Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - Hongersnood, Oekraïne & de nieuwe wereldorde

de huidige omstandigheden geven maar weer eens aan dat de agrarische sector van strategisch belang is

HALLO JUMBO

Door de Russische inval bij buurland Oekraïne staan niet alleen de steden van laatstgenoemde in vuur en vlam maar ook de wereldhandel. En dit is nog maar het begin. Waar deze verstoring veelal economisch van aard is, is de verstoring in agri desastreus te noemen. Door het militaire conflict zullen er meer doden vallen buiten dan binnen de Oekraïne. Hopelijk trekken politici ook de juiste conclusies over deze situatie , de achterliggende dynamiek en de wereldwijde gevolgen.

Rusland is nu voor een groot gedeelte geïsoleerd, waardoor haar export flink wordt bemoeilijkt. Voor Oekraïne is het praktisch onmogelijk gemaakt om te exporteren door het Russische leger en de schade die het heeft aangericht. En dit heeft grote consequenties.  

Zoals bovenstaande en onderstaande afbeeldingen laten zien, is de impact van het conflict tussen Oekraïne en Rusland op de export van bepaalde granen erg groot. Het onmogelijk maken dan wel bemoeilijken van de handel voor respectievelijk Oekraïne en Rusland (verbouwen van gewassen, verwerken, vervoeren, exporteren via Zwarte Zee en afrekenen in dollars), maakt dat er een enorme krapte op de wereldgraanmarkt ontstaat. Zo ook in metalen (zie hieronder), maar daar kom ik later nog op terug.

En deze krapte komt op een uiterst ongelegen moment, want voedselinflatie was al flink opgelopen voordat de Russen besloten landjepik te doen. Maar helaas houdt het slechte nieuws daar niet op; door het conflict is de dollar flink gestegen ten opzichte van vele valuta en dan vooral die van opkomende markten. Hierdoor worden de al veel duurdere granen nog duurder (deze moeten in dollars worden afgerekend namelijk). Hieronder is te zien dat veel landen erg afhankelijk zijn van Oekraïne en Rusland voor hun voedselvoorziening en dat een hoog percentage van de inwoners al moeite had om genoeg eten te kunnen kopen door de gestegen graanprijzen. Dit was nog ver voordat de oorlog en het grootste gedeelte van de inflatie plaatsvond!

En volgens de experts kan het nog wel even duren voor er een vredesakkoord is en voordat dit behoorlijk kan worden uitgevoerd. Dan is het de vraag hoe snel de boeren weer aan de gang kunnen (en of de Russen de export niet afknijpen of teveel afromen doordat ze tegen die tijd alle Oekraïense havens in bezit hebben). Hieronder staan de zaai-momenten. Gezien het verloop van het conflict, worden veel van deze tijdskaders gemist. En ook al zou er fysiek gezaaid kunnen worden, dan moet het zaaigoed wel de boer bereiken. Verder wordt ook de kunstmestsector geraakt, waardoor kunstmest minder beschikbaar is en dus ook een prijs stijgt. Dit leidt weer tot nog hogere productiekosten en dus hogere prijzen.

Duurdere inputs en lagere opbrengsten leiden eerder tot opgaande dan neergaande graanprijzen. Tekorten worden voorzien en verschillende landen hebben al een exportverbod op bepaalde agrarische producten afgekondigd (Argentinië, Hongarije, Turkije, Servië, Rusland).

Soortgelijke toestanden gelden ook voor metalen. Door Rusland uit de handelsketen te gooien, ontstaan er plots zulke grote dislocaties, dat de financiële markten dit niet goed aankunnen. Zo werd de handel in nikkel al dagen lang stilgelegd (is al bijzonder) en er werden zelfs transacties teruggedraaid die vrijwillig tot stand waren gekomen (wat ondenkbaar is want een dergelijke beslissing vreet het aan het vertrouwen in de markt; als participant bent niet meer zeker of je de transactie wel of niet hebt gemaakt!).

Social

Door dit handelen is het net alsof we niet één maar meerdere Lehmans op onszelf hebben afgeroepen. Verhalen over margin calls, niet leveringen en andere ongein doen nu dagelijks de ronde en ik ben er redelijk zeker van dat er achter de schermen alles en iedereen in crisis management modus zit. Als het daar goed komt, dan geen verandering van huidig scenario, maar als het wel misgaat, dan kan de gehele handel in grondstoffen zeer problematisch worden (er is alleen maar downside versus vandaag dus).

China lijkt hier al langer op in te spelen een heeft grote voorraden aangelegd in granen en grondstoffen en de verwachting is dat zij die zullen inzetten op het geopolitieke schaakbord. Maar het langetermijnplaatje wordt steeds duidelijker; de wereld valt uiteen in twee machtsblokken, het Westen versus het Chinese blok en voedsel en grondstoffen behoren tot het wapenarsenaal van beide kampen.

Dat voedsel en grondstoffen als wapen kunnen worden ingezet is natuurlijk niks nieuws, maar het feit dat dit nu zo duidelijk en breed gebeurt, geeft aan dat het conflict tussen de twee blokken in een nieuwe fase is geraakt. Politici zouden er goed aan doen om de consequenties hiervan goed in kaart te brengen en het beleid daar op af te stemmen.

Dat de inflatie nu harder op zal lopen en langer zal voortduren, daar is vorige week al over geschreven. Aanvoerlijnen zullen verlegd moeten worden, wat transport duurder zal maken. Wat er nu gebeurt rond buitenlandse bedrijven in Rusland, wordt een template voor wat er kan gaan gebeuren in andere landen in dit gevecht tussen de twee machtsblokken. Het is daarom ook dat de Chinese aandelen helemaal aan gort gingen (nu een bounce; dead cat’s bounce? Chinese ramp capital?); institutionele beleggers lijken besloten te hebben dat zij beleggingen, in landen die niet bij hun machtsblok horen, van de hand moeten doen. Overigens was deze trend al voor de oorlog ingezet door de toegenomen spanning tussen de VS en China.

Op langere termijn zal het best zo kunnen zijn dat de twee blokken onafhankelijk(er) van elkaar willen worden. Dit betekent dat industrie weer ge-“reshored” moet worden. Iets wat tijd kost en ook duurder zal zijn dan tot nog toe het geval was; iets wat de inflatie wederom geen goed zal doen (producten worden duurder om te maken). Tezamen met de Green Deal en Build Back Better, in respectievelijk de EU en de VS, staan er wel erg veel en grote veranderingen op de rol; wellicht te veel. En met hogere prijzen voor langer en een flinke economische klap in het verschiet, kan de stagflatoire periode een stuk langer gaan duren dan maanden terug is beschreven op dit blog.

Wellicht ook een idee om in deze grote plannen de rol van de boeren te herzien, want de huidige omstandigheden geven maar weer eens aan dat de agrarische sector van strategisch belang is; iets wat onze bakfietsende pang pang schreeuwende politici maar niet willen begrijpen (“melk komt uit de fabriek”).

Alleen China is bij machte om een (tijdelijke) terugkeer naar normaliteit in de wereldhandel en internationale betrekkingen te bewerkstelligen. Mocht China Rusland niet tot een akkoord forceren en zelf de wereldhandel een vertrouwensimpuls geven, dan is de breuk een feit. Het systeem waar vergaande globalisatie juist voor (relatieve) geopolitieke stabiliteit zorgde (immers, iedereen was van iedereen afhankelijk), wordt dan ingeruild voor een tweepolig systeem. Dit systeem kan stabiliserend werken (behalve dan waar de proxy oorlogen worden uitgevochten) net als de Koude Oorlog dat heeft bewerkstelligd. 

We gaan het zien.   

Reaguursels

Inloggen

In het FD: "Hoge gasprijzen dwingen 4 van de 10 glastuinders te stoppen" - ai, dat is precies wat de groene maffia en WEF willen. Toch goed van Poetin.

MisterC | 21-03-22 | 11:01

globalisering heeft zn langste tijd wel gehad IMHO.

Dr.Utker | 21-03-22 | 10:04

Stikstof ligt als een verstikkende deken over het land, en tja, wie zíjn al die mensen?

Schwanzeleber | 21-03-22 | 07:27 | 1

Zonder stikstof gaat het bar slecht met planten en bomen die het goedje in zuurstof omzetten.

Takki Yah | 21-03-22 | 14:38
-weggejorist-
SuzukiSwift | 21-03-22 | 05:34 | 3

ipv van bloemen en bloemenbollen maar graan en mais gaan telen?
Beetje subsidie er overheen, dan moeten we toch welk genoeg opbrengst voor onze bevolking uit halen.
Zo'n dikke 5000 hectare worden gebruikt voor bloem en sierteelt.

Hiesjes | 21-03-22 | 00:34 | 1

Bloem en sierteelt in kassen brengen vele malen meer op dan wat graan. het zelfde geldt voor de buitenteelt. Mais wordt al zat geteeld voor onze koeien.
De kip die de gouden eieren legt slachten lijkt me geen goed business model.

dijkbewaker | 21-03-22 | 01:10

Nu maar hopen dat komende zomer niet te nat en niet te droog wordt. Als onze oogsten mislukken gaan we eens zien hoeveel waardering we voor boeren hebben.
Ik snap die mensen ook niet die nu steeds lopen te zeiken dat het gas in Groningen nu toch hoe dan ook moet stoppen. Als Rusland de gaskraan sluit zitten we hier dan mooi in de kou. Ik vraag me af of diezelfde mensen als het zover is dan ook principieel in de kou gaan zitten, of toch allemaal lekker Gronings gas gaan stoken. Ik denk dat ik het antwoord wel weet.

elco485 | 21-03-22 | 00:13 | 1

Geweldig, je gaat doodleuk aan de Groningers zelf voorbij.

Acidstain | 21-03-22 | 09:36

Die split in machtsblokken en daarmee een bi of multipolaire wereld lijkt inderdaad een feit. De vraag is alleen wat de rest van de landen buiten de twee machtsblokken gaan doen en dan met name India, Brazilie en Pakistan. Ook kun je afvragen of het Westen met de "over de top" sancties zijn hand niet overspeeld. De dollar staat als reserve munt en petrodollar onder druk. Als het Westen de tegoeden van de Russische centrale bank bevriest of in beslag neemt, wat is dan nog de (vertrouwens)waarde van het internationale financiele en monetaire systeem? Elk niet Westers land zal denken dat kan ons dus ook overkomen.. En waarom zou Rusland zich nog verpicht moeten voelen om zijn buitenlandse leningen te voldoen? Voorkomen dat de Russen geen Louis Vutton tasjes kunnen kopen is één ding, maar hele systemen afbreken is desastreus, en mind you Chi-na staat klaar met alternatieven.

Rest In Privacy | 20-03-22 | 23:59 | 1

Helaas gaan ook Nederlandse politici volop in de emotionele modus en denken dat ze met hun sancties aan de goede kant van de geschiedenis staan. Ook omdat het zo makkelijk vanachter het bureau te regelen is. Ondertussen ziet de rest van de wereld dat de US of A en haar bondgenoten niet te vertrouwen zijn. Zij zijn bankrovers geworden. Maar nog meer dan dat China, Rusland, India en Brazilië het nieuwe machtsblok in de wereld gaan vormen. De Arabieren laten dat heel duidelijk merken. Biden moet smeken om een afspraak met hen en de Arabieren lachen de verzoeken om goedkope brandstof vriendelijk maar resoluut af. En wij hier maar duigen met het steunen van een corrupt land dat acht jaar deed in de Donbass wat hen nu zelf overkomt. Afijn, meer beelden bij de NPO met lieve kindertjes en mama's met een traantje en we weten weer waar we het voor doen, Een beeld dat de Russen acht jaar hebben gezien in de Donbass en wat ze in Jemen al jaren zien maar dan in het kwadraat. Hoeveel tijd besteedden de NPO en Jinek daar aan?

Graaier | 21-03-22 | 08:28

Volgens mijn vrouw kunnen we ook wat anders eten dan brood. Ook kunnen we andere oliën gebruiken om te bakken.

kleybeuker | 20-03-22 | 23:26 | 1

Cake en motorolie?

Hangtietsmurfin | 21-03-22 | 07:45

Goedkope tuinbonen bleken toch weer dure tuinbonen. Eigen tuinbonen eerst, ten strijde!

Mark van Leeuwen | 20-03-22 | 23:18

Half Europa ligt braak. Boeren krijgen subsidie om hun grond braak te laten of ze worden weggepest door de overheid. Zonder boer geen voer. Er is genoeg landbouw capaciteit binnen Europa. Laat ze lekker boeren tegen schappelijke prijzen en er is genoeg te eten voor iedereen. Hier in Portugal had men vroeger hun eigen graanvelden door de goedkope Oekraïne/Rusland granen is dat allemaal gestopt. Portugal importeert 80% van hun graan. Nederland zal ook wel afhankelijk zijn van graanimport.

EmilioEsteves | 20-03-22 | 23:11 | 1

Ja wij halen onze graan uit frankrijk

Hiesjes | 21-03-22 | 00:38

Zit er uberhaupt npg graan in een brood in nederland?

brawler | 20-03-22 | 22:11 | 1

Altijd volkoren kopen en wegblijven bij dubbel/extra donker scheelt al een hoop.

quazi | 21-03-22 | 06:40
-weggejorist-
Trofl | 20-03-22 | 22:06 | 3

Laat de Nederlandse boeren maar eens zien wat ze kunnen. Geen import-sperziebonen uit Mexico maar gewoon alleen Hollandse handel in de supermarkten. Geen transport dus kei goedkoop. Niks geen inflatie. Hoezee!

Vunzigheid | 20-03-22 | 22:01 | 2

"Geen transport dus kei-goedkoop".

Ja.
Maar de kassen-houders die onze groenten kweken kunnen het gas niet meer betalen. Áls dat er überhaupt nog is.
Dat worden dus geen kei-goedkope Hollandse groenten van eigen bodem, maar óf kei-dure groenten van Hollandse bodem, óf helemáál geen groenten van Hollandse bodem.

Peter Emile | 21-03-22 | 00:49

@Peter Emile | 21-03-22 | 00:49: Het worden gewoon iets meer kolen, uien en wortelen.

Takki Yah | 21-03-22 | 14:39

Weilanden en akkers is voedsel , zonnepanelen op die akkers leveren wel eens stroom , ( maar vaak ook niet )
Kies maar ………..

Schipperke | 20-03-22 | 21:48

In Venezuela is de benzine goedkoper dan leidingwater hier. Ze hebben bovendien de grootste olie voorraad ter wereld. Waarom halen we het daar niet op dan? Dat land kan ook wel wat inkomsten gebruiken.

Crankhead | 20-03-22 | 21:47 | 4

Iets met een socialistische dictator.
Maar de VS is er inderdaad al vragend heen.

Shoarmamasutra | 20-03-22 | 22:01

Gtl is gas

Icecream | 21-03-22 | 07:38
▼ 1 antwoord verborgen

Stel, we laten in één keer geld niks waard laten zijn. Dan gebeuren er interessante dingen.

nobodiesunmighty | 20-03-22 | 21:44 | 2

Nog heel even geduld a.u.b.

Portemonnee van de A | 20-03-22 | 21:59

Klopt, totale chaos. Weimar Duitsland en hyperinflatie Oostenrijk en Hongarije daar zijn boeken vol over geschreven.

Von_Erdinger | 20-03-22 | 23:02

Kan iemand mij uitleggen hoe kan dat goud altijd ver achterblijft? We reeds over de 2k gegaan maar nu ook alweer ruim eronder.ik snap er echt niks van dat het niet dik omgoog blijft gaan.

U-boot | 20-03-22 | 21:40 | 4

Paper shorts. JP Morgan en BoA doen er alles aan om de prijs van goud en zilver laag te houden, maar ook dat houdt een keer op.

Uncle Melon | 20-03-22 | 22:03

Dat valt mij zelf ook op in de laatste paar weken.

Vanaf net voor de inval in Oekraïne van 330,00 euro tot anderhalve week terug vlogen de gouden tientjes naar wel 365,00 euro op de spotprijs (6,72 gram 1000/900 is 6,04 gram 24 karaat goud.) en afgelopen vrijdag sloot de markt weer op 338,00 euro per tientje...

Ik vermoed dat de eerste paniek de reden voor de piek was, en nu de eerste onderhandelingen positief verlopen er weer rust in de tent gekomen is, vertaald naar binnen afzienbare tijd een akkoord tussen Rusland en Oekraïne?

Ik volg ze al een tijdje, afgelopen zomer deden ze nog 300,00 en stegen naar 315,00.

In november schommelden ze weer eventjes rond de 310,00 en zoals vaker rond Kerst het geval was in de jaren ervoor zakte ze toen niet, maar stegen ze in december en januari juist weer naar 317,00 euro om verder te blijven stijgen tot en met een week terug.

Een bij mij bekende en vertrouwde handelaar tipt ook, zeker gezien de inflatie, die 330,00 als de nieuwe bodem.

BadPatNL | 20-03-22 | 22:16

@Uncle Melon | 20-03-22 | 22:03: Dat is zeker zo! Ik heb wel eens vernomen dat wanneer je de goudprijs nu ziet en hoe die er uit had moeten zien wanneer men de goudstandaard niet had losgelaten, de kiloprijs ruim over de 500.000 USD had moeten staan.

BadPatNL | 20-03-22 | 22:18
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we vooral nu de boeren uitkopen…

Dude heb je eten | 20-03-22 | 21:35 | 2

Dat is goed Europees beleid, want de agrarische sector wordt voor de toekomst toch collectief verplaatst naar o.a. Oekraïne. Niet voor niets wordt het land al langer 'de graanschuur van Europa' genoemd...

Yrrab | 20-03-22 | 21:53

@Yrrab | 20-03-22 | 21:53: vlak de Fransen niet uit. Die zorgen er wel voor dat ze blijven boeren, drijvend op subsidies. Als er stront aan de knikker komt, dan krijgt de Fransman te eten en de rest van EU kan barsten.

Ikdoemisschienmee | 20-03-22 | 22:26

Misschien kansen voor zuid Amerika. Als de kilo's graan en mais genoeg opleveren dan schakelem ze probleemloos over.

sjef-van-iekel | 20-03-22 | 21:30 | 2

50 euro voor een grammetje tarwe bedoel je?!?

Crankhead | 20-03-22 | 21:44

Misschien wat voor Zimbabwe, ooit de graanschuur van Afrika

klaas24 | 20-03-22 | 22:41

Dat hebben de VVD-achtigen mooi uit de onzichtbare hand laten lopen.

En Henk en Ingrid gaan ervoor opdraaien.

Net als met andere dingen. Griekenland is al 3x eerder failliet gegaan, maar kom maar rustig in de EU.

AdvocatusDiaboli | 20-03-22 | 21:23

De handel in Nikkel werd stilgelegd door een misgegokte hedge van een enkele Chinees.

konjodebonjo | 20-03-22 | 21:20

We gaan de Noordzee volplempen met windmolens en de boeren van de landbouwgronden jagen.
De Chinezen lachen de lul uit hun broek bij zoveel bizar onbenul in Europa.

Eppo | 20-03-22 | 21:18 | 2

Precies dat, onbenul.

Lesc | 20-03-22 | 21:29
-weggejorist-
ILF2 | 20-03-22 | 21:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Vooral doorgaan met boeren wegpesten, binnenkort ook zuivel eieren vlees maïs hooi graan niet meer te krijgen . Met alle sancties naar Rusland schieten we onszelf in de voet. Stoer hoor.

foxhunter | 20-03-22 | 21:12 | 4

@Ride_Onv | 20-03-22 | 21:25: vertel mij eens hoe het smaakt. En weet je dan hoeveel insecten je nodig hebt om een land te laten eten?

foxhunter | 20-03-22 | 21:30

@Ride_On | 20-03-22 | 21:25: Niks mis met geroosterde sprinkhaan, ook te gebruiken als pizza garnering - ik spreek uit ervaring!

Monkey Cabbage | 20-03-22 | 21:34

@Monkey Cabbage | 20-03-22 | 21:34: Apekool!

Yrrab | 20-03-22 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen

Dank voor het naar buiten brengen van dit scenario. Van ons boeren neemt men het toch niet aan tot nu toe.

prutsclown | 20-03-22 | 21:09 | 1

Dank voor uw diensten.

sjef-van-iekel | 20-03-22 | 21:34

Gelukkig hebben onze politici de laatste decennia prima gewaakt over onze munt, defensie, grensbewaking, immigratie en terugkeer, huizenmarkt, zorg, onderwijs, rechtstaat, internationale betrekkingen, energiezekerheid, en voedselvoorziening, dus u kan RUstig gaan slapen.

Harry.Langezwaal | 20-03-22 | 21:00 | 8

@jaja | 20-03-22 | 21:12: Ergens wel. Maar als iedereen die iets te zeiken heeft dat zou doen krijg je wel heel veel partijen. Ik wil weer 50% korting op drank. Stem Pvd50%

R. Skickr | 20-03-22 | 21:21
▼ 5 antwoorden verborgen

De hele wereld draait op een voorraad van ongeveer 90 dagen.
2023 gaat spannend worden.

Care | 20-03-22 | 20:56 | 2

Van mij hoeft het allemaal niet spannender en interessanter. Ik ben erg pro-saai.

Mazzelstof | 20-03-22 | 21:57

Is het veel langer houdbaar?

Rolling_Ronny | 21-03-22 | 09:58

Politici zouden er goed aan doen om de consequenties hiervan goed in kaart te brengen en het beleid daar op af te stemmen.
---
Rutte en Kaag? hahahahhahahahahahhaha die kunnen helemaal niets. We are doomed

appeltjesgroeneweide | 20-03-22 | 20:54 | 4

Het besef dat wij als exporteur van voedsel hier een rol in spelen moeten we politiek gaan uitbuiten geen voedsel meer leveren aan de Chinese en Russische vrienden en gewoon handel drijven met democratische landen. Dat snapt zelf onze regering....

Rest In Privacy | 20-03-22 | 21:02

@Roorda van Eyssinga | 20-03-22 | 21:02: zou je denken he? Maar je hebt wel over een totale non-valeur Rutte. Het is dus niet zo vanzelfsprekend.

appeltjesgroeneweide | 20-03-22 | 21:06

In kaart brengen en ons er vol inzetten op de hoogste prioriteit.
Tuurlijk.

AdvocatusDiaboli | 20-03-22 | 21:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, je moet ook een beetje relativeren anders heb je geen leven.
*satékroketten gaat bestellen of niet*

aflaatverkoper | 20-03-22 | 20:53 | 1

Als je wil bestel dan voor mij een bamisatéschijf.

steekmug | 20-03-22 | 21:15

Roekeloos politiek beleid wordt uiteindelijk weer door economische krachten gecorrigeerd.

smdyasc | 20-03-22 | 20:51

Wie zijn het meest de sigaar in deze vervelende situaties? Uiteraard de mensen die al het minst te vertellen hebben en het minste geld en bezit hebben. Op dat punt verandert de geschiedenis nooit.
Blij dat er toch nog iets is dat niet verandert.

Rappierappie | 20-03-22 | 20:49 | 1

Ook die situatie verandert want die zullen nog meer amas hier komen als er grote tekorten ontstaan.

Eignelijk zal elk land in zijn grondwet moeten opnemen om verplicht een bepaald percentage aan voedsel te produceren/op te slaan zodat in tijden van crisis de eigen bevolking niet verhongert. In Afrcia wordt veel verbouwt, in veel landen (zoals Ethiopia) voldoende om de eigen bevolking mee te voeden, maar meer dan driekwart is voor de export naar het westen en oosten.

litebyte | 20-03-22 | 20:53

“melk komt uit de fabriek”
Als het aan Brussel ligt is dat straks werkelijk het geval ja, net als vlees, Unilever&co. nemen met plezier dat marktsegment over. En gezien hun lobby en de "Green Deal" gaat dat ook gebeuren ook.
Wat eigen boeren betreft, minder kunstmest is minder stikstof in de grond, precies wat die klimaatdrammers willen. Minder produceren is ook minder consumeren, staat ook op het wensenlijstje van die corrupte kliek boven ons gestelde. Die opgelegde gedragsverandering krijgen ze met deze crisis min of meer in de schoot geworpen.
Overigens niemand die inzake dreigend graantekort iets gaat roepen over een tijdelijk verbod op het produceren van biobrandstof (ethanol) uit granen, nee, ik zie ze nog eerder een verbod op bierbrouwen uitvaardigen.
Ze deugen ons de armoe in, en dat is naar mijn idee precies het plan, wij leven volgens hunnie ver boven onze stand.

Wat de Russische export-beperkingen betreft denk ik niet dat zaken als kunstmest en graan lang tegengehouden gaan worden, al zeker niet door armere landen met grote hongerige populaties. Die dreigementen van de VS zullen de regimes in die landen worst wezen waar het het dreigement van een volksopstand betreft, en dat hebben ze allen verdomd goed in de oren geknoopt sinds de Arabische Lente (aanzet was toen ook een te hoge voedselprijs).
Grote kans zelfs dat Rusland haar leveringen gaat koppelen aan meer invloed en wapenleveranties aan die landen, de NAVO nog verder uit haar invloedssfeer drukkend zoals we onlangs nog in Mali hebben gezien.
Rusland is te belangrijk voor de wereldhandel om buiten te sluiten helaas.
www.zerohedge.com/commodities/these-c...

Abject | 20-03-22 | 20:41 | 2

Als je dan een Rutte kleinerend hoort spreken over de grootte van de Russische economie en dat die niets voorstelt, we zijn er toch wel van afhankelijk door al hun grondstoffen.

Wattman | 20-03-22 | 21:04

Iets zegt mij dat de oorlog in Oekraine het nieuwe excuus is om alle prijzen te verhogen, nu corona geen excuus meer is.
Never waste a good crisis.

yokiamy | 20-03-22 | 20:41 | 6

Prijzen hoog en winsten door het dak. U vult hem al in.

je suis bier | 20-03-22 | 21:44

Gebeurt al, maar feit is dat de inflatie al significant toenam voor de oorlog.

henkiedeboer | 20-03-22 | 23:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Great Reset en Build Back Better zouden volgens sommigen verzinsels zijn. Nou, stop er als de sodemieter onmiddellijk mee. Weg met die miljarden kostende groenlinkse luchtfietserij. Back to basic. Voeten op de grond. Onze boeren gaan voor.

Piet Karbiet | 20-03-22 | 20:41 | 6

Reaguurders m/v/x geen ruzie maken!

sjef-van-iekel | 20-03-22 | 21:25

Precies, geen geld bijdrukken, schulden afbetalen non de jus, respect voor de volgende generaties aub.

g[E]ulden | 20-03-22 | 21:41

Build Back Broke gaat vooral ten gunste van groene aandeelhouders en ten koste van uw vrij besteedbare inkomen. Denk daar nog eens aan als het rode potlood weer eens gehanteerd kan worden.

Takki Yah | 21-03-22 | 14:42
▼ 3 antwoorden verborgen

'twee machtsblokken, het Westen versus het Chinese blok' staat er in het artikel. Zeg dan gewoon 'het Amerikaanse' ipv 'het Westen'. Denkt de auteur echt dat wij meer te vertellen hebben in het Westen dan Rusland in het Oosten? Hij maakt ons belangrijker dan we zijn.

paarsislelijk | 20-03-22 | 20:22 | 2

Dat is inderdaad een belangrijk punt. De EU kan dan als interne markt functioneren (is relatief) het blijft een onstabiel blok op gebied van geopolitiek waar alleen EUroscisten als Timmermans werkelijk in geloven dat er rekening mee moet worden gehouden.

litebyte | 20-03-22 | 20:35

Helaas heb je daar wel gelijk in, ja. VS zal ook nooit toe staan dat 'we' gelijken worden. Dan komen er weer wat Afrikaanse lentes of Oekrainie's om ons mee bezig te houden en op leeg te laten lopen.

Ikdoemisschienmee | 20-03-22 | 21:15

Er kunnen mij niet genoeg Irina’s en Natasja’s naar Nederland komen. Vrouwelijke verzorgde en bescheiden vrouwen. Waar vind je die nog hier?

Bigi Bana Boy | 20-03-22 | 20:22 | 4

@litebyte | 20-03-22 | 20:36: Je veramsterdamt... of je bent veramsterdamd.

Good heavens.... ik begin hier soms te veramsterdammen door scheel taalgebruik....

Yrrab | 20-03-22 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

'stagflatoire periode'
Met die term ga ik morgen indruk maken op mijn collega's.
Zal ze krijgen bij het koffieapparaat.
Moet alleen nog even opzoeken wat het betekent.

leo de pejo | 20-03-22 | 20:19 | 3

Bekende term hoor. Daaraan is de periode van Keynes en samenhangend Bretton Woods ten gronde gegaan. Maar de echte schuldigen waren de hoge kosten van de Vietnam oorlog en de dalende inkomsten van multinationals.

Zapata10 | 20-03-22 | 20:32

@TonAlias | 20-03-22 | 20:46: Niet helemaal, er zijn dan ook nog van die zeur collega's die willen weten wie of wat Keynes was en waar hij voor stond en wat de bedoeling van Bretton Woods was. Kortom dat wordt nog even stug doorlezen vannacht voor Leo.

Zapata10 | 20-03-22 | 21:02

Ondertussen is Macron wel wakker geschrokken, die gaat de eigen voedsel voorziening op een hoger peil brengen, dat is wel wat anders dan die boerenhaters van GL en X66.

zwellevertje | 20-03-22 | 20:18 | 7

Zonnebloemen groeien daar prima

Shoarmamasutra | 20-03-22 | 22:07

De Fransen cake laten eten viel niet erg goed, Macron zal z'n klassiekers wel kennen. Hier in Nederland vreet Timmerfrans alle cake op.

klaas24 | 20-03-22 | 22:44
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Kadyrov | 20-03-22 | 20:18

Ach mocht het hier mislopen dan zijn er nog genoeg andere plekken op de wereld waar ik als welvarende Nederlander mij prima kan redden voor niet teveel geld. Tenslotte kan je met euro's of dollars meer dan de locals betalen.

BoerKoekoek | 20-03-22 | 20:17 | 2

Die euro's veranderen anders wel langzaam in toiletpapier... Ook handig, daar niet van.

Ikdoemisschienmee | 20-03-22 | 21:16

Ah, u weet wanneer er een nucleaire raket naar Nederland wordt afgevuurd?

Als welvarende Nederlander. Zucht.

Maytheforcebewithyou | 20-03-22 | 22:49
-weggejorist-
Kadyrov | 20-03-22 | 20:16
-weggejorist en opgerot-
Kadyrov | 20-03-22 | 20:16

Ik vind echt dat wereld moet ingrijpen om Putin te stoppen.
De reden dat het niet gebeurt zijn kernwapens waar hij mee dreigt.
Ik zou zeggen schijt eraan...

jaja | 20-03-22 | 20:15 | 22

@jaja | 20-03-22 | 21:04:
Ondanks de consequenties? De consequentie is dat de wereld stopt en naar het stenen tijdperk gaat nadat miljarden zijn overleden. Maar wel mooi een gek gestopt. U bent echt niet goed.

Allemaal | 20-03-22 | 21:23
▼ 19 antwoorden verborgen

Ligt het aan mij, of zijn we heeeeeel goed in zaken de grens over sturen maar geen rekening houden met het feit dat we zelf nog wel eens wat nodig hebben? Ik mis de instelling van de regering dat je het land als een huishouden zou moeten runnen. Zorg dat je genoeg in huis hebt, geeft niet meer uit dan er binnenkomt en zorg voor reserves zodat je niet afhankelijk wordt van anderen.

Super Grover | 20-03-22 | 20:14 | 2

De Nederlandse overheid is dan wel weer een ster in meer mensen binnenhalen dan dat er hier weg gaan, dat dan weer wel. Tot zo ver uw opmerking: "geeft niet meer uit dan er binnenkomt"

Maar goed de Nederlandse overheid is natuurlijk al langer niet meer dan een marionettenregering, een groepje regenten, die alleen maar uitvoeren wat de hogere regenten in Brussel aan ze opdragen.

BadPatNL | 20-03-22 | 20:24

In Madrid, Spanje, zijn vandaag 150.000 mensen de straat opgegaan om te protesteren tegen de hoge benzine- en energieprijzen.
Hoe snel waait dit over naar Frankrijk? België?

Duitsland heeft deal met Qatar gesloten voor gas.

Bataafje | 20-03-22 | 20:06 | 5

De verhoogde brandstofprijs (-accijns) was drie jaar geleden al de lont in het Franse kruitvat. Gele hesjes, en zo... weet je nog?

Yrrab | 20-03-22 | 22:02

Wel een deal, maar geen spullen om LNG op te slaan. Dan sla je de plank toch wel een beetje mis

kyriaap | 21-03-22 | 00:14

@Yrrab | 20-03-22 | 22:02: Die gele hesjes figuren waren toch allemaal extreem rechtse tokkies volgens de voltallige NL pers ? Ook daarom kreeg die beweging hier geen poot aan de grond.

Asteroid-B612 | 21-03-22 | 07:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er geen scheperer PNGs?

BrutusBosch | 20-03-22 | 20:04

yup, en dit is, onder andere, waarom het een superslecht idee is om oorlog te voeren tegen Rusland. Rusland staat nummer 2 op de global power index na nummer 1 Amerika, het gaat hier om gevechtscapaciteit, hierin zijn kernwapens niet meegenomen, maar wel economie, infrastructuur, afmetingen en GBP, hoe groot je leger is is hier ondergeschikt, het gaat er om wat je met je leger wilt, wat je missie is zeg maar, en of je dat als land kunt waarmaken.

kansparel | 20-03-22 | 20:03 | 4

@jeweettochniet | 20-03-22 | 20:11: Qua PPP staat Rusland zesde op de wereldranglijst. En de stervensbereidheid van de gemiddelde Rus is aanzienlijk groter dan de gemiddelde D66, Groenlinks stemmende Nederlander. Rusland heeft verder alle grondstoffen om zichzelf te redden en kan daardoor heel lang een oorlog voeren. Zeker omdat het weet dat de helft van de wereldbevolking of meer (China, India, Brazilië, een zooitje Arabieren, nog wat Aziaten links en rechts enz.) het prima vinden dat de Yankees en EU gillend rondlopen met het rondstrooien van sancties waar ze vooral zelf last van zullen krijgen.

Graaier | 20-03-22 | 20:24

@jeweettochniet | 20-03-22 | 20:11: herstel ja GDP Gross domestic product, dat is ook waarom Italië op nummer 11 staat, Italië heeft een heel grote economie, maar scoort op andere punten slechter.

kansparel | 20-03-22 | 20:25

@jeweettochniet | 20-03-22 | 20:11: het is allemaal een index, de gemiddelde score van alle indexen maakt Rusland tweede GFP Global Fighting Power, VLAK ACHTER Amerika, bijna even groot, scheelt heel weinig

kansparel | 20-03-22 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

Over commodities of grondstoffen, zo u wilt, gesproken. Geneve (Trafigura, hallo GL Amsterdam. Ghehe), Baar, kanton Zug (Glencore) en Lugano zijn de grootste hubs ter wereld aangaande die spullen en tot voor de Oekraine oorlog werden 80% van de Russische grondstoffen (olie, gas, uranium, nikkel, graan you name it) via deze steden verhandeld. Wist ik ook niet en interesseerde mij niet maar ik woon thans in Lugano dus dan wordt mijn interesse gewekt en vandaar dat er zoveel slecht geklede Russen hier rondlopen, maar dat terzijde. Maar het wordt wel een probleem dat iedereen raakt. Ik heb hier al eerder Nikkel aangegeven, te vinden in heel erg veel dagelijkse toepassingen en ik ben zeer benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen want de schaarste zal worden doorberekend naar jullie en mij.

Basil Fawlty | 20-03-22 | 20:03 | 6

@Wattman | 20-03-22 | 20:20:
Nikkel? Markt was vrijdag gesloten want limit-down maar hier zie je zo'n beetje alle commodities. Overigens uranium niet want die wordt alleen "prive" gehandeld en niet over the counter.
Commodities:
www.investing.com/commodities/real-ti...
Gaat straks om 10 uur weer live lopen want dan gaat Azie open en zie je de kerstboom lampjes oplichten. ;-)
Uranium:
markets.businessinsider.com/commoditi...
Forex (opent ook om 22:00)
www.investing.com/currencies/streamin...

Basil Fawlty | 20-03-22 | 20:29

@Basil Fawlty | 20-03-22 | 20:29:

Okay, thanks.

Wattman | 20-03-22 | 20:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat één miezerig, door en door slecht mannetje zoals Putin allemaal kapot kan maken.

De dag dat hij Piet Paulusma achterna gaat kan niet snel genoeg komen.

Wattman | 20-03-22 | 20:03 | 6

Kremlin has fallen

LucaBrasi | 20-03-22 | 20:16

Putin is alleen de vonk in het kruitvat hoor.

Stentheman | 20-03-22 | 20:17

Deepstate VS hebben jarenlang in de Oekraïne een oorlog met Rusland lopen pushen. Wilt u slechteriken zien, kijk dan eens die kant op en naar de door hen veroorzaakte oorlogs- en kleurenrevolutie-ellende.

negorij | 21-03-22 | 09:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is tijd om de Markerwaard in te polderen.

LD69 | 20-03-22 | 20:01 | 4

Mijn buurman de gifspuit boer doet kunstmest en ik doe koeienstront en bio.. mijn domein inclusief boomgaard en akker ziet er beter uit en is meer gevarieerd dan die dorre akker van hem.. niks kunstmest....

Smoelensmid | 20-03-22 | 20:38

@kansparel | 20-03-22 | 20:16: De bodem van de voormalige Zuiderzee is heel vruchtbaar van zichzelf. Die is voorlopig niet uitgeput.

LD69 | 20-03-22 | 20:39
▼ 1 antwoord verborgen

Met alle respect staat er niks in dit verhaal dat ik niet wist.
Het echte verhaal is dat je als land zelfvoorzienend moet zijn.
Nederlandse boeren gaan nu zomergraan telen ipv wintergraan.
Dat levert minder op maar lost de schaarste hier wel wat op.

jaja | 20-03-22 | 20:01 | 5

Als Nederland zelfvoorzienend wil zijn dan hebben we een lang als Frankrijk.

dasechtgeenstijl | 20-03-22 | 20:14

Zoveel mogelijk zelfvoorzienend. Probleem is dan wel dat de producent de meerkosten van arbeid moet gaan ophoesten en daar hebben ze geen zin in. Immers dat drukt de winst.

Zapata10 | 20-03-22 | 20:36

@Cornelis12 | 20-03-22 | 20:11: De filosofie uit de jaren 80 waar zovele mensen voor hebben gewaarschuwd maar waarvan de nazaten nu nog steeds de parlementaire meerderheid en de economische macht hebben.

Zapata10 | 20-03-22 | 20:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dit nu een goed moment om aan de soyamelk te gaan?

impy | 20-03-22 | 19:59 | 1

Sojamelk

Rhenium | 20-03-22 | 22:20

voor de gemiddelde rus waren westerse producten toch al niet te betalen.

RdeFriesch | 20-03-22 | 19:58 | 2

wat is de gemiddelde rus en wat zijn westerse producten?

dr no | 20-03-22 | 20:05

net zoiets als de gemmidelde aardtemperatuur?

nobodiesunmighty | 20-03-22 | 20:16

De agrarische sector moest toch weg uit Nederland?
Want zij waren de oorzaak van de stikstofcrisis.
En ze houden onnodig land bezet waardoor we naast de stikstofcrisis nu ook een woningcrisis hebben.
Ons eten halen we wel uit het buitenland.

Osdorpertje | 20-03-22 | 19:57 | 4

Ja maar denk eens aan die ene zeldzame brandnetel op de door staatsboskapbeheer gecreërde heide..

poepie | 20-03-22 | 20:14

Precies, voedselproductie weg en het volk laten sterven. Das opzich wel goed voor het milieu. Zou Jesse een geheime agenda hebben?

dasechtgeenstijl | 20-03-22 | 20:15

Precies. We hebben 160.000 ha landbouwgrond "vernatuurd".

MisterC | 20-03-22 | 20:57
▼ 1 antwoord verborgen

Frankrijk zal toch de graanproductie wel gaan opvoeren en minder mais produceren.

laurentius | 20-03-22 | 19:56
-weggejorist en opgerot-
loser | 20-03-22 | 19:55 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

De Chinezen en Russen willen juist multi-polariteit. Ze hebben het wel gezien met het Westerse vingertje en India lijkt zich daar bij aan te sluiten. De "tegenstander" past zich aan en snapt de strategie dat uiteindelijk de Amerikanen voor full-spectrum-dominance gaan en werken dat nu tegen.

Iedereen die denkt dat de Chinezen terug gaan krabbelen en niet (tijdelijk, en dat mag best een decennium zijn) wat pijn willen lijden om in de toekomst niet gedomineerd te worden heeft het denk ik niet goed gezien. We zijn de lul hier in Europa en Amerika. Misschien niet vandaag of morgen, maar we gaan dit merken.

En waarom? Een of ander hyper-corrupt land waar we nota bene een referendum over hebben gehad wat betreft Europa-Associatie en nee hebben gezegd. Dit terwijl elke politieke commentator die serieus de NAVO/Rusland betrekkingen heeft gevolgd al decennia lang riep dat we hier een fout begaan.

kutbosniër | 20-03-22 | 19:52 | 4

Ben voorstander van meerdere polen, maar niet autoritair geleid. U toch ook niet?

nobodiesunmighty | 20-03-22 | 20:18

Eensch.

Graaier | 20-03-22 | 20:19

Ja helemaal goed, en natuurlijk ook hier geldt: China no3 GFP India no4 GFP
dus nummer 2,3 EN 4 op de Global Fighting Power index hebben helemaal NIETS te maken met die bejaarde Yank no1 GFP, Europa is zoooo kansloos.

kansparel | 20-03-22 | 21:22
▼ 1 antwoord verborgen

De wereld-economie gaat er veel last van krijgen.
Dit conflict heeft echt een staartje.
De sancties zullen omgekeerd evenredig terug slaan in Europa en de VS.
Zelfsupporting zal meer zichtbaar worden.

Zitvlak | 20-03-22 | 19:51 | 3

Ik geloof niet dat West-Europese landen nog zoveel gezond verstand hebben dat überhaupt ingezien wordt, dat zelfvoorzienendheid op gebied van essentiële zaken noodzakelijk is.

Bataafje | 20-03-22 | 20:10

Zelfvoorzienend, self supporting

Rhenium | 20-03-22 | 22:22

Kunstmest gaat ook nog een probleem worden. Timmermans en Samson wilden dat al stil leggen want verbruikt teveel gas. Maar brazilie door tekort gaat de Amazone kappen. Blijft interessant dat de klimaat wokies zo gefixeerd zijn op cijfertjes binnen 1 land dat ze daarom wel toestaan dat complete oerwouden en biodiversiteit op aarde kapot gemaakt mag worden.
Ps. Urgenda was over mensenrechten omdat kinderen in 2050 misschien geen schone lucht hadden. Kunnen we nu niet met deze oorlog in Oekraïne wat alles veranderd urgenda aanklagen dat ze de voedselveiligheid zo aangetast hebben dat mensen van de honger in gaan komen door hun rechtszaak en zij dus verantwoordelijk zijn voor het aantasten van mensenrechten.

Snap_het_ook_niet | 20-03-22 | 19:49 | 1

Het Nederlandse Staatsontbosbeheer kan er anders ook wel wat van. Daar noemen ze het gewoon bosverjonging. En misschien zitten er wel zeldzame adders en salamanders die wel van open zand grond houden. Dat is weer mooi meegenomen en hoeven ze ook niks terug aan te planten

Lange_Jan | 20-03-22 | 20:04

Boeren die exporteren moeten we niet willen.
Die moet je hun land afpakken, onteigenen, uitkopen, wegpesten.
Eten moet je gewoon importeren, veel handiger.

Ruimedenker | 20-03-22 | 19:45 | 6

Het eten wordt er ook een stuk beter en verser van wanneer het eerst oceanen moet oversteken.

Lesc | 20-03-22 | 20:15

Je hebt ook veel meer invloed op de prijs van importproducten dan op die van wat je in eigen land verbouwt.

MisterC | 20-03-22 | 20:50

Groot deel van de Nederlandse export van agrarische sector is bloemen...

Is dit nog nieuws? | 20-03-22 | 20:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen, voordat het hier losbarst in de panelen. De hongersnood zal hooguit in de 3e wereld “weer” uitbreken maar wij zullen er hier, buiten wat duurder “luxe” voedsel, niks van merken.

Snaajoe | 20-03-22 | 19:45 | 1

Dream on, een voedselcrisis in noord Afrika betekent een extra grote stroom vluchtelingen uit die regio in aanvulling op de stroom uit de Oekraïne.

therealbraindump | 20-03-22 | 20:10
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 20-03-22 | 19:44 | 1

En ook nu weer een foto van Jumbo. Alsof dat de standaard supermarkt is. Het is allemaal gratis reclame. Soort van. Stomme fotografen. Doe gewoon eens een beetje je best door ook eens bij andere formules foto's te maken. Zo snap ik best dat die fotografen slecht betaald worden. Het moet allemaal zo gemakkelijk mogelijk.

Leptob | 20-03-22 | 19:43 | 1

Dirk van de Broek: Alle oliën uitverkocht, uitgezonderd de duurste olijfoliën.

Rhenium | 20-03-22 | 22:24

Wanneer komt Poetin er achter dat hij voor een vies karretje is gespannen door de Chinezen ? In de jaren midden zeventig tijdens mijn schoolperiode orakelde een van m'n leraren het al: 'het grootste toekomstige gevaar is het gele gevaar'

Cornelis12 | 20-03-22 | 19:43 | 4

@Is dit nog nieuws? | 20-03-22 | 19:45: Grondstoffen .

likmegaties | 20-03-22 | 19:58

@Is dit nog nieuws? | 20-03-22 | 19:45: Lees het artikel en Chinese bronnen. China is al jaren bezig om ervoor te zorgen dat de Chinezen geen honger zullen lijden, nu en in de toekomst. De Oekraïne kan daar mede voor zorgen. Het nationalisme in China is zo groot dat het ze geen ene reet uitmaakt wie wie in de haren vliegt ergens op de wereld. Het enige wat ze doen is kijken hoe ze beter kunnen worden van conflicten. Nu het bloed door de straten van Oekraïne stroomt, weten ze dat daar nu en straks goedkope grond en grondstoffen te koop zijn. Het gele gevaar bestaat eruit dat ze schijt hebben aan ieder ander op deze aardbol.

Graaier | 20-03-22 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

China maakt zelf ook liever deel uit van het rijkste blok lijkt me.

Neuth | 20-03-22 | 19:43 | 6

@Graaier | 20-03-22 | 20:33:
Raar dan dat ik filmpjes heb gezien in begin van de invasie van burgers uit oost Oekr die Russische militairen vragen wat ze hier (daar dus) in hemelsnaam komen doen. Al kan dat ook fake zijn natuurlijk.

Duwbak_Linda | 20-03-22 | 20:40

@Graaier | 20-03-22 | 20:01: Waarom Rusland nu het westen niet kan vertrouwen lijkt me eerder vice versa. De ellende verdienen de Russen nu zolang ze Putin en co gedogen. China wil haar afzet markt niet kwijt.

Neuth | 20-03-22 | 20:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Als er een reset komt zal hij heel anders zijn als de voor- en tegenstanders van de ‘ great reset ‘ ons voorspelden. De winnaars zullen diegene zijn die er het beste voorstaan in de oude economische begrippen primaire en secundaire sector.

HD50 | 20-03-22 | 19:42

Het lijkt toch wel mee te vallen. Zonnebloemen groeien op wel meer plekken goed zoals Frankrijk en het zaaiseizoen moet nog beginnen. Het lijkt me dat de prijsstijgingen meer veroorzaakt worden door hysterie dan door daadwerkelijke tekorten.

* Il Principe * | 20-03-22 | 19:42 | 9

@MisterC | 20-03-22 | 20:44: Je zou bijvoorbeeld een luxe product als Asperges kunnen offeren en graan kunnen verbouwen op die locaties, mits dat een beetje wil groeien in die zelfde grond.

Andersdenkend | 20-03-22 | 21:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Goed dat VVD en D66 weilanden volplempen met immigranten. Waarschuwingen werden consequent in de wind geslagen. Zei je er wat van, dan was je racist.
Het erge is dat er gewoon mee wordt doorgegaan. Minder boeren. Minder eten.
Zelfde is het verhaal geweest van kolencentrales sluiten. Visie van nul. Gevolgen zijn enorm.

El Rico Grande | 20-03-22 | 19:42 | 4

Totale luchtfietsers die D66'ers, als je die hun gang laat gaan weet je zeker dat je uiteindelijk met lege handen (en maag) staat.

Wattman | 20-03-22 | 20:30

@Wattman | 20-03-22 | 20:30:
Ik mag dan ook vurig hopen dat dit de wake up call is voor het stemvee.
Dat het eindelijk gaat dagen dat er verkeerde mensen op verkeerde plekken zitten. Dat deze mensen een totaal verwrongen wereld beeld hebben en onze opgebouwde welvaart verkwanselen door het stellen van idiote prioriteiten.
Stel dat het gebeurt, dan hebben we in ieder geval nog dát aan de ellende gehad.

deathchant | 20-03-22 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb vandaag mijn eerste ei weer uitgehaald, ze zoeken het allemaal maar uit.

Snaajoe | 20-03-22 | 19:41

De landen rondom UA zijn ook al maatregelen aan het nemen . Ik denk dat het ergste nog moet komen .

likmegaties | 20-03-22 | 19:41 | 1

T zou vreemd zijn als ze niks deden. Dus wie zegt dat het een voorbode is van...?

Is dit nog nieuws? | 20-03-22 | 19:46

Politici en de juiste conclusies trekken:
is schoolvoorbeeld van Contradictio in terminis.

vliegende knorrepot | 20-03-22 | 19:40

Hongersnood……
Timmermans zal echt geen kilo afvallen. Dit soort rampspoed raakt nooit aan dit soort types. Net zo min als Kaag er een hap minder om zal eten. Wanneer zij langs de voormalige landbouwgronden van Nederland zal rijden in haar dienstauto, starend naar al de zonneparken en windmolens zal zij aan haar assistent vragen wie toch die graatmagere mensen langs de weg zijn.

Nuuk | 20-03-22 | 19:40

Maar wij zijn wel goed in grafieken maken

shimanski | 20-03-22 | 19:35

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen