Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Paaseieren zoeken met het RIVM

Het Paasplacebo van Jaap en zijn mensen

Wuhanbrood

Hoe lopen de coronahazen vandaag? Jaap en zijn mensen komen zo weer met een mandje paaseieren maar je weet dat er nog véél meer verstopt zijn. Matige metafoor ja, maar je moet toch wat als je iedere dag op hetzelfde uur dezelfde onvolledige cijfers van het nationale lockdown luchtalarm op je voorpagina moet schilderen. En alhier hebben we tenminste de ruimte om er nog een beetje sceptisch over te doen want bij de MSM is de naam nou eenmaal altijd Haas - die knippen en plakken ongezien alles wat de overheid zegt en trekken de MinPres inmiddels letterlijk een hermelijnen mantel aan en ook in vvd woordvoerdersbode is het lof ende hallelujah

De WHO meldt ondertussen dat er wereldwijd zeventig vaccins worden gemaakt maar niet in in Nederland: hier moeten de universiteitslabs bedelen om crowdfundgeld want die schamele 2 miljoen die ze nodig hebben voor hun onderzoek is kennelijk door Rutte en Hoekstra al aan Italië gedoneerd. En ook de eigen ondernemers zien het somber in. Maar verder is Rutte echt een fantastische leider, sorry dat we kritiek hebben stuur svp geen drones en stasiwagentjes naar onze compounds. Die zijn hard nodig bij de meubelboulevards, waar hard gewerkt wordt aan een nieuwe coronapiek over twee weken. Of niet natuurlijk, en kunnen we het dan eens héél rap gaan hebben over versoepeling van de lockdown en het heropenen van scholen (zoals in Duitsland en Engeland al hard wordt bepleit).

Enfin. Hieronder de dagdagelijkse dagkoersen van de RIVM-tombola, en nu weten we nog niks. (En na het weekend altijd lagere cijfers want de weekenddoden moeten nog worden opgeteld, dus morgen waarschijnlijk weer wat hoger.)

Neuroloog blij dat D'66 in ieder geval stil is

Social

Reaguursels

Inloggen

Interessante observaties, kan de IGJ (PvdA dame aan het hoofd) een puntje aan zuigen

Feitenpliesie | 14-04-20 | 23:56
-weggejorist-
The6001 | 14-04-20 | 05:39

Het RIVM loopt constant achter de feiten aan, blijf ook thuis bij de volgende klachten:
- Geheel of gedeeltelijk verlies van geur
- Geheel of gedeeltelijk verlies van smaak

Het lijkt mij belangrijk dat het algemeen bekend wordt dat het verlies van smaak en geur een mogelijke indicator is dat je Covid-19 hebt, en dit is niet enkel anecdotisch:
www.entuk.org/sites/default/files/fil...
Rene Karst en Youp van het Hek meldden het ook al, en hier lezen we het opnieuw:
www.rijnmond.nl/nieuws/194294/Leugens...
Citaat:"Griep, koorts of last van haar luchtwegen krijgt ze gelukkig nooit, maar het weekend nadat ze de mail heeft ontvangen, ruikt ze plotseling niets meer. "Ik was mijn dochtertje aan het verschonen. En geloof me: als zij poept, moet je het huis verlaten. Maar ik rook niks. En ik proefde ook niets meer."

#enpassant | 13-04-20 | 20:31 | 1

Gatver, als je de luier niet ruikt is het niet de bedoeling dat je het dan maar gaat proeven..

einz | 13-04-20 | 21:05

Toch nog 1800 boetes maar liefst vandaag i.v.m. niet houden aan social distancing. En dat is wat door handhaving en politie is gezien....

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:59

Zo, hoop dat ze allemaal boos worden in die zorg op die zorgeconomen, managers en zorgverzekeraars, maar het zal wel net als bij deze arts bij een incidentele roep blijven. De rest zal al te geïntimideerd zijn en bang voor banenverlies? Het geld moet weer terug naar de zorg, maar door die hele privatisering gebeurt dat nooit meer natuurlijk.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:54

Volgens mij heeft het CARNAVAL en WORSTENBROODJES geen goede invloed op de volksgezondheid.

ron9129 | 13-04-20 | 19:21 | 1

jij hebt duidelijk te lang binnen gezeten.

stunter | 14-04-20 | 08:19

RIVM hanteert Chinese praktijken door mensen in sterfhuizen (van der Valk Breukelen) niet mee te nemen. Mensen zien soms de IC niet of gaan er eerder vanaf om ergens anders te sterven, zodat er ook meer familie bij kan dan op de IC.

Astroturfer | 13-04-20 | 18:20 | 3

Als er familie bij is is het alleen omdat IC gezien toestand van patiënt geen zin zou hebben. Dan is het ook humaner om met geliefden te sterven dan met een (vriendelijke meelevende) IC verpleegkundige alleen in een bed.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:42

Maar ze zouden wel mee moeten tellen, CBS verklaart sterfteoverschot ook als Covid gerelateerd.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:44

@Astroturfer | 13-04-20 | 18:20

Dat is niet eerlijk jegens het RIVM: Ze erkennen dat volmondig. Sterker, in hun rapportage leveren ze ook CBS oversterftecijfers om aan te geven wat er aan de hand is.

Maar als ze een trend willen zien moeten ze op dezelfde wijze blijven meten.

omanders | 13-04-20 | 20:28

De huisartsen gaan klikken en de leugens van het RIVM doorprikken.

BrutusBosch | 13-04-20 | 18:02 | 5

@BrutusBosch | 13-04-20 | 18:37:
Wou het net zeggen, zij registreren ze wel de huisartsen. Alleen RIVM en overheid laten deze cijfers weg.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:45

Ja de huisartsen moeten voor meer Corona doden gaan zorgen zodat de lockdown te rechtvaardigen is na dit hele spektakel. En we hebben gemiddeld al een hoge score. En in een Belgisch ziekenhuis wil je ook niet liggen zag ik.

David000000007 | 13-04-20 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat hele Covid-19 wordt 1 grote cover-up. Alles wat er over wordt gepubliceerd gaat worden gecensureerd.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:48

@Jan, Leiden | 13-04-20 | 19:48:

Nou ja. We kunnen heel veel herleiden n.a.v. de phylogenetische stamboom. Dat is een stamboom gebaseerd op genetisch materiaal. We weten best wel zeker hoe lang het duurt voordat het virus muteert (2 x week) en dus met alle gesequendcede genetische code van allerlei monsters valt er een hele interessante stamboom te bouwen. Sterker nog, die staat gewoon online:

nextstrain.org/ncov

Daarvan weten we dat de diversificatie van het oorspronkelijke virus begon ergens rond 12 december.

We weten ook dat de eerste zaken al 1 december zijn begonnen. Die waren *niet* gerelateerd aan de Wuhan wet market. Maar het eerste wel aan de Wuhan wet market gerelateerde geval is van... 12 december! [1] [2]

Dat is eigenlijk een dikke vette aanwijzing dat de Wuhan wet market niet de bron was, maar meer de dik opeengepakte massa die fungeerde als het carnaval hier. Je ziet hetzelfde met de Nederlandse stammen op nextstrain, die diversificeren allemaal rond 27 februari, net na carnaval.

[1] www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa200131... (zie figuur 1)
[2] www.thelancet.com/journals/lancet/art... (zie alweer figuur 1)

omanders | 13-04-20 | 20:20

Er wordt op televisie en krant de indruk gewekt alsof het beleid van Rutte tav corona, één groot succesverhaal is. Corona is eigenlijk geen allang geen ramp meer maar een aaneenschakeling van successen. Elke dag weer. En allemaal dankzij Rutte Dit wordt als zoete koek geslikt. Ook hier op Geenstijl zie je ze toch langzaamaan stuk voor stuk bukken richting Rutte.

0112358 | 13-04-20 | 17:15 | 9

@Heiner | 13-04-20 | 21:56: je bedoelt italië, spanje of Frankrijk? nou daar gaat het super. Zeeman heeft een punt, voor sommigen is dat lastig.

Ronhonnepon | 13-04-20 | 22:30

@Ronhonnepon | 13-04-20 | 22:30: Nee, ik bedoel landen als Zuid Korea, China en Taiwan. Is dan de juiste reactie om vrachten met mondkapjes te sturen naar het land waar de fabrieken staan om die dingen te maken. En is het dan juist om (wat @Kluukluuk schrijft) zaken voor je uit te schuiven, omdat het je op dat moment niet past? Zeeman heeft het over "een hekel aan Rutte hebben" maar dat heb ik in de aanloop naar die crisis nergens gehoord, niet van Baudet en ook neit van Wilders. Eerder het tegengestelde, nl de regering en coalitiepartijen die liever halfslachtige maatregelen neemt ("die bij het land passen") dan maatregelen die bij de aard van de ziekte passen. Dat dat laatste voor sommigen lastig is, merken we al vanaf het moment dat het virus opdook in De Peel en in Heinsberg/Gangelt. Men ging vooral niet preventief handelen. Lekker laten voortwoekeren, zonder moeliijke beperkingen.

Heiner | 13-04-20 | 22:56

@Kluukluuk | 13-04-20 | 18:15: inderdaad 165 doden op een miljoen inwoners in NL. Jij denkt dat je het leven kunt controleren maar helaas is dat niet zo. Rutte toont juist wel visie, laat zich niet gek maken en waait niet met alle winden mee. Mensen die obese zijn of veel gerookt hebben hadden beter op moeten letten en daar is de regering niet verantwoordelijk voor als ze hun 100ste kroketje met majo wegspoelden met een halve liter cola. Zie de mensen nog staan buiten het ziekenhuis onder zo'n afdakje te roken, infuus bij zich en maar klagen over de overheid maar zelf geen besef of verantwoordelijkheid nemen.

Ronhonnepon | 13-04-20 | 23:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Had ik maar zo'n broer.

beniknouzoslim | 13-04-20 | 17:04

Wel geweldig dat twitterbericht van die broer. Al die zakkenvullende 'controleurs' van de medische zorg, zitten nu thuis peentjes te schijten. En laten zich niet meer zien tot de laatste corona het land is uitgejaagd. Dezelfde reactie als onze koninklijke familie in oorlogstijd.

Kluukluuk | 13-04-20 | 16:58

Shit! Zomaar m'n dagelijkse uurtje zeiken en zeuren op de RIVM vergeten Ik geef eerlijk toe, hoopvolle cijfers maar als het net zoals vorig week gaat krijgen we morgen een harde klap ben ik ben. De enige houvast is de graph van Max Headroom (dank weer gozer) en stihting-nice (11/4 flinke daling, 12/4 weer stijging maar nog niet bevestigd). Tot morgen maar weer!

ruudvangeelen | 13-04-20 | 16:30 | 2

Ben ik ben=ben ik bang?

Nee, woensdag komen die cijfers waarschijnlijk pas, want vandaag 2e paasdag.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:42

De enige houvast is de grafiek van voormalig Centraal Bureau voor de Statistiek directeur prof Keller. En die voorspelt (afgerond) 4.000 doden eind mei. Het enige cijfer dat over een jaar nog relevant is mobile.twitter.com/wouterkeller

beniknouzoslim | 13-04-20 | 17:06

Ik weet niet of hij hier vandaag al eerder is gepost. In dat geval mijn excuus.
Was There Foreknowledge of the Plandemic? - Questions For Corbett
This week on Questions For Corbett, a Corbett Report member asks about foreknowledge of the plandemic. From Event 201 to the intelligence "failures" to CEO resignations, QE4, and bioweapon research, James explores the many lines of evidence pointing to the fact that this pandemic was planned in advance.
www.youtube.com/watch?v=AD0NR_NZlNc

RickRD | 13-04-20 | 16:25

Als er in een verzorgingshuis twee coronabesmettingen zijn getest stoppen ze met testen. Dan gaan ze er van uit dat de rest het ook heeft, maar die blijven wel uit de cijfers. Daarom zeggen de sterftecijfers van het RIVM niet zo veel. Het CBS is al een stuk nauwkeuriger, maar loopt vaak wat achter. CBS analyse laat zien dat de corona doden waarschijnlijk ongeveer dubbel zijn dan het RIVM meldt.

Joostmochtnietsweten | 13-04-20 | 16:16 | 6

@ruudvangeelen | 13-04-20 | 16:38: goed nieuws! Er zijn helemaal geen verzorgingstehuizen meer: allemaal dicht!
Wel verpleegtehuizen, wachtplaats voor de dood, als je het thuis echt niet meer redt (halfdood en/of dement als een deurknop)
Maar nu weer terug naar anno nu.

Analia von Solmsch | 13-04-20 | 18:23

Werk zelf in verpleeghuis en ik moet zeggen ,het is hier vergeven van de Corona ,mensen gaan achter elkaar dood.

pga | 13-04-20 | 19:01
▼ 3 antwoorden verborgen

en onthoudt ff voor de komende verkiezingen dat onder Rutte 1 t/m Rutte nu(VVD, CDA,PvdA, en ook nog PVV ff) bezuinigd is op gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid.
Dat het aantal IC bedden afgenomen is vanwege bezuiniging. Verpleeghuizen onderbemand zijn.
Maar het BNP wel gestegen is..

Noobster | 13-04-20 | 16:12 | 6

@Julius Pace Car | 13-04-20 | 16:27:

Je rechterarm is gestrekt.

Gulliver | 13-04-20 | 16:36

Wie trapt er weer in? Ook dit gedrag van Mark Rutte is volledig georkestreerd.”

Uli Aarskopf | 13-04-20 | 17:09

De zorg is gewoonweg bruut gesloopt!

vluchtelingallergie | 13-04-20 | 17:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik al weken niet snap, zijn die cijfers van het RIVM met betrekking tot overleden patiënten in het weekend. Tegenwoordig wordt gemeld, dat in het weekend in de ziekenhuizen achterstand oploopt bij de administratie. Nou lijkt me dit eenvoudig te verhelpen. Je koopt een computer (moeilijk woordje), voert een programmaatje in, of zoiets, en je voert dan een cijfertje in als er weer een patiënt aan Corona overlijdt. Nogmaals, knopje, drukken, klaar. Wat is hier zo moeilijk aan? Ja, ik weet het, klappen, dank, bloemen, zorg, moeilijk. Maar toch. Het gaat om de geloofwaardigheid van cijfers op grond waarvan een hele maatschappij in een dodelijke omhelzing wordt gehouden.

dathoujetoch | 13-04-20 | 16:09 | 1

Naast bijna elke patient staat al een computer waar alle metingen, signalen, statussen en medicatie worden geregistreerd. Dit heeft diverse doeleinden, een van de belangrijkste is kennisoverdracht en facturatie richting de zorgverzekeraar.
.
Op het moment dat iemand overlijd is dat direct te zien in het centrale systeem, echter alles wordt nog wel handmatig gecontroleerd en daar zit het euvel.

ruudvangeelen | 13-04-20 | 16:41

Je mag wel een blind paard zijn wanneer je niet ziet dat Corona de valse profeet is. Iedereen wordt gedwongen om hem te volgen.

roevka | 13-04-20 | 16:05 | 2

Je klinkt zelf als een ezel.

Gulliver | 13-04-20 | 16:08

Maar wanneer mogen we Jezus dan weer op aarde verwachten?

Binnenbaan | 13-04-20 | 16:08

Lumc wel lekker opportunistisch bezig. Geen enkele aanduiding waarvoor het geld gebruikt gaat worden, maar wel lekker cashen onder 'corona'.
NL kan beter crowdfunden voor Nijmegen en Utrecht die BCG-covid trials runnen momenteel zonder steun van NL overheid hiervoor ("want andere zaken belangrijker!")

MaximusAurelius | 13-04-20 | 15:58

En ondertussen vindt er een slachting plaats in verpleeghuizen, waar de verzorgende niet over de benodigde middelen beschikt.

Deze mensen worden ook nauwelijks getest waardoor ze dus niet meetellen in de gepolitiseerde cijfers van het RIVM.

WachTMeesteR | 13-04-20 | 15:54 | 3

Hele verzorgingshuizen die vanzelf leeg raken op deze manier, testen is immers ook niet meer prioriteit na de dood. Dus zo houden wij de cijfers redelijk laag.

Pluisbaard | 13-04-20 | 15:57

he, niet zo negatief. ze testen wel, alleen na 2 positieve testen stoppen ze weer in de tehuizen, begreep ik laatst uit een kamer debat. Zo waren er in Heerde ook al bijna 70 uit 1 tehuis overleden met maar 2 besmettingen.

RIVM heeft alles onder controle, niets aan de hand. *kuch

FLP_du_Stok | 13-04-20 | 16:00

@FLP_du_Stok | 13-04-20 | 16:00:
Ik weet een verpleeghuis van zestig bewoners waarvan er drieëntachtig van overleden zijn aan het Coronavirus.
Echt waar!

botbot | 13-04-20 | 16:11

Die cijfers zeggen geen reet. Maar goed ik ook niet.

Pluisbaard | 13-04-20 | 15:52

Er schijnt her en der nogal wat reuring te zijn ontstaan omdat druk werd uitgevoerd op patiënten om een niet reanimeren formulier te ondertekenen. mochten ze coronaverschijnselen krijgen.

"Elderly people 'pressured to sign do not resuscitate forms' in case they get coronavirus"
www.mirror.co.uk/news/uk-news/elderly...

Nehemia | 13-04-20 | 15:35 | 8

@Nehemia | 13-04-20 | 15:42:

Mensen werden vroeger vaak tegen hun wil in gereanimeerd nu wordt er tenminste geluisterd.

Gulliver | 13-04-20 | 15:49

@Nehemia | 13-04-20 | 15:42:

Dat doet er niet toe. Als mensen er uit eigen initiatief over beginnen, prima. Het onderwerp aansnijden heeft echter een sturende werking.

Max Headroom | 13-04-20 | 16:02
▼ 5 antwoorden verborgen

China probeert research naar de origine van de epidemie onder staatscontrole te krijgen. Ik begin steeds meer geloof te hechten aan een uit het Wuhan biolab ontsnapt virus.

www.theguardian.com/world/2020/apr/11...

omanders | 13-04-20 | 15:35 | 9

@Max Headroom | 13-04-20 | 15:47:

Er waren heel wat SARS-achtige virusstalen daar.

Shi Zhengli is een virologe verbonden aan Wuhan's biolab die al jaren wilde vleermuisvirussen verzamelde. Ze stelt dat er in Wuhan gecontroleerd is of het virus uit het lab kwam.

www.scientificamerican.com/article/ho...

omanders | 13-04-20 | 16:48

@Max Headroom | 13-04-20 | 15:47: Nou, mevrouw Shi Zheng-Li was aan dat lab verbonden en publiceerde dit onderzoek in 2013:

www.nature.com/articles/nature12711

Dus je hoeft niet te twijfelen dat dat soort onderzoek daar plaatsvond.

omanders | 13-04-20 | 17:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Max Headroom's dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/JpG35vs.jpg

Toename in ziekenhuisopnames 1.7%, in sterfte 3.1%. Een paar weken terug waren deze cijfers 10 tot 20x hoger. In absolute zin is het aantal ziekenhuisopnames minder dan 20% van wat het tijdens de piek was, de sterftecijfers zijn al minder dan de helft van het aantal een week geleden. Hoewel beide dalen zal er na het weekeinde wel sprake zijn van een piek omdat de cijfers tijdens pasen niet of onvolledig verwerkt zijn.

Max Headroom | 13-04-20 | 15:28 | 14

@Max Headroom | 13-04-20 | 16:16:
Denk dan ook zeker aan een afzwakking van de leefregels. Kijk naar de massale trek naar bollenvelden, het niet meer afstand houden in de stad, toch weer drukkere parken, ongeduld van mensen voor huidige leefregels, drukte bij bouwmarkten. Dat gaat nog weer eens verkeerd en daarvan verwacht ik zeker nog een piek. Of ben ik nu te pessimistisch?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:49

@Max Headroom | 13-04-20 | 16:16: Zou het kunnen veranderen omdat de hotspot Noord-Brabant uitdooft (groeifactor < 1) terwijl er elders (NH) er een net op stoom komt?

omanders | 13-04-20 | 16:56

@omanders | 13-04-20 | 16:56:

NB lijkt me redelijk 'gemiddeld', het lijkt me niet dat het virus zich op anderen plaatsen heel anders gedraagt. Wellicht zijn grote steden als Amsterdam en Rotterdam een uitzondering, maar daar zijn ook wel strengere controles op de regels.

Max Headroom | 13-04-20 | 18:08
▼ 11 antwoorden verborgen

In D’66 kringen bevinden zich nogal wat mensen die in de gouden jaren gestudeerd hebben toen de beurs nog een gift was en je zonder straf jaren langer kon studeren of kon overstappen naar een andere studie.
En een hoop van die studenten uit de gouden jaren zijn terecht gekomen op management posities. Dus ook in de zorg. Waar ze zich druk maken over de lengte van witte jassen.

Osdorpertje | 13-04-20 | 15:28

Zijn er ook cijfers bekend over mensen die getest zijn maar negatief op corona zijn bevonden?

pivotal | 13-04-20 | 15:25

".... vaccins worden gemaakt maar niet in in Nederland"
Ho ho, we zijn ook een kenniseconomie.

Der Schnitzeljäger | 13-04-20 | 15:25 | 5

@bdn01 | 13-04-20 | 15:32:
Dat bedrijf heeft iets voor megabedrag getekend met USA. En nog steeds weten we niet precies wat en of straks de USA alle vaccins dan mag gaan opeisen? Dan geef ik liever wat aan LUMC en de uni !

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:19

@Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:19:

Het LUMC zit natuurlijk bovenop de ontwikkelingen. Zij moeten zeker geld krijgen. Janssen heeft een miljard van de VS gekregen. Hun productieprocessen zijn FDA approved, ze mogen straks naar de VS exporteren.

Max Headroom | 13-04-20 | 16:33

@Max Headroom | 13-04-20 | 16:33:
Vraag is: mogen óf moeten? Wát hebben ze getekend? Want daar liet die voorlichtster haarzelf niet over uit?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:51
▼ 2 antwoorden verborgen

"Een paar van de aanwezigen was de avond daarvoor, vrijdagavond, ook al beboet bij een feestje in Bleskensgraaf. Daar was in een bedrijfshal op een industrieterrein een feestje aan de gang met drank en muziek. Er waren vijftien mensen, waarvan de helft zich had verstopt onder tafels en in kasten"

www.rijnmond.nl/nieuws/194356/Politie...

Vuurwezel | 13-04-20 | 15:24 | 2

Interessant. Cumulatief maken, die boetes? Eens zien hoe leuk/stoer ze het dan nog vidnen om een 3e keer te worden beboet.

Graaisnaaiert | 13-04-20 | 15:27

KLM wil tien miljard. Ja, hoe wil je anders die werelddealweken blijven betalen?

dathoujetoch | 13-04-20 | 15:23 | 4

KLM mag wel failliet gaan.
Ze keren bij winst ook geen geld uit aan de overheid.

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:35

@Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:35:
Hallo slimpie die overheid is aandeelhouder.

Berbaar | 13-04-20 | 15:38

KLM wordt uiteraard overeind gehouden. Het is een van de sleutelbedrijven voor onze economie.

Max Headroom | 13-04-20 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte c.s. hebben volkomen gefaald. Alle aandacht naar de IC's om politieke redenen. Klappen en bloemen. Ondertussen overlijden er honderden mensen in verpleeghuizen door COVID-19 zonder enige ophef. Zorgmedewerkers daar die nog geen maskertje krijgen van meneer Rutte. Het is Armageddon daar in die verpleeghuizen.

ceesreis | 13-04-20 | 15:23 | 11

@bijna_raak | 13-04-20 | 15:50:
Bijzonder vreemd? Willen we zwakkeren wel of niet optimaal beschermen? Blijkbaar niet?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:53

ceesreis jankerd, mensen in een verpleegtehuis zijn meestal in de laatste fase van hun leven beland. Dit virus treft nu eenmaal ouderen meestal met onderliggend lijden. Een zorgmaskertje gaat daar geen verschil in maken. Alle aandacht naar de IC 's is niet politiek maar medisch gedreven. Kwestie van vraag en aanbod en de juiste spreiding. Mensen die in een verpleeghuis verblijven zitten daar niet voor niets. Sterven hoort bij het leven en ja helaas is leven geen recht maar een geschenk.

Ronhonnepon | 13-04-20 | 22:40

@Ronhonnepon | 13-04-20 | 22:40: goede zorg is ook een geschenk en een plicht in een land als de onze.onze overheid heeft gefaald ja, door aan te nemen dat het virus hier niet voor problemen zou zorgen en geen voet aan de grond zou zetten. Bewijs van deze struisvogels is het enorme hulppakket dat naar China is gestuurd.. onze goederen die wij tekort komen. Dan nog het rivm dat vrolijk beweerd dat maskers niet helpen en wellicht averechts werkt ... logisch dat je niet oproept tot het dragen van die dingen voor burgers in openbare ruimtes tenslotte hebben we er veel te weinig. En dat van die verpleeghuizen... het zal je eigen vrouw, moeder of oma zijn...

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 23:41
▼ 8 antwoorden verborgen

Niet dinsdag, maar pas woensdag zien we een stijging in de cijfers, komt door 2e Paasdag.

Jan, Leiden | 13-04-20 | 15:19 | 2

Dat ligt inderdaad voor de hand.

Kuifje-naar-Brussel | 13-04-20 | 15:23

Ga, op gepaste afstand, lekker naar buiten kerel. De hele tijd naar die cijfertjes kijken doet je geen goed.

Quib | 13-04-20 | 15:47

Volstrekt belachelijk die Portugezen. Ze zijn de grootste netto ontvangers en wij de grootste nettobetalers per hoofd van de bevolking? Wie moet er nu eigenlijk zijn grote gore bek houden? Willen ze ons er uit zetten? Liever gaan we zelf nog. Liever vandaag nog een Nexit dan gisteren? Wat een stel hufters in Portugal, je moet maar durven. En straks wij tot ver in ons zeventigste werken en zij stoppen met 55? Des te eerder Nexit des te beter, maar het volk loopt als domme makke schapen achter Rutte aan richting slachtbank. Hoe is dit mogelijk?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 15:18 | 11

@W_F | 13-04-20 | 15:34:
En wanneer gaan die zuidelijke Europese landen nu eens eindelijk gewoon hun belastingen betalen? Massaal gebeurt dat nog steeds niet en wij maar blijven ophoesten Voor hen? Hoe is dat mogelijk?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 15:57

@Jan, Leiden | 13-04-20 | 15:47: Zolang we daar nog op verkansie mogen zie ik het probleem niet, geia sas!

Binnenbaan | 13-04-20 | 16:10

@Binnenbaan | 13-04-20 | 16:10:
Mijn inschatting is na die grote muilen van die zuidelijke landen ze vakanties in noord Europa fors zullen gaan toenemen, niet die in zuid Europa?

Jan, Leiden | 13-04-20 | 16:56
▼ 8 antwoorden verborgen

"And now that we have more data, it really does appear that the hydroxychloroquine/azithromycin cocktail combo reduces the severity and duration of covid-19 infection — provided it’s delivered early on enough."
Net als andere behandelingen speelt tijd een grote rol. Maar Nederland test niet, dus vroeg beginnen met een behandeling kan je vergeten.

W_F | 13-04-20 | 15:17 | 4

@bdn01 | 13-04-20 | 15:22: Dat is het punt. Het werkt juist goed bij mensen die nog niet aan de beademing liggen, zoals bij Johnson. Dus in een relatief beginnend stadium.

ceesreis | 13-04-20 | 15:26

@ceesreis | 13-04-20 | 15:26: Het wordt toegediend aan vrijwel alle mensen die er net wat slechter aan toe zijn dan alleen maar een kuchje. Ongeveer 50% van de gevallen.

bdn01 | 13-04-20 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

Hey Brabo’s.
Ik hoop dat afgelopen Carnaval een topfeestje is geweest.

NietRonBrandsteder | 13-04-20 | 15:06 | 8

Liever te dik in de kist... lalala.

Pluisbaard | 13-04-20 | 15:23

Carnaval zal nooit meer worden gevierd en worden vervangen door een jaarlijkse herdenkingsdag voor de slachtoffers van het virus.

Gulliver | 13-04-20 | 15:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Ze zijn inderdaad niet open. Zou wel eens een grafiek willen zien van het aantal uitgevoerde tests per dag vanaf de start in relatie met het aantal positief geteste personen. Wat hebben we nou aan steeds dat aantal positief geteste personen zonder referentiekader? Het zegt helemaal niks.

Watching the Wheels | 13-04-20 | 15:06

@Watching the Wheels | 13-04-20 | 15:06:

Het zijn ook 'per dag' cijfers die steeds blijven veranderen. Je kunt er niks mee.

Max Headroom | 13-04-20 | 15:11

"'Dranghekken, wegafzettingen, een politiecontrole met drone en megafoon. Niets werkte om bezoekers uit de Bollenstreek weg te houden. Voor kweker Simon Pennings uit Noordwijkerhout was maandag de maat vol. Hij is begonnen met het koppen van bloemen, waardoor de kleur uit zijn bollenvelden verdwijnt. 'Het is een paardenmiddel, maar het laatste wat je wil is dat er weer een mini-uitbraak van het coronavirus komt.'"

www.omroepwest.nl/nieuws/4030082/Boll...

Vuurwezel | 13-04-20 | 15:00 | 1

Groeps-immuniteit.

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:04

De tandarts moet snel weer open.
Ik poets er net een halve kies uit.

HoerieHarry | 13-04-20 | 14:54 | 12

In principe kun je voor spoed nog steeds een afspraak maken bij de tandarts.

Binnenbaan | 13-04-20 | 15:43

Voor noodgevallen kan je naar de tandarts net als dat je naar ziekenhuis kunt gaan.

bijna_raak | 13-04-20 | 15:55
▼ 9 antwoorden verborgen

Heeft iemand een verklaring voor de zweedse cijfers? Lijkt alsof ze daar de laatste paar dagen helemaal china op zijn gegaan, curve plots zo goed als flat.

Binnenbaan | 13-04-20 | 14:54 | 1

Zweden hanteert graag een roze bril. Dat doet ze ook graag als het gaat over islamisering, salafisme en vooral verkrachtingen....

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 14:58

Ik was net hier in het park. Allemaal mensen die foto's van anderen maken en klagen dat het zo druk is. Ik heb ook foto's gemaakt. Wat bezielt die mensen om allemaal naar het park te gaan?!

goedverstaander | 13-04-20 | 14:53 | 2

Bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken of het nog druk is.

W_F | 13-04-20 | 15:04

goedverstaander | 13-04-20 | 14:53 |
Hahaha!

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:33

(En na het weekend altijd lagere cijfers want de weekenddoden moeten nog worden opgeteld, dus morgen waarschijnlijk weer wat hoger.)

Ja maar, dat werd zaterdag ook al gezegd. Een onzekerheid van enkele tientallen tot zelfs honderden doden maakt van het cijfer een slag in de lucht.

Sans Comique | 13-04-20 | 14:49 | 2

Een slag in de lucht... De definitie van RIVM-cijfers.

Papa Jones | 13-04-20 | 14:51

Overstefte van het CBS geeft beter beeld.

bijna_raak | 13-04-20 | 15:56

Zag nu ook een reclame van de RIVM-makelaars die opriepen om de regels van de NVM op te volgen tijdens bezichtigingen.

Watching the Wheels | 13-04-20 | 14:49

.. maar goed. De RIVM komt mij zo betrouwbaar over als de Chinese Communistische partij.
Houzee, mijn beste_kameraden. Denkt u aan de gewenste afstand van minimaal 1,5 kilometer van de realiteit tijdens het staken voor ons klimaat?

Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:48 | 10

@Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 15:15: dat is dus typisch D66 Jan!

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 15:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Jippie, weer minder doden. Mogen de kroegen weer open? Ja, ja ,ja, ja joh, asjeblieft. De restaurants dan? Nee, niet de Chinees, daar komen we niet meer. Nee, de restaurants met 1,5 meter ruimte tussen de tafeltjes en drones die je bord brengen, kan toch wel? Toe nou, we verdienen het, we hebben ons voorbeeldig gedragen, toch?

Tishetnetnie | 13-04-20 | 14:47 | 1

No soup for you!

Binnenbaan | 13-04-20 | 15:44

In de Telebelg staat een mooi stuk over die verdwenen Chinese virologe die in dat laboratorium in Wuhan werkte.
Zei publiceerde in februari over covid 19 en had toen al het dna vh virus ontleedt.
Maar zoals gezegd ze is foetsie.

Trumme | 13-04-20 | 14:46 | 16

@bdn01 | 13-04-20 | 15:25: Achter iedere taalfout schuilt een denkfout. Dit geldt ook voor spellingsfouten. Dat is vastgesteld na een onafhankelijk, en zwaar gesubsidieerd, onderzoek.

dathoujetoch | 13-04-20 | 15:29
▼ 13 antwoorden verborgen

Je zou dit willen duiden of checken, maar het is allemaal drijfzand. Al weken, ook internationaal. "In feite zijn álle nu beschikbare cijfers beleidsafhankelijk" tpo.nl/2020/04/12/paul-hekkens-weekbo...

In Nederland zijn er maximaal 3 covid-19 doden per verpleegtehuis mogelijk, want de rest wordt niet getest, en niet meer als coronadode geadministreerd. België test daar meer, en ziet daar veel meer doden. tpo.nl/2020/04/13/in-belgie-sterven-d...

En dat is maar 1 voorbeeldje, van de velen die er zijn. Beide kanten op. We hebben echt een steekproef op antistoffen nodig om te weten hoeveel mensen het al gehad hebben.

Feynman | 13-04-20 | 14:42 | 4

Als je slechts verkoudheid als bijverschijnsel had van covid zijn er bijna geen nauwkeurige tests die antistoffen kunnen opsporen in je lichaam en schijn je zelfs geen immuniteit te bezitten.

Trumme | 13-04-20 | 14:48

Voorlopig gaat dit niet gebeuren, tenslotte heeft Baudet dit al aangedragen en ja, dan weet je dat het kabinet in de deug spagaat schiet! Even wachten totdat de mensen het weer zijn vergeten en dan komen ze met een briljant “eigen” idee...

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 15:03

Op basis van dit onderzoek schat ik dat 1 of 2% van Nederland dit gehad zou kunnen hebben. Puur op basis van de tabel op bladzijde 6 te intrapoleren vanuit diverse Europese landen richting Nederland. www.imperial.ac.uk/media/imperial-col...

Feynman | 13-04-20 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer is deze waanzin voorbij? Is de hele samenleving gek geworden. 2.500 mensen overleden. Komen er nog misschien nog 2000 bij. Ok niet meer dan normale griepgolf. Is dit erg dat aantal doden ja maar er gaan 45000 mensen per jaar dood aan kanker. Slopen we een gehele samenleving om dit te stoppen? nee maar voor corona wel? O ja te weinig IC plekken waar 80% van de opgenomen patiënten sterft...... Ik zeg, morgen weer aan het werk. Eerst de leeftijdsgroep tot 40 jaar. Daarna tot 50 jaar en daarna tot 60 jaar. Verpleeghuizen blijven op slot. IC bedden worden asap verdubbeld tot 5000. En economie weer op gang brengen.

Blonde Nel | 13-04-20 | 14:37 | 27

@Blonde Nel | 13-04-20 | 14:37: "niet meer dan een normale griepgolf" Ik sta versteld van deze domheid. Verder ga ik hier niet inhoudelijk op in.

Nicolas Arcissus | 13-04-20 | 16:05

@Blonde Nel | 13-04-20 | 15:36: gaat u maar weer snel toiletten schoonmaken. Dag hoor.

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 16:45

@Nicolas Arcissus | 13-04-20 | 16:05: nou leg eens uit dan intelligente Nico? jij weet zeker hoe het zit nou vertel dan of kun je alleen inhoudsloos reageren? Hele economie slopen voor een paar duizend doden die er elk jaar toch zijn tijdens een griepgolf?Dat vind jij verstandig? En straks niet zeiken als je in de WW of bijstand zit hè..........

Blonde Nel | 13-04-20 | 18:15
▼ 24 antwoorden verborgen

“Vinden jullie het niet vreemd dat het aantal coronadoden stijgt, terwijl het aantal sterfgevallen als gevolg van longontsteking, griep, en hartziekte en hartaanvallen drastisch daalt?”

Flentyx | 13-04-20 | 14:37 | 11

@Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:08:
Daarentegen hadden we in 2018 een bijzonder zwaar griepseizoen.

De 5 weken met de hoogste sterftecijfers sinds begin van de CBS tabel (start in 1995):
2018 week 11 3.733
2018 week 09 3.937
2018 week 10 4.092
2020 week 13 4.425
2020 week 14 5.098

Locusta | 13-04-20 | 16:13

@Mo het varken | 13-04-20 | 15:26:
Je realiseert je dat we met week16 zijn begonnen? Waarom zou je in week11 ophouden met tellen terwijl je data tot week 14 hebt? De laatste weken passen niet in je 'verhaaltje'?
De eerste weken van 2019 en 2020 naast elkaar en het [aantal covid-doden volgens het RIVM].
wk01 3.662 3.094 (resp. 1 en 2 dagen vorige jaar meegenomen)
wk02 3.262 3.364
wk03 3.150 3.151
wk04 3.178 3.040
wk05 3.143 3.157
wk06 3.185 3.188
wk07 3.252 3.195
wk08 3.222 2.953
wk09 3.066 3.087
wk10 3.171 3.088
wk11 3.227 3.209 [020]
wk12 3.042 3.586 [159]
wk13 3.013 4.425 [612]
wk14 2.900 5.098 [995]

Locusta | 13-04-20 | 16:33

@Locusta | 13-04-20 | 16:33: Nou ziet u zelf dat er niet veel aan de hand is, gewoon de aantallen die je kunt verwachten met een griepvirus.

Mo het varken | 13-04-20 | 21:22
▼ 8 antwoorden verborgen

Roel van Velzen heeft ook corona. Hij ligt al een week in de couveuse

decaliter | 13-04-20 | 14:34 | 2

Das vreemd want hij is precies 1 mtr 50

AntonJansen | 13-04-20 | 14:39

Onder de gordel, bij Velzen dus heel laag. Gniffel.

Pluisbaard | 13-04-20 | 16:08

Carnaval..... mooi man.

kokkie klaphaak | 13-04-20 | 14:32 | 6

@van Oeffelen | 13-04-20 | 15:04: Vindicat?

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:08

@van Oeffelen | 13-04-20 | 15:04: niet allemaal maar genoeg om het vuurtje te starten. Achteraf bezien is carnaval één van de grotere schwalbes van het rivm

kokkie klaphaak | 13-04-20 | 15:10

@Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:08: nee tientallen knorren in Stanton

van Oeffelen | 13-04-20 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Mij viel op dat meer bedrijven het weer gewoon over Vrolijk Pasen hebben ipv voorjaarsfeest dit of dat

toperwtje | 13-04-20 | 14:32 | 5

@Papa Jones | 13-04-20 | 14:44: het waren ook de deugers die de Corona ook afdeden als griepje en gingen helemaal frenzy toen Wilders of baudet hun zorgen en noodzaak tot handelen kenbaar maakte. Liever de economie kapot incluis duizenden doden dan dat je de “vijand” gelijk geeft nietwaar?

Hollandse_blauwe | 13-04-20 | 14:54

Halsema

Papa Jones | 13-04-20 | 14:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij versoepeling van de lockdown graag allereerst heropening van de scholen. Het lijkt hier in de straat de hele dag wel een schoolplein met al die gillende kinderen.

Roosx | 13-04-20 | 14:30 | 1

De mensen die bij schoolpleinen wonen willen ook wel eens rust ja

toperwtje | 13-04-20 | 14:59

Superior Bastard en Berbaar weer met comments waar je voor thuis blijft.

blisterverpakking | 13-04-20 | 14:28 | 9

@Papa Jones | 13-04-20 | 15:05:
Ik constateer dat Superior en Berbaar nu voor ongeveer de 20.000ste keer met hetzelfde anti-Wilders en Baudet riedeltje komen, en verder geen argumenten hebben. Meer niet.

blisterverpakking | 13-04-20 | 15:44

@blisterverpakking | 13-04-20 | 15:44:
Ja maar goed... als je, behalve op de mensen in het nieuws, ook al je mening ventileert over reaguurders waarvan de mening je niet aanstaat... dan heb je het behoorlijk druk!
Maakt verder ook niet uit hoor, vrijheid blijheid.

Papa Jones | 13-04-20 | 16:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Dank voor de link. Dat artikel kon wel eens snel verwijderd worden door de sinistere figuren die waken tegen (wat zij) aluminium hoedjes (noemen).

Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:55

Als je het youtube kanaal van die pipo bekijkt: 300 views, 200 views....
Tijd voor een corona bericht: 2 miljoen views....

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 15:16

@Mo het varken | 13-04-20 | 14:54:
Nou goed het is allemaal in een lab gemaakt. Maar in dat lab zijn ze zeker vergeten het virus resistent te maken tegen zeelucht.
Foutje van dat gemene lab.
En gelukkig doorzien door Baudet.
Complotje weer opgelost. Kunnen jullie weer verder met alle andere nog openstaande complotjes.

RandyBiel | 13-04-20 | 15:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja hoor ik start hem gewoon pre summer. Het zijn toch gekke tijden. Zal er een sinterklaas intocht zijn met zwarte pieten. Vrijwel alles wat iedereen wou komt eigenlijk uit door corona.

CorrieOna | 13-04-20 | 14:27

Statistiek was op de basisschool mijn lievelingsvak. ik zie vanaf begin januari een duidelijke trend.

ik_wacht_niet | 13-04-20 | 14:27

Iedereen is op de hoogte van samenscholingsverboden, anderhalve metergedrag en de rest. Maar hoe dan? 

Ik vraag mij zomaar af: ben ik zelf verantwoordelijk voor het kennisnemen van  adhockmaatregelen die er worden genomen, zonder dat ik ook maar een bericht krijg van de overheid dat er iets aan de hand is? Ik weet dat iedereen wordt geacht de wet te kennen, maar hoe zit het dan met dit soort losse flodders? 
Je kan immers hele dikke boetes krijgen.
Ik zat eens te kijken in de online staatscourant, maar daar werd ik ook niet wijzer van.
Of is een persconferentie via de media voldoende, om alle burgers te hebben geïnformeerd?

Leptob | 13-04-20 | 14:26 | 1

Ja snuggere burgers pakken dat op.
Natuurlijk hou je een groep dombo's en die mogen 390 euro pp aftikken als het mee zit.

Berbaar | 13-04-20 | 14:39

Hoe lang gaat dit echt duren? Ff een inschatting gedaan op basis van de echte oversterfte, want de RIVM cijfers zijn te laag. Ik kom op een percentage van 3,7% mensen die vandaag de dag zijn besmet. Met dit tempo gaat groepsimmuniteit 1,4 jaar duren. Dus inzetten op gebruik van de hogere IC-capaciteit en enkele maatregelen deels terugdraaien, asap. Zie verder voor het hele geouwehoer gommers8.wixsite.com/coronastats

Elpefo | 13-04-20 | 14:25 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

China reported the highest number of new daily coronavirus cases in nearly six weeks, driven by a rise in infected travellers arriving from overseas and underscoring challenges Beijing faces in preventing a second wave of COVID-19.
www.reuters.com/article/us-health-cor...

AntonJansen | 13-04-20 | 14:25 | 3

China is een tyfus natie die zonder geld de hele wereld opkoopt en de kickstarter is van deze ellende en nu gaat verkondigen dat hun nieuwe gevallen uit het buitenland komen. Laten we tijdens deze ellende gewoon ook een oorlog starten met die gelen, het is toch al ellendig.

CorrieOna | 13-04-20 | 14:30

Die kut Chinezen gooien het steeds maar op reizigers die het land zijn binnengekomen om de hernieuwde stijging in besmettingen te verklaren. Ik geloof er niks van. Daarbij vraag ik me af of die dierenkwellerij in Woehan bij wet verboden gaat worden. Zal wel niet,

Willibald von Klúúúk | 13-04-20 | 14:48

Brr. Ziet er allemaal nog steeds reuze-eng uit. Dus als ik het goed begrijp mag nog niemand de straat op?
Behalve natuurlijk voor een bezoek aan de supermarkt, want dat verbieden zou uitdagingen geven waartegen onze Deugende hoeders niet opgewassen zijn.

Verder mogen alleen de volgende noodzakelijke beroepsgroepen de straat op:
- medisch personeel
- logistiek
- 1,5m politie
- mouthanen van de media
en natuurlijk mocro's, je-weet-wel jeugd, verwarde mannen en immigranten.

Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:23 | 5

Je begrijpt het dus niet goed.
Terwijl het echt niet ingewikkeld is. Maar voor sommige figuren dus blijkbaar wel...

RandyBiel | 13-04-20 | 14:30

@Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:28:
Sterk hoor.

Superior Bastard | 13-04-20 | 14:31

Gna, de gedachtepolitie controleert op de gewenste afstand van minstens 1,5 m van hun dagelijkse Corona-hoepla.

Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Op dat kaartje is Amsterdam verdwenen. Of zijn er hier geen opnames?

Piet Karbiet | 13-04-20 | 14:22 | 5

@Frau Merkel | 13-04-20 | 14:25:
En tot mensen.

gestoptmetroken | 13-04-20 | 14:28

Amsterdam is al opgegeven

Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:28

Amsterdam Deugt en dan doen de statistieken netjes mee

Jan Passant mk2 | 13-04-20 | 14:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Steeds meer bewijs dat het juiste pad is gevolgd. Vergelijkingen met Italië lees je ook nergens meer. Benieuwd wanneer Geert net als Baudet terug gaat komen op zijn absurde eis van een totale lockdown.

Superior Bastard | 13-04-20 | 14:16 | 15

Niet alleen absurd, bijna crimineel.

van Oeffelen | 13-04-20 | 15:06

Baudet deugt nergens voor, maar dat was hier al eerder geconstateerd.

Kuifje-naar-Brussel | 13-04-20 | 15:32
▼ 12 antwoorden verborgen

En dat zuidelijke auberginekleurtje trekt ook nog door naar België. In oostelijke richting, in NRW, met hetzelfde inwonersaantal en dezelfde bevolkingsdichtheid als NL, schijnt daarentegen met tot nu toe 618 coronadoden, in vergelijking, nauwelijks iets aan de hand te zijn.
Zouden de Nederlanders van boven de grote rivieren dan toch de echte reserveduitsers zijn?

WirMachenMusik | 13-04-20 | 14:16 | 1

Ten eerste is het geen 618 maar 518 (cijfers Robert Koch Instituut)
In Duitsland hebben ze de cijfers drastisch bijgesteld, omdat er Autopsies zijn verricht. Dat wil zeggen dat als iemand al stervende was en corona eigenlijk niet de absolute doodsoorzaak was. Dan is het geen Corona dode.

vonStauffenberg | 13-04-20 | 14:40

Ik blijf het wonderlijk vinden hoe het RIVM iedere dag cijfers publiceert waarbij ze zelf vermelden dat ze niet kloppen.

threeheadedmonkey | 13-04-20 | 14:14 | 9

@Themasterbear Deze cijfers worden anders wel gebruikt om beleid op te maken en door allerlei reaguurders met het 'vestand' van een pinda om te roepen dat we op de goede weg zijn en Mark zo'n geweldige staatsman is. En dat terwijl het CBS een recordhoge oversterfte van 2.000 meldde. In één week!!! Ik maak me toch enigszins zorgen dat op basis van de verkeerde informatie van het RIVM er besluiten genomen gaan worden met desastreuze gevolgen.

witwas | 13-04-20 | 14:36

@stormopkomst Ik heb geen idee, het briefje van Jan was tekenend vandaag. Het lijkt wel één grote Pravda in de media.

witwas | 13-04-20 | 14:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Mooi wat die neuroloog schrijft. Alle macht aan de werkvloer.

Sitting_targets | 13-04-20 | 14:13

86 maar weekend en pasen dat zijn er morgen 180-250

Petroselinum crispum | 13-04-20 | 14:12 | 1

woensdag dan de verwerkte administratie van dit lange weekend.

RandyBiel | 13-04-20 | 14:25

"Hosanna, 2 dagen een afname in *geregistreerde* coronadoden, het moet nu wel goed komen!!! Al 2 dagen onder de 100!!"

Goed, morgen is het dinsdag, en krijgen we dus de correctie van het aantal doden dat wegens weekend/pasen vertraagd zijn doorgegeven. Hoeveel? 230? 320?
Wie doet een gok?

ZKH EénOog | 13-04-20 | 14:12 | 8

Uiteindelijk telt alleen het totaal aantal doden dat HOE DAN OOK gehaald zal worden. De enige stop daarop is een vaccin of medicijn.
Ga uit van een conservatieve 150.000-200.000.

Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:33

@Capt. Iglo | 13-04-20 | 14:22: Ik vind het er anders behoorlijk toe doen als je als land zo'n 800+ doden in 1 week hebt, waarvan je weet dat die thuis enkele uren tot dagen in hun eigen longvocht hebben mogen wegcreperen zonder hulp of leedverzachting, omdat het opsporen van besmette mede-mensen en de zorgcapaciteit niet toereikend zijn. Dan faal je als 'beschaafd' land, en dan faal je nog harder als overheid, zeker als je het gore lef hebt dit niet allen te verzwijgen, maar er zelfs victorie over te kraaien.
En dat is dan niet 1 keer een week, zoals bij een grieppiek, er komt gewoon een tweede week (vorige week) overheen. En het zou me zeer verbazen dat dat de laatste piek is.

ZKH EénOog | 13-04-20 | 16:03
▼ 5 antwoorden verborgen

De middenstand moet gereduceerd worden omdat de Nederlandse welvaart naar beneden moet. Alles moet aan het Europese niveau aangepast worden en dat is nog een heel stuk naar beneden. Het is een smerig spel dat er gespeeld wordt. Op de achtergrond is een enorme handelsoorlog losgebarsten en dat gaat consequenties hebben. In de media zie je niets.

Frau Merkel | 13-04-20 | 14:12 | 15

@Mo het varken | 13-04-20 | 14:20:
Berbaar heeft vandaag teveel in de zon gezeten. Merk je aan alles. Zo zonde dat er dan geen discussie op niveau met hem mogelijk meer is.

Dwarsdenker | 13-04-20 | 15:36
▼ 12 antwoorden verborgen

Ja zet ons maar weer in de zeik. Brabants bedrijf maakt op dit moment wel ventilators en een ander maakt ruimte in vliegtuigen voor essentieel vervoer.

tragic1911 | 13-04-20 | 14:10 | 21

@dathoujetoch | 13-04-20 | 14:40: Haha, ja als ik ergens een afkeer tegen heb is het dat maar lekker denken. Jij bent hier de debiel vriend.

tragic1911 | 13-04-20 | 14:47

@dathoujetoch | 13-04-20 | 14:49 dikke met je islaam.

tragic1911 | 13-04-20 | 18:36
▼ 18 antwoorden verborgen

Trump wil medische ''topadviseur'' Anthony Fauci ontslaan, Trump heeft wel in de gaten wat er op dit moment gebeurt.

Mo het varken | 13-04-20 | 14:08 | 7

@dathoujetoch | 13-04-20 | 14:15:
Is die Fauci dan zo'n mongool dat ie denkt dat een zeewindje dat corona virus wel doet laten verdwijnen?

RandyBiel | 13-04-20 | 14:26

@RandyBiel | 13-04-20 | 14:26: Ach, wat een droefheid toch in deze moeilijke tijden. En wie zegt dat het niet kan? Nou? Bewijs? Galileo werd ook met de grond gelijkgemaakt. Bijna dan.

dathoujetoch | 13-04-20 | 14:38

@dathoujetoch | 13-04-20 | 14:38:
ja het supermiddel tegen het corona virus blijkt zeewind te zijn, kom op zeg, doe niet zo allejezus imbeciel.
Daar die rol wordt al door Baudet vervuld. Die ondertussen nog 0 testen met zeewind heeft uitgevoerd.

RandyBiel | 13-04-20 | 15:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze hadden gelijk Brabant moeten isoleren net als dat de Chinezen met Wuhan gegaan hebben.
Nu knechten ze de noordelijke provincies ook onder dezelfde corona maatregelen terwijl dat geen problemen zijn.

Miezerig | 13-04-20 | 14:06 | 15

@tragic1911 | 13-04-20 | 14:32: iemand die een andere mening heeft een troll noemen. Grote jongen. Echte Brabander. Altijd gezellig.

dathoujetoch | 13-04-20 | 14:47

Brabant zullen we na deze crisis maar weer teruggeven aan België.

Ommezwaai | 13-04-20 | 15:03
▼ 12 antwoorden verborgen

Donderdagmiddag babbelen ze weer verder over de coronacrisis om 14.00 uur, waarschijnlijk weer voorafgegaan aan een technische briefing om 9.30 uur. En ik vermoed dat aanstaande woensdagavond om 19.00 uur er weer een optreden volgt van het duo Rutte en De Jonge. Houdt de berichten in de gaten en noteer het in uw agenda.

kweethetooknietbeter | 13-04-20 | 14:05 | 3

Het wordt weer mooi weer na dinsdag en ik heb wel wat beters te doen dan naar hetzelfde riedeltje van Pinokkio en die griezel clown te gaan luisteren.

Dwarsdenker | 13-04-20 | 14:12

volgende week dinsdag is D Day

Petroselinum crispum | 13-04-20 | 14:13

@Dwarsdenker | 13-04-20 | 14:12: Ik kan die kwallen echt niet meer zien dus ga zéker niet kijken. Wat ze te wauwelen hadden lees ik wel op GS.

Lupuslupus | 13-04-20 | 14:35

Groningen minder ziekenhuisopname dan in een “normaal” griep seizoen.

Rallywally | 13-04-20 | 14:05 | 5

@Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 14:29: is feit. 9000 doden in een gemiddeld seizoen. Leg daarvan 5-10% op IC en je had elk jaar een Corona IC probleem gehad.
Al 20 jaar wordt de kwaliteit van de Nederlandse zorg bepaald door het verminderen van IC capaciteit in combinatie met zorgen dat nog minder mensen naar de IC hoeven.. of althans.. ze maken die keuze obv aantal bedden.

Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:39

@Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:39:
www.parool.nl/nederland/hoogleraar-gr...
Toch waren er al vóór deze crisis indicaties van een capaciteitsgebrek, meent Van Gerven. “Zeker in griepperiodes wordt met patiënten gesleept, omdat sommige ic’s vol liggen.”

Guus Schrijvers, emeritus hoogleraar algemene gezondheidszorg en in 2001 medeauteur van een invloedrijk rapport over capaciteitsgebrek in de ic’s, meent dat de griepgolf van 2017/2018 een waarschuwing had moeten zijn. “Het ging maar net goed. We hebben het momentum laten passeren, ikzelf ook.”

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 14:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo onderhand zijn die cijfers net zoals als de weersverwachting voor de komende dagen; we weten pas achteraf of het buitje hier en daar vooral "daar" is gevallen.
Enfin, cijfers van oversterfte in de gaten houden.
Blijf verder gezond en blijf in en om het huis, mensen.

Graaisnaaiert | 13-04-20 | 14:05

Sja, ik vind het ook gevaarlijk dat er nu geroepen wordt dat "de maatregelen effect hebben"
Wie zegt niet dat dit virus gewoon in z'n geheel over de top is ? Zeg, iedereen die dood zou moeten gaan er aan, is zo'n beetje geweest op den duur en de rest overleeft het gewoon.
Was er maar iets waardoor we wisten wat de "gezonde" "niet opgenomen" populatie deed met dit virus. Was er maar een test ofzo. Of kon je maar ergens langsrijden voor een prikkie! :S

Digikluizenaar | 13-04-20 | 14:05 | 3

Zou best kunnen dat het over het hoogtepunt heen is. Lastig in te schatten, maar de trend is er wel.

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 14:09

Meten is weten..
niet meten is misdadig

Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:19

Tsja Mark profileert zich in deze tijden als Staatsman dat is natuurlijk lastig voor boosmensjes.
Alle begrip ende leedvermaak.

Berbaar | 13-04-20 | 14:05 | 30

@Ommezwaai | 13-04-20 | 15:14:
Wen er maar aan.
Het vertrouwen in Mark en de VVD is terecht nog nooit zo hoog geweest.
Mooi.

Berbaar | 13-04-20 | 15:17

@Ommezwaai | 13-04-20 | 15:14:
Precies. Dat dus. Maar Berbaar moet wel een enorme plaat beton voor zijn kop hebben met oogkleppen op zo groot als een mondkapje, oh wacht die hebben we niet. Hopelijk bestaat de GGZ nog voor hem na de verkiezingsuitslag.

Dwarsdenker | 13-04-20 | 15:21
▼ 27 antwoorden verborgen

De RIVM cijfers wekken echt weerzin op.

Cijfers van vandaag van Belgie:
303 overleden persoon, waarvan 35% in he ziekenhuis, 64% woonzorgcentrum, 1% thuis, overig of onbekend.

Aantal ziekenhuisopnames: 310

Hoe zou dat toch komen?

Voor een RIVM dat beleidsadviserend bezig is, de politieke macht die lalala zingt (laten we vooral focussen om de ergste nood NU te ledigen) en vooral de laafjounalistiek die weinig kritische vragen stelt: ik spuug er op.

MikeTheBull | 13-04-20 | 14:04 | 9

@Gravin v Kippenbouth | 13-04-20 | 14:46: en nu de verklaring nog. Maar ik begrijp dat het makkelijker is om niet kritisch te denken en vragen te stellen.

MikeTheBull | 13-04-20 | 15:52

@MikeTheBull | 13-04-20 | 15:52:
Ah, je begrijpt het dus echt niet. Geen nood, er is vast wel iemand in je omgeving die het even uit kan leggen.

Gravin v Kippenbouth | 13-04-20 | 16:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Dodenaantal daalt, opnames dalen. ... Ziet er redelijk uit? We zitten nu bijna een maand in "lockdown" - dus pieken mag het nu eigenlijk niet meer zou je zeggen. Volgende halte onder de 50 doden a.s. vrijdag?

PS: Vraag me wel af waarom er kraaien rondjes vliegen boven het bejaardentehuis in de buurt......

harry21 | 13-04-20 | 14:04 | 4

@dathoujetoch | 13-04-20 | 14:05: Pia stel ik me voor met een bloederige lederen voorschoot, een vlijmscherp slagersmes en een plastic emmer. Oogsttijd!

5611 | 13-04-20 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen

Om in de Paassfeer te blijven: het is wel duidelijk hoe de angsthazen lopen: zolang er geen 0 doden per dag zijn blijft het corona-crisis en gooien we de economie op slot! (want: heb jij wel eens een IC van binnen gezien? Dan piep je wel anders!)

skoftig | 13-04-20 | 14:03 | 8

@skoftig | 13-04-20 | 14:08: kan je beter meteen een kogel door je kop jagen want dat overleeft een land niet.

Petroselinum crispum | 13-04-20 | 14:16

@Superior Bastard | 13-04-20 | 14:13: ja. En dat vind iedereen.

Epistulae_Morales | 13-04-20 | 14:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Eigenlijk vindt er een staatsgreep plaats in Nederland, dit Corona bedrog gaat dictator Rutte helemaal misbruiken tot aan de verkiezingen, hij spint er garen mee, en dat weet hij. De bevolking is te dom om 1+1 op te tellen, jammer.

Mo het varken | 13-04-20 | 14:03 | 6

Ik kom op 3,141592653589

Binnenbaan | 13-04-20 | 14:34

Ja het is hip om schaap te zijn deze dagen.
Wordt soeverein en koop met een stel vrienden/gelijkgestemden een lap grond en bouw een nieuwe gemeenschap op zonder de achterlijke anderhalve meter regel. Hoe verzin je het!!! Mensen smeken bijna om hun vrijheid af te pakken. Dan ben je in een klap af van het klapvee, schapen, tokkies, psychopaten, idioten en het slavenvolk.
Op 4 mei om klokslag 20:00 uur zitten ze weer allemaal 2 minuten stil voor de buis.

luto333 | 13-04-20 | 15:49
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Robot12A | 13-04-20 | 14:02 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Globaal gezien, zal het aantal besmettingen en doden door bijvoorbeeld tuberculose (of andere besmettelijke ziekten) afnemen door de corona maatregelen? Potentieel dus veel levens gered door corona?

Is dit nog nieuws? | 13-04-20 | 14:02

Zo positief vind ik t niet.

dhrat | 13-04-20 | 14:01 | 2

Vind ik ook. Niet bemoedigend. Lineaire toename. De kaart met infecties per gemeente krijgt langzaam maar zeker een effen rode kleur.

suscrofa | 13-04-20 | 14:24

Samenvatting: schrijf die zomervakantie maar op uw buik.

kweethetooknietbeter | 13-04-20 | 14:00 | 4

Najaar misschien ?

Koning BongoBongo | 13-04-20 | 14:16

Zag gisteren het advies: boek geen zomervakantie! Het klootjesvolk wat dat nu nog moet doen behoort tot het vakantievee dat met busreizen gaat, hooguit. En die rijden toch al niet meer. Kortom: zinloze infomercial.

Jos Tiebent | 13-04-20 | 14:21

@Jos Tiebent | 13-04-20 | 14:21: Uitzondering voor hen die al ruim voor deze crisis een droomvakantie hebben geboekt?

Binnenbaan | 13-04-20 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

Aanstaande dinsdag krijgen we alle extra paas- en weekenddoden bij elkaar opgeteld voor een dramatische 200+ score.

keestelpro | 13-04-20 | 14:00 | 1

Wacht ik ook op, en da ik als eerste proberen te reaguren (yeah, right, dat lukt me nooit) met: Zie je wel, we gaan allemaal dood, die klote-Rutte!

skoftig | 13-04-20 | 14:06

Eierballen voor het Norden, eierbalen voor de rest

Hemmenaar7 | 13-04-20 | 13:58

Er wordt hier een dubbele weerstandslijn doorbroken, en het 10-dagsgemiddelde nodigt uit tot het kopen van put-opties Corona.

skoftig | 13-04-20 | 13:58 | 1

En het was zwaar overbought op de RSI.

Flentyx | 13-04-20 | 14:22

"waar hard gewerkt wordt aan een nieuwe coronapiek over twee weken."

Leer het nou eens mensen, de incubatietijd is 2-14 dagen, de gemiddelde incubatietijd is 5 dagen, na 11 dagen vertoont ruim 95% van de mensen die ziek worden symptomen.

Leyrann | 13-04-20 | 13:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken