Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Yassin (11) uit Gouda spreekt vanuit Koerdische camping

Ja, echt een discussie waar je nooit eens iemand over hoort! Wat doen we met IS-kinderen?

Nou, bovenstaand is dus de 11-jarige Yassin uit Gouda. Inderdaad, nu u het zegt, de zoon van Mandy en kleinzoon van opa Klaas. Gewone Nederlanders, zoals we dat noemen. Mooie repo door @Sinan Can wel. Maar ja, wat moeten we er nou mee hè? Daar hebben we het nou nooit eens over behalve echt elke dag. En een compromis, zoiets van ja, dan zetten we ze maar halverwege ergens in Servië neer, zit er ook niet in. De hoofdlijn lijkt nu dat alleen de kinderen terug mogen komen en de ouders achterblijven, maar het argument dat een scheiding van de ouders psychisch minstens zo riskant is als mét ouders leven in een tentenkamp, valt ook weer te maken. En daar zou natuurlijk uit volgen dat ook de ouders mee terugmoeten, en wel wegens het welzijn van het kind. De islam, het geeft weer eens te denken!

Social

Reaguursels

Inloggen

Zullen we nou eerst eens voor onze eigen kinderen gaan zorgen, zodat ze allemaal met een goed ontbijt naar school gaan, en er geen speelgoed en voedselbanken meer nodig zijn etc.
Ik zeg: Nederland eerst! en als hier alles weer goed op orde is, zullen we eens kijken of we anderen gaan helpen. Maar zeker geen gevaarlijke gasten en potentiële terroristen kindertjes hier heen halen.

Oer Hollands | 22-06-19 | 09:17

Als Trump ook in Europa President was,wist hij het ook wel.Ook de kinderen moeten daar blijven.Ze hebben er nog geen notie van,maar als ze volwassen worden,dat betwijfel ik,want ze gaan er ook vlug dood,dan worden ze ook terroristen.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 09:09 | 1

Trump gaat vanaf deze zondag,terecht een paar ,illegalen zonder pardon uitzetten,ook hun baby's en kinderen.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 09:11

Kinderen die slachtoffer zijn geweest VAN de islam.. ok misschien, maar kinderen van de extreme islam nee hou die maar fijn daar.
Die zullen altijd niet moslims als vijanden blijven zien vooral als 1 van hun ouders gestorven zijn.

Rene046 | 22-06-19 | 00:20 | 1
-weggejorist-
mmx | 22-06-19 | 05:06

Lastig te beoordelen is het niet. Deze jongen is een paria geworden als gevolg van het gedrag van zijn eigen ouders. Dat is triest voor de knul. Zo zijn er nog miljoenen kinderen in de wereld waarvan de ouders niet doelbewust uit eigen overtuiging voor een moordlustig religieus leven hebben gekozen. Die kinderen verdienen allereerst een tweede kans, voor hem. De ouders van die jongen zorgen maar voor een toekomst van hem aldaar.

suscrofa | 22-06-19 | 00:14

En hoe zit het met ONZE kinderen?!?! Mogen we daar ook nog aan denken of moeten we alleen aan kinderen van foute ouders denken?!?!

Maria.1 | 21-06-19 | 23:46

Van de Volkskrantsite:

"Het kabinet overweegt opnieuw een militaire bijdrage te leveren aan de strijd tegen terreurbeweging Islamitische Staat in Syrië. De Verenigde Staten hebben het kabinet op 29 mei een concreet verzoek gedaan voor deelname aan een missie."

Maar wat wordt Nederland dan in concreto gevraagd:

"Volgens bronnen in Den Haag worden door de Amerikanen drie dingen van Nederland gevraagd: de hervatting van de F-16-missie, het terughalen van Nederlandse IS-strijders en hun kinderen, en het leveren van hulp (‘non-lethal aid’) aan de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF)."

Ik zou zeggen: fuck you, achterlijke Yankees. F16s om die smerige ratten kapot te bombarderen waar ze nog zitten in mini kalifaatjes, prima, at your service. Maar ja kunt niet tegelijkertijd vragen om overlevende IS ratten en hun kleintjes hierheen te halen en los te laten in onze samenleving. Rot op, het zijn onze vijanden, gevaarlijke aliens die ons haten.

Ze eerst bombarderen en ze dan weer "liefdevol" opnemen? No way. Waarom neemt de regering - en de hele EU - nou niet eens duidelijk en ondubbelzinnig stelling tegen deze ratten en kiest zij vóór de autochtone Europese bevolkingen?

Kutzooi.

Dr_Johnson | 21-06-19 | 22:59

Terughalen en helemaal kapottherapiën. Doodknuffelen, die gasten.

Sans Comique | 21-06-19 | 22:12

Die man is hartstikke naief en had beter even kunnen gaan praten met een psycholoog oid. Op die leeftijd is de basis gelegd en is daar niet zo heel veel meer aan te veranderen. Het brein is wellicht enigszins plastisch, maar het is geen recycelbare petfles...

Anoniemtje | 21-06-19 | 21:52

Mjaha... Weet je wie ook heel zielug zijn?
Yesse, het zoontje van Fleur en Maarten die naar Ghana zijn geemigreed en Arith de dochter van Yousoef en Ali , die niet in Nederland konden aarden. Amir die zijn vader in Marokko moet helpen.
Stuk voor stuk allemaal hastikke zielug vergeleken bij onze levens standaard maar zo kan ik er nog wel een aantal miljard opnoemen die het beter verdienen.
Het Nederlandse reddings bootje is onderhand gevaarlijk vol geraakt en er klampen steeds meer mensen zich aan de romp vast.
Gewoon een observatie, Ik denk ik zegt t maar even.

Datgingniegoed | 21-06-19 | 19:53

Zieligheid is hier een grote valkuil.

ET007 | 21-06-19 | 19:12

Is dat ons probleem?
Moet ik tot mijn 85 ste werken om alles te bekostigen? Lijkt wel of ik werk voor een liefdadigheidsinstelling.
En ik geloof ook niet dat die jongen ooit nog eens arts of ingenieur wordt.
Weet wel dat het onzeker is of studeren voor onze eigen kinderen nog betaalbaar is. Is ook zielig voor degene die al hard werken en kinderen die de dupe worden van de situatie van de ouders. Is dat anders? Eigen kinderen geen kans?

ET007 | 21-06-19 | 19:09

De mensen die voor terugkeer van deze kinderen + familie zijn , zijn dezelfde mensen die vinden dat je kinderen die in NL uitgeprocedeerd zijn hier moet houden want ze zijn hier geworteld. Dn geldt nationaliteit ineens niet. Het is links om of rechtsom, maar je kunt niet je argumentatie afhankelijk van de situatie voortdurend 180 graden draaien.

Kukooo1 | 21-06-19 | 19:08 | 1

Ach, het is heel simpel. Al die verhalen van: ze zijn geworteld/verwesterd, ze moeten naar een land waar ze nog nooit zijn geweest, ze spreken de taal niet eens, ze hebben hier vriendjes en vriendinnetjes, ze zijn al thuis (t/m het veroorzaakt hersenletsel als ze weten dat ze terug moeten), al die verhalen hoor je uitsluitend in de Vertrekhal van Schiphol. In de Aankomsthal gelden al die argumenten nooit.

Dr_Johnson | 21-06-19 | 19:14

Lekker daar laten die Yassien. Ik hoef hem (en op zeker zijn ouders) niet als buren. Ik word niet verdrietig van hun situatie. Eigen keuze en ze geven ook niets om jou en mij.

Montesquieue | 21-06-19 | 18:04

Echt ? Hoe naïef ben je ? Enige wat ik mij kan bedenken, is dat het een verdien model is. Trouwens die Voetbalvrouw zat hevig mee te knikken. Want zo is je baantje bij de NPO verzekerd. Een volk dat voor tirannen zwicht ..

Kamervraag | 21-06-19 | 17:18

en de opvang in Nederland is ook helemaal prima geregeld ! Kijk maar naar de onlangs teruggehaalde jongen die nu geplaatst is bij zijn radicale opa !

EvertsNL | 21-06-19 | 16:57

Klaas Spijk (die zgn. 'opa Klaas') heeft in Urghada, Egypte in 2007 of 2008 een huis gekocht, om zijn oude dag te kunnen doorbrengen (eigenaardige keuze als westerling!?). Daar heeft zijn dochter Mandy toendertijd haar echtgenoot Yasser Mohammed leren kennen waar ze mee naar het kalifaat, inclusief Egyptische kinderen, is vertrokken.
Dat 11 jarige ventje Yassin is in Egypte verwekt EN geboren! Het is een valse voorstelling van zaken als er beweerd wordt dat het 'Nederlanders' uit Gouda zijn, want het gezin van Yasser Mohammed, Mandy en de vier kleine mohammedaanse voetsoldaatjes die ze voor deze IS'er gebaard heeft, woonde eerst in Alexandrië, Egypte.
In 2014 is Klaas Spijk het contact met zijn dochter verloren, toen ze volgens zijn zeggen begon te radicaliseren. In 2016 is het gezin naar Syrië vertrokken om Nederland voorgoed te verruilen voor het kalifaat.
Dat ventje Yassin is dus al naast 3 tot 3 1/2 jaar in het kalifaat te hebben gewoond, zijn hele bewuste leven sinds hij leerde praten blootgesteld aan de extremistische geloofsopvattingen van zijn ouders en ermee geïndoctrineerd en verziekt.
Onze samenleving verdient het beschermt te worden tegen wandelende tijdbommen als deze Yassin en andere kinderen zoals hij. Hij hoort niet thuis in Nederland. Zijn broertjes en zusjes evenmin EN zijn ouders al helemaal niet.

Ik denk dat niet alleen Mandy Mohammed-Spijk, maar Klaas Spijk zelf ook niet helemaal spoort met zijn inquisitie voor het importeren van kleine IS'ertjes.

GeinPonempie | 21-06-19 | 16:04 | 2

Vorige week zag ik een reportage bij Een Vandaag over deze kinderen waarbij iedere keer nadrukkelijk Nederlandse bij werd vermeld. Totale onzin natuurlijk.

Trumme | 21-06-19 | 17:15

@Trumme | 21-06-19 | 17:15: daar begint t gelazer mee natuurlijk... ze weten de boel precies zo te draaien...

Y&T | 21-06-19 | 20:50

'Hoe is het leven in dit kamp hier'? 'Niet zo heel erg goed'! 'Wat is er dan niet goed'? 'Je mag geen telefoon hebben'! Huilebalkjes met een luxe-probleem! Lekker daar laten!

BaldEagle | 21-06-19 | 16:04

Neeeee, meneer voor de zesendertig miljardste keer!!!

AliBhaBha | 21-06-19 | 16:01

Probleem bij linkse mensen is dat ze iedereen als een onbeschreven blad zien, zelfs de grootste criminelen. Deze haatlarven hebben net als hun haatouders defecte genen. Daarnaast is het zo dat bij eens mens de eerste levensjaren bepalend zijn voor het latere karakter. Deze kinderen zijn niet meer te redden, als je ze terughaalt zal je ze de rest van hun leven in de gaten moeten houden.

zeertegendradig | 21-06-19 | 15:53

Wat een jankverhaal. Vertel ouders naar waarheid dat ze uit de ouderlijke macht gezet worden. Als ze hun kinderen willen houden gaan ze naar hun andere paspoort land. Ouders kunnen in Syrië of Irak worden berecht, door de rechtbanken van hun slachtoffers. In dit land horen ze niet. Denk liever aan de kinderen die door Jihadisten voor het leven verminkt zijn of beroofd van hun ouders. Wat is dat toch, in dit landje, dat mensen denken dat ze met het grootste afval onder de menselijke soort ‘ iets moeten’ ? ‘We’ moeten namelijk helemaal niets.

eastender | 21-06-19 | 15:46

Van mij mogen de kiddo's teruggehaald worden. Maar met een nieuwe naam, nieuwe identiteit en savonds gewoon karbonade op tafel. Geen contact meer met de familie hier of daar.

johnnyjewelice | 21-06-19 | 15:43 | 3

Want?!?
Jij gaat ze natuurlijk adopteren en heropvoeden?
Nee, zeker! Dat dacht ik al. Lekker daar laten waar ze thuis zijn, namelijk in Syrië.

GeinPonempie | 21-06-19 | 16:15

En dat gaat goed lukken met dat 11-jarige kalifaatjoch uit die docu, denk je?

Zo'n joch hierheen halen is slecht vragen om moeilijkheden. Laat ze allemaal daar, ze zijn volledig "verkalifaat" / "versyriest" en kunnen hier nooit meer "wortelen".

Dr_Johnson | 21-06-19 | 17:18

Ah fijn dat Sinan zich aanbied om IS- kinderen op te nemen in zijn huishouden. Kunnen ze fijn samen met zijn eigen kinderen doktertje spelen met echte messen.

zeertegendradig | 21-06-19 | 15:34

Maak van Bosnie de EU versie van Birobidzjan en hou ze buiten Schengen = problem solved

kindapaas | 21-06-19 | 15:15 | 1

Een paar jaar dan. De EU staat aan de vooravond van weer een grote uitbreiding.

Trumme | 21-06-19 | 17:18

Ouders hier in Nederland (mits geen dubbele nationaliteit) de rechtszaal en daarna de bajes in en kinderen (indien tenminste Nederlandse nationaliteit) onder voogdij bij andere Nederlandse familie of bij jeugdzorg, dat is het enige dat kan. Niet te moeilijk over doen, gewoon gaan uitvoeren maar wel, die ouders zo streng mogelijk straffen.

CynicalBastard | 21-06-19 | 14:37 | 1

Kinderen kunnen ook naar het land van de oorspronkelijke nationaliteit of in geval van een Nederlandse moeder naar het land van de vader.

Pelforth | 21-06-19 | 15:29

"het argument dat een scheiding van de ouders psychisch minstens zo riskant is als mét ouders leven in een tentenkamp, valt ook weer te maken"

Als eerste wordt het kind weggehaald uit de schadelijke omgeving. Dat is geen bijzonder vraagstuk ofzo, dat wordt al dagelijks opgelost door uitshuisplaatsingen. De ouders gaan dan niet mee, hoor.

In dit geval sowieso aan de orde, want de ouders hebben het kind in gevaar gebracht, horen dus ouderlijk gezag te verliezen.
Kortom: uithuisplaatsing. Ouders daar laten. Als kind vermoedelijk te beschadigd is: daar uit huis plaatsen. Anders evt hier.

sockpuppet | 21-06-19 | 14:36

Eerst komt de vraag: "Waarom moeten we er wat mee?"
Pas daarna, eventueel, de vraag, wat dan wel.

sockpuppet | 21-06-19 | 14:29

En welke hufter gaat dit allemaal toestaan ?

vmk | 21-06-19 | 14:22

Het is sneu voor zo'n ventje, maar als je grootste zorg is dat je geen telefoon mag hebben, dan denk ik toch: 'meh'.

Stijlicoon | 21-06-19 | 14:21 | 1

Toen dacht ik inderdaad ook : "Next!".

R.F.Pickering | 21-06-19 | 14:52

If you don't control islam it will control you.

Slough | 21-06-19 | 14:14 | 1

Oftewel, als je de islam niet onderdrukt, onderdrukt de islam jou.

Slough | 21-06-19 | 14:15

Het moet moet over de slachtoffers gaan van de Jihadisten, de duizenden mensen die ze vermoord hebben, de massagraven, de kinderen wier moeder als sexslaaf misbruikt is en daarna onthoofd, de kindslaven die aan een boom vastgebonden zonder eten en drinken stierven in de hete zon. Terwijl dit jihadisten kind toekeek of meehielp. Ga weg Sinan Can met je onzinverhaal.

vlotterik | 21-06-19 | 14:09 | 1

Precies dit. Om te kotsen is het

radiatorknopje | 21-06-19 | 15:14

Je eigen huis en haard mag je niet verdedigen met een gun, maar de islam wel. Miljoenen weeskinderen over de hele wereld en deze moeten eerst geholpen. Eerst de kinderen van de slachtoffers, dan die van daders aan de beurt. Geef de kinderen anders een spuitje, doen we ook met bejaarden.

arlen | 21-06-19 | 13:53

Blablabla. Had liever een docu over de kinderen van de slachtoffers gezien en dat die bolle daar een docu over maakt i.p.v. een beetje de spychiater uithangen.

AliBhaBha | 21-06-19 | 13:51 | 1

Videootjes van Syrische kinderen die verminkt/half verbrand zijn door het geloof van de liefde zal je van dit soort mensen niet zien.

Heiner | 21-06-19 | 14:06

Neen. Niet. Hierheen. Halen.
Ouders hebben gegokt en verloren. Als ze een NL paspoort hadden dan zouden ze dit al kwijt moeten zijn. Laat de islamitische wereld hun eigen probleem met hun eigen geloofswaanzinnigen oplossen.
Ik heb het helemaal gehad met het idee dat wij hier in West-Europa al het leed in de wereld zouden moeten oplossen. Dat virus heeft al een te groot deel van onze bevolking aangetast.
Voor heel jonge weeskinderen zou je een uitzondering kunnen maken. MAAR 1 VOORWAARDE. Plaatsen in een niet-islamitisch pleeggezin. Echter, ik heb niet de illusie dat onze regering daar de ballen voor heeft.

Weetje71 | 21-06-19 | 13:42

Ja in oorlogsgebieden zie je de meest verschrikkelijke dingen, da's logisch. Dus ga je daar als weldenkende dan ook niet naar toe als het niet hoeft. Ga je er toch naar toe dan is dat willens en wetens en dan snap je ook dat dat consequenties heeft. Consequenties voor jezelf maar ook voor alles en iedereen waarmee je een sociale relatie hebt.
Het is logisch dat je je kinderen het beste toewenst en die toekomst voor je kinderen ligt besloten in jouw keuze, en helemaal nergens anders, om wél de gok te wagen dat jij uiteindelijk bij de overwinnaars van de oorlog zult horen. Als je die gok niet wint dan heb je dus verloren en daarmee helaas ook je kinderen. Dat is wellicht afgrijselijk voor die kinderen maar mijn empathie gaat dan toch echt eerst uit naar de kinderen van de slachtoffers die jij zelf gemaakt hebt en dan naar de kinderen hier, van degenen die niet naar de oorlog wensten te trekken. Jouw kinderen trekken aan het kortste end en dat ligt enkel en alleen aan jou. Los het zelf maar op.

jos verstoppen | 21-06-19 | 13:36

tuurlijk, hierheen halen !

maar dan wel samen met de ouders, anders zo zielig
en dan opa, oma, nichtjes en neefjes, want ook zielig
tante's en oom's volgen daarna.

conclusie, we halen er 1, en zitten vervolgens opgescheept met 30 tot 40 mensen die de westerse wereld haten.
ik zeg doen !

rigelstraat | 21-06-19 | 13:30

Moeders is in mei 2015 naar IS gebied vertrokken. Dit joch is al vanaf zijn geboorte geïndoctrineerd met de meest extremistische vorm van de islam en de laatste 4 jaar is er nog een schep bovenop gekomen.
Alleen om die reden een tikkende tijdbom die je niet in Nederland wilt.
Daarnaast; een gelukszoekerskind is na 4 jaar volledig geworteld in Nederland heb ik geleerd, dus dit jong is daar zo geworteld, die moet je niet weghalen.

Franker | 21-06-19 | 13:29 | 1

Hulde! Uw laatste opmerking geeft weer eens een geweldig inzicht in de verwrongen geest van onze deugende medemens!

Weetje71 | 21-06-19 | 13:44

Ach zolang het aantal islamisten blijft groeien in Nederland kun je maar beter vroeger dan later aanvallen in Nederland verwachten, want bij een opkomende burgeroorlog tellen de aantallen. Waar hebben we het over?

BrokenTipi | 21-06-19 | 13:06

De kinderen zijn slachtoffer geworden van hun ouders en dat vind ik echt sneu en zielig... en het rotte is.... de kans bestaat dat diezelfde ouders hier nog meer slachtoffers gaan maken met hun idiote idealen dus die ouders hierheen verkassen lijkt me geen goed idee.

Kris | 21-06-19 | 13:05

Het is ook wel weer slim gefilmd. Dat kind alleen, zonder zijn ouders, net een weesje Alleen stonden zijn ouders misschien een paar meter verderop. Het had mooi geweest als die ouders even hadden verteld waarom ze zich daar bij een bende Islamitische moordenaars en verkrachters voegden. Dat zou mij wel interesseren en het gaf ook een meer reëel beeld van het echte probleem. Want als je dit apie naar NL haalt, krijg je in ieder geval een van zijn leipe Moslimouders erbij

Heiner | 21-06-19 | 12:59 | 1

"een bende Islamitische moordenaars en verkrachters"

Maar dat zijn het niet, hoor. Ze waren allemaal kok, schoonmaker, of pleistertjesplakker. En de "naïeve" jihadbruidjes waren "romantisch verliefd" geworden op een IS-"strijder" - je weet wel, zo'n coole, lachende jongen met zijn wijsvingertje omhoog - en deden daar alleen het "huishouden" (dwz de Yezidi slavinnen aansturen om schoon te maken en een potje te koken; o nee, wat zeg ik nou weer; die hadden de naieve bruidjes natuurlijk niet, en dat andere gezinnen ze wel hadden, nee, dat wisten ze niet, hoor; en zo min als van die onthoofdingen, verbrandingen, kruisigingen, en verdrinkingen....... nee, gebeurde dat echt? Wisten we niet, hoor, scout's honour).

Allemaal onschuldig, dus niet meer dan terecht dat ze hier hun tweede kans opeisen. En ze zijn allemaal "bereid" om hier hun straf te ondergaan. Wat ik dan weer niet snap; als ik onschuldig was, zou ik geen zin hebben voor iets gestraft te worden waar ik part noch deel aan had. Maar ja, het zijn allemaal hypocriete leugenaars.

Dr_Johnson | 21-06-19 | 14:21

De manier waarop dat kind het woord Gouda uitspreekt zegt al meer dan genoeg imho.

lady Di | 21-06-19 | 12:59

Ik zie ook filmpjes van jochies van die leeftijd die in kobaltmijnen werken voor uw en mijn nieuwste iPhone. We kunnen ze niet allemaal redden. Dus stel ik voor om de IS kinderen naar die mijn te sturen, en die kinderen uit de mijn hier een tweede kans te geven. Per saldo klopt het, en iedereen loopt minder gevaar.

marcoplarco | 21-06-19 | 12:55

Zo'n kind zal bij terugkomst wederom in een moslim gezin terecht komen, laatst toch ook dat zo'n IS kind in een extreem Islam gelovende familie terecht komt!
Breng die kinderen lekker daar onder in het land waar ze nu zijn ipv te doen alsof het straathondjes uit Griekenland zijn die wij weer moeten redden. Waarom weer wij? Waarom weer vooraan in de rij als zelf opoffering, laat ze lekker naar landen in de islamitische regio gaan.

Blauwe Wafel | 21-06-19 | 12:52

Heel spijtig voor dat kind. Maar als die terug naar Nederland komt, dan komt hij in wellicht in de dezelfde klas te zitten als mijn dochter. Of bij iemand anders kind. En zijn die dan nog wel veilig?

Dus dan ben ik maar even heel hartvochtig, maar dat weiger ik te accepteren.

quantumcollider | 21-06-19 | 12:52

Zitten in kampen daar met nauwelijks luxe, eten of drinken. En maar doorfokken, het ene kind na het andere. Elke reportage die daar door journalisten gemaakt wordt is één groete vrouwenmassa met kinderen op de armen en om hun heen... In Afrika precies hetzelfde, armoede, armoede, oorlog, oorlog, maar alle vrouwen minstens tien kinderen... India, Pakistan, idem dito. Grootste probleem van planeet aarde voor de komende 50 jaar. Veel groter dan plastic, CO2 en opwarming samen. Tijd voor een WOIII. Dan zijn we weer van een miljoentje of 100 à 200 mensen af... En laat mij dan maar bij die slachtoffers horen, ik ben er wel een beetje klaar mee...

JohnBoyKiller | 21-06-19 | 12:45 | 6

@Blotus | 21-06-19 | 13:06: Of er over nagedacht werd, weet ik niet zo. Effe een pakkie kapotjes bij de drogist kopen, was er niet bij.

Heiner | 21-06-19 | 13:20

@marcoplarco | 21-06-19 | 12:57:
Dat fokgedrag is grotendeels te wijten aan de macho-cultuur van de kerels. Er is geen vrouw ter wereld die staat te juichen bij het idee om 10 x (of zelfs meer) een kind te moeten uitpoepen, met alle gevolgen voor de gezondheid van dien - vergis je niet, er sterven jaarlijks nog miljoenen vrouwen tijdens en rond de geboorte.

Pak die macho-cultuur aan, en zorg dat de vrouwen een opleiding kunnen genieten, en het is afgelopen met het gefok.

EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 16:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Alle kinderen in die kampen zijn geïnfecteerd met het islam-gif. Ze zijn niet meer te vertrouwen en vormen binnen korte tijd een zeer groot gevaar voor de veiligheid in ons land.
Niet ophalen dus. Een hondsdolle hond moet je niet in je huis toelaten.

rijk | 21-06-19 | 12:36

Kinderen zijn altijd slachtoffer. De reacties zijn echt verschrikkelijk. Je kan niet als overheid je verantwoordelijkheid niet nemen van Nederlandse kinderen onder de 18. Dat je de ouders op wilt knopen alla(h). Maar kinderen... zij hebben er niet voor gekozen.

MeneerGuggenheimer | 21-06-19 | 12:35 | 7

@EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 12:48: De Yezidi-vrouwen en -meisjes sturen we terug want niet mohammedaans genoeg. Christen zijn in het kalifaat was ook al geen reden om hier te mogen blijven...

Guido | 21-06-19 | 12:56

@EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 12:48:
Ik zeg niet dat je ze perse hierheen moet halen. Maar als ze Nederlands staatsburger zijn dan kan je je handen niet er van aftrekken. Wie volgt, kinderen van Volendammers?

MeneerGuggenheimer | 21-06-19 | 14:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze wilde naar het beloofde land een thuis ontwikkelen, dus waarom niet een proef met een commune / leefgemeenschap. Ipv en paar miljoen spenderen aan een mogelijke oplossing hier met woningen, uitkeringen, begeleiding, controle, subsidies, etc. etc. Een investering van een paar miljoen in een dorp waar ze daar kunnen wonen en werken. En zoals de Katholieken en Christenen veel geld investeren in wonen, scholing en zorg in ontwikkelingslanden, laat de Moslims een mooi bedrag crowdfunden om lokaal een gebied te ontwikkelen. De VN schermt een terrein af / gated community - en daarbinnen kunnen ze wonen en werken. Als we het nog slimmer doen creeren we daar een productieomgeving zodat ze daar iets van waarde kunnen ontwikkelen en zelfvoorzienend zijn terwijl NL/EU rendeert op de investering. win/win

Nathal | 21-06-19 | 12:33 | 1

dat is een prima idee en daarom zullen ze dat nooit doen, liever hier deugen.

ariedeknaller | 21-06-19 | 13:10

Die kinderen moeten zo snel mogelijk naar Nederland. De ouders moeten daar blijven.

tochtkruis | 21-06-19 | 12:17 | 3

Niet doen. Later gaan ze zich tegen ons verzetten omdat we hun gehersenspoelde ouders daar gelaten hebben. Zij en wij zijn toch bekend met de beelden hoe die ouders burgers de hals afsneden in naam van een sprookjesboek. Hoe krijg je IS ooit nog uit die kinderen. Laat de islam daar.

Therapietje | 21-06-19 | 12:28

Mogen ze in de klas bij jouw kinderen?

merel veld | 21-06-19 | 12:45

Kinderen zijn en blijven solidair aan hun ouders. Hoe denkt u dat dat zal uitpakken in de toekomst. Dat wordt een bitter en gevaarlijk verwijt richting Nederland.

CalamityJane | 21-06-19 | 12:55

Laat de islam in islamitische landen blijven en dan kunnen we weer gewoon verder leven met ieder land zijn gebruiken/waarden/normen etc etc.

Eddy67 | 21-06-19 | 11:54 | 2

Zo simpel is het.

Willem_Oltmans | 21-06-19 | 12:09

Helemaal mee eens. Helaas lokt ons kabinet deze cultuur aan met gratis geld, woning, eten.... Gratis alles. Voor je leven lang. Als ze die geldkraan eens dicht zouden draaien, droogt het vanzelf op.

EUrofoob | 21-06-19 | 12:15

Tja hier gaan twee gevoelens te werk, eerste is van goh laten we die pik terug halen, tweede gevoel is dit nos.nl/artikel/2231722-opnieuw-pleegt.... Als we honderd van deze " Nederlanders" terug halen zullen er bij ons gegarandeerd doden en gewonden onder onschuldigen burgers vallen. Ik ben er voor dat risico niet te nemen en ze daar te laten. Je krijgt die mensen wel uit de IS maar de IS niet uit zulke mensen.

jan huppeldepup | 21-06-19 | 11:51

Toen ik 11 was, had ik ook geen telefoon. Nooit problemen mee gehad.

Heiner | 21-06-19 | 11:48 | 4

ik had er zelf geen toen ik 18 was.

Lt-Kol Kilgore | 21-06-19 | 11:52

@Lt-Kol Kilgore | 21-06-19 | 11:52: Maar dat is ook alweer 72 jaar geleden, of niet?

jan huppeldepup | 21-06-19 | 12:02

@jan huppeldepup | 21-06-19 | 11:52: Hoeft niet. nooit problemen mee gehad.

Heiner | 21-06-19 | 12:32
▼ 1 antwoord verborgen

Dit soort onderwerpen maken mij ECHT misselijk. Ik zou alles doen om kinderen te helpen, ik spring in de gierput om er een uit te trekken maar ik weet nu niet meer of ik hier gefopt word in het belang van Sinan Can of dat het wellicht klopt wat hij zegt en dat het beter is om die kinderen op te halen, erger te voorkomen, te repareren omdat zij anders over een aantal jaar terug komen en nog veel grotere schade aanrichten…ik heb het antwoord niet…Sinan lijkt mij een goede pik, maar als je Huilie gaat doen over verrotte lijken en dan Kinderen met een muts op, zonder telefoon uit Gouda gaat gebruiken als statement….ik kan er niks aan doen….maar de woorden “aanmerkelijk belang, drijfveer, overtuiging…”, flitsen door mijn hoofd en ik raak in de war….

hetgingperongeluk | 21-06-19 | 11:28 | 4

@Schoorsteenveger | 21-06-19 | 11:46:
Barbapapa, die kon goed veranderen.
Gezinnetje lekker bij elkaar houden in de zandbak, iets met keuzes en consequenties of zo.
Je moet er toch niet aan denken dat het behandelteam van Michael P. hier op wordt losgelaten.

Plaktong | 21-06-19 | 12:15

@Plaktong | 21-06-19 | 12:15:
Dat was inderdaad de vergelijking die ik maakte. We willen maar al te graag het goede in de mens zien, en pas in tweede instantie willen we snappen dat dat goede er misschien helemaal niet is of verloren is gegaan. Er is uiteraard een kans dat deze jongen een zodanige persoonlijkheidsstructuur heeft en zulk een sterke geest dat hij na verloop van tijd weer op het goede spoor komt en zich uiteindelijk thuis voelt in Nederland en geen kwaad in de zin heeft, maar er is niemand die dit kan garanderen. Oorlogstrauma's kunnen diepe wonden slaan, kijk maar naar het lot van vele Vietnam-veteranen die nooit meer de oude zijn geworden, maar het trauma als gevolg van de omstandigheid dat de droom van het Kalifaat is geëindigd in een nachtmerrie komt daar nog eens bij. Dat joch blijft kind van zijn ouders en die zijn, zo mag je veronderstellen, behoorlijk gefrustreerd en zitten, zo mag je tevens veronderstellen, met oneindig véél meer haat in de kop dan toen ze vertrokken. Het is een naïviteit om te denken dat je zo'n kind simpelweg los kunt snijden van zijn ouders en in afzondering kunt heropvoeden tot een modelburger.

Schoorsteenveger | 21-06-19 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

"Dit soort kinderen, dat wordt een verloren generatie... en dat kan zich op een gegeven moment tegen ons keren."
Dus, de achterliggende gedachte is dat we ze wel terug móeten halen, dat we geen keus hebben, dat we anders het onheil over onszelf afroepen, dat we, als puntje bij paaltje komt onszelf verantwoordelijk en medeschuldig maken aan eventuele aanslagen alhier.
En als we ze naar hier halen en proberen om ze te deprogrammeren, en het lukt niet, en ze plegen alsnog een aanslag, tja, dan hebben we het tenslotte geprobeerd en treft ons geen blaam, zoals het ons ook geen enkele blaam treft als een zedendelinquent na intense behandeling alsnog zwaar in de fout gaat.

Schoorsteenveger | 21-06-19 | 11:27 | 3

"Dit soort kinderen, dat wordt een verloren generatie... en dat kan zich op een gegeven moment tegen ons keren."

En dus is het gewoon in ons eigen belang en voor onze eigen veiligheid (Kalverboer heeft het ook al gezegd) dat wij "onze" - ca 200? - kinderen terughalen.

Dan heb je dus ipv 1.500.000 verloren generatie kinderen er daar 1.499.800 die verloren zijn. Nou ja, Frankrijk haalt er ook een paar op natuurlijk, en België, dus die moet je er ook nog van aftrekken.

Gaat lekker helpen allemaal, hoor.

Dr_Johnson | 21-06-19 | 11:35

ja, beter een verloren generatie van pak um beet 100 stuks dan een gedode generatie van 300 per aanslag..

fikkieblijf! | 21-06-19 | 11:42

Die nemen vroeg of laat wraak om wat hun ouders is aangedaan. Kinderen blijven altijd solidair aan de ouders.

CalamityJane | 21-06-19 | 15:46

Geen telefoon! Mensonterend wat een ellende joh!

Calastir | 21-06-19 | 11:26 | 1

Het lijkt wel Expeditie Robinson.

IndoFortuyn | 21-06-19 | 11:32

Al die mensen van terughaalclubs hoofdelijk aansprakelijk maken. Zie het maar als Spaarbeleg. Het lijkt heel mooi, maar als je iets doet in een opwelling, draag je daar de komende 40 jaar de gevolgen van.

Cookieman | 21-06-19 | 11:25

Syrie, dat is toch dat land waar ze elke vrijdagmiddag de moskeet uitkomen en dan schreeuwen dat het Westen, maar dan vooral Israel en de VS, kapot moeten en al helemaal de jehud allemaal dood moeten ongeacht waar die zitten?

En dan nu overkomt ze het zelf en dan is het huile huile? En dan moeten wij ze komen helpen?

Kennen jullie dat liedje "Cry me a river"?

Moonwarrior | 21-06-19 | 11:23 | 1

Ja, en toen Yassin wat jonger was en met zijn vader en moeder en broertjes en zusjes nog in de hoofdstad van het kalifaat, Raqqa, woonde, in een mooi huis met zwembad, waarvan de vorige eigenaars om onverklaarbare redenen zomaar verdwenen waren, kuierden ze na het moskeebezoek nog even naar dat centrale plein in Raqqa, waar elke vrijdag de hoofden op de hekken gespietst werden van de onschuldigen en andersdenkenden die die week weer onthoofd waren.

Die vredige, rustige routine zal hier in Nederland toch node gemist worden.

Dr_Johnson | 21-06-19 | 11:29

Opa Klaas mag ook daar gaan wonen van mij. En Mandy ook.

sjef-van-iekel | 21-06-19 | 11:21

Opvang in de regio is humaner.

IndoFortuyn | 21-06-19 | 11:18 | 3

Dan haal je ze ook niet uit de omgeving waar ze aan gewend zijn. Dat is nl het argument dat wordt gebruikt om hele families van illegalen, middels het kinderpardon toch een gespreid bedje te geven.

Heiner | 21-06-19 | 11:45

En met meer kans dat ze tot inkeer komen. Hier in Nederland komen steeds meer islamistische broeinesten. Islamisten staan vooraan om ze op te vangen. Net zoals ze ronselen bij AZC's.

hoejeheette | 21-06-19 | 11:50

@hoejeheette | 21-06-19 | 11:50: Een voordeeltje is ook dat men daar iets andere ideeën over persoonlijke vrijheden heeft. Hier kan je als politicus een jarenlange heksenjacht verwachten vanwege een paar woordjes, terwijl Jihadistische apen aan de lopende band hun gif mogen spuien en ook nog volgelingen hebben. Daar verdwijn je gewoon als je opruiend Jihadistengedrag vertoont. Dat zou hier ook moeten. Mooi onder één of ander talud van een viaduct.

Heiner | 21-06-19 | 11:56

11 jaar, dus lid geweest van de cubs of the caliphate. Geradicaliseerd en potentiële terrorist. Levensgevaarlijk.

RenHoek | 21-06-19 | 11:10 | 1

Vanaf een jaar of 9 kunnen ze spontaan ontploffen. Ik begrijp wel dat die koerden er vanaf willen.

Lt-Kol Kilgore | 21-06-19 | 11:15

De Nederlandse staat en het volk zijn niet gebaat bij het terughalen van dit soort paupers (zeker niet met het vijf koppige gezin). We weten hier allemaal wat voor anti-westerse idealen ze aanhouden, ze zijn hier notabene vertrokken omdat ze naar hun eigen totalitaire kalifaat konden oprotten..
.
Dit soort zandhazen hebben hier niks te zoeken, jammer voor Opa, maar dan had hij beter zijn best moeten doen zijn dochter van haar kolossale fout te overtuigen. Daarnaast hebben we allemaal de martel en executie beelden gezien, de verhalen gehoord over sex-slaven en jaloerse jihad tyfus-teven die de betreffende sex-slaven lieten onthoofden en dumpen in massagraven. Als we iets zouden moeten doen is het standrechtelijk executeren van verraders.

HaatAth3ist | 21-06-19 | 11:10 | 1

of Opa Klaas vertrekt ook richting die kant met een zak geld zodat hij daar met zijn familieleden verder kan leven.. doei!

fikkieblijf! | 21-06-19 | 11:44

Beetje jammer, Sinan. Piepen dat je al die massagraven moet aanschouwen maar wel de daders via hun kinderen weer deze kant op proberen te krijgen met emo-TV. Jij bent af.

momferd69 | 21-06-19 | 11:07

Ik vind die Sinan Can een sympathieke man. Ik hoop dat ie al die verschrikkelijke dingen die hij heeft gezien, kan verwerken.

lingo star | 21-06-19 | 11:03 | 2

Hij heeft geen verschrikkelijke dingen gezien. De Jihadistische terreur van Islamitische Staat, Al Nusra en FSA was verschrikkelijk.

Heiner | 21-06-19 | 11:51

@Heiner | 21-06-19 | 11:51: Het is net als die Turk Erdogan. Mekkert honderduit over het beleg van Aleppo of Oost Damascus door Syrische regeringstroepen. Over die jaren dat zijn Jihadistenvriendjes daar moordden en verkrachtten voor Mohammed de P uit M hoor je hem niet.

Heiner | 21-06-19 | 14:09

Waarom heb ik altijd zo'n hekel aan mensen die zeggen "we moeten ze helpen"? Als we al wat moeten, is het die mislukte moskeeën aanpakken en jihadisten castreren en het land uit flikkeren. Zodat kinderen niet in een dergelijke situatie belanden.

klowiepowie | 21-06-19 | 11:02 | 1

"we moeten ze helpen"? jihadisten castreren.
Als de kat wordt geholpen is ie ook van z'n ballen af.

IndoFortuyn | 21-06-19 | 11:28

"Het is niet erg goed hier. Je mag geen telefoon hebben..." De jeugd van tegenwoordig.

Guido | 21-06-19 | 11:01 | 5

@fikkieblijf! | 21-06-19 | 11:59:
Het zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest, maar ik moest zelfs lachen om je briljante post.
Top, helemaal top.

Zullen we een actie op poten zetten, "stuur je oude mobieltjes op naar IS-kampen, dan kunnen de IS-plofkiddo's lekker dáár blijven"?

EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Aha. De grote pleitbezorger van het ophalen van alle ISers Sinan Can is weer eens een keer in Syrië geweest om "Nederlanders" te filmen? Een tijd terug was hij ook samen met vader Hussein in een van die kampen. Vader Hussein bezocht daar zijn dochter Meryam - zijn ex-vrouw en zijn zoon waren daar al dood gegaan - een héél naïef meisje volgens Hussein, met een kind - of twee, dat weet ik niet meer - die "natuurlijk" naar Nederland gehaald moesten worden.

En nu dit 11-jarige jongetje uit Gouda weer - hij blijkt zelfs een paar woordjes Nederlands te spreken, och arme! - die daar bovendien gewoon zijn ouders nog heeft. Waar je dit kind ook plaatst, bij een pleeggezin of bij opa Klaas, een biertje zegt dat hij over een jaar of 7 volledig gaat ontsporen, misschien al eerder. Want is daar volledig "verkalifaat", zal zich gaan afvragen waarom zijn ouders niet mee mochten naar Nederland (dus die ouders gaan uiteindelijk meekomen, om dat soort problemen te voorkomen), en zal in het beste geval probleemgedrag gaan vertonen - agressiviteit, verslaving, criminaliteit - en in het slechtste geval radicalisering met risico op aanslagen.

Zucht........ we hebben het niet over "Nederlanders", we hebben het over aliens, gevaarlijke aliens, die ons haten, die weg zijn gegaan omdat ze onze westerse normen en waarden, onze vrijheid, onze democratie, onze moderniteit, onze seculariteit, haten. Het zijn onze vijanden, die hier niet thuishoren. En hun kinderen zijn hun verantwoordelijkheid, niet die van ons.

Ook Can uit weer de bekende mantra: "Ze verdienen een tweede kans", alhoewel hij het dacht ik in beginsel over die kinderen had, maar Pauw had moeten doorvragen wat er volgens Can dan met die ouders verder moet gebeuren. Volgens Can zitter er daar tussen de anderhalf miljoen en 2 miljoen van dit soort wezen. Allemaal recruteringsmateriaal voor toekkomstige ISers. We moeten wat voor die kinderen doen, zegt hij. Ja, wellicht, maar wél daar, niet hier. Hoe denkt hij dat het ooit gaat helpen om hier een paar honderd kinderen - op die anderhalf miljoen - heen te halen, omdat ze wat twijfelachtige links hebben met Nederland?

(En dat "arme" kalifaatjongetje zelf? Gevraagd naar wat hij mist of niet heeft in dat kamp: een mobieltje. Dat is, in a nutshell, waar het ze allemaal om te doen is: gratis sociale huurwoningen, gratis toegang tot state-of-the-art voorzieningen, en natuurlijk, gratis geld. En ze gaan het allemaal krijgen ook, dat is het erge).

Dr_Johnson | 21-06-19 | 11:01 | 2

Wil ik ook nog even toevoegen. Er zijn in het mooie Europa hele volksstammen afgereisd naar het Kalifaat. Dat ze in Europa zitten met alle mogelijkheden en hulp is dus geen garantie dat ze radicaliseren. Het internet werft IS materiaal wereldwijd, dus ze terughalen is ook geen garantie dat ze niet ontsporen. Het geld kunnen we beter besteden aan beveiliging van Europa, is ook goed voor de economie.

EmilioEsteves | 21-06-19 | 11:13

Ik heb hier nog wel een 'oud' (zo'n vijf jaar, ik doe vrij lang met die dingen) mobieltje liggen, als meneer Can mij even het adres stuurt van dat kamp, dan is het voor mij een kleine moeite om dat mobieltje even op te sturen.
Je kan er zelfs mee internetten, jottum!

Hoeft dat IS-broedsel ook onze kant niet meer op te komen.

EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 11:48

Klinkt hard maar: blijf.maar.lekker.daar. Vraag maar aan Pa en/of Ma waarom je zonodig daarheen moest. Jij en je familie (tenzij er inmiddels een paar op date zijn met 72 maagden) zijn "damaged goods". Terug naar Nederland brengt Nederland verder helemaal niets. Jullie ga enkel bakken takspoet kosten en het zal een kwestie van tijd blijken voordat je in een of andere haathut voor de volgende terrorpoging gerecruteerd gaat worden. Dus ja... jammer joh. Je kans om hier hersenchirurg te worden zijn verkeken, het beloofde kalifaat is kaput en wij hoeven jou en je familie hier niet terug.

Grijskijkert | 21-06-19 | 11:00

In hun doodscultus is 11 al volwassen voor een jongen. Zijn ouders leven tenminste nog. Daar mag hij heen en aan hen vragen: Waarom? Waarom? Waarom? Doen ze hier ook. Gevolgen van je handelen accepteren. Ik heb ze niet gedwongen.

Mammeloe | 21-06-19 | 11:00

Terughalen?
Gehakt is onmogelijk terug te ontmalen...

wezen | 21-06-19 | 11:00 | 1

Hè hè...

Heiner | 21-06-19 | 13:43

Het is de jihad van een vrouwelijke Jihadiste.. kinderen baren voor de grote heilige oorlog.. en niet omdat ze kinderen nu echt geweldig vinden of er lief voor willen zijn en te willen zien opgroeien als mensen die iets bijdragen aan de Westerse Hollandse samenleving..
dat haal je er niet meer uit en zeker niet als je ouders met die gedachten het recht geeft deze jihadjes verder op te voeden.. gaat gewoon nooit meer goedkomen hoeveel je er ook inpompt. Je kind peuters en baby's nog elders onderbrengen daar waar er wel zonder dit gedachtengoed wordt opgevoed.. helaas, het recht van kinderen om tenalletijde hun duivelse ouders te beschermen en ze weer als ouders de opvoeding te geven.. gewoon een vorm van kindermishandeling met goedkeuren van een overheid.

fikkieblijf! | 21-06-19 | 11:00

Blijf daar! In het Koerden kamp is het niet verplicht om in een tent te lopen. Ik zie alleen het jongetje. Je maakt mij niet wijs dat hij geen zusjes heeft.
Pas na het einde van IS in dit gebied, willen die vrouwen terug.

Moestuinier | 21-06-19 | 10:58 | 1

7 stuks.. en zat met zijn ouders.. dus met beide ouders blijkbaar in dat kamp.

fikkieblijf! | 21-06-19 | 11:01

Het feit dat ouders die de kans hebben hun kinderen op te voeden in een vreedzaam, welvarend land hier bewust voor kiezen, toont eens te meer aan doe diep de waanzin van deze haatdoctrine in hun systeem is geworteld.

MickeyGouda | 21-06-19 | 10:55 | 1

En daarom ook daar laten.Die waanzin krijg je er niet meer uit.

bqbq | 21-06-19 | 11:01

Met andere woorden Sinan Can zegt dus dat wij, het westen. Even 1,2 miljoen wezen moeten gaan ophalen zodat ze niet in handen komen van IS. Kortom, het Westen mag de enorme teringzooi in het Midden-Oosten weer gaan opruimen. Nou ik dacht het even niet. Laat ze het maar daar lekker uitzoeken daar, de mensen daar hebben de mogelijkheid ook andere keuzes te maken. Daarom Europese Grenzen dicht voor vluchtelingen uit Islamitische oorlogslanden. Laat de islamitische wereld nu maar eens een steentje gaan bijdragen. (VAE, Qatar, Saudi Arabie, Iran etc etc)

Indoneesje | 21-06-19 | 10:55

Wij zijn niet moreel verantwoordelijk om de zorg voor kinderen van de vijand op ons te nemen. Vraag maar hulp aan hij het consulaat van IS.

Trekbeest | 21-06-19 | 10:53 | 1

Zoveel waarheid in zo weinig woorden.

NeedIsaymore? | 21-06-19 | 10:55

Dag in dag uit gaat het over deze IS-kindjes. Alsof het goddikke hier in Nederland allemaal zo lekker loopt voor heel veel kindertjes. Deugeritus van mensjes als Jorrit, die de echte en oplosbare problemen voor hun witgepoederde neusjes niet (willen) zien, maar wel denken een antwoord en oplossing te hebben voor vraagstukken die niet alleen ingewikkeld, maar bovenal een heel ver van je bedshow zouden moeten zijn.

Lood om oud ijzer | 21-06-19 | 10:52

Ik vindt dit erg lastig. Zelf heb ik een zoon van 10 en in de basis vindt ik dat je kinderen van die leeftijd niet mag opgeven. Logisch gevolg daarvan is dat je ze zou moeten terughalen en dat ze hier een tweede kans krijgen, nadat hun ouders hun eerste kans van ze hebben ontnomen. Je moet jezelf alleen afvragen of je een kind, dat wellicht getraind is om te doden, dat misschien zelfs al heeft gedaan, graag op een school zet naast je eigen kinderen. Mijn gevoel zegt dat dat ergens gruwelijk mis moet gaan.

Hilly Figtommer | 21-06-19 | 10:51 | 6

U schrijft dat u een zoon hebt. Men probeert een appèl te richten aan ouders met kinderen, in de hoop medelijden te kweken, maar een kind zonder moeder is ook weer erg, dus die moet ook mee en anders moet ie maar bij zijn familie in NL worden ondergebracht. Iedereen schijnt te vergeten dat er honderdduizenden kinderen in Syrië een veel slechter leven hebben dan dit joch en dat hun leven onder het Jihadisme nog veel erger was. Eerst al geïndoctrineerd worden met haat overal waar je komt. Dan misschien je familie zien verdwijnen, honger, ziektes, eten, gedwongen sex voor de profeet. Hun nadeel is dat hun Jihadistische apenouders niet uit NL komen. Voor hen hebben de humane mensen in het westen geen oog. Die moeten het zelf maar uitzoeken. Wat moet er dan met die Syrische kinderen gebeuren? Zitten ook heel lieve 10 jarigen tussen.

Heiner | 21-06-19 | 12:28

@A.I. van Dee | 21-06-19 | 14:31: Op smartphones kan je de haatdragende lariekoek van Mohammed de profeet zo oproepen. Of ze kunnen de moordenaarsvriendjes van paps en mams bellen om een ontsnapping voor te bereiden.

Heiner | 21-06-19 | 15:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Op ijsland en groenland kennen ze dit soort achterlijke geloofs problemen helemaal niet.
Waarom moet het westen voor dit soort kneuzen opdraaien laat lekker die moslim landen die zooi onderhouden en Opa Klaas gaat er zelf maar heen met zijn stichting als hij tenminste ballen in zijn broek heeft en niet zijn gecreerde probleem op de Nederlandse samenleving probeert af te wenden

Kappie62 | 21-06-19 | 10:48 | 2

Al is de waarheid nog zo snel, Linksch achterhaald hem wel.

Theo-Pim-Riv | 21-06-19 | 10:50

Waar geen Islam is, heb je ook de narigheid van de Islam niet. En ondanks dat "gematigde Moslims"doorlopend kwaken dat het niets met de Islam te maken heeft, moet één ding duidelijk zijn: zonder Islam was er geen Moslim extremisme of Jihadisme.

Heiner | 21-06-19 | 12:42

Waarom moeten met de kinderen ook de ouders meekomen? Deze kinderen kunnen toch ook in pleeggezinnen? Dit gebeurt toch al regelmatig in Nederland.

LangeJannetje | 21-06-19 | 10:48 | 1

Dat is een humanitair beginsel. Staat zo in bijna alle internationale verdragen over oorlog en vluchtelingen en ook in de reglementen bij bijvoorbeeld noodhulpoperaties. Kinderen en ouders/moeders worden niet gescheiden. Gek genoeg geldt dat dan weer niet als die ouders dat zelf doen. Dus een vader die zijn vrouw(en) en kinderen achterlaat in een oorlogsgebied om zich hier te laten fêteren, terwijl die vrouw en kinderen daar gevaar lopen, verdient hulp, maar geen retourticket om de zorg voor zijn gezin weer op te nemen.

Heiner | 21-06-19 | 13:52

Kind? Kind? Tot 18 jaar is een kind. Waarom zien we geen zielige filmpjes van 17 jarige? Die komen dan ook mee hé. Binnenkort voor een winkelcentrum bij U in de buurt.

mono-culti | 21-06-19 | 10:47
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 21-06-19 | 10:46 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoe Nederland omging met families van origine Nederlandse oorlogsmisdadigers na WO2 nu vergelijken met hoe Nederland omgaat met families van niet van origine Nederlandse oorlogsmisdadigers.

Wat hebben we veel geleerd eh.

Kaas de Vies | 21-06-19 | 10:46

Als de overheid ook eens aan onze kinderen zouden denken, dan laten ze die IS kinderen niet terug keren.Deze 11-jarige heeft beslist meer gezien dan moeders kookpotten.

dubbeltjeopznkant | 21-06-19 | 10:46

En enkele Nederlandse (wezen) peuter wil ik graag terug nemen, maar wees dan wel zo verstandig ze naar een volbloed Nederlands goed gezin te sturen, liefst een rustig boeren dorpje.

Schepvogel | 21-06-19 | 10:45 | 1

Ik wou, dat ik ruimte had mijn kleinkinderen uit omgeving Mercatorplein op te vangen.

Theo-Pim-Riv | 21-06-19 | 10:54

In principe eens met die kerel, maar elfjarigen die uit zulk een omgeving komen zijn verloren.

Ronnie uit Helmond | 21-06-19 | 10:44

Het enige zinnige dat ik op dit moment kan bedenken is dat àls deze kinderen dan toch naar Nederland terug moeten worden gehaald is hopen dat ze een dusdanig trauma hebben opgelopen dat ze dit op latere leeftijd omzetten in iets positiefs zoals voor de klas gaan staan en uitleggen dat het allemaal een achterlijk idee was (van zijn ouders). Beetje het idee van (vroeger) dat mensen die verkeerde keuzes hebben gemaakt (drugs, drank, criminaliteit) hun leven willen beteren en langs scholen gaan om uit te leggen dat het misschien toch niet zo'n geweldige keuze was en is. Maar dit is wel het meest optimistische scenario dat me te binnen schiet.

Wybe Wabes Abbema | 21-06-19 | 10:44 | 1

U onderschat de invloed van de islam.
Die is allesomvattend en overal aanwezig.

vialogica.nl | 21-06-19 | 10:53

Mijn vader is mij wel eens vergeten van hockeytraining op te halen.
Kan ik de taxi declareren bij de Nederlandse overheid?

Kaas de Vies | 21-06-19 | 10:43 | 1

Wat een lul zeg, jouw vader.

Willem_Oltmans | 21-06-19 | 12:13

Helpen waar mogelijk , want daar staat de nederlandse samenleving voor ,
met het belang van het nederlandse kind voorop.
Overigens : wat zijn de ware moslims stil !?
Geen snorremans turken die zich eens even heel kwaad maken ?

nemeton | 21-06-19 | 10:42 | 4

Zodra dat kind lid wordt van Pegida zijn de rapen pas gaar.

Ommezwaai | 21-06-19 | 10:50
▼ 1 antwoord verborgen

Kalifaatkinderen. Haatopa's. Jeugdzorg. Achterstand. Haathut. Mocromaffia. Thee.
Ik weet het niet hoor..

Hollende_Kleurling | 21-06-19 | 10:41 | 1

Ik weet het wel... Kost een miljardje of wat, maar dit wordt toch wel opgehoest. Mogen u en ik in ieder geval een jaartje langer werken/korter pensioen vieren.

Ommezwaai | 21-06-19 | 10:52

Ouders de facto uitleveren aan Irak of Syrië, die doodstraf is wel het minste wat ze verdienen.

Abject | 21-06-19 | 10:41

Je kan een kind wel uit de islam halen maar hoe haal je de islam uit een kind?

frank4444 | 21-06-19 | 10:40 | 4

Ach wat kan er gebeuren als ze in Nederland opgroeien en op een islamitische school leren dat hun ouders door het westen vermoord zijn toen ze een vreedzaam kalifaat wilden opbouwen in de zandbak?
Komt helemaal goed. .. Inshallah

frank4444 | 21-06-19 | 10:52

Operatief verwijderen? Daar waren ze bij Islamitische Staat wel goed in. Met een groot mes.

Heiner | 21-06-19 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als gewone Nederlanders naar het buitenland vertrekken voor een nieuw avontuur en hun businessmodel blijkt er niet te werken (zie het programma 'Ik vertrek', dan gaan we die toch ook niet op kosten van de belastingbetaler terughalen?

Crusher | 21-06-19 | 10:40

Blijf maar lekker daar, doei.

lacucaracha | 21-06-19 | 10:40

Het blijft een punt van niet terugkeren als met de kinderen hun ouders mee terug kunnen komen. Die kinderen hebben gekregen om als soldaat te dienen voor het leger van Mohammed en als strijdjihadisten. Het is vooral dat de ouders deze ideologie aanhangen en blijven voort voeden naar deze kinderen. Ondertussen hebben die ouders nog meer haat opgebouwd naar het Westen en is het een zie je wat ze ons hebben aangedaan zo ingekerfd bij deze kinderen dat je dit niet eruit krijgt als ouders deze pokon op het onkruid kunnen blijven geven.. Jammmer voor yassin en jammer voor de IS kinderen. Dan toon je hart als Nederland en haal Yezidi kinderen hierheen. Of, haal kinderen hierheen als ze worden afgestaan door de ouders en de ouders hun kinderen niet nakomen maar zich voegen tot een gerecht in dat land. Zet kinderen in gezinnen waar geen haat tegen het westen is en geen Salafistische ideeën of radicalisering mogelijk is. Die mijnheer Can zegt wel nu lopen ze de kans door IS geronseld te worden maar haal je deze kinderen met ouders terug of breng je ze onder bij familie die deze ideologie eveneens aanhangt dan ben je als overheid zelf ook bezig door een gunstig klimaat te bieden om weer verder zich voor te bereiden op de heilige Jihad.. in het westen.

fikkieblijf! | 21-06-19 | 10:39

Je haalt een kind wel uit de oorlog maar de oorlog niet uit een kind. Althans, dat zegt Warchild al decennia. In dit soort extreme gevallen zou ik dat echt ter harte nemen.

Willem_Oltmans | 21-06-19 | 10:39

De ouders hierheen halen is een volstrekt onacceptabel risico. Uitgesloten. Dan blijven twee mogelijkheden over: of je scheidt de kinderen van hun ouders of je laat ze daar bij hun ouders. Daar mag een kinderpsycholoog eens over nadenken wat de minst slechte keuze is voor het welzijn van het kind.

koeberg | 21-06-19 | 10:39

Wat nou als we het een keer zat zijn om te helpen?

Turbulentie? | 21-06-19 | 10:37 | 2

Dat dus. Als Nederlander word je van kinds af aan bedolven onder Biafra, Bangla Desh, Angola, Mozambique, aardbeving hier, oorlog daar, en we moeten iedereen helpen, koesteren, voeden en opvangen en als ze een concertzaal vol jonge mensen doodschieten komt dat omdat we niet aardig genoeg voor ze zijn geweest.

Madame Poitiers | 21-06-19 | 10:40

Mensen (iedere keer dezelfde groep) creëren een tyfuszooi en keer op keer wil men dat dezelfde groep (een andere natuurlijk dan degene die de tyfuszooi veroorzaakt) het oplost. Ja dat ben ik al heel lang beu! Niet alleen dit,maar ook de honger in afrika en alle andere shit... Ik mag hier geen plastic zakje kopen en het vervolgens recyclen omdat men in china te veel plastic gewoon in de oceaan gooit. Pak de problemen bij de bron aan en laat mensen hun eigen shit opknappen.

de dorstige | 21-06-19 | 10:43

Wat een dom gelul, hij zegt het zelf er zijn daar 2.000.000 van dit soort kindertjes en dan gaan wij er een handjevol hierheen halen om te voorkomen dat ze nieuwe IS terroristen worden. Dat heeft dus geen enkele zin,

M3nn0123 | 21-06-19 | 10:36 | 3

ergo, we halen ze met hun IS ouders en IS familie terug in dit land.. zodat de voeding tot jihad voeren verder gaat. Kinderen zijn immers op de wereld gebracht om als jihad offer te dienen..

fikkieblijf! | 21-06-19 | 10:47

Inderdaad! Er zitten in Europa jongeren die hier geboren zijn, ouders hebben, naar school gingen/gaan, hun vrijheden hebben en die gaan vrijwillig (!) naar IS gebied. Dit jongetje hoeft niet naar zijn opa, lekker laten zitten bij zijn ouders want die zijn daar ook aanwezig. Straks komen de ouders ook weer terug ( gezinshereniging) . Daar zit het grote gevaar in.

MoonBeebe | 21-06-19 | 10:48

Het inmiddels veelbedachte en even bedenkelijke chantage thema (als je niet de zin van terroristen doet worden ze terroristisch) is niet gericht aan mensen die abusievelijk aannemen dat dit als een heus argument is bedoeld. Zo dom is men nou ook weer niet. Dit is slechts een bezweringsformule, uitsluitend voor consumptie in eigen kring, om de inherente cognitieve dissonantie vis a vis de progressieven-jihadisten coalitie te proberen te laten dissiperen.

Mazzelstof | 21-06-19 | 17:59

Klaar mee, met het opvangen van fuck-ups van deze doorgedraaide volkeren.

Madame Poitiers | 21-06-19 | 10:36

'Het is ontzettend lastig te beoordelen'

Ik kom ff niet verder, eerst maar lachen dan een beetje huilen. Dan probeer ik het af te kijken.

Aap Noot Miesje | 21-06-19 | 10:36

Deze jongen moet je terughalen ,moet zijn voornaam laten veranderen naar een normale Nederlandse naam en in een pleeggezin laten onderbrengen. Dan kan er nog iets van terecht komen.

Zwizalletju | 21-06-19 | 10:34 | 7

@Ommezwaai | 21-06-19 | 10:47: en dan lekker laten spelen met nederlandse kinderen, en als ze ruzie krijgen dan ...........

KeesZet | 21-06-19 | 11:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Gezien het Europese recht m.b.t. Europees burgerschap zullen de ouders de kinderen mogen volgen en dat gaat ook gebeuren. Je kan hier weinig aan doen.

keizeradmiraal4 | 21-06-19 | 10:34 | 2

Jawel hoor, de oplossing kost 50 cent.

Parsons | 21-06-19 | 10:43

Nee hoor. De ouders kunnen uit de ouderlijke macht gezet worden, een contactverbod krijgen en ik zie zelfs ook een paar gronden om ze te doen vervolgen.
In dit geval is het verdedigbaar dat het in het belang van het kind is om op te groeien in een omgeving zonder zijn ouders.

gaffelbaard | 21-06-19 | 10:55

Daar laten wegrotten.

Parsons | 21-06-19 | 10:33

ik vind ook dat kinderen geen bomgordel horen te dragen

pomodorus | 21-06-19 | 10:33
-weggejorist-
recidivistfucker | 21-06-19 | 10:33

Genoeg gezien. Daar houden. Zijn clan maakt in Gouda al genoeg kapot.

Mammeloe | 21-06-19 | 10:32

Kinderen, het blijven kinderen, kinderen doen ook alles om te overleven.
Deze kinderen zijn voor hun leven getekend.
Ik vrees ook dat de hulp die deze kinderen moeten krijgen, mochten zij naar Nederland gehaald worden, één grote fuck-up wordt van falende instanties die als het fout gaat elkaar allemaal de schuld geven. Het borrelende onderbuikgevoel van de gemiddelde Nederlander zal in ieder geval weer goed gevoed worden. De politiek zit weer mooi in zijn maag met dit dossier. Succes!

pibasso | 21-06-19 | 10:32

Sinan Can is de beste hedendaagse televisiemaker. Met afstand.

Superior Bastard | 21-06-19 | 10:32 | 9

Totdat hij vertelt dat het er 17 miljoen ouderloze kinderen zijn in die regio. Wil hij die allemaal helpen?

CalamityJane | 21-06-19 | 10:46

Hij toont in ieder geval wel aan wat een smerig misdadig achterlijk apengeloof die Islam eigenlijk is, want zonder Islam zou dit probleem niet bestaan. Ik weet niet of het de bedoeling is om dat aan te tonen.

Heiner | 21-06-19 | 13:25

Hij is één van de durfals, en zijn er meer. De beste man is echter journalist maar niet objectief. De reden dat Can bij Pauw aan tafel zit is omdat hij de politieke vraag beantwoordt wat we met de kalifaat-kinderen (niet eens wezen) aan moeten vangen. Als het antwoord de NPO bevalt zit je daar aan tafel. Het is niet aan een journalist om die vraag te beantwoorden. Hij wordt gebruikt om de kijkers te brainwashen.

goedverstaander | 22-06-19 | 08:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Zo vader zo zoon luidt een oud gezegde.
Kinderen horen bij hun ouders te zijn. Ook als deze ouders andere normen en waarden hebben. Dat islamisme past misschien perfect bij het midden oosten maar niet in Nederland. Onze beschaving is zo ver gekomen doordat wij al lang geleden dat middeleeuwse barbarisme hebben afgezworen.

keestelpro | 21-06-19 | 10:32 | 1

Precies!! Ook dit nu nog aardige jochie wil over 10 jaar in z'n ouders " gedachtengoed" treden .. althans stevige kans daar op

daytripper | 21-06-19 | 10:48

Het is eigenlijk toch heel eenvoudig.

Als die ouders en grootouders het zo vreselijk vinden dat die kids daar zitten 'te verhongeren' dan gaan ze toch lekker naar Syrië met een zak brood voor hun lieve IS eendjes? Die kun je daar ook gewoon voeren hoor, dat hoeft niet perse hier. Ik bedoel; waarom gaan ze niet dáár helpen als het allemaal zo vreselijk nijpend is? Dan ga je toch gvd hier niet een eindeloze procedure aanspannen en afwachten of dat wel of niet lukt. Hoge nood vereist rigorueze maatregelen, niet gaan zitten duimendraaien en klagen. Stelletje hypocriete angsthaasjes dat het zijn.

Dutchbeaurouge | 21-06-19 | 10:31 | 2

Daar in Syrië staan geen huurhuizen, geen mieles en geen oetkeringen voor ze klaar, en dáár gaat het ze om.

EefjeWentelteefje | 21-06-19 | 12:04
-weggejorist-
b3n | 21-06-19 | 10:31 | 1

Mensonterend om ze terug te halen.

Peter_la_Selie | 21-06-19 | 10:30

Stel je eens voor dat die arme zielige kinderen in huis komen bij vieze blanke christelijke koloniale overheersers.

Deflatiemonster | 21-06-19 | 10:27

Gewoon daar laten, zon knul kan mooi helpen met de wederopbouw.

Lebowski72 | 21-06-19 | 10:26 | 10

@Heiner | 21-06-19 | 13:41: De jonge jochies die in '38 nog vochten over wie er met het HJ vaandel mocht lopen, waren na 5 of 10 jaar Siberië wel een beetje genezen.

Uit de USSR zijn bijna geen Duitse krijgsgevangenen teruggekomen.
Tot op de dag van vandaag zijn er vragen waar die allemaal gebleven zijn.

Het moet opgemerkt worden dat de gulags ruim 10 jaar voor de man met de snor hetzelfde en nog meer deden. En dan hebben we het nog niet over het gebruik van psychiatrie, georganiseerde hongersnoden en het ontwortelen van mensen door ze naar de andere kant van het land te "herplaatsen".

Het systeem waaronder dit kon plaatsvinden is nooit ter verantwoording geroepen.

Arachne | 21-06-19 | 14:01

@Arachne | 21-06-19 | 14:01: 60 à 65% is teruggekomen. Daarbij moet worden aangetekend dat een wezenlijk deel van die krijgsgevangenen al in een uiterst slechte conditie de krijgsgevangenschap in ging door ziekte, verwondingen en uitputting. Overigens zou zo'n systeem een goede mogelijkheid zijn om nog wat nuttigs met die Jihadisten te doen, nl werken tot ze er bij neervallen. Er zijn jonge mannen te kort om Syrië weer op te bouwen, dan kan het niet zo zijn dat je je gevangenen lekker niks laat doen. Er moet puin geruimd worden. Het land moet bevrijd worden van munitieresten en blindgangers en waar geen trek of lastdieren of tractoren zijn zal toch het land weer moeten geploegd. Daar zijn ze perfect geschikt voor.

Heiner | 21-06-19 | 16:15

@Arachne | 21-06-19 | 14:01: Over ter verantwoording roepen gesproken. Deden Europese Moslims dat maar eens met het Jihadistenvullis.

Heiner | 21-06-19 | 16:17
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken