Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Saai. NASA doet weer iets onmogelijks

NASA bijna even vermoeiend als SpaceX laat ons met rust.

NASA's OSIRIS-REx, een beetje wat ze in Armageddon deden, maar dan zonder Fleck en Bruce Willis. Landde gisteravond op asteroïde 101955 Bennu (wiki), meer dan een miljard jaar oud, 333 miljoen kilometer ver weg, 101.388 km/u snel, 565m × 535m × 508m groot, en heeft een "cumulative 1-in-2,700 chance of impacting Earth between 2175 and 2199". Kortom, het was hoog tijd even kennis te maken met de nieuwe buurman die in 1999 ontdekt werd. 

Het voertuig begon op 31 december 2018 aan zijn baan om de asteroïde, en voltooide gisteravond dus zijn Touch And Go, waarbij een monster van het oppervlakte genomen werd, en onderstaand waanzinnig mooi uitgelegd wordt. En dat monster is heel belangrijk natuurlijk, want wellicht vertelt het ons iets over de zin van het leven.

Over ongeveer 10 dagen weet NASA pas zeker of het monsteren zelf ook daadwerkelijk naar behoren gelukt is, maar alle tekenen zijn gunstig. OSIRIS werd in 2016 gelanceerd en wordt in 2023 terugverwacht. Hier nog een mooie uitleg over Lockheed Martins onderstaande stofzuiger trouwens.

Prachtige uitleg door NASA-strijders

Reaguursels

Inloggen

Goh als we 's wat-veel-heel veel meteoren vanaf de aarde 't space inknallen; zou de levensverwachting & ditto kwaliteit toenemen?
Wijken/stadswoestijnen vol met meteoren.

MoslimMolen | 21-10-20 | 17:30

Naar een steen heel ver weg van meer dan een miljard jaar oud.
De oudste steen op Aarde gevonden is 3,8 miljard jaar oud.

bleekkijker | 21-10-20 | 17:26

333 miljoen km ver weg, dat is 666m km retour.
Ca8aLange Frans

HA BIER!1! | 21-10-20 | 16:32 | 1

333.... 666....

Appeltje-eitje voor de fijnproevers. Final countdown.

Yrrab | 21-10-20 | 17:45

En een dodelijke bacterie werd teruggebracht naar Aarde die driekwart van de wereldbevolking uitroeide...

Zzzzooooffff | 21-10-20 | 16:13

Ik vraag mij dan toch af, zijn ze nu ook zo enthousiast als er geen camera's bij zijn? Je zit in principe gewoon naar een dospromptje te kijken met een knipperend streepje dat een keer 'Succes!' op het scherm tovert, en 'iedereen gaat los' *FLITS* *FLITS* *FLITS*...

Brofist | 21-10-20 | 15:58 | 1

Uhhh, heb je zelf ooit iets gemaakt waarvan je niet wist of het zou werken? Een radio uit die hoop losse onderdelen? Een programma dat iets doet wat nog niet eerder gedaan is? Als 't werkt dan ben je blij, en als een groep mensen blij is reageren ze ongeveer zo.

Dus ja, zo reageren ze ook zonder camera's, misschien zelfs nog wat... enthousiaster. Die camera's maken dat minder aantrekkelijk, je herinnert je misschien nog dat akkefietje met een andere landing op een ander lichaam waarbij degene die verantwoordelijk was voor het project een Hawaiiaans shirt aanhad met daarop wat, laten we zeggen, deels ontkleedde vrouwen? Het ging al snel niet meer om de landing maar om dat shirt. Zonder camera's was dat niet gebeurd.

Voorgeenchanterikpeu | 21-10-20 | 16:42

Welk model Dyson op steroids is dat precies? Die wil ik ook.

SaintNick | 21-10-20 | 15:27

Ok dolle Rina's, stop maar met alle verdere feminiseringsprogramma's. Project is geslaagd. Een tiental blonde vrouwen hebben een minivan achteruit op een asteroïde 2 miljoen kilometer verderop netjes naast de stoeprand geparkeerd.

No_Code | 21-10-20 | 15:04

Mischien een gekke vraag maar. Als dat ding al eeuwen veilig baantjes om de aarde heen zweeft en NASA past de massa van dat ding iets aan, of geeft hem per ongeluk een zetje, Is dit niet risicovol? Als ze de baan per ongeluk beïnvloeden?

Geenjoris | 21-10-20 | 14:49 | 4

Zie, het is een deepstate complot. Ik wist het! Deze gigantische oliebol wordt nu op Trump afgestuurd en zal op de dag van de verkiezingen recht op zijn hoofd landen en de American led liberal world order zal zegevieren!

No_Code | 21-10-20 | 15:09

@Jeespar | 21-10-20 | 14:54: Maar toch is een te verwaarlozen duwtje op die afstand het verschil tussen raak of mis. Het ding hoeft maar 0.000000000001 graad uit de koers gebracht worden.

Beste_Landgenoten | 21-10-20 | 15:45

@Beste_Landgenoten | 21-10-20 | 15:45:
Dat is net als met de temparatuur en stikstofregels. Die hoeven ook maar 0,0007% af te wijken en het hele land schiet in een crisis..

Brofist | 21-10-20 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen

Heb dat filmpje gezien. Er werken mooie vrouwen bij NASA.

Schoorsteenveger | 21-10-20 | 14:36

Dingen die niet verticaal te filmen zijn met een mobieltje bestaan niet. Hebben geen waarde. Zijn hoax.

Jan Passant mk2 | 21-10-20 | 14:04

Vast een stomme vraag maar ik zie steentjes terugvallen, dat kan toch niet als er geen zwaartekracht is?

De Ana(a)list | 21-10-20 | 13:59 | 3

Alles met massa heeft zwaartekracht omdat het de ruimtetijd verbuigt. Dat heeft een meneer met ingewikkeld haar ooit bewezen (Einstein). De zwaartekracht zal alleen minimaal zijn door de omvang van de asteroïde en je moet oppassen bij het landen dat het voertuig niet weer terug de ruimte in stuitert.

sprincessz | 21-10-20 | 14:07

@sprincessz | 21-10-20 | 14:07: Kortere uitleg: er is wel zwaartekracht maar veel minder dan op grotere lichamen zoals planeten etc.

Jeespar | 21-10-20 | 14:55

Wat ik me vooral afvraag is waarom ik in mijn slaapkamer beperkte WIFI heb maar dat hullie op 200 miljoen kilometer zo'n ding kunnen besturen. Ik zeg HOAX!

DaDutch | 21-10-20 | 13:58

Ik vind het heel spannend op zo'n grote afstand een stofzuiger te laten landen op zo'n klein plekje. Ruimtevaart is de toekomst en geld hiervoor is niet weggegooid zoals bij velen anderen projecten hier op aarde. Misschien vinden we nieuwe materialen waarmee de energie honger bestreden kan worden of een parkeerplaats voor ons atoom afval.

jan huppeldepup | 21-10-20 | 13:56

1 op 2700 kans op impact. Ervan uitgaande dat zo'n impact een zekere dood betekent voor de meeste mensen zit die asteroïde qua dodelijkheid zo'n beetje tusse griep en corona in. Om daar dan zoveel geld aan te verspillen. /s

lekgoot | 21-10-20 | 13:43

"Meer dan een miljard jaar oud". Maar gelukkig geen 2 miljard jaar, anders zou het ongeloofwaardig zijn.

jansma28542681 | 21-10-20 | 13:42

Iets wat miljarden jaren geleden vlak na de oerknal is ontstaan kunnen onderzoeken is geweldig.

BozePaarseMan | 21-10-20 | 13:33 | 1

Nou, vlak na de oerknal was het niet hoor.

soldier-of-fortuyn | 21-10-20 | 13:47

Hoe dit ons iets over de zin van het leven gaat bijbrengen ontgaat mij. Het heeft er niets mee van doen.

Frau Merkel | 21-10-20 | 13:29 | 3

Als je microscopisch leven aantreft op deze meteoriet, kun je daarmee stellen dat meteoren leven verspreiden door het heelal.

Gandalph | 21-10-20 | 13:58

@Gandalph | 21-10-20 | 13:58: Hoeveel microscopisch leven heeft de mensheid sinds de ruimtevaart al in de ruimte gebracht? Wat lekt het iss?

Geenjoris | 21-10-20 | 14:46

Wow,
"Bennu is een potentieel gevaarlijk object dat op de Sentry Risk Table wordt vermeld met de op een na hoogste cumulatieve beoordeling op de Palermo Technical Impact Hazard Scale . "
Een paar raketmotoren erop zetten en richting de zon sturen?
Het is 500 bij 500 m, en zal wat wegen, maar het hoeft ook niet snel, als het maar gedaan wordt.

kloopindeslootjijook | 21-10-20 | 13:11

NASA wil alles weten uit hebberigheid.

zeurmachine | 21-10-20 | 13:10

Die rotsblok vliegt met een snelheid van 101.388km/u,hoe komt die sonde OSIRIS-REx aan die snelheid?ik ben maar een leek hoor,misschien is dit voor kenners een domme vraag.

Jee-Dee | 21-10-20 | 13:06 | 4

De aarde heeft een snelheid van 107.000 km/h (om de zon), dus het verschil in snelheid is vrij laag eigenlijk...

ReyNemaattori | 21-10-20 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Als je met de lichtsnelheid zou kunnen reizen was je daar in 20 minuten, dus behoorlijk dichtbij.

pejoar | 21-10-20 | 13:00 | 4

Als ja. Als katten vleugels zouden hebben, is er geen spreeuw meer in de lucht.

Trasnochador | 21-10-20 | 13:26

De zon staat dichterbij de aarde.

lekgoot | 21-10-20 | 13:45

Met wob2 duurt het maar 10 minuten.

jan huppeldepup | 21-10-20 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als de asteroïden niet naar ons komen, komen wij wel naar hen toe.
Maar ze komen toch al naar ons dus waarom al die moeite?
Dit is één van de weinige keren dat ik de NASA op pseudowetenschap betrap.

keestelpro | 21-10-20 | 12:54

Iets over de zin van het leven, het heelal en de rest?

Niet belangrijk natuurlijk. Een cartoon of een nieuwe smartphone en wat we vanavond eten, daar gaat het om. En wat de buren er van denken, dat ook.

kloopindeslootjijook | 21-10-20 | 12:48 | 1

U vat de moderne mens goed samen.

Zeebonkus | 21-10-20 | 16:40

Ik voel me diep gekwetst door dit nieuws. Waar kan ik een subsidie aanvragen?

Trasnochador | 21-10-20 | 12:48

Hoe duur is collect call bellen naar Orion?

Kuifje-naar-Brussel | 21-10-20 | 12:47

Nog meer fijnstof deze kant op.

Prinsemarij | 21-10-20 | 12:40

Wat me overigens verbaast is dat een rots van 500m een soort zwaartekrachtsveld lijkt te hebben. Sommige stenen vallen alweer naar beneden voordat ie begint met zuigen.

Trekhaas | 21-10-20 | 12:40 | 3

Des te knapper is het om daar op 330 miljoen kilometer een sonde op te parkeren. De aantrekkingskracht van die steen was zo gering dat een beetje verdamping van afgezet ijs de sonde al uit zijn koers bracht.

Joris Beltsin | 21-10-20 | 12:44

Is ook gewoon opgenomen in een geheime studio in de woestijn in Arizona. Waar ook de maanlanding is opgenomen.
En Elvis leeft nog, gisteren nog gezien in het winkelcentrum en JFK is door Poetin vermoord.

2voor12 | 21-10-20 | 12:46

Kan zwarte gaten nog wel?

Piet Karbiet | 21-10-20 | 12:38 | 4

Al er een goede langskomt merk je het niet eens.
Opeens ben je zolang als een spaghettisliert, staat de tijd stil en gaat het licht uit.
Nog voor je kan denken, wat zonde van de tijd allemaal eigenlijk, dat netflix kijken en in de file staan. En wat de buren ervan denken.

kloopindeslootjijook | 21-10-20 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben ze god al gefotografeerd?

RickTheDick | 21-10-20 | 12:37 | 3

Ja, maar het filmrolletje raakte kwijt.

Kuifje-naar-Brussel | 21-10-20 | 12:44

Nee, ik weiger mij te laten fotograferen

Prinsemarij | 21-10-20 | 12:47

Nee, die is door Allah in een donkere kerker geworpen. Boeda zit er ook, heeft Hij nog wat aanspraak.

eerstneukendanpraten | 21-10-20 | 12:48

Dus een zelfde soort steen als die waar al die idioten jaarlijks in Mekka omheen lopen.

Tjemig | 21-10-20 | 12:37

Jezus, en ik raak de pot niet eens

Trekhaas | 21-10-20 | 12:34

Mooi project. Over een paar dagen weten ze of er al genoeg stof is gecollecteerd. Ze hebben nog 2 stikstof ladingen over om af te vuren en kunnen het nog een paar keer proberen.

Zwizalletju | 21-10-20 | 12:33

Eat that,. Beijing!

bisbisbis | 21-10-20 | 12:32

De ruimtewetenschap in praktijk:
Geloofwaardigheid oerknal: man staat voor de rechter vanwege 100 kilo coke in de kofferbak van zijn auto.
De man wordt vrijgesproken. Immers als een oneindig klein en heet stipje het hele universum kan veroerknallen, dan kan een nog veel oneindig kleiner en heter stipje, ook zomaar plots 100 kilo coke in je kofferbak veroorzaken. Logisch.

Leptob | 21-10-20 | 12:31 | 2

Jij woont in Tubbergen?

Nascardude | 21-10-20 | 12:33

Hoewel de kans klein is, sluit de wetenschap dit inderdaad niet uit. In de quantumwereld ontstaat continu vanalles uit het niets en verdwijnt er ook an alles in het niets.

soldier-of-fortuyn | 21-10-20 | 13:53

Wat is nou de straatwaarde van een gram ruimtegruis?

ciabatta | 21-10-20 | 12:31 | 1

Dat is nog niet zeker. Ik kan het pas taxeren als ik er een jonko van heb gerookt.

keestelpro | 21-10-20 | 12:56

Speaking of NASA..

Docu over de Challenger op Netflix.:.

neonreclame | 21-10-20 | 12:27

Als ze die inboorlingen daar nou maar niet mee naar hier toeslepen.

Prinsemarij | 21-10-20 | 12:27

Mooi hoor, maar het allerbelangrijkste: zijn in de crew wel alle huidskleuren en genders goed vertegenwoordigd?

Selassie | 21-10-20 | 12:26

Inderdaad saai ja. En pure geldverkwisting, dat ook.

DrumPiet | 21-10-20 | 12:25 | 4

@Joris Beltsin | 21-10-20 | 12:28:

Piet is een beetje narrig vandaag.. Is morgen weer voorbij...

neonreclame | 21-10-20 | 12:30

Mooi voor in je tuin, Piet. Gaan de Afrikaantjes sneller van groeien.

Kuifje-naar-Brussel | 21-10-20 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Daar nemen we een spacecake op.

Mr_Natural | 21-10-20 | 12:23

Hadden ze Pechtold niet kunnen afzetten op die rots?

Baron Clappique | 21-10-20 | 12:23 | 3

Wat heb jij tegen ruimterotsen?

Mr_Natural | 21-10-20 | 12:25

Eerste filmpje. Lekker divers. TU Delft MSc Aerospace Engineering: iets minder divers.

Noor | 21-10-20 | 12:21

Getverderrie, zit je dan met al die juich meisjes in zo'n heerlijk divers zaaltje. Nee dan, de oude tijden met Apollo. Google: nasa control room apollo

UpdateAvailable | 21-10-20 | 12:16

Osiris-Rex komt nooit meer terug op aarde. Het ding zal worden gered en in de vrede van het universum blijven, in plaats van in 2023 bij de mensheid terug te keren.

De mensheid hoort niet te reizen buiten de planeet aarde. Ook hoort de mensheid de balans van het universum niet te verstoren middels technologie, ruimtepuin en het stelen van stoffen. Slechte karma voor de aarde.

De mensheid mag slechts kijken. Kijken, kijken, niet kopen.
Vanavond naar de prachtige meteorenzwerm Orioniden, bijvoorbeeld. Zin in.

Mensdier | 21-10-20 | 12:16 | 6

En die rotsjes worden bezorgd door PostNL?

Mr_Natural | 21-10-20 | 12:37

Wij kunnen nauwelijks een minuscuul stukje het heelal in. Verdiep je maar eens in de werkelijke afmetingen van sterrenstelsels en clusters en superclusters. Daarnaast bemoeit het heelal zich wel me ons. Een botsing met een veel kleiner lichaam kan plotseling het einde betekenen van de hele planeet en de hele mensheid. Als we niet onszelf door een technische flater opblazen in een nucleaire overkill.

kloopindeslootjijook | 21-10-20 | 12:45

@Mr_Natural | 21-10-20 | 12:37: ik denk zelf door DHL Parcel:

"The sky is not the limit - Reuzensprong voor de logistiek
In 1969 zet Neil Armstrong voet op de maan. Een mijlpaal van jewelste. Een paar maanden later scheppen drie andere pioniers – Adrian Dalsey, Larry Hillblom en Robert Lynn – nóg een legendarisch moment. Ze richten de eerste internationale bezorgservice op: DHL."

Mensdier | 21-10-20 | 12:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij was het David Bowie die zei: "We are all made of stardust" maar het kan ook Neil deGrasse Tyson zijn geweest.

Osdorpertje | 21-10-20 | 12:15 | 2

Nee, Bowie was een Starman die onderzocht of er Life on Mars was in zijn Tin Can.

Mr_Natural | 21-10-20 | 12:20

Moby zong We are all made of stars.

Kuifje-naar-Brussel | 21-10-20 | 12:46

Onvoorstelbaar knap hoe de mensheid dit kan doen op deze afstand. Knap onvoorstelbaar dat we niet kunnen voorkomen dat een drijvende heli voorzien van luchtzakken afborrelt pal naast een schip.

phantom2 | 21-10-20 | 12:15 | 1

Dat zijn andere mensen geweest.

MooseNL | 21-10-20 | 12:22

Ja cool. Eindelijk weer wat westelijke wereld trots. Na al dat geklungel met een virus en de zoveelste moord door de religie van de vrede.

P-unit | 21-10-20 | 12:14

Hoe houden ze verbinding met zo'n gevaarte op zo'n immense afstand?

Mr.Hoffer | 21-10-20 | 12:14 | 5

Ik vermoed een soort van WIFI, hoe anders? Die lag van 10 dagen is wel een beetje vergelijkbaar met dat van mij thuis.

Sessine | 21-10-20 | 12:23

@halfvolle glas | 21-10-20 | 12:19:
5G.

Baron Clappique | 21-10-20 | 12:24

@Sessine | Ja een wifi verbinding met een object dat 333 miljoen kilometer van de router is verwijderd.

Mr.Hoffer | 21-10-20 | 12:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo zie je maar dat vrouwen wel degelijk kunnen inparkeren.

Tishetnetnie | 21-10-20 | 12:14 | 3

Op een meteoriet zonder ander verkeer.

halfvolle glas | 21-10-20 | 12:17

En na twee jaar verkennen en voorbereiden.

obominotie | 21-10-20 | 12:35

Als groep kunnen ze heus wel iets inderdaad.

Marcello Christiani | 21-10-20 | 12:44

Dit is fake. Net als de maan landing is dit gewoon in de kelder van Hollywood opgenomen. Kijk naar de schaduwen!

halfvolle glas | 21-10-20 | 12:12

Ik vind de ruimtevaarthobby best interessant. Mensen die zich daar mee bezig houden noemen zich zelfs vaak wetenschappers die klauwen vol geld zuigen. Ik vind die hele ruimte niks bijzonders. Wij gaan er ook helemaal niets bereiken. Ik kijk wel eens Discovery of NG en vind de animaties harstikke leuk maar wij gaan echt nooit de essentie van ons bestaan ontdekken. En ohja, die oerknal ... Hahahahahaaaa

Leptob | 21-10-20 | 12:12 | 7

Als de wereld vol Leptobs was geweest liepen we nu nog met knuppels in een berenvel.

Joris Beltsin | 21-10-20 | 12:35

@Noor | 21-10-20 | 12:26: Klopt. Ik 'vind' liever iets dan dat ik iets beweer. Er zijn hier veel mensen die zaken 'beweren.' Mijn mening is altijd bij te stellen. Beweringen worden niet altijd gestaafd en zijn derhalve makkelijker af te schieten.

Leptob | 21-10-20 | 14:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien bevat dat ruimtegruis wel interessante nieuwe virussen, spannend.

Mr_Natural | 21-10-20 | 12:10 | 1

Dan landt het ding in Wuhan. Daar hebben ze de beste faciliteiten om dat te onderzoeken

marcoplarco | 21-10-20 | 12:33

Monsters mee terugnemen naar de aarde? Is dat wel zo'n goed idee?

BrutusBosch | 21-10-20 | 12:07 | 2

Ruimte monsters zijn best aardig. Je moet ze alleen een beetje leren kennen.

halfvolle glas | 21-10-20 | 12:18

D'r lopen hier al veel te veel monsters rond. Lekker daar houen.

hotnot | 21-10-20 | 12:21

Er is nog nooit iets gebeurd wat niet kan

Poetin1464 | 21-10-20 | 12:05 | 1

Het actieve geheugen van Rutte?

Baron Clappique | 21-10-20 | 12:26

Mission accomplished. After billions of tax dollars spent, we have been able to identify that 99,99% of the asteroid consists of plain rock which can be found in large quantities here on planet earth and tells us absolutely nothing about the origins of the universe. More money please for our next useless exercise, but only if we're not direct competitors of SpaceX.

_pacman_ | 21-10-20 | 12:05 | 3

Eens. Snap alleen "but only if we're not direct competitors of SpaceX" niet.

ChupaChupa | 21-10-20 | 12:21

@ChupaChupa | 21-10-20 | 12:21: NASA heeft sinds enige jaren de aandacht verlegd naar deep space exploration omdat ze de wedloop met SpaceX niet aandurven op het terrein waar SpaceX zich op begeeft. Zoals bijv raketontwikkeling.

_pacman_ | 21-10-20 | 12:29

Wat was het leven betaalbaar toen de wereld nog gewoon plat was- en wijsneuzen af te serveren met een paal op de markt en een bos stro.

Jan Passant mk2 | 21-10-20 | 13:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken