Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oh? Schone Tata Steel dumpt afval in Noordzee

Dat verwacht je niet van zo'n net bedrijf...

"""CLEAN SEAS"""

Schokkend nieuws uit IJmuiden vandaag. Daar blijken de milieubewuste gezondheidfreaks van Tata Steel het niet zo nauw te nemen met de milieuregels. Nu hoor wij u denken: dat weten we toch al lang? En dat klopt, want de staalrakkers onder de rook van hun eigen schoorstenen waren al in het nieuws vanwege het slopen van kinderhersentjes in de regio, maar dit is nieuw. Want waarom alleen de lucht vervuilen als er ook nog een hele zee in de buurt ligt om te kapotslopen? Door er bijvoorbeeld duizenden kilo's gemorste steenkool en ijzererts in te dumpen, die volgens de regels netjes opgeruimd moeten worden, maar dat is zo'n gedoe. Het is natuurlijk veel makkelijker om de kapitein een paar honderd dollar cash toe te stoppen en dan vaart het probleem zo de haven uit. "In plaats van de boel zelf schoonmaken, wordt er uit een kluis in de haven contant geld gehaald. Met de kapitein van het schip wordt de zaak afgetikt. Lukt altijd." Eenmaal in open water vegen die omgekochte zeevaarders die zooi direct overboord. "Soms wachten ze niet eens tot ze op zee zijn, en vegen ze al tussen de pieren alles wat op de dekken en luiken van het schip ligt, zo het water in." Wij zijn even bijkomen van de schrik. Dat zo'n klimaatkanjer als Tata Steel lak blijkt te hebben aan de milieuregels vermorzelt ons complete wereldbeeld. Zometeen ontdekken we nog dat de dierenvrienden van PETA hondjes vergassen en chocokoning Tony kinderarbeid faciliteert...

Reaguursels

Inloggen

Drammen drammen drammen, zeiken, zeuren, huilen, drammen drammen, deugen deugen deugen, drammen drammen drammen. Tot onze complete economie gesloopt is.

Old_Spice | 12-02-22 | 14:51 | 1

Niet helemaal het geval als probleemgevalletje Tata constant alle regels overtreed

Baksteenbakker | 12-02-22 | 18:24

Steenkool en ijzererts valt onder de IMO categorie NoN HME (not harmfull for the marine environment. Na het lossen van deze lading in IJmuiden, ligt er altijd gruis en kleine hoeveelheden lading in het gangboord/op de coaming van een schip. Dit komt vaak door het laad/los gerei van een haven installatie met lekkende grabs en mede door de wind heb je veel stuiverij.
Dit word vaak door scheeps bemanningen opgeruimd en in bigbags gestoken om het vervolgens in de volgende haven af te geven aan de wal. Althans zo hoort het te gaan, want afval en ladingresten afgeven aan de wal kost een reder gigantisch veel geld. (tenzij anders staat beschreven in een charter party) Dat is zeg maar een contract voor het tussen de verscheper en de ontvanger. Vaak zijn er goedkopere bulk rederijen en goedkope mankrachten uit azie die hier helaas anders met de regels omgaan. Alle schepen die zijn aangesloten bij het IMO (international maritime organisation) dienen zich te houden aan de regels, tevens ook de havens die er bij aangesloten zijn. Deze regels worden nog wel eens overboord gegooid door goedkopere mankrachten en rederijen om geld te besparen en dan, ja word het zooitje in de zee geflikkerd. Om dit te doen moet er willens en wetens creatief geadministreerd worden in het Garbage record book. Er gaat heel wat aan vooraf voordat een zeeman iets overboord mag zetten. En dan heb je ook nog special areas waaronder ook de Noordzee valt, waar helemaal niks overboord mag qua afval. Kapiteins ontvangen inderdaad wel eens cash geld aanboord, dat is dan bv lashing money of cleaning money. Dit is geen omkoping, maar een vergoeding voor de gedane arbeid wat normaliter word gedaan door een walploeg, in dit geval een ploeg van TaTa steel. Zowel TaTa steel als de kapitein en bemanning zijn gebonden aan dezelfde IMO regelgeving. Dus TaTa gaat er vanuit de het schip normaal omgaat met ladingsresten a.d.h.v de geldende regelgeving. En daar is de kous bij af voor TaTa steel. De kaptitein dient er voor te zorgen dat het lading restant fatsoenlijk word afgegeven aan de wal. Het is wel heel makkelijk om TaTa steel de schuld te geven maar dat is wel een beetje heel kort door de bocht. Dan hebben we natuurlijk ook nog het waswater wat overblijft na het wassen van de scheepsruimen, dit waswater dient opgeslagen te worden a/b in slobtanks, dan wel holdwashwater holding tanks. Om het vervolgens buiten de special areas overboord te pompen, MITS NoN HME. HME ladingen zoals sulphaten enz dienen ten alle tijden worden afgegeven aan de wal. Dus dat betekend dat het schip na het ruimen wassen, het water moet opslaan aanboord en is verplicht HME lading af te geven aan de wal. Heel verhaal, wat velen niet boeit. Maar hier zit heel veel regelgeving achter, maar zoals iedereen weet bestaan er sitatuaties waar men het niet zo letterlijk neemt met regelgeving. Tuurlijk valt er veel winst te behalen in een schoner milieu, maar dan dienen er ook sancties te worden geheven op rederijen die de regels aan hun laars lappen, en dan bv de toegang te weigeren tot Nederlandse havens. Dusja er dient meer en vaker professioneel geinspecteerd te worden. In Australie doen ze dat wel vaker, daar worden schepen geband, voor een aantal jaar in Australische havens nadat ze de regels aan hun laars lapten, dat geldt niet alleen voor milieu delicten maar ook voor arbeidsomstandigheden aanboord van schepen voor de zeelui. Hopelijk was dit stukje tekst leerzaam voor een aantal.

Spunta | 12-02-22 | 14:22 | 1

Goed verwoord. Zeeman? Mijn plemsel elders gaat wat minder uitgebreid over hetzelfde. Ik als gepensioneerd zeeman wordt altijd wat nukkig bij zulke ontstellende onwetendheid en vandaar uit veroordelen van GS in de eerste plaats en menig reaguurder. Vandaar dat ik niet de rust kan opbrengen om het onwetende volk even uitgebreid te vertellen hoe het echt zit zoals jij dat hebt gedaan. Nogmaals, dank

forecastle | 12-02-22 | 16:22

"No Smoking" staat er op de kajuit. Lachûh.

Sans Comique | 12-02-22 | 10:18

De stuitende onwetendheid van GS en menig reaguurder is.. stuitend. ijzererts dat zomaar in zee wordt gedumpt, de schande. Not. Duizenden ton ijzererts is gebruikt om de pilaren van de Sondbrug, Denemarken >< Zweden te beschermen tegen zand erosie om de pilaren dat veroorzaakt wordt door de sterke stroming in de Sond. Ik was er zelf bij. Dat erts werd geladen, jullie raden het al, bij Tata Steel. Slakken, de restanten van de staal productie werd en wordt voor het zelfde doel gebruikt. Hebben namelijk een hoog sm. En dat scheepsdekken worden schoongemaakt is zoals anderen hier die er verstand van hebben de normaalste zaak ter wereld. En, nee, daar beginnen ze niet mee tussen de pieren. Laat staan dat ze de restanten in de ruimen bij elkaar staan te vegen om dat vervolgens 30 mtr omhoog door een mangatluik(je) (de luiken van de ruimen zijn dicht) te halen en over de muur te zetten. De bemanning heeft wel wat anders te doen zo direct na vertrek. En dat laatste zoek je zelf maar op, stelletje onwetenden met een onderbuik.

forecastle | 12-02-22 | 09:13 | 2

"In plaats van de boel zelf schoonmaken, wordt er uit een kluis in de haven contant geld gehaald. Met de kapitein van het schip wordt de zaak afgetikt. Lukt altijd."

Waar komt dat dan vandaan? Worden officiële grote infraprojecten met cash betaald? En die steenkool waarover ze het hebben, is dat onderdeel van het plan of is dat gelogen?

Sans Comique | 12-02-22 | 10:20

@Sans Comique | 12-02-22 | 10:20: Geen idee waar GS dat citaat vandaan haalt en wat jij weer citeert. Nog nooit in mijn 40 jaar in de scheepvaart mee gemaakt dat het bedrijf waar gelost of geladen wordt het dek schoon maakt. Laat staan dat een kaptein cash ontvangt voor het de bemanning laten doen. Voor elk uur dat een schip binnen ligt loopt de kassa van de plaatselijke overheid die de haven in beheer heeft. Dus nee, dat doet bemanning t.z.t. op zee. En dan ook nog, je kan toch niet afhankelijk zijn van de tijd die de schoonmakers van de wal nodig hebben als je een loods moet bestellen, de sleepboten. De bemanning maakt echt schoon schip wanneer het hun en de reder uit komt. En dan heb ik het nog niet over de toestand op zee die wel of niet het toelaat dat de bemanning aan dek loopt. Er zal vast wel steenkool restanten uit het ruim over de muur gaan, maar toch echt niet binnen de 20 mijls zone en zelfs wat de Noordzee betreft ook daar niet. En zoals elders hier wordt gezegd, de restanten gaan vaak in big bags en die gaan in de laadhaven van boord of de inhoud gaat weer het ruim in als het de zelfde soort steenkool is. Anyway, broodje aap. Maar ja, het nieuwste: Tata steel bashen. Er gaat genoeg verkeerd bij dat bedrijf. Daar hoef je geen lulverhalen bij te verzinnen.

forecastle | 12-02-22 | 13:14

Voor de werkgelegenheid hoeven ze het niet te laten om die toko te sluiten. Genoeg werk overal. Dus weg met dat kankerverwekkende gedrocht.

deministerpresident | 12-02-22 | 08:28
-weggejorist-
JulieAraujo | 12-02-22 | 07:39

Advocaat van de duivel; Tata Steel Ijmuiden is waarschijnlijk de meest schone staalfabriek ter wereld. Staal maken is vies. Maar de mens wil staal. Deal with it.

ventilatiesysteem | 12-02-22 | 04:59 | 1

Er is al 50 jaar niet in geïnvesteerd dus dat denk ik niet. De aandeelhouder wilt heel veeel geld verdienen met z'n staal. Schoon levert hem te weinig op. Dat zijn keuzes.

TheManiac | 12-02-22 | 08:20

Niet voor groen links of welke andere linkse club. Tata Steel in een druk bewoonde omgeving is niet van deze tijd. Delfzijl of een ander land.

littlelebowsky | 12-02-22 | 03:12 | 3

Nederland mag zich afvragen of de externe effecten van bepaalde bedrijfstakken nog thuishoren in het dichtstbevolkte land van Europa.
Zoals de hoogovens van Tata, zoals intensieve varkenshouderij met z’n miljoen ton stront dat het drinkwater vervuilt, of de glastuinders die voor 5 cent per kuub als grootverbruikers ons aardgas opstoken

theo-is-dood | 12-02-22 | 07:25

@theo-is-dood | 12-02-22 | 07:25: of zijn er te veel mensen? Die bedrijfstakken zijn er al lang, heel veel mensen niet , dus ik denk dat we beter minder mensen kunnen hebben, wordt het ook een stuk leefbaarder

brie-de-penis | 12-02-22 | 09:32

@theo-is-dood | 12-02-22 | 07:25: Je kunt niet én het land helemaal vol met alleen mensen stoppen èn dan voor alles en nog wat afhankelijk zijn van het buitenland of nog heel veel erger, de EU.

Sans Comique | 12-02-22 | 10:22

In China in 1992 zag ik een hoge grijze wal langs een rivier met ernaast een hoogoven. Op die wal reed een trein met kiepwagons. Die kieperden zo de hete as, slakken en troep hup zo de rivier in. het water bovenstrooms was helder, na de stort was het grauw.
Ook heb ik op de Hoogovens gewerkt ook bij BUKA, er wordt echt wel eens gemorst maar in de haven tyfen? Te duur.
Ik zeil wel eens IJmuiden uit en zie nooit grijze en vieze meuk in het water. Kolen storten in het water laat een onmiskenbaar spoor na.

Jan Lange3373 | 12-02-22 | 01:30

Beetje raar toch, die kolen zijn betaald. Wie flikkert dat dan de Zee in? Zonde van het geld lijkt me.
Het gebeurt ook al jaren en het gaat om duizenden kilo's en alle vissen gaan dood.. die zijn dan onderhand allemaal al lang dood toch. En dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit

dikketietenhardetepl | 12-02-22 | 01:05

Tata betaald niet voor het dumpen van afval, maar voor het schoonmaken van dek en ruimen. Volgens het Marpol-verdrag mogen ladingresten buiten 'special areas' (niet op de Noordzee) ook overboord gezet worden. Ladingresten uit het ruim worden meestal verzameld en in bigbags in een haven afgegeven. Ladingresten in waswater mogen tijdens de vaart buitenboord worden gepompt, dit betreft natuurlijk geen metershoge ladingresten maar het gruis wat op de tanktop ligt. Zoals Big Bana Boy hieronder al zegt is de gang van zaken bij Tata gebruikelijk over de hele wereld. De kapitein wordt niet omgekocht ofzo, er wordt gewoon cash betaald voor gedane arbeid. Gelukkig, want als het geld voor schoonmaken aan de reder word betaald ziet de bemanning er geen cent van terug. Het is erg makkelijk Tata de zwarte piet toe te spelen, maar als je dit wilt veranderen kun je beter je energie steken in wereldwijde aanpassingen van procedures, afval-opvangmogelijkheden en wetgeving.

pili-pili | 11-02-22 | 23:24 | 1

Juist. Er is genoeg te doen. Wie meer effect van z'n Euro wil kan beter bv ondernemers in ontwikkelingslanden geld geven om 2-takt motoren te vervangen door 4-takt. Helpen industrie schoner te maken, helpen een fatsoenlijk en schoner leven te leiden. Dat soort werk.
En ondertussen wil jankend Nederland wel een nieuwe keuken, auto, vaatwasser, droger, wasmachine, warm huis, vliegvakantie, enz. En waar komt dat allemaal vandaan?

Harry.Langezwaal | 12-02-22 | 08:33

Zo gaat het altijd in de scheepvaart. Voor een schip weer afvaart, worden de gangboorden, het dek, de dekrails en de vrachtruimte schoongemaakt en dat gaat allemaal overboord. Nu gaat het meestal wel om delfstoffen en niet over chemisch afval enzo. Tata is een tyfusbedrijf, maar laten we nou niet gaan doen of Tata de enige is. Sterker nog, dit gebeurt wereldwijd, iedere dag, op elke bulkcarrier.

Bigi Bana Boy | 11-02-22 | 22:34 | 2

Ook al gaat het overal zo je moet ergens beginnen dat tyfus bedrijf moet dicht en snel ook. Als je alles bij elkaar optelt… luchtvervuiling, kankerverwekkende stoffen, zee vervuiling, niet transparant…. Dicht doen die zooi!

movingsquare | 12-02-22 | 08:53

Grafietregens
Recentelijk kwam het gebrekkig toezicht onder meer naar voren bij de Zeeuwse fosforfabriek Thermphos en de grafietregens bij Tata Steel in Velsen-Noord. De controle door de provincies Zeeland en Noord-Holland bleek lang niet altijd adequaat. Vaak zitten provincies in een spagaat doordat strengere maatregelen ten koste kunnen gaan van de regionale werkgelegenheid. Omgevingsdiensten ontbreekt het aan doorzettingsmacht.

- Al jaren klagen omwonenden bij de milieudienst van de provincie. En er gebeurt weinig tot niets aan de oorzaken van de problemen.
Maar wel fijn dat we elke vier jaar mogen stemmen

theo-is-dood | 11-02-22 | 22:23

India, smeriger kan niet.

Ray Skak | 11-02-22 | 22:19

Denkt aan DSM en 15000 kilo microplastic.
Maar onze omgekochte politici zeiden dat het goed was.
Tata Steel heeft gelijk en ze kunnen over een paar jaar een "wij van Wc eend" onderzoek doen.
Nu weet ik dat alles goed komt.

Arendsoogje | 11-02-22 | 22:12

Dat heet ondernemerschap beste mensen. Iets met mug en olifant dit.

Cheffff | 11-02-22 | 21:53

Ik ben daar meer dan eens geweest op de BUKA en het is daar één grote smeerboel, er wordt tijdens het lossen ontzettend veel kolen verloren wat tussen wal en schip beland of op de kade zelf. TATA is één groot milieudelict. Ik zag er laatst een opa met kleinzoon fietsen en dacht: waar stel je hem aan bloot??

Djipfries | 11-02-22 | 21:33

Volgens mij wordt er in Nederland al 50 jaar geen steenkool meer gedolven en is er bij mijn weten nooit ijzererts op enige schaal gewonnen. Ik heb vroeger geleerd dat je staalindustrie bij voorkeur daar zet waar de beide grondstoffen in de buurt te vinden zijn. Is het niet beter om Tata te sluiten ten gunste van een plaats in de buurt van kolen- en ijzererts mijnen. Dan zijn we in 1 klap een stuk op weg naar minder uitstoot (vooral van giftige stoffen).
En die 50.000 arbeidsplaatsen? Iedereen klaagt er toch over dat er geen personeel te vinden is? Nou dan, hier 50.000 werknemers in de aanbieding.

discriminazie | 11-02-22 | 21:16

Zometeen ontdekken we nog dat een directeur van een kinderwens stichting voor doodzieke kindjes een kindermisbruiker blijkt te zijn

Vunzigheid | 11-02-22 | 21:11

Welke oud politici zitten er in de Raad van toezicht, of commissarissen?

dathoujetoch | 11-02-22 | 21:03 | 1

De Tata Group is de belangrijkste aandeelhouder met een derde van de aandelen Tata Steel in handen. De aandelen staan genoteerd aan de Effectenbeurs van Bombay en maken deel uit van de BSE Sensex aandelenindex.

theo-is-dood | 12-02-22 | 07:29

Die bedrijven hebben overal de sjieke schijt aan.
Coronasteun aanvragen als het helemaal niet nodig is. Gewoon, omdat het kan.

Hun eigen erts van een zusterbedrijf in Indonesië voor onnodig veel te veel inkopen, dat is handig met de belastingen.
Ze moeten bezuinigen op personeel maar lenen wel geld uit aan andere zusterbedrijven zonder enige garantie.
Ze ontduiken sowieso belastingen.

Maar deze is ook mooi:

Staalslakken als 'restproduct' proberen te verkopen voor een negatief bedrag in plaats van afval. Ze lopen er mee te leuren om het als vulmateriaal voor wegen en muren te slijten, maar als het in contact met water komt gebeuren er vreemd e dingen voor de omwonenden.
Dat weten ze best bij Tata, ze zijn niet dom, maar toch doen he.

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 20:59 | 1

Alle oude huizen in zaanstad hebben de slakken in de kruipruimte van het huis.. Werkt geweldig tegen vocht, zelfs beter dan Schelpen. Of het slecht is voor de gezondheid dat denk ik niet

bigstone | 11-02-22 | 21:09

Ik vind het een beetje hypocriet: De bedrijfsvoering is daar niet veranderd. Zo wordt er al jaren gewerkt, al lang voor dat Hoogovens werd verkocht aan Tata. Vervolgens wacht men een jaar of tien, en zegt vervolgens en masse: foei!
Betalen voor de 50 jaar vervuiling!
Natuurlijk kunnen we het ook gewoon de gezonde Hollandse koopmansgeest noemen. Immers, als het met voorbedachte rade is is het niet hypocriet maar gewoon een slim plan!

Joost Maghetweten | 11-02-22 | 20:58 | 2

Het zijn altijd weer de omwonenden en burgers die de ellende krijgen. De winsten gaan naar de top die lekker ergens anders wonen.
Die gasten gaan net zover door totdat wetgeving ze stopt.
Dus er moeten eerst doden vallen.

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 21:01

Ja vroeger ja. Toen bracht iedereen zoals Philps Duphar zijn chemische vaten ( agent orange na vietnam etc) naar de Vaassense teerputten of naar Amsterdam. Klotste het vat, dan staken ze het op de diemerzeedijk in de fik. Klotste t niet dan flikkerden ze het in de Diemerzeedijk. Of men dempte er sloten mee voor nieuwe huizen in Lekkerkerk.
Punt met Tata is juist dat ze in de verkeerde tijd blijven hangen. Alles gaat vooruit, maar bij Tata raakt alles versleten en investeten ze zo mininaal mogeljjk
Dat ze zoveel morsen komt omdat de happers en tanden versleten zijn.
De stofregens komen van overslag omdat ze te lui waren er een dakje boven te maken. Etc etc.

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 21:05

Vroeguh weleens ladas en Skodas verkocht aan Russische scheepslieden. Schroefden onderweg naar hun thuisland alle onderdelen eraf en gooiden het kale chassis de zee in.

Cornelis12 | 11-02-22 | 20:49 | 1

Dat roestte binnen een jaar weg denk ik.

sjef-van-iekel | 11-02-22 | 21:27

Waren de toezichthoudende -kuch- instanties bezig hun geld te tellen?

Pekketrikker | 11-02-22 | 20:29

Geloof niet alles war Bart Vuijck allemaal opschrijft in het Noordhollands Dagblad en in de T. Hij is gewoon met een privé jihad bezig tegen Tata en tegen de Datacenters.
De schijnheil schrijft geen letter over de grootste terreur van Noord Holland Noord; de Windmolens.

Het zal met niet verbazen dat hen een bouwterreintje toegezegd is door de zgn. D'66 weldoener die op de plaats van Tata een woonwijk wil gaan bouwen.

Haberdoebas | 11-02-22 | 20:28

Naar ik meen heeft Tata nog nooit een stuiver belasting betaald in Nederland

vanvandaag | 11-02-22 | 20:28 | 3

Maar ze lenen wel veel geld uit aan andere bedrijven. Gek he.

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 21:02

Dan pest je dit soort bedrijven die voor veel werkgelegenheid zorgen toch lekker weg? Dat ze belasting moeten betalen eens ,maar wegpesten houd in minder inkomsten schatkist, dus hoesten wij werkenden NL het wel op, andere woorden: alles word nog duurder

dennistegelwerken | 11-02-22 | 21:17

@dennistegelwerken | 11-02-22 | 21:17: eigenlijk bedoel ik: ,zolang er miljarden winst word gemaakt geen aandacht aan schenken,ze redden zich wel en kunnen tegen een stootje, waarom gaan we niet het nieuwe ministerie van klimaat en stikstof afschaffen? Ze krijgen als nieuw ministerie gelijk budget wat defensie al tig jaren krijgt, zal te maken hebben met goedmakertje van de VVD(Die met hun in zee willen) in ruil voor coalitie te vormen beleid van de VVD( stem ja en d66 krijgt hun eigen ministerie.Er schijnt 60 miljard te zijn voor dit ministerie,evenveel waarvoor defensie al jaren vecht, 60 miljard maarliefst,waarom niet eerst Groningers compenseren a 1 miljard en dan toeslagen affaire mensen uitkeren,blijft er zat geld over zelfs voor dit onzin ministerie wat oorzaak was door coalitie van de VVD

dennistegelwerken | 11-02-22 | 21:40
-weggejorist-
Dhrahcir | 11-02-22 | 20:27

Goh. Ik ben net zo rot als Tata Steel. Gisteren heb ik twee enveloppen met reclame in de restkliko gegooid in plaats van in de papierkliko. Ik voel me daar erg schuldig over. Hopelijk krijg ik geen last met de milieubescherning. Of nog erger, een boete van de gemeente. Daarom ben ik preventief vast een GoFundMe actie begonnen. Sterkte TaTa, ik weet hoe rot jullie je nu voelen.

Nivelleermarionet | 11-02-22 | 20:22 | 1

Ik gooi de rest juist onder het papier, kost het niets bij ophalen. Werkt ook bij groen en plastic.

Zoelense Hobbyboer | 11-02-22 | 20:28

Windmolens zijn toch ook van staal?

Mr_Natural | 11-02-22 | 20:17 | 1

Nee grote eh lucifers

niv01 | 11-02-22 | 20:18

Tja, Tata, India, hè? Derdewereldland.

HogeNood | 11-02-22 | 20:09

Tata gaat dus zeer snel 6 miljard uit de klimaattransitiesubsidiepot krijgen om dit tegen te gaan. En daarom zie je een VVD regering ineens, tegen alle oude mores in, toch subsidieruiven volbarfen. Voortschrijdend inzicht in de burelen aldaar..

Klimaattransitie is een verdienmodel.

HeelStijl | 11-02-22 | 20:08 | 1

Winst is belangrijker dan de ellende van burgers. Dat weet u toch wel.

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 21:02

En? Klagers rieken geld.. Idem Groningen wel de lusten maar lasten oef nee .. Gek genoeg hoor je de oudere er nooit over.. Hoe is het mogelijk... Voorbeeld buurman is verhuisd in de buurt van Schiphol en maar klagen... Jaaaa daaaaag....

niv01 | 11-02-22 | 20:06

Niet alleen tata steel en de geloste schepen doen dat.
Overal waar geladen en gelost wordt , valt er wel wat in het water.
Kolen,erts , graan , zand , grind schroot enzovoorts.
Tankschepen die tijdens het varen het schip ontgassen van chemische zooi .
En niet alleen in Nederland.

Schipperke | 11-02-22 | 20:01 | 2

Zó, en niet anders. Het ruim legen na het lossen van de bulkvracht is al voor eeuwen heel normaal. Gaat om amper iets. Een aantal emmers, kruiwagens. Grotere schepen wat meer qua gewicht edoch niets om zorgen over te motten maken.
#fophef

bij gelegenheid | 11-02-22 | 20:05

@bij gelegenheid | 11-02-22 | 20:05:
En wat kan ijzererts nou voor kwaad doen als het in zee of in een kanaal wordt gedumpt? IJzererts is niet giftig.

theo-is-dood | 11-02-22 | 22:11

Ongelofelijk triest dat zelfs GS meedoet aan deze hetze.

OnTheRun | 11-02-22 | 20:01 | 6

Oef inmiddels wel....

niv01 | 11-02-22 | 20:17

Het is geen afval dumpen, maar volgens mij grondstof en energie morsen.

TheseDays00 | 11-02-22 | 20:24

hetze... u vergeet de r.... die is van staal.

nobodiesunmighty | 11-02-22 | 20:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Tata, dat was het eerste woordje dat ik zei. Dat hele India is in dat stadium blijven hangen.

wijsvinger | 11-02-22 | 19:56

Dat een vervoerder het overblijfsel na het lossen van de vracht niet stante pede in de haven deponeert is te billijken. Omdat waterdiepte enzo. Om nu steenkool danwel ruwe ijzererts als ongewenst te verklaren gaat ietwat voorbij het natuurproduct an sich,

bij gelegenheid | 11-02-22 | 19:52

Tata liegt met een stalen gezicht.

Mr_Natural | 11-02-22 | 19:51 | 2

Met een slakkengang.
Je weet, ‘slakken’ is het resterende, giftige overblijfsel ná het omsmelten ruwe ijzererts.

bij gelegenheid | 11-02-22 | 19:55

En een dikke plaat voor z'n kop.

Zack Hooi | 11-02-22 | 19:58

Geen stainless stainless steel dus.

Mr_Natural | 11-02-22 | 19:47

Ja, vraag het Greenpeace. Verdienmodel treiter de Hoogovens weg.

TheseDays00 | 11-02-22 | 19:46 | 1

Ja,hoogovens is een menslievend bedrijf, ja hoor.

dathoujetoch | 11-02-22 | 21:02

Heeft Tom Staal al gereageerd?

Mr_Natural | 11-02-22 | 19:45

Hoe dacht u dat het oerwoud in Kalimantan er uit ziet en de staat van de Mahakam Rivier waar deze ladingen coal aan boord gaan? Maakt u zich vooral druk om stikstof en onze boeren. Geleid door het Hoi Polloi zijn we verworven tot een stelletje Europese kabouters.

McCain | 11-02-22 | 19:42

Kleinigheidjes hou je toch…

Wijze uit het Oosten | 11-02-22 | 19:41

Beren schijten in het bos.

rifraf | 11-02-22 | 19:39 | 1

Nitraat! Stikstof!

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 21:07

Gossie MilieuReformatie 2.0 you will own nothing but you will be happy!

william7055 | 11-02-22 | 19:33

Tering, dit nieuws komt binnen alsof de VARA aanranders de hand boven het hoofd zou houden. Ondenkbaar!

Lepo | 11-02-22 | 19:31

Ik heb een idee jongens: als we die hele productie nou gewoon overhevelen naar India, dan zijn we in 1 klap van dat hele gezeik af. En dan op de plek waar vroeger Tata Steel stond, daar planten we dan bomen. (Dat kunnen die mensen die vroeger bij Tata Steel werkten dan mooi weer doen.)

VanBukkem | 11-02-22 | 19:28 | 5

@Duwbak_Linda | 11-02-22 | 19:30:
Het is zo simpel.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht trouwens, om die beukennootjes te ruilen voor rollen aluminiumfolie. Slim.

VanBukkem | 11-02-22 | 19:39

Helemaal deug! To the Max!

nobodiesunmighty | 11-02-22 | 19:42

En als die bomen groot genoeg zijn verbranden we ze in de biocentrale.

likdoorn | 11-02-22 | 20:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat is toch heel normaal dat grote bedrijven dat doen. de NAM dumpt dagelijks miljoenen liters vervuild afvalwater in de provincie Overijssel in lege gasvelden.

PeterJ89 | 11-02-22 | 19:27

Waarom zijn steenkool en ijzererts slecht?

John McClane | 11-02-22 | 19:25 | 6

Misschien omdat de ecosystemen waarin je het dumpt niet helemaal gewend zijn daaraan?

SterF... | 11-02-22 | 19:53

@SterF... | 11-02-22 | 19:53:
IJzer komt van nature voor in aquifers, maar grondwater concentraties kunnen toenmen door oplossing van ijzer uit boorgaten en handpompen. IJzerrijk grondwater is vaak te onderscheiden door een sterk oranje kleur, verkleuring van de was, en een verandering van de smaak van drinkwater.

IJzer zit gewoon overal in het Nederlandse grondwater

theo-is-dood | 11-02-22 | 22:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Hahahahaha, jullie dachten dat er Indiërs ( Tata's papa ) zijn die om het milieu geven?? Daarnaast knijpen ze het laatst kwartje nog uit bij een onderhandeling, en dat alles terwijl ze in gebiedende wijs Engels met je praten, kortom, ik ben geen fan.

Knip | 11-02-22 | 19:24

Dat staat niet in de communicatie van die bedrijven.

thanseeuwen | 11-02-22 | 19:20

Die reactie van Tata Steel ook, schade gemaakt aan het schip bij het lossen contant betalen? Wie trapt in die onzin? Alsof het schip al van die kapitein is, en de echte eigenaar niet eerst even een expert naar die schade zou willen laten kijken voor de hoogte van het bedrag dat hij op zijn rekening gestort zou willen zien. Krijg al meteen kriebels van elke wannabe communicatie persoon die begint met dat ze zich niet herkennen in een geschetst beeld.

MrGrey | 11-02-22 | 19:19

Goh, de mensch vervuilt zijn omgeving....

SterF... | 11-02-22 | 19:19 | 1

Ja, ik val ook van verbazing van mijn stoel.

Kowalski11 | 11-02-22 | 19:33

Nou dan maar eens proberen met magneetvissen op platvis.

impy | 11-02-22 | 19:18 | 1

Na het nuttigen van een knorhaan je lever reinigen met EDTA.

OekbertDrazington | 11-02-22 | 19:27

Uw recycling wordt ook al jaren in zee gedumpt. Of dacht u dat ergens in de derde wereld een recycling fabriek staat?

McCain | 11-02-22 | 19:17 | 6

We sturen het toch allemaal naar Polen die het voor ons in de hens zetten?

Alexander des Burgus | 11-02-22 | 19:28

@Alexander des Burgus | 11-02-22 | 19:28: Precies. Recycling eindigt in de hens of in zee.

McCain | 11-02-22 | 19:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Die tent moet meteen op slot totdat ze alles op orde hebben.

De finale eindbaas | 11-02-22 | 19:16

Kom op jongens, een beetje steenkool en ijzererts. Allebei natuurlijke producten. Waar hebben we het over. Ik denk dat die vissen wel gekkere dingen tegenkomen in het water. Smerigere dingen.

VanBukkem | 11-02-22 | 19:15 | 2

Inderdaad, hoop heisa om een paar vingerhoedjes natuurlijke materialen in een immense zee. Het lijkt hier het clubblad van GroenLinks wel. Wat een selectieve verontwaardiging om niets.

HD50 | 11-02-22 | 19:42

Asbest is ook een natuurlijk materiaal. Boordevol vezels.

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 21:09

Ziek, zieker, ziekts. Hoe haal je het in je hoofd wetende dat de aarde maar de knoppen gaat. Enfin... daarom is er niets aan the doen.

halfvolle glas | 11-02-22 | 19:15 | 2

We zijn een slijmlaag op substraat aarde. Het maakt ons een korte tijd een succesvolle soort.

SterF... | 11-02-22 | 19:20

@SterF... | 11-02-22 | 19:20:
Klopt! Lang gaat dat zeker niet meer duren dus geniet er maar van en verbruik alles wat los en vast zit.

aflaatverkoper | 11-02-22 | 19:26

En dan mag er niet gebouwd worden want stikstof, de wereld is zo verrot.

MargauxGrandCru | 11-02-22 | 19:15

Ach weet je wat het is.

We hebben decennialang uit winstbejag en andere egocentrische redenen een beetje onze eigen leefwereld behoorlijk verneukt.

Dan zeggen we vaak misschien NIMBY o.i.d. maar de harde realiteit is dat we het voor een paar knaken behoorlijk hebben verkut. Ik ben nooit zo van het "boy cries wolf" klimaat of milieu hysterie geweest. Ben altijd steevast kapitalistisch.

Maar toch... Ik moet nu toch echt toegeven dat er echt iets goed mis is met onze wereld.

Denk dat, hoewel wellicht te laat, we nu wel echt moeten ingrijpen.

Als we tenminste een greintje geven om onze kleinkinderen.

GrandMechantLoup | 11-02-22 | 19:15 | 3

Andere kant, kapitalisme heeft ook honderden miljoenen mensen uit de diepste armoede getrokken en voor veel innovatie gezorgd die minder vervuilend is. Is een ontwikkeling die nooit "af" is. Denk ik.

Duwbak_Linda | 11-02-22 | 19:22

@GrandMechantLoup | 11-02-22 | 19:15
Jij had eens wat eerder een goedloop biertje kunnen opentrekken in plaats van het einde van de wereld bij elkaar te kletsen.

aflaatverkoper | 11-02-22 | 19:23

@Duwbak_Linda | 11-02-22 | 19:22:

Dat is dan ook wel weer zo. Denk dat er veel geld valt te verdienen om onze wereld te redden. Daar ben ik natuurlijk ook helemaal voor.

GrandMechantLoup | 11-02-22 | 19:34

"Ik Steel van die rijke Tatas."
- Sydney, muzikaal visionair.

GeheidEenGeit | 11-02-22 | 19:14

De hetze waarvan je wist dat ie ging komen. Alles wat geld oplevert eruit en alles wat geld kost: meer, meer,meer. De milieumaffia dendert door.

snaakie | 11-02-22 | 19:14

Is in India heel normaal en TaTa is geen baby die tegen de moeder praat maar de moeder van TaTA komt wel uit india.

MargauxGrandCru | 11-02-22 | 19:14 | 1

Childcancer & microplastics are a human right. Be awake not woke.

Itastijl | 11-02-22 | 19:25

Sinds de TCA/TCR-affaire is er in NL niet zoveel veranderd hoor.

guldenmiddenweg | 11-02-22 | 19:12

Economisch belang boven milieu. Zo gaat het altijd.

Justin_Case | 11-02-22 | 19:11 | 1

Juist. 'Banenmotor', mensen, brood op de plank! Wat kan het bommen dat mensen ziek worden van de herrie, schadelijke stoffen, q-koorts, vogelgriep: dat mogen de ziekenhuizen opvangen. Als míjn boekhoudschriftje maar klopt. Was getekend, M. Rutte.

Zenzeo | 11-02-22 | 19:17

We hadden de hoogovens nooit moeten verkopen.

Maar ja, het is zo.

Dit eventjes afgezien van de opzienbarende gevallen van longkanker in de regio.

GrandMechantLoup | 11-02-22 | 19:08

Als ik het zo zie heeft Mark gelogen: er ís geen nieuw normaal. Ik stel een parlementaire enquete voor. Kan Ollongren dat verzorgen?

nobodiesunmighty | 11-02-22 | 19:06 | 3

Volgens mij kan je beter een blikje goedkoop bier opentrekken. Dan doe je iets nuttigs.

GrandMechantLoup | 11-02-22 | 19:09

Nou snel een rapportje opduiken waaruit blijkt dat alles wel gezond was voor lijf en leden!

Lorejas | 11-02-22 | 19:05

Toe maar jongens, de beuk d'rin
Ja vooruit maar lui, zet 'm op
Gif en rotzooi in de zee
De oceaan één grote plee
www.youtube.com/watch?v=rCSNOdZbbQA

Duwbak_Linda | 11-02-22 | 19:04 | 5

Waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?
Waar komt die rotzooi toch vandaan?
Wat moeten wij met ons bestaan?
De wereld is nog niet vergaan
www.youtube.com/watch?v=asGJ046upmw

Mr_Natural | 11-02-22 | 19:42

Ik kende dit lied niet. Geweldig, die combinatie van ballorigheid en raak sarcasme.

zeurmachine | 11-02-22 | 20:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Greenpeace dumpt gore stenen in de Noordzee om de vissen en vissers te pesten, dus eigenlijk is Tata Steel een soort Greenpeace, en volgens de ingewikkelde mores van onze tijd, moeten we stellen dat ze über-deugen.

Nuuk | 11-02-22 | 19:02 | 1

En het is geen onderdeel van de plasticsoep; dus ook alle basisschool leerlingen zullen dit toejuichen.

Lorejas | 11-02-22 | 19:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl