Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Strijd om Severodonetsk in volle gang, Oekraïne claimt nu 30.000 Russen te hebben omgebracht

Dag 94 van de gekte

Weer een nacht voorbij in de waanzin, weer zijn de Russen een stapje dichter bij een doel dat ze op de lange termijn mogelijk helemaal niks gaat brengen. Oekraïne is namelijk absoluut niet van plan concessies te doen als het gaat om het grondgebied. Ook niet in de Donbas, waar Lysychansk en Severodonetsk in Russische handen dreigen te vallen. "De Donbas zal van Oekraïne zijn", aldus president Volodymyr Zelensky in zijn nachtelijke speech. Het strategisch belangrijke Lyman (satellietfoto boven, bij de rivier de Donets) is echter al door de Russen 'veroverd' (volgens Britse intel) en in Severodonetsk, een van de laatste steden in Luhansk in Oekraïense handen, wordt inmiddels gevochten. Het ziet er niet goed uit voor Oekraïne, dat hedenochtend wel de 'magische' grens van 30.000 dode Russen claimt te zijn gepasseerd - het werkelijke aantal zal wat lager liggen. Voorts zit er voor de thuisploeg momenteel niets anders op dan knokken en dan maar hopen op hulp, Russische blunders of een politieke draai. Is er nog goed nieuws? Ach ja: hondje Patron, een mijnensnuffelaar, heeft een of ander prijsje gewonnen op het vreselijke filmfestival van Cannes. Later meerrrr.

Social

Mortiergebeuk

Social
Social
Social

POV knokken

Social

Reaguursels

Inloggen

30.000 gesneuvelde militairen volgens de Oekraïners, kan misschien wel kloppen als het een totaaltelling is.

likdoorn | 28-05-22 | 18:49 | 2

Het zijn er in ieder geval ruim 19.000, want dat is het aantal dat Ukraine zelf heeft begraven of getracht over te leveren aan Rusland.
Maar rusland wil ze niet. Want doden die terugkomen geeft begrafenissen en treurende boze familieleden en dat is slecht nieuws, en dat wil Putler en de Russcisten niet.

Dus zijn alle doden die Ukraine probeert terug te geven aangeduid als 'vermist' door Rusland. Inmiddels staan er 2 koeltreinen vol, met bijna 5000 lijken bij de grens met rusland.

Daarnaast dienen veel Russische voertuigen niet alleen als oorlogsmachine maar ook als rijdende crematoria - veel van de 'orc' restanten in totaal uitgebrande voertuigen zijn nog amper te herleiden aan het aantal dat erin zat. Dus maar je een schatting. 3 in tanks, 6-10 in IFV's

litebyte | 28-05-22 | 19:48

@litebyte | 28-05-22 | 19:48:

Zelfs de Taliban gingen in het duister van de nacht hun doden ophalen. Zegt een hoop.

Theodorus.Goldbach | 28-05-22 | 20:24

Rusland wil er wel aan meewerken, dat de uitvoer van graan uit Oekraïne weer mogelijk wordt, mits de sancties tegen Rusland van tafel gaan.
Kortom, een dreigende hongersnood in Afrika en het Midden-Oosten gebruiken als hefboom om je zin te krijgen.
Het niveau van die Russen is zó bedroevend laag, dat er haast geen woorden voor zijn.
Wat een proleten!

KeesBruin | 28-05-22 | 18:43 | 7

Yep. Rusland is een land van cleptomanen. Een mafiastaat. En het trieste is dat heel veel Russen geen enkel moreel bezwaar hebben hier tegen. Daarom denk ik zelfs dat Russen met al die doden jonge soldaten niet zo veel moeite hebben, in die zin. In plaats van boos te worden op Putin voedt dit juist hun haat tegen Ukraine... Ze willen het gewoon niet zien. En roepen dus eerder om wraak, dan Putin ter
verantwoording.

Lafayette | 28-05-22 | 20:04

@KeesBruin | 28-05-22 | 20:21:

Waar trekken wij de grens. Rusland zette al eerder gas en olie in als wapen maar nu ook graan. Er is een grens.

Theodorus.Goldbach | 28-05-22 | 20:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben benieuwd welk effect het gaat hebben als de Oekraïnse troepen getraind zijn en ingezet gaan worden met de geleverde (zware)wapens uit het westen.

Yor_Kok | 28-05-22 | 18:30 | 2

Ik ook en ik kan het niet afwachten! Zowel de training als het leveren van zware wapens had al lang moeten gebeuren.

BenZen | 28-05-22 | 19:07

Iets met druppel en een gloeiende plaat.

Schemerlamp | 28-05-22 | 19:23
-weggejorist-
Nederlanddraaitdoor | 28-05-22 | 18:18 | 1

Beelden van de eenheid die gisteren de BTR uitschakelde (ex) special forces uit UK en waarvan een een zoon is van een Britse MP.

youtu.be/8_uw0UZvUmg

litebyte | 28-05-22 | 17:44

Fuck, tik ik een uitgebreide reactie op Nederlanddraaitdoor, druk ik op Reaguur! maar blijkt die comment alweer gejorist.

Dr_Johnson | 28-05-22 | 17:42
-weggejorist-
Nederlanddraaitdoor | 28-05-22 | 17:17 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Allemaal speculatie

sLinksAmsterdam | 28-05-22 | 16:51 | 2

Inderdaad, 'we' zijn pas net bezig.

litebyte | 28-05-22 | 17:38

Objection, speculation!

nowomowa | 28-05-22 | 20:04

Enige toelichting, Het defaitisme (hier), dat is gelijk negatief verbaal gaan ejaculeren als er wat verliezen gemaakt worden (die overigens in geen verhouding staan met de Russen.) En daarnaast ook een beetje hopen dat de Russen gaan winnen... het zogenaamde 'ziejewel ik had het al voorspeld' effect. Lees je hier vaak in de panelen.

Zoals eerder hier aangegeven vanaf midden juni zal pas de grootste hoeveelheid westerse ondersteuning beschikbaar zijn, tot dan hopen de Russen zoveel mogeljk gebied te veroveren en hopen in onderhandeling te kunnen gaan.

Maar Ukraine gaat dit nooit opgeven - want dan heb je binnen 3 jaar weer het zelfde Putler gezeik en een vergelijkbare 'phony' war' als het was tussen 2014 - 2022.

Een snel einde van de oorlog is heel simpel: Putler afzetten of uitschakelen en een ander regime in rusland dat bereid is snel Urakine te verlaten. Als ze het dan een beetje goed uitspelen mogen ze misschien de Krim ook nog behouden.

litebyte | 28-05-22 | 15:14 | 8

@Kane | 28-05-22. | 16:48: Nee, dat is geen patstelling. Een patstelling is als er geen kans op winnen is door beide zijden.... en Ukraine Rusland geen schaak kan zetten.

Het verschil is echter dat Ukraine Rusland zeker schaak kan zetten, en met voldoende hulp uit het westen schaakmat.

We zijn echter nog steeds in de opening van dit schaakspel.

litebyte | 28-05-22 | 17:35

@litebyte | 28-05-22 | 17:35: Ik zou dat graag willen geloven, maar........ opportunisme (lees geld) zal winnen, verwacht ik.

Guiseppe | 28-05-22 | 18:54

@litebyte | 28-05-22 | 17:28:
Ja, maar dan moet je wel de context erbij noemen. En die is vooral "als Ukraine niet meer geholpen wordt, gaan de Russen winnen". Daarbij is een gewonnen slag nog geen gewonnen oorlog. En dan hebben we het nog niet eens over een bevrijdingsoorlog. Wat ook nog een scenario is. Kan jaren duren. Echter, dat is nog steeds geen defaitisme.

Lafayette | 28-05-22 | 19:49
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Frau Merkel | 28-05-22 | 14:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lot van Oekraìne ligt nu voornamelijk in Westerse handen. Geven wij genoeg steun, of gaat het Westen straks langzaam aan verzaken.
DAT is de kernvraag. Die Oekraìners vechten nog wel door, de Russen ook, al is hun moraal niet best.
Maar er moeten méér en zwaardere en nog betere wapens naar Oekraíne gestuurd worden, en zo snel mogelijk.
Voor die ´midterms in de VS ben ik niet zo bang trouwens. Eerder voor de zwakke knieèn van de West- Europese landen en hun verwende burgers, die bang zijn dat ze straks in de kou komen te zitten.

KeesBruin | 28-05-22 | 13:22 | 8

Oekraïne heeft volgens minister van Defensie Oleksii Reznikov de eerste Harpoon-antischeepsraketten van Denemarken ontvangen alsook zelfrijdende houwitsers uit de Verenigde Staten.

Sqbar | 28-05-22 | 14:54

@Nuuk | 28-05-22 | 13:34: Dat raketschild is deels achterhaald door modernere technieken. Het is nog niet optimaal maar er is niet helemaal niks.

Sqbar | 28-05-22 | 14:55

Ukraine gaat het met alleen het sturen van (zware) wapens niet redden. De strijd blijft immers volkomen ongelijk waarbij Rusland volledig vrije hand heeft, en Ukraine alleen op eigen gebied mag vechten. Dat gebroken moraal van de Russen valt wel mee. Dat wordt met het veroveren van gebieden alleen maar sterker. Rusland is aan de winnende hand. Iets wat in de media te weing wordt gesteld. Maar uit de frontlinies is dat gewoon op te maken. Zelinsky roept nu al weken dat hij meer nodig heeft en dat ze het zo niet gaan redden. Ukraine levert een heldhaftige strijd maar ik vrees dat als NAVO niet gaat helpen met troepen, het allemaal voor niets is. Kijk naar gebieden die al maanden ferm in handen zijn van de Russen. Pure ontmanteling, genocide en vernietiging. Ik vrees juist dat juist de Ukrainse moraal, gevoed door nog meer verliezen en het uitblijven van meer steun gaat breken, niet de Russische. Dus stuur niet alleen wapens en munitie, stuur troepen.

Lafayette | 28-05-22 | 15:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Ondertussen begint het tussen Israël en de Palestijnen ook weer te koken. Ergens denk ik dat we op een ramkoers liggen van een groot conflict van wereld niveau. Naderende recessie en immigratie crisis daarbij opgeteld.

Wine-Handler | 28-05-22 | 13:13
-weggejorist en opgerot-
Rotterdammert1965 | 28-05-22 | 13:10 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Het kost wat logistieke hoofdbrekens en creativiteit maar met de hulp van Griekenland is de Russische olie-export naar India en China in een paar maanden tijd bijna verdrievoudigd.

Joris Beltsin | 28-05-22 | 12:32 | 7

@Nederlandop1 | 28-05-22 | 13:10: het is geen "conflict", het is een oorlog. Vraag het anders aan die mannen die langs kant van de weg liggen in Bucha, met een nekschot. Of die 22000 mensen die bedolven liggen onder het puin, in Mariupol.

Heurtebise | 28-05-22 | 13:17

Ook de Rotterdamse haven is al vergechineest met het bedrijf ECT bv...

Geilbaard | 28-05-22 | 13:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een defaitisme hier weer bij de bekenden. De oorlog kan nog maanden zoniet jaren duren...'we' zijn pas net bezig. De overwinning valt of staat met ondersteuning van het westen en vooral de inzet en moedigheid van de Ukrainiers. Waarvan nog geen 40% is ingezet, waar op dit moment vele duizenden oefenen, al dan niet in het buitenland (van Ukraine, tot Polen en in de VS)

Rusland komt nu al in de problemen, zowel qua materieel alsook voldoende mankracht om dit nog maanden vol te kunnen houden. Wit-Rusland die de afgelopen dagen voor de zoveelste keer zat te dreigen met oefeningen vlak bij de ukrainse grens gaat geen verschil maken op de uitkomst.

De uitkomst, zal niet bepaalt gaan worden door bezetting van de (gehele) Donbas mocht dat ooit gaan gebeuren. Ukraine weet dat Putler heel Ukraine wil en een regime change in Kyiv, dat gaat nooit gebeuren. De uitkomst gaat bepaald worden door westerse wapenleveranties en dan met name zware, want de ukrainiers die gaan hun land niet opgeven. Het zijn tenslotte geen defaitistische West-EU'ers die het 'vaderland gevoel hebben van een blokje schimmelkaas en die niet decennia lang geleden hebben onder Russische oppressie.

litebyte | 28-05-22 | 12:31 | 9

@Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:37: Je moet sowieso niet in november willen vechten vanwege raspoetitsa. Dat tegenoffensief gaat er komen in juli en augustus met uitloop naar september, met de herfst moet de strijd gestreden zijn. Ik mag hopen dat de Oekraïners samen met de NAVO-partners daarvoor plannen aan het maken zijn. Ik vermoed dat er dan weer over wordt gegaan op de benenwagen en anders dat men defensief blijft zitten.

Het staat ook niet van tevoren al in steen gebeiteld dat de isolationisten gaan winnen. Isolationisme onder Trump was alleen een ding, omdat de rest van de NAVO liep te parasiteren op de Amerikanen en dat is met de dreiging van Rusland absoluut niet het geval meer. De Republikeinen kunnen toch nog weer pro-Oekraïne worden of de Republikeinen blijven net zo intern verdeeld als nu waardoor de Democraten de mid-terms gaan winnen.

Alexander des Burgus | 28-05-22 | 16:57

Volgens senator Rand Paul vocht Rusland een gerechtvaardigde strijd om het terugwinnen van voormalig grondgebied. Anthony Blinken corrigeerde hem, dat Oekraïne nooit van Rusland was maar van de USSR. Maar je begrijpt het sentiment bij de republikeinen, die vinden dat Poetin eigenlijk best een punt heeft. Trump sowieso, dus mocht die aan de macht komen, dan staat Europa alleen tegenover Rusland.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 18:32

@Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 18:32:
Schermen met geschiedenis om een gebied te claimen. Lastig, en altijd discutabel. Het is op enig moment wel van Keizerlijk Rusland geweest. Net als Finland. Maar het was op enig moment ook van de Gouden Horde of de Polen/Litouwers. Het is zo dat Ukraine als onafhankelijke staat heel jong is. Wat niet weg neemt dat het als nationalistische entiteit al veel langer bestaat. Denk dan bijvoorbeeld aan de balkanlanden die lange tijd onder Ottomaans regime bestonden. Eigenlijk hebben die gebieden de hele ontwikkeling van het ontstaan van landen, begonnen in de late middeleeuwen, voor een groot deel gemist. Simpelweg omdat ze altijd wel bezet waren. Enfin. Dat terzijde :-).

Lafayette | 28-05-22 | 19:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Rusland is op dit moment wel aan het winnen. Let wel. Een pyrrusoverwinning is een overwinning die zoveel inspanning kost dat ze dezelfde uitwerking heeft als een nederlaag. Anders gezegd betekent het dat soms iets een overwinning kan lijken, terwijl het eigenlijk een verlies is; een "valse" overwinning. Tenminste 30.000 manschappen dood, een veelvoud daarvan (zwaar)gewond. Het mag wat kosten deze egotrip van Poetin. Over Oekraïnse (burger)slachtoffers hoeven we het niet te hebben die lopen in de tienduizenden.

Theodorus.Goldbach | 28-05-22 | 12:27 | 2

Additionally, Kremlin officials are skeptical that Western nations can sustain their massive financial and military support to Ukraine if the war drags on. “Sooner or later, Europe will tire of helping. This is both money and arms production that they need for themselves. Closer to the fall, they’ll have to negotiate [with Russia] on gas and oil, before the cold season arrives,” one source told Meduza

Maak je geen illusies. De westerse betrokkenheid duurt slechts zo lang als nieuwe belangrijke gebeurtenissen het nieuws overnemen, zoals de mishandeling van Lil Kleines vriendin. Of de sms'jes van Rutte. Ik vraag me wel eens af, heeft Poetin niet gewoon keihard gelijk met zijn inschatting van de westerse "kracht"? Men weet hier allang niet meer wat vrijheid betekent. Ja, de vrijheid om nee te mogen zeggen tegen een prikje. Holy fuck.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:32

Worden die zwaardere lange afstandswapens nog geleverd of wordt het lot van de Oekraïne en Zelensky door het Westen overgelaten aan Poetin? En denkt het Westen dat een agressor na de Oekraïne stopt? Zie geschiedenis? Het ziet er momenteel niet goed uit....

Jan, Leiden | 28-05-22 | 12:10 | 7

Ik heb zo'n idee dat de Russen nu weer beginnen vast te lopen. Bij Lyman kunnen ze niet doorbreken en hebben ze de macht nog niet helemaal weten te consolideren en aan de weg tussen Bachmoet en Lysytsjansk lopen ze nu ook even vast.

Alexander des Burgus | 28-05-22 | 17:09

@Alexander des Burgus | 28-05-22 | 17:09:
Hopelijk lopen ze nog verder vast. Maar eigenlijk moeten ze heel Oekraïne uitgeslagen worden.

Jan, Leiden | 28-05-22 | 17:50
▼ 4 antwoorden verborgen

De oorlog gaat niet goed eindigen voor Oekraïne. Rusland draait Oekraïne de nek om. Deportatie en zuivering in filtratie kampen, daarna russische onderwijs voor wie gebleven is. Iedereen die tegen Rusland is verdwijnt. Plaatsnamen, straten worden hernoemd, het land wordt gerussificeerd. De natie Oekraïne moet vernietigd worden. Het land waagde het Poetin af te wijzen in 2014 en daarom moet het land nu verdwijnen. Kapot. Dood. Dat is nu de "Russki Mir" waar iedere ex USSR staat voor vreest. De verstikkende omhelzing door moedertje Rusland. Kom maar lieverd, ik druk je dood aan mijn borst. Jij wilde toch zelfstandig zijn? Nou dat gaat mooi niet door.

Rusland is een door en door ziek land. Doordrenkt van een misselijk mengsel van grootheidswaan, slachtofferisme en "entitlement". Om één of andere reden menen Russen aanspraak te kunnen maken op de erfenis van de USSR, hoewel dat een gelijkwaardige bond van staten was, waarbij Oekraïne evenveel rechten had als Rusland, in theorie dan. Feitelijk was een een schema waarin Rusland andere staten uitbuitte, leeg roofde en terroriseerde. Voor veel Russen echter was dit een mooie tijd, gemakshalve even Stalin en zijn misdaden vergetend. Maar hoe kan een land normaal zijn, als de ene buurman de andere verraadde aan de NKVD? Het land is ziek.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:03 | 6

Ja de laatste ontwikkelingen duiden inderdaad op die cynische waarheid. Ik vrees met je mee. Wat ik me dan altijd afvraag, Russen worden sinds hun jeugd op school onderwezen over de nazi's en hun misdaden. Zien ze dan niet zelf wat ze nu zijn geworden? Hoe schizofreen kan je zijn?

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:19

Het enge is dat de tekenen open en bloot zichtbaar zijn, Landgenoot. Ik bedoel, de Sovjetvlag wordt boven het veroverde Kherson gehesen. Zelf als je dan nog niets van Zelensky en de NPO/MSM wilt aannemen, dan nog zouden er wel meer dan een paar alarmbelletjes moeten gaan rinkelen, toch?
Maar ja...

Graaisnaaiert | 28-05-22 | 12:44

Men houdt zich liever afzijdig. Oorlog is vervelend, naar, onprettig. Mensen willen liever vermaak en berichten over BN'ers. Niemand wil eraan dat deze ellende straks ook aan onze deur klopt. In de vorm van energie wurgcontracten met Rusland, concessies qua handel, militaire en territoriale concessies. Maar zo lang als dat onze welvaart niet schaadt, zal men in Europa liever de ogen willen sluiten.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Klinkt steeds meer als Bagdad Bob, dat Oekraïne. En kan alleen nog overeind blijven als het NAVO's oorlog wordt of Amerikaans direct ingrijpen. Je kunt praten over Russische verliezen en tegenslagen maar als je de historie van Sovjet veldslagen bestudeert is het ook wel de tactiek geweest in het verleden. Allerlei dingen proberen en dan schuiven met je tactiek door voort te borduren op wat wel werkt. De tang, de keuzes voor de tegenstander blijven beperken en controleren. Onzekerheid geven over wat de volgende stap is. Kost dan wel mensenlevens maar dat is niet iets waar Russen voor terugdeinzen. De vraag is of Oekraïners anders zijn als de aantallen oplopen zoals ze nu doen.

GeenAccount | 28-05-22 | 12:02 | 1

Er is totaal geen onzekerheid: de Russen doen het enige dat binnen hun kunnen ligt, en dat is met 2000 stuks artillerie de aarde omploegen die voor hun ligt. Vervolgens lopen ze100m naar voren en beginnen ze opnieuw.
Dit werke prima in Syrie met betrekkelijk domme tegenstand die ook nog eens slecht bewapend was, maar hier moeten ze alsnog duur betalen voor iedere 100m - steeds meer westerse artillerie die tegenwicht geeft, voortdurend drones dit zorgn dat geen Rus durft te slapen, en soms een bom op z'n petje krijgt.
Deze archaische oorlogsvoering van de Russen zal nu nog even werken, maar is binnenkort voormij omdat ze moeite zullen hebben voldoende munitie aan te voeren, en omdat de soldaten letterlijk versleten zijn.

Monkey Cabbage | 28-05-22 | 12:44

Zoals indertijd de reclame zong: het houdt niet op, niet vanzelf.
Gewend als een ieder lijkt te zijn aan de massamoorden, verkrachtingen, vernietiging, martelingen en plunderingen door het Russische leger, komt de overname van grote delen van Oekraïne dag na dag, meter na meter dichterbij.

Duitsland wil geen zware wapens leveren. De VS willen wel raketwerpers leveren. Maar dan wel met raketten voor kortere afstanden. Gevolg: de wapens staan dichter bij het front en zijn kwetsbaar. Nederland levert houwitsers zonder vuurleidingsysteem.

Intussen heeft Nederland geen gasvoorraden voor de winter en staat de graanopslag leeg. Jetten is nog steeds van mening dat kolencentrales moeten sluiten. Krijgt hij zijn salaris van Poetin?

Het serieus helpen van Oekraïne was nog nooit zo belangrijk als nu.

El Rico Grande | 28-05-22 | 11:43
-weggejorist-
Leon Tosti | 28-05-22 | 11:25 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Gisteravond geneuzel in kwebbelprogramma over welke raketten naar de Oekraïne te sturen. Die met 70 of 200 km bereik. Die met 200 km bereikt kan de Russen weleens boos maken want kan hun land bereiken. Pfff, weggezapt.

Cornelis12 | 28-05-22 | 11:15 | 4

Ja nog steeds bang om Poetin boos te maken. Wat gaat hij doen? Zeker geen kernwapens op NAVO landen. Dat is zelfmoord. Mogelijk kernwapens op Oekraïne maar dat risico willen ze daar nog wel nemen. Het is of dat, of bezet worden en daarna vermoord, verkracht, gedeporteerd, beroofd. Oekraïne zal niet meer bestaan na Poetins overwinning.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 11:45

@Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 11:45: Alsof de fall-out bij de grens van Rusland ineens stopt. Wat is dat toch voor onzin angst met gebruik van kernwapens. Tegenwoordig is het lichte kernbommetje dacht ik al 100x zwaarden als die op Japan vielen en dat waren al flinke jongens.

Rotterdammert1965 | 28-05-22 | 13:16

@Rotterdammert1965 | 28-05-22 | 13:16: Het klopt inderdaad dat een heleboel mensen opgehouden zijn te snappen hoe een nucleaire uitwisseling werkt. Die zullen ongeveer dezelfde logica hanteren als jij.
Deze oorlog, is al vele malen gezegd trouwens, wordt door beide zijden (VS en Rusland) beschouwd in termen van winnen of verliezen. En geen van beiden heeft een plan voor de optie verliezen. Is dus geen optie. Geen weg uit en geen weg terug. Voor Rusland is het een existentiële strijd - maakt niet of het dat werkelijk is of niet, dat is bezijden het punt als in volkomen irrelevant - dat is hoe zij (en zij is dus heel erg beslist niet alleen Poetin) het beschouwen. Dat is wat we dus in diplomatiek-technische termen noemen een levensgevaarlijke situatie.
En hoe langer deze oorlog duurt hoe groter een kans dat ergens op enig moment een of andere grens wordt overschreden die beslissingen forceren met uiteindelijk catastrofale gevolgen. Dit soort dingen hebben een eigen dynamiek in oorlogen. Extreem moeilijk te controleren. Een nucleaire aanval van Rusland of de VS, ongeacht op welk doel dat is, kan niet worden beperkt. Het is òf niet òf het is einde bericht planeet Aarde. De adembenemend arrogante veronachtzaming van dit gevaar, omdat het begrijpelijkerwijs verdomde slecht uitkomt allemaal, helpt niet in elk geval dat lot af te wenden.

Mazzelstof | 28-05-22 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
chausson61 | 28-05-22 | 11:12 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Kan het zijn dat onze sancties niet uitrichten wat ervan verwacht werd? China koopt oa veel olie nu voor een prima prijsje, heb ik begrepen.

Happy People | 28-05-22 | 11:12 | 3

Die hele (smerige) oorlog wordt uiteindelijk door de Chinezen bepaald. Zeggen zij morgen stop ermee dan stopt het. We zijn ons eigen graf aan het graven door ook nog maar één schroefje van die gluiperds te kopen. Mijn geschiedenisleraar voorspelde het al in de jaren tachtig: 'het grootste gevaar in de toekomst zijn de Chinezen'

Cornelis12 | 28-05-22 | 11:18

Kan het zijn dat Rusland niet voor de kat zijn viool hongersnood inzet om die sancties maar beëindigd te krijgen?

BenZen | 28-05-22 | 11:20

@Cornelis12 | 28-05-22 | 11:18: Dat zei mijn geschiedenisleraar destijds ook al. Zelf dit ook altijd zo al gezien.

Rotterdammert1965 | 28-05-22 | 13:18

Hou nog maar een slag om de arm met die oorlog. Is nog niet bekeken.

Schwanzeleber | 28-05-22 | 11:09
-weggejorist-
GeenKakWelPauillac | 28-05-22 | 10:50 | 3

Poetin heeft het goed gezien. De westerse eenheid verbrokkeld. Duitsland en Frankrijk schuifelen met de voeten. Amerikanen "overwegen" zwaardere wapens. Ondertussen verdient Rusland zwaar aan de gestegen energieprijzen. Aan graan. En er is een 10 tegen 1 overmacht in artillerie. Er wordt nu ook openlijk gemord in het Oekraïense leger over gebrek aan steun communicatie, munitie, leiding. Het concentreren van een enorme overmacht op een kleiner gebied blijkt de goede strategie te zijn. Helemaal omdat Poetin geen moer geeft om eigen doden.

Dit gaat niet de goede kant op en mijn vermoeden is dat dit mogelijk expres wordt toegelaten door het westen, om Rusland de hele Donbass te laten innemen. Zodat Poetin de overwinning kan uitroepen en mogelijk een einde maakt aan de oorlog. Ik denk valse hoop, want Odessa staat nog op het menu. Maar er wordt duidelijk een tactisch spel gespeeld door sommige Europese landen. Scholz spant de kroon. Chamberlain all over.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 10:47 | 10

Ja, maar nog steeds denken Macron en Scholz dat Poetin moet blijven, na territoriale concessies. Orban steekt zoals gewoonlijk een spaak in het wiel. De eenheid is ver te zoeken en Poetin verdient 1 miljard per dag aan olie en gas. De sancties zijn niets waard, zoals al verwacht. Poetin wint, omdat het westen verdeeld raakt. Ook dat heeft hij goed voorspeld.

Op de lange termijn echter is het de vraag. Europa gaat van het gas en de olie af, raakt onafhankelijk, de olieprijzen dalen weer, Rusland raakt in zwaarder weer, de NAVO is zeer veel sterker en geen normaal denkend mens zal Poetin ooit nog vertrouwen. Een pact met China betekent voor Rusland een tweederangs plaats. Op lange termijn loopt dit slecht af voor Rusland. Maar goed, dan is Poetin al dood. Ooit wordt het beter maar op de korte termijn loopt dit verhaal slecht af.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 11:52

Exact. er wordt over van alles gepraat maar er wordt weinig concreet gedaan.

appeltjesgroeneweide | 28-05-22 | 12:10

@litebyte | 28-05-22 | 11:26:
Maar waar baseer je dat op, dat deze oorlog over vrijheid in Europa gaat? Ik zie echt helemaal niets wat er op wijst dat Poetin Europa wil aanvallen. Daar heeft hij toch ook geen militaire macht voor. Conventioneel onvoldoende, nucleair wel, maar dat zal geen oorlog zijn maar een over en weer totale vernietiging.

Nuuk | 28-05-22 | 12:39
▼ 7 antwoorden verborgen

30.000 is natuurlijk een geweldig 'mooi' getal, maar aan doden (zeker Russische) heb je niets - want Ukrainiers moeten ze ook nog opruimen omdat Rusland ze niet terug wil. Een een dode is... zand erover en verdwenen.

Maar het percentage zwaar verbranden, blijvend kreupelen, totaal mentaal afgebrokenen kan niet hoog genoeg zijn om deze bezettingsoorlog mede te doen stoppen. Althans als ze de Russsiche straten ermee gaan vullen en in het moedertje Rusland je er letterlijk niet mee omheen kan.

litebyte | 28-05-22 | 10:46 | 2
-weggejorist en opgerot-
GeenKakWelPauillac | 28-05-22 | 10:52
-weggejorist en opgerot-
LekkereWijnen | 28-05-22 | 15:21

Een oorlog win je niet met hoop, mooie woorden, gelikte propaganda en net genoeg wapens om niet compleet over je heen te laten lopen.
Als het westen werkelijk iets wilde betekenen voor Oekraïne dan zijn ze inmiddels te laat.
Ze willen niet, kunnen niet of durven niet.
Gevolg is dat er nu een gruwelijke gehaktmolen aan het draaien is die pas stopt als deze vastloopt of als de brandstof op is.
Voorlopig komen er alleen maar nog zwaardere wapens naar het slagveld. USA stuurt zware MLRS, Rusland de TOS2. Nog meer verwoestingen en massa’s doden in het vooruitzicht en het westen kijkt toe maar grijpt niet zelf in.
Hoe lang trekt Oekraïne dit moreel nog vraag ik me af?

Eppo | 28-05-22 | 10:46 | 12

@Aristotalloss | 28-05-22 | 11:00: en se toezegging dat de EU niet naar het oosten verder zou uitbreiden?
De VS wilde vanuit cuba ook geen nucleaire dreiging aan de grens, moet Rusland dat wel accepteren dan?
Daar heeft hij ook vaak genoeg voor gewaarschuwd.
En die staatsgreep van 2014 gesteund door de EU bobo's (van baarle, Verhofstadt, ..) bent u ook even vergeten.
Niet dat dat het geweld en vernietiging goed praat, maar wel lekker kortzichtig alle schuld bij Rusland te leggen.

boerk | 28-05-22 | 11:39

@boerk | 28-05-22 | 11:39: Als Poetin van Rusland gewoon een normale democratie zou maken heeft niemand een probleem met Rusland.
Poetin is geen patriot! Poetin besteelt en onderdrukt de Russische bevolking.
Moeten we met zo'n criminele kliek normale relaties aangaan? Poetin ziet overal vijanden omdat hij met z'n criminele gedrag die zelf creëert!

Aristotalloss | 28-05-22 | 12:15

Weet je, die toezegging. Een mondeling gedane uitspraak van één Amerikaanse minister tegen de toenmalige baas van Rusland. Nooit op papier gezet, nooit ondertekend, vooral in de context van Duitse eenwording. Dertig jaar geleden. En uitgerekend dàt wordt telkens weer van stal gehaald als het Grote Moment van onrecht voor Rusland?

Vergeet Tjetjenie, vergeet Georgië, vergeet de aanvallen op Estland datzelfde jaar nog. Vergeet de Krim, Donbass, vergeet alle getekende akkoorden. Nee, die ene mondelinge toezegging, dààr draait alles om volgens de Russen. Het is totale lulkoek, gebaseerd op een giftige vorm van slachofferisme en revanchisme, aangewakkerd door tien jaar vileine propaganda.

Beste_Landgenoten | 28-05-22 | 12:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Dit bloedvergieten moet stoppen. Die twee provincies moeten zelfstandig worden. En daarna vrede. Dat hebben we met Joegoslavië ook gedaan. In vijven gesplitst. Lijkt me beter voor iedereen.

ceesreis | 28-05-22 | 10:32 | 6

@Hangtietsmurfin | 28-05-22 | 10:42: Exact. Putler 'de slimme' heeft door zijn dreigementen exact aangegeven wat het westen allang weet - je moet deze labiele niet al te slimme hitler-adapt met een Tsar-complex nu keihard aanpakken. Elke succes zal worden gebruikt om het te herhalen.

Donbas 'verovering' door de Russen zal worden verkocht als succes.

litebyte | 28-05-22 | 10:55

Cees kan het niet mee aanzien en dat begrijp ik, maar dan moet je juist niet toegeven, je overgeven, op je rug gaan liggen.

Klunhel | 28-05-22 | 11:41

Het gaat niet alleen om die twee provincies. Poetin wilt of heel Oekraïne in stukjes geknipt hebben of Zelensky omleggen en Janoekovitsj terug op de troon. Niks minder dan dat.

Alexander des Burgus | 28-05-22 | 17:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is wachten op een escalatie als de vs die zogenaamde ‘super wapens’ gaat leveren.
Hoe ver wil je gaan zonder het ‘inmenging’ te noemen, zonder te stellen dat je eigenlijk ook ( indirect) meevecht?

laurentius | 28-05-22 | 10:25 | 7

Proxy-oorlogen zijn niet nieuw. Ook Rusland heeft er veel ervaring mee.

Komjehiervaker | 28-05-22 | 10:42

Ik verbaas me er echt over hoeveel mensen wel niet uit angst reageren en het liefst de hele wereld zonder slag of stoot aan Poetin zouden willen overdragen. Zodat de hele wereldbevolking voor eeuwig slaaf van de Russen is...
Echt onvoorstelbaar!

Aristotalloss | 28-05-22 | 10:45

@Aristotalloss | 28-05-22 | 10:45: mij ook, wel angsthazen en ook omwille van hun eigen portemonnee, misschien wel juist vanwege de portemonnee want alles is duurder geworden

Klunhel | 28-05-22 | 11:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaan we nog iets merken van de oorlog in de supermarkt? De koffie was in de aanbieding.

thanseeuwen | 28-05-22 | 10:24 | 7

Buy the dip.

Reebensteeltje | 28-05-22 | 10:46

@Aristotalloss | 28-05-22 | 10:41:
Verstandig. We hebben niet op alles invloed maar datgene waar we wel invloed op hebben kun je dan ook maar beter wel voor elkaar hebben. Prioriteiten stellen dus, we hebben aan covid gezien en we zien nu ook weer hoe snel het radarwerkje in elkaar kan storten.

Graaisnaaiert | 28-05-22 | 11:51

Wat nu gebeurd in de supermarkt is dat heel veel niet verkocht wordt
En dus weg gegeven wordt
Vooral brood en heel veel vlees
Supermarkten zullen dit ook wel voelen lijkt me

Therrie | 28-05-22 | 16:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch weer 'fijn' te lezen over al die 'pro-actieve' (duurbetaalde) organisaties;
nos.nl/liveblog/2430496-10-000-russis...

"De Europese samenwerking van politiediensten Europol vreest dat wapens die aan Oekraïne zijn geleverd in verkeerde handen kunnen vallen. Als voorbeeld haalt Europol de wapenleveringen aan de Balkan aan ten tijde van de oorlog daar"".

Nou,

Gelukkig dan maar dat men in ieder geval daar de geschiedenis (nog) kent.
Politie gaat het nog gezellig krijgen met die Mocro-maffia straks.

"Volgens Europol-chef Catherine De Bolle gebruiken criminele bendes deze wapens nog steeds. Dat zegt ze in gesprek met Die Welle am Sonntag. De politiedienst gaat daarom een internationale eenheid opzetten die de verspreiding van oorlogswapens moet tegengaan, want "ooit is de oorlog voorbij", zegt De Bolle".

'Gaat opzetten'..

Oké. Dus de oorlog is inmiddels ruim drie maanden bezig en nu gaat men 'iets opzetten'. Hoe lang duurt zo iets nou? Dus voordat mensen in dit soort logge organisaties én-de-regering(!) met kennis uit het verleden wakker worden en de neuzen eindelijk dezelfde kant op gaan staan?

"Verder moet er ook gekeken worden naar hoe terroristen en extremisten zich bewegen tussen de Europese Unie en Oekraïne. Volgens De Bolle is de situatie nu erg veranderlijk en onoverzichtelijk".

Gossie,
Waar kennen we dat ook alweer van?

Wie zei ook alweer dat de voorspelling dat terroristen via de massa-exodus richting Griekenland binnen zouden komen 'hysterie' was?

Interessant dus te lezen dat ook hier men pas na drie maanden gaat nadenken over die mogelijkheid en er nu 'naar gekeken' gaat worden.

En als jullie dan toch bezig zijn met 'kijken'; hoe staat het met die illegale migranten aan de Pools(/Litouws)-Belarussische grens? Of zitten die inmiddels al in Nederland, en poogt de Nederlandse regering hen op slinkse wijze - wellicht binnenkort onder dwang - in de opvangplekken die voor Oekraïners bestemd zijn te moffelen?

De Oekraïne-oorlog is schaken op meerdere borden.

Jammer alleen dat 'wij' iets te weinig échte (internationaal) Grootmeesters hebben om dit allemaal bij te houden.

Kompromat | 28-05-22 | 10:21 | 4

Maar goed dat jij zo'n grootmeester bent die natuurlijk allang een actiegroep heeft opgezet. En wat stel je voor, geen wapens leveren, zodat daarna Georgië, Moldavië en de rest van de Oekraïne aan de beurt zijn om verkracht en vermoord te worden?

Kane | 28-05-22 | 10:40

@Kane | 28-05-22 | 10:40:
Ik heb zoveel voorstellen en ideeën. Moet u maar eens vaker mijn tegels lezen (iets wat u klaarblijkelijk nóóit doet, want anders zou u zo'n door uzelf aan mij toegeschreven voorstel nooit hebben opgeschreven).

Zelf ben ik voor de Oekraïners maximaal te bewapenen (uiteraard geen krankzinnige bewapeningen, zoals kernwapens), Rusland kapot te sanctioneren (voor zover realistisch mogelijk is) én isoleren en onze (economische) afhankelijkheid van Rusland (en uiteindelijk ook China, vooral m.b.t. technologie) tot nul te reduceren.

En ons voorbereiden op een nieuwe Koude Oorlog. Want dat is waar we met Rusland, en vooral China, heengaan.

Onze politiek is te soft. Autocraten zoals Poetin en XI respecteren alleen 'botte' kracht. Wanneer je je tanden niet laat zien walsen ze over je heen.

In 2008 was ik daarom één van de weinigen (in Nederland) die John McCain als president van de VS wilde hebben, i.p.v. Obama.

Waarschijnlijk had McCain Poetin wél effectief aangepakt in zijn vier jaren als president.

We zullen het helaas nooit weten.

Kompromat | 28-05-22 | 10:52
▼ 1 antwoord verborgen

"... zal wat lager liggen" Ik denk een stuk lager, maar zowel Rusland als Oekraïne moeten het wel flink van propaganda hebben in deze oorlog.

Super Grover | 28-05-22 | 10:15

De Russen zijn dus bijna op als ik het zo lees. There are no russians in mariopol hoor ik ze straks op het nieuws verkondigen.

peterdh | 28-05-22 | 10:10

Volgens mij heeft Poetin Machiavelli niet gelezen.

robvanderLaak | 28-05-22 | 10:06 | 2

Denk dat hij het zelf had kunnen schrijven.

Ichneumonidae | 28-05-22 | 10:23

Volgens mij heb je Machiavelli niet gelezen.

robvanderLaak | 28-05-22 | 10:28

Nu dreigt er in het Midden Oosten en Afrika een hongersnood te ontstaan, omdat het bestelde graan niet geleverd kan worden en door de Russen is toe geëigend.
Maar vanuit Afrika en het Midden Oosten hoor je ze niet, of krijgen we het niet mee? Ook China die grote belangen heeft gekocht in Afrika heeft verantwoordelijkheid tegenover die mensen, die hoor je ook niet, of krijgen we het niet te horen?
Waarom moet het Westen toch steeds voor iedereen in bres springen, terwijl de dankbaarheid er niet vanaf spat. Laat anderen nu ook eens hun punt maken tegen het Russische regime en Oekraïne steunen.

bananabanana | 28-05-22 | 09:57 | 8

Hier een Wikipedia pagina over 'International wheat production statistics'. Met linksboven in de hoek een mooi kaartje.
en.wikipedia.org/wiki/International_w...
In percentage: totaal prod. 760.9 gedeeld door 100 is 7,6. Oekraïne produceert 24.9ton. In percentage dus 24,9 gedeeld door 7,6 = 3,28%.

Aristotalloss | 28-05-22 | 10:22

@Aristotalloss | 28-05-22 | 10:22: Totaalproductie van 760,9 is dus maal 1 miljoen ton. (En 24.9 staat dus voor 24,9 miljoen ton.)

Aristotalloss | 28-05-22 | 10:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Die oorlog in Oekraïne heeft invloed op de meest onverwachte dingen, zo is hier al weken geen potje mosterd meer te koop, ook sprak ik iemand van een schiet vereniging die z'n eigen munitie maakt, slaghoedjes zijn nu vier á vijf keer zo duur als voor die oorlog, als ze sowieso al verkrijgbaar zijn.

zwellevertje | 28-05-22 | 09:54 | 8

Hier in zuid Spanje, al maanden geen kebabsaus maar te krijgen, help!

rifraf | 28-05-22 | 10:14

Dus wat doe je dan? je kijkt wat relatief duur is in de winkel en wat je heel makkelijk zelf in de tuin of in een bak op je balkon/dak kunt verbouwen. En je gaat je strategische voorraad op orde brengen wbt houdbaar spul.
Klagen is zo makkelijk maar in tegenstelling tot het weer kunnen we hier wel wat tegen doen.
Mijn hemel, het is geen 1923 hoor, wbt inflatie, het is ook geen hongerwinter. Het is ook geen 5 jaar je bek houden want je weet niet wie je erbij lapt ( of zelfs 50 jaar, zoals destijd in de DDR ). Zoals een maat van me laatst al verzuchtte; "weet je Graai, ze raken bij mij thuis al in paniek als er even geen wifi is."
Stelletje verwende rubbertegelaars.

Graaisnaaiert | 28-05-22 | 10:27

@aardv@rk | 28-05-22 | 10:10: in Rotterdam West kan je gewoon op straat reloaden. Het materiaal ligt er gewoon.

Mokum Kosher | 28-05-22 | 10:30
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Denkraamlapper | 28-05-22 | 09:40 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

De rest van de wereld wordt gereedgemaakt voor het bestrijden van een mondiale humanitaire ramp, dus Nato de zwarte zee op en Odessa vrije doorgang geven. Één foutje van de Rusjes en hun 20 Zwarte Zee bootjes zijn verdwenen. Dan kantelt de boel definitief. Zo .... koffie met een tompouce.

P. Breidel | 28-05-22 | 09:39 | 4

oh? zijn die nog te koop? Graan en zo?

nobodiesunmighty | 28-05-22 | 10:30

@Aristotalloss | 28-05-22 | 10:02: ja heerlijk deze fantasie. Hopelijk binnenkort werkelijkheid. Naar de haaien met die Russische ratten.

SpinozaKoerbagh | 28-05-22 | 10:30
▼ 1 antwoord verborgen

Kleine analyse van een voormalig dienstplichtige die niet veel verstand heeft van oorlogsvoering:
-Rusland slaagt er vrijwel zeker in de oblasten Donetsk en Loegansk te veroveren. Om troepenaanvoer uit de rest van Oekraïne te voorkomen worden steden elders in het land eveneens doorlopend bestookt.
-Rusland bezet een bijzonder klein deel van Oekraïne. Hier zal een guerilla-oorlog de volgende stap zijn die de aanwezigheid van veel Russische manschappen vergt en tal van dode Russen op zal leveren. Tegen guerilla warfare in geheel Oekraïne is Rusland al helemaal niet opgewassen.
-De zachte heelmeesters NAVO en EU sturen mondjesmaat wapens. Genoeg om even stand te houden maar veel te weinig om Rusland in de strijd een slag van betekenis toe te brengen. Ze bemoeien zich (zijdelings) wel met de oorlog maar niet met de uitkomst ervan.
-Na het inlijven van Donetsk en Donbass (en hopelijk relatieve vrede in de rest van Oekraïne) zal het volgende aandachtspunt zijn: waar zijn de gevangengenomen Oekraïnse soldaten/burgers die 'voor hun eigen veiligheid' naar Russisch grondgebied zijn gedeporteerd?

goedverstaander | 28-05-22 | 09:37 | 4

@Atlantis-95 | 28-05-22 | 09:48: T.a.v. uw hypothese:
Het zou zo kunnen zijn dat de Westerse landen ook niet te veel willen helpen zodat ze de Kleine Beer niet te hard tegen het hoofd stoten. Genoeg om in gesprek te blijven maar te weinig om van echte invloed te zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en dat zien we volgens mij voor onze eigen ogen gebeuren.

goedverstaander | 28-05-22 | 09:55

@goedverstaander | 28-05-22 | 09:55: dat is het grote gevaar. En als er na 3 jaar een Trump in de VS wordt herkozen en/of China ook de kanonnen laat spreken dan moeten we het misschien écht zelf gaan oplossen. Succes dan met Scholz, Macron, Rutte. Het kabinet wil pas over 2 jaar de 2% NAVO norm gaan halen. Beschamend en gevaarlijk.

SpinozaKoerbagh | 28-05-22 | 10:34

@goedverstaander | 28-05-22 | 09:55: Gewoon onderstaande C&P met bron van internet. En dat geldt mogelijk voor meerdere typen wapens. Het is ook niet dat wapen eeuwig in de opslag kan staan. Want dan werken de batterijen niet meer OF het apparaat zelf is niet meer gegarandeerd.

"Want net als andere industrietakken, kampen de wapenfabrikanten door de pandemie met logistieke problemen, evenals tekorten aan materialen en personeel. Hierdoor zal het jaren duren voor de VS hun voorraad Javelins en Stingers weer hebben aangevuld. Zo moest topman Greg Hayes van Raytheon, fabrikant van beide raketten, vorige maand erkennen dat er dit jaar maar een kleine hoeveelheid Stingers gemaakt kan worden.

Het bedrijf blijkt veel te weinig onderdelen en materialen te hebben om de Amerikaanse Stinger-voorraad weer aan te vullen. De productie van de luchtdoelraket stond al op een laag pitje omdat de VS achttien jaar terug voor het laatst een order hadden geplaatst. De sancties tegen Rusland spelen Raytheon en defensiereus Lockheed Martin, medefabrikant van de Javelin, ook parten."

bron: www.demorgen.be/nieuws/grote-wapenlev...

Atlantis-95 | 28-05-22 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb een 'onderbuikgevoel' dat als Rusland de graanexport echt afsluit het Westen toch iets gaat doen (vloot er heen?). Want sancties en hogere brandstofprijzen is 1 ding maar een hongerige bevolking wil geen enkel land.

Risingson | 28-05-22 | 09:34 | 11

@peterdh | 28-05-22 | 10:16: Ja dankzij de linkse deuglobby. Een grote hoax, denk ik, die stikstofonzin (in tegenstelling tot CO2). En ondertussen met onteigening van boeren de voedselvoorziening in gevaar brengen.

SpinozaKoerbagh | 28-05-22 | 10:36

"maar een hongerige bevolking wil geen enkel land.''

Nee, maar hier in de EU zal niemand honger lijden door tekorten. De honger zal toeslaan - doet het waarschijnlijk al - in grote delen van Afrika, waar men veel meer afhankelijk is van het Oekraïense graan dan in de EU.

Hier ga je straks alleen maar wat meer betalen - doen we nu al trouwens - net als voor de zonnebloemolie en de energie. Geheel conform de economische wet van vraag en aanbod, en het aanbod is nu gekrompen.

Dr_Johnson | 28-05-22 | 10:44

@be_careful | 28-05-22 | 10:02: Bakkers zijn niet de enige die graan gebruiken , dan maak je er Muesli of Brinta van ;) Zolang een Biobrood net over de grens in de Duitse Kaufland super nog 1 euro 11 doet in de aanbieding en bio havermout 99 ct/pond heb ik zo mijn bedenkingen bij al dat paniek zaaien hier, we konden hier wel eens ordinair genaaid worden onder het mom van de graanprijs.

Smoelensmid | 28-05-22 | 10:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Russen zijn toch goed in schaken?

Leptob | 28-05-22 | 09:33 | 1
-weggejorist-
Denkraamlapper | 28-05-22 | 09:42

“Wij krijgen nog alles terug. Met procenten.” — president Zelensky.
Zo is dat!

wezen | 28-05-22 | 09:22 | 2

Wij krijgen alles terug. Met rente - minister Jan Kees de Jager.
Vergeet het maar!

NLgaatnaardeklote | 28-05-22 | 09:31

Om even het getal 30000 in een perspectief te plaatsen , Nederland heeft 40000 militairen , bron CIA factbook: Military and security service personnel strengths the Royal Netherlands Armed Forces have approximately 40,000 active duty personnel (20,000 Army; 7,500 Navy; 6,500 Air Force; 6,000 Constabulary) (2021)note - the Navy includes about 2,300 marines

Schilder58 | 28-05-22 | 09:11 | 7

30.000 is natuurlijk veel te laag (en niet te hoog). Achter de linies gaan nog zovelen dood door gebrekkige zorg.

AntiZanicz | 28-05-22 | 09:59

Soort “300” hier

Behangdelul | 28-05-22 | 09:59

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel er effectief ook echt inzetbaar zijn en niet alleen maar achter een bureau zitten. Ik vrees echter het ergste.

Ruikbaard | 28-05-22 | 10:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Honderd, honderd, honderd!

Komjehiervaker | 28-05-22 | 09:11

Goedemorgen.

Gisteren was er bij Nieuwsuur een interview met Zelensky. Zijn er reaguurders die dat hebben gezien?

Wat vonden jullie van het interview?

Wat vonden jullie van de reactie van Zelensky, toen de interviewer hem iets vroeg over de corruptie in het land?

gaffelbaard | 28-05-22 | 09:09 | 28

@drs. Levi Samsonov | 28-05-22 | 10:00:
"willen we dat erbij?"

Waarom niet? Ze kunnen erbij, als ze aan de toetredingsvoorwaarden voldoen. Om precies die reden is ook Turkije nog steeds geen lid van de EU. Roemenië is trouwens al lang EU-lid, maar dat lidmaatschap ging, omdat het niet aan de voorwaarden voldeed, pas later in (2007).

Voor lezers die meer willen weten over de voorwaarden voor EU-toetreding zijn, zoek op 'Kopenhagen criteria'.

Door sociale verplichtingen nu zal ik op andere reacties later reageren.

gaffelbaard | 28-05-22 | 10:44

@Graaisnaaiert | 28-05-22 | 10:15: Moest wel lachen om 'bonbonbakker' haha. Het was hoe je het ook wendt of keert wel 'onze Choco-oligarch' nietwaar, ook bij hem liepen de Westerse leiders de deur plat, om hem neer te zetten als een grote democraat die met allerlei Amerikanen en Georgiers op belangrijke posten een einde maakte aan eindeloze corruptie.

Ik ben idd met je eens dat Rusland een gevaar is voor de stabiliteit in onze regio. Maar daarmee lijkt het me nog steeds geen goed idee een wat kleinere, minder gevaarlijke boevenrepubliek van 40 miljoen mensen de EU in te loodsen. Nog buiten de eindeloze corruptie, de armoede en de gebrekkige democratie en rechtstaat in Oekraine... Denk ook eens in wat daar aan EU-subsidies heen zullen gaan, hoe zij staan in allerlei sociale kwesties (denk aan de andere Oost-Europese lidstaten) en hoeveel Oekraieners zich elders in de EU gaan vestigen. Het is nog een stuk armer dan Polen...

Maar Oekraine als NAVO-lidstaat of neutrale buffer voor zowel Rusland als de NAVO vind ik geen slecht idee.

drs. Levi Samsonov | 28-05-22 | 11:51

@drs. Levi Samsonov | 28-05-22 | 11:51: misschien iets minder uitsluitend focussen op wat "we" er als EU "in stoppen" (na deze oorlog -die door sommigen nog steeds een "conflict" genoemd wordt- zal Europa sowieso helpen bij de wederopbouw dus geld zijn we ook kwijt als Oekraïne geen EU lid wordt) maar ook eens focussen op wat we er op termijn uit kunnen halen/mee kunnen winnen. Oekraïne schijnt bijvoorbeeld nogal wat grondstoffen te hebben. Daar komt bij dat ik geen enkele reden zie om Oekraïne, mits het aan de voorwaarden voldoet, het EU lidmaatschap te onthouden, ook geo politiek zie ik alleen voordelen.

BenZen | 28-05-22 | 15:11
▼ 25 antwoorden verborgen

Is Rusland al failliet?
Ze hadden vrijdag toch een deadline?

Kaas de Vies | 28-05-22 | 09:09 | 4
-weggejorist-
MarioKab | 28-05-22 | 09:34

Denk meer dat west-Europa failliet gaat door de sancties tegen Rusland. Voorall doorrgaann

P47Thunderbolt | 28-05-22 | 09:56

@gaffelbaard | 28-05-22 | 09:16: ja, die sancties doen Rusland goed. Zó goed dat ze een hongersnood inzetten om het westen te dwingen die sancties op te heffen. De roebel koerst goed. Jammer dat ze er niets mee kunnen kopen.

BenZen | 28-05-22 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

Uiteindelijk hebben de Russen de overhand, maar het is zo marginaal dat bij de geringste militaire ondersteuning vanuit andere landen Rusland wordt verslagen.

Rusland is danwel sterker dan Ukraine. Het is geen partij voor de Navo. Het mag van geluk spreken dat wij nog steeds aan de zijlijn blijven toekijken.

Kareldetweede | 28-05-22 | 09:09 | 6

@Atlantis-95 | 28-05-22 | 09:53: Geen enkele tank zonder pantserinfanterie is geschikt tegen een ingegraven tegenstander met modern Anti-Tank materieel.

AntiZanicz | 28-05-22 | 10:03

@AntiZanicz | 28-05-22 | 10:02: Helemaal mee eens. Op een low level wijze de russen het leven compleet zuur maken en beschuldigingen van inmenging glashard ontkennen. Het risico op escalatie is natuurlijk aanwezig, als dat gebeurt escaleren we natuurlijk mee.

De_fluitlokker | 28-05-22 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Die statistieken passen wel in het patroon dat Rusland aan de winnende hand is.

UpdateAvailable | 28-05-22 | 09:07 | 4

@John McClane | 28-05-22 | 09:16: een kapot land zonder inwoners lijkt op het moment realistischer.

Hadena | 28-05-22 | 09:19

Tegen een burger guerrillabeweging ga je nooit winnen..

Wijze uit het Oosten | 28-05-22 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Er kantelt iets.

Duwbak_Linda | 28-05-22 | 09:06 | 7

@Duwbak_Linda | 28-05-22 | 09:25: ik denk dat de Oekrainers in een soort Vietnamstand gaan zitten; overal en nergens sabotage, hit&run acties, elke dag wat bezetters om leggen, langeafstandsraketten. Rusland kan het land wat ze nu hebben niet echt controleren. En de wapenbevoorrading voor Oekraine uit het westen is bijna 'oneindig' (als de politieke wil zo blijft)

Risingson | 28-05-22 | 09:32

@Risingson | 28-05-22 | 09:32: Dat spelletje kan Rusland ook gaan spelen. Iedere dag wat raketten hier, bommetje daar, beetje dreigen.

Duwbak_Linda | 28-05-22 | 09:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Goedemorgen allemaal!

tis_wat | 28-05-22 | 09:03 | 5

Hoi hoi

Klunhel | 28-05-22 | 09:18

Ja! Sláva Ukrayíni!

Aristotalloss | 28-05-22 | 09:51

Frags Out !

Tobi | 28-05-22 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland