Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BRAND! ANGST! PANIEK!

Iedereen gaat eraan

Hee is dat Bakhmut? Fout Jantje, dat is het Vroege Vogelbos in Almere Haven. Geniet er nog maar van, want iedereen gaat eraan. Het zou, misschien mogelijk eventueel ooit, kunnen dat er een fikse bosbrand plaatsvindt ergens in Nederland en dan roepen deskundigen allemaal heel hard: "ZIE JE WEL!" Zie je wel dat er mogelijk een bosbrand plaats zou vinden! Aldus de deskundigen van het KNMI, die de grootste moeite hebben om te vertellen of het morgen wel of niet gaat regenen - zij weten wel heel veel van bosbranden. Ieder jaar staat er in Nederland een stukje natuur in brand (afgelopen jaar bijv. De Peel) maar vanaf nu hebben we met z'n allen afgesproken dat het nog veel erger is dan vroeger. "Natuurbranden in Nederland zullen steeds vaker onbeheersbaar worden en pas doven als er geen brandstof meer is." O ja, bosbranden zijn de schuld van: boeren, Telegraaf-lezers, Geert Wilders, personen die rijden in een grote auto en mensen die bij de supermarkt niet kiezen voor het doosje eieren met drie sterren Beter Leven.

Apeldoorn, 11 juli 2023

Doorn, 17 augustus 2024

Dwingeloo, 6 februari 2028 (ja, ook in de winter)

Reaguursels

Inloggen

Er zullen altijd bosbranden zijn want coniferen branden ook als het niet erg droog is (ik hoop dat ik niemand op ideeën breng, vrijheid van mening komt met verantwoordelijkheden) en aan het stemgedrag van het Volk en sommige comments op deze site kun je afleiden dat er altijd idioten zijn.

Sans Comique | 23-01-23 | 18:47

Logisch dat als je gaat onderzoeken of een bos kan branden, je dan alarmerende resultaten krijgt. Kolere.

hamstr | 23-01-23 | 18:20

Het klimaat is de afgelopen eeuw 25% natter geworden, juist vanwege de opwarming.

bijna_raak | 23-01-23 | 16:06

Parkbranden. Ik zou het park anders inrichten dan.

Zomaarwat | 23-01-23 | 14:42

Zie je wel bomen zijn helemaal kudt.
Om te voorkomen dat we bosbranden krijgen kappen die bomen en opstoken in een biocentrale is nog goed voor het milieu ook.

Jacktheflipper | 23-01-23 | 13:35

Hoe langer je een bosbrand voorkomt, hoe ernstiger die wordt als het toch eens gebeurt. Vooral als je een bos niet adequaat onderhoudt.

merallas | 23-01-23 | 13:21

Gelukkig hebben de randstedelingen hier het meeste turf al af laten graven en opgestookt . Als we er nu niet teveel boompjes op planten en het weideland blijven gebruiken scheelt dat hier heel veel bosbranden.

strawdog | 23-01-23 | 12:37 | 2

Jouw voorouders waren anders ook niet zuinig ermee, die hebben er hun huis van gebouwd.

Papa Jones | 23-01-23 | 12:48

Mijn voorouders moesten het doen met een roef op het turfschip. Soms bij gebrek aan geld zelf het scheepje trekken . Kregen wel geld van de Amsterdammers natuurlijk. Zelfs voor de retourvracht : Het stratendrek waarmee het zand onder de afgegraven turf werd bemest . waar denkt u dat plaatsnamen als Nieuw Amsterdam en NieuwDordrecht vandaan komen ?

strawdog | 23-01-23 | 13:28

Nou, het moet gezegd: hoe extremer de media, hoe paniekeriger de berichtgeving.

Blij dat GeenStijl wél een beetje nuchter is.

Papa Jones | 23-01-23 | 12:23

KNMI'66

Francine Fishpaw | 23-01-23 | 12:19

Wel lekker rustig als we er allemaal aan gaan .

Niamh | 23-01-23 | 12:13

Ik drink al links gedraaide koffie dus aan mij ligt het niet.

echtpaul | 23-01-23 | 11:53

Veel bos of heidebranden worden vaak aangestoken uit sensatiezucht of pyromanen.
Daar heeft het klimaat dan weer niets mee te maken.

laurentius | 23-01-23 | 11:53 | 2

Hooguit ons strafrecht klimaat. Bij brandstichting zou ik sowieso standaard tbs eisen.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-01-23 | 12:18

Nu brandt het natuurlijk een stuk slechter bij wat minder droogte. Ik weet dit van een vriend

geenjagergeenneeger | 23-01-23 | 12:53

oeps, wrong topic

Tiscali-2 | 23-01-23 | 11:32

"Iedereen gaat eraan" is zo'n beetje het meest geruststellende nieuws dat ik me voorstellen kan. Geen enkele zorg meer over wat dan ook. Dank!

Het Oude Rijden | 23-01-23 | 11:09

Nederland zoals ik het weer herken.
Hier komt weer een vingerwijzend verbod achterweg.
De natuur in de wereld is helemaal van slag, dat komt alleen maar omdat we in Nederland als halve wilden leven. Boefjes zijn we.
Dat weet ik zeker, denk ik.

tis_wat | 23-01-23 | 10:38

Door de ecologische verbindingszones kunnen de brandjes wél mooi overslaan van het ene naar het andere gebied. Door de ecologen bedacht, en bedankt

J.Dokstijl | 23-01-23 | 10:36

Maar als we nu beginnen per persoon afgemeten 5 meelwormen per dag te eten, kunnen we dit gevaar nog afwenden. Klein offer toch?
Kan je lekker doorgaan met je leventje en liedjes blijven zingen aan mensen dat ze welkom zijn in je land.

hallofreen | 23-01-23 | 10:17

Dat is een hoop biomassa

B.agger | 23-01-23 | 10:14

Het beste is maar om al die bossen te kappen en er huizen te bouwen. Dat was toch al de end game, niewaar?

zwarte_weduwe | 23-01-23 | 10:04 | 1

Ja, de intensieve menshouderij schijnt geen stikstof uit te stoten.
Wat een kudt land is dit geworden.

bqbq | 23-01-23 | 11:51

Of je nu 1000 jaar geleden of 500 jaar geleden of nu leeft, je druk maken om het klimaat kan altijd!

Patje | 23-01-23 | 10:02 | 1

"Wie dan leeft, die dan zorgt"

chicago river | 23-01-23 | 10:04

"Natuurbranden in Nederland zullen steeds vaker onbeheersbaar worden en pas doven als er geen brandstof meer is."
Begrijp ik nou goed dat ze niet meer gaan blussen?

Harry.Langezwaal | 23-01-23 | 10:02 | 1

Ze gooien er eerst nog de laatste paar miljard belastingpoet op en dan zingend de andersdenkenden. Daarna wordt het toch wel erg realistisch en proberen ze de vlammen te cancelen.

ffnietnu | 23-01-23 | 14:39
-weggejorist-
Spongebob77 | 23-01-23 | 10:02 | 1

De geur van een brandend bos in de ochtend.. Heerlijk!

Patje | 23-01-23 | 09:58 | 1

I love the smell of burning forest in the morning, good morning Veluwe!

Sinterbikske | 23-01-23 | 10:02

Dood spul. Brandje. En weer ruimte voor nieuw spul.
Ies natoer.

kibbesoeb | 23-01-23 | 09:55

Maar ff een heul serieus dingetje: Straks is El Nino weer actief, waar La Nina de laatste jaren de opwarming nog een beetje heeft gedrukt, dus dat wordt een paart zomers die extreem heet zullen gaan uitvallen. Toch benieuwd of er dan iets gaat schuiven in de hoofden der klimaatontkenners.
insideclimatenews.org/news/23032022/e...

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:54 | 18

De enige echte klimaatontkenners zijn de gehersenspoelden, die denken dat zij het klimaat kunnen beïnvloeden, en dat in idiote pamfletten opschrijven, dat door hen geld te geven zij wel zorgen dat de gemiddelde temperatuur niet boven de 1,5 graad zal stijgen. Corrupte stumpers zijn het, want het klimaat laat zich niet sturen, en vooral niet door deze, overwegend linkse oplichters. Laat je niet voor klimaatontkenner uitschelden, als je sceptisch staat tegenover hun waanzinnige hersenspinsels.

Jbgeno | 23-01-23 | 10:26

@Jbgeno | 23-01-23 | 10:26:
"het klimaat laat zich niet sturen"

Nee joh, "het klimaat valt niet te sturen". Daar denken zo ongeveer alle deskundige klimaatwetenschappers anders over. Maar Jbgeno weet het in zijn eentje natuurlijk beter.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 10:39

@Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 10:39:
niet "alle" mijn beste... en ook niet "zo ongeveer". En als we al "iets" sturen zijn we behoorlijk in de olie... een beetje tegen-gas.

BL!ZZ | 23-01-23 | 12:17
▼ 15 antwoorden verborgen

Iedereen een knuffelboom, of niet dan Irene?

Patje | 23-01-23 | 09:53

"Uitsluitend op dat ellendige platteland komen bosbranden voor, dus weg ermee!"
Dacht ik stook het vuurtje even op, qua stad-platteland.
Moet BBB me nog dankbaar voor zijn.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:50 | 1

Ja, nou, het kabinet wil landbouwgrond gaan vervangen door nóg meer bos.

Kan dus mooi een streep door nu.

Papa Jones | 23-01-23 | 10:05

Brandje van 6000 jaar.

MorgenEenAnder | 23-01-23 | 10:00

Er is hier geen bos in de buurt, maar hoe zit het met veenbranden?

small_town_dude | 23-01-23 | 09:47

Onze bomen verdienen dit, want hun voorouders waren schepen.

RickTheDick | 23-01-23 | 09:47 | 3

‘Tot bosbrand gemaakte’.

P-unit | 23-01-23 | 09:49

Schepen werden vroeger veelal van importhout gemaakt.
En ja, daar hebben sommigen van onze voorouders flink aan verdiend.

D-Fens_1963 | 23-01-23 | 10:10

@D-Fens_1963 | 23-01-23 | 10:10:
Noop de veel bossen zijn in Nederland gekapt om schepen te bouwen. Konden we slavenhandel mee drijven

Jacktheflipper | 23-01-23 | 13:40

Zelfde situatie als in Murica. Eerst weigeren de dode rommel op te ruimen want beter voor de natuur en dan zeuren dat er steeds meer brandgevaar is. Vroeger leerden wij altijd dat bosbranden goed waren voor de natuur maar dat terzijde.

Stijl_Loos | 23-01-23 | 09:44 | 2

Onderdeel van het natuurlijk proces. Noodzakelijk zelfs.

P-unit | 23-01-23 | 09:46

Je moet eens in de zoveel tijd een kleine tot middelgrote bosbrand hebben om te voorkomen dat enorme hoeveelheden dood hout opstapelt en na verloop van tijd gigabosbranden veroorzaakt.

Maar ja, volledige controle over de natuur. Dat noemen wij dan 'natuur'...

BBRDWR | 23-01-23 | 09:51

Een bosbrand is een extreemrechtse bosbrand.

Patje | 23-01-23 | 09:44

Hier in 020 geen bosbranden. Ook daarom is het beter om in een stad te wonen.

Ichneumonidae | 23-01-23 | 09:43 | 7

Maar in Amsterdam heb je vergismoorden. Die hebben wij in het bos niet.

MAD1950 | 23-01-23 | 10:02

@Ichneumonidae | 23-01-23 | 09:52: nouou, een prachtig park is het. Als je dat niet mooi vindt, hou je misschien gewoon niet van parken.

John McClane | 23-01-23 | 10:09

@John McClane | 23-01-23 | 10:09: Ik hou idd niet zo van parken. Sterft er altijd van de mensen.
Om te joggen is het prima, maar voor de rest?

Ichneumonidae | 23-01-23 | 10:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Als we alles vol bouwen dan hebben bosbranden geen kans!

Patje | 23-01-23 | 09:43 | 1

Vol bouwen is alleen nodig als we meer migranten opvangen... Is dat wat je wil??

BoetoeVoetoe(btvt) | 23-01-23 | 09:54

Tegelijk lees ik dat crematies duurder worden. Ik zie mogelijkheden.

Trekhaas | 23-01-23 | 09:42 | 3

Natuurbegrafenis!

De Treinende Rechter | 23-01-23 | 09:46

BBQ...

Mongeaulie waarsguwt | 23-01-23 | 09:50

Alleen van kroketten las ik vandaag.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:57

Wanneer is er voor het laatst een internationaal zeeschip in de haven van Almère haven aangemeerd?

Osdorpertje | 23-01-23 | 09:41 | 1

Niet. Dat past niet. Te klein.

BoetoeVoetoe(btvt) | 23-01-23 | 09:55

Nou en joh, binnen no time is het weer helemaal dichtgegroeid.

Bochel | 23-01-23 | 09:40

De onheilstrompet blijft maar tetteren: Hebben we zure regen, ozon, koraal, ijsberen, plastic soep, te warme oceanen en te zure oceanen achter de rug, dan komt het refrein:
- Nederland is te droog, volgens de waterschappen
- Nederland is ook te nat, volgens de dijkenbouwers
- Einde skivakantie in zicht volgens het journaille
- Nederland straks één grote bosbrand
- Einde biodiversiteit
- Zomers worden één grote hittegolf
- Winters mogen ook weer niet te koud worden want da’s te duur qua gas en bovendien monsterfiles
- Miljard doden door stikstof
- Nog een miljard doden door fijnstof.
Intussen kabbelt het leven voort en gaat het best goed.

Zeddegeizot | 23-01-23 | 09:40 | 4

en permanent code geel, oranje of rood...

Blonde Nel | 23-01-23 | 09:56

Er is veel geld te verdienen met paniek zaaien. Een paar slimme rijke mensen hebben dat heel goed door en sponsoren milieuclubjes. Die clubjes en de mensen die "groen" stemmen zijn de useful idiots.

Trekhaas | 23-01-23 | 10:02

Zoetigheid trakteren op je werk is net zo slecht als roken, 1 drankje per maand geeft je al de keel-, slokdarm-, buik- en maagkankers en dan ook nog verbranden of verzuipen door die 3 bomen die we in Nederland nog hebben in de fik. We're doomed.

Aleon | 23-01-23 | 17:37
▼ 1 antwoord verborgen

De echte oorzaak wordt verzwegen: koffie drinken en taart trakteren ‘op het werk’.

Houtje_Bekman | 23-01-23 | 09:40
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:38 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Overigens die Hooglanders en maffe paarden om open landschap te creëren en te handhaven werken ook voor geen meter, weer een leuk ecologisch experiment kost wat maar dan heb je niks.

bijna_raak | 23-01-23 | 09:38

Zin om fikkie te steken met een vergrootglas.

Patje | 23-01-23 | 09:38

Dankzij deze totaal overbodige waarschuwing van het hellevuur dat Nederland zal gaan treffen, weet ik nu dat er kennelijk een Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) bestaat. Wat ik vervolgens met deze kennis zou moeten ontgaat mij even, maar kennelijk vond men het tijd om op het bestaan van dit Instituut te wijzen.

johnyl | 23-01-23 | 09:36 | 3

Bestaat als ifv sedert '99. Nog nooit van gehoord. Per 29 maart '22 nipv geworden. Moesten natuurlijk binnen 1 jaar publiceren

sgaapje | 23-01-23 | 09:48

De nieuwe mode is al het dode hout laten liggen,geeft insecten en insecten etende vogels en meer voeding voor bosbranden.

bijna_raak | 23-01-23 | 09:35 | 2

Dat is geen nieuwe mode , dat dode hout laten ze al jaren liggen.

Nico_the_Sparrow | 23-01-23 | 09:37

Mensen veroorzaken bosbranden in de meeste gevallen. Iedereen tegen de muur!

Patje | 23-01-23 | 09:34

Daar is ie al de visuele cirkel des doods:

"Warmte en droogte versterken elkaar: als het droog is, wordt het sneller warm en als het sneller warm wordt, wordt het nog droger."

Bij vrouwen is het andersom, hoe heter hoe natter. En je weet hoe langer de rok, hoe natter het hok. Zo dat waren mijn clicheees voor vandaag. Dit even met mijn voorbatelijke excuses voor de dames in de panelen.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:30 | 9

B_L: je beste bijdrage óóit wat mij betreft. Ik moest hardop lachen, mijn waarde. En dat is tot nu toe nog nooit gebeurd bij een B_L bijdrage, hoewel de discussie in toenemendere mate interessanter werd gedurende de laatste jaren. Proost op een mooi 2023!

Gladiator Fap | 23-01-23 | 09:47

Volgens die redenatie kan het dus nooit meer natter worden. En dat is bewezen onzin. Want bos groeit ook terug....

BBRDWR | 23-01-23 | 09:53

@BBRDWR | 23-01-23 | 09:53:
"Want bos groeit ook terug...." Ja dat zei mijn vrouw laatst ook al toen ze met het scheermes tussen de benen doende was. Hoewel zij allang geen brandgevaar meer vormt in de sponde, kapt ze toch geregeld een brandgangetje door het dorre woud.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 10:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Minder boeren, minder natuurbeheer geeft grotere kans op branden.

impy | 23-01-23 | 09:29 | 2

Asielzoekers branden niet.

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:31

Once in a while brand in een natuurgebied is goed. Zo kom je van het dorre hout af en worden de voorwaarden voor nieuw leven gecreëerd.

D-Fens_1963 | 23-01-23 | 09:28 | 2

Absoluut! Maar bij voorkeur onder gecontroleerde omstandigheden, want als de brand alles tot op de minerale bodem verbrandt, dan is er ook niet zoveel nieuw leven meer.

Danny722 | 23-01-23 | 09:31

Dat dorre hout, rings a bell.
Even een vraag: Heb je dat blauwe pilletje nog genomen gister?

Beste_Landgenoten | 23-01-23 | 09:32

Maar dan is zo'n Natura 2000 bosje weg, dan mogen daar toch weer boeren terug of zelfs huizen gebouwd worden? Win-win

NaughtiusMaximus | 23-01-23 | 09:28

Al iemand op TV of in de krant geroepen dat dit koren op de molen is van Putin? Minder biomassa is meer afhankelijk van gas! Bel de landmacht! We hebben leoparts nodig om onze bossen te beschermen van de russen!

dasechtgeenstijl | 23-01-23 | 09:28

Heeft er weer iemand een rekenmodelletje gemaakt?

MargauxGrandCru | 23-01-23 | 09:26

Ze hebben het over bosbranden, maar wat ze eigenlijk bedoelen zijn heide branden. Heide die begroeid is met allemaal droge dorre meuk omdat er niks anders groeit vanwege stikstoftekort.
Geloof maar niet dat een zompig hellingbos zomaar in vlammen op gaat.
Ook het lagere grondwaterpeil is een oorzaak.
Preventie kun je doen door het maken van brandgangen, en ieder onverlaat die een peuk durft op te steken in de natuur verplicht te laten stage lopen bij de brandweer totdat hij het begrijpt.

Andersdenkend | 23-01-23 | 09:25 | 3

Ze hebben het over natuurbranden.

Danny722 | 23-01-23 | 09:32

Die laatste opmerking van je slaat als een tiet op een drumstel.

Usumani | 23-01-23 | 09:44

Misschien dat een sprinklerinstallatie een oplossing kan geven.

impy | 23-01-23 | 09:25

Dat NIPV is gewoon de zoveelste quasi-autonome non-gouvernementele organisatie die zichzelf relevant probeert te maken.
"Dit gaan we gewoon meemaken en dat kan al op korte termijn gebeuren", waarschuwt onderzoeker Hans Hazebroek van het NIPV. En in gedachten er achteraan: "(En zo niet dan helpen we wel een handje)".
Commandant Anton Slofstra, portefeuillehouder natuurbrandbeheersing vindt op zijn beurt dat bomen die toch al gaan branden beter meteen naar de biomassacentrale kunnen want hij ziet geen toekomst zonder slimme landschapsherinrichting.
Zowel het NIPV als Brandweer Nederland voelen wat voor een Deltaplan voor natuurbranden: hooguit nog bossen in diep gelegen polders. "Als dan die onvermijdelijke brand uitbreekt hoeven we alleen nog maar een paar dijken door te steken".

LD69 | 23-01-23 | 09:24

Als die bossen allemaal gaan afbranden komt er heel veel co2 en fijnstof in de lucht en dat is weer erg slecht voor het milieu. Laten we subsidie geven voor het installeren van een open haard/allesbrander/houtkachel. Tevens preventief alle bossen kappen en het hout verdelen onder de inwoners. Bespaart ontzettend veel gas en de co2 en fijnstof komt er linksom of rechtsom toch. Win win situatie.

pa_niek | 23-01-23 | 09:24 | 1

Ben je bedonderd? En dan ieder jaar m'n witte gevel moeten schoonmaken zeker?
Bovendien erg slecht voor de leefbaarheid in dichtbevolkte gebieden.
Nee, stook de boel dan maar op in de daarvoor bedoelde Klavercentrales.

D-Fens_1963 | 23-01-23 | 09:35

Volgens mij komt het door al die dancefeesten en de pillendozen. Daar wordt een mens knettergek van. En maandag weer aan het werk bij het KNMI of elders.

Tiscali-2 | 23-01-23 | 09:23 | 1

De maandagen zitten die nog enigzins op een "high". Terrible Tuesday brak je op.

Lorejas | 23-01-23 | 09:26

Uiteraard de schuld van boze witte extreem rechts verhitte mannen zeggen geïndoctrineerde en gehersenspoelde extreem links koude witte wijven. laten we wel wezen, de vonken vliegen er tegenwoordig vanaf en niet om het liefdesspel tussen man en vrouw. En met al die buitenlanders is het in Nederland nogal een verhitte situatie. Tel daar de totaal van het pad af geraakte, verdwaalde linkse aangebrande politici bij op. Het is een godswonder dat we deze winter een weekje hebben kunnen schaatsen.

Zwezerik | 23-01-23 | 09:20 | 1

Ik vind dat koud weer maar kudt. Van mij mag het altijd minimaal lente zijn.

Peerkeoud | 23-01-23 | 16:19

Gisteren zou het zonnig zijn, niks van gemerkt. Vandaag zou het zonnig worden, tot op heden grijs grijs grijs.

Met_baard | 23-01-23 | 09:19 | 2

Er ligt toch sneeuw op de zonnepanelen dus die zon hoeft van mij niet, bewaar maar voor de lente.

small_town_dude | 23-01-23 | 09:22

Heb je niet een kannetje water opgewarmd op de houtkachel? Kan je ze mooi ontdooien!

dasechtgeenstijl | 23-01-23 | 09:29

Eerlijk is eerlijk, zo'n bosbrandje ruikt wel heerlijk.

Guldenroede | 23-01-23 | 09:19 | 1

Eén grote heerlijke houtkachel...

Mongeaulie waarsguwt | 23-01-23 | 09:54

hahaha, wat een onzin weer. Ik zie trouwens dat Polen nu wel tanks gaat leveren...???

TheGermans | 23-01-23 | 09:19

Er staat een onafgemaakte 'vanaf' in het stukje. Moet waarschijnlijk zijn 'vanaf vandaag'.

konjodebonjo | 23-01-23 | 09:18

Ik ga een wetenschappelijk adviesbureau beginnen en giet het in een stichting.
1 onwrikbare stelling in de statuten, op de website en op de flyers.
We gaan dood. Allemaal ( ooit)
Even uitvogelen waar ik subsidie kan aanvragen.
Ik zal met mijn stichting resideren op Bonaire of Curacao en laat de woonlasten betalen door die stichting, lease auto eveneens.
Het lost het onderliggende probleem niet op maar kan er wel comfortabel van leven.

loze stijl | 23-01-23 | 09:16 | 1

oke, laat even weten wanneer je nog een website, een financieel systeem, een klantendatabase en een online shop nodig hebt. Rekening mag via Bonaire.

small_town_dude | 23-01-23 | 09:25

En dat KNMI blijft maar groeien, hun salarissen ook. Nu weer met een afdeling Bosbranden. Je verzint het niet.

070 | 23-01-23 | 09:15 | 1

Nederland lijkt voornamelijk vindingrijk in de wereld van subsidies.

dasechtgeenstijl | 23-01-23 | 09:24

Mooi toch. Waar bossen afbranden kunnen mooi huizen gebouwd worden voor de nieuwe Nederlanders. En je hebt geen boswachters meer nodig. Win - win.

Cornelis12 | 23-01-23 | 09:15 | 2

Maar waar moeten de drugs productie afval dan naar toe?

Cadaver | 23-01-23 | 09:30

@Cadaver | 23-01-23 | 09:30: het meeste loopt nu ook al het grondwater in. De dumpingpraktijken zijn de ‘nette’ oplossing, gek genoeg.

Flibbage | 23-01-23 | 12:02

"Natuurbranden in Nederland zullen steeds vaker onbeheersbaar worden en pas doven als er geen brandstof meer is."
Klinkt alarmerend. Maar wat wordt hier nou precies gezegd? Het klimaat wordt er slinks bijgesleept, maar die onbeheersbaarheid is in de eerste plaats te wijten, zo begrijp ik uit het verhaal, aan het feit dat er meer aan bosranden wordt gebouwd dan voorheen.
En steeds vaker, wat betekent dat? Twee keer , drie keer vaker? Of een aantal procenten vaker?
En is het niet voor de hand liggend dat een vuur pas dooft als er niks meer branden kan?
Als ook spuit elf geen water geeft en de brandweer de brand "gecontroleerd laat uitwoeden"? Wij hadden vroeger een kolen kachel, en als je daar niet op tijd kolen bij gooide, dan ging-ie uit en wat je overhield was as. Maar als je dat wel deed, dan bleef het ding eeuwig branden.

Schoorsteenveger | 23-01-23 | 09:14 | 5

@Danny722 | 23-01-23 | 09:36:
En wat was de oorzaak van die branden? Ontstonden die spontaan ten gevolge van onweer bijvoorbeeld? Denk het niet. Kijk eens naar de toename van recreatie bijvoorbeeld.

Schoorsteenveger | 23-01-23 | 09:43

@Danny722 | 23-01-23 | 09:36: Bijna al die branden zijn aangestoken, zelfde met de branden afgelopen zomer in Frankrijk, Spanje en Portugal.

Sinterbikske | 23-01-23 | 09:50

@Sinterbikske | 23-01-23 | 09:50: Eens, ook met Schoorsteenveger. Maar de oorzaak van het ontstaan van een brand is minder relevant; ontstekingen ga je toch wel krijgen. Het gaat er om dat je de effecten moet beperken.

Danny722 | 23-01-23 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is overigens niet alleen het knmi dat dit concludeert (de Wageningen University & Research, de Vrije Universiteit in Amsterdam, Deltares en het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)). Ben wel benieuwd op basis van welke bronnen deze voorspelling nu weer verdacht is.

BobDobalina | 23-01-23 | 09:13 | 1

Lees het rapport even, zou ik zeggen. Zit keurige bronvermelding bij.

Danny722 | 23-01-23 | 09:33

Daarom alle bossen kappen, is er plek voor nieuwbouw, hoef je boeren niet uit te kopen, én zijn er ook geen bosbranden meer in Nederland!! Win, win, win-situatie!!

Hersenletsel | 23-01-23 | 09:12

Onmogelijk, door de stijgende zeespiegel loopt half Nederland onder water dus ....

pa_niek | 23-01-23 | 09:12

Bij mij brand hij ook! Zo even op Facebook vragen wat het kan zijn.

Producent | 23-01-23 | 09:12

Door de stikstof was er toch sprake van ontbossing en er groeide niks meer??

Mental Theo | 23-01-23 | 09:10

Wel bijzonder dat er geen brand in april bij staat. Dat is statistisch gezien toch de maand met de grootste natuurbranden...

Danny722 | 23-01-23 | 09:08

Bossen verbieden dan maar.

Opgelost.

GKJP | 23-01-23 | 09:06 | 1

Precies, dan maar met het vliegtuig naar landen waar de bossen wel brandveilig zijn.

Subietzometeenstraks | 23-01-23 | 09:11

Het risico op brand ( en dan ook nog eens brand met hele schadelijke stoffen) neemt toe met iedere electrische auto die wij dit land binnen laten.
-
Zo. Een waarheid als een koe. Neemt nu ook iedere halfbakken redacteur dit over?

bisbisbis | 23-01-23 | 09:06

Soms is 't beter om faal-projecten gewoon met de grond gelijk te maken om vervolgens opnieuw te beginnen.

Hans Kwalzan | 23-01-23 | 09:05 | 1

Alles ten Westen van Amersfoort maar omploegen dan.

Trekhaas | 23-01-23 | 09:31

Ja Erg! Via de NPO vernam ik dat ze tussen natuurgebieden brandveilige corridors met gender neutrale asielzoekerscetra gaan maken.

zokanhetookja | 23-01-23 | 09:05

Iemand z’n onderzoeksbureau heeft geld nodig. Meer geld voor onderzoek

Fly-KTM | 23-01-23 | 09:04 | 1

Durfde die nu pas na 4 weken regen te vragen.

hagelkruis | 23-01-23 | 09:06

Het was afgelopen zo droog in Nederland dat de snelweg (A7) spontaan omhoog kwam...

Nope- | 23-01-23 | 09:03

Het KNMI heeft veel geleerd van het RIVM.

Ichneumonidae | 23-01-23 | 09:02 | 1

Ja , paniek zaaien..

Nico_the_Sparrow | 23-01-23 | 09:44

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl