de bank houd ze aan tot de einde van de looptijd (held to maturity, HTM) waardoor het ingelegde geld gewoon weer wordt terugbetaald (geen verlies dus). Maar SVB werd door de snelle en grote beweging van haar klanten geforceerd om deze staatsobligaties tussentijds te verkopen waardoor er wel degelijk een echt cash verlies moest worden geboekt. Dit werd de bank teveel en heeft daarom haar deuren moeten sluiten. De meest veilige belegging, bleek dus de meest risicovolle!

Social

Het moge duidelijk zijn dat dit grotendeels de schuld is van SVB door absoluut geen robuust businessmodel te hanteren. Maar ook de toezichthouders hebben gefaald want die hadden een dergelijk eenzijdige balans nooit moeten goedkeuren. En, een andere grote schuldige is de Fed, die met haar ultra ruime beleid (lage rentes en QE) de SVB hebben verleid zo niet gedwongen om de balans zo in te richten zoals ze gedaan hebben. En het is wederom door de Fed, nu door rente verhogingen en QT, de bom bij SVB is gebarsten.

En de effecten zijn niet tot Amerika beperkt gebleven. Zo ligt Credit Suisse nu onder vuur en heeft de Zwitserse centrale bank al steun moeten toezeggen. Of de kous daarmee af is, is nog maar zeer de vraag. En wat centrale banken hebben gesloten en moeten gaan beslissen is nog zoiets. En de kans dat er nog meer skeletten uit de kast vallen (denk aan vastgoedfondsen, private equity en hedge funds) is erg groot. Maar meer daarover volgende week in deel 2.         

Reaguursels

Inloggen

Debit Suisse bestaat straks niet meer. Die gaat opgeslokt worden. Een criminele rampenbank. Als je 60 Amerikaanse banken op een horizontale lijn zet, met de grootste banken links en zo verder naar rechts de kleinere en regionale banken, en je zet vervolgens boven de naam van de bank een staaf diagram die aangeeft wat de risicofactor/exposures zijn, dan zijn er nog 35 banken ná de inmiddels gecrashte Silicon Vally Bank die er qua risico slechter voorstaan. De First Republic Bank is ook al aan het wankelen ondanks een bail out van collega banken.

Broadsquire | 18-03-23 | 21:19

Naast fysiek goud en zilver, wil ik ook ETF's van dat spul (weegt minder !!)
ja ik weet vluchtgedrag.
helaas de beste ETF's zijn niet te kopen omdat de EU een inlegvelletje eist (KID/EID enz).
we worden "gekloot"

foxmean | 18-03-23 | 18:26

Iemand al iets gehoord over de Deutsche Bank? Dacht dat daar ook nog aardig wat schulden in de boeken stonden.

DenkenDanDoen | 18-03-23 | 17:36 | 1
-weggejorist-
sgaapje | 18-03-23 | 19:36

Echt een heel mooi stuk geschreven content. Op financieel gebied vind je veel rotzooi, dit stuk is zeer actueel en geschreven met verstand van zaken,

Tijgerdrop888 | 18-03-23 | 17:28

Volgende is UniCredit. En dat is een hele grote. Mark my words.

Weethetallemaalniet | 18-03-23 | 17:24

Weet u nog toen u liep te juichen in 2016 voor het aanstaande minderen en zelfs elimineren van regulering in de VS?

Ndranghitiari | 18-03-23 | 17:16 | 1

Nee?

funda | 18-03-23 | 17:21

Depositohouders zijn verzekerd van hun tegoeden, ook boven de 250k, ondanks falen van de bank. Money printer goes brrr.

FogerRederer | 18-03-23 | 14:25 | 4

@funda | 18-03-23 | 15:05: Ik hoorde iemand eens vertellen dat toen de DSB bank viel ze al alle zeilen bij hebben moeten zetten om de andere banken aan het depositogarantiestelsel te houden, ze hebbe er toen een heel weekend voor nodig gehad om een 6 tot 8 miljard rond te breien.

Wanneer een ING of een ABN-Amro om zou vallen dan is het nagenoeg ondenkbaar dat het garantiestelsel het gaat houden, de bedragen die de andere banken dan bij moeten springen liggen een 30-40 maal hoger? (Iemand is Ab Flipse.)

BadPatNL | 18-03-23 | 16:06

@BadPatNL | 18-03-23 | 16:06: Vroeg of laat klapt die garantie toch, en op hetzelfde moment is al het bijgeprinte geld waardeloos geworden.
No-win-scenario.

funda | 18-03-23 | 17:00

En wanneer dan ? Het staat in de sterren geschreven .

likmegaties | 18-03-23 | 17:17
▼ 1 antwoord verborgen

"Hun klanten konden namelijk nu 55 krijgen"
"houd ze aan tot de einde van de looptijd"

Het wordt echt hoog tijd dat Geenstijl een eindredacteur in dienst neemt.

Tapu | 18-03-23 | 14:06 | 6

55 = 5%

truiz | 18-03-23 | 14:34

“En wat centrale banken hebben gesloten en moeten gaan beslissen” Is er ook zo’n eentje.

LD69 | 18-03-23 | 14:52

Zeurtje.

donkieshot | 18-03-23 | 15:38
▼ 3 antwoorden verborgen

De goudprijs is alweer omhooggevlogen en de ene fractioneel bankierende club vreet nu de andere fractioneel bankierende club op. Waar het schip strandt is niet precies te zeggen, wel dat er hele volksstammen bankiers en politici dit weekend met man en macht aan de pompen staan.

funda | 18-03-23 | 14:04

Er is behoorlijk paniek bij Credit Suisse volgens de Zwitserse radio.

thanseeuwen | 18-03-23 | 13:51 | 11

Als Credit Suisse omvalt eindigt een lange week van twijfel.

LD69 | 18-03-23 | 15:56

Blackrock en UBS willen beiden Credit Suisse overnemen dus dan zal het wel meevallen.

MargauxGrandCru | 18-03-23 | 16:45

CS kwam afgelopen jaren in de problemen. De grootste geldschieter en helpende hand van CS is een groep uit Saoedi-Arabië, de gevraagde volgende injectie die nodig is om de bank in de lucht te houden is geweigerd. Zie koersdaling die hierop volgde, toekomst onzeker.
CS is een serieus grote bank met een verscheidenheid aan activiteiten, het belooft weinig goeds voor andere financiële instellingen als het omvalt.

donkieshot | 18-03-23 | 16:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Wanneer de rente op spaargeld hoger is dan waar de bank het in belegd heeft komt er vroeger of later een probleem.
In Nederland is het grootste deel van het spaargeld belegd in vaststaande hypotheken met een rente van onder de 2%. Wanneer de rente stevig stijgt en er aanbieders komen die meer dan 2% spaarrente bieden, dan gaat het spaargeld aan de wandel. Dan kom je in precies hetzelfde verhaal als bij de Silicon Valley Bank.

In Nederland is er erg veel geld uit de Rabobank weggelopen. Of beter gezegd 'weggebaarsmaad' Toen Barbara Baarsma met haar Rabopetje op gjng vertellen dat het plebs niet meer op vakantie mocht toen is er voor miljarden bij de Rabobank weg gehaald. Ze hebben haar toen maar weg gestuurd in de hoop dat de bank het overleven zou.

Haberdoebas | 18-03-23 | 13:45 | 1

100.000 is gegarandeerd, maar geen enkele bank kan een bankrun aan. Overigens het blijkt zo te zijn dat een private bank vanuit het niets een hypotheek kan creëren met een druk op de knop, zonder dat daar hetzelfde spaarbedrag tegenover staat. Althans dat zegt George van Houts.

Wattman | 18-03-23 | 14:53

Hoe gaat het nu verder met de aandelen vraag ik me af.
Kan iemand de glazen bol even oppoetsen aub?

J.Cash | 18-03-23 | 13:44 | 5

Een ding is zeker: als het misgaat heb je geen kans meer om iets te doen.

funda | 18-03-23 | 15:10

Mijn oma zei al, als je alles van te voren weet, ga je liggen voordat je valt!

jhverhaegh | 18-03-23 | 16:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo'n hulppakket vanuit de Zwitserse centrale bank voor Credit Suisse, wat zou dit kunnen betekenen voor de waarde van de CHF t.o.v. de euro?

BadPatNL | 18-03-23 | 13:42

Ik heb een aardbei, die komt gratis uit de grond. Ik wil er een ander stukje fruit voor hebben dus ruil ik 'm tegen een kers. Ziggo verkoopt ook kersen dus het eerste jaar zegt Ziggo, doe mij een aardbei.
Het volgende jaar zegt Ziggo de kersenverkoper, inflatie! Die aardbei wil ik wel maar je krijgt er nog maar 0,9 kers voor. Als je een kers wilt kopen dan betaal je 1,10 aardbei.

Nou, in een ideale wereld zeg ik, er verandert geen zak alleen worden kunstmatige trucjes toegepast. Voorstel: ieder jaar blijft je aardbei en je kers waardevast en laat al die andere onzin achterwege.

Stonecity | 18-03-23 | 13:40 | 3

Als er evenveel kersen en aardbeien op dezelfde tijd zijn en vraag ook hetzelfde blijven.

Hadena | 18-03-23 | 14:11

Het is de 'prijs van geld' die het probleem is - als 1 kers 1 aardbei waard is zal dat zo blijven bij gelijke omstandigheden.

funda | 18-03-23 | 14:16

@funda | 18-03-23 | 14:16:
En als de kwaliteit hetzelfde blijft. Geld is slechts de uitdrukking van waardering.

Kaas de Vies | 18-03-23 | 20:26

Kweet niet hoe k het doe, maar ben nog nooit zo rijk gewees. En dat terwijl k sta onder bewindvoering. En over 4 jaar verhuizen naar het iberisch Schiereiland.

chicago river | 18-03-23 | 13:30

Die SVB in een mini bankje met 211 miljard. JP Morgan heeft 3665 miljard op de balans staan.

De_fluitlokker | 18-03-23 | 13:23 | 2

JPMega worden ze nu genoemd. Hoezo mondiale machtsfactor?

funda | 18-03-23 | 14:51

SVB was de 16e bank van de VS. Een balanstotaal van 211 miljard is best fors maar inderdaad een fooitje in vergelijking met de echt grote broers.

Het is trouwens wel bizar dat ze vanwege nieuws om de herkapitalisatie van slechts ongeveer 1,15% van hun balanstotaal binnen een uurtje of 5 de stekker eruit hebben moeten trekken vanwege de ontstane bankrun.

oh no | 18-03-23 | 15:09

Die cryptobank Silvergate is niet erg dat die omvalt?

De_fluitlokker | 18-03-23 | 13:19 | 4

@De_fluitlokker | 18-03-23 | 13:24:
Ik zie het vraagteken…
Ik las ‘t als dat je het niet erg vindt dat een cryptobank omvalt.
Excuus.
Is het erg?
Niet echt, maar het heeft natuurlijk wel effect op allerlei financiële producten en bankaandelen etc.
En net als met SVB raakt het zelfs Nederlandse belangen.

Ruimedenker | 18-03-23 | 13:30

@De_fluitlokker | 18-03-23 | 13:24: maar u heeft groot gelijk. Geruchten zijn zelfs dat de Biden Admin deze bankencrisis gebruikt heeft om deze crypto-vriendelijke bank te sluiten.

Harrie Nak | 18-03-23 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Geen financiële crisis "in our lifetimes", aldus Yellen. Een onzinnige uitspraak, uiteraard.
Ik moest ook meteen denken aan Neville Chamberlain, met zijn " peace in our times". Ook zo'n historisch stukje lulkoek.

KeesBruin | 18-03-23 | 13:17 | 2

Dat je zoiets nog durft te zeggen na alle bankencrises en de onbeheersbare Amerikaanse staatsschuld.
Die Janet, misschien kan ze Kaag even komen helpen hier.

funda | 18-03-23 | 14:23

Inderdaad, zeker als je beseft dat we eigenlijk elke 10-15 jaar wel een (financieel) economische crisis voor de kiezen krijgen.

oh no | 18-03-23 | 15:10

Daarom wordt op scholen de kinderen aangeleerd dat iedereen een winnaar is,
voor als het misgaat.

steekmug | 18-03-23 | 13:12

Ik heb één grensoverschrijdende collega. Die zei laatst, bij een discussie waarbij ik hem wat duidelijk probeerde te maken: Luister, je gaat nú doen wat ik zég!

Toen heb ik de telefoon opgehangen.

Jaja het is me wat.

Papa Jones | 18-03-23 | 13:08 | 7

Ook het nummer geblokkeerd mag ik hopen? Stuur maar een brief als het belangrijk is.

W_F | 18-03-23 | 13:21

@Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 13:10: Leuk.

Peter-Rissing | 18-03-23 | 13:23

@Papa Jones | 18-03-23 | 13:20:
Aan de hoogste ra, meneer!

Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 13:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Iets van geschiedenis ,herhaling ,herhaling et cetera.
Domme leiders doen domme dingen et cetera.
Oorlog is dan altijd het redende middel et cetera.

rein9576 | 18-03-23 | 13:06

"Het stinkt naar poep
en er kleeft bloed aan van geweld.
De arme is de lul en de rijke speelt de held
met geld!"

Je kunt zeggen wat je wilt, maar ze waren baanbrekend en trendsettend.

Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 13:02 | 2

U kent uw klassiekers :)

rijfkoek | 18-03-23 | 13:29

Bram is alweer een tijdje vertrokken, ik zag ze het ooit live schreeuwen. Geld dus.

funda | 18-03-23 | 14:25

Het zijn angstaanjagende tijden. Ik heb uit voorzorg mijn 100 gulden spaartegoed van de Rijkspostspaarbank gehaald.

gestoptmetroken | 18-03-23 | 13:00 | 1

Nieuwe nick? gestoptmetsparen

Gebakschep | 18-03-23 | 13:53

Beetje raar om dit Yellen te verwijten als de stabiliteit door de republikeinen na dit citaat uit het systeem is gehaald.

* Il Principe * | 18-03-23 | 12:58 | 2

Beste, weet je nu nog steeds niet dat het allemaal hetzelfde is, Republikein of democraat.

Fuck-a-duck | 18-03-23 | 13:29

@Fuck-a-duck | 18-03-23 | 13:29:
Blijkbaar niet. De democraten hebben de Dodd-Frank Law aangenomen om de maatschappij te beschermen tegen roekeloos gedrag van banken, de republikeinen hebben deze zelfde wet gestript.

* Il Principe * | 18-03-23 | 14:18

Maar is dat niet ook met onze banken het geval? De rente op een obligaties is denk ik nu hoger dan wat ik op een spaarrekening krijg.

Hadena | 18-03-23 | 12:56

"Op dit moment is er nog geen breed gedragen consensus over wat ons te wachten staat."

Alsof de consensus-voorspelling ook maar één keer heeft geklopt.

Als de equity funds in de problemen komen dan barst hopelijk eindelijk de "everything bubble", met vastgoed voorop. Misschien kunnen we dan terug naar een economie waarin mensen kunnen wonen en waar bedrijven met meer bezig zijn dan speculatie, nep-innovatie en rent seeking.

Ook is het een goed moment om de totale ramp van liberalisatie van publieke voorzieningen terug te draaien. Door QE bezitten wij als burgers de facto toch al alles.

Mckenna | 18-03-23 | 12:52

Dat eenzijdige klantenbestand is een zwak argument. De hele wereldeconomie beweegt gezamenlijk in golven, dus hoe breed moet een klantenbestand zijn? Het geld van direct opeisbare rekeningen beleggen in langlopende staatsobligaties is natuurlijk wel vragen om problemen. Maar ook Nederlandse banken mogen staatsobligaties van landen in zuid Europa als "laag risico" op de balans zetten...

W_F | 18-03-23 | 12:47 | 1

Het feit dat zulke grootgeldbezitters hun financiële beleggingen uitbesteden is het probleem. Juist doordat er dan geen bezittingen tegenover staan maar schuldbekentenissen van anderen. Wanneer de geldbezitter zelf belegt in obligaties en hij moet die verkopen is er geen probleem. Maar nu krijg je wel een probleem.
Een diverser klantenbestand vermindert het probleem maar voorkomt de huidige situatie niet wanneer de fed (of eender welke centrale bank) de rente zo sterk laat stijgen.

borgmonster | 18-03-23 | 13:05

Gaan we eraan met zijn allen? Ik hoor dat al een tijdje maar nu klinkt het wel serieus allemaal.

De_fluitlokker | 18-03-23 | 12:44 | 2

Ik hoor dat al zolang dit blog bestaat.

omanders | 18-03-23 | 12:52

Dit was al jaren een treinramp in wording. Een lage rente was het nieuwe normaal geworden en men is er verslaafd aan geworden. Sinds 2008 heeft men in het bankenstelsel de vingers blauw gerekend aan de effecten van verschillende stress scenario's. Men weet en wist waar de pijnpunten zaten. Als een bank nu nog faalt dan verdient die bank ook geen verder voortbestaan. En het is inderdaad de vraag waar de toezichthouders hebben gefaald

Baron_von_Rijswijck | 18-03-23 | 12:43 | 6

@steekmug | 18-03-23 | 13:19: Het lontje is aangestoken in de nadagen van de Covid epidemie toen de gasprijs al fors ging stijgen. De Ukraine oorlog versterkte het en nu is het verder in de economie doorgesijpelt en is de geest uit de fles

Baron_von_Rijswijck | 18-03-23 | 13:51

@Baron_von_Rijswijck | 18-03-23 | 13:51: Wat ik daaruit dus begrijp is dat de markt dan machtiger is dan de centrale banken want die hobbelen daarachter aan om de inflatie tegen te gaan.
Maar komt dan de inflatie door geldontwaarding of oververhitting van economieën?

steekmug | 18-03-23 | 13:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Bovenstaande is grotendeel in het Engels geschreven. Misschien is dát wel het probleem: het bankensysteem in de Angelsaksische wereld.

Zenzeo | 18-03-23 | 12:43

De gewone man gaat naar zijn werk.
Staat vroeg op.
Is 5 dagen per week kwijt.
Maakt en doet dingen.
Komt moe thuis.
Heeft nog wat tijd over voor zijn gezin en een hobby.
Laat zijn opbrengsten voor 30% afromen naar investeerders en aandeelhouders.
Betaalt belasting voor de dingen die de mensen gezamenlijk willen regelen.
Betaalt zijn rekeningen.

Dit bankengedoe gaat ver boven zijn hoofd langs.
Het werd veroorzaakt door slecht management van een bank.
Dus...
Van wie is die crisis eigenlijk?
En wie moet er voor op draaien?

AdvocatusDiaboli | 18-03-23 | 12:43 | 5

Vraag1: van hun.
Vraag 2: wij.

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:52

@Zenzeo | 18-03-23 | 12:46: Dan doe ik iets niet goed, ik kan het betalen en ik betaal me scheel aan de belasting. Heb jij contactgegevens van zo'n mannetje?

intrigant | 18-03-23 | 13:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Snel! Druk meer geld af!!

2Little2Late | 18-03-23 | 12:35 | 1

Wij drukken niet, wij voeren links een 1 met heel veel nullen in en rechts een "I owe you" van de Sultan van Nagaland-West ( productieve bevolking in 2019: 5 herders en 3 drachtige yaks ).

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:39

Ik ga mijn Zilvervloot naar eens opvragen.

dathoujetoch | 18-03-23 | 12:34 | 1

Lukt niet.
Ligt op een zandbank.

Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 12:41

Maandelijkse onderzoekskosten voor een ZZP-rekening met enkele plausibele en zeer voorspelbare mutaties, rap oplopende bank kosten voor iedere actieve rekening, belachelijke lage rente op spaartegoeden, hoge rentekosten voor PL’s, roodstand en hypotheek. De bank is verworden tot een maffia-achting uitknijporgaan voor de gewone particulier waar je niet onderuit kunt maar wel de scherven voor mag opruimen als ze weer eens in elkaar dreigen te donderen wegens al teveel hebzucht.

_pacman_ | 18-03-23 | 12:27 | 5

De angst om onterecht toeslagen en uitkeringen toe te kennen inclusief dat hele rondpompcircus kost ons inmiddels vele malen meer dan het gewoon rechtstreeks aan de ontvangers ( de opvang, de woningbouw etc. ) over te maken.
Maar ja, wat moet je anders met die torenflats vol stempelzetters en papierschuivers die verder niets kunnen?

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 13:00

@Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 13:07:
Klopt, ik doe er ook vrolijk aan mee.

normanius | 18-03-23 | 13:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Geld zou de bloedsomloop van onze economie moeten zijn.
Een bank de rotonde van onze economie.
Zoals vroeger de Nationale Investerings Bank.
Die was er om de Nederlandse economie te helpen, na de oorlog.

Maar het is zelfstandig geworden, het wil nu zo rijk mogelijk worden.
We laten organisaties die over geld gaan, zoveel mogelijk geld aftappen en afromen als ze kunnen.
Kan dat eigenlijk wel.
Dat hoeft niet perse in het belang van het land te zijn, laat staan Henk en Ingrid.
In dat geval zijn dat perverse prikkels.
Waar is het misgegaan?

AdvocatusDiaboli | 18-03-23 | 12:26 | 3

Dit zijn inderdaad zaken waar je socialistisch van kan worden. Sommige dingen moet je denk ik als land beheren, ten dienste van burgers en dan wel geleid door mensen die weten wat ze doen.

Nuuk | 18-03-23 | 12:31

@Nuuk | 18-03-23 | 12:31:
Uiteraard. Maar dankzij de geilheid van X66 om het CDA te wippen in ruil voor broodkruimeltjes - die er uiteindelijk niet zijn gekomen, zoals kroonjuweel "de gekozen burgemeester", lekker belangrijk - hebben ze blnd bij het VVD-kruisje getekend. Wim Dik en Annemarie Jorritsma waren niet van de buis te branden. En nu zitten we met de gebakken peren. Een volledig onhoudbare situatie waar de ene helft van dit land de andere subsidieert. Maar ja. Het zal wel gaaf zijn want we staan bovenaan in alle lijstjes...

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:36

@Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:36:
*de aanloop naar Paars 1 heb ik het nu over, heb me destijds enorm op lopen winden over die achterlijke naiviteit die toen heerste*.

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:37

"breed gedragen consensus"
Kennelijk heeft 'consensus' gewicht, want je moet het dragen.

HogeNood | 18-03-23 | 12:26

Knot enige weken terug: we gaan een zeer diepe recessie tegemoet (om door inflatie).
ECB verhoogde rente afgelopen week nog eens met 0.5 percentpunt .

Kortom zo helpen ze de zaak wel naar de kloten.......

Maggiesfarm | 18-03-23 | 12:25

Wat mogen wij blij zijn dat wij de ECB hebben!

JJMS | 18-03-23 | 12:23 | 3

Leve de vrouw van de ECB, van je hiephiephiep hoeree.

funda | 18-03-23 | 14:58

@funda | 18-03-23 | 14:58: Leve de man van de NSB van je hiephiephiep houzee (zongen wij altijd).

Asteroid-B612 | 18-03-23 | 16:04

Hoezo wordt het plaatje bij de "Impact of unrealized losses on #banks capital ratios." tweet aangemerkt als "gevoelige content"?
Gaan we nu dezelfde censuur-achtige-praktijken krijgen als tijdens corona?

Abject | 18-03-23 | 12:22

Sja, als de enige tegenwaardes van geld vertrouwen en schulden zijn kun je eropw achten dat het misgaat. En de war on cash staat me ook helemaal niet aan, geen zin in crypto-euro's. Geld is altijd een vertrouwenskwestie geweest, nou, ze zijn bij de ECB kneiterhard bezig om dat vertrouwen knalhard onderuit te schoppen. Ik zie het somber in en dat een paar klotebankjes in de VS en een of ander zwart gelddepot in Zwitserland ( de ouwe sok van Oeffels? ) omvallen of ondersteund moeten worden boeit minder, het gaat om het totaalplaatje. Wat is mijn tegoed bij de bank effectief nog waard?

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 12:22

Greed is the root of all evil zei mijn vader altijd. En hij had gelijk.

Schadenfreude | 18-03-23 | 12:21 | 2

Mijn vader kon geen Engels dus helaas heeft hij mij dat nooit vertelt.

ditotje | 18-03-23 | 14:10

The point is, ladies and gentleman, that greed, for lack of a better word, is good. Greed is right, greed works.

Lompelul | 18-03-23 | 15:18

Deze staatsobligaties kun je hedgen tegen oplopende rentes en dat is juist wat de SVB NIET heeft gedaan en dat was de reden van de ondergang. Er was gewoon geen of volkomen onvoldoende risk management.

Chessmonkey | 18-03-23 | 12:18

Wie/wat heeft die bankrun (banksprint) op de SVB in gang gezet?

Fark Mutte | 18-03-23 | 12:16 | 3

Social media golf door slechte beleggingsresultaten.

Wattman | 18-03-23 | 12:18

Louche figuren die hun eigen spaargeld opnamen. Onbeschaamde profiteurs.

funda | 18-03-23 | 15:00

Een bekende van me wilde een redelijk bedrag overmaken van Rabo naar Bunq omdat die 3 keer zoveel rente betaalt.

De transactie werd geweigerd en het banksaldo op het absurde bedrag van €400.000,- negatief gezet zodat er niets eens meer gepind of betaald kon worden in de supermarkt.

Geen bericht verder waarom totdat er zelf contact opgenomen werd. Het vage bullshit antwoord was dat er veel fraude was met Bunq bankrekeningen. Bullshit omdat de rekeninghoudersnaam uiteraard precies dezelfde was als bij Rabobank. Uiteindelijk werd het onterechte negatieve saldo wel weer opgeheven maar dit zaakje stinkt.

En dan de 3 grootste banken die precies dezelfde lage rente bieden op spaargeld, waar is de financiële kartelwaakhond ?

Wattman | 18-03-23 | 12:14 | 8

@Wattman | 18-03-23 | 12:22: nee je hebt mij verkeerd begrepen. BUNQ bevriest rekeningen onder verdenking van witwassen.

Chessmonkey | 18-03-23 | 12:28

@Wattman | 18-03-23 | 12:22: Door de boetes van de overheid is zorgplicht ook weer eigen belang. Er staan alleen boetes op het het laat blokkeren, niet op onterecht blokkeren.

W_F | 18-03-23 | 12:30

@Chessmonkey | 18-03-23 | 12:28:

Ik snap je, het nadeel is dat ze helemaal geen fysieke kantoren hebben waar je terecht kunt bij mijn weten. Ook bergen negatieve recensies maar je weet niet wie die allemaal schrijven natuurlijk (concurrent)
Dacht dat dat witwas opsporen bij Bunq volledig geautomatiseerd is met AI.

Maar het argument van de Rabobank was dat het wel zogenaamd uit bezorgdheid (van fraude) was geblokkeerd.

Wattman | 18-03-23 | 12:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig heb ik geen geld!

Jan Lange3373 | 18-03-23 | 12:10 | 1

Geen pensioen opgebouwd? Zonder afbetaalde woning of andere investering neemt u dan wel wat risico.

W_F | 18-03-23 | 12:33

En wanneer volgt de eerste Europese bank

Wijze uit het Oosten | 18-03-23 | 12:08 | 3

Credit Suisse was een dubbeltje op zijn kant, nou ja dubbeltje, 50 miljard of zoiets.

Wattman | 18-03-23 | 12:21

Aangezien alles verweven is maakt de herkomst van een bank niet gek veel meer uit.

funda | 18-03-23 | 15:02

@Wattman | 18-03-23 | 12:21: Zwitserland wil niet bij Europa horen, maar wellicht nu toch wel bij de NATO. Eerst maar de Oerlikons met munitie vrij geven voor gebruik waarvoor het bedoeld is. Om vijanden buiten te houden.

AntiZanicz | 18-03-23 | 17:42

Vroeger bewaarden banken gouden muntjes voor je en dan kregen de mensen een bewijsje op een papiertje.
Toen gingen mensen elkaar met de papiertjes betalen.
Die muntjes kwamen ze niet meer ophalen.
Hee, dat is handig, dacht de bank, we kunnen dus een papiertje erbij verzinnen als mensen geld willen lenen.
En bank deed dat en de mensen deden dat en kwamen ter aflossing echt geld naar de bank brengen.
En zo werd de bank rijk door er geen reet voor te doen.
Ze hoefden er niet iets tastbaars voor te maken, zoals een boer.
En toen bedachten ze ook nog de rente.
De banken lachten zich nu helemaal rot.
En ze gingen steeds meer papiertjes uitdelen.
Veel meer dan er muntjes voor waren.
Want niemand kwam ze toch ophalen.
Dachten ze.
Maar op een dag wilden veel mensen hun gouden muntjes terug.
En die waren heel snel op.
Want er waren 1000x zoveel papiertjes uitgedeeld dan dat er muntjes voor waren.
De bankmensen waren al lekker rijk geworden, dus die maakten dat niet veel uit.
De bank ging failliet.
De mensen waren hun geld kwijt.
En de bankmensen werden niet gelyncht, want die waren veel te machtig geworden.
Ze kwamen er gewoon mee weg.
En ze begonnen een nieuwe bank,
kregen vele 'producten' om geld mee naar zich toe te harken
en leech-ten nog lang en gelukkig.

AdvocatusDiaboli | 18-03-23 | 12:08 | 3

Ik ben het niet met je oneens, maar dat de papiertjes niet meer werden gedekt door goud was een keuze vanuit de politiek, niet vanuit het bankwezen.

intrigant | 18-03-23 | 13:34

kletsverhaal, u heeft er niet veel van begrepen

AntiZanicz | 18-03-23 | 17:40

Crypto lijkt een vluchtheuveltje, die koersen zitten in de lift.

goedverstaander | 18-03-23 | 12:08 | 2

De vriedenloterij ook. Of de postcodeloterij.

Schadenfreude | 18-03-23 | 12:23

Yep, tot ze weer down gaat, ontzettend veel...

Thoth | 18-03-23 | 12:29

Eigenlijk zou iedereen een bank moeten beginnen, dan is een paar omvallende banken ook niet meer z'n probleem.

W_F | 18-03-23 | 12:07 | 2

Ik heb een bank, met al m'n geld erin verstopt.
Ik val inderdaad niet om.
Maar niet aan de inbrekers vertellen hè!?

Aristotalloss | 18-03-23 | 13:22

'Give a a man a gun and he can rob a bank, give a man a bank and het can rob the world.'

funda | 18-03-23 | 14:42
-weggejorist-
pane | 18-03-23 | 12:04 | 1

Even voor perspectief.

De lifeline bij de FED die banken hebben uitgevraagd staat nu op 150miljard dollar, was rond 2008 bij uitbraak crisis 110miljard.

Oh ja afgelopen maandag en dinsdag was alles nog prima bij Credit Suisse. Donderdag werd er 50 miljard ingepompt en dit weekend wordt aan UBS vriendelijk verzocht de meuk over te nemen..... die staan niet te springen.

Leuk man...... oh ja ik zit weer volledig short, tot nu toe maar rendement van 50% gemaakt. Ik ben ook over het weekend extra short gegaan, nu nog een bank zoeken waar ik het geld veilig kan stallen.

Kaas de Vies | 18-03-23 | 12:03 | 9

De voedselbank is altijd een optie, Kaas.

funda | 18-03-23 | 14:44

@Kaas de Vies | 18-03-23 | 14:43: en wat was uw onderpand?

AntiZanicz | 18-03-23 | 17:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Wel knap van al die duizenden marktanalysten dat ze dit van tevoren zagen aankomen en ons hebben gewaarschuwd.

Het is een hele geruststelling dat er experts bestaan op dit gebied in ons te behoeden voor deze onverwachte ellende. Heel blij mee.

Beste_Landgenoten | 18-03-23 | 12:03 | 7

inderdaad, daarom hadden de beschermingsregels gewoon gehandhaafd moeten blijven.

AntiZanicz | 18-03-23 | 13:18

@BobDobalina | 18-03-23 | 12:57:
Dat noemen bij de koe in de kont kijken. Je wordt ook geen doctorandus/doctor in de economie maar captain. Captain hindsight ;).

Graaisnaaiert | 18-03-23 | 13:29

@BobDobalina | 18-03-23 | 12:57: Vreemd genoeg vonden veel reaguurders het twee jaar geleden niet gevaarlijk om te luisteren naar virologen die voorspellingen deden op basis van hun expertise.

intrigant | 18-03-23 | 13:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is nog erger dan in 2008, maar ze proberen zoals gewoonlijk de boel te bagatelliseren: Banken in VS lenen voor recordbedrag aan extra geld van Fed
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Banken in de Verenigde Staten hebben afgelopen week massaal aangeklopt bij de Amerikaanse Federal Reserve om extra geld te lenen in de nasleep van het omvallen van twee sectorgenoten. In totaal werd in de week tot 15 maart voor een recordbedrag van bijna 165 miljard dollar, zo'n 155 miljard euro, geleend van de centrale bank, vooral door kleinere en regionale banken.



De banken gebruikten dat geld om hun financiële positie te versterken en over voldoende geld in kas te beschikken als klanten hun tegoeden bij de bank zouden opeisen. De stap volgde op de bankrun bij Silicon Valley Bank (SVB), die werd veroorzaakt door de financiële problemen bij de bank uit Californië. Die bank werd vorige week vrijdag door de Californische autoriteiten gesloten.

De Amerikaanse autoriteiten grepen zondag ook in bij branchegenoot Signature Bank door de cryptobank uit New York te sluiten. De klanten van beide banken kregen daarbij al hun tegoeden terug. Normaal gesproken zijn de tegoeden van klanten bij banken in de VS tot een bedrag van 250.000 dollar verzekerd van teruggave.

Kortingsloket
Via het zogeheten traditionele kortingsloket van de Fed, waar banken altijd kunnen aankloppen om tegen gunstige voorwaarden extra geld te lenen voor noodgevallen, werd zo'n 153 miljard dollar uitgeleend. Dat was een nieuw record. In de vorige week was dat nog slechts zo'n 4,6 miljard dollar. Het vorige record van 111 miljard dollar stamde uit 2008, het jaar van de wereldwijde financiële crisis.

Naast de ingrepen bij SVB en Signature Bank liet de Fed liet afgelopen zondag ook weten dat alle banken extra toegang tot contant geld zouden krijgen. Die maatregel was bedoeld om te voorkomen dat banken gedwongen zouden worden om staatsobligaties met verliezen te verkopen als klanten hun tegoeden zouden opeisen. Via dat extra loket werd voor bijna 12 miljard dollar uitgeleend aan banken, waarmee het totale bedrag uitkwam op 165 miljard dollar.

Uranus1767 | 18-03-23 | 12:02 | 4

Ik zie net een podcast voorbij komen met het nieuws dat de FED een 2 trillion USD exyta het bankensysteem in gaat pompen, verder is er niet veel aan de hand. (1875 miljard euro!)

BadPatNL | 18-03-23 | 16:41

@BadPatNL | 18-03-23 | 16:43:
Die 2 triljard is slechts een klein deel van de actuele schuldenberg.
De EU draaide eerder voor dit soort bedragen ook de hand al niet om.

Men kan zich natuurlijk altijd wel afvragen hoeveel iemand eigenlijk moet lenen om uit de schulden te komen.

funda | 18-03-23 | 17:14
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit een oproep tot een bank-run?
Hebben hier al wat euro's (for what it's worth) contant in de kluis. Houden het wel een week of twee uit. Of 10.

EEnzame SchizofrEEN | 18-03-23 | 12:02 | 3

Maar hoe pas je honderdmiljoenmiljard in een kluis?

UnderTheDevil | 18-03-23 | 12:05

Yellen had gelijk, er was wetgeving aangenomen om de val van SVB te voorkomen. De Dodd-Frank Law. Helaas heeft Trump die om zeep geholpen waardoor deze bank toch omviel.

* Il Principe * | 18-03-23 | 12:02 | 5

@JJMS | 18-03-23 | 12:06:
Als je de motor uit een auto haalt is hij ook "aangepast".

* Il Principe * | 18-03-23 | 12:50

@Glasgow Argus | 18-03-23 | 12:08:
De democraten werkten met een flinterdunne meerderheid inde senaat en nu zelfs met een minderheid in het congres. Die krijgen niet veel meer voor elkaar.

* Il Principe * | 18-03-23 | 12:52

@Glasgow Argus | 18-03-23 | 12:08: lulverhaal, Bonkers heeft zijn profiteervrindjes geholpen en het is door de bijna 50-50 verdeling bijna onmogelijk regelgeving door te voeren. Er zijn altijd congresleden die denken een lokale bank te moeten helpen. Clinton en Bonkers hadden met hun poten van de beschermingsregels af moeten blijven.

AntiZanicz | 18-03-23 | 13:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Bankiers zijn (net zoals sommige andere beroepen) de weg kwijt. Zijn ooit in leven geroepen om op het geld van hun klanten te passen. Zijn echter nu alleen bezig om het geld van de klanten voor eigen nut te gebruiken.

viejohuevon | 18-03-23 | 12:01 | 6

Er was altijd rendement op het geld-gebruik. Helaas door de hypotheeksubsidie al een hele tijd niet meer voor de spaarders.

AntiZanicz | 18-03-23 | 13:19

Het ging mis doordat klanten niet langer een leven lang voor hun huis wilden sparen, maar ineens 4,5 keer hun jaarsalaris wilden lenen, om een stapel stenen in de polder te kopen. Al die trucs van banken en politici zijn vooral bedoeld om diezelfde ongeduldige klanten/kiezers om te kopen. Maar goed, de klant voelt zichzelf nooit schuldig, en foetert liever op ‘de instituties’.

Festen | 18-03-23 | 19:02

@Festen | 18-03-23 | 19:02: Ik doelde ook op de buitensporig hoge bonussen die bankiers binnen harkten terwijl ze hun klanten een oor aannaaiden via hypotheekschema's die voor geen centimeter deugden.

viejohuevon | 18-03-23 | 20:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Praat me niet van de bank.
Prima om een dutje op te te doen, maar verder niet.

Kapitein Sjaak Mus | 18-03-23 | 11:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl