Friese burenruzie escaleert in zwaardzwaaierij
In het noorden zijn ze dol op de klassiekers
Waar Amsterdam wordt geteisterd door een constante stroom aan schietpartijen zijn ze in het noorden van het land meer van de ouderwetse oplossingen. Waardering voor de klassiekers, zo u wilt. Daar worden burenruzies niet beslecht met een Glock of een .357 Magnum, maar grijpen ze ouderwets naar het scherpe metaal. De veelzijdigheid en dodelijke precisie van een sabel bijvoorbeeld. En dan met een ontbloot bovenlijf een beetje zwaaien en dreigen alsof uw piratenschip op het spel staat. Al die levensfrustraties omzetten in die Middeleeuwse gevoelens van opgekropte mannelijkheid. Die Friese kleuren als oorlogsstrepen op het gezicht smeren en keihard 'FREEEEEEDOM' schreeuwen. En dat allemaal omdat de buurman iets zei over de geluidsoverlast. Friesland: mooi land.
Social
Social
Reaguursels
InloggenIk ben toch al blij dat het geen kromzwaard is.
Nogal onwesterse toestanden in Oost.
Niks aan de hand mensen
Dat is gewoon een Friesche doorloper zonder hout,
Ik moest direct aan een scene uit Raiders of the Lost Ark denken.
www.youtube.com/watch?v=kQKrmDLvijo
Ben je mooi klaar mee.
Optie 1: je doet aangifte en de dader verdwijnt een weekje de bak in en komt daarna extra boos de buurt weer verstieren en slachtoffer heeft geen leven meer.
Optie 2: je trekt je aangifte in en de dader voelt zich oppermachtig en slachtoffer heeft geen leven meer.
Ik hoop dat het slachtoffer een spaarpotje heeft zodat hij snel kan verhuizen. Maar dat zal wel niet, anders woonde hij al lang ergens anders.
De scheidslijn tussen dader en slachtoffer verschuift soms wel eens.
Nooit een aangifte niet doen uit angst of intimidatie.
Lijkt me toch echt een goedkope made in India replica, waar op de veiling niet meer dan 11 Euri op geboden wordt.
www.veilinghuis-online.nl/storage/app...
NL cavalerie sabel ergens eind 19e eeuw ?
Neh.
Ik heb altijd veel plezier gehad van mijn goedendag.
De meeste mensen hebben er geen notie van hoe een goedendag er uitziet.
U wel?
www.liebaart.org/figuren/goedendr.jpg...
En ik van mijn hellebaard. Is net iets effectiever.
Morgenster
@Roadblock | 20-04-21 | 18:44:
Nee inderdaad. Ik had de strijdvlegel in gedachte.
@Der Schnitzeljäger | 20-04-21 | 19:22:
Vaak gemaakte misvatting, omdat bij Goedendag vaak een Flail of strijdvlegel getoond wordt.
Met de Goedendags maakte de Franse adel kennis tijdens de Guldensporenslag.
ronnydeschepper.files.wordpress.com/2...
Je kon er een ridder van het paard mee slaan, en daarna ging de punt met gemak door een borstplaat van een harnas heen.
@Risingson | 20-04-21 | 19:09:
Mja, als u bij een morgenster denkt aan 1 of meer ballen met punten met een ketting aan een stok moet ik u teleurstellen.
Dit is een morgenster.
cdn.webshopapp.com/shops/32318/files/...
En dit is een strijdvlegel of flail.
www.merlins-cave.nl/cavestore/images/...
Flesje RoundUp mee
Even op google de buurt bekeken. Keurig wijkje. Kia’s, Aygo’s, man in geblokt hemd, nette tuintjes.
Lol, was het Ripke Zeilmaker?
De lontjes worden steeds korter in Nederland. Maar wat wil je... net als in een te vol kippenhok, breekt regelmatig de pleuris uit... meer dan 18 miljoen mensen in het lullige achtertuintje van Duitsland en allemaal hebben ze 3 auto's
Loopt naar binnen. Haalt katana uit schede. Loopt naar buiten. Onthoofd boze buurman na hem te hebben verteld: that is not a sword. This is a sword.
Katana's zijn overrated. Niet perse beter dan een Europese slagzwaard.
@Graaf_van_Hogendorp | 20-04-21 | 18:06: De Engelse taal is ook overratetteketet.
Was Grutte Pier niet een held daar? Was ook een zwaardvechter
Helemaal goed, alleen de Friese Volksheld uit begin Zestiende Eeuw zou gniffelen om bovenstaande tandenstoker. Hier, dit was zijn metalen gemalin:
www.friesmuseum.nl/collectie/een-gree...
Een sabel tov een Zweihander is zoiets als een Glock 17 tov een AK-47. Andere wapens met andere doeleinden.
nl.pinterest.com/pin/7402798761409776...
Slechte namaak. Triest.
Reaguurder Dr Kromzwaard prikt met een iets te grote naald lijkt mij.
*blanke sabel en buurvrouw lezen doet* prôn modus aan...
*blanke sabel en buurvrouw lezen doet* prôn modus aan
Mooi zwaard met een bijzonder verhaal kan je mee naar Pawn Stars.
De zuidwesthoek, Gaasterland, prachtig gebied en ze praten daar Nederlands. De rest van Friesland is kudt .
Wat een dommigheid. Grutte Pier zou zich omdraaien in zijn graf. Die woonde daar. Je hebt zeker weer de Hollandse import gesproken, die zich nooit aanpassen.
Je aanpassen in je eigen land. Meneer, u spoort niet!
Beste CBS, werd dit gedaan door een 'jongere' mens of een 'oudere' mens?
En, waren het niet-Westerse Friezen?
We zullen het nooit meer vermeld krijgen. Dus ga ik uit van wel.
Kwestie van kans berekenen.
Conclusie, heel Nederland is gestoord.
Ho Ho, behalve een stadje langs de A2 en aan de Maas.
Niet alles over 1 kam scheren. Hier lossen wij overlast op met een biertje. Gevolg u begrijpt het al.
@Sinterbikske | 20-04-21 | 16:57:
Haha nou... Ik kan u wat verhalen vertellen.. Maar het is wel een mooi stadje!
Heb er ook zo een om flessen champagne mee te sabreren.
Wel eens gebruikt ook?
Anno 2021 doe je dat met een FAL. Je gaat toch ook niet naar de winkel met paard en wagen om die zooi op te halen?
@DeJemelscheet | 20-04-21 | 17:01: zelf sabreren is voor paupers. Dat doet de knecht.
Er zullen wel mensen van adel wonen anders heb je zo'n ding niet in huis
Friesland... Lunteren... what's the difference.
Geen idee... in Lunteren is een groot deel van de bevolking lid van een door de overheid gesanctioneerde sekte en in friesland wonen friezen. Bij beide mag er een hek omheen en ze zoeken het verder maar uit. Allebei eigen gebruiken en een eigen kijk op het leven. Het verschil tussen een sabel en een shovel zie ik niet echt.
@Gampel | 20-04-21 | 17:27: Als je maar geen shovel aan je riem hangt ...
@Gampel | 20-04-21 | 17:27: veel plezier met graven
Kromzwaard.
Mmmm.
Dat geeft te denken.
U heeft dus geen notie hoe een kromzwaard (scimitar) eruit ziet.
collections.rmg.co.uk/mediaLib/378/43...
Komkommers groeien vroeg dit jaar...
Leeuwarden: het Lunteren van Friesland...
Leeuwarden hoort niet bij Fryslân. Ze spreken er geen Fries maar Liwwarders, en Friese vlaggen worden er geassocieerd met SC Heerenveen (die ze DKV noemen, Dertig Kilometer Verderop), niet met Friesland. Het is het 020 van de provincie, alles buiten de rondweg vinden ze rimboe. Raar volk.
@Azijnist | 20-04-21 | 16:50: Alles wat je over Leeuwarden vertelt, gaat ook op voor Lunteren. Alleen spreken ze daar Luntwarders.
@Azijnist | 20-04-21 | 16:50: Leeuwarden hoort bij friesland als nat bij regen. Niemand houd je tegen om je boeltje te pakken en je vleugels uit te slaan. Genoeg leuke plekken te vinden in Nederland. Blijf voorlopig even weg uit sommige plekken in limburg en zeeland want dan raak je van de regen in de drup en vermijdt Lunteren eo want dan gaat get van kwaad tot erger.
Ben je links georienteerd kies dan voor een universiteitsstad waar de stem van de lokale bevolking al jarenlang wordt ondergesneeuwd door 18 jarige 'know it alls' met stemrecht (studenten)'. Zit je aan de rechterkant van het politieke spectrum kies dan voor een regio waar mannen nog mannen zijn en vrouwen uiteindelijk de broek aan hebben, (omgeving) Rotterdam is wel een goeie en mocht je alleen voor de gezelligheid gaan dan kies maar een stad in brabant (alles behalve Tilburg, zie studentenstad) of één van de kleinere parels zoals bv Weert (is dan wel weer Limburg).
@Gampel: Ik ga helemaal nergens heen! Ik doe met Leeuwarden hetzelfde als met Amsterdam : zo min mogelijk komen. Ik woon in een fantastisch Fries dorp, waar veel Fries gesproken worden en bij feesten de Friese vlag uit gaat. Leeuwarden? It he’t noait wat weest, it sil noait wat wurre. As’t in Liwwarden geboare bist, kes’t it wel skudde!
Maar als ik een beetje inzoom op die foto via mijn iPhone, dan zie ik #polLwd op dat zwaard staan of zoiets. Is dit niet gewoon een politiezwaard van de plaatselijke hermandad?
Dat is het watermerk van de foto.
@Tater salad | 20-04-21 | 16:44: ow...
@Tater salad | 20-04-21 | 16:44: Lekker scherp.
U bent zeker de leukste thuis.
Ik zie duidelijk "Rutte-funktie elders" op die sabel staan.
Ik lees wel 'ik was erbij' op het zwaard
En iedereen gaat er natuurlijk maar weer vanzelf vanuit dat meneer de sabel met het handvat in zijn hand had. Wellicht had meneer het andere uiteinde in zijn hand om niemand te willen verwonden. Aannames, aannames, aannames......
Meneer kan ook een onschuldige degenslikker zijn die toevallig als passant voorbij liep.
Now that's the best pirate I've ever seen...
Riep u?
Nou vind ik een sabel wel een beetje gay, hoor.
Captain Jack Sparrow.
Had 'ie buiten een ontbloot bovenlijf ook een ooglapje, hoofddoek, houten been, en een haak? Dan denk ik dat ik hem wel ken
Nee, hij had wel een papegaai op z’n schouder.
@Sinterbikske | 20-04-21 | 16:33: Ah, John Silver gok ik dan.
@Sinterbikske | 20-04-21 | 16:33: En witte strontstrepen op zijn rug.
Lekker, zo'n mislukte kip op je schouder.
Nee, alleen een verplicht mondlapje. Want dat moet.
Wie grafeert er nou #PofLWD in zijn zwaard? Wel tijd vooruit in de #middeleeuwen.
Pof: prikkeldraad om Friesland.
Kablaaa!!
Leeuwarden, daar noemen ze zichzelf anti-fries. Dit is dus geen Friesland!!!
Precies
Traditionele swurd dance.
Ingevoerd door Grutte Pier.
Gevoel voor traditie kan je onze Friese vrienden niet ontzeggen.
Das een lekkere Tripel trouwens, Grutte Pier.
@Sinterbikske | 20-04-21 | 16:28: Grutte Pier was slecht. West-friesland in de brand gestoken. Slecht mannetje met groot swaard
@robc | 20-04-21 | 17:09: Als alle slechte mensen nu eens veranderden in een lekkere tripel, dan zou dat een hoop schelen.
Fryslân is inderdaad een prachtig land en Leeuwarden is geen maatstaf voor de rest van de prachtige provincie.
Wat? Wat wil je zeggen nu? Wil je zeggen dat Ljouwerd eigenlijk meer randstad dan Fryslân is?
Misschien moeten we maar eens gaan spreken over de tienstedentocht.
Friesland. Friesland!
Het enige land waar nog echte mannen wonen.
Net zoals Ferry Doedens natuurlijk?
@Patje | 20-04-21 | 16:24: die weet zijn zwaard wel te gebruiken.
@Sinterbikske | 20-04-21 | 16:37:
Op OnlySwords. Com verdient hij inderdaad vrij aardig!
@Patje | 20-04-21 | 16:24: Siep van de kast bedoel je?
Dat is geen zwaard maar een klewang zoals gebruikt door de KNIL vanaf 1898. Smaakvolle keuze, moet ik zeggen.
Een klewang is een kort zwaard met een breed en krom blad om je door de jungle een weg te hakken. Dit is een militaire sabel.
U heeft dus geen notie hoe een klewang er uitziet.
militariaplaza.nl/images/stories/virt...
@austinhealey | 20-04-21 | 16:24:
Een klewang om je door de jungle een weg te hakken?
U bedoelt een machete.
De militaire klewang was gemaakt om klewang aanvallen in Indonesie af te slaan.
Korps Marechaussee van Atjeh had een klewangexercitie reglement.
i.pinimg.com/474x/b0/84/d1/b084d1f92e...
www.hemabond.nl/wp-content/uploads/20...
@roadblock je hebt deels gelijk maar een klewang is een zwaard ala een machete. Blijkbaar gebruikte men het inderdaad voor iets anders dan bamboe om te hakken. Mijn mening blijft echter wel staan. Een klewang ziet er anders uit. Dit is een sabel. nl.m.wikipedia.org/wiki/Klewang
@austinhealey | 20-04-21 | 20:07:
Er is onderscheid tussen een inlandse klewang, die ook als werktuig gebruikt werd, en een militaire klewang die gestandariseerd was.
Een inlandse klewang kon per eiland van vorm verschillen.
De militaire klewang was eigenlijk een antwoord op de klewang aanvallen vanuit de alang alang (hoog gras) in Atjeh, waar een militaire kolonne met de toenmalige onhandige vuurwapens geen antwoord op had.
Vandaar dat het Korps Marrechaussee toen met de militaire klewang, en de karabijn uitgerust werd.
De sabel van dit artikel is een goedkope Made in India wallhanger replika.
Liwadders zijn geen Friezen. Leeuwarden is een tokkiestad.
Ach, in Westeinde gebeurde dit.
Top. Ik stel voor dat we de plank ook weer invoeren. Ik hou wel van dit soort oplossingen.
De blokkeerfriezen staan op scherp.
Een zwaard heeft toch wat meer flair dan een Glock op iemand leegschieten.
Zou pas echt stijlvol zijn als-ie met 2 zwaarden naar buiten kwam en de ander uitdaagde voor een duel in de lokale speeltuin.... Iedereen potje bier mee en wat te snacken.
@ReyNemaattori | 20-04-21 | 17:03:
Zoiets als dit:
www.youtube.com/watch?v=qI1N43N-cPg
Zitten Floris en Sindala lekker te chillen komt die stomme boer weer alles verpesten... ten aanval
En garde!
Friezen spreken Fries en zullen geen loze uitroepen in Engels bezigen.
Freedommmmmn is Fries. Leer mij die Engelsen kennen.
Maar zijn het personen met of zonder migratieachtergrond?
Of mag dat ook niet meer?
Met, het was een hollander.
Buurman &Co allebei in de zak van Zwarte Piet.
Iets zegt mij dat hier meer aan vooraf gegaan is...
Overigens kun je prima duels uitvechten met een sabel. saladellatrespade.files.wordpress.com...
tot 2006 werd het duel nog lichter berecht in de wet:
wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2006-0...
Ik vrees niet voor de Fries, als reaguurder zijnde:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Dat dacht Bonifatius ook!
Waar is het filmpje?
Ik verwijs u door naar shockgore.com indien u soortgelijke filmpjes wilt zien.
Vroeger werden meningsverschillen ook prima opgelost.
images.metmuseum.org/CRDImages/aa/ori...
Die pistolen werden zelfs als setje verkocht in een mooi koffertje.
@Zeebonkus | 20-04-21 | 16:07:
En nog.
Kijk, zo lost een echte man zijn ruzies op. Geen schijtgedrag zoals passief agressief gedrag of vuurwapens.
Er s geen ruzie. Een asociaal reageert extreem op verzoeken 'savonds geen asociale klereherrie te maken. De asociaal heeft een PV aan zijn broek.
@nostyle dit lijkt me geen "piraten" sabel maar een modernere sabel uit de 19e eeuw. www.catawiki.nl/l/4650239-schutterij-... www.catawiki.nl/l/10821835-sabel-bata...
Eind 19de eeuw tot medio 20ste eeuw inderdaad, veel gebruikt in de Atjeh-oorlog door de KNIL.
@Renkum0317 | 20-04-21 | 16:22:
Hm, het meest kenmerkende van een militaire klewang is de punt.
Die zie ik even niet bij deze sabel.
Waarom zoveel details? Noem ze gewoon jongeren.
It geat on
In het westen met pistolen, in het oosten met shovels, in het noorden met zwaarden.
Wachten is op hoe het zuiden het aanpakt.
Niet, wij zijn relaxed.
Het Oost'n? Zoom eens uit.
Lunteren
maps.app.goo.gl/6XUUoLgvo3u77RiL8
Zull'n we het op het midd'n houd'n?
Draadjesvlees hoorde ik van Connie Palmen.
Gewoon vuisten jonguh.
@Leptob | 20-04-21 | 16:05:
Zoomt uit, voorbij Amersfoort.
Ja, oosten dus.
@2voor12 | 20-04-21 | 16:08: Ik ben het gewoon niet eens hiermee. Dit heeft niets te maken met het Oosten. Oekraïne heeft ook niets te maken met de MH17. Het waren rebellen.
@Leptob | 20-04-21 | 16:11:
Niet alles hier zo serineus nemen.
@2voor12 | 20-04-21 | 16:13: Oh mijn sarcasme en humor modus staan altijd aan. Ik ben niet snel gekwetst. Maar als het aanvallen van een journalist door een debiel in een shovel wordt gezien als een o.a. Twents gebruik, dan kan ik niet anders dan toch even protesteren.
coke met rattengif......
Vergiftigde vlaai.
De zogenaamde "blanke wapens". Ik vind helemaal mooi. Zou wel leuk zijn als je een agent uit zou kunnen dagen voor een ouderwets duel.
racist.
Tegenwoordig noemen we dat witte wapens / met de witte sabel.
Wapens zonder kleur.
Dat is geen originel Hattori Hanzo zwaard, dat kun je wel zien.
Nee dit is een origineel Grutte Pier sabel
@Linke Soep | 20-04-21 | 16:10: Dat sabel is net zo groot als de grutte worm van Grutte Pier.
@Linke Soep | 20-04-21 | 16:10:
Grutte Pier deed niet aan laffe zwaardjes van het formaat van een tandenstoker.
www.villamedia.nl/images/made/04ad990...
@ Zeebonkus - Die meisje
REAGEER OOK