Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geen gedwongen huisverkoop in coronacrisis

Blijf zitten waar je zit & verroer je niet

schoner wonen

Mensen die vanwege de coronacrisis hun hypotheek tijdelijk niet kunnen betalen hoeven niet bang te zijn dat ze op straat komen te staan. Minister Stientje van Veldhoven (Wonen) heeft daarover afspraken gemaakt met hypotheekverstrekkers, de Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, Nationale Hypotheekgarantie en de Vereniging Eigen Huis. Foto boven: het verschrikkelijke huis in Haarlem (FUNDA) dat het verschrikkelijke stel uit Kijken Zonder Kopen (RTL4) met die verschrikkelijke Martijn Krabbé helemaal niks vond en met 15K winst proberen te verkopen want nu hebben ze 2 huizen, hihaho.
Update: Nog ff wachten. Woningprijzen gaan dalen.

Reaguursels

Inloggen

Man-man-man, wat een gezanik weer over die prijs. Een hypotheek van vier ton bij tien jaar rentevast komt op bruto 1.340 euro per maand, 16.080 euro per jaar en dat is 25% van een modaal gezinsinkomen (in 2015). Als je voor minder wilt wonen moet je gewoon je baan opzeggen en je handje ophouden voor de huurtoeslag, als je ertussen komt tenminste want statushouders krijgen voorrang.

Pierre Tombal | 07-04-20 | 15:44

Geweldig idee! En dan meteen na de crisis net zoals de belastingen met hun 3 maanden uitstel meteen alles claimen zodat ze lekker toch nog failliet gaan.

Patatter | 07-04-20 | 14:41

Zo langzamerhand begint het her en der door te dringen hoe ongelovelijk stupide de maatregelen zijn. In het begin vond ik nog nergens bijstand als ik beweerde dat Corona nog niet eens zo erg is als de griep (laat staan erger) en dat deze maatregelen draconisch en ongelovelijk stom zijn. De economische crisis die we nu gaan krijgen zal diep zijn, heel diep. Er is voldoende studie geweest waaruit blijkt dat de mortaliteit van een financiele crisis rond de 2 ligt, voor de GEHELE bevolking. Voor Corona geldt dat onder de 50 de mortaliteit 0.60 is, onder de 40 zelfs 0,015.

Deze maatregelen gaan veel meer levens kosten, dan Corona ooit gedaan heeft.

OmNietPresent | 07-04-20 | 12:42 | 1

Als je de zorg overspoelt door niets te doen zal de mortaliteit nogal wat hoger zijn, hè smartass - ook onder de 40.

bleached | 07-04-20 | 19:35

Iemand die nog weet hoe de crisis van 2008 ontstond (hint subprime mortgages)? Er zijn straks een heleboel banken met bad loans op de balans. Want wie zegt dat die mensen over een half jaar wel kunnen betalen als ze hun baan kwijt zijn?
Dit soort maatregelen zorgen er voor dat er geen nieuw evenwicht op de markt komt en wederom is het middel erger dan de kwaal. Beter gewoon zo snel mogelijk die hele lockdown opheffen...

Antiquerulant | 07-04-20 | 11:58 | 7

@Patatter | 07-04-20 | 14:46: eh de overheid staat op het punt ongekend veel geld uit te trekken om zo'n beetje alles van banken tot zzp'ers in de cultuursector overeind te houden. Denk je dat de overheid dat kan als we ff een jaartje geen belasting betalen?

JB86 | 07-04-20 | 15:08

Default op hypothecaire leningen is in NL hoogstens 1%

theo-is-dood | 07-04-20 | 15:28

@stekkerinjeoor | 07-04-20 | 14:37:

Het Corona virus als excuus voor een harde reset. Enkelen gaan er beter van worden, de meesten uiteraard niet.

sprietatoom | 07-04-20 | 15:31
▼ 4 antwoorden verborgen

En terwijl de huizenprijzen zakken zal de hypotheekrente omhoog worden geschroefd want "gewijzigd risicoprofiel"? De starter is er nog niet mee geholpen.

Binnenbaan | 07-04-20 | 11:52

Geen gedwongen verkoop, maarrrr... afhankelijk van je hypotheekvoorwaarden mogen banken elk moment een hertaxatie doen. Is je hypotheek dan hoger dan je woningwaarde, dan mag de hypotheekverstrekker eisen dat je extra aflost, zie:
www.iex.nl/Column/77764/Hertaxeren.as...

Ben7943 | 07-04-20 | 11:35 | 1

ik WIST dat er die langdurige (intelligente my ass) lockdown een hoger doel diende dan alleen mensenlevens redden. Ik snapte die economie heeft gewoon een reset nodig al niet, een reset hoe dan, nou zo dus. Ik hou het in de gaten allemaal, ik zorg gewoon voordat de overheid mij iets flikt ik ze een paar stappen voor ben. Snel mijn huis verkopen en emigreren naar een wel betrouwbare Staat. Ik ga alvast uitzoeken welk land, en daar ga ik nu mee beginnen, voordat naast bedrijven ook de banken omvallen, want dan krijg ik niks meer geregeld qua huisverkoop.. Hey Jort Kelder, als je dit leest, ik was eerst heel boos op jou met je opmerking we zijn alleen dikke 80+ die gerookt hebben aan het redden (wat al niet waar is, want er gaan ook kinderen dood aan Corona) maar dat die lockdown misbruikt wordt voor andere doelen dan mensenlevens redden is mij nou wel duidelijk ja. Op mijn werk ook, bedrijf gaat gewoon door, maar alle tijdelijke contracten worden ineens gedumpd met de Corona-smoes. Gaat helemaal goed komen, een bedrijf zonder personeel straks als het voorbij is allemaal, not.

onesizefitsall | 07-04-20 | 12:06

Was vorig jaar van plan, voor de kinderen, een flatje in Almere Duin te kopen voor 550k, oplevering zomer 2020. Had er geen goed gevoel bij en ben nu wel erg blij dat ik er voor heb bedankt. Je moet zo'n flat 2 jaar zelf bewonen en mag niet verhuren. Dus, wie weet, hangt het over 2 jaar vol met verkoop affiches en hoef je er niet meer zelf 2 jaar te gaan wonen. Én voor 2 ton minder ook nog eens!

BoerinFrance | 07-04-20 | 11:33 | 3

U behoort tot de gegoede burgerij.

Nehemia | 07-04-20 | 11:50

Ik dacht dat ABNAMRO coulant zou zijn en de debetrente zou verlagen, maar ik betaal nog steeds 13% !!

Ko Ranzig | 07-04-20 | 11:30 | 4

Dan ben je niet al te slim Kootje!!!

BoerinFrance | 07-04-20 | 12:26

Wat denk je van de belastingen met 3 maanden uitstel waarna je alles toch moet ophoesten terwijl je in die 3 maanden niks verdiend hebt maar wel geld opgestookt. Vergelijk dat eens met de Rabobank hier. Echt niet te geloven: rente verlaagd, aflossingen half jaar uitstel. Wie had dat kunnen denken? Een bank die het beter doet dan de overheid. Hulde!

Patatter | 07-04-20 | 14:49

@Ko: dan doet u toch iets verkeerds als u 13% betaalt

theo-is-dood | 07-04-20 | 15:30
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk om te zien hoe naïef sommige mensen zijn. Heerlijk. Lekker toch, nu opscheppen bij je vrienden dat je twee huizen hebt! Loser.

Giotto | 07-04-20 | 11:29

Ga er maar gerust van uit dat de Nederlandse belastingbetaler van die voordelen niets gaat merken. Uw groene roverheid zal niet toestaan dat u plotseling goedkoop nieuwe fossiele verbranders dit land in brengt. Na deze crisis gaat de groene waanzin onverminderd verder.

bisbisbis | 07-04-20 | 12:11

Kon je hem maar zonder BPM kopen, kijk dan zijn we ineens geen 1 EU.

sprietatoom | 07-04-20 | 13:20

van het CBS: "De Nederlandse bevolking groeide in 2019 met naar schatting 132 duizend personen tot ruim 17,4 miljoen inwoners. De bevolking nam meer toe dan in de afgelopen drie jaar. In 2019 kwamen er 31 duizend inwoners meer bij dan een jaar eerder. Er vestigden zich vooral meer mensen uit het buitenland" Nou de vraag naar huizen overstijgt ruimschoots het aanbod: FD: "Volgens het Financieele Dagblad bereikt het tekort aan woningen in 2020 een hoogtepunt van 235.000 woningen. Begin 2018 was er een tekort van 205.000 woningen, iets meer dan eerder voorspeld. Dat tekort groeit tot 2020 door." Volgens Arnold Heertje zijn lesmateriaal: (zo jammer dat hij overleden is) als de vraag groter is dan het aanbod, stijgen de prijzen, 250.000 huizen tekort en elk jaar 100.000+ mensen erbij, die allemaal ergens moeten wonen. Maakt niet uit, ze maken me maar werkeloos door de economie te verwoesten door een langdurige intelligente (haha!) "lockdown" Ik heb net restant hypotheek afgesloten voor 1.6%, dus helaas, ook al word ik werkloos, ik kan mijn huis blijven betalen. Jammer voor die 132.000 mensen die "vooral uit het buitenland komen". ze zullen iets anders moeten verzinnen om mijn huis onvrijwillig aan een van hen te overhandigen.

onesizefitsall | 07-04-20 | 11:20 | 4

@BoerinFrance | 07-04-20 | 11:38: ja klopt, Nerderland wordt qua bevolkingsdichtheid alleen nog verslagen door Bangladesh, dus waar hebben we het over. Jij over een stad en ik over een heel land.

onesizefitsall | 07-04-20 | 11:52

Het is héél simpel: er gaat gewoon woonruimte gevorderd worden. In sommige Nederlandse gemeenten wordt daar al hardop over nagedacht.
-
Ouder echtpaar? Kinderen de deur uit? Huis afbetaald? U woont te groot.
-
Op een dag staat er een zevenkoppige Somalische familie voor uw deur, vergezeld van een gemeenteambtenaar met een lastgeving. Of u maar even met z'n tweetjes naar de logeerkamer van uw eigen pand wilt verhuizen, de keuken mag u gezellig delen.
-
En voor wie denkt dat dat allemaal zo'n vaart niet zal lopen: denk nog even heel goed na.

bisbisbis | 07-04-20 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

4 ton. Vier. Vierhonderdduizend Euro. Voor dat huis. Echt, de woningmarkt in Boekarest onder Ceaucescu zat beter in elkaar. Mooi toch, ongebreidelde marktwerking?

Bigi Bana Boy | 07-04-20 | 11:04 | 4

Onder Ceaucescu had alleen Ceaucescu een huisje. De gemddelde intercedent van Randstad met Roemeense vriendin (achter de kassa bij Kruidvat) kan zo'n huis gemakkelijk betalen. In Boekarest hadden ze met schoonfamilie en oma op een 2 kamer flatje gezeten.

derksje | 07-04-20 | 11:15

Reken dat maar eens in guldens uit.

Nehemia | 07-04-20 | 11:55

Ze deden zelf voor dat de markt daar gewillig (en overbetaald) was, dus misschien dat ze hem nog wel met winst kunnen verkopen?

LuNaTeeQ | 07-04-20 | 12:25
▼ 1 antwoord verborgen

Zo voorspellen ecomomen....
Diezelfde van 2007?
Zolang er meer vraag is dan aanbod en we lekker geld blijven printen gaat de bubbel rustig door met stijgen.

OudeNederlander | 07-04-20 | 11:04 | 1

Helemaal mee eens.

ja,diedus! | 07-04-20 | 11:07

Pauperwoning van 4 ton. Steeds gekker daar in NL!

Beefbus | 07-04-20 | 10:57 | 2

inderdaad veel geld voor een bult steen en wat specie.

Vonkentrekker | 07-04-20 | 11:02

Ideaal voor huisjesmelkers. Kopen voor 350K, hypotheekje van 2,5%. Vijf Indiërs erin die de 'IT' bij Tata verzorgen (2000 euro/maand waarvan 1000 euro onder de tafel). Over 3 jaar verkopen voor 400K.

derksje | 07-04-20 | 11:06

Grappig, omdat een paar historische panden in Amsterdam een zwarte gevel hebben imiteren al die smakloze meelopers het ook op hun rijtjeshuis. Bonuspunten als je sierlijk metselwerk aan het zicht onttrekt.

Diotima | 07-04-20 | 10:52 | 1

De vraag is hoe lang blijft men dit mooi vinden, dit soort imitatie. Ik zag laatst nep-dichtgemetseld raam in een nieuwbouwwijk.

Eierkopf | 07-04-20 | 12:02

De vraag is wat het eerste klapt: de waarde van de euro of de waarde van je huis.

Als Italië zo door gaat (en dat stond voor de corona crisis al op het randje) dan is de enige uitweg het bijdrukken van geld.

Zou zomaar kunnen dat het huis in dit artikel over twee jaar drie fantaziljard euro waard is.

Ik heb een deel in btc zitten. Niet afgetopt op 100k door een 'garantstelsel' (dat sowieso niet gaat werken als de poep komt omdat als één grote bank omvallen ze allemaal omvallen). btc kunnen ze me niet afnemen en is niet aan hyperinflatie onderhevig.

Knufter | 07-04-20 | 10:43 | 9

@Knufter | 07-04-20 | 10:50:
Systeem in de VS is anders dan hier. De mensen vliegen zo op straat, maar kunnen ook weer heel snel aan het werk worden gezet. Het is eigenlijk een middeleeuwse slavenmarkt. Alleen heten de heren nu miljardairs ipv Prins, Hertog of Graaf.

Zatkniss | 07-04-20 | 10:56

@Zatkniss | 07-04-20 | 10:50:
@Knufter | 07-04-20 | 10:51 |

WT PHYSICAL GOLD heet het. Geen idee of het echt gekoppeld is aan een fysieke lading maar het klonk wel goed. Er staat dat het gekoppeld zou moeten zijn aan een bestaande goudvoorraad bij HSBC .

sprietatoom | 07-04-20 | 10:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Woningen zijn gemiddeld een factor twee te duur in Nederland, na de financiële reset mogen we weer gewoon gaan doen.

Solar666 | 07-04-20 | 10:34 | 2

dan gaat de rente ook weer omhoog. Per saldo ben je dan vaak weer duurder uit.

ruudvangeelen | 07-04-20 | 10:38

@ruudvangeelen | 07-04-20 | 10:38: lol kennelijk begrijpt u niet dat na een reset de meeste mensen geen enkele creditwaardigheid hebben en leennormen ver onder de 100% liggen.

Solar666 | 07-04-20 | 14:20

Een miljoen gulden voor een oud rijtjeshuis...... dat is 1 van de redenen waarom ik tegen de euro en tegen de EU was.

Slipsnifter | 07-04-20 | 10:34 | 5

@Solar666 | 07-04-20 | 10:37: In de guldentjid was het al iets aan het stijgen, maar met de overstap van gulden naar euro ging het opeens heel hard.
Een huis van 260.000 gulden was opeens geen 118.000 euro, maar 135..000 euro. En daarna ging het weer rap naar de 260.000. Euro dus.

Slipsnifter | 07-04-20 | 10:48

@Tronald_dump | 07-04-20 | 10:42: Dat is ook waar. Daarom is de elite ook zo blij met al die verrijkers, hoe meer hoe beter.
Zelf hebben ze er geen last van, in hun villawijjken.

Slipsnifter | 07-04-20 | 10:49

@Tronald_dump | 07-04-20 | 10:42: Immigratie had makkelijk bijgehouden kunnen worden door de bouw, er mocht echter niet of te weinig gebouwd worden. Kent u de crisis van 2008 nog? Alle bouwbedrijven op de fles om de prijzen van woningen hoog te houden! De woningnood is kunstmatig en heeft niets met immigratie van doen. Daartegen stonden wel miljoenen Nederlanders die ook allemaal gratis rijk wilde worden door een koopwoning te bemachtigen. Zelfs nu heerst nog het sentiment dat je woning een asset moet zijn i.p.v. een liability. Kennelijk begrijpen de meeste Nederlanders helemaal niets van de economie. Sprookjes zijn voor kinderen.

Solar666 | 07-04-20 | 14:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou dat wrak is geen 395.000eu waard. Twee maal tegen de voorgevel schoppen en hij komt eruit keilen.

ron9129 | 07-04-20 | 10:28

Bieden vanaf 395k. Proest...!

Sprinkhaan | 07-04-20 | 10:20

395k voor een tussenwoning? Yeah right! Hahahaha!

Kleptop | 07-04-20 | 10:17

Enkel een vertragende maatregel die zal leiden tot opeenstapeling van executieverkopen, persoonlijke faillissementen en als domino effect mogelijk een bankencrisis.

Schemerlamp | 07-04-20 | 10:14 | 3

U snapt het. En dus weer meer schulden voor de staat.

Zatkniss | 07-04-20 | 10:17

De grote jongens kunnen dan alles voor een appel en een ei opkopen.

Nehemia | 07-04-20 | 12:00

Werkelijke waarde: 50.000 euro. Economische waarde: 395.000 euro. Dus 345.000 wordt bepaald door de markt. Succes ermee.

Zeiss | 07-04-20 | 10:11 | 3

U begrijpt het.

Stikstofnarcose | 07-04-20 | 10:32

Welke markt? Er is geen woningmark!

Solar666 | 07-04-20 | 10:38

Herbouwwaarde is ca 120k, mits eigen grond. Nog steeds veel fluff in de prijs.

Knufter | 07-04-20 | 10:39

Ik denk toch dat veel jongeren straks hun (woon)eisen een beetje moeten gaan bijstellen. Toen Nederland in de jaren '60 en '70 nog vol zat met mensen die nagenoeg allemaal een echt nuttig beroep uitoefenden, waren we tevreden met veel 'minder huis'. En tóch heel gelukkig en tevreden.
Op zich kan het geen kwaad als we wat meer terug gaan naar letterlijk en figuurlijk wat dichter bij huis (gezin, familie) leven?

Wering | 07-04-20 | 10:08 | 4

@Vula | 07-04-20 | 10:16:
De rente gaat echt niet stijgen. Misschien dat de banken een iets hogere opslag gaan vragen maar dat is het dan ook.

Tronald_dump | 07-04-20 | 10:27

Eisen bijstellen? U heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft.

osolemio | 07-04-20 | 10:27

In de jaren zestig een huis gekocht voor 40.000 gulden. De waarde nu, volgens de markt, 570.000 euro. Veel jongeren kúnnen helemaal geen huis kopen in de huidige markt, zeker niet alleen.

zegmaarwij | 07-04-20 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik schijn iets te missen als ik geen pauper TV programma's kijk.

BubbelWater | 07-04-20 | 10:03

Starters op de woningmarkt ontkurken fles.

pga | 07-04-20 | 10:02

Laat het gewoon klappen, samen met die verwende banken. Misschien leren ze dan eens wat ondernemersrisico is, en misschien leert het plebs dan eindelijk eens niet boven de stand te leven.

Maar nee hoor, de banken moeten en mogen iedere virtuele eurocent die ze hebben zo risicovol investeren als ze willen de overheid vist de centen toch wel uit de zak van Jan Lul, wanneer het fout gaat.

En dat Jan Lul na een maand problemen zijn hypotheek al niet meer kan betalen is net zo schrijnend.

Leren van de geschiedenis is blijkbaar heel moeilijk, maar iedereen altijd maar redden is niet de oplossing, het kaf moet van het koren gescheiden worden.

Dauthi | 07-04-20 | 10:00 | 5

@Zatkniss | 07-04-20 | 10:15: Het systeem zoals wij het kenden is al lang geklapt en het raakt al reeds iedereen. Dit systeem heeft steeds minder steakholders en steeds meer mensen die er last van ondervinden.

Solar666 | 07-04-20 | 10:42

@Dauthi | 07-04-20 | 10:20: Helemaal met je eens. De patatgeneratie (Millennals) worden aan het handje van de regering en met kramp in de handen van het mobieltje groot gebracht. Ze hebben code rood nodig om te weten dat het glad is buiten. Ze proberen status te hebben via social media en zijn vaak de nieuwe deugers. Huilende om het stop van DWDD. Laat maar klappen, dan is "Get a life" misschien eindelijk van toepassing, dan hoeven ze ook niet meer naar een genderneutrale wc en naar die vreselijke Nikkie Tutorials te kijken. Ik zit tussen de boomers en millennials in en heb het al meegemaakt je woning kwijt te raken. Er zijn ergere dingen in het leven.

Robocop | 07-04-20 | 10:54
▼ 2 antwoorden verborgen

En toen ging niemand dat huis kopen voor deze vraagprijs en zal die flat ook wel niet met dikke winst verkocht worden. Hoop dat ze flink balen van hun eigen schijtgedrag. Als ze die flat wel gelijk met dikke winst verkocht hadden, dan was dit huis nu groter geweest en had het precies aan de wensen voldaan. Maar ja, als je per se voor een dubbeltje op de eerste rang wil... Dan zou je weleens op de blaren kunnen moeten gaan zitten!

Robin Hood | 07-04-20 | 09:58 | 1

Inderdaad wat een verwend stel. Een verwijfd mannetje die geen reet te vertellen heeft, en dan zo’n kuitenbijter waar je snel van weg wilt rennen als ze gaat praten. Samen een goede match voor hun 600k wens maar wel voor een paar ton minder aub. En dan wonen ze nu notabene in een Bijlmer flat!

Sprinkhaan | 07-04-20 | 10:15

Dit is zelfbehoud van de banken.
De woningnood is al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog in tand gehouden. En sinds de jaren 90tig toen mensen ineens met 2 inkomens een hypotheek konden aanvragen verdubbelde ook de prijzen.
Noem het een piramidespel. Die mag niet instorten.
Noem het een zeepbel. Die mag niet uiteenspatten.
De banken hebben er alle baat bij dat de woningmarkt blijft zoals ie nu is: duur met in standgehouden schaarste.

Osdorpertje | 07-04-20 | 09:56 | 3

En nu mag de staat dat piramidespel nog eens gaan helpen.

sprietatoom | 07-04-20 | 10:14

@sprietatoom | 07-04-20 | 10:14: lol de staat helpt het pyramidespel al decennia lang. Sterker nog de staat is degene die het pyramidespel heeft gecreerd met haar fiscale bijsturing en het telkens de hand boven het hoofd van de banken houden. Zij zijn samen met de banken de twee partijen die het allemaal mogelijk gemaakt hebben.

Solar666 | 07-04-20 | 10:44

Stel je voor dat iedereen op straat wordt gezet, probeer dan maar eens anderhalve meter afstand te houden.

Mr_Natural | 07-04-20 | 09:55

Momenteel zit ik in een verhuizing. Heb een appartement gekocht voor 2 ton. Ik heb net gekocht op het hoogtepunt van de huizenbubbel. Dat talent heb ik blijkbaar.

Van Duyvenbode | 07-04-20 | 09:54 | 7

In 2012 gekocht voor 165K en in 2014 nog eens 70k er tegenaan gegooid voor een aanbouw en garage. Daarvoor had ik een verhoging van de hypotheek voor nodig van 40K. Je had de hypotheek adviseur moeten horen toen. Die adviseerde een ander huis te kopen want het ging heel lang duren voor ik op die verbouwing "winst" ging maken. Maar winst interesseert me niet, ik wil naar mijn zin wonen tegen een voor mij acceptabele maandlast. En dat heb ik (netto ~600pm) En nu een 5-6 jaar later gaat/ging een vergelijkbaar huis in de straat voor een halve ton meer weg dan wat ik ervoor betaald heb.
Dus bottom line, als je tevreden bent met de woning/locatie/maandlasten kun je de dagkoersen vergeten.
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Peillood | 07-04-20 | 10:27

Waarschijnlijk wel met de laagste rente in tijden, die nu weer gaat stijgen.

Remmersmaak1 | 07-04-20 | 10:29

9 van de 10 keer zal je zien dat je net in de foute tijd instapt. Story of my life

clockandhammergame | 07-04-20 | 10:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja gezien gisteravond. Wat een vreselijk verwend stel. Zijn reactie: "We hebben een grote grafsteen gekocht".
Hartstikke mooie woning en prachtig ingericht. Niets mis mee (behalve de buitenkant misschien).

DianaSpencer | 07-04-20 | 09:51 | 2

Klein tuintje ook.

OuweOuweLekkerMauwe | 07-04-20 | 10:01

Overheid zou veel dieper in moeten grijpen op de huizenmarkt. Net als nu zou ze de hypotheken moeten kunnen bevriezen. Dat betekent niet dat iederen een paar maanden kado krijgt maar dat de betalingsverplichting in overleg verlegd, of anders verdeeld wordt!

Einde van de Domheid | 07-04-20 | 09:49 | 2

Toch raar, als de huizenprijzen door het dak schieten kan alles inclusief cashen in een woningnoodsituatie. Zit het een keer tegen dan mag de overheid ingrijpen.

sprietatoom | 07-04-20 | 09:54

@sprietatoom | 07-04-20 | 09:54: kapitalisme als het goed gaat, socialisme bij het eerste sluierwolkje. Je ziet het in zoveel branches.

Pontius Vulgaris | 07-04-20 | 14:30

Bij Harry Mens zat zo'n boef van Christies die de bui al ziet hangen. En maar roepen dat het segment boven de anderhalf miljoen heeelemaaal niet stilligt. Nee dat komt nog. Een crash op de veel te hard gestegen woningmarkt in NL die zijns gelijke nog moet kennen komt op de mensen af.

van Oeffelen | 07-04-20 | 09:48 | 1

In het segment rond de miljoen in de randstad zijn de prijzen al wat gedaald maar dat staat ook maanden of zelfs jaren te koop.

voldemort | 07-04-20 | 11:30

Prins dikbril heeft gebeld.
Hij lacht zich de ballen uit zijn broek.

Einde van de Domheid | 07-04-20 | 09:47 | 7

Zit ook nog met Zandvoort.

gato | 07-04-20 | 10:06
▼ 4 antwoorden verborgen

In 2015 een nieuwbouw appartementje gekocht voor kEUR 210,- Een iets kleiner appartement in hetzelfde gebouw werd begin januari 2020 te koop gezet voor kEUR 325,- Binnen 3 weken verkocht, er waren 15 gegadigden. Geen probleem wat mij betreft wanneer deze waanzin gestopt wordt door onze vriendin Corona. Mijn kinderen kunnen hopelijk straks weer voor een normale prijs op de huizenmarkt iets kopen.

Quasimodo | 07-04-20 | 09:46 | 1

Dit is inderdaad een treurig gegeven.
Een normale woning is veel te duur geworden, ook in ons dorpje met bescheiden woningen betaal je voor een kleine woning nu 300.000.
Belachelijk. En men koopt het, uit nood. Omdat je anders nog 5 jaar in je te kleine woning/ studentenkamer zit
Een hele generatie heeft nu een torenhoge hypotheek voor een relatief ondermaatse woning.

letopuwzaak | 07-04-20 | 10:07

Nog even geduld en je koopt weer veel woning voor weinig.

Julius Pace Car | 07-04-20 | 09:43 | 11

@Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 10:44: Dat was in 2008 ook het geval. Wellicht heb je dat niet bewust meegemaakt maar de huizenprijzen zijn toen in de randstad met 30% gedaald, in de periferie soms wel met 50%. Probleem van de huizenmarkt is dat die stoelt op emotie, de prijsvorming is niet rationeel te onderbouwen. Het is en blijft een bult stenen die zijn waarde ontleent aan wat de gek er voor wil geven. als de gek geen vertrouwen meer heeft dan dondert het hele kaartenhuis in elkaar. Als taxateur spreek ik uit ervaring.

Julius Pace Car | 07-04-20 | 11:03

@Julius Pace Car | 07-04-20 | 11:03:
Jazeker maar dat was een heel ander geval, het huidige financieel systeem was wereldwijd ingestort en er moesten bailouts van belastinggeld voor financiële instellingen komen.

Ik verwacht op dit moment niet een dergelijke situatie. Er gaat wat horeca ploffen en winkels en winkelketens die toch al niet rendabel waren. Maar ik zie hierdoor geen banken omvallen, zeker niet als USA en de meeste EU landen de lockdown versoepelen in mei.

Alleen als de lockdowns aanhouden en de wereld wordt geteisterd door opeenvolgende Coronagolven, ja dan stort alles in. Maar ook maar relatief, ik geloof namelijk nooit dat woningen onder 300k in Amsterdam 50% minder waard gaan worden. En ook in 2008 werden dure huizen vooral getroffen. Uiteindelijk moeten medelanders, anderskokend en spruitjeslucht, ergens wonen. En zoals een PvdAer ooit zei, in gel*l kun je niet wonen.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 11:28

@Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 11:28: Ik help het je hopen, wellicht ben ik ook wat pessimistisch. Echter de medelanders waar jij op doelt wonen doorgaans in een sociale huurhut van de woningbouwvereniging met huursubsidie, dat was in 2008 zo en dat is nu nog steeds zo. Die gaan van deze toestand niet zoveel merken.

Julius Pace Car | 07-04-20 | 11:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Hier:
Wonen 196 m2 / ruim 500 m3
Perceel 280 m2
Betaald in 2003: €230.000

Leptob | 07-04-20 | 09:42 | 3

En hier waait het niet.

kwark001 | 07-04-20 | 09:44

Ja en? 185m2 en 500m2 perceel voor 245k, in 2018. Dikke lul met je Randstadprijzen

Tom Aatje | 07-04-20 | 09:53

En uw punt is? Dat u niet van tuinieren houdt?

nieuwe_Deen | 07-04-20 | 10:11

Als je huis afbetaald is, maakt het allemaal niet zo veel meer uit.

Mr.Crowley | 07-04-20 | 09:40 | 1

Een lagere WOZ is dan wel prettig.

__dictatuur | 07-04-20 | 10:01

Vraag.

De mensen die nu hun huis uitgezet worden en de mensen die in de zomer eventueel hun huis uitgezet worden, hoe lang hebben die al niet betaald? Iets zegt mij dat dit een langere periode is dan de gehele coronacrisis heeft geduurd.

Kaas de Vies | 07-04-20 | 09:40

Wie zegt dat je na 6 maanden weer een baan hebt. In mijn branche is dat niet zo vanzelfsprekend. Dit gaat allemaal heel erg veel pijn doen en we staan nog maar aan het begin. Ik ontving van mijn CEO een email dat er substantieel gesneden gaat worden in het personeelsbestand. Van dat soort berichten word je niet vrolijk. Ik heb nu 3 van deze downturns meegemaakt en dit is nummer 4. Amerikaans bedrijf dus dan kan je zomaar ineens op straat staan.

clockandhammergame | 07-04-20 | 09:35 | 2

Amerikaanse bedrijven kunnen daar idd nog wel eens wat fanatiek in worden. Daarna worden ze geconfronteerd met het feit dat de arbeidswetgeving hier iets meer bescherming biedt.

eekeek | 07-04-20 | 09:44

Mag ik even eerlijk zijn? Je kunt in het leven ten alle tijden 2 zaken wantrouwen: De overheid en Amerikaanse bedrijven...

Zeiss | 07-04-20 | 09:50

Het is toch van de zotte. Het geld klotste jaren tegen de plinten. Huizen werden met veel winst verkocht. En mensen kochten het ook, ook al konden ze het amper betalen. De rente stond immers erg laag en de winsten waren mooi. Waardoor de huizenprijzen weer verder de pan uit rezen en starters amper een kans hadden op de markt en daardoor weer veel te duur moesten huren.

Nu blijkt bij de eerste de beste tegenslag dat veel mensen dat huis toch niet zo makkelijk kunnen betalen, geen reserves hebben en daardoor in de problemen komen, en dan moet er weer coulance zijn..

einz | 07-04-20 | 09:35 | 5

@erikjan helaas kan je niet in het verleden leven.

Thijsz | 07-04-20 | 09:48

@erik ik kijk wel uit... Iets met ophokplicht....

Thijsz | 07-04-20 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja leuk, maar dit is natuurlijk geen jaren houdbaar.
Over een jaar wordt u alsnog uit uw tophypotheek Vinex hok uitgetrapt omdat uw middle management functie toch niet essentieel bleek.

Harry Turtle | 07-04-20 | 09:34 | 1

Als dit nog een tijdje duurt vallen er wel meer nutteloze beroepsgroepen om en wat mij betreft terecht.

kwark001 | 07-04-20 | 09:35

En zo gaat half Nederland straks in de problemen komen.Dankzij Rutte & Co. Het lijkt of ze het zo geweldig doen, maar kijk onderstaand filmpje maar eens. In Janurai werde spoeddebatten over Coronacrisis gewoon weggewuifd en nu is lijden in last.
www.youtube.com/watch?v=hbdQBCYF5Zo&a...

Waakvlam | 07-04-20 | 09:29 | 6

Ik weet de oplossing wel. We stappen in de Corona bonds en lenen tot 200% BNP. Het geld verdelen we netjes onder de Nederlandse bevolking om hun hypotheek af te lossen. Zijn we in een klap net zo rijk als de Italianen; veel privé vermogen en een arme overheid maar ach who cares, de ECB drukt gewoon wat eurootjes bij.

Quasimodo | 07-04-20 | 09:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Vier ton voor die duiventil? Ik heb anderhalve ton minder betaald voor twee keer de woonoppervlakte, 400m2 tuin met oprit en midden in het dorp... waarom zou iemand met gezond verstand dat 400k neerleggen voor zo’n hok?

Ad Hominem Tu Quoque | 07-04-20 | 09:29 | 5

Location location?

Schoorsteenveger | 07-04-20 | 09:43

Precies!
Een mens heeft ruimte nodig, zowel fysiek als financieel.

Veepert | 07-04-20 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

In Spanje basisloon.

Top.

Wie betaalt het?

Kaas de Vies | 07-04-20 | 09:29 | 1

Jij.

Glasgow Argus | 07-04-20 | 09:29

Ruimer willen wonen maar persé in Haarlem blijven en het liefst in het centrum. En dan verbaasd zijn dat het een klein krot is geworden...

SicSeb | 07-04-20 | 09:29

Mooi. Maar wie gaat dat allemaal betalen?
6 maanden betalingspauze voor bedrijven door banken
Geen huisuitzettingen door de banken
Ik neem aan dat na de crisis iedereen wel geacht wordt te betalen, maar als dat bij een groot deel niet gaat lukken?
Het antwoord is duidelijk. De overheid. Op naar de volgende banken redding, naast alle kosten die de overheid al zelf maakt.
Wellicht zijn euro bonds niet zo n slecht idee. NL kan ze op termijn zelf ook nodig hebben.

Zatkniss | 07-04-20 | 09:28 | 4

Eurobonds is begin van het einde. Zuidelijke landen die met 60 jaar met pensioen gaan, werktijden van ambtenaren van 5 uur per dag (reistijd wordt gezien als werktijd), pensioenen war je U tegen zegt, en dan wij ons diep in de schulden stoppen omdat een ander land al die jaren geld over de balk heeft gegooid? Wij gaan wel door tot 70+ met werken? Is dat wat u wilt? Engeland heeft het een beetje beter voor elkaar blijkt nu. Uit de EU, nog steeds eigen munt. Geen last meer van drammende Zuid Europese geldverslinders.

Waakvlam | 07-04-20 | 09:37

@Waakvlam | 07-04-20 | 09:37:
Nee wil ik niet. Was sarcasme. Ik ben bang dat de banken vanuit een pr motief, nl weer in het verderf gaan storten.

Zatkniss | 07-04-20 | 10:11

We hebben zat geld in de pensioenpotten. Mag eigenlihk niet maar ja, bijzondere omstandigheden, overmacht, kon niemand voirzien, etc.
</sarcasme>

nieuwe_Deen | 07-04-20 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

'Er is een leuke en zonnige achtertuin welke bereikbaar is via de schuifpui in de woonkamer'

Leuke zonnige achtertuin? 16m2 met een muur en en schuttingen. Tuin op het noorden dus alleen in de ochtend en avond wellicht wat zonlicht. En dat vanaf 395k.

Peter_la_Selie | 07-04-20 | 09:28 | 2

Het is het plekkie he..... ook zo'n veel gebruikte term en dan komt er gewoon een ton bij.

clockandhammergame | 07-04-20 | 09:40

Kan je net je ligbed in kwijt. Overdwars dan wel.

Toverkol | 07-04-20 | 09:46

Het geld raakt op.
Dat gaat langer duren dan de coronacrisis en hoe langer die duurt, hoe eerder het geld op is.
Hoop niet dat er nog extra problemen gaan komen, bijvoorbeeld banken die omvallen.

Mr.Crowley | 07-04-20 | 09:26 | 1

LOL. De economie gaat keihard terugkomen.

Kim-Jung-Un | 07-04-20 | 09:27

Oh jee, dat huis van het gierige stelletje dat in een kasteel wil wonen, maar het mag geen geld kosten.

Ze verdienen elkaar, denk ik.
En verder, wat een stom programma.

gaffelbaard | 07-04-20 | 09:26

Terwijl ik mij zit te bedenken hoe afschuwelijk ik het zou vinden, om niet meer een eigen oprijlaan met priveparkeerplaats te hebben vraagt mijn zoontje of ie speed mag kopen. Hij blijkt een spelletje op de tablet te doen.

Leptob | 07-04-20 | 09:22 | 2

Jij hebt je huis dan ook "Crack wa'k wow" genoemd.

Glasgow Argus | 07-04-20 | 09:24

@Glasgow Argus | 07-04-20 | 09:24: krekwakwou doen ze in Nederland

Jos Tiebent | 07-04-20 | 09:50

Vreselijk zo'n woning waar iedereen van alle kanten in je tuin kan kijken.

Patje2011 | 07-04-20 | 09:20 | 1

Mijn buurman kan alleen in mijn woning kijken als hij op zolder gaat staan...2 muren en 1 schutting rond mijn achtertuin.

Lupuslupus | 07-04-20 | 09:56

Hoe is het met de fundering van dat huis ?

"Er zijn namelijk bij diverse woningen al verzakkingen geconstateerd en trapvormige scheuren in de muur gezien. Dat kan er op wijzen dat de fundering van de woning is aangetast. Dat komt vooral omdat de houten palen waarop het huis gebouwd zijn door bacteriën zijn gaan rotten. Dit proces wordt nog eens versneld als de fundering niet onder water staat. Maar ook woningen met een stalen fundering kunnen problemen krijgen als het op te zachte grond is gebouwd".
www.haarlemsweekblad.nl/lokaal/politi...

AntonJansen | 07-04-20 | 09:19 | 3

Haha ik heb dat probleem niet, onder mijn huis staan helemaal geen palen!

Muxje | 07-04-20 | 09:21

Een fundering 'op staal' is heel iets anders dan een 'stalen fundering', overigens.

Dr_Prepper | 07-04-20 | 09:34

Paalrot heet dat. In Amsterdam heb je dat ook in bepaalde straten. Huizen zien er formidabel uit, buurtje is OK, maar je hele hypotheek zakt langzaam de grond in. Werkzaamheden om opnieuw te onderpalen zijn erg kostbaar, ingrijpend en duren lang. Huizen die te koop staan in zo'n straat hebben gegarandeerd funderingsproblemen of zijn nog duurder dan duur.

Schoorsteenveger | 07-04-20 | 09:41

Zo hee.. € 4.389/m² = best wel veul! Maar goed, Haarlem is daar al meer dan honderd jaar om berucht; opgeblazen prijzen want 'dicht bij Amsterdam'. Hoewel ik het altijd een voordeel vond dat het juist niet Amsterdam was.

Nee, dan de Heilige Stoel van tegenwoordig: 1/3e groter voor 1/3e minder pecunia.

Pontius Vulgaris | 07-04-20 | 09:18

Stientje van Veldhoven, die van het liegen over haar PFAS-beleid. Expert eigen straatje schoonvegen. Men heeft het verkeerd begrepen. Ja ja. Niet te vertrouwen.

Sitting_targets | 07-04-20 | 09:17

Tenzij tienduizenden tegelijkertijd hun baan verliezen en wereldwijd miljoenen mensen op drift raken, en de overheid moet denken aan een New Deal achtige scenario's, zullen huizenprijzen in de randstad en andere (middel)grote steden niet zo hard dalen.

We importeren immers medelanders sneller dan dat medelanders hun houten jas aantrekken. Gecombineerd met urbanisering en je weet welke kant het opgaat. En deze nieuwe medelanders leven niet van lucht en kunnen niet in gel*l wonen.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 09:17

Huizen zijn sinds de neolithische revo een verdienmodel maar goed.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 09:14

Sinds er huurhuizen bestaan, zijn huizen volgens mij al een verdienmodel. Alleen ontstaat in NL altijd de ergernis pas als particulieren het verdienmodel toepasen. Zolang verenigingen, stichtingen of bedrijven de zaak in handen hebben en eraan verdienen, is het geen probleem.

Dr_Prepper | 07-04-20 | 10:37

"Hoe sterk de daling wordt, is nog ongewis. Dat hangt af van de precieze impact van de crisis."
Zo kan ik ook voorspellen.

Schoorsteenveger | 07-04-20 | 09:12 | 1

Het enige wat met zekerheid voorspelt kan worden is Trump 2020 en dat het kartel four more years krijgt in 2021.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-20 | 09:13

Is schandknaap kardinaal George Pell al onder dak?

Bouwfraudeur | 07-04-20 | 09:11

Is dit echt zo'n verschrikkelijk huis? Ik hou zelf niet van groot. Onder mijn geforceerde ijver en hyperactiviteit schuilt namelijk een aartsliederlijke lui persoon. Meer dan drie lagen met voor- en achtertuintje wordt mij al snel te veel onderhoud. Bij die prijs heb ik wel mijn vraagtekens, want ik herinner mij de tijd dat je voor zo'n bedrag in onze contreien een mooie, vrijstaande villa kon kopen. Eventueel zelfs met inpandig zwembad.

MickeyGouda | 07-04-20 | 09:11 | 2

Helemaal mee eens. Mijjn eigen huis is een arbeiderswoning met een uitbouwtje: niet groot maar groot genoeg en (nog belangrijker) met voldoende kamers. De tuin is (veel te) groot, daar laat ik af en toe iemand voor komen. Voordeel is wel dat er ruimte is om een goeie werkplaats aan te laten bouwen, wellicht dat het er deze zomer van komt. De aannemer ziet inmiddels ook veel opdrachten geannuleerd worden.

Muxje | 07-04-20 | 09:20

@Muxje | 07-04-20 | 09:20:

Ruimte is zwaar overschat. ;-) Dat met die aannemer zou wel eens kunnen kloppen. Ik ga toch 'onze' huisschilder maar eens polsen of hij om deze reden toevallig nu wel een plekje voor ons heeft in zijn agenda.

MickeyGouda | 07-04-20 | 09:35

Pibasso heeft de vrijstaande hut 4 maanden geleden verkocht in de gekte die toen heerste. Ik ben erg blij nu ik deze chaos zie door de Nederlandse economie waart.
Dit is een bizarre situatie die zijn gelijke niet kent en die velen in de diepe ellende zal storten. Ik ben oprecht bang voor velen in Nederland dat die terug worden geworpen qua welvaart van de jaren '50.
In dat licht bezien heb ik veel mazzel gehad, maar ik besef dat velen dit niet hebben. Sterkte in ieder geval, voor wat het waard is.

pibasso | 07-04-20 | 09:10 | 4

Het scheelt als je de jaren '50 bewust hebt meegemaakt. "Terug naar toen" is dan echt geen enorme stap. Van welvaart naar welzijn. Niet meer de hysterie van meer, meer en nòg meer.

Lupuslupus | 07-04-20 | 09:22

@Lupuslupus | 07-04-20 | 09:22: Ik moet eerlijk zeggen dat ik best terug zou willen naar de jaren 50. Zoals het nu gaat met de egoïstische maatschappij die wij zijn geworden, is een keiharde reset erg nodig. Meer, meer, meer en bijbehorende economische groei gaat altijd ten koste van anderen. Dat heb ik nooit gesnapt waarom dat altijd nagestreefd moet worden.

pibasso | 07-04-20 | 09:37

En het bijbehorende inwonersaantal

Frans1156 | 07-04-20 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Idyllisch gelegen huis met uitzicht op wanstaltige Jeep.

JvanDeventer | 07-04-20 | 09:08

"Hoe sterk de daling wordt, is nog ongewis. Dat hangt af van de precieze impact van de crisis". Mijn voorspelling: Ach, laat ook maar!"

Bouwfraudeur | 07-04-20 | 09:07 | 1

voorspellen is moeilijk, vooral daar waar het de toekomst betreft.

Glasgow Argus | 07-04-20 | 09:09

Ik moet een hoop mensen teleurstellen. De abn amro zit er behoorlijk vaak naast als het gaat om dit soort voorspellingen. De huizenbouw en ontwikkeling van projecten ligt namelijk door de coronacrisis ook bijna volledig stil. Op dit moment zijn er 300k huizen tekort in de randstad. In de periferie is er een overschot aan woningen. Ik voorspel dat de huizenprijzen nu stabiliseren en door de oplopende woningtekorten daarna weer gaan stijgen.

The2Amendment | 07-04-20 | 09:06 | 5

Nee, de vraag is hoe hoog de werkeloosheid wordt. Nu na 3 weken coronacrisis gaan er al bedrijven over de kop.

thekolere | 07-04-20 | 09:13

Het is een financieringsmarkt. Er kan nog zoveel vraag zijn, als de hypotheken niet verstrekt worden zakt de markt gewoon weer in.
Zie ook 2008-2012, toen was er ook vraag genoeg.

Harry Turtle | 07-04-20 | 09:41

Dat was na dag 1 al... aanstellers

Behangdelul | 07-04-20 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

ABN Amro weet shit. Meest waardeloze bank die er is.

Normpje | 07-04-20 | 09:05

"Die verschrikkelijke Martijn Krabbé: klopt!
Zijn vader en broer zijn zo mogelijk als schilderijensnuffelaars nog erger...

Bouwfraudeur | 07-04-20 | 09:04 | 3

Ik vond zn vader in die James Bond film wel goed.

HoerieHarry | 07-04-20 | 09:06

Welke schilder zal ik nu eens interessant vinden. Gauguin, jaaah, Tahiti enzo. Chagall, half Europa door, Amerika. Volgend jaar maar eens een schilder die in Afrika of Azië is geweest en dan een beetje verdwaasd (coca?) door wat straatje slopen en de rekening bij NPO presenteren. Goh, wat een waardeloos program is dat.

dathoujetoch | 07-04-20 | 09:30

Lijkt erop dat zij het gewoon kwijt willen, kostprijs + kosten koper en klaar.

Sowiezo maak je dit soort regelingen met de bank qua uitzettingen en dus kun je rekenen op extra kosten plus rente na corona. De bank verliest nooit geld, is erger dan het casino. In het casino kun je dus soms nog eens een goede avond hebben en winst of desnoods quitte spelen, bij de bank kun je zelfs niet quitte spelen...

Enfin, sterkte met verkopen op dit moment, de enigen die kopen zijn handelaren.

BootleggersSmurf | 07-04-20 | 09:03

Bieden vanaf 4 ton = 900.000 gulden. Die huissies, die niet eens een achterom hebben, werden in de guldentijd voor 70 a 90.000 gulden verkocht. Tijd dat de markt gecorrigeerd wordt. Maar ja zolang er in Nederland net zoveel mensen aan komen waaien als er gebouwd wordt blijven de prijzen kunstmatig hoog. De grote klap is slechts een kwestie van tijd.

AntonJansen | 07-04-20 | 09:03 | 3

Hoeveel is dat in florijnen?

obi1 | 07-04-20 | 09:17

De huizenprijzen zijn allang niet meer in lijn met de werkelijke waarde van de huizen. Dus ja, een correctie kan niet uitblijven. De pandemie is nog maar 2 maanden oud dus het wachten is op het moment dat het stof is neergedaald en dat moment is nog ver weg.

Lupuslupus | 07-04-20 | 09:40

Niet waar.
Heb in 1998 in Haarlem gezocht naar mijn eerste huis, maar omdat ik in Amsterdam werkte, moest ik boven de 300.000 gulden zoeken, gemeentelijke regels (niet-economisch gebonden)
En daar was in Haarlem alleen een bouwvalletje voor te krijgen met paalrot.
De huizen zoals hier boven getoond, deden toen al 350.000-375.000 in guldens.
Dus 160.000 - 175.000 euro.

Nuchternederland | 07-04-20 | 10:00

Nog geen 10 jaar geleden waren die woningen amper 2 ton waard. Ik had familie in die buurt die exact zo'n woning had destijds gekocht voor 180.000

Stonecity | 07-04-20 | 09:02 | 1

Risicovol gedrag wordt beloond. Over 6 jaar lopen de eerste aflossingsvrije hypotheken af. We zullen zien wat er dan gebeurt

haddem | 07-04-20 | 09:04

Hier in NZ is er een mortgage holiday tijdens de lockout. Hoef je 6 maanden de bank niet te betalen.

Fapfap | 07-04-20 | 09:02 | 2

Gelukkig heb ik er geen last van.

Fapfap | 07-04-20 | 09:02

NZ doet wel meer rare dingen. 6 maanden de bank niet betalen betekent dat je over zes maanden de achterstallige betalingen alsnog mag gaan doen. Of doen ze dit omdat de banken in NZ allemaal uit Australie komen en men in NZ bang is dat die dividend komen opeisen uit hun NZ dochters (zoals BNP Paribas in Belgie 1,9 miljard wilde ophalen)?

Glasgow Argus | 07-04-20 | 09:05

Is dit ter bescherming van de huis"eigenaar"? Of ter bescherming van de banken? Als de mist is opgetrokken zullen we zien op wie de kosten afgewenteld worden

haddem | 07-04-20 | 09:00 | 3

Op de huizenbezitters(leners) hoop ik toch van wel.

kwark001 | 07-04-20 | 09:03

De kosten gaat de immer werkende arbeider betalen dmv hogere btw / ink. bel. , wegenbel., meer accijns op benzine, hogere bankkosten enz. enz.

AntonJansen | 07-04-20 | 09:06

Op de huizenbezitters, die moeten dan meer verdienen, dus hun producten worden duurder, dus de consument betaalt. Maar zo gaat dat met alle kosten ter wereld.

John McClane | 07-04-20 | 09:07

Showroom Ikea

Bouwfraudeur | 07-04-20 | 09:00

Leuk allemaal, maar DUO heeft nog steeds de terugbetaling van de studieschulden niet uitgesteld

hendrikjandetuinman | 07-04-20 | 08:59 | 2

Had je maar een van moeten leren

Enter Yeti | 07-04-20 | 09:00

@Enter Yeti | 07-04-20 | 09:00: vak... dus. Had je maar een vak moeten leren.

Enter Yeti | 07-04-20 | 09:00

Had ik dat geweten dan had ik die vrijstaande woning gekocht.

Stonecity | 07-04-20 | 08:59 | 2

Ik een crematorium.

HoerieHarry | 07-04-20 | 09:08

Dit zal voor de bühne allemaal wel leuk zijn geformuleerd. Achter de schermen versturen die banken vast brieven met daarin een hint, dat zij de mensen eventueel op twee juli wel weer keihard kunnen naaien.

Leptob | 07-04-20 | 08:57

Wordt het niet eens tijd dat al die makelaars die wijdhoeklenzen eens gaan weggooien.
Keer op keer wordt je zo teleurgesteld als je het met eigen ogen kan aanschouwen, doe er iets aan mijnheer de makalaar.

watmagjenogwel | 07-04-20 | 08:57 | 7

@Muxje | 07-04-20 | 09:00: oh, u bent makelaar.
Die wijdhoeklens heb ik hier ook liggen, natuurlijk, maar ik ben dan ook geen makelaar.

watmagjenogwel | 07-04-20 | 09:05

Het ergst zijn de foto's waarop deuren soms wel anderhalve meter breed lijken.

Leptob | 07-04-20 | 09:05

@watmagjenogwel | 07-04-20 | 09:05: Makelaar, bèn je belazerd?! Ben part time huisjesmelker... Voor makelaars is het misschien anders, maar ik draai de groothoeklens niet op max... dan krijg je inderdaad allemaal teleurgestelde aspirant-huurders, en dat is voor mij en voor hen een verspilling van tijd en moeite waar niemand op zit te wachten.

Muxje | 07-04-20 | 09:14
▼ 4 antwoorden verborgen

An sich geen verkeerd huisje (van binnen dan). Maar 4 ton? Pff. Ik ben vanmiddag weer lekker m'n 1400 m² grote tuin in. Deze week zal daar nog eens 1600 m² bij komen. Ik amuseer me prima in eigen tuin bij een eventuele lockdown.

Le Roi | 07-04-20 | 08:55 | 12

@goedverstaander | 07-04-20 | 09:06: welja, je kan ze zelf wel bedenken denk ik, net zo goed als ik de voordelen van het platteland wel kan bedenken.

John McClane | 07-04-20 | 09:17

@goedverstaander | 07-04-20 | 09:15:

Namen in deze buurt is alsof je letter vermicelli in de soep flikkert...!!

You never know what you gonna get....

neonreclame | 07-04-20 | 09:20

@The2Amendment | 07-04-20 | 09:11: Binnen 10 minuten op m'n werk vanuit m'n plattelandswoning. 2,4 Ton voor ruim 180m² woonoppervlak (800 m³ inhoud) op een perceel van 1600 m². Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om in zo'n duiventil van 20m² in de randstad te gaan wonen.

Le Roi | 07-04-20 | 09:49
▼ 9 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Dancer | 07-04-20 | 08:55 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Zelfs een crisis is tegenwoordig geen echte crisis meer.

Mark_D_NL | 07-04-20 | 08:54 | 2

moet je eens komen kijken wanneer de lockdown tot na de zomer duurt.

Glasgow Argus | 07-04-20 | 08:55

@Glasgow Argus | 07-04-20 | 08:55: ach nee. Zo gauw die lockdown onzin over is gaan mensen geld uitgeven alsof het 1999 is.

Mark_D_NL | 07-04-20 | 09:07

Niet goed gekeken Pritt. Aanschaf 380k. 5k geïnvesteerd in kleine verbouwing. 10K winst

zuurtjeregen | 07-04-20 | 08:54 | 3
-weggejorist-
Dancer | 07-04-20 | 08:56

Nee hoor, geen 10 K winst. Je vergeet overdrachtsbelasting en notariskosten

Frans1156 | 07-04-20 | 09:55

En de huurders?

kwark001 | 07-04-20 | 08:53 | 3

Je mag hopen dat je niet scheef woont en netjes een uitkering hebt met hoersoepsidie.

keestelpro | 07-04-20 | 08:54

Is toch ook een regeling voor aangekondigd? Je mag tijdelijk niet worden uitgezet vanwege een huurachterstand, en tijdelijke huurcontracten mogen eenmalig verlengd worden. Als verhuurder juich ik die maatregelen trouwens toe, maar ik lees net dat de maximale verlenging van een tijdelijk huurcontract 3 maanden is. Tja, dat is wel erg weinig. Doe dan gewoon "tot nader order" met een opzegtermijn van 3 maanden nadat de maatregel wordt opgeheven. Want over 3 maanden zijn we hier nog niet uit.

Muxje | 07-04-20 | 09:04

€400.000 voor dat krot!? Die huizenmarkt gaat mij toch nog eens een keer in elkaar donderen.

overVecht | 07-04-20 | 08:53 | 10

@Muxje | 07-04-20 | 09:08: Dat is een koopje. Voor 400k heb je in Amsterdam een appartement van 90m2 met twee slaapkamers.

Atlantis-95 | 07-04-20 | 10:22

@JWZ_JMK | 07-04-20 | 09:34: Na scheidingen heb je nóg meer huizen nodig want papa en mama moeten allebei een huis. Uw verhaal gaat dus niet op.

The7thGuest | 07-04-20 | 11:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar dan kan ik dus niets meer kopen.

Kaas de Vies | 07-04-20 | 08:52 | 3

Ik kan sowieso niks kopen.

overVecht | 07-04-20 | 08:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken