Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hollandse jeugd paft vrolijk door

Longkanker is misschien een hele vervelende ziekte, maar het verkleint je kans op Alzheimer wel enorm

Iedereen kan altijd wel zeuren over de jeugd van tegenwoordig, maar het zijn tenminste geen quitters. Terwijl je met je peukie iedere moderne kroeg wordt uitgemieterd, er al jarenlang een verbod geldt voor sigarettenreclame op Kindernet en alle influencers (behalve Jan Roos, die is te eerlijk) tussen het roken door vertellen hoe slecht roken voor je is, paft de Hollandse jeugd stug door. "Hoewel tussen 2014 en 2019 het percentage rokers onder volwassenen significant gedaald is van 25,7% naar 21,7%, is het aantal rokers in de leeftijdsgroep 20-24 jaar onverminderd hoog. In 2019 rookte 1 op de 3 jongvolwassenen in deze leeftijdsgroep." Die andere 2 op de 3 vinden de zes levensjaren vanaf hun 78e kennelijk belangrijker dan een stoer imago. Sneuneuzen!

Nee dus

Reaguursels

Inloggen

Tabak is een genot middel (dus het zal ergens wel slecht voor je zijn, maar de gevolgen openbaren zich pas jaren later, niet zeuren dus, want eigen beslissing). Fijn stof daar in tegen (uitstoot wagenpark, industrie, et cetera....) is zeer ongezond en krijg je gratis erbij bij iedere inademing. Al 40 jaar weet de olie lobby dat dit onacceptabel is(fossiele brandstof), maar de winst gaat blijkbaar voor de humanitaire baat, 50% van de diersoorten verdwenen de afgelopen 20/30 jaar, de poolkappen smelten, en de voedselketen gaat op vakantie en de olie industrie heeft de benzinepomp ecologisch groen geschilderd. Zelf opgehouden met tabak roken na 45 jaar, maar daar ga ik even niet over miepen hier, want anders zou ik zeggen:"Eindelijk het eeuwige leven".

cat22 | 15-07-20 | 11:11

Het leven is toch ietsje minder leuk. Ik heb na drie jaar gestopt te zijn nog momenten dat ik van de bank opsta en me dan verstrooid afvraag waarom ik daar sta. O ja peukje pakken en me dan realiseer niet meer te roken. Ga dan lichtelijk verdrietig maar weer zitten. Ze worden zeldzamer die momenten. Gelukkig maar.

CalamityJane | 14-07-20 | 20:56

Waarom zijn sigaretten wit? En waarom krijg je er zwarte longen van?

ikpislauwbier | 14-07-20 | 19:15

Je kunt dus een kwart van de bevolking verbieden iets te doen en dat smaakt naar meer.

Pensionista | 14-07-20 | 19:09

Wat een sukkels. Dan heb je verhoogde kans op Covid-19! Meteen stoppen.

azijnseikerT | 14-07-20 | 18:57 | 2

Je kunt beter alle WiFi en G5 in je huiskamer uitzetten, das effectiever. Voor meer informatie zoek naar het boek van Firstenberg

rmstock | 14-07-20 | 20:51

Is zo duur gemaakt dat het een status symbool is geworden. Rookt Halsema nog ??

Winston1 | 14-07-20 | 17:52 | 2

Ja..!

aardv@rk | 14-07-20 | 18:34

Een maat van me zei dat jaren geleden (sarcastisch, maar wel met een serieuze ondertoon).... zodra een pakje 20 euro kost, begin ik met roken. Kan ik iedereen laten zien hoeveel geld ik heb.

Daar gaat het wel een beetje naar toe inmiddels, zo lijkt het.

DMaN | 14-07-20 | 21:03

Elke sigaret kost ongeveer een kwartier van je leven. Vapen is zo slecht nog niet.

Nehemia | 14-07-20 | 17:21 | 1

O, shit, dan ben ik al 16 jaar dood!

Stijlicoon | 14-07-20 | 20:18

Heb jaren gerookt, op het laatst een pakje per dag. Tot ik in 2001 mijn huis kocht en besloot om te stoppen, was er ook klaar mee. Van de ene op de andere dag gestopt en nooit meer een peuk aangeraakt. Ik ben gelukkig geen zeikerd geworden, wel 10 kilo zwaarder. Maar ja, het eten smaakt gewoon veel beter dus je geniet er ook meer van en je schept nog eens een keer extra op.

van_Heutsz | 14-07-20 | 17:11 | 2

Echt goed van jou.

Haatejaculaat | 14-07-20 | 23:52

Ik ben een tevreden roker. 's avonds voeg ik er wat THC aan toe om het roken ook nog eens nuttig te maken.
Mocht ik uiteindelijk kanker krijgen hoef ik daar geen medelijden voor. Wel de menselijkheid en zorg die wij iedere stervende geven.

Pieter_Auper | 14-07-20 | 17:04 | 3

Nuttig te maken?

hustler01 | 14-07-20 | 18:55

Niet elke stervende heeft zorg nodig hoor.

azijnseikerT | 14-07-20 | 18:59

Niet met kanker naar de dokter gaan, hè. Gewoon lekker thuis op kosten van je eige doodgaan.

Von Knarrenstein | 15-07-20 | 10:44

De foto is niet helemaal onzin.
Sigaretten worden moeilijker verkoopbaar in het westen dus de tabaksindustrie zoekt andere afzetmarkt.
In landen zonder goede wetgeving en met lage accijns, zoals in het Midden-Oosten, Azië en Afrika, neemt het roken toe.
Wereldwijd roken er een miljard mensen; 80 procent daarvan woont in de Derde Wereld.
Als je sigaretten zowat gratis uitdeelt aan kinderen en pubers, is de kans vrij groot dat je een groep verslaafden aan het kweken bent.

kloopindeslootjijook | 14-07-20 | 16:47

Stom nou gewoon met die rommel.
Of koop een nicotine-speentje.

kloopindeslootjijook | 14-07-20 | 16:41

Roken. Heeerlijk.
Ik kan er echt van genieten. Vooral met de warme dagen over het land uitkijken, beetje reaguren en ondertussen zware nicotine naar binnen werken. Wel met filter want ik ben geen pauper.

Justhenk | 14-07-20 | 16:26

"aantal rokers in de leeftijdsgroep 20-24 jaar onverminderd hoog. In 2019 rookte 1 op de 3 jongvolwassenen in deze leeftijdsgroep."

Tsja, als ex-roker - 20 jaar geleden gestopt - past mij uiteraard bescheidenheid. Ik heb ook het grootste deel van de jaren 70 t/m de jaren 90 gepaft, en ook toen al was het vrij algemeen bekend dat het slecht was voor de gezondheid. Vooral vroegah, jaren 70, pafte iedereen, nou ja, haast iedereen, er vrolijk op los.

Toch zou er bij de huidige jeugd meer reden moeten zijn om zich eens achter de oren te krabben: de horror-achtige foto's en mededelingen op pakjes sigaretten zijn niet te missen, roken is praktisch overal verboden, en de gevolgen van roken - longkanker en andere akelige aandoeningen - zijn nog veel algemener bekend dan 40-50 jaar geleden.

Stoppen is één van de beste beslissingen in mijn leven geweest. Orgineel waar.

Dr_Johnson | 14-07-20 | 16:25 | 3

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Nu dik twee en een half jaar rookvrij, en echt, ben er dolgelukkig mee dat het mij eindelijk gelukt is om ermee te kappen.

Jongeren van 18-24 jaar verkeren nog in de illusie dat ze onkwetsbaar en onsterfelijk zijn, en eerlijk = eerlijk, van één peuk ga je echt niet dood, dus zó raar is die gedachte ook niet. Het probleem is echter dat je er op een gegeven moment achter komt dat er definitief mee ophouden toch een stuk lastiger is dan je eerst dacht - ik heb er zelf zo'n 25 jaar en een tiental pogingen voor nodig gehad.

Maar het is me uiteindelijk toch echt gelukt!

EefjeWentelteefje | 14-07-20 | 20:17

Ik rook vanaf mn 16e. Dat was 1997. Wel eens geprobeerd om te stoppen. Eerste keer wilskracht, 2e keer champix nu probeer ik maar met Alan Carr zn breiwerk. Ik weet niet eens waarom ik wil stoppen.

Haatejaculaat | 14-07-20 | 23:55

Rokers zijn het goedkoopste voor de zorg. Doe een goede daad en paf. Liever een blow out dan lafjes achteruit ingeparkeerd.

horsteknots | 14-07-20 | 16:07

20000 doden per jaar in Nederland aan longkanker toch? 7 miljoen per jaar wereldwijd! 1 op 7 is een meeroker... en dan zeggen dat Corona gevaarlijk is....

David000000007 | 14-07-20 | 15:48 | 1

En de staat harkt ook weer heel vaan aan accijnzen binnen. De ideale burger.

Nehemia | 14-07-20 | 17:18

Er roken steeds minder mensen dus verhoogd de roverheid de prijs van tabak om zodoende elk jaar nog de verhoogde accijnzen binnen te kunnen schrapen.
Prijs drum 2011 was 5.70 euro.
prijs drum 2020 is 13.30 euro.

komtdatschot | 14-07-20 | 15:46 | 2

En het gaat nog verder omhoog... Ik rook al jaren niets meer....., niets meer met een Nederlands belastingstickertje er op, haal mn rookwaar al jaren uit de andere goedkopere EU landen.

Rottend-Fruit | 14-07-20 | 16:13

Meer dan verdubbeld. Wat een struikrovers.!

Nehemia | 14-07-20 | 17:19

Ach, na elke sigaret one step closer to hell

eye | 14-07-20 | 15:32 | 1

Daar gaat het roken gewoon verder.

Nehemia | 14-07-20 | 17:22

Zoals Keith Richards ook al zei, stoppen met roken was moeilijker dan stoppen met heroïne.

Tishetnetnie | 14-07-20 | 15:22 | 2

Gelukkig neemt per dag de kans toe dat Keith Richards stopt met Keith Richards.

bisbisbis | 14-07-20 | 15:41

Ik sprak een tijd geleden een stelletje op een bruiloft ergens in België. Ze vertelden me trots dat ze elkaar troetelnaampjes hadden gegeven: Hij heette peuk en zij asbak. Zie dan nog maar eens te stoppen.

Joris Beltsin | 14-07-20 | 15:15 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 15:32: yeah!

horsteknots | 14-07-20 | 16:08

@Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 15:32: Dat is het voordeel. Je rookt altijd met zijn drieën.

Nehemia | 14-07-20 | 17:23

@Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 15:32: Applaus!

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb rond mijn 20ste ook een paar jaar gerookt, heeft mij toch meerdere pogingen gekost om eraf te komen. Realiseer mij nu pas dat je als verslaafde roker hunkert naar een sigaret om zo de opkomende ontwenning te onderdrukken. Nog steeds blij dat ik destijds gestopt ben, voel me veel fitter, kan het iedereen aanraden!

Diederik_Ezel | 14-07-20 | 15:08

Verbieden wakkert aan. Zouden ze inmiddels wel moeten weten.

Gaat het niet dan? | 14-07-20 | 15:05

Ik ben zelf onlangs gestopt met roken en ik moet zeggen: het bevalt me prima. Krijg ook gewoon veel meer lucht enzo, word niet meer hoestend wakker. Dus jongeleu, ik zou zeggen: begin er niet aan. Ook al is het best wel stoer.

VanBukkem | 14-07-20 | 15:03 | 2

Het is niet stoer, het is dom.

kloopindeslootjijook | 14-07-20 | 16:42

Wees een bink; rook en drink.

Lorejas | 14-07-20 | 16:56

Zijn “muziek” denk ik?

IkwilJinekwel | 14-07-20 | 14:59 | 1

@Ommezwaai | 14-07-20 | 14:45:

IkwilJinekwel | 14-07-20 | 15:03

Haha, toch een rookvrije generatie, maar niet die ze in gedachten hadden.

Gen. Maximus | 14-07-20 | 14:59

Al dat gezeik over reclames en dan wel bij elke Albert Heijn en tankstation meters-lang mogen uitstallen. Nooit begrepen.

de Voorzittert | 14-07-20 | 14:55

Ik had altijd favoriete snus, Northern Boost, met caffeïne, taurine en nicotine. Alles voor een gezonde jongen in de groei. Nadat ze die niet meer verkochten, ben ik maar gaan roken. Jammer. Nicotine zelf heeft veel positieve en zelfs anti-kanker effecten.

RichardBandler | 14-07-20 | 14:55 | 1

Indianen zijn niet achterlijk.

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:49

Ik verlang weer terug naar de tijd dat bij oma en opa in Groenlo al mijn 18 rokende ooms en tantes met hun kinderen op visite waren, op elkaar gepropt in hun woonkamer waar je normaal niet kwam. En er ongeacht leeftijd door iedereen ongelimiteerd lokaal produkt werd ingenomen.

SchimmelSchwanz | 14-07-20 | 14:55 | 7

@Joris Beltsin | 14-07-20 | 14:59: Toen ze in de Eerste en de Tweede Kamer nog sigaren rookten. Nu wordt het zelfs op stranden al verboden.

Nehemia | 14-07-20 | 17:26

Toen de leraren voor de klas nog rookten, de huisarts in de spreekkamer zat te roken met asbak vol peuken voor je neus.

Kattie | 14-07-20 | 21:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaat dit over "de jeugd" of over ""jongeren"". Daar zit een niet-zo-subtiel verschil tussen.

Die laatste groep mixt opvallend veel sigarettenverpakkingen en peuken met hun zwerfvuil.

Jan Passant mk2 | 14-07-20 | 14:55

Die 'zeldzame' rokers zorgen ervoor dat ik al 25 jaar iedere horecagelegenheid waar ze bij de deur staan of zitten oversla.

Ja, ik verwelkom de rokersregels van de staat New York; van de boete kun je een jaar roken.
Minimaal 6 meter afstand van iedere deur, openslaand raam of potentiële luchtinlaat. (PS. een nooduitgang is een deur. Al gaat deze hopelijk nooit open.)

BraadWorstLul | 14-07-20 | 14:54 | 2

Wel weer jammer dat de kans dat je daar kogels gaat vangen vrij hoog is.

Vesta | 14-07-20 | 15:27

Vreselijk is dat! Loop je een gebouw uit sta je gelijk in de rook, want de asbak hangt maximaal 5 cm van de deur... Nooit geweten van New York, mag hier ook...

Harvey2Face | 14-07-20 | 15:29

Ik vind het altijd wel lekker op een feestje e.d.
Nadeel is dat ik het niet daarbij kan houden, dus maar helemaal gestopt.
Wel lastig.

LonelyWanker | 14-07-20 | 14:52 | 3

Netjes van u.

Patje2011 | 14-07-20 | 14:54

Ik voel met u mee de zelfde ervaring en nu verslaafd aan bitterballen..

aardv@rk | 14-07-20 | 16:32

Als je gaat vapen, kun je zelfs nicotinevrij gaan. Zo hou je het ritueel in stand.

Nehemia | 14-07-20 | 17:27

even terzijde maar hoe zit het eigenlijk met black lives matter? Het lijkt wel helemaal uitgedoofd.

yeps | 14-07-20 | 14:52 | 4

Black matter lives no more?

Joris Beltsin | 14-07-20 | 15:01

Binnenkort tweede Corona golf, of nieuws over Gordon. Komkommertijd begon heel vroeg dit jaar.

Sinterbikske | 14-07-20 | 15:09

Ik begreep dat er in Amerika heel veel raddraaiers van BLM zijn opgepakt.

Nehemia | 14-07-20 | 17:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben er nooit aan begonnen en hoef er dus ook niet van af te kicken

lingo star | 14-07-20 | 14:51

Ik zag deze week in mijn plaatselijke supermarkt dat de rookwaar verstopt was achter een mysterieus gordijn (met dank aan de Staatssecretaris van Betuttelzucht). Een beetje zoals in een grijs verleden condooms en boekjes met ontklede dames stiekem van onder de toonbank werden verhandeld. Dat lijkt me dus eerder verleidelijk dan ontmoedigend.

Hetze Haatstra | 14-07-20 | 14:48 | 3

Jouw supermarkt krijgt problemen met de NVWA als het gordijn kiert of langer dan 20 seconden geopend is bij het bedienen van een klant.
Alleen het hoogstnoodzakelijke deel van de rookwaren mogen zichtbaar zijn als er rookwaren uit de stelling gehaald worden. Uiteindelijk is de bedoeling dat de rookwaren geheel uit het zicht gehouden worden.

Nicotine geeft een zwaardere verslaving dan cocaïne en de gemiddelde gezondheidsproblemen zijn ook ernstiger.

BraadWorstLul | 14-07-20 | 15:06

@BraadWorstLul | 14-07-20 | 15:06: het zijn een soort lamellen die naadloos sluiten, dus daar hoeft men zich geen zorgen om te maken.
Roken is beslist een zeer ongezonde bezigheid maar daar zijn er een heleboel van. We doen tegenwoordig of leven een soort endurance race is maar tegelijkertijd behandelen we bejaarden als oud vuil. Van leven ga je dood en de mensen die het het langst volhouden eindigen vrijwel allemaal in een toestand van verregaande afhankelijkheid, wat ik persoonlijk een ondraaglijker vooruitzicht vind dan schade door roken of ander ongezond gedrag.

Hetze Haatstra | 14-07-20 | 16:35

Het verlaagt toch maar mooi je kans op complicaties bij Corona, aldus een onderzoek van een gezaghebbend Frans instituut. En op zich is dat niet zo vreemd want rokers agiteren de cellen in hun longen voortdurend zodat die met dat virusje ook sneller afrekenen. Alleen de mietjes moeten het van antistoffen of een vaccin hebben.

Joris Beltsin | 14-07-20 | 14:47 | 4

@Ommezwaai | 14-07-20 | 14:50:
Rokers zitten vaker met hun handen aan hun gezicht en mond dus is hun besmettingskans groter. Als ze het eenmaal hebben dan overleven ze substantieel vaker. Maar goed, het is niet het eerste strijdige onderzoeksresultaat dat ik over Corona las.

Joris Beltsin | 14-07-20 | 14:55

@Joris Beltsin | 14-07-20 | 14:55:
Er schijnt wel degelijk een een relatie te zijn tussen het uiteindelijk krijgen van corona en roken. Onderzoeken in China, de VS en Frankrijk hebben dit inmiddels uitgewezen. Het aantal rokers die op de IC belanden door dit virus, ligt significant lager. Ik verzin het niet.

Ommezwaai | 14-07-20 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zei nog tegen een neger: "Ik ben van binnen zwart"

Patje2011 | 14-07-20 | 14:45 | 6

@Patje2011 | 14-07-20 | 14:51: Haha, "Ik stop in september". Ja, want in augustus moet u beslist nog roken, maar in oktober niet meer... Zoiets?

Rhenium | 14-07-20 | 17:10

Dat heeft ergens toch een negatieve associatie. Wit wordt over het algemeen gezien als de kleur van de reinheid en zuiverheid. Dat kan men niet ontkennen.

Nehemia | 14-07-20 | 17:32

@Rhenium | 14-07-20 | 17:10:
Ik ga in augustus op vakantie daarna stop ik. Stoppen moet je goed plannen heb ik gelezen.

Patje2011 | 14-07-20 | 17:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Toch blijft het volkomen onbegrijpelijk.
Dit is een ding, wat mensen zo leuk/fijn vinden dat 20% het wil.

Waarom besteden we dan niet significante hoeveelheden belastinggeld, aan onderzoek om een schone niet-ongezonde variant van roken te ontwikkelen?
Waarom zijn universiteiten niet met grants bezig, om een nieuwe vorm van roken te bedenken?
Al het geld gaat naar verslavingspreventie en ziektekosten. Terwijl we 0 euro steken in de ontwikkeling van een alternatief.

mark1487 | 14-07-20 | 14:45 | 5

@Ommezwaai | 14-07-20 | 14:49: Zo gezond lijkt dat goedje ook niet te zijn. Waarschijnlijk is de meest gezonde variant iets dat je zelf in de tuin kunt kweken..

Frau Merkel | 14-07-20 | 14:52

@Frau Merkel | 14-07-20 | 14:52:
Dat heeft zeker te maken met allerlei (smaak)stoffen die eraan toegevoegd worden. Net als bij "normale" tabak is daar geen enkel toezicht op. Voeding voor mens en dier dient aan de allerhoogste eisen te voldoen -en terecht- wat betreft additieven en bijproducten die bij het produceren hiervan ontstaan, maar met (E)sigaretten mag men rommelen wat men wil.

Ommezwaai | 14-07-20 | 14:58

@Frau Merkel | 14-07-20 | 14:52: De tabakslobby is niet blij met -e-smoking. Hun hele verdienmodel is zwaar gehavend. Ook de Staat verdient er weinig aan en dat moet natuurlijk niet.

Nehemia | 14-07-20 | 17:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie anno 2020 nog rookt is gewoon erg dom. Iedereen weet hoe slecht het is.

DenkenDanDoen | 14-07-20 | 14:44 | 11

Chronische obstipatie is anders ook erg onplezierig.

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:45

Ik snap al dat gezeik niet. Als mensen graag een peuk in hun hoofd willen steken doen ze daar toch niemand kwaad mee?

Nehemia | 14-07-20 | 17:56
▼ 8 antwoorden verborgen

Doet het Trimbos nog andere relevante dingen? Zo niet wegbezuinigen net als de NPO.

Samarkand225 | 14-07-20 | 14:44

Als je naar die foto kijkt ... wat zijn die kinderen eigenlijk nog afhankelijk op die leeftijd.

Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:44 | 5

@Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:51:
Wie zou zijn haar eigenlijk knippen of komt dat omdat hij er soms ook zelf een opsteekt?

Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:56

@Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:51:
Haha,of als onderschrift: Bij een gloed glas whiskey hoort een rokertje.

Patje2011 | 14-07-20 | 14:56

@Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:51: ha ha Piet die zit.. komen uiteindelijk weer uit bij het slavernijverleden o... shit wat zeg ik nu weer

aardv@rk | 14-07-20 | 16:40
▼ 2 antwoorden verborgen

De laatste keer in Frankrijk wilde ik een pakje peuken pinnen. Pierre wilde echter alleen cash. Bij pinnen kwam er 10 euro bovenop. Die Bar-Tabac vind ik dan wel weer mooi. Het halve dorp om 10 uur aan de Pernod. Sommige bezoekers hadden nog wel tanden.

Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:43 | 2

Met gok-lootjes.

dhrat | 14-07-20 | 14:51

@dhrat | 14-07-20 | 14:51: hier in Spanje ook, op elke hoek van de straat kan je loten kopen.

IkwilJinekwel | 14-07-20 | 14:57

Nee, dan al die mensen die braaf nooit gerookt hebben of er mee gestopt zijn, oud zijn geworden en dus in een bejaarden/verzorgingshuis terecht zijn gekomen. Ik vond dat voor de coronacrisis al een enge vorm van menselijke afvoerput en wat er daar tijdens de corona tijd is voorgevallen hoef ik de lezers niet te vertellen.

Met andere woorden: rook je niet dan leef je langer, maar moet je daar tegenswoordig blij mee wezen ?

Vesta | 14-07-20 | 14:42 | 1

Er zijn ook mensen die in goede gezondheid de 90 halen, zoals mijn vader dit jaar hoopt te doen. Heeft altijd gesport, nooit gerookt en is bescheiden geweest met alcohol. Geen kwaaltjes, geen ziektes, geen alzheimer, woont nog gewoon thuis met zijn vrouw van 85, ook volledig gezond.
Maar als jij liever op je 70e in je kist wil liggen, ga je gang.
Bedenk dat ongeveer 1 op 4 rokers zijn/haar pensioen niet eens haalt. Da's toch echt nog een periode waarin je behoorlijk wat plezier kunt hebben in het leven.

EefjeWentelteefje | 14-07-20 | 20:23

Jong geleerd...

Feitenpliesie | 14-07-20 | 14:41

Off topic: onder "NieuwNieuws", hier rechts op de pagina, valt onder meer te lezen: "Corona weekcijfers: Aantal nieuwe doden halveert". Mis ik iets? Ik zou raar opkijken als het aantal oúde doden halveert!
Tenzij ze allemaal Jezus van Nazareth heten, that is.

L. Vis | 14-07-20 | 14:39 | 2

Mogen we daar al reaguuren?

SterF... | 14-07-20 | 14:54

Ik zag laatst een opa, die zijn kleinkind van school kwam halen, heel relaxed met een pijp in de mond het schoolplein op wandelen. Das pas een échte opa.

SchimmelSchwanz | 14-07-20 | 14:38 | 1

Pijpen op het schoolplein is erg dubieus.

BozePaarseMan | 14-07-20 | 14:40

Is er al een vaccin tegen roken?!?

de knikkerende kale | 14-07-20 | 14:36 | 2

Gates is er mee bezig.

Kuifje-naar-Brussel | 14-07-20 | 14:48

Daar heb je toch kauwgum voor?

Nehemia | 14-07-20 | 17:36

Ja het verkleint inderdaad je kans op Alzheimer, misschien dat we zonet het medicijn gevonden hebben tegen Alzheimer.

Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:36

Ik snap het wel. De jeugd heeft weinig om naar uit te kijken. Een woning? Te duur. Een hypotheek? Onbereikbaar met tijdelijke contracten. Onbezorgd over straat? Onmogelijk met alle hyena's die los rondlopen. Buitenspelen? Komt niet eens in hun hoofd op, want de telefoon roept. Doorwerken tot je 78ste? Zo gek zijn ze ook weer niet.

Mokum Kosher | 14-07-20 | 14:36 | 1

Voor de nederlandse burger is er is geen toekomst in nederland. Je krom betalen voor de toekomst van zowat iedereen op deze aardbol.

vluchtelingallergie | 14-07-20 | 14:55
-weggejorist-
Blonde Nel | 14-07-20 | 14:34 | 2

Alle faalcampagnes ten spijt. Als de overheid zegt dat iets slecht is doet een puber het juist wel. Daar start de experimentele fase en wordt opgevolgd door een verslaving.

BozePaarseMan | 14-07-20 | 14:32

Oh ja, in Walibi kon je nog gewoon roken. Ik was oprecht verbaasd.

Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:29 | 2

Dat ligt in Walifornia, daar mag zowiezo alles wat in de beschaving niet mag. bovendien buitenlucht, zover zijn de mag-niet-nazi's nog niet doorgedrongen.

Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:38

@Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:38: De Efteling heeft het verboden, maar misschien alleen voor in de rij.

Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:45

Zie het bij een ver familielid andersom, die is vergeten dat ze rookte en dus op haar 86e eindelijk gestopt.

Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:27 | 3

Ademde ze daarna door of was dit het andere stoppen met reauken?

Frau Merkel | 14-07-20 | 14:30

@Frau Merkel | 14-07-20 | 14:30:
Nee die ademt nog vrolijk door, maar ze weet niet meer dat ze ooit gerookt heeft en dat was echt heel veel, stond er altijd blauw van de rook.

Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:34

@Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:34: Beter laat dan nooit. "Leeftijd komt met gebreken" blijkt dus niet altijd te kloppen.

Frau Merkel | 14-07-20 | 14:42

Al die kinderen zouden het één keer in hun leven even goed benauwd moeten hebben, tot overgeven aan toe. Dat is beter, voor later.

MickeyGouda | 14-07-20 | 14:23 | 5

@Frau Merkel | 14-07-20 | 14:33: Mijn grote vraag is nu, zolang ze dan gewoon afblijven is het gewenste resultaat bereikt. Maar als ze dat andere roken niet meer doen, is het toch wel jammer.

Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:47

Bij de indianen heb je pas voor het eerst gerookt als je groen en geel bent en moet kotsen, haha. Roken is voor echte mannen.

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Namens alle taalpuristen: het is dus een "heel vervelende" ziekte, niet "hele vervelende". Bijwoord bij een bijvoeglijk naamwoord, dus "heel" wordt niet verbogen. Dat ze hier in Amsterdam niet kunnen spellen, is al erg genoeg, laat GS een bastion van intelligentie en foutloos Nederlands blijven.

Festen | 14-07-20 | 14:23 | 20

bedoelde 'geen'

Watching the Wheels | 14-07-20 | 14:54

Dit is echt het LOL draadje van de dag! Veel gekker wordt het niet.

Frau Merkel | 14-07-20 | 16:43
▼ 17 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kudthond | 14-07-20 | 14:22 | 1
-weggejorist-
BozePaarseMan | 14-07-20 | 14:22 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Rokende jeugd zijn bijna zonder uitzonderling allemaal VMBO'ers. Die begrijpen gewoon die waarschuwingen op de pakjes niet omdat ze zinnen uit meer dan drie woorden bestaan.

2voor12 | 14-07-20 | 14:22 | 8

@Piet Karbiet | 14-07-20 | 14:31: Nu noem je ook 2 tokkies op. eentje die al jaren op het geld van de staat teert en een andere die beroepssteuntrekker is en dat al in de zoveelste generatie. Ze woont dan ook nog in zo een bling bling pauper sociale woning.

Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:41

@2voor12 | 14-07-20 | 14:29: “zonder uitzondering” was dan misschien ook niet helemaal op z’n plaats...

Wilhelm Tell | 14-07-20 | 14:42

Heeft u wel eens buiten het ziekenhuis gestaan? Die artsen roken zicht te pletter.

Nehemia | 14-07-20 | 17:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Je gaat voor het gemak voorbij aan sluikreclame? De hele rookbranche is vertegenwoordigd in hollywood onder de noemer: sigaret, dus niet onder een merk, maar onder de noemer roken. Zet daar maar eens een maslow pyramide tegenover... in welke film wordt er door de stoere mannen niet gerookt? Volgens mij alleen de marvel films niet. Zie daar je status. Zie daar je helden. En dat geldt zeker voor die leeftijdsgroep.

BrokenTipi | 14-07-20 | 14:22 | 5

@du Roi Soleil | 14-07-20 | 14:31: Ja in een serie waar aan de lopende band chrystal meth gekookt wordt wat gaan klagen over een sigaret. (vergeten we ook nog even de stapel lijken waar Walter White verantwoordelijk voor is. )

Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:43

@Lt-Kol Kilgore | 14-07-20 | 14:43: je denkt dat je nu een punt maakt, maar dat doe je niet. Je balanceert nu op basis van wat slecht is voor de volksgezondheid, terwijl de hele serie over meth gaat en de regisseur niet wordt betaald door het Mexicaanse drugcartel, maar wel door de tabakslobby. Je denkt waarschijnlijk echt dat je een punt hebt in al je zelfvertrouwen, maar dat zelfvertrouwen van je is gebaseerd op lucht: dat wat je niet weet. Je weet maar weinig.

BrokenTipi | 14-07-20 | 15:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Vreemd. Er wordt op dit blog regelmatig een lans gebroken voor het legitimeren van alle drugs. Blowen is een recht. En alcohol is een voor velen een noodzaak om deze maatschappij aan te kunnen. D66 doceert al 40 jaar dat iedereen de regisseur (liberale versie van god) is van zijn eigen leven; abortus, euthanasie en voltooid leven zijn daar de culminatie van. Oud worden is een last voor de maatschappij en voor de pensioenen, om nog maar te zwijgen of er voor deze jongeren straks nog pensioen en AOW in de pot zit.

Daarnaast zet de jeugd zich altijd af tegen hun ouders en die ouders zijn agressief anti roken.

Arachne | 14-07-20 | 14:20 | 1

Precies dat. Ik heb drugs nodig om te kunnen functioneren in deze achterlijke maatschappij en ik schaam me er niet voor. Maar ik slik geen antidepressiva of andere pharmaceutische troep.

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:38

Alles wat het leven juist zo leuk maakt om oud te worden, wordt ons ontnomen zodat het dus steeds minder leuk wordt om oud te worden. Binnenkort worden de pijlen op alcohol- en vleesconsumptie gericht. Maar de grootste drug en sluipmoordenaar is en blijft suiker. En dat zit echt overal in. Peuters worden er al mee volgestopt. Ik zou me daar meer eens drukker over gaan maken dan jongeren die gaan roken en er vaak enkele jaren later ook weer mee stoppen. Ik zie het om mij heen gebeuren.

Dubbelepunthoofd | 14-07-20 | 14:20 | 3

Klopt wel wat je zegt, zodra ze klaar zijn met roken, worden de pijlen gericht op het volgende, alcohol, vlees, vet. Daarom des te hammer der dat he vervolgens zelf begint over suiker aanpakken. Er is niets mis met suiker, behalve als je te veel ervan eet. Maar dat is met alles.

5611 | 14-07-20 | 14:39

Dat de vleesconsumptie wordt aangepakt vind ik prima, maar een biertje, wijntje of iets gedestilleerds moet blijven kunnen.

Alco-de-Holist | 14-07-20 | 14:41

Het zit ook veel in witbrood proef ik tegenwoordig. Ieuw.

LiniaalRectaal | 14-07-20 | 17:36

Gewoon elk jaar de minimumleeftijd voor roken een jaartje omhoog gooien.

ZonderNaam | 14-07-20 | 14:19 | 4

Moeilijk, maar ik denk toch echt het roken Kuif.

Trasnochador | 14-07-20 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik ooit stop met reauken, lezen jullie het wel in de krant.

Ommezwaai | 14-07-20 | 14:17

Ik kan heel veel premium artikelen die GS in haar epistels gebruikt niet meer openen. Dan komt de betaalmaur. Wat is het nut van die artikelen toevoegen wanneer ze niet vrij te lezen zijn?

salonsocialist | 14-07-20 | 14:16 | 3

Koop een kroontje.

onfray | 14-07-20 | 14:25

@Onfray. Hij is een salonsocialist, die betalen alleen via een andermans portemonnee.

Trasnochador | 14-07-20 | 14:32

Van Oef rookt 2 a 3 sigaren per dag. Meestal Montecristo Edmundo, Cohiba Siglo 6 of de speciale Vegas de Santiago Maria La Gorda.

van Oeffelen | 14-07-20 | 14:16 | 8

De gezonde roker?

rosalie | 14-07-20 | 14:33

Een bourgondische levensstijl geeft net wat meer cachet aan het leven.

Nehemia | 14-07-20 | 17:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Niks nieuws, 20 jaar geleden had je bij ons in het voortgezet onderwijs een speciaal open rookhuisje met bankjes en al.. Heb ook het idee dat het in die tijd veel meer was.

miknic | 14-07-20 | 14:15

Gaan roken is een keuze, stoppen een stuk minder. Tabaksfabrikanten zijn massamoordernaars. Je product zo inrichten dat er meer dan 1000 stoffen worden toegevoegd die verslaving veroorzaken is kwaadwillig. De light sigaret is niet light, maar die bevat grotere gaatjes in het filter zodat de gedefinieerde test minder schadelijke stoffen meet. En dan politici omkopen om het zo lang mogelijk vol te houden. Dan mag je van mij naar het gevang. De rechterlijke macht maakt er terecht meer en meer gehakt van.

zevensprong | 14-07-20 | 14:15 | 1

Ik ben ooit op mijn 13e begonnen, dus een hele bewuste keuze was dat niet echt. Na ruim 25 jaar ben ik gestopt, viel behoorlijk tegen, nu alweer bijna 25 jaar clean.

Tegenwoordig zie ik reclames voor nicotine kauwgom. Dat is net zo evil, want dan blijf je verslaafd, alleen dan aan die kauwgom. Dat is waarschijnlijk wel minder schadelijk, maar evengoed uitbuiten van een verslaving.

gekwetst | 14-07-20 | 14:36

Ohja en er is een practisch onschadelijk alternatief in e-sigaretten maar die worden nu onmogelijk gemaakt met het nieuwe smaakjesverbod, erg stom.

Robert Irving III | 14-07-20 | 14:14 | 2

Kunt u nagaan.. De tentakels van de tabaksindustrie reiken zelfs tot in de EU.

Ommezwaai | 14-07-20 | 14:21

Lukt ze toch niet en dan gaan mensen het zelf maken. Basisvloeistof en wat smaakstoffen en je kan los gaan.

Nehemia | 14-07-20 | 17:43

Ze moeten stoppen met bejaarden die in het ziekenhuis komen te pesten door het hen onmogelijk te maken nog een sigaretje op te steken en in plaats daarvan alle aandacht aan rookpreventie bij de jeugd stoppen. Dan sterft het vanzelf uit.
Zat pas op een terrasje en tot mijn verbazing en schrik lag er op ieder tafeltje wel een pakje sigaretten, allemaal mensen van in de 20.
Sigaretten weg uit supermarkten en bij benzinestations, alleen nog in de speciaalzaak, geen toegang daar onder de 20.

du Roi Soleil | 14-07-20 | 14:13 | 5

En om hoeveel procent van de bevolking in de leeftijd tussen 10-16 gaat dat waar jouw dealers hun afzetmarkt denken te kunnen bedienen?
Ik daag je uit om je ècht in deze moeilijke materie te verdiepen, en niet zomaar wat te roepen.

KritischeKrikker | 14-07-20 | 14:29

Doen ze in Frankrijk al zolang ik leef en daar roken er nog veel meer. Wij doen het hier al met alcohol: de slijter noemen we dat.

Dubbelepunthoofd | 14-07-20 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik hoor het al, de meeste hier zijn van de patat generatie die niet in dienst zijn geweest. Bennie moest in dienst en daar was het met rookpauze, iedereen roken anders hebben we geen pauze, zelfde met drinken ,na 14 maanden piste je alleen nog maar bier. Maar wel de koude oorlog gewonnen.

Bennie Boos | 14-07-20 | 14:13

Er is maar 1 oplossing: een pakje peuken €30,- maken!

KritischeKrikker | 14-07-20 | 14:12 | 5

Verdiep je even in de materie. Zoek maar eens op wat dit beleid in andere Westerse landen heeft bewerkstelligd (vb AUS). Als je toch kennis aan het opdoen bent, Google ook eens naar de term “replacement-smokers” om een idee te krijgen hoe de tabaksindustrie te werk gaat. Er is echt maar 1 oplossing, maarja, dat is een impopulaire maatregel.

KritischeKrikker | 14-07-20 | 14:26

Het gaat al naar een tientje. Die dertig euro gaan ze ooit ook wel bereiken.

Nehemia | 14-07-20 | 17:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Een kouwe Hertog Jan met een Balmoral sigaartje bij de vijver op een mooie zomernamiddag.
Was het maar weer zondag.
Overigens zal statistisch gezien een groot deel van die jongeren ook weer stoppen na hun 30e. No harm done dus.

DrumPiet | 14-07-20 | 14:11 | 5

@LewsTherinTelamon | 14-07-20 | 14:36: Voor een roker scheelt het gemiddeld 13 jaar. Plus dat die laatste jaren -op veel jongere leeftijd- vaak van erg slechte kwaliteit zijn.

Kuifje-naar-Brussel | 14-07-20 | 14:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Van een ervaringsdeskundige ooit gehoord dat van al zijn verslavingen roken de moeilijkste was om er vanaf te komen. Is hem ook nooit gelukt.
Maar zou dat ook komen omdat roken lang de geaccepteerde verslaving was?
Je kent ze wel, de rokers die per dag 5 pauzes meer kregen,even een peukje doen.
Zelden een collega of werknemer gezien die zei: ik ga der even een achterover slaan, of 'we leggen er even een op de wc bril'

miko | 14-07-20 | 14:11

Er zijn mensen die beginnen met roken. Mensen die stoppen met roken en mensen die stoppen met stoppen met roken.

artie | 14-07-20 | 14:11

Als God had gewild dat we niet roken, had hij ons geen longen gegeven.

Mr_Natural | 14-07-20 | 14:09 | 6

Als God had gewild dat we niet stelen, had hij ons geen handen gegeven.

duProgue | 14-07-20 | 14:25

Vandaar dat je nooit rokende vissen ziet. Wel gerookte vis, maar geen rokende, rockende of rokerende vissen.

gekwetst | 14-07-20 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Lekker door-paffen. Geen enkel probleem. Zolang de vervuiler betaalt.
Betekent zelf de ziektekosten die met roken te maken hebben zelf laten dragen door diegenen met rokers-gerelateerde kanker, als ook COPD, hart- en vaatzieken door roken etc etc. Ben er groot voorstander van!
Probleem lost zich cultureel-evolutionair als vanzelf op.

Not_again | 14-07-20 | 14:09 | 3

De accijns die een roker betaalt is alvast een mooie spaarpot, evenals die verloren levensjaren op het einde van het leven die bol staan van de zorgkosten...
Owhja, ook alle sportblessures zelf even aftikken als het solidariteitsbeginsel toch overboord gaat, evenals letsel bij verwijtbaar gedrag...

SterF... | 14-07-20 | 14:21

Altijd zo leuk, mensen die het over de ziektekosten van rokers hebben. Ten eerste zit het leeuwendeel van je zorgkosten in je laatste levensjaren, of dat nu 65 of 90 is. Ten tweede kunnen we het dan ook over de pensioenen voor rokers hebben? Ten derde: dan hoeven rokers geen accijnzen meer te betalen. Deal?

5611 | 14-07-20 | 15:00

Ik begrijp dat u beiden rookt.

Not_again | 14-07-20 | 21:51

Je hersenen zijn pas op je 24ste volgroeid. Vanaf dat moment kan je echt beslissen over al dan niet roken.
En dan blijk je verslaafd te zijn.
Jammer dan.

Schadenfreude | 14-07-20 | 14:07 | 1

Waarom mag je dan op je 18e stemmen, drugs, alcohol, rijbewijs, vrije seks met meerder zelfgekozen partners, een studierichting kiezen, zelfstandig wonen (kamers) enzovoorts?

Arachne | 14-07-20 | 14:23
-weggejorist-
Trumme | 14-07-20 | 14:07

ik dacht dat voor de jeugd de ballonnetjes nu het nieuwe roken is.

small_town_dude | 14-07-20 | 14:06

Wees een bink rook en drink!

miko | 14-07-20 | 14:06 | 1

Dat is uit "De familie Doorzon"! Ja, in die albums is veel moois te vinden.

staat het bier koud? | 14-07-20 | 14:11

Van roken krijg je een vroeg-ouwe verlopen kop en ga je vreselijk uit je bek stinken. Daarnaast staat het ontzettend Tokkie.
Wat je je eigen lijf aandoet moet je helemaal zelf weten verder maar geen hond van die Instagrameneratie wil er toch onappetijtelijk uitzien op hun online fotootjes?

Graaisnaaiert | 14-07-20 | 14:05 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Logisch toch? Roken is "stoer" zelf nog nooit een trekje gehad, maar op die leeftijd probeert men dingen uit. Dan raakt men verslaafd en komt later tot inkeer. Prima cirkel.

maSs | 14-07-20 | 14:04

Gewoon genieten van het leven, zoals Anthony Bourdain. Alles doen/proberen en er zelf op een bepaald moment uitstappen.

Namrutac | 14-07-20 | 14:04 | 4

@pibasso | 14-07-20 | 14:48: Schrap dat soort van doodvonnis van zijn arts maar uit uw commentaar, want de man was een alcoholist en manisch depressief. Het ideale recept voor meerdere zelfmoordpogingen.

jansma28542681 | 14-07-20 | 15:13

en er was ook iets met `Hillary Clinton, herinner ik me. En wat was er aan de hand met Adam Schiff in het Standard Hotel?

Glasgow Argus | 14-07-20 | 20:47
▼ 1 antwoord verborgen

Slechtste troep die er is! Maar zelfs de jeugd waarvan je het nooit verwacht had, steekt er een op! Waarschuwen heeft echt geen zin.

Atheist-Priest | 14-07-20 | 14:02

roken is goed voor de samenleving. Het levert belastingen en accijnzen aan de ene kant, en verkort de pensioenuitkeringen.

Glasgow Argus | 14-07-20 | 14:01 | 10

Een druppel op een gloeiende plaat. Vergelijk met de immer groter wordende afdracht aan de EU.
Dan kunnen we ook gemakkelijk zonder deze inkomsten.

Not_again | 14-07-20 | 14:11

@Dubbelepunthoofd | 14-07-20 | 14:10: Goeie vraag. Ik las deze info in een interview met 2 longartsen. Maar of ze meeroken ook meetellen...?

Kuifje-naar-Brussel | 14-07-20 | 14:21
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken