Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Piet in Arnhem niet langer Zwart Piet, maar heeft een 'eigen, natuurlijke huidskleur'

dit is een gele piet, die in een zijstraat van de Zeedijk gaat zitten chinezen

Eindelijk zeg, BLANKE PIETEN! 

We dachten dat er inmiddels al een soort consensus was over een middle of the road mietenpiet met een paar vegen, en dan absoluut niet van die losers die als kind in een ketel Smarties zijn gepleurd. Kindjes blij, Jeffrey in z'n hok, iedereen gelukkig, geen gezeik meer, lekker met de familie troep van AliExpress aan elkaar geven. MAAR! We moeten tòch even een roetveegpietdiscussie voeren. Over de Pietjes in Arnhem. "De pieten hebben dus hun eigen, natuurlijke huidskleur. Ze zijn prachtig aangekleed en  vermomd met sikken, baarden, snorren en hoeden." Maar wat is nou een eigen, natuurlijke huidskleur. Zwart kennelijk niet. Roetveeg ook niet. Maar hun eigen, natuurlijke huidskleur. BLANK dus. Zo blank als je buurman, verkleed als een zigeuner uit Toledo. Toevallig precies de kleur van de heteromannen die geen aids kunnen krijgen. Maar hoe zit het eigenlijk als een donkere meneer Piet wil spelen? Telt Zwart dan ook als eigen, natuurlijke huidskleur? Of krijgt-ie dan rare blikken van het comité van Sinterklaas? Telt een Zwarte Piet als minderheid? Gaan kinderen Zwarte Pieten uitlachen? Zou je buurman zin hebben om door iedereen herkend te worden als Zigeunerpiet? Ben ik dit jaar wel lief geweest?

Reaguursels

Inloggen

Dus James Bond moet van witte cis man veranderen in zwarte LHBTQI vrouw, en zwarte piet moet veranderen in witte piet? Snapt u het nog?

Proud Infidel | 21-10-21 | 23:27

Loop eens rond op Schiphol. Het is veel schrijnender dat al die veegmeneren daar louter zwart zijn (en 95% van de stewardessen louter blank). In dat licht bezien zou de rol voor zwarte piet misschien wel alleen vervuld moeten worden door louter de zwarte medemens.

mozaard | 21-10-21 | 22:19

Ik dacht dat degene die Zwarte Piet speelt juist een andere huidskleur nodig had om voor de kinderen te verbergen dat Zwarte Piet in werkelijkheid de buurvrouw/buurman is die vrijwilligerswerk voor de school doet?
Maar tegenwoordig kun je ook je mondkapje wat hoger optrekken om onherkenbaar te blijven.

DutchLion33 | 21-10-21 | 21:29

Bij de comité van Sinterklaas is een zwarte meneer best welkom. Het zijn de anti-racisten die menen dat ze het voor hem moeten opnemen.

Sans Comique | 21-10-21 | 18:59

Sinterklaas is binnen 10 jaar weggepest

borus | 21-10-21 | 18:24

Je hebt geen Sinterklaas nodig, om een grote groep per boot te zien komen, nietwaar Benthe?
Dit maakt het volksfeest wel weer bijzonder!
Nu komt er een grote groep oerblanke Hollanders per boot, die vervolgens met al hun waar mogen strooien.
Sluit toch wat meer aan op de realiteit.

Cannabooze | 21-10-21 | 17:29 | 1

Die grote groep van de Sint ging ook weer heen. Met meenemen van verscheidene stoute kindertjes.

Sans Comique | 21-10-21 | 19:01

Heeft Sint nu ook zijn natuurlijk haarkleur terug? Ben benieuwd...

Zenzeo | 21-10-21 | 16:43 | 1

Jazeker. En die make-up is vanwege de belichting en de camera.

Sans Comique | 21-10-21 | 19:02
-weggejorist-
klimaatsloper | 21-10-21 | 16:22
-weggejorist-
Het brein erachter | 21-10-21 | 16:10

Ik weet van mijzelf dat zwarte piet iets spannends was iets mysterieus, als kind keek je meer uit naar zwarte piet als naar die Sint, dat maakte het sinterklaasfeest juist zo leuk. dat zag ik bij mij dochter en nu bij mijn kleinkind. iedereen kon zwarte piet spelen zonder herkent te worden, prachtig was dat.
Zo jammer is het.

zoalsikhetzeg | 21-10-21 | 16:00 | 1
-weggejorist-
floppyhoes36 | 21-10-21 | 21:23

In onze stad hebben we de kinderen uitgelegd waarom Sint witte Pieten heeft.
Sint heeft alle zwarte Pieten ontslagen omdat ze te dom en te lui zijn om Sint te helpen.

Broodplank | 21-10-21 | 15:17 | 1

Zijn toch prima plekken om stage te lopen. maar het zijn nu allemaal drill rappers,

zoalsikhetzeg | 21-10-21 | 16:08

Ah, dus pieten zijn blank?! Raar zeg... Dus een negroide man / vrouw of iets anders mag niet Piet spelen?

Eigenlijk is Zwarte piet nu een soort transraciaal figuur geworden.

tjongerschans | 21-10-21 | 14:57 | 3

Ideale kans om als witte man van middelbare leeftijd toch nog ongestoord op de voorgrond te kunnen treden...

Nodeloos Kwetsend | 21-10-21 | 15:12

Volgend jaar komen de zigeuners in opstand. (of spanjaarden want dit is natuurlijk ook cultural appropriation)

Bumper | 21-10-21 | 16:54

Zwarte Piet was niet eens menselijk. Gewone stervelingen konden niet zulke radslagen maken wanneer ze als een slang door de schoorsteen kropen. Nou, die van onze boiler was nauw, dat kan ik je vertellen. Dus waar hebben we het over. Over zwarte ijsberen? Over groene leeuwen?

Sans Comique | 21-10-21 | 19:06

Maar hoe zit het dan met de witte- en bruine chocoladeletters, mag dat nog wel met Sinterklaas en zwa ... ehm.. blanke Piet?

Flapuitx2 | 21-10-21 | 14:43

Dus we verbannen alle zwarte Ronaldo, s, pieten, Indi, s en meer het land uit? Het kan niet waar zijn dat alleen Piet de sjaak is.

bigstone | 21-10-21 | 14:32

zwarte Piet werd als racistisch gezien want knechten dus 'slaven'(hele vrolijke die cadeautjes en snoep uitdelen maar ok.....) Nu zijn het witte Pieten geworden en dat klopt ook wel want de blanken zijn tegenwoordig de slaven van deze moderne maatschappij, hard werken voor weinig om anderen te voorzien van levensonderhoud. Vind ik ook racistisch maar dan andersom.

dubbelicious | 21-10-21 | 14:25

Deug-woke-modus-schuimbek aan: Ah, het zoveelste witte feestje voor witte geprivileerde mensen. Inclusiviteit in het Sinterklaasfeest is nergens te bekennen. Verder: witte kinderen krijgen duurdere kado's dan kvk (kinderen van kleur). Conclusie: Sinterklaas is een racistisch feest en moet veranderen! /uit.

whitechocolateface | 21-10-21 | 14:24 | 1

euh, moet kvk niet in hoofdletters in de deug-woke-modus?

MondKapper | 21-10-21 | 14:52

Nou moet ik wel zeggen dat ik Piet meer een naam voor een witmang vind dan voor een negroide medemens

Proud Infidel | 21-10-21 | 14:22

We noemen de witte ," Pieten" en de zwarte , "Stanley's".

Aap van Eva | 21-10-21 | 14:20

Vermomming met snorren en baarden mag wel; ook de Hitler bloksnor? Zijn de zwarte medemensen (= zwarte Pieten) eens oververtegenwoordigd anders dan in Opsporing Verzocht, hebben ze natuurlijk weer geen zin in een maandje hard werken en kunnen de blanken het weer overnemen. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met de inburgering.

Toos Bevergeil | 21-10-21 | 14:18

Zijn er ook negers die piet spelen?

Robbie038 | 21-10-21 | 14:13

Tis eind oktober...piet komt in december...kunnen we ff wachten met dat geleuter ??

Den-Pol | 21-10-21 | 14:13 | 1

Aankomst van de sint is al over een paar weken, niet in december pas.

Het brein erachter | 21-10-21 | 16:11

Hahaha, Sinterklaas weet het nu ook: Een blanke piet is veel beter dan zo'n zwarte!

Eminent | 21-10-21 | 14:13

Eindelijk witte Pieten. En stuur die zwarte Pieten maar naar huis. Zijn nergens geschikt voor.

HenkyPanky | 21-10-21 | 14:06

Herman Finkers memoreerde dit al in zijn oudejaarsconference een paar jaar terug, die iedereen (van VK tot de T) toen de hemel in prees. Maar kan nu absoluut niet meer, want hij noemde ook uitgebreid het n-woord…

Spiderman1 | 21-10-21 | 14:01

Ik ben een beetje donkerder dan wit. 50% Indo.
Mag ik dan zwarte piet spelen?

Ik ben een flinke tint donkerder dan wit. Uit Afghanistan.
Mag ik dan zwarte piet spelen?

Ik heb een echte donkergekleurde huid, uit Suriname.
Mag ik dan zwarte piet spelen?

Ik ben blauw-zwart van mezelf, ouders uit Ghana.
Roetvlekken zie je helemaal niet.
Mag ik dan zwarte piet spelen?

AdvocatusDiaboli | 21-10-21 | 13:49 | 4

En een Chinees? En een Hindostaan? Een gele piet en een lichtbruine piet, mag dat?

MAD1950 | 21-10-21 | 13:55

@MAD1950 | 21-10-21 | 13:55: Ik zie ondertussen groen en geel van als dat gezeur, mag ik dan ook Piet zijn?

dubbelicious | 21-10-21 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Strooit hij met zaad?

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:54

Oke, en dan btw:
Mekka bedevaart voortaan duiden als "het dolle draaimolenfeest".

hotmint | 21-10-21 | 13:57

Heeft de EU al officieel gereageerd op deze plotselinge omslag ?? Ik wacht even de officiële lezing af van de EU en sluit me dan gaarne aan bij hun reactie.......zoals een goed Europeaan betaamt.

Cooldude | 21-10-21 | 13:40

Sowieso.

Die naam.

"PIET".

Hoe lang zal die in dit verband nog blijven bestaan en gebruikt (mogen) worden?

Het is afwachten tot een hele boze, immer beledigde, diverse en volledige deugende alfabet actiegroep zich daar op zal gaan richten en een actieplan op los zal laten.

Om uiteindelijk de allerlaatste nagel aan de kist van de hulp van Sinterklaas er zelfgenoegzaam en juichend in te meppen.

En zich vervolgens fanatiek en snel zal gaan richten op meer van die smerige, racistische vooral en voornamelijk enge witte gebruiken, feestdagen etc.

Dr.Mabuse | 21-10-21 | 13:40

Even een stukje prosa:
Ik heb alleen maar zwart door blank vervangen en omgekeerd.
caribischnetwerk.ntr.nl/2017/03/01/wa...
“Mijn partner moet blank zijn, omdat die mij beter begrijpt dan een zwarte partner als het aankomt op racisme, discriminatie en vooroordelen.” De Curaçaose Levi Gijsbertha (25) uit Almere vindt dat kleur uitmaakt: hij blijft liever single dan dat hij ‘genoegen neemt’ met een zwarte partner.
De Curaçaose Silvano Haynes (27) uit Rotterdam vindt het zelfs zijn taak om ‘de kleur van zijn Afrikaanse identiteit levend te houden’. “Ik hou echt van mijn kleur en dat wil ik doorgeven door met een blanke partner blanke kinderen te maken.” Als zijn toekomstig blanke kinderen zelf met een zwarte partner thuis zouden komen, dan zou Silvano teleurgesteld zijn: “Met een zwarte partner moet je als blank persoon vroeg of laat een compromis sluiten ten koste van je eigen identiteit.”
Racistisch vinden deze jongeren hun keuze absoluut niet. “Ik hou gewoon van mijn ras, daar is niks mis mee”, legt Ralitsa Vliese (23) uit. Haar moeder komt uit Curaçao en haar vader uit Suriname. “Dat heet voorkeur en geen racisme.” Ook Silvano vindt zijn keuze niet racistisch: “Het is heel normaal om te doen aan zelfpreservatie. Aziaten doen dat ook.”

Roadblock | 21-10-21 | 13:37 | 1

Dat vind ik heel verstandig van Silvano.

zwarte_weduwe | 21-10-21 | 13:50

De zeurpieten in dit land zullen hier ook wel weer wat van vinden...

hotmint | 21-10-21 | 13:35
-weggejorist-
Gladiator Fap | 21-10-21 | 13:35 | 1

Ik vind het een prima idee (beter als de regenboog/stroopwafel), maar noem hem niet meer Piet.
Pedro aub. En in plaats van Sinderklaas graag een figuur namens Hernan Cortez. Geen staf maar een musket.

Zo heeft alles weer met niets te maken en nederlandje zag dat het goed was.

Bad_Pritt | 21-10-21 | 13:32 | 3

Sinterklaas is gebaseerd op Nicolaas van Myra. Myra ligt in Turkije. Helaas mag daar de naam Peter (Pieter) niet, iets met ongelovigen ofzo. Dus Poyraz is dan een naam die begint met een P (we willen toch nog een beetje traditie).

Misschien Nicolaas vervangen voor een Kalief of iets dergelijks.

SmurfenSlurfje | 21-10-21 | 13:49

@SmurfenSlurfje | 21-10-21 | 13:49: Nee, Klaas van Myra leefde lang voor Mohammed. Ze waren daar toen in Turkije nog hartstikke christelijk. En Sinterklaas was ook erg christelijk. Hij runde zelfs de lokale kerk.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:56

Volgend jaar de discussie waarom ze nog Piet heten en niet Ahmed.

Hadena | 21-10-21 | 13:23 | 1

Dan wordt het dus zwarte Ahmed en dan roet Ahmed. Allemaal raksisties.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:27

Is homo ook een huidskleur of een merk ?

jvc | 21-10-21 | 13:09

"Telt Zwart dan ook als eigen, natuurlijke huidskleur?"

Ik vertel het nog 1 keer. Niemand op deze wereld is zwart en daarom is zwart voorbehouden aan de enige echte Zwarte Piet (hint: het zit ook een beetje in die naam verscholen, zie je wel?). Zie je een Bruine Piet, geef 'm dan aan want dat is een aanfluiting voor iedereen die met een bruine huidskleur is geboren. En dan krijg je onzalige dingen zoals pesten van de bruine medemens. En dat willen we niet met z'n allen, toch?

Eigenlijk kun je dus stellen dat alleen blanke mensen voor Zwarte Piet kunnen spelen. Bruine (gele, rode) mensen ook, mits ze maar zwart worden geschminkt.

En nog een punt van aandacht en de aanleiding van heel deze discussie: waarom zwart schminken? Waarom Sinterklaas van een enorme baard en snor voorzien? En dan komt het, lieve kijkbuiskindertjes: OM NIET HERKEND TE WORDEN! Want daar zakt je kinderbroekje van af, als je ineens Oom Henk herkent, die met Buurman Frans je pakjes komt afleveren.
Dus stop de stroopwafels maar weer in de koektrommel en laat de roetveegjes weer bij de schoorsteenvegers!

Fulminator | 21-10-21 | 13:08 | 1

Sommige Sub-Sahara Afrikanen zijn wel degelijk bijna echt zwart, en niet heel donkerbruin.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:28

Op 1 november hang ik de kerst.. , pardon, winterversiering op. Sinterklaas is als witte oude mannenfeest weggezet en verpest. Overslaan dus.

Jan de Vries | 21-10-21 | 13:06

Het blijft een prachtig Nederlands fenomeen, die discussie.
Op de Antillen en Suriname worden de Pieten zwart geschminkt, ook al zijn de mensen die ze spelen al van kleur. Helemaal niemand die er over zeurt.
Hier moeten we (tenminste in kansloze gemeenten als Adam, Almere en Arnhem) er over zeiken.
Nederland heeft een welvaartsprobleem, alleen erkennen we dat niet!

tis_wat | 21-10-21 | 13:04 | 4

Het is tragisch, maar op de Antillen verdwijnt zwarte Piet ook. Niet omdat de Antillianen dat willen, maar omdat NL-se ambtenaren daar de dienst uitmaken.

Dandruff | 21-10-21 | 13:22

Een reservaat voor verwende mensen, zoals mijn zus lang geleden al zei. Gelukkig wordt er momenteel allerlei beleid ingezet dat zal leiden tot armoede en gebrek aan energie en voedsel; kou en honger zullen de progressieve linkse voetjes uiteindelijk wel weer op de grond krijgen.

Harry.Langezwaal | 21-10-21 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Dat wist Finkers al: zwarte mensen mogen geen Pieter zijn want dat zou racistisch zijn.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:00 | 1

Stomme spellingscontrole..

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:00

Ah, het deug-geneuzel is weer begonnen?

Rest In Privacy | 21-10-21 | 12:44 | 1

Heel laat in het jaar trouwens. Meestal beginnen ze al in januari. Het is nu al bijna eind oktober en nog geen zwarte Piet ophef. Wat is er met dit land gebeurd? Het grootste probleem van de laatste eeuwen en niemand die het er meer over heeft!

Rest In Privacy | 21-10-21 | 12:54
-weggejorist-
Meuntjes | 21-10-21 | 12:42 | 3

Iemand wel eens opgevallen dat steeds meer aandacht is voor Amerikaanse importfeestjes als Halloween, hun geseculariseerde coca-cola versie van kertmis en zelfs die onzin van 'Black Friday'?

Blijkbaar is die drek niet 'problematisch', of althans geen probleem bij de lutsers die traditioneel Nederlandse feetjes de nek om willen draaien.

quantumcollider | 21-10-21 | 12:34 | 5

@Magna_V65 | 21-10-21 | 12:47: Dan maar gewoon Friday maar dan wel elke week. Scheelt misschien weer eens wat knaken.

clockandhammergame | 21-10-21 | 12:50

Kinderen geschminckt als een dooie langs de deur voor snoep: stigmatisering en rasiesme van dooien!

nobodiesunmighty | 21-10-21 | 13:00

Je vergeet Mother's Day, ook import en wat dacht je van Indian Summer. Godbeterhet. Allemaal verkeerde import interpretaties evenals Black Saturday.

Sintjuttemuts | 21-10-21 | 14:10
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Gaat het niet dan? | 21-10-21 | 12:29 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Sinterklaas hoeft zich dit jaar dus geen zorgen te maken. Het paard raakt niet zoek; de boot komt gewoon netjes op tijd; met de pakjes gebeurt niets vreemd; geen pepernoot in de fietsband. Een echt effectieve en efficiënte operatie dit jaar!

Antigoog | 21-10-21 | 12:29

Wat nou als je als persoon van kleur jarenlang Zwarte Piet gespeeld hebt bij de Sinterklaas viering.
Wordt je dan nu belaagd door actievoerders die je een "Oom Tom", "Housenigger", of "Bounty" noemen?

Roadblock | 21-10-21 | 12:24 | 3

Als je helemaal zwart geschminkt bent, herkent niemand je toch!

Rest In Privacy | 21-10-21 | 12:56

Piet is iedere kleur behalve zwart, niks mis mee verder.

hoffrevisited | 21-10-21 | 12:23

Een zwarte schimmel zou dan ook acceptabel moeten zijn.

squadra | 21-10-21 | 12:22 | 2

Mag dit nog? "En Sinterklaas bereed zijn Zwarte Hengst....?"

nobodiesunmighty | 21-10-21 | 13:01

Dat was toch ook al onthuld? Dat het paard eigenlijk niet wit is?

zwarte_weduwe | 21-10-21 | 13:38

Zwarte Piet is zwarte man vermoedelijk uit Mali die destijds tot slaaf is gemaakt door de Marokkaanse machthebbers en vervolgens is hij verkocht aan katholieke opkopers in Spanje.

rachid82 | 21-10-21 | 12:19 | 3

Goed verhaal. Doen we niks mee.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 12:35

Het Soedanese woord voor persoon van kleur betekent Slaaf, en in Dafur worden door de arabische militie nog steeds negerinnen als seksslavin aan de troepen verkocht.
www.antislavery.org/brazil-rescues-45...
Hoor je nooit wat over van BLM, want die moslims lachen ze breed uit.
Nee, bij de blankies met hun schuldcomplexen is geld te halen.

Roadblock | 21-10-21 | 13:28

Zwarte Piet was oorspronkelijk de Ethiopische slaaf Pitr, die door te bidden tot sint Nicolaas (beschermheilige van oa slaven) werd bevrijd.

Het huidige verhaal is afkomstig van leraar Jan Schenkman, een tegenstander van de slavernij. We kunnen het hem niet meer vragen, maar vermoedelijk wilde hij zo aantonen dat zwarte mensen goede en behulpzame mensen waren. Niet te beroerd een heilige te helpen, en bovendien gerechtigd om stoute blanke kindertjes de roe te geven.

Dandruff | 21-10-21 | 13:31

Daar zullen de beroepshuilers ook weer problemen mee hebben; "geen afspiegeling van de huidige maatschappij"

HankHill | 21-10-21 | 12:17

Blankes Piet , de hyperintelligente en heldhaftige hulp van de Sint uit Suid Afrika .
Negerts niet gewenst .

Klaar !

Castor12 | 21-10-21 | 12:17 | 1

ROFLOL

Dr.Utker | 21-10-21 | 12:26
-weggejorist-
mok | 21-10-21 | 12:16 | 1

En nog een klein bedankje aan Joris (vzmh) voor de tolerante moderatie.

Nuchternederland | 21-10-21 | 12:15

Misschien wel eens goed om de verhouding in kleur gelijk te stellen aan de verhouding gevers en nemers in dit land.

dasechtgeenstijl | 21-10-21 | 12:12 | 2

Leg eens uit, want ik snap je niet helemaal.

Keyboardspeler | 21-10-21 | 12:15

@Keyboardspeler | 21-10-21 | 12:15:
Hij bedoelt dat van bijvoorbeeld Somaliers er 70% in de bijstand zitten tot hun AOW.
Maar ik heb het idee dat u donders goed weet wat hij bedoelt.

Roadblock | 21-10-21 | 12:30

Nee, nou ook gewoon doorpakken en alle pieten blank. Dus negers moeten zich vanaf nu ook maar blank schminken.

culture_vulture | 21-10-21 | 12:11 | 2

Zou het de cadeau distributie ten goede komen?

Roadblock | 21-10-21 | 12:31

Nee dat zou "Cultural Appropriation" zijn..

onesolution | 21-10-21 | 12:37

Wie van jullie kent of leest de stripboeken van de Fam. Doorzon... daar hebben ze al een prachtige oplossing gevonden voor het probleem, je huurt gewoon een Surinamer in om zwarte piet te spelen en hun sociaal pedagogisch en maatschappelijk werker (meestal met witte baard) speelt dan Sinterklaas. Opgelost!

Keyboardspeler | 21-10-21 | 12:10 | 5

@Dr.Utker | 21-10-21 | 12:13: Waarom bestaat er eigenlijk geen Sint Klazina. Waarom moet het altijd weer een man zijn, en nog katholiek ook!

Rest In Privacy | 21-10-21 | 12:59

NEGATIEF! Tenzij zwart geschminkt. Het gaat er om om niet herkend te worden. En dat ontloop je - ook bij de bruine medemens! - door hem (of haar) zwart te maken.

Fulminator | 21-10-21 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

zou wel lachen zijn , als ze gewoon een paar coole brabonegers inhuren als zwarte piet, om de woke gemeenschap te trollen. dr zijn genoeg gekleurde nederlanders die daar helemaal niet moeilijk over doen.

Dr.Utker | 21-10-21 | 12:07 | 5

@Panos88 | 21-10-21 | 12:25:
Och, ze lenen zich ook voor de Agendapunten van D66, die ons via de media en de reclame proberen wijs te maken dat 50% van de bevolking uit "donker gepigmenteerden" bestaat, en een gemengd echtpaar altijd uit een zwarte man en een blanke vrouw bestaat.

Roadblock | 21-10-21 | 12:34

@Roadblock | 21-10-21 | 12:34: Ja ze zijn liever vriendjes met de slijmjurken van D66 dan met de cryptopuntmutsen in de panelen van GS. Neem je ‘ze’ dat nou echt kwalijk?

Panos88 | 21-10-21 | 12:40

@Panos88 | 21-10-21 | 12:40:
U hapt. Leuk.
Cryptopuntmutsen nog wel.
Misschien komt het als een verrassing voor u, maar heel wat gekleurde Nederlanders zijn dit kleur-gepush, en de hele Zwarte Piet discussie allang zat.
Het heeft ook iets van racisme in zich, dat een groep blanken gaat zitten vertellen, hoe een groep gekleurde Nederlanders zich moet voelen, OMDAT ze gekleurd zijn.
En uw ontkenning dat er verschillende bevolkingsgroepen bestaan doet mij weinig.
Als er door mijn Antilliaanse buurvrouw over blanken gesproken wordt, heeft ze het ook altijd over "ze".

Roadblock | 21-10-21 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

En in de reclames worden we juist weer onevenredig vaak geconfronteerd met donkere mensen. Het lijkt me vreselijk voor deze mensen dat ze als excuusnegers worden misbruikt.

WillemWordtWakker | 21-10-21 | 12:03 | 4

Klopt! Van de week bekeek ik de folder van Digros. Die hebben kinderpyama´s in de aanbieding. Zes varianten. Op foto geshowd door zes kinderen. Alle zes negerkinderen. Geen Marokkaantje bijvoorbeeld. Vreemd toch?

squadra | 21-10-21 | 12:27

Allemaal gemengde huwelijken. Terwijl in werkelijkheid de meeste donkere mensen helemaal geen blanke partner willen. Want Tata….

Jimmydepimmy | 21-10-21 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Wellicht geen asiel importen meer uit donker Afrika, sommigen lijken ongeschminkt teveel op de helaas verboden geschminkte zwarte Pieten...

Hendrikaatje | 21-10-21 | 12:02 | 1

Die zouden we geel kunnen schminken, als een stroopwafel.

Nuchternederland | 21-10-21 | 12:09

Corpsepaint Piet.

naglfar | 21-10-21 | 12:02

In het kader van diversiteit zouden er eigenlijk ook zwarte pieten moeten zijn ja...

SterF... | 21-10-21 | 11:57 | 3

zwart piet en witte piet (niet bruin maar zwart en niet blank maar wit) in een verhouding 50/50
Nu stellen ze 'natuurlijke huidskleur' voor. Krijg je hoe dan ook weer gezeik dat het feest 'te wit' is.

naglfar | 21-10-21 | 12:04

De enigen die nu nog Piet kunnen spelen voor hun kinderen, zijn de volop-gepigmenteerden, aangezien die kinderen hun vader toch vaak niet kennen.

Nuchternederland | 21-10-21 | 11:57 | 1

De meest verveIende dag in Suriname is Vaderdag

Piet Karbiet | 21-10-21 | 12:01

En hoe weten de kinderen welke voornaamwoorden de gender-neutrale Piet nou het liefst hoort?

Hans Kwalzan | 21-10-21 | 11:53

Over twee jaar een verbod op zigeunersnorren, wegens stigmatiserend.

Jos Tiebent | 21-10-21 | 11:52 | 1

over 5 jaar zijn mensen verboden, want verschil mag er niet zijn.

nobodiesunmighty | 21-10-21 | 11:53

In Suriname vieren ze ook gewoon Sinterklaas, toch? Ga eens kijken hoe ze het daar doen.

hoejeheette | 21-10-21 | 11:52 | 4

Gewoon heel rustâgh, weet je.

Ruimedenker | 21-10-21 | 11:53

Mijn opa kwam uit Paramaribo, Suriname. Mijn vader heeft altijd sinterklaas meegemaakt binnen dat gezin, en op mijn beurt ik toen ik opgroeide. Waarom men moeilijk doet over Sinterklaas is mij een compleet raadsel.

superduperadmin | 21-10-21 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Echte rassies zullen er wel blij mee zijn dat zwarten uit het straatbeeld moeten ... Volkomen doorgeslagen wokers.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 11:51

En straks zeiken dat Sinterklaas enkel blank personeel in dienst heeft.

Ruimedenker | 21-10-21 | 11:49 | 1

allemaal consultants met een goed uurtarief.

Dr.Utker | 21-10-21 | 12:30
-weggejorist-
isopds | 21-10-21 | 11:46 | 3

Ik heb als zwarte piet weleens Sinterklaas geholpen en de laatste keren was mijn collega oorspronkelijk afkomstig uit Kenia. We werden allebei geschmincked en hadden de grootste lol omdat de kinderen lol hadden. Dat mis ik bij de tegenstanders. Ieder gezond mens is tegen racisme en discriminatie. Maar als een acteur kinderen een plezier doen heeft niets met racisme of discriminatie te maken. En ook niets met slavenhandel. Het is een sprookje: zoek er verder niets achter wat er niet is.

Red shirt | 21-10-21 | 11:45 | 16

Ik ken wel iemand die voor Sinterklaas wil spelen. De leider van de Portemonee van de Ander.

Rest In Privacy | 21-10-21 | 13:23

@Jezus_Boeddha | 21-10-21 | 13:25: Nee, klopt niet. Myra ligt wel in wat nu Turkije is, maar Turkije bestond in zijn tijd nog niet en dus was het ook geen Turk.

In de tijd Sint Nicolaas was Myra Romeins gebied.

gaffelbaard | 21-10-21 | 15:20
▼ 13 antwoorden verborgen

www.youtube.com/watch?v=Xl5yRIfNuWQ&a...

Er zijn een paar steden in Nederland met iets minder goede herinneringen aan dit soort outfits waarin de spanjaarden en de Mooren de bevolking heeft uitgemoord.

aliealaaf | 21-10-21 | 11:44 | 4

@Piet Karbiet | 21-10-21 | 12:05: Aha, vandaar "zo zwart als roet"...

Nuchternederland | 21-10-21 | 12:08

Ja, ik vind dat we herstelbetalingen moeten eisen van die Spanjolen.
Ik voel de pijn van mijn voorouders als ik in Spanje op het strand lig.

Roadblock | 21-10-21 | 12:45
▼ 1 antwoord verborgen

Racistisch mag gewoon hoor. Als het een blanke uit Toledo betreft.

de Voorzittert | 21-10-21 | 11:43

Dan ook 'Piet' afschaffen en vervangen door de eigen natuurlijke naam zoals Klaas, Mohammed enz.

Polycynisch | 21-10-21 | 11:43 | 1

Hm, Zwarte Mohammed, Zwarte Kacper.
Bij de eerste denk ik aan een garagebedrijf, bij de tweede aan een bouwonderneming die allebei geen BTW rekenen.

Roadblock | 21-10-21 | 13:13

Ik vraag mij af hoe ze dat nu op de Antillen gaan doen. Daar was tot nu toe geen enkel probleem met de Sint en zwarte Piet.

vanDeudekom | 21-10-21 | 11:42 | 3

Daar zijn ze te lui om neo-racist te zijn.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:49

@The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:49:
Ha, mijn ervaring op de Antillen en in Suriname was, dat Antillianen behoorlijk racistischer tegen blanken zijn dan Surinamers.

Roadblock | 21-10-21 | 12:49

De Jehova getuigen zullen jaloers zijn op dit succes.

photto | 21-10-21 | 11:42

De discussie en de standpunten zijn weer erg zwart-wit. Gaat nooit meer goed komen in dit k*dtland. Blijft nog de onbeantwoorde vraag waarom je als zwarte in een land van witte racisten wil wonen, waar je achtergesteld wordt en geen kansen hebt. In Afrika schijnt dat probleem niet te bestaan, en het is er nog beter weer ook.

Aisie | 21-10-21 | 11:42 | 4

daar is ook volop discriminatie.
Je krijgt discriminatie volledig uitgeroeid middels decapitatie van de wereldbevolking. Andere humanere wijzen mogen ook. Hierna kan de WHO concluderen: We have succesfully eradicated racism and discrimination from this planet with our global decapitation programm.
Wie zou het lezen?

nobodiesunmighty | 21-10-21 | 11:59
▼ 1 antwoord verborgen

Het laatste restje dat nog herinnert aan een tijd waarin Moren en Ottomanen de kusten van de middelandse zee en de Balkan plunderden, vele mensen (ook blanken) en kinderen (!) gevangen namen en verkochten als slaven.

Er is in NL heel veel waar blanke mensen keer op keer herinnerd moeten aan slavernij van zwarte mensen.
Maar ...
Er is nu in NL niets meer - geen standbeeld, geen herdenkingsdag, geen festival, letterlijk niets! - dat nog herinnert aan de tijd van slavernij van blanken.

Er is alleen nog het verhaal van Basilius (uit ongeveer de 13e eeuw, dus lang voor KOZP die geschiedenis kapot wilde hebben), maar mensen vertellen de kinderen liever de leugen dat zwarte piet zwart vanwege de roet in de schoorsteen.
www.stnicholascenter.org/who-is-st-ni...
Dat, en als je heel diept graaft op DBNL, vind je in geschriften van 4 a 5 eeuwen terug nog dat NL voor een aantal blanke NLse slaven losgeld betaalden aan die slavenhandelaren. Om ze vrij te kopen.

gaffelbaard | 21-10-21 | 11:42 | 4

@Nuchternederland | 21-10-21 | 11:53:
Ja. In de zak. Mee naar de boot. Dan mogen ze een jaar lang slavenarbeid op die boot doen. En als ze dan heel lief zijn, mogen ze een jaar later weer terug.

Dat verhaal verwijs naar het verhaal waar ik het over had.
Dat verhaal werd de kinderen vroeger verteld.
Dat verhaal word nog steeds door sommige mensen verteld, maar dan bijna uitsluitend nog door blanke autochtone NLers omdat van de mensen die na WO2 naar NL (im)migreerden bijna niemand dat verhaal kent.

gaffelbaard | 21-10-21 | 11:57

@nobodiesunmighty | 21-10-21 | 12:00: Doen we! Dan gaan we heel Amsterdam doorrennen, al roepend "ik ben tegen racisme! Ik ben tegen racisme!!"
Hmmm, komt me bekend voor...

Nuchternederland | 21-10-21 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Blijf traditie getrouw en laat ze maar lullen. Straks is de paashaas de volgende welke het moet ontgelden.

_Zweevers_ | 21-10-21 | 11:40

Racistisch! Echt wel! Want de sint hoort Zwart te zijn. Oh, wacht

Rest In Privacy | 21-10-21 | 11:40 | 1

Zwartjes witten ? Witten zwarten ?

Henkie | 21-10-21 | 11:46

Fijn deugfeest gewenst!

Gezin van Verre slaat even over.

Wanneer gaan we Pieten benoemen naar belangrijke historische figuren? Zoals een GretaPiet of een GarioPiet?

van heinde en verre | 21-10-21 | 11:39 | 1

De enige oplossing; het feest is sowieso al kapotgemaakt (met dank aan NPO66). Anders is het óf meedoen aan de deugprocessie, of je kinderen opzadelen met een giftige rassendiscussie.

Panos88 | 21-10-21 | 11:44

Ook stukken minder pieten nodig...

Het blijkt nu allemaal een stuk efficiënter te verlopen met de huidskleurige Pieten.

Remi A. | 21-10-21 | 11:36

Het complete sinterklaasfeest is compleet maar dan ook compleet naar de klote geholpen. Geen versierde straten of winkels meer, rare zwarte pieten…het is klaar. Well done 10.000 anti’s, weer een traditie om zeep geholpen.

Behangdelul | 21-10-21 | 11:36 | 4

Vergeet dat 10.000 maar. Het aantal is inmiddels vele malen groter, dankzij de media, en Mark Rutte die toegaf. Hij maakte het salonfähig. De verrader.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:41

Maar daarvoor in de plaats komt het Suikerfeest. Mooi toch?

Rest In Privacy | 21-10-21 | 11:41

@Patatter | 21-10-21 | 11:41: Het Obesitasfeest en het dierenmartelfeest zijn een welkome verrijking van de Nederlandse cultuur.

Nuchternederland | 21-10-21 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Niets bijgeven aan zeurpieten, compromissen zijn niet nodig, ons feest gaat niet over racisme maar over de goedheiligman met zijn zwarte pietenhelden die iedereen graag ziet komen. Behalve BLM-ers en andere beroepsgekwetsten die de cultuur van hun gastland weigeren te omarmen. Ondersteund door wokies natuurlijk.

Veepert | 21-10-21 | 11:35 | 5

Compromissen zijn zelfs onwenselijk, want daarmee beken je schuld aan de aantijgingen over racisme enz. En aangezien er geen schuld is omdat Zwarte Piet geen racisme is, is een compromis de foute oplossing.

Nuchternederland | 21-10-21 | 11:56

@Nuchternederland | 21-10-21 | 11:56:

Erger nog, door toe te geven moedig je de zeurpieten aan om nog meer te zieken.

Daarom niet toegeven, geen compromissen, niets. Geef ze geen vinger, dan kunnen ze ook je hand niet nemen.

quantumcollider | 21-10-21 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Hé kijk dat is pappa in een pietenpak en en het kinderfeestje is over dankzij de zielige kick out zwarte piet en blacklives marters

wittekat | 21-10-21 | 11:35

Als baarddrager voel ik mij gekrenkt door deze culturele toe-eigening.
Ik wil deherstelbetalingen!

Kapitein Sjaak Mus | 21-10-21 | 11:33 | 2

Volstaan chocolademunten?
In uw schoen?

Roos | 21-10-21 | 11:37

Heeft u trouwens een stoomboot?

Nuchternederland | 21-10-21 | 12:04
-weggejorist-
isopds | 21-10-21 | 11:31 | 1

Ga dit jaar voor het eerst, als volwassene, naar de intocht.
De kleine krijgt gewoon bijgebracht dat Piet zwart is en hoort en dat de andere niet zwarte Pieten nog niet vaak genoeg door de schoorsteen is gegaan. Die zijn nog in opleiding.

en als er dan zo'n zwarte paljas of blanke deugridder komt om het feestje te verstoren dan mag mama met de kleine naar huis en kan papa zich uitleven.
wat een intriest volk om hierover te janken.

de_beer_van_de_meer | 21-10-21 | 11:30 | 1

Het is natuurlijke wel witte deugridders he.... het gebruik van het woord blank is net zo fascistisch als het n woord. Ik weet zeker dat Asha ten Broeke mij gelijk geeft en zij zal vast ook een mening hebben over de diversiteit van het bmi van de pieten.

Degrelle | 21-10-21 | 13:04

Afgezien van de symboliek (duivel, Krampus, Knecht Ruprecht - ik was lang geleden verrast dat ze in Beieren de schoen, zak én roe kennen!)... Sint wordt achter zijn baard Sint, zwart schminken maakt de buurman onherkenbaar. Die functie gaat verloren met die rare fratsen.

Louter Leuter | 21-10-21 | 11:29

Ah, het is dus carnaval in Arnhem begrijp ik.

Jan, Leiden | 21-10-21 | 11:29
-weggejorist-
goedverstaander | 21-10-21 | 11:29 | 2

Het is toch eigenlijk vreemd dat een kleine groep,niet zo geestelijk stabiele mensen,dit voor elkaar hebben gekregen.Ik wacht al jaren op een onderbouwing van het gegeven dat het slaven zijn,plus dat een gigantische groep ernstig getraumatiseerd erdoor is geraakt
.Hoe dan, ik ben opgegroeid in Amsterdam, voornamelijk zwarte klasgenoten en vriendjes, iedereen deed mee en vond het leuk.

FuckMyLife | 21-10-21 | 11:28

Iets met vinger geven.
Het is nooit genoeg. Nooit. Want het gaat om dominantie van de woke-cultuur.
Kruipen zul je. En als je kruipt dan wordt er geëist dat je gaat tijgeren. Mocht je daar aan toegeven dan zul je stil op de grond moeten blijven liggen.

koeberg | 21-10-21 | 11:28 | 3

Het doel is het uitbannen van elke vorm van westerse cultuuruitingen om vervangen te worden door woke en BLM feesten.

sinar2 | 21-10-21 | 11:33

Precies. Dat is ook mijn vraag: wanneer is het goed? Wanneer is het doel bereikt? En dan, wat gebeurt er dan, wordt dat ergens geconstateerd?

Of is het gevalletje rupsje Nooitgenoeg?

Roos | 21-10-21 | 11:34

Ik denk dat we allemaal het antwoord weten Roos. Gelijke uitkomsten, weet je nog. Iedereen krankjorum en aan de bedelstaf, met een pot verf ergens een kraakpand beschilderen. Dat is de consequentie wanneer je Critical Theory en Marxisme doorvoert. Radicale gelijkwaardigheid maakt alles van waarde weerloos.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:51

Als je dan getint persoon bent, moet je dan straks een laagje RAL 9010 krijgen om piet te spelen?

usb stok | 21-10-21 | 11:27 | 1

RAL 9001 (gebroken wit) zal het wel worden.
Anders zijn de "witten" weer in een bevoorrechte positie......
Idioterie.

MK27 | 21-10-21 | 12:01

Probeer maar eens een hele nacht door schoorstenen te kruipen en blank te blijven ?
Dit verhaal rammelt langs alle kanten en kan ook niet meer geloofwaardig onderbouwd worden .

likmegaties | 21-10-21 | 11:26 | 1

Tegenwoordig kruipt door het aanzuigkanaal van de warmtepomp. Geen roet te vinden.

Zatkniss | 21-10-21 | 11:35

Die idiote focus op huidskleur is zo ontzettend racistisch. Zwarte Piet is een fantasiefiguur.

Trekhaas | 21-10-21 | 11:26 | 1

Dit dus. Maar het is tegenwoordig racistisch om niet racistisch te zijn.

koeberg | 21-10-21 | 11:29

Alsof de slag bij Dokkum met de blokkeerfriezen niet heeft plaatsgevonden

thanseeuwen | 21-10-21 | 11:25 | 1

Natuurlijk wel. Net zo goed als dat de Slag om de Afsluitdijk heeft plaatsgevonden. Je kunt best een slag winnen en de oorlog verliezen.

koeberg | 21-10-21 | 11:32

En de Sint? Heeft iemand het daar al over gehad? Kom maar doorrrrr

Chè..

Roos | 21-10-21 | 11:25 | 1

Met een hoofddoekje misschien ?

likmegaties | 21-10-21 | 11:27

Het wordt tijd voor een nieuwe feest. Zonder kleur, zonder beledigende rijmpjes, ongezond suikergoed, onbetaalde cadeaus, zonder vervuilende schoorsteen, zonder familie en zonder irritante kutkinderen. Gewoon lekker alleen met bier of met een geil wijf en dan niet je eigen.

Zack Hooi | 21-10-21 | 11:24 | 6

Dat noemen ze in Duitsland Oktoberfesten.

_pacman_ | 21-10-21 | 11:38

De beste manier om de deug-gemeenteraad en deug-middenstand terug te trollen is geen sinterklaasinkopen meer te doen in gemeenten zonder zwarte piet.

discriminazie | 21-10-21 | 12:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Spelen al ruim 40 Zwarte Piet: 4 moesten er donker geschminkt worden en een donkere krullen bos op het hoofd gezet worden, 12 waren al mooi donker van nature incl.krullenbos.
Nu wordt het omgekeerd: 12 moeten er "blank" geschminkt worden en "melkboerenhondenhaar" op het hoofd worden gezet.
Idioterie.

MK27 | 21-10-21 | 11:24

En waarom ook niet een witte Piet? Geef 'm een goed imago, maak 'm van klasse, laat hem een geliefde vriend worden en zie... onze gekjleurde medemens zal jaloers worden en roepen dat Piet weer zwart moet worden. Gewoon even laten masseren en alles komt weer goe....

Harrie-Couvert | 21-10-21 | 11:22 | 2

Neemt u nu zomaar Piet's gender aan? Foei!

Mariner | 21-10-21 | 11:25
-weggejorist-
isopds | 21-10-21 | 11:26

Prima als ik dan maar als blanke ook als slaaf met ketens om in de Keti Koti parade mee mag lopen.

sinar2 | 21-10-21 | 11:21 | 1

Probeer het eens. Kijken hoe inclusief u wordt ontvangen door uw mede-lijdende nakomelingen van 250 jaar geleden tot slaaf gemaakte voorouders (of hoe dat tegenwoordig ook politiek-correct heet).

_pacman_ | 21-10-21 | 11:35

Uit hetzelfde artikel: "Op zaterdag 13 november stapt hij om 16.45 uur op [zijn] schimmel".
Dus een kwartier nadat die op die schimmel is gestapt is het donker. Hopelijk krijgen al die pieten lampje gericht op hun hoofd gericht zodat je hun gezichtskleur nog kan herkennen.

TheOtherWhiteMeat | 21-10-21 | 11:20

Het is ONS feest, dus stop met blackwashing! Waar is witte piet gebleven??!

Devox85 | 21-10-21 | 11:20

Het is al weer eind oktober, dus kunnen we corona laten voor wat het is en lekker gaan zeiken over de kleur van Zwarte Piet. Misschien ook weer eens tijd om deze column te beluisteren van 'vriend van de show', Martijn Koning: www.youtube.com/watch?v=MtKZGMs_0VE

Mooie gek. Nam Thierry ook mooi op de hak.

BobDobalina | 21-10-21 | 11:19 | 2

Heb nog nooit moeten lachen om Martijn Koning. Vreselijk belegen en braaf. Dat strookt niet met humor.

kapoerewiet | 21-10-21 | 11:29

Oh, die humorloze afzeikpartij van Martijn de Koning noemt u 'mooi op de hak nemen'.
Het verbaast mij eigenlijk niet eens.

Roadblock | 21-10-21 | 13:43

En straks weer Kerstmis, met die witte Jezus.

Mr_Natural | 21-10-21 | 11:18 | 5

@Devox85 | 21-10-21 | 11:20: Het is inderdaad niet aannemelijk dat Jezus blank geweest zou zijn. Mediteraans bruin is waarschijnlijker. maar men hangt nu eenmaal liever iets aan de wand wat een stukje herkenbaarheid met zich meebrengt.

dinges_123 | 21-10-21 | 11:29

@dinges_123 | 21-10-21 | 11:29: De Romeinen waren in werkelijkheid ook zwart. Zo staat er te lezen en te zien in een Engels leerboekje geschiedenis voor kinderen.

squadra | 21-10-21 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

In Amsterdam bestaat een poppenwinkel 'Coloured Goodies' waar uitsluitend zwarte poppen worden verkocht. Wordt de nadruk ook op gelegd. Doe het andersom en je kop gaat er af.

Bibop | 21-10-21 | 11:17 | 3

In NYC heb je een door NL media geroemde boekwinkel waar ze uitsluitend boeken van zwarte auteurs verkopen. Tevens hebben ze daar al sinds jaar en dag BTE (Black Television Entertainment), een kanaal waar alleen series en films worden uitgezonden met minimaal 98% zwarte acteurs. Een blanke mag alleen meedoen als hij/zij de loser speelt en/of pedofiel o.i.d. Heel normaal daar.

_pacman_ | 21-10-21 | 11:22

@_pacman_ | 21-10-21 | 11:22: Er zijn inmiddels genoeg zwarte artiesten die alleen maar kunst kopen van zwarte kunstenaars.

BrutusBosch | 21-10-21 | 11:27

In 2004 deed ik sint-inkopen. Mijn dochters mochten ieder voor 50 euro op hun verlanglijstje zetten.
Baby Born-poppen waren 59,99.
Helaas dus, géén Baby Born-pop, was papa's harde oordeel.

Maar toen liep papa dus langs de Intertoys op het Bijlmerplein. Daar hadden ze neger-Baby Borns, in de aanbieding, voor 49,99.
Daarnaast stonden de blanke Baby Borns, nog steeds 59,99.

Kinderen blij !!
Hoe kon dat nu?
'Omdat ze zwart zijn', zei ik vaderlijk.
Ja, best lullig, maar het was wél zo.

Papa Jones | 21-10-21 | 11:29

Ik ben klaar met Zwarte Piet. Het is inmiddels zó verziekt, dat voor mij de lol eraf is. En het omslagpunt lag bij Rutte. Bij Mark Rutte. De Minister President Mark Rutte van Nederland, die begrip toonde voor dat mensen Zwarte Piet als racistisch ervaren. En die woorden van Rutte, die vond ik ondanks alle andere ellende onder zijn bewind, de meest pijnlijke woorden die ik hem ooit heb horen zeggen. Een boel eikels hebben alles op alles gezet om het Sinterklaasfeest te laten wankelen. En Mark Rutte heeft het uiteindelijk het laatste zetje gegeven en de boel omgeduwd. Kapot. Bedankt Mark Rutte.

Leptob | 21-10-21 | 11:17 | 3

Frankly ben ik helemaal klaar met sinterklaas, elk jaar gedonder met dat feest, continu verplaatsende doelpalen. Schaf het dan gewoon af

ReyNemaattori | 21-10-21 | 11:37

Mee eens. Ik had tot dat moment nog wel het idee dat we de oorlog konden winnen. Hierna wist ik dat dit niet zo was. Die man heeft alles in de uitverkoop gedaan. Volgend jaar excuses voor het slavernijverleden. Dit zal hij ongetwijfeld zelf willen doen. Daarna laat hij een land in as achter, en gaat zelf naar de EU om het nog eens over te doen. We kunnen wel lachen om de activisten, maar het is Rutte die Nederland kapot heeft gemaakt. Niemand anders.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:40

@The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:40: U schat de verdienste van Rutte wel wat erg hoog in. Het is vooral aan zijn kiezers te danken, dat hij nog steeds kan doorgaan met slopen van Nederland.

Aisie | 21-10-21 | 12:12

Arnhem is natuurlijk heel divers. Broek, Geitenkamp, crisis wat een buurten.

van Oeffelen | 21-10-21 | 11:17 | 1

Je vergeet Presikhaaf en Klarendal, ook van die fantastische pracht en Vogelaarwijken die enkel met veel soepsidie nog enigszins leefbaar zijn, als je junks in je portiek, geschreeuw op straat en vechtpartijen op je motorkap leefbaar noemt.

ReyNemaattori | 21-10-21 | 11:41

Hee, goéd zeg! Het zuiveren is begonnen.
En notabene bij het Sinterklaasfeest... wie had dát gedacht.

Papa Jones | 21-10-21 | 11:16

Pieten van kleur, om maar even in D66 jargon te spreken.

Panos88 | 21-10-21 | 11:16

Nou dan maken we er gewoon een heel blank feestje van. Waar diversiteit wel niet toe kan leiden.

BobDobalina | 21-10-21 | 11:16 | 1

Hahaha ja inderdaad. Wat een farce.

The-loopy-cowboy | 21-10-21 | 11:42

In de jaren ‘90 als Zwarte Piet gezinnen bezocht in de Bijlmer. No problem. Die kolonisatie is blijkbaar daarna begonnen ofzeau.

Piet Karbiet | 21-10-21 | 11:16 | 3

Op de Antillen maken ze er ook niet zo'n punt van begreep ik.

BobDobalina | 21-10-21 | 11:17

Klopt het was nooit een issue. In de Bijlmer toen ik daar woonde had je ongeschreven regel dat ieder cultuur hun ding mocht doen en dat was prima. Vind je het niks ook prima als je de ander maar zijn/ haar gang kan laten gaan. Het is meer dan triest om te zien hoe de discussie over Zwarte Piet ervoor gezorgd heeft dat bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet zijn. De agressie en vooral niet naar elkaar luisteren is de norm geworden.

Xbitt | 21-10-21 | 11:25

'eigen, natuurlijke huidskleur', met andere woorden: zwart is geen natuurlijke kleur voor een mens. Klopt, ooit iemand gezien die echt gitzwart is?

Mr_Natural | 21-10-21 | 11:15 | 4

Zeker wel, en vaak glanzen die dan ook van zwartigheid. Toen mijn dochter als klein kind zwart haar had, kwam er zelfs wel eens eens soort van blauwe glans overheen. Zij is getint en jaren geleden zaten we ooit met een dorpse boer aan tafel.op een feestje. Hij vroeg aan mijn dochter of hij haar hand even mocht zien op de tafel. Toen ze dat deed wreef die mafkees over haar hand en zei: oh nee je geeft toch niet af.. hij dacht een leuk grqpje. En ik bevroor en hield me in voor de lieve vrede. Daar heb ik achteraf verdomd veel spijt van.. ooit bij mijn schoonouders zat een oude echte dorpse man op de koffie.. mijn dochter kwam binnen met mijn man,,oh zei die oude man, zwarter als dat zie je ze niet.. mijn dochter komt uit india als baby geadopteerd.. ze is licht getint bruin. Maar oude dorpse gekken noemen dat al zwart. En zij houd trouwens enorm veel van sint en zwarte piet .. ook nu ze 29 is. Bij die 2 andere voorbeelden was zjj 17 en 6 geloof ik.

haatsmurfin | 21-10-21 | 11:24

@haatsmurfin | 21-10-21 | 11:24: Goed gesproken smurfin, de haat is toegenomen
Uw kinderen mogen daar nooit onder lijden.
Sint en piet vergeten u niet.

Zitvlak | 21-10-21 | 11:42

@Zitvlak | 21-10-21 | 11:42: ik zal ook nooit een dagje urk doen, met mijn getinte prachtige mooie kleinkinderen.

haatsmurfin | 21-10-21 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Dat krijg je als gesubsidieerde toneelverenigingen er zich tegenaan gaan bemoeien.

Pinocchio | 21-10-21 | 11:13

Heeft Erik 'schnabbelaar' van Muiswinkel zich al in Arnhem gemeld ?

Bibop | 21-10-21 | 11:13

Dus als je donker getint bent word je uitgesloten van deelnamen om knecht te zijn voor de Sint.
Discriminatie.

zoalsikhetzeg | 21-10-21 | 11:13 | 1

Dat was vanaf het begin af aan al onvermijdelijk en ik heb dat ook meerdere keren aangedragen, het is ffkes wachten tot die wokies zijn bijgedraaid cq. het zich realiseren en dan breekt de pleuris weer uit, maar dan de andere kant op.

ReyNemaattori | 21-10-21 | 11:48

Lezersvraag: 'Als een Surinaamse man zwarte Piet wil spelen in Arnhem mag en kan dat dan ongestraft ?'

Bibop | 21-10-21 | 11:11 | 2
-weggejorist-
isopds | 21-10-21 | 11:20

Dat kan want weigering is discriminatie. Maar wat als een blanke graag een zwarte Piet wil zijn (eventueel iedere dag van het jaar) omdat hij/zij/het zich zo inclusief kan uiten en zich eenvoudigweg 'Zwarte Piet' voelt, mag dat? En onder 'Zwarte Piet' bedoel ik dan ook echt zwart geschminckt.

IdeasAreBulletproof | 21-10-21 | 16:44

Is dit dan een zwarte piet met een whiteface? Zo verwarrend

goettel | 21-10-21 | 11:11

Blankpiet. Ze verzinnen wel een reden waarom die privelege heeft over zwarte piet en dan moet ie weer weg.

Schwanzeleber | 21-10-21 | 11:10 | 2

Of: gekleurd kindje krijgt lekkers van witte piet. Doet vast weer iemand op de een of andere manier terug denken aan 150 jaar geleden.

Lorejas | 21-10-21 | 11:12

Mag ik dan nu klagen over "white facing"?

Lorejas | 21-10-21 | 11:09 | 1

Inderdaad geen gezicht, hele witte facings op onze leeftijd.

BobDobalina | 21-10-21 | 11:15

Gewoon een paar met een regenboog pakje en weer door.

strawdog | 21-10-21 | 11:08

De zwarte Pieten waren te lui en maakten veel fouten. Sinterklaas heeft daarom alleen nog maar blanke Pieten! Vertel dit aan je kinderen en laat ze het ook doorvertellen. Kijken we hoelang het duurt dat Zwarte Piet weer terug moet komen.

Guusje Nadorst | 21-10-21 | 11:08 | 2

Het was natuurlijk ook wel slavenarbeid wat die pieten moesten doen. Met die zak rondsjouwen, dat verrekte paard roskammen en de mest opruimen. 's morgens die staf van Sinterklaas oppoetsen.
Voor dat spelen met dat paard en die stront en het poetsen van die staf vadie ouwe kunnen we wel een paar blanke pieten vinden hoor. Voor het rondsjouwen meteen zak vrees ik dat er alleen kandidaten zijn voor de terugreis als er stoute kinderen inzitten. Aan het quotum wat minderheden aangaat wordt dan wel weer voldaan . Dat wel

strawdog | 21-10-21 | 11:16

@strawdog | 21-10-21 | 11:16: Het is nu de omgekeerde wereld. Op populaire websites staan al tal van filmpjes waar roomblanke dames de staf van Zwarte Piet oppoetsen.

goedverstaander | 21-10-21 | 11:23

Zwarte piet vanwege kleur buitengesloten.

Feynman | 21-10-21 | 11:07 | 1

Ha! Helemaal juist.

Lorejas | 21-10-21 | 11:09

KOWP! Of KOBP!

Mr_Natural | 21-10-21 | 11:07

'' Ook al ben ik blank als vla, ik doe het met je ma'

Toetsenbordcomplex | 21-10-21 | 11:07

Vermomd is wel beter dan 'roetveeg', want dat was mijn voornaamste bezwaar tegen roetveeg (en ook geheel geschminkt in lichte kleuren zoals geel) en waarom ik zwart zo geschikt vond (voor een lichte huid); het herkennen van de Piet door een klein kind. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. In een klein dorp heb je dat echt al heel snel - overigens: nog iets wat die grotestads-critters niet doorhebben.

konjodebonjo | 21-10-21 | 11:06

Blank? Wit! Leer het nou eens. Anders hebben de haters weer wat om te zeiken.

Lorejas | 21-10-21 | 11:05 | 2

Onder elkaar mogen blanken dat zeggen. Zoals zwarten ook onderling het N*woord gebruiken. Gelijke monniken dus.

small_town_dude | 21-10-21 | 11:42

Bewijs het bestaan van een biologisch wit pigment in blanke mensen en ik zal het idd wit noemen. Tot die tijd zal het blank blijven, want blank impliceert geen (of weinig) kleurpigmenten. Zie ook albinisme.

ReyNemaattori | 21-10-21 | 12:00

En natuurlijk weer geen transgenderpieten, stelletje homofoben. Dan voelt ergens een kleuter zich weer totaal miskend en niet begrepen. Mijn hart huilt.

John McClane | 21-10-21 | 11:05

Nee joh, het AZC zetten ze straks in, die komen ook immers op bootjes hier naar toe....

ikworstelengadouchen | 21-10-21 | 11:05

Had u iets anders verwacht met Marcouch als burgermeester?

_pacman_ | 21-10-21 | 11:04 | 3

Mensen lopen weg met deze perfect Nederlands sprekende Marokkaan,
vergeten voor het gemak even zijn woorden, dat zijn Marokkaanse dochter niet met een blanke Hollander hoeft thuis te komen! En dat wil dan wel de Sint&Piet traditie voor Nederlanders veranderen.

TijdelijkOptimist | 21-10-21 | 11:45

Blank is dat niet te doorzichtig?

MargauxGrandCru | 21-10-21 | 11:03

Blij dat ikzelf en mijn kinderen nog zijn opgegroeid in de tijd dat deze hele discussie niet speelde.

Dameskonijn | 21-10-21 | 11:03

Nu is het wachtten op een Piet die niet wil hebben dat ze blanke piet worden genoemd. Volgend jaar is het : blanke gender neutrale hulp van de sint

bobby33 | 21-10-21 | 11:03 | 1

Foto gezien? Die twee zijn behoorlijk gender neutraal als ik ze zo zie staan.

Lorejas | 21-10-21 | 11:07

Gaan we nu in plaats van de donkere medemens de bebaarde, besikte en besnorde medemens ridiculiseren. Is geen ras, maar wat is verder echt het verschil?

BBRDWR | 21-10-21 | 11:03

Straks op social media: "Te veel blanke pieten - racisme!"

Do-na-zi | 21-10-21 | 11:02 | 2

Yep ook dan nog. Iedereen die niet blank of wit is maag niet meer meedoen. Of nog erger: het moet een afspiegeling zijn van de maatschappij. Dus even alle kleuren en rassen en afkomsten registreren en uitzoeken hoe groot het percentage in vergelijk is en dan daar de juiste personen bijboeken en dan kunnen we eindelijk aan het feestje beginnen. Stop ik ben nog iets vergeten. Ook op leeftijd moeten we gaan selecteren want anders is er weer iemand die roept dat er leeftijd discriminatie is...........

bobby33 | 21-10-21 | 11:06

Eigenlijk wacht ik op een zwarte Sinterklaas.
Of een Sint in joggingpak, want zo’n geestelijke en kindertjes…..
Of is die jurk van hem zo inclusief en gender dinges dat dat weer niet uit maakt?
Moeilijk hoor, willen deugen.

J-van-de-Bontekoe | 21-10-21 | 11:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl