Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Peiling: Half Nederland wil alle scholen dicht, kwart van Nederland valt voor hamster-hysterie

Helaas geen zetelpeiling vandaag, maar wel een uitgebreide coronarapportage bij Maurice de Hond. Laten we maar beginnen bij het belangrijkste discussiepunt: scholen open of dicht? 

In het voortgezet onderwijs is bijna tweederde van de ouders voorstander van schoolsluiting. Bij het basisonderwijs is dat ongeveer 50/50. Het verschil is vooral te verklaren uit het feit dat middelbare scholieren thuis kunnen zijn terwijl de ouders werken, iets dat bij basisschoolkinderen een stuk lastiger is, zoals uit de staatjes hierboven blijkt. Eigenlijk allemaal hele logische antwoorden. Vanmiddag is er spoedberaad van het kabinet (zonder Geert en Thierry), daarna horen we of de koters morgen in thuisquarantaine moeten/mogen/kunnen blijven. Rob Jetten heeft z'n eisenlijstje alvast gedeeld: scholen dicht, aparte opvang voor kinderen van ouders in zorg en andere kritieke functies, online onderwijs. Het zal dus wel in die lijn komen te liggen.

Hoe doet Rutte III het volgens Nederland?

Nou. Geheel voorspelbaar langs coalitie- en partijlijnen, is het korte antwoord. Van de vvd'ers is tweederde blij met Mark en ook bij D'66 is men vol lof voor de eigen parochie. CDA-stemmers zijn wel wat bezorgder en zitten daarmee meer op de lijn van de GroenLinks-achterban, die op zichzelf weer opvallend uit het lood ligt met de populistische paniek en twijfel die Jesse Klaver probeert te zaaien over het regeringsbeleid. Bij PVV en FvD vinden de kiezers de maatregelen niet per definitie slecht, maar het moet méér en snéller.

Na de breek: de Hamstervraag en het Financiële Gevaar, plus de Nationale Griepgeschiedenis sinds 2009 en een thuiswerktip.

De Hamstervraag

Een kwart van alle consumenten heeft extra voedsel ingeslagen. Dat leidde nu op sommige plekken al tot lege pasta-, vlees- en pleepapierschappen dus hopelijk heeft die vroege run de algoritmes van de bestelkassa's getriggerd, en worden die plekken beter bevoorraad voor een volgende hamsterhausse. Dan hoeft artikel 3 lid 1 van de Hamsterwet ("Onze Minister van Economische Zaken en Klimaat kan regels stellen tot het tegengaan van het hamsteren van goederen") hopelijk niet van kracht te worden. Volgens de supermarkten is er voldoende voorraad, alleen de distributie is een trechter. En pleepapier, daar zorgt deze jongen voor (dus je hoeft er echt niet om te vechten). Maar onthou vooral: hamsteren is in deze fase vooral een teken van waanzin. Verder missen we in onderstaande grafiek de optie "Het gedrag van andere mensen kapotmoraliseren via sociale media", terwijl we dat toch de godganse dag overal voorbij zien komen. (Zelf volgen we de lijn-Marieke Derksen en hebben we deze besteld.)

En hoe zit het qua financieel geld?

Geldzorgen, altijd hoog op de lijst van spaarzame mensen. De helft van Nederland verwacht een klein tot groot negatief financieel effect, wat op zich niet raar is want als je een zzp'er of nulurenloner bent in bijvoorbeeld de horeca, media of cultuursector (cameramannen, licht- en geluidtechnici, toneelbouwers, zeg maar iedereen die je nooit met drammerige deugemoties op televisie ziet), dan heb je het nu al zwaar omdat alles wordt afgelast & uitgesteld. Ook ondernemers vrezen in groten getale omzetverlies voor hun bedrijf. Hou vol jongens & meisjes, het regeringsbeleid richt zich nadrukkelijk óók op het gesmeerd houden van de economische motor. En zoals de griepgeschiedenis laat zien, zorgt het Chinese virus nog niet voor Mexicaanse toestanden (maar het ergste moet nog komen, dat is ook weer zo.)

Slotsuggestie. Roomba Curling

Social

Roomba's hierrr, Swiffers daarrr

Reaguursels

Inloggen

testbidi

GU | 16-03-20 | 08:30

In de jaren 50 was er samenhorigheid iedereen let op iedereen , toen moesten we meer individualist worden gesteund door de overheid 2banen om wat tebereiken geen tijd voor oma die ging de verzorging in, nu zie je wat daar van gekomen is ieder voor zich Trekken aan het wc papier , nu weer terug naar participatie maatschappij duurt wel 40jaar weer dat wel met gods hulp

Banenenrepubliek | 15-03-20 | 21:37

hamster gewoon cigaretten ook als je niet rookt en als tweede koffie ook als je geen koffie lust. die voorraden komen nog wel van pas.

Schilder58 | 15-03-20 | 20:19 | 1

Sigaretten, met een "s"... U gebruikt de spelling van voor 1954... O nee, u bent beïnvloed door de "Engelse ziekte". Rachitis wordt daar niet mee bedoeld...

Rhenium | 15-03-20 | 20:37

Volgens Einstein waren twee zaken oneindig: menselijke domheid en get universum. Van het laatste was hij niet zeker. Verstandige man, die Einstein!

Feitenpliesie | 15-03-20 | 19:02

En dan durft Diederik Samson nog schaamteloos in Buitenhof vandaag nog over het klimaat te gaan zitten janken, welk partij was hij ook alweer voorzitter ... Die is helemaal het spoor kwijt.
Ja we moeten aan het klimaat gaan denken, het virus zal ook in een verlaging van het CO2 en fijnstof zorgen, maar denk dat daar nu niet de prioriteit ligt Diederikje... Het is gewoon weer eens goed te zien hoe wij incapabele bestuurders in het land hebben welk ons van de domme proberen te houden. Men is bezig met crowd control om totale chaos en plunderingen te voorkomen. Het is wachten op Italiaanse taferelen, Holleeder en Tachi staan zo buiten als de helft van het gevangenispersoneel ziek thuis zit. Het geheel is alleen te stoppen om alles gedurende 4 weken stil te leggen, dus ook niet lekker gaan shoppen of naar de Ikea toe ... ophokplicht voor alle inwoners. Ook de asieldrammers zullen hier aan moeten geloven. Er is maar 1 oplossing, alle jankers het ziekenhuis uit welk net een niet levensbedreigende operatie gehad hebben en alles inrichten als IC, ieder welk maar een medische achtergrond / kennis heeft ... denk ook aan EHBO’ers en BHV’ers direct aan het bed om zeilen bij te zetten .... Wat leven we voor een land dat straks beslist moet worden dat er voor je vader/moeder of kind beslist moet worden of hij wel of niet behandeld mag gaan worden .... Meneer Rutte ... door uw beleidsplan is de zorg uitgeknepen en was al ziek. Maar ja, in Den Hagistan gaf men liever gratis geld uiT aan andere zaken ... en dat we nu 1 miljoen PER WEEK uitgeven aan asielaanvragen welk we niet ontijdig afronden vinden we blijkbaar heel normaal.

FapMaster | 15-03-20 | 16:46

We weten nou wel ook wie de gouden televizierring gaat krijgen.
Er is maar 1 genomineerde. Het Coronavirus. Ik ben wel benieuwd naar zijn bedankwoordje.
I wanna thank Huwan, de vleermuis, de slang, Lombardijen. Mijn brother Sars (love you) En finaly i wanna thank God.

luto333 | 15-03-20 | 16:16

Dat hamsteren stoort wel een beetje.
Ik zag dat alle aardappelen met, uien en winterpeen op zijn. Dus die mensen gaan 3 weken lang hutspot eten?
Of gooien ze na een week de rest weg? Ook omdat de schappen dan allang weer zijn aangevuld.
Dat zou wel een extra schande zijn.

watergeus | 15-03-20 | 15:55

1 voordeel van die corona-hysterie is dat ik bevrijd bent van de milieu-hysterie en zweedse Greta.

loser | 15-03-20 | 15:35

Kans is onderhand groter dat ik door ondervoeding sterf dan door Covid, dankzij al die hamsteraars.
Eerst waren het vooral de gemakshamsters; voorgesneden groentes en fruit, makkelijke pakken kant-en klare hapzooi en meuk, nu de rest, voedsel waarvoor je echt even in de keuken moet staan. Dat zal ze tegen vallen.

Imzadi | 15-03-20 | 15:09

Met de aankomende drukte in die sector is het wel handig als die wagens wat sneller kunnen. Omhoog met die arbeidsproductiviteit.

hustler01 | 15-03-20 | 15:12

Lekker grafiekje bij mij ontbreken de helft v/d partijen maar kan het wel invullen....

bijna_raak | 15-03-20 | 15:00

Leerplicht. Vacatures voor bestuurders nu maar vast openstellen?

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:56

Zoals Jordan Peterson al zei: de aanwezigheid van infectieziektes maakt mensen rechtser.

petersteenkamp | 15-03-20 | 14:27 | 3

U kunt ook zeggen:
Het dwingt ze de realiteit te accepteren, gevolgen mee te wegen in belissingen - kortom: na te denken

Links/progressief zijn is eigenlijk niets anders dan niet volwassen willen worden, en domweg weigeren om de gevolgen van eigen beslissingen te accepteren.

In plaats daarvan wil de link-mensch vrij en blij leven en de overheid (lees: u - de belasting betalert) dwingen op te draaien voor de kosten van hun eigen beslissingen en wangedrag.

HP-premium | 15-03-20 | 14:41

Ik heb nou zoveel vrije tijd. Leuk om effe een inhoudelijke discussie aan te gaan over de zin van genderneutrale toiletten met onze linkse deugmensen. Geven ze niet thuis nou.

luto333 | 15-03-20 | 15:35

Ik was tegen hamsteren. Maat toen die Rutte zei dat we niet moesten hamsteren en dat er nog genoeg was ben ik gelijk in mijn auto gesprongen. Weet ook niet waarom.

Mart6037 | 15-03-20 | 14:17 | 2

Inderdaad. Men had een flashback naar "iedereen €1.000,- euro", "belastingverlaging", "BTW verlaging", "geen cent naar de Grieken", "asielzoekers terug", "niet tornen aan HRA", etc. etc.
Wij weten allemaal hoe het heeft uitgepakt. Vandaar dan men als de sodemieter is gaan hamsteren wanneer hij zei niet doen.

TERUGVANWEGGEWEEST | 15-03-20 | 14:35

Vreemd. Ik had hetzelfde.

Kraagspiegel | 15-03-20 | 15:02

Een kwart stemt ook FvD en PVV. You do the maths.

Bigi Bana Boy | 15-03-20 | 14:03 | 6

Mijn wiskunde zegt dat als je bezorgt bent over het virus je niet in een overvolle super gaat rondlopen

niemand specifiek | 15-03-20 | 14:41

@GeenHeil | 15-03-20 | 14:34: Ik heb pRutte nog weinig tot niets zien doen waar hij (en zijn kliekje) niet in de eerste plaats beter van werd met mogelijk als toevallige bijwerking dat de bevolking er iets aan had. Het Nederlandse beleid wijkt substantieel af van de omliggende landen zonder verklaring. Het RIVM bleek tijdens de zelf georkestreerde stikstofperikelen al een schoothondje en een incapabel zooitje en wat ik tot nu toe gezien heb is het niet veel beter. Ik heb meer vertrouwen in de buitenlandse inschattingen dan het populistische geklungel van pRutte.

Frau Merkel | 15-03-20 | 14:46

@Frau Merkel | 15-03-20 | 14:46:

We staan wel aan dezelfde kant van het politieke spectrum, maar hier loopt het even spaak. Wat Rutte nu doet is toch juist niet populistisch? Ook snap ik niet dat het opeens een probleem is dat het Nederlandse beleid afwijkt van de ons omringende landen. Deden we dat maar vaker, denk ik dan, afwijken van wat landen om ons heen doen. Nederland was een groot land, omdat we heel eigenzinnig precies dat deden waarvan we zelf vonden, dachten en wisten dat het goed voor ons was.

GeenHeil | 15-03-20 | 15:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ZZP’er moet je in je activiteiten flexibel zijn en snel kunnen overschakelen. De prijzen voor de juiste machientjes zijn nu nog acceptabel. Verwacht binnenkort wel een hamsteractie.
edepot.wur.nl/6064

B.Spiritus | 15-03-20 | 13:59 | 1

Hoeveel mensen moet je begraven voor je de kosten van die graafmachine eruit hebt?
Hoeveel mensen zijn er wereldwijd gestorven aan corona?

Ga alsjeblieft snel zo'n ding kopen joh.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:08

Let me get it straight.
Wanneer de gewone man een paar rollen WC papier en blik met bonen hamstert, is hij hysterisch, gek en a-moreel, maar wanneer 1% killerhamsters van de wereldbevolking meer dan de helft van alle rijkdom hamstert verdiend dat een plek in de elite, respect en bewondering.

MistaRazista | 15-03-20 | 13:57 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Al dagen geen klimaatneuroten in de media,geen geleuter over windmolentjes en warmtepompen.
Opeens geen politici meer te horen over ruimhartig pardon en meer meer.
Zag alleen iets langskomen van ons aller prof Lucassen ,klaagde dat vluchtelingen moesten rondkomen van ''40 cent per dag'' in regio Turkije /Griekenland.
Geen enkele respons erop gezien door asielhuggers,bericht is wellicht ongelezen in kattenbak verdwenen

Heerlijk

pga | 15-03-20 | 13:55 | 3

Er zitten daar geen vluchtelingen, slechts asieleisers.

Frau Merkel | 15-03-20 | 14:24

Niet relevant want deze mijnheer Lucassen is extreem in de war, dat weet inmiddels iedereen.

ploppy | 15-03-20 | 15:03

Dus die corona-hysterie heeft toch zo z'n voordelen.

loser | 15-03-20 | 15:43

Het lijkt mij een geweldig experiment om op de grote rode noodstopknop te drukken waardoor de hele maatschappij tot stilstand komt. Niemand meer naar het werk, ook niet de politie, brandweer, leger enz. En niemand meer naar school. Een maand of drie. Ik heb er zin an.

Leptob | 15-03-20 | 13:51 | 2

U heeft geen kinderen denk ik.

sjef-van-iekel | 15-03-20 | 15:03

Ik heb ook zo een knop. Vet hé !

Kraagspiegel | 15-03-20 | 15:04

Burgmeester Eindhoven: zware maatregelen nemen werkt nier in Nederland, we hebben een sterek samenleving, gebruik je gezond verstand..... van welke partij is die godvergeten lul?

litebyte | 15-03-20 | 13:51 | 3

gezond verstand vs een eventuele belgen invasie..

starbuck280 | 15-03-20 | 13:53

We komen nooit in de situatie als Italie geeft bestuurder aan

litebyte | 15-03-20 | 13:53

Dat sommige reaguurders hier nog durven te reaguren.Als ik hun was zou ik in een hoekje gaan staan en me diep schamen om daarna strafregels te gaan schrijven: Dit is geen griepje!

SpicyMchaggis | 15-03-20 | 13:49 | 8

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:54: Natuurlijk. Niemand begrijpt er wat van, China, Korea, de VS, de WHO, het RIVM. Jij wel. Het is een griepje. Denk dat jij voor de Nobelprijs voorgedragen moet worden dit jaar.

Bigi Bana Boy | 15-03-20 | 14:05

@Leptob | 15-03-20 | 13:53: Een verslik pneumonie die je oploopt bij het pijpen, tevreden met het antwoord?

likdoorn | 15-03-20 | 14:07

@Bigi Bana Boy | 15-03-20 | 14:05: prima. Doe maar voor de vrede. Die had Obama ook gekregen zonder er wat voor te doen.
Ga jij je na de corona gekte inzetten voor het uitroeien van malaria?

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Mooi om te zien hoe de nep-oppositie mooi in de pas loopt met het partijkartel en overal zijn goedkeuring aan geeft.

Osdorpertje | 15-03-20 | 13:46 | 2

Roepen voor de bühne, maar niet iets doen wanneer het kan, schijnheiligen.

Jan, Leiden | 15-03-20 | 13:49

@Jan, Leiden | 15-03-20 | 13:49: Is het ooit anders geweest?

watmagjenogwel | 15-03-20 | 13:52

Waarom gaat het alleen maar over scholen? Hoe zit het met werkende burgers op kantoren, kunnen die morgen wel allemaal gewoon veilig naar hun werk?

JackStick | 15-03-20 | 13:44 | 3

Waarom zou dat niet veilig zijn?

Erikjan79 | 15-03-20 | 13:45

Als die kantoren open zijn dan moet je daar sowieso niet willen werken.

menage | 15-03-20 | 16:03

Yep. En Bill is ook afgelopen week helemaal uit het bestuur van MS gestapt.

ikbenerweer! | 15-03-20 | 13:46

Reken maar dat Bill er wel klaar voor is!

pibasso | 15-03-20 | 13:47

@pibasso | 15-03-20 | 13:47: Wij moeten binnen blijven. Billy en zijn holmaatje Bono (I will folow) komen wel naar je toe deze zomer. Effe prikkuh

luto333 | 15-03-20 | 14:54

Zou het RIVM misschien vanaf vandaag op tijd de cijfers willen leveren? Dus gewoon om 14u00 op de site.

Niet om 14u10, 14u20 of 15u00. Om 14u00. En al helemaal niet uitstellen omdat Pinokkio op teevee komt.

ikbenerweer! | 15-03-20 | 13:42 | 3

En dat cijfer kan met 6 tot 10 worden vermenigvuldigd

pibasso | 15-03-20 | 13:44

Nu bekend dat er volgens de GGD ipv 1000 waarschijnlijk 6000 besmettinggen zijn in Nederland ik zeg goed gewerkt Pinokkio

likdoorn | 15-03-20 | 13:45

Ik weet het niet met dat Corona. Sure, het is een crisis waar heel veel mensen het slachtoffer van zijn of nog worden maar laten we eerlijk zijn, waarom is er zoveel aandacht voor en worden er maatregelen genomen die we niet eerder gezien hebben?
Mijn gevoel zegt me dat er ook nog andere zaken in het geniep plaatsvinden waar de Corona crisis een perfecte dekmantel voor is.
Zo las ik dat de komende weken er zo'n 10 duizend Amerikaanse troepen, incl. materiaal Nederland zal binnen komen voor een heel grote oefening om de grenzen van Europa veilig te stellen? Beetje vaag dat dit doorgaat terwijl de Politie inmiddels ingrijpt bij bruiloften waar mee dan 100 man bij aanwezig is.
Met zoveel vreemde troepen is het handig om zo weinig mogelijk volk op straat te hebben, wat ook het geval is door de aangescherpte regeld. Maar wtf komen die gasten allemaal doen hier?
In de VS gaat het gerucht dat Potus eerdaags hard zal laten ingrijpen bij allerlei linkse terreur organisaties als o.a. Antifa. Wel, als er nu toch veel US troepen hier zijn dan weet ik er nog wel een paar leftwing terreur clubjes die ze kalt mogen stellen. Wellicht is het daarom ook dat de linkse clubs nu ineens zo hard gillen dat er geen rechtsdenken mee mogelijk kan zijn. Als je op het op het punt staat om weggevaagd te worden ga je je vooral profileren alsof je nog stevig in het zadel zit.
Maar enfin, wonderen bestaan niet dus gaan we er maar vanuit dat het allemaal een hoax is en we over een tijdje wakker worden met een hoop mensen minder en we onder de D666 sharia wetgeving sorteren.

den-witte-negert | 15-03-20 | 13:42 | 4

Die oefening is toch uitgesteld.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:53

Antifa had al jaren geleden aangepakt moeten worden en Duyvendak hoort in de bak.

Frau Merkel | 15-03-20 | 15:36

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:53: Volgens US European command sturen ze alleen minder US Soldaten maar de ' oefening' lijjkt gewoon door te gaan
www.eur.army.mil/Newsroom/Releases-Ad...

den-witte-negert | 15-03-20 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Wat denken de reaguurders van een vette zuidooster storm die 3 dagen duurt?

kwark001 | 15-03-20 | 13:42 | 2

Om iedereen wakker te schudden ga ik liever voor een stevige oostwester.

Annie MG 42 | 15-03-20 | 13:48

Dat die niet bestaat. Storm doorgaans uit westelijke richtingen.

Bovendien heb ik visplannen, dus doe maar niet

de visser | 15-03-20 | 14:03

Voorraden thermometers en paracetemol beginnen aardig op te raken in de diverse distributiecentra.

CarelJan7937 | 15-03-20 | 13:42 | 1

Als ze die nou eens eerder met bepaalde hoeveelheden per klant hadden verkocht he..

starbuck280 | 15-03-20 | 13:50

1415 persconferentie burgemeesters Brabant. De coronacarnavallers gaan ons vertellen wat we moeten doen.

Kaas de Vies | 15-03-20 | 13:39 | 2

Die gaan vertellen wat ze in braboland gaan doen.

Sprinkhaan | 15-03-20 | 13:43

Die gaan dan strenger zijn dan ons kabinet, je voelt het aankomen?.Ze komen er niet voor niets op een zondagmiddag voor. Noodverordening gaat worden afgekondigd?

Jan, Leiden | 15-03-20 | 13:47

Het wordt met de minuut gekker, nu lees ik in de Televaag dit weer: ’Truckers die supermarkten bevoorraden, mogen niet naar toilet’
Ze hadden aan mij een mooie "Niet pissen?, zeker weten? Geen goederen"
Of het een, of het ander, zo simpel als dat.

watmagjenogwel | 15-03-20 | 13:38 | 3

Pissen ze gewoon tegen achterwiel. Wat een nieuwswaarde.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:42

Humor...

McSnor | 15-03-20 | 13:43

Ze hebben genoeg WC-papier bij zich. Het hoopje kan voor de deur.

Frau Merkel | 15-03-20 | 14:28

Gelukkig is dat hamsteren hier in Rotjeknor weer voorbij .
Ik kon net bij de AH zo 30 pakken wc papier , 25 blikken soep, een mud aardappels en 12 treetjes lang houdbare melk in de kofferbak gooien . Zo dan nog ff naar de Action .

Castor12 | 15-03-20 | 13:37

kan de eu niet ff wachten met miljarden euro's aan dat klimaat gedoe te verspillen , ze kunnen het beter aan dat virus besteden. en volgend jaar maar kijken hoe het verder gaat .

out-of-de-box | 15-03-20 | 13:36 | 4

Kan allebei, gewoon de printer nog harder aanzetten.
Straks kost u rolletje wc papier echt 100,- euro, en niet omdat er een tekort is.

Harry Turtle | 15-03-20 | 13:40

"Van het gas af" wordt in een klap nietszeggend en volstrekt irrelevant.

stiffy | 15-03-20 | 13:44

Na de crisis zal blijken dat we aan de EU geen zak hadden. Timmerschrans zit al dagen ondergedoken in een beveiligde vreetbunker. De Nexit stemming zal dan soepeltjes verlopen schat ik zo in.

B.Spiritus | 15-03-20 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Stonden we ooit te boek als dapper, nuchter en strijdvaardig volk. Dat kunnen we nu ook wel schrappen. Wat een onnodig drama. Het is maar een pandemie. De mensheid heeft de pest en griep ook overleefd.

Persoonlijk ben ik een beetje moe van alle jankerds.

DeKussendeWielrenner | 15-03-20 | 13:36 | 4

Als je epo maar koel ligt hè.

Trumme | 15-03-20 | 13:41

@out-of-de-box | 15-03-20 | 13:39:

De mensen die alles van anderen 'gejank' vinden, zijn vaak zelf het meest kleinzerig en bang, het is een simpele manier om hun eigenlijk diepgewortelde angsten te onderdrukken; met woorden 'stoer' doen, doen alsof het je geen lor kunt schelen, tot ze zelf wat krijgen, dan rammen ze het liefst iedereen in de rij neer om zelf vooraan in het ziekenhuis, de IC afdeling op te mogen.

Want echt; een grote bek verdwijnt dan niet, die komt juist vergroot naar voren dan.

Imzadi | 15-03-20 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Groepsimmuniteit zal waarschijnlijk niet afdoende werken door verschillende virusvarianten/mutaties die reeds in omloop zijn, dus voortdurende herinfectie door andere gebieden en continenten ligt op den duur op de loer. Wij gaan een zeer zwarte toekomst tegemoet. Ik wens u allen veel sterkte. Slechts een singuliere focus en volharding kan ons redden.

stiffy | 15-03-20 | 13:36 | 1

Begeef je niet teveel onder de mensen waarde Stiffy. Straks steek je nog iemand aan met je negativiteit. En daar red je helemaal niemand mee. Vooral jij heel veel sterkte!

Quib | 15-03-20 | 14:20

Qua financieel geld, nog even dit:

De meest voorkomede directe aanleiding dat bdedrijven falliet gaan, is de BTW aanslag. Het is de dikste rekening die ze te verduren krijgen.

Het is dus heel simpel voor de overheid om wat te doen voor sectoren in het bedrijfsleven die direct getroffen worden door de paniek die gezaaaid wordt door de media en de maatregelen die de overheid zelf neemt:

Verscheur gewoon de BTW aanslag voor die bedrijven in nood: Q1 2020 om eens mee te beginnen. Misschien meer als het aanhoudt.

En saneer de overheid zodat het budget neutraal is. Niet lenen om de gaten te vullen. Gewoon minder uitgeven. Dat is hoe een volwasssene met een tegenvaller omgaat. Als de overheid dat doet, dan zou je ze bijna serieus nemen.

Houdt uw adem niet in, zou ik aanraden.

HP-premium | 15-03-20 | 13:35 | 9

@Kapitein Sjaak Mus | 15-03-20 | 13:39:
Het is maar goed dat je een redigeerkroontje hebt.

Kapitein Sjaak Mus | 15-03-20 | 13:41

@Kapitein Sjaak Mus | 15-03-20 | 13:39:
Goed, dan: voor de provicialen onder ons:

Saneer ... blabla .. = Verklein de overheid, zodat ze niet meet uitgeven dan er binnen komt. Tering naar de nering. Net zoals jij moet als de koelkast kapot gaat en je een bak geld kwijt bent om een nieuwe te kopen. Dan moet je een paar keer minder naar de kroeg enzo, om je bank rekening boven de 0 te houden.

Als er minder geld binnenkomt bij de overheid, dan moet zij dat ook.

Daar hoor je ze niet over. En da's niet goed.

HP-premium | 15-03-20 | 13:46

Als je failliet gaat door de btw aanslag heb je je zaken niet op orde en verdien je het om failliet te gaan. BTW is nooit van je bedrijf geweest.

Roeieber | 15-03-20 | 17:19
▼ 6 antwoorden verborgen

De burgemeester van Eindhoven geeft aan dat de scholen sluiten in tal van landen op basis van emotie is.

Alles is nu gericht op het voorkomen van chaos

litebyte | 15-03-20 | 13:35 | 3

burgemeester Eindhoven wil cafe's openhouden

litebyte | 15-03-20 | 13:38

Kunnen we deze man niet op werkbezoek naar noord Italië sturen

likdoorn | 15-03-20 | 13:50

Tsjechië staat op het punt om voor het hele land quarantaine uit te roepen. Alleen woon-werk verkeer + inkopen doen nog toegestaan. Ze sturen een vliegtuig naar China voor miljoen stofmaskers (respirator) en vijf miljoen mondkapjes.

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-03-20 | 13:34 | 2

Oh jee, er zijn ook mensen op de Twatter en hier in de panelen die juist zeggen dat China geen mondkapjes meer exporteert. Want corona....

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:41

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:41: In Tsjechië stuurt het ministerie van gezondheid dit speciale vrachtvliegtuig. Maar bemerk de omvang en de ernst waarmee het virus aangepakt wordt. Dit is: lessen leren van Lombardije, proberen op tijd te zijn.

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-03-20 | 13:47

Euh, het regeringsbeleid richt zich alleen maar op het gesmeerd houden van de economische motor.

Patatter | 15-03-20 | 13:34

Politici zoals Baudet en Wilders die zich nu proberen te profileren en regering en RIVM voor de voeten lopen terwijl ze de brand aan het blussen zijn zouden zich heel erg diep moeten schamen.
Ze ondergraven eenheid en vertrouwen en zaaien verdeeldheid. Dat is funest ten tijde van een crisis als deze.
Maar dat zal wel geen populaire boodschap zijn hier.

brownsugar | 15-03-20 | 13:33 | 20

Rutte en loopjongens kijken per dag wat nodig is, terwijl wat we over 2 weken zien de werkelijkheid is van vandaag incubatietijd van het virus is 2 weken

likdoorn | 15-03-20 | 13:54

Dat heb ik nou graag bij politici - dat ze zich profileren met goed voorstellen.

jan99 | 15-03-20 | 16:11
▼ 17 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Arnold Layne | 15-03-20 | 13:32

Net even bij de Coop en de Appie (die WC rol-vecht-Appie van gisteren in Amstelveen ) .
Nu opeens allemaal normaal volk met 5 boodschapjes.Niet eens erg druk.

pga | 15-03-20 | 13:29 | 6

@Berbaar | 15-03-20 | 13:37: fijn om geen last te hebben van een lege beurs. De oorlogskas is voldoende gevuld.

pibasso | 15-03-20 | 13:50

@Berbaar | 15-03-20 | 13:37: Nou, je zou nog weleens gelijk kunnen hebben ook. Ik heb mij samen met mijn vrouw alvast even plaatsvervangend geschaamd afgelopen vrijdagochtend. WC-rollen en flesjes water. Wat is er met de mensen gebeurd toen ik even niet keek?

Quib | 15-03-20 | 14:36

@Berbaar | 15-03-20 | 13:37: Nou, hier in het centrum van Haarlem niet hoor. Ik wil voor vanavond witlofsalade maken, met appels en rode paprika. Goed , witlof en appels waren er, maar paprika's niet. Geen rode, groene, gele en oranje, gewoon geen enkele paprika meer. Tevens geen tomaten, geen komkommers, geen aubergines, geen courgettes, enz. enz. enz. Te bizar voor woorden. Wat gaan mensen met al die paprika's en tomaten doen? Zelf tomatensaus maken en de paprika's wecken?
Uiteraard was er ook geen toiletpapier en was het zeepschap ook zo goed als leeg.
Gelukkig had Marqt wel allerlei soorten paprika. En als kers op de taart verschillende soorten lentebier!

staat het bier koud? | 15-03-20 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb het vermoeden dat de mensen die janken om alles dicht te gooien vooral loonslaven en uitkeringstrekkers zijn. Dat is wel geinig eigenlijk.

Mark_D_NL | 15-03-20 | 13:29 | 3

Neuh, ben ondernemer en het hele grapje gaat me klauwen met geld kosten maar ben me ook bewust dat je niet kan dweilen met de kraan open.

Je ontpopt je in de coronahype tot een bloedzuigend lulletje gelijk Druifje en Berber.
Jammer.

schoon-schip-maken | 15-03-20 | 13:34

En die zzp'ers maar janken dat de overheid hen moet compenseren. Als je als zelfstandige je niet 2 maanden zelf kunt bedruipen dan past het loonslaven bestaan misschien toch beter bij ze.

Bab01 | 15-03-20 | 13:34

Wat me opvalt is dat de cultuursector makkelijk zaken sluit omdat de kamer al toegezegd heeft dat er extra geld komt.Ook subsidie bioscopen gaan een paar weken dicht want salaris is toch gegarandeerd. Overheden hebben geld genoeg en zo niet wordt de burger extra belast.
De particuliere sectoren moeten maar hopen dat het vlug beter gaat.
En geen contact hebben met mensen is toch wel de belangrijkste regel.
Je hebt toch je s.m. dus gebruik dat.

pejoar | 15-03-20 | 13:28 | 2

Lalala geld.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:38

In Groningen wachten ze ook nog steeds op compensatie.

ebonk | 15-03-20 | 14:05

UMCG ( 050 ) 6 medewerkers besmet, liepen daar ook al een poosje meer rond ( waarschijnlijk besmet buiten ziekenhuis ).

ikbenerweer! | 15-03-20 | 13:28

De rust!
Het lijkt wel 1e kerstdag of nieuwjaarsdag.
De schuur maar eens opruimen, of andere klusjes doen, waar je niet aan toe komt.
Mensen beginnen langzaam aan het idee te wennen, dat het weleens een paar weken heel rustig gaat worden.
Overmacht.
Houd het hoofd koel en doe alleen de noodzakelijke dingen.
Ga niet plunderen ofzo.
Het is net alsof het 2 weken hevig sneeuwt.
Geef er rustig aan toe en doe de dingen bewust.

Ruimedenker | 15-03-20 | 13:26 | 3

Rationele tegel, mooi.

Berbaar | 15-03-20 | 13:34

Nog niet plunderen?
Kut...
*Baksteen neerleggen doet*

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:37

Precies, mijn garage is een puinhoop, het gras in de tuin kan weer een voorjaarsbeurt gebruiken. Fijn om geen andere dingen te moeten dan dit. Lekker de kop leegmaken in de tuin, maar kolere wat veel werk een grote tuin.

pibasso | 15-03-20 | 13:53

En de tot op dit moment grootste randdebiel van de dag is Sjaak de Gouw, de directeur van GGD Hollands-Midden. Die beweert dat er in Nederland 6000 mensen besmet zijn, of zijn geweest. Maar de scholen moeten wel open blijven want: „We moeten het echt niet doen, want het draagt niets bij aan de bestrijding en het heeft enorme maatschappelijke impact. De kans dat kinderen buiten school worden besmet is volgens hem groter dan dat ze op school worden besmet." Ik vraag me af wat voor baantje bij in het vooruitzicht gesteld heeft gekregen door Rutte.

Shitting Bull | 15-03-20 | 13:25

Beleid ten tijde van een crisis zoals deze moet worden bepaald door virologen en medische deskundigen.
Niet via referenda en peilingen.

brownsugar | 15-03-20 | 13:25 | 2

Klopt, daarom volg ik en veel ouders ook de keuzes die gemaakt worden in Italie.

litebyte | 15-03-20 | 13:29

Virlologen en medisch deskundigen lijden aan tunnelvisie doordat ze de hele dag bezig zijn met zieke mensen. Ze hebben geen flauw idee wie hun salaris betaalt, wie er voor zorgt dat supermarkten vol liggen, wat het effect is op de voedseldistributieketen als de mensen die daar werkzaam zijn hun kinderen thuis moeten houden, wat de gezondheidseffecten zijn van een economie die op zijn gat ligt, wie er voor zorgt dat het ziekenhuis van energie wat voorzien, etc. etc.

Antiquerulant | 15-03-20 | 13:31

De EU heeft inmiddels wel bewezen totaal incompetent en nutteloos te zijn. De burgers hebben straks geld nodig. Het lijkt me een uitgelezen kans de belastingen drastisch te verlagen en dat te financieren uit de verminderde afdracht aan Brussel. In 2021 kunnen we de plucheplakkers naar huis schoppen en het ambtenarenapparaat omvormen tot dienaars van het volk. Never waste a good crisis!

Frau Merkel | 15-03-20 | 13:25 | 5

@brownsugar | 15-03-20 | 13:27: Het geeft wel aan dat de EU totaal incompetent is als het gaat om het nemen van gezamelijke maatregelen.

litebyte | 15-03-20 | 13:32

Kan ik me uitstekend in vinden. De EU had belangrijkere zaken op hun agenda staan en heeft niets geleerd van China. De EU had al stappen moeten nemen om ons voor te bereiden op wat komen gaat.

Mr_Pikibelly | 15-03-20 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren werd hier in Portugal Om 22.00 geapplaudisseerd voor de zorgmedewerkers en ambulancepersoneel. Vanaf balkons en door open ramen. Dan sta je toch echt even met natte ogen op je balkonnetje. Los van het feit dat het symbolisch als de pest is, doet het veel voor het besef in welke situatie je je nu bevindt.

Bom-Petisco | 15-03-20 | 13:24 | 5

Naar Italiaans voorbeeld.

BrutusBosch | 15-03-20 | 13:29

Dat was toch in Madrid, Spanje?

knalrode lippenstift | 15-03-20 | 15:17
▼ 2 antwoorden verborgen

@toperwtje | 15-03-20 | 14:32:

Praat er maar omheen? Ik heb ruim voor jij dat postte nog een vrij uitgebreide post geplaatst. Ik kan verder niet serieus ingaan op jouw opmerking over heilprofetieën spuien in het buitenland. Als ik al in die positie zou verkeren, dan zou het me alsnog een worst wezen hoe ze het in het buitenland aanpakken. Ik heb met Nederland te maken.

GeenHeil | 15-03-20 | 14:47

@Stormageddon | 15-03-20 | 14:32:

Maar nu zeg je iets heel anders. Het ging om de ernst van het virus voor die mensen die jonger zijn dan 50, maar die wel op de intensive care liggen. Die liggen daar toch niet voor hun leven te vechten, zeg je nu, die liggen daar uit voorzorg en omdat het wel zo gemakkelijk is om ze er maar meteen in quarantaine te plaatsen. En zo is het ook precies. Het valt dus reuze mee, zoals je net zelf zegt.

GeenHeil | 15-03-20 | 14:49

@GeenHeil | 15-03-20 | 14:49:
Ik zeg niet “iets heel anders”. De mensen die in het ziekenhuis terecht komen hebben sowieso allemaal acute zorg nodig. Dat is niet te bagatelliseren.
Je hoeft niet op IC te liggen om toch voor je leven te vechten. Influenzadoden kunnen ook gewoon op zaal liggen en toch in hun laatste uren vechten voor hun leven. Niet alle doodzieke patiënten komen op de IC.
Het valt helemaal niet mee. Je verdraait wat ik zeg.

Stormageddon | 15-03-20 | 16:29
▼ 23 antwoorden verborgen

"Bij PVV en FvD vinden de kiezers de maatregelen niet per definitie slecht, maar het moet méér en snéller."

Wat moet meer en sneller?
Het land op slot gooien?

Neen, wat meer en sneller had gemoeten, dus in het verleden al, is het ontwikkelen van antivirale middelen. Dát had gemoeten. En als de commerciële farmacie dat niet doet, dan had de overheid dat moeten doen. Zoals de overheid ook meent het klimafaat te moeten doen ad 25 G € per jaar.

Zo simpel is het.

ProAsfalt | 15-03-20 | 13:21 | 9

Hoe moet je een anti-virus ontwikkelen voor een virus dat nog niet bestaat?

grietmetgroenefiets | 15-03-20 | 13:46

@grietmetgroenefiets | 15-03-20 | 13:46:
Die vraag heb ik vaker gekregen en nu weet ik het antwoord.
Het antwoord is: kijk naar antibiotica. Er zijn heel veel soorten bacteriën en toch is er/ zijn er antibiotica en vele soorten bacteriën in een keer met de grond gelijk maken.
Stel men heeft een ontstoken wond door bacteriën. Men krijgt een breed spectrum antibiotica. Dan wordt niet alleen de bacteriën gedood in de wond maar de bacteriën in de darmen leggen ook goeddeels het loodje. Dat laatste wilt gij niet maar gebeurd wel.

Dus met andere woorden: men kan en moet ook breed spectrum anti virale middelen ontwikkelen. Het kan gewoon. Het moet gewoon. De bouwstenen van dit soort virussen, net zoals met bacteriën, zijn hetzelfde. De reden dat Covid-19 uit de hand loopt is dat ons afweersysteem hier nog niet mee te maken heeft gehad. 80% van de mensen gebeurt nagenoeg niets mee. 20% daarentegen belanden in het ziekenhuis. Covid-19 is een variant op SARS. Maar met dezelfde bouwstenen en in wezen dezelfde fundamentele werking. En die fundamentele werking moeten wij zien te
breken.

Nogmaals, het kan en moet gewoon. Waarom kan het klimafaat worden gered met 25 G € per jaar terwijl nu de hele wereld op slot is door een deeltje dat slechts met een elektronenmicroscoop waar te nemen is?

ProAsfalt | 15-03-20 | 14:07

@Ruimedenker | 15-03-20 | 13:36:
Kerngezond in de zin dat de wereld een stuk minder stressvol zou zijn dan onder dit neoliberale gejaagde gezag dat chronische stress oplevert. Chronische stress is van negatieve invloed op je weerstand. Conclusie: socialisme is beter voor je gezondheid dan het neoliberalisme. Ik kan er niets anders van maken.

Overigens het is boeiend dat vele reaguurders nu allerlei politieke stromingen met name neoliberalisme versus socialisme naar voren halen terwijl dit helemaal niet de essentie was van mijn reaguursel.
Wat de essentie was en nog steeds is, is de stroming van het klimafaat vs de gezondheidszorg en dan met name in de ontwikkeling van medicatie tegen virussen (en ook bacteriën!!).

Kennelijk moet ik dit expliciet vermelden.

ProAsfalt | 15-03-20 | 14:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Gezien wat er op het moment in Italië en Spanje speelt, (die +/- twee weken voorlopen qua besmettingsgrafieken) zeg ik Nederland in lock down. Zie ook reacties van Nederlanders die vast zitten in Italië en nu ook Spanje. Alle gasten die geroepen hebben en mogelijk nu nog roepen dat het wel mee zal vallen die zijn, of slecht geïnformeerd , of sporen voor geen meter.

DerkArie-ut-de-Achte | 15-03-20 | 13:20 | 1

Laten we eerlijk zijn. Dit is ook iets wat de aanwezige mensheid nog nooit heeft meegemaakt. Voor velen onder ons blijft het een griepje en de komende weken zal die mening worden bijgesteld.

Mr_Pikibelly | 15-03-20 | 13:40

Zullen we de zomervakantie wat naar voren halen, nu dus? 3 a 6 weken binnenshuis vakantie vieren. En dan in de zomer geen vakantie, maar aan de slag, met vereende krachten, herboren, gelouterd, als individu en als volk. Zo houden we het schip der natie drijvende en op koers. Onze voorvaders zouden trots zijn als ze die wijsheid en volharding in hun erfgenamen konden zien.

Sitting_targets | 15-03-20 | 13:17 | 7

@out-of-de-box | 15-03-20 | 13:21: Volgens vooraanstaande experts in zowel Azië als ook in de VS gaat dit geintje minimaal 3 maanden duren, mits er voldoende maatregelen genomen worden. En dat het virus in de zomer gaat verdwijnen is ook onzin, in Australie is het nu zomer en daar hebben ze het ook.

Shitting Bull | 15-03-20 | 13:28

Juist niet doen. Iedereen werkt zich het hele jaar de pleuris en heeft zijn ontspanning nodig. Tijdens vakantie wordt er geld uitgegeven, met name bij de ZZPers en bedrijven. Als dat wegvalt krijgen ze de volgende klap.
De belastingen omlaag en de ambtenaren kunnen bijspringen bij bedrijven als alles weer opstart. Daarna kunnen ze daar blijven werken. De EU is failliet en kunnen we reduceren tot de EEG. We zien nu dat het prima werkt.
Onze voorouders boren zich gaten tot in China als ze zien hoe alles verkwanseld wordt aan asieleisers, deughobbies en Brussel.

Frau Merkel | 15-03-20 | 13:31

En dan als de hysterie voorbij is dan gewoon een 180 urige werkweek invoeren.

luto333 | 15-03-20 | 15:12
▼ 4 antwoorden verborgen

De voorraad die een supermarkt heeft is zeer bescheiden. Kijk eens naar bijv, een blik erwtensoep, staan er hooguit 12. drie klanten die er 4 meenemen en de soep is op. Het lijkt heel veel op die schappen, maar feitelijk staat er heel weinig.

kwark001 | 15-03-20 | 13:17 | 5

@Waakvlam | 15-03-20 | 13:28: Nee hoor, ze verkopen echt niet meer hierdoor. Er is nu een piek en straks hebben mensen genoeg in huis das ze dan minder gaan kopen, maar uiteindelijk consumeren mensen hierdoor echt niet meer dan normaal.

Shitting Bull | 15-03-20 | 13:29

@Waakvlam | 15-03-20 | 13:28: Onzin. Uiteindelijk wordt er niet meer of duurder gekocht. Iemand die voor een half jaar wc-papier koopt zie je dus de eerste 6 maanden niet meer terug daarvoor. Het is alleen maar lastig omdat je nu onverwachte pieken en dalen krijgt.

5611 | 15-03-20 | 13:32

@Waakvlam | 15-03-20 | 13:28: En veel hamsterspullen hebben een lage marge dus daar verdienen ze niet veel op en zorgen nu wel voor gemiddeld hogere vervoerskosten

Schemerlamp | 15-03-20 | 13:34
▼ 2 antwoorden verborgen

.. over maatregelen gesproken, kan hier vanuit onze maatschappelijke voorbeeldfunctie voortaan met latex handschoenen aan en een mondkapje op geraguurd worden.

Jan Passant mk2 | 15-03-20 | 13:16 | 1

En geen reaguursels zonder eerst handen wassen graag, 20 seconden.

jan99 | 15-03-20 | 15:14

Nee.... heeft niets met Vindicat te maken:

www.dvhn.nl/groningen/Zes-medewerkers...

Wel een verontrustend bericht...... waar er 6 zijn, zijn er vaak veel meer maar dat komt iets later aan het licht..... in een ziekenhuis kan je dat niet hebben

Fatwabuster | 15-03-20 | 13:24

@Fatwabuster | 15-03-20 | 13:24: Maar dat 21 jarige dekkipje dat wel besmet is en wel van vindikots, heeft met het rondneuken nieuwe biologische vrienden gemaakt. Meer besmettingen komen dus nog, duurt alleen even. 900 man uit een gebied waar anderen wel ziek van thuis komen en dan maar 1 die het mee terug neemt? Maar natuurlijk...

Acar_ketimun | 15-03-20 | 14:25
-weggejorist-
lenny | 15-03-20 | 13:14 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

De GGD pleit om scholen en horeca open te houden.
Via rtlnieuws website

wHiTeHaT | 15-03-20 | 13:11 | 10

@kokkie klaphaak | 15-03-20 | 13:21: De kinderen dus in de kroeg zetten. Logisch toch?

Frau Merkel | 15-03-20 | 13:33

@GeenHeil | 15-03-20 | 13:24: Nee hebben ze niet, daarom adviseren ze ook om snellere en zwaardere maatrregelen te nemen in andere landen die achterlopen - dat advies geven Italiaanse politici, artsen, virologen

litebyte | 15-03-20 | 13:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Leraren zeiken. Is het niet over de hoogte van het salaris dan is het wel de werkdruk. te weinig collega's. Administratieve rompslomp. Pubers in achterstandswijken met een te grote bek. UItblijven van CAO's. Staken om niks.. Klimaatstakingen. Alles om maar niet voor de klas te hoeven staan. Nu voelen ze zich weer tweederangsburgers, terwijl meer dan duidelijk is gemaakt waarom de scholen in NL open blijven. Neem je vak serieus, verdiep je er eens in zodat je jouw leerlingen echt kunt uitleggen hoe het zit. Maar nee hoor...... huilen komt eerst. Hardleers, lui en verwend. Serieus gelezen dat een kleuterjuf haar beroep "de motor van NL" moemde. Manmanman.....

Kloof2012 | 15-03-20 | 13:11 | 12

@litebyte | 15-03-20 | 13:20: Goeie zeg, hahaha! Maar even serieus; het niveau van uw reactie verbaast me dan weer niet, gezien uw beroep.

Kloof2012 | 15-03-20 | 13:39

@SterF... | 15-03-20 | 13:33: Nee hoor. Nergens last van gehad vroeger. Ik verbaasde me wel over docenten, er waren maar zo weinig echt goede. Echt heel weinig. Maar weet je wat; we rukken nog wat rugzakjes en remedial teachers aan, steken heel veel geld in zaken waardoor Marietje geen schoonmaakster meer hoeft te worden maar interieurverzorgster. En met dat beroep is helemaal niks mis, sterker nog; ik heb daar veel respect voor. Maar de interessantdoenerij van leraren... dat vind ik wel irritant. Marietje kon vroeger gewoon niet zo goed rekenen. Tegenwoordig heeft ze discalculie. Pietje was gewoon druk en werd in zijn waarde als druk en soms vervelend ventje gelaten. Tegenwoordig heeft íe ADHD, PDD/NOS en een lichte vorm van Asperger. En daar moeten we hem natuurlijk bij "helpen", bij al die stickers op zijn voorhoofd. Tekent 'm voor zijn leven. Daar gaat het al mis, naar mijn bescheiden mening.

Kloof2012 | 15-03-20 | 13:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Uiteraard hebben wij in Nederland weer een directeur publieke gezondheid Hollands-Midden, Sjaak de Gouw, die vorige week terwijl iedereen zich zorgen maakt, badinerend lachend bij de publieke omroep riep dat dit virus maar een griepje is. En die nu de scholen en horeca wil openhouden, ondanks dat de hele medische wereld in Nederland, Italie en China dat met klem afraadt.

Ben7943 | 15-03-20 | 13:10 | 6

Sjaak de Gouw is een VVD'er dat merk je nu op televisie

litebyte | 15-03-20 | 13:18

Nee, want ontoerekeningsvatbaar.

Schuldenbrau | 15-03-20 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

De echte maatregel die genomen had moeten worden is huisarrest van alle 60-plussers en mensen met verzwakt immuunsysteem. Dan kan de rest van Nederland de economie draaiende houden.
Zelfs nuPUNTnl kopt nu: "Coronavirus treft 6.000 Nederlanders, maar overgrote deel heeft geen klachten." Dat overgrote deel zijn de gezonde mensen tot (zeg) 60 jaar.

johndeer | 15-03-20 | 13:10 | 11

Huisarrest.
Op straffe van neerschieten? Door wie?
Speciale eenheid ter corona preventie?

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:35

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:35:
Die maatregel kan ook niet in het westen. In China had het wel gekund. Deze maatregel is trouwens met de beste bedoelingen voor de zwakkeren in de samenleving terwijl tegelijkertijd de economie niet instort.

johndeer | 15-03-20 | 13:43

@johndeer | 15-03-20 | 13:43: allemachtig. Alsof China het wilde westen is.
Je kijkt teveel NPO propaganda.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:50
▼ 8 antwoorden verborgen

Het bewijs dat opiniepeilingen niet het verstandigste beleidsbepalende middel zijn bij een wereldwijde pandemie...

beldewouten | 15-03-20 | 13:10

1134 vandaag? Iemand een getal?

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:09 | 8

Effe kijken, 959 gisteren, toen 155 erbij. Ik zet in op 1127.

5611 | 15-03-20 | 13:39

@tipo | 15-03-20 | 13:37: waarvan er dus 162 in het ziekenhuis liggen, dus toch een griepje?

Fchecker | 15-03-20 | 15:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat hamsteren is een zelfversterkend mechanisme.
Ik wilde gistreren 1 pak magere melk kopen, zoals ik wel vaker doe. Niks te krijgen, waar normaal het schap vol staat.
Volgende keer als er wel pakken staan neem ik er dus 2 mee, omdat ik misschien weer voor een leeg schap kom te staan als ik zelf zonder zit.

Gerf | 15-03-20 | 13:09 | 1

Volle melk is gezonder en lekkerder.

John McClane | 15-03-20 | 13:30

Geldt een eventueel vlieg- en reisverbod ook voor de Oranjes? In tijden van nood verdedigen ze immers Nederland, vooral als ze op tijd in het buitenland zijn (17095, 1940, etc.). Ik neem aan dat de tank van het Regeringsvliegtuig richting Patagonië al volgegooid is? Zodra zij niet meer in Nederland zijn, is het echt mis.

dathoujetoch | 15-03-20 | 13:09 | 3

Zoals bekend verlaten de Oranjes het land in nood eerder dan de ratten.

Nuuk | 15-03-20 | 13:10

de vlucht van de Oranjes in 1940 was illegaal. In de grondwet staat dat zij Nederland niet mochten ontvluchten. Hun terugkeer was dan ook illegaal.
zie: " De ongrondwettige vlucht van koningin Wilhelmina en haar regering (mei 1940) "
gerarddeboer45.wordpress.com/2013/12/...

Kamikazepiloot | 15-03-20 | 13:15

Dat staatsbezoek is ook niet echt toevallig, hoge temperatuur weinig Wuhan virus.

bijna_raak | 15-03-20 | 13:23

Iedere politicus die zich op dit dossier nu nog wenst te profileren is geen knip voor de neus waard. Ren weg van hen.

pielemuisje | 15-03-20 | 13:07 | 4

@Petecoldfeet | 15-03-20 | 13:17:
Velen zijn ongerust, ook hier in de panelen. Moet je niet willen aanwakkeren voor virtuele zeteltjes lijkt me. Als dit voorbij is kunnen we altijd nog soebatten over of het slechts een griepje was en wie schuldig is aan alles ooit.

pielemuisje | 15-03-20 | 13:23

Natuurlijk we moeten niet willen met z'n allen dat de regering ter verantwoording wordt geroepen voor haar wanbeleid, dat is populisme. De grenzen sluiten is ook populistisch totdat de regering ertoe overgaat dan zijn het gepaste maatregelen.

bijna_raak | 15-03-20 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

Is er al een Youtuber de buurt rond gegaan met een collectebus voor corona-onderzoek?

Zendavesta | 15-03-20 | 13:07

De Corona komen we wel te boven. Er zal een economische dip komen, ook die komen we te boven.
Het meest angstaanjagende is de totale incompetentie van regering en parlement, nou ja de meeste dan. De hypocrisie van groen slinks en 66. Jetten die roept over scholen sluiten. Klaver op 14 maart een twitter oproep om de scholen te sluiten. Wat deden beide partijen op 12 maart tijdens de stemming van de motie van Geert Wilders om de scholen te sluiten? Tegenstemmen.........

Nuuk | 15-03-20 | 13:07 | 3

Komt omdat ze geen opleiding hebben genoten en geen kennis van zaken hebben. Het enige wat deze lui kunnen is uit hun nek lullen en dat doen ze goed genoeg om er een goede boterham mee te verdienen. Politiek in? Minimaal 10 jaar bewezen gewerkt in de profit sector. Anders, bijstand aanvragen.

tragic1911 | 15-03-20 | 13:15

Precies. Ik werd een beetje naar van dat filmpje van Klaver bij Jinek.
Wie is hier nou een populist? Tegenstemmen puur omdat de motie van "foute populisten" afkomstig is? Om vlak daarna precies hetzelfde te roepen. Wat een zielige vertoning.

threeheadedmonkey | 15-03-20 | 13:19

Dat dus,Klaver en Jetten de grootste ratten

SpicyMchaggis | 15-03-20 | 13:22

Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat je beschermd bent voor het coronavirus wanneer je de rug van een volwassen labradoedel van kop tot staart likt. (In 1 keer). Toe maar, probeer maar. Baat het niet dan schaadt het niet. En vergeet het niet te filmen en te uploaden.

Blote Bertus 2000 | 15-03-20 | 13:06 | 1

Soms is het leven van een volwassen labradoodle echt niet fijn.

MickeyGouda | 15-03-20 | 13:32

Dat er nog voorraden zijn geloof ik wel, maar wat gebeurt er als straks de mannen en vrouwen van de logistiek te maken krijgen met COVID? Als ze zelf besmet raken of hun familieleden. Denkt u dat ze dan nog lekker aan het werk gaan iedere dag om supermarkten te bevoorraden? En de supermarktmedewerkers? Als er een groep is die een enorm risico loopt zijn zij het wel.

Ik ben vast niet de enige die al een week met een constant gevoel van stress in z'n buik dit zit te volgen. Het gevoel dat er iets vreselijks staat te gebeuren en dat je geen idee hebt hoe je er mee om moet gaan als het echt uit de hand loopt. Gewoon omdat je er geen enkele ervaring mee hebt en je referentiekader blanco is.

Hamster maar gewoon wel, beste reaguurders. Zorg voor voldoende voorraad om het een maand uit te kunnen zingen. De vraag is niet waarom je het wel zou doen, de vraag is waarom je het niet zou doen. Het wordt straks ieder voor zich en god voor ons allen. Mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar. U misschien niet, maar al uw buren en stadsgenoten wel. Sterkte.

Bom-Petisco | 15-03-20 | 13:05 | 7

@Berbaar | 15-03-20 | 13:28: Gewoon een chinees receptje opzoeken op google, je kunt er best veel mee. Ligt er wel een beetje aan hoe groot ze zijn, die honden. Een chihuahua is meer een voorgerecht.

Nuchternederland | 15-03-20 | 13:56

Je moet je ook voorbereiden op wat komen gaat. Personen die hun woning niet meer mogen verlaten en dat alleen maar voor het hoognodige. Een maand is nog niet eens realistisch. denk eerder aan minimaal 2 tot 4 maanden is de verwachting van 4 maanden is nog niet zo raar als je weet dat het eerste geval ontdekt is op 31 december afgelopen jaar. Kijk naar China en en zie hoe ver ze zijn na een bescheiden 3 maanden waar burgers wel gedwongen werden. Binnen de EU heb je geen totalitaire staat zitten en word verwacht dat mensen hun gezonde verstand gebruiken. Dat mag je van velen niet verwachten, want belangen etc. deze groep zal het hardst aangepakt worden en helaas zal ook die groep het virus langer in stand houden dan wenselijk is.

Mr_Pikibelly | 15-03-20 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Na vorige maandag morgen weer bloedbad op de beurs .
Maandag gehaktdag .

likmegaties | 15-03-20 | 13:05 | 1

Yup verwacht ik ook. Paniek begint nu in de straten van de USA uit te breken.

5611 | 15-03-20 | 14:19

Rutte houdt hopelijk zijn rug recht als leider en de scholen open. Er gaan 26.000 Nederlanders dood door dit virus de komende jaren. Dat is 0,3% van 50% van de 17,40 miljoen Nederlanders. Normaal gaan er 153.000 Nederlanders dood per jaar. Nu misschien 160.000 tot 180.000 per jaar. Jammer en triest, maar toch geen reden om het leven van 17,39 miljoen inwoners onmogelijk te maken?

tipo | 15-03-20 | 13:05 | 9

De mortaliteit is 3%, dus je zit er een factor 10 naast!

mrXL | 15-03-20 | 13:49

@mrXL | 15-03-20 | 13:49: onder oude mensen die al ziek zijn.
0.4 ofzo bij de rest
Maar mensen lezen niet.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:04

@mrXL | 15-03-20 | 13:49: Als je de moeite eens neemt dit te berekenen. neem Iran/Italië en Spanje als voorbeeld en kom dan nog eens met cijfers. Je zal zien dat het rond de 5/5,5 zit.

Mr_Pikibelly | 15-03-20 | 14:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Marktplaats staat te roken, k... griep

Strange Glue | 15-03-20 | 13:04

Dat geneuzel straks in het debat kunnen we ons wel sparen. De scholen gaan sowieso dicht. Daar komen ze nu niet meer omheen.

Prikgriep | 15-03-20 | 13:03 | 2

Eerst moeten alle politici daadkracht uitstralen, dat had vanaf december gekund maar voordat de ideologie van open grenzen en het virus is niet door een grens te stoppen bij het oud vuil gezet kon worden moest de wal het schip keren. Dat zal ook naar alle waarschijnlijkheid gebeuren met de klimaat hysterie en het daaruit voortgekomen beleid maar zolang de NL'er blijft stemmen zoals hij doet gaan we vrolijk van de ene ramp naar de andere. Overigens is bij VVD66/ GL PVDA/ CDA al het besef ingedaald dat als je alle boeren naar het buitenland pest je een probleempje hebt als andere landen hun grenzen sluiten?

bijna_raak | 15-03-20 | 13:38

@bijna_raak | 15-03-20 | 13:38: Dat laatste natuurlijk niet. Kijk naar die walgelijke Ewald Engelen. Dat soort figuren beschouwt een vette crisis als one time opportunity om Er nog eens extra tegenaan te gaan.

5611 | 15-03-20 | 14:22

when the man comes around- johnny cash
zeer passend bij deze situatie

Pietertje87 | 15-03-20 | 13:03

Als we het speelboek van Oostenrijk volgen, wat we vooralsnog doen, met ongeveer een week achterstand, gaan de scholen gewoon dicht. Daarna volgt binnen blijven en samenscholijngsverbod voor 5+ personen

haddem | 15-03-20 | 13:01 | 6

@beldewouten | 15-03-20 | 13:03: En dat bepaalt het RIVM want dat heeft bewezen incompetent te zijn of de GGD met hun het is maar een griepje.

bijna_raak | 15-03-20 | 13:39

Groot respect heb ik voor die gozer. Want laten we niet vergeten dat het ontzettend lastig is om al deze keiharde maatregelen te verkondigen en dat doet ie dan toch maar weer elke dag, met z'n 33 jaar.

Shitting Bull | 15-03-20 | 13:42

@beldewouten | 15-03-20 | 13:03:
Zinvol als meetbaar terwijl we niet meten. Jaja. Begin steeds meer medelijden met Generaal Winkelman te krijgen; als die destijds ook met zo'n stronteigenwijze tegenwerkende politiek en bevolking moest werken is het nog een mirakel dat wij het 5 dagen hebben uitgehouden. Man man man.

Graaisnaaiert | 15-03-20 | 14:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Online winkelen kon wel eens helemaal inkomen.
En net nu komt Amazon tevoorschijn.
Dat is wel heel toevallig.
#rol alu-folie online bestellen doet#

kloopindeslootjijook | 15-03-20 | 13:01 | 1

Wel bij bol.com hoop ik.

bijna_raak | 15-03-20 | 13:40

Mijn buurman heeft net zijn huis te koop gezet voor € 930,000.
Ik wens hem veel succes.

Piet Karbiet | 15-03-20 | 13:00 | 6

150 Rollen dubbellaags wc-papier.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:08

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:08: 151 rollen dubbellaags

Yzord | 15-03-20 | 13:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen willen vooral ingeven aan paniek, om achteraf te kunnen roepen, 'zie je nu wel'! Scholen sluiten nodig om een snelle verspreiding tegen te gaan? Vast niet, maar. je. weet. maar. nooit. Hamsteren nodig? Nee.. maarrrr, je weet maar nooit!!1!

Ik had verwacht dat medisch specialisten dit in ieder geval niet publiekelijk zouden uit vechten. Maar helaas, ook zij geven toe aan hun eigen paniek. Als we dit langzamer dan langzaam gaan verspreiden, dan zitten we over een paar maanden nog met dezelfde problemen. We moeten vooral zoveel mogelijk gezonde jonge mensen die maatschappelijke buffer op laten bouwen. Alles op slot gooien verplaatst enkel het probleem.

Nohara | 15-03-20 | 13:00 | 4

@beldewouten | 15-03-20 | 13:05: ik vind dat er een jaarlijkse GS prijs moet komen voor de mooiste nick. En dan krijg jij de eerst.

Trumme | 15-03-20 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Heb ook net een kratje bier gekocht. Als straks het water wordt afgesloten wegens verontreiniging met corona of zo, heb ik tenminste een vochtrantsoen in huis om 2 weken te overleven...

lulleficatie | 15-03-20 | 12:58 | 4

2 dagen bedoel je, mits je alleen zuipt.

Snaajoe | 15-03-20 | 13:03

Eén kratje voor 2 weken???

Min. v. Communicatie | 15-03-20 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Zo’n D66 partij zonder visie heeft het nu makkelijk. Ze kunnen met alle winden meewaaien en de achterban (ook zonder visie) vindt het allemaal prima. Soms is een stuurloos schip handig.

BozePaarseMan | 15-03-20 | 12:58

Een kwart van Nederland koopt dus alle winkelvoorraden op? Ik twijfel aan het waarheidsgehalte van de antwoorden.

MickeyGouda | 15-03-20 | 12:56 | 11

@Kaas de Vies | 15-03-20 | 13:20:

Berbaars kinderen willen niet meer omdat ze niet genoeg speelgeld hebben om zijn prijsverhogingen bij te houden.

MickeyGouda | 15-03-20 | 13:37

Brood inslaan, nee hoor, geef mijn 1,5 brood per week maar aan iemand die niet zonder kan. Eet op wat er nog in huis en ga dan over op mijn aziatische dieet, 3x per dag warm, afwisselend een pak rijst of pasta koken en dan per dag 1 lekkere portie groente & saus erbij maken en klaar is Graai. Beetje karnemelk, wat fruit en we hebben binnen wat we nodig hebben en hoeven niet dagelijks in de spits naar de supermarkt te rennen...

Graaisnaaiert | 15-03-20 | 14:21
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is altijd verstandig om minimaal een maandje mondvoorraad in huis te hebben, zodat je niet hoeft te hamsteren en niet mee hoeft te doen met de gekte. Ik ben afgelopen week alleen naar de super geweest voor een pakje boter, paar flesjes wijn, koffiemelk en kattevoer. De vriezer zit nog vol, de voorraadkast is vol, er staat nog boerenkool in de tuin en heb aardappels voor een maand. Eigenlijk net als altijd (behalve de boerenkool dan).

Stormageddon | 15-03-20 | 12:56 | 5

@Djadja_Kolja | 15-03-20 | 13:05: spreek je wel als je straks honger hebt, bovendien ben ik van het vrouwelijke geslacht knulletje

litebyte | 15-03-20 | 13:10

@litebyte | 15-03-20 | 13:10: dan liever mens alsdan kadt... meer bang for your buck en als we toch alle ethische grenzen het raam uitflikkeren. Uiteindelijk net zo taai dus stoven ontkom je niet aan. En meer dan genoeg voorraad...

Acar_ketimun | 15-03-20 | 14:14
▼ 2 antwoorden verborgen

We staan op de rand van een totale meltdown van het economische systeem. Geld bijdrukken gaat niet meer helpen tenzij als toiletpapier gebruikt. Wereldwijde diepe recessie waarin we gaan belanden zal ons terugzetten naar de basisbehoeften. Voordeel is dat we in 1 klap van het klimaatsyndroom af zijn.

Eppo | 15-03-20 | 12:55 | 8

Klinkt niet verkeerd. Ben voor.

CalamityJane | 15-03-20 | 13:22

Elk nadeel hebt zijn voordeel. Maar goed misschien kunnen we eindelijk eens het debat aangaan over de voor- en nadelen van open grenzen, globalisering ed

bijna_raak | 15-03-20 | 14:31

Idd vergeet de Euro's op de bank. Is zoooooooooooooooooo 2000-2019
De hoeveelheid toiletrollen in je kelder dat is het nieuwe rijkdom
Kun je geen vrouw aan de haak slaan, laat de plank met toiletrollen zien....

luto333 | 15-03-20 | 15:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Ok, er zit een beetje Trump-bashing in, maar het gaat om het plaatje.
Namelijk:
Dangerous levels of dumbfuckery speading about the virus
www.youtube.com/watch?v=Hks6Nq7g6P4&a...

kloopindeslootjijook | 15-03-20 | 12:55

Binnen enige tijd wordt het verplicht een koortssticker te kopen en op het voorhoofd te plakken. Deze groene sticker kleurt rood als je koorts hebt. Zonder een groene sticker kom je geen winkel meer binnen. Niemand kan kopen of verkopen dan wie dit merkteken heeft....

lulleficatie | 15-03-20 | 12:54 | 10

@jan huppeldepup | 15-03-20 | 13:19: Grappig.

lulleficatie | 15-03-20 | 13:46

Zijn ze ook in het geel? In de vorm van een ster?
Vragen vragen.

postmodernismisdead | 15-03-20 | 13:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Die gore hamsteraars zie ik nu als pariah. Hier in de buurt zitten gezinnen zonder babyvoeding en oudjes zonder fatsoenlijk eten omdat (dit is gericht aan de hamsteraar) JIJ te achterlijk bent om te poepen en poep in je hoofd hebt!

TheBurnerMan | 15-03-20 | 12:54 | 11

Hebben ze ook vliegjes rond hun ogen?

Grachus | 15-03-20 | 13:38

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:29: Ha weer eentje met een kristallen bal.

bijna_raak | 15-03-20 | 14:34

@bijna_raak | 15-03-20 | 14:34: wedje doen?ik zet 1 rol wc-papier in....

(Vergelijkbaar met 5 Bitcoin op dit moment)

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:53
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is maar goed dat ten tijde van de invasie van de geallieerden bij Normandie en nog geen social media waren die de generaals voor de voeten liepen. Anders waren we nog steeds niet bevrijd.

JanP999 | 15-03-20 | 12:54 | 2

Soort Godwin in retrospectief maar waar.

toperwtje | 15-03-20 | 13:02

Diederik Samsom is op dit moment in Buitenhof aan het pleiten voor de klimaatwet, surrealistisch beeld als je weet dat iedereen vreest voor duizenden ontslagen in sectoren zoals de luchtvaart.

Watching the Wheels | 15-03-20 | 12:52 | 7

@Frau Merkel | 15-03-20 | 13:22: opleiding mss nog wel, maar wat die daarna allemaal heeft gedaan...

Acar_ketimun | 15-03-20 | 14:09

Show must go on... Vanaf morgen 100 rijden, terwijl als dit doorzet we zo weinig uitstoten dat we volgend jaar 200 mogen rijden in onze vette 8 cilinderdiesels...

Graaisnaaiert | 15-03-20 | 14:14

Walgelijk figuur. Het zegt alles over dat Buitenhof dat ze die kwaadaardige narcist nog een podium geven.

5611 | 15-03-20 | 14:32
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
lenny | 15-03-20 | 12:52 | 18
▼ 18 antwoorden verborgen

Een eerlijke waarschuwing van onze vrinden Anonymous?

youtu.be/nCc5ua1WZMc

Yzord | 15-03-20 | 12:52

Kapot moraliseren op social media, valt dit topic daar ook onder?

Harry Turtle | 15-03-20 | 12:52

Tja, wat kan ik er nog op zeggen? Iets wat ik half Januari al riep wat er eventueel stond te gebeuren leverde me meerdere waarschuwingen op op sommige fora's. En toe gegeven, zelfs ik dacht, je wordt gek, stook de menschen toch niet zo op. Maar pff, ik denk dat we nog maar aan het begin staan van iets wat amper meer is te overzien. En dat maakt me toch wel een beetje bang, want stel dat ik daarin ook gelijk heb?

Nee yzord, je wordt gewoon gek... maak die menschen niet bang.

Yzord | 15-03-20 | 12:49 | 3

U hebt toch wel erger meegemaakt?

DeEchteWaarheid | 15-03-20 | 12:58

'sommige fora's' > 'sommiche phoraaz'

HogeNood | 15-03-20 | 12:58

Geweldig we hebben een ziener in huis!

Grachus | 15-03-20 | 13:40

Off topic met lichte verschijnselen:
Mij valt op dat de CFR in Duitsland heel erg laag is en in vergelijking met andere landen totaal niet is te rijmen.
Wat doen die zuurkooleters anders dan bijvoorbeeld Nederland Korea, Italië en Frankrijk? Of zouden ze de sterftes registreren onder 'complicaties bij een longontsteking'?
Ik geloof er in ieder geval erg weinig van.

Bom-Petisco | 15-03-20 | 12:48 | 8

Duitsers hebben gewoon meer ervaring met lijken efficiënt wegwerken.

King of the Oneliner | 15-03-20 | 12:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ben echt niet bang dat alles op is, maar als we net als Italië straks een uur of wat in de rij moeten staan voor een brood ben ik blij met mijn 6 pakken crackers. Hysterie mijn reet. Common Sense.

menage | 15-03-20 | 12:47 | 12

@Acar_ketimun | 15-03-20 | 14:00: Hey BoJo van dienst, bovenstaande mag weg, hoorde een tegel lager, sorry en ongezien de vinken corona. En xje.

Acar_ketimun | 15-03-20 | 14:01

@canis lupus | 15-03-20 | 12:56: Best lang, eerst moet mijn 10 brood op. Soort van crack-ups

menage | 15-03-20 | 15:08

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:23: Nu wel ja, maar ja, als e een deurbeleid gaan invoeren hoef ik iig niet.

menage | 15-03-20 | 15:09
▼ 9 antwoorden verborgen

Het is toch niet te geloven. Een paar dagen geleden lag er een motie op tafel om de scholen te sluiten. Maar aangezien deze motie afkomstig was van de PVV en FvD stemden kleuter Robbie Jetten en peuter Jesse Klavertje tegen.
Nu doet dat gluiperige kleutertje Jetten een oproep om de scholen te sluiten.
Wat een ranzige opportunist.

leo de pejo | 15-03-20 | 12:47 | 10

Ik koop al enkele maanden dozen instant noodles in, niet vanwege prep hysterie masr gewoon vanwege spotgoedkoop. Paar mensen om me heen vonden dat raar, snapten ook niet dat het gedroogd en houdbaar spul is. Was maar allemaal raar om zo groot in te kopen en wat moest ik met al die noodles...

No way dat die er ook maar iets van gaan zien de komende weken. *rendang stoven gaat*

Acar_ketimun | 15-03-20 | 13:59

@lulleficatie | 15-03-20 | 12:56: Die grenzen mogen onder geen beding dicht. Dan kunnen hun o zo geliefde asieleisers niet meer naar binnen.

5611 | 15-03-20 | 14:39

@Acar_ketimun | 15-03-20 | 13:59: Deze instandnoodles zijn zeer goed voor 3 keer in de maand of nachts als ik nog honger krijg. Als je er echter meer van (moet) eten, komen ze je neus uit. Maar het is in ieder geval beter als honger lijden.

jan huppeldepup | 15-03-20 | 15:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Ongelofelijk die D'66 stemmers. Ze zijn gewoon super tevreden. Rob weet schijnbaar gewoon wat goed is voor ons.

MarkyS | 15-03-20 | 12:46 | 2

Die draaide vandaag weer 180 graden. De nitwit.

Trumme | 15-03-20 | 12:51

Ja die zien dat er heel veel bejaarde gaan sterven die toch niet op hun stemde en dat daardoor het CO2 gaat dalen. ( sarkasme off)

jan huppeldepup | 15-03-20 | 15:35

Hamsteren is vooral een teken dat mensen geen vertrouwen hebben in de boven ons gestelden. Dat alleen al vind ik een goed teken. Ik hoop vooral dat dit een wakeup call is voor velen.

postmodernismisdead | 15-03-20 | 12:46

Alle vaseline was ook al op in de supermarkt. Men denkt alleen maar aan zichzelf.

amateurrr | 15-03-20 | 12:46

Gewoon sluiten die scholen. Corono moeten we vieren middels een spontane vakantie. Als hier iemand omvalt is er immers ook een uitvaartviering. Je kan alles vieren.

Leptob | 15-03-20 | 12:45 | 1

Als Nederland de scholen dicht doet wordt dat inderdaad door de meeste leerlingen gevierd. Van de nood een deugd maken noemen we dat.
Maar onze regering maakt liever van de nood de dood.

keestelpro | 15-03-20 | 13:16

97% van de wetenschappers is het er over eens.

Boerenlogica | 15-03-20 | 12:45 | 2

That's the spirit! Net als ten tijde van Galileo gaan we die 3% op het strafbankje zetten.

Winter_is_coming | 15-03-20 | 12:47

@Winter_is_coming | 15-03-20 | 12:47:
Alleen waren er toen bijna geen wetenschappers en bestond die andere 97% uit religieuze types die niets willen horen wat niet matched met hun geloof.

kloopindeslootjijook | 15-03-20 | 12:58

We gaan zien of de individualistische en met volledig zelfbeschikkingsrecht opgevoede burger stand gaat houden in deze crisis waarvan we slechts aan het begin staan. Met de overlevingsdrang is in ieder geval niets mis getuige de lege schappen in de supermarkten.

Eppo | 15-03-20 | 12:44
-weggejorist-
Prikgriep | 15-03-20 | 12:44 | 15
▼ 15 antwoorden verborgen

De echte crisis is: "Wat gaat de mens doen met zoveel vrije tijd"
Antwoord: Nieuws over Corona volgen.

luto333 | 15-03-20 | 12:44 | 6

@tragic1911 | 15-03-20 | 12:47: Ikke ook lekker in de natuur gewandeld. Zonnetje scheen, dus wat vitamine D binnengehad. Proost kerel met je hoestdrankje :P . Binnenkort krijg je bericht wanneer jij je whiskey kan afhalen en bij welk centraal distributiepunt. Snel effe heen en weer want je hebt maar een kwartiertje, want is te gevaarlijk geworden om buiten te komen.

luto333 | 15-03-20 | 14:21

@jan huppeldepup | 15-03-20 | 15:41: Die Drionshit is allemaal zo gedoe om die te kunnen bestellen. Dit werkt veel beter.

luto333 | 15-03-20 | 16:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben benieuwd wat de ouders in West gaan doen als hun 7 zonen ineens thuiszitten.

MokumsMoppie | 15-03-20 | 12:43 | 5

Dan gaan ze netjes hun huiswerk doen aan de keukentafel en het huis nog eens een keer extra stofzuigen.

King of the Oneliner | 15-03-20 | 13:03

samenscholingsverboden gelden niet voor moskeetjes.

Rest In Privacy | 15-03-20 | 13:04

Elkaars portemonnees jatten.

Snaajoe | 15-03-20 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Scholen dicht of in ieder geval de leerplicht momenteel twee weken opschorten.
Gratis opvang voor kinderen van ouders die moeten werken in de zorg, politie etc.
Doe je dat niet dan hebben alle andere maatregelen geen zin.

Dirk III | 15-03-20 | 12:43 | 5

@Dirk III | 15-03-20 | 13:36: verantwoordelijkheid. Waarom zou iemand zonder kinderen moeten betalen voor jouw opvang?

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 13:47

Maar wie gaat die opvang dan doen, al dan niet gratis?

5611 | 15-03-20 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik niet begrijp is dat ZZP'ers het na enkele dagen al moeilijk zouden hebben. Heb je dan geen buffer? Als je 3 weken naar de Costa's gaat heb je toch ook geen inkomen? Je bent ook wel is ziek. Ik vind dat je 2 weken geen werk financieel moet kunnen overleven. Zo niet dan moet je toch je financiën is beter regelen. Leuk is het niet, dat dan weer wel.

doskabouter | 15-03-20 | 12:42 | 7

Als je je factuur de deur uit doet is het werk verricht. Dan heeft je klant nog 21 dagen om te betalen en ondertussen ben je aan een nieuwe opdracht bezig. Is al 6 weken in het slechtste geval. Dus een buffer hebben ze wel mits er betaald wordt.

Trumme | 15-03-20 | 12:49

@Dirk III | 15-03-20 | 12:46: Dat dus, en niet alleen bij de post.

Piet Karbiet | 15-03-20 | 12:51

@Dirk III | 15-03-20 | 12:46: Ben ik met je eens. Eigenlijk zijn het geen ondernemers maar gedwongen ondernemers vanwege de toenemende hebberigheid van grote bedrijven.

doskabouter | 15-03-20 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Beschamend optreden van Wopke doekstra bij Buitenhof... geeft nu al aan dat er mogelijk verkeerde besluiten zijn genomen, dekt zich al in als rat-CDA'er

NU een kabinet van nationale eenheid en het land minimaal 2 weken dicht voor al het niet noodzakelijk sociaal verkeer

litebyte | 15-03-20 | 12:41 | 5

@JanP999 | 15-03-20 | 12:43: Volg het beleid in Italie, daat lopen ze twee weken voor op Nederland - en bekijken hun beleid elke 2 weken om maatregelen te verlengen of niet.

litebyte | 15-03-20 | 12:48

@Trumme | 15-03-20 | 12:43: Om bestuurlijke choas binnen enkele dagen te voorkomen zou je nu een kabinet van nationale eenheid moeten instellen.

litebyte | 15-03-20 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom zijn de Tjer en de Geert niet aanwezig dan?

Cunts-en-kitsch | 15-03-20 | 12:40 | 5

Je zou ze eens gelijk moeten geven zo vlak voor de verkiezingen. Dit kabinet valt nog voor de zomer let maar op.

Trumme | 15-03-20 | 12:47

@JanP999 | 15-03-20 | 12:44:
Beide heerschappen stemden anders wel voor de motie om de scholen te sluiten. Rutte houdt opportunistisch als hij is nog steeds scholen/kroegen/winkels open, spreek je over een maand wel weer.

amateurrr | 15-03-20 | 12:49

Omdat ze niet in het kabinet zitten misschien?
Duh.

Berbaar | 15-03-20 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het meest vreemde is toch wel dat afzonderlijke (clubjes) wetenschappers 180 graden andere dingen beweren over het al dan niet sluiten van de scholen.

Wetenschap hebben we het dus over. Da's niet een persoonlijke mening of smaak (jij houdt van bananen, ik misschien, allebei mogelijk), maar we-ten-schap.

En dan niet een klein beetje in elkaars verlengde zitten... Nee, gewoon een compleet tegengesteld verhaal houden.

Het zal aan het gebrek aan goede opleidingen liggen, dat geld is naar het klimaat.

Realism Is All | 15-03-20 | 12:40 | 7

@amateurrr | 15-03-20 | 12:51: dat zag je bij de persco van Rutte en v Dissel. Die heeft nul in te brengen en kun je niet een keer op een mening betrappen.

Trumme | 15-03-20 | 13:06

@amateurrr | 15-03-20 | 12:51: het rivm is goed bezig de cijfers zijn laag ze hebben het onder controle, testen alleen boven 70 jaar met symptomen kortom de rest van de bevolking is resistent voor dit virus, of we mogen met minimaal 5 vermenigvuldigen vragen vragen

Idiot456 | 15-03-20 | 13:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Vraagje: Als je de grafiek van aantal vastgestelde besmettingen op gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsda... bekijkt, hebben zowel die van China als die van 'de rest' een abrupte sprong rond de 50.000 gevallen. Iemand enig idee waarom?

Reaguurdeskundige | 15-03-20 | 12:39 | 6

@Graaisnaaiert | 15-03-20 | 13:16: De cijfers hier zijn ook niet te vertrouwen. Mijn neef heeft het en wordt niet getest. Ligt al 1,5 met 40 graden koorts en tekort aan lucht op bed. GGD zegt, we testen alleen mensen die met een officieel besmet persoon in contact zijn geweest. Zijn baas is een paar weken geleden lekker wezen skieen in Noord Italië en is ook plat. En ook niet getest. De cijfers zijn al fukt.

Vanilla | 15-03-20 | 13:26

@Winter_is_coming | 15-03-20 | 12:43: Ik denk dat China onder meer zo snel mogelijk van het vliegverbod naar China van Trump, af wil.
Maar Trump kennende.., die houdt niet zo van half werk.

Aristotalloss | 15-03-20 | 14:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Hasteren is geen hysterie, het is juist heel verstandig. Je moet het aantal sociale contactmomenten zo klein mogelijk houden. Oftewel: 1 keer groot inslaan.

Egerius | 15-03-20 | 12:39 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

LOL @ Roomba curling.
Fijne zondag allen, geniet.

Berbaar | 15-03-20 | 12:39 | 3

Plezier!
Pak een puzzel van 1000 stukkies ofzo.

Ruimedenker | 15-03-20 | 12:41

@Berbaar | 15-03-20 | 12:47:
Probeer in stilte te genieten.
Waarom?
Nou, dat is fijn voor je omgeving. Altijd moeten luisteren naar iemand die je luisterend oor verkracht is geen pretje.

RickTheDick | 15-03-20 | 12:56

Kunnen kinderen #coronavirus doorgeven? JA, in principe wel. Maar omdat ze nauwelijks ziek worden, gebeurt het zelden. In China vond #WHO *geen enkel* geval van overdracht kind -> volwassene.

Mark_D_NL | 15-03-20 | 12:39 | 15

Er worden kinderen geboren die het virus al hebben, maar volgens jouw tegel is dat niet erg? Waar begint een begin?

Acar_ketimun | 15-03-20 | 13:30

Ja volgens het who kan alleen een persoon die ouder is als 19 jaar, 3 maanden, 2 weken, 3 dagen en 4,5 uur het virus doorgeven. Alles wat jonger is niet. Fuck er liggen al kinderen met 2 jaar op de IC dus fuck who. Alles gelieg en bedrieg met de cijfers overal.

jan huppeldepup | 15-03-20 | 15:49
▼ 12 antwoorden verborgen

De Belgen hebben al 2 jaar geen regering en daar zijn de scholen wel dicht.

Piet Karbiet | 15-03-20 | 12:39 | 2

Nou en? Er is een heleboel heibel en ruzie over. Het is een politiek compromis. Niet op wetenschap gestoeld. Op de pagina van de VRT lees je er alles over. Staat ook vraag en antwoord over de regeling. Kijk daar maar eens door heen welke praktische problemen er allemaal ontstaat en waar dan weer geen duidelijk antwoord op komt.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/13/coron...

JanP999 | 15-03-20 | 12:51

@JanP999 | 15-03-20 | 12:51: het moet ook op gezond verstand gestoelt zijn, niet die zogenaamde deugden die we de laatste jaren op een gouden podium hebben gehesen waardoor gezond verstand niet meer toe deed. Plukken we nu vruchten van, van die incapabele houding. Het is kiezen tussen 2 kwaden en dan maar kiezen voor het minste risico. en nee, dat is niet de keuze voor het Heilige Geld. Een keuze die Rutte nog wel graag maakt, maar die heeft misschien andere vrienden.

Acar_ketimun | 15-03-20 | 13:28

Allemaal buikgevoel-onderzoekjes. Intrinsiek waardeloos.

Kraagspiegel | 15-03-20 | 12:38 | 2

Kunt inderdaad beter vergelijken met regio's waar de pleuris eerder uitbrak. Dan kun je objectief vaststellen of het verloop van de pandemie hier beter of slechter verloopt. Volgens officiële cijfers is China na 2 maanden inmiddels ruimschoots over de piek heen (80k totaal, waarvan 67k genezen, 3k dood, 10k nog zien).

Reaguurdeskundige | 15-03-20 | 12:59

@Reaguurdeskundige | 15-03-20 | 12:59: Ik geloof geen fuck van die Chinezen cijfers, wat China wil is zo gauw mogelijk weer handel drijven en vliegtuigen/ schepen op weg sturen. Volgens mij is het daar ook nog niet klaar. Maar downplayen alles, die paar dooie makken daar niet zoveel uit.

jan huppeldepup | 15-03-20 | 15:52

In Frankrijk liggen 11 jongeren onder de 16 op de IC. Dus waarom zou je risico nemen als bijna heel Europa al op slot zit.
Rutte wil niet toegeven dat Wilders en Baudet vorige week gelijk hadden.
Lulletje Jetten is nu ook om.

Trumme | 15-03-20 | 12:37 | 1

Ja en Rutte wil vooral niet toegeven dat hij er zelf naast zat. Die ziet pas sinds de tweede helft van afgelopen week een beetje de ernst van de situatie in. Met zijn misplaatste houding dat het hier allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Wat een clown.

Bab01 | 15-03-20 | 13:14

Terwijl ik dit schrijf ben ik begonnen aan mijn laatste rol toiletpapier. Als ik zuinig aan doe red ik het nog wel een paar dagen. En daarna? Ik weet het niet. Maar ik probeer positief te blijven.

Mr_Natural | 15-03-20 | 12:36 | 15

@Dr_Johnson | 15-03-20 | 12:59: En je rekeningen, aanmaningen en correspondentie met je incassoburo's gebruiken om je r**t mee af te vegen werkt ook goed; wordt je echt happy van.

Aristotalloss | 15-03-20 | 13:32

Pro tip van 'n commando: smeer de regio rondom je poepgat waar normaliter de peop kleeft in met wat olieachtige lotion. Scheelt een hoop papier. Desnoods maak je het eerst gewoon nat met water.

gemeentereiniging | 15-03-20 | 13:41

@Aristotalloss | 15-03-20 | 13:32: En het fijne daarvan is dat ze je herinneringen en aanmaningen blijven sturen. Tekorten zijn dus relatief.

Han-Xi | 15-03-20 | 14:15
▼ 12 antwoorden verborgen

Heeft een burka toch enig nut...

Klinisch dood | 15-03-20 | 12:36 | 1

Van onze mancaves misschien maar eens een man-tent maken

Tobi | 15-03-20 | 13:15

Gaat lekker. Mensje

Moeimaker | 15-03-20 | 12:36 | 1

Mensjes

Moeimaker | 15-03-20 | 12:36

Zijn we al dood?

deAmbtenaar | 15-03-20 | 12:35 | 14

@Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:49: , pardon, overheen gelezen.
Maar goed als je corona krijgt lekker thuis uitzieken dus.

Is dit nog nieuws? | 15-03-20 | 14:50

leger inzetten en preventief ruimen. gekkenhuis.

newray | 15-03-20 | 16:27

dit wordt een geboortegolfd

newray | 15-03-20 | 16:53
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken