Johnson wil extra lange Brexit Break parlement
Effe lekker een paar weken helemaal niks
Gedoe in Groot-Brittannië. Premier Boris Johnson (gekozen door 92.153 partijleden) is van plan het parlement op 14 september een maand met verkansie te sturen, zodat hij in alle rust kan werken aan zijn super slimme geheime plan voor Brexit dat zo super slim en geheim is dat Johnson zelf nog geen flauw idee heeft wat het is. Nou denkt u meteen huhwat een premier die een parlement naar huis stuurt, wat is dat voor ondemocratische zooi. Toch is het gebruikelijk dat het parlement voor een Queen's Speech via een prorogation geschorst wordt. Maar Johnson wil zijn collega-volksvertegenwoordigers nu extra lang naar huis sturen, zodat er pas twee weken vóór de Brexit-deadline van 31 oktober verder wordt vergaderd.
Vandaar dat John Bercow (dat kereltje dat altijd Order! Order! roept) heeft gezegd dat het een schande zou zijn als Johnson zijn plan doorzet. De oppositie is uiteraard helemaal over de pis, want die hadden zich net zo verheugd op zes weken BOE BORIS roepen. Ook Jonhsons partijgenoot en ex-MinFin Philip Hammond noemt de maatregel 'profoundly undemocratic', terwijl het vooral profoundly undemocratic is dat meer dan drie jaar na het referendum het Verenigd Koninkrijk nog steeds geen idee heeft hoe die Brexit er precies uit gaat zien. En nu? Valt de regering-Johnson? Nieuwe verkiezingen? Een rechter die een juridisch stokje voor een politieke truc steekt? Zegt u het maar. De Britse Grondwet kunnen we er niet op nazoeken. Wij zijn alvast heel veel azijnchips en lauw bier aan het inslaan. Later meer.
UPDATE: Koningin accepteert verzoek. Nogal wiedes, want de koningin is helemaal door niemand gekozen.
Social
Reaguursels
InloggenMooie truc van De Boris (iedereen praat over De Donald. Wat moet je doen om "De" voor je voornaam te krijgen?). Aan de andere kant heet hij hier BoJo maar Trump heet geen DoTru.
Maar waar is toch die Nigel Farage (alias NiFa)? Hebben ze die een prop in de mond gestopt?
Farrage heeft een Wilders geflikt: er vandoor gaan als het moeiijk wordt.
@erasmus1000 | 28-08-19 | 23:33: en hoe is nigel er vandoor gegaan dan? Hij zit niet eens in het brits parlement, maar is ep'er
twitter ? :https://twitter.com/Nigel_Farage
Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 13:54 | 33
---
Vanaf dit tijdstip mooie en leerzame discussie met Storm.....
Voor iedereen die het gemist heeft....
Ik heb er van genoten.
Het verschil tussen linkse onzin bla bla... pro EU natuurlijk...
En wat koele feiten.....
Daar kan links slecht tegen en BL nog minder........
Knap dat je nog zo serieus reageert op alle BL Bullshit.... Stormageddon!
2 regeltjes om de BL demagoog af te kappen is voor mij meestal al genoeg energie verspeeld. Maar er blijven uitzonderingen op die regel... om je scherp te houden... of voor de lol...
Volgens de conservatieve theoreticus Carl Schmitt (1888-1985) is het eerste wat degene die de souvereiniteit wil herstellen moet doen de uitzonderingstoestand uitroepen. Deze politieke wetenschapper stelt dat het adagium van Thomas Hobbes geldig is: 'in de politiek draait het niet om wie de waarheid zegt maar om wie de autoriteit bezit'. Nu, dat wordt klip en klaar: Tsaar Boris is de autoriteit en iedereen ziet wie dat niet is: het parlement. Het tweede wat Carl Schmitt leert, is: maak het onderscheid tussen vriend en vijand zo groot mogelijk en richt je exclusief tot je vrienden. Al deze principes worden tegenwoordig door links toegepast: 'geef aan rechts (PVV, FvD) geen podium' is typisch Schmittiaans gedacht. Nu doet Boris Johnson datzelfde met links. Doordat het parlement ver-fopspeend wordt, hebben de anti-Brexittijgers geen poot om op te staan. Het is nu afwachten wat Boris gaat doen met betrekking tot de vriend-vijand ideologie. President Trump is ook zeer bedreven in het omarmen van zijn vrienden en het spreekwoordelijk 'kaltstellen' van zijn vijanden. Die vijanden lopen met open ogen en oren de val in, die Schmitt heeft voorbedacht: ze bevestigen zelf dat ze de vijanden van Trump zijn. Zo lijkt het alsof Trump hierin helemaal niet activistisch handelt. Hetzelfde recept kan Boris Johnson gaan toepassen tegenover zijn 'vijanden'. Zodra de anti-Brexithijgers hun haat beginnen te spuien richting de autoriteit, maken ze zichzelf tot piraten. Zo laat je jezelf vangen in het felle licht van de koplamp. Maar nogmaals: links is helemaal niet bezig in dienst van de waarheid. Ze hunkeren puur naar macht.
Zo is dat, punt
Mooie analyse, kudoos.
Een prima alsook logische uiteenzetting. Dank.
Interessant verhaal. Stormageddon was ook al goed bezig.
Ik mag toch hopen dat u het verschil weet tussen Brexit en no-Brexit.
Brexiteers zijn blijkbaar bang voor een beetje democratie...
Andersom is dat ook het geval.
@sjef-van-iekel | 28-08-19 | 19:40: Grapjas,
@sjef-van-iekel | 28-08-19 | 19:40: Democratie is bang voor Brexiteers ??
Mooi op koers nu. De EU lovers hier zien alleen maar ellende, wat moeten ze zonder EU toch die eigenwijze idioten? Deze idioten gaan het laatst lachen, de EU verzuipt in haar eigen dictatoriale houding, de vrije Britten gaan een leven tegemoet van vrijheid, kunnen wij niet meer zeggen!
De EU loving media heeft mensen zo ver dat iedereen gaat klagen over brexit niet goed blablabla. Nu zelfs mensen die alles dan ondemocratisch gaan vinden.
Ze zouden allemaal zo bij WC eend kunnen werken, want dat is een geweldig product.
De enige mogelijke beslissing om een crisis te voorkomen. Nu alleen nog de "remoaners" en de Europese propagandamachine 6 weken trotseren. Dan is Engeland weer baas in eigen huis en een dikke vinger naar Europa. Niet vergeten dat het de Europese elite is die aanstuurt op een crisis in the United Kingdom.
gewoon even kijken wie de EU aanstuurt.. ERT leden.. van de UK.... die er geld mee verdienen:
Iain Conn-Centrica-United Kingdom
Ian Davis-Rolls-Royce-United Kingdom
Jean-Sébastien Jacques-Rio Tinto-United Kingdom
Leif Johansson-AstraZeneca-United Kingdom
Lakshmi N. Mittal-ArcelorMittal-United Kingdom
Nick Read-Vodafone Group-United Kingdom
het gaat in de EU puur om hoe grote concerns/banken steeds meer winst kunnen maken en zo kunnen concurreren met landen waar mensen nog amper eigen rechten hebben, en daar zorgt de migratiestroom wel voor..
ert-industry-benchmarking.eu/wp-conten...
Is wel zo van die elite. De gewone Nederlander/europeaan zou het worst wezen dat Brexit. UK binnen of buiten EU.
Johnson is de nieuwe Churchill (of Batman whatsoever). De EU ontwikkeld zich tot een hedendaagse tirannieke bezetter, waarin alles Gleichgeschaltet en gecontroleerd wordt. "Du bist nicht Frei, gehorge mir".
Een zure oude man? Een racistische eikel die niet snapt dat het Empire allang dood is?
@******** | 28-08-19 | 18:18:
Zure reaguurders die, zoals gewoonlijk links van het midden, slecht tegen hun verlies kunnen.
@****** U bent the Borg. (Resistance is futile).
Johnson de nieuwe Churchill? De man die zijn leger liet vechten om de wereld te bevrijden van het grote kwaad? We will never surrender! De deze man vergelijken met johnson? Die een papierwerkje moet opstellen en als Engeland naar de klote gaat een mooi huisje koopt aan het Gardameer en vervolgens de Engelsen met de tyfuszooi laat zitten? Foei!
Geen inlegvelletjes, maar gewoon respecteren wat democratisch is besloten en waar de meerderheid van het volk voor heeft gekozen.
In België werk dat toch ook altijd goed: het landbestuur uitschakelen.
Boris doet precies wat de kiezer wil en waar elke Engelsman van houdt. Doen wat je beloofd hebt.
Integendeel.
Er werden leugens beloofd.
Een no-deal werd niet beloofd.
Dit heeft niks met democratie te maken, het britse volk wordt hier een loer gedraaid.
dat klopt
Er werd voor een brexit gestemd
Als dat onhaalbaar blijkt met deal is de no-deal optie second best
Dat is democratie
Dat is waar democratisch voor is gekozen.
Her democratische failliet van het UK.
Een niet door het volk gekozen premier schakelt het parlement uit....
Dit riekt naar fascisme!
Een parlement weigert al drie jaar lang de wil van het volk ten uitvoer te brengen, dat riekt wel heel erg naar fascisme...
Je snapt het niet: als EU-parlementariërs worden gekozen is dat ondemocratisch, als ome Boris het parlement extra lang op vakantie stuurt is dat 'de wil van het volk'.
Snap dat nou eens: hun hebben altijd gelijk en jij altijd ongelijk. OVER ALLES
Psst @Panthofreen, wat schuift dat nou¿
Hier in NL is het ook prettiger toeven als het parlement met vakantie is.
Kat in 't bakkie:
verenoflood.nu/brexit-no-deal-nu-zeker...
brilliant move van BJ. EU mond gesnoerd.
Fantastisch, gewoon ook naar al die sukkels toe die werkelijk niet door hebben wat hij hiermee van plan is - namelijk nieuwe verkiezingen.
Als Boris nieuwe verkiezingen wilde had hij die gewoon kunnen uitroepen want hij had die 66% majority in parliament wel gekregen. Labour en de LibDems hadden wel voor gestemd, Corbyn roept al maanden om verkiezingen.
@litebyte | 28-08-19 | 17:36: hij wil Brussel onder druk zetten door tot op het laatste moment voor een harde Brexit te gaan. Als hem dat lukt gaan de EU bobo’s door de knieën.
@Trumme | 28-08-19 | 18:27:
De EU wijkt niet, die zijn dat getreuzel wel zal - schat ik zo in -. Het heeft genoeg gekost, Het VK moet dokken en de overeenkomst honoreren, anders hebben ze de meest ongunstige handelsdeal ( WTO voorwaarden ) naar ons toe:
www.bbc.com/news/uk-45112872
( zuivel komt 35% importtarief op, auto's 10% ).
Plus natuurlijk de langere levertijd ivm douaneafhandeling.
en niet vergeten, Trump staat achter hem als de EU de UK laat vallen, handel genoeg.
@Rene046 | 28-08-19 | 19:48: proest.
.. maar goed. Blij dat ik in Nederland woon. Nederland schonk/schenkt ziel, zaligheid en pensioenen voor een habbekrats aan ons aller EU.
Goed dat onze hoeders hier alle directe democratie verboden hebben. Behalve dan bij belangrijker zaken als het Eurovisiefestival. En de Top2000.
Balkenende en Zalm verkochten ons aan Brussel. Hoogervorst leverde ons aan de zorg maffia uit. Opdat we nooit vergeten.
@Frau Merkel | 28-08-19 | 22:07: Zo is het.
Ze doen maar, het klimaat & maffia zullen de Engelsen streng straffen voor hun democratisch stemgedrag binnen onze EU. Dikke foei.
De financiële markten reageren opgetogen op de plannetjes van BoJo en het pond..... verliest fors?
Voor een succesvolle no deal zal de pond nog 20% moeten verliezen om buitenlandse investeerders te trekken wanneer de UK de EU heeft verlaten. Doet pijn op de korte termijn maar na 25 jaar kun je er de vruchten van plukken.
Even denken: Wie heeft de macht in een democratie?, de bevolking. Wat is een referendum?, een volksraadpleging. Was het brexit referendum een bindend referendum? Ja het volk heeft een beslissing gemaakt. Wat moet de regering dan gaan doen in opdracht van het volk? De beslissing van het volk uitvoeren. Wat is de rol van het parlement in zo'n situatie? Parlement bestaat uit volksvertegenwoordigers en heeft officieel geen zeggenschap gezien het Volk de beslissing al heeft gemaakt in een referendum. Situatie Groot Brittannië, Parlement wil een Brexit voorkomen en Regering wil de opdracht van het volk uitvoeren. Staan Johnson en zijn regering in haar recht. JA!
Juridisch gezien was het echter geen bindend referendum want in de UK is het parlement soeverein (een argument dat veel gebruikt is door het Brexit kamp). Je kan er uiteraard van vinden wat je wil maar Boris' beslissing druist wel in tegen de geest van de representatieve democratie en parlementaire soevereiniteit. Vanuit een strategisch oogpunt is het wellicht wel de juiste beslissing.
Fout, formeel was het referendum niet bindend en was er alleen door de regering beloofd de uitslag te respecteren.
@Zegtnietzoveel | 28-08-19 | 17:15: oh, wat supermuis zegt
@Zegtnietzoveel | 28-08-19 | 17:15: Dus in dit geval bindend.
@Zegtnietzoveel | 28-08-19 | 17:15: De uitslag van het referendum was toch Brexit? Dus daar heeft de regering zich aan te houden. Dat heet toch respecteren? Het is Nederland niet hoor, met een referendum dat ook door partijen zou worden gerespecteerd maar uitmondde in een geitenpaadje. Zelfs de Queen is het dus met Boris eens: parlement een extra lange vakantie, wie wil dat nou niet!
Moeilijk heh lezen? Het staat er toch: formeel niet bindend
Leuk joh, die populisten. Laten we hopen dat de gekkies het in Nederland nooit tot het torentje schoppen.
Kuch, de conservatives zijn populisten... Bedoel je dat nu serieus?
@brekebeen | 28-08-19 | 16:34: Ja want alles links van D66 is populist
@brekebeen | 28-08-19 | 16:34: Johnson is een populist
@Ardbeg | 28-08-19 | 18:12:
Leg eens uit? Begin eerst eens met een definitie van populisme...
En dan denkt het Britse klootjesvolk werkel dat ze zelf de controle over hun toekomst terug krijgen. Met de Tories aan de macht en met zo’n koningshuis. Wat een naïeve sneue sukkels. Alsof ze in die onrechtvaardige klassenmaatschappij ooit iets te zeggen hebben gehad.
"De Britse koningin Elizabeth II heeft de wekenlange schorsing van het Britse parlement goedgekeurd. Die moet volgens haar adviesraad beginnen in de week van 9 september en duren tot 14 oktober, als zij haar troonrede houdt."
Mooi man. Gefeliciteerd Brexiteers. Hup Boris!
Die ouwe heks is nog lang niet dement, haha!
Als dat pond nog een beetje verder daalt met deze Brexit idioten, kan W-A straks de UK wel in de uitverkoop kopen. Beter dan Groenland.
Nederland kan als land toch als enigste land ter wereld geld lenen en geld toekrijgen.
Dus mijn advies koop het VK op met geleend geld en ga dan uit de EU!
Linkse Joop-offspring website weet het zeker .
Hitler komt eraan.
www.welingelichtekringen.nl/politiek/...
Volgens mij is de website door De Speld gehacked.
Op Joop blijven ze maar drammen en roepen totdat hun messias Adolf eindelijk eens komt!
'welingelichte kringen'.
Pretenderen met zo'n naam alsof ze volledig ingelicht zijn ...
Net zoals de npo zich profileert met 'van alle kanten'.
'Welgevallig ingelichte kringen', vermoed ik zo.
Over welingelichte kringen gesproken; amgreatness.com/2019/08/26/our-tawdry...
Boris is bezig met zijn toekomst. Hij offert daarvoor de Brexit op.
Met deze actie weet hij dat het de onvermijdelijke uitkomst nieuwe verkiezingen zijn. Daarin wordt de Brexit weggestemd. Boris kan daarna zijn handen in onschuld wassen, zowel bij de Brexiteers als bij de remainers. Hij voelt haarfijn aan dat hij als de destructor van zijn land de geschiedenis ingaat bij een no-deal Brexit.
Ik las vanochtend op serieuze bronnen dat hij verkiezingen op dit moment verpletterend zou winnen met een meerderheid van 192 zetels, maar dat hij daar voorlopig niet voor gaat omdat het niet nodig is. Maar ja, je zal het wel als onzin afdoen, want je weet altijd volgens je zelf altijd alles beter... Verder gaan verkiezingen niet over de Brexit, maar over de samenstelling van het parlement.
Dat echo ik 'hier' al maanden. Pas maar op, je wordt straks las links-gekkie weggezet.
@brekebeen | 28-08-19 | 16:30:
Een politicus die weigert verkiezingen te forceren die hij ruim zou winnen.
Ze kunnen jou echt alles wijsmaken.
@******** | 28-08-19 | 18:27:
Je vergeet iets, verkiezingen zouden nooit voor de Brexit kunnen plaatsvinden, dus zouden er geen invloed op hebben, terwijl dan in een periode waarin beslissingen genomen moeten worden, die niet genomen kunnen worden, waardoor de Brexit dan ook volautomatisch gewoon no deal doorgaat. Waarom zou hij verkiezingen forceren als hij dat niet nodig heeft? Ik heb mij trouwens aardig ingelezen op het onderwerp, en laat mij bijvoorbeel door jou, maar ook allerlei andere mensen die maar lukraak roeptoeteren wat Corbyn en Co. aan bullshit de wereld inslingeren, inderdaad niets wijs maken. Begin nog even over de gechloreerde kippen, of het verkopen van de NHS aan Amerikaanse bedrijven, dan maak je jezelf tenminste echt onsterfelijk belachelijk.
Lees eerst dat geweldige boek over Churchill van Johnson eens dan weet je what makes him tick
Wat voor een aantal mensen kennelijk niet helder is, als de EU en Engeland er niet uitkomen, dan is de onherroepelijke consequentie een No-deal Brexit. Voorlopig lijkt het erop dat de EU strak blijft vasthouden aan een Withdraw Agreement die 3 keer is weggestemd, dus is de veroorzaker van een No Deal Brexit voorlopig nog de EU.
De Britten hebben het weggestemd, niet de EU.
Nou nee, die 'Agreement' (what's in a name...) is niet door de EU weggestemd. De tegenstemmers zijn Labour (die hoe dan ook tegenstemmen omdat het nu eenmaal tegen de Conservatives is; waren de Conservatives tegen geweest, dan was Labour vóór geweest) en een deel van de Conservatives tegen tegen iedere vorm van overeenkomst zijn. de EU speelt geen fraaie partij in het proces, maar ze zijn zinniger (correctie: minder onzinnig) bezig dan de uit de hand gelopen veemarkt die het Lagerhuis is.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:42:
Het parlement heeft inderdaad de WA weggestemd. Als dan de EU er toch krampachtig aan blijft vasthouden, en nieuwe onderhandelingen botweg weigert, dan accepteert de EU eigenlijk gewoon een No Deal Brexit, daar werd zelfs mee gedreigd, in combinatie met het volkomen kapot maken van Engeland, Engeland moest gestraft worden. Nu duidelijk wordt dat voor Duitsland en Frankrijk de zure vruchten gaan proeven, wordt er gedaan alsof het de schuld van de Britten is.
Er komen na deze georchestreerde 'chaos move' nieuwe verkiezingen. Nieuwe verkiezingen zal onherroepelijk leiden tot een remain.
Menig EUroscist is hier overigens niet blij mee hoor.
@brekebeen | 28-08-19 | 15:48:
Het EU wil best onderhandelen, maar heeft aangegeven dat eerst het lagerhuis maar eens in meerderheid moet aangeven wat ze nou wil... Terecht, anders heeft onderhandelen weinig zin.
@brekebeen | 28-08-19 | 15:48:
Van de EU hoeft Engeland niet weg hoor. Ze hebben gewoon een deal liggen.
Domheid van Brexiteers en Brexit aanhangers kan je de EU niet kwalijk nemen.
Hahaha wat een onzin.
Omdat de EU niet ingaat op steeds weer nieuwe onmogelijke eisen ligt de schuld bij de EU?
Zo lust er er nog wel een paar.
Die engelsen willen dezelfde privileges als leden maar niet de bijkomende verplichtingen. Dat zou lekker zijn en dan is het ook nog de schuld van de EU... Volgens mij snap jij er niet veel van.
@litebyte | 28-08-19 | 15:49:
Dream on...
@* Il Principe * | 28-08-19 | 15:52: Het enige wat de EU zal accepteren is een douane-unie voor onbeperkte tijd. Oftewel, wel al het geld van het VK maar geen lastige invloed meer. Dat is onacceptabel voor het VK.
@Zoon van Boer | 28-08-19 | 17:35:
Als het UK handel wil drijven met de EU moeten ze zich houden aan Europese standaarden (een Britse kilo tomaten moet evenveel wegen als een Duitse kilo), terwijl de Britse boeren juist een flinke toeslag willen hebben voor hun verlepte Britse waar.
En ze moeten zich houden aan anti-graai afspraken, maar dan gaat Unilever net ze lief weer terug naar Amsterdam.
Boris pakt het toch allemaal wat voortvarender aan dan zijn voorgangster.
Yes, fuck democratie enzo
@* Il Principe * | 28-08-19 | 15:45: Hoezo fuck democratie, daar hebben die britten toch voor gekozen?
May is een remainer en die heeft er alles aan gedaan om de zaak te traineren.
@coolvibe | 28-08-19 | 16:43:
De Britten hebben niet gekozen voor Boris als Minister-president in ieder geval. Ook niet voor een harde Brexit trouwens.
Beetje eenzijdig verhaal beste Ronaldo.
Je vergeet te vermelden dat het parlement zichzelf op slinkse wijze beslissingsrecht in de hele procedure heeft toegeëigend.
Hier wordt de situatie wat beter beschreven: sta-pal.nl/2019/08/weg-met-the-house-o...
Het is eigenlijk al weken duidelijk dat Boris de Kloris verkiezingen wil. Alleen 'hier' zijn er hele meutes 'minder geinformeerden' die werkelijk denken dat de Brexit doorgaat.
@litebyte | 28-08-19 | 15:38:
Maar goed dan dat we jou hebben om een en ander nader toe te lichten.
@litebyte | 28-08-19 | 15:38:
Daar lijkt het om te gaan. En dan kan hij met geheven hoofd de arena verlaten op weg naar een nieuwe ludieke post.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 16:06:
Wegkijken is een kunst.
Zitten ze wel een beetje lekker? Die oogkleppen.
Albanezen, Roemenen, Bulgaren, Polen etc etc die na een no-deal Brexit the UK moeten verlaten, willen allemaal naar Nederland komen.
Zag ik op de BBC vorige week.
We hebben hier nog 300.000 openstaande vacatures.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:35: Daar gaan ze vast hard op solliciteren. Als ze op gesprek moeten komen, wassen ze zich gewoon niet voor een paar dagen (en ook niet tandenpoetsen). Wat denk je dat de kans is dat ze voor een 2e gesprek mogen komen?
Dus die 300.000 vacatures blijven er gewoon.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:35: het matchen van kandidaten gaat niet alleen op aantallen zoals in een geleide planeconomie maar ook om geschiktheid voor de functie.
Allemaal.... wordt nog druk met die vele tienduizenden Ethiopiers, Soedanezen en Eritreers. En vergeet ook de tienduizenden niet uit de kleine west-Afrikaanse naties - die met name vanuit Belgie, Frankrijk en Nederland vertrokken tussen vooral 2010-2016 naar het beloofde land.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:35: Even omscholen van orderpicker naar DeepLearning engineer. Dat duurt zo'n 10 jaar en 99% is uiteindelijk niet geschikt.
Op de Probleem & Overlast Schaal staan de Letten en Litouwers met stip bovenaan. Mogelijk dat ze hier wat van om kunnen ruilen - het gaat ten slotte om productie vlees voor de linkse.... en sorry VVD elite.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:35:
Ik denk eerder dat ze van die Polen en Bulgaren hier hebben gehoord hoe makkelijk het is om WW uitkeringen te scoren en om deze ook nog eens in hun land van herkomst uit te geven/ te investeren.
@derksje | 28-08-19 | 15:43:
Tegen die deeplearning engineer staan tientallen vacatures in de kassen.
@rachid82 | 28-08-19 | 15:45:
Ah ja, dat vandaar dat ze eerst de brexit afwachten... logisch.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:48:
Na een no-deal Brexit, dus op 1 november 2019, hebben ze in the UK geen recht meer op al die sociale voorzieningen. Dat had u zelf ook kunnen bedenken!
@rachid82 | 28-08-19 | 16:09:
Ah dus die britse voorzieningen zijn dus nog altijd gunstiger dan hier een WW aanvragen en in eigen land uit geven.
@RandyBiel | 28-08-19 | 16:15: Nee, maar in the UK heb je geen ID of paspoort nodig om te werken dus zwart werken is daar heel eenvoudig.
Boris gaat de EU verlaten door gebruik te maken van GATT24 van de WTO, probleem is dat GATT24 alleen werkt wanneer beide partijen onderhandelen.
Om te onderhandelen zal aan 3 voorwaarden voldaan moeten worden.
Respect voor het GFA, borging van de rechten van de mensen en het betalen van de afgesproken rekening.
De regering van het VK kan door partij politiek geen beslissing nemen dus niet meer dan terecht dat hij een Erdogannetje doet.
Boris misschien wel maar Britland niet? Zie je het werkelijk niet? Boris de Kloris doet dit om een rebellie te veroozaken - Brosi wil zelf ook nieuwe verkiezingen en daar is hij op een 'gecontroleerde' chaotische manier naartoe aan het werken.
BoZo is ook van Turkse afkomst dus dat verklaart het anti democratische gehalte wel..
mooi man. We gaan het meemaken, Brussel in totale paniek. Boris doet gewoon wat hij heeft gezegd (Trump style) In italie wordt krampachtig een poging gedaan Salvini buiten spel te zetten. Zondag deelstaatverkiezingen in Duitsland, goede kans dat AfD gaat winnen. Dit wordt een hete herfst. Wel even je aandeeltjes op tijd verkopen.
Het Britse parlement (meerderheid ervan) zegt vertrouwen in Boris de Kloris op: nieuwe verkiezingen - remain.
Zooo, klaar met dat gezeik.
@litebyte | 28-08-19 | 15:29: Is dat een feit of 'wishful thinking' ?
Wales, Schotland, Noord-Ierland. Niemand van deze landen wil uit de EU.
De IRA (New IRA) heeft inmiddels gedreigd met nieuwe aanslagen.
@rachid82 | 28-08-19 | 15:31: Vreemd. Wales, Schotland en Noord-Ierland horen toch bij het VK, ze hebben ook deelgenomen aan het referendum.
@rachid82 | 28-08-19 | 15:31: het wordt al weken door Britse/Ierse kranten geschreven dat Boris Kloris eigenlijk gewoon nieuwe verkiezingen wil. Redelijk recent nog...
www.irishtimes.com/news/politics/the-...
www.irishtimes.com/news/politics/the-...
@litebyte | 28-08-19 | 15:34: Niet moet jezelf niet blindstaren op wat een paar journalisten schrijven. De meeste zijn niet heel slim en worden beperkt door een soort chronische ideologische starheid.
Typisch "Ja maar dah kannie hoor" blijven roepen en het probleem blijft dan bestaan. Types als Boris zeggen "ik doe het gewoon, en ik vraag later wel om vergeving" en lossen het probleem (desnoods hardhandig) op. Als het probleem maar groot genoeg is, is het geen probleem want iedereen is veel te blij dat het probleem opgelost is en word het door de vingers gezien.
@derksje | 28-08-19 | 15:34:
En daar hebben ze 'remain' gestemd.
Wie ben jij dan dat we jouw onzin zouden moeten geloven?
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:06: Zo onzinnig klinkt het niet.
De multinationals kiezen het hazenpad.
Weinig of geen investeringen meer.
Is dat geen reden om zorgen te maken?
@botbot | 28-08-19 | 15:10: Ja stom he in NL hebben wij daar zoveel voordeel van al die winstbelasting die maar blijft binnenstromen.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:12: Den Haag zit vol met Shell-expats die hun riante salarissen stukslaan in winkels en bars en restaurants.
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:09:
Als je dom bent niet nee.
Waarom dacht je dat het Britse parlement tegen een no deal brexit stemde?
Ze hadden er geen zin in dat er niets zou gebeuren, en dat de UK zou floreren als nooit te voren?
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 15:13: Ik heb geen bar/winkel/restaurant en woon niet in Den Haag. Ik moet wel een hoop centjes betalen aan de Shellpomp trouwens...
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:12:
De multies dragen wel degelijk bij aan onze schatkist.
Ik zou maar niet gaan goochelen hoeveel procent dat is,.. u kon weleens schrikken.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:15: Ze hadden meer belangen in Europa dan het Engelse volk?
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:19: Ze zijn na het brexit referendum gekozen.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:22: Hier stemmen ook heel de tijd mensen op politici die het volk toch overwegend belazeren... Na elke kabinetsperiode weer.
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:22:
Hoe is dat relevant voor langlopende belangen en vriendjespolitiek? Ook hier nemen regelmatig dezelfde namen jarenlang zitting, verkiezing na verkiezing.
500 Bedrijven die gevestigd zijn in Londen staan op het punt om naar Amsterdam en Rotterdam te verhuizen bij een no-deal Brexit. Gaat om tienduizenden banen. Bizar dat mensen zich niet inlezen.
@TeeJee | 28-08-19 | 15:31:
Gelukkig wel jarenlang.
Zie de puinzooi bij het FvD als het maandenlang zou betreffen.
@rachid82 | 28-08-19 | 15:33: Johnson is burgemeester van Londen geweest. Hij weet precies hoe de hazen daar lopen. Of kun jij hem nog wat lectuur aanbevelen?
@RandyBiel | 28-08-19 | 15:37:
Je geeft geen antwoord op de vraag.
Hoe is wat jij schreef relevant?
Of liever, waarom is hun verkiezing NA het referendum relevant?
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:41:
MAD tijdschriften.
Waar ze bang voor zijn in Brussel is dat ze die 42 miljard euro niet krijgen, het uit de andere lidstaten moeten knijpen, en dat zijn dan degenen die sowieso al veel te veel geld moeten lappen en dat komt er dan gewoon bovenop.
@TeeJee | 28-08-19 | 15:41:
Zo ingewikkeld is dat toch niet? De bevolking had may of brexit aanhangers meer macht in het parlement kunnen geven. Was dat nu zo moeilijk?
@RandyBiel | 28-08-19 | 16:01:
Wat je schrijft is dus volledig irrelevant. De bevolking heeft namelijk helemaal geen invloed op het gedrag van parlementariërs zodra de verkiezing voorbij is. Welke belangen dan voorop gaan staan ligt niet onder de controle van de stemmer.
Dank je wel.
@TeeJee | 28-08-19 | 16:08:
Oh ok. Herverkiezing/ zetelwinst bij volgende verkiezingen is dus blijkbaar ook geen belang... interessant.
Bercow heeft helemaal niets te zeggen. Verder heb ik de indruk dat eindelijk de wil van het volk wordt uitgevoerd. Brexit.
Goede zaak voor de democratie.
De wil van de helft van het volk - drie jaar geleden- inderdaad.
Sindsdien wil het leave-kamp niks meer weten van welke volksraadpleging dan ook. Te bang dat hun speeltje weer in de doos verdwijnt.
Ach ja, dat volk ook.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 15:24: Heel goed. Eens gekozen blijft gekozen. Ondertussen is er een heel mediacircus opgetuigd om de bevolking bang te maken. Geen kans geven.
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:28: Waarom houden wij dan minstends iedere 4 jaar kabinetsverkiezingen? Eens gekozen blijft gekozen toch? Al die stomme nieuwe partijtjes met hun mediacircus moet je geen kans geven!
De meerderheid heeft niet gekozen voor een harde Brexit
@* Il Principe * | 28-08-19 | 15:47: Daar mag men het parlement op aankijken. Die hebben 3 jaar lang alles gesaboteerd wat onderhandeld werd door May. En nu is het te laat. Time's up.
De democratie even laten pauzeren om je eigen wil door te drukken.
Daar kan ik niet vrolijk van worden.
"Democratie is als een trein: als je je doel hebt bereikt, stap je eruit". Erdogan wist het al...
@Pyrolobus | 28-08-19 | 15:02:
Erdo juichen ze hier in de panelen niet toe.
Sommige reaguurders Boris wel.
Best wel vreemd te noemen.
@botbot | 28-08-19 | 15:06: Het engelse parlementheeft de Brexit op alle manieren gesaboteerd maar dat was heel democratisch natuurlijk.
@botbot | 28-08-19 | 15:06: Moet ik jullie nog even vertellen dat het volk van Engeland uit de EU wil? Iemand die zorgt dat dit ook eindelijk eens gebeurt doet gewoon zijn werk. Vergelijking met Erdogan slaat helemaal nergens op.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:10: Ja, want over hoe zo'n Brexit er in de praktijk moet uitzien, is in het referendum niks gevraagd.
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:14:
Brexit of no-deal Brexit maakt nogal een verschil.
@botbot | 28-08-19 | 15:06: ach weet u, Boris Johnson geeft het parlement nog steeds een stem, alleen op een later moment. In Nederland daarentegen wordt de stem van de burger wat het stemmen op single issues betreft, de referendumoptie, definitief en koelbloedig afgeschaft.
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 15:15 nee weetje waarom? opeens worden er spook verhalen verteld. je zit er zo diep in dat je er niet normaal uit kan. soort van scientology
@botbot | 28-08-19 | 15:18: Uiteindelijk niet. Bloed kruipt toch wel waar het niet gaan kan. Handel zal gewoon blijven.
@therealbraindump | 28-08-19 | 15:18:
Complexe problemen eenvoudig voorstellen en dan aan een leek een oplossing vragen.
Daar zit ik niet op te wachten.
@Henk P | 28-08-19 | 15:20: Dat is wat het volk wordt voorgehouden. Zelf weten ze wel beter. Persoonlijke belangen my dear old chap.
@botbot | 28-08-19 | 15:23: dus de kiezer is in uw ogen een leek. Ik kreeg al de indruk dat u aanhanger bent van de 'geleide democratie'.
@therealbraindump | 28-08-19 | 15:25:
U kunt toch niet van een kiezer verwachten dat zij minimaal HBO economie bezitten.
Even los van het feit dat de EU een pseudo-democratisch wangedrocht is geworden maakt BJ een behoorlijke denkfout als hij meent dat de EU wel gaat buigen als hij maar hard genoeg schreeuwt. Sommige politici in het Untidy Kingdom schijnen te denken dat ze in 1919 leven, toen het VK nog een wereldmacht was (Google vooral even Rees-Mogg). Dat zijn ze allang niet meer, en wat Johnson nu gaat bereiken is dat het Europees Parlement een zodanige bloedhekel aan hem gaat krijgen dat ze hem helemaal in niets tegemoet gaan komen, én dat het VK parlement hem uitkotst. Nieuwe verkiezingen kan zomaar, maar niet vóór de uittrede-datum.
Een Brexit zonder enige vorm van regeling betekend in de praktijk dat alle verkeer van geld, goed en mens stil komt te staan (want VK is ineens buitenland zonder enig reglement over grensoverschrijding), alle VK'ers in de EU ineens "illegale buitenlanders" zijn, idem voor alle EU'ers die in het VK zijn. Oftewel: puinhoop.
BJ schijnt te denken dat Trump zijn grote vriend is die hem gaat helpen 'make the UK great again'; hij zal er dan wel achter komen wat "America first" betekend.
De totale Brexit puinhoop na drie jaar klunzen is wat je krijgt als er een (in de praktijk) twee-partijenstelsel is waarbij één partij (vrijwel) altijd de macht heeft en de andere partij dan nooit iets anders doet dat de regerende partij in alles dwarszitten.
Niet dat het Nederlandse systeem ideaal is (verre van), maar in dit geval winnen wij het op punten. En dat wil wat zeggen.
Theoretisch bekeken en met een Brusselse bril op hebt u absoluut gelijk. Maar in de dagelijkse harde praktijk wordt alles onder druk vloeibaar. Of denkt u werkelijk dat er geen medicijnen meer worden verscheept van GB naar de EU en vice versa? Er is geen politicus te vinden die dit op zijn/haar geweten wil hebben. En wanneer de Britten een handelsovereenkomst afsluiten betekent dit helemaal niet dat zij onder het juk moeten leven van de VS, het betreft immers een handelsovereenkomst en niet een politieke unie zoals de EU.
Vergeet niet dat dit het volk is wat ons bevrijd heeft. Ze stonden er toen ook niet al te rooskleurig voor. Maar ze wonnen wel. Uiteindelijk... Als er een wil is, is er een weg. Een volk wat saamhorig wordt komt er wel.
Vooraf blijft koffiedik kijken, achteraf kun je pas vast stellen wat de echte impact is. Voorlopig loopt u netjes in de pas met de EU, en dat wil ook wat zeggen. En in plaats van de Nederlandse politieke mozaïek toch véél liever een twee-partijen stelsel.
Tja het verschil is dat om premier van VK gelachen wordt als lolbroek en de Nederlandse premier ons uitlacht.
Die puinhoop had allang een feit moeten zijn, helaas voor de remainders is het VK nog steeds draaiende, maar goed het wettelijk kader om zaken te doen met de rest van de wereld buiten de EU is de WTO overeenkomst de hele handel met China valt daaronder, Rusland niet want dat moet zonodig geboycot worden vandaar dat de handel via Turkije loopt onze geliefde bondgenoot een dictatuur maar wat geeft dat tussen vrienden. O ja dat eu is zo vreselijk democratisch daar zou het VK een voorbeeld aan moeten nemen, ach, ach, ach.
@hoejeheette | 28-08-19 | 15:08:
Die saamhorigheid heb ik ernstige twijfels bij: de bovenklasse (op basis van geld en grondbezit) heeft totaal geen respect voor de onderklasse. Door het districtenstelsel is geld en politieke macht van oudsher zeer strak met elkaar verweven.
Dit alles ondersteund door een onderwijssysteem waar het salaris van je ouders allesbepalend is en chique studentjes leren dat trappen-naar-onder niet alleen toegestaan is maar zelfs gewenst.
@ProfessorX | 28-08-19 | 15:09: Inderdaad. In Nederland wordt een groot deel van de bevolking zonder enige inbreng doodgewoon weggezet omdat het de linkse elite zo uitkomt.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:09:
Enig idee waarom zij gigantische voorraden aangelegd hebben?
@******** | 28-08-19 | 15:15: We zullen zien of Johnson saamhorigheid kan kweken. Hij heeft er genoeg charisma voor. Verder denk ik dat EU gebluft heeft tot en met. Om de spookverhalen nog wat kracht bij te zetten. De soep zal uiteindelijk veel minder heet gegeten worden dan hij nu wordt opgediend.
Canada, de VS en Australie staan al klaar om mooie handelsakkoordjes af te sluiten. Mag alleen nu nog even officieel niet, maar reken maar dat er achter de schermen al volop "van gedachten gewisseld" word.
Na een tijdje zijn al die van pure haat vervulde, stikjaloerse types als Juncker en Timmerfrans, Verhofstadt weg en zal er wel een handelsakkoord met de EU komen.
Weet je wie ook het parlement buitenspel zette?
Ollongren?
Stalin, Mao, Pol Pot, Maduro, Castro, Kim Jong-un
Je moeder.
Persoonlijk denk ik dat England er uiteindelijk beter uitkomt. Het is een mooie testcase, voor al die landen die er ook over denken maar nog te bang zijn.
Tishetnetnie,En daar is Brussel juist bang voor en zullen ze zoveel als mogelijk dwars gaan liggen.
Laatst een staat van de landen met de hoogste inkomens in de EU Nederland niet in de top 10 onder IJsland overigens. Van de top 5 alleen luxemburg aan de EU en de euro, Denemarken alleen aan de EU, Maar wat is de EU toch fantastisch. VK overigens 6e
Engeland hoeft zich geen zorgen te maken, de Schotten, Noord Ieren en Welshmen zullen het hardst getroffen worden.
@Jee-dee | 28-08-19 | 14:50: Net als in een slechte scheiding breken ze 'gezamenlijk gekochte' dingen liever doormidden dan dat ze het de ander gunnen (ookal krijgen natuurlijk ze zelf ook dingen). Uit haat. Uit kinnesinne. Uit jalouzie.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:18: Heel benieuwd naar dat lijstje, iets zegt me dat je het niet goed hebt gelezen.
@the Jackdawn | 28-08-19 | 15:19: Die Noord Ieren kunnen sowieso de tyfus krijgen,houden al decennia een deel van Ierland bezet. Het is jammer van al die eu subsidies voor die Welshe boeren., word weer droog brood eten.
Heel simpel... Nieuwe verkiezingen, landslide overwinning voor de Brexit Party van Nigel, Nigel tevens nieuwe PM en Brexit binnen 2 weken.
Ik denk dat Nigel nooit PM zal worden, mede doordat hij dit niet wil. Het is makkelijker oppositie te voeren dan zelf met een plan te komen.
Go go Boris, toon ons de weg naar bevrijding...
Hoe het in Engeland/VK zit weet ik niet precies, maar hier in Nederland vinden Kamerleden het geen enkel probleem om ongeveer de helft van het jaar vakantie te hebben, van een vierdaagse werkweek die door 90% van de parlementariërs bestaat uit gamen en netflixen.
Parlementariërs, er is geen beroepsgroep die zichzelf zó overschat, zelfs de pers niet.
Lekker handig, dat wij als continent gaan matten met die Engelsen. Hebben we nog nooit gewonnen dacht ik...
Jij kent je Vaderlandse geschiedenis niet..
Of althans, de laatste keer zeker niet
@Eendragtmaaktmagt | 28-08-19 | 14:33: Wij wel, maar De Republiek was niet "het continent".
@Guido | 28-08-19 | 14:36:
Zo is dat. Tromp en De Ruijter gaven die Engelsen ongenadig op hun flikker. Dat waren nog eens tijden.
En Willem de veroveraar, de Normandische koning van Engeland of iets langer geleden de Romeinen en de Noormannen.
@uisge baugh | 28-08-19 | 15:01:
En vergeet de koning-stadhouder niet: de 'hollandse polders' bestaan daar nog steeds
Ronaldo, Als je de Britse grondwet wil bestuderen en lezen, dan moet je Bagehot's The English Constitution lezen. Niet Wikipedia.
En jij moet eens een wiki lezen zodat je weet dat GB geen grondwet heeft....
@jacmiegroffie | 28-08-19 | 14:35: Dat heeft Nederland ook niet. Geen rechter die eraan mag, kan of wil toetsen en de Eerste Kamer is een politieke poppenkast. In GB doen ze het tenminste openlijk.
@jacmiegroffie | 28-08-19 | 14:35: En toch heb ik hem jarenlang bestudeerd... Wellicht bedoel je dat ze een ongeschreven constitutie hebben, dat is echt wat anders dan dat-ie niet bestaat. (En ook vele delen van de ongeschreven constitutie staan op papier hoor. Zie ook het door u geliefde Wikipedia.)
@Frau Merkel | 28-08-19 | 15:07: Aah, want het zou fantastisch zijn natuurlijk als rechters wetten kunnen afwijzen die zij naar eigen interpretatie in strijd vinden met de grondwet.
Slim gespeeld van Boris. Zet links buitenspel door het parlement te sluiten en crash daarna uit de EU, gebruikmakende van het backstop argument. Hou die 30 miljard pond lekker zelf. Laat de EU vervolgens dat backstop probleem maar oplossen in Noord-ierland. (Denk niet dat er veel landen klaarstaan om de EU grens daar te gaan verdedigen).
Bevorder vrije handel en verlaag de belastingen daarop, maak je eigen havens aantrekkelijker dan Rotterdam/Antwerpen, doe ook nog eens een belastingparadijs op de grens met de EU, mik alle kanslozen het land uit, sluit een verdrag met de USA, China en de sterkere landen in de Commonwealth en je toekomst is verzekerd.
Klopt, lekker handelen met Zimbabwe, Bangladesh en Jemen. Heel lucratief allemaal...
Niemand heeft alleen iets aan die havens. Rotterdam en Antwerpen zijn populair omdat ze een verbinding vormen naar het achterland met goede infrastructuur. Waar moeten de goederen vanuit Engeland heen doorgevoerd worden? Is gewoon nutteloos voor bedrijven om Britse havens te gaan gebruiken, goedkoop of niet, zeker als ze geen deel meer zijn van de interne markt. Dan misten de goederen van daaruit alsnog naar Rotterdam of Antwerpen met een extra douane controle.
@Capt. Iglo | 28-08-19 | 14:42: *moeten
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 14:39: Handelsverdragen met poppekastlandjes als Jemen is onzin, het gaat meer om India, Australie etc. Grote en groot opkomende economieën
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | Tja, kuifje met zijn gekleurde lijstje, Chili, Zwitserland, Afrika handel verbond ESA, Israël en met Mexico, Amerika, Canada en Korea wordt nog verhandelt. Er zullen na de brexit ook grote landen (die nu de kat uit de boom kijken) nog interesse krijgen.
@Capt. Iglo | 28-08-19 | 14:42:
De noordpool is aan het smelten.
@ole guapa | 28-08-19 | 15:00: De EU is voor India en Australië veel interessanter dan het VK.
@ole guapa | 28-08-19 | 15:00:
Het enige land uit dit lijst dat
A: een fuck voorstelt
B: niet bij Trump aan de ketting ligt
is India, en die hebben net een 'fuck die stomme kolonialen' regering gekregen
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 15:19: O als je zaken doet met de EU mag je geen zaken doen met niet EU-landen? Daar zullen ze in China van opkijken.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:28: Mag wel, maar je krijgt slechtere voorwaarden dan de EU, want kleiner en dus minder machtig.
Het is Optyften.
En toch, ik mag hem wel. Lekker tegendraads en absoluut niet saai.
Ja heerlijk hè, net als bijvoorbeeld Sylvana Simons.
Wat mij betreft mag een politicus prima saai zijn. Voor entertainment hebben we SBS6.
Ik laat mijn financiën ook graag regelen door Bassie en Adriaan
Ieder zijn vak, en een politicus en entertainer hebben naar mijn smaak liefst zo weinig mogelijk dingen gemeen. Met name een drang naar groots en meeslepend leven zie ik liever niet bij de personen die de staatskas beheren.
@RandyBiel | 28-08-19 | 14:36: Het blijkt dat die bagger je hersens aantast.
@G. Temmes | 28-08-19 | 14:30: Proest, die is zo voorspelbaar als het maar lan
@RandyBiel | 28-08-19 | 14:36: Nou, gelachen met sbs6, u kijkt erg uit naar de nieuwe politie serie van yolanthe?
De no-deal Brexit was een paar maanden geleden toch al verworpen onder May.
Het volk sprak. Maar dat deed het ook tijdens de parlementsverkiezingen. Wat dat aangaat bevat het idee van een referendum ondemocratische trekken.
Ollegren ga maar op Joop reaguren.
"En nu? Valt de regering-Johnson? Nieuwe verkiezingen? Een rechter die een juridisch stokje voor een politieke truc steekt? Zegt u het maar."
Mijn "educated guess" is dat 31 oktober het al eeuwenlang voorspelde en verwachte moment van diepste crisis van Groot Brittannië zal worden, waarop Koning Arthur zal terugkeren uit Avalon om het koninkrijk te redden.
U snapt het.
Nou moet u even stoppen met serieus doen, we hadden toch afgesproken om alleen sprookjes te vertellen over brexit
[ ] geslaagd
[x] niet geslaagd
————
Thema “Putin did it” is onaangeroerd gebleven...
Iedereen doet plots of dit zo vreemd is terwijl veel parlementen een dergelijke mogelijkheid hebben, direct dan wel indirect. Het is feitelijk een tijd voor de regering om voor de aankomende periode een plan te maken (vooral financieel) en die uit te werken. In Nederland kennen we na het zomerreces altijd de weken van stile, waarbij de regering defacto hetzelfde doet, ze geven de kamer geen inlichtingen over de plannen van het nieuwe financiële jaar en de beslissingen die door de regering worden genomen tot de koning op Prinsjesdag die voorleest. Het enige wat wij wel hebben, is dat in het geval van een dringende situatie, de kamer daarover wel zou kunnen vergaderen maar eigenlijk stellen alle debatten tussen het einde van het reces en Prinsjesdag niet heel veel voor.
Wel een lastige kwestie, de koningin er zich mee laten bemoeien is een gok (aangezien een keuze voor of tegen een politiek statement gezien kan worden). Het is lastig, je kan beargumenteren dat er al een redelijke hoeveelheid referenda zijn gehouden vóór de Brexit. Cameron won er volgens yougov (Engelse Maurice de Hond) de verkiezingen mee, het refendum over de Brexit werd ook gewonnen, en zelfs de snap election van May gaf een kleine overwinning aan het Brexit kamp (DUP is immers ook voorstander). Tevens gaven zowel Labour als de Conservatives aan de uitslag van het referendum te respecteren. Dat het zo lang duurt, is in elk geval schandalig. Ik gok nog steeds op een snap election die Johnsen wint.
Bij May's snapverkiezing hadden de Conservatieven EN Labour de Brexit in het verkiezingsprogramma staan. Dus een duidelijke meerderheid voor de Brexit (in zijn hart is Corbyn ook een Brexiteer - zoekt een geitenpaadje om geen keuze te maken en toch PM te kunnen worden).
Wat uw eerste paragraaf betreft: gelukkig hebben we de vvdbode nog (of de azijnbode mocht links qua regeringsverantwoordelijkheid ooit nog eens in beeld komen). Het is maar net hoe je stilte definieert. De stemming peilen via het internet en dan bedenken hoe je de Troonrede het beste kunt pimpen. Dan is zo'n referendum inderdaad alleen maar lastig. #teamidiocracy
Maar het is ook in het VK gebruikelijk dat het een paar dagen tot enkele weken is. Geen 5 weken.
@Hetkanverkeren | 28-08-19 | 14:08: Links is al jaren in beeld tot grote ergernis van de niet linkse mensheid. alleen moet rechts overdreven veel links gezever aanhoren en mag er dito buitenproportioneel aan bijdragen aan hun eigen ondergang.
@hoevenpe | 28-08-19 | 14:10:
Onzin, in 2014 was het ook 20 dagen, dit zullen 5 extra dagen worden. Daarbij, je kan zeker beargumenteren dat met een brexit in het vooruitzicht, het maken van goede en degelijke plannen wel wat meer tijd kost dan in een regulier parlementair jaar.
@Slough | 28-08-19 | 14:13: Regeringsverantwoordelijkheid. Dat woordje staat er niet voor niets. Dat links uit even zoveel drama queens bestaat is een beetje een soort van afgeleid probleem. Of misschien wel iets meer dan een beetje, maar ik denk graag om de toon van het debat.
Ik heb ook gevoel. Vooral in mijn broekje trouwens, maar dat terzijde.
Best wel vreemd, aangezien dit sinds de 17e eeuw niet meer is gebeurd.
@Hetkanverkeren | 28-08-19 | 14:52: Too much information
Er komt geen Brexit, wel nieuwe verkiezingen - met een remain tot gevolg.
wishful thinking en volledige onzin! Zelfs al debatteren ze stug door, dan komen ze nog niet tot een overeenkomst en komt er automatisch op 31 oktober een harde Brexit.
Zit er dik in. Johnson overspeelt zijn hand en een hard-Brexit levert enorme schade voor het grotendeels op Europa georiënteerde bedrijfsleven op. Dus massa-ontslagen liggen in het verschiet. Pond krijgt ook klappen.
"Premier Boris Johnson (gekozen door 92.153 partijleden)... "
Hoeveel partijleden hebben voor plagiaris von der Leyen gekozen? Alom in Duitsland bekend als disfunctionerende minister? Naar mijn weten door niemand, op Merkel en Macron na, gekozen als voorzitter van de Europese Commissie
En als we toch bezig zijn. De ECB zou van de politiek onafhankelijk zijn. Wat doet Lagarde daar?
Lagarde vult hier diepe zakken.
Prachtig!
Johnson wil de democratie uitzetten, zodat hij koste wat t kost de (op nogal ongeinformeerde, zeg maar gerust leugenachtige propaganda wijze op stand gekomen bijna 50-50) referendum-uitslag van 3 jaar geleden wil doordrukken middels een no-deal Brexit.
Ik weet niet hoe dit door Boris geframed kan worden naar "de wil van het volk" want dit lijkt echt nergens naar. Dat volk heeft tenslotte niet bepaald gestemd voor een no-deal Brexit, die overigens door het parlement eerder reeds als "onwettig" werd verklaard.
Johson heeft er heel veel voor over om zijn land om te toveren tot een paradijs voor zijn rijke vriendjes, door aan te sturen op een "free-market wil solve evrything" paradijs. Geen controles meer van de EU op weggesluisde achterovergedrukte bonussen enzovoort, op banken en op deregulereing van de zorg. De balletjes voor dat laatste zijn reeds opgeworpen door enkele pro-Brexit MP's.
De rijke jongens krijgen hun speeltuin. Raad eens wie dat gaat betalen? Yes, exact die zwaar genaaide Brexit-stemmers.
bereken die kosten wel even met het geld dat Londen dan niet elk jaar in beerput Brussel hoeft te gooien.
Hij zoekt naar manieren dat het parlement zover wordt gedreven dat ze geen vertrouwen meer in hem hebben en hem wettelijk aan de kant zetten, met nieuwe verkiezingen tot gevolg.
Ik vrees dat u gelijk heeft...
Tuurlijk wordt het de wil van het volk. Elke tulp en elke linkse kerkiër die daarna Engeland wil binnenkomen mag het parlement over beslissen. Mooi toch!
naar de meerderheid zeiden eruit. links gelul er is nu eenmaal gekozen. aks voorgaande politici een paar ballen hadden gekweekt had Boris nu dit niet hoeven doen. Brexit gaat op termijn een succes worden Landgenoten, en hoe harder de MSM IF mensen als jij dit proberen te ontkrachten, hoe groter mijn grijns zal zijn.
op naar de Nexit
“Dat volk heeft tenslotte niet bepaald gestemd voor een no-deal Brexit, die overigens door het parlement eerder reeds als "onwettig" werd verklaard.”
Dat hebben ze dus wél. De volkomen legale en door het parlement goedgekeurde referendumvraag was: “"Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?”
Er is uitgebreid onderzoek naar die vraag gedaan, juist op verzoek van het parlement.
www.electoralcommission.org.uk/who-we...
Dus de Britten hebben er in meerderheid voor gestemd. En gezeur over opkomst en demografie ten spijt, dat was de uitkomst. Daar hoort ook een no deal Brexit bij.
En het parlement gaat niet over de vraag of iets onwettig is, wat ze nota bene zelf in meerderheid hebben goedgekeurd, maar daar zijn rechters voor. Trias Politica, weet je wel....
Je zit weer lekker op de bullshit troon vandaag. Is de pot eronder wel groot genoeg?
@Stormageddon | 28-08-19 | 14:06:
Nee, ze stemden voor een Brexit.
Niet voor een no-deal Brexit.
Je verzint het waar je bij staat.
Dat volk wist totaal niet waar ze voor-of tegen stemden.
Volledig ongeinformeerd over de consequenties.
Met leugens over de NHS, enzovoort.
Maar dan nog.
Dit is een belachelijke move.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 14:12: Sommige mensen hebben alleen zin in een democratie zolang die democratie haar/zijn zin/wensen vervult. Ik zie een hoop weerstand tegen democratie ter linkerzijde vooral in de Brexit slag. (heb wel uit voorzorg maar alvast een jerrycan gekocht om benzine te hamsteren)
Wie betaald de maffia in Brussel?raad eens.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 14:12:
De referendum-vraag is kristalhelder. Jij verzint er van alles bij. Jij schijt er bullshit uit en trekt dan nog meer nonsens uit je aars.
Leave = leave. Dat is inclusief een no-deal Brexit.
En er is intens gedebatteerd over de consequenties. De campagne ging nergens anders over. Maar goed, jij weet het beter... jij weet als arrogante eurofiele buitenlander beter coor een gemiddelde Brit wat hij of zij wel of niet weet, hoe geinformeerd hij/zij/xe is, dat weet jij allemaal precies. En jij bepaalt wel even dat iedereen die leave stemde niet goed bij zijn verstand is. Dat is nu precies de waanzinnige eurofiele arrogantie van een continentale nitwit waarom die leave-stemmers groot gelijk hadden.
Maar dan nog, ondanks al dat Labour propaganda gelul van je, is dat geen enkel argument tegen een langer reces voor het parlement.
Het referendum is geweest, de vraag is gesteld en de uitslag is bekend.
Leave = leave.
Wij zijn het niet vaak eens Beste Landgenoot,maar moet uw betoog nu voor de volle 100% onderschrijven. De middenklasse gaat het harde Brexit gelag betalen. Hij is bang dat " gewone" conservatieve in het Lager Huis hem niet zullen steunen,vandaar de verdaging van de volksvertegenwoordiging. Komt als een boemerang terug. Zijn partij ( en het land) zal door deze handelswijze grote schade oplopen.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 14:12:
Waar haal je het vandaan dat het volk niet wist waar ze voor stemden? Juist de remoaners hadden geen notie van wat überhaupt de EU betekent, nooit een onderbouwd antwoord van een remoaner gehoord.
Jij kletst maar in de ruimte zoals de rest van de betweters!
@Stormageddon | 28-08-19 | 14:06:
En Storm, je mag je best eens afvragen welke persoonlijke voordelen die conservatieve Brexiteer-MP's en ministers hebben, bij de no-deal Brexit. Voor hen is dat ideaal: geen controles meer, alles vrije markt en bilateraal aftekenen, hun vermogens zijn veilig, kunnen geheel buiten het zicht van de Eu geparkeerd worden. En dan nog de verdiensten, als verdere privatiseringen op stapel staan. Raad eens wie daar goud aan gaan verdienen? Een NHS afgeschaft voor een Amerikaans privaat stelsel? Snap je hem?
@Eendragtmaaktmagt | 28-08-19 | 14:26:
Maar dat is totaal oninteressant en ook geen enkele reden om tegen verdaging te zijn. Denk even na man...
Want als dat zo zou zijn, dan zou de linkse bende het juist moeten toejuichen. Als jullie werkelijk menen dat Boris er een zootje van maakt, dat de middenklasse het gelag gaat betalen etc., dat jullie een loepzuiver beeld hebben in jullie kristallen bol en zeker weten wat de toekomst brengt (in welk geval ik me afvraag waarom jullie dan niet elke week de lotto jackpot winnen en op een tropisch eiland zitten), dan betekent dat niks anders dan een landslide overwinning van Labour bij de volgende verkiezingen.
Als ik dat als Labour-leider namelijk echt zou denken, dan leunde ik rustig achterover tijdens het reces en liet alvast plannen maken voor het puinruimen. Dan wist ik immers zeker dat ik de volgende premier zou worden. De UK heeft wel zwaardere stormen doorstaan dan iets wat feitelijk niet meer dan een administratief dingetje is.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 14:31: man, man, man, de gruwelen van de holocaust gebruiken om je brexit standpunt te onderbouwen.
@Stormageddon | 28-08-19 | 14:43: En zo is het,bravo.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 14:34:
Ja joh. En de joden worden vergast en de Schotten vermoord en de Ieren uitgeroeid. Blablabla. Jij weet het allemaal zeker, jij hebt het allemaal gezien in je kristallen bol. Jij weet het allemaal precies, als pro-EU Nederlander. Jij weet exact hoe een Yorkshire boer moet stemmen, en wat zijn problemen zijn.
Tuurlijk man.
@Stormageddon | 28-08-19 | 14:43:
Met excuses voor de typo’s. Maar ik was even te verbijsterd door dat abjecte gelul van BL.
@Stormageddon | 28-08-19 | 14:50:
Maar om het daarom nou weg te jorissen vind ik ook weer iets teveel van het goede.
Enfin. Even netjes dan....
De Heer @Beste _Landgenoten spreekt zichzelf tegen, hij beweerde namelijk wel degelijk dat hij het als arrogantie, eurofiele Nederlander beter weet dan het Britse electoraat. Hij schreef dat immers zelf op. Letterlijk citaat:
“Dat volk wist totaal niet waar ze voor-of tegen stemden.
Volledig ongeinformeerd over de consequenties.”
Dus meneer claimt het beter te weten. Hij meent te weten wat de informatiepositie van de kiezer was. (Toevalligerwijs zal ook vinden dat de remainstemmers natuurlijk allemaal wél perfect geinformeerd waren, met alle feitenkennis die daarbij hoort. Ik heb hem er niet over gehoord, maar dat is het riedeltje wat de Guardian al 3 jaar spuit, dus het zal me niet verbazen).
En om dan de holocaust erbij te halen getuigt niet alleen van onbenul, maar ook van een walgelijke inborst om een politiek issue waar meneer het vanuit zijn comfortabele stoel aan deze zijde van de Noordzee het niet mee eens is, te vergelijken met een moorddadig regime in Duitsland 1933-1945.
Ik kan dat niet anders dan dat walgelijk, misplaatst en volkomen abject te vinden.
(Zo goed Joris?)
@Stormageddon | 28-08-19 | 15:09:
Ja ik weet dat beter. Ik ben ook de enige niet.
De leave-stemmer wist echt niet wat de gevolgen zouden zijn. En wat een onzin er verteld was in de campagnes. Nu weten ze dat wel en zouden ze anders stemmen. Of de remainers even slecht geinformeerd waren? Mogelijk. Ik zou zeggen: Wat is ertegen om nu dat volk zoveel wijzer is, opnieuw de wil van dat volk te peilen, over een zo belangrijke kwestie?
je mag mij gaan uitleggen, in allerlei kronkels ongetwijfeld, waarom je deze keer geen democratische raadpleging wil en anders altijd wel. JE gaat vast iets verzinnen over ja maar toen, en ja maar je kunt niet steeds en ja maar en ja maar.
Komt erop neer dat je nu geen volksraadpleging wil, van een beter geinformeerd volk en destijds wel.
Overigens vind ik het prima, die hele no-deal Brexit, hoe eerder ze zijn opgehoepeld hoe beter want ze g8ijzeln nu al drie jaar lang de agenda, om gestoord van te worden. Hoppakee, in de armpjes van Trump.
@Stormageddon | 28-08-19 | 15:09:
En misschien had ik inderdaad beter geen voorbeeld kunnen nemen aan de holocaust. maar je snapt het idee. Ik had ook de gevolgen van de islam kunnen gebruiken, of van asbest of privatisering of van alles waar je achteraf van denkt: Fok als ik dat geweten had, had ik anders gestemd.
@bijna_raak | 28-08-19 | 15:34:
Ik schuimbek niet, ik wijs je slechts op de hypocriete bullshit die de Brexiteers steeds weer praten als het gaat om "de wil van het volk". Daar hebben ze echt schijt aan, maar misschien weet jij het beter joh.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 15:30:
Net zo lang referenda over hetzelfde onderwerp totdat de uitkomst je wel bevalt, nog voordat de uitslag van de vorige is uitgevoerd. Hoe simplistisch idioot ben je dan?
Als de Britten over 5 jaar weer terug willen, dan kunnen ze dat bij referendum doen, maar een besluit en de uitvoering saboteren en een nieuw referendum eisen omdat je het met de uitkomst van de vorige niet eens bent heeft niks met democratische besluitvorming te maken.
En nee, de Britten gijzelen niks, de EU doet dat. Met eisen tot nabetalingen, tot een een gedwongen opzeggen van een verdrag waarin de EU geen verdragspartner is. De gijzeling komt niet uit Westminster maar uit Brussel.
Fijn dat je in elk geval toegeeft dat een arrogante eurofiele Nederlander bent die het beter weet voor de Britten dan de Britten zelf, en als ware EU-koloniaal ze dus geen autonomie gunt.
@Stormageddon | 28-08-19 | 15:46:
"Met eisen tot nabetalingen, "
Hahahaha, man dat zijn gewoon overeengekomen afspraken. Zeg maar niet-betaalde contributie. Bij de voetbalclub krijg je dan ook een rekening. Echt, je verlaagt jezelf tot onzin. Deze keer helemaal.
Dat gejammer van die Britten over het zogenaamde onrecht dat de EU hen aandoet, het is lachwekkend gewoon. Die EU vindt het best als de BRitten weg willen, als ze eens een helder verhaal hadden. Maar dat hebben ze niet. De EU doet verder wat het moet doen: De belangen van 27 andere lidstaten behartigen! Terecht.
En natuurlijk, de Britten mogen na deze ramp vast weer eens stemmen. Als de Titanic gezonken is mogen ze nog eens stemmen of het wrak gelicht mag worden. Zoiets?
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 15:50:
Het is een eis van Brussel dat de UK langer dan het lidmaatschap aan EU verplichtingen meebetaalt.
En nee, als je bij een voetbalclub opzegt dan betaal je alleen het lopende seizoen. Niet achteraf nog een rekening voor 5 seizoenen daarna.
Je vergelijkingen glijden weer af naar bedenkelijk niveau. Vertel nog eens wat over de joden die Boris gaat vergassen.
@Stormageddon | 28-08-19 | 16:09:
Dat is ook helemaal niet de vraag. Ook de Britten betalen voor wat ze contractfueel verplicht zijn. Kan je niet leuk vinden, maar dan hadden ze die niet moeten tekenen destijds. Zo simpel is het.
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 16:34:
Je weet niet waar je het over hebt. Je LULT maar wat. Quoteje van de Guardian her en der, maar je hebt geen idee.
Geen deal, geen rekening.
www.ft.com/content/31341238-c725-11e9...
@Stormageddon | 28-08-19 | 16:39:
Begin me nu toch een beetje aan je te ergeren, Storm.
fullfact.org/europe/no-deal-divorce-b...
Het is totaal niet zeker, up to the courts in het beste geval.
En de daarmee gepaard gaande schade als een UK dat haar afspraken niet nakomt. Wie wil dan nog akkoorden sluiten?
@Beste_Landgenoten | 28-08-19 | 16:48:
Niks up to thue courts. Als de UK niet betaalt, betalen ze niet. Wat wil jij doen dan? Het EU leger inzetten?
Er is geen akkoord, dus ook geen financiële verplichting. Brussel heeft de art.50 brief geaccepteerd, dus de UK gaat er uit. Sowieso.
That’s it. Basta. Komt verder geen rechter aan te pas.
@Stormageddon | 28-08-19 | 18:53: Klopt. En zo zal het ook gaan.
@Stormageddon | 28-08-19 | 18:53:
Ja het leger inzetten.
Nee uiteraard niet. Maar landen die regels aan hun laars lappen krijgen het in de toekomst lastig nieuwe verdragen af te sluiten. Zo simpel is het. Allemaal voorschot op de toemomst nemen, die ooit zal moeten worden ingelost. Door het volk, door wie anders?
Democratie 2.0: iedereen saboteert de wil van de meerderheid.
Democratie betekend niet altijd maar doen wat de (kleine)meerderheid wilt. Dat is een dictatuur van de meerderheid.
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 13:53: Beter legt u ons uit wat democratie WEL betekent, in plaats van wat het NIET betekent. Alvast bedankt voor de moeite...
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 13:53: u heeft goed opgelet onder MP Balkenende
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 13:53: Het resultaat van ja/nee - ja/nee May getreuzel heb ik al bijna 3 jaar elke dag op TV mogen aanschouwen. Iedereen hier is het spuugzat
@william7055 | 28-08-19 | 14:00: Is maar wat @stijloze nick voor kleine meerderheid houdt.
@Slough | 28-08-19 | 14:19:
Iedereen hier is het ook zat, laat die engelsen lekker doodvallen met hun Brexit.
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 15:20: Ik snap het..... man man man wat een besluiteloosheid.
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 15:20: Maar feit is wel dat Brussel de Engelse centjes zal missen. Nou gaat het potverteren ten koste en niet op kosten van Frankrijk
Azijnchips ja. Da's eigenlijk het ergste aan heel GB.
Dus nog erger dan die lelijke rooie wijven met witte melkflessen die tijdens een of andere real-life partysoap op Ibiza continu 'I wanna snug'im' toeteren.
Azijnchips. Wtf...
U kunt ook chips bestellen zonder azijn hoor. Dan zegt u gewoon '1 fish and chips without vinegar'.
Salt & Vinegar. Best lekker. Helemaal vergeleken met chips met joppiesaussmaak.
@Glasgow Argus | 28-08-19 | 13:47: Chips met zoutsmaak is als koffie met theesmaak...
Je moet er ook bier bij drinken, lauw en zonder schuim.
Mint sauce is het grootste culinaire schandaal uit het UK.
Ze hebben ook andere smaakjes zoals prawn cocktail
@Rhenium | 28-08-19 | 13:57: chips met zout smaak.... juist.. hoe eet u uw patat/frites? Het blijft een pieper met zout
Als ik even elke vorm van de rede en causaliteit buiten beschouwing laat, gaat PMBJ met zijn Queens Speech het Britse wiel opnieuw uitvinden. Want NHS, misdaad en loonsverhoging voor iedereen (hebben wij dat mietje van een Rutte met zijn duizend euries). En is de Brexit dus eigenlijk maar bijzaak, zij het helaas nog net geen hamerstuk, want daar is dat verplichte reces dan weer net ietsje te kort voor.
Boris "The Big Bang" Johnson: "Never have so few......"
Donald en Boris, ze gaan de wereld regeren. Trump doet al meer dan James Bond ooit kon (over de Noord-Koreaanse grens stappen terwijl Kimmetje toekijkt) en Boris gaat die Europese Donald z'n knietjes laten buigen! Ik stouw mijn koelkastje alvast lekker vol met Kordaat halve litertjes met condens op de zijkant. Voor als Boris het voor mekaar krijgt en Donald de verkiezingen in 2020 weer wint! Ik kijk er met plezier naar uit, al die linkse kerkiërs weer janken!
Mensen moeten niet zo psychiatrisch lopen piepen bij de geringste tegenslag. Alleen een volk wat van meet af aan in de watten gelegd wordt en gewend is precies te krijgen wat het wil doet dat.
Vergeet je kameraad Bolsonaro niet, die hoort ook bij jullie kliekje. Lekker lachen om die linkse sukkels terwijl de wereld naar de klote gaat... typische babyboomer.
hear hear. laat die zure linkse pruimen lekker hangen, rechts mag eindelijk eens oogsten. en de oogst zal goed zijn. hoe harder de NOS en onze vrinden van de trolservice-Nederland tekeer gaan en met drogredenen komen, hoe lekkerder de koers gaat. eindelijk breekt er een periode aan waarin gezond verstand eindelijk de "gevoelsmensen" en deugers zal overwinnen. wat een heerlijke tijd om in te leven
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 13:55: Babyboomer basher
@Slough | 28-08-19 | 14:21:
Is dat een verwijt of compliment?
@Stijlloze nick | 28-08-19 | 14:46: Voor mij een weet....
May wilde de kool en de geit sparen wat jammerlijk is mislukt, Bojo weet dat je eerst wat aan de overkant moet parkeren voordat je de brexit uit kunt voeren.
Boris en Donald zijn dikke maatjes, dan kun je deze minachting van het parlement verwachten. De uitslag van het referendum was met een relatief klein verschil voor de Brexit-voorstanders, maar sindsdien lijkt een meerderheid van de bevolking voorstander van het blijven in de EU. Hoe dan ook, in een democratie moet de volksvertegenwoordiging het laatste woord hebben en die houden er in het algemeen niet van buitenspel gezet te worden. Een premier die een goed verhaal heeft, moet in staat zijn het parlement te overtuigen...
Stop met janken over een duidelijke uitslag van een democratisch gehouden referendum. Het is een feit en kijk nu maar gewoon voorwaarts.
Een meerderheid kan niet erop lijken, alleen na een verkiezing kan je weten wat een meerderheid wil. Dat een groepje links-gekkies op straat roept: "Wij willen blijven" maakt nog geen meerderheid!
Een premier die een goed verhaal heeft, moet in staat zijn...
Mannes | 28-08-19 | 13:33
Waar staat dat genoteerd, dit *moeten* van jou?
BoJo *moet* helemaal niks, en zeker niet van een socialistisch volcontinu huilstruikje genaamd *Mannes* uit dat landje a/d Noordzee dat zich op zijn beurt volcontinu laat piepelen door Brussel.
Geef maar toe jij stond zeker ook je kop tegen de muur te bonken toen ome Donny de verkiezingen won?
Kon het niet geleuven zeker?
Toch niet te ge-leeeuven?!!
*Moesten* *we* het daar niet eens over hebben?
@chicago river | 28-08-19 | 13:45:
Ik trok toen m'n lekker koud blikje bier open die nacht om kwart over vier, toen Florida naar Donny ging, m'n lekkerste biertje!
@DitjaarkrijgikAOW | 28-08-19 | 13:40: plus dat dit groepje betaald en aangestuurd word door Brussel. Zij schuwen niets.
relatief klein verschil? Ten opzichte van de remainstemmen heeft leave 7,9 % meer stemmen gehaald. Dat is niet echt een klein verschil.
@DitjaarkrijgikAOW | 28-08-19 | 13:48:
LOL!
Wil je genieten, en je tegelijkertijd dood ergeren aan US SJW-ers en US policor *demorats* volk die van gekkigheid niet meer weten hoeveel haren ze nog uit hun kop kunnen trekken als blijkt dat Uncle Don de verkiezingen won?
Docu: The Fourrth Estate/NY Times (vol op YT)
Je gaat kapoDt van de lol en je staat tegelijkertijd met de bek vol tanden van wat het Deugen doet met mensen in hun lousy leventje.
Dorst nu.
mooie spastische trekjes, als het Romain was geweest had je het dan wel geaccepteerd bij een vrijwel 50-50. persoonlijk zeg ik RAUS maar als de meerderheid zegt Remain dan heb je dat maar te accepteren. je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. maar democratie betekent stemmen, en accepteren dan een eventuele meerderheid je mening niet deelt. maar niet delen is nog altijd beter dan geen mogen hebben. en dat doet linksch en tegenwoordig VVD het liefst.
Romain is remain natuurlijk
In Nederland werd toch ook de tweede grootste partij volledig buiten spel gezet?
Een ding is duidelijk. Brexit kan een goed idee zijn als na het referendumbesluit daartoe alle politieke neuzen dezelfde kant op wijzen onder het mom: 'het besluit is genomen en we gaan er met z'n allen (ook de tegenstanders!) iets goeds van maken. Dat is namelijk in ons aller belang'.
Echter: laat het maar aan politici en slechte verliezers over om de zaak te traineren en te saboteren. Het resultaat daarvan zien we nu.
De tegenstanders van de Brexit (Hoi EU!) kraaien nu victorie want zie: de Brexit draait uit op één grote puinhoop.
Dit klopt echter niet: elk goed idee kan de vernieling in geholpen worden door slechte en stroperige politieke uitvoering en dat gebeurt nu.
Beter kan ik het niet verwoorden. Tegenwoordig is het politiek bedrijven dan ook niks meer dan saboteren en geen oplossing zoeken. Daarom zitten we al jaren vast, met alles. Als een idee van rechts komt is links standaard gepikeerd, en zelfs al mocht er een democratisch besluit genomen zijn, wordt alles tegen gewerkt. Zie bijvoorbeeld een motie van PVV over ouderen in de zorg.
Nou, dát dus..
Geen parlement, of een parlement dat alles stemt volgens afgetimmerde partijlijn, in beide gevallen staat het parlement feitelijk buiten spel, dus al die huilie huilers die met hun hypocriete opgeheven vinger lopen te wapperen, zouden eens dichter bij huis moeten kijken.
BoJo's hoofd, en met die ogen op half zeven, doet me aan iets of iemand denken.
Wat, geen idee, kom er nog wel op.
Brexit gaat straks gesmeerder dan de doemdenkers ons willen laten geloven.
Al dat gedoemdenk is hun eigen angst bezweren; namelijk dat het eerste ex-EU-land wordt wat het gewoon gaat worden: een goed functionerende dissident ipv een patient.
De EU-fielen schijten 7 kleuren kak maar toegeven ho maar.
Mooi toneelstuk man. Alles zit erin.
Er zal best in het begin een dip zijn wegens allerlei zaken die niet geregeld zijn. Maar aangezien beide kanten belang hebben bij handel is dat straks gewoon snel geregeld.
En daarna is het VK vrij van alle lasten en opgelegde verplichtingen jegens de faalstaten in Zuid-Europa. Faalstaten waar wij in Nederland alleen al voor honderden miljarden garant staan.
Moet je zien hoe al die jankende britten hier nu weer zo snel mogelijk terug naar hun land willen gaan.
"Premier Boris Johnson (gekozen door 92.153 partijleden)". Ik snap deze sneer niet. Rutte, om maar eens een voorbeeld te noemen, is helemaal niet gekozen, alleen bekonkeld in een achterkamertje. Lijkt me nog veel minder democratisch.
Als in Nederland een MP aftreedt, worden er waarschijnlijk nieuwe verkiezingen gehouden.
Ik heb destijd op hem gekozen (2010 en weer in 2012). Zijn naam stond op mijn stembiljet, bovenaan in de kolom 'VVD'.
@koeberg | 28-08-19 | 13:33:
Waarom zit Rutte dan niet in het parlement? Daar is hij voor gekozen, maar hij zit er niet. Kiezersbedrog!
@koeberg | 28-08-19 | 13:33:
Je bedoeld dat je hem de tweede kamer in hebt gestemd, waar hij nu niet zit?
Toch knap, zoals de Britten zichzelf het leven zuur kunnen maken. En niet eventjes, maar jaren achter elkaar.
En volgens mij vinden ze het nog lekker ook.
Heel goed "als dat geen rus is" Boris. Naar huis met dat schorem. Als het gepeupel gaat kloten doe je een inlegvelletje. Is democratie je weet toch.
*mompelt iets over een koekje van eigen deeg*
Brexit gaat door. Er zal wat gedonder zijn. Corbyn geeft Joden hiervan de schuld. Na een paar jaar doet Engeland het weer oké. En Brussel gaat door met resterende leden uitknijpen.
Zo is dat.
Dat is het meest waarschijnlijkste scenario..
De bevolking wilde een Brexit, dus dan moet die er komen en niet een eindeloze rimram van parlementsleden die het beter weten maar daar niet voor zijn ingehuurd. Ik meen dat de belangrijkste reden was dat UK weer zelf baas wilde zijn in eigen huis en niet zoals bv in Nederland alles aan Brussel geven en daarna roepen dat je er niets aan kunt doen dat Brussel iets wil. Dat was precies wat de bedoeling was.
Ik twijfel er bv niet aan dat Italie best ons pensioengeld wil hebben om de helft van hun staatsschuld mee af te lossen. Daarom: vóór de EU en solidair zijn met Italie.
Grote kans dat de Schotten hier op 3 september een stokje voor gaan steken.
Die hebben niets te melden in het parlement van Engeland. Schotten hebben hun eigen parlement.
3 september? Dan zijn ze wel 4 dagen te laat om een stokje voor Brexit te steken.
31 oktober... Ik heb het over 3 september. En ja, ze kunnen weldegelijk de shutdown blokkeren via de rechter.
@Peter_la_Selie | 28-08-19 | 14:02: Je hebt gelijk. 3 september is volgende week al.
Weet je wie ook zijn parlement uitschakelde...?
Onkel A.H. geboren te Linz,Oostenrijk
Er zijn er ook die 'm smeerden en daarna weer op de troon gehesen werden.
@Eendragtmaaktmagt | 28-08-19 | 13:22: Of iemand met dezelfde initialen maar geboren in Braunau?
Die emigranten uit de voormalige Britse koloniën ?
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 13:21:
Maakt dat wat uit?
De huidige generatie Britten is die mensen op geen enkele wijze iets verplicht. Beetje dezelfde discussie als dat slavernij-geneuzel in de Rampstad hier.
@Lefty-Messup | 28-08-19 | 13:24: Heeft toch niks met de Brexit te maken. Die immigranten komen niet uit EU-landen.
@Lefty-Messup | 28-08-19 | 13:24: yep dattuh dus..
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 13:26: Uit Afrika.
Een Nexit en dan? Harde grenzen met België, Luxemburg en Duitsland?
Hoge muur langs de grens met her en der een fikse grenspost? (logistiek moet in beweging blijven toch) Tienduizend extra mensen aan douane personeel?
Maar niemand die het wil betalen.
Wat dat aan gaat hebben de Britten het op hun eiland met natuurlijke grenzen een stuk beter voor elkaar.
Kutten?? May heeft een deal met de EU bereikt. Het is het parlement dat wel een Brexit wilde, maar niet die deal en ook niet zonder deal vertrekken dat zo zit te kutten. Als het aan May lag was de Brexit al lang geregeld en waren het VK en de EU nu aan het onderhandelen over een handelsvedrag.
@normanius | 28-08-19 | 13:35: Die muren die we in 1992 hebben afgebroken? De douane salarissen zijn een schijntje in vergelijking met onze netto bijdrage aan de EU.
Wacht eerst af wat Brusselmans ervan vind voordat ik mn mening geef.
Johnson is het de EU duidelijk aan het maken, dat ze best toch nog even met hem gaan praten. Anders gaan hij gewoon radicaal zijn goesting doen.
Prima zet van Boris. Geen oeverloos gezeik. Het standpunt van Labour is toch al bekend, daar komt niks nieuws of constructiefs bij en de Tory backbenchers hebben tot nu toe onder May ook alleen maar verwarring gezorgd zonder constructieve bijdrage om uit de impasse te komen. Kost allemaal alleen maar tijd en energie die je beter kan gebruiken.
Allemaal even een maandje je bek houden en het kabinet laten uitvoeren wat de Britten bij referendum hebben besloten. Daar verandert toch niks aan met oeverloze en inhoudsloze debatten.
Gelukkig heeft u jarenlange bestuurlijke ervaring.
Nou, precies dit dus. Open kamer leverde al niks op.
@Red shirt | 28-08-19 | 13:17:
Ja, toevallig wel. En ik ben erg blij dat verenigingen waar ik bestuurder ben niet elke week een algemene ledenvergadering hebben, maar slechts 1 of 2 keer per jaar en dat het dagelijks bestuur gewoon kan doen wat het moet doen.
@Stormageddon | 28-08-19 | 13:34: Dat is schaakmat voor het rode hemdje. Mooi.
@Stormageddon | 28-08-19 | 13:34: En als uw medebestuursleden niet voortvarend genoeg zijn dan zet u als voorzitter ze buitenspel. Allemaal even een maandje de bek houden en Stormageddon laten uitvoeren wat de ALV heeft besloten.
@Goofje | 28-08-19 | 13:36:
Pcies. En dan komt meneertje ook niet terug op deze tegel, nee, nu gaat meneertje snel een ander aan z'n mouw lopen trekken om aandacht.
@koeberg | 28-08-19 | 13:45:
Wat is dat voor ridicule vergelijking? Zet Boris zijn kabinet buitenspel? Moeten de ministers hun bek houden? Of denk jij dat parlementsleden het dagelijks bestuur vormen? (Hint: doen ze niet).
En inderdaad: het dagelijks bestuur heeft uit te voeren wat de ALV besluit. En de ALV gaat over de aanstelling van de leden van het dagelijks bestuur en het dagelijks bestuur schrijft de ALV uit.
Het is allemaal heus niet ingewikkeld als je weet waar je het over hebt. Maar dat weet je dus niet.
@Goofje | 28-08-19 | 13:36:
Ik weet niet of je de combinatie voorzitter,penningmeester en secretaris van dartvereniging 'De rode stip en neus"nu echt bestuurlijke ervaring kan noemen. ;-)
@koeberg | 28-08-19 | 13:45:
Als de ALV iets heeft besloten, dan staat de persoonlijke mening van de medebestuursleden per definitie buitenspel.
Bercow (epische eindbaas trouwens) heeft wel een punt... maar het parlement heeft het tot nu toe wel ongeloveloos laten afweten. Ze stemden eerder al tegen een harde brexit, tegen remain, tegen een tweede referendum, en tegen de voorliggende deal van de EU. Het enige waar ze wel voor stemden is nóg meer uitstel om verder te onderhandelen. En dat willen ze nu ook weer: meer tijd.
Naast het feit natuurlijk dat de dreigende motie van wantrouwen een ordinaire power-grab van Corbyn is, die helemaal niet zo goed ligt bij de rest van de oppositie en zelfs door een deel van Labour gehaat wordt. Hij denkt met deze kwestie een premierschap voor hemzelf te kunnen forceren... en dat is ook precies wat Boris met deze zet probeert te voorkomen. Tja. Een motie van wantrouwen maakt wel een kansje, een coalitie met Corbyn aan het roer echter niet (en Corbyn wil geen coalitie zonder het premierschap). Zit je straks midden in de harde brexit met een regeringscrisis en een coalitie die maar niet gevormd wil worden. Wat dat betreft mogen de Britten hopen dat de extra vakantie van het parlement toegewezen wordt. Ondemocratisch, maar toch verstanding.
Overigens hebben behoorlijk veel Remainers nog liever een harde brexit dan de voorliggende deal. Zit deels in de backstop, een foefje waarmee Europa het VK tot in lengte van jaren aan een leiband kan houden.
Corbyn is irrelevant. Paulus de boskabouter mag sputteren in de media. Motie van wantrouwen tegen Boris gaat niet aangenomen worden omdat (1) de conservatieven in een nieuwe verkiezing nog veel harder zullen verliezen en (2) de Brexit dan onherroepelijk doorgaat op 31 oktober. Kansloos en zinloos.
@ole guapa | 28-08-19 | 13:29: De Queen kan het parlement ontbinden op verzoek van Johnson. Of ze het zal doen is vers 2 maar het kan.
@Goofje | 28-08-19 | 13:35: volgens mij gaat het om prorogation. Het einde van het politieke jaar, waarbij er een soort van stilstand is waarin de partijconferenties zijn. Daarna start het weer met de speech van de koningin (wat wij prinsjesdag noemen). Die rustperiode wordt opgerekt.
Goede achtergrondinfo over dit fenomeen in (overdachte linkse hoek): www.theguardian.com/politics/2019/aug...
Het is volstrekt ondemocratisch dat 3 jaar na het referendum de Britten nog steeds gegijzeld zijn door de despoten in Brussel.
Gegijzeld? Ze kunnen meteen weg en zijn dan net zo vogeltjevrij als zeg, Bolivia? Ff het bonnetje afrekenen voor wat je hebt besteld en voila!
@kokkie klaphaak | 28-08-19 | 13:20: Ze kunnen zelfs weg zonder te betalen. Maar dan komen ze wel op de zwarte lijst van eetpiraten.
Had Johnson niet zelf tegen de Brexit deal gestemd, waardoor ze nu nog steeds in de EU zitten?
Dat worden verkiezingen welke vervolgens door Nigel worden gewonnen.
En dan wat?
@Goofje | 28-08-19 | 13:37:
Dan gaat ie er waarschijnlijk weer snel van door.
Zelfs vanuit de achterhoek kan ik zien dat Johnson de kluit loopt te belasteren. Wijn doen veel met Londen en het is een opportunist. Geld van pappie. Zoals Trump.
Loopt die zak de kluit weer van alles te beschuldigen? De lul. En die vuile Londen is inderdaad ook een eigengereid stuk vreten.
@kokkie klaphaak | 28-08-19 | 13:17: Voor u ook een fijne middag. En bedenk: hoofd koel en voeten warm.
@Red shirt | 28-08-19 | 13:19: dank u. Heb het koele kompres net ververst. U ook een zalige namiddag.
Je moet dat ook met bier doen. Daarnaast nooit Londen uitnodigen voor je feestjes, krijg je alleen maar heibel van.
Wanneer het staatsrechtelijk kan waarom dan de kamer openhouden die elk Brexitvoorstel toch meteen verwerpt. Kan Boris en consorten eens even rustig nadenken. Kunnen ze er 2 weken over nadenken.
Zoiets heet een coup d'etat. De gekozen volksvertegenwoordigers buitenspel zetten cq het parlement verdagen zodat de parlementariërs geen roet in het eten kunnen gooien door tegen te stemmen. Een ordinaire greep naar de macht zoals Cromwell dat deed in de middeleeuwen. Britse oppositie incl. conservatieven heeft dit voorzien en begint een eigen parlement. Schandalig optreden van Johnson! Zou niet meer als gesprekspartner van de EU mogen dienen. Boycotten die vent.
www.theguardian.com/politics/2019/aug...
Kunt u de heer Wijnstreek nog herinneren? Deze ondernemer dacht ook het wel uitgevonden te hebben. Wat is die man op zijn bek gegaan.
The Speaker, John Bercow, has issued an extraordinary statement. “I have had no contact from the government, but if the reports that it is seeking to prorogue parliament are confirmed, this move represents a constitutional outrage,” he says.
Waarvan akte. Jonhson probeert zijn zin (Hard-Brexit) door te drukken zonder lastige volksvertegenwoordigers die hun mooie land dit lot willen besparen.
Dat was ten eerste niet in de middeleeuwen die loopt van 476 met de val van het West Romeinse Rijk tot de val van Granada het laatste bolwerk van de Moslims in Zuid Europa. Komt bij dat Karel 1 een eigenwijs stuk stront was en niet wilde tekenen. Was dus een goeie actie van Cromwell!
@General.Lee | 28-08-19 | 13:24: het jaar 1492 einde middeleeuwen
Cromwell? Wat een nonsens. Alleen mensen die helemaal niks van de Britse parlementaire geschiedenis en de Britse democratie weten roepen dat soort kul.
Totaal onvergelijkbaar. Cromwell was geen premier toen hij zijn coup pleegde. Boris is door de monarch geïnstalleerd. Daar gaat de vergelijking al mank. De vergelijking is zo grotesk en bizar, je zou het een Godwin avant-la-lettre kunnen noemen.
Maar ja, the Guardian... is maar een activistisch pamflet. Zelf de krakerskrant is betrouwbaarder.
@Stormageddon | 28-08-19 | 13:30: Jouw commentaar getuigd anders ook niet van veel geschiedkundige kennis.
Britse parlement ? Bestond toen niet... wel het Engelse parlement bestaande uit Hoger en Lagerhuis. De door de Engelsen bezette wingewesten ( Ierland,Schotland,Wales) hadden toen nog geen stemrecht... BoJo helpt het huidige " Britse" Lager Huis om zeep door hen het stemmen onmogelijk te maken. Kun je vergelijken met de daad van Cromwell die zijn Koning liet onthoofden... Beiden doen/deden een greep naar de macht. Maar lieden als jij zien dat niet. Blind voor de gevolgen.
@Eendragtmaaktmagt | 28-08-19 | 14:47:
Nee, ik heb over de Britse parlementaire geschiedenis. Dat omvat ook alle parlementen van het Koninkrijk Engeland.
Weet je, bijna niemand had stemrecht in die tijd. En Wales was geen wingewest maar een onderworpen prinsdom. Schotland en Ierland waren zelfstandige koninkrijken (met parlementen), die niet helemaal toevallig dezelfde koning hadden.
Je hele vergelijking is krankzinnig. Als ik de vergelijking van het landsbestuur toen en nu op alle punten zou moeten aantonen ben ok morgenochtend nog bezig met typen. Boris Johnson is geen Cromwell. De situatie toen en nu zijn in NIETS met elkaar te vergelijken. Het is gewoon te stompzinnig voor woorden.
Zo te horen wil BoJo gewoon vooruit. Na drie jaar soebatten in het parlement zonder enig resultaat en zonder enig uitzicht op een eensgezind resultaat nu, lijkt me deze aanpak niet eens zo verkeerd.
Onorthodox, maar misschien wel de enige manier om de impasse te doorbreken.
Het andere dat ik beluister is een focus op Groot-Brittannië na de Brexit, en ook dat lijkt me erg wezenlijk.
Het referendum heeft voorrang op het parlement. Super-democratisch dus, om het parlement te laten zwijgen, zodat het referendum eindelijk eerbiedigt kan worden.
Het referendum wordt ook eerbiedigd, alleen op uiterst ondemocratische wijze.
@Superior Bastard 13:11: Het parlement staat eerbiediging van het referendum in de weg. Al jarenlang. Dus is het tijdelijk uitzetten van het parlement de enige manier om het referendum te eerbiedigen. Daarna kan het parlement weer zijn gang gaan en eventueel achteraf zaken proberen bij te stellen uiteraard. Of ze sturen Boris al bij voorbaat weg, omdat ze niet tijdelijk uitgezet willen worden. Het is dus altijd democratisch.
Het (correctief) referendum is broodnodig. Beroepspolitici zoals parlementariërs hebben vaak hele ander belangen dan de belangen van de kiezer.
Het parlement is gekozen na het referendum.
Ach, democratie is met dat snel groeiend aantal mensen ook maar een onhandig ding. Je kan nooit iedereen tevreden stellen dus er zijn altijd luitjes over de zeik. Een denktank werkt ook maar wantrouwen op, want gecentraliseerd. Misschien iets in combinatie met dat je grote keuzes voorlegt aan de mensen, en er verplicht moet worden meegestemd. Het 'Referendum, or else' gaat ie dan heten. Moet het onderwerp wel zo neutraal mogelijk voorgelegd worden, anders krijg je weer sturing van mening.
Hij wil een nieuw referendum voorkomen.
Gelijk heeft ie. Of bent u van mening dat referenda net zolang moeten worden overgedaan tot er een door de elite gewenste uitspraak uitrolt?
@Kukooo1 | 28-08-19 | 13:47: Tuurlijk niet.
tuurlijk heeft hij gelijk, en zonder veel te doen ook een grote meerderheid aan stemmen binnen makie...
Trouwens waar staat de EU voor, tot nu toe hebben ze aleen gezorgt voor meer ellende, en dat grote concerns steeds meer geld ontvangen.. ze verzinnen zich steeds iets nieuws om nog meer geld binnen te harken, migratie, milieu, straks Europees leger...... wie wordt hier rijker van, en krijgt steeds meer macht..
En wat hebben ze aan eenheid in Europa geregeld na al die jaren ....
Kijk eens naar al die prijs verschillen voor producten, voedsel, en goederen...
ja veel wetten gemaakt, en ook veel in het voordeel van diegene die al bergen met geld hebben "ERT". en nog steeds niet genoeg... Europese mensen zijn te duur, laten we maar nog meer emigreren hierheen.. diverse wetten en regelingen van het verleden houden ze zich ook al niet aan... vooral zo doorgaan de volgende crisis zal niet meer zo makkelijk te verhelpen zijn in de EU.
In het Verenigd Koninkrijk van Groot Brittannië en Noord Ierland wordt wel beter bier gemaakt dan alleen die lauwe ales hoor. Maar toegegeven, heel veel smaak hebben ze er niet.
Jammer van een leuk land dat straks niet meer zal zijn. Je hele land op rood zetten terwijl het balletje ook op zwart kan eindigen... Niemand die het weet. Niemand die het ook wil afwachten, vandaar de leegloop nu al, ongeacht of er wel of geen Brexit komt. Volslagen debiel idee geweest om zoiets aan het doorgaans debiele volk te vragen, maar goed. Het is gebeurd en het VK zal de lasten moeten dragen.
Eigenlijk denk ik dat die Engelsen beter af zijn dan wij.
www.nrc.nl/nieuws/2019/08/26/kom-niet...
@Mr.Crowley | 28-08-19 | 13:20:
Toen ik jaren geleden zei dat de EU onze pensioenfondsen nog wel te grazen zouden nemen via verplichte aankoop van schuldpapier, werd ik uitgelachen.
Ik had liever gezien dat dat terecht was geweest. Helaas.
Bijzondere biertjes in België besteld, de voorraadkast alvast gevuld, vrije dagen zijn aangevraagd... heb zo'n zin in oktober!
Goed zo. Je moet er wat van maken.
We hebben hier ook wel wat ervaring met referendum’s waar gelukkig ook heel democratisch mee om gegaan is.
Jeremy Corbyn zal het wel weer als een zionistisch complot zien.
Jeremy Corbyn is bestuurlijk en inhoudelijk irrelevant. Wordt alleen nog kunstmatig in leven gehouden door de pers en voor de komedianten.
Boris heeft best een forse neus.
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:16: Ja, het blijft een gok.
En wat doet onze regering ook al weer met de uitslagen van referenda?
Ik begrijp je punt. Maar dat Brexitreferendum doet me toch een heel klein beetje twijfelen aan het instrument.
@kokkie klaphaak | 28-08-19 | 13:11:
Het instrument is prima, en ook in het VK betrof het slechts aan raadgevend referendum. Het is vooral de regering (ook in NL) die vervolgens bijzonder beroerd met het resultaat is om gegaan.
@TeeJee | 28-08-19 | 13:37:
Het VK is er prima mee omgegaan: het heeft de uitslag geaccepteerd.
Dat die uitslag u niet aanstaat is weer een ander punt.
@2voor12 | 28-08-19 | 13:56:
Wat een domme aanname van je.
Wat betreft het VK; de regering is er heel dom mee om gegaan. Cameron heeft zijn baan er aan opgehangen, men heeft het behandeld als een bindend referendum, men heeft vervolgens zo lopen rommelen dat ze de EU de kans gaven om de poot stijf te houden.
Al met al een beroerde gang van zaken.
De brexit lijkt mij verder helemaal prima; de afhandeling is echter een zooitje.
@TeeJee | 28-08-19 | 14:08:
Omdat de oppositie niets maar dan ook niets toegeeft. Die gaan keihard tegen hun Kiezers in en zetten de democratie even aan de Kant. De torries waren tegen de Brexit maar proberen iig aan de wens van het volk te voldoen. Tel daar bij op dat de helft van de torries alleen een Harde brexit goedkeurt en je gaat rond in cirkeltjes. Maar het zijn voornamelijk de oppositie partijen die hier de democratie dwarsbomen. Ze zouden labour en de libs moeten oppakken voor gegaan voor de democratie of iets van landveraad.
@HA, BIER!1! | 28-08-19 | 22:14: gegaan=gevaar
Dit lijkt me niet een heel slimme actie.
Huhhuh, GS said 'extra lange Johnson'
Huhhehehe
Jawel die gast is briljant. Harde brexit, Italie valt om en geen cent betalen. Rrspect
Ach, daar is het tenminste nog een gekozen premier die democratie niets vindt.
Wim-Lex, vertel eens iets meer over de plannen van uw overgrootmoeder (voor, tijdens en na haar verblijf in Londen)
Gekozen? Dat valt dus tegen in het geval van Johnson.
Hij heeft geen campagne gevoerd, is verkozen door een (krappe) meerderheid binnen zijn eigen partij nadat May moest opzouten.
En met krap bedoel ik dus dat er sprake was van een voordracht, en dat een beperkte groep vervolgens moest kiezen. In den lande heeft hij echt geen meerderheid.
Nee, Johnson's premierschap heeft verdomd weinig democratische basis.
@TeeJee | 28-08-19 | 13:05: Wat TeeJee zegt.
En aansluitend die van uw grootvader voor, tijdens en na de oorlog.
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 13:06:
Als EU-adept moet u dat wel aanstaan, die democratie die geen democratie is.
Wim-Lex brengt tenminste nog geld in het laatje. Dat zielige gezwaai en aaibaarheid van het koninklijk huis maakt van Nederland nog een leuk land voor de buitenwacht. Wij weten beter, maar dat maakt niet uit voor de internationale handel. Kijk naar Duitsland of Frankrijk waar een president is, dat instituut is vele malen duurder en levert geen fuk op.
@TeeJee | 28-08-19 | 13:05: Ja mooi, want in Nederland is dat natuurlijk wél zo? Bij de de laatste verkiezingen was FvD overal enorm groot, zo niet de grootste, en wat krijgen we? Nagenoeg nergens FvD, want FvD. Daar zit echter een leider die u niet aan staat, daarom benoemt u het.
@piloot47 | 28-08-19 | 13:07:
Merci, dat dus.
Als het aan de Oranjes had gelegen waren we een absolute monarchie. Brunei aan de Noordzee
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:09: Zowel het argument van de handelsvoordelen als het duurder zijn van een president zijn al talloze malen goed gedocumenteerd en onderbouwd met cijfers onderuit gehaald. Altijd weer verrassend dat deze mythes steeds maar weer opduiken. Of nou ja, verrassend..... lees vooral Vorsten Vandaag, dan weet je precies wat de prinsesjes nu weer aanhebben.
@Freert Gilders | 28-08-19 | 13:09:
Punt 1; Het systeem in Engeland is niet vergelijkbaar met dat van Nederland. Engeland kent een districtenstelsel, en een heel ander soort opvolging-systeem van politieke leiders dan dat van ons.
Met andere woorden; de stelling van kapotte_stofzuiger klopt gewoon niet, punt.
Punt 2; Ik heb zelf op Hiddema gestemd, en ik ben ook niet blij met de uitsluiting van FvD. Domme aanname van je.
Punt 3; heb je nog een non-argument toe te voegen? Nu is je kans, ik maak er graag gehakt van.
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:09:
De Zwitserse president kost 424.000 euro/jaar. De Oranjes 345.500.000 euro/jaar. Nestle, Novartis, Roche en Glencore doen het minstens zo goed als Unilever, Shell en een verzameling tuinders.
@piloot47 | 28-08-19 | 13:14: Nou ben ik toch wel benieuwd wel economisch-wetenschappelijk artikel dat onderbouwt. Vooralsnog heeft mijn onderbuik het bij het juiste eind.
@2voor12 | 28-08-19 | 13:07: Ho ho, ik ben kritisch op de EU en helemaal op de Euro. Maar een Nexit lijkt me niet slim. En wat Boris doet, kan ook niet door de beugel. Zoiets zie ik Rutte toch niet gauw doen.
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:15: Bankgeheim in Zwitserland en daardoor is het land een toevluchtsoord voor rijke mensen met fout geld.
@Kuifje-in-de-EU | 28-08-19 | 13:17:
Een Nexit zou prima kunnen als Brussel zich niet zo kinderachtig zou gedragen zoals nu met het VK. Ze hebben expres op deze ellende aangestuurd om zo andere landen af te schrikken ook onder het EU-juk uit te komen.
Mocht het VK toch een succes worden op termijn dan zullen andere schapen volgen. Waaronder Nederland.
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:15: Dat is zijn salaris. Komt bij alle beveiliging en ceremonies en dat deze man het land geen fuk oplevert. En handel wordt niet bepaald door Shell of Unilever maar meer door de techbedrijven of banken die zich vandaag wél in Nederland vestigen maar niet in Duitsland.
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:15:
Wat de Oranjes kosten is onderzocht door het Republikeins Genootschap. Ik zou liever een onafhankelijk onderzoek zien.
Dat even terzijde; is die 424.000 per jaar inclusief alle woonlasten, beveiliging, reizen, staatsdiners etc etc?
Ik weet het antwoord wel; Nee, dat is het niet. Dat is slechts zijn salaris, terwijl die 345 miljoen alle kosten omvat. Appels en peren dus, stofzuiger.
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:17:
www.republikeinen.nl/wat-levert-een-k...
En google gewoon zelf even verder via de linkjes in het artikel. Veel leesplezier!
@2voor12 | 28-08-19 | 13:20: Nederland verdient heel veel geld met export. En daarvan gaat ruim 75 procent naar EU-landen. Als je uit de EU stapt, raak je een groot deel van die markt kwijt, omdat er dan forse tarieven worden geheven over je producten, waardoor ze plots - in landen als Duitsland, België en Frankrijk- veel duurder worden en niet meer kunnen concurreren met goederen uit andere EU landen.
@TeeJee | 28-08-19 | 13:21:
Hoe weet u dat antwoord dan wel? Makkelijk, discussieren zonder enige referentie
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:09: Hou even op zeg. Omdat het goedkoper is is Willy ok? Je erft geen land door geboorte. Nooit ook voor gekozen trouwens. Oehoe het is 2019....
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:31:
Jij gooit er een stelling in, dus jij moet vervolgens bewijzen. Dat is een heel simpel concept.
Daarnaast boeit het mij persoonlijk geen ene reet of we een president of koningshuis hebben. Wat me wel boeit zijn mensen die argumenteren op basis van valse vergelijkingen, daar kan ik namelijk heel slecht tegen.
Dus, maak gerust je vergelijking, maar dan wel op basis van getallen die ook daadwerkelijk vergelijkbaar zijn. Jij bent aan zet.
Edit P.S.; ik ben geen 'u'. Tutoyeer gewoon maar.
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:21:
Ik maak liever het vergelijk met Zwitserland, welliswaar 2x kleinere bevolkingsomvang dan Nederland, maar ook veel techindustrie en financiele dienstverlening. Op de BNP/BBP ranglijsten pal onder elkaar.
@TeeJee | 28-08-19 | 13:34:
Die stelling heb ik bewezen, alleen gelooft u de bron niet (die u correct had: Republikeins Genootschap)
Nu wil ik alleen graag weten waarom die 424.000 euro/jaar niet klopt.
@Bakkeleures | 28-08-19 | 13:09:
Dat riedeltjes is al lang debunked.
Er word werkelijk geen extra contract getekend om dat prins plofkop met dat pampapaard op de troon zit
@TeeJee | 28-08-19 | 13:05: Hoeveel burgemeesters heeft de PVV? en De PvdA? Zal wel allemaal kloppen volgens de regeltjes, maar dat geldt denk ik ook voor BJ, anders was er wel een stokje voor gestoken lijkt mij.
@kapotte_stofzuiger | 28-08-19 | 13:40:
*Zucht* Lezen is blijkbaar heel moeilijk voor sommige mensen. Zal ik het dan nog maar eens uitleggen?
"Ik zou liever een onafhankelijk onderzoek zien."
Staat hier dat ik het niet geloof? Nee, dat staat er niet, dat maak jij er van. Die kun je dus intrekken, want slaat nergens op.
Gaan we verder. Die 424.000 euro per jaar is alleen zijn SALARIS. Je weet wel, het geld dat je krijgt omdat je elke ochtend op je werk verschijnt.
De 345 miljoen per jaar van de Oranjes omvat niet alleen de vergoedingen van de Oranjes, maar ook alle andere kosten qua reizen, beveiliging, onderhoud, belastingvoordeeltjes etc etc.
Ergo; het is niet dat die 424.000 per jaar niet klopt, het gaat er om dat je vergelijking dus niet op gaat.
Als jij de kosten van een president vs een uit de kluiten gegroeide monarchie wil vergelijken, dan vergelijk je dus de TOTALE kosten.
Als dat voor Zwitserland niet bekend is pak je voor mijn part een ander redelijk vergelijkbaar land, waar dat wel bekend is.
Duidelijk nu?
@TeeJee | 28-08-19 | 14:17:
Vergeet ook niet de kosten die een presidentsverkiezing met zich mee brengen. In de VS is dat inmiddels een miljoenencircus, zo niet erger.
@Graaisnaaiert | 28-08-19 | 15:44: In Frankrijk worden ex-presidenten ook in de watten gelegd. En dat zijn er momenteel 4, omdat ouwe knarren als Chirac en Giscard nog steeds leven.
@Pedronegro | 28-08-19 | 13:31: Als gewone burgers iets erven moeten ze er meteen belasting over betalen.
REAGEER OOK