Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aangifte tegen criminele spoorloper Geert Mak

Nieuwe serie loopt als een trein

Misdadiger Geert Mak is er gloeiend bij. ProRail gaat aangifte doen tegen de VPRO-presentator wiens praatjes nog goedkoper zijn dan zijn boekjes. De boomer-Bregman LIEP NAMELIJK OVER HET SPOOR voor de opnames van zijn programma 'In Europa - De geschiedenis betrapt'. Weet je wie ook door de geschiedenis werd betrapt, Geert Mak? Nou ja. Iedereen pakt weleens een verkeerde wissel. Misschien kan Geert solliciteren als presentator bij het programma Spoorloops. 

DIT MAG DUS NIET

Reaguursels

Inloggen

Mak is een voortreffelijk geschiedkundige. Zolang hij neutraal en bij de feiten blijft, is zijn werk fenomenaal. Zijn boeken lezen soepel weg. Mak weet bijvoorbeeld prima waarom de EU en de Euro falen en legt dat in zijn nieuwe boek goed uit. Maar hij gaat in de fout c.q. begrijpt vermoedelijk niet waarom andere mensen hier consequenties aan verbinden. Kan ook zijn dat Mak een groter geloof heeft dan ik in de goedheid van mensen en/of denkt dat alles automatisch goed komt. Mak weet veel, maar beseft misschien niet dat hij evenzoveel niet weet, en is analytisch een stuk minder sterk. Desalniettemin, als deze schoenmaker bij zijn leest blijft, draagt hij constant bij aan de onderbouwing van meningen hier op GeenStijl.

Pianoman | 31-12-19 | 08:17

Geert loopt naar het westen, niet naar het oosten. Dan mag het...

batvoca2 | 31-12-19 | 06:26

Als er één mak schaap over de rails loopt volgen er méér .
Als Mak 't Mag , Mag ik 't ook .

Minus Richels | 31-12-19 | 06:18

Voor iedereen die de aangifte belachelijk vinden een vraag.
Wel eens iemand doodgereden? En zo ja hoe vaak is je dat al overkomen, een keer, twee keer, drie keer, vier keer, vijf keer, zes keer..
En hoe voelde je jezelf daarna?
Rare vraag misschien maar ik was al treinmachinist nieuwsgierig hoeveel ervaringsdeskundigen er nog meer hier reageren.

PoingPoingPoing | 30-12-19 | 23:30

MAKkers staakt uw wild geraas.

Nelis SplitBloes | 30-12-19 | 21:52

Ik vind Mak een goede verteller van de geschiedenis van gebeurtenissen maar niet voor diepere verbanden en structuren. Hij is meer een journalist die goed over de geschiedenis kan vertellen dan een diepgaande historicus.

lingo star | 30-12-19 | 20:41

Gisteravond ging het over Putin bashen, hoe dom wil je het hebben?

Roetveegje | 30-12-19 | 20:11

Geert Mak is het tegenover gestelde van Geert Wilders, snap jm?

nokkenaskettingklem | 30-12-19 | 19:33 | 1

Scherp, spitsvondig.

Busverhuur | 30-12-19 | 22:21

Ommezwaai van populist Geert Mak is ongeloofwaardig
Geert Mak, die Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali ooit met de nazi’s vergeleek, is plots zeer kritisch geworden over open grenzen. Afshin Ellian is niet onder de indruk van de ommezwaai van de schrijver. De populist Mak is excuses verschuldigd aan de andersdenkenden over islam en immigratie die hij jarenlang demoniseerde, schrijft Ellian.
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie/2019/11/geert-mak-is-een-populist-van-het-ergste-soort-719606/

Elder of Z. | 30-12-19 | 19:26

Hij moet het vaker doen, en dan het geduld hebben te wachten tot de volgende trein....!
Geert Mak, geen journalist, geen historicus....ja wat eigenlijk ?

Elder of Z. | 30-12-19 | 19:23

Geert Mak en de Publieke Omroep. Je zou het echt niet verwachten toch. Ik dacht dat alleen tot zelfmoord neigenden op de rails van een spoorbaan gingen lopen....
Misschien is er wel een héél grondige reden dat Pro Rail dit domme voorbeeld zo scherp aan de kaak stellen.

hertogvanzottegem | 30-12-19 | 18:43

Geert Mak spoort niet.

Mo het varken | 30-12-19 | 18:17

Hoerenlopen, dat wist ik wel.

skoftig | 30-12-19 | 17:54

Onderweg naar de Goelag, heel stoer, past bij Geert, het kan hem niet Links genoeg zijn.

Bolder | 30-12-19 | 17:40

Zojuist een uitzendingen gekeken met die oelewapper. Over Poetin. Dat was best wel interessant maar echt begrijpen doet ie het niet hè. Wat een sturende bias die geen recht doet aan de geschiedenis en de rol van de EU!

Rest In Privacy | 30-12-19 | 17:24

Wat zien sommigen toch, in die verhaaltjes- babbelaar van een Mak ?

NPO= belasting-geld = Staats-Omroep. Opheffen.

Cool Pete | 30-12-19 | 16:01

Ik ben opgegroeid met de grote grijze geitenbreier, nostalgie.

dhrat | 30-12-19 | 15:59

Bij Geert Mak moet ik altijd denken aan Boudewijn Buch, leuke boeken schrijven maak intellectuele diepgang ontbreekt en geen historicus.
Bezoek liever in musea in Oost Europa en bezoek de slagvelden langs de grens met Rusland.
Kijk anders naar Indy Neidell op zijn WW2 youtube kanaal geen politiek gekleurd gezwam.
www.youtube.com/channel/UCP1AejCL4DA7...

polderaar | 30-12-19 | 15:44 | 3

Mak is een leraar he, geen wetenschapper.

Graaisnaaiert | 30-12-19 | 16:12

Boudewijn Büch! Die was tenminste leuk. En dan kon hij ook nog eens heel leuk vertellen. Ik leerde altijd erg veel van hem. Ik mis hem wel.

Giraf01 | 30-12-19 | 17:55
-weggejorist-
Berend_Breedreet | 30-12-19 | 18:27

Een makke sukkel, volledig in de zak van de EU, als een blind paard!

lanexx | 30-12-19 | 15:40 | 1

Omdat ie programma's maakt over de geschiedenis van Europa hoef je niet te meteen denken dat `ie automatisch in de broekzak van David Maria Sassoli {Junker}zit jo! Net zomin als dat hij mak is omdat hij Mak heet enzo. Tssss..

rooiesaus | 30-12-19 | 17:04

Geen fan van Mak maar dit is natuurlijk wel weer regeltjesgeneuk van de bovenste plank. En dan ook meteen aangifte doen. Je kunt als Prorail ook gewoon Mak een brief sturen waarin je hem erop wijst dat je snapt dat het voor een serie is maar dat hij dan wel even vooraf met Prorail had moeten overleggen of het kan en zo ja waar, dit om anderen niet op ideeen te brengen.
Maar kennelijk zit er nu ergens een handhavertje met een heel hard plassertje tijdens de feestdagen heel trots te vertellen dat hij Geert Mak gesommeerd heeft. Jaha, want Geert Mak deed iets wat niet mocht. Foei o foei o foei. En heel Nederland zal het weten ook. Was getekend, Neef Nurks.

Graaisnaaiert | 30-12-19 | 15:40

Het is natuurlijk Geenstijl hier, maar ik zie wel veel reaguurders uit de heup schieten op Geert Mak als naïeve generatie '68-figuur die denkt dat de hele wereld maakbaar is. Het interessante is juist dat bij zijn nieuwe boek, Grote Verwachtingen, hij nogal teleurgesteld erkent dat hij en de EU veels te naïef waren. Daarom leest het als best cynisch, maar realitisch werk en is het juist interessant dat Mak, gelijk de gefrustreerde reaguurder, meer wrok jegens de EU en naïviteit begint te koesteren.

Hij lijkt dus misschien meer op de reaguurder dan de reaguurder zou denken.

De Eierbal | 30-12-19 | 15:40 | 3

Lees zijn mening eens over Hongarije.

Roadblock | 30-12-19 | 15:40

Zoals ik al eerder schreef: hij nam een half rood pilletje en vergat het door te slikken.

piloot47 | 30-12-19 | 15:52

Interessant. Echter, hij was altijd degene die met zijn intellectuele air deed alsof hij altijd alles beter wist, en daarbij gesteund werd door de linkse media (je weet wel, die types die oproepen plaatsen om Geenstijl te boycotten.)

Maar nu Mak inziet dat hij fout zat, lijkt hij plotseling op mij? Sorry, maar zo werkt het niet.

Giraf01 | 30-12-19 | 18:02

Prorail is achterlijk. Over het spoor lopen is helemaal niet gevaarlijk of hinderlijk voor het treinverkeer op het moment dat er in de verste verte geen trein te bekennen is. Ik irriteer me mateloos aan dat bedrijf.

Dr. Vigilante | 30-12-19 | 15:37 | 4

Hert lopen niet nee. Totdat er een trein achterop komt met minstens 130 die niet op redelijke afstand kan stoppen. Dan moet er iemand komen om de rommel op te ruimen, de nabestaanden te waarschuwen en de hele dienstregeling om te gooien. En daarom mag het niet.

Synecdoche | 30-12-19 | 17:15

@Wysiwyg | 30-12-19 | 16:00:
De lijn Leeuwarden-Harlingen. Om het halve uur in beide richtingen. Afhankelijk van het aantal takes komt hij bij de opname wel een paar keer voorbij.

Synecdoche | 30-12-19 | 17:21

Precies, een beetje trein laat zich niet hinderen door een spoorloper.

BubbelWater | 30-12-19 | 17:53
▼ 1 antwoord verborgen

Geert Mak is dat belerend mannetje dat dweept met de gewelddadige Amsterdamse kraakbeweging. Geert Mak is ook de man die Theo Van Gogh en Hirsi Ali met nazi's vergeleek.
Wie meer wil weten over Geert Mak, moet maar de analyse lezen die Afshin Ellian in de Elsevier onlangs over hem schreef.
On topic: dat hij figuurlijk op het verkeerde spoor zit, is tot daar aan toe maar dat hij dat nu letterlijk doet, kan dus niet.

Amsterdamsko | 30-12-19 | 15:34 | 1

geert mak, die theo van gogh en ayaan hirsi ali ooit met de nazi’s vergeleek.

Buerman | 30-12-19 | 15:30 | 2

Inderdaad hij presteerde het, om de film 'Submission' te vergelijken met de film 'Der ewige Jude' van nazi-propaganda-chef Joseph Goebbels.
Hij vond dat er door "Submission" een vijandsbeeld van de Islam geschapen werd.
Meneer heeft deze woorden ondanks ISIS en Bataclan nooit teruggenomen.

Roadblock | 30-12-19 | 15:35

@Roadblock | 30-12-19 | 15:35: En als die Mak nou eens wordt geduid als klaarblijkelijke aanhanger van het islamo-fascisme, wat dan? Of als propagandist van de weg-met-ons-mentaliteit? Links l*llen en recht zakkenvullen dan?

Nelis SplitBloes | 30-12-19 | 21:59

Weer die Geert Mak?? Het moet nou echt eens een keer afgelopen zijn

Mark van Leeuwen | 30-12-19 | 15:29 | 1

Dat denk ik bij 90% van de NPO-coryfeeën

kapoerewiet | 30-12-19 | 15:32

Vervelende vent deze Geert Mak denkt dat alles kan, gaat voor zijn volgende reportage wellicht op de startbaan van Schiphol lopen.. En denkt u niet dat zal niemand hem nadoen! Dan kent u geschift Nederland nog niet..

Dan moet je eens zijn nieuwe boek lezen, want daar is heel wat "alles kan"-mentaliteit over de EU voor hem verdampt.

De Eierbal | 30-12-19 | 15:34

Lol

Amsterdamsko | 30-12-19 | 15:34

De man zat onlangs bij Buitenhof weer een boekje te promoten.
Een rondreis door Rusland en de Balkan.
Toen hij begon te vertellen, hoe onvrij en corrupt Hongarije wel niet was, wist ik weer waarom ik zo'n hekel aan hem had.
Het is meneer EU zelf.
Hij zat zelfs nog goed te praten, hoe we met het EU-grondwet referendum bedonderd zijn.

Roadblock | 30-12-19 | 15:19

OK, establishment boomer.

Fijnstoffer | 30-12-19 | 15:18

Dwarsliggers houden het spoor recht.
Oude wijze spreuk. Geldt niet voor Mak.

Rest In Privacy | 30-12-19 | 15:13

Geert Mak is een over het paard getilde babyboomer. Schrijft van die saaie voortkabbelende boekjes. Heel veel poeha, heel weinig inhoud.

Croisantneuf | 30-12-19 | 15:13 | 1

Ik ben ook een babyboomer maar ben allerminst over het paard getild. Hoogstens ben ik een fervent tegenstander van die peperdure policor-carrousel die de Gooische Matras teistert ten laste van uw en mijn belastingcenten.

Nelis SplitBloes | 30-12-19 | 22:02
-weggejorist-
Mogwai | 30-12-19 | 15:07

Wat zal die man trots zijn op zijn voornaam!

skoftig | 30-12-19 | 15:06

Laatst hoorde ik Mak nog vertellen dat hij Europese ambtenaren ongelooflijk hard aan het werk zag. Veel pathos en overtuiging in de stem. Wat ben je dan omgekocht.

Sitting_targets | 30-12-19 | 15:05 | 2

Grote vuile leugen en hij weet het. Een kennis van mij is EU ambtenaar en zelfs hij geeft (waarschijnlijk alleen aan mij) toe dat ze uit hun neus zitten vreten.

kapoerewiet | 30-12-19 | 15:38

Geert Mak is niets anders dan een grijsgekrullenbolde en zakkenvullende proleet die wordt gefaciliteerd door de Nationale Propaganda Omroep.

Nelis SplitBloes | 30-12-19 | 22:05

Hebben ze niet ooit een treinmodel naar Geert vernoemd?

Mr_Natural | 30-12-19 | 15:04 | 6

@Papa Jones | 30-12-19 | 15:11:
hahaha

skoftig | 30-12-19 | 15:25

U bedoelt wellicht MaK Maschienenbau Kiel ? De dieselmotoren bouw is overgenomen door Caterpillar en de lokomotief afdeling door Vossloh, maar ze knutselen nog vrolijk door.

Vesta | 30-12-19 | 15:27

@Papa Jones | 30-12-19 | 15:11: Dus mak is een afkorting van makker?

wijsvinger | 30-12-19 | 16:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ha haha hahaha haha haha.
Geert Mak is van de generatie die nog gewoon over het spoor liep.
En die gewoon hard wegrende wanneer een boze buurman iets over vuurwerk zei.

Maar goed, kopschoppende jongelui:
Over het spoor lopen is dus heel geváárlijk!

Papa Jones | 30-12-19 | 15:01 | 1

U mist het punt, boomer.

kapoerewiet | 30-12-19 | 15:39

Mak is een ontzettende eurofiele idioot en zou doodgezwegen moeten worden.

Wobbelplatte | 30-12-19 | 14:58 | 3

Ik zou zeggen laat hem elke spoorlijn waar ter wereld bewandelen, als u begrijpt wat ik bedoel..

Kernachtig samengevat, maar ik ben het met u eens.

Roadblock | 30-12-19 | 15:43

Komt wel terug v eu maar ziet geen alternatief.... eeg?!

ger1306 | 30-12-19 | 16:45

Geert Mak is vast een pedante babyboomer, maar zijn boeken zijn top. Het leuke is dat je zelf een oordeel kan vormen hoe subjectief de geschiedschrijving is omdat bepaalde gevolgen van gebeurtenissen wel/niet beschreven worden.

De Pilsvogel | 30-12-19 | 14:57 | 1

Klopt. Heb je het soms over zijn complottheorieën over Aantjes en Lou de Jong in "De eeuw van mijn Vader"?

(Voor de niet-ingewijden: volgens Mak was de onthulling, dat Aantjes bij de SS had gezeten, een rechts complot. Zo werd de linkse Aantjes buitenspel gezet, en kon de nog jonge CDA een ruk naar rechts maken.)

Giraf01 | 30-12-19 | 18:10

Wat een gezeur weer laat die meneer spoorlopen. Mensen zijn gewoon jaloers dat ze voor veel geld een 1e klas treinkaartje moeten kopen om vervolgens als een sardientje opgesloten te zitten en zelfs naast een vieze hond moeten staan.
Mak loopt lekker in de vrije natuur over het spoor en hij wordt er nog voor betaald ook. Chapeau!

Pimol | 30-12-19 | 14:55

Zag gisteren een stuk van dat In Europa. Het rammelt behoorlijk.
De vooronderstelling dat "iedereen" na de koude oorlog zulke hooggespannen verwachtingen had (en dus nu teleurgesteld is) klopt al helemaal niet. Ik heb eerder de indruk dat Mak zelf zijn verwachtingen dertig jaar later wat heeft opgeschroefd om wat samenhang in zijn verhaal te krijgen.
Het stuk over Rusland was nogal slap. Mak probeert te suggereren dat Poetin een dictator is, maar diverse Russen zeggen in dat programma dat Poetin gewoon gekozen is. Als ze van hem af willen kunnen ze hem wegstemmen.
Van een deel van de opgesomde manco's van Rusland (o.a. staatspropaganda) dacht ik "Dat is bij ons niet of nauwelijks beter, Mak. Kijk eens rond in je eigen land". Maar ja, Mak. Krijgt een uurtje van de VPRO en vult dat op een suggestieve manier. Het zij zo.

JvanDeventer | 30-12-19 | 14:54 | 5

"Als ze van hem af willen kunnen ze hem wegstemmen" Over Poetin.
Op wie moeten ze dán stemmen? Tsaar Putin zorgt gewoon dat de oppositie ehh..'verdwenen' is.

Hunebedbouwer | 30-12-19 | 15:22

Haha, alsof je Poetin kan wegstemmen in Rusland. En dan noem je Mak naïef?

De Eierbal | 30-12-19 | 15:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch vond ik 'In Europa' een mooi boek. Net als 'Reizen Zonder John'. Zo mooi dat ik zijn nieuwe heb gekocht. Ik kan Geertje niet veroordelen als ik zijn werk niet gelezen heb en ik geloof niet dat dat er veel zijn in de panelen. Ik houd u op de hoogte.

JJMS | 30-12-19 | 14:53 | 3

Gelezen, hiero. En als u die reaguursels leest, ziet u dat ik niet de enige ben. Het is formulematig geproduceerd werk met een melancholisch sausje, doet ie goed. Maar zeer eenzijdig gekleurd en daarmee soms ronduit leugenachtig. Het heeft hem geen windeieren gelegd.

kapoerewiet | 30-12-19 | 15:42

Ik heb het boek gelezen. Allereerst vond ik het storend dat er in de tekst geen voetnoten worden gebruikt. Bij de bronvermelding achterin wordt er alleen in het algemeen verwezen naar artikelen en boeken. Op deze manier kun je dus niks controleren op juistheid of achterhalen in welke context iets is gezegd. Het boek is dus wetenschappelijk onverantwoord. Ook pleegt hij plagiaat in mijn ogen op deze manier omdat niet precies duidelijk is wanneer hij iemand citeert waaruit en is niet duidelijk wanneer hij eigen gedachtes of ideeën van anderen beschrijft. Over de inhoud de volgende, meest in het oog springende, weerspiegelingen.
-/-
In het algemeen vind ik het boek omslachtig geschreven. De punten die hij wil maken leidt hij continu in- en vult hij aan met anekdotes waardoor het voor mij niet gelijk duidelijk is wat hij wil vertellen. Daarnaast is het allemaal nogal megalomaan, van 11 september, terrorisme naar de financiële crisis en de euro-schuldencrisis, het klimaat komt voorbij, Rusland conflict etc. en alles wordt met een arrogante zelfverzekerdheid opgeschreven. Ik kreeg soms een klein beetje de slappe lach.
-/-
De financiële crisis is volgens Mak het gevolg van het neoliberalisme. Neoliberalisme wordt alleen door ideologen gebruikt om alles waar men het niet mee eens is de schuld van te geven www.cis.org.au/app/uploads/2015/07/op....
De Europese schuldencrisis is ook volgens Mak veroorzaakt door het neoliberalisme. Eigenlijk alles wat er mis is in Europa kan worden teruggevoerd op het neoliberalisme volgens Mak. De hoge Europese staatsschulden wordt volgens Mak veroorzaakt door leningen die worden verstrekt aan de banken, ik citeer: "Jarenlang was alles op alles gezet om de staatsfinanciën op orde te krijgen en te houden. De miljardenleningen aan de banken vaagden al die inspanningen in één klap weg: in één jaar tijd steeg de Nederlandse staatsschuld van 45 naar 58 procent (...)." pag 196. Dit is natuurlijk onzin, door het verstrekken van een lening gaat je vermogenspositie niet achteruit. Volgens mij heeft Mak dit overgeschreven zonder dat hij zelf begrijpt wat hij opschrijft. Als het maar in het links-intellectuele narratief past.
-/-
Dit verzonnen verhaal over neoliberalisme komt oorspronkelijk van de linkse activiste Naomi Klein in haar boek 'the Shock Doctrine'. Op een gegeven moment gebruikt Mak terloops dit woord. Overigens wordt Klein nergens genoemd. Ik vermoed dat Mak helemaal niet weet dat het uit dit boek komt. The Shock Doctrine is een extreem links broddelwerk met allerlei feitelijke onjuistheden geschreven door een economische analfabeet.
-/-
Daarnaast is er ook veel onderhuidse oorlogsretoriek en bangmakerij voor Rusland. Als je Mak moet geloven dan staan de Russen bij de grenzen. Toppunt voor de onruststokerij is de opmerking die gemaakt zou zijn door een US commandant dat de NL en DL wegen een stresstest moeten ondergaan of er zwaar militair materieel overheen kan. Deze bizarre uitspraak kan je dan weer niet checken omdat er de naam van de commandant niet wordt gegeven en er geen voetnoot is.
-/-
Afsluitend vindt Mak ook dat Trump een krankzinnige idioot is die aan de macht is gekomen doordat de helft van de US agressief, in zichzelf gekeerd en racistisch is. Tevens is zijn verkiezing (en de Brexit) te wijten aan manipulatie en verspreide leugens, met name op het internet. Mak wist ook zeker dat het Mueller rapport zeer veel belastend materieel zal opleveren voor de 'collusion' met Rusland (op moment dat Mak zijn boek schreef waren de conclusies van dit rapport [geen collusion] nog niet bekend. Het is echt bizar om te zien dat Trum in elke zin waarin hij terecht komt als een absolute nietsnut en krankzinnige wordt neergezet door deze kwaadaardige linkse intellectueel.
-/-
Ga nu ff darts kijken.

Zijl5824 | 30-12-19 | 20:54

@Zijl5824 | 30-12-19 | 20:54:

Heb er al wat doorheen gebladerd en inderdaad veel anti-Rusland retoriek. Het toontje is wat belerend en zonder twijfel neergepend. Boek maakt vooralsnog geen goede indruk. Bedankt Zijl, veel plezier met pijltjes gooien!

JJMS | 30-12-19 | 21:46

Lekker belangrijk dit. Als de kijkers van Geert Mak dit na gaan doen, is dat om een hele andere reden.

Wel zinnig was de aangifte wegens poging in Duindorp een politiebus met inhoud op te blazen. Vandaag een TBS-klant van 38 voor opgepakt. Achtendertig!

wapster | 30-12-19 | 14:53 | 2

Op oudejaarsverlof zeker.

piloot47 | 30-12-19 | 14:54

Mak schaap...

Slinkse Klerk | 30-12-19 | 14:51 | 1

Geert Mak is de hogepriesteres van het multiculturalisme. Zelfs Angela Merkel heeft al eens het totaalfaal van die geloofsrichting beleden, maar tante Geert is vaathoudend.

Mak is van de golf van ‘68 en neemt iedereen de maat op de schaal van Goebbels; Theo van Gogh kreeg van Mak posthuum nog een dosis Zyklon B vqnwege Submission. Van gogh werd als een beest geslacht, Ayaan is gevlucht en Wilders kan al 15 jaar heen stap meer buiten zetten.

Allemaal gezegend door jufftouw Mak, multimillionnair vanwege de DWDD boekenclub en de NPO verfilming van zijn broddelboeken.

Glasgow Argus | 30-12-19 | 14:48 | 5

G*dT, gelukkig gaan de rode dominees van de linkse kerk het eerst overboord wanneer in de overbevolkte drasdelta de pleuris uitbreekt! Als ik het profetische boek ‘Le Camp des Saints’ mag geloven;-)
*CcMed*

kapitein oosterlng | 30-12-19 | 15:17

@huistuin&keukenvrouw | 30-12-19 | 15:14: eh... dus als je in een landerig dorpje woont geeft het geen pas om een mening over de multiculturele samenleving te hebben. Ik woon op de Veluwe en moet het derhalve niet wagen om iets te zeggen over tuig in - pakweg - de Haagse Schilderswijk, zoiets.

IJsbrekert | 30-12-19 | 15:22

@kapitein oosterlng | 30-12-19 | 15:17: Over het gedachtengoed van types als Mak: ‘Er zijn geen hindoes meer, er zijn zijn geen Fransen meer, er is alleen nog maar de mens en dat is wat telt!’

Over vluchtelingen en hun motieven : ‘Hun wapens zijn de zwakte, de ellende, het mededogen dat zij opwekken en het symbool dat zij zijn voor de publieke opinie. Maar het is het symbool van de revanche.’

Uit : Jean Raspail, ‘Le Camp des Saints.’ Lees dat boek (ook in het Nederlands en het Duits vertaald). Dat heeft u mooi al gedaan.

Rosaturbinata | 30-12-19 | 15:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Geert Mak en treinen. Deze week is de treinverbinding tussen de Krim en het Russische vasteland geopend door President Putin. Er is daar door Russische bedrijven op eigen kracht een spoorbrug van 19 km aangelegd. www.youtube.com/watch?v=oEF6vkHs-oI Ook is op de website Strategic Culture een beoordeling van 20 jaar Putin verschenen www.strategic-culture.org/news/2019/1... Hij heeft alle doelstellingen (uitgezonderd de hervorming van de rechtsstaat, daar scoort hij lager) met vlag en wimpel gehaald. Geert Mak en zijn linkse (+VVD) struisvogels krijgen een spontane hartverzakking als ze hier kennis van nemen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-12-19 | 14:48 | 4

Waarom zou je Poetin verdedigen alsof het een integere vent is die het beste met de wereld voor heeft?

De Eierbal | 30-12-19 | 15:37

@De Eierbal | 30-12-19 | 15:37: Wil je Mark pR dan als voorbeeld nemen, de rantende gek Verhofstadt of Drunckers of de plagiërende Von der Leyen? Jokkende Jetten of Kindje Klaver zijn nu ook niet de meest aansprekende voorbeelden. Doe mij Poetin dan maar. Socialistischer dan de EUSSR kunnen we het niet krijgen, dus het is allicht beter.

Frau Merkel | 30-12-19 | 17:36
▼ 1 antwoord verborgen

Geert is mijn grote held. Geert weet namelijk altijd wat goed is voor het volk. Als het niet goed is, dan wijst hij het af door zwijgzaam met zijn hoofd te schudden met een zeer wijze blik.

yeps | 30-12-19 | 14:46 | 2

Hij wordt een gezellige teddybeer genoemd. Door hetzelfde volk dat Opstelten een gezellige brombeer noemde.

piloot47 | 30-12-19 | 14:49

Boomer

Mo het varken | 30-12-19 | 14:44 | 2

Spoorboomer.

Mr_Natural | 30-12-19 | 14:45

@Mr_Natural | 30-12-19 | 14:45: Beter dan spoorloops,
Geert heeft de overgang inmiddels wel achter de rug lijkt me, dus hij kan niet meer loops. worden....

rooiesaus | 30-12-19 | 15:00

Ik dacht dat Geert allang uitgerangeerd was.

Mr_Natural | 30-12-19 | 14:43 | 2

Ik dacht dat hij de boot had gemist

Het brein erachter | 30-12-19 | 14:45

Ze zijn hem wel aan het traineren.

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:58

Dat politie en justitie hier eindelijk eens flink tegenop gaat treden in plaats van al die tijd te verspillen aan die moordpartijen, mishandelingen en overvallen.

Ridde Rogter | 30-12-19 | 14:42

Ehm, is dit niet een beetje muggenzifterij............?

Einde van de Domheid | 30-12-19 | 14:42

OK Boemel.

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:40 | 2

hehe, de reaguurders trekken dit taaie topic voorwaarts en maken er nog wat van.

Jan Passant mk2 | 30-12-19 | 14:43

lol

Papa Jones | 30-12-19 | 15:04

Geert M hoort bij de incrowd. Zal dus wel niks mee gedaan worden.

Gerf | 30-12-19 | 14:39

Is dat niet de auteur van het boekje
“ De leeuw van mijn vader”
Over circus Renz ging dat toch?

laurentius | 30-12-19 | 14:35 | 1

Zeker. En het boek Gin Europa, over likeuren.

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:41

Geert heeft zijn zakken mogen vullen met elitaire linkse denkbeelden zgn. te hertalen voor de (ooit) gewone Nederlander...... dacht hij...... maar die heeft hem door.

grindbak | 30-12-19 | 14:35 | 1

Waaruit blijkt dat dan?

Ridde Rogter | 30-12-19 | 14:39

Als het om dit fragment gaat: hoe is hij dan te identificeren? Dit kan elke stuntman zijn geweest.

Leptob | 30-12-19 | 14:35 | 3

DNA DNA, moesten de Friezen op een weggetje ook.

grindbak | 30-12-19 | 14:36

Inderdaad. De Deepfake-techniek staat voor niets tegenwoordig. En daarbij, hij kan altijd nog zeggen dat hij er geen actieve herinnering aan heeft.

kweethetooknietbeter | 30-12-19 | 14:39

Mooi om te lezen dat er geen agressiviteit en onveiligheid meer is in de treinen, en dus weer tijd hebben voor dit soort futiliteiten.

Wim Venijn | 30-12-19 | 14:34 | 2

NS gaat over de treinen. ProRail over de privéweg voor diezelfde treinen.

kweethetooknietbeter | 30-12-19 | 14:42

Hoera, gelukkig is er weer een club die voor de volstrekt debiele burger uitmaakt wat veilig is en wat niet. Het paternalisme druipt er weer vanaf. Die volstrekt debiele burger kan namelijk zélf niet beredeneren dat op het spoor lopen risico's met zich mee kan brengen. Die debiele burger moet overigens in het open Hollandse landschap dan wel volstrekt blind en doof zijn, want zo'n trein hoor of zie je natuurlijk niet al kilometers van tevoren aankomen.
-
Hartstikke eng, natuurlijk, al dat 'foute voorbeeldgedrag' - ik krijg dan ook spontaan de neiging om overal en altijd te laat te komen, mijn huis niet meer uit te komen als er ergens een paar verwaaide bladeren liggen en om mijn buren als haringen in een ton op te sluiten in een naar zweetoksels geurend hok.

bisbisbis | 30-12-19 | 14:30 | 2

Mwa, het gaat niet om uitmaken voor de burger wat veilig is of niet. Spoorlopen is gewoon bij wet verboden, net als spookrijden bijvoorbeeld. Beetje vreemd om daar zo spastisch over te doen.

Super Vaagstra | 30-12-19 | 14:36

Dat is de club waar Rob Jetten stage liep. Zijn geest waart daar nog rond.

piloot47 | 30-12-19 | 14:38

Had Mak niet laastst van de rode pilletjes gesnoept?

6638-12345 | 30-12-19 | 14:30 | 3

-s

6638-12345 | 30-12-19 | 14:37

Helaas een halfje. En niet doorgeslikt.

piloot47 | 30-12-19 | 14:39

.. beetje schokkend dat die nog leeft. Zovelen goede oudjes doen dat niet meer.

Jan Passant mk2 | 30-12-19 | 14:29

Mak heeft mij wel aangespoord dit na te doen.

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:26 | 3

En nu zit je op een dood spoor?

Je_zeulende_zusje | 30-12-19 | 14:31

Erger nog, heb zijn eerste boeken uit de vorige eeuw. Ooit kado gedaan aan mijn moeder en daarna geërfd. Iemand?

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:38

@Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:38:
Ze branden per stuk ongeveer 5 minuten in de open haard.

piloot47 | 30-12-19 | 14:40

En dat doet hij ook nog eens zwart.

koperbij | 30-12-19 | 14:23

Om Freek de Jonge te citeren: "Wel een lange ladder".

brughslurph | 30-12-19 | 14:21 | 2

Ga jij je mond maar spoelen.
Beetje die kwal van een Freek de Jonge citeren. Tssss.

schoon-schip-maken | 30-12-19 | 14:23

En van die lage leuningen

Winter_is_coming | 30-12-19 | 14:40

Geert spoort niet.

schoon-schip-maken | 30-12-19 | 14:18 | 5

Freek ook niet meer.....

FrankOngerust | 30-12-19 | 14:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Geert Mak Schaap.

Piet Karbiet | 30-12-19 | 14:17

Rail away.

Toverkol | 30-12-19 | 14:16

Hee, ziet er leuk uit dat spoorlopen. Ga ik ook eens doen, bedankt voor tip Geert!

John McClane | 30-12-19 | 14:15

Liep hij naar het oosten?

Stormageddon | 30-12-19 | 14:15 | 1

Tot aan het kampbord "Jedem das Seine".

schoon-schip-maken | 30-12-19 | 14:26

De socioloog die aan geschiedenis doet. En alles interpreteert langs al die platgetreden paadjes die we dag in dag uit kunnen horen bij een VARA b.v.
Laatst een interessante docu over een vliegtuigkaping in Frankrijk. Een kaping die vermoedelijk een zelfmoordactie van plan was geweest.
Maar dan eindigt het met een ellenlang verhaal van een woedende meneer die ten onrechte was opgepakt als 'de man met het hoedje' na de aanslagen in Brussel. Die man blijft maar kwaad en opgewonden en krijgt alle ruimte zijn gram te spuien. Zelfs moeder komt ook nog in beeld. Waarom laat Mak dit zo uitgebreid zien? Op z'n minst zou je ook stil kunnen staan bij de ellende van de aanslagen en wellicht een ietsiepietsie kunnen begrijpen dat de politie zich kan vergissen.

Rest In Privacy | 30-12-19 | 14:13 | 4

Ik heb mij ook zitten ergeren aan deze 'lange' slotscène van een verder interessante aflevering. Maar volgens mij was het vergelijk dat Geert Mak daarmee wilde aangeven dat we soms te snel in een 'opsluiten die man' reflex schieten als we iemand met een midden oosterse teint in de buurt van een ontploffing zien. Zo'n houding kan gauw uitmonden in een 'zet ze op een trein naar het oosten' houding.
Uit de openingsscène van deze serie begrijp ik dan weer dat Geert Mak zich dan op de rails werpt om dat te voorkomen.

Johanvb | 30-12-19 | 14:26

Ook nog ff de Franse inlichtingendienst bashen die nadien tientallen aanslagen heeft voorkomen maar dat soms mogelijk illegaal deed. Om idd verder te jammeren over de verkeerde man met het hoedje. Gewoon over de wel gepleegde aanslagen heen stappen, de gewonden en doden links laten liggen. Want natuurlijk was het weer de eeuwige schuld van het westen. Dit doet Mak de hele tijd. Het begint met een ogenschijnlijk nieuwe stelling, deze keer 911 begon jaren eerder in Frankrijk. Maar het eindigt met het zelfde oude riedeltje. Men vult de globalisatie stelling opnieuw in. Je moet maar durfen deze aanslagen zo te verdraaien. Oude wijn in nieuwe zakken.

P-unit | 30-12-19 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

"ProRail wil voorkomen dat mensen Mak na gaan doen."

Is er ooit ergens iemand geweest die de sterke drang heeft gevoeld om Geert Mak na te doen?

threeheadedmonkey | 30-12-19 | 14:12 | 7

Na jarenlang kijken naar de Film van Ome Willem, sloegen talloze kinderen met drumstokjes op hun hoofd.
(not)

Rico Tampeloerus | 30-12-19 | 14:34

@Rico Tampeloerus | 30-12-19 | 14:34:
Ik heb anders nog jarenlang geprobeerd meisjes te versieren met:
'Luister even wat ik roep, ...' Geen succesverhaal.

Je_zeulende_zusje | 30-12-19 | 14:37

@Rico Tampeloerus | 30-12-19 | 14:34:
En tijdens het jeweetwel roepen: 'Met een papje. Met een papje' was ook al geen verhoging van de feestvreugde kan ik u vertellen.

Je_zeulende_zusje | 30-12-19 | 14:41
▼ 4 antwoorden verborgen

"ik ben niet gek, ik ben een locomotief" zei Geert tegen zijn psychiater.

Klimaatketter | 30-12-19 | 14:12 | 4

Ik raad je de film Do des ka den aan.

Lt-Kol Kilgore | 30-12-19 | 14:27

@ Mezelf
Ik snap het al. Joris mijn tegel maar weg.

Alco-de-Holist | 30-12-19 | 14:29

@Lt-Kol Kilgore | 30-12-19 | 14:27:
Classic en gezien op de vpro 30 jaar geleden

skoftig | 30-12-19 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

Geert is pro rail.
Welke Geert?

Dat mag u zelf invullen.

Toetsenbordcomplex | 30-12-19 | 14:11

"Het is uitermate pijnlijk dat zo'n mooi programma het verbod om over het spoor te lopen letterlijk met voeten treedt".
Ach, ProRail heeft een positief waarde-oordeel over Mak's programma, en vindt het daarom "uitermate pijnlijk" allemaal. Wat als het in de ogen van ProRail een flutprogramma was geweest? Was het dan niet uitermate pijnlijk geweest? Als iemand mooie programma's maakt, waarom is zijn overtreding dan uitermate pijnlijk? Hadden ze hem eigenlijk vrijuit willen laten gaan vanwege zijn mooie programma, maar heeft men daatr bij ProRail na lang beraad met tranen in de ogen moeten besluiten toch maar door te zetten? "Het is niet anders mensen, veiligheid gaat vóór en weegt zwaarder dan onze diepste gevoelens, onze heftigste emoties, ons hart, we kunnen écht niet anders, het moet gewoon, ook al kunnen we het nauwelijks verdragen!"

Schoorsteenveger | 30-12-19 | 14:11 | 2

Haha. Sterk!

Rest In Privacy | 30-12-19 | 14:17

Rutte vindt het een rotverbod.

piloot47 | 30-12-19 | 14:31

Zolang Geert Mak GroenLinks stemt zie ik geen probleem.
Erik Dijkstra smeet een bierfles naar een boot van Zonnebloem. Van 3 hoog meen ik. Omdat hij van BNN VARA is werd de zaak geseponeerd.

El Rico Grande | 30-12-19 | 14:10 | 2

Was een plastic fles.

piloot47 | 30-12-19 | 14:46

Weer zo eentje die lekker binnen loopt door het vertellen van politiek correcte zwetsverhaaltjes.

zwellevertje | 30-12-19 | 14:09

Zou Flick hem gaan verdedigen ?
Of advocatenbemiddelaar de Vries?
Of Weski?

laurentius | 30-12-19 | 14:08

Die tag "crimineel" hahaha

Deksmaat | 30-12-19 | 14:08 | 2

En van de dader werd geen spoor gevonden.

Guusje Nadorst | 30-12-19 | 14:24

@Guusje Nadorst | 30-12-19 | 14:24:
Aaahhh +1 lol

Deksmaat | 30-12-19 | 14:30

Spoorblokkeer Friezen?

merel veld | 30-12-19 | 14:07 | 2

Friese spoorlopers.

Mr_Natural | 30-12-19 | 14:41

Spoorlopers zijn doodlopers.

Frau Merkel | 30-12-19 | 17:39

Was dat spoor überhaupt in gebruikt? Of is prorail nu echt spijkers in het allerlaagste water aan het zoeken om van het eigen falen af te leiden?

TheEgg | 30-12-19 | 14:06

Pro rail heeft niks beters te doen? Of worden zo de uitzendkrachten aan het werk gehouden?

Whisper | 30-12-19 | 14:06

Deze wollige teddybeer zal maar wat blij zijn met de "commotie".
Want de hoge kijkcijfers van de eerste reeks 'In Europa' van zo'n 10 jaar geleden worden bij lange na niet gehaald. Zijn meer dan gehalveerd.

leo de pejo | 30-12-19 | 14:06 | 2

Tja,er zit ook totaal geen gang in.In Europa was best vermakelijk maar de nieuwe ,... dradig.

miko | 30-12-19 | 14:08

Geert is een MAKkelijke prooi voor de NS.

oldandwise | 30-12-19 | 14:05

Ja, want als Geert Mak al op t spoor loopt, dan volgt meteen de hele goegemeente in zijn voetsporen... al die bejaarden t spoor op.

Yumi | 30-12-19 | 14:03

Geert Mak spoort niet!

Tronald_dump | 30-12-19 | 14:03

Zijn de Flikken Maastricht al gebeld ?

van Oeffelen | 30-12-19 | 14:03

Holland op zijn smalst....

SterF... | 30-12-19 | 14:02

Spoorslags oppakken.

van Oeffelen | 30-12-19 | 14:02

Geertje Mak, de man die aan de lopende band beweerd dat met Wilders er weer treinen naar het oosten gaan rijden.
Hij wilde zeker kijken of ze er al aankwamen.

2voor12 | 30-12-19 | 14:02 | 2

Geert mak, de man die met Baudet samen heeft gewerkt bij het samenstellen van een essaybundel. Wil Sjerry niets meer van weten ...

oldandwise | 30-12-19 | 14:05

De stoomtrein rijdt bijna niet in de winter, zo gevaarlijk is het niet wat hij deed.

Guusje Nadorst | 30-12-19 | 14:01 | 3

Helaas, dit is geen museumspoor aan de betonbiels te zien.
Anderzijds, als hij zo op houten biels zou lopen, was het nog veel gevaarlijker.
Daar kan je lelijk op uitglijden en vallen.

hotnot | 30-12-19 | 14:19

Friesland. Daar hebben ze nog diesels.

algoritmos | 30-12-19 | 14:23

@algoritmos | 30-12-19 | 14:23:
Daar rijdt Arriva. Altijd op de seconde nauwkeurig (i.t.t. de NS) Geert had de dienstregeling op zak (op zijn iPhone) en wist dat er voorlopig geen trein zou komen. Maar welke eencellige denkt na het zien van deze beelden: wow, dat ga ik ook doen? Die enkele kijker naar zijn programma?

piloot47 | 30-12-19 | 14:36

Wordt geseponeerd. De man is zo klein dat het niet rechtsgeldig wordt verklaard.

Rollins | 30-12-19 | 14:00

Vraagje voor Geert: "Het is geel, en als je het in je oog krijgt ga je dood?"

Osdorpertje | 30-12-19 | 14:00 | 6

Een banaan!

2Little2Late | 30-12-19 | 14:31

Ik ben een simpele huisvader dus denk direct aan Patricia.

28 | 30-12-19 | 15:10

@allen. Het was een trein. Van de NS. Zolang hij dus niet bij Arriva over het spoor liep.

Osdorpertje | 30-12-19 | 15:35
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken