Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bejaardenclub VVN wil snelheid naar 0 km/h

Om ongelukken te voorkomen

Om verkeersongevallen te voorkomen moet de snelheid op wegen waar nu 60 mag worden gereden naar 0 kilometer per uur. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Eerder pleitte VVN al voor een verlaging van een snelheid van 80 naar 60. Omdat Nederland lijdt aan boomerlijk bestuur én omdat VVN een club vol Suzuki Ignis-bejaarden is ging de snelheid daarna van 60 naar 40, en toen van 40 naar 20. "Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 60 km gereden mag worden. Daarom gaan we daar nu 0 km/h rijden. Uit onderzoek is gebleken dat als iedereen 0 km/h rijdt, er veel minder ongelukken gebeuren", aldus VVN. De club wil boa's (rofl) inzetten om te controleren of mensen daadwerkelijk 0 rijden. "Om een grotere subjectieve pakkans te creëren." Verkeerskundige Gerard Tertoolen zet zijn vraagtekens bij het plan. "Mensen gaan echt niet langzamer rijden als je het bordje 60 door 0 vervangt. Alleen als je zwaar gaat handhaven." Nou, maar daar zijn die stoere boa's dus voor!

Reaguursels

Inloggen

Lijkt altijd prachtig zo’n plan alsof er alleen maar voordelen aan zitten. Maar dit soort keuzes zorgen toch echt ook voor het steeds toenemende personeelstekort.
Neem even aan dat de gem snelheid over een route ook 25% daalt. Dat betekent dat je voor alle tijd die bus en vrachtauto chauffeurs, taxi(busjes) etc op dit soort wegen rijden er 25% meer nodig zijn. Rijden ze gem 20% van hun tijd op dit soort wegen, heb je er al 5% meer nodig. En die zijn er niet.

ZomaarEen | 02-03-23 | 19:04

Mijn reiskostenvergoeding komt dan wel onder het minimumloon. Mag dat wel?

W_F | 02-03-23 | 18:49

Met zo'n fijne DAF kon je tenminste nog -80 km/h.

Bata4 | 02-03-23 | 17:32

Ik wil GEEN maximum snelheid. Nergens. En ook geen gordels of kreukelzones. En dan het resultaat afwachten. Er zijn TE VEEL mensen in NL.

m@rkus | 02-03-23 | 16:54

rubberen tegels, vangrail met bekleding en rollatorlaadpalen.dat helpt pas echt

Dr.Utker | 02-03-23 | 15:55

Zat Pietuer van Vollenhoven (1939) ook niet bij die club?

Fi-Bu-Bla | 02-03-23 | 15:48

Eerst maar eens een iq test invoeren voordat iemand überhaupt rijles mag nemen. Gebruik je hersens, dan zie je zelf wel wat een verantwoorde snelheid is.

Jemoesteensweten | 02-03-23 | 15:17

60 op een N weg. Het moet niet gekker worden :(

petros666 | 02-03-23 | 14:05 | 2

Hier hebben ze het nog gekker gemaakt: trajectcontrole op N wegen.

W_F | 02-03-23 | 18:50

Duitsland per vrachtwagen is ook geen lolletje..
V-max op de bundestrassen=60..
En dat zijn soms lange trajecten waarbij je de sliert auto's achter je steeds langer ziet worden.

loze stijl | 02-03-23 | 19:40

Gewoon alles max rollator snelheid. Probleem opgelost.

Proud Infidel | 02-03-23 | 13:03

En dan worden die wegen vervolgens ook vrijgegeven voor langzaam verkeer en landbouwmachines. Nou, dan kom je helemaal niet meer vooruit. Als ik dan in de buurt rond rijd, koop ik zo'n 45 km wagentje. Die dingen lopen rond de 60 dus dat kan mooi. Weinig verzekering, geen apk keuringen, geen wegenbelasting, geen boetes want een kenteken hebben ze niet, tenminste niet aan de voorzijde, etc. Of een gewone auto omkeuren naar MMBS kan ook. Dezelfde voordelen, maximale snelheid kunnen rijden en met een gewone auto.

Kopieerapparaat | 02-03-23 | 13:03 | 2

Af en toe kom ik er een tegen die helemaal geen 60 gaat, maar 80!!!!
Rijd wel lekker door, maar of dat veilig is?

helaas-nederlander01 | 02-03-23 | 15:22

@helaas-nederlander01 | 02-03-23 | 15:22: Remmen is angst, gas geven alles, boem is ho en water is plons...
Aantal jaren geleden zat ik bij de kapper en had mijn net nieuwe auto er voor de deur staan ( met vaste trekhaak)
Kapper doet knip, ik hoor krakkkkkkkk, we kijken allebei naar buiten en zien zo'n 45km/uur kreng op mijn achterbumper staan maar trekhaak niet. Plas koelvloeistof eronder, ellende...
45 km/uur ding verloor zijn voorbumper toen opa het karretje een stukje naar achter reed.
Het apparaat moest wel worden afgesleept en ik heb uiteraard grondig gekeken naar eventuele ( onderhuidse) schade aan mijn eigen auto maar zag werkelijk niets.

loze stijl | 02-03-23 | 20:30

VVN moet weer eens aandacht hebben zodat ze hun subsidies waar maken. Elk jaar weer een ander thema en al die thema's gaan later de prullenbak in. Maar aandacht hebben

langzullenweleven | 02-03-23 | 12:51

bejaarden die 10000 max per jaar rijden en 5 jaar doen hun uitgedroogde Toyo banden van 30 euro. Dan zou ik ook niet harder durven.

Dr.Utker | 02-03-23 | 12:50

Het zal wel zo wezen dat als we allemaal net aan de 0 KM/u gewend zijn het weer wordt verandert in minus -10km/u.

jan huppeldepup | 02-03-23 | 12:24

Langzamer rijden = minder scherp zijn

darmflora | 02-03-23 | 12:18

Maak van al die 80 km wegen de snelweg die er al lang had moeten liggen en klaar.

geenjagergeenneeger | 02-03-23 | 12:14

EU doelstelling is om in 2050 NUL verkeersdoden te hebben. Dat is alleen realistisch als iedereen in huis blijft, alle bezorg- en ophaaldiensten zich autonoom verplaatsen. Verplaatsen in een autonoom transport kan evenmin, je kan met in of uitstappen struikelen en een gat in je kop vallen.

Gebakschep | 02-03-23 | 12:13 | 2

Doelstelling is ook 0 stikstof, dus verplaatsen mag sowieso niet meer.

geenjagergeenneeger | 02-03-23 | 12:21

Leven wordt dan ook een dingetje.. dat ook maar afschaffen dan?

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 12:32

Elke maximale snelheidsverlaging betekend meer flitspalen en controles.
Heeft niets met het bevorderen van de verkeersveiligheid te maken maar puur met burgertje verder uitknijpen en frustreren.

CornholioNL | 02-03-23 | 12:06 | 2

Er is een aantoonbare relatie tussen het ontwerp van een weg en de snelheid die mensen gaan rijden. Bij Nijmegen gaat een snelweg over naar een 80 en daarna naar een 50 km weg, zonder dat de weg fysiek veranderd. Voor veel mensen is het lastig om de juiste snelheid te rijden. Beter was om de weg te versmallen, dan gaan mensen vanzelf langzamer rijden. Een verkeerskundige oplossing is niet altijd goed, beter is om het ontwerp te veranderen.

Red shirt | 02-03-23 | 12:22

@Red shirt | 02-03-23 | 12:22: a73 afrit Dukenburg? Die autoweg iets verderop over het kanaal was dus 100 en nu 50 per uur. Wel 2 onnodige rotondes in gelegd even geleden.
Je moet sowieso niet naar Nijmegen toe. Wonen doe je buiten Nijmegen behalve als je armoedzaaier of debiel bent. Het gemeentebestuur en de gemeenteraad haten mensen met meer geld en een hoger IQ dan zijzelf.

Nichtsneues | 02-03-23 | 12:52

Dag meneer, mag ik u vragen waarom u 33 miljoenmiljard keer de toegestane snelheid reed?
"Sorry, er moet iets mis zijn met uw meetapparatuur, het was oneindig"

Sneerpoets | 02-03-23 | 12:01 | 1

Sorry, meneer de agent, maar onder de 130 km/u gaat'ie haperen.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 12:33

het bestuur van VVN bestaat dan ook uit Groenlinkse-PVDA-ers, wie had iets anders verwacht.

Ze zijn vergeten dat voor de auto het grootste probleem in de stad de paardestront tot aan je enkels hoog was...

geen_kwijl | 02-03-23 | 11:55

Maar mag ik bij die snelheid, wel met een biertje op achter het stuur ?

Peter-Rissing | 02-03-23 | 11:49 | 1

alleen als ie volledig autonoom rijdt

Dr.Utker | 02-03-23 | 12:52

Ik ga maar eens op paardrijles.

puszuiger | 02-03-23 | 11:42 | 1

daar gaat de partij voor de dieren binnenkort voor liggen, zo las ik onlangs

Dr.Utker | 02-03-23 | 12:53

Hoort dit geneuzel bij 15 minuten steden discussie?

edo2018 | 02-03-23 | 11:41

Provinciale wegen: goed voor scootmobielen. Harder mag niet

edo2018 | 02-03-23 | 11:40

Als men gewoon de aandacht bij het autorijden heeft ipv de telefoon of andere zaken en niet met drank of drugs achter het stuur gaat zitten moet alles toch goed gaan zou je zeggen. Waarom nu weer iedereen die zich wel gedraagt pesten met deze maatregelen?

rman | 02-03-23 | 11:40

persoonlijk denk ik dat hier hetzelfde systeem zou moeten zijn als ik Belgie.
Dat bewoners die hardrijders tegen willen gaan zelf een snelheidscamera mogen kopen en ( laten ) neerzetten.
Die bewoners weten vaak het beste hoe het zit met hardrijders.
Ik woon zelf aan een 80 km weg en de meeste houden zich er aan.
Maar vooral in het weekend zijn er types.......
En met mooi weer ook vaak motorrijders die echt geen 80 rijden, eerder 160.

helaas-nederlander01 | 02-03-23 | 11:35

Dit land.............
Die VVN club heeft geen clue wat er werkelijk gebeurt...net als de regering overigens.
De reden van ongelukken op deze wegen zijn de ik figuren:
Ik maak zelf wel hoe hard ik rijd wat kan de rest van de wereld mij schelen.
Ik heb de rest van het verkeer eigenlijk niet door.
Ik vind 86 op een 100 weg prima.
Ik rijd graag 63 op 80 weg.
Ik wil wil geen constante snelheid rijden want...
Ik rijd dus 63...86....75....80.....72.....100...op dezelfde weg.
Ik vind de maximum snelheid eng.
Ik vind rijden met een constante snelheid eng.
Ik heb de rest van het verkeer niet eens door.
Ik rem gewoon uit het niets....
Ik moet wel met de auto want het openbaar vervoer is compleet vernietigd.
Ik durf dat helemaal niet.
Ik vind dat alle anderen rekening met mij moeten houden.
Ik ken de verkeersregels helemal niet.
Ik moet op zaterdag boodschappen doen/winkelen en verder rijd ik nooit.
Ik moet op zondag naar de kleinkinderen en verder rij ik nooit.
En ga zo maar door.......
Heel vreemd dat mensen hierdoor in gaan halen met helaas soms ongelukken tot gevolg.
Vooral op de motor achter dit volk moeten blijven rijden is levensgevaarlijk.
Hoe lossen ze dit wereldvreemd op....u zult niet meer inhalen > doorgetrokken strepen overal, snelheid nog meer omlaag, boetes, boetes, boetes en nog meer idiote hersenspinselen.
Persoonlijk vind ik het prima als ik op een N weg gewoon echt steady 80 of 100 kan rijden.
Idee: laat SIRE eindelijk eens een zinnige (!) campagne doen?

ahjohzaltochniet | 02-03-23 | 11:34 | 1

Pak de drank/drugs/lachgas/"bepaalde persuasies"/aso's/racers/halfies/ eens echt aan...zou al heel veel ellende schelen.
Misschien moeten we ook het hier mogen rijden met bepaalde buitenlandse rijbewijzen eens nader bekijken?

En dan hebben we het nog niet eens over het soort mensen gehad wat denkt dat ze toch echt de snelweg op moeten :-)

ahjohzaltochniet | 02-03-23 | 11:39

Ik las 'bomenrijk' ipv 'boomerlijk' en dan nog klopt dit stuk. Waarom nemen we geen afscheid van die rotbomen?

Amsterdamsko | 02-03-23 | 11:33

De doelen van 1995/2000 zijn behaald, dus VVN staat voor het dilemma zichzelf opheffen of nieuwe doelen formuleren.

Harry.Langezwaal | 02-03-23 | 11:33

Ouderen/inactieven zouden overigens geadviseerd mogen worden niet tijdens de spitsuren te rijden. Alleen werkenden op de baan dan...

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 11:28 | 2

Wat doen we dan met de Ouderen/inactieven die op e-bikes en tegenwoordig ook massaal op racefietsen zitten met een helmpje op, maar voor de rest alle regels
aan hun laars lappen...

Zowat elke dag rij ik op een 80 km weg met dagelijks een groep van 5 tot 10 gepensioneerde fietsduivels die gewoon midden op weg blijven fietsen.

Sigma | 02-03-23 | 11:36

Vanaf welke leeftijd hoort iemand bij de 'ouderen'. Ik hoorde eergisteren op de radio een uitzending over de enorme waarde van vrijwilligerswerk voor de Nederlandse economie. Behoren die vrijwilligers tot de 'inactieven' omdat zijn inspanningen niet beloont worden en hoe gaat u controleren of iemand wel of geen salaris ontvangt voor zijn arbeid?

Red shirt | 02-03-23 | 11:46

Mark my words: Binnenkort wordt het in de EU verplicht om alle boordcomputers die al in alle moderne autos zijn ingebouwd te koppelen met gps gerelateerde snelheden. Rijdt u op een weg waar u niet harder mag dan bijvoorbeeld 80 kmu, dan wordt uw motor begrensd/gelocked op die snelheid. Of (voorkeur want anders valt er niets meer aan boetes te innen) uw boordcomputer wordt eenmaal per maand automatisch uitgelezen en u ontvangt op basis van de geregistreerde snelheidsovertredingen een boete die ook automatisch van uw bankrekening wordt geïncasseerd.

Harrie-Couvert | 02-03-23 | 11:26 | 4

Die werkt nog niet optimaal want die moet natuurlijk ook gebruik van verdovende middelen en lachgas kunnen detecteren.

Harrie-Couvert | 02-03-23 | 12:16

En gekoppeld aan de microfoon van de carkit om na te gaan of u zich onderweg negatief uitlaat over D66.

Kopieerapparaat | 02-03-23 | 13:14

De löl...

Harrie-Couvert | 02-03-23 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Alles is de schuld van de babyboomers.

thanseeuwen | 02-03-23 | 11:22

Jeugd en bejaarden menen overal voorrang te hebben. Heeft VVN dat ook meegenomen in hun onderzoek naar de vele verkeersdoden! Natuurlijk heb je ook een groep enorme patsers met grote auto's die niet het geduld kunnen opbrengen om de situatie in te schatten omdat zei altijd haast blijken te hebben.

Sigma | 02-03-23 | 11:20

Je moeten voortbewegen op de snelheid van paard en wagen in een auto die voorzien is van alle mogelijke rijhulpsystemen. Dat kan alleen in een land waar het aanleggen van 9 kilometer autosnelweg 45 jaar duurt.

der_feldwebel | 02-03-23 | 11:15

Soms je wel eens een paar bejaarde vrouwen in een autootje met elkaar kwebbelen.
Consequent overal 30 km/u te langzaam.
Een sliert van 4 kilometer auto's erachter.
Maar achterom kijken ho maar.
'Nee meid, ja meid, nou wat lekkere rustige weg he'
Vervolgens gaan mensen gevaarlijke inhaalacties gaan ondernemen, ook waar dat niet mag want gevaarlijke weg.

Laten agenten dat soort bestuurders eens aanspreken omdat ze een gevaar op de weg vormen.

AdvocatusDiaboli | 02-03-23 | 11:14 | 1

Wat dacht je van een jaarlijkse verplichte praktijktest door het CBR? Desnoods betaald door de overheid. Durf je niet harder dan 50, mag je je niet meer begeven op 80km wegen en hoger. Daarnaast een regionaal rijbewijs.

Kopieerapparaat | 02-03-23 | 13:18

Ik heb eens zo’n verkeersdeskundige gesproken, uitvinder van de turbo-rotonde (die dubbele en 3/4 rotondes.
Vond dat de mens niet gemaakt is voor meer dan 20km verschil in snelheid.
Hoe een mens dan boog kon schieten, een speer werpen op een hard rennend dier? Vroeg ik.
Ik zag zijn levensfilosofie voor mijn ogen hakkelend en sputterend ineen zijgen.
Al zijn aannames, zelfgenoegzaamheid, verschrompelde ineen.

Braco.me | 02-03-23 | 11:12 | 2

Waarschijnlijk had hij geen zin om daar op te antwoorden.

Maar je kunt het eens proberen, met 21 km/u tegen een muur klappen.

AdvocatusDiaboli | 02-03-23 | 11:17

tafltennis, dat balletje gaat ook best hard

HD50 | 02-03-23 | 15:01

Terug naar 60, asfalt vervangen door rubberen tegels en iedereen verplicht een jas van noppenplastic. Sinds 2000 is het aantal verkeersdoden (vrijwel) gehalveerd in NL terwijl het wel drukker slash voller wordt.

bartjeau | 02-03-23 | 11:11 | 1

Helm op in de auto! zal ook wel meehelpen.

Leukerd | 02-03-23 | 12:07

Iets aanpassen, bordjes met *0 zouden wel heelveel verkeersboetes schelen.

Tjemig | 02-03-23 | 11:08

Lagere snelheden zijn veel te prikkelarm.
Zeker in de moderne comfortabele auto's.
Dan vallen mensen in slaap of laten ze zich afleiden.
Gaan ze op hun mobiel klooien of dromen weg.

Beter is:
- de wegen niet meer onderhouden
- allemaal in een trabant of een 4x4
- omdat de wegen niet meer onderhouden worden kan de wegenbelasting ook omlaag.

GL kan hier onmogelijk tegen zijn want voor de lange afstanden gaan mensen dan met de trein.

AdvocatusDiaboli | 02-03-23 | 11:08

Achterlijkheid ten top. Kap die bomen en onderhoud je goedverdoemde bermen in plaats van het gras een meter hoog te laten woekeren. Maar nee, de immer lokkende bekeuringen leveren meer op voor inhalige belastingwerknemers die met hun begerige grijpvingers weer eens een kans zien om te scoren over de ruggen van de automobilist. Het hele land moet lijden onder de gekte van brainstormende pennenlikkers en andere papierenexperts. Alles draaien ze kapot met hun debiele regelzucht onder het mom van veiligheid en uitstoot. Stelletje kudtmagolen..

Conan de Rabarber | 02-03-23 | 11:04 | 1

U heeft een bekeuring gekregen? Te snel gereden? Uzelf aan de wet houden is een goedkopere oplossing.

Red shirt | 02-03-23 | 11:10

Waar ook ongelukken van komen zijn bijvoorbeeld automobilisten die uit beleefdheid iemand voorrang geven waar dit nodig is, waarmee het omliggend verkeer geen rekening mee houdt

hotbrasil | 02-03-23 | 11:04 | 1

Eens, dit zag ik gisteren nog bijna gebeuren.

The Green*Machine | 02-03-23 | 11:14

En dit dan; ‘Vergunningverlening in Brabant op slot door stikstofuitstoot in kwetsbare natuur’ Economie ook naar tempo 0.

HD50 | 02-03-23 | 11:04

Mijn Km -teller is kapot dus ik rij altijd 0 km/pu. Ik ben daardoor ook 100% milieu bestendig zonder ook maar iets van fijnstof uit te stoten.

Therapietje | 02-03-23 | 11:02

Gelukkig duurt het dan wel oneindig lang voor de boa's ter plekke zijn.

Gummibrösel | 02-03-23 | 11:01

Weleens bij bejaarden in de auto gezeten? Kan geen achtbaan tegenop, hahahaha

De_fluitlokker | 02-03-23 | 10:56 | 3

Paar keer met toenmalige schoonmoeder van in de tachtig. Reed in het dorp niet harder dan 30, werd aan alle kanten ingehaald. Een achtbaan was dat, maar dan anders.
Die is gelukkig haar rijbewijs kwijt.

Ichneumonidae | 02-03-23 | 11:04

@Ichneumonidae | 02-03-23 | 11:04: Misschien ligt het langs haar kunstgebit op je nachtkastje, je weet hoe slordig die hoogbejaarden met hun spulletjes omgaan.

Conan de Rabarber | 02-03-23 | 11:06

Een beetje zoals "Een motorrijder heeft zonder enige aanleiding een deuk in de auto van mijn hoogbejaarde ouders geschopt" (waar gebeurd)

Air van Boven Dorens | 02-03-23 | 12:03

100% trajectcontrole? Iedere auto zijn snelheidsgegevens realtime loggen? Dit probleem kun je technisch redelijk adequaat oplossen. Betutteling of Begluring. Nudging vs Surveillance. Lastig.

TanteJuut | 02-03-23 | 10:54 | 2

Helemaal niet lastig. Gewoon niet doen.

kortebroek | 02-03-23 | 10:57

Doet me denken aan die oude mop die ook gaat over rigoureuze oplossingen.
"Dokter, is er geen middeltje dat ik kan slikken om ik één keer van het roken af te komen?"
"Jawel hoor, cyaankali!"

Schoorsteenveger | 02-03-23 | 10:54

Heeft VVN ook door dat je, als je 60 rijdt in een lagere versnelling moet gaan rijden om geen bon te krijgen (anders zit je er zo boven) en dus veel vervuilender bent als met 80. Bovendien gaan mensen langzamere voertuigen inhalen, hetgeen alleen maar meer gevaarlijke situaties veroorzaakt.

bergsbeklimmer | 02-03-23 | 10:54 | 3

Het is een maximumsnelheid geen verplichte snelheid. U kunt er zonder probleen 50 rijden wanneer u dat wilt. Ik rij regelmatig 30 in een woonwijk waar een maximum van 50 geldt. Niet dat er een bord staat maar omdat de situatie daar om vraagt.

Red shirt | 02-03-23 | 11:03

@Red shirt | 02-03-23 | 11:03:
Ik begrijp dat de staat van het Moskou'se wegennet niet heel geweldig is?

der_feldwebel | 02-03-23 | 11:19

@Red shirt | 02-03-23 | 11:03:
Kijk, da's nou logisch nadenken en er naar handelen!
Complimenten, van deze gepensioneerde buschauffeur!

LoesjeP | 02-03-23 | 14:33

Brussel zit ook al op utopia-koers, 0 verkeersdoden ga je nooit bereiken.
De risico-aversie en het wensdenken lopen uit de hand.
Tijd voor herijking en acceptatie van de realiteit m.i.; er zullen altijd ongelukken gebeuren en dingen mis gaan.
Het is wel verhelderend mbt de 'kwaliteit' van de beleidsmakers.

Harry.Langezwaal | 02-03-23 | 10:50

Een vorige voorzitter werd gepakt wegens te hard rijden. Moest natuurlijk wel aftreden daarna want stout geweest. Toen was geluk nog heel gewoon.

RGV42 | 02-03-23 | 10:49 | 1

En staat nu aan het hoofd van VVN een GL mafklappers die auto's, motoren en scooters haat.........

Blonde Nel | 02-03-23 | 11:09

Ze zouden eens kunnen beginnen met op alle provinciale wegen aan de buitenzijde en ook in het midden geleiders te verplichten.

Een doorgetrokken gekleurde streep en wat borden helpen niet, je moet het fysiek onmogelijk maken om op de linker weghelft te kunnen komen, dat scheelt 99,9999% .van de frontale aanrijdingen.

BadPatNL | 02-03-23 | 10:49 | 5

Waar moeten al die D66-electrische auto's dan gaan rijden?

Schoorsteenveger | 02-03-23 | 11:05

Nog veiliger is het om er voor te zorgen, dat je niet per ongeluk (of door afleidingen) van je weghelft af kunt. Bijvoorbeeld door de wielen in een soort gleuven te laten rollen. Als we die gleuven dan nog relatief glad en vlak maken, kunnen de wielen wel van metaal (spaart rubber). En om de uitstoot per persoon te verlagen meerdere mensen in dat vervoersmiddel. Dan wijzen we één vaste bestuurder aan die dan geld krijgt om te rijden, en laten we de andere personen een kleine bijdrage per kilometer betalen...
Verrek, waar hebben we dat toch eerder gezien?

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 12:42

@leo59 | 02-03-23 | 10:57: Okay, nu zit jij goed op te letten en je hebt je handen aan het stuur, telefoon uitgeschakeld, en laat je door niks van de wijs brengen en houd je nog eens netjes aan de maximum snelheid, een echte heer in het verkeer zeg maar...

En dan komt toch die klootzak/kut aan de andere zijde je tegemoet rijden, die dit niet doet, en jouw weghelft op komt slingeren, ik vermoed dat je dan best wel blij zou zijn geweest met een geleiderail?

Ik rij regelmatig naar het Oosten over de N340 en de N34, en wat ik daar soms onderweg tegenkom, de stunten die men uithaalt toch nog even voor die ene vrachtwagen te kunnen komen...

Nee, het gros van de mensen houden zich hier niet altijd aan, wil je echt dit soort problemen aanpakken en verminderen, dan zal je het fysiek onmogelijk moeten maken dat tegenliggers op de verkeerde weghelft terecht komen.

BadPatNL | 02-03-23 | 14:10
▼ 2 antwoorden verborgen

DE 100 km op snelwegen is nog eens te handhaven ,laat staan 60 km maar zijn van die oude wijven die zo iets voorstellen vlak voor de verkiezingen.

gerrit5042 | 02-03-23 | 10:47 | 1

Leuk!
We kunnen dus ook stemmen op de leden van Veilig Verkeer Nederland!
Wat is democratie toch iets moois!

Kapitein Sjaak Mus | 02-03-23 | 10:50

Soms denk ik weleens dat Nederland geregeerd wordt door de behoefte van de Boomer. Het maakt niet uit welk maatschappelijk thema je aansnijdt, overal is totale vertrutting het antwoord, en het komt de Boomers linksom of rechtsom altijd wel goed uit. Het is allemaal één groot Boomercomplot! Hopelijk mogen ze snel naar de nul.

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:44

Meh 0 is misschien een beetje overdreven maar 20 km p/u lijkt me een goed alternatief. Brommers, fietsers en scootmobielen toestaan op de snelweg mits voorzien van integraalhelm. Ik zeg doen!

Plastique | 02-03-23 | 10:44 | 2

Wel een stuk relaxter. Dat wel.

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:45

Met een limiet van 20kmh zou ik zelfs op de fiets niet veilig zijn voor 't CJIB....

ReyNemaattori | 02-03-23 | 10:54

VVN, dat is toch de PvdA voor het verkeer? Die club is intussen 2 x overleden maar dat weten ze zelf niet. Subsidiespons zonder toegevoegde waarde, snel opheffen die club!

pukkiepuk | 02-03-23 | 10:43

Het kan inderdaad levensgevaarlijk zijn in het verkeer.
Daarom rij ik altijd over het trottoir.
Op de weg gebeuren de meeste ongelukken.

Kapitein Sjaak Mus | 02-03-23 | 10:41 | 3

Slim!

usb stok | 02-03-23 | 10:48

Op uw scootmobiel?

De_fluitlokker | 02-03-23 | 10:51

Terug naar de zandpaden; goedkoper en de snelheid is er uit.

Harry.Langezwaal | 02-03-23 | 10:52

De nodige oudjes die op die binnenwegen rijden, rijden veelal niet harder dan de toegestane snelheid, vaak langzamer. Wat wel vaak gebeurd is dat ze midden op de weg blijven rijden, ook wanneer er, zeg een fietser ze te gemoed komt omdat ze als de dood zijn om in de berm te geraken. Dan maar een dode fietser. Zij die (veel) te hard rijden zijn diegenen die stijf van de drugs en drank achter het stuur zitten, te herkennen aan het omgekeerde petje op de harses. En natuurlijk het sluipverkeer. Die binnenweg nemen is een stuk korter dan de hoofdweg van hot naar her. En dan laat jij je niet tegenhouden door een 60 km bord. De tijdwinst moet uiteraard wel behaald worden. Koste wat het kost.

forecastle | 02-03-23 | 10:41

Waarom nou weer een perfect Japans motormerk besmeuren met een bejaarden imago?
De Suzuki Hayabusa en GSX-R1000 zijn iconen in de motorwereld, onderhoudsvrij (he ktm, ducati, motoguzzi, norton?) en met een simpele aanpassing onbeperkt milieu smet vrij.
Dus aub voortaan als gemotoriseerd treur voorbeeld: slopel

60 is hier al in het buitengebied, maar u mag helegaar niet in het buitengebied! Gaat u maar met de trein en laat het buitengebied voor hen die het democratisch wel kunnen betalen, dat u knikt en denkt:
ja!, dat is te duur voor mij, ik moet harder werken, aan mezelf, mijn attitude en racisme opinie, ik moet naar syntology, ofzo, iets wat Kaag voor mij bedenkt.

28 | 02-03-23 | 10:41 | 5

We hebben het niet over Suzuki motoren maar over Suzuki auto's. Het zal allemaal heel degelijk zijn maar het is en blijft een bejaarden auto.

At_Dawn_They_Sleep | 02-03-23 | 11:12

@28: Zeg vlegel, wat is dit voor onverkwikkelijke praat, de naam van mijn gekoesterde koekblik besmeuren ? Affreus !

Lubbberrtt | 02-03-23 | 12:06

@Lubbberrtt | 02-03-23 | 12:06: Geachte confrère, inderdaad een onachtzaam moment van mijn zijde, een Slopel Agilla kan 3 pallets bevatten en is door de hoge instap te identificeren als een ware koets.

28 | 02-03-23 | 12:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kan het ook anders aanpakken: gewoon de uren langer maken. Kan je gewoon 200 kilometer per uur rijden, iedereen blij.

John McClane | 02-03-23 | 10:40 | 1

Hee , jij hebt hogere wiskunde gestudeerd...

Nico_the_Sparrow | 02-03-23 | 10:50

Het verkeer a.k.a. de moderne, asfalt jungle, om iedere hoek schuilt het gevaar. Des te meer veiligheidsmaatregelingen, desto besser.

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 10:40

Of je nu append met een snelheid van 60 of 80 kilometer frontaal tegen een boom of tegenligger knalt, de ravage blijft groot .

leo59 | 02-03-23 | 10:39 | 3

Heb totaal geen medelijden als iemand eenzijdig een ongeluk krijgt terwijl hij tot en met zij met GSM achter stuur bezig was.

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 10:53

@Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 10:53: Ook niet als-ie op jou klapt?

Het verschil in kinetische energie tussen 60kmh en 80kmh is ruwweg 1.77. Dus hoewel de ravage in beide gevallen groot is, krijg je wel een 77% hardere klap.

ReyNemaattori | 02-03-23 | 10:59

@ReyNemaattori | 02-03-23 | 10:59: maaarrr, lees mijn tegel toch dan eens (Pim) ..... *eenzijdig ongeluk*.

Btw, als iemand al append/bellend met een ongeluk anderen verwondt of erger, dient minimaal zijn/haar hand te worden afgehakt.

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 11:14

Stelling: ...'Het moderne autoverkeer heeft de samenleving in een permanente staat van razernij gebracht'...

Zenzeo | 02-03-23 | 10:38 | 1

Eensch!!

Hier in België is het nog een pak erger, omdat ze vaak te lousy zijn om voor een paar duizend naar een rijschool te gaan, nee, velen "leren" hier rijden door een familielid, vriend of kennis ofzo...

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 11:18

Het ligt niet aan de wegen maar aan de bestuurder.

Bellen met telefoon?; rijontzegging jaar
Rijden met alcohol op?; rijbewijs voor het leven kwijt
Rijden met alcohol op en ongeluk veroorzaken?; rijbewijs voor het leven kwijt en 10 jaar cel.

Het is niet moeilijk. Je moet gewoon de oorzaak bij de wortel aanpakken en niet gaan lopen pamperen. Wat maakt die 20 km/h nou uit?

Nacho_Vidal | 02-03-23 | 10:37 | 4

@Papa Jones | 02-03-23 | 10:40:
Exact. Ik begrijp die beleidsmakers gewoon niet. Pak de oorzaak aan en niet de gevolgen.

Een schaal met appels blijft alleen maar goed als je de rotte eruit haalt. Want kijk maar eens naar de veroorzakers. Zijn vaak veelplegers. Overal schijt aan want een maand later rijden ze weer vrolijk rond. Zou ook makkelijker zijn voor de politie. Minder werk ook om elke keer dezelfde debielen vd weg te halen.

Nacho_Vidal | 02-03-23 | 10:43

@Nacho_Vidal | 02-03-23 | 10:43: Als ik het voor het zeggen had, was de politie veel zichtbaarder op de wegen. Idioten zouden direct worden aangehouden en gewoon een tijdje in de gevangenis zitten.

Nu wordt vrijwel alle ellende veroorzaakt door deze kleine groep idioten die overal mee wegkomen. Rijbewijs afpakken helpt niet, ze rijden toch al zonder. Auto afpakken helpt ook niet, ze regelen wel weer een nieuwe.

Papa Jones | 02-03-23 | 10:49

@Papa Jones | 02-03-23 | 10:49:
Eens. We weten allemaal wie de veroorzakers zijn. En natuurlijk ongelukken gebeuren. Maar dodelijke ongelukken of ongelukken met een hele nare afloop is bijna altijd te hoge snelheid en onder invloed.

Wie bepaald dat jij nog capabel genoeg bent als je besluit in een auto te stappen, die eigenlijk te misbruiken dmv veel te hard te rijden?

Dan is het gewoon over en uit.

Nacho_Vidal | 02-03-23 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfs op wegen bij max 80 km per uur zie je auto's inhalen en daarbij de dubbele doorgetrokken streep negeren. Op stukken van max 60 km en achter vrachtwagens is dat zelfs schering en inslag. Dat max 30 km per uur in de stad gaat straks ook een groot succes worden.

Colin.Fart | 02-03-23 | 10:35 | 5

@Papa Jones | 02-03-23 | 10:42: en als er dan een spoedje langs moet? Ambu/brandweer/politie/orgaantransport/Koning Willem Alexander?

John McClane | 02-03-23 | 10:46

@Papa Jones | 02-03-23 | 10:42:
Van die rijbaanscheiding hebben we te 030 vooral geweldig plezier gehad in de Nachtegaalstraat! Ooit verzonnen door de toenmalige wethouder van Verkeer, vd Steenhoven.
Stond je met je lijn 3 achter de lossende vrachtwagen voor AH, Blokker, Kruidvat etc, wiens chauffeur natuurlijk ook gewoon zijn/haar werk moest doen.
Gezeik bij de volgende halte's en een volle blaas.
En het allerbelangrijkst, beter gezegd het allerslechtst zoals John McClane al tegelt, bleek het ook een drama voor hulpverleners!
Wilde plannen en realiteit gaan vaak slecht samen.

LoesjeP | 02-03-23 | 10:57

@John McClane | 02-03-23 | 10:46: Niet alle rijbaanscheidingen bestaan uit een dubbele vangrail met een sloot ertussen?

Er zijn genoeg oplossingen voor een licht verhoogde scheiding, zoals op turborotondes, waar ambulance / politie / brandweer (met beperkte snelheid) wel overheen kan in noodgevallen, maar waar je met 80kmh gewoon gelanceerd wordt als je inhaalt.

ReyNemaattori | 02-03-23 | 11:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Altijd bijzonder dat met het verstrijken van de tijd altijd de snelheid omlaag moet. Voortschrijdende techniek heeft voor gezorgd dat autos beter remmen en veiliger zijn. (I know appen is een ramp) Ook de weg inrichting is tegenwoordig beter. Je zou kunnen pleiten dat de snelheid wel omhoog kan gezien het geaccepteerde risico van vroeger ok was met slechtere omstandigheden.

Of zou het te maken hebben met de beatuurders en de aantallen?

Maak het even 30% moeilijker om het rijbewijs te halen. Dubbele winsr: je weert idioten en beloond goede bestuurders.

Dude heb je eten | 02-03-23 | 10:35 | 6

Een inhalende idioot in een geavanceerde auto blijft een inhalende idioot.

Papa Jones | 02-03-23 | 10:43

@Nico: gedrag uiteraard mee eens. Maar dat behalen van mijn motor rijbewijs was echt appeltje eitje. Mag best strenger. Auto kan ik niet over oordelen.

Lorejas | 02-03-23 | 10:59

@Lorejas | 02-03-23 | 10:59: ik rij ook deze grote brommers en het fijne is dat je meestal zelf het hardst gestraft wordt als je loopt te kloten. Dat principe en het gevoel van minder veiligheid helpt je te gedragen.

Dude heb je eten | 02-03-23 | 13:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Het verbaast me altijd weer te zien dat in Duitsland de max snelheid op "provinciale" wegen 100km/u is, hoe beboomd en bochtig ze ook zijn.
En dat zonder lantaarnpalen en met reflectors langs de rand die aan beide zijden wit zijn, zij het aan de ene kant als een lange witte streep en aan de andere kant als 2 witte stipjes.

Gerf | 02-03-23 | 10:34 | 1

100 km is daar de maximumsnelheid in Nederland interpreteren wij de borden als minimum snelheid. Dat is het probleem.

Sieg Hein | 02-03-23 | 10:52

VVN: subsidieslurpend betwetersclubje met duurbetaalde bazen die zelf grote verkeersfouten maken maar anderen de les lezen.
www.geenstijl.nl/1860821/directeur_vv...

langzullenweleven | 02-03-23 | 10:33

Een puntenrijbewijs maakt van scheurpiloten binnen 3 maanden heilige nonnen, in deze digitale tijd moet dat toch een kippetje zijn. Digitaal straffen dus... de slappe overheid wast haar handen in onschuld.. eigen schuld dikke bult.

hagelkruis | 02-03-23 | 10:30 | 1

klopt, maar aan een puntenrijbewijs valt door de staat niet zoveel te verdienen.

Koekebakker | 02-03-23 | 11:00

Klopt wel met de gemiddelde leeftijd van bevolking en bestuurders. Zie sowieso nog maar eens een stuk weg te vinden waar je niet iedere 50 meter over een verkeersdrempel moet. In Nijmegen Noord zijn er zoveel aangelegd dat je als forens eerst 25 drempels over moet wil je uberhaubt je wijk uitkomen. Gelukkig zijn ze heel goed voor het milieu. Ow wacht...

Koekebakker | 02-03-23 | 10:29 | 4

Die drempels zijn nodig omdat veel automobilisten niet het fatsoen kunnen opbrengen om op aanwijzingen hun snelheid te temperen. Zoals vaker denken ze, niet gehinderd door enige kennis, het beter te weten dan deskundigen.

Red shirt | 02-03-23 | 10:57

@EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:41:
Dat klinkt net zoals de Aalsterweg in Eindhoven. Moest een busbaan in. Een nu staat het elke ochtend vast van de ring tot aan het politiebureau.

Overigens. Stukje verder, daar waar de hockeyvelden moesten wijken voor een miljoen miljard dure parkeer en neem de bus parkeergarage... Die staat leeg.

Louter Leuter | 02-03-23 | 11:20

@Red shirt | 02-03-23 | 10:57: Kwestie van handhaven, maar dat kost geld. Duis is het milieu de pineut.
Ondertussen wel zeiken over de stikstofuitstoot, CO2 emissies en net -zero.

Lijkt erop dat we niet allebei kunnen hebben.

ReyNemaattori | 02-03-23 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

Voetgangers en pubers met mobiele telefoons verbieden. Scheelt minimaal de helft.

Homer P. Simpson | 02-03-23 | 10:28 | 2

Fietsers met oordoppen, ouderen die het niet goed inschatten of nog over kunnen steken of niet, ongeduldig zijn, te vroeg oversteken, etc.
Iedere dode is teveel, om dan terug te gaan naar snelheden van een postkoets is belachelijk.

VW, alles ist vorbei | 02-03-23 | 10:33

@VW, alles ist vorbei | 02-03-23 | 10:33: Ook toen vielen er doden...

ReyNemaattori | 02-03-23 | 11:35

Vallen een hoop doden op de weg. Vanwege ballonnen opslurpen en scheuren met de golf. Doe daar eerst eens wat aan.

TheManiac | 02-03-23 | 10:27

Pak Nederlanders hun dagelijks potje scheuren af en je hebt een volksopstand. Goed idee!

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:26 | 3

Alleen van het apen-deel, en dat zijn er een stuk minder dan u denkt.

Homer P. Simpson | 02-03-23 | 10:29

@Homer P. Simpson | 02-03-23 | 10:29: *zich in de Artis waant*

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:46

80 = scheuren. Dit is precies de domheid waar VVN ook last van heeft.

Klaas_de_Waal | 02-03-23 | 10:50

Leuke regel.
Straks wordt je ingehaald door een Canta 45 km met Lombardini diesel 2cylinder.
Is wat anders dan een Ignis ( koelkast model ).
Verder een kudt maatregel, leer autorijden met een beetje respect voor andere weggebruikers.

Zitvlak | 02-03-23 | 10:24

Directeur van VVN is Groen Links beroeps politicus Martijn Dadema. Hij wil dat we allemaal op de fiets springen of met de trein gaan reizen. Hij haat auto's,motoren en brommers. We hebben +-500 verkeersdoden per jaar, helaas maar met 18 miljoen zeer mobiele Nederlanders is dat een zeer laag aantal. Eerst de cijfers eens goed gaan analyseren voordat we dit soort stompzinnige (politiek/ideologische) maatregelen gaan invoeren.......

Blonde Nel | 02-03-23 | 10:24 | 1

En van die 500 is ook nog een deel zonder dat er überhaupt motorvoertuigen betrokken zijn: mensen die hun scootmobiel de plomp in rijden, crashen met hun ebike etc.

ReyNemaattori | 02-03-23 | 11:44

Mooi man, boss ik jullie straks allemaal de moeder op het fietspad ernaast.

*opgefokte MT zoeken gaat *

Lorejas | 02-03-23 | 10:23 | 4

Had MTX. Dat rettttetttteeeeet geluid alleen al.

Lorejas | 02-03-23 | 10:39

Hier vooral de Puch. Uiteraard opgefokt, special paint...
En de Kreidlertjes.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:43

Hehe. Een Zudapp KS50 fantasie gespoten wit/blauw

Flightless bird | 02-03-23 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Snelheid dood niemand. Het abrupt naar 0 km/u gaan wel.

Comfortably_Numb | 02-03-23 | 10:23

Een heel andere oplossing is om de definitie van "verkeersdode" te veranderen.

Mensen die niet op slag dood zijn, maar later in het ziekenhuis overlijden opnemen in de categorie "hart- en vaatziekten" of in de categorie "corona".

Gewoon meetellen in een andere categorie - kraait geen haan meer naar. En de statistiek is geduldig.

Glasgow Argus | 02-03-23 | 10:22

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom boetes vaste bedragen zijn. Waarom niet gewoon minimale boetes met een geleidende trap naar boven aan de hand van inkomen? Dat spekt de staatskas lekker en voorkomt dat mensen met wat centjes teveel het allemaal niets kan schelen. Ik kende vroeger iemand die claimde dat zijn baas zijn boetes betaalde.

KingOfTheLoonyBin | 02-03-23 | 10:20 | 6

En ik noem het “snelheidsbelasting”, nou en?

Homer P. Simpson | 02-03-23 | 10:30

@John McClane | 02-03-23 | 10:25:
Afhankelijk van een inkomen voel je een boete meer of minder als straf.
Ben je rijk genoeg, kan je die hele boete niets schelen.
Dus is er sprake van ongelijke behandeling.
Artikel 1.

Met gevangenisstraf is dat anders.
Dus die vlieger gaat niet op.

AdvocatusDiaboli | 02-03-23 | 11:23

Da's een beetje 't zelfde als je afvragen waarom gevangenisstraffen voor iedereen gelijk zijn, in plaats een percentage van je levensduur.

ReyNemaattori | 02-03-23 | 11:45
▼ 3 antwoorden verborgen

De ongelukken komen niet door de maximale snelheid maar door de overtredingen. Vooral het asociale, agressieve, onhebbelijke verkeersgedrag van tegenwoordig veroorzaakt grote ellende. Laat die dino's van VVN daar eens naar kijken.

Klaas_de_Waal | 02-03-23 | 10:19

Degene die extreem hard en onverantwoord rijden tref je met geen enkele maatregel. Want die hebben overal schijt aan en rijden in auto’s van katvangers of verhuurbedrijf of op naam van tante of opa.
Alleen als ze zichzelf doodrijden ben je daar vanaf.

laurentius | 02-03-23 | 10:19 | 1

Maar dan moet er weer een begrafenis in land van herkomst georganiseerd worden en complete families afreizen op kosten van de staat..

Drs.Bruutil | 02-03-23 | 10:22

Doe dan -5, dat levert nog wel wat leuke situaties op.

John McClane | 02-03-23 | 10:19

Hier rondom de wijk ook een 30 km weg. Smal, hoge stoepranden ernaast. Ruim 80% rijdt desalniettemin veel te hard. Allereerst de stressmama's die hun kids nog net op tijd naar school hebben gebracht, anderzijds de dikke BMW papa's die in de wijk wonen maar te beroerd zijn 250 meter te lopen. Houd je je aan de snelheid (max 35), word je opgedrukt. En sinds begin dit jaar nog populairder, word je vlak voor het verlaten van de wijk (en de bebouwde kom, dus van 30 naar 80 vlak voor een rotonde) ingehaald. Hoe meer regels, hoe meer tokkie lijkt het tegenwoordig

Drs.Bruutil | 02-03-23 | 10:19 | 1

Hier in de buurt en vrij lange weg, in het midden een heel brede gras-zone, hoge stoepranden en parkeerplaatsen, voor de voetbalclubs. Voorzichtige inschatting is ongeveer 10 plaatsen per club, vier clubs met 8 velden.
Elk weekend stilstaand verkeer door moeite met parallel parkeren in te kleine gaatjes, maar ja, je gaat als voetballer toch niet meer dan 50 meter lopen?! Dan nog wat patsers met dikke Turken-Trekkers (Audi Q7, BMW GT?) die perse voor de lokale sportschool willen pronken met hun bak en daarmee die weg eindeloos blokkeren...
Zoek maar eens op: Oldengaarde in Rotterdam.
Als je daar tijdens de voetbaluurtjes de 35 aantikt, ben je spekkoper.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:25

"Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking."

Gezanik om niks dus.

Ichneumonidae | 02-03-23 | 10:16 | 5

@dathoujetoch | 02-03-23 | 10:32: Vast niet, maar hij heeft wel gelijk. We accepteren geen risco's meer. Als de auto nu zou worden uitgevonden, zou hij verboden worden, want verkeersdoden. Zie autonome auto's; ze rijden al beter dan de gemiddelde brokkenpiloot, maar toch accepteren we ze niet, want ongevallen.

Mbovenka | 02-03-23 | 10:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Zinloze actie. Gewoon meer en hogere boetes uitdelen. Dat is toch de enige taal die de roekeloze bestuurder begrijpt.

KingOfTheLoonyBin | 02-03-23 | 10:15 | 2

Euh.... En wie gaat dan handhaven?
De BOA? Die ene verdwaalde agent die we nog hebben?
U heeft gelijk, hoor, alleen het hoe en wie is niet over nagedacht.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:27

@EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:27:
Misschien is dat algehele gebrek aan handhaving deel van het probleem?

J-van-de-Bontekoe | 02-03-23 | 10:59

Ik rij wel eens in Duitsland en daar mag je op sommige stukken provinciaal dus gewoon 100, maar dikke lul dat je dat doet. Smal en hobbelig. De wegen in Nederland waar je 80 mag zijn gewoon goed en je moet je snelheid aanpassen, naar wat kan. Op een landweg buiten de bebouwde kom, mag je 80, maar als er een fietser is, of tegenligger dan ga je automatisch langzamer. Mensen moeten nadenken en niet alles maar laten vebieden.

fifi23 | 02-03-23 | 10:14 | 3

Precies, meer nadenken, minder zombie. Dat is de echte oplossing voor verkeersveiligheid.

TheEgg | 02-03-23 | 10:17

Meest interessante is om van Duitsland Nederland weer in te rijden. Doe dat voor de gein eens van Osnabruck rihcing Deventer. Tot aan de grens kun je doorstampen maar rijdt iedereen netjes en respectvol, na de grens: te hard, rechts inhalen, appen achter het stuur, ruzie maken met elkaar. Lijkt wel alsof je bij 100km/h teveel "aandacht" overhoudt om andere dingen te doen dan auto te rijden....

Drs.Bruutil | 02-03-23 | 10:21

Het is toch eigenlijk ook wel een teken van enorme geestelijke armoede: Er gebeuren ongelukken op 80 wegen. We gaan niet eens naar de oorzaak kijken, we gaan de snelheid verlagen.

Maar ja. Zo'n VVN, dat is ook maar een club mensen die echt helemaal niets kan, en dan maar een consultancy clubje op zet om "adviezen" de wereld in te roepen. Soort Urgenda. Mensen die een verspilling van zuurstof zijn, die hun hele leven nog nooit iets hebben bijgedragen aan de samenleving. Maar die door een paar lobbyisten van geld worden voorzien en dan vervolgens een groot genoege mond hebben dat politici ze serieus gaan nemen.

TheEgg | 02-03-23 | 10:13 | 1

Er is wel degelijk naar oorzaken gekeken. Het is niet alleen de snelheid verlagen, maar ook naar plaatselijke omstandigheden kijken. Te smalle wegen, bomenrijen, etc..
Ik ben trouwens hartstikke tevreden met mijn Ignis (automaat).

Von Knarrenstein | 02-03-23 | 10:23

Sorry, maar volgens mij zijn het niet de “boomers” die het verkeer niet snappen. Maar eerder opgefokte, inhoudsloze en vooral asociale idioten die zorgen voor extra verkeers-ongevallen/-doden.
Hierachter ligt een weg met veel erfaansluitingen, weilanden dus ook landbouwverkeer en hij is smal en omgeven door bomen.
Gezien die omstandigheden is het volgens de regels van de overheid een 60 km. weg.
Maar de provincie gaat er toch 80 op laten rijden.
Een stukje weg tussen twee woonkernen van 800 meter lang. Daar dus 80, met alle overschrijdingen die je kan verwachten. Met ook nog een fiets oversteekplaats.
Wie is hier nou debiel.

J-van-de-Bontekoe | 02-03-23 | 10:11 | 5

@Klaas_de_Waal | 02-03-23 | 10:48:
Dus niet alleen in uw buurt.
Maar goed, lekker inhoudsloos reaguren is ook een kunst blijkbaar.
En heer Boeloeboe schijnt iets tegen boomers ( wat dat dan ook zijn) te hebben.

J-van-de-Bontekoe | 02-03-23 | 10:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Majoor Bosshardt van het leger des heils reed altijd 60 kilometer per uur op de snelweg. "Het is veel veilig als ik niet zo hard rij"

Osdorpertje | 02-03-23 | 10:11

In Finland betaald men boetes naar inlomen. Zo was er eens boeten van €50000, omdat een miljonair te hard reed in het centrum.

halfvolle glas | 02-03-23 | 10:10 | 11

@Mbovenka | 02-03-23 | 10:29:
Daarom is een boete voor te hard rijden ook zinloos. Er gaat geen enkele correctie van uit.
Ik noem een verkeersboete een ontheffing om harder te mogen rijden. Het is een puur administratief/ financieel iets.
Als je staande word gehouden door een bromsnor (m/v) die je vervolgens een flinke tijd bezig houdt zodat je zeker weten te laat komt op je afspraak/ werk ervaren veel mensen dat meer als een straf.
En bij grotere overtredingen meteen rijbewijs invorderen voor een week/ maand. Dat zet meer zoden aan de dijk dan Zo'n laffe boete die je 3 weken later op de mat vind.

Andersdenkend | 02-03-23 | 10:45

@VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:30:
1 stokslag voelt voor iedereen zo'n beetje hetzelfde.

Een geldboete voelt afhankelijk van je inkomen verschillend.
Heb je veel geld, dan voel je de boete niet.

Dus dan heeft de boete geen effect.
En het gaat om gedragsverandering.

Want anders rijdt de patser met zijn snelle auto waarmee je makkelijke te snel gaat volgende week jouw kind het ziekenhuis in.

AdvocatusDiaboli | 02-03-23 | 11:03
▼ 8 antwoorden verborgen

Beter worden die grote schermen in auto’s verboden, mensen zijn veel langer afgeleid van de weg dan dat bijvoorbeeld een knopje ingedrukt moet worden om de airco aan te zetten: www.autovisie.nl/nieuws/dit-is-hoe-ge...

Sinterbikske | 02-03-23 | 10:10 | 3

Dat ook ja. Vreselijk die dingen. Ik wil gewoon een auto met knopjes. Ik rijdt als het aan mij ligt over 30 jaar nog steeds met mijn huidige auto. Die nieuwere modellen hebben eerst alles naar het stuur verplaatst (niet handig) om vervolgens op die fucking touch screens over te schakelen.

TheEgg | 02-03-23 | 10:16

@ Sinter, helemaal eens. Zat laatst in zo,n moderne auto. Verwarming bedienen met touch screen. Leidt vreselijk af om tijdens het rijden uit te vinden hoe het werkt. Om over internet op hetzelfde scherm maar niet te praten.

Dwaalgast | 02-03-23 | 10:18

Touchscreen in een auto is inderdaad waanzin.
Maar i-drive werkt voor mij perfect en intuïtief.
En voor mijn neus heb ik het liefst echte klokken.

Andersdenkend | 02-03-23 | 10:39

In de nabije toekomst hebben alle auto’s een kastje en kun je helemaal niets meer zelf regelen. Zelfs niet moedwillig tegen een boom rijden! Leef zolang het kan en bereid je kinderen voor op een streng gecontroleerde samenleving. Natuurlijk kan de weg naar de toekomst ook anders uitpakken maar stop dan met stemmen op linkse partijen van VVD tot SP.

Zemko | 02-03-23 | 10:09 | 1

Huh? Volledig autonoom rijden is gewoon technologische vooruitgang en dat houd je echt niet tegen met politiek stemgedrag. En dat 'kastje' is er al, dat is namelijk uw smartphone die u altijd bij u hebt.

-veggiejurist- | 02-03-23 | 10:32

Bleib Zuhause 2.0

grapo | 02-03-23 | 10:09

Het past in de trend om ieder risico uit het leven te bannen. Edoch aan het einde wacht ons nog steeds de dood.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 10:09

Maar de sterkste stijging van verkeersdoden was te vinden bij de elektrische fietsen. Dus ik zou beginnen met die te verbieden.

TheEgg | 02-03-23 | 10:09 | 1

"Vieze vuile tering Van Moof!"
- Kees Momma

UnderTheDevil | 02-03-23 | 10:15

Autowegen met bomen erlangs het nieuwe argument voor massale houtkap voor de biocentrales. En dan alsnog ook de snelheid omlaag. Leer toch eens autorijden.

Jan van Haerlem | 02-03-23 | 10:08 | 2

Het mooie van zo'n weg met veel bomen erlangs is dat de rotte appels er vanzelf tussenuit gehaald worden.

elfenstein | 02-03-23 | 10:14

Niets houdt het snelheid laag dan bomen. Soms iets te permanent.

Cadaver | 02-03-23 | 10:58

Gewoon keihard straffen die hardrijders. Bezahlen. Vooral in 30 km zones. Gewoon 50 euri per km te hard. Is het zo afgelopen en slachtoffers drastisch naar beneden.

Lukiluuk | 02-03-23 | 10:07 | 8

Het probleem is 30 zones. Maak de woonwijken 30. De doorgaande wegen gewoon 50. Wat je veel ziet is dat het wel makkelijk is om dan op de doorgaande weg het 30 zone bordje te zetten (dan heb je er minder nodig) en dan houdt niemand zich er meer aan.
Wat ik ook al vaker gezien heb: Die wegversmallingen. Juist bij 30 is zo'n versmalling een enorme file veroorzaker. (want je bent relatief lang bezig het verkeer in 1 richting te blokkeren). Dus in de praktijk worden juist bij die vertragende maatregelen de snelheden flink opgeschroefd.
Of: De doorgaande weg met de luxe vrijstaande villa's is 30 zone. Sla je af, en rijdt de wijk met sociale woningbouw in: Hop, 50.

Wat gewoon veel beter werkt is relevante bordjes. 30 de woonwijk in. 20 bij de schoolzone (als de lichten knipperen: oftewel, als de kinderen van en naar school gaan). Heel raar, maar in landen war ze dat doen, houdt iedereen zich wel aan de snelheid.

TheEgg | 02-03-23 | 10:27

@Flightless bird | 02-03-23 | 10:21: lukiluuk, dit!
Hier drie deuren verderop een drempel in de (30km/u) straat..
Overdag prima, s nachts redelijk vaak auto's en brommers die dat ding te hard nemen. Nog een godswonder dat er naast de schade aan de onderzijde van de vervoersmiddelen geen verdere ongelukken zijn gebeurd.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:35

@Flightless bird | 02-03-23 | 10:21: Klopt. Gewoon flitspaaltje, 100 euri per km te hard aftikken. Meteen staande houden/ aftikken. Geen geld de bak in. Maar ja, utopie.

Lukiluuk | 02-03-23 | 11:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarom nul? Waarom doen we geen grote stap voorw.... of achterwaarts? en voeren we een maximumsnelheid van - meteen maar hoog inzetten: -100 (min honderd) in?

MAD1950 | 02-03-23 | 10:06

Strong men create fast cars
Fast cars create weak men
Weak men create flitspalen.
-
Gelukkig is het alweer bijna oorlog, kunnen we daarna tenminste weer een beetje doorrijden.

elfenstein | 02-03-23 | 10:06

Organisatie die zichzelf overleefd heeft zoekt naar doelen en zingeving.

Tarak | 02-03-23 | 10:06 | 2

Ja, na een tijdje komen ze op het idee om de snelheden weer te verhogen i.v.m. onveilige inhaalmanoeuvres. Ik ga koffie zetten!

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:32

Lijkt wel de roverheid. Hangt in ieder geval aan de subsidietiet.

Louter Leuter | 02-03-23 | 11:09

Suzuki Ignis voor bejaarden???
Ik heb zelf een open Ignis super de lux coupe sport en voel me niet oud. Ik dacht dat een Toyota aygo voor de bejaardentehuizen was

thesmul | 02-03-23 | 10:06 | 9

Ik dacht even dat je zat te trollen en heb dus gegoogled of een dergelijke Suzuki bestaat. Hij bestaat dus echt!

At_Dawn_They_Sleep | 02-03-23 | 10:59

Is it a reasonably priced car?

Ik vraag dit voor een vriend.

Louter Leuter | 02-03-23 | 11:07

@Louter Leuter | 02-03-23 | 11:07: "Some say that his balls outweigh his car... All we know is that we call him... "

marcoplarco | 02-03-23 | 13:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Zul je zien dat nadat de maximumsnelheid terug naar 0 is gebracht de volgende stap is dat iedereen achteruit moet gaan rijden.

Sinterbikske | 02-03-23 | 10:05 | 2

Met commentaar van Andre van Duijn.

F. Jacobse | 02-03-23 | 10:15

@F. Jacobse | 02-03-23 | 10:15:
Me gras!!

Louter Leuter | 02-03-23 | 11:06

Mensen letten niet goed op en zijn ongeduldig dat is de oorzaak, niet de straat, niet de snelheid. Telefoon checken, appen, bellen en er niet tegen kunnen dat je voorganger 79 rijd en willen inhalen dat zijn de oorzaken. In Duitsland rijden ze 100 buiten de bebouwde kom, betutteling dit weer hou toch eens op!

Wally7 | 02-03-23 | 10:05 | 5

@Louter Leuter | 02-03-23 | 11:06: In Duitsland gaat menig afslag er voor het viaduct af hoor.
Overigens is het aantal verkeersdoden in Duitsland wel schrikbarend hoog: 40 per 10k inwoners, in Nederland 12 per 10k.

Bakkeleures | 02-03-23 | 11:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja, snelheid terug naar 60km/u met het gevaar dat er nog meer gevaarlijke inhaal acties komen.

Sinclair | 02-03-23 | 10:04 | 1

Ongefundeerd durf ik te beweren dat veel van die inhaalacties nu plaatsvinden vanwege bejaarden die nu al 60 rijden waar je 80 mag.

marcoplarco | 02-03-23 | 13:26

Liever d666 naar 0.

dathoujetoch | 02-03-23 | 10:04 | 1

Hahaha, GS reaguurders zijn DieHard anti D66.

De_fluitlokker | 02-03-23 | 10:39

is het nu al 1 april?

profX | 02-03-23 | 10:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl