Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Lagerhuis vs BoJo over No Deal Brexit

Order! Order!

Het gaat er voor een fascistische dictatuur verdomd democratisch aan toe in het Verenigd Koninkrijk, waar het Lagerhuis zich vandaag weer eens lekker door de Brexit-chaos heen gaat rommelen. Boris Johnson heeft verklaard dat hij per se op 31 oktober uit de EU wil stappen en dat hij geen nieuwe verkiezingen wil, vandaar dat iedereen nu verwacht dat de Britten op 31 oktober nog niet uit de EU zullen stappen en er toch nieuwe verkiezingen komen. Gisteren verloor Johnson de meerderheid in het parlement en de stemming over de agenda van het Lagerhuis, waarna hij 21 rebellerende MP's uit een whatsApp-groep de Conservatieve partij mieterde. Vandaag wordt er gestemd over een wet die een No Deal Brexit op 31 oktober moet voorkomen en daarna eventueel over of, hoe en wanneer er nieuwe verkiezingen komen. Verkiezingen die Johnson zo maar eens zou kunnen winnen, zolang hij zich Brexiteer genoeg toont om Farage van zich af te houden en Labour gegijzeld wordt door Hamasknuffelaar Corbyn. Het is eigenlijk hartstikke simpel!
UPDATE: Lagerhuis stemt tegen No Deal Brexit.
UPDATE: Geen 2/3 meerderheid, dus voorlopig nog geen nieuwe verkiezingen. De oppositie wil alleen toestemmen als ze zeker weten dat er op 31 oktober geen No Deal Brexit komt. En daarmee heeft het Lagerhuis weer een reden gevonden om de Brexit uit te stellen.

Brexitpoll

Gaat die Brexit nou wel of niet gebeuren?


Poll is Verlopen.

Brexitpoll

Gaat die Brexit nou wel of niet gebeuren?

Reaguursels

Inloggen

Als ze Boris zijn gang hadden laten gaan was Brussel echt wel met een oplossing gekomen, iedereen wil handel drijven. Nu wordt het een neverendum als maanden geleden al aangegeven door Ian Duncan Smith. De deal die nu zgn afgedwongen gaat worden door de kamermeerderheid is een slechte deal en Brussel lacht zich het ongans. Maar als ze niet uitkijken gaat Boris op het laatste moment in zee met Farage fan zijn alle poppen aan het dansen. Farage wil gewoon oorlog met Brussel, tenminste daar lijkt het op. Kortom de meerderheid van het Lagerhuis vertegenwoordigt niet de wil van de meerderheid van de bevolking. Want tijdens het referendum (u weet wel dat hadden wij vroeger ook) waren er maar 2 keuzes, erin of eruit. De zgn no deal is later pas toegevoegd. Kan nog leuk worden maar Engeland en waarschijnlijk de gewone burger in de EU hebben hun buik ervan vol van het getouwtrek en geouwehoer.

Slough | 05-09-19 | 12:30
-weggejorist-
Rationa | 05-09-19 | 12:14

Ik zit te wachten op de Brexit the movie.

mozaard | 05-09-19 | 11:24 | 1

Man die duurt nog langer dan jaren 60 gladatorenfilms. En niks minder qua clashes, dat dan weer wel

Shoarmamasutra | 05-09-19 | 15:06

Carlitros | 05-09-19 | 01:17
Dank u voor uw fatsoenlijke en heldere uiteenzetting. Ik denk hier verder over na.

Angélica de Sancé | 05-09-19 | 08:30 | 2

Graag gedaan, Angelica. Er wordt tegenwoordig zoveel onzin verteld over Brexit in de kranten en op tv, en vaak DEniet tegengesproken!, dat het moeilijk wordt de kaf van het koren te scheiden. De EU is ZEKER niet volmaakt, en ik zou Nederland het liefst als een Noorwegen zien, buiten de EU maar in de interne markt en douane unie. Want als klein land alleen zal je op het wereld toneel aan en van alle kanten geschoren worden. En momenteel woon ik in de UK, en geloof me als ik je zeg dat je 10x beter Juncker, Tusk en Verhofstadt kan hebben dan de leugenachtige, corrupte en incompetente Britse politici. De eerstgenoemden zijn tenminste niet incompetent, en nog altijd iets minder leugenachtig en corrupt.

Carlitros | 05-09-19 | 09:14

Ik zou gewoon teruggaan naar Nederland als ik u was, u bent net zo respectloos naar uw recente thuisland als veel buitenlanders in Nederland. Erg onbeschaafd! En u moet voor de lol eens uitpluizen hoeveel de door u genoemde Juncker en consorten per jaar opstrijken vergeleken met de UK politici. Voor dat geld zou ik ook liegen of het gedrukt staat.

Slough | 05-09-19 | 13:26

Laat de Brexiteers nu maar eens met een plan komen dat niet strijdig is met de Goedevrijdagakkoorden, dan is het zo opgelost.

JTKDM | 05-09-19 | 07:47

Deze hele Brexit-aflevering in vele delen demonstreert 'wel', hoe hardvochtig de EU de landen aanpakt.
Denk maar niet dat kleinere handel-drijvende landjes als Nederland eigenlijk nog enige soevereiniteit hebben.
We zijn als trekpoppetjes geworden; onze ziel is al verkocht; heimelijk.
Alleen GB wilde niet mee blijven spelen; (en door hun pond te behouden ipv de Euro blijkt, dat ze altijd EU op afstand wilden houden); maar de machts-politiek van Duitsland en Frankrijk tezamen wordt steeds zichtbaarder; niet meer te ontkennen dictatorialer.
In de middeleeuwen waren de steden relatief onafhankelijk, tót ze verplicht werden opgenomen onder gewestelijk bestuur.
Dezelfde schaalvergroting vindt nu weer plaats.
Wie niet tijdig het vangnet verlaat, wordt in 'n tonnetje gevangen; ingemaakt als haring, en daarna opgediend met uitjes.

Der Paulie | 04-09-19 | 23:57 | 1

Wat een lulkoekverhaal, het VK doet al 40 jaar mee, bepalen mede de regels en wetten. Dan uit het niets willen ze eruit zonder een plan of idee maar het ligt aan de hardvochtige EU.
Ik weet niet waar jij geschiedenis hebt gestudeerd maar ik zou mijn geld terug vragen als ik jou was. Steden waren onafhankelijk, ja hoor, tot dat er een groep vikingen of gelovigen hun kant op kwam. De normale burger is nooit vrij geweest en zal dat ook nooit worden, je moet wel heel naief zijn om te denken dat een referendum dat veranderd.

Stijlloze nick | 05-09-19 | 08:55

Ik durf te wedden dat de schreeuwers die hier het hardste om een no-deal Brexit schreeuwen, straks de eersten zullen zijn die de EU de schuld geven als die Brexit op een econimische ramp uitdraait..

ArjenZH | 04-09-19 | 23:29 | 2

De EU is ook zelf de schuldige: het is afgeweken van de breed gedragen "shared resources" gemeenschap (de EGKS, een uitstekend en goed uit te leggen concept) en heeft er een onvoorwaardelijke Bankenunie (compleet met stiekeme transfers) voor in de plaats gezet. Dat is de burgers nooit "beter uitgelegd" (kan ook niet want het is een duivels plan) en dat wreekt zich nu.

kindapaas | 05-09-19 | 08:30

@kindapaas | 05-09-19 | 08:30: GB maakt helemaal geen onderdeel uit van de bankenunie. Kortom je verkondigt grote onzin.

ArjenZH | 05-09-19 | 14:51

Kan onze Boris niet gewoon de telefoon pakken, Druncker bellen en vragen "Zeg, jongen, ik moet vragen of we nog wat uitstel kunnen krijgen?"
En als hij geen "Ja" hoort maar een hoop gebrabbel over hoeveel miljard Euro ze dan eerst moeten overmaken, dan kan hij zeggen "Nou, de EU wil geen uistel meer geven" en dat is dan een de facto no-deal Brexit.

EnNouJijWeer | 04-09-19 | 23:21 | 1

kom maar ff wisselen Pietertje

jan390 | 04-09-19 | 23:25

De EU-adepten lachen zich de ballen uit de broek. Ze worden op hun wenken bediend door de Britse politiek. Hoewel daar geen bal van klopt, zullen ze met genoegen erop wijzen dat uit de Unie treden, zoals door hen voorspeld, leidt tot chaos.
Dit klopt echter niet. Brexit op zich hoeft niet te leiden tot chaos. Politieke verdeeldheid en gekissebis echter wel. Dat blijkt maar weer.

Amsterdamsko | 04-09-19 | 22:59 | 2

Dus het klopt wel.

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 23:22

Je snapt blijkbaar niet dat het ene verband houdt met het andere.

ArjenZH | 04-09-19 | 23:30

UK cowards will never leave, but they will pay.

Shareholder II | 04-09-19 | 22:49 | 1

De kosten lopen binnen de EU ondertussen ook behoorlijk op, hoor. Ik heb begrepen dat vandaag de dag nog steeds wordt geinvesteerd in een no-deal Brexit, ook door Nederland. Mil!joe!nen!

Graaisnaaiert | 04-09-19 | 22:51

Leuk man, zo’n uittreding. Echt goed voor het land enzo. Dat nationalisme zorgt echt voor harmonie. Lekker op eigen houtje, want binnen de landsgrenzen krijg je tenminste dingen voor elkaar enzo. Echt een goed plan. Iemand nog een Nexit? Lekker in ons eentje gaan spartelen in de grote boze wereld. Nationalisme is een feestje!

Ardbeg | 04-09-19 | 22:39 | 5

Graag uit de houdgreep van deze EU.

ristretto | 05-09-19 | 06:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ha fijn.
Ik begon me toch een klein beetje zorgen te maken over mijn 1 euro weddenschap,
die ik een paar jaar geleden heb aangegaan dat er *geen* brexit komt.
Mijn investering is weer aardig veilig.
Door dit gesukkel heeft het VK al wel een aardige economische schade weten te veroorzaken. Dat gaat nog meer worden.
.
(PS De oplossing is *wel* een grens met Noord Ierland + veel handelsverdragen, maar daar zijn ze te dom-koppig voor)

hotmint | 04-09-19 | 22:28 | 3

Als ze gewoon Noord-Ierland teruggeven aan de Ieren is het probleem ook opgelost

Nummer 14 speciaal | 04-09-19 | 22:37

@Nummer 14 speciaal | 04-09-19 | 22:37: Gewoon

Ardbeg | 04-09-19 | 22:40

Grens tussen ierland en Noord-Ierland is terug naar de jaren 70, met allen ellende van dien. Moeten we niet willen.

Graaisnaaiert | 04-09-19 | 23:02

Kortom het VK blijft in de EU tot het einde der EU, wat overigens niet zo lang meer zal duren naar mijn mening.
De anti-democratische EU hoeft immers nu enkel nog maar te zorgen dat zolang de EU nog bestaat men nooit een voor het VK aanvaardbare deal sluit.

von Strumpfhausen | 04-09-19 | 22:11

Er zijn een aantal dingen aan de hand. Ten eerste wil de EU geen extensions meer geven, het parlement werkt tegen, er is amper tijd voor een verkiezing, en BoJo trapt alle dissidenten eruit.

31 oktober komt dichterbij, en als er geen deal is, is het gewoon WTO en joep doei de mazzel.

Overigens, artikel 51 kunnen ze best opheffen. Dat zou een brexit niet tegenhouden. Het enige wat ze hoeven te doen is die verdragen opzeggen en het is adios Brussel.

coolvibe | 04-09-19 | 21:52

Mensen kijken! Is uiterst historisch nu

Langshetrandje | 04-09-19 | 20:56 | 3

Als dit in Nederland plaatsvindt, komt de helft van de 2de Kamer niet eens opdagen, en wat er wel zit speelt met zijn smartphone.

gestoptmetroken | 04-09-19 | 21:36

Is het al weer 5 voor 12? en weer 3 maanden erbij.

skoftig | 04-09-19 | 21:37

@skoftig | 04-09-19 | 21:37: de oortjes van Joris Bohnson zijn gewassen en natuurlijk is ie weer zo beschoft om te blijven zitten. Not. Wat een fluim.

Langshetrandje | 04-09-19 | 21:52

De enige oplossing lijkt mij nieuwe verkiezingen gekoppeld aan een referendum, waarbij partijen zich vooraf duidelijk moeten uitspreken welke lijn ze willen volgen. Natuurlijk had de uitslag gerespecteerd moeten worden, maar de realiteit is inmiddels anders. Hoeveel Britten en dan met name Britse jongeren, willen nog echt een Brexit? De gevolgen lijken immers desastreus. Wat zou de Brexit voor Nederland betekenen en wat zou het voor ons land (en Europa) betekenen wanneer Johnson Groot-Brittannië min of meer verkoopt dan wel afhankelijk maakt van despoot Trump? De EU is een politiek geworden onwerkbaar groot en log instituut, maar een weg terug is er niet. Ons land kan echt niet meer op eigen benen staan.

Mannes | 04-09-19 | 20:55 | 10

@Carlitros | 04-09-19 | 21:46:
Het vervelende is nu wel,mocht het uitstel door het"house of lords"komen ben ik bang dat die splitsing er toch wel komt.
Ik vermoed dat Farage er een paar torries bij gaat krijgen dan.
Zoals ik het hier zo zie als ik met mensen op het werk,in de pub of onder het boodschappen doen praat,mensen het hele gebueren zo zat zijn dat ik denk dat als er verkiezingen komen Farage erg groot gaat worden.
Maar goed,we zullen het wel zien hoe het gaat lopen.

ditotje | 04-09-19 | 22:43

@Carlitros | 04-09-19 | 22:23: Niets verbaast me meer in dat instituut. Toch droef en triest. Tories en Labour overbieden elkaar dagelijks in incompetentie.

Langshetrandje | 04-09-19 | 22:44
▼ 7 antwoorden verborgen

www.dummies.com/education/politics-go... Hier een link naar de 10 slechtste premiers van het VK.
en.wikipedia.org/wiki/Historical_rank... Hier een meer wetenschappelijke 'ranking' van de premiers van het VK.
Vluchtig bezien is het in het VK: top of flop. Wat een premier-rampen heeft dit koninkrijk reeds doorstaan! Maar ook personen die het heft van de geschiedenis in eigen hand namen. *Luistert verder naar de waanzinscène uit de opera Boris Godunov*

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-09-19 | 20:39

No Deal Brexit is een non-event. Mark my words.

Er zal een beetje gedoe zijn bij de grens voor een maandje. De pers zal moord en brand schreeuwen en het tot epische proporties verheffen. De financiele markten zullen kort en heftig reageren, maar de economische impact zal heel beperkt zijn. Over een jaar is alles glad gestreken en hebben de Britten hun trots weer terug.

van heinde en verre | 04-09-19 | 20:35 | 5

Brexit heeft de Britten al 13 billion gekost aan voorbereidingen, de oudjes zullen het nog een tijdje moeten doen zonder verhoging.

the Jackdawn | 04-09-19 | 21:51

@Beste_Landgenoten | 04-09-19 | 21:39: Nee joh, hun economie bestaat alleen maar uit financials. Ze zullen weer eens wat gaan maken omdat dat ineens veel voordeliger is. Op de lange termijn ontstaat daarmee een duurzame economie

van heinde en verre | 04-09-19 | 21:52

@van heinde en verre | 04-09-19 | 21:52:
En wat zullen ze gaan maken? Hoe? De weinige industrie die ze nog hebben moeten nu al grondstoffen en onderdelen importeren om hun eindproducten te maken, laat staan als ze opeens veel meer gaan produceren. En met een harde Brexit, met een pond wiens waarde ineenstort, en WTO tarieven die opeens over import geheven moet worden, is het me ook niet duidelijk hoe het opeens veel voordeliger is om zelf weer eens wat te gaan maken, als de import van grondstoffen en onderdelen daardoor veel en veel duurder wordt.

Nu kan de UK de kosten van de import van goederen en grondstoffen natuurlijk beheersbaar behouden door alle import tarieven op nul te zetten, maar volgens WTO regels moeten ze dat dan voor alle landen in de wereld doen. En dat zal de Engelse industrie de das omdoen, want die kunnen nooit concurreren met de door kinderarbeid gemaakte smartphones, t shirts etc etc.

Carlitros | 05-09-19 | 00:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat het maar aan politici over om een puinhoop te maken van de Brexit.

Amsterdamsko | 04-09-19 | 20:14

Dat Corbyn een echte engnek is; als je terroristen verdedigt (Hamas en Hezbollah).
In gewoon Nederlands ben je dan echt 'fout' als je Nazi's verdedigt.
Volgens de Godwin-logica over toen is wel duidelijk, dat je daarna niet ineens 'goed' wordt, als je die woorden later weer 'n beetje inslikt met 'foutje, bedankt'.
Omdat Corbyn de Hamas-terroristen en de Hezbollah-terroristen, die net zo erg zijn als Nazi's de toen, zijn 'vrienden' noemt, kan dat niet meer wegpoetsen.
Dus wat een cynisch geluk hebben de conservatieven in GB, doordat hun tegenstander Corbyn een terroristen-vriendje is.
Je wordt niet 'beter', als je tegenstander 'n heel slecht mens is, maar 't helpt wel bij de verkiezingen.

Der Paulie | 04-09-19 | 19:52 | 7

@ole guapa | 04-09-19 | 20:10:
Eens,Libdem zal groot worden maar mijn menings is dat de meeste Brexiteers Farage zullen gaan stemmen omdat ze het nu zo zat zijn dit hele gezeik.
Labour zal geen issue meer zijn,die worden inderdaad leeg gezogen.
En de torries...... Tja die zullen het slim moeten gaan spelen ja,maar dat is als er verkiezingen komen.

ditotje | 04-09-19 | 20:37

@Mannes | 04-09-19 | 20:46: Boris wordt als lunatic neergezet en de banden van Corbyn met terrorisme, antifa en extreem-links worden zorgvuldig vermeden.

Frau Merkel | 04-09-19 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Tip voor de Britten voor ze weer een referendum uitschrijven: het inhoudsloos inlegvelletje (contentless insert) invoeren naar NL model. Bespaart een heleboel gedoe en tijd!

Disaronno | 04-09-19 | 19:47 | 3

Dat inlegvelletje hebben ze al liggen, dat is huidige "deal"

Bon-sens | 04-09-19 | 20:05

@Bon-sens | 04-09-19 | 20:05: Maar natuurlijk ook meteen het referendum als zodanig afschaffen vormt de sleutel tot het finaliseren van de democratie. Ook naar NL model.

Disaronno | 04-09-19 | 20:22

Misschien een gekke gedachte hoor, maar zou een eventuele crisis als gevolg van brexit of nexit op termijn enorm positief kunnen zijn voor een land? De uitvreters vertrekken of gaan toch aan het werk, de jeugd leert met geld omgaan, sociale contacten boven individualisme etc. Een land zou na zo’n periode als het ware herboren kunnen worden.

Sinaslolly | 04-09-19 | 19:30 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk om te zien en te horen
www.jensen.nl

brabantman | 04-09-19 | 19:24 | 3

Och het is een verdienmodel. Jensen zegt nooit iets zinnigs. Een beetje de Alex Jones van Nederland kennelijk. Het is wat de gek ervoor geeft.

Andrew Deen | 04-09-19 | 19:30

@Andrew Deen | 04-09-19 | 19:30: Ik heb een enkele keer naar die Jensen gekeken. Hij kan niet interviewen, legt zijn eigen mening in de mond van een gast. Hij doet grappig maar is niet leuk. Voor iedereen die van de NPO af wilt: deze bagger is het alternatief.

Red shirt | 04-09-19 | 19:53

@Red shirt | 04-09-19 | 19:53: wist je dat de kleur van Trump rood is? Met je “red” shirt.

ristretto | 05-09-19 | 07:03

Wat betekent een yes-deal precies? Dat het VK alles slikt wat de EU hun door de strot wil duwen? Dat het VK de EU in alles haar zin moet geven, zoals een open grens tussen Ierland en Noord-Ierland, waardoor de immigrantenstroom blijft doorgaan? (Een van de belangrijkste redenen om voor de Brexit te stemmen WAS die emigrantenstroom via Frankrijk, en straks dus Ierland!)
Het VK moet dan 40 miljard 'doneren' aan de geldwegsmijters in Brussel. Wat krijgen ze er voor terug?
Kunnen ze hun eigen handelsafspraken met derden nog wel maken?
Als de Britten slim zijn, maken ze een belastingparadijs van hun land met een Zwitsers banksysteem. Daar ligt de kracht van Zwitserland. Olie en gas hebben ze net als de Noren. Ze kunnen hun eigen visgronden bevissen zonder de Spaanse vloot te hoeven tolereren. Ze kunnen zelfs gaan PULSVISSEN want die eikel van een Macron heeft dan niks meer over ze te zeggen. Ze kunnen alle illegalen die via Frankrijk zijn binnengekomen, terugsturen.
Beter een no deal dan dat twee dictators het VK hun wil opleggen.
Qua handel redt het VK het wel. De EU staat maar voor 40% op de balans.
Als ik mocht kiezen, koos ik voor een Nexit, vrij van de twee die alles in de EU beslissen en bepalen, ook als ik er financieel door achteruit zou gaan. Maar ik denk dat het tijdelijk is. NL gaat nu ook kapot onder de lage rente waardoor onze pensioenen zwaar inleveren. Ons geld wordt minder waard door het opkopen van Zuid-Europees WC papier en het kost tientallen miljarden als er elk jaar tienduizenden gelukzoekers hier komen profiteren. Dat alleen al! Verder zullen onze goede landbouwproducten net zo goed verkocht worden als nu.
Wat de Britten betreft: ik verwacht dat Trump de Britten inderdaad een fantastische handelsovereenkomst zal gunnen. Hij kan niet anders na zijn toezeggingen.
De Britten komen er wel. Dat deden ze ook tegen Napoleon die heel het vaste land van Europa had bezet, dat deden ze tegen Kaiser Wilhelm die heel Europa wilde veroveren en dat deden ze tegen Adolf. Macron en Merkel zijn daarbij vergeleken peulenschilletjes.

Angélica de Sancé | 04-09-19 | 19:12 | 27

@Andrew Deen | 04-09-19 | 20:46: Sorry tikfoutje. Verkiezingen komen Schotten zijn pleite.

Langshetrandje | 04-09-19 | 21:00

Even een paar comments op jouw betoog.

De Britten eisen zelf dat de grens tussen Noord Ierland en de Republiek Ierland open blijft. Dat hebben ze zelf, als gezaghebber in Noord Ierland, gegarandeerd tijdens de vredesonderhandelingen met de IRA in het Goede Vrijdag akkoord. De Engelsen eisen echter ook dat er geen grens komt tussen Noord Ierland en Engeland (voorstel EU). Hoe ze dan denken controle over hun grenzen te houden en illegalen de toegang te ontzeggen als er geen grens is tussen hun en Ierland is een mysterie. Er zijn Engelse politici geweest die vonden dat Ierland maar een grens tussen hunzelf en de rest van de EU moesten opzetten. Goede grap, dat laatste.

De 40 miljard bestaat vnl. uit 2 componenten, waar de Engelsen onder leiding van May akkoord mee zijn gegaan. Een deel is lidmaatschapskosten EU voor de 2 jarige overgangsperiode na de Brexit deal die May was overeengekomen, waarbij de UK na Brexit nog 2 jaar lang toegang blijft houden tot de EU interne markt en douane unie, dus geen tarieven hoeft te betalen en gebruik mag maken van alle vrije handels overeenkomsten die de EU met andere landen heeft. Gedurende deze 2 jaar veranderd er voor het Britse bedrijfsleven dus niets, en onderhandelen de EU en UK over de definitieve nieuwe (handels) relatie. Het overige deel beslaat de levenslange pensioenrechten die de Britse MEPs, waaronder Farage, over de laatste 40 jaar hebben opgebouwd, welke na uittreding dus voor rekening van de UK zullen zijn. Niets geen donatie, maar aangegane en overeengekomen verplichtingen.

Over hun eigen visgronden die ze dan lekker zelf kunnen gaan bevissen zonder de Spaanse vloot te hoeven te tolereren..... dat hadden ze eventueel kunnen doen, als ze niet het grootste deel van hun eigen visrechten reeds hadden verkocht aan Spaanse, IJslandse en Nederlandse vissers. En, tenzij de Nederlandse etc vissers die visrechten terug verkopen, zullen na Brexit gewoond de Nederlandse, Spaanse en IJslandse vissers de Engelse visgronden blijven bevissen.

En tenslotte je grootste fout: Qua handel red de UK het wel, de EU staat "maar" voor 40% op de balans. Niet geheel correct trouwens, 46% van de totale Britse export gaat naar de EU, en maar liefst 54% van alle import komt uit de EU. Maar wat je vergeet is dat de UK als EU lid ook toegang heeft tot alle vrije handels verdragen die het met de rest van de wereld heeft. Zo'n 70 landen en gebieden. Alleen de vrije handelsovereenkomst die de EU onlangs met Japan heeft afgesloten is ca 1/3 van de globale! BNP waard! Als je al deze handelsverdragen ook meetelt, kom je uit op een percentage dat vele malen hoger is dan de door jou vermelde 40%. En dat gaat de UK allemaal verliezen als ze zonder deal de EU verlaten.

Carlitros | 05-09-19 | 01:17

@Andrew Deen | 04-09-19 | 19:57: Je vergeet de kosten die we hebben (uitkleden pensioenfondsen en dergelijke) aan het in de lucht houden van de euro cq Zuid-Europa. Voorstander van een Bezit ben ik niet maar zeker wel van een exit uit de euro. Op termijn is die sowieso onhoudbaar. Nederland stelt zich veel te zwak op in de EU. We moeten meer toe naar een positie als Denemarken, geen euro, hard op immigratie. Daarnaast zou er een streep moeten door het Verdrag van Lissabon wat veel te veel souvereiniteit gekost heeft.

En de kosten van dat laatste beloopt miljarden. Bedragen worden zo veel mogelijk geheim gehouden maar algemene schattingen van de kosten liggen rond de 30.000 per kop per jaar. Met ieder jaar 30.000 erbij en nauwelijks uitstroom uit de bijstand is dat ieder jaar 1 miljard extra, dus na 10 jaar 10 miljard extra per jaar. En dan wil ik het er nog niet over hebben dat het er allemaal niet gezelliger op wordt in de zwakkere wijken.

5611 | 05-09-19 | 03:24
▼ 24 antwoorden verborgen

Het is zo simpel. De Britten, althans in het parlement, zijn hopeloos verdeeld.

1/3 Wil perse blijven.
1/3 Wil "no deal" Brexit.
1/3 Wil "deal" Brexit.

Komt ook nog eens bij dat de gewone burgers die willen blijven, de onderdanen met stemrecht dus, inmiddels de meerderheid hebben.

May snapte dat. No deal Brexit is namelijk nogal slecht voor de Britten. Deal Brexit is dan de beste optie. Dus die zocht de middenweg. Dus een deal Brexit. Een deal zoals Zwitserland dat heeft. Dan is iedereen tenminste blij. Maar dan heb je hard-liners die dan weer roet in het eten gooien. Zowel de "no deal" mafklappers en de Remainers.

En ze komen er nog steeds maar niet uit. Onvoorstelbaar.

Wat me ergens stoort is de hoeveelheid mensen op GeenStijl juichen voor een "no deal" Brexit. Snappen jullie echt niet dat het de meest rampzalige optie is? En niet alleen voor de Britten.

Voor Nederland (wij dus) is een remain het beste.

Een deal Brexit een schadebeperking.

Een no deal een ramp. Je moet wel heel erg simpel zijn als je niet eens beseft dat na de Britten Nederland de grootste klappen gaat krijgen bij een no deal Brexit. Hoeveel je de EU ook haat de EU gaat er geen last van hebben. In Brussel zijn ze er al klaar mee. Maar wij, Nederlanders gaan het wel voelen omdat wij (tadadada) een invoer- en uitvoerland zijn. Er is geen enkel ander land die de Brexit harder gaat voelen dan de Britten zelf.

Andrew Deen | 04-09-19 | 18:42 | 9

@Bon-sens | 04-09-19 | 20:11: Te geterroriseerd ook. Deze relatie is echter niet bang. Zei nee tegen een "vrij" hoog persoon uit de regering.

Langshetrandje | 04-09-19 | 20:21

@Andrew Deen | 04-09-19 | 20:15:
Binnen dit blok gaan wij wel de grootste klappen opvangen bij een no deal.
Ben benieuwd wat Blok dan gaat zeggen tegen de rest van het blok

Bon-sens | 04-09-19 | 20:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Laat er maar verkiezingen komen.
Hup Nigel

ditotje | 04-09-19 | 18:16 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Zei e.o.a Zalm niet ooit dat het licht uit zou gaan ?

vmk | 04-09-19 | 18:10 | 1

Dat kan hij makkelijk zeggen. Bij hem was het nooit aan. Zalm staat op het lijstje voor Neurenberg.

Frau Merkel | 04-09-19 | 20:29

De EU is als een vrouw tijdens haar scheiding met haar man die haar relaxte leventje met de nodige financiële voordelen ziet verdwijnen.

Onmogelijke eisen stellen, zoals "Ik blijf bij je in huis wonen voor ons kind (Ierland), maar je moet me wel heel alimentatie betalen"
Eisen die de man uiteraard niet wil nakomen.

Er wordt hier een vuil politiek spel gespeeld.
De EU is de oorzaak dat het een chaos is in GB, niet Johnson.

Bon-sens | 04-09-19 | 17:52 | 23

@Nummer 14 speciaal | 04-09-19 | 20:11:
Dat weet het domme kiezersvolk al jaren niet meer.
Kijk naar parlementsverkiezingen, Staten verkiezingen, EU verkiezingen etc.
En in GB heb je al jaren keuze tussen Labour en Tories, met een smaakje Garage of LibDems.
Wat je kiest maakt toch geen fuck uit.

Bon-sens | 04-09-19 | 20:17

@Bon-sens | 04-09-19 | 19:16: Zeker. Ik ben absoluut het weke deel van deze coalitie. Gelukkig gaat het al dertig jaar bijzonder aardig en resteert mij nog wel wat tijd maar de beste heb ik al gehad.

Langshetrandje | 04-09-19 | 20:19
▼ 20 antwoorden verborgen

Hamas knuffelaar artikel is inmiddels 3 jaar oud. Lekker relevant. Verder zin in de apocalypse daar aan de andere kant van het kanaal.

Ignatius J Reilly | 04-09-19 | 17:44 | 2

Corbyn is & blijft een 1e klas ultralinkse engnek. Ook al is het artikel dan 3 jaar oud. Is dus nog steeds relevant. De uitspraak mag ingetrokken zijn, destijds was zijn overtuiging sterk genoeg om tot de eerdere uitspraak te komen (en geen gelul van "ik wist niet dat Hamas & Hezbollah zo erg waren en betreur mijn uitspraken").

Grijskijkert | 04-09-19 | 17:49

Het onderzoek naar de antisemitische stromingen in Labour is daarentegen erg recent.

ristretto | 05-09-19 | 07:08

Ik heb er zomaar vertrouwen in, dat de conservatieven, onder leiding van Boris Johnson, erin slagen om op 31 oktober 2019 GB met 'n no-deal uit de EU weet te loodsen.
Hoe hij de weerstand binnen zijn conservatieve partij weer gehoorzaam weet te krijgen (?); door te dreigen met verkiezingen.
Want dan weten conservatieven, dat ze 't in verkiezingen zeker aangerekend zullen krijgen, als de Brexit langer aanhoudt, of er nu wel of geen deal is met de EU.
Dat zien zelfs de socialisten in, ook die deinzen terug voor nieuwe verkiezingen; domweg, omdat ook hun achterban zeer verdeeld is, en de socialisten zal doen reduceren.
En als er iets is, waar politici voor terugdeinzen is verlies van hun baantje door 'n verkiezingsnederlaag.
En 'dus' komt Boris Johnson er mee weg; dankzij de angst van politici voor hun verkiezingsnederlaag.
Ongetwijfeld ziet de EU dat aankomen.
Hun front zal breken, door alsnog een beter voorstel te doen met wel een echte back-stop-regeling; desnoods ten koste van vrede in Noord-Ierland, want de EU gebruikt 't goede-vrijdag-akkoord voor Noord-Ierland alleen maar om GB mee te willen afstraffen voor de Brexit, als voorbeeld voor alle andere ontevreden landen in de EU.
Dan roept Boris Johnson 'zie je wel', ik kan 'wel' een betere deal loskrijgen dan voorganger May, maar ja, nu doen we 't liever zonder deal. Want denk maar niet dat Engeland ook nog die uittredingskosten wil betalen. Dubbele winst.
En de domme, domme EU landen gaan de onbetaalde GB-rekening betalen

Der Paulie | 04-09-19 | 17:36 | 6

Het ging vooral om de laatste zin. Há

Der Paulie | 04-09-19 | 18:26

@Der Paulie | 04-09-19 | 18:26: Goede handleiding. Zal ik voortaan rekening mee houden.

Langshetrandje | 04-09-19 | 18:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Nergens zo veel blauwe vlaggen gezien. Misschien is het beter om de hele EU aan de Britten te geven?

W_F | 04-09-19 | 17:25 | 1

Macron verplicht de Franse vlag en de EU vlag in elk schoollokaal.

Uw Verzekeringsadvis | 04-09-19 | 17:52

Er is de EU alles aangelegen

MurkRatte | 04-09-19 | 17:12 | 5

langsrandje: ze blijven er gewoon in

MurkRatte | 04-09-19 | 17:28

@MurkRatte | 04-09-19 | 17:28: Heb dat jaren gedacht. Maar het sentiment is gedraaid en willen van de Britten af. Morgen als het kan.

Langshetrandje | 04-09-19 | 17:29

Het volk wil eruit. Ze zijn er klaar voor en klaar mee.

Muuke | 04-09-19 | 18:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed idee, die Brexit. Ik kom niet meer bij....

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 17:10 | 17

@Muuke | 04-09-19 | 19:15: Begin jaren 50 beter dan nu? Hahaha, dat meen je niet serieus. Nauwelijks auto's, een 6-daagse werkweek, geen internet, veel mensen die thuis nog geen telefoon hadden, 1 week zomervakantie en noem maar op...
En dat was beter dan nu?

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 19:21

@Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 19:21: We hebben altijd 2 weken zomervakantie gehad! En het was een 5 en een halve dag en geen 6 daagse werkweek. Niemand miste een auto of internet. Uw verhaaltje rammelt aan alle kanten.

Goofje | 04-09-19 | 20:37

Kuifje 19:21... 1950: Geen 17 miljoen maar 10 miljoen inwoners. En zie daar, geen milieugezeur, amper immigratie en de bijbehorende ellende, minder criminaliteit, respect voor mensen in het hulpverleningsveld, respect voor de medemens, algeheel fatsoen, strak onderwijs waar nog iets werd geleerd...Combineer dat alles met de technologie van vandaag. Kom maar op, ik teken er direct voor... Ergo, alle huidige problematiek is terug te voeren naar een bijna verdubbeling van het aantal mensen in dit kleine landje, Nederland was in de jaren 50 reeds VOL genoeg.

MurkRatte | 05-09-19 | 11:46
▼ 14 antwoorden verborgen

Boris is een dwaas, met een posh public school accent en een slechte kapper, de lokale dorpsgek. Alleen Nigel Farage kan de zaak geregeld krijgen, maar dan moet hij wel voldoende draagvlak krijgen. Anders wordt dit een vloek waar geen eind meer aan komt. Die EU is echt een nachtmerrie.

Motleycrew | 04-09-19 | 17:06 | 7

@Grijskijkert | 04-09-19 | 17:43: het zou best eens een goed idee zijn.. 1 jaar Nederlandse staatuitgaven zonder het voordeel ve EU.
Geen uitkeringen meer, onderwijs alleen voor de rijken, zorgverzekering 2 a 300 per maand, vlaktaks op 40%, ook minima.... kortom: werken of sterven.
Echt.. ik zou er van genieten. Eens kijken of de werklust die hoort bij het wegvallen van praktisch al onze inkomsten bestaat bij die oerdomme, vaak luie, knuppels die denken dat die welvaart komt doordat ze ergens 22 uur per week op een kantoor een stoel warmhouden

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 18:32

@Epistulae_Morales: Als vvd-er roept u ook maar wat.

Shareholder II | 04-09-19 | 23:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Nu het Lagerhuis de agenda bepaalt EN Boris geen meerderheid heeft kan Boris wel verkiezingen willen, maar het huis bepaalt of dat wetsvoorstel daarvoor in stemming wordt gebracht en uiteraard of het yay of nay wordt.

Hetzelfde geldt voor, pak em beet, een wetsvoorstel dat de keuze geeft tussen Brexit a la May of geen Brexit / uitstel tot 2022.
Boris heeft gewoon niets meer te willen.

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 17:06 | 9

@Stormageddon | 04-09-19 | 17:15:
Dat kan niet, daar moet eerst een no-confidence vote aan vooraf gaan (kan hij theoretisch wel zelf doen), maar daarna is er een periode van 14 dagen waarna de oppositie de kans krijgt om een regering te vormen. Die zullen alles proberen in elk geval kortstondig samen te werken om een no-deal Brexit en verkiezingen in elk geval een tijdje te blokkeren. Het is dan dus gokken dat het de oppositie ook niet lukt de Brexit op te lossen.

jacmiegroffie | 04-09-19 | 17:49

@jacmiegroffie | 04-09-19 | 17:49:
Nee hoor, dat kan op advies van prime ministers, kabinet, of privy council van de Kroon ALTIJD. Hoort bij de koninklijke privileges.

Stormageddon | 04-09-19 | 18:16

@the Jackdawn | 04-09-19 | 17:44:
Daar heeft hij geen meerderheid voor nodig. De koningin kan altijd het parlement ontbinden.

Stormageddon | 04-09-19 | 18:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Wanneer je die foto in zijn geheel ziet, dan zie je dat de dame rechts uit haar neus aan het snacken is en de man achter haar zijn kruis eens lekker aan het opschudden is.
Boris is de redding van de Tories. Hadden de Tories toegegeven, dan waren toekomstige stemmen gesplitst tussen Tories en de Brexit Party en had links, onder het aloude adagium de vijanden van mijn vrienden, verregaande deugpolitiek ingevoerd. Er zal nu wel een soort lijstverbinding komen tussen de Tories en de Brexit Party, waarbij de Tories het alleenrecht krijgen in hun eigen sterke kiesdistricten en de Brexit Party het alleenrecht zal krijgen in de "Labour" kiesdistricten. Labour zal geweldig onderuitgaan en de Libdem's zullen ook een behoorlijke knauw krijgen...oh wacht, verkiezingen worden uitgesteld.
Dat is trouwens nog afwachten, want wetgeving moet nog door het Hogerhuis en daarna kan Boris als regeringsleider zijn oog er ook nog op zijn gemak over laten gaan. Dus de kans op een Brexit per 31.10.2019 is groter dan 50%

Ulle Ruttelflut | 04-09-19 | 17:05 | 1

Klinkt als een aardige samenvatting van de huidige toestand.

DebraCadabra | 04-09-19 | 17:16

Over de NLexit en de gulden hoor je niet veel meer. Van de Brexit hoor je ook niks meer, als je maar lang genoeg wacht. Boeie, zero fucks given, not my pakkie-an.

Nivelleermarionet | 04-09-19 | 17:03 | 3

De gulden? U heeft ook nog een telefoon met draaischijf?

Red shirt | 04-09-19 | 17:09

@Red shirt | 04-09-19 | 17:09: Heb gelukkig nog een koffertje zonnebloemen liggen.

Langshetrandje | 04-09-19 | 17:34

Briljante zet van Boris om die disloyalen uit de partij te zetten, in het algemeen werkt zijn strategie uitstekend, het VK is nog nooit zo dicht bij een Brexit geweest en het uitvoeren van de wil van het volk als nu.

smdyasc | 04-09-19 | 17:02 | 2

De wil van het volk is geen no deal Brexit en bij nieuwe verkiezingen weet ik niet eens zo zeker dat de Brexit nog doorgaat.
Of althans,. Hij gaat bij nieuwe verkiezingen eerst door en dan wordt heel snel na 31 oktober duidelijk hoe lang ze dat willen.

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 17:09

Ha, ha, de wil van het volk. Nee je moet vooral voxpoppen bij SBS6 klanten.

Nummer 14 speciaal | 04-09-19 | 17:53

Moeilijke situatie. Boris had niet gerekend op een plotse samenwerking van de gehele oppositie. Als vanavond het parlement daadwerkelijk de Brexit zonder deal gaat verbieden (ze maken het Law) en het niet gefilibusterd wordt in de House of Lords heb je een vreemde situatie. Labour zal nieuwe verkiezingen met zulke dramitische pollresulaten niet steunen. In alle eerlijkheid, er zijn nog redelijk wat scenarios te bedenken waarop Boris de commons schaak kan zetten (al zijn sommige nog nooit getest en misschien zelfs strafbaar of niet gebruikelijk). De helft van het bord is al weg, maar er zijn nog goede stukken en mogelijkheden die de commons schaakmat kunnen zetten.

jacmiegroffie | 04-09-19 | 17:00 | 6

@Omebert | 04-09-19 | 17:01:
5) Zelf een no-confidence vote uitschrijven over zichzelf, waarna de oppositie 2 weken de tijd krijgt een regering te maken met herverkiezingen bij het mislukken hiervan. Ook twijfelachtig, dan geeft hij zijn tegenstanders potentieel de kans dit op te lossen, wat als het plots lukt en ze de verkiezingen zo lang mogelijk gaan uitstellen? Kans is echter klein. 6) Bij het vragen van een extension kan hij onredelijke tevens dingen gaan vragen voor de aankomende maanden waardoor de EU geen uitstel wilt. Sancties Rusland opheffen, vermindering EU budget. 7)Bij het vorige uitstel stond nadrukkelijk beschreven dat de EU enkel zou verlengen als er progressie is geboekt bij de onderhandelingen. Hij kan claimen dat die er niet waren en dus de wet negeren. Dit zal dan in GB juridische gevolgen hebben.

jacmiegroffie | 04-09-19 | 17:42

@Omebert | 04-09-19 | 17:01:
8) Hij zou bevriende EU naties kunnen vragen om een veto uit te spreken voor een extensie. Dan kom je echter wel uit bij figuren als Orban, wil je dat? 9) Vreemd terrein, maar hij zou zelf aan de EU om een extension kunnen vragen (is anders geval dan vorige optie aangezien zijn positie hier anders is), waarna hij zelf een veto uitbrengt (aangezien er in dit geval dan geen unanimiteit is volgens EU verdragen). 10) Een one-line bill aannemen met simpel de zin dat er bijv. 15 okt. verkiezingen zijn. Heeft geen 2/3 meerderheid nodig maar normale meerderheid. Al met al, Cummings en Mogg moeten aan de slag. Er zijn misschien nog wel meer onconventionele mogelijkheden die getest kunnen worden.

jacmiegroffie | 04-09-19 | 17:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Nog immer houd ik er rekening mee dat ze met de grootst mogelijke rumoer, via omwegen, ophef, geklater, alsnog in de EU blijven, na angst, opschudding en wakkerschudeen te hebben gewekt. Als een politieke correctie op de megalomane EU koers.

Braco.me | 04-09-19 | 17:00 | 1

Tis niet ondenkbaar dat Boris vol bravoure op zijn bek gaat. Nee de Britten willen waarschijnlijk Corbyn ook niet. Maar bii nieuwe verkiezingen wordt waarschijnlijk geen van de twee de grootste. Krijg je weer een hung parliament en kan t maar zo zijn dat door allerlei compromissen die hele Brexit of heel soft wordt, of zelfs niet doorgaat.

Europees_Aanbesteed | 04-09-19 | 17:33

Misschien is er nog een andere optie. De eenenvijftigste staat worden van de VS. Als twee honden vechten om een been (F&D) dan loopt....

squadra | 04-09-19 | 16:56 | 1

en dan de queen eruit gooien... zie ik niet gebeuren..

starbuck280 | 04-09-19 | 17:04

Brilliant dit,
De EU bestempelen als oorzaak van het kwaad, stelletje bureacraten waar "ons"geld heengaat. Wij kunnen het beter, sluiten betere deals af en "alles komt goed".
Zou het dan toch niet aan de EU liggen?

jan390 | 04-09-19 | 16:55 | 1

Alles ligt aan de EU als je je eigen onvermogen en dramatische beleid wil afdekken.

Als in: hoe kan het in godsnaam dat een van de grootste economieën uit de EU daar geen voordeel van haalt, zoals Duitsland Frankrijk en zelfs Italië wel kunnen?

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 17:12

De deal is ook raar. Als land al vanaf het begin gigantische nettobetaler aan Brussel geweest en nu ze er uit willen nog eens een enorme afkoopsom moeten betalen.

2voor12 | 04-09-19 | 16:54 | 3

Als jij vervroegd uit een contract wil stappen, dan heb je denk ik ook nog wat af te rekenen met je huurder.
Dat is overigens hun eigen regel!

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 17:13

De deal is helemaal niet raar. De afkoopsom bestaat uit betalen lidmaatschap EU t/m 2021 (uitgaande van Mays deal, na het verlaten van de EU (had 29 maart moeten zijn), zou er een overgangsperiode van 2 jaar ingaan, waarbij de UK alle voordelen van de single market en douane unie (dus geen tarieven in en export van/naar EU en gebruik mogen maken van alle handelsovereenkomsten die de EU heeft met overige landen, dus ook geen tarieven met Japan etc etc). Gedurende deze overgangsperiode van 2 jaar zouden de EU en UK onderhandelen over de definitieve nieuwe handelsrelatie. De afkoopsom bestond verder uit de levenslange pensioenen die de EU aan Engelse MEPs moet betalen (hallo Nigel!).

Carlitros | 04-09-19 | 18:51

@Carlitros | 04-09-19 | 18:51: Carli, je beseft dat je hier Fakkin Farage hier met rest moet laten? Die is nog heiliger dat die Tijgerknuffelaar.

Langshetrandje | 04-09-19 | 18:54

De conservatieven zijn verantwoordelijk voor de huidige chaos. Volstrekt niet in staat om het nee van de britten om te zetten in een fatsoenlijke afspraak. Eigenwijs, je eigen gang gaan en nooit naar een ander luisteren. May, Johnson, de prototypes van incompetente bestuurders.

Bauchschmertzen | 04-09-19 | 16:52 | 2

Nee hoor, het zijn beide grote partijen die zo acteren. Het "spelletje" wat nu gespeeld wordt gaat over eigen persoonlijke Ego's.

jan390 | 04-09-19 | 17:00

Omdat je moet onderhandelen van uit het "no deal, tenzij..." principe. Maar Links wil helemaal geen brexit omdat ze 'solidair' willen zijn met de arme broeders en met graagte honderdduizenden "asielzoekers" van Tante Merkel willen overnemen. Dus zaagden ze aan de poten en werd het een "alleen als jij het goed vind" onderhandeling. En die verlies je uiteraard, want je mag alleen met de pet in de hand aanhoren wat het eisenpakket is en dan ja en amen te knikken.

EnNouJijWeer | 04-09-19 | 23:53

Overigens schijnt het ons als Netto betaler een extra 750 mio te gaan kosten, de UK bijdrage gaat men uitsmeren over de overgebleven landen.

Uw Verzekeringsadvis | 04-09-19 | 16:52 | 14

Met de BTW verhoging is dat al lang geregeld. Rutte gaat het verkopen als betalen wij niets extra, maar dat doen we allang.
De EU gaat steeds verder met BTW en heeft een extra inkomstenbron gevonden: douane-inzicht.nl/article/320666586

Frau Merkel | 04-09-19 | 17:25

@Mr_Natural | 04-09-19 | 17:21: nee, niet weg.. maar 30% duurder.. en dan dus binnen 5 jaar weg, want waarom zouden EU landen 30% meer voor hetzelfde gaan dokken? Of doen we er dan gratis kaas bij?

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 19:49

Uiteraard gaan ze geen cent minder uitgeven, integendeel. De EU begroting groeit alleen maar.

EnNouJijWeer | 04-09-19 | 23:55
▼ 11 antwoorden verborgen

Ze zoeken het maar lekker uit, die Britten.

VanBukkem | 04-09-19 | 16:50 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar de vraag blijft, wat willen de Britten.
Er in blijven of toch er uit desnoods met no deal.
Of gaan ze er pas in 2020 uit met of zonder deal.
Nu moet ik geloven dat het de schuld van de EU is dat ze niet weten wat ze willen.

botbot | 04-09-19 | 16:50 | 3

Dat is het enige manco aan een referendum. Het is voor of tegen. Een heel pallet aan mogelijkheden om over te stemmen is niet te doen. Dáár hebben we nu juist politici voor. Om de keuze van de bevolking te vertalen naar het best haalbare resultaat via de meest gunstige route. Jammer dat politici (partijen) dit nog wel eens vergeten.

Elzenkoning | 04-09-19 | 16:54

Ja, dat is de schuld van de EU.
Als de EU een restaurant was, dan kon je gewoon zelf een menu samenstellen en het heel leuk hebben met de andere betalende gasten in het restaurant.
Maar de EU is een gaarkeuken, waar iedereen maar te eten heeft wat de pot schaft. Met gratis mee-eters en een rekening die bij een michelinsterrenrestaurant hoort. Als je dan zegt: "Ik wil het toetje niet", dan moet je het restaurant uit en de rekening voor iedereen betalen, ook in de toekomst. Dat is natuurlijk een lastige keuze voor die Britten, omdat er niets te kiezen valt.

tipo | 04-09-19 | 16:57

@tipo | 04-09-19 | 16:57:
Een vier gangen menu kost 50 Euro nu eet ik het toetje niet op en geef de ober veertig euro moet je eens opletten hoe dat verder afloopt.
De Britten hebben contracten afgesloten en die moeten ze nakomen zo simpel is dat.
Wil je dat contract openbreken prima maar dat kost geld.
Willen ze daarna een menu bestellen zonder toetje ook best maar dat wil nog niet zeggen dat men dat voor veertig euro krijgt.

botbot | 04-09-19 | 17:27

Farce

SinisterNL | 04-09-19 | 16:49

Even los van de giga, voortdurende en compleet ge-FUBAR-de moeder aller parlementaire clusterfucks die de afhandeling van de Brexit door de Limey's heet te zijn: als het voor de UK al zo lastig schijnt te zijn om zich uit het Brusselse dwangbuishuwelijk te wurmen, wat voor enorm Kafkaesk gedrocht is de EU dan wel niet ("antwoord natuurlijk zelf ook wel weet") ?

Grijskijkert | 04-09-19 | 16:46 | 2

Dwangbuishuwelijk = Gedwongen huwelijk = geratificeerd door SJW's.

McSplutter | 04-09-19 | 17:04

Is helemaal niet lastig: ze hadden allang zonder deal weg kunnen zijn als daar een parlementaire meerderheid voor was geweest.

JTKDM | 04-09-19 | 18:33

Je kunt er schamper over doen, het is één grote komedie daar in het Verenigd Koninkrijk, maar toch altijd nog beter dan een situatie waarin een bende ongekozen klerken vanuit Brussel de zweep over al die enkel in naam soevereine Europese staten legt.

Schoorsteenveger | 04-09-19 | 16:43 | 6

Mwah, ik heb wel eens een betere bijdrage van je gelezen.

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 17:12

@Uw Verzekeringsadvis | 04-09-19 | 16:47: En vergeet de Duitse auto's niet, plus paprika's, champignons etc.

Muuke | 04-09-19 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een heisa maken ze toch in GB. Het Nederlandse volk heeft toch ook tegen de EU gestemd maar toch gekregen? En hoor je hier iemand zeuren?

Mr_Natural | 04-09-19 | 16:42 | 5

Doe dan maar een referendum om dat te peilen.

Verbraak79 | 04-09-19 | 16:45

@Bigi Bana Boy | 04-09-19 | 16:44:
Als dat zo zou zijn organiseert D66 volgende week al een referendum.

Mr_Natural | 04-09-19 | 16:49

Het Nederlandse volk is er aan gewend om eens in de eeuw overlopen te worden door een dictatuur. Haalt iedereen de schouders over op en wacht daarna geduldig de hongerwinter af en de onvermijdelijk daarop volgende bevrijding door de geallieerden.
Om daarna te bezuinigen op de krijgsmacht en de trollen te laten roepen dat die geallieerden dat alleen maar deden vanwege de olie. Of ander eigenbelang.

Vandaar dat wij nu islamitisch verwarde mannen in ons straatbeeld dulden. En het kartel. De EU ook. Wat een chaos wat? Dat Brexit. Straks is Londen alweer stuk, eigen schuld.

Jan Passant mk2 | 04-09-19 | 16:50
▼ 2 antwoorden verborgen

De verkiezingen lijkt mij een kat in het bakje voor Boris. Lijkt mij sterk dat mensen nog gaan stemmen op zo'n antisemitische partij als labour. De jaren 30 en 40 zullen toch ook nog wel bij de eilandbewoners nog vers in het geheugen staan.

yeps | 04-09-19 | 16:42

Met hoeveel zetels zitten labour en de conservatieven eigenlijk in het zelfgekozen parlement te brussel?

komtdatschot | 04-09-19 | 16:41 | 2

73

W_F | 04-09-19 | 16:44

Ik zie het er nog van komen dat alle landen de EU uitgaan behalve GB.

Mr_Natural | 04-09-19 | 16:37

Hoeveel parlementariërs in het VK zijn omgekocht door Brussel?

Goofje | 04-09-19 | 16:34 | 1

Dat is helemaal niet nodig.

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 17:13

De Henk Ottens van het VK.

2voor12 | 04-09-19 | 16:50

Tijd dat de EU gewoon voet bij stuk houdt en ze er zonder deal uit knikkert.

de dorstige | 04-09-19 | 16:30 | 10

@Kopieerapparaat | 04-09-19 | 16:41: Precies. Het gaar niet om geld (dat hebben de EU bobo's genoeg) maar om macht. Zonder deal hebben ze niets meer te zeggen over het VK, met deal mogen ze zelf bepalen waar ze wel en niet iets over te zeggen hebben, dus dan weet je het wel.

W_F | 04-09-19 | 16:48

Het Brusselse Politburo heeft veel meer belang bij de huidige Britse polemiek in het HOC. Iets met afschrikkende werking, "to discourage others" en vrolijk in ganzenpas verder naar een EUSSR. Men is als de dood in Brussel dat de tijd na Brexit een (economisch) succes wordt. Ben hoe dan ook benieuwd naar een UK general election. Als het volk een linkse griezel als Corbyn tot PM kiest dan dat enkel "you are well, truly & royally fucked"

Grijskijkert | 04-09-19 | 16:55
▼ 7 antwoorden verborgen

Ze hebben keuze uit 2 danwel 3 scenario's.

Als ze daarin maanden/jaren eerder al een keuze hadden genomen, waren ze nu onderhand al aan de weg omhoog bezig.

Overigens is het geen gemakkelijke opgave, dat realiseer ik me terdege, maar dit gemodder helpt ook nergens.

NumbNuts | 04-09-19 | 16:29

De arrogantie ook van Joris Bohnson om weg te lopen tijdens debat over de toekomst van zijn land is werkelijk alles zeggend. Nog meer dan in slaap vallen tijdens een debatje. Arrogante gekken.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:29 | 7

@Goofje | 04-09-19 | 16:45: Dan geven ze alle kroonjuwelen gratis aan de volgende BFF the USofA. De prutsers.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:49

@Langshetrandje | 04-09-19 | 16:40:
Achterstallige betalingen kun je op tafel leggen tijdens onderhandelingen voor handelsverdragen. Nieuw referendum lijkt me niet nodig. Als Brexit echt een economische flop wordt staat EU heel snel op de politieke agenda. En laten we wel wezen: het was toch al nooit een gelukkig huwelijk tussen UK en EU.

Elzenkoning | 04-09-19 | 16:50

@Elzenkoning | 04-09-19 | 16:50: Ook dat lijkt me prima. Ik gun de individuele Brit ook echt het allerbeste. Het is tijd om te gaan.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Wake me up when September ends...
Wat voor nu wèl een interessante vraag is: kan ik prijstechnisch beter voor of na de Brexit mijn weekend Londen plannen?

VP732 | 04-09-19 | 16:28 | 3

Boulevard of Broken Dreams is ook een goede bestemming.

gestoptmetroken | 04-09-19 | 16:47

Bedrijven uit Europa moeten heel wat regelen als de brexit door gaat, dus die zoeken de eerste maanden allemaal een slaap-plekje in Londen, wat de prijzen (in Ponden) kan verhogen. Maar met een (tijdelijk) dalende koers kan het in Euro's weer goedkoper zijn.

W_F | 04-09-19 | 16:53

Ook in de UK moet men met de fractie meestemmen of men verliest z’n carrière. Dat die beroepspolitici zich niets herinneren van dingetjes als referendum, democratie en brexit, op zo’n cruciaal moment, is best wonderlijk. Maar toch probeert men een brexit als doel te behouden. Dan zijn onze CDA-ers toch heel wat verraderlijker gebleken, zij negeerden de wens van de bevolking volledig.

eastender | 04-09-19 | 16:27 | 1

De wens van de kerk is heilig

boerk | 04-09-19 | 16:32

Dit is echt de beste soap ooit!

Verbraak79 | 04-09-19 | 16:25

Dat gemiep over de no-deal optie ook...

Eerst een leuke poll; een onderzoeksbureau vatte de keuze als volgt samen: het is no-deal, of Corbyn. 48% geeft de voorkeur aan no-deal tegen 35% voor Corbyn. Een rationele keuze. Ik ken zelf trouwens maar weinig Remainers die de voorliggende deal van de EU prefereren boven no-deal: de deal uit de EU betekent een aderlating aan "herstelbetalingen" en een eeuwigdurende knuppel van de EU in de nek middels de backstop.

Dan het parlement. Die hebben tot nu toe vooral aangegeven wat ze *niet* willen: geen deal, geen no-deal, geen 2e referendum, geen remain; het enige waar ze het wel over eens konden worden was uitstel. En nu komt het parlement met een wet waarin een no-deal brexit verboden wordt. Benieuwd hoe ze dat zien: als Boris geen deal sluit en niet om uitstel vraagt (of als de EU het niet verleent), dan is het VK eruit, daar hoeft noch de regering noch het parlement ook maar iets voor te doen.

The Spectator is erg negatief over de no-deal optie, maar is dat terecht? Zoals gezegd zien zelfs de Remainers de deal van de EU niet erg zitten, en het lijkt er ook niet op dat de EU staat te springen om die deal wezenlijk te veranderen. Dan is een clean break misschien wel het beste. Kost minder, doet wel veel pijn maar dat komt vooral doordat het VK volkomen onvoorbereid er in gaat. En dat komt weer van dat eindeloze uitstellen, waarop sommigen misschien op afstel gingen hopen. Maar om nu weer met een paar maanden uit te gaan stellen levert niets op: geen nieuwe deal, en geen noemenswaardige extra voorbereiding op een daadwerkelijke Brexit. Het is vooral het opnieuw ontkennen van een ongemakkelijke waarheid.

Vervroegde verkiezingen leveren ook niets op, hoogstens lukt het Boris om hiermee vanzelf over de einddatum heen te schuiven. Of Corbyn komt aan de macht, ben je ook lekker klaar mee. Nee, het meest realistische en misschien ook wel het eerlijkste is een 2e referendum: laat mensen opnieuw kiezen, met de kennis van nu.

Muxje | 04-09-19 | 16:24 | 5

Ik ben het vaak met u eens. Nu niet.
Er was een meerderheid om afscheid te nemen van de EU. Nu de politici hier niet naar acteren zou een eventueel nieuw referendum moeten gaan hoe de Brexit gestalte zou moeten hebben, slaaf van de EU of no-deal. Eens of nee keuze is reeds geweest.

BrutusBosch | 04-09-19 | 16:48

@BrutusBosch & Captain_Dipshit: Ik ben niet voor een 2e referendum enkel omdat de uitslag van het eerste referendum niet beviel. Een argument voor een 2e referendum is dat bij het 1e referendum nog niemand wist hoe een brexit er uit zou zien, nu weet men dat wel. Zie het 1e referendum als een motie om een brexit te onderzoeken, en het 2e als een motie om de brexit daadwerkelijk door te zetten. Een bezwaar tegen dat laatste argument is dat uit de polls geen grote verschuiving in het denken van de Engelse kiezer blijkt. Noch bij een ja/nee vraag, nog bij een poll waar mensen een 1e en 2e keus over blijven/no-deal/deal opgeven is er op voorhand een duidelijke winnaar aan te wijzen. En zo'n belangrijke beslissing kan je niet door een piepkleine meerderheid laten beslissen (wat ik overigens ook van het 1e referendum vond). Wat dat betreft is "eerlijk" misschien niet het juiste woord om aan een nieuw referendum te hangen.

Het referendum zou vooral een middel zijn om uit de politieke impasse te komen, nu het Lagerhuis herhaaldelijk gefaald heeft tot een constructief standpunt te komen. Ook nu lijkt het soms wel of het meer om de poppetjes gaat dan om de kwestie zelf.

Muxje | 04-09-19 | 17:16
▼ 2 antwoorden verborgen

En niet de minsten die uit de Tories zijn gegooid. Soames,De kleinzoon van Winston Churchill. Clarke, De zogenaamde Father of the House, de oudste, langst zittende MP, die in zijn gehele leven slechts 3 keer tegen de regering heeft gestemd. Stuart, die enkele weken geleden nog in de running was (bij de laatste 5 kanditaten geloof ik) om May op te volgen als partij leider van de Tories. In totaal 8 leden die onder May nog minister waren. De belangrijkste hiervan is Philip Hammond, die onder May nog Chancellor of the Exchequer was (minister van Financieen en de Treasury, na Prime Minister de belangrijkste politieke functie in het VK). Clarke is vroeger trouwens ook Chancellor of the Exchequer geweest. Al deze rebellen hebben 3x voor Brexit gestemd, voor de deal van de regering May, iets wat Boris (stemde 2x tegen de deal) en zijn kabinet (meerderheid kabinetsleden Boris hebben meerdere malen tegen de regering May en Brexit gestemd) niet hebben gedaan. De Torie partij begint steeds meer te imploderen.

Carlitros | 04-09-19 | 16:23 | 7

"Nicholas Soames - In the run-up to the 2016 EU referendum, the MP for Mid Sussex told the Conservative Home website that Brexiters were “a growling Alsatian that must be kicked really hard in the balls”." www.theguardian.com/politics/2019/sep...
Alsatian Al*sa"tian, n.
An inhabitant of Alsatia or Alsace in Germany, or of Alsatia or White Friars (a resort of debtors and criminals) in London. -- From Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913)

rmstock | 04-09-19 | 18:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een slime haarballetjes die Labour MPs. The United Kingdom has secret service agents who ave a license to kill, the Bank of England has a license to mint silver sterling pounds, why would any MP worry about a No Deal Brexit ?

rmstock | 04-09-19 | 16:20

Boris wil de wens van de meerderheid uitvoeren. Moet je zien hoe de media er alles aan doet om het uittreden te frustreren. Niet normaal. Ik denk dat na Brexit snel duidelijk wordt dat de Engelsen het juiste pad hebben gekozen.... weer zelf beslissen en met elk land ongedwongen zaken doen. Nu Nexit.

wolf48 | 04-09-19 | 16:20 | 13

@2voor12 | 04-09-19 | 16:46: Dat is nu wat je The art of the deal noemt. Hard onderhandelen. Doet de EU blijkbaar beter dan die suffe Britten.

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 17:16

@5611 | 04-09-19 | 17:02: In Zwitserland loopt het referendum helemaal niet als een trein. Wanneer bent u voor het laatst in Zwitserland geweest? Of een inhoudelijk artikel gelezen? N=1. Ongelooflijk dat een inwoner uit lulletjeveen denkt ver d tand van zaken te hebben.

Red shirt | 04-09-19 | 17:17
▼ 10 antwoorden verborgen

Democratie is mooi. Alleen jammer dat kiezers verkeerd stemmen.

Elzenkoning | 04-09-19 | 16:18 | 1

En dat het in de praktijk weinig uitmaak wat je stemt.

W_F | 04-09-19 | 17:05

Wat is er zo slecht aan aan No Deal Brexit? Voor het VK dan?
Dat ze de EU de middelvinger geven en zeggen "Je zoekt het maar uit zonder ons"
Dank zij de Commonwealth heeft het VK nog bevriende landen over waar ze handel mee kunnen drijven.

Osdorpertje | 04-09-19 | 16:18 | 3

De meeste landen hebben geen problemen met het VK. Het is puur een elitaire club uit Brussel die dat heeft. Een groep topfiguren der EU die in sprookjes geloven. Corrupte politici met een groot eigen belang en en nog groter ego.

Kopieerapparaat | 04-09-19 | 16:26

@Kopieerapparaat | 04-09-19 | 16:26: En de wetenschap dat de EU zonder GB nog minder voorstelt. Vandaar onmogelijke eisen bij verlaten met een "deal"

professorinopleiding | 04-09-19 | 17:02

VK zijn een eiland. Bij een harde Brexit gaat dat eiland op slot. En dan ontstaat er schaarste aan veel goederen, is het idee. Kan nog leuk worden....

Kuifje-in-de-EU | 04-09-19 | 17:18

In 1940 werd Engeland aangevallen door buitenlandse troepen.Vandaag de dag word Engeland aangevallen door binnenlandse en buitenlandse troepen.

komtdatschot | 04-09-19 | 16:16 | 12

@Langshetrandje | 04-09-19 | 16:47: Dank voor uw advies, maar ik houd niet van fietsen en nog minder van fietsers. En als u denkt dat junckers, tusk, verhofstadt en de hunnen geen invloed hebben gehad op de voortgang van de uitvoering van een democratisch totstandgekomen wens van het Britse volk, zou ik u, als tegenprestatie, ook een welgemeende tip willen geven: informeer u over de eu-politiek alvorens enige NPC-mening te ventileren.

McSplutter | 04-09-19 | 17:25

@McSplutter | 04-09-19 | 17:25: NPC? Non playing character? Non playing Captain? Nationale Petanque Competitie? Dan gaat u niet fietsen. Mij een biet. U bent echt weg kwijt en heeft het interne debat in het VK niet gevolgd. Hebben echt geen steun uit Brussel nodig om er een teringbende van te maken.

Langshetrandje | 04-09-19 | 18:38
▼ 9 antwoorden verborgen

Begint steeds meer op Daar Komen De Schutters te lijken.

zwarte_weduwe | 04-09-19 | 16:16 | 5

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:42: Laten we hopen dat het verzet zich via de stembus zal manifesteren!

McSplutter | 04-09-19 | 16:45

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:42: Nederland was hofleverancier van de buitenlandse SS. Overigens vooral Limburgers.. Limburg is onze meest Duitse provincie.. gold voor de NSB en tegenwoordig de PVV

Epistulae_Morales | 04-09-19 | 17:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar wat als Corbyn nu ineens geen verkiezingen wil.

CoffeePatch | 04-09-19 | 16:16 | 1

Dat wil hij ook niet... want dan verliest hij

litebyte | 04-09-19 | 17:29

wat een monty phyton circus is het geworden zeg. INclusief de Silly Walks en - wie doe ik na; benen hoog marcheren met hand onder de neus en een gestrekt omhoog wijzend- Poppekast

dorstig! | 04-09-19 | 16:16

Het Britse parlement slaapt niet.
Maar wakker zijn ze ook niet.

arie-hoax | 04-09-19 | 16:15

Ik gok op een leave waarbij Engeland in de EU blijft en de Ieren de EU verlaten met een open grens op de Falkland eilanden

frank4444 | 04-09-19 | 16:14 | 2

Ierland samenvoegen en laten stemmen over wel/geen EU lid. (zelfs samen zijn ze veel te klein om ook maar iets te vertellen te hebben binnen de EU, dus exit)

W_F | 04-09-19 | 17:09

Ik gok erop dat de UK de 51st state wordt van de VS, en dat Trump Britland weer great again gaat maken.... oh en als toevoeging, Femke Halsema verruilt Amsterdam voor London.

litebyte | 04-09-19 | 17:28

Totale chaos. Laat ze zich aub zsm terugtrekken op hun fantastische eilandje. Wat een rampzalige bende daar. Good luck.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:13 | 4

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:17: waar is uw hier?

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:18

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:24: dat dacht ik al.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt er al 'ORDER' geroepen?

Fatwabuster | 04-09-19 | 16:13 | 4

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:27: Make that two full English, please!

McSplutter | 04-09-19 | 16:47

@uisge baugh | 04-09-19 | 16:27:
Fool English?
Uw bestelling komt eraan.

arie-hoax | 04-09-19 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat deze poppenkast duidelijk aantoont dat de eu een verstikkende invloed heeft op de nationale democratieën. Door brussel gefinancierde, NPC-pEUlitici brengen zelfs de moeder der democratie aan het wankelen met onderhandse tactieken. NEXIT!

McSplutter | 04-09-19 | 16:10 | 2

Deze poppenkast ligt geheel in handen van het politieke Circus Britland, met nu clown Boris aan het roer.

litebyte | 04-09-19 | 16:14

litebyte | 04-09-19 | 16:14: Ik hoop met u dat het Britse volk hun democratische wens tot bevrijding van het eu-juk waargemaakt gaat zien!

McSplutter | 04-09-19 | 16:35

Qua Boris zou er wel eens een slimme strategie onder kunnen liggen:
(1) als er verkiezingen komen én
(1B) hij wint; dan is hij de winnaar die gesterkt doorgaat, Brexit levert en de partij gezuiverd heeft
(1C) als hij verliest; dan kan hij alle ellende in de schoenen van de linkse meerderheid schuiven en blijft hij moreel winnaar
(2) als er geen verkiezingen komen, dan zal het parlement, na 3 jaar niets bereikt hebben er in de laatste week van oktober ook niet uitkomen. Harde Brexit, Boris heeft zijn belofte waargemaakt en kan wijzen naar incapabel parlement.

ole guapa | 04-09-19 | 16:10 | 2

Je hebt niet meegekregen dat ze vandaag gaan stemmen over uitstel tot 1 januari. Als dat er komt wil Johnson pas verkiezingen uitschrijven maar daar heeft ie een 2/3e meerderheid voor nodig. Hahaha, mooi hè democratie? Gridlock.

Super Vaagstra | 04-09-19 | 16:26

@Super Vaagstra | 04-09-19 | 16:26: De EU zal geen uitstel tot 1 jan accepteren, die willen allen nog uitstel tot "een later door de EU te bepalen datum".

W_F | 04-09-19 | 17:12

Van Boris Brexit naar Boris Wrecks it!
Uitstel komt mij persoonlijk prima uit, afstel nog meer. Alleen niet met die afschuwelijke Corbyn als nieuwe PM, dan is Brittania definitief under the waves.

Graaisnaaiert | 04-09-19 | 16:10 | 9

@GeFlipt | 04-09-19 | 16:22: ik deelde tot voorkort totaal uw mening maar het politieke systeem van VK is failliet. Dit komt niet meer goed. Brexit of niet. Zo'n slapende bokkenlul zegt alles.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:27

@Goofje | 04-09-19 | 16:13:
Ik haal veel uit het VK dus dat wordt duurder bij een no-deal. Daarnaast gaan wij als Nederland er sowieso op achteruit want a: meer betalen aan de EU en b: minder inspraak dus c: aan de Duitse en Franse ratten overgeleverd.

Graaisnaaiert | 04-09-19 | 16:49

@wolf48 | 04-09-19 | 16:26:
Ja, ik bekijk het meer pragmatisch dan ideologisch. Ben niet geen fan van deze EU maar het is nog altijd beter dan een Brexit en/of Nexit in deze tijden. En daar heb ik echt geen NPO-agitprop voor nodig, gewoon een kwestie van de realiteit in deze wereld onder ogen zien.

Graaisnaaiert | 04-09-19 | 16:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Weinig fraai hoe daar al drie jaar lang stukje bij beetje de democratie de nek om wordt gedraaid. Lijkt NL wel: het volk kiest iets en krijgt het logischerwijs niet. Hier in NL gaat dat wegpoetsen van een democratische uitslag wel wat sneller trouwens.

Disaronno | 04-09-19 | 16:09 | 3

Ja het referendum was van de ene op de andere dag verdwenen. En zelfs een referendum dààrover werd niet toegestaan. Tot zover onze zogenaamde 'democratie'. Echt beschamend hoor, al die grote monden over het VK.

Goofje | 04-09-19 | 16:22

Hier gaat het sneller omdat we hier het begrip "inhoudsloos inlegvelletje" hebben.

2voor12 | 04-09-19 | 16:41

@2voor12 | 04-09-19 | 16:41: Tip dan voor de Brits: invoeren van een "contentless insert"! Bespaart een heleboel tijd en moeite

Disaronno | 04-09-19 | 19:44

Wat heeft die mevrouw een zeikstem

komtdatschot | 04-09-19 | 16:09

Raar, de nederlandse media willen doen geloven dat NIEMAND meer Boris wil in het VK en IEDEREEN daar in een remainer is veranderd.
Hoe komt het dan dat hij toch waarschijnlijk verkiezingen zou winnen?

2voor12 | 04-09-19 | 16:09 | 8

@Langshetrandje | 04-09-19 | 16:23:
Waar het me om gaat is dat hier gedaan word of niemand in de VK nog een brexit wil terwijl de realiteit dus gewoon heel anders is.
En inderdaad nu maar gewoon hard de knoop doorhakken want dit schiet niet op.

2voor12 | 04-09-19 | 16:40

@2voor12 | 04-09-19 | 16:40: ik volg de media in Nederland niet elke dag. Sorry. Maar het politieke systeem van VK is echt kapot. Met of zonder Brexit.

Langshetrandje | 04-09-19 | 16:42
▼ 5 antwoorden verborgen

De EU heeft er alle belang bij dat dit een chaos blijft en dat een eventuele Brexit rommelig verloopt. Dan worden andere lidstaten afgeschrikt en blijven ze aan de leiband van Brussel lopen.

Quichegerechtigde | 04-09-19 | 16:07 | 5

@Goofje | 04-09-19 | 16:10: en een wedstrijd die de EU gaat verliezen! Want op 1 november is het VK vrij van de leiband van de EU. Zelfs al gaat het dan echt zo slecht als de Kuifjes voorspellen, dan nog zullen ze er met een jaar of 3 als vrij en onverveerd land kunnen meespelen in de wereldeconomie.

ole guapa | 04-09-19 | 16:13

@ole guapa | 04-09-19 | 16:13: Het zou geweldig zijn als u gelijk krijgt.

Goofje | 04-09-19 | 16:14

Hear, hear!!! Uiteraard als medestander van uw stelling, niet als fanboy van de perfide tactiek van der juncker en de zijnen!

McSplutter | 04-09-19 | 16:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Boris kan ook gewoon met de Brexit party samenwerken en winnen. Maar dan moet hij wel kiezen voor een No-Deal, iets waar hij erg vaag over is.

Beefbus | 04-09-19 | 16:06 | 1

Brexit partij heeft meen ik slechts 1 parlementszetel in Londen
in Brussel des te meer, maar daar heb je nu weinig aan

Tobi | 04-09-19 | 16:09

Ik volg het niet meer.

Wat ik wel weet: 'No Deal' Brexit is de enige echte originele Brexit waar men voor gestemd heeft.

MaxiCosi24 | 04-09-19 | 16:06 | 1

Ik volg het ook niet meer, maar ik voel me zeer verwant met de Britten die de eu de two-finger-salute hebben getoond.

McSplutter | 04-09-19 | 16:20

Die antisemieten van Labour en het overige oppositie-grut zijn enkel en alleen tegen
omdat het de Tories betreft, niets anders
Goed, die Schotten zijn echt tegen, totdat ze hun onafhankelijkheid hebben en er achter komen dat ze eigenelijk nooit een economie hebben gehad
Mócht Corbyn en z'n gespuis de verkiezingen nu winnen, dan zitten ze met hetzelfde probleem als Boris nu;
hun Brexit deal moet 2/3 van het huis achter zich krijgen, en dat, lieve mense, gaat dus nevernooit niet gebeuren
May heeft Corbyn destijds nog aangeboden om samen tot een vergelijk te komen
maar daar had Paulus de Hamaskabouter natuurlijk geen trek an

Tobi | 04-09-19 | 16:06

Goed artikel in de Spectator (onder de link "rebellerende"): It’s a counter-rebellion. Brexit was the revolt; every action taken to thwart it is a counter-revolt. The Tory / Corbynista / middle-class alliance against no deal and in favour of extending the EU’s oversight over how or whether we ever leave is a reactionary effort to crush Britain’s genuinely rebellious, punkish spirit that found such clear expression in the vote for Brexit.

ole guapa | 04-09-19 | 16:05 | 1

Financiele belangen zijn enorm. Er is overigens werkelijk nog 1 Britse collega van mij die geloofd dat die labiele lul van een Trump nog zijn woord gaat houden ook.

litebyte | 04-09-19 | 16:12

Ik neem aan dat Tusk en de rest van de EU onderhandelaars de poot nu strak gaat houden ten aanzien van de deadline? Wat een poppenkast.

amateurrr | 04-09-19 | 16:04

En de positie van de EU versterkt zich steeds meer, waarbij MSM jubelend een vreugdedansje doen

Kopieerapparaat | 04-09-19 | 16:03

Ik rpe het al ruim een jaar en er staan al aardig wat flessen wijn tegenover - nieuwe verkiezingen & remian

litebyte | 04-09-19 | 16:03 | 2

Heb je er al één op?

Betterworld | 04-09-19 | 16:07

BoJo = boss, EU = Satan.

Man-Van-De-Rekening | 04-09-19 | 16:03 | 2

Hear Hear

Tobi | 04-09-19 | 16:10

Manmanman...

Pedronegro | 04-09-19 | 16:13

Probleem: om vervroegde verkiezingen te kunnen houden, heeft Johnson 2/3 meerderheid van het parlement nodig. Die 2/3 meerderheid is er waarschijnlijk niet. Dan rest Boris weinig anders dan op te stappen zodat zo'n halfzacht ei het weer mag overnemen.

KlunsJohannus | 04-09-19 | 16:03 | 1

Er zijn veel meer wegen die naar Rome leiden.

litebyte | 04-09-19 | 16:08

Go get um BoJo! nexit.
Next

vigilantes | 04-09-19 | 16:02 | 1

LOL!

litebyte | 04-09-19 | 16:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken