Kinderombudsvrouw: 'Haal 170 IS-kinderen terug naar Nederland'
Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer, ze is in ieder geval consistent.
In april 2018 riep ze het al, in januari 2019 nog eens en vandaag dus opnieuw. "Op dit moment verblijven minstens 170 minderjarigen met een Nederlandse link in Koerdische kampen in het Noorden van Syrië. Nederland heeft volgens haar een zorgplicht voor deze kinderen. Niets doen is volgens de Kinderombudsman onaanvaardbaar en in strijd met verdragen over kinderrechten." Om te bepalen hoe het beste om te gaan met deze Nederlandse kinderen want dat zijn het, wordt een holy trinity voorgesteld: "Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke commissie bestaat uit drie deskundigen: iemand met kennis van de ontwikkeling van kinderen, psychopathologie en traumabehandeling, met kennis van radicalisering en veiligheid en iemand met juridische kennis op het gebied van internationaal personen- en familierecht."
Zag echt helemaal niemand aankomen, maar de aanleiding voor deze hernieuwde campagne is het terughalen van die twee IS-kids begin deze maand. "Voor Kalverboer was die reddingsoperatie de motivatie voor haar brief. "Het blijkt dus dat kinderen wel op te halen zijn."" Natuurlijk heeft ze ook oog voor de Nederlandse samenleving hoor. "Ze vindt dat er goed gekeken moet worden naar alle belangen. "Ook die van de samenleving. Maar als het te gevaarlijk is om een kind terug te halen, dan moeten we kijken wat we binnen die context kunnen doen." Ze denkt dan aan behandeling en educatie." Behandeling en educatie, vO0r De gEwoNe NEEderLanDeR zEkEr jA!!
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Geert Wilders (PVV) scoort penalty bij keeper Rob Jetten in (mogelijk met AI gemaakte) WK-video
Je ziet het verschil niet meer tegenwoordig!
Jezus Christus! 60.000 jongeren op Opwekking
En 's avonds allemaal kruisvormige lijntjes van de Bijbelkaft snuiven
Huh wat. MEER BABY'S in eerste maanden 2026
Lijken wel konijnen joh
