Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - Bijna $1 biljoen geparkeerd bij de Fed

In een bijdrage op dit blog van medio maart is de SLR besproken. Een tijdelijke uitzondering op de SLR zou wel of niet verlengd worden. De Fed heeft uiteindelijk besloten het niet te verlengen. Hierdoor kwam er steeds meer liquiditeit in beweging wat geparkeerd werd bij de Fed. Toen betrof het een slordige $400 miljard, wat al erg hoog was. Afgelopen week werd het record van $992 miljard neer gezet. Wat is er aan de hand en moet dit de belegger zorgen baren?

De afgelopen maanden hadden veel professionele partijen een overschot aan liquiditeit. Sommige van deze partijen hebben de mogelijkheid om dit te stallen (gedreven door risicobeheer en regulering) bij de Fed via de ON RRP (overnight reverse repuchase facility). Tot voor kort kregen deze partijen daar niets voor (0%). 

Nu is de ON RRP tarief naar 0,05% gegaan waardoor deze faciliteit nog aantrekkelijker is geworden. Nu denkt u vast wat zijn nou vijf basispunten, maar dan komt u bedrogen uit. T-Bills, kortlopende Amerikaanse staatsschulden, die leverden minder op, dus zijn veel partijen uit T-Bills in ON RRP gegaan, aldus sommige experts. 

Verder steeg het liquiditeitsoverschot door het QE programma van de Fed. De Fed koopt dan obligaties met vers “geprint” geld. Hierdoor komt er dus meer liquiditeit in de financiële markten (immers, de obligatiehouder krijgt cash voor zijn obligaties die hij aan de Fed verkocht heeft). Maar als de cash geen bestemming kan vinden, dan wordt deze dus bij via ON RRP geparkeerd bij de Fed. In ruil voor de cash, geeft de Fed weer obligaties als onderpand, waarmee QE eigenlijk ongedaan wordt! Immers, de Fed koopt obligaties, de obligatiehouders krijgen dus cash, die stallen de cash via de ON RRP bij de Fed en krijgen in ruil daarvoor obligaties (die ze dus net aan de Fed hadden verkocht) als onderpand. Grappig, nietwaar?

Daarnaast heeft de Amerikaanse overheid een rekening bij de Fed (TGA) die ook voor extra liquiditeit in de markt zorgt, wat wederom geen bestemming kon vinden en dus via de ON RRP bij de Fed terecht kwam. 

Nu staat er dus bijna een biljoen dollar gestald bij de ON RRP. Nou was dit een einde maand bedrag, wat door window dressing altijd een piek laat zien. Toch staat er nu nog meer dan 700 miljard geparkeerd. Enkele marktvorsers denken dat het bedrag tussen de $1,5 tot $2 biljoen kan uitkomen, door buybacks van bedrijven en door o.a. Money Market Funds die naar ON RRP gaan roteren. 

De Fed lijkt alles op alles te zetten om te voorkomen dat de T-Bills negatief gaan (negatieve rente). Hierdoor zou de Fed Funds Rate kunnen verhogen, maar dat zou de markt kunnen opvatten als een algemene renteverhoging (is niet het geval, maar perceptie kan de overhand krijgen). Mocht de Fed toch deze route aandurven en de markten interpreteren dat als een draai van de Fed met betrekking tot de algemene rente, dan kan de obligatiebeurs een heftige beweging laten zien (staatsobligaties gaan dan in prijs omlaag en dus current yields omhoog). Iets wat eerder te zien was met de zogenaamde Taper Tantrum. Vraag is dan wat de aandelenmarkten gaan doen, want bij de taper tantrum in 2013 gebeurde er weinig aldaar, maar nu zou een stijgende yield wellicht meer impact hebben op aandelenbeurzen omdat we dichter bij de zero-bound zijn. Binnen de aandelenmarkt zal het gevecht tussen groei- een waardeaandelen weer oplaaien. 

Een andere optie is dat de Fed de rit even uitzit en wacht tot de regering T-Bills gaat uitgeven voor de financiering van de tekorten op de begroting (maar dan moet er wel een akkoord komen over het schuldenplafond). Veel liquiditeit zou dan in T-Bills vloeien (tegen een iets hogere yield). Dit zou veel liquiditeit die nu bij de Fed geparkeerd staat als het ware opzuigen. Sommige experts zeggen dan ook (min of meer in tegenstelling tot voorgaande) dat er een tekort is aan kwalitatief goed onderpand, zoals T-Bills, en dat daarom nu zoveel geld geparkeerd staat bij de ON RRP.   

Wie er gelijk heeft, is vooralsnog onbekend, maar tot het moment dat er genoeg T-Bills naar de markt komen, moet de Fed extra voorzichtig zijn om een repo meltdown zoals in september 2019 te voorkomen. Spannende tijden dus bij de Fed en dientengevolge wellicht ook voor de belegger. 

Reaguursels

Inloggen

"aldus sommige experts" - dat vat de hele serie wel samen.

van Oeffelen | 05-07-21 | 09:59

Ik weet niet of iemand dat al gezegd had, maar dat is onttrokken aan de crypto markt en staat gestald voor oorlog.

tattooboer | 05-07-21 | 08:57 | 1

Spannond. Nou is de cryptomarkt itt wat men graag zou willen geen markt van instituties maar vooral zolderkamerhelden. Het geld dat de ene zolderkamerheld aan crypto uitgeeft, komt bij de andere zolderkamerheld op de bankrekening.

Joris Beltsin | 05-07-21 | 10:03
-weggejorist-
FrancesContreras | 05-07-21 | 08:28

Ik snap al die afkortingen en dus dit verhaal niet zo. Wel valt mij op dat revolutionaire financiële deskundigen nu al jarenlang verklaren dat de financiële zondvloed nakende is. Heb van mijn spaarcentjes allemaal van die gouden muntjes gekocht, die je echt in je hand kunt houden, juist daarom. Maar de bom barst nog steeds niet, dus waarom heb ik mij druk gemaakt?

Peter-Rissing | 05-07-21 | 01:31 | 7

@onfray | 05-07-21 | 10:27:
Ah ja, gold bugs die zich laten manipuleren door goudhandelaren. Hoeveel wilt u er hebben, dan heeft u ze morgen in huis.

Joris Beltsin | 05-07-21 | 10:34

@Joris Beltsin | 05-07-21 | 10:34: Wilt u een vis leren zwemmen? Ik wil alleen echte beleggingsmunten en goud en zilverbaren.

Rest In Privacy | 05-07-21 | 10:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben 72 en had gedacht/gehoopt dat ik het leven uit zou stappen zonder een oorlog mee te maken. Maar of dat gaat lukken voordat ik wegglij.... Dus maar weer aan de cigaret en de drank?

bastemeijer | 05-07-21 | 00:46

Interessant, maar weet je zeker dat de institutionele beleggers weer obligaties als onderpand krijgen als ze hun geld parkeren bij de FED. Klinkt me nogal vreemd. Volgens mij stallen ze cash, en hebben ze dus cash als onderpand.

Ir. Wilhelmus | 04-07-21 | 23:20 | 6

U weet dingen en kunt het uitleggen. Nog een tip voor een bejaarde met spaargeld? Waarheen? Met wat? Of gewoon maar de Untergang afwachten naast een kistje mooie wijn?

bastemeijer | 05-07-21 | 00:41

@bastemeijer | 05-07-21 | 00:41:
De situatie is ongekend en niemand kan vertellen wanneer en hoe dit verder verloopt. Ikzelf spreid maar zoveel mogelijk over allerlei beleggingscategorieën.

Joris Beltsin | 05-07-21 | 00:49

ja ik ben zeker ,zo werkt een repo nml

Sassen | 05-07-21 | 09:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Noem me een simpele ziel, maar ik ben van mening dat alle vormen van derivaten verboden moeten in de financiele wereld. Banken moeten doen waar ze ooit voor opgericht zijn: in bewaring nemen van financien van hun clientele en leningen verstrekken. Teruggaan naar dat systeem verminderd de hoeveelheid risico in de wereldeconomie. Socialisme is nog altijd ruk en kapitalisme is prima. Men is alleen volledig doorgeslagen met de geldzucht

kyriaap | 04-07-21 | 22:52 | 6

Nee. Voor grote beleggingsinstellingen is het afdekken van dalingen min of meer verplicht.

bastemeijer | 05-07-21 | 11:51

Ik bedoel pensioenfondsen.

bastemeijer | 05-07-21 | 11:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Rente geeft de waarde van geld aan. Met negatieve rente hebben we dus een soort van momopoly-geld gekregen. Alles om het EU project overeind te houden en de kiezer om de tuin te leiden. De Titanic is echter al aan het zinken, maar het orkest speelt o.l.v. Lagarde nog een deuntje. En straks geeft men gewoon de schuld aan Covid-19. A convenient Untruth.

benjeallanggek | 04-07-21 | 22:30

Waarom is een bank verplicht overtollige middelen bij de centrale bank te stallen? Waarom geeft de FED staatsobligaties terug als onderpand? Gebeurt in Nederland niet dacht ik. De Amerikaanse overheid kan haar schuld nooit onderhouden. Het gaat van kwaad tot erger en moet met een knal ontploffen. .

ambtman | 04-07-21 | 22:04 | 3

Yup, is niets aan gelogen. Stond ook te knipperen met mn ogen toen die biljoenen plannen voor oa infrastructuur gepresenteerd weren. Vroeg me direct af waar dat geld vandaan moest komen...

kyriaap | 04-07-21 | 22:06

hoezo is de schuld niet te onderhouden? gewoon blijven opkopen. bijprinten. Het feestje kan echt nog wel een tijd doorgaan. Als je 0% rente betaalt, kan je schuld oneindig zijn.

Ir. Wilhelmus | 04-07-21 | 23:21

Een bank is dat niet verplicht en kan het kasgeld op een rekening bij de centrale bank aanhouden en daar worden ze bij bij de ECB momenteel voor beboet met 0,5% rente. Alternatief is het geld gratis in contanten in een kluis te bewaren en dat hebben sommige banken ook overwogen maar uiteindelijk vanuit logistieke en kostenoverwegingen niet gedaan.

Joris Beltsin | 05-07-21 | 00:24

Kortom je kunt beter spullen hebben dan geld en daarom wordt alles nu zo gigantisch duur. (Spullen worden zeldzaam en geld is er teveel) Geld is gewoon gebakken lucht waarvan er onbeperkt bijgemaakt kan worden. Hoe zeldzamer iets is hoe meer men er voor over heeft. Geld is op dit moment blijkbaar niet zo zeldzaam. Hoe komt dat? Wie de macht over het geld heeft is in grote mate schuldig aan armoede en rijkdom.

Geenjoris | 04-07-21 | 21:46 | 2

Yep, daarom kopen nu veel mensen het liefst een duur huis en knallen er zoveel mogelijk dure spullen in. Want aan geld is nu en straks al helemaal geen gebruik. Vooral spullen die veel energie vragen om te maken (hallo materiaal om huizen te bouwen) zal met de groene gekte die energie duurder maakt snel duurder worden. Nog afgezien van het feit dat de wereld 8 miljard opvreters telt die ook allemaal een huis, auto en koelkast willen. Het wordt dringen, graai nu nog met je koopkrachtige euro's. Straks is het te laat.

Graaier | 04-07-21 | 21:56

Wat ik me nu afvraag is of europa en murica een soort japan gaan worden met al die schulden. Wat verder grappig is is dat de wereld eigenlijk een free for all is en dat je gewoon voor je eigen hachje moet gaan.

brawler | 04-07-21 | 20:44

Dogecoin kopen, dan geeft het allemaal niks. We een tip: Niet wachten tot ie op 0,50 cent staat, maar NU.

Jan Gordelroos | 04-07-21 | 20:32 | 11

Pancake swap,

Kilroywashier | 05-07-21 | 05:06
▼ 8 antwoorden verborgen

Snap hier nix van. Ik praat geen banks.

Deksmaat | 04-07-21 | 20:19

Wat overheden, banken en centrale banken uitvreten met het witwassen van geld is een grote alchemie waarvan de rekening door de gewone burger zal worden betaald. In welke vorm is nog niet helemaal duidelijk, maar door sterke inflatie ligt voor de hand. Bidden dat het geen hyper-inflatie gaat worden. De snelheid van verarming zal hoog zijn. Zorg dat je in ieder geval in inflatie-bestendige asset-classes gaat zitten, OG en aandelen. Meer kun je eigenlijk niet doen. We zijn min of meer overgeleverd in een monetair experiment wat nog nooit eerder is uitgevoerd.

ThePozz | 04-07-21 | 20:18 | 3

Geld heb je alleen nodig voor je dagelijkse dingen en dan is een ton op de bank voldoende, de rest beleg je natuurlijk in onroerend goed, aandelen, crypto’s, landbouwgrond.

MargauxGrandCru | 04-07-21 | 21:37

Niet op deze globale schaal. Maar het ongelimiteerd geld creëren uit het niets is al meerdere malen in de geschiedenis geprobeerd. Altijd met hetzelfde eindresultaat.

Plaktong | 04-07-21 | 21:39

@Plaktong | 04-07-21 | 21:39: Klopt, resultaat inflatie in meer of mindere mate. Maar de globale schaal die je noemt is de cobra onder het gras. Het hele financiele systeem is wereldwijd aan elkaar gekoppeld. Een domino-effect is denkbaar.

ThePozz | 04-07-21 | 22:05

Toen we nog een eigen munt hadden en niet overgeleverd aan de bodemloze putten genaamd knoflooklanden konden we zelf nog iets regelen.
Maar iedereen is blij met de euro "want je hoeft niet meer te wisselen in het buitenland". Echt, nog zat idioten die dat denken.

2voor12 | 04-07-21 | 20:03 | 3

Dit artikel ging niet over de Euro maar we tellen het toch goed.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 20:09

@Joris Beltsin | 04-07-21 | 20:09:
De euro is wel onderdeel van al de ellende en we kunnen alleen maar toekijken hoe mensen ver weg van ons de rijkdom die we hebben aan het verkwanselen zijn.

2voor12 | 04-07-21 | 20:13

@2voor12 | 04-07-21 | 20:13: volgens mij zijn die mensen ver weg onze nieuwe schuldenaren... Nederland leent tegen -0,5% en Italië leent tegen 2,5%
Dat verschil is winst..

Epistulae_Morales | 05-07-21 | 03:49

Dit soort stukjes vind ik niet zo nuttig. Staat bol van de afkortingen die niet uitgelegd worden. Op dit gebied ben ik niet deskundig, maar zeker ook geen totale onbenul, toch is het vrij onbegrijpelijk helaas.
Geld gaat iedereen aan, dus goed dat er een monetaire bijdrage is, de vorm waarin, kan voor publicatie op GeenStijl veeeel beter dan dit.

Het brein erachter | 04-07-21 | 20:00 | 3

Ik vind het gebruik van veel afkortingen, zonder uitleg, ook storend

Diederik_Ezel | 04-07-21 | 20:02

Na de afkorting SLR zonder een fatsoenlijk uitleg was ik al afgehaakt.

Mijn ervaring leert dat als iemand niet in staat is om iets helder uit te leggen of vertellen zonder (vage) afkortingen, dat de degenen de materie zelf ook vaak niet goed snappen.

Ierse_Setter | 04-07-21 | 20:57

SLR = Supplementary leverage ratio. De mate waarin banken hun verlies kunnen absorberen of afboeken. Deze extra regeling is door Corona in werking gesteld omdat banken meer leningen uit konden geven en deze leningen konden dan op een andere manier in de boeken komen. Deze manier zorgde ervoor dat de ratio 'uitgeleend geld tov cash geld in huis' niet over een maximale waarde ging. Deze regeling is nu teruggedraaid waardoor banken nu opeens veel meer geld achter de hand moeten hebben om eventuele wanbetalers/failissementen op te kunnen vangen. Met die extreme bak extra geld in huis parkeren ze dat tijdelijk elders (FED) zodat ook banken hier geen kosten over betalen. Dit is weer de OverNight Reverse Repurchase Program. Vind het overigens een slechte zaak dat de FED er nu 0.05% rente op geeft.

kyriaap | 04-07-21 | 21:53

Gelukkig is er Bitcoin.

Demuzieksmaak | 04-07-21 | 20:00 | 5

Met het noemen van het B-woord heeft u Epistulae M. weer genoopt een harttabletje te slikken.

BrutusBosch | 04-07-21 | 20:20

@BobDobalina | 04-07-21 | 20:19:
Juist, da's het ene opzicht. Het andere is dat arme mensen er rijk mee denken te worden.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 20:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon door blijven investeren, markt timen lukt toch niet. Belangrijk ook om zo jong mogelijk beginnen. Het is als een sneeuwbal die een heuvel afrolt; hoe langer de heuvel, hoe groter de sneeuwbal zal zijn op het einde.

Diederik_Ezel | 04-07-21 | 19:57 | 2

En dan ga je dood..... Met een hele grote sneeuwbal op je graf......
Misschien iets meer genieten en uitgeven dan investeren?

neemaar | 04-07-21 | 20:10

What about het geld wat verdiend is met investeren uitgeven en hier dubbel van genieten omdat je voor die extra centen nooit veel hebt hoeven doen?

kyriaap | 04-07-21 | 21:55

Maar je vergeet dat de irreversible Stock Rate van de Dow Jones al maanden onderpresteert vanwege de problemen met de FTR rating in China. Dat geeft natuurlijk problemen als de EU zijn GHF rentetarief laaghoud, om de Zuid-Europeanen niet teveel te laten betalen over hun garantieloze EU obligaties.

Dat laat de auteur voor het gemak maar even onvermeld!

neemaar | 04-07-21 | 19:55 | 1

Ah nu snap ik het.

BobDobalina | 04-07-21 | 20:21

Al die technische afkortingen kunnen niet verhullen dat dit verhaaltje geen pointe heeft. Ik zal een poging doen: de centrale banken hebben het systeem zover opgeblazen dat ze er niet meer aan durven te komen omdat de boel kan ontploffen. Als belegger ben je dan mooi de sigaar.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 19:54 | 1

Dat is pas keurig Jip + Janneke uitgelegd: je kan er niet meer aankomen. De enige mogelijkheid om je in te dekken is een plekkie te vinden waar je zonder utilities (stroom/gas/water) kan overleven. Ik dacht aan een (gemengd) boeren bedrijf in Noord west Portugal. De winter mag niet te koud worden anders ga je deaud.

bastemeijer | 05-07-21 | 00:10

Een ding is zeker, het zit niet in mijn portefeuille.

MoonBeebe | 04-07-21 | 19:54

Het is allemaal maar wat met dat geld. Dan weer dit, dan weer dat
Tjongejongejongejonge

Transgender-Airlines | 04-07-21 | 19:49

Wat moet je als belegger zorgen baren? Dat je een kwaadaardig gezwel bent op het echte ondernemerschap. Bad growth. Want die minder dan 1% kans op kanker.

Deze auteur registreert niet eens meer. Laat ik het dan niet meer begrijpen?

Hetkanverkeren | 04-07-21 | 19:49

Wat zeggen jullie nu eigenlijk? Dat ongelimiteerd geld bijdrukken risico’s kent? Schei nou toch uit. Het is de schuld van Trump, Baudet is een racist en Geert polariseert. Leve Kaag en de EU, ik stem op timmerfrans.

opblaasschaap | 04-07-21 | 19:47

GME gaat omhoog naar 30 milloen per aandeel. Rest stort in.

Oromis | 04-07-21 | 19:45 | 4

Daalt alweer, speelgeld is op van de zolderkamerbeleggers.

Zoelense Hobbyboer | 04-07-21 | 19:57

@Zoelense Hobbyboer | 04-07-21 | 19:57:
We gaan het zien... All shorts must cover, eventually. Alle GME paper hands zijn er al uit geshaked, de rest HODL gewoon geduldig.

nowomowa | 04-07-21 | 21:43

Niet alleen GME. AMC gaat ook nog altijd lekker. Als kleine broertje van GME zullen ze samen van grote hoogte neerkijken op de volledige markt wanneer die in elkaar donderstraalt...

kyriaap | 04-07-21 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

De prijsvorming heeft weinig te maken met de onderliggende waarde van het financiële instrument dat gekocht of verkocht wordt. Het is meer een token waarop geld geparkeerd wordt, omdat het houden van geld zelf of echte investeringen in de reële economie geen opties meer zijn. Zou dit de voorbode zijn dat geld als oppotmiddel faalt?

Lage rentestanden maken het mogelijk voor banken om spaargeld te accepteren zonder ermee aan de slag te gaan. Het maakt het ook ondoenlijk om geld uit te lenen, omdat de beloning ten opzichte van het risico en de arbeidsintensieve risicoschatting te laag is. Hypotheken is nog leuk, een bedrijfslening niet.

Daarmee hebben banken hun vitale functie losgelaten. Namelijk korte termijn spaartegoeden koppelen aan lange termijn investeringen. De toegevoegde waarde van banken daalt, terwijl de snelheid waarmee de oude waarden verhuizen versneld. Ze maken de economie kleiner, en instabieler.

Het lijkt wel of de functie van banken beperkt is tot het opkopen van staatsschulden en die binnen een dag doorverkopen aan centrale banken. Dat is ook een vorm van witwassen. Dat is namelijk kwantitatieve verrijking: Monetaire financiering by proxy. Hier worden rekeningen betaald van falende overheden door geld te printen.

We leven al dertien jaar in geleende tijd waar echt iedere kernwaarde van fiscale, financiële en economische systemen zijn losgelaten. De motor draait, omdat genoeg mensen afhankelijk zijn om het toneel vol te houden.

The show must go on.

Feynman | 04-07-21 | 19:42 | 4

Heb in 2020 drie bankrekeningen opgezegd gekregen. De mooiste argumentatie was wel: "wij gaan ons specialiseren in hypotheken en beëindigen daarom uw spaarrekening". In de trant van: we gaan alleen nog maar brood bakken en stoppen daarom met de inkoop van meel.

Joris Beltsin | 04-07-21 | 20:07

@Joris Beltsin | 04-07-21 | 20:07: een deel van banken heeft een nutsfunctie. Namelijk een platform bieden om betalingen te doen. Het andere deel is investeringen doen en geld verdienen. 1) nuts deel hadden we moeten afsplitsen na top big too fail drama. 2) nuts deel kan onder druk komen van crypto en is daarmee onzeker. 3) nuts levert niet genoeg op, zie afschaffen rekening en opheffen contant, vs verantwoordelijk gehouden worden voor witwassen. 4) banken hebben liquiditeit consument niet nodig is alleen maar lastig, FED en ECB pompen er toch genoeg in
Ofwel banken beginnen de nuts-functie nu langzaam zelf richting overheden over de heg te gooien, omdat het niet genoeg oplevert.

Incitatus | 04-07-21 | 20:38

Weimar Republiek revisted.
In het gunstigste scenario.

reservebelgië | 04-07-21 | 21:50
▼ 1 antwoord verborgen

Dus financiele instanties vluchten massaal naar een depot met 0,05% rente.
Ze slagen er dus niet in het kapitaal tegen een beter renderend percentage weg te zetten...
Het is een bijzondere tijd.

jemagookniksmeer | 04-07-21 | 19:35 | 5

@Geenjoris | 04-07-21 | 21:50 Je moet juist zorgen dat je geld ergens anders inzit als de muziek stopt, dan is het namelijk waardeloos, tot die tijd kun je ermee van stapels naar b

Incitatus | 04-07-21 | 22:13
▼ 2 antwoorden verborgen

De waarde v/d Dollar tov de Euro kan er alleen maar sterker op worden .

likmegaties | 04-07-21 | 19:33

Geld moet rollen.

RickTheDick | 04-07-21 | 19:27 | 3

En dan opgerold in je broekje zeker. Excuus, dat was Nick.

BobDobalina | 04-07-21 | 19:37

Vierkante stuivers rollen niet.

BrutusBosch | 04-07-21 | 19:53

Vliegen toch? Alleen kleingeld rolt en dat is voor paupers

brawler | 04-07-21 | 20:42

Er bestaat maar één gelijk: ouwehoer niet zo met geld.

Leptob | 04-07-21 | 19:26

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl