Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Na mislukte Poolse poging wil ook NAVO-lid Slowakije hun MiG-29s naar Oekraïne sturen

Opmerkelijke ontwikkeling aan het Oostfront

De kwestie-kisten op ONS Gilze-Rijen (2014)

Want waar de Poolse poging om al hun 28 MiG-29's soort-van-gratis in te ruilen voor nieuwe F16's door hun MiG-vloot aan Oekraïne te doneren stuk liep op een persoonlijke veto van Biden, probeert Slowakije hetzelfde trucje nu opnieuw. De Slowaakse luchtmacht telt 10 actieve MiG-29's. Hun nieuwe F16's waren al besteld en zouden ze sowieso in 2024 krijgen, maar ze pogen hiermee een snellere route. Politico.eu schrijft

"Slovakia is in talks with allies about an arrangement that could allow Bratislava to send fighter jets to Ukraine, Prime Minister Eduard Heger said on Monday. (...) He said Slovakia is “in a very intensive discussion with our partners” about who would protect the country’s airspace. “After that,” he added, “we can consider speaking about this equipment in regard with Ukraine as well.” Asked if this meant Slovakia might be able to transfer some planes to Ukraine if it gets certain guarantees from Western partners, he replied: “This is what we talk about. Yeah.”"

Bijzonder allemaal. Want behalve dat het in dit geval 18 MiGs minder betreft dan tijdens de Poolse kwestie, is het principe identiek: een NAVO-lid levert onbemande MiG-29's aan Oekraïne. Als Biden consistent is, vetoot hij ook dit plan.

Komt een hoop bij kijken

Het zou je baan maar zijn he

Levering Duitse Leopard-tanks aanstaande?

Social

Reaguursels

Inloggen

Goud en zilver exploderen. Kan je straks een kilo aardappels kopen voor je gouwe tientje. Het zijn mooie tijden. *Ow-ers: succes!

Weethetallemaalniet | 13-04-22 | 07:52

Ieder land schenkt z'n oude meuk aan Oekraine, zodat ze nieuwe kunnen kopen. En oude westerse meuk blijkt het prima te doenntegen het russische materiaal.

zeeman73 | 13-04-22 | 07:39

Dat Russische spul is gewoon bagger. De doctrine was wel heel veel van die bagger onder het motto: "if you throw enough shit at the wall, at one point some of it will stick". Maar intussen hebben manpads en at infantrie daar al aardig mee afgerekend.

Lafayette | 13-04-22 | 02:41

Ik ben voor vrede. Voor de Ukrainers, tegen oorlog.

keetla | 13-04-22 | 01:51 | 1

Dat ja. Maar totdat de Russen verslagen zijn, nog ff doorvechten.

Het brein erachter | 13-04-22 | 06:51

Die Poetin oogt niet goed. Hij wankelt letterlijk. Is er dan echt geen Rus met invloed die hem een zetje kan geven?

Het zal niet de eerste keer zijn dat een machtige Rus op zijn eigen zwaard valt, van alles de schuld krijgt. Maar ja, wat krijg je ervoor terug?

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 23:51 | 3
-weggejorist-
Barmann | 12-04-22 | 23:57

Hoop doet leven maar als zelfs de slager van Syrië zich als een schoothondje presenteert bij de medaille uitreiking enkele jaren geleden...

20 jaar leider zijn van een schurkenstaat, dan kom je van goede huize cynisch gezegd.

Hoe kan ik dit monster ooit verdedigd hebben terwijl hij al 15 jaar dood en verderf zaait, sorry.

Wattman | 13-04-22 | 01:08

@Wattman | 13-04-22 | 01:08:

Maar goed, Mutti Merkel was er ook bij al die tijd.

Zij was leider van het machtigste land van de EU en liet het in al haar wijsheid ook gewoon gebeuren.

Wattman | 13-04-22 | 01:20

Mense, mense, LEO’s 1 van de Rheinmetal schroothoop naar UKR. Nou nou wat een daad!

Repliek_in_stijl | 12-04-22 | 23:28 | 4

Reken maar dat je een hoop lol kunt hebben van een Leo1. Er staat wel meer spul stof te vangen.

Frau Merkel | 12-04-22 | 23:44

@Frau Merkel | 12-04-22 | 23:44:

Over stofhappen gesproken. Ik ben toch wel heel erg benieuwd waar al die M109 Howitzers met ondersteunend materiaal naar toe gingen die in Polen zijn gesignaleerd. Er staan er volgens mij honderden in opslag in o.a. Duitsland dus als je die weer aan de praat kan krijgen en in de Donbas kan je best wel behoorlijk wat schade aanrichten bij de Russen.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 00:04

88/2 .. vond ze in die tijd toch net wat spannender als de M109

Haloef | 13-04-22 | 00:13
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is de video speler van geenstijl toch volkomen kut. Werkt 9 van de 10 keer niet. Doe hier wat aan

WatZalIkErvanZeggen | 12-04-22 | 23:22 | 5

Bij mij ook altijd. Ik probeer het niet eens meer want daarna werkt vaak de browser ook niet meer (problemen met berichten plaatsten) of hij begint ineens een half uur later toch af te spelen

sLinksAmsterdam | 13-04-22 | 00:57
-weggejorist-
Het brein erachter | 13-04-22 | 06:57
-weggejorist-
Harrie Nak | 13-04-22 | 06:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat als Polen Ukraine de oorlog verklaart en Ukraine binnenvalt. Na één dag van keihard thee drinken geeft Ukraine zich over aan Polen. Wat zouden de Russen dan doen?

Mokum Kosher | 12-04-22 | 23:12 | 3

In welke politieke arena bent u de weg kwijtgeraakt?

Repliek_in_stijl | 12-04-22 | 23:30

Oekraïne kan zich direct overgeven en zich aansluiten bij Polen. Waarna Poetin 3 dagen de tijd krijgt om al zijn troepen uit o.a. Donbas, Kharkiv, de Krim terug te trekken of anders wordt artikel 5 geactiveerd. Maar dan kan je eigenlijk ook gewoon Oekraïne gisteren NAVO lid maken en hetzelfde zeggen. Het probleem met dit alles is dat tot op heden er maar weinig landen zijn die zin hebben om te vechten in Oekraïne.

Ik denk echter niet dat we er aan ontkomen. Het komt niet zoveel in het nieuws maar de NAVO troepenopbouw in het oosten gaat gestaag door.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 23:34

teveel Risk gespeeld?

habemuspapam | 13-04-22 | 05:40

Vraag is wanneer Poetin bij welke soort wapenlevering van welk land het gaat zien als een inmenging van dat land in d'r oorlog en dan misschien dat land de oorlog verklaart en daarmee zelfs heel Europa de oorlog intrekt? Best link wel.

Jan, Leiden | 12-04-22 | 22:48 | 9

@Kanvanalleszijn | 12-04-22 | 23:13:

Omdat die vliegtuigen vanuit Duitsland, Slowakije, Polen naar Oekraïne gevlogen moeten worden. Het Pentagon heeft ingeschat dat dit door Poetin gezien kan worden als een escalatie en directe betrokkenheid van de NAVO. Hoe moeten zij immers weten dat het Oekrainse piloten zijn en geen NAVO piloten. Ergens onzin maar we zijn inmiddels alweer een flink aantal weken en gruwelijkheden verder denk dat men er nu niet meer om maalt. Het kan maar op twee manieren eindigen. Een vreselijke nederlaag voor Poetin of de totale vernietiging van Oekraïne.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 23:27

@Alexander des Burgus | 13-04-22 | 07:22:

Oekraïne heeft een ander type spoor. Dus dat is al een helse klus met een tank maar met een MiG zie ik ze dat helemaal niet doen. Ben je echt een doelwit.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 07:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom bestellen die landen F16’s? Zijn die nog nieuw te krijgen dan? Dacht dat die ondertussen wel obsolete was.

sLinksAmsterdam | 12-04-22 | 22:47 | 4

De nieuwste upgrades van de F16 maken de F16 bijna net zo gevaarlijk als een jsf. Nederland had dat ook kunnen doen.

Frau Merkel | 12-04-22 | 23:40
▼ 1 antwoord verborgen

Zou volgens mij gaan om Leo 1’s dus nog steeds jaren 60 tanks. Schijnt dat de ammo dan wel uit een Brazilië oid moet komen.

ikworstelengadouchen | 12-04-22 | 22:25

The U.S. says it will not object to Slovakia's potential transfer of MiG jets to Ukraine

BrutusBosch | 12-04-22 | 22:25

@Schepvogel zalig zijn de eenvoudigen van geest.

austinhealey | 12-04-22 | 22:03

Als je wil lezen hoe het nou echt zat met die Poolse Migs: https://www.politico.com/news/2022/03/10/poland-fighter-jet-deal-ukraine-russia-00016038

Komjehiervaker | 12-04-22 | 22:00 | 1

Volgens mij wilde de VS dat Polen die kisten leverde en wilde het die Migs niet zelf leveren. Kwestie van een ander de kooltjes uit het vuur laten halen, dus.

Spie | 13-04-22 | 01:06

Wat achtergrondinformatie: breakingdefense.com/2022/04/poland-co... De Amerikaanse wapenfabrikanten laten er geen gras over groeien momenteel in Europa. Ook naar Polen: voor een paar miljard dollar aan Abrams tanks (i.p.v. van de veel logischere Leopard 2A7, puur omdat Duitsland Polen politiek dwars zit).

Zie ook de aanstaande toetreding van Finland tot de NAVO, die blijkbaar wel als schietschijf voor de Russen willen dienen: dat ziet Polen toch slimmer. Net als Zwitserland, Canada en Duitsland ( om dezelfde reden als Nederland) koos ook Finland voor de F35. Merkwaardig nu de VS zelf hun bestellingen fors aan het terugschroeven zijn.

Prima die hogere Europese defensiebudgetten, maar als je er niet of nauwelijks praktisch inzetbare Amerikaanse meuk voor aanschaft, kun je die budgetten net zo goed in een klimaatfonds stoppen.

Hetkanverkeren | 12-04-22 | 21:54 | 2

De Abrams zijn gelijk leverbaar, er zijn grotere aantallen van beschikbaar, de VS wil footprint hebben en dus zijn lokaal aanwezige bekende tanks een voordeel voor de VS. Er is geen productie van Leo2's en dat opstarten duurt veel te lang. De Nederlandse Leopards gingen jaren terug naar Finland, net nadat ze moderner waren dan de Duitse. De dreiging was toen dus al bekend. Er komt wat meer bij kijken.

Frau Merkel | 12-04-22 | 23:38

@Frau Merkel | 12-04-22 | 23:38:

Verder 100 naar Noorwegen (2A4) een stel naar Oostenrijk (2A4), Canada, Portugal (A5). Iederen zou de dreiging hebben zien aankomen alleen nederlandje niet. Van 445 Leo 2 naar 138 (2A5/6 standaard) en toen die 2A6 naar Finland.

SDI | 13-04-22 | 01:11

Die dingen zijn van staal.

Schwanzeleber | 12-04-22 | 21:40
-weggejorist-
tattooboer | 12-04-22 | 21:39

Weinig spatjes meer zo te zien...

grapjasz | 12-04-22 | 22:02

En dan staan die Migs ergens in Oekraïne op een vliegveld (hebben ze er nog eentje over?), het eerste wat die Russen doen is dat vliegveld incl. Migs naar de klote schieten. Niet dat ik erachter sta maar als ik een Rus was was dat mijn eerste prioriteit.

Kanvanalleszijn | 12-04-22 | 21:16 | 7

Ok, ik heb het net gelezen, de Russen hebben dus een grote fout gemaakt in het begin. Gelukkig.

Kanvanalleszijn | 12-04-22 | 21:51

@Plaktong | 12-04-22 | 21:42:

Dat is wel een apart verhaal. "Pryvyd Kyieva" heeft/hebben er een paar neergehaald en de legende stamt (waarschijnlijk) uit een of meerdere reservisten die in de eerste dagen kwamen aankloppen en maar gewoon zijn gaan vliegen in de chaos. Die schijnt/schijnen gezamenlijk inderdaad behoorlijk wat Russen neergehaald te hebben maar ze hebben naar het schijnt ook verliezen geleden. Bevestigd is in ieder geval zo'n 20 kisten van de Russen 6 daarvan zou die/zouden die reservisten zijn. Natuurlijk opgeklopt voor propagandadoeleinden. Maar wel mooi verhaal voor een film later.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 21:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach zo'n MIG-29 is helemaal niet moeilijk te vliegen, ik heb zeker al 50 uur op mijn computer ervaring verzameld. Waar kan ik me aanmelden?

jan huppeldepup | 12-04-22 | 21:16 | 1

Bij de kids club op Camping Sandaya Côte de Nacre

Sjakkie van de Hoek | 12-04-22 | 22:57

Dat Kremlin moet je kapot schieten.
Zal die dwerg niet leuk vinden.
1 vliegtuig maar uit de Oekraine die onder de radar doorvliegt, het moet kunnen.

snapal | 12-04-22 | 21:12 | 7

@Mr Moore | 12-04-22 | 21:26: Ben niks vergeten, wat is je punt?

snapal | 12-04-22 | 21:51

@BasBr | 12-04-22 | 21:26: mijn idee, die tuinkabouter gaat in de steden te keer als een beest.
Er is geen enkele reden om het kremlin te ontzien, het is een legitiem doelwit.

snapal | 12-04-22 | 21:55

Als Matthias Rust het lukte met een Cessna dan zou dat moeten kunnen.

Mijn GS nick magnie | 13-04-22 | 05:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze weten niet hoe snel ze dit Russische spul moeten dumpen en westerse zooi moeten kopen. Gelukkig is het nog goed genoeg om moderne Russische vliegtuigen uit te lucht te knallen, maar daarna houd het wel een beetje op.

BasBr | 12-04-22 | 21:08 | 1

Het is ook juist omdat de Oekraïnse piloten vliegervaring met migs hebben.

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 22:03
-weggejorist-
de euro middenweg | 12-04-22 | 21:07 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Kunnen die vliegtuigen niet over het spoor naar Oekraïne worden gebracht? Zou een hoop gevaarlijk gedoe in de lucht schelen.

Phreack | 12-04-22 | 21:01 | 2

Ik heb gehoord dat er Oekrainische boeren met hun traktor deze kisten naar hun vliegvelden slepen. ze sleepte er ook T72 tanks mee naar huis dus waarom niet.

jan huppeldepup | 12-04-22 | 21:18

NS says no

Flapoor | 12-04-22 | 23:11

De Russen smullen hier natuurlijk wel van, en geeft ze ook wel wat gelijk. "Het westen is in oorlog met moedertje Rusland".

Schepvogel | 12-04-22 | 20:47 | 11

Mordortje Rusland zul je bedoelen

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 22:06

Lijkt me niet dat de Russen smullen nu. Het echte effect van de sancties duurt even. Toen ik mijn baan verloor had ik nog die halve fles heerlijke olijfolie, dus kon die nog gewoon gebruiken. Maar toen ik, werkloos, een nieuwe fles moest kopen was het de goedkoopste soort smakeloze zooi. Je merkt niet meteen dat je armer bent. Geef het wat tijd, de sancties gaan echt wel werken!

Het brein erachter | 13-04-22 | 07:15
▼ 8 antwoorden verborgen

Gewoon maar sturen. De Oeks kunnen er zeer goed mee overweg. Bijzonder waardevol. Meteen doen.

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 20:47 | 7

Tuurlijk, we moeten alles sturen wat we hebben, die Putin moet gestopt worden.

snapal | 12-04-22 | 21:01

@Kaas de Vies | 12-04-22 | 20:49: Klaas ziet ze vliegen.

jan huppeldepup | 12-04-22 | 21:07

@snapal | 12-04-22 | 21:01: Ja nou, kan die man niet gewoon, gewoon dood gaan, morgen of zo?

nobodiesunmighty | 12-04-22 | 21:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Tis een beetje n€uken zonder hem dr in te steken. Maar wel zwanger.

Denkhetnjet | 12-04-22 | 20:43 | 1

Alles wat je dus eigenlijk niet wilt.

grapjasz | 12-04-22 | 20:55

Maar tovert Oekraïne dan ook zo hoppa 10 of meer piloten uit de hoge hoed? Is het met die dingen (en ook tanks trouwens) niet hetzelfde als met die IC bedden bij ons? Je kan wel extra bedden neerzetten, maar IC personeel opleiden duurt iets langer?

Quantum Suicide | 12-04-22 | 20:43 | 5

Zijn dezelfde als die ze zelf vliegen

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 20:50

In de eerste momenten van de oorlog heeft Rusland onmiddelikl vliegvelden gebombardeerd. De piloten zullen er niet allemaal toen geweest zijn, die draaien sowieso shifts en die kunnen met luchtalarm een betere bunker in dan zo'n flink vliegtuig.
Ik heb zelfs niet echt wat gehoord over luchtgevechten: ik denk dat de vliegtuigen in de eerste ronde zijn weggebombardeerd.
Anders hadden ze dat convooi ook wel bestookt.

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 20:51

Zo'n Mig leer je in een paar uurtjes vliegen hoor.. net zo makkelijk als een Spitfire zegt mijn Opa..!

grapjasz | 12-04-22 | 20:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Duitsland dacht ook de Russen te overtreffen. Keihard volk daar.
Twintig miljoen doden maar ze gingen gewoon door. Pas op dus

070 | 12-04-22 | 20:38 | 5

Volgens mij wordt Rusland niet aangevallen of veroverd. Rusland wordt buiten de deur gehouden. Dat is een wezenlijk verschil.

Santtulainen | 12-04-22 | 20:54

Dass war einmal......

pibasso | 12-04-22 | 20:55

Deze situatie is totaal onvergelijkbaar met toen.
Sowieso geen keihard volk, ze doen huilie huilie als ze opgepakt worden.
Pas jij nou maar op jezelf, daar heb je je handen al vol aan.

snapal | 12-04-22 | 21:05
▼ 2 antwoorden verborgen

'This is what we talk about, yeah.'

Goedekope praat denk ik dan. Ben ook geen optimist. Vergeef me.

Uit elkander geschroefde, onbemande MiG via het spoor werd al geopperd als reaguursel van een topic vorige week.

4 keer laden/lossen. Dan in elkaar schroeven, testen en nog even een operationele luchthaven zoeken tussendoor. Het kan ook gewoon allemaal goed gaan natuurlijk.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat ze nieteens de grens over gaan.

sjef-van-iekel | 12-04-22 | 20:37

Nou is Joe Biden al behoorlijk aan het dementeren, dus het zou zomaar kunnen dat ie nu ineens voor is.

Osdorpertje | 12-04-22 | 20:36 | 7

@sjef-van-iekel | 12-04-22 | 21:41:

Dan is er iets mis met je. Het is een anecdote. Hij refereert aan hoe hij met Xi aan het praten was en wat Amerika uniek maakt. Dat hij geen beste spreker is is al decennia bekend en dat het niet beter wordt naarmate hij ouder wordt ook.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 22:43

@sjef-van-iekel | 12-04-22 | 21:45:

Dennis Hendrickson, een beruchte extreemrechtse conservatieve trol die bekend staat om het framen en manipuleren. Fijn dat je het uitlegt.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 22:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Oké, genoeg geleuter. Of:
1: We doen mee en gaan allemaal naar de klote.
2: We stoppen met het sturen van wapens en die kutzooi stopt.
Dit net-niet gedoe slaat nergens op.

UnderTheDevil | 12-04-22 | 20:30 | 2

Het slaat wel ergens op. Het is gewoon het verschil. Zonder antitankwapens en antiaircraftmissiles was het de Oekraïners nooit zo lang gelukt. Ze hebben de vliegtuigen en tanks uit Kiev en Charkov enzo kunnen houden. Rusland blijft proberen met rakketren achieten maar die maken dingen kapot, je wint er niet terrein mee.

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 20:56

3. We doen Putin pijn, maar hij wint toch wel.
Kost hem alleen heel veel, Rusland gaat mogelijk failliet.

snapal | 12-04-22 | 21:19

Nato op zich is niet in oorlog met Rusland want artikel 5 en boem atoombom, maar wel zitten de individuele Natoleden diep in een proxy oorlog met Rusland

HetOorAakel | 12-04-22 | 20:27 | 3

En terecht. Als je de praatjes hoort op de Russische TV is dit een oorlog tegen de NAVO

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 20:48

@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 20:48: als je ziet hoe er gereageerd wordt en wat er aan oorlogstuig die kant in wordt gestuurd, dan is het toch ook niet veel anders?

Ikdoemisschienmee | 12-04-22 | 21:20

Kunnen de Japannera niet wat ruige filmpjes maken waar ze zich voorbereiden op een inval op de Koerillen. En kan Nederland niet wat videos maken dat ze zich voorbereiden op een landing in Noord Siberie met 2 marinierbataljons en zeg, twee geheime eenheden met zeer speciale wapens die een hele pantswrdivisie in 1 keer kan uitschakelen? Vraag Elon voor wat Satelliet plaatjes. Misleiding op z n Russisch... jij zaait? wij oogsten? Es kijken of de Russen zaken gaan verplaatsen? Dan zijn die 12 MiGs niet eens meer nodig.

nobodiesunmighty | 12-04-22 | 20:27 | 3

Gewoon een filmpje van een stukkie zee maken.
Tekst eronder: goed hè, die Nederlandse stealth onderzeeboten!

Kapitein Sjaak Mus | 12-04-22 | 20:32

Nah, dat hebben die Jappen in WOII ook al verzuimd te doen.

Datzullenwenogweleen | 12-04-22 | 20:32

Wij hebben in 1799 van de Russen gewonnen, de Japanners in 1905 en de Duitsers in 1917. De Russen zijn hartstikke bang voor ons

Arnold Layne | 12-04-22 | 20:45

Het zijn toch de Amerikanen die achter de schermen aan de touwtjes trekken.
Linksom danwel rechtsom.
Wellicht is Joe Biden niet direct betrokken bij sommige beslissingen, maar reken erop dat binnen NAVO de Amerikanen de agenda bepalen.
Met of zonder Joe.
Om provocatie te voorkomen, gaat waarschijnlijk de Slowaakse poging ook mislukken.

Ruimedenker | 12-04-22 | 20:27 | 4

Dat hoop ik maar dan.

ChalinaRosa | 12-04-22 | 20:29

Het plan gaat niet door, maar insgeheim natuurlijk wel. En de russen zich maar afragen waar komen die MIG's opeens vandaan misschien?

jan huppeldepup | 12-04-22 | 21:13

Wie betaalt, bepaalt.

PaulusdeBosrouter | 13-04-22 | 05:00
▼ 1 antwoord verborgen

Onder druk wordt alles vloeibaar.

BrutusBosch | 12-04-22 | 20:25

Leuk plan, maar waar haalt Oekraïne de piloten vandaan?

Of hebben ze die al ingeblikt liggen?

Wijze uit het Oosten | 12-04-22 | 20:25 | 2

De luchtmacht heeft iets van 45.000 man daar, zullen wel een paar piloten tussen zitten. Denk dat je in tijden van oorlog toch veel meer piloten stand-by moet hebben dan vliegtuigen. Sergei kan niet aan de dunne zitten als er een sortie gedaan moet worden. Dan moet Andrei het maar overnemen.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 20:31

Joh, twee keer landen en opstijgen, uitvinden hoe het joystickie reageert en klaar.

Lorejas | 12-04-22 | 20:59

Ik kan enorm slecht tegen mensen die niet weten wat ze willen. Ja maar Putin mag dit niet winnen. Euh nee maar Oekraine mag ook niet in de EU.
Oftewel we gaan Oekraine middels een spoedprocedure binnen 24 uur lid laten worden van de EU of we bemoeien ons er niet meer mee. Dan kunnen we het weer hebben over andere zaken.

Leptob | 12-04-22 | 20:22 | 1

Moet je eens met mijn vrouw gaan praten. Benieuwd hoe lang je dat volhoudt.

Quantum Suicide | 12-04-22 | 20:46

Alles wat in Oekraïne aan Russisch materieel wordt kapotgeschoten, komt nooit meer onze kant op.

Ik hoop dat Putin zeer binnenkort uitlogt.

Feynman | 12-04-22 | 20:21 | 3

Als je die bolle opgeblazen Prednison kop van Poetin bekijkt lijkt hij wel iets ernstigs onder de leden te hebben.

leo de pejo | 12-04-22 | 20:25

Ik ben benieuwd naar die M109 SPG Howitzers die in Polen gefilmd zijn. Daar zijn er honderden van in opslag en tezamen met de DANA en Zuzana mobiele artillerie kan je daar behoorlijk veel schade mee doen zeker aan colonnes Russen die vast staan.

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 20:26

Yep, mijn idee. Alles wat ze daar kapot schieten aan materieel en Russen is minder gevaar voor andere landen. Dus hoppakee, wapens leveren, het betaalt zich meteen uit.

Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 20:49

"Want behalve dat het in dit geval 18 MiGs minder betreft dan tijdens de Poolse kwestie, is het principe identiek: een NAVO-lid levert onbemande MiG-29's aan Oekraïne. Als Biden consistent is, vetoot hij ook dit plan."

Niets stond Polen in de weg om die kisten te leveren. Ook Biden niet. Het ligt allemaal ietsje anders. Leesvoer: www.dw.com/en/debate-about-polish-fig...

Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 20:20

Als je zware aanvalswapens levert, ook al zijn het oude modellen waar niet veel munitie voor is (…), dan ben je als NATO land toch aan het (proxy-)oorlog voeren ??

DontLookWhenIP | 12-04-22 | 20:20 | 4

Welkom in de wondere wereld van de geopolitiek.

Rest In Privacy | 12-04-22 | 20:25

Ja. Maar dat zijn we toch aan het doen? Dat was hopelijk duidelijk toch

peterdh | 12-04-22 | 20:27

Ja, iets anders kan ik er niet van maken.

ChalinaRosa | 12-04-22 | 20:32
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
Danas | 12-04-22 | 20:19 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Scholz wil toch nog steeds geen zware wapens leveren? Overigens gebeurt er een hoop vooral niet in Duitsland mbt het leveren van wapens. Echt heel actief is SPD iig niet. En het is Chef Sache...

Bataafje | 12-04-22 | 20:15 | 6

@FrankVeer | 12-04-22 | 20:26: Ik zie het in dit geval als voorzichtig manoeuvreren. En die Baerbock is zo gek als een deur, daar zou ik niet te veel vertrouwen in hebben. Zeer emotioneel mens.

ChalinaRosa | 12-04-22 | 20:36

Een escalatie is in niemands belang, behalve dat van de VS.

Frau Merkel | 12-04-22 | 23:42

@Frau Merkel | 12-04-22 | 23:42: De VS, d.w.z. de regering Biden, heeft belang bij het laten bloeden van Rusland in de hoop de Sino-Russische as te verzwakken, misschien in regime change in beide naties, maar op dit moment nog niet een zodanige escalatie dat ze in een directe militair conflict met Rusland belanden. Maar ik geloof niet dat je echt heel erg helderziend hoeft te zijn dat hoe langer dit conflict duurt hoe waarschijnlijker dat uiteindelijk wordt. Het voordeel daarvan is denk ik wel dat het oorlogsenthousiasme en de nu als norm verheven volledige roekeloze nonchalance voor de gevolgen daarvan supersonisch snel bekoelen kan.

Mazzelstof | 13-04-22 | 05:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Alleen maar valse hoop voor Oekraine. Die oorlog winnen ze nooit en het lijden duurt alleen maar langer. Geef het Oosten van Oekraine op, teken ervoor, blijf uit de EU en NAVO en probeer er verder een mooi land van te maken. Er zal genoeg EU geld die kant opgaan.

enkelereisretour | 12-04-22 | 20:15 | 5

Hoezo niet? Die republiekjes proberen al 8 jaar tenminste het grondgebied van hun provincie te bestrijken maar dat is zelfs nu nog niet gelukt.
Het offensief in Kiev kan ook geen succes genoemd worden. Alleen boven de Krim deden de Russen t behoorlijk. Marioepol krijgen ze alleen door het geheel te egaliseren

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 20:28

Er is denk ik helemaal geen hoop, valse of echte. Zou Zelensky een deal sluiten met Rusland onder die voorwaarden dan is het einde Zelensky. Daar is ie ook goed van doordrongen. De VS en dus Europa heeft geen belang bij het beëindigen van de oorlog op dit moment. Voor hen is Oekraïne een middel tot een hoger geopolitiek doel. Rusland heeft ook geen belang bij het beëindigen van deze oorlog op dit moment. Voor hen is dit een existentiële kwestie. Oekraïne heeft ook geen belang bij het beëindigen van deze oorlog op dit moment. En zoals je kunt lezen in de reacties van mensen hier en elders is er eigenlijk nergens veel trek in het beëindigen van de oorlog op dit moment. Iedereen is op hun manier aan het winnen zolang de ander maar meer verliest dan zij. Dat is hoe waanzin eruit ziet.

Mazzelstof | 12-04-22 | 21:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom zou je dat geld niet gewoon investeren in een beter leefklimaat voor je medemens in plaats van oorlogsmaterieel te kopen? Einde moraalverhaal.

superb_de_lux | 12-04-22 | 20:15 | 2

Omdat die medemens heeft laten zien een verkrachtende nazi te zijn, wellicht?

omanders | 12-04-22 | 20:17

Deze wapena zorgen voor een beter leefklimaat van de inwoners van de oekraïne. Ze kunnen de plunderende, moordende, verkachtende en brandstichtende hordes Orcs er beter mee buiten houden

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 20:30

Leveren en ook troepen sturen. Kan die verkrachtende bende moordenaars naar de eeuwige jachtvelden. Poetin pleegt massa executies en massa verkrachtingen: www.bbc.com/news/world-europe-6107124...

El Rico Grande | 12-04-22 | 20:11 | 8

@El Rico Grande | 12-04-22 | 20:17:
U roept op om troepen te sturen! Wiens zoons wilt u naar deze oorlog sturen? Het is makkelijk populistisch wat te roepen als het niet om je eigen kinderen gaat

theo-is-dood | 12-04-22 | 20:21

@theo-is-dood | 12-04-22 | 20:21: daarom stuurt Poetin ook anderen naar het front om te moorden en verkrachten. Vandaag Oekraïne, gisteren Syrië. Welk land volgt?

El Rico Grande | 12-04-22 | 20:29

Dat Tjetjeense baarden-tuig, daar moet mee afgewerkt worden. Voor eens en voor altijd. En dat Ruud Gullit er dan toevallig een oude vriend bezoekt. Clusters in z’n rasta.

Normpje | 12-04-22 | 21:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Die voelen de hete adem van de Russen al....

Ulle Ruttelflut | 12-04-22 | 20:10

Heb buiten Drones nog niet echt veel gadgets gezien. Want eerlijk gezegd, daarom zijn nieuwe oorlogen altijd zo mooi: chips en bier erbij en dan via CNN zien hoe ze in Irak een raket precies door een keukenraampje weten te mikken. Wat mij betreft stopt deze oorlog en wachten we op een mooiere gelegenheid.

skoftig | 12-04-22 | 20:07 | 7

@El Rico Grande | 12-04-22 | 20:12: Klopt, we zagen 30 jaar geleden dan ook Amerikaans materiaal met camera’s erop in actie. Niet in HD, dat viel dan weer wel tegen.

Super Vaagstra | 12-04-22 | 20:19

Dat is een beflapje..

DontLookWhenIP | 12-04-22 | 20:22

@Super Vaagstra | 12-04-22 | 20:19: In die tijd schroomden de Amerikanen niet met "shock and awe" bombardementen de gehele infrastructuur van Baghdad plat te gooien. Mooi vuurwerk leverde dat op.

Dat zouden ze ook moeten doen met die terroristensteden Donetsk en Lougansk. Rusland kan niet klagen want het is geen Russisch terrein en Oekraïne is die liever kwijt dan rijk (als ze ze terugwinnen dan moeten ze de gehele bevolking daar deprogrammeren want die zijn allemaal pro-Poetin en hetzelfde geldt voor de Krim).

Maar zo daadkrachtig als Bush destijds was is Biden helaas niet.

Mijn GS nick magnie | 13-04-22 | 04:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Biden moet zijn bek houden. Seniele gek.

JWZ_JMK | 12-04-22 | 20:05 | 1

Goede veto. Voor vrede, tegen oorlog.

keetla | 13-04-22 | 01:52

Bollocks. Ik geloof nooit dat een MIG met Slowaakse specificaties 1-2-3 in te zetten is in UA.

theo-is-dood | 12-04-22 | 20:04 | 4
-weggejorist-
Ashtrey | 12-04-22 | 20:11

Dit soort zeer gecompliceerde vliegtuigen, inclusief hun reserveonderdelen overdragen lijkt me zeer ingewikkeld. Ik vraag me af in hoeverre deze wapensystemen binnen het voormalige Warschaupact volledig aan elkaar gelijk zijn. Dit lijkt me meer een public Relations offensief van Slowakije

theo-is-dood | 12-04-22 | 20:18

Ze hoeven ook niet gelijk te zijn, het is in ieder geval meer llijkend dan een F16 ofzo. Oekraiense piloten kunnen er sneller mee vliegen

Shoarmamasutra | 12-04-22 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

"Als Biden consistent is, vetoot hij ook dit plan." Helaas vergeet hij nog al eens iets wat langer dan een minuut geleden door zijn brein ging.

Glasgow Argus | 12-04-22 | 20:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl