Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlanders GA WEG, uit Oekraïne

WEGWEZEN! NU

Rood: niet reizen

  • De kleurcode van het reisadvies voor heel Oekraïne is rood. Dit betekent dat het te gevaarlijk is om daar naartoe te reizen. Wat uw situatie ook is: ga er niet naartoe.
  • Gaat u toch naar Oekraïne? Dan is dit uw eigen verantwoordelijkheid. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan u niet of waarschijnlijk niet helpen als u in de problemen komt.

later meer

Social

en wel hierom

Woorden doen ertoe

Koude Oorlog Bunker onder MinFin

Reaguursels

Inloggen

Een land bezetten zal nog wel lukken en dan? Bezet houden met een onwillige bevolking is veel moeilijker. En dan nog maar zien of in 2022 russische jongens nog wel bereid zijn om te vechten voor hun leider.

Kattie | 13-02-22 | 03:52

Is het luchtruim al gesloten voor vliegverkeer? Kan best zijn dat ze daar BUK-raketten hebben staan.

sioux_ | 12-02-22 | 23:55
-weggejorist-
UglyKidHenk | 12-02-22 | 22:22 | 2

Nou vooruit. Hup EU! Hup VS! Hup UK! Boe alles ten Oosten ervan. Maar ik vind het een vreemde gang van zaken.

Zalluf | 12-02-22 | 20:03
-weggejorist-
Zalluf | 12-02-22 | 19:44 | 1

Ter vergelijking: de Amerikanen hebben voor 80 miljard dollar aan wapentuig achtergelaten in Afghanistan. Hoeveel heeft Oekraïne ontvangen van de VS? Het verschil spreekt boekdelen ten opzichte van welk belang de VS hecht aan Oekraïne: peanuts. Het is een False Flag operatie, waarbij Oekraïne bedrogen wordt met sweet nothings. Dat besef speelbal te zijn geworden van geheime dienst spin hoor je ook terug in de woorden van president Zelensky, die voortdurend bezig is met de ontzenuwing van aanvalsplannen van RU zijde. Wie gaat 80 miljard investeren in Oekraïne? De VS of de EU? Noppes.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 19:32
-weggejorist-
Zalluf | 12-02-22 | 19:22 | 2

Die fijne mensen van DefensieFotografie hebben ook over vandaag weer een mooi verslag gemaakt. Niet alleen 'code rood' maar ook de Amerikaanse en Britse militairen trekken zich terug: defensiefotografie.nl/oorlog/oorlog-2...

bovenopland | 12-02-22 | 19:22

De voltallige regering mag nu de bunker in. Zodra binnen, sluiten we de deuren en storten de in/uitgangen af met beton. Dan weten we zeker dat onze regering veilig is en hun kleinere, veilige omgeving naar hartelust verder kan besturen. Zij blij, wij blij. Qua output kan het er alleen maar op vooruit gaan...

Nederlanddraaitdoor | 12-02-22 | 18:38 | 2

Je komt er sowieso enkel maar in wanneer je een geldige QR code kan overleggen..

TonyMontana010 | 12-02-22 | 19:06

Mmm die regel moeten we dan maar even loslaten anders denk ik dat ze allemaal nog buiten staan.

peterdh | 13-02-22 | 09:29

Denken jullie dat het al tijd wordt dat ik mijn online footprint opschoon van Russisch kritische berichten?

Graaf_Slis | 12-02-22 | 18:31

Rutte's inlegvelletje gaat de catalogus-dames uit Oekraïne ook niet redden....

Pettertje | 12-02-22 | 18:23

En wat gaan wij als Europa doen wanneer Poetin onverhoopt toch Oekraïne binnenvalt? Wat mij nog altijd onwaarschijnlijk lijkt. Zonder gas zitten?

Misschien moeten we eens stoppen de retoriek uit alle Europese landen over steun zo op te blazen? Wanneer je niet beter zou weten zou je denken dat Europese leiders op oorlog uit zijn? Ga allemaal naar je mand en hou je grote waffel zou ik zeggen.

Jan, Leiden | 12-02-22 | 17:43 | 3

Europese leiders uit op oorlog?
Hoe wappie ben je als je eensgezindheid vermoed bij Europese leiders?

RandyBiel | 12-02-22 | 18:39

@RandyBiel | 12-02-22 | 18:39:
Ze struikelden bijna over elkaar om naar Oekraïne te vliegen om hun toezeggingen te doen, vertel mij eens wie daar niet allemaal naar toe is gegaan?

Jan, Leiden | 12-02-22 | 20:35

@randybiel
Noem 1 land dat zijn steun niet heeft uitgesproken vóór de Oekraïne, in woord of daad?

peterdh | 13-02-22 | 10:13

Ik denk dat de familie Von Amsberg de stadhoudersbrief aan Poetin al heeft klaarliggen voor het geval de Russen volgende week al doorstoten naar Den Haag…

Mark zit te Dutten | 12-02-22 | 17:42

Het is echt weer tijd voor een goede oorlog, desert storm is al meer dan 30 jaar geleden, bier en popcorn zijn reeds ingeslagen.

Kane | 12-02-22 | 17:37 | 3

Deze keer met nukes, dat wordt lachen…

Mark zit te Dutten | 12-02-22 | 17:39

Duizenden doden... miljoenen vluchtelingen (Neem een Ukrainier op in je huis... acties van Claudia de Brei zie ik al voor me) Enorme economische concequenties... niet meer goedkoop naar Azie vliegen, want het Russisch luchtruim zal weer worden afgesloten.

Misschien nog wel het meest pijnlijke: China en de VS zijn de lachende derde.

litebyte | 12-02-22 | 17:43

@Mark zit te Dutten | 12-02-22 | 17:39:
De nukes heeft Oekraïne ingeleverd met als belofte van Rusland dat de grenzen van Oekraïne gerespecteerd zouden worden.

* Il Principe * | 12-02-22 | 19:16

@Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 14:16 |

Ik geef m'n ongelijk graag toe... dat in tegenstelling tot de droeftoeterige Clingendaelers die nu heel stil zijn over dat Putin niet de (letterlijke woorden) Ukraine zou aanvallen.

Er is nog steeds een kans dat Putin niet binnenvalt, dan moet Ukraine op heel korte termijn aan gaan geven nooit deel te gaan nemen aan de NATO. Maar die kans is nog vele malen kleiner dan dat Putin niet aanvalt.

Daarnaast binnenvallen en het hele land bezetten zijn 2 totaal verschillende zaken. Dat laatste zal niet gebeuren.

Putin zal net als de VS destijds in Iraq hebben geflikt eers de hele militaire infrastructuur kapot bombarderen met het minste risico op zowel eigen- als burgerdoden (surgical strikes...©VS) en als die fase voorbij is en Ukraine heeft nog steeds geen enkele toezegging gedaan om af te zien (wat waarschijnlijk niet zal onder druk van de VS) zal er worden begonnen met een beperkte grondoorlog en bezetting van gebieden zoals hierboven beschreven.

litebyte | 12-02-22 | 17:37 | 2

geen idee wat een clingendaeler is maar ik zal het even opzoeken. laten we hopen dat je ongelijk hebt en een Russische inval niet aanstaande is.

Ik verwacht zeker niet dat Oekraïne gaat uitspreken nooit deel te gaan nemen aan NATO.

Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 17:49

en? al klaar je ongelijk toe te geven, aangezien het 1 grote hoax is?

alleen al militair gezien, wie zou er zo dom zijn om weken lang de spanning voor een mogelijke aanval op te bouwen.
Nee dan de Krim, dat was een totale verrassing.

Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 22:48

Ik kan hier alleen maar simpel op reageren door te zeggen dat die Russische kleuter uit andermans land moet blijven met z'n Stratego spelletjes. Een dan ook nog alleen omdat je bang bent dat een ander land je aanvalt, val je zelf maar uit voorzorg aan. Wat een sneue kabouter moet je zijn om in je laatste levensjaren je landgenoten op te zadelen met een (kern)oorlog.

Harrie-Couvert | 12-02-22 | 17:25 | 9

Ja Ik vindt ook dat Engeland het bezette gebied in noord ierland moet teruggeven aan de Ieren. En een deeltje van de Belgen wil ook wel dat Vlaanderen terugkeert in de schoot van de Nederlanden. En Spanje moet oprotten uit de bezette gebieden in Catalunya en Baskenland. En de Engelsen pleiten uit Gibraltar. En die Amerikanen moeten de Zuidelijke Staten teruggeven aan Mexico. Maar een ding is zeker USA moet oprotten en zich met zijn eigen zaken bemoeien. Elke 20 jaar een "false flag"operatie zijn we nu wel klaar mee. Pearl Harbour laten gebeuren als smoes om ww2 in te stappen, de staatsgreep/ moord op Kennedy om in Vietnam te kunnen doorgaan nadat Bay of pigs om Cuba terug te pakken voor de maffia vrienden mislukt was. De moord door de Cia op Allende om chili te bevrijden van de socialisten De aanslag 9/11 laten gebeuren om Afghanistan binnen te vallen. En daarna de patriot act erdoor drukken zodat de democratie nog verder naar het tweede plan ging. De niet bestaande "weapons of mass destruction" om Irak en van Saddam Hussein te "bevrijden". Vergeet ik pueblo, Bay of tonkin.
Kortom bel met het land van de onbegrensde mogelijkheden en d'r komt ellende.

strawdog | 12-02-22 | 20:02

"als een kleuter van elkaars land moet afblijven".... Mmm de Europese expansie richting een al kleiner wordend Rusland neemt anders gestaag toe. De grens tussen Rusland en de EU zijn sinds de val van de muur gestaag maar consequent richting oosten verschoven.

Wat jij hier zegt: "ik pak een koekje uit jouw trommel, en als je hem terug wilt pakken ga ik mama roepen omdat je met je vingers uit elkaars koekjestrommel moet blijven"

peterdh | 13-02-22 | 10:08
▼ 6 antwoorden verborgen

@Ierse_Setter | 12-02-22 | 14:00:

Gezien het type onderdelen aan de Ukrainse grens, van overal uit Rusland, van het verre oosten van Rusland tot aan specifieke marine eenheden van de Noordelijke vloot en de Baltische vloot, het compleet verplaatsen van diverse militaire mobiele hospitalen gespecialiseerd in het behandelen van zware verwondingen en bloedbanken uit overal van het land.

Het is allang niet meer de vraag OF maar het is alleen nog maar WANNEER.

Ukraine geheel bezetten is ook helemaal niet de doelstelling, want dat is vrijwel onmogelijk. Het doel is hoogstwaarschijnlijk het creeeren van een landbrug tussen grofweg Odessa, Chersol en Marioepol zodat de Krim aaneengesloten gebied wordt. Tot aan de grens met Moldavie, een gebied waar ook veel Ukrainse-Russen wonen.

litebyte | 12-02-22 | 17:17

Corona had het moeten fixen, maarja Omicron gooide roet in het eten. Dan maar WO3 om de populatie in te dammen

Drs. D. | 12-02-22 | 17:14
-weggejorist-
Tollebol | 12-02-22 | 17:03

Heeft ollongrun al gemeld dat er een vlieg verbod boven Oekraïne is voor dat ze flauw valt.

kuus | 12-02-22 | 16:50 | 4

@yrrab
Dat was dus drie weken in de afgelopen jaren.

peterdh | 13-02-22 | 10:11
▼ 1 antwoord verborgen

Kan iemand Sywert bellen? Er dreigt een tekort aan alu-hoedjes...

(Voorwaarde: Sywert moet 'om niet' werken onder de vlag van een 'alliance', dat staat wel deftig. Pas daarna krijgt hij alles betaald.)

Yrrab | 12-02-22 | 16:39

Links liberaal wereldwijd in de problemen. Biden scoort de slechtste cijfers ooit. Weet je wat laten we de boel afleiden van de gigantische interne problemen en laten we een conflict met Rusland beginnen. Het valt op dat Trump in 4 jaar tijd geen conflict is begonnen, integendeel zelfs een aantal vredesakkoorden afsloot. Links liberaal betekent maar een ding en dat is dood en verderf.

Jeroen65 | 12-02-22 | 16:39 | 5

Links liberaal? Nou, dan heeft u niet goed opgelet.

litebyte | 12-02-22 | 17:19

@RandyBiel | 12-02-22 | 17:05: Eventjes weer hierboven kijken naar het kaartje met daarboven "en wel hierom". Daarna denken vanuit een Russisch perspectief, wat op je afkomt. Ook nog even meewegen dat de Russen de trigger happy Yankees als sinds 1945 niet vertrouwen.

Graaier | 12-02-22 | 18:07

@Graaier | 12-02-22 | 18:07:
Er komt welvaart op hen af. En dat kan een corrupt maffia clubje niet hebben natuurlijk.

RandyBiel | 12-02-22 | 18:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk van Usaf vliegt een verkenningsvlucht boven Oekraine. Vertrokken vanaf Griekenland.

kneuterzak | 12-02-22 | 16:33 | 6

@zenuwpees
Hij kan op 55000 voet vliegen, dat betekend niet dat hij dat altijd heeft gedaan of zal doen. Er zit twee uur tussen BL's observatie en die van jou.

peterdh | 13-02-22 | 10:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Er vliegt nu een airbus400 van de RAF Oekraine binnen, waarschijnlijk om wat evacuees op te halen.

kneuterzak | 12-02-22 | 16:17

Mocht het dan toch op stront uitlopen, laten we dan maar meteen afrekenen met die Lukachenko ook.

Bigi Bana Boy | 12-02-22 | 16:16 | 1

Nederland? Dat zal humor zijn voor Loeka.

Trasnochador | 12-02-22 | 18:11

Dus een appeasement strategie (want de Krim is in principe gewoon weggegeven) werkt niet? Goh dat wisten we al sinds WOII.

Hadena | 12-02-22 | 16:01 | 3

Bekijk het kaart met het verschuiven van de NAVO richting Rusland. De Russen hebben meer redenen om te denken dat appeasement niet werkt. Zij hebben alleen een stukje wat al Russisch was en waren nagenoeg alleen maar mensen wonen die bij Rusland willen horen weer terug gebracht naar moedertje Rusland. De NAVO heeft vele complete landen toegevoegd aan haar legers.

Graaier | 12-02-22 | 16:10

Mocht het tot een aanval komen. Een verrassingsaanval zal het niet meer zijn.

JamesYounger | 12-02-22 | 15:56 | 1

Wordt lachen als de Russen in één keer met 2 divisies in Den Haag staan....

nobodiesunmighty | 12-02-22 | 17:14

is niet meepraten met leugenaars landverraad?

Balgesjaakt | 12-02-22 | 17:41

U vergeet Frans Timmermans te noemen.

Trasnochador | 12-02-22 | 18:13

@tashtego

Nouja voordat wij in oorlog zijn met Rusland zijn we ik denk een weekje verder. Want onze liegende MP heeft Nederlandse soldaten en jsf's heen gestuurd. Ondanks zijn eerdere belofte op het juridisch bindende inleg velletje. Dus zodra de eerste kogel over okraiens land vliegt zijn wij technisch gezien in oorlog met Rusland.

peterdh | 13-02-22 | 10:03
▼ 7 antwoorden verborgen

"Zachtjes snort de samovar..."

Yrrab | 12-02-22 | 15:55

Het is simpel: Poetin kan problemen voorkomen én westerse alarmisten voor gek zetten door Oekraïne niet binnen te vallen. Hoe eenvoudig kan het zijn?

J.P.Drapeau | 12-02-22 | 15:43 | 8

Dat denk jij...

Maar Poetin zit met de Krim in zijn maag. Het is niet voor niet dat de Rus Chroesjtsjov het aan Oekraïne toewees. En daarbij zou het ook wel fijn zijn om Transnistrië aan te sluiten bij Rusland.

Wat de Oekraïners gaan doen? Ik heb begrepen dat het hele ik spreek Russische of ik ben een etnische Rus geen klap meer uitmaakt. Het is nu allemaal tegen Poetin.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 16:14

@Grachus | 12-02-22 | 16:25:

Logistiek. Hij kan geen zoet water en gas leveren. Alle beloftes bleken leugens. Zijn vriendjes hebben dan wel voor miljarden een brug gebouwd maar dat lost het probleem niet op.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 16:30
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
straatsurfer | 12-02-22 | 15:39

Heb hier en daar wat niet-Nederlandse journalistiek zitten lezen:

Het is eerder zo dat Rusland afhankelijk is van gas *export* dan dat west Europa afhankelijk is van gas *import*. Tot nu toe was Rusland afhankelijk van de Oekraïne en betaalde Rusland voor het kunnen exporteren van gas via een pijpleiding. Deze afhankelijkheid weerhield Rusland van een invasie. Met de Nord Stream 2 (naast de bestaande Nord Stream 1) vervalt die afhankelijkheid grotendeels en kan Rusland gaan invallen met weinig consequenties. Het gelul dat de Nord Stream 2 nog niet in gebruik genomen kan worden (iets met vergunningen) is puur gevolg van de VS die er een stokje voor steekt. Die Nord Stream 2 is al af en werkt heus prima. De vraag is nu: Gaat Rusland invallen ondanks dat de Nord Stream 2 geen vergunning krijgt? Wellicht gaat Duitsland bij een gascrisis die Nord Stream 2 dan toch maar die vergunning geven om een einde aan die crisis te maken??

Expert Homo | 12-02-22 | 15:38 | 2
-weggejorist-
Expert Homo | 12-02-22 | 18:10

@Expert Homo | 12-02-22 | 18:10: Maar met het opblazen van die Nord Stream 2, begint daarmee niet de 3e wereldoorlog??

Expert Homo | 12-02-22 | 18:27

Bij het warschaupact zat je doorgaans onder dwang.
Nu is Oekraine verdeeld en zeker niet zo Europees als bijv. Tsjechië, maar Rusland moet niet miepen dat mensen ze niet meer willen

Schwanzeleber | 12-02-22 | 15:32

Poetin zal wel met een hele goede reden dit doen toch?
Namelijk .. eh....
Belangen ergens.
Schiet niet op zo, met de mensheid.

AdvocatusDiaboli | 12-02-22 | 15:26
-weggejorist-
Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:20

Dus mijn vakantie naar Kiev gaat niet door?

bwi | 12-02-22 | 15:19 | 2

Odessa is veel vetter!

luukeeeeeert | 12-02-22 | 15:23

Kiev heeft nog voldoende sexbommen liggen om een Russische inval tot staan te brengen.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 16:04

Ik denk dat een invasie zeer wel mogenlijk is.
De Russische vloot (of een gedeelte ervan) ligt in de marinebasis aan de Zwarte Zee in de Oekraïne. Rusland is er alles aan gelegen deze basis te kunnen behouden want ligt ontzettend strategisch. Dus ja, ik denk dat Putin wel degelijk zijn militaire belangen zal veiligstellen.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:18 | 4

@Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 15:20: De internationale gemeenschap én Oekraïne erkennen dit niet. Als Oekraïne naar de EU of de NAVO lonkt, wordt Rusland/Putin zenuwachtig. Vanuit zijn perspectief logisch want zijn Zwarte Zee vloot ligt daar. Voor dat Rusland het deel inpikte, pachtte Rusland de haven.
Ik denk dat de beschikking van de haven als basis voor de vloot weldegelijk een grote rol speelt.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:35

Natuurlijk wordt dat niet erkend, het is toch militair ingepikt? Echter, daar gaat niemand nog wat aan doen nu. Waarom Rusland er nog een keertje een oorlog om zou moeten starten, terwijl ze die basis al hebben, wordt me niet duidelijk uit je verhaal.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 15:54

@Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 15:54: omdat Oekraïne naar het westen knipoogt. En de marinebasis dan een issue wordt. Maar goed, ik dénk dat. Zeker weten doe ik dat niet, uiteraard.
We gaan zien hoe zich dit ontwikkeld.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ik doe de open haard wel wat vaker aan.

Diederik_Ezel | 12-02-22 | 15:17

Is de mening van Dr. Remco Clavan al gevraagd ?

Ruikbaard | 12-02-22 | 15:16 | 1

Wel van Ali B naar ik vernomen heb.

IkwilJinekwel | 12-02-22 | 15:26

Prachtig weer, al die Poetin vrienden hier. Een dictator is boos, want ooit, dertig jaar geleden, is door iemand mondeling beloofd dat alles bij het oude zou blijven. Dat was echter niet de wens van alle ex Sovjet-Unie landen, die wilden zo snel mogelijk weg onder boze Poetins vleugels. Wie niet op tijd onder de NAVO paraplu zat moest dat bekopen met een Russische inval of zware militaire dreiging. Dus iedereen die kans zag werd lid van de NAVO.

Boze en gefrustreerde Poetin wil daarom dat iedereen weer terug gaat naar toen Rusland nog de baas was, anders gaat hij heel boze dingen doen. En dat is dan onze schuld want wij houden geen rekening met zijn eisen.

In ons land zijn er voldoende sukkels en idioten die ook vinden dat alles onze schuld is en dat wij rekening moeten houden met de eisen van een gefrustreerde dictator. Want ja, er was hem toch ooit iets beloofd? Dertig jaar geleden? Nu staat daar niks van op papier trouwens. Op heel veel andere papieren staan latere afspraken, ook niet de boze meneer, met zijn handtekening eronder. Maar die afspraken heeft hij allang verscheurd. Ook dat vinden onze meelopers logisch. Want eh... Ja hij is toch boos? En wij hebben toch ook soldaten in onze landen?

Kortom, we moeten naar respect hebben voor de blut und boden wensen van een gefrustreerde KGB agent. Want Oekraïne dat is toch eigenlijk van de boze meneer! Want vroeger was het toch deel van Rusland? Nou dan!

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 15:15 | 11

Doen wij niet hetzelfde oude verdragen handhaven die niet meer van dato zijn?
Daarbij sart USA alleen maar en wil wereld leider blijven
Dat uitbreiden van EU is niet voor de burgers
EU smijt met geld om ze in te lijven
En wat als het op is?
Deze oorlog gaat alleen hoop ellende opleveren
En waarom mag Rusland ons geen gas leveren?
Daarbïj zou praten ipv dreigen stuk beter zijn

Therrie | 12-02-22 | 16:17

@Therrie | 12-02-22 | 16:17:
"Daarbïj zou praten ipv dreigen stuk beter zijn"

Nieuws een beetje gevolgd? De laatste weken hebben echt alle westerse leiders gepoogd in gesprek te blijven met de enige die dreigt. Maar dat levert helemaal niets op, Rusland blijft rare eisen stellen, zoals dat de NAVO landen van na 1997 hun rechten weer inleveren. Zomaar. Omdat Poetin dat graag wil.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 17:08
▼ 8 antwoorden verborgen

Rood betekent toch 10 dagen quarantaine als je naar huis wilt?

geen_kwijl | 12-02-22 | 15:13

Het enige, super democratische asn dit alles is dat. I e d e r e e n het koud krijgt. Van het Gooi tot Schilderswijk. Rijk of arm. Geen gas is geen gas.

Weethetallemaalniet | 12-02-22 | 15:06 | 5

Jas aan, denken om, handdoeken voor deuren, ramen en kieren en niet zaniken. Het is maar voor een paar weken. Tijdens de hongerwinter hadden ze wel serieuze problemen, stelletje rubbertegelaars.

Graaisnaaiert | 12-02-22 | 15:23

@Graaisnaaiert | 12-02-22 | 15:23:
( en nog een tip, als het echt koud wordt zet je je wasdroger in de woonkamer of maak je wat vaker iets klaar in de oven ).

Graaisnaaiert | 12-02-22 | 15:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Onder Donetsk zit een giga-gasbel onder de grond. In Davos bij het WEF van 2013 heeft Rutte met Oekraine en Shell daar een mooi contract over ondertekend. Inmiddels zijn we een conflictje of wat verder, ook MH17 viel precies op de gasbel en zijn de rapen gaar over de nieuwe gaspijpleiding van Rusland. De diplomatie zal over de gasbel moeten gaan en een deel over de NAVO lidmaatschap.

zevensprong | 12-02-22 | 15:02 | 1

De diplomatie zal moeten gaan over MH17, de Krim, die stunt met dat vliegtuig door Loekashenko, Russische raketten in het Midden-Oosten waar Israel mee beschoten en door bedreigd wordt, moordaanvallen op westerse bodem door de NKVD/KGB/GRU of hoe die toko tegenwoordig ook heet, destabiliseren van soevereine staten ten westen en ten zuiden van Rusland, schending van territoriale wateren en luchtruimtes enzovoorts enzovoorts.
Meneer Poetin heeft nogal het een en ander uit te leggen.

Graaisnaaiert | 12-02-22 | 15:21

Kijk weer een topic waar het maffiabaasje Poetin bij betrokken is. Nee, hij geeft niet om u, uw land, vrijheid of wat dan ook. Het beste is dat Russische soldaten de tanks omdraaien en hem uit het Kremlin knallen.

Pios | 12-02-22 | 15:00 | 7

@bigstone | 12-02-22 | 15:10: Ja, propaganda tv doet het zeker bij een bepaald publiek goed. Iemand met verstand en bredere kijk weet beter en vraagt zich af of samenwerking niet beter is dan oorlog.

Pios | 12-02-22 | 15:21

Gaat een keer gebeuren. Rusland ploft regelmatig intern.

nobodiesunmighty | 12-02-22 | 15:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor de verstaander: een stukje uit column van de amerikaanse politiek commentator Pat Buchanan op zerohedge.com.
And as we went crusading for a new world order, Vladimir Putin’s Russia gradually recovered from its crushing Cold War defeat, and China began to move out of America’s shadow to become the most powerful rival modern America had ever faced.

Now, U.S. hegemony is being everywhere challenged — in Eastern Europe, the Near East, Southeast Asia, East Asia. And the challenges arise from autocrats united in their resolve to reduce the power and the presence of the United States in their part of the world.

All of America’s adversaries have something in common: They want us out of their neighborhood.

After President Joe Biden’s humiliating withdrawal from Afghanistan, Ukraine is the site of the latest challenge, triggered by Russia’s deployment of some 100,000 troops on Ukraine’s borders.

Given that he caused this crisis, Putin is unlikely to withdraw all his forces without visible assurances that Ukraine never becomes a member of NATO. And, given that no NATO ally or neighbor of Ukraine has shown a disposition to fight Russia for Ukraine, Putin is likely ultimately to prevail.

Goedzo | 12-02-22 | 14:59 | 1

Zerohedge wordt beheerd door Russen.

Pat Buchanan is een fascist.

Maar geil. Veel plezier.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 16:32

Ja, ja, goed, hele mooie kaartjes en theorieën over De Invasie.
Maar wat ik echt belangrijk vind is hoe het volgend seizoen zit met de Champions League als Rusland Oekraïne veroverd heeft.

Zijn dan clubs als pakweg Metalist Charkov, Vorslka Poltava, Dynamo Kiev dan nog Oekraïense deelnemers, of Russische?

Nuuk | 12-02-22 | 14:57
-weggejorist-
Opblaas_boot | 12-02-22 | 14:52 | 1

Ik hoor het alweer. De Russische propaganda heerst.

Nee. De Russen waren niet de grootste slachtoffers van de nazi's dat waren de Wit-Russen. Nee. De nazi's waren absolute smeerlappen en tuig maar de Russen waren het die uiteindelijk verantwoordelijk waren voor de meeste doden. Nee. Als Stalin jouw volk laat sterven geeft het je geen recht om Duitse kinderen te verkrachten.

Kunnen we eindelijk eens eerlijk praten over hoe fucking naar de Russen zijn? Over hoe ze zonder Operation Lend-Lease allemaal Duits hadden gesproken? Over waarom eigenlijk alle voormalig Warschaupact landen helemaal niets met de Russen te maken willen hebben? Wij zijn ook geen lieverdjes hoor. Wij stuurde ook Nederlandse Waffen-SS soldaten naar Indonesië maar kom op. Die verheerlijking van de Russen als bevrijders? De gemiddelde Pool zou je op je bek slaan als je dat durft te beweren.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:47 | 33
-weggejorist-
B.Spiritus | 12-02-22 | 16:28
-weggejorist-
Old_Spice | 12-02-22 | 16:54
▼ 30 antwoorden verborgen

Bestaat er nog een lange termijn politiek in het 'Westen'? Team Poetin denkt wel op de lange termijn. Vriendschappelijke ja hartelijke banden met Hongarije en Italië. Duitsland zoekt naar een afbouwen van het Amerikaanse vazalschap, wat concreet gestalte krijgt door North Stream II. China is nu nog bezig met een Olympiade, maar zal snel de VS in paniek brengen vanwege Chinees machtsvertoon. De NAVO is een pang-pang losse flodder. Zelfs Turkije zit aan het Russische gas. Daarom, bouw snel kernenergie centrales in NL. Denk eens op de lange termijn!

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 14:47 | 1

Jammer maar helaas. Urgenda, Milieudefensie, en alle andere climaclowns van VVD, D66, CDA, GL, PvdA, Volt hebben het voor t zeggen in Nederland. Steeds meer wordt in Brussel neergelegd, zodat de Nederlandse politici niet meer verantwoordelijk gehouden kunnen worden, en Brussel is niet democratisch dus kan überhaupt niet tot de orde geroepen worden.

Old_Spice | 12-02-22 | 16:37

Ollongren moet nu echt zsm die kant op om de boel te redden

jesjort | 12-02-22 | 14:46 | 2

De heer Poetin: functie elders

Shoarmamasutra | 12-02-22 | 15:09
-weggejorist-
Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 15:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan weten ze in Den Haag meer dan wij. Oftewel, NAVO gaat een move maken. Anders zouden ze niet nu opeens met dat advies komen. Waarschijnlijk gaan ze aankondigen dat Oekraïne op kortere termijn bij de NAVO komt, of dat de NAVO op verzoek van Oekraïne, militairen gaat stationeren in Oekraïne. Dat betekent een boze Putin, en dat betekent dat Rusland gaat proberen te pakken wat ze kunnen pakken aan Oekraïens grondgebied voordat de NAVO er is.
Met andere woorden, de NAVO forceert een conflict, omdat ze DONDERSGOED weten dat Oekraïne betrekken bij de NAVO een provocatie is. Oekraïne betrekken bij de NAVO is voor Rusland hetzelfde als wanneer wij Taiwan bij de NAVO zouden halen voor China; onacceptabel. En begrijpelijk ook.
Ik heb een hekel aan Rusland en een hekel aan Poetin de dictator, maar wat de NAVO nu doet is bewust proberen een conflict uit te lokken.

Old_Spice | 12-02-22 | 14:37 | 2

Grappige vergelijking. Ik denk niet dat iemand hier het erg zou vinden als we Taiwan zouden erkennen en onder zouden brengen onder een aziatisch militair verbond.

Verder vind ik dit provocatiegeleuter nogal fins. "Haar kont stond open vieze hoertje". Mag Oekraine dat zelf bepalen?

arashimashou | 12-02-22 | 14:42

@arashimashou | 12-02-22 | 14:42: Nee, de NAVO bepaalt of Oekraïne lid mag worden. Tevens is de NAVO in 2008 al actief bezig gegaan om Oekraïne bij de NAVO te halen, maar toen wilde Oekraïne dat zelf niet.
Nu wel, maar de NAVO stuurt hier al sinds 2014 op aan. Jij doet alsof de NAVO er niets aan kan doen wanneer Oekraïne lid wordt, dat is natuurlijk onzin.

Old_Spice | 12-02-22 | 14:46

Waarom al die ministeries verbouwen als je dergelijke prachtige werkkamers bezit? Kunnen ze tevens vast wennen in geval de tribunalen losbarsten.

osta | 12-02-22 | 14:34 | 1

Zelfs een VIP-room, met geheime noodvoorraad TP, voor de dochter van Poetin.

W_F | 12-02-22 | 14:47

Poetin moet zich de ballen uit de broek lachen als hij ziet hoeveel zwakzinnige halfies (aan de kant van zijn
tegenstander!) zijn propaganda slikken voor zoete koek?

Komjehiervaker | 12-02-22 | 14:34 | 3

Je kunt het hem haast niet kwalijk nemen inderdaad. Het gaat zo makkelijk.

arashimashou | 12-02-22 | 14:36

Lachen? Geen enkele dictator/roverhoofdman voelt zich zeker. Waar ook ter wereld. Van binnen danwel van buiten kan er altijd iets gebeuren. Ee zijn er meer die ganzenlever lusten.

Weethetallemaalniet | 12-02-22 | 14:55
-weggejorist-
yeps | 12-02-22 | 14:32 | 2

Doe toch niet zo moeilijk... alles ten oosten van de Dnjepr naar Rusland (wonen toch alleen maar Russen), Nordstream 2 open (fuck the USA), en de Chinezen komen hier flats bouwen (dat kunnen ze goed).

pollens | 12-02-22 | 14:29 | 1

En de QR code koppelen aan je bankrekening en CO2 uitstoot. Honk.

arashimashou | 12-02-22 | 14:35

Waarom kan er geen deal gesloten worden tussen Oekraïne en de EU dat het land voorlopig (bijvoorbeeld tien jaar) nog neutraal blijft.
Misschien bevalt de neutraliteit wel zo goed dat ze helemaal geen deel willen uitmaken van de EU en de NATO. Iedereen blij: Poetin en het westen. De oorlogsdreiging is dan voorlopig uit de lucht. En neutraliteit heeft ook z'n voordelen. Desnoods moeten we Oekraïne dwingen zo'n aanbod te accepteren omwille van de lieve vrede.

aamert | 12-02-22 | 14:29 | 6

" moeten we Oekraïne dwingen zo'n aanbod te accepteren omwille van de lieve vrede."
Hahaha. Lol.
Hoe dan? Met wapengekletter?
Gedwongen neutraliteit houdt geen stand.
Vrede is slechts een periode van betrekkelijke rust tussen twee oorlogen in. Zonder oorlog geen vrede. De situatie is al jaren explosief en bereikt nu haar ontknoping.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:25
▼ 3 antwoorden verborgen

USA go home!
troublemakers.

En de bunkers hier in NL staan of blank of worden al jaren ingezet als opslag(incl muizen/stank en keutels.)

ptrck | 12-02-22 | 14:29

Gaan die smerige westerse leiders nou werkelijk een oorlog met Rusland starten om hun eigen faalbeleid te verhullen? Ik hoop echt dat enkel de kinderen van dat tuig op termijn de rekening mogen gaan betalen.

Mega schande dit, het westen is moreel failliet en straks ook compleet failliet. Enige dat bij ons leiderschapstuig misschien werkt: dit is super slecht voor het milieu!

doemijjezusjemaar | 12-02-22 | 14:27 | 4

De Russen hebben Oekraine omsingeld via drie fronten. We mogen in het Westen dan een identiteitscrisis ondergaan, we zijn zeker niet happig op welke Europese oorlog dan ook. Nee, ook Amerika onder Resident Joe niet.

arashimashou | 12-02-22 | 14:39

Wie begint er nu een oorlog. De NAVO? Waar zijn alle soldaten dan? Oh die zijn er nog niet. Hoe gaat de NAVO deze oorlog dan starten? Ik ben heel benieuwd..

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 15:19

Die oorlog is al acht jaar bezig zonder westerse legermacht. Maar het ligt natuurlijk weer aan het westen allemaal.. koekoek!

RandyBiel | 12-02-22 | 15:41
▼ 1 antwoord verborgen

Wie kunnen we er op afrekenen als er niets nada noppa gebeurd ? Of mogen overheid instanties maar van alles blaten? Hoe serieus
moet ik de volgende keer de overheid nemen bij een ander nieuw gevaar?

JamesYounger | 12-02-22 | 14:24 | 1

Oops. En als er wel wat gebeurt? Helpt U me even...

Weethetallemaalniet | 12-02-22 | 15:10

Kunnen we Rusland niet gewoon toevoegen aan de NATO, zijn we van al dat gezeik af. Of vindt China dat dan weer niet goed?

Met_baard | 12-02-22 | 14:23 | 6

@Herr Inspector | 12-02-22 | 14:28: maar lopen wel voorop het wef-beleid uit te voeren.

schijtzat | 12-02-22 | 14:30

Precies, en er gaat niks gebeuren, Putin weet dat hij verliest het enige wat dan nog rest is het atoomspook.
Andersom ook.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-22 | 14:42

@Herr Inspector | 12-02-22 | 14:28: Oostenrijk mag zich nooit bij de NAVO aansluiten, dat is met de Sovjet in het Statenverdrag van 1955 afgesproken. Een eeuwig durend verdrag.

Inferi0r | 12-02-22 | 15:54
▼ 3 antwoorden verborgen

In stijl met nieuw corona elan verwacht ik dat het tijdelijke reisadvies jaren zal duren. Rusland blijft ook jaren aan de grens staan, en de de EU zal jaren niets doen terwijl de Oekraïense economie verder afbrokkelt. Afgezien van Oekraïne heeft er helemaal niemand belang bij een snelle oplossing.

W_F | 12-02-22 | 14:22

Ik zou me als de wiedeweerga naar het front haasten, ware het niet dat mijn karabijn met afgezaagde loop in geen velden of wegen te bekennen is. Het Europese Super Leger zal de klus helaas zonder ondergetekende moeten klaren.

goedverstaander | 12-02-22 | 14:21 | 1

Die karabijn heeft Rutte naar Oekraïne gestuurd, onder het mom van "wapens".

Met_baard | 12-02-22 | 14:25

Oekraïne. In Nederland moeten boeren vertrekken. Ons voedsel zou uit Oekraine komen. Goedkoop. Met dank aan onder meer Pechtold. Ook weer onder de bezielende leiding van Rutte. Gas uit Rusland, eten uit Oekraïne.

El Rico Grande | 12-02-22 | 14:21 | 1

Gas uit Rusland + graan uit Rusland, Rusland is 's werelds grootste graan exporteur. Vroeger was dat de VS. Maar het boert niet meer goed in de VS.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 15:19

Nog voor de toenmalige As van het Kwaad verslagen was, kwam er de https://nl.wikipedia.org/wiki/Conferentie_van_Jalta. Waarna de NAVO en het Warschau (!) Pact. Nu is hier de EU en gaat het in Europa helemaal nergens meer over.

Genghis Khan was een Mongool, maar wist in zijn eentje meer van zijn toendertijd bekende wereld te veroveren dan al die Europese koloniale ontdekkingsreizigers bij elkaar.

Waarvan akte.

Hetkanverkeren | 12-02-22 | 14:20

Heeft iemand de KLM al gewaarschuwd dat het daar mogelijk verkeerd gaat?

Swoop | 12-02-22 | 14:19 | 1

plus.

horsteknots | 12-02-22 | 14:25

Binnenkort maar eens een vakantie boeken naar Odessa, zeer aangenaam gepreisd heb ik gehoord.

FogerRederer | 12-02-22 | 14:19 | 5

@Goedverstaander: lol

FogerRederer | 12-02-22 | 14:31

Odessa, eens geweest, nooit meer. Pas op de balkons, die staan op instorten. Wel rustig, er liepen veel mensen, maar je hoorde niets, zo gek, zag ze praten, maar een stilte. De krim, me nog nooit zo onveilig gevoeld, overal dronkaards, flatgebouwen verlaten , met een paar slecht uitziende figurenen Yalta was klein, waar eens getekend was. klein kamertje. Verder lijkt Odessa op een verloederd Parijs, moet eens heel mooi zijn geweest, maar niet toen ik er was. Brood werd inderdaad door een vrouw naar buiten gegooid in een winkel, daarna luik dicht.

gato | 12-02-22 | 14:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Oekraïne, een land bijna groter dan Europa en we zitten vuistdiep in landjepik, zijn er al Toyota’s onderweg? Schandalig dat daar geld naar gaat en de oudere/zieken/doorsnee gezinnen, hier niet meer rond kunnen komen. Voor de jeugd heb ik een boodschap, studeer als is het via youtube en verlaat het land ASAP.

g[E]ulden | 12-02-22 | 14:17 | 1

Oekraine is een christelijk land dat het Socialisme afgezworen heeft. Daar steekt Nederland geen cent in.

Haberdoebas | 12-02-22 | 14:22

Rusland gaat Oekraine niet binnen vallen.
In Welt_de ;
Putin habe „noch nie einen Krieg begonnen, der für ihn ein unkalkulierbares Risiko beinhalte“, so Russland-Korrespondent Christoph Wanner.

Rusland wil de Oekraine kapot maken. (vooral economisch) En het westen helpt Rusland daarmee door de oorlogsretoriek op een extreem hoog volume te zetten. De president van Oekraine vroeg aan het westen of het iets minder kon met de oorlogsretoriek. Hij werd genegegeerd. Geen bedrijf gaat investeren als Rusland ieder moment kan binnen vallen.

Natuurlijk zal Rusland wel zijn cyberaanvallen en ondersteuning van de rebellen opvoeren. Maar niet een inval zoals nu door het westen wordt gesuggereerd.

mikes43357369 | 12-02-22 | 14:15 | 9

@GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:29: U denkt als een kapitalistische imperialist in landjekap. Wat moet met een rustbelt? De huidige pat-situatie is veel beter voor RU. Jonge getalenteerde mensen trekken naar RU om een nieuwe toekomst op te bouwen in het wilde Oosten (dat een gigantische economisch boom kent vanwege China). RU heeft menskracht nodig, geen doffe ellende. Kijkt u maar naar de Wiedervereinigung van DE, hoeveel geld er gepompt is in de voormalige DDR zonder dat daar economisch veel gebeurt. RU leert van zulke faaltoestanden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 14:39

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 12-02-22 | 14:39:

In welke wereld leef jij? Jonge getalenteerde mensen verlaten juist Rusland. En masse.

Hoe ongeïnformeerd kan je zijn?

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 15:20
▼ 6 antwoorden verborgen

Het wordt pas een serieus probleem, als de Oekrainse plofkippen niet meer deze kant op kunnen komen en de Nederlander zijn Henny Penny en Chicken Mc Nuggets moet gaan missen ;)

Smoelensmid | 12-02-22 | 14:12

Soms begrijp je waarom er een ijzeren gordijn bestond

Roos | 12-02-22 | 14:12 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het Russische volkslied is eigenlijk al genoeg reden om buurlanden binnen te vallen

jeweettochniet | 12-02-22 | 14:10
-weggejorist-
Lafayette | 12-02-22 | 14:10 | 2

Nou, nog een dag of drie, vier, dan kan dat associatieverdrag ook de prullenbak in.

Repliek_in_stijl | 12-02-22 | 14:09 | 1

Dat ligt hier aan ten grondslag. Putin staat als één man achter de uitslag van het referendum. Onze regering joriste het zo in de prullenbak, niet wetende dat Putin de eer van de Nederlandse bevolking zou gaan redden.

goedverstaander | 12-02-22 | 14:12

Ondertussen hou ik het Maidan Plein in Kiev strak in de gaten. Al verwacht ik niet dat er een sterke Europese leider zal opduiken om bemoedigende woordjes richting Oekraïners te prevelen:
webcam.scs.com.ua/en/europe/ukraine/k...

goedverstaander | 12-02-22 | 14:08 | 1

Hans van Baalen kan niet meer komen, maar waar blijft Guy Verhofstadt om de Oekraïners moed in te spreken?

MAD1950 | 12-02-22 | 14:38
-weggejorist-
Goedzo | 12-02-22 | 14:07 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Het leven is zwaar | 12-02-22 | 14:06 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Goud en olieprijzen schieten mooi omhoog. Poetin gebruikt z'n leger voor economische oorlogsvoering. Met de giga schuldenberg en beginnende inflatie in de EU, is ie die aan het winnen ook. Zonder een schot te lossen. Heeft ie van de Amerikanen afgekeken.

Jacques_SiConto | 12-02-22 | 14:04 | 3

Poetin heeft iets van 630 miljard Euro in kas. Deze actie kost hem ongeveer 67 miljard Euro. Hij heeft genoeg geld om het een maandje of wat uit te houden.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:16

Toch mijn vakantie naar Kiev maar even uitstellen…

overVecht | 12-02-22 | 14:03 | 1

Odessa is beter. Fijne stad met heerlijke stranden.

IkwilJinekwel | 12-02-22 | 14:20
-weggejorist-
Kopieerapparaat | 12-02-22 | 14:03 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Een associatieverdrag met een ruime meerderheid weggestemd zien worden, jezelf totaal afhankelijk maken van Russisch gas vanwege knotdragende boomknuffelende linkswappies, zelf geen olie hebben en dan maar hopen dat de Russen het goedkoop blijven leveren. Om dan vervolgens met een totaal onfatsoen een grote bek te hebben tegen de hand die je voedt. Dat kan alleen in dit land, waar de milities “pang pang” roepen. Een dedain dat je alleen in de EU ziet, met al die onverkozen volgevreten misbaksels.

opblaasschaap | 12-02-22 | 14:02 | 6

@elco485 | 12-02-22 | 14:28: Dat is sinds in Rusland de zogenaamde anti-homo wet (westerse term) in werking is getreden. Sindsdien roeren de Amerikanen en D66 de oorlogstrom.

Grachus | 12-02-22 | 16:33

@elco485 | 12-02-22 | 14:28:
Het was nu niet alsof het Nederland - Ruslandjaar (2013) nu zo'n groot succes was. Zoek nog eens na anders

RandyBiel | 12-02-22 | 16:50

@elco485 | 12-02-22 | 14:28: foutje van onze regering en klm ook
Net zo goed als Oekrainsche luchtverkeers leider

Therrie | 12-02-22 | 17:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Laten we hopen dat ome Joe en z'n clique hier normaal en rationeel mee om gaan. Oekraïne ligt gewoon in de invloedssfeer van Rusland, de bevolking is voor een groot deel etnisch Russisch. Putin wil gewoon een stuk annexeren en van de rest van Oekraïne een Russische marionetten staat maken. What's the big deal? En nee ik ben niet pro Russisch of pro Putin maar voor rationeel.

Glentalloch | 12-02-22 | 14:02 | 1

Als je ziet hoe ome Joe en z'n clique het eigen land nu aanpakken heb ik weinig hoop.

Hou op zeg.

Dr.Mabuse | 12-02-22 | 14:31

Ik heb ook niet het idee dat Putin Oekraïne echt wilt binnenvallen. Elke dag dat Putin uitstelt met binnenvallen neemt zijn kans op een succes sterk af. Inmiddels duurt het al maanden. Verassingselement, zoals destijds bij Krim, is allang verdwenen en ondertussen heeft Oekraïne zich ook kunnen voorbereiden.

Ik denk dat Rusland en het Westen een soort blufpoker spelen wie het meest van het huidige spel gaat profiteren. Biden lijkt me niet bepaald een sterke leider. Het Westen is hopeloos verdeeld in hun belangen. Binnenlands is Putin ook niet mateloos populair.

Ierse_Setter | 12-02-22 | 14:00

Wat een mazzel dat wij de freule Ollongren als MinDef hebben. Weet ze de verschillenden rangen in het leger al? Verder heeft zij een pokkehekel aan de Russen omdat haar voorouders van vaders kant Rusland moesten ontvluchten na de revolutie. Die werkten aan het hof van de tsaar. Verder mis ik de site valkyries enorm. Daar schreven oud-militairen over de geopolitiek. Zeer interessant maar helaas uit de lucht.

Piet Karbiet | 12-02-22 | 13:59 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

@Beste landgenoten (vervolg) : Je plaat blijft hangen, maat. Ongeveer een kwart van de mensen die jij als Oekraieners bestempelt voelt zichzelf ethnisch en cultureel RUSSISCH. Laten dat keer op keer, bij alle polls en verkiezingen duidelijk blijken. Het is een verscheurd land. Er zijn wel degelijk historische banden tussen Rusland en de Oekraine. Vele, zelfs. Grootste Russische diaspora zit in de Oekraine. Het Westen wil het land losweken uit de Russische sfeer zowel op militair gebied (EU-Ukraine treaty had GROTE militaire component) als economisch (EU lidmaatschap). James Baker (US Secretary of state) heeft Gorbachov verklaard dat de NATO zich niet zou uitbreiden. Dit was de "not one inch eastward !" speech op 9 februari 1990. Desondanks zijn ALLE voormalige Oostblok landen later NATO lid geworden : Litauwen, Letland, Roemenie, Polen, Tsjechie, Slowakije, de voormalige DDR, en Hongarije. In het zuiden zit ook nog Turkije trouwens. Dus vanuit Putin's optiek wordt Rusland redelijk omsingeld. Sterker nog, de NATO heeft op op 3 april 2008 verklaard, dat NATO lidmaatschaps ambities van Georgie en Oekraine unaniem door de NATO leden zijn verwelkomd, en sterker nog, dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Dit is geen "onzinverhaal". HISTORISCHE FEITEN. Putin heeft hier dus gelijk.
Over corruptie gesproken, daar staat de Oekraine dus alom om bekend. Daar komen we pas over 2, of 3 generaties vanaf.

Asteroid-B612 | 12-02-22 | 13:59 | 8

@GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:07: Welk deel van "gebroken beloftes" begrijp je niet, o wijze ? Je praat zelf peop. James Baker was Secretary of State. Besef je wat die functie inhoudt ? Dat hij maar 1 baas boven zich had, namelijk de president van de USA. Dezelfde USA die de NATO volledig domineert. Afgezien van het feit dat dat die man een CV/trits titels achter zijn naam heeft staan waar je duizelig van wordt, en expert schijnt te zijn op gebied van conflictgebieden is de stelling dat die man "een hoop" invloed op het NATO beleid heeft gehad nogal een understatement, slimmerik. Hij deed die "no inch eastwards" belofte uit naam van de president van de USA. Die belofte is keer op keer gebroken. Verder wil een kwart van de Oekraiense bevolking dus WEL met het Kremlin te maken hebben. Wie er eerder of later banden had met de Oekraine is volstrekt irrelevant.
Oh, en daar is ie, de ad hominem attack !
Nee vriend, ik ben geen "nationalist, zou een bveetje raar zijn want ik ben niet eens in Nederland geboren. En mijn vader ook niet, if you must know. Maar ik ben wel voor Nederland met schaatsen en voetbal. En autoritair ? Mwah. Valt best mee. Next !

Asteroid-B612 | 12-02-22 | 14:35

@arashimashou | 12-02-22 | 14:24: Volgens de verkiezingen van 2010, en een survey van the Institute Republican Institute uit 2015 eigenlijk allemaal. Een groep mensen ongeveer zo groot als de hele NL bevolking.

Asteroid-B612 | 12-02-22 | 14:44

@Asteroid-B612 | 12-02-22 | 14:35:

Lang verhaal kort. Baker was niet de baas van de NAVO en in alle eerlijkheid had niemand gedacht dat al die landen zich dolgraag bij de NAVO wilde aansluiten. Achteraf gezien snap je het wel. Maar toen? Nee. Toen wilde niemand meer NAVO.

Oh en het Boedapest Memorandum bestaat wel. Met handtekeningen. Die Rusland eventjes als toiletpapier gebruikt.

Je weet het ongetwijfeld niet maar dit is waar Oekraine haar atoomwapens opgaf voor de garantie dat ze soeverein zouden blijven. Hadden ze dat maar nooit gedaan. Want niet de Britten, niet de Amerikanen of Fransen. Nee de Russen neukten ze.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 15:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Het wordt steeds makkelijker en goedkoper om naar Rusland te vliegen op deze manier

PockyMaster | 12-02-22 | 13:57 | 2

En veiliger als de rook is opgetrokken

Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 14:01

Wel graag met een boogje om Oekraïne heenvliegen

zuurtjeregen | 12-02-22 | 14:07

Het is ook wel een keer klaar met die navo uitbreiding.

de Voorzittert | 12-02-22 | 13:57 | 7

@de Voorzittert | 12-02-22 | 14:13:

Zodat de Russen ons niet kunnen platbombarderen met hun grootste atoomarsenaal ter wereld?

Rusland heeft meer wapens dan welk land dan ook. Zelfs China.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:23

@de Voorzittert | 12-02-22 | 15:08:

De Russen vallen onze elke dag aan. Je denkt dat kogels de enige vorm van oorlog zijn?

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 19:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja maar de EU zorgt toch voor een stabiel Europa en eerlijke markt? Zijn we soms voorgelogen door dat drankorgel?

geheelvergeter | 12-02-22 | 13:57

Ik ga mijn welverdiende vakantie nu niet afzeggen en neem dan wel een Wodka ipv een Heineken aan het strand van de Zwarte zee

Mark van Leeuwen | 12-02-22 | 13:57

Wij, het westen, hebben Joe -dont fuck with me-Biden, we hebben de NAVO, dat absoluut niet zal toestaan dat de Oekraïne wordt omsingeld en dit door een keiharde actie zal voorkomen, we hebben de EU, die zeker in een crisis door een doeltreffende en snelle besluitvorming een macht is om tekening mee te houden en...... we hebben Rutte. Zijn trackrecord spreekt voor zichzelf.
Als ik Poetin was, zou ik wel drie keer nadenken voordat ik tot actie over zou gaan.
Poetin, de zwakte straalt er vanaf. Blaft maar bijt niet.
/sarcasme off

Opblaas_boot | 12-02-22 | 13:56 | 4

@Pekketrikker | 12-02-22 | 13:59:
Bovenstaande neem ik hierbij terug. Ik wist werkelijk niet dat Hans niet meer onder ons was. Mijn excuses.

Pekketrikker | 12-02-22 | 14:03

@Pekketrikker | 12-02-22 | 13:59: het enige dat Hans van Baalen nog doet is stemmen op de Democratische partij in Amerikaanse verkiezingen.. Per post natuurlijk...

Rest In Privacy | 12-02-22 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe zullen al die 'onafhankelijke' Clingendaelertjes zich nu voelen nadat ze afgelopen 2 maanden in tal van DPG en 1Vandaag-achtige media echoputten hadden zitten roepen dat Putin nooit de Ukraine zou aanvallen en dat allemaal bluf is en dat Putin EUropa (lees EU) zogenaamd zo hard nodig zou hebben.

Als je je ook maar iets had ingelezen in tal van Putin publicaties dan had je kunnen weten dat als er 1 wereldmachtleider is die zeer impulsief is en zich niets aantrekt van de Macrons' in deze wereld, dan is het Putin wel.

Gezien het aantal BTG's dat nu aan de grens staan en zeer speciale eenheden die uit heel Rusland zijn verzameld aan de grenzen dan is deze troepenmacht niet voor een oefening.

litebyte | 12-02-22 | 13:55 | 14

@IkwilJinekwel | 12-02-22 | 14:37: Ik ben het niet met je eens. Ik ben van mening dat Rusland de agressor is. Kijk naar Wit-Rusland die met steun van Putin een vluchtelingenstroom richting Europa opgang bracht/brengt.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:10

@Opblaas_boot | 12-02-22 | 15:10: Dat was geen daad van agressie, maar een reaktie op meerdere door de EU opgelegde economische sancties. De EU loopt zich steeds te bemoeien met de gang van zaken in Wit-Rusland of Oekraine, landen waarvan Putin de inwoners beschouwt als leden van een verdeeld, Russisch volk dat bij elkaar hoort. De EU heeft niets te zoeken in die landen.

Asteroid-B612 | 12-02-22 | 18:40
▼ 11 antwoorden verborgen

De onderste steen dat is die van een steenpuist bij Rutte rond z’n anus als die hem nog zoekt

Calihero | 12-02-22 | 13:55

Een van de mooiste liedjes ooit gemaakt, met beelden van een van de meest indrukwekkendste films ooit gemaakt. En geschiedenis gaat zich herhalen:

www.youtube.com/watch?v=fPm8_6onqo0

_pacman_ | 12-02-22 | 13:54 | 3

Stalingrad. Daar is echt weken gevochten van deur tot deur, met in de ene kamer een Duitser en daarnaast in de keuken een Rus. Ik dacht lang dat het een veldslag was maar die strijd was vooral in de stad, van wijk tot wijk, blok voor blok, die steeds deels in andere handen viel. Gruwelijk.

Piet Karbiet | 12-02-22 | 14:07

@Piet Karbiet | 12-02-22 | 14:07: Kijk eens op youtube bij de serie Stalingrad van TIK. Indrukwekkende serie met een dag bij dag gedetailleerde beschrijving van de gevechten. Is nu op 24 oktober 1942.

Goedzo | 12-02-22 | 14:23

@Piet Karbiet | 12-02-22 | 14:07: Was voornamelijk een guerilla oorlog met bijbehorende tactieken.

Opblaas_boot | 12-02-22 | 14:31

"We won't go, we stay with you.' Aldus de inmiddels dode Hans van Baalen. Ik vraag me af of hij nu naar Kiev zou afreizen om zijn woorden gestalte te doen geven.

BrutusBosch | 12-02-22 | 13:53 | 1

Arme Hans, hij deed me altijd een beetje denken aan Goering

litebyte | 12-02-22 | 13:57

Net gehoord dat internet eruit ligt in Rusland en dat elke 15 minuten dezelfde boodschap wordt afgespeeld. Duurt niet lang meer nu.

Snoorderlag | 12-02-22 | 13:51 | 2

Ik heb gehoord dat dit niet waar is

litebyte | 12-02-22 | 13:58

Bron? Ben nieuwsgierig nu.

Hangtietsmurfin | 12-02-22 | 14:01

Eén van de eerste zaken die ome Vlad hoogstpersoonlijk in beslag gaat nemen is uiteraard het recept van Kip Kiev. Onze kinderen zullen de smaak ervan nooit mogen ervaren.

goedverstaander | 12-02-22 | 13:51 | 2

We zullen ons moeten behelpen met biefstuk Stroganoff.

Tashtego | 12-02-22 | 13:55

We moeten Wilderst mobiliseren.

BrutusBosch | 12-02-22 | 13:58

www.spectator.co.uk/article/why-putin... Het vertoon van militaire macht van Russische zijde heeft rechtstreeks te maken met: A) het vertoon van militaire ONmacht aan 'Westerse' zijde + het ontmaskeren van de NAVO als een drukmiddel van Anglo-Amerikaanse belangen, belangen die niet samenvallen met de belangen van Duitsland, Frankrijk en de Vysegrad 4. B) het veroorzaken van een tunnelvisie bij 'Westerse' leiders die allemaal als konijnen zich laten vangen door een Russische spotlight op Oekraïne, terwijl het werkelijke geopolitieke steekspel zich zal gaan afspelen bij Taiwan en andere doelen van Chinese expansie.
Rusland heeft nu eenmaal een grote hypermoderne staande legermacht en Team Poetin heeft bedacht om dit gegeven in te zetten voor geopolitiek gewin. In Slowakije wil de VS een grote legerbasis gaan bouwen, wat door een groot deel van de bevolking niet wordt toegejuicht. De ervaring met 'de broederlijke hulp' in 1968 ligt vers in het geheugen en vele commentatoren in Tsjechië & Slowakije zien geen wezenlijk verschil met het zich opdringen van de VS. Victor Orbán is ronduit pro-Poetin, waardoor elke sanctie van EU-zijde tot mislukken gedoemd is. Zo weet president Poetin de VS aanwezigheid op het Europese continent te verzwakken. Waar zijn die troepen van president Biden gebleven? Is de VS niet meer in staat tot machtsvertoon en gerol van spierballen met militair materieel? President Biden staat te kijk voor de hele wereld als een zwakkeling. Ja, daar weten Rusland en China uitgekiend van te profiteren. Let op China!

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-02-22 | 13:48 | 1

Goeie beschrijving van de (globale) situatie. Gelukkig kunnen de Yankees de wereld zomaar meer hun politieke wil opleggen. Dat doet zeer veel pijn gezien de Amerikaanse politieke reacties.

Goedzo | 12-02-22 | 14:29

De bangmakerij raakt op een hoogtepunt. Ik ben benieuwd wat de EU van plan is. Want Putin gaat zeker Oekraine niet binnenvallen.

Het enige dat Rusland zal doen is de Krim verdedigen. Dus de enige manier waarop dit uit de hand gaat lopen is als de EU en US onder het mom van "Rusland staat op het punt binnen te vallen" een "pre-emptive defensive strike" op de Krim gaat uitvoeren.

Deze wekenlange bangmakerij is echt gewoon lachwekkend.
Ik eet m'n hoed op, mea culpa, als ik het fout heb en Putin morgen met tanks over de grens rijdt ,maar nee ik geloof het echt niet.

En laten we niet vergeten, Rusland is totaal geen partij voor de militaire machtne van het Westen. Dit weet Putin hij maakt zich geen illusies. Zijn enige verdediging, en waarschijnlijk de enige reden waarom hij nog leeft, is die grote rode knop.

Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 13:46 | 5

@litebyte | 12-02-22 | 14:03: als dit nu over 2 weken allemaal onzin blijkt, geef je dan toe dat onze media je een oor aan hebben genaaid?

Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 14:16

@Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 14:16: En geef jij het toe als het Westen niet de Krim aanvallen? Hoe kome je er uberhaupt op dat de EU de Krim zou aanvallen. Spreek dat even rustig uit en je hoort hoe lachwekkend het is. De EU de Krim aanvallen?

De NAVO staat niet gelijk aan de EU en het Oekranische leger is al helemaal geen EU.

Inferi0r | 12-02-22 | 16:03

@Inferi0r | 12-02-22 | 16:03: ik zeg helemaal niet dat het Westen (EU/Navo/US) de Krim gaat aanvallen. dat verwacht ik ook niet. tis wel een mogelijkheid. wat mij betreft reeeler dan een aanval van Rusland op Oekraine.
Hoe kom ik erop? Het Westen wil graag een oorlog uitlokken met Rusland. Dit gaat niet lukken met het belachelijke media offensief waar ze nu mee bezig zijn. Volgende poging, misschien het zoeken van oorlog over de Krim. Verder merkte Putin deze mogelijkheid op.

Ir. Wilhelmus | 12-02-22 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

De krieg hetsers van beide kanten hebber er gelukkig in ieder geval weer zin!

PIS-Alchimis | 12-02-22 | 13:45 | 2

De WAT?

D-Fens_1963 | 12-02-22 | 13:46

Die gasten die een dikke lul krijgen van dit soort shit!!!

PIS-Alchimis | 12-02-22 | 13:47

Ik hoop wel dat meneer Poetin beseft dat die Mark Rutte en die Joe Biden niet namens mij spreken.

VanBukkem | 12-02-22 | 13:43 | 2

Meneer Poetin heeft dikke schijt aan Marxje Rutte en Sleepy Joe. Daarom probeert hij de Donbas te annexeren.

Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:45

@Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:45:

Wij deden niets in 2004, ook niet in 2008, niets in 2014. Etc.

Deze keer. Gelukkig ondanks zwak leiderschap in het verleden wil Sleepy Joe en Marxje Rutte wel het Kremlin tot een halt roepen. Eindelijk kan Poetin niet overal mee wegkomen. Althans. Ik neem aan dat ze daad bij woord voegen. Het moet maar. Pijnlijk als het zal zijn. We moeten de Russen afknijpen van onze Euro's.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 13:52

Ik wist niet dat we zoveel "Rusland en oorlogsdeskundigen" in Nederland hebben, maar zo te lezen barst het er van. Ik ben benieuwd wat die "deskundigen" in het dagelijks (arbeid)sleven doen, maar het kan bijna niet anders dan dat die bij de geheime dienst of voor de C.I.A werken.

Mr. C | 12-02-22 | 13:41 | 6

@matatwork | 12-02-22 | 13:59: En entertainment deskundigen, royaltywatchers. Als je echt helemaal niks kan, kan je nog altijd influencer worden.

Swoop | 12-02-22 | 14:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Laten we Verhofstadt en van Baalen sturen, in plaats van de levens van onze militairen te riskeren.

W_F | 12-02-22 | 13:41 | 2

Van Baalen wordt lastig aangezien hij niet meer onder ons is.

Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:42

@Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:42: Lastig maar niet onmogelijk aangezien hij zich destijds feitelijk onsterfelijk gemaakt heeft.

D-Fens_1963 | 12-02-22 | 13:50

Eventjes afgezien van alles he. Laten we zeggen dat er na de tienduizenden doden die de Russen al hebben veroorzaakt in Oekraïne "slechts" 50,000 of 100,000 doden vallen bij een invasie? Hoe denk je dat dit Nederland treft? Denk je dat daar geen Nederlandse boeren en andere ondernemers zitten? We zitten vuistdiep in Oekraïne en er zijn gewoon echt mensen die pro-Poetin zijn. Tegen ons dus. Dat is best erg. Velen zullen gewoon te dom zijn om te snappen hoe het werkt. Maar niet de actieve pro-Kremlin activisten hoor. Die doen het expres. Gewoon. Omdat ze ons haten.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 13:40 | 4

Want de NATO is zo'n brave organisatie dat nooit mensen wat aan doet en al helemaal niet uit eigenbelang? Ik ben helemaal niet pro Rusland maar ik kan me, op inderdaad wat ondernemers na, niet bedenken waarom we als NL, EU of NATO ons zouden moeten bemoeien met het lot van Oekraïne. Komt alleen maar meer naregeit van.

Glentalloch | 12-02-22 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

commerciële vliegroutes al aangepast?? Anders straks weer janken en nieuwe blame game!

PIS-Alchimis | 12-02-22 | 13:38

Men kan natuurlijk ook massaal dickpics naar de russische overheid sturen wegens opgelopen spanningen...

steekmug | 12-02-22 | 13:38 | 2

Hebben we net Marc Overmars en de vent van Linda laten ontslaan...

Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:43

Ja, daar zal ome Vlad pas van schrikken!

Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:44

Vraag de gemiddelde Zuid-Amerikaan hoe die over Noord-Amerikanen denkt, al gauw heb je de indruk dat je met een Zuid-Amerikaanse uitgave Oekraïner van de gedachten staat te wisselen. Om maar even een ietwat genuanceerder beeld de geopolitiek grootmachten weer te geven.

william7055 | 12-02-22 | 13:37

Na de Battle of the Burge haalden de Amerikanen grote stukken bos weg in de Ardennen. Om zo meer zicht te hebben. Daar is de EU in de Baltische Staten al mee begonnen.

Piet Karbiet | 12-02-22 | 13:34

Wel makkelijk nog voor ons dat de meeste boeren in Nederland er nog zijn indien Poetin de Oekraïne binnenhuppelt.
Alleen wat jammer voor de klimaat gekkies al die CO2 door oorlogsbewegingen.
Daar heb ik nog geen protest over gehoord.
Maar goed, we zijn in ieder geval nog verzekert van eten.
Zou wat zijn voor Rutte. Eerst de zorg kapot bezuinigen want ja, waar heb je het allemaal voor nodig? En dan komt er een pandemie!
Dan de boeren er uit gooien en ineens staan de Russen klaar om oorlog te voeren .
Lol.

Mispel | 12-02-22 | 13:33

Amerika heeft gewoon de pest er in dat Europa liever handel drijft met China, en als het even kan met Rusland (gas) Rusland; een "gasstation met atoomwapens". Om daar nu een halt aan toe te roepen gaat Biden de Europese landen betrekken bij een oorlog die Europa weer in het hok van de USA zal doen belanden. Dat hele Ukraine zal hem verder een worst zijn. Als je goed op let dan kan je zien dat die klootzak Poetin enkel zijn leger daar heeft gestationeerd als een schoolplein bully en dat Biden de oorlog retoriek bezigt. Rusland wil en kan als het even kan geen oorlog voeren met hun magere economie. Ik vermoed dat het leger daar enkel is in de eerste instantie als steun aan de bevolking van de Donbas om zich af te scheiden van West Ukraine. Mocht dat uit de klauwen lopen dan heeft Poetin het leger waar dat nodig is. Wij zullen zien.

forecastle | 12-02-22 | 13:32 | 3

Poetin is om een of andere reden bang dat de krim weer trug geannexeerd wordt, ik denk daarom.

Neuth | 12-02-22 | 13:54

Als je goed kijkt. Als je goed kijkt en je volgt een beetje het nieuws in de VS dan is het sinds vorige week een issue. Het is echter al een jaar of 8 oorlog in Oekraïne, onder andere door een aantal blaaskaken uit het Brusselse die de mensen op die plaats veel beloofden. Het is verre van een nieuw conflict.

donkieshot | 12-02-22 | 13:54

Die Oekraïners, dat zijn toch zeker geen vrijdagmiddaggebediërs hè? Ik vraag dat voor een vriendin die verwacht dat ze hierheen komen als Putin daar vrijheid en blijdschap komt brengen.

Nivelleermarionet | 12-02-22 | 13:32 | 1

Nee. Mohammedanen zitten een stukje verderop in de Kaukasus. Ja vroeger op de Krim had je er een stel, maar Joe Stalin heeft hen om laten leggen. Vandaar dat de Krim nu 99% Rus is. Was multi-kulti vroeger, maar Stalin was daar dus niet zo van.

Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:37

Demografisch is Rusland nog slechts één generatie van de ineenstorting verwijderd. Als Vladimir Poetin nu Oekraïne aanvalt, ligt Moskou voor de NAVO voor het grijpen. Bosporus dicht, de logistiek en commandostructuur ontregelen en dan de buit met China, die aartsvijand en grootste schuldeiser van de VS, verdelen

Een Rus kan eerder schaken dan lopen. Het is, vanuit Russisch perspectief, veel te vroeg voor het eindspel. Tenzij Poetin meer weet over hoe kwetsbaar de VS en "Europa" werkelijk zijn. Het heeft voor deze onbenul iets heel surrealistisch, maar dat gebeurt wel vaker met de werkelijkheid. Zijn we nu echt zo dom met ons allen?

Hetkanverkeren | 12-02-22 | 13:30 | 4

Rusland is nog nooit overlopen door een vreemde mogendheid (voor zover ik weet) en dat gaat ook niet gebeuren. Zeker niet door het incompetente zootje in Brussel.

Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:46

@Zuma | 12-02-22 | 13:38: Die oogwenkverwijzing naar zijn superieure raketten is precies dat. Een middelvinger naar al die honderden miljarden dollars die de Amerikanen verspillen aan hightech flapdrollen, ter ondersteuning van zeer slecht geoefende militairen.

Wat ik denk: de VS is zich zelf aan het verslaan. Inclusief hun lachertje van een diplomatieke dienst. Vladimir Poetin hoeft alleen maar geduld te hebben en hij is spekkoper. Zelfs conventioneel verliest Rusland geheid op de iets langere duur. Het dreigen met een oorlog speelt vooral op korte termijn de VS in de kaart.

Het is de radiostilte in Beijing: daar zou ik mij als de alleenheerser van de VS of Rusland heel erg ongerust over maken. Nog los van wat er allemaal op de Zuid- en Oostflank van dat Keizerrijk van het Hemelse Midden allemaal speelt.

Hetkanverkeren | 12-02-22 | 13:59

@Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:46: Rusland is de grootste omgrensde landmassa ter wereld. Om daar alles van te willen overlopen is niet zo doelmatig. Het gaat om de hapklare brokken. En dan moet je je afvragen hoe sterk het federale gezag in Moskou nou echt is.

Ik zou daar geen zinnig woord over weten te zeggen.

Hetkanverkeren | 12-02-22 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ja we moeten snel Rusland oost- Europa teruggeven omdat dit gebied ooit overheerst werd door Rusland en er her en der nog een paar plukjes etnische russen wonen. Want ja landen die zich een beetje vrijwillig gaan aansluiten bij de NAVO en de EU, dat moeten we met zijn allen niet willen want straks wordt Poetin boos. Oh ja en Friesland en Groningen zijn ook al half communistisch, dus die moeten we ook maar snel aan Putin geven, hopelijk laat hij ons dan nog even met rust de komende jaren en zijn wij als laatste aan de beurt.

zeertegendradig | 12-02-22 | 13:29

Toen Rusland de koude oorlog verloor kwamen alle ex-Warschau pact landen rennen naar Europa. Alles hadden ze ervoor over om NAVO-lid en EU-lid te worden. Van de Baltische staten tot de Vyshehrad groep. Bulgarije en Roemenië. Geen seconde heeft Rusland zich afgevraagd waarom landen als Georgië, Moldavië, Oekraïne e.d. toch helemaal niets meer te maken willen hebben met de imperialistische Russen. En hier? In ons kikkerlandje zijn er totaalmongolen zoals Thierry Baudet die zo dom zijn dat ze niet eens snappen dat Poetin een stronthekel heeft aan nuttige idioten zoals hij.

Je moet wel echt achterlijk zijn als je niet snapt dat Poetin onze vriend niet is en nooit zal willen worden. Dat je niet snapt dat Poetin helemaal niet bang is voor de NAVO maar voor de Russen.

Trekt Poetin zijn keutel in? Ik vrees van niet. Maar laten we tot die tijd maar in ieder geval wapens sturen naar Oekraïne (oh, nee, mag niet van de EU - nou fuck de EU) en hopen dat Poetin niet helemaal zijn knikkers kwijt is en met zijn tengels van Zweden, Finland, Litouwen, Estland en Letland afblijft.

Oh, en trouwens. Voor mensen die de bek vol hebben over soevereiniteit en dat landen hun eigen keuzes moeten en mogen maken is het wel heel opvallend dat er zoveel "vrijheidsroepers" anti-EU Nexit blaaters maar al te graag bukken voor Peetvaders des extreemrechts Vladimir Poetin. Die mensen die de gore lef hebben om te claimen dat Oekraïne slechts een provincie van Rusland is. Je kent ze wel...

Ik heb nieuws voor ze. Zelfs de etnische Russen en Russisch-taligen in Oekraïne sterven liever dan weer onder het juk van het Kremlin te zitten.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 13:29 | 7

@D-Fens_1963 | 12-02-22 | 13:53:

Beste plekjes in Afrika zijn de Algerijnen en Nigerianen. Beter stoppen we onze Euro's daar.

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar je kan Warschaupact toch totaal niet vergelijken met de NAVO als je kijkt naar de wens van de bevolking? Dat waren allemaal vazalstaten van de Russische Sovjet staat. Het Warschaupact was een 'geroofd' pact. Dat Oost-Europese landen zich de afgelopen decennia hebben aangesloten bij de NAVO heeft niets met roven te maken, maar met de wil van het land zelf. Natuurlijk wordt er wel gelobbyd, maar de voornaamste reden dat de landen zich aansluiten is niet omdat de NAVO dichter op Rusland wil zitten, maar omdat die landen Rusland voor geen meter vertrouwen. En terecht, zie Krim, zie Abchazië en zie nu heel Oekraïne. Want laten we eerlijk wezen, als de Baltische staten geen NAVO lid zouden zijn geweest, had Putin het al lang weer terug ingepikt.

Nohara | 12-02-22 | 13:27 | 10

Vergeet ook niet dat de soviet unie destijds samen met nazi Duitsland Polen is binnengevallen, wat tot de start van de 2de wereldoorlog leidde. Dat a Engeland niet de oorlog aan de Soviet Unie verklaarde was omdat ze banger waren voor de Duitsers en had niks met idealisme te maken.

Baizuo | 12-02-22 | 13:48

Wat de soviets deden was minstens zo wreed als wat de nazi's deden.

Baizuo | 12-02-22 | 13:50

@Ikdoemisschienmee | 12-02-22 | 13:43:

Ja. De nazi's waren gruwelijk. Maar de Russen doen net alsof er 20 miljoen Russen zijn gestorven. Dat is niet zo. De meeste slachteroffers vielen in Belarus, daarna Rusland en daarna Oekraïne.

En de meeste slachtoffers vielen niet eens door de nazi's maar door de Russen. Om daarna kinderen te gaan verkrachten uit "wraak" gaat mij wel een beetje te ver. De Russen gaven geen ene mallemoer om de mensen in de Sovjet republieken en ook niet om de Duitsers. Waarom mogen we het daar niet over hebben?

GrandMechantLoup | 12-02-22 | 14:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Zijn er al genoeg opvangplekken geregeld?
Of kunnen we de vluchtelingen in de regio kwijt.

XaaD666 | 12-02-22 | 13:26

Altijd handig om invasie plannen te publiceren van de tegenpartij. Lekker een vaag kaartje met wat imposante pijlen. Alsof de Russen bij een inval niet express verkeerde informatie verstrekken of dat de Russen een plan hebben in kader van oefeningen en dat deze nu als echt plan is uitgewerkt. Geloof niks want de leugen regeert in de propaganda machine van alle partijen.

GPZ550 | 12-02-22 | 13:26 | 2

De Russen zitten vooral in Donbas en de Krim. Las dat ze alweer uit Wit Rusland zijn vertrokken. Maar over potentiele invalswegen hoef je weinig fantasie te bezitten om te weten waar ze vandaan gaan komen.

Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:28

Inderdaad. Doet me denken aan het kaartje dat ze altijd lieten zien tijdens de intro van 'Dad's Army'. Who do you think you are kidding, Mr. Hitler?

Toos Bevergeil | 12-02-22 | 13:49

Laten we eerlijk zijn. Ome Vlad heeft ons bij de ballen. Dit is nou het resultaat van jarenlang Europees wegkijken, wensdenken en slap beleid.

Tietmier | 12-02-22 | 13:26 | 4

Grootmeester schaken... dus het geopolitieke spelletje spelen kan Poetin het beste. Het enige wat het westen kan doen zijn zware sancties. Dus leg de warme truien maar vast klaar! En het russisch volk wordt weer uitgeknepen waardoor poetin nog makkelijker aan de macht kan blijven.

Zuma | 12-02-22 | 13:36

De sancties waren dan ook erg eenzijdig: Er mag wel geld naar Rusland in ruil voor aardgas maar er mag geen geld Rusland uit in ruil voor Nederlandse Tomaten. (Die tomaten werden overigens "omgekat" via Turkije, dus in plaats van een sanctie voor Rusland was het enige effect een subsidie voor Turkije, betaald door de Nederlandse Tuinbouw.)

W_F | 12-02-22 | 13:38

@Ikke? | 12-02-22 | 13:35: Nederland is voor energie afhankelijk van gas, ook elektriciteit. Geen gas = geen elektra = geen stromend water = geen verwarming.

Want die paar kolencentrales kunnen echt niet 1/3e uitval door gasgebrek compenseren.

ReyNemaattori | 12-02-22 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Dat Oekraïne heb je toch geen ene zak aan? Wat valt daar nou te halen? Verrot corrupt kloteland. Daar ga je toch geen oorlog om voeren, hoe graag sommige partijen dat ook willen?

Do-na-zi | 12-02-22 | 13:25 | 1

Het gaat niet om de Oekraïne. Het gaat om Putin en zijn expansiedrift, die de oude grenzen wil herstellen. Dat moet worden gestopt. De NAVO moet doen waarvoor het is opgericht en ophouden met dat millennial gedrag

Opblaas_boot | 12-02-22 | 14:41

Er zitten tegen de 250.000 Russische militairen in Kalingrad, (Koningsbergen). Dit ligt achter de Balische Staten en 1300km van ons vandaan. Morgenochtend kunnen dus 250.000 soldaten Denemarken, NL en Belgie ineens hebben bezet. Hele gekke gedachte, maar wat de fuck zou de NAvo of EU dan nog kunnen doen. De werkelijkheid is vaak veel gekker dan we voor mogelijk hielden. En tegenwoordig zijn er geen Churchills meer, alleen Halifaxen en Chamberlains…

Scheepskameel | 12-02-22 | 13:25 | 11

@Scheepskameel | 12-02-22 | 13:50: Dat soort schattingen heb ik nooit gezien, en ik betwijfel heel erg of ze daar plaats hebben voor zoveel militairen. Bronvermelding aub, want ik vermoed dat u met 20000 dichter in de buurt zit. Bovendien is Kaliningrad momenteel van geen enkel strategisch belang. Als ze soldaten teveel hebben zullen ze die wel naar Transnistrië sturen, om van daaruit Odessa te bezetten.

Nonkel Frituur | 12-02-22 | 14:12

@Scheepskameel: Gaat niet gebeuren natuurlijk, maar bij de ontmanteling van de EU wil ik best een handje helpen.

Zoelense Hobbyboer | 12-02-22 | 14:16
▼ 8 antwoorden verborgen

Zou die EU geile Verhofstadt ook zonder Hans van Baalen de zooi in Oekraïne kunnen ophitsen?

Denk niet dat ome Vlad bang is voor de Brussele ophitser.

Broekpaling_bezitter | 12-02-22 | 13:25

Hier is toch ook code rood in Nederland, levensgevaarlijk hier want wij hebben Covid-19. Ik denk dat Poetin minder gevaarlijk is als ik de overheid moet geloven de laatste twee jaar

bobby33 | 12-02-22 | 13:24 | 1

Ja, want tegen Putin hoef je je niet te vaccineren.

dathoujetoch | 12-02-22 | 13:25

Van al die antirusland schreeuwers staat er straks geen 1 in het veld.
Als je niet zeker weet dat je het kan winnen moet je er niet aan beginnen.Geld voor alletwee de kampen.

van stampij | 12-02-22 | 13:24

Ik ben net onderweg met mijn touringcar om Oekraïense dames te evacueren

Illuminati1989 | 12-02-22 | 13:24 | 3

Leeftijd en BMI niet vermeld, kon tegenvallen dit.

Graaf_van_Hogendorp | 12-02-22 | 13:25

Begin jaren '90 zag je nog wel eens oude oost-europeese bussen vol met vrouwen naar dans en contactavonden gaan in den lande om oudere heren van nederlandse komaf aan de haak te slaan.

steekmug | 12-02-22 | 13:36

Oh nee de Russen komen eraan. NOS vertel mij hoe bang ik moet zijn en hoe de EU onze redding is mits we een EU leger opzetten!

maxrelax | 12-02-22 | 13:23 | 2

Zou eerder bang zijn voor die zogenaamde Europese redding!

Mispel | 12-02-22 | 13:37

Dat is nou precies wat de EU hier te winnen heeft. Zoals altijd, zelf een probleem veroorzaken en als oplossing: nog meer EU...

Ikdoemisschienmee | 12-02-22 | 13:46

Tsjernobyl mogen ze gratis hebben.

Jan Marijnissen | 12-02-22 | 13:23

Pleur toch op daar, we hebben duidelijk aangegeven dat we Oekraïne er niet bij wilde hebben. Poetin heeft gelijk.

Toede_Le_Dokie | 12-02-22 | 13:22

Waarom evacueren?
Levende (buitenlandse) schilden inzetten is een beproefde tactiek om een aanvaller te weerhouden van een massale frontale aanval.

steekmug | 12-02-22 | 13:22

Jawohl (als je gezellig in het nieuws wilt komen blijf je natuurlijk).

SIogra | 12-02-22 | 13:21

Marc Rutte zal de onderste steen boven krijgen als Rusland gaat aanvallen..

antfukker | 12-02-22 | 13:20

Zelf door ons uitgelokt indien dit gebeurt. En dit soort stompzinnige oproepen zijn olie op het vuur.

Zwizalletju | 12-02-22 | 13:20

Damn. In mijn kast onder de trap is het een enorme pleurisbende. Anderhalve meter hoog. Daaronder zit de opening naar mijn veilige kruipruimte. Schijnt niet verstandig te zijn om die dieper uit te graven tot een volwaardige schuilkelder i.v.m. het risico dat je huis omvalt.

Leptob | 12-02-22 | 13:19 | 1

Grondwater?

steekmug | 12-02-22 | 13:24

Niet mijn oorlog, laat de eurofielen snowflakes het maar zelf zo nodig uitzoeken in de frontlinies als voor hun leiders.

Reebensteeltje | 12-02-22 | 13:19

Detail: Nederlandse overheid ziet de Krim volgens dit kaartje nog steeds als onderdeel van Oekraïne ....

zxcv | 12-02-22 | 13:18 | 1

dat is het ook, een bezetting maakt het nog geen ander land. U had de Duitsers graag gehouden.

AntiZanicz | 12-02-22 | 14:49

Die invasie van Oekraïne zal er komen als het aan de US en de NATO ligt.

zaaddodende pasta | 12-02-22 | 13:16

Worden de passagiersvliegtuigen al omgeleid ??

Meneertjehetheertje | 12-02-22 | 13:15 | 2

Nee want prijs kerosine staat op recordhoogte

Nappa | 12-02-22 | 13:16

Ja, maar die van de KLM, zoals gebruikelijk, niet. Of wel?

dathoujetoch | 12-02-22 | 13:21

What de fuck moet je in dat shit hole land zoeken?

bosmaloot | 12-02-22 | 13:14 | 4

Plofkippen natuurlijk.
Als je niet uitkijkt gaat het in heel Oekraïne hard ploffen.

Petrus Poortwachter | 12-02-22 | 13:16

Nou ja niks, maar ja is wel een buffer die straks weg is tussen Polen

antfukker | 12-02-22 | 13:19

Schaliegas. Vraag maar aan die zoon van Biden.

Piet Karbiet | 12-02-22 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ideetje voor een referendum: we geven de Russen Oekraïne cadeau in ruil voor goedkoop gas, ja/nee.
(Geen inlegvellen deze keer)

Overschilder | 12-02-22 | 13:14 | 1

Hitler en Stalin hebben dat al een keer gedaan met Polen, liep niet echt goed af...

Homer P. Simpson | 12-02-22 | 13:15

Ach, Kazantip was toch al canceled.

HeervdB1 | 12-02-22 | 13:13

Wel een aardig plaatje, NAVO vroeger en NAVO nu. Voordat alle Poetin-apologeten gaan brullen : "De NAVO rukt op naar Rusland!!" eerst eens de vraag beantwoorden (of over nadenken graag) WAAROM het zo is dat al die ex-Sovjetlanden heel erg graag bij de NAVO wilden.

Daar is als enige uitzondering Wit-Rusland. Maar gek genoeg zit daar een keiharde, van Poetins steun afhankelijke, dictator. Maar verder alle landen, die vroeger behoorden tot ofwel de USSR of het Warchau-pakt, zijn of willen nu bij de NAVO. Vrijwillig, niemand dwingt hen ertoe behalve de uitdrukkelijke wens van hun eigen bevolkingen.

Hoe zou dat nu toch komen, denk je?

Volgens Wierd Duk is alles de schuld van dat gemene westen. Poetin is zielig want er was hem ooit een rozentuin beloofd, 30 jaar geleden en sindsdien is hij boos. En omdat hij boos is mag hij van Wierd alles nu terugpakken dat ooit van de USSR was.

Beste_Landgenoten | 12-02-22 | 13:11 | 16

Tis weer wat
Die landen geven de communistische russen de schuld van het sovjet tijdperk. Vergeten alleen dat elk land zijn eigen communistische partij had/heeft.
Laat ook maar U zal de wazige bril nooit afzetten.

Rest In Privacy | 12-02-22 | 13:28

Ik heb tien jaar in zo'n land geleefd. Diepe haat jegens maar vooral angst voor de Russische staat is het antwoord. De NAVO is niet de EU; dat is een manier om in de vaart der volkeren snel te verdienen; ook net zo gunstig voor ons want wij verdienen erg veel aan een grotere afzetmarkt en goedkoop personeel. Maar de NAVO word zeer serieus gezien als een vrijheidsgarantie.

En zo zag men dat in Ukraine ook. Helaas hebben wij te laat gereageerd, en kon de despoot Putin, op basis van een soort fout etnisch beeld, eisen dat een soeverein land onder zijn controle komt. Want invloedssfeer of zo.
Mensen vergeten wie ook ooit delen van andere Europese landen ging opeisen want invloedssfeer. En wat veel Europeanen, ook Nederlanders daar van vonden.

Het gaat Putin helemaal niet om de NAVO. Het gaat hem om macht en eenheid op etnische en historische gronden. Ooit was er een Duitser uit Oostenrijk met exacte teksten zoals Putin hier zelf bezigt. De Rus vs. de Ariër. Het Groot Rusland vs het Germaanse rijk. Op deze plek lijkt me dit een prima artikel: www.gov.uk/government/news/an-article...

De NAVO staat daarbij in de weg, want orde van soevereine staten met gezamenlijk macht en defensie van democratische rechtstaten. Exact wat Putin haat.

DeJemelscheet | 12-02-22 | 13:39

@DeJemelscheet | 12-02-22 | 13:39: En we hebben een koning die gezellig een pilsje drinkt met Putin.
Wat een droefenis weer. Oorlogje spelen zodat er weer wat wapens verkocht kunnen worden. Meer is het niet.
De handel gaat gewoon door, mogelijk via een omweg en de gewone soldaat mag de kogels koppen.
Oorlog voeren is voor wappies. Hoogopgeleide wappies, zoals zo vaak.

Bootvisser | 12-02-22 | 13:50
▼ 13 antwoorden verborgen

Met het huidige kudtweer oorlog gaan voeren ?
Doe het niet ! wacht even op prettig lenteweer mense

Tobi | 12-02-22 | 13:11 | 4

Juist, veel van hun operaties tijdens wo2 vonden ook plaats in de winter
Hun kracht, en de zwakte van de tegenstander (en destijds ook Napoleon natuurlijk)

Tobi | 12-02-22 | 13:42

weer^

IkwilJinekwel | 12-02-22 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

De Krim valt niet meer onder Oekraine.

Phantomas | 12-02-22 | 13:10 | 1

jaja, als het bezet is dan is het meteen van een ander. Ooit zal de USA de geannexeerde Mexicaanse staten teruggeven. Of Alaska weer aan de Inuit. Enz

AntiZanicz | 12-02-22 | 14:45

Als altijd: volg het geld.
Wie wint er bij een oorlog .
En dus de amerikaanse defensieindustrie, die seniele zak in de VS loopt keurig aan de lijn.

hoffrevisited | 12-02-22 | 13:10 | 4

Niet alleen defensie, wie gaat als gevolg van de mislukte Europese energie transitie straks hier het gas leveren

HD50 | 12-02-22 | 13:40

Men poogt de schade die door Bonkers here are my marbles is aangericht te repareren. Wellcith leeft u graag onder een bezetting. Uw grootouders stemden vroeger ook blij in?

AntiZanicz | 12-02-22 | 14:42

@Homer P. Simpson | 12-02-22 | 13:23:

Je gaat een beetje snel voorbij aan het feit dat Rusland z'n troepen in eigen land heeft.
Dit is een omgedraaide Cuba crisis en Rusland heeft gelijk. En anders zaten 'we' in de jaren 60 fout.

eerlijke joop | 12-02-22 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Oekraïne gaat er snel achter komen wat die steun van de EU eigenlijk concreet betekent. Spoiler alert: helemaal niets. Succes met die 30 Duitse helmen jongens.

JohnLocke | 12-02-22 | 13:10 | 1

MAfkees EU gezeur. Waarom zou EU bescherming garantie geven tegen Russische invalsplannen. En waarom zouden wij daar partner in moeten zijn.

AntiZanicz | 12-02-22 | 14:41

Als nou niemand naar die oorlog toe gaat houdt 'ie vanzelf op.

goedverstaander | 12-02-22 | 13:09
-weggejorist-
pjotr nicknaamtov | 12-02-22 | 13:09 | 2

#MeToo

Jimmy Mc Clure | 12-02-22 | 13:09

Hehe

Sjeintje | 12-02-22 | 13:43

Een ieder die ons een oorlog in sleept moet passend gestraft worden.

eerlijke joop | 12-02-22 | 13:08

Maar kunnen vliegtuigmaatschappijen er wel overheen vliegen?

Zzzzooooffff | 12-02-22 | 13:07 | 2

Ufo's ook?

steekmug | 12-02-22 | 13:12

Yep, alle radars zijn in onderhoud.

Piet Karbiet | 12-02-22 | 13:23

Nou ja, mocht poep de ventilator raken, dan krijgen we ondanks dit toch jankverhalen van zwangere journalisten, minder begaafde backpackers en Oekraïners in NL die familie daar weg willen.

horsteknots | 12-02-22 | 13:07 | 1

inderdaad, zal iedereen die er toch verblijft er dan wel weg willen en verwachten dat de Nederlandse burgers dat faciliteren. Ook wanneer het verband al langer dan 15 jaar niet meer bestaat. Zoals in Afghanistan waar we plots mensen moeten helpen die al vele dienstverbanden verder zijn maar die toevallig 15 jaar geleden een poosje kamp-hovenier of keukenhulp zijn geweest.

AntiZanicz | 12-02-22 | 14:39

Waren daar laatst niet de Nederlanders Rutte en Hoekstra? Goed voorbeeld doet volgen?

dathoujetoch | 12-02-22 | 13:06 | 1

Tja, dat was Hollands Glorie he. Hadden ze Van Oef nou maar meegenomen..

Schriever | 12-02-22 | 13:35

Het bier is op, lijkt me beter dat ik dat eerst ga oplossen.
Later meer...

Lente | 12-02-22 | 13:06 | 1

U houdt ons in spanning..

Ilyrm | 12-02-22 | 13:59

Ik en 99% van de wereld wil geen oorlog. Laat die bobo's het toch uitvechten op het speelpleintje. Kleuters zijn het.

Crematorium-de-Asbak | 12-02-22 | 13:06 | 3

Joe Biden in de boxring met Vladimir Putin, dat zou een groot mediacircus worden.

Dezenaamhier | 12-02-22 | 13:27

Putin heeft zwarte band judo(9e dan)

Bosche Bol | 12-02-22 | 14:22

Kappen nou met oorlogvoeren, terug naar je mand!

Klunhel | 12-02-22 | 13:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen