Coalitie stemt voor doodknuppelen klokkenluiders
Hee een verworpen motie
Social
Altijd handig voor een coalitie, die late-avond-stemmingen waar niemand meer naar kijkt omdat u gewoon moet werken vandaag. Zo werd vannacht besloten door de demissionaire coalitie, die tevens ruim een jaar na hun eigen aftreden de volgende coalitie zal zijn, dat klokkenluiders nog steeds kapot gemaakt mogen worden als ze ergens een bestuursfalende kat de bel aanbinden. Zoals gewetensvolle Belastingambtenaren, die strafontslag kregen omdat ze zeiden "Hier gaat iets mis." Diverse 66'ers doen al huilie & huilie op Twitter over mensen die de motiestemming delen want het ligt nooit aan hullie maar altijd aan die stomme oppositie die stomme moties indient over stomme dingen die stom zijn in een stom systeem. En zo krijg je dus Toeslagenschandalen en "angstcultuur" en Kajsaollongroïde beleid. Het lijkt wel of deze vierde ronde Ruttecoalitie er móet komen omdat er zo veel lijken in de archiefkasten van Vak K liggen dat Mark Rutte als vleesgeworden deksel op de peilloos diepe doofpot gelijmd moet blijven. Machtspolitiek is immers louter nog: met je volgevreten reedt de institutionele problemen uit het zicht houden terwijl je ergens anders heen wijst om demense af te leiden. HEE KIJK DAAR EEN PANDEMIE!
Reaguursels
Inloggenstel je voor!!!! je kunt geen minister de dag na kritische geluiden meer ontslaan....
Kijk het zal allemaal wel. Maar de vraag is; waarom zijn altijd de zelfde.partijen die over totaal niet links-rechts zaken alsnog hetzelfde stemmen?
Toeval. Altijd toeval. Zoveel toeval is ook toeval.
Dat belooft echt "nieuw leiderschap.............."
Je ziet ook wel wie er tegen de motie hebben gestemd.
De potentieel nieuwe regering. Dat gajes wat we aL KENNEN
Die niets van hun eigen fouten leert en nu ook de klokkenluiders de mond wil snoeren. Echt wat een criminele bende van Rutte en zijn gevolg.
Incluis dat gore D666
Een failliet bestuurscultuur en de bodem is nog niet bereikt. We zitten op een vat kruit met z'n allen en het gaat heel hard boem doen een keer.
Lekker kluppie toch weer, dat D66! Alles waar die ooit voor zeiden te staan, hebben ze overboord geflikkerd, de gekozen burgemeester, het referendum en nu dit weer. Valse, hypocriete ratten, dat zijn het. Als puntje bij paaltje komt, huilen ze altijd mee met de wolven van de VVD en het CDA. En intussen maar met dat belerende vingertje wapperen naar alles en iedereen.
14 partijen VOOR de motie en slechts 4 tegen..... de democratie moet gewoon anders worden ingedeeld, niet meer de koppen tellen (die er qua peilingen trouwens allang niet meer zitten), maar het aantal fractie's (of groepen, maakt niet uit), eens kijken hoe NL er dan zou uitzien.
Je bent knettergek als je officieel misstanden meldt. Want ook al zie je de meest wanstaltige toestanden, vast staat dat jij en niemand anders geruïneerd wordt. De bovenonsgestelden komen overal mee weg. Voorbeelden te over. Mijn tip is dat als je al iets ziet of weet, je dat anoniem aan een (onderzoeks)journalist meldt. Je weet wel, dat zijn die liegende landverraders waar jullie het altijd over hebben. Hoe dan ook, probeer het nooit en te nimmer onder eigen naam met open vizier te doen, want je wordt ten gronde gericht. Of meld het aan GeenStijl. Kan ook denk ik.
je kunt het inderdaad gewoon beter laten.. en stiekem lekken. Goed voorbeeld doet goed volgen, de regering doet zelf ook niks anders.
Ja weetje, ik ben er onderhand zo klaar mee dat nieuwe leiderschap
Deze vier gaan elkaar nooit meer loslaten. En vooor de hopers op/van de VVD, Sofie is erger dan Mark. Nee echt stem aub JA21 als uw zaak en/of land u lief is.
Wat de neuk is mis met die demissionaire toestand?!
Je kunt idd beter anoniem klokkenluiden.
Daar zijn goede mogelijkheden voor.
.
Nuance: (zoekt alvast dekking)
Ik snap het ook enigzins wel want met deze motie
worden alle contracten waarin geheimhouding afgsproken is opeens waardeloos.
De contractant kan dan altijd "misstand" roepen en is vrijgepleit.
.
Nu zijn er ook gevallen waar in vervolging misbruikt wordt. Zeker.
De indienders van deze motie wisten ongetwijfeld dat deze kansloos was, wegens genoemde reden. Maar desondanks is die ingediend, zodat het lijkt alsof die partij oor heeft voor klokkenluiders en de tegenstemmers niet.
Wat hier in de panelen dan ook weer gretig wordt opgepikt.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 12:57: Kun je die klokkenluiders in de panelen even aanwijzen?
Hahaha, de nieuwe bestuurscultuur.
Voor de kamerleden van de CU die gestemd hebben: broedersinchristus.nl/beest-merkteken...
"Dat ‘teken’ van het beest is dus de symbolische aanduiding van een brandmerk, waarmee de macht, die door het beest wordt voorgesteld, haar onderdanen markeert als haar slaven, die haar absolute gehoorzaamheid verschuldigd zijn. Wie zo gemerkt is, is haar eigendom; die heeft geen recht meer op een eigen leven, en ‘weglopen’ wordt bestraft [...]"
Als je tegen bescherming van klokkeluiders bent, dan heb je er belang bij om zaken onder het kleed te houden. Past precies dus bij deze demissionaire regering.
Opzich toch geen gekke gedachte dat je niet wil dat iemand gevrijwaard kan worden van gerechtelijke achtervolging? Zo werkt het natuurlijk niet in een rechtsstaat.
Ik snap wel dat deze motie het niet gehaald heeft.
Criminele krijgen die optie anders wel in 'onze' rechtsstaat.
Leuk he? Dat criminelen meer rechten hebben dan deugelijke burgers?
En zie hier waarom ze demissionair willen blijven, dan zijn ze gezamenlijk de 4 grootste en kunnen ze voor hun achterban met de coalitie onderhandelingen faken dat ze geen zin in elkaar hebben. Hoe lang kunnen ze eigenlijk demissionair blijven? 4 jaar?
Het is goed dat NOS of RTL nooit aandacht besteden aan heel kwalijke stemgedrag van deze partijen. Corruptie - en de redenen die het mogelijk maken - moet hier gewoon mooi kunnen floreren.
"Journalisten " missen dan opdrachten en vergoedingen.
Geen enkele aandacht voor in welk programma dan ook. Wel over dood gaande Afghanen. waar we dan weer niks aan kunnen doen.
Dit is toch niet zo vreemd?
Het zijn de coalitiepartijen die de zaak blokkeren. Zoals altijd.
Veel vernieuwende wordt het nieuwe leiderschap niet.
*gooit r omhoog
Klokkenluiders moeten eruit zien als gebochelden.
Of als zeehondjes.
Mark Rutte is de kadaverdiscipline aan het testen, de enige keiharde voorwaarde van de VVD aan de formatie.
Die man moet weg. Weg. Weg. Weg. Weg. Weg….
M.a.w. de regering wil domweg geen misstanden gemeld door klokkenluiders door ze jarenlang financieel uit te kleden tot ver in armoedeval (oude caravan bij een boer weet u nog) met rechtszaken tegen de klokkenluider middels de landsadvocaat. Maar hoeveel Nederlanders zijn zich hiervan - deze dictatoriale uitslag - bewust? En wederom: waarom nog stemmen op deze partijen?
Maar wel commentaar willen leveren op andere Europese rechtsstaten? Kijk liever naar je eigen vieze spelletjes?
Altijd weer iets genuanceerder: Ten eerste is er een bestaande recente wet voor klokkenluiders en ten tweede lijkt een verbod op aangifte een hellend vlak. Stel jij bent agent en speelt allerlei namen door van verdachten en je beroept je op je klokkenluiderschap? Ik bedoel maar. Juridisch is dit niet haalbaar en ook niet nodig. Je kan in voor de rechter je gelijk halen, als daar goede gronden voor zijn.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 10:34:
Dat snap ik dan nog wel, maar het gaat toch ook wel hier ook om financiële bescherming van de Klokkenluider. Nu raken ze nog huis en haard kwijt omdat ze volledige stukken lekken en ja, daar kunnen ook namen in staan. U kunt toch niet verwachten dat onder de druk van klokkenluiden die namen en wat meer daarnaast gaan worden verwijderd door een klokkenluider die toch al onder druk staat?
@Jan, Leiden | 02-12-21 | 11:22:
De vraag is denk ik eerder of de huidige wet voor klokkenluiders dit reeds afkaart of niet. Mij lijkt van wel en ik denk dat je er ook mee moet uitkijken. Immuniteit tegen vervolging kan dan snel leiden tot openbaarmakingen van privacygevoelige informatie maar ook voor bedrijven is geheimhouding criciaal voor het behouden van een voorsprong op de concurrentie. Vrijwel altijd teken je een NDA bij je indiensttreding. Je dan vrijwaren middels een beroep op "ik ben klokkenluider" maakt het dan wel erg makkelijk om daar omheen te gaan. De motie is daarom weer een staaltje scoren voor de buhne.
"Nu raken ze nog huis en haard kwijt omdat ze volledige stukken lekken"
Ja en dat is wegens schending van belangrijke clausules van geheimhouding. Waarvoor je waarschijnlijk getekend hebt bij aanvang van je werk. Helemaal als je werkt voor overheid of AIVD of politie, dan is het hek van de dam.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 12:24:
Denk niet dat een klikkenluider lichtvaardig besluit iets te openbaren. Je zou ondanks geheimhoudingsplicht zeer ernstige misstanden wel degelijk zonder een 10-jarige rechtsvervolging openbaar moeten kunnen maken waarbij dexklokkenluider bijna financieel door teveel geld bij de overheid er aan onderdoor kan gaan, ook mentaal. Dat tekenen van geheimhouding mag in zeer ernstige situaties best wat mij betreft worden overtreden.
Wat betekent groen en rood eigenlijk?
Stemmen partijen in plaats van mensen?
Ja, dat noemen ze intern de 'kadaverdiscipline'. Ik laat aan u de interpretatie over.
Klokkenluiders moeten hangen dat is geen sharia maar gewoon goed christelijk.
Vanavond de motie voor/tegen* (doorhalen wat van toepassing is) het lekken van persco's. Dat is nog kwalijker dan klokkenluiden. De Rijksrecherche heeft er slapeloze nachten van.
Terecht dat belastingambtenaren strafontslag kregen omdat ze zeiden dat iets niet kon. Die lui hebben duidelijk niet begrepen hoe de belastingdienst onder Rutte, de grote HR man, behoort te werken.
En verder geldt voor anderen bij Rutte cs dat je gewoon moet doen wat je verteld wordt en anders word je ontslagen. Een OMT moet ook gewoon een eenduidig advies geven waarop het beleid (voor zover dat er al is) wordt gebaseerd. Is het beleid niet goed, dan is dat niet de schuld van de beleidsmakers. Dan is dat de schuld van het OMT. Gaat het, toevallig, een keer goed dan is dat de verdienste van Rutte.
Dit soort moties worden nogal vaak misbruikt om een bepaalde vermeende misstand aan te kaarten. Maar veel moties worden verworpen omdat ze zinloos zijn. Puur bedoeld om mee te scoren op sociale media.
Zoals deze ook weer. Omdat er allang wettelijke mogelijkheden en waarborgen zijn die "het probleem" al afkaarten. Klokkenluiders hoeven niet te worden beschermd want die zijn al beschermd middels allerlei bestaande wetten en regels. Nog weer nieuwe, speciale regels zijn dus niet nodig, DUS wordt zo'n motie verworpen.
Uiteraard wordt dit dan geframed als onwil om klokkenluiders te beschermen. Maar als ik een motie indien voor het dragen van oranje zwaailichten op je muts, ter bescherming van winterse wandelaars en die wordt verworpen, kan ik claimen dat "de politiek" niets geeft om de bescherming van winterse wandelaars.
En zo heb je weer een symboolpolitiek stukje misbruik, altijd weer goed voor een ophef-topic.
MOTIE VAN DE LEDEN WILDERS EN PATERNOTTE
Voorgesteld 14 juli 2021
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
spreekt uit: «gooi de ramen open!»,
en gaat over tot de orde van de dag.
Wilders
Paternotte
www.tweedekamer.nl/kamerstukken/motie...
Dus klokkenluiders worden goed beschermd in Nederland?
@Zapata10 | 02-12-21 | 09:54: www.devos.nl/nieuws/klokkenluiders-he... Zo kan ik hier wel een duizend linkjes plaatsen over hoe het gesteld is met de bescherming van klokkenluiders. Kortom beste landgenoot, zelfs over de rug van mensen die al helemaal kapot gemaakt zijn door de staat of het bedrijfsleven wilt u nog even uw politieke puntje scoren. Voelt dat goed?
@Zapata10 | 02-12-21 | 09:54:
Popo die aan @nostyle de indentiteit van de suikerspiegelchauffeur doorspeelde werd op staande voet ontslagen. Heb ik het niet eens over die mevrouw uit het Brusselse die nu nog achterna gezeten wordt voor haar klokkengeluid en waar Nederland zei bescherming te bieden maar dat dus niet doet.
@Zapata10 | 02-12-21 | 10:02:
Goed voorbeeld van weer zo'n ophefstuk. Er IS namelijik een wet aangenomen speciaal voor klokkenluiders.
"Daar heeft de op 1 juli 2016 in Nederland in werking getreden Wet Huis voor Klokkenluiders helaas nog weinig aan veranderd.
In de wet staat het begrip “misstand” centraal en de doelstelling is duidelijk gericht op de rechtsbescherming van klokkenluiders en het bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke misstanden."
Kortom, er is een speciale wet, en er hoeft dus niet nog een nieuwe wet en zeker niet eentje waarbij zomaar alle aangiftes ongezien de prullenbak ingaan, te komen. Ik zie het nut niet en ik snap ook waarom de demissionaire regeringspartijen daar ook niets in zien.
Maar je reactie is een prachtig voorbeeld. Oh dus jij.... en daar gaan we weer. Die omkering, er zijn reaguurders die er bekend om staan, ik noem geen namen.
@Graaf_van_Hogendorp | 02-12-21 | 10:05:
"Popo die aan @nostyle de indentiteit van de suikerspiegelchauffeur doorspeelde werd op staande voet ontslagen."
En totaal terecht!
@Graaf_van_Hogendorp | 02-12-21 | 10:05: Juist, hier ook nog een informatief artikel maar de Beste Landgenoot vindt de bescherming wel voldoen omdat zijn partijtje tegen heeft gestemd. www.volkskrant.nl/columns-opinie/klok...
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 10:08: Die wet voldoet niet en dat weet jij ook. En er is nu zelfs een Europese richtlijn waar wetgeving uit voort kan komen maar die wordt volledig vernachelt door het demissionaire kabinet met aanpassingen die hem weer onuitvoerbaar maken. www.volkskrant.nl/columns-opinie/klok...
Ja inderdaad jij omdat je politieke spelletjes belangrijker vindt dan het welzijn en recht van mensen. Alles voor macht nietwaar beste Landgenoot?
Ja klopt BL net zo symbool en ophef politiek als dat hele corona en klimaat geemmer. Middels het frame om de bevolking te beschermen worden er allerlei wetten en regels doorheen gedrukt. Welkom in de politiek. Niets is wat het lijkt, daarom heet het ook politiek. Allemaal prima zolang we er niet al te veel last van hebben als volk. Laat dat nu net ff een dingetje zijn de afgelopen periode. Fijn dat u en ik eindelijk eens op één lijn zitten.
@Zapata10 | 02-12-21 | 10:13:
Nee, ik heb iets tegen misbruik van moties voor symboolpolitiek voor de eigen achterban. Het is een trucje dat veelvuldig wordt gebruikt door oppositie-partijen om zichzelf op de kaart te zetten. Ga je dieper kijken, dan blijkt dat het fop-moties zijn, sowieso kansloos omdat er allang regelingen of waarborgen bestaan. Puur bedoeld om de ander weg te zetten, of zichzelf in de kijker te spelen. Zoals ook deze weer. En ja hoor, GS tuint er weer in.
Als Omtzigt voor stemt ga ik er vanuit dat het een prima motie was.
Heilige Pieter komt me inmiddels de neus uit met zijn uitgestreken heilige praatjes.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 09:48:
Ik denk dat u vooral onrustig bent omdat nu ook iemand uit de fatsoenscirkel met goed onderbouwde argumenten uw vernauwde wereldbeeld omver aan het trappen is.
Omtzigt stemt vooral partijkartel en zou tegenstemmen maar ik denk dat hij zich ietwat persoonlijk herkende in deze specifieke motie.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 09:48:
Hij is helemaal niet heilig, maar u heeft blijkbaar besloten dat u de man niet mag. Dus gaan we doen alsof het allemaal onzin is om de man af te serveren. Wilders is zeker ook heilig. En Baudet ook. En wie nog meer?
@MarkiesDeBalzaque | 02-12-21 | 10:06:
Omtzigt is vast een noodzakelijk politicus, maar ik vraag me wel eens af of de man wel in staat is tot constructief samenwerken of dat zijn hele act gebaseerd is op het aankaarten van misstanden en stuurman-aan-wal-conclusies achteraf. Waarom denk je dat ze hem in het CDA (functie elders was van het CDA zelf afkomstig, niet D66) niet meer lustten? Ik heb wel een idee: Pieter lijkt me een compromisloze figuur die altijd zijn zin wil doordrammen. Daarom is een partij van hem ook tot mislukken gedoemd. Dan vervalt ook zijn raison d'etre, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen.
@Beste_Landgenoten | 02-12-21 | 10:13: bs BL
Amerikaanse taferelen. Gaat dit topic toevallig over de Lolita Air, en Epstein zijn 'suicide'?
Straks zijn er alleen nog maar klokje van gehoorzaamheidsluiders.
Wat heet! Een heel carillon zul je bedoelen!
Hoor ze eens parmantig klinken ... uiteindelijk blijft er nog maar eentje over, en ook die zal ooit uitsterven. youtu.be/BDZjHqA69UU
Elon Musk heeft een oplossing voor whistleblowers.
www.independent.co.uk/life-style/gadg...
Als sneer naar Apple met hun Iphone poetsdoekjes. De man heeft een prachtig gevoel voor humor, mocht het helemaal misgaan met spaceX en Tesla dan kan hij zo het theater in.
Mooi zo. Ik heb al een lijstje voor een tribunaal.
Ach wat geeft het ,de burger interesseert het toch allemaal geen ene moer.
For whom the bell tolls
Time marches on
For whom the bell tolls
Het Omtzigt effect.
Tsja,... je hebt klokkenluiders en klokkenluiders: nos.nl/artikel/2303507-kritische-poli...
Rutte doctrine in optima forma.
Het is natuurlijk lekker popi jopi om nu te gillen "belachelijk" en "boeven", maar als die wet niet goed in elkaar zit,..... Lekker als je allerlei misdaden kunt begaan en je vervolgens je je straatje schoonveegt door je als klokkenluider te melden.
Die SP klokkenluidertjes zijn gewoon low performers en nestbevuilers.
Erg hè als boeven gepakt worden en graaiers niet ongestoord hun gang kunnen gaan ten koste van anderen.
Trieste man in een trieste afgelegen kliniek. Omtzigt deugt ook niet, zeker?
En dan nog werken ze meer harder dan jij.
Wanneer je hele leven alleen maar bestaat uit hele dag alleen onnozele comments op GS kunnen geven,ben je gewoon een triest en zielig geval.
Maar dat was iedereen die hier langer meeloopt allang duidelijk over jou.
Alsof CDAers high performers zijn. De laatste was KVPer Piet de Jong uit het jaar kruik. Voor de rest alleen maar corrupte megalomanen gehad, afgewisseld met incompetente peter principle figuren.
Labeltje plakken. Zo, klaar. Hoeven we niet verder te kijken.
Wat een aanwinst toch voor onze panelen, die Oeffelmans. Een eenregelig stukje namecalling, en dat was het tegeltje dan. Dank voor uw diepzinnige bijdrage.
De grijns van Rutte verandert langzaam in een grimas
Dat kan niet. Bij de VVD zijn ze altijd blij. Waarom weet niemand, maar het schijnt erg belangrijk te zijn. Het is wel vermoeiend om dat spelletje steeds mee te moeten spelen of uit te zitten.
@AdvocatusDiaboli | 02-12-21 | 10:07: Soort John deMol format zeg maar.
Sowieso elke motie waar ALLEEN de vier coalitiepartijen tegen stemmen is interessant.
Beetje raar opgestelde motie, een losse flodder. Klokkenluiders beschermen, prima. Lopende aangiftes intrekken? Hoe moet je dat dan in een wetsvoorstel persen? Zodra iemand zich meldt als klokkenluider, vervallen alle aangiftes?
Dit dus, maar ja, liever Rutte Rutte roepen.
Die tekst van die motie, is dat het niveau van de volksvertegenwoordiging tegenwoordig? Brrr
"De regering neemt met belangstelling kennis van de persoonlijke opinie van de klokkenluider en gaat over tot de orde van de dag".
Vat dit het probleem een beetje samen, of mis ik de voetangels, klemmen en intriges die in Nederland bij dat klokkengebeier schijnen te horen?
Verbaast me niks.
Een aanvullende reden waarom Rutte IV er moet en zal komen: De Omgevingswet. Het monstrum dat in ons blijkbaar nog niet corrupt genoege landje op digitale wijze (overheid en ICT!) een dringend noodzakelijk ministerie voor Ruimtelijke Ordening moet vervangen.
Inzake klokkenluiders: het cynische verschil met o.a. de Pikmeer arresten. De Omerta zit onze overheid als gegoten.
De werkwijze van de coalitie partijen krijgt steeds meer weg van een gefaseerde coup van de zittende macht.
Dat die viezerikken na elke schijtbeurt met hun middelvinger door hun zuinig gegrisde wc papier mogen drukken.
De stront onder de nagel likkebaardend onder elkaars neus mogen drukken.
Die tegenstemmers gun je een rit
buslijn 73 tussen Emmen en Ter Apel.
Volkomen terecht.
Kutklokkenluiders.
Vooral op zondagochtend, als je wilt uitslapen.
Logisch, het zou wel heel raar worden om ongestraft de dictatuur aan de kaak te stellen.
U bent in de war met Noord Korea.
En als zo'n motie wel wordt aangenomen doen ze er toch niets mee. Die avondklok zou ook nooit komen. Onze democratie is dood en we worden bestuurd vanuit Brussel.
Uw prik is nog maar 9 maanden geldig vanuit de EU.
Weg met het partijenstelsel. Ik vraag me oprecht af of mensen die op deze coalitiepartijen hebben gestemd deze gang van zaken democratie waardig vinden.Iemand?
Nope.
Als ze dat weg stemmen zijn ze voor geen cent te vertrouwen dus maak je boerst maar nat En de gevaarlijke partij D66 die steunen Palestijnse terreur clubjes
En maar zeuren over hoe errug het onder Poetin is, die zich overigens als je de media mag geloven geconfronteerd ziet met in de Oekraïne zijn Russische Cubacrisis ala 1962.
Arme Poetin...
Ja ... en dan ook nog dat MH 17 verhaal waar hij ook helemaal niks aan kon doen en die gemene journalisten die kwaad over hem schrijven. Maar gelukkig kan hij die wel aanpakken.
Kijk eens aan.
Omtzigt stelde in een kort praatje (dus geen eindeloze Bosma rant met gezellige stemmingmakerij zonder praktische voorstellen) ook voor e.e.a. te gaan onderzoeken over de boosters en gebrek aan organisatie..
Dat wil zeggen dat hij wil blootleggen waar iets niet lekker loopt.
Klokkenluider verhaal idem.
Toeslaggedoe idem.
Ze zitten toch niet een beetje zichzelf zwart te lakken mogen we hopen?
Over stemmingmakerij gesproken....
Echt he en hoorde toch echt pas geleden die handpop van Rutte roepen. Dualisme.
Idee erachter is goed maar ... wat een slechte "algemene" motie, die is multi uit te leggen en biedt totaal geen basis voor bescherming etc. Niveau politiek wordt steeds slechter, of e.e.a. is gewoon voor de deugende bühne. Per jaar worden tegenwoordig 4500 moties ingediend.... als het niveau van dit kaliber is... sluit die tent.
De meeste wetten zijn van het zelfde niveau en da's nog veel zorgwekkender.
Er zijn natuurlijk ook klokkenluiders die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Daar zou je dan wel aangifte tegen moeten kunnen doen.
Fijn dat ze NU al voorsorteren op die nieuwe bestuurscultuur
20 jaar na de klokkenluider van de bouwfraude, Ad Bos, is er nondeju niets veranderd. Zijn leven stond sinds 2001 op zijn kop en hij heeft zelf een tijdje in een camper gewoond. Vies vuil tuig in Den Haag, ze tekenen allemaal bij het kruisje. Ook de zogenaamd betrokken Gristenhonden doen hier aan mee. Wat een walgelijke wegkijkers. Stem ze allemaal weg.
Vooral die Christenen vallen zwaar tegen, waar is nu die barmhartigheid ineens ? Stelletje schijnheiligen.
"Vies vuil tuig in Den Haag, ze tekenen allemaal bij het kruisje ... christenhonden" kan het wat minder... lijkt me een beetje generaliserend..
@johnyl | 02-12-21 | 08:58: Was erg generaliserend maar dit is Geenstijl Johnyl. Ik loop op het werk keurig binnen de lijntjes, hier niet. Boks!
@johnyl | 02-12-21 | 08:58: als je je in die zaken verdiept kun je nog wel sterkere kwalificaties gebruiken. Zo hebben ze geprobeerd een piloot als psychiatrisch patient te benoemen. Ondanks twee wetten om klokkenluiders te beschermen word je aangeraden om nooit klokkenluider te worden, ze maken je kapot. Het zijn vuile vieze klootzakken en die gristelijken kunnen ook keihard zijn.
@pibasso | 02-12-21 | 09:15: U reactie is typerend voor velen... van je af schelden, liefst zo grof mogelijk.. ermee geconfronteerd worden en dan het besef krijgen dat je normaal niet zo bent... Komt me erg bekend voor dit soort reacties: www.omroepwest.nl/nieuws/4486365/huil...
Alleen avondklokkenluiders toch?
Avondklokkenluiders zijn juist de meest irritante klokkenluiders. Overdag heb ik meest niet zo'n last van het klokgelui.
Dit soort simpele trucs worden meestal door fvd of pvv gebruikt. Een hele slecht onderbouwde en multi-interpretabele motie indienen en als er wordt tegengestemd keihard roepen “Zie je nou wel! Hullie zijn vreselijk!!” En de goegemeente slikt het weer als zoete koek. De volgende fophef is geboren.
Dat het multi-interpretabel is is toch juist fijn. Alles in de richting of buurt van van bescherming moet goed zijn. Anders zul je zien dat concrete situaties er nooit onder komen te vallen.
Je zou ook kunnen zeggen dat de tegenstemmers niet in staat zijn hun stemgedrag fatsoenlijk uit te leggen. Maar ja, het ligt aan natuurlijk aan het gepeupel. Volksvertegenwoordiging, wat is dat?
Dit heeft Omtzigt ook al eens uitgelegd in een lezing van hem. De reden waarom hij vaak tegen een in eerste instantie goed klinkende motie stemt.
Deze dus niet want hij stemde voor.
Multi-interpretabele uitspraken is waar het huidige kabinet het eigen bestaansrecht nog mee probeert te verantwoorden. Onze wegen scheiden hier, geen actieve herinneringen.
Overigens lijkt me de motie redelijk simpel, stop met het vervolgen van mensen die misstanden aan de kaak stellen. Het definieert de term klokkenluider niet, maar het is niet de fucking van Dale. Daarnaast is het aan het kabinet om vervolgens iets te doen met die motie door bijvoorbeeld wel volledig uitgewerkte wetgeving te gaan maken.
Allemaal zo doorzichtig.
Nieuw leiderschahahahaha
Zolang deze gasten weigeren in te zien dat je niet jezelf uit het moeras kunt trekken als je er in wegzakt, zit er weinig anders op dan te wachten tot het moment dat er alleen nog wat belletjes zichtbaar zijn..
Goh, je verwacht het niet. Hoe verwonderlijk. Het lijkt wel
een soort van rutte, kaag, segers, en hoekstra doctrine.
Het vreemde is, beide groepen zijn tegenpolen van elkaar kwa levensovertuiging, en toch zitten ze op 1 lijn. Bijzonder.
@VoltaireJohn | 02-12-21 | 08:38:
Uw beschrijving van het begrip 'partijkartel' kan zo de dikke van Dale in.
Het zou per geval bekeken moeten worden of een zaak een kroongetuige (dus klokkenluider) nodig heeft. Het probleem in Nederland is echter dat er vaak helemaal geen zaak komt, de klokkenluider in de stront kan zakken en men onverdroten voortgaat op de ingeslagen foute weg. Of men stopt het in dat ding dat Rutte gisteren liet vallen. Hoe heet het. De doofpot. Gelukkig is ie nog heel.
Ik zou ermee kunnen leven dat er een initiatief wordt gestart om een spaarpot voor kapotgemaakte klokkenluiders op te zetten en in te zetten zodra dat nodig is.
@superb_de_lux | 02-12-21 | 08:37:
Eens: Ken je hem nog ? 'Hij woonde in een ruime villa, verhuisde naar een caravan en kreeg uiteindelijk een schadevergoeding van de staat. Sinds 2001 staat het leven van Ad Bos volledig in het teken van zijn besluit de bouwfraude aan het licht te brengen.'
www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/22207...
Opvallend hoe vaak liberalen zeggen dat dingen niet kunnen of dat er geen geld is voor belangrijke zaken. En dat ze blijven volhouden dat zij de optimisten zijn en de andere partijen negatievelingen zijn.
Liberalen zijn toch voorstander van een kleine overheid en de vrijheid van het individu?
Of is het minder een kwestie van "liber" en meer van "alen"?
Faal Hugo gooit 10 miljard in het water Mark nog 20 miljard in het corona fonds en voor verpleegkundigen is geen geld, dan rent het zootje de kamer uit.
Klokkenluiders zijn belangrijk om de drek die onder in de doofpot blijft liggen, te openbaren.
Vaak komen deze figuren bedrogen uit als het om bescherming gaat.
Het coalitie kartel ,blijkt ook nu weer , hun stempel te blijven drukken op slechte beslissingen.
Prutte 4 moet en zal er komen, koste wat het kost.
U vindt dat eventuele klokkenluiders in de toeslagenaffaire die hebben deelgenomen aan al die ellende straffeloos kunnen blijven ?
@johnyl | 02-12-21 | 08:32: Mijn waarde , er zijn vele definities van klokkenluiders, ik ga van een goede klokkenluider uit die naar boven brengt wat niet gezien mag worden.
@johnyl | 02-12-21 | 08:32: U gaat er vanuit dat de motie immuniteit noemt? En zo ja, dan zou men dat toch ook kunnen toelichten?
@Zitvlak | 02-12-21 | 08:35: De motie gaat over klokkenluiders die strafbare feiten hebben gepleegd en die daar niet voor de rechter worden gebracht. Niet om klokkenluiders die te goeder trouw zijn.
@johnyl | 02-12-21 | 08:51: Dank u voor de extra toelichting, gemeend.
Tot zover de Christelijke moraal van het CDA en de CU.
Totale onzin.
Hoort u dat zagende geluid ook?
U bent een schavot aan het bouwen, een guillotine of een galg ?
Een tribune voor het tribunaal?
Heeft natuurlijk niets met G2 en G3 te maken
Typische D66 eigenschap weer om niet eens kunnen benoemen waarom de motie contextloos is. En daar moet u het maar weer doen, kutburger. Zij weten het altijd beter ook als ze het niet weten.
Man, als je niet eens in staat bent om aan je oma uit te leggen in een paar zinnen hoe je er in staat, moet je gewoon je bek houden en niet lafjes naar anderen wijzen maar dat is een grote blinde vlek voor bij de lui. Om je kapot te schamen.
Die lui die op zulke tweets reageren zijn zelf inhoudsloos. Vaak lokale politici of nog niet eens en die menen het dan voor DDR66 te moeten opnemen. En zodra het over de inhoud gaat (= de motie an sich) dan trekken ze zich terug. Wat een slap gedoe. Maar zo kennen we DDR66 wel natuurlijk.
Kritiek wordt niet gewaardeerd. Alleen klappen aub, anders stort het fragiele zelfbeeld in. We zitten in het tijdperk van de eeuwige narcist.
Begrijp dat van Nispen voorstelt dat klokkenluiders bij voorbaat straffeloos worden gesteld bij alle handelingen door hen verricht. Kan me voorstellen dat dat een brug te ver is, iedereen is voor de wet gelijk, ook klokkenluiders. De rechter gaat over het straffen als er strafbare feiten zijn gepleegd, ook als deze gepleegd zijn door klokkenluiders. Zie het al voor me... een ambtenaar pleegt met anderen strafbare feiten maar om zijn straf te ontlopen, meldt hij zich als klokkenluider.
Goed punt. De motie is verkeerd opgesteld. Strafvermindering of in ieder geval immuniteit voor de klokkeluider na de openbaring, bescherming tegen wraakacties en functie-elders toestanden kan ik inkomen maar in een wet vastleggen dat klokkenluiders onschendbaar zijn is geen goed idee.
@elfenstein | 02-12-21 | 08:41: Er zijn natuurlijk wel regelingen: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwal... ... maar ja je bent altijd de sjaak als klokkenluider, al is het alleen al dat je niet fatsoenlijjk meer op je werk kan komen, omdat iedereen je als een verrader ziet die de beroepscultuur heeft doorbroken. En een nieuwe werkgever is ook huiverig om je weer aan te nemen. En tegen gevoelens al dan niet terecht kan je geen wet maken.
@johnyl | 02-12-21 | 08:49:
Werkgevers die huiverig zijn om je aan te nemen omdat je eerlijk was dienen gemeden te worden als de pest. Je weet dan toch hoe laat het is?
@elfenstein | 02-12-21 | 09:08: Je weet nooit wat voor motieven er meespelen bij klokkenluiders, het kan oprecht zijn, maar ook uit jaloezie, of geen carrieremogelijkheden zien, of men voelt zich racistisch bejegend of gediscrimineerd...
@johnyl | 02-12-21 | 09:14:
Dat weet je eigenlijk nooit bij nieuw personeel. Als het een beetje belangrijke positie is heb je daar als het goed is wel naar gekeken, wat zijn iemands motieven, waar komt die vandaan en wat was het verhaal erachter? Daarvoor heb je headhunters, die zoeken dat wel uit of het nou een klokkeluider was of zomaar een activistische racismekaarttrekker.
Als CU-stemmers nou nog steeds niet doorhebben wat voor Farizeeënpartij ze hier mee te maken hebben????
Ik denk niet dat ze zich bezig houden met de politiek.
Seegers zal wel weer een "ruilpunt" binnen willen slepen.
Ik begrijp dit wel. Als iemand die, al dan niet zelfbenoemd, klokkenluider is/zegt te zijn, en een misdaad pleegt, dan mag de regering hem/haar niet meer aanklagen volgens dit voorstel. Ja, dat is prachtig uitvoerbaar hoor. We hebben al nogal veel zelfbenoemde klokkenluiders die totaal krankjorum zijn. Ik noem een Micha Kat, Roelie Post, Huig Plug enzovoort. Dat zijn allemaal natte scheetjes van mensen die niet in orde zijn. Echte klokkenluiders kunnen naar de rechter stappen. De SP lijkt misschien wel een leuke linkse kliek maar ze zijn op veel punten net zo gestoord als de PVV of FvD.
Totaal krankjorum, gestoord, natte scheetjes van mensen die niet in orde zijn.
Gelukkig gelooft u heel erg in uzelf.
@uisge baugh | 02-12-21 | 08:31: Volgens mij begrijpt u de motie Nispen niet helemaal...
Ad Bos was ook zo’n mooi voorbeeld. Deed jarenlang mee aan de omkoping en werd op enig moment het bedrijf uitgeflikkerd. Toen probeerde hij nog even te cashen met de schaduwboekhouding.
@BobDobalina | 02-12-21 | 08:52:
Je vindt het maar niets als fraudeurs opgepakt worden ? Ben jij ook zo'n platte jurist die graag maffiageld aanneemt ?
In de basis zijn klokkenluiders natuurlijk ook gewoon mensen die de boel verpesten.
Tja, sinds het positie elders debat, waarbij alleen de coalitie niet een motie van wantrouwen steunde, is wel duidelijk dat ze 4 more years gaan. Het liefst zoveel mogelijk tijd demissionair, want dan kun je ook niet opnieuw aftreden. Het zelflerend algoritme van de belastingdienst en het aanmerken van fraudeur zonder proces, zouden al 2 feiten zijn waarop een kabinet zou moeten vallen, en dan nog de afghanistan soap. Nee dat nieuwe kabinet duurt nog wel even.
En terecht. Waarom zou een klokkenluider straffeloos moeten zijn als hij zelf net zo goed meedeed? Strafvermindering kan ik inkomen maar geen amnestie.
Alsof er ooit gestraft wordt. En waarom ga je er vanuit dat de klokkenluider mededader is. Het kan maar het hoeft niet.
@Deflatiemonster | 02-12-21 | 08:21: Als een klokkenluider geen strafbare feiten heeft gepleegd is er niets aan de hand, daar is de motie van Nispen ook niet voor bedoeld.
De klokkenluider wordt in de regel kort erna ontslagen, liefst op een smerige manier en dat terwijl de klokkenluider - zeker bij de overheid - goed werk doet door de verstikkende muur van gezag te doorbreken om misstanden aan de kaak te stellen.
Dat is wat anders dan medeplichtig zijn en gewetenswroeging krijgen. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat je werk hebt moeten uitvoeren waarvan je later ontdekte dat het onrechtmatig was opgelegd en dan is het goed dat je daarmee naar buiten treedt als er niks mee wordt gedaan.
Hoe dan ook moet een klokkenluider op een vrije manier kunnen spreken zónder negatieve gevolgen te hoeven vrezen vanwege het luiden van de klok. Het kan en het moet altijd zo zijn dat zo iemand wel gewoon verantwoordelijk kan worden gehouden voor z'n eigen handelen. Maar daar ging deze motie niet over.
@johnyl | 02-12-21 | 08:22: Dat is natuurlijk ook niet zo. Zat klokkenluiders die iets in hun organisatie zien gebeuren waar ze part noch deel aan hebben en dit aankaarten, maar daarna aangepakt worden.
@HGL | 02-12-21 | 09:45:
Daar gaat dit dus niet over, in het voorstel staat expliciet dat klokkenluiders niet vervolgd mogen worden voor hun misdaden voordat ze de klok luidden. Klokkenluiders die zelf niets verkeerd gedaan hebben kunnen niets met deze wet, ze zijn nog steeds vogelvrij voor de wraakzuchtigen. Eingelijk had deze wet anders geformuleerd moeten zijn, iets met bescherming voor klokkenluiders na de daad om maffiapraktijken aan te kunnen pakken. Maar jezelf vrijspelen door dan maar alles aan de grote klok te hangen en daarmee zelf de dans ontspringen is niet gezond, hooguit strafvermindering zoals dat ook wel gebeurt met snitches.
@elfenstein | 02-12-21 | 09:53: Maar waarom falen de partijen die tegen stemden dan in de uitleg daarvan? Iedereen zit te zeiken over het valletje dat de oppositie heeft gezet maar niemand heeft het over het onvermogen of de onwil om het fatsoenlijk uit te leggen waarom deze motie geen goed idee is. Is het onkunde? Is het pure arrogantie? Sterker nog, dit is politiek waarin de oppositie altijd aan je poten zit te zagen. En nu ineens willen ze dit spel niet meer spelen?
ja, werp een barrière op om corruptie aan te pakken..
u bent in ieder geval consequent...
En kijk eens! GS dat achter de SP staat! Zelfs uiterst links is dus toch af en toe goed bezig!
Het blijft lastig met extremisten. Maar je moet als neutrale toekijker toch toegeven dat de SP hier en daar goed werk verzet. Maakt ze niet minder extreem. Nederlanders zouden er goed aan doen om meer naar het midden te gaan. Met rariteiten zoals de communisten of fascisten komen we nergens.
SP heeft het gat opgevuld wat de PvdA (was heel heel lang geleden een partij voor de arbeiders-de gewone man) heeft laten liggen en hebben een paar goede partijleden zoals Renske Leijten en Peter Kwint. Helaas is hun standpunt mbt het asielbeleid een sta in de weg voor een hoop kiezers denk ik.
@GrandMechantLoup | 02-12-21 | 08:22:
De SP heeft een tijdje geleden de communisten eruit geschopt en al veel langer geleden aangegeven dat ze niets hebben met antifa dergelijke. Dus de SP is helemaal niet zo extreem. Dus u kijkt naar de verkeerden. Want die lui die een militante toon aanslaan bij de antifa en sommige types bij die communistische clubs die bestaan wel degelijk. Alleen zit de SP toevallig als meest linkse partij in de kamer. Maar dat is heel wat anders.
@AdvocatusDiaboli | 02-12-21 | 08:50:
Klopt, hoewel de SP in de kern nog steeds zo communistisch is als wat. De antifa's zitten bij GL en zelfs dat is ze eigenlijk niet extreem genoeg.
Ik zou graag zien dat zowel de kaalkoppen als de antifa's een eigen partij oprichten, wel zo duidelijk. Nu worden partijen links en rechts van het midden te pas en te onpas tot extremisten verklaard terwijl dat maar om een heel klein deel van hun kiezers gaat die ze zelf waarschijnlijk ook liever kwijt dan rijk zijn.
@GrandMechantLoup | 02-12-21 | 08:22: Helemaal gelijk: de waarheid ligt in het midden, althans meestal in de politiek.
Ook de andere reaguurders bedankt voor zinnige bijdragen. Geenstijl heeft een functie want er zijn inderdaad in de "MSM" wat linkse tendensen. Niet dat ik het daar niet vaak mee eens ben, maar om mensen scherp te houden is ook een ander geluid af en toe nodig.
Er komen tribunalen.
Je kunt ze anders ook gewoon fl7,50 geven voor de bewezen diensten.
Ja florijnen? Ik kan jou ook stokslagen geven omdat je dom bent, maar we zijn niet meer in de middeleeuwen toch?
REAGEER OOK