achtergrond

Geenstijl

Hee kleinburger. Heeft u nog voldoende vinkjes voor de PRIJS VAN HET LEVEN?

Steeds meer burgers worden vanaf de onderkant omhoog uitgevinkt

Nederland heeft de duurste benzine ter wereld, terwijl we vanuit de Rotterdamse havengebieden ook de goedkopere landen om ons heen van benzine voorzien. De adviesprijs stijgt naar boven de 2,15 euro. Op Grindpad FM zat iemand van de Staatsomroep Gelddesk te verklaren dat energieprijzen het gevolg zijn van een "energiecrisis" en geopolitieke spanningen (lees: Oekraïne), maar wij denken: belasting belasting belasting, het is allemaal belasting. En beleid: overheden die een "klimaattransitie" proberen af te dwingen, zorgen voor onzekerheid over welke systemen (gas? Wind? Nucleair?) burgers kunnen of mogen gebruiken en die volatiliteit maakt markten wiebelig. Maar laten we niet pretenderen de oorzaken goed te begrijpen, we zien vooral de gevolgen: stijgende inflatie en stijgende energieprijzen maken het leven duurder en hoe hoger de prijzen, des te meer mensen in de kou komen te zitten. Letterlijk.

Ondertussen, zie tweets na de breek, is stikstofman Johan Vollenbroek op kruistocht tegen de vrije individuele mobiliteit (over de rug van iemand die net een vervelende aanrijding heeft gehad, sjiek) en zit een NRC-predikant vliegtuigjes te turven onder de verzuchting dat "we" minder zouden gaan vliegen na corona en dat maakt samen met dat radiofragmentje het plaatje wel compleet: klimaatdrammers jagen met hun particuliere strijd mensen op kosten, de Staatsomroep zegt "schuld van Rusland" en van de kranten hebben alleen mensen die Sander of Joris heten nog voldoende vinkjes om te mogen vliegen. Want dat is waar het heen gaat: steeds meer mensen die niet meer mee kunnen doen, omdat bovenmodale ideologen die zelf de prijsstijgingen minder voelen niet meer naast Jan met den Pet en Mien met den Blauwe Kraag in de file willen staan, of bij de bagageband willen tegenkomen. Mensen beperken in hun vrije beweging en besteding is een middel naar een doel. Allemaal uit naam van het klimaat, natuurlijk. Klachten gaarne per kerende post naar Vlad in Moskou. En nu aan het werk, kleinburger! Die benzine betaalt zichzelf niet!

Auto nog steeds de heilige koe. Wanneer gaan we net als de vanwege klimaat noodzakelijke halvering van de veestapel ook het autopark nou eens halveren? Zo snel mogelijk over op rekening rijden.

Jolijn 🐰
Jolijn 🐰
@darkllamas_

iemand met 50 km/h achterin geklapt bij ons. auto is total loss & wij hebben fikse spierpijn en een flink stijve nek. hij stapt uit: "ja maar het was gewoon groen" omstander: "hij was op zijn telefoon bezig" wanneer kappen mensen eens met die kuttelefoon achter het stuur 🖕🏼🖕🏼

104
Reply
Replying to @Cortes

Ja, maar effect van kleine stijging is reeel dus heel groot. Het feit Shell hier raffineert en Vopak de grootste benzine-opslag ter wereld heeft zou in een normale markt niet leiden tot hoogste benzineprijs ter wereld mi.

2
Reply

Als we nou eens begonnen met bezuinigen op de overheid zelf, is dat een idee? Want de enige die profiteert van elke iteratie van broekzak/vestzak, is Vadertje Staat die continu met de inhalige klauwen in allebei zit. Laat mensen meer vrijheid om hun eigen inkomen te distribueren.

Marieke Blom
Marieke Blom
@Mariekeconomie

Wat Knot zegt is belangrijk én wordt slecht begrepen: we betalen allemaal meer belasting op ons loon, omdat we minder betalen op vermogen, waaronder de woning. We maken werken dus onaantrekkelijk. We ontmoedigen dat wat we voor de economie wél nodig hebben. Blijven herhalen!

72
Reply

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.