Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Werk Roald Dahl HERSCHREVEN want KWETSEND

Pim Lammers eet je hart uit

Roald Dahl, de bekende kinderboekenschrijver die boeken voor kinderen schreef, moet er ook aan geloven. "Roald Dahl’s children’s books are being rewritten to remove language deemed offensive by the publisher Puffin.Puffin has hired sensitivity readers to rewrite chunks of the author’s text to make sure the books “can continue to be enjoyed by all today”, resulting in extensive changes across Dahl’s work." Dit wordt dus allemaal bedacht door het soort mensen dat prentenboeken over dieren (dieren!) niet divers genoeg vindt, waar vervolgens allerlei kinderboekenschrijvers (die ongetwijfeld ook het Hup Pim Lammers manifest hebben ondertekend) mee akkoord gaan als gewillige D-pupillen die door hun dikke grote trainer zijn gegroomd. Wij hadden eigenlijk een grap bedacht over genderneutrale oempa-loempa's maar er komen verdomme echt genderneutrale oempa-loempa's. Hou op met ons

Jongens dit is toch een parodie op een parodie op een parodie

Ja kom nou

Social

Reaguursels

Inloggen

Met excuus aan Niemoller:
Eerst kwamen ze voor influencers. Die vond ik toch stom, dus ik liet het gaan.
Toen kwamen ze voor de schrijvers. Ach ja, ik lees toch niet veel meer.
Nu komen ze voor mijn VVMU. En er is niemand meer die dat erg vindt...
.
Flink wat 'woke' mensen moeten nog eens goed de term 'fascistisch' opzoeken,
en vervolgens eens grondig naar hun eigen gedrag kijken.

hotmint | 19-02-23 | 01:35

Werkverschaffing. Niemand heeft hier iets aan.

SIogra | 19-02-23 | 00:16

Wanneer gaan we dat andere populaire sprookjesboek herschrijven?

Sjompie | 18-02-23 | 23:43

Dickens is next....

Supernerd | 18-02-23 | 23:25

Ik vind dit echt heel vreemd.
Ik vraag me serieus af hoe dit juridisch zit.
Mag je zomaar teksten van een overleden schrijver herschrijven als uitgever?
Is dit dan ergens vastgelegd in een contract?
De uitgever zal wel in zijn recht staan, maar ik denk dat Roald Dahl zich zou omdraaien in zijn graf.

KlazienuutZalk | 18-02-23 | 23:07 | 1

Lijkt me inderdaad een punt van aandacht. De schrijver schrijft een zin om iets over te brengen, hetzij op zinsniveau of juist breder om een karakter neer te zetten. Dat zomaar naar believen aanpassen voelt - om in woorden van deze tijd te blijven - als microaggressie.

Lijkvocht | 19-02-23 | 00:22

Bijna alle reaguurders kennen Dahl als schrijver maar hij was een zeer interessante man buiten schrijven.
"Roald Dahl Was a WW II Spy and Fighter Pilot Before Becoming a Beloved Children's Book Author."
www.biography.com/authors-writers/roa...

Basil Fawlty | 18-02-23 | 22:51

Dit is werkelijk bespottelijk! Wanneer gaan we met fictie of sprookjes weer normaal om? Of zijn we zo krankjorum als maatschappij om alles maar te gaan herschrijven? Wat mij betreft stopt deze waanzin zo snel mogelijk!

Jan, Leiden | 18-02-23 | 22:49

Mag ik de term 'gepolicorrigeerd' even hier coinen? Dank u.

guru_meditation | 18-02-23 | 22:27 | 2

Ja, dat mag, als je tenminste gewoon 'munten' zegt.

Edelschweiss | 18-02-23 | 22:29

Woko Haram begint zijn enge tentakels steeds verder uit te spreiden. Eng, hoor. Ik ben zelf schrijver/dichter - of geen van beiden (Reve dixit) - en ik krijg ineens zin om een heel fout, on-deugend boek te gaan schrijven.

Edelschweiss | 18-02-23 | 22:20

Roald Dahl was anti-semiet. Dat doet niet af aan de inhoud van zijn werk. Zijn verhalen zitten goed in elkaar. Maar goed, het eerste is geen reden geweest tot cancelen (en terecht). Om nu zijn werk te gaan herschrijven.. tja. Het is een beetje als het veranderen van een schilderij van - laten we eens bij de actualiteit blijven - Vermeer. De achterlijkheid van een dergelijke uitgever die meent dat het goed is om teksten aan te passen is veelzeggend. Ben ik blij dat ik de werken van Roald Dahl hier in mijn (tochtige) flat heb liggen.

El Rico Grande | 18-02-23 | 22:10 | 4

@Basil Fawlty | 18-02-23 | 22:14: Zeker! Het talent van Vermeer, en ook zijn doorzettingsvermogen, doen afbreuk aan de huidige middelmatigheid in de maatschappij. Mijn harkenpoppen doen niet onder aan zijn werk.

El Rico Grande | 18-02-23 | 22:27

Herschrijven maakt het iets totaal anders, een ander werk, een ander verhaal. Hopelijk staat er op de kaft heel duidelijk dat het niet de originele versie betreft.

Het brein erachter | 18-02-23 | 22:42

@Het brein erachter | 18-02-23 | 22:42:
Exact, maar ik ben bang dat ze dat niet zullen doen.

Basil Fawlty | 18-02-23 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

En dan hebben ze het over de kinderboeken maar die "sensitivity readers" kunnen niet wachten om hun ranzige plakkerige vingertjes te krijgen op het geniale boek: My uncle Oswald.
Oh ja, toch wel. Cancel!
Let maar op, dat gaat dus echt gebeuren.

Basil Fawlty | 18-02-23 | 22:07

Ach ja, herschrijf maar lekker. Ik heb er al een tijd niet meer uit gelezen.

Stijl_Loos | 18-02-23 | 22:01

Ghe! Dank GS dat jullie het hebben opgepikt vanuit GS kroeg vanochtend! ;-))))

Maar is toch in en in triest. Herschrijven ivm grammaticale veranderingen? Prima, maar herschrijven en botweg woorden verwijderen, veranderen die een "sensitivity reader" niet aanstaat? Dan is er een groot probleem. En trieste is dat het wordt geaccepteerd door de grote uitgeverijen want die zitten thans tot de nok toe vol met woke spul. Vroeger was Penguin pure klasse qua uitgever. Thans woke shit.

Basil Fawlty | 18-02-23 | 22:01

Mein Krampf

zetje01 | 18-02-23 | 21:52

Ik ga de Ilias herschrijven. Dan maak ik van Achilles een vrouw, Achilla. Achilla roept dat de Grieken nieuw leiderschap nodig hebben en dat haar wegen en die van Agamemnon scheiden. Maar een jaar later gaat ze toch weer mokkend akkoord met een onderaanvoerderschap onder Agamemnon, nadat hij haar als gebaar van verzoening het beheer van de oorlogskas heeft toevertrouwd.

MAD1950 | 18-02-23 | 21:37 | 1

Hahaha! Zo is het maar net. En Odysseus moet eigenlijk een vrouw worden. Als je overigens liefhebber bent van het genre, laatst las ik een boek van Henk van Oosten: Trojaanse tin-oorlog en Odysseus' oceaanroute. Aanrader.

El Rico Grande | 18-02-23 | 22:14

Kanker op woke

urbanops1983 | 18-02-23 | 21:23 | 2

Uhm… moet dat nou zo?

DankeSchon | 18-02-23 | 21:28

Als we iedereen nou eens het recht ontnemen om zich beledigd te voelen, dan schieten we al een eind op denk ik zo

DriesvanTien | 18-02-23 | 21:19 | 1

Iedereen mag zich beledigd voelen. Proberen te verbieden wat in het hoofd van iemand omgaat is een heilloze weg, altijd. Maar consequenties verbinden aan hoe iemand, hoe een groep zich voelt ten aanzien van datgene wat jij zegt, ook dat is een heilloze weg.
Wat iemand precies voelt is nooit objectief vast te stellen. Als iemand zegt "ik voel dat zo", dan is er niets wat je als instrument kunt gebruiken om vast te stellen of de waarheid wordt gesproken. Als Piet zegt "ik voel me beledigd", wat zegt hij dan precies? Of als hij zegt "ik voel me een vrouw"?
Wat mensen voelen lijkt meer en meer simpelweg van buiten vastgesteld te kunnen worden, maar dat is pure illusie. Verbieden van iets wat niet vastgesteld kan worden is dus onzinnig, maar beleid baseren op iets wat niet vastgesteld kan worden is dat eveneens.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 21:47

Als we toch bezig zijn, hier een paar racistische films waar wat aan gedaan mag worden:

White men can’t jump:
m.imdb.com/title/tt0105812/

White men can’t dance:
m.imdb.com/title/tt0926170/

Bon Bini Holland (en 2 en 3 ook)
m.imdb.com/title/tt4247144/

De filmpjes van Fresku als Willy Keurig:
m.youtube.com/watch?v=MDk6c_A1CXE

Slechts enkele voorbeelden waar een blank persoon stelselmatig als minderwaardig aan een gekleurd persoon wordt geprojecteerd. Of waar een racistische karikatuur door een zwart iemand wordt neergezet.

Waar was de ophef hierover?

DankeSchon | 18-02-23 | 21:15 | 1

Wat een leuke inclusieve films zijn dat! Zo divers ook!

radiatorknopje | 18-02-23 | 22:13

Boycotten, die Pinguins! (EN die Puffins)

bisbisbis | 18-02-23 | 21:09

Binnenkort via ChatGPT alle boeken in 10 minuten "ge-woked?"

puszuiger | 18-02-23 | 20:56

Krijg behoefte al zijn boeken nu snel te bestellen. Voor je het weet is Daantje geen vogels aan het stropen, maar bospaddenstoelen aan het plukken.

NUik | 18-02-23 | 20:00

Zo maar een ideetje; mein kampf woke herschrijven?

me163komet | 18-02-23 | 19:42 | 3

Heel goed idee. Onder pseudoniem en met een andere titel en dan met ramtamtam fanfare presenteren als nieuwste woke bestseller. Prima klusje voor ChatGPT trouwens, aangezien wij betere dingen te doen hebben. Wie biedt zich aan?

Zoemert | 18-02-23 | 19:51

Volgens mij als je 'joden' vervangt voor 'blanken', slikken ze het als zoete koek...

Edit: Is al eens gedaan, en slikten 't idd zoete koek:
www.youtube.com/watch?v=ibtEz2um6fY

ReyNemaattori | 18-02-23 | 21:46

Hebben Ricky Gervais en John Cleese al gereageerd?

Roos | 18-02-23 | 19:40 | 2

Ja, ze zeiden dat woke gecancelled is.

amateurrr | 18-02-23 | 19:47

What’s next? Een aantal blankewitte mannen op de Nachtwacht vervangen met bontkraagjes en vrouwen van kleur? En dan wel op infantiele wijze ingetekend, gezien deugen belangrijker is dan schoonheid.

amateurrr | 18-02-23 | 19:38
-weggejorist-
bisbisbis | 18-02-23 | 21:25

@DankeSchon | 18-02-23 | 21:18: Zelfs al zou dat zo zijn, wat dan nog? Dat is nog geen reden om het te verbranden of anderszins te verdonkeremanen.

Argyronauta | 18-02-23 | 23:00
▼ 1 antwoord verborgen

Noe zeg... dan zalle mijn favo ruk schrijvers van vroegah (Jan W.&Jan C.) ook wel voor het woke bijltje gaan.. gelukkig heb ik de bevlekte origineels nog in mijn nachtkastje staan met mijn tisjoes..!

grapjasz | 18-02-23 | 19:21

Dit is erg kwalijk. Een boek is niet alleen een verhaal, maar geeft ook een tijdsbeeld. Met de fantasieloze interpretatie van de censor introduceert men geschiedsvervalsing in de literatuur.

lekgoot | 18-02-23 | 19:19 | 1

Het bedrijf dat de rechten heeft is als de dood dat Roald Dahl gecancelled wordt natuurlijk. Ze gaan liever gebukt staan.

Papa Jones | 18-02-23 | 19:24

Kunnen we pennen verbieden en toetsenborden aanpassen aan de eisen van deze tijd?

Maggiderin | 18-02-23 | 19:18

Zolang er op een bewerkt boek dan een hele grote sticker zit met "Woke Edition" en het origineel ook verkrijgbaar is én de rechthebbenden er oke mee zijn, dan kan ik er heel misschien mee leven dat deze idioten bestaan, maar ik vrees dat dat niet het geval is en dan komt het stoom weer uit mijn oren en maak ik mij nog meer zorgen over de mensheid. Denk soms dat we nog eerder naar de verdoemenis gaan door wat er uit deze idiotie allemaal voortkomt, dan door klimaatverandering. Is er wrgens een stuk snelweg waar ik mij kan vastlijmen tegen deze gekken?

Quantum Suicide | 18-02-23 | 19:15 | 1

Mocht u het vinden, wees dan verstandig. Niks lijm maar onmeunig hard eroverheen met een ultradikke fossiele lawaaibak, uitzinnig elke foute stellingname die in u opkomt brullend. Heilzaam en verlichtend.

Het Oude Rijden | 18-02-23 | 19:47

Maakt dat dan de vorige drukken meer waardevol?

Sinclair | 18-02-23 | 19:15

Hahaha.. Adolf H. ook herschrijven ..?

grapjasz | 18-02-23 | 19:11 | 1

Hihi de non binair versie

Ride_On | 18-02-23 | 19:21

Wat een doodlopende weg is dit. Als we niet snel een afslag nemen kan er straks niets meer gezegd of geschreven worden.

At_Dawn_They_Sleep | 18-02-23 | 19:08

En dan beweren ze op Joop nog dat "woke" alleen maar een kwalijk verzinsel van "extreemrechts" is. Bestáát volgens hen niet eens.

Argyronauta | 18-02-23 | 18:51

Als sommige kinderboeken al zo erg zijn, hoe kijken deze kweeën dan aan tegen rapteksten? Of mogen negers niet alleen nigger zeggen maar ook onbeperkt whore en bitch? Zet dat taalgebruik nou eens naast dat van Roald Dahl,

bitterpete | 18-02-23 | 18:36 | 3

Rap is cultuur, net als mosli homo’s van torens afflikkeren en overspelige vrouwen stenigen.
Dan mag het: nigga, bitch zeggen.
Bijbels mag je verbranden, maar korans niet, want dat is kwetsend.
Vraag even een blond meisje dat iets grappigs “”studeert””, rechten of zo, die kan het je heel duidelijk uitleggen.

Analia von Solmsch | 18-02-23 | 18:54

@Analia von Solmsch | 18-02-23 | 18:54: Bitterpete verbitterd steeds meer en wordt ook nog zuur.

bitterpete | 18-02-23 | 18:58

Ik heb op de radio ook al gecensureerde versies van nummers gehoord en youtube staat er ook vol mee. Volgend jaar als Smack My Bitch Up in de top2000 gedraaid wordt, zal dat waarschijnlijk ook vooraf gegaan worden door een hele lange disclaimer, enz enz

Quantum Suicide | 18-02-23 | 19:18

Zolang ze maar met hun handen van Tom Sharpe afblijven. Niet mis met “Bewust In Groei Gestoorden”, de zogenaamde BIGG-en…

En Commandant van Heerden, het hoofd van de Politie in Piemburg, was nu eenmaal uitgenodigd op Blanke Dames!

Tollebol | 18-02-23 | 18:34

Voor geen goud doe ik mijn Kuifje in Afrika uit 1960 weg, nooit.
Tot op een kristalheldere nacht de Woke Politie op mijn deur komt bonken en al mijn boeken als Kapitein Rob, Tom Sawyer and Huckleberry Finn, jaargangen Sjors en Sjimmie, Suske en Wiske (Lambiks broer Arthur zal aankomen met de Kongoboot) en zwaar zal mijn straf zijn, het herschrijven van al deze verhalen totdat NewSpeak de standaard is;een instrument om de vrijheid van gedachten en concepten die een bedreiging voor het regime vormen (zoals vrijheid, zelfexpressie, individualiteit en vrede) te beperken. Elke vorm van denken die zou kunnen afwijken van de voorgeschreven opvattingen van de Partij wordt beschouwd als thoughtcrime (gedachtemisdaad). Kenmerkend is met name het beperken van de woordenschat en daarmee het instrumentarium van het individu zelf de eigen gedachten te vormen en ook politieke standpunten te bepalen.

Jan Lange3373 | 18-02-23 | 18:17 | 2

Cokes in voorraad? ;-)

Tollebol | 18-02-23 | 18:28

Woke, links, D66, BLM allemaal stuk voor stuk sektarisch.

appeltjesgroeneweide | 18-02-23 | 18:11

Maar de Koran herschrijven hoor je niemand over...

Hadena | 18-02-23 | 18:06 | 3

Hahaha. Leuk.

vlotterik | 18-02-23 | 18:48

Terwijl daar toch behoorlijk kwetsende dingen in staan. Zoals dat hoofden van ongelovigen afgehakt moeten worden.

Proud Infidel | 18-02-23 | 19:25

De koran komt ook uit het midden oosten. Men doet daar niet aan woke, dat is een westerse ideologie.

OverVecht4Hoog | 18-02-23 | 20:03

Sowieso, boeken met een 'meisje' of een 'jongen', 'man', 'vrouw'. Allemaal verbranden!

Hadena | 18-02-23 | 18:05

Ergens begin deze maand heb ik besloten dat ik met de aanschaf van één de laatste romans van Stephen King (titel: Later) tevens mijn laatste fictionele roman heb aangeschaft. Heb nog geen letter erin gelezen, maar wetende dat er zoiets als sensitivity readers bestaan laat mij het ergste vrezen. Het tijdperk van onbezorgd recreatief boeken verslinden is wat mij betreft definitief voorbij, 1984 is definitief realiteit geworden. God, wat haat ik het perverse linkse volksdeel dat dit toejuicht. To their self-chosen hell with them!

Goed Volk Kijkt Weg | 18-02-23 | 18:02 | 2

En hier ben ik het helemaal eens, ik haat ze "met een vengeance"!

lanexx | 18-02-23 | 18:18

Fairy Tale kun je ook nog veilig lezen.

NUik | 18-02-23 | 20:06

Paulus de Bosnegerkabouter?

Mr_Natural | 18-02-23 | 18:01 | 2

Kabouter van kleur dan toch...

Pa Nadol | 18-02-23 | 18:05

@Pa Nadol | 18-02-23 | 18:05: *Klein persoon van kleur

naglfar | 18-02-23 | 18:21

Kuifje in Afrika komt op de brandstapel

laurentius | 18-02-23 | 18:00 | 1

Ik dacht ie in een kookpot was gestopt. Wat is daar mis mee?

TanteJuut | 18-02-23 | 18:03

Kan iemand de taalvernieuwers uitleggen dat er steeds weer nieuwe woorden bedacht gaan worden? Gebed zonder einde dit. En kom niet aanzetten met taal creërt realiteit(en). Dat werkt omgekeerd ook.

TanteJuut | 18-02-23 | 18:00

Go woke, go broke.

Please…

Wijze uit het Oosten | 18-02-23 | 18:00

Sjakie en de biologische havermelk fabriek.

Rattus | 18-02-23 | 17:57

Het erge is, dat deze waanzin uitgebroed is door een heel klein clubje maniakken aan Amerikaanse universiteiten, en dat het zich vervolgens als een besmettelijke ziekte heeft verspreid. Over alle Westerse universiteiten, de media, en vervolgens het schijterige bedrijfsleven, dat als de dood is om onder de aandacht van die woke-tirannen te komen.
Woke is de pest van onze tijd, een mentale ziekte die alles dreigt aan te tasten.
Liever dood dan woke!!

KeesBruin | 18-02-23 | 17:57 | 3

Ben het met je eens dat er een klein clubje maniakken bestaat die niets liever doen dan de Woke-ideologie aanblazen, maar dat verklaart geenszins waarom ze daarbij zo succesvol zijn. Niemand is in staat om met zo weinig zo veel te bewerkstelligen. Toen figuren als Kimberlé Crenshaw hun activistische geschriften publiceerden konden ze niet bevroeden dat datgene wat we nu Woke noemen het resultaat zou zijn. het is volledig uit de hand gelopen, zou je kunnen zeggen, het heeft zich als een olievlek verspreid tot in de haarvaten van de Westerse samenlevingen. Het lijkt alsof die er helemaal klaar voor waren, alsof Critical Theory voorzag in een enorme behoefte die er bestond, alsof er een leemte werd gevuld met precies het passende materiaal.
Wat mij verbaast is dat de Woke-ideologie terug te voeren is op denkbeelden die rechtstreeks teruggaan tot de Frankfurter Schule, ideeën die ook de inspiratie waren voor de Hippie-generatie, maar ook hun wortels hebben in de Franse postmodernisten, maar dat in al die tussenliggende jaren die denkbeelden niet tot zulk een explosie hebben geleid. De Hippies, die zijn er maar eventjes geweest, de romantiek sloeg al snel om in drugsgebruik en agressie, en de neo-Marxistische protesten, vooral de heftige in het Parijs van 1968, waren ook van redelijk korte duur en ontaardden al gauw in extremistisch geweld als dat van de RAF. Geen brede maatschappelijke veranderingen, geen snelle 'tocht door de instituties'.
Je zou kunnen beweren dat het al die jaren heeft gekost om die tocht te voltooien en dat het nu zo ver is dat die instituties zijn bevochten, en in zekere zin is dat ook het geval, maar zelfs dat verklaart niet waarom nu, in zeer korte tijd de Woke-ideologie zo aanslaat, tot ver buiten die insituties toe. Bovendien, zelfs de meest linkse instellingen waren volstrekt onvoorbereid op de aanval der Wokies. Goed voorbeeld is het gedocumenteerde drama rond Evergreen College, dat toch zo'n beetje een schoolvoorbeeld was van een links geörienteerde opleiding met linkse docenten en linkse programma's.
Nee, het is veel complexer naar mijn idee. Woke voorziet in een brede emotionele behoefte bij héél veel mensen en richt zich op letterlijk alles en iedereen. Misschien dat het vroege Christendom een dergelijke aantrekkingskracht had in een wereld die iets miste.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 18:23

@Schoorsteenveger | 18-02-23 | 18:23: Al die herrie uit de jaren zestig en zeventig was natuurlijk ook veel gebakken lucht. En ook toen speelden de universiteiten en de media een doorslaggevende rol in het promoten van die flauwekul.
Maar anderzijds is heel veel van al die linkse flauwekul aan de grote massa voorbij gegaan. Gewone, werkende mensen, bouwvakkers etc, hadden er totaal geen aandacht voor.
Ik denk dat het nu niet wezenlijk anders is. Er is een kleine groep, die er door wordt aangetast, maar een veel grotere groep die het niet interesseert, of zich er niet aan conformeert. In gewone volksbuurten schiet deze flauwekul echt geen wortel.
Het probleem is alleen, dat de media er zo'n ongelofelijk platform aan bieden. Zo was het met het anti-Zwarte Pietgebeuren ook, dat is groot gemaakt door de media, idem met de klimaathysterie, idem met dat volstrekt eenzijdige slavernijverhaal.
Ik ben het dus niet eens met je laatste alinea, waarin je veronderstelt dat woke bij "heel veel mensen" zou aanslaan. Ik denk dat de horde meelopers minder groot is. Het probleem is alleen, dat ze op belangrijke plekken zitten, waardoor ze heel veel podium aan die onzin kunnen bieden.

KeesBruin | 18-02-23 | 18:55

@KeesBruin | 18-02-23 | 18:55:
Het is in de wijze waarop het zich verspreidt en waarop het aanslaat wezenlijk anders. Inmiddels wordt onze taal gezuiverd, worden onze tradities afgeschaft en wordt onze geschiedenis herschreven, Dat was in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw ondenkbaar. Het postmodernisme vierde toen hoogtij, maar dat bijvoorbeeld het verschil tussen man en vrouw zou worden gezien als enkel een social construct, nee, dat kon toen echt niet, laat staan dat er gender-klinieken zouden worden opgetuigd die aan kinderen hormoonkuren zouden mogen voorschrijven om hun lichaam te vervormen was een onmogelijkheid.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 21:21

Oh nu wordt het persoonlijk !!

Roald Dahl zit in mijn dna. Ook al is het vertaald, als iets smerig is dan noem ik het sméérgóór.

Papa Jones | 18-02-23 | 17:52

Maar we laten het gewoon gebeuren.

spanarchist | 18-02-23 | 17:52 | 2

Wij laten het niet gebeuren, de universiteiten, de media en consorten, DIE laten het gebeuren.
Wij moeten ons verzetten, boycotten die handel, altijd en overal er keihard tegen in gaan. Dat is de enige oplossing. De tirannie van een fanatieke minderheid moet gestopt worden.

KeesBruin | 18-02-23 | 17:58

Ik heb zin om nu een subsidieclubje op te richten dat zich gekwetst voelt door de nieuwe woke-versies. Zodat ze die dan weer aan moeten passen zodat wij ons niet gekwetst voelen. Zijn hier nog "gevoeligheidsreaguurders" die zich als vrijwilliger willen aanbieden?

2Little2Late | 18-02-23 | 17:51

Gelukkig heb ik alle originelen nog.

Berend_Breedreet | 18-02-23 | 17:49 | 2

Ik ook! Dit zou ik als blasfemie bestempelen, indien ik gelovig zou zijn.

Emigrant78 | 18-02-23 | 17:52

Die worden nog goud waard op de zwarte markt.

Argyronauta | 18-02-23 | 18:47

Gisteravond stond op deze site nog een stuk van Ronaldo, waarin diverse links naar goede artikelen over die woke-shit zaten.
Het is bedroevend, de manier waarop boeken glashard 'herschreven' worden. De Nazi's gooiden boeken op de brandstapel, en dit is de 21e eeuwse versie daarvan.

KeesBruin | 18-02-23 | 17:47 | 4

Ik heb goede hoop dat er mensen zijn die er hun levenswerk van maken deze boeken te beschermen en beschikbaar te houden voor degene die de werkelijke historie hoog in het vaandel hebben staan.
Hopelijk worden deze mensen met rust gelaten door de overheid.. daar heb ik wel twijfels over gezien de uitspraken van sommige partijen de laatste tijd.

Sjeintje | 18-02-23 | 17:54

@JJMS | 18-02-23 | 17:55: Als ik uitgever zou zijn zou ik de eerdere uitgaves opnieuw afdrukken en beide versies aanbieden op de website.
En tja die kolder waar ze mee komen is dat niet een beetje; wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

Sjeintje | 18-02-23 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

“Don’t be foolish”
Trigger alarm!
“Don’t act being mentally challenged” -veel beterder!

Analia von Solmsch | 18-02-23 | 17:46

Ben net maar weer eens begonnen aan de negerhut van ook Tom.

Sjakie | 18-02-23 | 17:46 | 1

Ojee, kwam er halverwege het lezen van dit item achter dat iemand me al weer voor was. Sorry,

Sjakie | 18-02-23 | 17:48

“…can continue to be enjoyed by all today”. Nou dat is al mislukt want dit soort gezaag in de grondtekst verknalt voor mij alle plezier. Maar daar zullen deze vreselijke mensen weinig boodschap aan hebben vrees ik. En, (hoofdredacteur van Trouw leest u mee) mag dit überhaupt zomaar? Die teksten zijn toch eigendom van Dahl? Of worden schrijvers niet beschermd door hun uitgever?

JJMS | 18-02-23 | 17:46

Van Erik en het Kleine Insectenboek wordt een kookboek gemaakt.

Mr_Natural | 18-02-23 | 17:42 | 2

Kudtje! Tranen in m’n ogen nu!!! :)

Sinterbikske | 18-02-23 | 17:57

Trigger trigger!!! Meelwormen vermoorden is ook genocide. Not vegan? Cancelled!

puszuiger | 18-02-23 | 21:03

In ''De Avonturen van Pa Pinkelman'' van Godfried Bomans komt het negertje Flop voor. Ze krijgen het nog druk met hun newspeak.

bitterpete | 18-02-23 | 17:42 | 2

Ha, 2 x Bomans in dezelfde minuut.

Mr_Natural | 18-02-23 | 17:44

Ik zou me meer zorgen maken over dit soort diep dystopische shit dan over chatbots. Als er nou iets is waardoor de creativiteit en kunst kapot gaat is het dit wel.

blikjegrolsch | 18-02-23 | 17:40 | 1

Maar van chatbots gaat de werkelijkheid kapot.

Zenzeo | 18-02-23 | 17:47

Op deze manier ben je als uitgever gewoon historisch werk aan het herschrijven.

Ik ben blij dat ik nog oude encyclopedieën en kinderboeken heb liggen. Langzamerhand kan ik, als men een realistische tijdsbeeld wil krijgen, vrijwel altijd beter daar naar verwijzen dan naar recentere uitgaven of online (woke) bronnen.

GizzleMolby | 18-02-23 | 17:40

'sensitivity readers', dat zijn vast die jongens en meisjes die niet meer durven te telefoneren.

Zenzeo | 18-02-23 | 17:36 | 4

De sensitivity readers van vandaag zijn de factcheckers van 2020.

[x]-Ongeschikt | 18-02-23 | 20:15
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor om de Nachtwacht ook maar over te schilderen.
Staan teveel mannen op en die éne vrouw hep een kip an d’r jurk hangen.
Is gewoon raar.
Weg ermee, halveren ook, want dat doek is veulste groot.
Vond Rembrandt van Rijn trouwens zelf ook.

Ruimedenker | 18-02-23 | 17:35

Ik vind censuur prima, maar het moet wel van twee kanten komen.

Mr_Natural | 18-02-23 | 17:34

Het probleem met censuur is o.m. dat censors NOOIT klaar zijn met censureren. Er is altijd nog meer wat ze willen verbieden.
Fuck that woke shit.

Asteroid-B612 | 18-02-23 | 17:32

Dit krijg je ervan waneer je de groep die de Spartanen bij geboorte het ravijn in gooide een stem geeft.

Drs. D. | 18-02-23 | 17:31

Ik kocht van de week het boek Wit over Zwart. Over beeldvorming en karikaturen.
Uitgave van het tropenmuseum.
Zal binnenkort wel verboden worden.
images0.persgroep.net/rcs/Tj0yHSIZaQ9...

bitterpete | 18-02-23 | 17:30 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Tip: ga naar de kringloop en neem alles mee van Roald Dahl. Die boeken worden goud waard.

Zenzeo | 18-02-23 | 17:29

Een puriteinse hang naar zuiverheid van opvattingen, het wegsnijden van alles wat niet met de orthodoxie strookt. En Dahl had ook in zijn boeken voor kinderen altijd wat subversiefs, dus eigenlijk mag het niet verbazen.

Tashtego | 18-02-23 | 17:29

Hoe zouden de boeken van Arthur lezen als ze die gaan vernaggelen?

Sjeintje | 18-02-23 | 17:23

Ik weet nu wel bijna zeker dat mijn ingevulde stembiljet op 15 maart ook wordt herschreven. Zoiets als ' bedankt voor uw stem op HugeaudeSchoen'

dathoujetoch | 18-02-23 | 17:23

Ik las net een stukje in het Duitse Tichys Einblick dat nu ook Oom Dagobert wordt gecanceld. www.tichyseinblick.de/feuilleton/medi... Dat bracht mij op een site met een overzicht van veel films en comic-boeken die in de loop van de jaren gecensureerd werden zoals Donald Duck en Kuifje. Met veel voor-na plaatjes. Best interessant. www.movie-censorship.com/

Colin.Fart | 18-02-23 | 17:22 | 3

Lees vooral ook de commentaren onder dat Duitse artikel. Druk wel even op: in Nederlands vertalen want dat leest een stuk prettiger. In een commentaar wordt voorgesteld voortaan niet meer zwarte letters op wit papier af te drukken (want dat is racistisch) maar alleen nog maar zwarte letters op zwart papier en witte letters op wit papier.

Colin.Fart | 18-02-23 | 17:37

@Colin.Fart | 18-02-23 | 17:37:
Dat is wel waar we naar onderweg zijn, naar een tekst die niets meer zegt.
Doet me denken aan dat verhaal over Kalief Omar die het bevel gaf om alle boeken in de Museion-bibliotheek van Alexandrië e verbranden. Zijn motivatie was de volgende: "Of deze boeken zijn in strijd met de Koran en dan gevaarlijk, òf ze zijn in overeenstemming met de Koran en dan overbodig. In beide gevallen moeten de boeken naar de brandstapel".

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 17:50

Over het herschrijven van “Mein Kampf” hoor je daarentegen nooit iemand.

Prinsemarij | 18-02-23 | 17:21 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:28: Die is nog van Wim Kan

Prinsemarij | 18-02-23 | 18:11
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de oudjes onder ons: Oki en Doki bij de nikkertjes.

Hajduk | 18-02-23 | 17:21 | 4

Ik heb nog een oud exemplaar van de negerhut van oom Tom kunnen scoren.

swapper | 18-02-23 | 17:29

Ja ken ik nog.

de uitbater | 18-02-23 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past

Santtulainen | 18-02-23 | 17:19

Dat voorbeeld dat aangepast, het lijkt in de nieuwe editie totaal ergens anders over te gaan. Waar komen de pruiken opeens vandaan en waar zijn de handschoenen gebleven?

EmilioEsteves | 18-02-23 | 17:19 | 1

Och ja in het boek de Heksen waren Heksen altijd kaal en dan kon je ze herkennen als je aan hun haar trok. De oude versie lijkt mij beter, maar ik ben ook al oud.

EmilioEsteves | 18-02-23 | 17:21

Eerst de bijbel naar eens grondig herschrijven. Dat mag zeker niet?

dathoujetoch | 18-02-23 | 17:19 | 6

@Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 17:28: Zoals alles ouder dan een eeuw geleden.

MorgenEenAnder | 18-02-23 | 17:30

Die wordt al om de zoveel jaar herschreven. Op de middelbare school hadden we de Groot nieuws Bijbel. Die andere boeken en dan vooral dat ene dat ons zoveel overlast bezorgt, die worden nooit herschreven. Maar kinderboeken herschrijven, hoe gek wil je het hebben??

Sinterbikske | 18-02-23 | 17:34
▼ 3 antwoorden verborgen

All people are kwetsend, but some are more kwetsend than others

Proud Infidel | 18-02-23 | 17:19 | 2

Ik voel mij aangesproken.
Zou U voortaan kunnen uitkijken voor U weer iemand Nodeloos Kwetst...

Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 17:26

Ik ben zeer gekwetst door uw bericht. Ik indentificeer me namelijk als een 'je' niet een 'u'. Dit is je reinste Ageism en ik voel me zeer onveilig. U moet direct ontslagen en gecancelled worden!

Proud Infidel | 18-02-23 | 19:32

Kunnen ze niet beter eigen werken verzinnen ipv bestaande aan te passen? Gekkigheid.

Maar goed, dit is al jaren aan de gang he?

Onze eigen Jip en Janneke (van Annie M.G. smidt) hebben in de nieuwe uitgaven al lang geen negerpoppen meer en pijpen om te roken. (ja die houten dingen en niks anders, viespeuken)

Warhead | 18-02-23 | 17:19 | 1

Hoewel, met de huidige tabaksprijzen kun je dat niet uitsluiten.

Mariner | 18-02-23 | 17:25

Herschrijven betekent een ander boek.
Sjakie en de suikerfabriek.

MorgenEenAnder | 18-02-23 | 17:18 | 4

Dan is het nog altijd Sjakie en de CosunBeetFabriek.

Sjeintje | 18-02-23 | 17:41

Ja, en wat dacht je van die Oempaloempa's, in dat boek? Die komen al helemaal niet meer door de ballotage.

KeesBruin | 18-02-23 | 17:48
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn hier mensen die woke een warm hart toedragen?

donkieshot | 18-02-23 | 17:18 | 4

Nadragen hoogstens, in de geest van Jules Deelder.

funda | 18-02-23 | 17:20

Nee meer van de Wookiee eigenlijk.

MorgenEenAnder | 18-02-23 | 17:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er fout aan "fat"??
"Enormous" klinkt nog erger, groter en dikker.

Gevaarlijke ontwikkeling om woorden te cancelen.
Daarmee word je geforceerd te denken op een bepaalde manier.
Als een woord niet meer bestaat, zal de volgende generatie het niet meer gebruiken.

Het is eng en ik weiger hieraan mee te doen.

En "dik" of "dat" is gewoon het goede woord voor dikke mensen.

Roos | 18-02-23 | 17:18

In het herschreven stukje hierboven , hebben ze het over “woman” moet dat niet zijn; personen die zich identificeren als vrouw?! J.K. Rowling kan precies vertellen wat er allemaal niet goed is aan dit herschreven stukje.

Crankhead | 18-02-23 | 17:17 | 3

Personen die menstrueren.

Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 17:19

“Grandmother” How dare you? Misschien identificeert ze zich als grootvader of grootX.

redanx | 18-02-23 | 17:20

@Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 17:19:
Gaan we de jonkies en de post-menopausalen discrimineren?
Dat is nodeloos kwetsend!

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:36

Kan iemand mij uitleggen welk probleem er nu wordt opgelost?

TanteJuut | 18-02-23 | 17:17 | 5

De tekst van een gelauwerd kinderboekenschrijver wordt post mortem stelselmatig aangepast aan de Woke-ideologie, teneinde te bewerkstelligen dat de kindertjes die deze tekst onder ogen krijgen niet geconfronteerd worden met woorden en zinnen die The Woke niet welgevallig zijn.
Puur censuur, uitgeoefend door enge moralisten.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 17:24

Te kort aan aandacht voor mensen die dit drammen.

TheseDays00 | 18-02-23 | 19:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Vreselijk. Kunnen de erven Dahl hier niet een stokje voor steken?

Grachus | 18-02-23 | 17:15

De echte verliezers zijn de debielen die ondanks alles nog kinderen op deze wereld zetten, puur voor hun eigen plezier.

Het interesseert ze kennelijk geen reedt wat een geesteswaanzin op hun kroost geprojecteerd zal worden.

HankHill | 18-02-23 | 17:15 | 2

Ah maar dat zie je verkeerd. Bij die van mij start het verzet.

Gen. Maximus | 18-02-23 | 17:19

@Gen. Maximus | 18-02-23 | 17:19: Veel succes met het gevecht tegen de bierkaai.

HankHill | 18-02-23 | 17:54

Triest volk.......

De Koning | 18-02-23 | 17:14

Het voordeel is wel dat alle toekomstige boekenkasten tweemaal zo groot zullen zijn.

funda | 18-02-23 | 17:11

Een en ander is gebeurd, zo lees ik bij The Guardian, in samenwerking met een schimmige Woke-club die allerlei services aanbiedt in het kader van newspeak-initiatieven.
www.inclusiveminds.com/services
En zo vreet de Woke-ideologie zich in, in alles wat ons dierbaar is, inclusief de literatuur.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 17:11

Tweedehands boeken van drukken voor woke gaan heel duur worden.

rexmundi666 | 18-02-23 | 17:10

Sensitivity readers zijn het schuim der aarde.
Behalve Joris uiteraard.

Mariner | 18-02-23 | 17:08 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Dan wel niet op een woke gedachtengoed gebaseerd, die nieuwe vertaling van Asterix en Obelix was ook een rampenplan. De lol is er dan wel vanaf.

Datzullenwenogweleen | 18-02-23 | 17:08 | 1

De narigheid is begonnen toen Lucky Luke stopte met roken.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:16

Goede marketingtruc. De verkoop van nu nog ongecensureerde versies zal zeker stijgen.

Pretzel Logic | 18-02-23 | 17:08

Dit had deze man nooit gewild.
nl.wikipedia.org/wiki/Roald_Dahl
Gewoon een schande dat de boeken van deze man verkracht worden door een stel beroepsgekwetste kneuzen.

Ruimedenker | 18-02-23 | 17:07

Wat heb je aan een boek van Roald Dahl, dat niet door Roald Dahl geschreven is!?

Parsons | 18-02-23 | 17:07

Zo is Mohamed ook uit De Hel van Dante geschrapt in één van de nieuwe versies om moslims niet voor het hoofd te stoten. Slechte ontwikkeling. Is er een manier om er als lezer achter te komen of er aan de originele teksten is gerommeld?

Restitutor_Orbis | 18-02-23 | 17:06 | 2

Alsof er maar 1 vrome moslim is die dat zou lezen. Die heeft genoeg aan het sprookjesboek van Mo.

Kaal-dik-en-lelijk | 18-02-23 | 17:10

@Kaal-dik-en-lelijk | 18-02-23 | 17:10:
Dat is precies het probleem met die vrolijke makkers.
Ze lezen nooit iets, maar als er één zo'n baard in Iran zegt dat het een boek is waarin De Profeet (BBHH) wordt beledigd, wordt er weer ergens een redactie van een uitgeverij uitgemoord.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:31

Dahl is als kind misbruikt op de kostschool, nu wordt hij weer misbruikt.

Mr_Natural | 18-02-23 | 17:05

Dan kunnen we heel veel boeken gaan herschrijven. Het is juist spannend als schrijvers behalve goed schrijven ook een beetje foute meningen hebben.

thanseeuwen | 18-02-23 | 17:03

Sensitiviy readers zijn gewoon woke censoren. We zijn niet ver van boekverbrandingen door antifa’s e.d.

Hommel | 18-02-23 | 17:01 | 1

Het is gewoon boekverbranding, hoor.

redanx | 18-02-23 | 17:21

Kassa

RickTheDick | 18-02-23 | 17:00 | 1

Yep.
Marketing, aandacht, misbruik van z’n grote naam, zgn herdruk.
Geld.
Prima, maar zeg dát er dan ook gewoon bij als uitgever.

Ruimedenker | 18-02-23 | 17:09

Al die nare dingen die de mensen overkwamen, dat maakte Roald Dahl juist zo leuk om te lezen toen ik nog een kind was.
Zoals de man die alles expres langzaam en op het laatste moment doet, en dan in de lift vast komt te zitten terwijl zijn vrouw zich naar het vliegveld haast.
Of de zwerver met een tatoeage van een beroemde schilder die in een museum komt te hangen.

Osdorpertje | 18-02-23 | 16:59 | 3

En de ontrouwe vrouw die met haar hoofd in een Henry Moore van haar man vast komt te zitten, terwijl haar echtgenoot twijfelend met een glimmende bijl in de hand de situatie inschat ...

funda | 18-02-23 | 17:07

Meneer en mevrouw Griezel zijn ook leuk, met die rotstreken die ze elkaar leveren.

Papa Jones | 18-02-23 | 18:04

Oom Theodoor was ook aardig bezig…

Tollebol | 18-02-23 | 18:40

Mag ik nu ook de Koran herschrijven?

Dat boekje vinden veel mensen, waaronder ik, nogal tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend.

Frau_Ferkel | 18-02-23 | 16:59

Ik zie werkelijk het verschil niet met boekverbranding.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 16:56 | 4

U slaat de spijker op de kop. Een bericht als dit jaagt mij schrik aan.

Rhenium | 18-02-23 | 17:13

"Waar men boeken verbrandt, verbrandt men uiteindelijk ook mensen"

- Heinrich Heine 1821

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:18

er is geen verschil

swapper | 18-02-23 | 17:31
▼ 1 antwoord verborgen

Hoog tijd om ergens een bibliotheek voor ongecensureerde boeken te openen.
Laat me ook een beetje denken aan de film "Judge Dredd". In een toekomst waarin niemand meer weet hoe te vloeken, om maar te zwijgen over het aanpakken van een crimineel.

Andersdenkend | 18-02-23 | 16:53 | 3

Die automaat die bij iedere vloek afging was dan wel weer grappig.

funda | 18-02-23 | 16:56

Het wordt wel beschaafd gedaan, dat is mooi. Heel anders dan hoe die jongens van IS het doen.

Mr_Natural | 18-02-23 | 16:51 | 1

Ja...
En dat is het super enge.

Ben Adam | 18-02-23 | 16:56

Worden sprookjesboeken zoals de Bijbel en de Koran ook herschreven?

Geilbaard | 18-02-23 | 16:47 | 3

Dat is niet nodig, je kunt met wat fantasie altijd wel de juiste zondebokken aanwijzen.

funda | 18-02-23 | 16:49

In het kerst verhaal zit al een donker figuur (geen idee of dat tegenwoordig nog man genoemd mag worden)

Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 16:52

@Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 16:52:
Die staat hier nog ieder jaar heel inclusief bij onze kerststal.

funda | 18-02-23 | 16:57

Mensen die in een bubbel opgroeien waar alles niet tegenzit een vinger in de pap des werkelijke levens laten duwen.
Dan is het eind zoek ja.
Al een tijdje.

NiCeY | 18-02-23 | 16:47

Ik hoop maar dat Hans en Grietje nog in de originele vorm is.

Oh, wacht.. Nee. Dat is ook al ontelbare keren herschreven aan de hand van het publiek.

Soms...

KingOfTheLoonyBin | 18-02-23 | 16:44 | 3

De sprookjes van Grimm zijn origineel veel gruwelijker, zo wilde de Boze Stiefmoeder niet het hart maar de longen en de lever van Sneeuwwitje als bewijs van haar dood.

Mr_Natural | 18-02-23 | 16:46

Ik vind Eucalypta echt wel leuker dan die heks uit Hans en Grietje...

Nodeloos Kwetsend | 18-02-23 | 16:50

We hebben behoefte aan sensible readers in plaats van sensitivity readers. De Nazi's hadden de "entartete Kunst", de communisten de "contra revolutionaire- en de bourgeois- Kunst". Woke moet blijkbaar ook iets verbieden om bij de grote ellendelingen te kunnen horen.

Blauwpetje | 18-02-23 | 16:44 | 2

Er wordt nu gemikt op gesensibiliseerde en later gedebiliseerde lezertjes.

funda | 18-02-23 | 16:47

@funda | 18-02-23 | 16:47: Het is wel lekker makkelijk hersenspoelen op die manier, wanneer je ze niks hoeft af te leren is het aanleren van een nieuw en beter perspectief een heel stuk makkelijker.

Dezenaamhier | 18-02-23 | 17:51

Gelukkig woon ik in de provincie,
hier is deze onzin 'in één klap' afgelopen.

CLoVis | 18-02-23 | 16:44

Nog even en de tekeningen van Robert Crumb worden hertekend. En heringekleurd natuurlijk.

Mr_Natural | 18-02-23 | 16:42 | 9

Frits the Pussy.

bitterpete | 18-02-23 | 17:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Goed plan: ik ga op zoek naar "over en sluiten". Tijd geleden.

TheseDays00 | 18-02-23 | 16:41

Ik zit in de kroeg bij normale mensen...

neonreclame | 18-02-23 | 16:41 | 1

Verstandig.

SterF... | 18-02-23 | 16:55

1984 ... Dahl ?
eh...?

MagnificentRon | 18-02-23 | 16:39 | 3

Orwelliaanse verspreking, denk ik.

funda | 18-02-23 | 16:40

Hèhèhè!

Gelukkig.
Er is altijd wel ééntje die de grap niet snapt.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:41

@funda | 18-02-23 | 16:40:
Dacht even dat ik in een glitch in the Matrix zat ...
Foutje van de regie, of zo ...

MagnificentRon | 18-02-23 | 16:41

Ik weet niet meer welk boek maar ik heb me tranen gelachen om een inspecteur die bedwelmd werd door een al wat oudere dame en wakker werd in een rubber baby pak met een speen in zijn mond. Hoe kon hij het verzinnen.

Zapata10 | 18-02-23 | 16:39

Wordt Mein Kampf ook nog herschreven trouwens?

skoftig | 18-02-23 | 16:37 | 8

Is a gebeurd, dat boek heet: Hallo witte mensen van Anousha Nzume.

IslamPislam | 18-02-23 | 16:54

Ja, en dan heet het "I did it my way" en zit er een DVD bij.

Schoorsteenveger | 18-02-23 | 17:53

Ik heb een recente uitgave waar de tekst gewoon intakt is, alleen er zijn wat voetnoten met duiding toegevoegd.

Papa Jones | 18-02-23 | 18:02
▼ 5 antwoorden verborgen

De sprookjesboeken moeten er aan geloven lees ik.Woke krijgt het moeilijk dan met de sprookjesgelovers.War on woke.

van stampij | 18-02-23 | 16:37

"Every record has been destroyed or falsified, every book rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered. And the process is continuing day by day and minute by minute. History has stopped."

Reageerdur | 18-02-23 | 16:37 | 2

Kijk.
Dat zien we graag.
Iemand die dat boek ook echt gelezen heeft.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:00

Ik kon het niet geloven destijds.
Ik groeide op in de jaren '70 van zeer progressief Nederland.

zetje01 | 18-02-23 | 21:39

Snel investeren in oude drukken, die worden geld waard!

Obleaumov | 18-02-23 | 16:35 | 6

@uisge baugh | 18-02-23 | 16:49:
In dat geval is het advies om een gouden oorring te dragen.
In voorkomend geval is dan in ieder geval de begrafenis gedekt.

Overigens zijn die truien van wol, dat brandt nog niet lekker bij 451°F.
Papier wel.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:55

@Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:55: Uiteraard van eersteklas lambswool.

uisge baugh | 18-02-23 | 17:11
▼ 3 antwoorden verborgen

In Lord of the Rings komen veel te weinig vrouwen voor.
Kan daar iets aan gedaan worden?

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:34 | 5

@funda | 18-02-23 | 16:38:
Iedereen die denkt dat boek te kunnen verfilmen, of een centje te kunnen verdienen met een dom aftreksel ervan, dient stante pede te worden gekielhaald.

Toen die films van Jackson uitkwamen, heb ik me er wel mee vermaakt.
Laatst nog eens terug gezien. Gekrulde tenen!

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:58

@Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 16:58:
Die zijn zeker goed in de geest van Tolkien gemaakt, en prima te pruimen.

funda | 18-02-23 | 17:15

@funda | 18-02-23 | 17:15:
Klopt, prachtig tot in detail.
Maar dat Hobbitstee... ze hebben hun best gedaan, maar om nou te zeggen geloofwaardig...

En ik mis het Oude Woud en Tom Bombadil.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 17:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat die Oompa Loompas er überhaupt nog in zitten. Een bedreigd volk onthemen en in je fabriek te werk stellen... Vroeger noemden we dat gewoon slaven.

Muxje | 18-02-23 | 16:34 | 2

Chocolade, zit vol met zware metalen.
Ik stel voor 'Sjakie en de Quinoafabriek'.

Mr_Natural | 18-02-23 | 16:36

En alle oude Sjors en Sjimmie's ook nog. Voordat het Lars en Develinsou gaat worden.

Lopende-Hollander | 18-02-23 | 16:48

Niet te geloven dat zelfs het woord 'nikker' ooit salonfähig was.
Dat is toch wel echt een scheldwoord.
Wellicht was er voeger geen gêne voor spot.
De vulgaire equivalent van neger is en was nikker net zoals 'wijf' het vulgarisme voor vrouw is.
Ik voorspel dat veel platte woorden die tegenwoordig nog gangbaar zijn in de toekomst taboe gaan worden.
Als je nu over een vrouw zegt 'ik vind dat echt een lekker wijf' dan weet de toehoorder dat je dat niet respectloos bedoelt.
Maar ook het woord 'wijf' gaat in de toekomst waarschijnlijk op de schop.

keestelpro | 18-02-23 | 17:49

Bullshit. Wijf komt van wief en is in meerdere talen gangbaar. Jij hebt van je moeder gehoord dat 't niet netjes was, dat is iets anders, maar de afgeleide van wief is gewoon een gangbaar woord geweest.
Evenals nikker trouwens. Kleinerend maar geen scheldwoord. Behalve in jouw tere ziel, dan moet je de nieuwe Roald Dahl maar gaan lezen.
Watje.

Bakkeleures | 18-02-23 | 18:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik bestel alvast de herziene verhalen van Franz Kafka.

funda | 18-02-23 | 16:33

Verliezen ze niet auteursrechtclaim nu binnen 10 jaar?

Kaas de Vies | 18-02-23 | 16:33 | 3

Waarom zou er iets te verliezen zijn? Dahl is in 1990 overleden, dus bij de huidige regels komen de originele werken op 1 januari 2061 in het publieke domein. Voor de bewerkte versies (een "afgeleid werk") kan het langer duren (1 januari 70 jaar na het overlijden van de bewerker), mits de bewerking/aanpassing auteursrechtelijk beschermd kan worden.

ZOMG | 18-02-23 | 16:40

@ZOMG | 18-02-23 | 16:40: Maar als er ook maar een letter zonder toestemming van de schrijver veranderd is, mag het dan nog 'een Roald Dahl' heten!?
Ik dacht het niet!

Aristotalloss | 18-02-23 | 16:46

Binnenkort wordt ieder boek herschreven door een chat-app en dat is maar goed ook.

funda | 18-02-23 | 16:32

Die reuzen zijn kwetsend en veganistisch bovendien! Althans die ene, en die moet kapot!

Kaas de Vies | 18-02-23 | 16:31 | 2

De G in GVR staat nu voor genderneutraal.

UnderTheDevil | 18-02-23 | 16:40

@UnderTheDevil | 18-02-23 | 16:40: Weet je, het is zo belachelijk dat het me tegenstaaat er stompzinnige grappen over te maken.
Het is te makkelijk en te dom voor woorden.
Er zijn in boekhandels met een sectie 2e hands waar er een label op de kast hangt met "Controversiële literatuur" - en daar liggen dan dus kinderboeken van een eeuw geleden. Blijkbaar is dat al zo schadelijk dat er een label op moet, want anders zouden mensen zich er door beledigd kunnen voelen!
Maar goed, mijn advies, kweek wat eelt op de ziel, ontwikkel een gevoel voor humor, zet de intelligentie aan en denk bij jezelf "dit soort dwazen die alles willen veranderen en willen verbieden moeten maar eens een dikke "Nee, dat doen wij niet, dit is cultureel erfgoed" voor de kiezen krijgen.
Het begint echt te lijken op 1984, maar dan in plaats van newspeak is het wokespeak.

Dezenaamhier | 18-02-23 | 17:45

De meest achterlijke term ooit 'sensitivity reader'.
Gevoeligheidslezer. LOL

keestelpro | 18-02-23 | 16:31 | 3

Gewoon overal zout op leggen, en waar je het verkeerd kan interpreteren, verkeerd interpreteren. Alleen een hetero blank man, die mag je aan het spies rijgen.

Louter Leuter | 18-02-23 | 16:37

Read this! ...(uneditable)...

Lopende-Hollander | 18-02-23 | 16:38

Bullshitjob

MeppieRocks | 18-02-23 | 17:50

Oom Oswald..

Loopt naar boekenkast

AldNuut | 18-02-23 | 16:31 | 2

Helaas... '‘the connoisseur, the bon vivant, the collector of spiders, scorpions and walking sticks, the lover of opera, the expert on Chinese porcelain, the seducer of women, and without much doubt, the greatest fornicator of all time’ zal in de handen van dit woke schorem verworden tot een eenzame, in zichzelf gekeerde a-sexueel die niet door de woestijn rijdt in een Lagonda, maar in een Tesla - het Chinese porcelein is allemaal roofkunst en hetr afrodisiacum van de kevertjes wordt vervangen door zielloze, driehoekige blauwe pilletjes. De overtreffende trap van censuur: niet eens verbannen uit bibliotheken en boekwinkels of op de brandstapel gooien - maar er je eigen zalvend-religieuze draai aan geven.
En kennelijk gaan de rechthebbenden er mee accoord - dat is misschien nog wel het allerergste.

bisbisbis | 18-02-23 | 18:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl