Waar rook is, is Nieuwsuur
Reclamespotje voor Houtrookvrij op Nieuwsuur
Wát een item over houtkachels bij het polariserende Nieuwsuur. Ene Ingmar Veel van de inquisitie, die bij al zijn buren achter de gordijnen loert om te zien of ze aan het stoken zijn, aanbelt en met priemende wijsvinger op de borst wat laatste waarschuwingen uitdeelt en dan jammert dat er geen goed gesprek mogelijk is. Leuk hoor, zo'n buurman. Die gaat dus met zijn astmakids in Alkmaar wonen, onder de rook van de Hoogovens, met de helft van de tijd zuidwestenwind in Nederland - in de grafietregens, de luchtstromen van lood en cadmium en als je buiten loopt komt de CO2-uitstoot als een soort bodylotion op je huid liggen. Nee, de búren. Als er ooit een verbod op houtstook komt is die hele wijk de lul, want iedereen staat in het 7,50-schriftje van Ingmar - niet geheel ontoevallig actief bij Stichting Houtrookvrij. Terwijl 80% van de stokers wél gewoon met droog en onbewerkt hout stookt en de boel aansteekt via de Zwitserse methode. Alleen egocentrische lullen stoken tijdens mistig en windstil weer: als ze dat bij Ingmar Veel in de wijk doen heeft-ie stomme buren en moet-ie inderdaad maar gaan verhuizen. Naar het centrum van Amsterdam of het centrum van Rotterdam ofzo. Lekker laag percentage houtkachels! U ziet Ingmar trouwens niet veel op straat, want hij zit de hele dag te gamen op de PlayStation. En dan die Pauline, een van de vijf mensen ter wereld die in 1992 voor het laatst heeft gelachen. Pauline heeft haar hele woning gebarricadeerd met filters en isoleerbuizen en er staan 80 luchtzuiveraars in haar woning. Als dát je leven is, als álles erop geënt is wolkjes rook buiten te houden en verboden in te stellen voor anderen, dan ligt het misschien niet aan alle anderen. Dat ligt het misschien aan jezelf. Kijk, hier is Pauline trouwens in China! Daar ging ze heen met de elektrische boot. En natúúrlijk verpest een klein groepje onverantwoordelijke stokers het voor de rest en natúúrlijk verpest een klein groepje Jesse Klavers het voor de rest door complete bossen in de biomassacentrale te pleuren. Maar straks is IEDEREEN de lul. Dat dramverbod gaat er komen, let maar op. Geniet ervan, nu het nog kan. Alleen niet als het windstil is.
Reaguursels
InloggenEn lekker een blok bruinkool erbij om de temperatuur hoog te houden voor een goede verbranding.
Meestal GL-ers met zo een houtkachel, vroeger waren ze CPN en nu willen ze dat we longkanker krijgen. Vandaar dat we versneld van het gas af moeten. Ik ben ook zwaar voor minder mensen in NL (10miljoen is genoeg) maar ben toch bang dat dit op deze manier te lang gaat duren.
Kernenergie wilden ze ook niet
Ja joh, het is de schuld van links... Vertel nog eens wat over je onderzoek naar houtkachels, gesplitst naar stemmers.
Allemaal gedwongen van het gas af omdat een minderheid aan wereldvreemde zeikerds dat wil. En daarna houtkachels verbieden omdat een andere minderheid van zeikerds dat wil. En als het wat minder waait maar wel koud is, moet je maar in de kou in je huis zitten te vernikkelen omdat jouw dure warmtepomp op dure elektriciteit het niet kan bijbenen.
Hier in NZ is geen gas en wordt een heel groot deel van de woningen, al helemaal buiten het beperkte centrum van de steden, met houtkachels verwarmd, wind of geen wind. Merkwaardig is, dat er hier werkelijk niemand is die anderen daarom lastig valt. Hier betekent het begrip "sociaal zijn" nog steeds dat je beseft dat je met anderen samenleeft en niet, zoals in NL, iedere halve gare zijn eigen persoonlijke mening tegen iedereen wil doordrukken.
Sociale samenleving? Zoek het eens op in het woordenboek.
O ja: Biocentrales zijn geen fijnstofmakers en zware vervuilers, natuurlijk, want die stoken hout.
Wat gebeurt er met hout dat je naar de stort brengt? Ik ben er altijd van uitgegaan dat ze het opstoken om stroom op te wekken dus daarom stook ik het dan zelf maar op. Maar misschien wordt het gerecycled tot nieuwe auto's ofzo. Dan kan ik het beter maar gewoon tegen betaling wegbrengen.
Net de vuilnis man gekeken,hoogoven slakken mogen gewoon in de achter tuin,ongebluste kalk en zware metalen,dankzij de groenen
Ja bij ons ook in de buurt ook veel houtkachels maar als je ziet wat ze er in gooien gelakt hout gebeitst hout nat hout zo goedkoop mogelijk als ze maar kunnen besparen op goed hout want dat kost weer teveel.
Dan wel eerst de bio-massacentrales sluiten !!!!!!!
Mosterd geeft zelf al aan in zijn laatste regel waar het probleem zit: niet stoken als het windstil is! Helaas, helaas zijn er in de stad heel veel mensen en dus ook genoeg lui die te weinig rekening met anderen houden/te dom zijn/vergeten de wind te checken/niet goed stoken/slechte installatie hebben/verkeerd hout gebruiken,etc. De vrijheid van de een houdt op bij fysieke overlast voor de ander. Beetje overlast in de stad is normaal maar als anderen fysieke problemen hebben dan is het echt te makkelijk om dan de klager als zeikerd weg te zetten. En zelfs als hij een zeikerd is: het is objectief gezien zeer ongezond. Dus ondanks dat ik zelf geen last er van heb snap ik wel dat dit voor mensen een serieus probleem kan zijn. De overheid die dan zegt: dat moeten buren maar samen oplossen want we hebben hier geen wetgeving over..... Dat gaat niets brengen. Daarom is een duidelijke, simpele wet het beste: hout stoken op het platteland toegestaan maar in de stad een verbod.
"de vrijheid van de een..." Mogen die coa's dan ook direct dicht? En de minaretten en kerkklokken op MUTE.
In mijn nette Antwerpse buurt stoken de buren helaas regelmatig met de houtkachel en ik zweer het >>> elke ruimte in mijn fantastisch geisoleerde woning stinkt een halve dag als ze bezig zijn geweest. De enige remedie is je ramen altijd dicht houden want zodra je merkt/ruikt dat ze gaan stoken ben je te laat.
Aahh gaat het knul. Het is zeker helemaal lastig op de dagen dat je ongesteld bent. Sterkte er mee!
U heeft balans ventilatie? Zo'n ding dat de lucht aanzuigd vanaf het dak (liefts hoogst punt natuurlijk). U had ook voor co2 gestuurde afzuiging kunnen kiezen, maar dat is uiteraard duurder.
Tja, nog niet zo lang geleden kon je voor 4 ton nog vrijstaand wonen en had je geen last van dat kleinburgerlijke burengezeik. Tegenwoordig kun je er net een schraal rijtjeshuis van kopen en zit iedereen boven op elkaars koortsige lip. Zeker nu men thuiszit en het doorzonleven nog oersaaier is dan het al was, zoeken mensen afleiding en irritatie in een te grote struik in de voortuin van de buren, een deur die te hard dicht slaat, een beetje rook of een auto die niet voor de eigen deur geparkeerd kan worden. Nou wil men doorgroeien naar 25 miljoen mensen. Woon je straks voor 6 ton op elkaar gepakt. Die rijdende rechter gaat nog eens heel groot worden.
Ik heb geen houtkachel, maar vooral in de donkere wintermaanden heeft het wel iets gezelligs als je houtrook in de buurt ruikt. Ik vind het heerlijk ruiken.
+1. Maar ik ben dan ook een koloniale racist die te veel vast houd aan het verleden.
Ingmar,
Kom eens kijken in het paasweekend in Paasloo en realiseer je dan wat een enorme klein burgerlijke oetlul je feitelijk bent. Odt.
Mijn vrouw heeft ook astma en we genieten bijna dagelijks van onze hoog rendement houtkachel.
Gooi een kilootje hasj in die kachel, dan houdt ie zo zijn bek.
Hij kan beter zijn versleten tefalpannen het huis uit gooien, daar heeft dat verwende jong veel meer last van.
Dit is het soort mensen dat in Aalsmeer, of iets dergelijks, een huis koopt.
Lekker gesetteld en dan ouwehoeren over de vliegtuigen.
Eeen halve eeuw geleden werden er nog kolen gestookt. Toen had kennelijk niemand asthma...
Nou Ingmar, inpakken en verhuizen dan maar! Simpeler kunnen we het niet maken.
Idd,als ingmar echt van zijn kinderen houdt,is dat de beste oplossing,maar heb zo’n donkerbruin vermoeden dat hij niet gaat verhuizen en zijn kinderen gaat (mis) gebruiken om zijn halszaak te voeren.
Hij heeft wel gelijk-- waar je ook gaat wonen, er is altijd wel iemand in de buurt. Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met wat tegenwoordig voor muziek doorgaat: boem boem dus. Ik woon nu in Duitsland, hier is het (nog) wel te harden...
@jjg | 21-03-21 | 16:44: In Duitsland stookt Jan en Alleman op hout !
Zeker buiten de stad, ik ook !
Houtstokers zijn indirekte moordenaars, al zullen de meesten dat niet beseffen.
Je bent nog borderlinerder dan mijn vrouw.
Een goede houtstoker is geen onruststoker.
Indirecte moordenaars zijn we in principe allemaal, echter bij houtstook zijn er minder medeplichtigen en meer getuigen.
Allemaal te verhelpen dus door NEN-gecertificeerde 97% filterkachels. Waarom worden die dan niet gebruikt en daarnaast kleinere houtblokken. Je zal maar die 1 van die 2 jongens zijn met astma en de hele straat stookt verkeerd. Astma is een zeer vervelende aandoening, ik drijf er niet de spot mee. Samenleven doe je niet alleen?
Waarom worden die foute stookdingen eigenlijk nog verkocht zonder de 97% filter?
Mischien de foute stookdingen van de biomassa overheid er mee voorzien.
De hoogovens,ruhr- gebied,antwerpse industrie etc. eens vragen of ga verhuizen.
Maar U bent waarschijnlijk voor biomassa en stemt braaf Gr links of DDR 66
@likdoorn | 21-03-21 | 16:59:
Nee, natuurlijk niet, je gaat toch geen oude bossen kappen in Estland en het hier verbranden?
In Wijk aan Zee kunnen ze ook zo zeiken
Ingmar is thuis niet de baas, dus probeert hij maar de popiejopie te doen in zijn buurt. Zijn zoon negeert hem en zit alleen maar binnen te gamen in de lockdown zonder last te hebben van de houtkachels..
Wees geen ingmar.
Wat een oeverloos gezeik weer van zo'n klimaatdeuger en die zweefteef met haar lucht-filtertjes. Ik heb zelf gewoon een centrale verwarming en dus geen houtkachel of iets dergelijks. Bij mij in de buurt ook genoeg houtkachels en open haarden. Ik vind het heerlijk ruiken en heb hier totaal geen last van. Zelf grote BBQ's houden doe ik niet meer omdat ik daar al en beetje te oud voor ben, maar als mijn beide buren dit wel doen doen vind ik dit heerlijk en zit dan ook gewoon in de tuin met deur en ramen open hoor. Van dat beetje en soms wat meer rook lig ik echt niet wakker. Maar ja, je hebt nu eenmaal mensen die een huis tegen Schiphol aan kopen en dan gaan miepen over het feit dat er vliegtuigen over vliegen. En voor de mensen die steeds zeggen dat we een beetje rekening met elkaar moeten houden wil ik zeggen: Prima zal ik altijd doen. Maar het moet niet zo zijn dat we rekening met elkaar moeten houden zolang we alleen de eisen van de tegenpartij tegemoet komen. Leven en laten leven bestaat al lang niet meer geloof ik, nou bij mij wel hoor.
Bravo, een man naar m’n hart!
@kapoerewiet | 21-03-21 | 15:17: Dank je wel man, Als je leeft zoals ik hou je tenminste vrienden over.
@kapoerewiet | 21-03-21 | 15:17: vraag of de woning naast hem te koop is.
Tip:
Waar je vooral op moet letten als je wilt verhuizen is dat je geen buren krijgt die dwangmatig aanleidingen zoeken om over het gedrag van buurtgenoten te kunnen klagen. Een ziekelijke eigenschap die zich naar mijn waarneming de laatste decennia welhaast exponentieel verspreid heeft .
Om je daarover te informeren moet je wel de moeite nemen om vooraf een bezoekje te brengen aan je toekomstige buren.
Door tijdens zo'n bezoekje even (retorisch) D66 en GroenLinks aan te kaarten, kan daarbij wat extra voorspelbaarheid opleveren.
En dan een witte tekst op de deur schilderen
@P. Breidel | 21-03-21 | 15:42: ze hebben nu een mooie sticker uitgevonden
@P. Breidel | 21-03-21 | 15:42: De bedoeling is dat je de ingewonnen informatie meeweegt in je beslissing om dat huis wel of niet te kopen. En niet wat jij suggereert.
@WirMachenMusik | 21-03-21 | 16:07: Wat is er mis met een meegewogen witte tekst?
Astma is evolutie, dus niet huilen
Hier in de straat een aantal van die bemoeizuchtige buren die niks beters te doen hebben dan over van alles te klagen. Misschien moet je dan ergens op het platte land gaan wonen, heb je van niemand last.
Dan zijn de koeien weer de sjaak,
Het enige zorgwekkende in dit filmpje is Ingmar die zich wat veel bezighoudt met wat zijn buren achter hun voordeur doen. Wat een griezelige, hypocriete eikel. Ingmar en ik zouden problemen hebben als hij mijn buurman was. Ingmar moet lekker op het platteland gaan wonen. Dat hele klimaatakkoord gaat tot niks leiden, wij installeren voor de volgende winter de tweede houtkachel, onze huidige auto's verslijten we tot op de draad. Als in de toekomst blijkt dat die bodemloze put, het klimaatkkoord, niks heeft opgeleverd, heb ik mijn geld er niet aan verkwanseld. Ik bepaal zelf wel waar ik mijn geld aan uitgeef...
Ik neem aan dat u wel energiebelasting betaald. Toch ook uw wordt er aan verkwanseld.
Ik begrijp uw advies voor Ingmar om op het platteland te gaan wonen. Wilt u Ingmar er op wijzen dat er in het buitengebied vaak een heerlijke mestlucht hangt, er hele grote mooie dieren op vier poten lopen die o.a. loeien, knorren, blaten of hinniken?
Wijs Ingmar er op dat hij niet snel wordt opgenomen in de omgeving met die attitude.
Precies,zo’n deuger neemt uw ruimte in,laat hem de ruimte opzoeken ,wellicht op het platte land,maar wellicht heeft meneer daar weer last van de vee- geur.
Schijnt dat stickers plakken helpt om je zin te krijgen.
Ingmar betekent beroemde zoon.Ingmar is uit het hout gesneden waarvan men brandstapels maakt.
Wat een misselijkmakende pleurisbakken. Hij zou van mij natuurlijke ventilatie krijgen m.b.v. een rijnsteentjes.
paar
Ik heb zo'n eikel van een buurman in mn straat wonen die de grootste zooi in z'n open haard gooit. Van natte houten pallets tot z'n complete boekhouding. De straat staat hier dagelijks blauw en ondanks klachten gaat ie fijntjes door. Gemeente roept 'u moet er samen uit zien te komen'.
Vind het lullig voor de goede stokers maar wat mij betreft komt er een algeheel stookverbod (binnen de bebouwde kom)..
Vind t lullig voor de goede Marokkanen maar vanwege Mohammed B moeten ze allemaal dood. Zoiets?
@kapoerewiet | 21-03-21 | 14:44:
Vreemde vergelijking.
Maar zie in wel meer comments dat het u zeer raakt. Geniet nog maar even van je brandje. Ik geef het nog twee jaar voordat er Wetgeving komt (hah!).
Door iets te verbieden gaat men het uiteindelijk stiekem doen..
@Meneert | 21-03-21 | 14:52: ik heb niet eens een openhaard. Maar word doodziek van deze voortgaande hysterie van risicomijders - de hypocrisie is groot. En als u mijn vergelijking niet begrijpt: u vindt dat allen moeten lijden onder het gedrag van enkele foutstokers. Nare controlezucht. En dat hah! op het eind tekent uw gebrek aan levenslust ten voeten uit: als enkel leedvermaak u vrolijk kan maken...
Gewoon aan de rocketstoves.. volledige verbranding vanwege brand temperaturen tussen de 900 en de 1500 graden. Geen geur, geen fijnstof, nauwelijks CO2 en brand op snoeihout. Bovendien redelijk makkelijk zelf te bouwen.
Laat die vader eens een maandje met z’n zoontje in een wijk zonder houtkachels gaan wonen, dan kijken of het kind daadwerkelijk minder hoest. Maar nee, hij heeft zoals veel paniekerige ‘bewuste’ ouders een bezieling gevonden. Moet denken aan mijn zus die vroeger hysterisch reageerde als haar kinderen ff drie minuten zonder spf50+ in de zon liepen. Dit soort mensen lijden aan een ziekelijke controlezucht, de hele wereld moet zich plooien om geringste risicootje te vermijden. Je gaat mij niet vertellen dat die buren dag in, dag uit hun haard stoken. Zijn buurt is toevallig extreem bevolkt met kachels, daarom moet binnenkort heel Nederland eraan geloven. Móet ja; dat werkwoord nam rookwappie met haar filters ook veel in de mond. Mens, durf te leven! Constante stress en paniek, zo tekenend voor deze tijd, is pas ongezond.
Hoe je gedram op te leggen aan anderen (liefst de meerderheid). 1) verzin zielig onderwerp 2) haal er een paar deskundigen bij om je jankverhaal aan te dikken. "Deskundigen" vindt met met de juiste beloning op iedere hoek van de straat, zonder veel moeite. 3) zorg dat je zielige verhaal NPO-compatible is en kom op NieuwsuurOp1Jinek. En klaar, Nederland is weer een zielig zuur dramclubje rijker...
4) werp een kind in de strijd.
Idd,heb ook zo’n “ buurman” ,speelt de zielige ,nette,maar werkte voor de overheid en is jaren ziek thuis gebleven omdat hij niet met zijn baas door de deur kon,en dan een hobby gevonden om te zeiken
beter dan burgers terroriseren
Wat een zeikerds allemaal. Blijf dan ook met je knoken af van alles wat met elektriciteit te maken heeft. Blijf dan ook met je knoken af van dingen die je niet nodig hebt. Mensen denken niet na over hun eigen bijdrage aan vervuiling, maar storen zich wel aan anderen. Hoe gezond is het op een werkvloer als lasser of in de productie? Het milieu dat aan gort gaat door de winning van grondstoffen van bv chips die in die spelcomputer en smart tv zitten. De productie van isolatie van mevrouw. Door haar huis hermetisch af te sluiten van verse lucht veroorzaakt ze misschien nog meer problemen voor haarzelf.
Mensen moeten niet zo zeiken. Rook een joint en ga lekker wandelen.
Ik heb geen astma of een houtkachel maar stoken in de stad is asociaal. Oude auto's mogen de stad niet in ivm fijnstof maar houtstoken zou geen probleem zijn? Dat is veel erger qua verontreiniging! Helaas stookt menig gierige Hollander de oude parketvloer/gebeitst/geschilderd op. Naast deze giftige stoffen, de stank is het dus voor veel mensen WEL een serieus fysiek probleem. Natuurlijk willen we allemaal vrijheid om leuke dingen te doen maar als jouw gezellige houtkachel (n.b. de enige reden om dat te doen is 'gezelligheid'!) andere mensen fysieke problemen geeft door moeilijke ademhaling dan is het raar om degene die dat punt ter sprake brengt af te gaan zeiken en te zeggen dat hij dan maar niet in de stad moet gaan wonen. Dat is 'blame the victim'. Het is in dit geval echt andersom: als je gezellig wilt houtstoken/carbid schieten/harde muziek draaien/etc. dan moet je op het platteland gaan wonen.
Is het niet andersom. Als je frisse lucht wilt, moet je op platteland wonen. Waarom moeten vele mensen zich aanpassen aan een kleine groep.
Als oude auto's op LPG rijden is ook weer niet goed. Dat mag ook niet.
“Menig gierige Hollander.” Ga toch fietsen met je stemmingmakerij! In de stad bestellen mensen gewoon zakjes hout bij de appie of de houtboer. Niemand gooit gebeitst of geschilderd hout in een kachel in de stad want dan zit je zelf in de stank. Wereldverbeteraars moeten eens kappen met liegen.
@kapoerewiet | 21-03-21 | 14:28: Bij mij in de stad verkoopt de gemeente het snoeihout, gedroogd per kuub. Waar dat spul verstookt kan worden ruikt het dus lekker plattelandig. Ingmar vergeet dat de astma van zijn zoontje zíj́n zaak is, niet die van de buren.
Stemmingmakerij? Dat denk ik niet aangezien de overheid eerst gaat proberen met een voorlichtingscampagne de stokers uit te leggen hoe goed te stoken. Er worden hier al vele anekdotes aangehaald van buren die onjuist stoken. De gemiddelde stoker is denk ik niet slimmer dan de gemiddelde Nederlander vrees ik. En daarom is zo'n stookverbod in de stad onvermijdelijk omdat goed stoken te moeilijk is en omdat dat ook niet te meten of te handhaven is. De felle reacties van stokers zijn vreemd: voor dat heel klein beetje lol van fikkie stoken zitten anderen met een probleem. Dat mensen anderen als 'zeikerds' afschilderen is een zwaktebod. Blame the victim.
Voor sommigen is het een hobby om alles wat leuk is te moeten verbieden! Natuurlijk hobbelt de NPO daar achteraan om dat te legitimeren.
Tja, wat wel eens over het hoofd wordt gezien, is dat (goede) buren - specifieke criteria naar persoonlijke voorkeur in te vullen - zowat de helft van je woongenot bepalen en andersom dus ook kunnen verpesten.
Om een relatief onschuldig voorbeeldje te noemen dat ik van horen ken, is dat nieuwe buren dagdagelijks klagen over het kraaien van je haan.
@WirMachenMusik | 21-03-21 | 14:10: of de kerkklokken, die al vijf eeuwen beieren.
Een verre buur is beter dan een goede vriend.
Die Ingmar Veel werk bij de ING dus die knakker is zelf alles behalve kies...
Zaniken over een houtkachel , maar wel een woonwijk bouwen op 500 van een
afvalverbrander bouwen dat kan wel.
Die gooit er zeker bloemen uit de schoorsteen.
Nergens is echt schone lucht meer hr Veel gezeur.
500mtr
heb een buurman met een allesbrander en een te lage schoorsteen van mij mag dat stookverbod morgen in gaan (net zoals die mensen die in de zomer gezellig een open vuurtje aan willen maken om tot laat buiten te zitten stelletje aso's doe dat lekker op het platte land ipv in de stad)
Ingmar is gewoon een lul met 10 vingers. Wees geen Ingmar!!
Die naam irriteert me al.
Pauline heeft haar hele huis vol luchtfilters staan, maar gaat wel naar China. Eén uur in een gemiddelde Chinese stad is het equivalent van 6 weken, met gesloten ramen, met teer geïmpregneerd, nat, geverfd hout in een open bak in je woonkamer stoken.
Overal wordt gestookt? Wat dacht je van een bijlmerflatje. Wordt niets gestookt. Wat een ongelooflijk zeiksnor. Weet je wie pas stookt? Tata steel. Daar gaan je filters vol bagger van zitten. Niet die ene keer dat je buren de haard aan steken.
Als hout stoken zo verschrikkelijk was, dan was toch al het eten op de bbq toch gewoon instant dodelijk? En dat is het niet, omdat vuur gewoon heet moet zijn. Dat moet goed branden. En dan zie je dus geen rook ontwikkeling. Dus geen pallets uit elkaar trekken of even het bos in om alles wat op hout lijkt in je haard te flikkeren. Gewoon goed hout kopen. Dus bravo voor de voorlichtingscampagnes. Informeren is de manier om het beter te maken.
Volgens mij zijn er genoeg verhalen bekend over nieuwe "Nederlanders" die gewoon in hun bijlmer flatje op de grond van hun woonkamer stookten.
Met 3000 mensen op 1 vierkante km wonen en dan dit gezeik. De randstad is gewoon hartstikke vol. Op het platteland geen probleem allemaal.
Maar op het platteland willen ze dat soort zeikerds ook niet. Die gaan daar weer klagen over het uitrijden van de mest, over de koeien die te lang op stal staan, over de trekkers op vieze diesel, over de boer die z'n (snoei)afval in een ton affakkelt. Noem maar op dit soort kwezels verzint wel een klacht.
Laat die stadsmensen maar lekker in de stad blijven en blijven zeiken over van alles en nog wat. En laat het platteland aan de plattelanders.
Tokkievolk vs deugvolk..
Ingmar is typisch zo'n NIMBY figuur. Omdat z'n kids er last van hebben mag niemand nog een houtkachel hebben.
Andersom, als z'n kids nergens last van hadden, maar andere kinderen in de buurt wel, dan zou Ingmar gewoon dikke schijt hebben.
Ingmar heeft zich voortgeplant, met een ferme ecologische voetafdruk tot gevolg. Als hij aan mijn op hout gestookte hottub komt, douw ik m met zn levensmoede smoel onder water.
In India koken nog 700 miljoen mensen op houtvuurtjes, 800 miljoen poepen op straat, 1 miljard mensen worden per aftandse 2-takt tuctuc's en aanverwant vervoerd, etc.. Veel sterkte dus met je klimaat. Klimaat Wappies.
Dar hebben ze ook geen astma gheghe....
Lol!
Door het het gedram van de GROENlinkers heb een hout kachel aan geschaft zelfs 500 euro terug ontvangen dus die gekkies moeten hun mond houden en een aan klacht in dienen bij de groenlinkers
Ik las even ‘CITROENlinksers’ - die hou ik erin.
Toevallig deze week weer 250 kilo bruinkoolbriketten gekocht. Dat stookt lekker weg voor weinig geld. Dagje stoken bij -12 kost met kolen ong 4,50 per dag. Met gas het 3dubbele
dat ruikt echt armetierig, ik herinner me de geur van de Balkan
Ik vond fikkies stoken vroeger ook erg leuk,
maar huis verwarming is iets dat je professioneel centraal moet regelen,
om de schadelijke uitstoot zo veel mogelijk te beperken.
.
(Een (vaak) BBQen kan ook niet in de stad, vind ik, sorry)
Zielepoot..
Dat dan weer wel.
Waar D66 in de buiten gebieden komt wonen heb je precies het zelfde gezeur. Dat kinderen met astma er last van hebben is heel treurig , maar zo een doorgeslagen gezondheids goeroe wat moet je er mee
eens
Kortom, als ik "Ingmar" zo begrijp heeft zo'n beetje de hele buurt een houtkachel en is hij de uitzondering die verwacht dat de hele buurt zich maar aan hem aanpast. Gaat gezellig worden.
En als hij het dan voor elkaar heeft dat er een stookverbod komt kun je wachten op de volgende partij gezeik; een barbercue verbod, want uiteraard heeft hij ook daar weer last van.
Ingmar is gewoon jaloers. Ingmar wil ook een houtkachel. Maar Ingmar is pas blij als ie deze gratis krijgt.
@Lorejas | 21-03-21 | 12:55: ingmar koopt een houtkachel als zijn doodzieke kindertjes op stage zijn voor unilever of akzo
Wie is hier nou aan het stoken?
Scherp hehehe
En dan loop je door nieuwbouwwijken en dan zie je huizen die hoog en smal zijn - 6 meter breed is tegenwoordig een luxe ), 5 meter of minder geen uitzondering en dan denk je, sja. Hoe kun je verwachten ooit rustig in de tuin te zitten als je buren van 2 huizen verderop ieder windje kunnen horen ( en als de wind goed staat ook ruiken ). Als je de buurman van 4 huizen verderop uit de nachtdienst hoort thuiskomen, als er iemand 2 huizen verderop een peuk opsteekt buiten of graag aan een brommertje prutst of een kinderkrijscreche aan huis heeft. En dan heb ik het nog niet eens over andere culturen, er zal maar een hysterische Wollaharabier naast je wonen. Hoor je 24/7 dat gekrijs dat je voor kort alleen maar kende van tv, als er weer eens een zelfmoordaanslag had plaatsgevonden.
Waarom doen "wij" onszelf dit aan? Snap er echt helemaal niets van.
Vrij staande woning met lap grond voor iedereen maar? Past niet.
Yep.
@Lorejas | 21-03-21 | 12:57: En daarom, blijven importeren, met bootladingen vol, want wat al te vol is , moet je nog voller maken.
Grenzen bestaan alleen in ons hoofd haha!
@Lorejas | 21-03-21 | 12:57:
Bevolkingsomvang aanpassen aan het beschikbare landoppervlak plus een strategische reserve aanhouden. oftewel, niet de hele wereld hiernaartoe halen en volstoppen met financiele reproductiebeloningen om te beginnen. Wij moeten niet toe naar 20+ miljoen mensen in dit land. Echt niet. Een kamerje, pardon, "loft" van 28m2 driehoog achter, pardon, op 3 minuten bakfietsen van de hipste marqt van Nederland is leuk als je 25 bent maar komt een normaal mens de strot uit als hij 40 is en een partner met kinderen heeft. En om dan opgestapeld in een Vinexkastje met gedeeld portiek en gevel waar je auto niet eens in de breedte voor past opgestapeld te worden, nee.
Echt, mensen denken niet verder dan hun eerstvolgende weekendje weg, ook niet in dit land. Had wel wat anders verwacht, eigenlijk.
Je hebt gelijk hoor, was maar geintje. Het past ook gewoon allemaal niet meer.
Weet je wie ook houtkachels gebruikte?
nou?
Socrates?
Ik zei tegen mijn kinderen altijd dat Nederland een vrij land was.
Die tijd lijkt voorbij
Voeg "in de 20ste eeuw" toe en het was zo. Deze eeuw is voorlopig voor de watjes van D66 en Groenlinksch en zelfbenoemde slachtoffers van den blanken man. Hopelijk kijken onze kinderen en kleinkinderen aan het eind van deze eeuw nog eens bulderend van het lachen naar de beelden over de deurtjebellende NPO-figuur en zijn eerste wereldprobleem.
vrij betekend je buren in de rook, stank, herrie etc zetten?? wist ik niet
@Graaier | 21-03-21 | 12:54: Zullen ze wel eerst moeten emigreren, want anders zal hen ook het lachen zijn vergaan.
Bestaan er nog mensen die zich bijvoorbeeld bij het opstaan druk maken over het doordruppelen van de koffie? Meestal is dat mijn enige issue van de dag.
Die zijn er op het werk. Als je namelijk het kopje te snel weg haalt dan druppelt hij in het opvangbakje en sommige mensen irriteren zich daaraan. Vraag me niet waarom, want waar heb je anders het opvangbakje voor.
Hier op het platteland zitten ze ook te klagen dat het op de boerderij te lawaaiig is en dat het bij de boer stinkt.
Diezelfde boer en zijn familie wonen al generaties hier. Degenen die klagen zijn veelal afkomstig uit stedelijke gebieden. Mensen die de rust en ruimte zoeken. Maar dan wel zonder de boeren en hun bedrijven.
Ook nooit gesnapt. Ik heb geen idee waarom ik als ik in mijn huisje in Groningen ben opeens moet gaan lopen miepen over van alles. Het is zoals het is. Chill the fuck out. Denk dat die gasten ook in hun oude stadsomgeving niet te harden waren. Zeiken over alles. Zeiken in hun natuur. Deugdrammers.
@Lorejas | 21-03-21 | 12:54: Snap dat ook niet. Jaren in Arnhem gewoond, nu op het platteland. Tijdens oogsttijd is er herrie van tractoren, ook in de nacht. Maar dat weet je vooraf.
Enige wat kut was ooit was eigenlijk ook mijn eigen schuld..... Moest terug naar Amsterdam; in Groningen klapramen open laten staan tijdens mestperiode van de boer verderop haha. Ramen van binnen zwart van de dikke gore vliegen. Briljante aktie al zeg ik het zelf.
Je druk maken om wat anderen doen is slecht voor de bloeddruk. Als Ingmar zo doorgaat krijg hij een kwaal erbij.
Godver. Ik vond een alles brander heerlijk. Alles ging er ook in, inclusief voedselresten, botjes van kip, noem maar op. Volgende dag het bakje eronderuit halen met wat as, dat was het dan.
In m'n huidige woning nu zit ook een ingebouwde open haard in de muur, maar het glas explodeerde recht in m'n gezicht een poos terug. Sindsdien ook niet meer gebruikt, niet dat het nodig is gezien ik in Portugal woon en het hier 2/3de van de tijd ook zomer is. Blijf het missen.
*Intussen stook in de BBQ op balkon maar alvast aan. Picanha, kip, alles gaat erop.
Oh wat mis ik die avonden bij mijn ouders .
Verjaardagen met de openbaard aan de asbakken op tafel , de sigaren en de sigaretten
Bitterballen en de moppen van ome Frans !
Ga toch leven zeikwijf . Laat je een keer lekker afraggen daar krijg je goeie zin van .
@geenhakbar | 21-03-21 | 12:41: Ten eerste zijn er maar weinig mannen die haar willen afraggen. Ten tweede is het zoals je zegt een zeikwijf. Als ze niet meer kan zeiken over kachels dan vind ze wel iets anders om over te zeiken. Net zoals het watje van de NPO. Dit zal altijd wel iets vinden waar hij of iemand in zijn omgeving last van heeft. Net zoals deugers en activisten kunnen ze niet zonder een zelfbepaald onrecht. Ze zullen er dus altijd een vinden. Ik denk dat de voorouders ban het aanbellende NPO watje zich doodschamen voor zijn geklaag over af en toe wat rook. De evolutie naar het D66 / Groenlinkswatje is beschamend.
Portugal is wel leuk alleen vond ik het vervelend om 2/3de vd tijd een zonnebril te moeten dragen,...
Ingmar is een zeikerdje. Natural born zeikerdje. He was raised to be een zeikerdje. Ingmar comes from a long line of zeikerdjes.
@Graaier | 21-03-21 | 12:47: Ik denk dat de helft van haar fantastische filter ook veroorzaakt wordt door uitstoot fijnstof van o.a gesubsidieerde diesels. Die dingen stinken nog steeds ondanks alle labels. Blijft verbranden van fossiele brandstoffen.
Mijn ouders hadden dat ook; woonde kats voor een drukke straat iedere dag. Nadat de ramen waren gelapt dezelfde dag alweer smerig. Ik snap de drang naar het willen hebben van frisse lucht, ik woon immers ook aan de zee en niets is fijner wakker worden dan met open zeelucht; maar NL is aan de andere kant gewoon dichtbevolkt met naar mijn mening veels te veel mensen op 1 hoop.
Schijt. Stook gewoon een open haard als je daar zin in hebt. Kind in je weer tot leven ook. niets fijners dan fik steken.
FFP2 maskers kopen. Probleem opgelost.
3000 mensen per jaar kapotdood aan de uitstoot van houtkachels. Snel, maak een vaccin, Hugo!!!!
Ingmar rijdt elektrisch met een sticker achterop: Geen uitstoot.
Dat doet de elektriteitscentrale dan weer wel, maar daar gaat het niet om,volgens Engmar.
@ger1306 | 21-03-21 | 12:49: tenzij je thuis oplaadt of aan een snellader die gecertificeeerd groen is, wat de meeste zijn.... Al 8 jaar voorzien mijn 42 zonnepanelen huis tuin auto en zwembad van groene strrom ik maak zoveel dat ik ook nog eens 3500kwh per jaar terug lever om het buiten de deur laden te compenseren, of zit jij er nu stiekem tegen betaling aan te lurken misschien?
je bent een echte deuger
@Smoelensmid | 21-03-21 | 14:10:
Zal ik voor je applaudisseren? Achter de voordeur van de dealer van elektrische auto's staat een vieze en stinkende industrie lachend hun centjes binnen te harken. Want oh wat zijn die auto's goed voor het milieu en leuk al die subsidies die kopers krijgen. Vergeet alleen niet hoe vervuilend de industrie is die die auto's produceert. Overigens stellen certificaten nou ook niet zo heel veel voor.
De wetenschappelijke cijfers pleiten wel voor de afschaf van houtstook, wegens gezondheidsredenen. Lijkt me nou ook geen essentieel iets om je aan vast te houden, hoewel je vast een kachel kunt ontwerpen met minimale fijnstof uitstoot.
Wetenschappelijke cijfers pleiten voor de afschaf van de mensheid, wegens gezondheidsreden dieren en massale sterfte onder duizenden soorten. De mensheid lijkt me nou ook geen essentieel iets om je aan vast te houden. Een ontwerp van de aarde zonder de zichzelf kapot consumerende mens / D66'er zal er zelfs mooier uitzien dan met hen.
Het is dat 't bij Nieuwsuur was, anders zou je denken dat je naar een stukje slecht cabaret zat te kijken...
Ben aan een nieuwe auto toe en normailter zou het gewoon een benzine worden maar met zeikstralen als Ingmar en Pauline wordt het toch wel heel aantrekkelijk om gewoon een dikke D5 te kopen. Broem! Krijg de vliegende vinketering, milieugekkies. Zet eerst maar eens in op bevolkingskrimp, praten we daarna verder.
Ik heb m'n V70 de deur uit gedaan om dagelijks in mijn 740 benzineslurper te rijden. Onze andere auto is een S80 2.5 turbo. Laat de milieufetisjisten het niet horen!
@Ome_BW | 21-03-21 | 12:35:
Mijn 740 was op ( rot aan de onderkant ), niet meer door de keuring gekomen maar wat een heerlijke auto was dat zeg. Geniet ervan, alleen dat geluid al als hij start en je draaicirkel is ook nog eens kleiner dan 10 meter. Kon hem overal inparkeren...
Rij net niet genoeg om zo'n diesel economisch aantrekkelijk te maken - en ik verwacht veel gezeik met milieuzones te komende jaren - maar anders.... Dus het wordt gewoon inderdaad een V70. Volvorijder for life!
@Graaisnaaiert | 21-03-21 | 12:47: Dat klinkt als een 740 van 1986 of ouder, die willen inderdaad nog roesten maar daarna niet meer (of er moet iets geks mee zijn). De mijne is van 1990 en is een GLE, behoorlijk zeldzaam dus! :)
Stook hier af en toe schone stookolie
als je kind last heeft van astma, dan moet je vooral meubels met stoffen bekleding nemen. Ik zie al een stoffen bank, fauteuil en voetenbank in zijn woonkamer staan. Maar goed, Ingmar is het bekende linkse type: anderen de maat nemen en zelf overal schijt aan hebben.
rookkanaal van die pauperkachels gewoon aftoppen in de slaapkamer, want je stookt toch zo netjes.
Nu nog even uitzoeken waarom die rook-neanderthalers op magische wijze minder vuilnis aan de straat zetten.
Dit was te voorspellen, SDG doelen van agenda 2030. Als je mensen wilt dwingen om 10-duizenden euro's te investeren in onrendabele warmtepompen en daarmee volledig afhankelijk te maken van elektriciteit dan moet je eerst alle alternatieven verbieden. En dan zoek je daar weer argumenten bij die je flink gaat overdrijven om je doel te bereiken. De grote stokers mogen wel doorgaan natuurlijk. De roet in het filter wat die vrouw laat zien, dat zul je ook zien in een woonwijk zonder kachels. Die roet is neerslag wat overal aanwezig is, uitstoot van motoren. Schilders ontvetten daarom ook altijd voordat ze gaan schuren.
Roet, fijnstof. Je ontkomt er niet aan als je inzet op verstedelijking. Maar wel lekker bomen kappen voor bebouwing, want bevolkingsgroei - liefst gesubsidieerd en van buiten - moet zijn, want verdienmodel / groei op de pof.
Echt, totale waanzin en Nederland stemt er massaal op.
Hier in de buurt staat ook alles blauw.. dat gebeurd soms. En ja, dan doe ik ook niet moeilijk en doe ook maar mee en zet nog een extra BBQ in om het nog gezelliger te maken. Als je gewend bent door rook heen te lopen in je woning dan weet je op een gegeven moment niet beter. Voor de rest is alles ugh.. ugh.. heel relax.
Op de tast dingen vinden prima toch? Ook daar raak je aan gewend.
Kan alles bevestigen, meer eerste buurman zit op +/- 100 meter, die weet niet hoe je een openhaard moet stoken, te nat hout, ruik je zelfs op die afstand.
Heel vervelend.
Echter er is gaan zak aan te doen, zijn geen regeltjes voor moet je onderling oplossen.
Jammer dat bamboe in dit land zo langzaam groeit. Anders maakte ik er elke avond mijn eten op klaar. Lekker gasvrij en nog gratis ook. Dikke middelvinger.
Als de hele straat onder de druk van Veel dure aanpassingen heeft uigevoerd aan hun houstookinstallatie.. zet Veel een bord te koop in zijn tuin...
Weet je wat die mijnheer Igmar mag doen?
nl.pinterest.com/pin/5636537096215574...
De stoom komt Ingmar uit de oren. Denk toch aan je Astmakids.
Zulke Pauline's ben ik ook in Hong Kong tegengekomen, klagend over Lelystad Airport en de impact op de Veluwe. Ze werden stil toen ik ze vroeg of ze vanaf Schiphol gevlogen hadden of met een trein gekomen waren. Stelletje vingerwapperaars, Damische Saupreißn!
Er zijn ook mensen die er last van hebben als hun buren roken.
of dat de honden blaffen
Je hoeft jezelf niet in de fik te zetten om een ander warm te houden.
Wat ik me afvraag. Hoe komt zo'n Ingmar nou bij Nieuwsuur terecht ?
Gaat dit zo'n D'66 dingetje worden ? Begint alvast langzaam de bangmakerij ?
Wat u op de NPO ziet is wat uw kabinet u wil inwrijven. NPO kijkers worden tot modelburger gekneed.
X66 he... Het Kaageffect. Wat er komt een klimaatramp op ons af.
Kunnen we een crowdfunding actie starten? Alle buren van Ingmar krijgen dat een gratis tuinkachel voor in de voortuin en een grote houtskool bbq voor in de achtertuin. Gratis en voor niets. Moeten ze alleen beloven ze elke dag een paar uur te stoken.
Nee !
En misschien kan de stichting ter bevordering van eten van vlees BBQ-pakket aanbieden. Wordt het toch gezellig en leren de buren elkaar beter kennen. Bevordert de leefbaarheid in de wijk
Tuurlijk joh, heb maar extra schijt aan kinderen met astma.
Een beetje overdruk in je huis creëren met een knap ventilatie systeem en het probleem is opgelost.
Ik kan hem niet geheel ongelijk geven maar de politieke keuze GL/D66 ligt er bij beide wel heel dik bovenop.
Ha ha ha, ja, we moesten toch van het schone gas af ? Wacht maar totdat GL/DDR66 helemaal los gaan met hun biomassa centrales.....
@serieusgenomen | 21-03-21 | 12:11: In Alkmaar-zuid staat ook al een enorme afvalenergiecentrale. Gezien de overheersende windrichting zal Alkmaar en Ingmar in het bijzonder daar ook wel last van hebben.
@serieusgenomen | 21-03-21 | 12:11:
Mooi he, allemaal in en om woonwijken, net zoals mosketen. De oogst van 50 jaar linkse idioterie.
Ik vind 't altijd veel zuurder ruiken bij huizen waar Nieuwsuur gekeken wordt.
Die ingmar en alle ander gelijkgestemde anti-kachelaars mogen mag wat mij betreft, rond de poolcirkel gaan wonen en een eigen deug enclave bouwen. Genoeg frisse lucht daar. #Doei.
Houtstoken. Prima, de fik erin die bomen. Want bomen nemen het licht weg en nemen parkeerplaatsen in.
Nieuwsuur op zijn best.
Volgende keer een item over mensen die op de verkeerde partij stemmen met Sunny Bergman.
En op het Museumplein staan wappies..
Driedubbel glas helpt rook helpt het buiten houden beter dan dubbel glas...
Er is geen hoop voor de mensheid inderdaad
Laat me raden, zijn kind wordt "helemaal veggie" opgevoed? In ieder geval goed op weg om een kasplantje te worden.
Krijgt waarschijnlijk ook geen vaccins want autisme en zo. Dus goede kans dat het niet lang duurt met dat kind.
Met het immuun systeem van een soepstengel.
Aan zijn pipse wangetjes te zien wel ja. Arm kind. Dit alles onder voorbehoud, want ik hoef niet achter iemands deur te neuzen wat ze hun kinderen te eten geven.
Dat kind zal wel tot zijn achste aan de tiet hebben gehangen. Krijg je genderdiffuse papkindjes van.
Zolang er ingezet wordt op biomassacentrales en Tatasteel gewoon open mag blijven met illegale uitstoot, blijft mijn schone en hr-tigchelaar houtkachel gewoon aan. Elke stadse huilstruik die het erf van mijn plattelandswoning betreedt, maakt kans op een onaangename kennismaking met een stomp voorwerp.
Dat gejank en gezeur over rook in de straat is makkelijk op te lossen.
Zet een windmolentje op elke straathoek en het probleem is opgelost.
Het merendeel van de mensen die ageren tegen de houtstook lijken mij links georiënteerd en zullen dus vanuit milieu oogpunt geen moeite hebben met een windmolentje in de voortuin.
Is geen gezeur, is gekmakend.
NPO'er zijn goedbetaalde activisten met een enorm deuggevoel. U en ik betalen ze. Dat doen we omdat een meerderheid, ook recent weer, stemt op partijen die vinden dat het propagandakanaal uitstekend werk verricht. Dus ook de komende vier jaar tranentrekkende verhalen over "vluchtelingenkinderen", prachtige voorbeelden van groene betrokkendheid en de heilzame werking van de EU op alle denkbare fronten. Uw buren willen niet anders.
We moeten stoppen met hout stoken in bewoonde gebieden. Er zijn teveel astma patiënten en we leven niet meer in de natuur.
Al haar ik dit soort NSB ers. Doe gewoon wet en regelgeving.
LOL Bewoonde gebieden. Dus heel West-Europa tot aan Finland?
"We moeten stoppen met autorijden in bewoonde gebieden."
Had je ook kunnen zeggen. Slaat ook nergens op.
Ik ben zelf een luchtwegklant, mijn kind ook en in onze straat alleen al wonen er nog legio. Bij een eerdere discussie over dit onderwerp en over roken heb ik mij echter laten vertellen dat wij genetisch defect zijn en dat e.e.a. niet meer is dan een darwinistische confrontatie met het leven. ;-)
"ik moet wel, het is onacceptabel"
Sorry buurman. Je kunt niet van een hele straat verlangen dat ze voor jou in de kou gaan zitten. Mocht je met zo'n verhaal bij mij aanbellen dan wil ik best eenmalig meebetalen aan een doosje M3 mondkapjes.
Als deze meneer ongevraagd mijn terrein betreed met zijn verhaal krijgt hij van mij de opdracht zich van mijn erf te verwijderen en een verbod om ooit nog terug te komen. Mocht hij zich daar niet aan houden dan zal daar van mij uit op gepaste wijze worden gereageerd, voor eigen rekening en risico van de betreffende mijnheer.
Er zijn te veel gestoorde zeikers in Nederland die hun eigen problemen op anderen afschuiven. Als ze niet tegen rook kunnen, dan gaan ze in de stad wonen. Als ze niet tegen geluid kunnen, dan gaan ze bij Schiphol wonen. Als ze de woningmarkt te duur vinden, dan stemmen ze voor meer immigratie en open-grenzen. Etc.
Wat een wijvenzak! Mensen, als dit onze problemen zijn dat hebben we het zo slecht nog niet.
Mocht je nou in het woordenboek kijken bij het woord NSB'er dat staat daar een foto bij van de hufter uit dat filmpje. Wat een ongelooflijke lamlul van een vent. Ga godverdomme verhuizen als de omgeving je niet aan staat. Maar die arrogante klootzak wil de hele buurt aanpassen aan zijn eigen wooneisen. Wat een lamzak van een vent.
En in de zomer liggen de lamskoteletten van zijn biologische islamitische slager op zijn BBQ gestookt op brikketjes van gedroogde kokosnootharen van een biologische kokosnootplantage. Oh wat een enorme deugpersoon deze wereldverbeteraar.
Uiteindelijk wordt het toch elektrische energie, opgewekt in kerncentrales. Maar eerst worden we nog enkele decennia gepest met falende noodoplossingen.
Het is maar een raar idee hoor: Misschien kan hij eens met dat kind naar buiten gaan i.p.v. hem de natuur te laten zien op een Playstation? Daar krijgt ie tenminste echte frisse lucht en licht binnen, het kind kan er niks aan doen met zo'n vader, het klinkt al een beetje als zo'n zelfde watje...
En dan over zo'n man, wel een beetje eng dat hij zoveel weet van wat er achter de deuren van zijn buren leeft, hij lijkt me echt de gezelligste van de gehele straat?!
Heeft ie geen tijd voor, te druk met het lastigvallen van zijn buren. Het kind leert ondertussen dat ie zielig is en alles de schuld is van anderen.
Zou Ingmar bij de politie werken ?en dan stiekum achter de voordeur kijkt.
Maar, ter verdediging van Ingmar: we wonen nu eenmaal met z'n allen op een heel klein stukje aarde. Prachtig, zo'n houtkachel, maar misschien toch niet voor in een dichtbebouwde woonwijk. Net als duiven en kneiters van honden houden overigens. Dat hoort toch eerder thuis in wat meer ruimtelijke omgevingen. Dat Ingmar daar dan naartoe zou moeten verhuizen lijkt mij de omgekeerde wereld.
Weet je hoe het komt dat we met zijn allen op een heel klein stukje aarde wonen? Omdat Ingmar en alle andere Ingmars bijdragen aan de overbevolking door kleine ingmarretjes te produceren waardoor het hier nog drukker wordt. Ingmar met zijn kinderen sloopt ons milieu nog erger dan een oude mercedesdiesel van een burgemeester.
Je zou eigenlijk een schone brandstof moeten hebben waar niemand last van heeft, goedkoop is en je thuis kan verstoken in een HR keteltje.
Nog Ff gauw een lading berkenhout in mijn 3 ton klasse A speksteenkachel gestopt... kan niets tegenop.
Open haarden en houtkachels binnen de bebouwde kom gewoon verbieden. Waarom? De tijden zijn veranderd, we wonen dichter op elkaar, milieu- en gezondheidseffecten zijn niet zo fraai. Liever alles bij het oude laten lijkt hier vaak het parool.
Zelfbeschikkingsrecht is ook niet meer van deze tijd als ik het goed begrijp?
@Zwiebelsuppe | 21-03-21 | 11:56:
Zelfbeschikking om de lucht te vervuilen vanuit een nostalgisch gevoel vind ik prima, buiten de bebouwde kom. Vuurwerk paasvuren, zwarte Piet allemaal oerconservatieve hobby's
Ik vind de geur van open haarden heerlijk. Een goede barbecue,bprima.
Maar de buurvrouw, of beter hun opoe, zet elke droge avond de Hibachi in brand met een kilo aanmaakblokjes of een liter aanmaak middel om daarna daarop iets totaal terug te brengen naar een primaire koolstof vorm.
Wij zitten elke avond daardoor in de chemische lucht, een soort zure bijtende lucht.
Maar ja, als je dat wat van zegt, ben je niet milieu vriendelijk maar een racist.
Heb hier ook zo'n achterbuurman. Alles op standje nucleair en dan de schade overzien.
Ingmar Klaagtveel doet er beter aan om op de Noordkaap te gaan wonen. Zijn wij van zijn gezeik af, en hij van ons. Laat hem vooral niet naar het platteland gaan, want dan begint ie na drie dagen te zeiken over koeienpoepluchtjes.
Noordkaap? Ja maar dan heeft Ingmar vast koude voetjes. Dat kun je Ingmar niet aandoen.
Heb toevallig eergisteren een houtkachel gekocht.
Ik heb opgezocht hoe ik die over een paar weken het schoonst kan gebruiken. Kan iemand mij tips geven?
Ik heb een ABCAT filter in bestelling staan. Ben van plan om zo droog mogelijk hout te bestellen bij een (goed) adres en ik ga het aansteken volgens de zwitserse methode.
Ik ben alleen bang voor dit soort mensen. Ik snap dat het vervelend is. Maar als je er alles aan doet om het zoveel mogelijk goed te doen, dan moet het toch goed zijn?
Vraag dat eens aan de rokers die eerst nog op het kopje van het perron, ook in weer en wind, nog hun sigaretje mochten roken. :"-)
Voor dit soort mensen in het nooit genoeg, want dan verliezen ze hun relevantie. Hetzelfde met al die anti-rook en anti-alcoholclubjes, milieuclubjes, noem maar op. Als ze eenmaal iets hebben bereikt, zijn ze nog niet tevreden.
@Zwiebelsuppe | 21-03-21 | 11:53: Inderdaad, ruspsjes-nooitgenoeg zijn het.
Jij aso.
Jij egoïst.
Hoe kun je!
Je schrijft je in bij de KvK als biomassacentrale, dan is de houtstook opeens goed voor de klimaatdoelen.
Of als kolencentrale. Dan mag je een flink aantal dagen per jaar helemaal zonder filters stoken.
Ik zou dan ook meteen subsidie aanvragen.
Sinds mensen in grotten woonden weten we al dat we vrij goed tegen rook kunnen, we bestaan nog steeds.
Toen werd men wel maar 36.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:48: Omdat er toen geen EU was die regels opstelde voor schoon drinkwater.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:48: Dan had Ingmar nu geen probleem gehad.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:48: Dat was omdat sommige prooidieren zich niet heel makkelijk lieten vangen.
Als ik die Ingmar mag geloven hebben alleen de nietstokers last van de lucht. Neem een open haard dan!
Ik zou zeggen... ga naast een Groen(s)Linkse biomassa centrale wonen.
Hardstikke gezond en vooral deugend duurzaam, volgens klavertje.
Ze kunnen die hypersensitieve koekeloeres gasten ook van alles wijsmaken. Hoe verzin je het?
In de jaren 80-90 kraaide geen haan ernaar, ni komt het via de NPO propaganda binnen, men klampt zich eraan vast en het de reden voor hun ziekte.
-
Wordt het niet gewoon tijd om net als België Nederland op te delen?
In de jaren 60 en 70 was de lucht een stuk smeriger dan nu. Kolenstook, auto's met een roetpluim, industrie. Naarmate de lucht schoner werd, nam het aantal klachten alleen maar toe en steeg het aantal doden door fijnstof (disclaimer: dit zijn waarschijnlijk modellen van het RIVM). Meetapparatuur werd steeds beter zodat er meer en fijner fijnstof gemeten kon worden en we nóg eerder doodgaan. Dit is hier weer een mooi voorbeeld van.
De Ingmar’s zijn de reden waarom ze het touw hebben uitgevonden.
De verwijfde samenleving in optima forma
Ze hebben het altijd over meer vrouwen aan de top van het bedrijfsleven en de politiek.
Maar eigenlijk zijn bijna alle Nederlanders vrouwen geworden.
Neem nu de 2e kamer. Dat zijn toch geen echte kerels meer? Zo'n types als Jetten, Rutte, Klaver en zelfs Baudet zijn toch niet het type manskerels die dit land van de zee hebben onttrokken en ingepolderd met echte mannenklauwen?
Wijven. Allemaal wijven.
Allemaal groente gaan knagen en vleesvervangers eten dan zal het tij wel keren.
I love the smell of houtstook in the morning!
Heb gauw ons waxinelichtje onder de theepot uitgedaan.
"Drie dubbel glas nemen tegen de rook"
Houdt drie dubbel glas beter rook tegen dan dubbel glas?
Ligt eraan welke ventilatierooster je erbij gebruikt.
Het is ook verstandig om de internetkabel af te sluiten. Je weet maar nooit met dat fijnstof.
@5611 | 21-03-21 | 11:56: En een 5G filter aanschaffen dat over zijn aluminium hoedje past.
Volgens mij is de man niet zo populair in de wijk.
Ik heb van een shorttracker gehoord dat accu’s goed branden
klopt. mits met aceton gestart
En wederom hun mening is de waarheid en daar moet iedereen onder dwang naar luisteren en handelen.
Wat ook vergeten wordt in dit hele verhaal zijn de 8,7 miljoen auto's in Nederland en de motoren, scooters, brommers etc. en zoals hier eerder geschreven de pelletkachels en de biomassa centrales.
Op naar een nog minder leuke maatschappij. Het Nederland van 20 jaar geleden waar wij elkaar in elkaars waarde lieten en je nog veel dingen mocht bestaat niet meer. Het wordt steeds meer een bekrompen maatschappij waar de democratie is verworden tot een systeem waar de minderheid hun wil aan de meerderheid oplegt en het partijkartel vindt het goed want ze krijgen met de dag meer invloed en bepalen over een paar jaar per minuut wat wij nog mogen.
Goed gezien. Leven en laten leven was een mooi oud Nederlands gezegde.
Laat goedwillende mensen toch hun gang gaan. Betrek niet alle boeren, burgers en buitenlui bij je wereldvreemde idealen.
@keestelpro | 21-03-21 | 11:40: Maar toen konden we elkaar wel nog enigszins aanspreken, dat is nu niet meer mogelijk. Dus de nat hout, uitsmeulenende bij windstil weer stoker kan niet aangesproken worden.
Goed gezegd. Dit is symptomatisch voor drammend links. Niets beters te doen dan idealen bedenken en daar moet iedereen zich vervolgens naar voegen. Hout kachels, vlees eten, vuurwerk, biologisch drie keer links draaiende yoghurt met quinoa eten, het kan nooit genoeg zijn voor deze verzuurde types.
Enge types die alle deuren langs gaan, door de ramen gluren en een database van ongewenst gedrag aanleggen. Die vrouw met haar filters.......
De lucht in Nederland is juist heel erg veel schoner geworden sinds de vorige eeuw. Niet een beetje, maar vele malen schoner. Elk onderzoek wijst dat uit. Check bv de site van het RIVM en dat is zeker geen groen links vijandig instituut.
Het onaangename is dat het duidelijk is hoe zo’n rapportage tot stand komt. Deze types, de deugend linkse partijen en hun maatschappelijke organisatie en de pers hebben grote overlap. Het zijn een tweetjes waarbij in dit geval, Nieuwsuur er op uit gestuurd worden en vervolgens nemen de bijbehorende politici het stokje over. Altijd beeldvorming ( zieke kindjes) nooit eens wat feiten of in perspectief plaatsen.
Open haard = verboten
Barbecue = verboten
Paasvuur = verboten
Lammetje aan het spit na Ramadan = even Kauthar vragen
Ik koop ieder jaar een kuub goed droog haardhout voor 80 euro bij een plaatselijke boer. Netjes gekloofd, en in stukjes van 25 cm gezaagd zodat ze mooi in de haard passen. Met die kuub stook ik de hele winter mijn woonkamer lekker warm. Voor warm water heb ik een 300 liter boiler staan, overdag pakt deze de stroom van de zonnepanelen en als de zon een keertje niet schijnt moet ik wat stroom kopen. Voor nog geen 300 euro per jaar heb ik een warm huis en lekker warm water. Zolang ik op aardgas en stroom bijna 50% groenlinks belasting moet betalen blijf ik hout stoken.
Mooi dat dat RIVM figuur nog even weet te melden dat een rookgas katalysator niet werkt. Kunnen we gelijk stoppen met al die subsidies en die biomassa-centrales. En iedereen die wel eens in IJmuiden is geweest weet ook wel dat alle open haarden geen mega killermachine zijn.
U leeft slim en weloverwogen en met een goede balans van moderne innovatie en klassiek stoken. Knap dat u op deze manier uw verwarmingskosten zo laag weet te houden.
Wij zagen vrijwillig de exoot amerikaanse vogelkers uit het bos, fantastisch heerlijk geurend en goed brandend hout na twee jaar drogen.
Flikker die 300L boiler nou weg.
Koop een doorstroomapparaat. U zult veel besparen.
@uisge baugh | 21-03-21 | 11:38: inderdaad, alleen jammer dat al het brandhout bij de bouwmarkten en tuincentra eerst met een dikke LKW vanuit Litouwen, Polen of zelfs Rusland naar Nederland wordt getransporteerd. Dus dat hele CO2 compensatiegedoe is door het transport van het brandhout al teniet gedaan.
@Gizmo579 | 21-03-21 | 11:40: ja en nee, zodra mijn boiler geen stroom meer heeft zakt de temperatuur van het water in 24 uur slechts 8 graden. De zonnepaneeltjes maken het water iedere dag tot 65 graden warm. Warm genoeg om te douchen. Mijn boiler is eigenlijk een buffervat. (en daar zal vast wel een doorstroomding inzitten)
Gizmo... een grote boiler kan ook doorstromen om ongebruikte warmte op te slaan.
We stoken al honderdduizenden jaren op hout. De ontdekking van vuur heeft ons de machtigste wezens op Aarde gemaakt. Een punt maken van iets primairs als houtvuur maak jou een onhebbelijke, totaal van de realiteit vervreemde agenda 20-30 fascist.
Dat dus.
Op pakweg 70% van het aardoppervlak heeft de mens bovendien veel minder beschikking over relatief schoon gas, of ook nog redelijk schone steenkool. Maar mensen willen wel hun huizen verwarmen en eten koken; dus stookt men op ranzige stookolie, bruinkool of allerlei langs de weg gevonden afval. Dat koken daar is ook geen 20 minuten werk zoals hier. In veel landen eet men drie maal daags warme maaltijden (want geen koelkast), ook is "slow cooking" van allerlei taai vlees en restproducten vrij normaal.
En niemand daar klaagt
@Dandruff | 21-03-21 | 11:44:
Jij houdt regelmatig enquêtes in dat soort wijken??
@Dandruff | 21-03-21 | 11:44:
Goed gezien Danfruff. Een stookverbod is alsof je een vogel verbied te vliegen. Het gaat compleet tegen de natuur in.
theorichel.nl/Is-de-huidige-luchtveron...
In 0049 worden gefaseerd fijnstoffilters verplicht, de aanwezigheid en werking worden jaarlijks verplicht gecontroleerd door de schoorsteenveger. Mijn huis moet er voor eind 2024 een hebben. Zoals de meeste mensen wacht ik zo lang mogelijk, niet alleen vanwege de kosten van €3000 tot €6000, maar ook omdat de regels maar zo nog kunnen veranderen. Bij overheden weet je maar nooit.
Prima verdienmodel voor de schoorsteen vegers (malafide). 100 euro voor een goedkeuringsverklaring.
Waar is de tijd van leven en laten leven?
hier in de buurt staan ze elke zondag buiten paling te roken. Hartstikke gezellig man
BBQ's staan trouwens ook op hun klaaglijst.
Kunnen we dit soort etterige betweters en lulhannessen niet naar een opeengespoten hoopje zand in de noordzee verplaatsen? Tussen die soepsidie slurpende windmolenparken en hun woeiwoei turbines. Hebben ze genoeg frisse lucht. #opzouten
#blokje merbau in kachel stoppen doet.
Weet je wat ook goed is voor je hart en longen ? 'milieuvriendelijke' elektrische auto's. Banden slijten 50 tot 75 % sneller en de daardoor vrijgekomen fijnstof is niet zo heel best voor de mens.
Dat geld niet meer voor huidige generatie elktr auto's. .Idd, met de eerste rete snelle tesla's, was dat zo.
Geldt ook voor de nieuwere electrische auto's hoor. Door het flink toegenomen gewicht ten opzichte van benzineauto's slijten zaken als banden en remblokken (ondanks regeneratie) veel harder.
Volgens mij is er ook iets mis met jou.
+veel kuddo’s
Ingmar kan inderdaad prima ergens anders gaan wonen waar het minder dichtbevolkt is en waar sowieso minder uitstoot is van verkeer etc. Maar nee, Ingmar wil dat de gehele buurt zich gaat aanpassen aan Ingmar's ideale wereld. Zelf een goed ventilatiesysteem aanleggen of verhuizen, nee hoor. Ingmar gaat liever met zijn drammerige linkse vingertje iedereen er op wijzen dat ze geen hout meer mogen stoken. Het allerergste vind ik nog dat hij hiermee naar de media gaat en dan in nieuwsuur terecht komt.
Fijn dat een goed gesprek over rekening houden met elkaar zo goed mogelijk is.
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:43: als een buurman die er langer woont dan Ingmar nou de geur van houtrook lekker vind en meldt dat het zijn woongenot verbetert, wie moet zich dan aanpassen?
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:43: Kijk hem wijzen met dat vingertje. Hij zal vast wel het feestnummer van de straat zijn. Gezellig!
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:43: Liever niet, dan gaan ze ergens anders weer drammen. Laat ze maar gaar koken in hun D66 volksbuurtjes onder de rook van Amsterdam. Ik kan ze missen als kiespijn.
"Alleen egocentrische lullen stoken tijdens mistig en windstil weer". Als ik dan niet met hout stook krijg ik het heel erg koud. Liever een egocentrische lul als een bevroren lul.
Disclaimer: mijn twee jaar gedroogde hout komt van de boer verderop, niet uit een baltische staat of ergens uit de VS met "zie ginds komt de stookolieboot", maar met een oude tractor.
Mensen hebben teveel geld, teveel vrije tijd. Wat een ongelooflijke zeikerds.
je zal die lul maar iedere keer aan de deur hebben als je je kachel gebruikt.
Verwonderlijk dat die nog niet een paar corrigerende petsen heeft gehad.
Hij ziet er maar min uit om zo'n grote belerende bek te hebben.
Hij moet op z'n woorden letten want gasten zoals deze zorgen er voor dat de ziekenhuizen onnodig overbelast worden.
Je zal je ramen maar niet meer open kunnen zetten vanwege de rook en stank van de 40 houtkachels of vuurkorven in je wijk.
@drs. P | 21-03-21 | 11:50: U weet dat ramen openzetten slecht is voor het millieu? Dan werkt de WTW-installatie niet meer goed. U heeft geen WTW-installaltie? Monster dat u bent !
@drs. P | 21-03-21 | 11:50:
hier zijn er zat in de buurt die stoken. zolang je dit doet op de juiste manier en als weer toelaat is er niks aan de hand. Er was een mongool die van alles in zijn haar flikkerde maar die heeft iig iets op bezoek gehad want dat was afgelopen heel snel.
en wat is het volgende.... BBQ-en verbieden?
Over Jesse Klaver, die acteur die fractieleider speelt in de 2e Kamer. Die had in de tuin van zijn woonhuis een enorme stapel openhaardhout onder een afdakje staan. Maar ja, hij was toen al rechts.
Hee Ingmar, in de Bijlmer wordt geen hout gestookt. Doei!
Hij gaat vanmiddag aan, ik heb gelukkig geen buren dicht bij, Islaytje erbij en genieten maar, het is tenslotte een feestdag.
En geen woord over pelletkachels, het alternatief voor houtstook.
En geen woord over de tienduizenden kilo's hout die er per biomassacentrale (dankzij GL/D66 meer dan 200 in NL) er doorheen gaan.
En geen woord over de torenhoge energiebelastingen die mensen dwingt te zoeken naar alternatieven.
precies dit. En dan maar te zwijgen aan de voertuigen in Nederland.
Pelletkachels zijn ook nog eens een alternatief voor warmtepompen (plus gruwelijk dure aanpassingen aan je jaren-30-woning).
Heerlijk dit soort mensen. Laat ze elkaar maar afmaken.
Wat een akelige klootzak, echt een lid van de klimaat-gestapo.
Zijn zoon wordt transgender in de fractie van Bij1. Dat zie je nu al.
De stank is niet te harden giftig of niet. "Intrinsiek aan het man zijn". Ga boomhutten bouwen, man.
Dacht toen ik die klager zag het te maken had met de "down syndrom day" maar het ging over kachels
Een gruwelijke foto van een ziek kind op de schoorsteen plakken, en een verbod op hout stoken onder de 16, zal het probleem oplossen.
Als ik zulke zeik buren had, zou ik nog stoken bij 30 graden.
Plus een vuurkachel in de voortuin en een bbq in de achtertuin. Dagelijks gebruiken !
Zeg dat het een bio-massa centrale is ipv een houtkachel, zorgt voor minder problemen.
Nu weer van de houtstook naar de echte wereld. Waarom verkoopt Israël killer-drones aan het islamitische Azerbijdjan om het Christelijke Armenië in de pan te hakken? Zie Forbes.com: “The fighting that flared up Sept. 27 is the deadliest in that region since 1994. Among other weapons, Azerbaijan has used its drones in combat.
In recent years, Baku acquired Israeli-built Harop loitering munitions, also known as ‘suicide’ or ‘kamikaze’ drones, designed primarily for destroying enemy radars as part of suppression of enemy air defenses (SEAD) operations. ”
Waarom niet? Een shekel is een shekel.
Zelfs de ortskommandant naast het huis van mijn opa had destijds gezegd ‘also, also, also’. Enfin iedereen heeft wel zo’n kutbuurman in zijn straat of als permanente klager bij de VVE zitten. Deze meneer is wel buitencategorie.
de man heeft een astam-kind. wacht maar tot u een kind heeft.
@MaarFeitelijk | 21-03-21 | 14:59: kinderen dragen bij aan de overbevolking en hebben een gigantische ecologische voetprint. Voor kinderen moeten scholen worden gebouwd. Wegen. Ziekenhuizen. Woonhuizen. Mensen met kinderen zijn asocialen die de planeet verwoesten met hun egoistische voortplantingsdrang. Hard aanpakken dat soort milieufascisten. Om te beginnen een progressieve kindbelasting om de vervuilingskosten op deze mensen te verhalen.
'Houtstook is ook slecht voor de sfeer in de buurt.' volgens het onpartijdige Nieuwzuur. Zeikers zijn slecht voor de sfeer in de buurt.
Hier in de straat wordt ook gestookt, nog nooit een onvertogen woord gevallen.
Waarschijnlijk omdat hij niet wordt uitgenodigd terwijl de rest gezellig rond de houtkachel zit.
Ben ik blij dat mijn 6 directe buren tussen de 150 en 500 meter van mij af wonen en we allemaal kunnen doen en laten wat we willen. Ik zou het nog geen dag volhouden in zo’n volgebouwde arbeiders kamp vol met zeikers en bemoeiallen.
echte arbeiders zijn ok, het zijn vooral de onderwijzers en ambtenaren die altijd en overal zeiken.
Er was eerder een item op TV over houtstook.
Speelde in Friesland. Een vrouw kreeg acuut een astma-aanval als ze rook uit de schoorsteen van haar ca. 300 meter verder wonende buren zag komen.
@vranac | 21-03-21 | 11:43: Ik weet het. “Arbeiders kampen” vond ik wel lekker klinken.
3000 duizend doden per jaar? Omdat mensen zich ergeren aan anderen in een overbevolkt land. Geef elkaar de vrijheid.
3000 duizend zijn er wel veul hoor.
Volgens Nieuwzuur hebben 1 miljoen mensen last van houtstook. Ik heb het houtstookreferendum gemist denk ik.
is daar geen vaccin voor. iets van Astra zeneca of zo.
Ja, dus? Jij en je gezin (en de buren) stoten Co2 uit (adem, poep, zeer schadelijk voor het milieu*) en nu? ook maar weg doen?.. man ga dan ergens anders wonen. moeten 20 man zich aan jou aanpassen of jij aan 20 man. Zo is Nederland en beetje aan het worden dat heel Nederland zich altijd aan een klein groepje drammers moet aanpassen. Niet dat ik het niet klote voor je zoon vindt maar ga dan ergens anders wonen kerel!
Er zijn meer niet stokers dan wel stokers, dus welke kleine groep bedoeld u?
@Roeieber | 21-03-21 | 11:21: Gaat niet enkel om hout stoken, gaat om verhouding klagers t.o.v. de rest... voorbeeld, Sinterklaas en zwarte Piet? hoe veel voor hoe veel tegen, wie heeft z'n zin? we slaan gewoon door in dat deugen.
@Geenjoris | 21-03-21 | 11:25: Dat klopt, maar uw jij-bak is groot; anderen ademen CO2 uit, dus ik mag stoken. Ik wil ook niets verbieden, maar discussie over dergelijke onderwerpen is niet mogelijk en rekening houden met elkaar lukt niet. Dan blijft verbieden jammer genoeg over.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:40: Wie zegt dat ik stook? waar leest u dat?, Ik geef alleen maar aan dat alles (20 huishoudens die genieten van houtkachel) altijd moet wijken voor 1 huishouden dat er last van heeft.....
lol, wat denkt die Ingmar wel niet. Zeiken bij de buren over fijnstof terwijl hij in de randstad woont. Wat een klojo. Je kan zelf ook een goede ventilatie in je huis bouwen en de luchtkwaliteit beïnvloeden in plaats van vrijwel iedereen in de buurt verbieden een houtkachel te hebben. Ingmar is de belichaming van wat er mis is in Nederland. Je hebt een groepje mensen die alleen maar bezig is met het verbieden van zaken. Het inperken van vrijheden tot het maximale. Regeldrang. Kappen met die communistische kut mindset Ingmar, kappen!
Alkmaar is geen Randstad
@Mauritskade | 21-03-21 | 11:30: Echt wel: image.gscdn.nl/image/ea84e570d9_bedri...
3000 duizend doden per jaar? Ik zie een schoorsteenlockdown aankomen.
Onlangs verhuisd en van 2 open haarden naar zo'n l^llige gashaard met afstandsbediening
Ik mis de geur van brandend hout
Zet dan vuurkorf of haard op balkon of in je tuin
Asma is een westerse ziekte, vanwege een te schone lucht.
Asma komt een stuk minder voor bij kinderen die opgroeien met een hond of kat.
Dus er zijn te weinig houtkachels.
Een wetenschappelijk rapport wordt direct door een hoogleraar niet gelooft, die hebben niets met wetenschap te maken, maar dat weten ze niet bij Nieuwsuur.
De hoogleraar is van de Universiteit Wageningen. Linkser dan dat wordt het niet. Echter wel grappig dat sinds de eerste lockdown in maart 2020 er flink wat fijnstof onnodig is uitgestoten door de Universiteit Wageningen vanwege het elektriciteitsverbruik. Dag en nacht heeft de verlichting aangestaan op de campus terwijl er helemaal geen colleges waren en vrijwel niemand werkzaam is geweest daar. Misschien moeten we Ingmar even vragen of hij daar kan aanbellen en verhaal kan gaan halen.
Zin drie zou voortkomen uit zin één en twee?
anders loopt de facilities manager zijn omzetbonus van Nuon mis.
Kreeg pas van iemand een paar zakken cokes, had hij in de kelder gevonden van een jaren dertig huisje dat hij gekocht had. Hij wist dat ik ter decoratie nog een kolenkacheltje had. Wat blijkt? Hartstikke gezond die cokes, beter dan houtverbranding. Ik zeg, iedereen weer aan de kolen.
*Houtblok in open haard gooien doet..*
Wel een beetje nat rookt lekker voor de buren
De antihoutkachellobby krijgt nogal wat airplay.
Als je goed droog hout stookt ruikt het gewoon heerlijk.
Iets wat heerlijk ruikt is niet perse gezond.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:20: En niet alles dat niet lekker ruikt is per se ongezond. Ingmar is gewoon een zeikerd. Net als dat hele clubje anti houtkachel wappies.
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:29: Het gaat in deze discussie over gezondheid. Een argument als "Als je goed droog hout stookt ruikt het gewoon heerlijk" is natuurlijk meer dan dom. Ingmar is misschien een zeikerd, maar hij komt op voor de gezondheid van zijn kinderen. Dat er geen discussie mogelijk is ziet u in deze draad. Als men een beetje rekening met elkaar houdt dan is het probleem opgelost, maar ja, rekening houden met en Nederlanders...
@Roeieber | 21-03-21 | 11:35: Dit is niet vragen om rekening te houden met, dit is pleiten voor een totaalverbod. Wat natuurlijk niets te maken heeft met "rekening houden met". Ingmar probeert andere mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Dat is erg vervelend want de hele straat heeft een houtkachel behalve Ingmar. Wat Ingmar zou moeten doen is het volgende: realiseren dat hij de enige is die er last van heeft en dat dit niet goed is voor zijn kinderen. Hij zou rap ergens moeten gaan wonen met meer ruimte tussen de percelen zodat er geen last kan ontstaan door houtkachels. Er zijn zat percelen te vinden meer naar het oosten van het land waar je ruim kan wonen in dunbevolkte gebieden. Dat zou voor de gezondheid van zijn kinderen veel beter zijn. Maar nee hoor, Ingmar is een drammer. Dus Ingmar wilt dat in heel Nederland houtkachels verboden worden omdat hij en zijn kinderen er last van hebben. Dat is toch absurd?
Ieder zijn plezier, maar hout stoken in een woonwijk kan echt niet meer. Dat is gewoon asociaal. Daarvoor is Nederland te dicht bevolkt. Gesprekken hierover aangaan anno 2021 in NL gaat niet. Iedereen vindt zichzelf te belangrijk en alles is meteen een aanval. De ikke-ikke-factor in deze is groot. Ik heb een paar huizen verder van die plezier stokers, die waarschijnlijk ook nog eens geen enkel benul hebben van hoe en wat, die alleen naar wat vlammetjes willen kijken. Dan staat de straat blauw van de rook, voor je het door hebt staat je huis ook vol. Fijn, zij plezier, wij een hele dag hoesten en hoofdpijn. Als je dan zo graag wil stoken, doe dat dan met de klep dicht, houd je die rook ook lekker bij je.
Dan staat de straat blauw van de rook. Overdrijven is ook een vak. Als we van het gas af moeten, neem je wel een open haard, anders krijg je het nooit meer warm.
@zwartzondersuiker | 21-03-21 | 11:23: Als er gestookt wordt bij vochtig windstil weer staat de straat idd blauw. Maar hey, ik en mijn gezin moeten wat gezondheid over hebben voor het pleziertje van de buren, niet?
Als je daar last van hebt dan heb je ook last van uitstoot van auto's, brommers en vrachtwagens. Wat jij moet doen is een goed ventilatiesysteem aanleggen in je huis met filters. En dat is jouw probleem, niet dat van de buren. Jij moet je aanpassen aan je omgeving, niet de omgeving aan jou.
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:32: Wat een bullshit. Op het moment dat je andere mensen lastig valt met je hobbies ben je gewoon fout bezig. Andere mensen verantwoordelijk maken voor de overlast die jij veroorzaakt is gestoord asociaal.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:31: ik en mijn gezin zegt al genoeg over u. Het gaat om u en de rest van de wereld moet zich daar op aanpassen. Mij is geleerd: mijn gezin en ik. Kwestie van beleefdheid.
Pauline is trouwens voorzitter van die klaagclub.
Die mevrouw met die zwarte luchtfilters... wat een ongefundeerd onderbuikmens!
Hier ziet ook alles zwart na een jaar, maar dat komt puur door autoverkeer.
Kunnen we open vuur niet gewoon verbieden.
Toch maar gevaarlijk enzo.
Hoor ik nu ook een verbod op biomassacentrales aankomen?
nee is groen
Wat een gejank. Vreselijk. Laat hem ene huis zoeken buiten een drukke woonwijk. En die Pauline. Lekker heel nederland het plezier ontzeggen vanwege haar op sessie. Ik gooi er vanavond weer een blik op en denk aan haar!
Je leerboeken Nederlands had je al opgestookt?
Met je "op sessie"
Probeer maar eens met buurman Cherokee een gesprek aan te gaan over het stoken....
@Roeieber | 21-03-21 | 11:29: Heja heja heja, heja heja heja,.... Woe woe woe woe woe,..!
Lastig... ik gun iedereen z'n ding, maar hier staat bij windstil weer vanaf 18:00 de hele straat vol rook. Alle ramen en ventilatie moeten dan dicht, maar de rookgeur trekt toch het huis in. Dat mag best een tandje minder.
Dat zijn amateurstokers. Met windstil weer steek je geen houtkachel aan.
Ik heb er sinds 2 jaar ook 3 a 4 houtkachel buren bij. Alleen die ene die het al sinds jaar en dag had ruik je nauwelijks. Ik vermoed dat het amateurisme is idd.
Maar uitsmeulende vuurkorfen 'szomers vind ik erger. Daar heb ik 2 a 3 uur 's nachts last van. De houtstokers gaan 23.00 naar bed. Die lucht is dan zo weg.
@Papa Jones | 21-03-21 | 11:12: U bent professioneel stoker? Maar juist van deze amateurstokers (en dat zijn er meer dan de profs) hebben mensen last en dat wordt gegeneraliseerd naar alle stokers. Gesprek aangaan heeft geen zin, zie de reacties hier maar eens. Maar hout stoken in een woonwijk, kom op we leven niet meer in 1850.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:19: Daar hebben ze iets op verzonnen. Stoken op aardgas.
Oh wacht...
@Roeieber | 21-03-21 | 11:19: als het aan het WEF ligt, gaan we daar weer naar toe.
@knutsel_ | 21-03-21 | 11:21: ja, dat schijnt nog erger te zijn. Waanzin.
@Roeieber | 21-03-21 | 11:19: Hier hebben mensen ook vuurkorven. Niet elke dag natuurlijk.
Ik snap niet dat er zo'n probleem wordt gemaakt van houtstook, en er tegelijkertijd honderden biomassacentrales in woonwijken verrijzen. Want je hoort het, volgens Nieuwsuur helpen filters amper.
De bebouwde kom is, in combinatie met de zwakzinnigheid van 20 procent der natie, te vol voor houtkachels. Fikkie stoken moet je met wat verstand doen, en daar is een gebrek aan.
Maar is dat een reden om het voor de overige 80% te verbieden..
Dit!
Openhaardfikken is een kunst, en daar ontbreekt het bij de meesten aan.
@gemeentereiniging | 21-03-21 | 11:13: Latwr willen ze het afschaffen en ons elektrische openhaarden geven. Dan krijg je zoiets als warmtepompen en elektrische houtkachels. Perfect voor GroenLinks, hun ideale wereld.
@VoltaireJohn | 21-03-21 | 11:15:
Waar heb ik het over warmtepompen en groenlinks?
Een hoop volk met 'n houtkachel doet maar wat als ze de fik aansteken, maar een houtkachel branden zonder al te veel overlast is ook mogelijk.
En aan die discipline ontbreekt het bij een heleboel van die houtstokers.
@gemeentereiniging | 21-03-21 | 11:33: ?, u neemt mij een tikje te serieus.
Nederland (of in ieder geval het stedelijke gebied) is gewoon te vol om een houtkachel te stoken. Dat is tegenwoordig gewoon te asociaal om nog te doen, hoe leuk het ook is. Tijden veranderen. Mijn ouders plaatsten tientallen jaren geleden een mooie kachel in hun nieuwe huis. Met hoog rendement, want energieverspilling was not done in die tijd. Dat kwam er in de praktijk op neer dat de kachel gewoon de uitlaatgassen een extra kringetje laat maken zodat ze wat kouder de schoorsteen ingaan. Helaas wordt de hoeveelheid rook daar bepaald niet minder van. Nodeloos te zeggen dat de kachel tegenwoordig enkel nog een pronkstuk in de woonkamer is. Niet omdat de buren er over klagen, maar omdat je gezonde boerenverstand ook wel snapt dat de buren niet blij zijn met die rook.
@Rohin | 21-03-21 | 11:12: Ja. Net als veel dingen die verboden zijn.
Je houT het niet voor mogelijk.
Er gaan per jaar ongeveer net zoveel mensen dood aan houtkachelrook als het aantal doden van de kern ramp van Fukushima.
Das makkelijk , in Fukushima zijn ongeveer 3 mensen dood gegaan
@elevator | 21-03-21 | 11:10: veel meer. Maar dan wel door de tsunami. Niet door de kernramp. En van die 3 is alleen maar te zeggen dat ze voldoende stralingsdosis hebben gekregen om misschien daardoor kanker te hebben gekregen. Statistisch gezien zijn er echter in die groep tot nu toe minder kanker gevallen als men zou verwachten in een niet blootgestelde japanse mensen. Je zou (als je slecht bent in statistiek) dus ook kunnen concluderen dat een lage dosis straling kanker voorkomt.
@Gregovic | 21-03-21 | 11:17: er zijn twee mensen omgekomen door de ontploffing en één door een kraan ongeluk. Één persoon heeft een te hoge dosis straling gekregen, ik weet niet of die nog leeft.
Rob Jetten krijgt met zijn vliegreisjes per keer dertig keer meer straling dan de mensen die op de grond blijven. Vandaar dus,..
grappig maar er gaan duizenden dood door vuile lucht en door de Daïchi centrale sneuvelde niemand. Wel verdronken er 11.000 mensen.
"Mensen nemen zelfs driedubbel glas" hahahahahahahahahaha , Ja dat houdt toch 50% meer rook tegen dan dubbelglas.
Hoe die mensen elkaar ophitsend in die stichting in een spiraal van idioterie zijn terechtgekomen.
Drie dubbel glas met aan de bovenkant een ventilatie rooster
Ja, ik vond hem ook al hilarisch.
Wat een stel droeftoeters. Tip voor die Ingmar, verkas ergens richting poolcircel.
Hahaha en dan een woning ijsen met warmtepomp.
Daar krijgt in Nederland tijdens de zomer de douche nog niet mee warm.
@keestelpro | 21-03-21 | 11:28:
Is hei nu helemaal gek geworden.
Maar het is wel zo hinderlijk dat ik mijn slaapkamerraam dicht moet doen als de buurman zijn kachel aan doet .
Hahaha die hoogleraar lult er weer eens lekker omheen, de kachelboer heeft het over het formaat en kwaliteit stookhout en de de Zwitserse methode en de professor zwamt wat over cijfers die niet kloppen want hij kent geen filters die dat tegenhouden... Dit blijft een non discussie zo..
Net zoveel uitstoot als een dieselvrachtwagen!
Hout stoken wordt een leuk alternatief voor gas. Warmtepompen werken niet, gas wordt extreem belast dus dan moet je hout wel verbieden. Logisch toch?
Houtkachels zijn leuk in dunbevolkte landen, maar dit moet je niet gaan doen midden in een woonwijk.
Wij zijn geen derde wereldland
Ik krijg Godwin-neigingen van Ingmar.
Ik heb zin om 's nacht stiekem lego steentjes in zijn slaapkamer te leggen.
Wat een ontzettende nieuwetijdsnazi.
We zitten met 17 miljoen in een klein landje. Dat worden er 19 of 20 miljoen, en voorlopig komen we alleen maar dichter op elkaar te zitten. Want er mag, omdat landbouwgrond heilig is, alleen nog IN de steden worden gebouwd. En zo komt het dat we allemaal vinden dat we overlast van De Ander ondervinden. Of dat nou houtrook is, hondenpoep, verkeerslawaai, opstijgende vliegtuigen of zelfs de geluiden van spelende kinderen.
“Ons land is vol, ten dele overvol”
Net India waar die mensen op elkaar leven, haast niet te doen.
Nou heb ik ze in India wel eens over een vloerverwarming van 5 meter zien lopen. Of dat echt helpt , geen idee
Zelfs als je landbouw grond zou afpakken van boeren, wat natuurlijk krankzinnig is, heeft Nederland sowieso een beperkte hoeveelheid ruimte. De bevolkingsgroei moet aan banden gelegd worden, niet het land voller bouwen.
1. Ongebreidelde immigratie stoppen
2. Tot en met 2 kinderen krijg je kindertoeslag, maar niet meer.
@Old_Spice | 21-03-21 | 11:14: niks afpakken, kopen tegen de marktprijzen voor bouwgrond.
Landbouwgrond doet €7-10 per vierkante meter, grond voor woningbouw kost 500-1200 per vierkante meter.
Voor dat geld verkoopt elke boer zijn grond heel graag
@theo-is-dood | 21-03-21 | 11:18: Denk je echt dat een boer daar 500-1200 euro de vierkante meter voor krijgt? Spoiler: dacht het niet. Dat zijn de gemeentes die zulke bedragen opstrijken.
@theo-is-dood | 21-03-21 | 11:18: boeren zijn erg gevoelig voor pingping. En verder is de boer troef, burgerbelangen raakt ze niet zo.
@Vanilla | 21-03-21 | 11:22: u heeft gelijk de gemeente strijkt de bestemmings wijzigings winst op, om dat de grond ook nog ingericht moet worden, wat natuurlijk nooit zo veel kost. Maar ze gaan niet wijs met geld om hebben dus altijd tekort.
Als mijn buren hun allesbrander in de fik steken stinkt mijn zolderkamer naar een palingrokerij.
Nemen ze het dan zo letterlijk, dat "alles"?
Sommige mensen hebben ECHT een vrijstaand hutje op de hei nodig, helaas zijn die onbetaalbaar.
Ingmar Veel is de aso als de situatie kennelijk zo ernstig is voor zijn kinderen en toch in die dichtbevolkte stad wonen. Hij zeurt bij de verkeerde partij.
We kunnen alle Flevopolders vol zetten met vrijstaande huizen. Op grond waar nu mais en aardappels groeien. Maar landbouwgrond is heilig. Waarom weer niemand
@theo-is-dood | 21-03-21 | 11:07: Nee nee nee... Niet hier komen wonen. Wegblijven, drijfzand, gevaar, vliegende vogels, bos, water, doodeng, niet hier komen. Ga naar Groningen, Friesland, Drenthe, maar niet hier. Hier is het vol. Mudvol...
Mensen.... ze zouden verboden moeten worden.
Nou ja, nog zo’n kleine miljard jaar te gaan dan is dit hele circus voorgoed voorbij.
Miljard jaar??
In het tempo waarin de gemiddelde burger nu aan het debiliseren is lopen we over vier generaties weer in beestenvellen.
Als we dat al halen.
meer dan een paar honderd jaar zou al een wonder zijn.
Heeft dat naast sfeer nog andere voordelen, dat houtstoken? Ik heb namelijk goede aansluitingen in huis, maar geen haard. Zou wel leuk zijn om deze er weer in te hangen.
Kan een gashaard erg aanraden, veel makkelijker in het onderhoud en schoonmaken.
Als je een goede kachel koopt én een mooie voordelige partij hout weet te kopen, scheelt het veel geld.
brandgevaar, vuil in huis, beesten in het hout, Hoezo weet u dat de aansluitingen (van wat) goed zijn?
Sodemieter op!
Je zou naar een flat kunnen verhuizen.
Wanneer je kijkt op de website van de rijksoverheid (bron: www.emissieregistratie.nl/erpubliek/er...) dan zie je dat de uitstoot van burgers al vanaf 1990 stabiel is (zelf lichtelijk daalt). Een headline "Houtkachels blijken, na opnieuw rekenen, grootste bron van fijnstofuitstoot" verkoopt nu eenmaal beter dan "Uitstoot van houtkachels stabiel vanaf 1990 tot nu".
Naarmate de fijnstof uitstoot van andere bronnen zoals verkeer of industrie afneemt, komt houtrook meer op de voorgrond. Simple as that'. PR-technisch ga je dat natuurlijk niet benoemen.
Houtkachels maken Scheveningen boulevard onveilig.
Dat laatste is het hele probleem, als iedereen zomaar voor zichzelf hout gaat lopen stoken is er niet genoeg hout meer over voor de biomassa centrales voor de Jesses om de aarde te redden. Bovendien loopt de duurzame samenleving hierdoor massa’s belastinggeld mis.
Voor de GL CO2 centrales kappen ze gewoon elders hele natuurgebieden weg. Echte natuurgebieden, niet door een Staatsbosbeheer aangelegd park waarin iedere struik genummerd is.
Nog even en je mag een barbecue heffing aftikken bij de gemeente.
Voor klimaataanhangers een goede maatregel. Tevens ook extra inkomsten voor de overheid.
dat zou ook beter afgebouwd worden. vlees eten en de sfeer in de buurt verkloten met gelal in de tuin
Geukkig heb ik geen houtkachel maar een afgewerkt-frituurvetkachel.
Dus van mij hebben ze geen last.
In 1 liter frituurvet zit ongeveer net zoveel energie als in 1 liter petroleum of stookolie.
In 1 kilo plastic (flessen, speelgoed, tassen) zit ook dezelfde verbrandingswaarde als in 1 liter diesel.
Ik zie mogelijkheden!
Weer zo een kut stichting die helemaal niemand vertegenwoordigt maar iedereen het leven zuur maakt.
Die gasten willen wel een bio-bomen-centrale. Want dan is het wel goed.
@Kamervraag | 21-03-21 | 14:26: dat is helemaal niet zo.
Over tien jaar stookt iedereen hout ,dit is nl het enige alternatief zodra we van het gas af moeten. De grootste fabrikant van hout klief machines in Finland ,heeft haar capaciteit vorig jaar vertienvoudigt.
In Oostenrijk en Duitsland wordt in de dorpen ook nog volop verwarmd met hout. Dat kost meestal niks, immers uit eigen bos en groeit vanzelf weer bij.
Over tien jaar stookt niemand hout. Het is in andere landen ook al lang verboden. Het is hier ook een bevlieging van mensen zonder zorgen die het stoken van hun te grote huis wel te duur vinden.
Ik weet nog dat mijn vader reuze blij was dat het huis op gas werd aangesloten werd en dat er niet meer gesjouwd hoefde te worden.
Houtkachels? Ken ik niet, maar wel ken ik metalen kachels.
Of van die Oostenrijkse tegelkachels.
@Kapitein Sjaak Mus | 21-03-21 | 11:07: Bedoelt u vloerverwarming?
Bedoelt u houten kachels als u ze vergelijkt met metalen kachels?
@Smoelensmid | 21-03-21 | 11:12: ja. Ik heb er nooit eentje gezien, maar een houten kachels is wel interessant, maar of het veilig is binnen?
@VoltaireJohn | 21-03-21 | 11:19: de verzekering weet het antwoord en verhoogt de premie.
Ik zeg het al zo vaak en ik blijf het zeggen, ik ben blij dat ik op het Friese platteland woon. Wat kunnen Hollanders ontiegelijk zeuren zeg.
Ja half ruraal Frankrijk Zwitserland Tsjechie Duitsland en Oostenrijk zweert bij een lekker houtkacheltje, ik huurde onlangs nog een huis waar zelfs gekookt werd op een hout gestookt fornuis..
@Smoelensmid | 21-03-21 | 11:15: Een beetje Fransman heeft een hectare bos waar hij z'n stookhout ieder jaar uit laat halen.
nee dan de friezen, een dag niet geklaagd over anderen is een dag niet geleefd.
Er gaan géén 3.000 mensen per jaar dood aan houtkachels zoals wordt beweerd. Nee. Niet. Nooit. Never. Val dood.
nos.nl/l/2373360
Misschien wel door die bio massa centrales?
Misschien wordt er nog een vaccinatie ontwikkeld.
Er is überhaupt nog nooit iemand aan fijnstof overleden.
Oplossing: heel NL zou aan de aardgas(kachels) moeten, ideaal, waarom doen we dat niet?
het zit toch duidelijk wel in dat het klopt.
REAGEER OOK