Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Camping krijgt TWIN-TIG-DUI-ZEND UWV-brieven

Strijd tegen Polenfraude in volle gang

Ergens, op een UWV-kantoor in Brabant:

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve."

"Dat is al de zesde deze week."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"

Een maand later

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve."

"Dat is al de dertigste deze maand."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"

Een jaar later

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve."

"Dat is al de duizendste dit jaar."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"

Drie jaar later

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve."

"Dat is al de vijfduizendste."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"

Vijf jaar later

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve."

"Dat is al de tienduizendste."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA"

Zeven jaar later

"Hee, alweer een brief voor camping de Kanthoeve"

"Dat is al de twintigduizendste."

"Wel veel hè."

"Je kunt toch helemaal niet wonen op een camping?"

"Nee, misschien is er wel iemand fraude aan het plegen. Toch eens uitzoeken."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA"

Reaguursels

Inloggen

Als ik het goed heb stond er ergens in de Kroniek dat het UWV een eigen GBA gebruikt, wat niet in staat is om wijzigingen te verwerken. Daarom stonden er 2,3 miljoen meer mensen ingeschreven.

Frau Merkel | 05-08-20 | 19:54 | 1

Het hele zooitje lekker opdoeken en dit overhevelen naar gemeente. Werknemers van het UWV moeten via een zware procedure solliciteren voor hun baantje, zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden. Volgens mij kan er ook wel wat bezuinigd worden op FTE. Ben wel klaar met deze prutsers.

Burgerzaken | 05-08-20 | 19:41

Tja, als je wilt frauderen dan moet je Nederland zijn, dat weet inmiddels de hele wereldbevolking. Gaaf land man, dit.

MaximumAwesomenimity | 05-08-20 | 19:33

Uwv zal wel balen dat dit naar buiten is gekomen.
Nou moeten ze er misschien wel iets aan gaan doen.

jemagookniksmeer | 05-08-20 | 18:56 | 3

Ja, dat echte handwerk doen ze liever niet. Liever kijken ze naar de fictieve waarheid, waar hun systemen zeggen dat alles in orde is. Want alle formaliteiten zijn correct uitgevoerd. Ondertussen in de echte wereld, en met name in Oost Europa, proosten ze op de maandelijkse overboeking van gratis geld uit Nederland. Voor de UWV top en de politiek is waar, wat het systeem zegt dat waar is. Lastig als iemand anders uit de echte wereld zegt dat het niet klopt. Ontkennen en niets doen is voor de managers van het UWV een logische reactie. Je zou er een feuilleton over kunnen maken.

Graaier | 05-08-20 | 19:07

Het UWV doet hier niets mee.
De brief gaat naar het adres waar iemand zich ingeschreven heeft, en meer willen ze niet weten.

De Camping moet bij de gemeente aangeven dat er iets mis is, zodat die het adres van de fraudeurs op 'onbekend' kunnen zetten in het BRP.
Dan heeft het UWV etc. geen adres meer om een brief naartoe te sturen en houdt het vanzelf op.

Als het UWV dan door de gemeente op de hoogte wordt gesteld dat die personen een vals adres hebben opgegeven, dan wordt de uitkering gestopt.

bucky1971 | 05-08-20 | 19:18

Gevolg van 2+2=5. “Jouw waarheid hoeft de mijne niet te zijn. Dus waarom zou ik er iets aan doen?”

Leffe Blonde | 05-08-20 | 20:06

Maar krijgen die Polen ook een uitkering 7 jaar lang?

Tiscali-2 | 05-08-20 | 18:33

Camping de Kanthoeve ligt heul dicht bij Helmond.

Betterworld | 05-08-20 | 18:07

Beetje vreemd artikel dit.
Brieven van UWV gaan, net als bij de belastingsdienst, naar iemands adresgegevens uit de GBA. Je kan een postadres opgeven als je bijv revalideert of een bewindvoerder hebt. Dus of tig Polen staan daar stiekem ingeschreven (want zonder inschrijving vervalt je uitkeringsrecht). Of ze staan elders ingeschreven en gebruiken de camping als postadres, maar dat lijkt me onlogisch, want ze hebben die brieven nodig (bij uitblijven reactie vervalt je uitkeringsrecht).
Dus volgens mij moeten deze mensen bij gemeente/politie zijn, niet bij uwv.

einStina | 05-08-20 | 18:01 | 4

@Carlos_I
Quatsch*
Ik ben dan wel erg benieuwd wanneer jij dit werk deed. Alle systemen zijn nl op bsn nr gekoppeld aan de gba. En de bel.dienst waar nodig.

einStina | 05-08-20 | 18:33

@einStina | 05-08-20 | 18:33:
De systemen weten niet dat je er in werkelijkheid niet woont. Ik vraag me af of er heel brieven zijn waar je op dient te reageren. Bovendien hebben we een belastingportaal waarin al die brieven als PDF staan die theoretisch zelfs vanuit Polen te bekijken en te beantwoorden zijn.

Joris Beltsin | 05-08-20 | 18:51

@Joris Beltsin | 05-08-20 | 18:51: Yep het is kinderlijk eenvoudig. Vergeet niet dat de Oostblokkers het systeem van uitkeringen testen totdat ze een werkende route hebben ontdekt. Wetende dat het UWV niet fysiek controleert kun je over de hele wereld je uitkering zeker stellen. En wordt er eentje een keer gepakt, geen nood. Kan gebeuren en er is geen sanctie. Windhappers doen hetzelfde. Al jaren.

Graaier | 05-08-20 | 19:21
▼ 1 antwoord verborgen

En allemaal te danken aan ons #kudtkabinet bahbah

Hapkebab | 05-08-20 | 17:34

Mensen die bij het UWV werken interesseert het dan ook geen ene flikker of er gefraudeerd wordt of niet. Zolang zij elke maand hun centjes maar krijgen.

obominotie | 05-08-20 | 17:32 | 2

Er wordt bij uwv best veel aan fraude onderzoek gedaan, hoor. Alleen veel mogen ze niet zomaar inzien ivm de privacy-wetgeving, en iedere medische claim (hoe raar ook) moet door een arts worden beoordeeld, en je kan overal tegen in bezwaar gaan. Dan volgt er eerst een waarschuwing, pas daarna sanctie. Dus het duurt allemaal wat lang.
Ondertussen wil de politiek dat iedereen snel geld krijgt, want zielig, dus wordt veel op voorschot betaald en komt het onderzoek later.

einStina | 05-08-20 | 18:07

@einStina | 05-08-20 | 18:07: Als je weet hoe makkelijk die zogenaamde "artsen" van het uwv beoordelingen doen. Met die efficientie zou heel NL snel klaar zijn.

Gijsbert | 05-08-20 | 22:01

Naast een adresonderzoek door de gemeente laten doen, om het teveel aan ingeschevenen op dat adres te laten schrappen, kan je ook aangifte doen bij de politie, dat je adres door fraudeurs misbruikt word.

Waarom zou je 7 jaar wachten, als het in 3 maanden opgelost kan zijn?

bucky1971 | 05-08-20 | 17:27 | 5

Precies. Inboekingsbrperking op het adres ven inschrijving.

Carlos_I | 05-08-20 | 18:24

Kan je ook aangifte doen bij de politie, dat je adres door fraudeurs misbruikt word.??

theo-is-dood | 05-08-20 | 19:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke gewaardeerde raguurder stond er ook al weer op een camping?

Kuifje-naar-Brussel | 05-08-20 | 16:59

Haha . zoiets flik je zelfs in Belgie niet .
Daar zijn ze nu al de zelfstandigen aan het opjagen die afgelopen periode ten onrechte corona steun hebben ontvangen , vriendjes daargelaten maar dat heb je overal .

likmegaties | 05-08-20 | 16:50

Het is makkelijk onverschillig met andermans geld om te gaan. Daarom moeten ambtenaren hoofdelijk aansprakelijk worden voor missers. Anders gaat het nooit verbeteren.

Slough | 05-08-20 | 16:48

Even serieus Geenstijl. Als de afdeling Inkomstenbelasting (niet die vermaledijde Toeslagen) op basis van vergelijkbare toestanden begint te controleren op dubbel paspoort dan schrijven jullie dat dat niet zou moeten mogen. Dat de BD racistisch zou zijn etc etc. Waarom zou het UWV hier wat van moeten vinden dan? Op een camping kun je wonen, en Polen zijn toch net zo betrouwbaar als Jan Modaal?

Omnium | 05-08-20 | 16:35 | 3

Hohoho het was niet verkeerd dat er op criteria gefiltert werd aangezien er onder de btreffende criteria statistisch gezien meer fraude plaats vond. Dan is het geheel terecht dat je in eerste instantie dat als criteria mee neemt. Het debacle en de strafbare feiten volgden *daarna* hoe ermee is omgegaan. Hoe er mensen kapot zijn gemaakt terwijl men *wist* dat men verkeerd bezig was. Dat er ambstmisdrijven waarschijnlijk zijn gepleegd. Dat staat los van de initiele selectiecriteria voor nader onderzoek. Het is *daarna* fout gegaan. En dat is waarover bericht wordt.

peterdh | 05-08-20 | 16:43

@peterdh | 05-08-20 | 16:43: Als het over Toeslagen gaat, heb je volledig gelijk. Maar de suggestie die overal gewekt wordt, is dat het bij Inkomstenbelasting op dezelfde manier gaat. En dat is gelul.

Omnium | 05-08-20 | 18:32

@Omnium | 05-08-20 | 18:32:
Dat klopt dat zou ik niet weten. Ik weet niet hoe de belastingdienst georganiseerd is en welke afdelingen aparte eilandjes vormen met hun eigen cultuur, bijvoorbeeld. Zou kunnen. Desalniettemin ben ik niet tegen profileren. Als je dingen statistisch kunt bewijzen dat er n bepaalde groepen meer fraude plaats vind, dan zou je wat mij betreft best daar harder mogen zoeken.
Je gooit je dobber toch ook uit waar je vis ziet springen? Je moet er daarna alleen geen staaf dynamiet naast flikkeren om die vis te vangen.

peterdh | 05-08-20 | 23:20

Die camping had beter al een paar jaar geleden naar de krant kunnen stappen. Dat is kennelijk de enige manier waarop je die moloch nog enigzins in beweging krijgt.

Ivoren Toren | 05-08-20 | 16:34 | 1

Misschien hebben ze dat wel gedaan, misschien ook niet. Naar alle waarschijnlijkheid zou men dan denken: tja ik kan wel naar de krant stappen, maar aangezien de kranten dagelijks vol staan met klimaat-dit klimaat-dat klimaat-zus klimaat-zo, klimaat-door-je-strot, klimaat-je-anus-in, heb ik er geen zin in om in mijn vrije tijd kranten te gaan zitten aanschrijven over iets waar ze geen interesse in hebben. Zij is campinghoudster. Geen journalist. Dus dat zij *nu* denkt: "Mmmm misschien maar eens wat naar GS sturen", lijkt mij geheel op zijn plaats.

peterdh | 05-08-20 | 16:45

We zijn een 'mini me' van de EU......... een klein zwart gat en een joekel van een zwart gat. Geld weggeven zijn we goed in tenzij het om eigen volk gaat....

Koning BongoBongo | 05-08-20 | 16:20 | 1

Dat krijg je met politieke GroenLinks baas-benoemingen...
Grotere slapjanus als Tof Thissen heeft Limburg niet voortgebracht... en dat zegt wat
Het loon van de werkende staat in dit rijke land stil vanaf het verkwanselen door Balkie aan de EU 2001/3 Het pensioen verdampt iedere dag, indexering al 12 jaar niet mogelijk....
Hoe lang laat 90% van dit land zich nog naaien??????

grindbak | 05-08-20 | 16:26

Mmmm. Laat me raden, dat kantoor is een onderdeel van een orgaan van de Nederlandse overheid dat valt onder de verantwoordelijkheid van een Nederlandse minister? Het is de bestendig gebruikelijke toestand; onmacht en incompetentie, de regels veranderen te vaak en/of zijn onwerkbaar met o.a. in- en uitreizende 'cliënten'. De mensen die het onuitvoerbare moeten uitvoeren maken dan hun eigen beleid; 'daar moeten we nog eens iets aan doen' (ooit). U en ik betalen uiteindelijk voor al die shit.

Harry.Langezwaal | 05-08-20 | 16:11

Hebben ze al een adresonderzoek laten doen?

Iedereen kan zich waar dan ook inschrijven, en de gemeente neemt aan dat het waar is dat je er woont.
Het UWV stuurt de brieven naar het adres waar je ingeschreven staat.
En dat verandert dus niet voor je dat adresonderzoek hebt laten doen.

Ik kreeg ook ineens brieven en wekelijks deurwaarders en zelfs een paar keer politie aan de deur, omdat iemand zich op mijn adres had ingeschreven.
Vanwege de privacy van de misdadiger, mag de eigenaar/bewoner niet weten wie er op zijn adres ingeschreven staat.

Na 3 maanden adresonderzoek van de gemeente en nog een bezoekje van de politie om zich er van te overtuigen dat ik echt de enige bewoner was van mijn eigen huis, was het gezeur over.

bucky1971 | 05-08-20 | 16:10 | 4

Sommige gemeentes vragen daarom een kopie van huurcontract/koopacte. En een beambte checkt of er al een bewoner is, die moet dan toestemming geven. Ik snap niet dat ze dat niet allemaal doen!

einStina | 05-08-20 | 18:09

Daar is ook mee te frauderen en contoleren kost teveel tijd, denk ik.
Misschien kunnen ze beter een welkomstbrief sturen aan "de bewoners van dit adres", met de vraag of er echt iemand is ingetrokken.
Dat kan volledig automatisch, dus kost bijna niets.

bucky1971 | 05-08-20 | 18:40
▼ 1 antwoord verborgen

Wij Nederlanders zijn zo naïef.
In Engeland noemen ze Nederlanders
"kind hearted but stupid"
Vriendelijk maar dom.

kloopindeslootjijook | 05-08-20 | 16:03 | 2

Tja, als het niet je eigen geld is, dan doe je minder je best. (zacht uitgedrukt)

Rico Tampeloerus | 05-08-20 | 16:08

Dat was rond 1600 wel anders.

DooieKapotte | 05-08-20 | 17:22

Nou hup, met al die pasjes naar de bank en iedere maand de uitkering eraf pinnen, win win!

Patrick_W | 05-08-20 | 15:59

We weten intussen dat het UvW een faalvabriek is maar dit slaat alles.

Jaapmol | 05-08-20 | 15:57 | 1

Naja, mooie toevoeging op de artikelen waarvan mensen zeggen: ja we weten het nu wel, al dat gezeik van over wat er in 2010 gebeurde. Maar dus een mooie toevoeging dat het in die 20 jaar (volgens mij begonnen de artikelen over +/- 2000) dus nog geen haar verbeterd is.

peterdh | 05-08-20 | 16:47

Mijn buuf was vorig jaar februari voor vier weken werkloos.
Vier maal in deze periode moest zij solliciteren, aantoonbaar.
Eenmaal per week werd zij door UWV gebeld over haar status.
'Ondergeschikt zijn aan' UWV klonk door in deze gesprekken.
Zij is blank met blond haar.
UWV is eng. UWV is een organisatie die letterlijk discriminerend en.. ach, laat ook maar.
Dit zal nooit veranderen.

Portnoy | 05-08-20 | 15:54 | 2

Welnee. Gewoon de regeltjes volgen, dan heb je geen centje pijn. Ik moet wel zeggen dat dat nog niet meevalt.

Otto Normal | 05-08-20 | 15:58

@Otto Normal | 05-08-20 | 15:58: totdat er bvb een brief of iets dergelijks wegraakt kijken of u dan nog zo reageert succes met solliciteren overigens..

aardv@rk | 05-08-20 | 16:18

Was het niet de allerslechtste minisister die we ooit hebben gehad, Bruno Bruins, die, voordat hij de gezondheidszorg naar God hielp en ervoor zorgde dat Nederland volkomen onvoorbereid een pandemie instapte, eerst even zijn sloopwerk mocht oefen op het tot dan toe redelijk functionerende UWV?

menschdurfteleven | 05-08-20 | 15:53 | 1

oefenen^

menschdurfteleven | 05-08-20 | 15:53

Mensen met plakplaatjes op hun lijf. Zucht. Ik sla even over.

m@rkus | 05-08-20 | 15:49

Ik snap echt niet hoe dit fout kan lopen. Het is niet toegestaan om permanent te wonen op een camping dus bij een BPR-inschrijving kun je dat niet als woonadres opgeven. Je kan wel het woonadres van een ander persoon of dat van een instelling opgegeven als briefadres. In het eerste geval zou die plakplaatjesmevrouw daar zelf moeten wonen én toestemming moeten hebben gegeven als briefadresgever. In het geval de camping als instelling briefadresgever wordt dan moet de gemeente dit goedkeuren

Joris Beltsin | 05-08-20 | 15:45 | 6

@Gulliver | 05-08-20 | 16:20: om reden dat?
Ik neem aan dat als je je in het bevolkingsregister (GBA - BRP) wilt laten inschrijven, dat een gemeente controleert of het opgegeven adres wel een WoOnadres betreft. Dus niet een camping of kantoorgebouw.
Of kan ik me op een Reguskantoor met een virtueel adres registreren?

theo-is-dood | 05-08-20 | 16:38

@Gulliver | 05-08-20 | 16:20:
Waarom onzin? Als de gemeente tijdelijke gedoogvergunningen op naam geeft dan zal ze voor die adressen moeten controleren of er geen nieuwe mensen op inschrijven. Gezien het grote aantal brieven lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat dit niet is gebeurd en er zelfs waarschijnlijk sprake is van meerdere inschrijvingen per adres.

Joris Beltsin | 05-08-20 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Uitkering direct over maken alsof de persoon een bewindvoerder heeft.
Dus direct naar de zorgverzekering in Nederland, direct naar de hypotheek of huur, direct naar de energie etc.
Woon en werk je in Nederland, dan is er niets aan de hand.
Heb je een katvanger nodig, dan gaat dat deze de mand vallen.

kloopindeslootjijook | 05-08-20 | 15:42 | 1

en 1 x per twee weken melden bij UWV.

kloopindeslootjijook | 05-08-20 | 15:47

Het partijkartel heeft de Nederlandse werknemers als slaven verkocht aan de EU om daarmee kans te maken op lucratieve baantjes in Brussel.
Je kunt zeggen van Italiaanse en Poolse politici wat je wil, maar zij handelen tenminste wel ten bate van hun eigen volk.

du Roi Soleil | 05-08-20 | 15:40

Vriend van mij is na 24 jaar bij z'n werkgever kwaad weggelopen na negatief beoordelingsgesprek. Geen recht op ww-uitkering heeft 9 maanden zonder inkomen gezeten. Dus het uwv had het hier wel goed gezien....

RdeFriesch | 05-08-20 | 15:35 | 2

Als het nou een Pool was geweest.

Mr.Crowley | 05-08-20 | 16:17

Uw vriend is waarschijnlijk een blanke Nederlander. Die hebben alleen maar plichten en steeds minder rechten. Dat krijg je met al die linkse partijen waar elke uitkeringstrekker als stemvee wordt gezien. Is gewoon een zakelijke overweging van onze linkserds.

Slough | 05-08-20 | 16:51

Het UWV heeft zichzelf van alle etnisch sensitieve taal ontdaan. Per slot van rekening zijn zij geen racisten en die nare onderduikers die al jarenlang waarschuwden en die op de halve euro acceptgiro’s van de belasting en wet Mulder moeten betalen, betalen uiteindelijk voor heel palestijnië, scandinavië en ottomanië ook de bij- toe- en boeteslagen wel.

eastender | 05-08-20 | 15:29

Zou je meer kans maken als fraudeur bij het UWV dan wanneer je er echt recht op en het nodig zou hebben? Is dat niet aardige materie voor een nieuw onderzoek?

Jan, Leiden | 05-08-20 | 15:28 | 3

Ja, zeker weten.

Het UWV heeft namelijk regels die keihard gelden voor de 99% van de mensen die netjes op het traject van de normale jodelbaan kan glijden.

De incapabiliteit wordt pas duidelijk zodra er iets afwijkt. Iets dat nét niet in de machine past.

Knufter | 05-08-20 | 15:32

@Knufter | 05-08-20 | 15:32: Van die 99% zal er nog een hele categorie zijn die niet al te intensief zoekt naar een baan.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 15:36

De nederlander, zwoegen doneren, zwoegen, doneren, zwoegen, doneren,zwoegen, doneren, onvoorstelbaar dat de nederlander dit jaar in, jaar uit, pikt.
Crisis op crisis, de nederlander betaald wel!

vluchtelingallergie | 05-08-20 | 15:28 | 4

Vergeet Italië en de bankencrisis niet. De banken zijn gered door de burgers.
En de banken hebben iets geleerd: mensen pikken alles. Koningslied? Protesten. Tig miljard euro weg? Het zal wel.
De burgers slapen terwijl ze worden lachend worden genaaid door the big club..
Met Italië gaat precies hetzelfde gebeuren.
De schulden van Italië gaan er voor zorgen dat de EU niet meer uit elkaar kan vallen, dat wordt namelijk nog duurder.

kloopindeslootjijook | 05-08-20 | 15:51

@kloopindeslootjijook | 05-08-20 | 15:51:
Juist, die schulden zullen er voor zorgen dat nederland never nooit meer uit de eu kan stappen. Het wordt allemaal met voorbedachte rade in elkaar geknutseld!

vluchtelingallergie | 05-08-20 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Als je 10 euro verdient, 50% inkomstenbelasting, 19% BTW, Assurantiebelasting, Waterbelasting, Afvalstoffenheffing, Accijnzen, Toeristenbelasting..., Verplichte zorgverzekering, blijft zo weinig over en dan blijkt het ook nog op te gaan naar WW fraude. 10 euro is dan gewoon veel te weinig om te verdienen

stipjes | 05-08-20 | 15:28 | 7

@Knufter | 05-08-20 | 15:34: daarom moet je je geld ook gewoon op maken, je hebt er niets aan, in je graf. Voor je nabestaanden zijn het gewoon inkomsten. En tegen een gereduceerd belastingtarief ook nog.

Analia von Solmsch | 05-08-20 | 15:54

@Analia von Solmsch | 05-08-20 | 15:54: Huisje in een berg in het buitenland kopen. Voor als de pleuris doorzet.

Knufter | 05-08-20 | 15:57

@Analia von Solmsch | 05-08-20 | 15:54:
Als je erfbelasting betaalt, dan ben je pas echt van het padje af! Geef gewoon met de warme hand aan kinderen en kleinkinderen

theo-is-dood | 05-08-20 | 16:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Das nog niks. ik kreeg al 20 kaarten van Post.nl met het verzoek een postzegel bij te plakken wegens kennelijk te weinig opgeplakte porto op een brief die ik nota bene niet eens verstuurd heb.

Koonkluk Huis | 05-08-20 | 15:27

En weer is de oplossing..... handhaven! Maar dat kunnen we niet in dit land, tenzij het bij iemand is die per abuis een formulier verkeerd heeft ingevuld. Dan ben je de lul.

En het dan gek vinden dat de belastingmoraal in dit land ver te zoeken is.

amateurrr | 05-08-20 | 15:26 | 1

Denkt u werkelijk dat een belastingambtenaar per e-mail aan zijn baas durft te zeggen dat 90% van de allochtone horeca fraudeert?
Dan ga je eruit wegens rassiest!

theo-is-dood | 05-08-20 | 16:44

De Revolutie komt steeds dichterbij.

Ko Ranzig | 05-08-20 | 15:24

Ach ja, alles en iedereen en de hele wereld, van Polen tot Bulgaren, van Italië tot Spanje, van Moldaviërs tot excuses-voor-de-slavernij eisers, van veiligelandiers tot irritante kleine Caribische kuteilandjes, beschouwt Nederland sla een gratis pinautomaat.

Vandaag stond dit weer in de Volkskrant:

"Desi Bouterse heeft Suriname beroofd en berooid achtergelaten. De nieuwe regering onder leiding van president Chan Santokhi maakte begin deze week bekend dat het Zuid-Amerikaanse land een miljardenschuld heeft"

Maar, er is altijd een uitweg:

"‘Het komt goed met Suriname, dat beloof ik,’ aldus president Santokhi. De nieuwe president heeft in elk geval het imago van zijn land in het buitenland al iets weten op te krikken. Dat kan belangrijk zijn voor toekomstige steun van bijvoorbeeld de Verenigde Staten of van Nederland, de vroegere koloniale machthebber in Suriname".

"Steun'' van Nederland. Ook die schooiers willen weer gratis geld van Nederland. En om alvast een beetje morele chantage/druk uit te oefenen, moet weer even gememoreerd worden dat ''wij'' de vroegere koloniale machthebber waren.

Dr_Johnson | 05-08-20 | 15:22 | 6

@Scholletje | 05-08-20 | 15:28: U heeft een woordenboek waar iets anders staat bij 'fraude' dan in mijn woordenboek?

U begrijpt dat de betreffende Polen niet werken maar wel de boel beflessen?

En dan bedoel ik niet dat ze bef lessen krijgen.

Knufter | 05-08-20 | 15:30

De documentaire ¨Empire of Dust¨ beschrijft de lotgevallen van een aantal Chinese medewerkers van een bedrijf in Afrika en toont aan waarom dat continent waarschijnlijk nooit iets zal worden: www.youtube.com/watch?v=4LSuZGlqL34

Varende_Reaguurder | 05-08-20 | 15:36
▼ 3 antwoorden verborgen

In de middeleeuwen had het hof een nar. Die deed dan de zotste dingen.
Nu heeft de overheid een heel leger ambtenarren die de zotste dingen doen.

Varende_Reaguurder | 05-08-20 | 15:18 | 1

De grootste nar staat aan het hoofd van de regering. En hij lacht ons allemaal uit, terwijl zijn vriendjes (o.a VVD'er/eigenaar van Otto Uitzendkracht Frank van Gool) hun zakken vullen.

Scholletje | 05-08-20 | 15:24

Zum kotsen dat ze bij het UWV niet keihard werken aan fraudebestrijding. Ze hebben maar twee dingen te doen. Geld geven aan mensen die het echt nodig hebben. En ervoor zorgen dat mensen die de boel besodemieteren zo snel mogelijk worden gepakt en alles met boete terugbetalen. Hoe simpel kan het zijn. Helaas hebben ze er nu managers, liefst projectmanagers met een ICT achtergrond, die gek zijn op data, data, data, logaritmes en statistieken. Hun waarheid is die van de computer. De echte wereld daarbuiten is fictief. Ze hebben niet eens meer de handjes en voetjes om op huisbezoek te gaan of een onderzoeksteam van vlees en bloed samen te stellen.

Graaier | 05-08-20 | 15:13 | 3

het is nochtans heel handig als je DB klopt. Querry op adres dat meer dan 2 keer voorkomt en daar een lijstje van trekken, verdelen onder je inspecteurs en cashen maar.

Lt-Kol Kilgore | 05-08-20 | 15:27

Ze zijn alleen in staat de hard werkende burger boetes op te leggen als een betaling een week te laat is. De miljoenen die over de balk gesmeten worden als ze op die kantoren zitten te slapen zijn enorm., Elk particulier bedrijf zou met de helft van de mensen een beter resultaat behalen dan het UWV en de belasting. Elke dag heb ik 4 tot 5 mensen op de rug om voor hen het gratis geld te verdienen mede dank zij de nalatigheid van onze overheid.

Therapietje | 05-08-20 | 15:27

Uit ervaring weet men dat eenmaal weggegeven geld nooit meer terugkomt. Fraude bestrijden is vrij zinloos. Fraude voorkomen is zinvol.
Maar de politiek wil dat het stemvee zo snel mogelijk en ongecontroleerd een uitkering krijgt.

theo-is-dood | 05-08-20 | 16:48

Maar je kunt toch ook gewoon die ING pasjes in gebruik nemen en de rekeningnummers van die aanvragers omzetten?

Gouden handel!

Knufter | 05-08-20 | 15:12

In Zwitserland moet als immigrant eerst een arbeidsverleden van 9 jaar (dacht ik) opbouwen voordat je in aanmerking kan komen voor wat voor sociale uitkering dan ook.
Het is niet zo moeilijk.

Toeja | 05-08-20 | 15:07 | 3

Kan mij nog herinneren dat Bolkenstein (VVD) alles goed zo regelen.
Hahahaha

joppo0 | 05-08-20 | 15:08

Het plan is om dat voortaan binnen de EU te zetten op nul (0) dagen. Dus gewoon binnenkomen en in die pot graaien.

du Roi Soleil | 05-08-20 | 15:43

Wat is er mis met omwonenden vragen?

Feitenpliesie | 05-08-20 | 15:07 | 2

watte?

Sophia.Hadjipanteli | 05-08-20 | 15:19

Onwonenden: "HAHAHAHAHA"

RigouReus | 05-08-20 | 15:26

Heel, heel misschien -het is maar een suggestie hoor- moeten er eens maatregelen worden getroffen tegen al die uitzendbureautjes die zich bezighouden met verkapte mensenhandel en slavernij. Dergelijke vrindje van Rutte vullen hun zakken, en de rekening is voor de maatschappij.

Ik ken deze branche verdomd goed, en heb veel van dichtbij gezien. Trotse vaklieden, cnc-draaiers en timmerlieden van een jaar of 45 met discipline en een arbeidsethos waar wij wat van kunnen leren: afgezeken, geschoffeerd en onderbetaald door zo'n uitzend-nazi. Ik ben, heel erg blij voor die Polen dat het in hun eigen land economisch beter gaat.

Scholletje | 05-08-20 | 15:05 | 10

@Datgingniegoed | 05-08-20 | 15:52: Dat stel je wel, maar is dat ook echt zo. Ik denk dat het levensonderhoud er lager is en de lonen ook (corrigeer me als ik fout zit). Wat het verschil maakt is dat ze met de Poolse (goedkopere) naar Nederland rijden en ze voor 300 Euro per maand een kamer huren om vervolgens in Nederland te werken en te werken. Vervolgens hebben ze voor Poolse maatstaven veel verdiend waardoor ze een ruimere levensstijl kunnen leven dan dat ze normaal zouden doen. Ik kan me ook voorstellen dat ze een aantal jaren in Nederland werken om te sparen en vervolgens definitief terug gaan naar Polen.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 16:31

Er was een vergunning systeem voor uitzendbureaus. Is door de VVD afgeschaft

theo-is-dood | 05-08-20 | 16:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Waar is de ouderwetse, ik ga eens aanbellen en op huisbezoek, methode gebleven in deze? ( vul een willekeurig groot ambtelijke molen in)

Naall | 05-08-20 | 15:04 | 1

Dat doen ze alleen bij Ollanders, anders is het racistisch.

Graftak | 05-08-20 | 15:20

Heeft het UWV een camping-site?

nobodiesunmighty | 05-08-20 | 15:03

Gelukkig gebeurt het maar op 1 camping, denk ik........

Toeja | 05-08-20 | 15:00 | 1

Nee hoor... dit land... zo verrot... ambtenaren die vrijdagmiddag hun "administratieve zaken" "netjes" hebben afgewikkeld.. want de PC protesteert niet meer. Wie redt dit verkwanselde land van de definitieve domme ondergang... niet Rutte, en zeker niet terror-Kaag. AUB een intelligente reset.

grindbak | 05-08-20 | 15:04

Had die Veldwiek of hoe hij ook heet toch wel een beetje gelijk, blijkbaar. Ondertussen worden Nederlandse werkenden met nog een beetje loondispensatie wel fanatiek de keel dichtgeknepen door het UWV...

Niek1582 | 05-08-20 | 14:58

Kan die campinghouder niet gewoon het UWV bellen?
"Ja, die Pool/Roemeen/Bulgaar die hier woont, die heeft zich gisteren dood gezopen. U kunt de uitkering wel stoppen hoor"

Osdorpertje | 05-08-20 | 14:58 | 3

Of die Pool die hier woont heeft gisteren gepoogd kinderen uit de zee te redden. Of gaat dat weer net effe te ver ?

AntonJansen | 05-08-20 | 15:00

Daarom vertrouw ik nooit een ambtenaar. Die doen maar wat, boeit ze ook niets als het niet goed gaat. Ze hoeven toch nooit verantwoording af te leggen.

Puss | 05-08-20 | 14:57

Mja, wanneer het UWV personeel kan inhuren en kantoorruimte uitbreiden naarmate zij meer "cliënten" hebben, dan kan ik zoveel duizenden onopgemerkte Polen op 1 camping wel voorstellen.

Tis productie en betaald wordt die toch wel.

Jan Passant mk2 | 05-08-20 | 14:56

Ach is Mr. Kaor weer bezig ? Schrijft al veertig jaar een paar keer per week dezelfde brief naar het hotel Spaander in Volendam.
www.parool.nl/nieuws/mr-kaor-schreef-...

AntonJansen | 05-08-20 | 14:56 | 1

Je kunt naar die Polen wijzen, maar het is gewoon een natuurlijke reactie op hoe ze hier behandeld worden. Met mooie visioenen hierheen gehaald door een bemiddelingsbureau of makelaar, en vervolgens onderbetaald, rondgecommandeerd en uitgescholden door figuren waarvan je je afvraagt waar ze 70 jaar geleden hadden gestaan. Morgen even geen werk meer? Hup, vanmiddag je hostel uit en tot ziens! En dan belandt men op een -veel te dure- camping, en daar gaat dan zo'n oplichtingstrucje rond ... Eerlijk? Ik geef ze gróót gelijk!

Scholletje | 05-08-20 | 14:56 | 4

@Lupuslupus | 05-08-20 | 15:03:
Schei toch uit man. Ik ken de branche van dichtbij, en de uurtarieven zijn om te janken. Alsmede de werkomstandigheden, het gebrek aan vca's en de vloer aanvegen met de ARBO. De boel belazeren is fout, maar ik neem deze mensen niet kwalijk dat ze gebruik maken van de gaten die er vallen in de controle.

De grootste boef, is de uitzendboer die hen hiernaartoe heeft gehaald, lachend zijn zakken vult, en de werknemer en maatschappij met de rotzooi achterlaten.

Scholletje | 05-08-20 | 15:11

@Lupuslupus | 05-08-20 | 15:03: Ik heb twintig jaar geleden na mijn afstuderen even gewerkt bij een kweker in het Oosten des lands. Als wij 's avonds 17 uur stopten, kwamen er Duitse Turken van over de grens gereden die het overnamen. En die werden niet wit uitbetaald.

We kregen op een gegeven moment de vraag of we met Pasen wilden overwerken. Ja, zekers. Die uitbetaling bleek opeens zwart te zijn waarbij we haast netto minder ontvingen dat via het uitzendbureau. En neen, ik was er niet op vervat dat dat extra werken zwart zou gebeuren. Dat is meteen de laatste keer geweest dat er extra is gewerkt.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Nee echt, leuker kunnen ze het niet maken. Of is dat die andere faalclub?

Guusje Nadorst | 05-08-20 | 14:54

Lekker man, dat het geld hier gewoon nooit op kan. Er is altijd wel een groep waar je nog meer kunt halen.

johoost | 05-08-20 | 14:53

Het leest een beetje alsof je je lul tussen de deur stopt tijdens het keihard dichtslaan van de deur, dat je dan ligt te kermen van de pijn op de grond en na het bijkomen dit gewoon gaat herhalen.

lulkoekhapper | 05-08-20 | 14:52 | 5

@Osdorpertje | 05-08-20 | 14:56: Dat zijn bewegende beelden waarvan je hoopt dat alleen Sylvana Simons ze zelf gezien heeft en aan refereert tijdens een praatprogramma.

lulkoekhapper | 05-08-20 | 15:05

@Lt-Kol Kilgore | 05-08-20 | 15:33: Thx wist even de juiste zoekterm niet (voor mijn collega, vriend, hond etc. ).

grom | 05-08-20 | 15:46
▼ 2 antwoorden verborgen

En maar andere landen de maat nemen, zelfs binnen het Koninkrijk. Zo veel de maat zelfs dat Nederland het nodig vind andere landen te helpen met het op orde brengen van hun shit.

Lafayette | 05-08-20 | 14:52

Je moet een Nederlands adres hebben op een uitkering aan te vragen.
Doe je dat op een adres waar al iemand woont dan raakt die persoon zijn toeslagen kwijt omdat die persoon dan als samenwonend wordt gezien.
Die trekt dus snel aan de bel om zijn/haar toeslagen terug te krijgen.
Maar op de camping voelt niemand zich geroepen om het UWV te waarschuwen en de uitkeringen stop te laten zetten.

Osdorpertje | 05-08-20 | 14:50 | 1

Heb je het artikel wel gelezen of heb je de url gemist (Neen, ze verwijzen niet allemaal naar de kroniek)
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3242089/c... ?!

Het bestuur van de camping heeft het UWV meermalen gewaarschuwd. Pas nu wordt onderzoek gedaan door het UWV nu de camping de publiciteit heeft gezocht.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 15:51

Brieven van het UWV worden automatisch gegenereerd en verstuurd. Daar komt geen mens aan te pas om iets te controleren, ook zeven jaar geleden niet. Tis hooguit de postbode die iets opgevallen kan zijn, maar die mensen worden zo snel vervangen dat het een wonder is dat ze weten waar het adres vandaag is. En kijken naar naam op de bus doen ze nooit. Als het adres klopt, hoppa.

Maar die camping had gewoon op al die brieven moeten schrijven "retour afzender, geadresseerde onbekend" en ze linea recta terug in een brievenbus moeten gooien, dan was er vast al een belletje gaan rinkelen bij het UWV.

Ik krijg brieven voor vorige bewoners in de bus, zet er retour afzender op en gooi ze terug in de brievenbus. Bij mij werkt het, zelfs een van een deurwaarder nooit meer iets van gehoord. .. doet afkloppen ..

Met_baard | 05-08-20 | 14:50 | 2

Ik zie dat u het artikel erg goed gelezen hebt. Ook het stuk waar ze aangeven dat al lang geprobeerd te hebben en zelfs vele malen te hebben gebeld.

Hulde voor uw reaguursel,

Knufter | 05-08-20 | 15:15

@Knufter | 05-08-20 | 15:15: Ik kan me zo voorstellen dat de gemiddelde reageerder niet (eindig) alle urls afloopt. En al helemaal niet als je leest van een smartphone. Dit mag de redactie zich aantrekken in het kader van zelfreflectie.

De eerste urls verwijzen naar de kroniek en dan eentje naar omroep Brabant.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 15:56

Beter naar Polen dan naar Italië?

Odin | 05-08-20 | 14:47

Ook de opmerking van het UWV we vinden dit vooral heel vervelend voor het recreatie park... Ja joh natuurlijk wat denk je van alle uitkeringen die door de belasting betaler worden uitgekeerd? UWV en de belastingdienst zijn stuk voor stuk een zooitje... Maar moet je jezelf bedenken dat het nog veel erger kan zoals in zuidelijke EU landen, nee wij zijn natuurlijk het beste voorbeeld, gratis geld voor iedereen behalve als je in Nederland woont en in Nederland geboren bent dan ben je een melkkoe.

GeenZetel | 05-08-20 | 14:46 | 1

En dan is dit een goedwillende camping. Je vraagt je af wat er gebeurd met overige meldingen, hoe die meldingen binnen het UWV worden bijgehouden en wat er mee wordt gedaan.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 15:59

Dat gelul ook weer dat meerdere namen mogelijk zijn "want studentenhuis". Ja, daar heten mensen over het algemeen geen sotski, plotski of flotski.
Kortom, ze willen er gewoon niets aan doen? Waarom? Angst? Teveel werk? Bang voor rechtszaken? Vingerwijzen is makkelijker? Crimineel netwerk? Of is het toch maar andermans geld, dus boeien?
Ik gok op alle bovenstaande redenen en dan nog iets waar je als gewone burger totaal niet opkomt.

Graaisnaaiert | 05-08-20 | 14:46 | 4

Luiheid, automatisering en angst om te stigmatiseren en daardoor heel de deuggrachtengordel wakker te maken.

bqbq | 05-08-20 | 14:56

@litebyte | 05-08-20 | 14:53: Klopt als een bus!

Hier is recentelijk een nieuwbouwproject over de kop gegaan. O.a. doordat Polen begin maart (Corona) zijn teruggekeerd naar Polen. Die posities zijn opgevuld door duurdere Nederlanders (immers, het aantal werkbare dagen loopt door) en vervolgens werden leveringen vertraagd (ook Corona).

Atlantis-95 | 05-08-20 | 16:14

@litebyte | 05-08-20 | 14:53: hoe komen Wit-Russen in Nederland aan een arbeidsvergunning? Belarus is immers géén EU?

theo-is-dood | 05-08-20 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

Subsidies voor Polen Luder? Die zien we nooit meer terug. Lang leve het toeslagen systeem der Nederlandse belastingen.

Buto Terong | 05-08-20 | 14:45

Als het niet om te huilen was had ik er om kunnen lachen...

Air van Boven Dorens | 05-08-20 | 14:44

In het oostblok zijn er TV-reclames met, "UWV, wie is er niet rijk mee geworden."

Earl_of_Doncaster | 05-08-20 | 14:44
-weggejorist-
NuToWaKi | 05-08-20 | 14:43 | 2

Ze moeten eens voor alle nieuwe geborenen beginnen met een nieuw systeem. De huidige is stuk. Maar met die nieuwe hebben we over +/- 100 jaar de oude eindelijk eens uitgefaseerd

Zalluf | 05-08-20 | 14:43

De ruif is nog lang niet leeggevreten! Wilt u nog weten waar u voor werkt?

Behangdelul | 05-08-20 | 14:42

Je vraagt je werkelijk af wat het nut van het UWV is. Kan het uitkeringbeoordelen en -verstrekken niet volledig naar de gemeenten worden overgeheveld? Dan kan het UWV volledig worden opgedoekt.

Rennieflox | 05-08-20 | 14:41 | 4

@Tobi | 05-08-20 | 14:45: exacto. krijg je god mag je behoeden 234532342 verschillende aanvliegroutes en nog meer drempels. gemeente A kan alles, gemeente B krijg je niks.

Naall | 05-08-20 | 15:09

@Naall | 05-08-20 | 15:09: budget ook naar de gemeenten, die hebben meestal een betere begrotingsdiscipline.

Rennieflox | 05-08-20 | 15:35

@Rennieflox | 05-08-20 | 15:35: hahahaha

Google eens “Regeling ADAM” dan denk je anders over begrotingsdiscipline

theo-is-dood | 05-08-20 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Campings, chalets, tijdelijk even verblijven... Nee gebeurt nooit.

Leptob | 05-08-20 | 14:41 | 4

@Lupuslupus | 05-08-20 | 14:54:

Grote onzin.
Campings mogen permanent bewoond worden en duizenden mensen in Nederland wonen op een camping.
Niet in een tentje of een kruiwagen maar gewoon in een caravan of chalet.

Gulliver | 05-08-20 | 15:31

@Gulliver | 05-08-20 | 15:31: dat klopt niet. In veel gemeenten mag het niet en in veel andere gemeenten is er nog geen beleid, wordt het misschien gedoogd maar heb je geen enkele rechtszekerheid.

Rennieflox | 05-08-20 | 15:44

Dat vind ik raar, want je kunt niet op een adres van een camping inschrijven. Ik zou verwachten dat het UWV daar een check op zou doen binnen een DB.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

Een beetje uitkering kost duizend euro de maand, en laat ik inschatten dat er ongeveer een brief wordt verstuurd voor een maandje uitkering. Dus de eerste natte vinger schatting is 20.000 x 1.000 maakt 20 miljoen euro.

Het is aan het UWV het echte bedrag netjes te communiceren, niet aan mij.

Feynman | 05-08-20 | 14:40 | 3

1 FTE erop zetten levert miljoenen op en is 1 WW’er minder.

cheops | 05-08-20 | 14:43

Die kans is best aanwezig. Alleen stuurt het UWV ook nog een aantal brieven bij aanmelding, Inlogcodes website, oproepenvoor gesprek en beëindiging van de we. Deze praktijken gebeuren hier aan de lopende band. Poolse arbeider werkt exact de minimum periode voor recht op we op een matig contractje meldt zich bij Uwv en gaat drie maanden naar huis in Polen en wordt doorbetaald. Daarna begint het opnieuw. Enige mogelijkheid om dit te stoppen is om nieuwkomers op e arbeidsmarkt de eerste pakweg 5 jaar geen recht op WW te geven. Eerst mee helpen opbouwen.

johoost | 05-08-20 | 15:02

Gevalletje WOB

Knufter | 05-08-20 | 15:16

Maar de belastingdienst was toch aan het profileren?

Trumme | 05-08-20 | 14:38 | 2

Profileren of niet, dat heeft niets te maken met overige validaties. Op moment jij ziet dat er meerdere uitkeringen worden verstrekt op hetzelfde adres dan is dat reden om dat adres nader te onderzoeken en te markeren met een code.

Als het een camping is dan ben je denk ik snel klaar omdat je dat adres niet kunt inschrijven bij de gemeente. Daar alleen al een automatisch controle op mogen worden gezet waarna dat gecontroleerd word.

En ja, het kan zijn dat er meerdere uitkeringen op een adres komen op moment dat er een instantie bij betrokken is.

En dat wat ik beschrijf heeft niets met profileren te maken. Gewoon alles beter controleren. En zorg dat je een audit hebt van de uitkomsten. M.a.w. op basis van welke signalen/feiten is destijds beslissing X genomen.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 16:24

Maar als een (semi)overheidsinstelling fraude aanpakt, zit iedereen te huilie huilie, want racisme... euhm.... discriminatie

kapotte_stofzuiger | 05-08-20 | 14:38

Mond dicht en doorwerken jullie. Nu weet je waarvoor.

Alsikhetnietmeerweet | 05-08-20 | 14:37 | 1

Ja maar dat weet iedereen hier in de reaguursolpoel allang helaas

oldskoolhollander | 05-08-20 | 14:38

Je kan wel wonen op een camping.

Gulliver | 05-08-20 | 14:36 | 12

@drs. P | 05-08-20 | 15:37:

Ik betaal minder dan de helft voor een vrijstaande chalet met een tuintje en een parkeerplaats.

Gulliver | 05-08-20 | 16:04

@drs. P | 05-08-20 | 15:37:
Maar voor een hypotheek van €500 per maand komt men dan weer niet in aanmerking
wegens niet kredietwaardig tralala.

TijdelijkOptimist | 05-08-20 | 16:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Tja, wie netjes de Kroniek van een Faalfabriek volgt, verbaasd zich niet.

Wanneer de volgende blauwe envelop op de mat ligt wel netjes betalen, hoor!

De Droit | 05-08-20 | 14:36 | 1

Ik vind dat de politiek nogal lauw reageert op die Kroniek.

Atlantis-95 | 05-08-20 | 16:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken