Poolse arbeiders krijgen €1200 'export-ww' mee bij terugkeer. Pools minimumloon is 400 euro
Overheid was verbaasd, is verbaasd en blijft verbaasd.
Social
Een fijne clusterfuck, prima opgetekend door Nieuwsuur. TLDR; zo'n 17 duizend Polen maken gebruik van het 'export-ww'. Drie maanden lang krijgen ze een maandbedrag tussen de 1000 en 1200 euro mee als ze naar Polen vertrekken, waar het ze vervolgens 3 maanden lang nooit meer werken, omdat het minimumloon daar 400 euro per maand is. Na die drie maanden keren ze in veel gevallen weer terug naar dezelfde Nederlandse werkgever. ROVERHEID DOET NIETS! Behalve hun hoogste ambtenaar met een bingokaart vol bestuurslingo voor de bus gooien natuurlijk, maar daar koop je ook niks voor. Maar goed hè, zij hebben Wenen ontzet, dus het zijn een soort herstelbetalingen.
Social
Reaguursels
InloggenDit zijn EU regels ,dus niet zeuren.
schandalig, en wij maar werken voor ons geld
Die jongens werken hier keihard en goed voor een appel en een ei en in ranzige omstandigheden en gebruiken dan 3 maanden ww om bij hun familie te zijn en een beetje uit te rusten. Ik zit er niet mee. Dat is onze eigen keuze omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet.
Maar hoogstwaarschijnlijk zijn de Polen die destijds Wenen hebben ontzet niet dezelfde Polen als de huidige misbruikPolen, dus niks herstelbetalingen;
dit zijn meer vergis-doeslief-betalingen.
Markie gaat niks doen tegen Polen hij heeft zijn vriendje Tusk nog hard nodig.
Onderkruiers, managers mogen van mij part ook vervangen worden. Poolse politici die zijn pas lekker goedkoop; minder onzin op de (goed)koop toe.
Rutte gaat hier induiken? Laat me niet lachen om deze clown, hij is heel goed op de hoogte van wat er uit de EU aan achterlijke regels dit land instroomt.
Als aangetoond kan worden dat de Polen na hun "vakantie" in Polen weer terug komen bij de oude werkgever, dient het aan WW uitgekeerde bedrag verhaald te worden op de werkgever! Dat zijn tevens de enige personen die nog een reden hebben om op de VVD te stemen (en wel hierom). Het is mij een raadsel waarom die partij meer dan 2 zetels heeft.
Wat een boze reacties allemaal. Maar eigenlijk wisten jullie dit toch allemaal al? Ik in ieder geval wel en ben dus uit Nederland verhuisd. Woon in dat zelfde Polen en lever gewoon via het internet diensten naar west Europa. Werk 4 dagen in de week verdien minder dan voorheen in Nederland, maar kan daar meer voor doen. Als je land je onterecht behandeld, kan je twee dingen doen, optie 1: klagen en slikken optie 2: kijken waar je wel wat voor jezelf en je gezin kan opbouwen met de kwaliteiten die je hebt. Dat doen die Polen nl. ook. Denk daar maar eens over na in de file. Zat mooie landen op deze planeet waar ze je wel goed behandelen als he wat kan.
Optie 3: Proberen het land te veranderen. Toegegeven: Hier klagen helpt geen zier, maar als je maar lang genoeg je omgeving hierop aanspreekt, nemen ze het hopelijk mee als ze gaan stemmen.
Wie liet dit nu dan weer gebeuren? Het is toch niet de schuld van die Polen? Als er een waterdicht systeem werkte, zodat deze Polen geen uitkering na hun vertrek meer kregen, dan hoefden ze niet zo te klagen?
Het is geen uitkering, het is een verzekering.
#StemZeWeg op 20 maart. Nu kan het nog.
En dan nog de duizenden Polen die hier AOW opbouwen , maar die gewoon in Polen wonen en werken
Ik stop binnenkort met werken. Het loont niet meer.
Waarom stemt men nog op de extremistische partijen, PvdA, CDA, VVD, D66 ? Deze partijen hebben de macht al vele decennia's en hebben er een totale puinhoop van gemaakt, het enige geluk dat we nu nog hebben is dat bij velen de koelkast (nog) vol is.
Omdat veel medelanders nog voldoende overhouden eind van de maand en veel medelanders volkomen afhankelijk zijn van de overheid zoals (semi)ambtenaren, consultants, ouitkerings/hoersoepsidie/kienderbijslak gerechte allochtonen en witte uitkerings/huursubsidie/kinderbijslag autochtonen.
Mogelijk gemaakt door de EU. Bedankt Frans Timmermans.
En door de huidige minister van gezondheidsdingen/ex UWV baas, Bruno Bruins, hou die man in de gaten, een heel laf exemplaar in het rariteitenkabinet.
En op elk journaal moeilijk doen over brexit. De Britten zijn straks een gezegend en rijk volk. Terug naar EEG of NEXIT!!!!!
Onlangs vergat ik de btw ad 26.25 over een nota van 125,- tijdig te voldoen.
Meteen een boete. Die boete bedraagt 3 % van het verschuldigde bedrag; in dit geval dus 0,79 eurocent.
Maar... met een minimum van 50,- boetebedrag.
Bezwaar hielp niet, ik moest betalen.
En zo denkt men dan het brave deel ven de bevolking onder de duim te houden. Wij moeten denken dat het allemaal zo goed georganiseerd is in Nederland want "gut, gut, wat zijn ze toch stipt en nauwkeurig bezig daar bij die overheid".....
suppletie ?
U betaald uw belasting niet op tijd. Waarom denk u dat u tot 'het brave deel van de bevolking' hoort? U doet mij eerder denken aan die mensen die te hard rijden om vervolgens te zeuren over de boete. Betaal de rekening en hou op met zeuren.
@Red shirt | 17-03-19 | 18:05:
Dat lijkt me een gezonde instelling voor een apparatchik. Redelijkheid en billijkheid. Dat zijn de kleine lettertjes in het contract van de burger en de overheid. U weet wel, de overeenkomst die de rol van de overheid legitimeert.
@Red shirt | 17-03-19 | 18:05:
Geen zorgen, ik betaal normaal gesproken alles op tijd en altijd naar boven afgerond; krijg aan het einde van het jaar altijd geld terug.
Juist omdat het om zo'n klein bedrag ging, ben ik het vergeten. of dacht: 'doe ik er de volgende maand wel bij'.
Maar de belastingdienst had ook eerst even kunnen waarschuwen hè, via mail, site, brief.
Het valt mij altijd op dat met alle -bewuste- fraudeurs en ander gespuis oeverloos veel geduld en coulance wordt getoond, maar wie altijd alles normaal doet kent men géén genade.
Zelfs niet voor 0,79 eurocent boete.
Het gingmij om het punt dat ik wilde maken: behandeling t.o.v. de manier waarop frauderende buitenlanders worden behandeld.
@Red shirt | 17-03-19 | 18:05: yak! Robo-analyse gaat mank. Ga eens 100 rijden waar je 80 mag, kan gewoon een foute maken. 201 euro verder moet je niet zeuren nee. Neem nog een lijntje accuzuur.
Liever Polen dan mohammedanen?
Zo is het. Ik mag Polen erg graag. Hard werken en humor. Beetje de Nederlanders uit de jaren 50
Vanochtend mijn belastingaangifte gedaan en mag dit jaar €245 bijbetalen. Ik weet nu wel waar het geld naar toe gaat, dat is ook wat waard.
Ik mag 1650,- bijspekken van mijn AOW/pensioen.
sowieso kappen met die polen import, de enige die er baat bij hebben zijn tuinders. directeuren en eigenaren van bedrijven. En dat polen alleen werk doen die de NL'ers niet willen doen is ook bullshit. Tegenwoordig is een poolse heftruckchauffeur waardevoller dan een Nederlandse, de pool kan beter communiceren met de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs over hoe de lading het beste geladen kan worden. En als ze goed nederlands spreken worden ze ook voorman, of medewerker planning. Kan me niet voorstellen dat er geen NL'ers zijn die voorman willen zijn, of op de planning willen werken. Ze halen de lonen naar beneden voor hun Nederlandse collega's. klinkt allemaal stigmatiserend maar is feitelijk gewoon de waarheid.
Moet je even goed Pools leren. Zoals wij in het management zitten te zweten en blokken op goed technisch Engels. Luie flikker (geintje).
Moet je even goed Pools leren. Zoals wij in het management zitten te zweten en blokken op goed technisch Engels. Luie flikker (geintje).
Onderkruiers, managers mogen van mij part ook vervangen worden. Poolse politici die zijn pas lekker goedkoop; minder onzin op de (goed)koop toe.
En om de shitstorm nog ff te dempen noemt men alleen de Polen.
Want dit geldt natuurlijk ook voor Bulgaren, Roemenen, Slowaken, Slovenen, Tsjechen, Cyprioten, Esten, Hongaren, Letten, Litouwers (LeeTowers?), Maltezen, Polen, Slovenië, Slowakije, Kroaten. Kortom ongeveer de hele wereld.
Hoeveel miljoenmiljard geeft duttende Rutte niet aan ons maar wél aan alle andere. VVD NEEEEE in de gemeente, regering en de provincie.
Beetje zoals "Hilversum" het vroeger deed toch ?
Onze regering is niet verbaasd. Onze regering spéélt verbaasd.
Wat een zooitje in Nederland! Deze ondernemer ziet het dus als uitrusten, zodat hij zijn concurrentievoordeel doormiddel van zogenoemde fitte polen hier haalt. Het NOS-frame zet de polen als fout weg, terwijl de ondernemer nog veel fouter is.
De verzorgingsstaat in Nederland; profiteurs; profiteurs en nog eens profiteurs. Bedrijven en burgers die wel echt werken en innoveren dragen door dit soort ongein de lasten. De kabinetten met de VVD erin hebben van de WW een soort van loonsubsidie gemaakt, het zou een vangnet moeten zijn. In Nederland bestaat geen ''werkloosheid'', want de definitie van werkloosheid is ook nog eens aangepast.
Dit is uw verdiende loon. Ga maar stemmen woendag.
En dan te bedenken dat die achterlijke Jetten het in zijn kop haalt om nog meer van die Poolse oplichters binnen te halen. Beste reaguurders, we kunnen ons kwaad blijven maken, maar die man en vrouw uit Polen lacht zich helemaal een krul in zijn piemel en de vrouw in haar ..., vul het zelf maar in. Maar de hoofdschuldigen zijn de incapabele, luie en klote medewerkers van het UWV. En de hoofdbestuurder van dit geldverslindende instituut gaat na een "Hevige" ondervraging lachend naar huis. Nu de hardwerkende Nederlander die buiten zijn of haar schuld in de WW komt: Tot op het bot wordt hij of zij uitgebeend en gecontroleerd of er daadwerkelijk wordt gesolliciteerd. Verdomme nog aan toe.
Al die Polen duiken ook nog in hun dieselbakken om hierheen te komen en gaan ieder vrij weekje weer retour met diezelfde bakken.. Roept iemand iets over het klimaat?
Wij mogen straks met z'n allen lekker 's morgens vroeg in de file staan om heel Oost-Europa van een uitkering voorzien.
-
Maarrrrr: eerlijk is eerlijk; u gaat er wél op vooruit.
Ziek niet man, handen uit je mouwen, er is werk zat.
Ik neem aan dat ik dat ook kan krijgen?
Niet?
Dat is dan discriminatie op basis van afkomst.
Hier was ik in 2014 al van op de hoogte, ik werd er op gewezen door een Hongaar. Het werkt zo: na een half jaar werk werden contracten niet verlengd ivm vaste aanstelling waar bedrijven geen zin in hebben. Dit is door de overheid gecreëerde ww dmv de flexwet. Half jaar werken bij bedrijf A, 3 maanden recht op ww, half jaar werken bij bedrijf B (na ontslag mag je niet binnen 6 maanden weer aangenomen worden bij hetzelfde bedrijf), 3 maanden ww, en vervolgens weer gaan werken bij bedrijf A. Komen wij aan met onze 3 weken vakantie per jaar! En dan deze link nog: m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170407_02822...
Weet je wat ook kan: Mijn dochter heeft ook gewerkt maar die krijgt geen uitkering en zelfs geen bijstand niet lang genoeg gewerkt. Ze moet maar bij pap en mam aankloppen. Kan best begrijpen dat er jeugd is die dakloos zijn omdat de
familie niet kan bij springen. hoop dat ze gauw weer werk heeft.
@abeltasman | 17-03-19 | 15:05: ik hoop het ook voor jullie en dochter.
Kan allemaal wel zo zijn, maar die Polen hebben toch ook voor de ww betaald? Staat op afschrift van het loon. Anders moet je geen Polen inhuren en heb je het probleem niet!
Je betaald niet in 3 maanden tijd voor 3 maanden uitkering natuurlijk.
Per maand wordt er een paar tientjes ingehouden.
anders moet je geen Polen inhuren en heb je het probleem niet"". Denk je dat de werkgever de WW betaalt of zo? Die Polen hebben bijna niks betaald voor de WW, het staat in schril contrast met wat ze voor uitkering krijgen. Met ( zogenaamd) 10 jaar werken in Polen en nul comma nul afdracht kunnen ze hier na 1 (!) dag werken WW opvragen. Nou sorry hoor, maar ik kan hier gloeiende helemaal van uit mijn dak gaan. Ben je nou zo dom of gewoon naïef?
En onze slimme overheid slaapt lekker verder. En omdat onze slimme overheid o.l.v. Jetten zoveel mogelijk VN convenanten en wetten kan en wil ondertekenen, kan onze slimme overheid hier niks tegen doen. Nou slim hè?
Dit is wat de EU juist wil.
Ach ze moeten er in ieder geval voor werken, al is het maar paar maanden
Nog afgezien van de uitkeringen, waarom moet ons minimumloon 4 keer hoger zijn dan in een ander Euro land? Wordt het minimum loon hier met 75% belast, en in Polen met 0%? Als alles in Polen 4 keer goedkoper is, waarom bestellen wij dan niet alles in polen? Met vrij verkeer van goederen en nieuwe asfalt wegen (dankjewel EU) kan transport toch nooit zo duur zijn?
Klopt. Vanaf Utrecht loont het om een keer per maand met de aanhanger naar Duitsland te rijden en de vrieskist, koelkast en voorraadkast vol te gooien. Niet vergeten nog even een paar jerrycans benzine vol te tanken. Alleen met de drogisterijproducten even oppassen, dat kan in Nederland nog wel eens goedkoper zijn. Grotere bestellingen gewoon in het buitenland plaatsen en laten bezorgen. Leve de EU!
Gaat het hier over Noord of Zuid polen?
Zuid. Want die ontvangen altijd.
Ik denk de Oost pool, maar als je lang genoeg naar het Westen fietst kom je er ook.
Over de Aardappool.
Voor 61 mio zijn we wel mooi 3 maanden van dat tuig af. Er zijn slechtere manieren om 61 mio te besteden.
Volgens mij is dit een topdeal voor BV Nederland. Check de superlage bijstands statistieken voor de polen. Snoeihard onprettig werk doen voor een niet al te spannend salaris en dan terug naar Polen. Die paar K zijn ze gegund met dat arbeidsethos; gastarbeiders zoals gastarbeiders bedoeld zijn, hulde!
Eigenlijk zouden we het label fraude hiervan af moeten halen en terugkerende seizoenswerkers standaard een 3 maanden uitkering geven en een Hollandse kaas ofzo dat ze volgend seizoen weer met frisse moed onze asperges komen steken en huizen isoleren.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/zeven...
Daarom roept de Poolse president ook de Polen in het UK op. om terug naar Polen te komen. Daar zitten de beste. Nog een oproep aan Geen stijl om eens wat diper in de Poolse economie te duiken. Over de 1.2 miljoen Oekrainse vluchtelingen, Werkeloosheid in Poznan 1%, Warschau 1.5%. Maar mag blijkbaar niet van de elite, want ze hebben daar een nationalistische door de bevolking gekozen regering, en doen niet braaf wat de Duitsers via de EUSSR zeggen.
Overheid: "Dankzij de geneugten van de EU kunnen arrebeiers uit andere landen ook ww krijgen in hun eigen land, ook al hebben ze maar een paar maanden gewerkt!"
Poolse arrebeiers: *vragen massaal ww aan in hun eigen land na een paar maanden werken in Nederland*
Overheid: i.imgur.com/sohWhy9.jpg
Ik snap dus niet waarom men hier zo pissig is op de Pool. Die wordt vanuit Bytom, Opole of een ander hol hier naartoe gehaald om tegen het allerlaagste salaris dat betaald mag worden hard te werken. Slapen mag je op een matras in een kamer met drie andere kerels, en voor dat genot mag je 300 euro afgeven aan een inteeltkop die half lijkt op je Nederlandse baas, en half op de lokale VVD/CDA-wethouder.
Dan krijg je je loonstrookje, daar zie je allerlei premies op (onder andere WW).
Aan het eind van je contract, komen je baas en nog zo'n half-baas/half-wethouder ventje van het uitzendbureau dat zo hard voor je heeft gewerkt (proest) vertellen dat ze niet gaan verlengen, dat je hier kunt tekenen om in drie maanden je premie (en meer) terug te krijgen, en dat ze je dan best weer onder dezelfde voorwaarden aan willen nemen.
Tekende deze Pool het contract ooit in volle verstand? Tuurlijk. Zuipt hij te veel, rijdt hij dronken en is hij soms lastig/luidruchtig? Vast wel.
Punt is dat het de ondernemers, uitzendbureaus en huis(matras)melkers zijn die er echt rijk van worden, die om eigen gewin de Pool wijzen op de rechten en mogelijkheden (uitzendbureautje pakt graag nog een consultancy fee van de Pool over de WW-uitkering, en hernieuwen na drie maanden zonder contract op te waarderen is goed voor de baas), en dat die buiten schot blijven.
Niet de overheid an sich, maar de WW-premiebetaler wordt genomen in dit scenario. De Pool snapt het niet of geeft er (in mijn ogen terecht) niet om, de kapitalistische bedrijfsmachine maalt niet om welke werknemer dan ook, en een overheid met CDA en VVD gaat hier echt niks aan doen. Die hebben geen zin in een regio-revolte tijdens het partijcongres.
Het zijn de zwakke regelmakers (onze regering) die het geld weggeven, de Polen (en geef ze eens ongelijk) maken misbruik van zoveel laksheid, onkunde en wat dan nog van degenen die door u en mij worden betaald (en zowat allemaal links stemmen, links doet graag goed van andermands geld)
Precies. De enige reden waarom dit gebeurt is omdat een ruime meerderheid van de kiezers dit eist, en stelselmatig op partijen stemt die bewezen corrupt en kwaadaardig zijn.
Ik ken polen die hier werken voor voor 16/1700 bruto. Betalen een paar honderd euro voor huisvesting. Een nederlander voor hetzelfde werk zit er maar een paar honderd euro boven. Zo goedkoop zijn ze dus maar niet heus. Daar lrijg je voor terug dat ze de taal niet spreken, soms onder invloed werken en hier de popo in het weekend handen vol werk bezorgen.
Voeg er nog wat aan toe, hoeveel van de arbeidsmigranten denkt u die MRB betalen, Waterschapsbelasting, reinigingsheffing hun auto in Nederland heeft verzekerd wat verplicht is als je hier woont en werkt deze apk laat keuren etcetc.
nogmaals handhaven en controleren en consequent zijn, zijn de big issues hier want ojé .........................
Woensdag is uw kans om dit soort gekkigheden een halt toe te roepen. #Stemzeweg.
Knap hè dat keer op keer verdragen en besluiten namens Nederland worden aangegaan zonder dat men eigenlijk in de gaten heeft hoe deze uitpakken en als men er op gewezen wordt deze in eerste instantie ontkend worden of flink gedownplayed. Elke boerenlul ziet het aankomen maar onze overheid en ambtenarij lijkt steevast verrast, is niet op de hoogte, wordt niet geïnformeerd en deugdelijke controle achteraf bestaat niet en op voorhand controleren is nou ook nog zoiets, je moet mensen toch kunnen vertrouwen?
Of het nu de arbeidsmigratie an sich betreft (neemt niet zo'n vlucht), toeslagenwet (Bulgarenfraude) (ambtenaren, graag eerst controle dan uitkeren, overheid nee joh doen we lekker andersom) en nu deze weer.
Ze hebben geen idee of steken hun kop in het zand. Wat denken ze nou, geen poen in Roemenië en hier bv alleen al toeslagen is al meer als wat ze anders daar in een heel jaar verdienen, Voor die mensen is het hier al snel Eldorado,
Kinderbijslag voor kinderen die hier niet wonen en waar je je kan afvragen of ze überhaupt allemaal bestaan is ook zo'n mooie, dat is de werkelijkheid. De bedragen die er mee gemoeid zijn zijn geen kattenpis, excuus ja maar Brussel / EU regels etc, nee controle daar begint het, bv. als je in Polen verblijft ben je niet beschikbaar voor de Nederlandse arbeidsmarkt, zou overigens ook wel even de regeling willen kennen want het lijkt me sterk dat je na 6 maanden 3 maanden WW kan beuren.
En let op in Europees verband wil men dit soort grensoverschrijdende uitkeringscircus verder uitbreiden, lekt er nog een veelvoud van dit geld weg.
Kunnen de Nederlanders gezellig de rest van Europa onderhouden (solidariteitsprincipe) totdat het hier met een donderend geraas in elkaar sodemietert.
Goed verwoord
Gelukkig zijn we nog de baas over onze pensioenpotten. Oh wacht...
Wat je dus liever hebt is dat Nederlandse bedrijfjes nog steeds een Pool via constructies onder een minimumloon betalen, zonder enkele intentie het contract te verlengen. De Pool krijgt het contract niet verlengd. Heeft hij/zij dan geen recht meer op een verzekering waar inleg voor betaald is?
Zal het je nog mooier maken: over twintig jaar (oid) komen ze voor hun pensioen. Hebben ze namelijk ook geld voor ingelegd.
Tja. Kartel iemand?
tpook.nl/2019/03/16/8-jaar-rutte-same...
In de EU scholengemeenschap is Nederland altijd het 'slijmertje' dat een appel meeneemt voor de juffrouw.
Kan me herinneren dat er Polen met lang arbeidsverleden speciaal door de Poolse uitzendburo's hier naar toe worden gehaald, na half jaar werken, 2 jaar WW!
De titel klopt niet helemaal. Ze krijgen dus 3x1200 euro mee, dat is 3600.
keer 17.000 keer het aantal herhalingen. Tel uit uw klimaatcenten.
3600,-, hetgeen dus, uitgedrukt in Poolse koopkracht, betekent dat zij 9 maandsalarissen cadeau krijgen.
Dan weer even 3 maanden naar NL om te werken en 3 x 1200,- zelf verdienen (is óók ter waarde van 9 maandsalarissen (maar daar gaan wat kosten van af i.v.m. leven in NL gedurende 3 maanden).
Maar goed, wie wil dat niet: 3 maanden per jaar werken en 18 maandsalarissen kunnen verteren?
3 x 1200,- W.W. en 3 x 1200,- zelf verdienen maakt 7200,- jaarinkomen, gedeeld door 400,- is 18 x maanden kunnen leven ad 400,- per maand.
Hoezo, de Polen werken voor weinig?
Iedere maand werken levert 6 maanden levensonderhoud in Polen op!
Daar betaal ik dan gedwongen belasting voor.
Voor een grote kudde domme en luie ambtenaren en politici en voor een stel Poolse oplichters. Wat een sneu land.
Bij de overheid incl politiek missen ze in de leiding mensen die intelligent genoeg zijn om te voorkomen dat de boel nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt, zodat de boel controleerbaar en bestuurbaar blijft.
Veel te veel wetten, veel te veel regeltjes, veel te veel uitzonderingen.
Dom dom dom.
Maar goed wat verwachten we ook van de ondermaatse exemplaren die we aan de knoppen hebben gezet.
Juist, naast twee asielzoekers heeft u ook een Pool in uw auto zitten als u weer braafjes naar uw werk rijdt.
Ze zijn niet dom, Kempenaer, ze weten het al jaren. Het ontbreekt aan de wil om er iets aan te doen, en hoewel mensen het hier snel op 'linksig' willen gooien, is het een rechts probleem. Lokaal/regionaal VVD/CDA zit vuistdiep in het hele ondernemersysteem dat hier baat bij heeft.
D66 en GL zijn sinds de studie het stadscentrum niet uit geweest, dus die zien het vermoedelijk niet eens.
De Polen (en vast en zeker ook andere nationaliteiten) maken geen misbruik van regelingen, maar gebruik.
-
Het stel politiek correcte lichtgewichten heeft het sociale systeem volgepropt met naïviteit, niet in de laatste plaats door de PvdA adepten die er nog steeds zitten. Door zelf niet inhoudelijk na te denken over de mogelijke gevolgen van de door hun ontwikkelde regels (zichzelf de vraag stellen wat gebeurt er als we het zo doen?) werk je dit gewoon in de hand.
-
Vraag jezelf maar eens af waarom de hele wereld en met name uit de islamitische streken per se hier naar toe wil komen en enkel terug gaat voor langdurige vakanties. Logisch gevolg van naïef pamperbeleid.
Hoe kan het zo zijn dat men steeds weer verbaasd is? Misschien is dat nog wel het ergste roepen dat je het o zo goed doet en niet inziet wat de gevolgen zijn, en evenmin naar anderen luistert (PvdA/X66/GroenLinks/SP trekje).
@bananabanana | 17-03-19 | 13:33:
Niet zo gek, GS plaatste in 2014 min of meer hetzelfde artikel en vergeet er zelf naar te verwijzen. www.geenstijl.nl/3843721/uitkeringsfr...
Bekenden van mij met een plantage huren al járen Polen in. Deze worden volgens een minimumloom betaald maar 'huren' ook een onderkomen op het terrein. Vaak een omgebouwde schuur waar ze hun werkgever voor moeten betalen. Het geld vloeit dus voor een deel direct weer terug. De Pool is tevreden en de plantage eigenaar ook.
Een
Zie daar maar eens op te boksen als Nederlandse werkloze.
Dus eigenlijk is dit een verkapte subsidie voor boeren ?
Dit soort wetgevingen binnen heel Europa kan alleen goed werken als de economie door heel Europa gelijk is. Als dan een WW uitkering hier 3x zoveel oplevert dan daar een minimum loon heb je echt geen duur (politiek correct) planbureau nodig om de gevolgen ervan te voorspellen.
Wij hebben een regering, ambtenaren en een betalende bevolking die knettergek zijn. Maar de rekening kan probleemloos het geld bij de werkende Nederlander halen. Die stemt toch wel op deze criminelen. Hoe knettergek kan een land zijn
Buitenlandse werknemers die misbruik maken van Nederlandse voorzieningen en de overheid is weer eens verbaasd. Goh. Zou toch wel eens fijn zijn als al die ambtenaren eens aan het werk gingen en eens gingen nadenken en verder kijken dan hun neus lang is. Je kunt het zo gek niet noemen of we spekken royaal leven van niet-Nederlanders met Nederlands geld in het voormalige Oostblok en Noord-Afrika. Nederlandse werknemers mogen strakjes tot hun 70e doorwerken, nog een paar jaartjes dobberen in hun natte luiers en vervolgens nog dienen als leverancier van nog bruikbare onderdelen, maar vooral moeten ze hun muil houden.
Nederlanders zijn knettergek. De profiteurs hebben groot gelijk dat ze misbruik maken van het domme belastingbetalende volk.
Maar wij zijn "Braaf" en daar gaat het immers om
Heau heau ik heb hier nooit voor getekend.
En wie verdient er flink wat geld mee.... natuurlijk de bedrijven die personeel hebben voor klote baantjes, en voor een leuk laag bedrag "minimumgrens"
Geen wonder dat EU en Rutte daar niet al te veel mee doen, deze worden immers aangestuurd door de ERT.
We zien hier in Nederland waar meer dan de helft van Den Haag voor staat.
www.ert.eu/
In de EU is Nederland als rijk land zijnde een netto-betaler aan Brussel....
7 miljard euro per jaar.
Polen is is vanaf de toetreding in 2002 een netto-ontvanger, zij beuren elk jaar geld vanuit Brussel.
Dit mogen wij niet op eigen houtje gaan veranderen.
UK hetzelfde, vandaar dat de EU zo moeilijk doet en het eigenlijk onmogelijk maakt om er uit te stappen.
@2voor12 | 17-03-19 | 13:16: DE UK hebben groot gelijk dat ze uit de EU willen stappen .... De UK is de grootste netto betaler aan de EU . Als zij eruit stappen dan zal Nederland 12 miljard netto aan de EU moeten betalen . De budget vergroting die de EU wil is daar nog niet in meegenomen ... We zijn knettergek !
Ook daarom moet flex-arbeid kneiter duur worden.
Nu is mijn oprechte vraag, kunnen wij dit dan ook in een ander eu-land... paar maanden werken en vervolgens daar de ww uitkering(of hoe dat dan ook heet in die republiek) oo den nederlandsche bankrekening gestort krijgen.(alvast auto volgooien doet). Enig reaguurder die hier zijn licht op wil schijnen.....
Andere landen zijn niet zo debiel als naief Nederlandje, dat altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn; of met de woorden van Rutte en trawanten: Nederland moet een voorbeeldfunctie vervullen (want Braaf)
kan, alleen hebben ze daar nauwelijks WW geld en als dat er wel is dan is dat minimaal.. vandaar dat binnenkort al die 50.000 oost europese arbeidsmigranten van Robocop in rijen bij de UWV in de bakken zitten na enkele maanden werken.. en hun kameraden dan vervolgens het stokje overnemen..
Vermoedelijk wel. Op pensioen dat je elders opbouwt heb je ook recht, hoewel ik niet weet of dat in de praktijk heel makkelijk te halen is. Zo enthousiast als Nederland het gireert, dat zou wel eens moeilijk te vinden kunnen zijn.
@Sjors W. | 17-03-19 | 13:29: ze bouwen mogelijk geen pensioen. Als ze via uitzendburo's werken is dat minimaal tot nauwelijks en ook daarin zijn nu de regels aangehaald. Bouw je weinig pensioen op dan geen uitbetaling of een afkoop..
Je moet gewoon 'n Pool met 'n bedrijf vinden, die jou voor 1000 euro een fictief dienstverband met een idioot hoog loon op papier zet. Waar je tien jaar gewerkt hebt terwijl je op z'n zolder woonde.
Oh, en je moet natuurlijk je arbeidsverleden in NL zien te wissen...
@fikkieblijf! | 17-03-19 | 13:37:
Bedoelde dat meer als een vergelijkbare mechaniek waarvan ik weet dat die binnen de EU wel werkt.
Nederland kennende zal het nog even gaan duren voordat 'men' ontdekt -uiteraard inclusief alle 'geschokte' reacties vanuit overheid en politiek- dat lieden uit het Oostblok nu ook massaal de schuldhulpverlening in Nederland weten te vinden; een zielig verhaal erbij en hup, woning toegewezen krijgen, 4000,- inrichtingskosten en bovenal: kwijtschelden van alle schulden uit het verleden.
Ze kennen precies alle regels, weten exact te vertellen waar zij allemaal recht op hebben, maar de gemeente vindt het zo zielig dat zij de Nederlandse brieven van de deurwaarder niet konden lezen...
Wat ik niet begrijp aan dit verhaal is dat je bij vrijwillig ontslag toch gewoon geen recht op WW hebt? Hoe kunnen die Polen ervoor kiezen om te stoppen en toch een uitkering opstrijken. Tenzij de werkgevers ook corrupt zijn.
Tijdelijk contract. Daarin staat een einddatum. Daarna ww vangen. In Polen nog wat klussen en familiebanden aanhalen. Werkgevers vinden het prima. Scheelt vakantiedagen opnemen, uurloon kan laag blijven want ww geld volgt later. Alleen andere premiebetalers zijn hier de dupe.
Simpel: je zorgt dat je een tijdelijk(!) kontrakt hebt, en als dat afloopt ben je "Buiten Schuld" werkloos. Dus pegels vangen. En wij idioten blijven maar dokken want wij NLers zijn immers domme Gutmenschen
@Graaier | 17-03-19 | 13:12:
nog mooier vaak heeft de ene Pool al voor de baas een Poolse vervanger geregeld, ze wisselen af zodat het bedrijf niet zonder goedkoop personeel met ervaring komt te zitten.
@Rene046 | 17-03-19 | 13:19: precies en die werkgever zegt gewoon.. tuurlijk ga jij even je batterij opladen bij je eigen familie en zie ik je over 3 maanden graag terug.. fris en vief en uitgerust weer 10 uur per dag werken.. die werkgever werkt enorm graag mee aan dit systeem. Die heeft geen last van zieke of ongemotiveerde arbeiders. die lui werken 6 maanden of minder knetterhard met 10 uren per dag 6 dagen per week en daarna rusten ze uit op geld van de Nl staat.. Kan de Nederlandse arbeider niet aan tippen, die wordt weleens ziek of wil weleens een vrije dag en ook een gezins en familieleven na 8 uren werken.. zeker als ze in dit land wonen en hun leven lang hier ook werken.. het is het gouden ei voor werkgevers.. alleen de lusten en vooral niet de lasten.. die zijn voor U en mij
tegenwoordig bestaan er alleen nog tijdelijke contracten of via uitzendburo's of via detachering.. die zijn dagelijks/wekelijks opzegbaar vooral de eerste maanden. Meestal werken Polen via speciale migranten uitzendburo's en die zijn gepokt en gemazzeld..
@fikkieblijf! | 17-03-19 | 13:30: Nu klopt het niet. Wanneer ze minder dan 6 maanden per jaar werken, dan hebben ze geen recht op ww en belalen ze belasting in Polen. Wanneer ze langer werken, dan hebben ze wel recht op ww.
Deze draaideurconstructie is toch uitgevonden bij de omroepen?
dit is nu de WWZ in top. Aschers wet voor de arbeider. Wet Werk en Zekerheid.. voor Polen en arbeidsmigranten dan..
Ik heb hier geen mening over tot ik weet wat Berbaar er van denkt.
Waarschijnlijk:
"Wat weten jullie losers er nu weer van.
Dit is klein bier prutsers.
Proest ende toedels
ik ga op mijn beautje varen"
@Ce ca! | 17-03-19 | 13:22:
Mijn Berbaarbingokaart ligt al een paar dagen klaar.
Maar ik denk dat die gast ergens loopt te flyeren of met een commissie zit te vergaderen over het vervalsen van de verkiezingsuitslag.
@ piloot47 | 17-03-19 | 13:45 |
Of stiekem toch ook een software update?
17000 Polen in vijf jaar, dat is zo’n 60 miljoen euro. Nu even de kosten van export uitkeringen van Afrikanen die dat ook nog eens structureel krijgen zonder ooit gewerkt te hebben, neem alleen Marokko, daar gaat elk jaar 20 miljoen aan uitkeringsgelden heen, dat is dus 100 miljoen in vijf jaar, die niet eens een tegenprestatie daarvoor leveren. Ik ben het uiteraard niet eens met deze exportuitkeringen, alleen leg de focus dan even breder op alle exportuikeringen. Het zou zo moeten zijn dat zodra je uit Nederland vertrekt je uitkering vervalt. Jammer dan voor de oudjes die in Spanje wonen, dat is dan verziekt door de migranten die parasiteren op Nederland.
je vergeet honderden miljoenen oplichting aan kinderbijslag voor (meestal niet bestaande) kinderen in het buitenland
@telelezer | 17-03-19 | 13:11: ook al zoiets!! Kinderbijslag voor kinderen die hier niet eens wonen! Ja, onze staat gaat goed om met onze afgepakte centen..
Robo Jetten wilde er nog 50k Poolse arbeiders extra bij halen. Zou hij mee in dit complot zitten?
Jetten = (DDR66) doet gewoon wat Brussel wil; en een van de Brusselse machtshebbers is de POOL Tusk, die natuurlijk opkomt voor z'n eigen landgenoten. En wij maar dokken.
Samenwerking met Poolse instanties om deze fraude te bestrijden, dat gaat niets opleveren. Het is in het belang van Polen dat er zoveel mogelijk geld naar Polen stroomt. Controle door het UWV gaat ook weinig helpen. Ambtenaren krijgen geen prestatiebeloning of zoiets en zijn zeer baanzeker, en zo denken hun chefs er ook over. Die zijn vooral goed in recht lullen wat krom is. Vrome voornemens waar weinig van terecht komt.
Omdat de controle problematisch is is het hele idee van uitkeringen geven aan lui die geen Nederlander zijn of dat niet voelen problematisch. Nederland is voor hen idealiter een pinautomaat met gratis geld die je helemaal moet leeg trekken. Wereldburgers bestaan niet en er is ook geen Europees volk. Een normale Nederlander heeft een innerlijke rem die hem verhindert te frauderen of althans de schade voor Nederland beperkt houdt: matiging. Een normale Nederlander wil dit land in goede staat doorgeven aan de volgende generatie.
Ik ben het volledig eens met uw zienswijze.
Je mist dat het normale Nederlanders zijn die hier het meeste baat bij hebben, en deze machine draaiende houden. Ondernemers, huisjesmelkers, die spinnen hier garen bij. Een familie met wat pandjes in hun regiodorp had nooit kunnen dromen dat ze op een bepaald moment vier matrassen in een kamer voor 300 euro per matras konden verhuren.
Hun infrastructuur krijgt een geweldige facelift. Als je afvraagt wie dat betaalt, let op de grote blauwe borden met gele sterretjes langs de route. Mogelijk gemaakt dankzij.
En niet te vergeten dat de Poolse regering in die tijd ook geen uitkering hoeven te betalen..
Aan de andere kant ...
Als ik als belastingbetaler er dan toch aan mee moet betalen, en als ik mag kiezen, dan ...
dan betaal ik veel liever mee aan deze financiële 'steun' aan de in armoede levende Poolse arbeidersklasse (400 euro loon per maand is bijna het laagste in heel Europa!), dan dat ik moet mee betalen aan de zogenaamde (kuch!) non-lethal assistence in Syrië, de subsidie aan een religieuze school die banden met terroristische organisaties heeft (haga college), of zoiets achterlijks als de in Rotterdam door de gemeente gesubsidieerde proef wasbare luiers! (google daar maar op).
Het is helaas geen of maar een en,
Da's nog niks vergeleken met de cash flow naar zandbakcountries.
Maar van vroegere strijdmakkers verwacht je dit gedrag niet.
En er bestaan nog vele andere, vergelijkbare regels. Wij, de burgers, betalen en de overheid geeft het met bakken ongecontroleerd uit. Dat is toch toppie........ je ziet hier duidelijk de incompetentie van de overhied en de waanzin van een EU. We moeten eerst falliet kennelijk. Dan maar zo snel mogelijk en dan de boel weer opbouwen. Het leuke is dat alle linkswappies, bij een falliet, het meest getroffen worden want geen subsidie meer........
Wat Maakt het uit , wij werken wel door tot de rollator leeftijd .
maar daarna worden we direct afgevoerd, want "onrendabel"
Sinds Mark hoort daar een uitdrukking bij, "jezelf in je eige voasje loate pisse"
Daar hoor je de uitzendbaas van Brabant Frank van Gool dan weer niet over. Wil overal laten zien hoe goed hij het met z’n bedrijf wel niet doet en hoe de werknemers dezelfde rechten en plichten als Nederlanders hebben maar het systeem hangt dus nog gewoon met fraude aan elkaar contract op contract stapelen en daar tussendoor een ww uitkering.
Onze roverheid doet niets, lees ik. Maar oh wee, als wij per ongeluk een verkeerd getal intikken bij het overmaken vd belasting, jagen ze je na voor 60 cent. Achterlijke gasten.
Poolse vrouwen zijn lief. Zeker wanneer je wat Poolse woordjes ken scoor je al snel. Les 1
Lody = IJsje
Loda = Pijpen
Pivko: Verkleinwoordje voor een biertje, natuurlijk een halve liter uit blik.
Dobro: Goed/Ok
Pokeje: Kamer (in Hotel/Penison oid)
Volgende week les 2.
Correctie het is Pokoje ipv Pokeje
@ Mark-D-NL
De allerbelangrijkste uitdrukking is natuurlijk: "ile to kosztuje"
(haal maar effe door de google translate voor de vertaling)
Zloty= Weewee.
De EU wil die export WW nu zelfs verdubbelen naar 6 maanden!
Daar zal dat eitje Tusk wel achter zitten.
@Trumme | 17-03-19 | 12:58:
""Heel toevallig"" is dat Tusk ook een Pool is en die zorgt wel voor z'n eigen landgnoten; dit i.t.t. Rutte die zijn eigen volk uitzuigt tot we failliet zijn.
Ik heb in Polen een paspoort laten maken op naam van W.A. van Oranje en nu krijg ik een uitkering van een paar miljoen.
Het is heel simpel. Als u of ik iets uitvreten, kost het de overheid weinig moeit om ons te vervolgen. Zij hebben de middelen en de macht. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde Friezen die nu onder bedreiging van overheidsgeweld dna moeten afstaan. Dan is de wil er wel.
Maar dit soort dossiers kennen we nu al jaren, en niet enkel over Polen. Tot nu toe is er hoegenaamd niets ondernomen dit een halt toe te roepen. De middelen en de macht zijn er wel, maar duidelijk is dat de wil ontbreekt. Dan wil je als overheid blijkbaar dat je geld schimmige stromen gaat volgen, want dit is het gevolg. Of gelooft u werkelijk dat dit zomaar wat Polen zijn die een maas in de wet hebben gevonden? Dit is georganiseerde misdaad, en Nederland faciliteert het.
Die Polen zijn in ieder geval slimmer dan ons .
Dan wij.
Dan wij
Ja dat maak je zelf heel duidelijk.
Of ze zuigen nog harder dan wij.
Geld alleen contant ophalen in een loonzakje na een verplicht onderdeel in een inburgeringsexamen.
Inburgeren? Foei,.. dieskriemienaaaasie..!
Het werk van Bruno Bruins. Topbestuurder.
Geen gezeik, iedereen rijk. (Behalve wij dan.)
Wel, zolang uitgeprocedeerden, die de belastingbetaler al vele miljoenen heeft gekost, toch in Nederland kunnen blijven en zelfs een woning krijgen met alles erop en eraan, vind ik de zaak met de Polen niet zo ernstig.
De Polen hebben in ieder geval gewerkt. De uitgeprocedeerden hebben de belastingbetaler alleen maar geld gekost en blijven dat doen. Want die zullen nooit werken en afhankelijk blijven van de staat.
U kunt zo bij het UWV aan het werk. Alle fraude en misbruik gewoon laten gebeuren, omdat ... Vul zelf maar in.
@Graaier | 17-03-19 | 12:50:
Het probleem is: dit is geen fraude. Ze hebben gewerkt, krijgen ontslag (ze mogen het niet zelf nemen, volgens de regeltjes) en hebben dan recht op 3 maanden WW. Die maken ze thuis in Polen op, waar het veel goedkoper is, en daarna komen ze weer naar Nederland want daar is werk genoeg dat wij niet willen doen. Ze maken gebruik van EU-wetgeving, en dat wilden we toch zo graag?
@Synecdoche | 17-03-19 | 12:57: ze lopen uit hun contract en dan is er een wettelijke termijn voor ze weer een nieuw contract van dezelfde uitzender mogen tekenen. Daartussendoor profiteren ze van de ww. Een vast dienstverband wat de wetgever wil komt er zo nooit.
@Synecdoche | 17-03-19 | 12:57:
Sterker nog, ik vind de EU-wetgeving goed. Het beschermt de werknemer. Dat niet degene die het probleem creert (uitzendbureautjes en werkgevers) maar de staat daar last van heeft is onfortuinlijk, maar daar doet de staat zelf hard aan mee. De VVD en CDA gaan hun best er niet voor doen, hun achterban heeft er geen baat bij dit snel te veranderen.
@Synecdoche | 17-03-19 | 12:57:
En dat is dus wel degelijk fraude.
"Met een WW-uitkering naar het buitenland (Klik om uit te klappen)
Bent u werkloos en heeft u een WW-uitkering? Als u naar het buitenland wilt gaan, dan kunt u uw uitkering meestal niet meenemen. Er zijn enkele uitzonderingen.
Ik ga op vakantie naar het buitenland
Als u naar het buitenland gaat voor een vakantie, dan krijgt u tijdens uw vakantie gewoon WW. U kunt per kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december) maximaal 20 vakantiedagen opnemen."
En dat is de enige uitzondering.
Bij vertrek naar Polen anders dan vakantie: formulieren.uwv.nl/werknemer/formulie...
@Synecdoche | 17-03-19 | 12:57: U denkt dat ze in Polen drie maanden uit hun neus zitten te pulken en bij hun wijf in huis zitten. Dacht het niet. Die gaan daar ook weer aan het werk. Of zwart in Nederland. Die gasten zijn NIET werkloos in die drie maanden.
@Graaier | 17-03-19 | 13:19:
En anderen ...
Ik praat het niet goed! Maar kennelijk is het hele gedoe zo goed uitgedacht dat het allemaal mag en kan. Dank zij onze volsagen idiote wetgeving.
Het droevige is dat de politiek met haar uitvoeringsorganisatie deze dossiers gewoon dagelijks onder ogen zien. Jaar in, jaar uit. En er niets aan doen omdat ze met bestuurlijke en / of politieke taal het onderwerp weer onder het tapijt kunnen vegen. Ach, en het gaat niet om eigen geld. Het gaat om geld van premiebetalende werknemers die jaar in jaar uit braaf betalen. Who gives a fuck in het hoofdkantoor van het UWV en het torentje?
Sja, ik zit zo te filosoferen over een wekelijkse meldingsplicht met meenemen van bewijsstukken dat je hebt gesolliciteerd maar goed, who am I kidding. Mag niet van de EU, discriminatie want Nederlanders hoeven dat niet en praktisch onuitvoerbaar en peperduur.
Heb daar altijd al voor gewaarschuwd, een gemeenschappelijke munt en gemeenschappelijke rechten bij arbeidsmigratie is voor de nettobetalers onhoudbaar. De EU blaast zichzelf qua draagvlak hier volledig mee op.
Vroegah... moest je je 1x per week persoonlijk komen melden als je WW of Bijstand oid. had. DAT zou een hoop afwezigheidsfraude oplossen; bijv. naffers die hier in NL op het adres van een omgekocht vriendje ingeschreven blijven voor hun uitkering, maar in werkelijkheid in hun homeland vorstelijk leven van de voor de daar geldende begrippen riante nederlandse uitkering. De sociale dienst roept hen 1x per 10 maanden(!) op en dan vliegen ze even snel goedkoop terug, en dat is gewoon alles wat ze moeten doen.
Wij Nederlanders vragen er gewoon om om opgelicht te worden. Maar ach, de NL belastingbetaler blijft immers gewoon dokken zonder protest; want "braaf"
@telelezer | 17-03-19 | 12:53:
Laat ze maar dagelijks een selfie sturen voor de deur van hun huisadres. Opgelost...
Maar als er massaal word gefraudeerd via Nederlandse brievenbus firma's en zo landen massaal geld mis lopen spelen ze doofstom.
Hypocriet zooitje.
Alle Nederlandse sociale, maatschappelijke en economische verworvenheden staan op gespannen voet met de (arbeidsmarkt)migratie. Dit systeem werkte voor ons, omdat we als volk wat unieke kwaliteiten hebben. Het is uitermate dom en naïef om te veronderstellen dat buitenstaanders hierin op dezelfde manier kunnen en willen gedijen.
Maar ik heb liever een gemotiveerde Poolse bouwvakker dan een luie en slecht presterende Nederlandse timmerman, schilder of elektricien.
www.geenstijl.nl/5146763/nooit-meer-w... Ja en wat moet ik met uw persoonlijk voorkeur? Waar niemand overigens van opkijkt want wie wil wel graag een luie en slecht presterende timmerman? Het gaat hier om premies die wij betalen en waarvan in dit geval Polen misbruik maken. En onze politici en hun bestuurders dat blijkbaar maar lastig vinden en er niets aan doen en lekker wegkijken. Om vervolgens met leuke en makkelijke zaken aan de slag te gaan.
@Kuifje-in-de-EU | 17-03-19 | 12:43
Dat Polen over het algemeen hardwerkende vakmensen zijn staat buiten kijf en dat ze hun rechtmatige beloning moeten krijgen ook. Maar dat laat onverlet dat je wel je systeem zo moet dicht timmeren dat ze er geen misbruik van kunnen maken.
Sprak laatst een Nederlandse vakman, loodgieter. Die was heel blij met al die Oost-Europeanen. Als die klaar zijn kon hij een paar maanden later de boel professioneel herstellen. Wel met tranen in zijn ogen, zij ie.
@MickeyGouda | 17-03-19 | 12:51: Ik moet bekennen dat ik een tikkeltje onhandig ben, Mickey, maar bij jou kom ik graag een keer klussen.
je verwacht het niet in deze Europese staat.
bedank verhofstadt eb juncker maar. Omdat de bedrijven brussel in hun zak hebben en weer de lonen willen drukken moeten er zgn meer oost europese arbeiders komen. Die zijn dan ''goedkoper'' dan nederlanders, maar ja dan is dan exclusief WW fraude , dat diezelfde nlse arbeider ook mag ophoesten voor een deel
Weer goed onderzoek door Nieuwsuur (NPO!). Dit fenomeen schijnt het gevolg te zijn van Europese regelgeving. Straks wordt de uitkeringstermijn zelfs nog 6 maanden. Waar is Timmermans als je hem nodig hebt? Waar is Verhofstadt? En heeft Farage al gereageerd? Die Polen maken gebruik van een legale methode: het zijn net Nederlanders....
Polen, marocco, Turkije. Ga zo maar door. Lang leve de eu. #stemzeweg
Wat is het probleem dan? Moet de Pool in Nederland blijven die drie maanden op een kamertje tot hij terug kan bij dezelfde werkgever die door ons ‘geweldige’ systeem nooit meer iemand aanneemt, zodat de Pool geen cent overhoudt vanwege de enorme leefkosten in Nederland? Hij gaat sws niet werken die drie maanden, dus kan die net zo goed in Polen zitten. Dat komt door ons kut systeem, niets anders. Daarbij gun ik die werkende Polen die drie maanden ww duizend keer meer dan de jarenlange uitkeringen aan gelukszoekers.
Prima gezegd. Don't hate the player, hate the game.
@Sjors W. | 17-03-19 | 12:42: het probleem is onze staat die vreemdelingen uit elke uithoek van de wereld van gratis geld voorzien, iets wat een Nederlander bij migratie nooit zal meemaken!!
Hear hear beiden.
Hear hear beiden.
Ik denk dat wij als burgers het niet helemaal begrijpen hier in nederland; de dames en heren regenten in brussel zien nederland gewoon als het wandelende portemoneetje van europa. Geld nodig... geen probleem, nederland betaald wel.
Hoe lang gaan we dit nog pikken?
Ook polen bouwen recht op ww op als ze hier werken. Zolang ze aan de verplichtingen voldoen van het UWV is daar niets mis mee.
""Hoe lang gaan we dit nog pikken?""
@ miff
Zolang we nog geen overheid hebben die eindelijk gaat luisteren naar het volk en niet slaafs blijft doen wat hun Brusselse meesters (lees= banken en multinationals) hen opdragen
@jezusisonzin | 17-03-19 | 12:40: wel als hij dat arbeidsverleden in polen heeft opgebouwd waar de lonen veel lager liggen en hij dat hier na een maand werken WW aanvraagt en dat dan met onze loonmaatstaven wordt uitgekeerd. Die lui hebben hier dan toch niet of nauwelijks premie betaald dus betalen wij met z’n allen.
Ik denk dat jij het inderdaad niet begrijpt.
Het systeem is er op gebouwd om zo goedkoop mogelijk aan arbeid te komen. Dat doen wij via Polen, omdat die nog hard en fysiek willen werken voor het minimaalste wat de werkgever moet betalen.
Die Pool komt hier, betaalt zich relatief het schompes aan marginale huisvesting (vaak aangeboden door de werkgever/vriendjes van), ziet op de loonstrook ook gewoon volks- en werknemersverzekeringen staan, en wordt dan na een bepaalde periode gewieberd (dat is waarom er aanmerking voor WW is, daar moet je voor werken. Het is geen uitkering, het is een verzekering).
Van die persoon verwachten wij dan een 'nee', of uitgebreide sollicatieprocedure (terwijl duidelijk is dat hij/zij na 3 maanden Polen weer bij dezelfde werkgever terecht kan?). Het gaat overigens niet eens om 'nee', WW is zoals gezegd een verzekering waar je zelf in geinvesteerd hebt.
Ben aub boos op degene die het systeem gemaakt heeft (wat betreft WW Nederland, heeft Europa weinig mee te maken) en die het maximaal uitbuit (de Nederlandse ondernemer).
@Capt. Iglo | 17-03-19 | 12:44:
Het UWV kijkt niet meer naar het laatst verdiende loon maar naar de laatste 12 maanden. Althans dat was 3 jaar geleden bij mij het geval.
@Wasbakplasser | 17-03-19 | 12:54:
Is altijd zo geweest, ook bij andere bedrijfsverenigingen in 't verleden. UItzondering: vast dienstverband, vast loon, dan 70%, maar dat is in feite 't zelfde.
Hoe zit het ook al weer met uitkeringen naar Marokko?
Kan als kaaskop ook. Je neemt werk aan met een tijdelijk contract. Als het contract van rechtswege afloopt heb je recht op een ww uitkering. De hoogte en duur van deze uitkering is afhankelijk van je arbeidsverleden.
Af en toe wat zwart bijklussen en je houd geld over. Evt. Huur of andere subsidies aanvragen en je hebt meer te besteden dan een loonslaaf.
Het zijn zotten die werken.
""Werken is voor de dommen.""
@ Mark_D_NL | 17-03-19 | 11:35
Arbeit Macht Frei
Ik ga hier niet eens meer op reageren.
Is niet helemaal gelukt..
Dat een programma als nieuwsuur dat dan moet ontdekken... half Nederland weet dat al lang ,
En de kamer is verbaaasd..
Daarom: Nexit!
Moet dit "nieuws" verbazen dan? Het is toch al minstens twee decennia bekend dat zowat de hele wereld Nederland - de Gekke Henkie aan de Noordzee - beschouwd als een pinautomaat die nooit leeg raakt?
Van de 70.000 Syrische "vluchtelingen" die hier sinds 2014 zijn binnen gegolfd, wil er geen één, maar dan ook nul-komma-nakko, terug naar zijn/haar eigen land , waar de bommen en kogelregens op een enkele plek na (maar zelfs dat laatste plaatsje van IS is nu opgerold, dacht ik) zijn gestopt. Maar ze voeren allemaal als gekken excuses en redenen aan waarom ze niet terug kúnnen, net als elke klaploper uit de derde wereld die hier zit: Assad is aan de macht (waarvoor ze nou juist gevlucht waren; was het IS, of Al Nusra, of de Koerden, of maakt niet uit welke van die andere islamitische rebellensplinters, dan waren ze natuurlijk juist dáárvoor gevlucht); ze worden bij terugkomst als "lafaards" beschouwd, hoorde ik er één in Nieuwsuur beweren, omdat ze weggegaan zijn; ze hebben natuurlijk weer niks -zoals altijd - om naar terug te keren. De regering zou een actief beleid moeten voeren om die lui allemaal te repatriëren, géén automatische permanente verblijfsvergunning moeten verstrekken na 5 jaar aanwezigheid hier; géén gratis sociale huurwoningen, géén bijstandsuitkeringen, slechts brood/bad/bed tot het moment van terugkeer.
Die Syriërs zijn misschien ooit als vluchteling begonnen, maar evolueerden al snel tot landverhuizers, die smokkelaars flinke bedragen betaalden om helemaal hier te geraken. Dat zien ze als investeringen, die in rook opgaan als ze terug naar Syrië moeten. En Nederland? Nederland laat het allemaal gewoon weer gebeuren, want het is zóóóó zielig, en hun eventuele kinderen zijn allang "geworteld".
Deze "Polen-WW" moet natuurlijk ook aangepakt worden, maar je kunt van Polen zeggen wat je wilt, de meesten hier in Nederland werken hard.
Kut. beschouwd=beschouwt
Wat de Haagse dokter zegt.
Ik hoorde een nieuwsbericht dat men in Denemarken, geen langdurige verblijfsstatussen meer uitdelen.
Einde conflict is onmiddellijk retour.
Nu Nederland en de EU nog.
Goed, dan hebben de meeten 3 maanden WW en begreep dat ze hierna weer terugkomen na die drie maand voor seizoensarbeid en ander werk dat wij hier zelf als allochtonen merendeels laten liggen. Vraag is dan: waarom wordt die overbrugging door overheid -UWV - betaald en zijn ze niet doorlopend in dienst van bedrijfsleven? Bedrijfsleven vindt het blijkbaar alleen maar grappig. Impasse?
Zet die bijstandstrekkers ( die fysiek kunnen) maar 5 dagen per week verplicht aan het werk bij de Gemeente : bos aanplanten , parken schoonmaken , straten vegen etc , etc . Ook al die nieuwkomers dus ...... En met miljoenen mensen in de WW en bijstand heeft europa geen extra gelukszoekers nodig . School ze om , zet ze aan het werk . Voor vaklui moet een EU greencard komen . Geen werk , geen uitkering !
Gister de reactie van Rutte bij nieuwsuur gezien en hij gaat zijn best doen in Europa om de regels te veranderen maar uit diezelfde reactie bleek dat, dat een kansloze missie is. Daar komt het gewoon op neer, allemaal drukte over verkiezingen afgelopen weken, maar we hebben helemaal niks meer te zeggen in ons land. Alles moet voldoen aan regels van de eu die in meerderheid in ons nadeel zijn en in het voordeel van oost en zuid Europese landen en die gaan wijdingen nooit steunen. We zijn al lang geen souverein land meer.
Het gaat zijn best om de regels te veranderen, waar gaat het mis? Het zijn onze regels in de eerste plaats.
@lacucaracha | 17-03-19 | 12:35: de regels voor WW en de uitkering daarvan aan burgers van andere eu landen is Europees geregeld en kunnen we niet eenzijdig stoppen, tenminste daar hebben NL politici geen ruggengraat voor. Als voorbeeld werd gegeven een pool die 3 jaar in polen heeft gewerkt, daarna 1 dag in Nederland, kan in nederland WW aanvragen, zijn arbeidsverleden uit polen telt dan mee voor de duur van de uitkering maar voor de hoogte wordt dan 70% van het laatst, in Nederland, verdiende loon gerekend. Zo bloed al ons belastinggeld het land uit en wij staan erbij en kijken er naar want tja, het moet van de eu.
@Capt. Iglo | 17-03-19 | 12:40:
"maar voor de hoogte wordt dan 70% van het laatst, in Nederland, verdiende loon gerekend."
Dat is helemaal niet waar zwamneus.
"Voor het berekenen van uw dagloon kijken we naar het sv-loon dat u verdiende in het jaar voordat u werkloos werd. Ook als u dit loon bij verschillende werkgevers verdiende. Of als u dit loon heeft verdiend in verschillende dienstverbanden bij dezelfde werkgever.
De periode van 1 jaar begint 1 jaar en 1 kalendermaand (of vierwekenperiode) voor uw eerste werkloosheidsdag.
De periode eindigt op de laatste dag van de op een na laatste volledige maand (of vierwekenperiode) voordat u werkloos werd. De laatste maand of vierwekenperiode telt dus niet mee."
Zie UWV regeltjes...
Kijk, daarom willen de Engelsen er ook uit. May niet, maar die is niet helemaal wijs. (Mijn mening).
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat nu de voordelen voor ons land zijn nu we al weer ruim 15 jaar in de EU zitten?
Dronken worden in het buitenland met Euro's.
Haha, zonder zijn we gedoemd, echt waar. Cijfers zijn niet voorhanden, maar je moet het maar gewoon geloven. Is ook het mooie van deze tijd, vroeger had je één geloof, nu heb je er twee: eu en klimaat.
Dat we allemaal let op "gemiddeld" rijker worden in de EU en de Nederlandse let op "bedrijfsleven" als export/doorvoer land daar de vruchten van plukt.
Niet zo zeer de gewone burger of arbeider die word genaaid door hogere prijzen en stijgende belastingen.
En met "gemiddeld" bedoel ik b.v Nederlandse gezinnen wat armer en Poolse wat rijker.
Vrede, we hebben al 15 jaar geen oorlog meer gehad in Nederland. En dat hebben we allemaal te danken aan de EU. Maar vooral, en ik benadruk het nog maar eens, aan juncker en timmermans..
@Mark_D_NL | 17-03-19 | 12:45:
Vergeet res. kol. b.d Mr. drs. Hans van Baalen niet. Een echte bruggenbouwer in Oost-europa.
Dat is duidelijk. Niets dus. Ik kon ook niets verzinnen en dacht dat misschien jullie een geweldige reden kon bedenken waarom we de EU zo moesten aanbidden.
Dat komt door een regel uit de EU. Dezelfde EU, die door (de) Nederland(ers) betaald wordt. (De) Nederland(ers) die de grootste netto-betalers aan de EU zijn. Dus, (de) Nederland(ers) organiseert/organiseren dit zelf en houdt/houden dit zelf in stand.
Nederlandse bedrijven maken al jaren gebruik van verschillen in loon en prijsniveaus tussen landen door Polen onder het minimumloon te betalen en hiermee ook nog eens Nederlanders van de arbeidsmarkt te verdringen want minimumloon kost teveel en dat is wel de andere kant van de medaille. Gebruik maken van goedkope Polen daar rijden nu heel wat ‘ondernemers’ in een dikke Mercedes van. De overheid verliest, de ondernemer wint, de ene pool wint, de ander wordt uitgebuit, de belastingbetaler snapt het niet meer en is vooral boos.
Je vergeet de huisvesting nog. Leeuwendeel van die ondernemers heeft of zelf, of via het debiele neefje nog wat lokale panden in beheer waar tien Polen voor een paar honderd euro in... Spartaanse... omstandigheden elkaar het huis uit mogen ruften.
en betaalt
Mijn AOW is 650 euro, twee jaar uit Nederland, 63 jaar er gewoond.
Kloptuw sommetje wel?
Als U alleenstande bent met heffingskosting ontvangt U normaal € 1146,--
daar gaat dan 2x 2% buitenlandsverblijf af af is € 46,-- U zou dus netto
ad € 1100,-- per maand moeten ontvangen. Even een deskundige raadplegen.
@outdoor | 17-03-19 | 12:37: Jawel, mijn man krijgt 785 euro, want die heeft 50 jaar in Nederland gewerkt.
@gato | 17-03-19 | 12:41: u woont in Portugal? Daar kan u prima rondkomen met dit AOW bedrag
www.geenstijl.nl/5146763/nooit-meer-w... Spanje. Maar het gaat erom , iemand die 50 jaar heeft gewerkt met een lullig AOW en een Pool met 3 weken werken 1200 euro/
Mijn dochter heeft 8 jaar gewerkt in Nederland, maar krijgt niets uit Nederland.
De winst van polenwerk is voor de werkgever, de kosten voor de maatschappij. Hierbij ook niet kwantificeerbare kosten als files, gebrek aan huisvesting, verlies van cohesie etc.
Juist. Knap wel hoe die altijd buiten schot blijven. De volkswoede hier in de panelen richt zich direct weer op de Pool (die premie heeft betaald en dat liever direct uitgekeerd krijgt als de kans geboden wordt) en op de EU, die een regel heeft gemaakt waarmee goedkope arbeidskracht een beetje wordt beschermd tegen uitbuitende kapitalisten die volledige schijt hebben aan de lokale/nationale omgeving van hun bedrijf.
Juistem. Het hele EU economisch model is gebaseerd op een kleine elite groep die er stevig aan verdient (rechterlijke macht, ambtenarij, gezondheidszorg, woningbouw) en een grote gemene deler die het mag bekostigen. Daarom is dit economisch systeem ook gebaseerd op een altijd toelaten van meer, meer en meer mensen. Want anders drogen de verdiensten op. De kleine elite groep zorgt wel dat ze buiten schot blijft als dit systeem door z'n hoeven zakt. De rest mag het in een burgeroorlog verder uitzoeken.
@Sjors W. | 17-03-19 | 12:36: Zo gaat het altijd. Krijtstreep vult de zakken maar zorgt vooral ook dat er geld wordt verbrast aan iets waar de paupers al hun kwaadheid op kunnen richten. #buitenschotforever!
Het is maar geld. Hoe meer het weggepist wordt, hoe meer emoties dat bij iedere belastingbetaler oproept, hoe groter de karma zal zijn voor machtshebbers en profiteurs. Maar beste mensen, het is zondag en het zonnetje schijnt weer af en toe. Waarom zo bezig blijven met het kwaad van de wereld? Nutteloos en leeg. Al genoeg van gehad afgelopen week.
Fijne zondag lieve anoniemen, pluk de dag, wykorzystac dzien!
Zeg je wat. Ik ga er op uit. Wat vitamine D scoren zodat ik bij de volgende ophef er weer tegenaan kan.
Een rekensommetje leert on dat dit de Nederlandse belastingbetaler 50 miljoen euro kost.
Maar wees gerust, er is geen hond in de regering Rutte die zich daar druk over maakt, ze hoeven het immers niet zelf privé te betalen.
De rekening komt bij U en mij terecht!
Het is weer zo'n krankzinnige maatregel van de arrogante europese unie, die dit geregeld heeft , dat voor buitenlanders die in hun eigen land gewerkt hebben en in Nederland 1 dag, gedurende 3 maanden een uitkering krijgt van... Nederland!
De EU wil dit uitbreiden naar 6 maanden.
Kosten dan 100 miljoen euro en een aantrekkingskracht voor arbeiders uit "arme"europese landen. Dus het kan een nog groter financiële ramp worden!
Het geeft aan dat die EU veel teveel macht heeft en ons leven wil gaan bepalen.
Hoe lang pikken we dit nog?
Maar dit zal wel "onder het tapijt geveegd worden!"
Aan de andere kant. Ze betalen ook premie toch? Gewoon de premie verhogen voor de ww voor arbeidsmigranten en we zijn der. Betalen ze het zelf.
Dit is het streven van de EU, een groot socialistisch rijk.
@Omebert | 17-03-19 | 12:26:
Zo simpel zou het kunnen zijn, maar reken er maar op dat dan direct de bekende discriminaasie!-joker weer wordt getrokken...
50 miljoen is een schijntje. Dat geld wordt nu in Polen omgezet in CO2. Dezelfde hoeveelheid hier uitstoten is duurder. We moeten de polen dankbaar zijn.
geen probleem.. dus als je hardwerkend mens bent en niet terroriseert dan mag je de boel flessen... geldt dat dan ook voor de Nl arbeider met dezelfde kwaliteiten die na 30 jaar eruit worden gewerkt..
U kunt niet rekenen!
Er is maar 1 oplossing. Alle macht naar Brussel. Geen natiestaten meer. Overal gelijke (geen) sociale zekerheden. Ik word nat in mijn broekje.
Maar nu even serieus. Ik stem Thierry. Want misschien is Nexit een verre gooi (of misschien niet) alleen onze autonomie en soevereiniteit inleveren (democratische vernieuwing noemen VVD, CDA, D66, CU, GL en PVDA dat) bij Brussel? No f*cking way!
'Overheid was verbaasd, is verbaasd en blijft verbaasd.'
Ik ben niet verbaasd meer.
Bij terugkeer naar Polen dient Formulier E301/PD U1 aangevraagd en ingevuld te worden en moet de aanvraag WW in NL NIET in behandeling worden genomen.
Kijk, dit is de oplossing dus.
formulieren.uwv.nl/werknemer/formulie...
Weet 't UWV echt wel...
In vele leegstaande winkelpanden in heel Nederland worden Poolse winkels geopend, veelal met Turkse eigenaars. Ze hebben het vaak met gemeentebesturen op een akkoordje gegooid om minimale huur te betalen, want zo wordt 'de leefbaarheid van de binnensteden verhoogd'. Die winkels staan propvol met Poolse artikelen, maar echt veel klandizie trekken ze niet. Bestaat er controle over de herkomst van die goederen, of het niet een fake-toestand is om bijvoorbeeld drugs of andere criminele activiteit heen-en-weer te exporteren? Kortom, die massale uitbraak van Poolse winkels is irrationeel.
Spijker op de kop! Laatste tijd veel aandacht voor witwassen...... echt?
Eh, ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook wel eens verbaas als ik kijk naar bepaalde winkels in mijn woonplaats waar je geen hond als klant ziet binnengaan... jaar in jaar uit. Je vraagt je dan inderdaad af hoe zo'n zaak zich volgens de economische wetten het hoofd boven water houdt. Terwijl je dan de eigenaar in een gloednieuwe mercedes ziet wegrijden om half zes.
Maar misschien begrijp ik wel niet hoe een economie werkt... of is het de etalage van een onderneming die per internet verkoopt.
Het heet witwassen. Maak eens een ritje over de amsterdamsestraatweg in Utrecht. 80% van de 'winkels' daar zijn witwastoko's. Met als klapper de winkel met 'moderne lampen' vlak voor het julianapark, met lampen uit 1920 in de etalage. Komt nooit ene hond, maar toch zit die er al tig jaar. Ra-ra.
De Tweede Slaapkamer verbaasd. Yeah, right. Dit ongemoeid laten is gewoon een beleidslijn, een instrumentje van de EU, van project "Ontmanteling" van de naties van de EU als normale en rationeel handelende onafhankelijke landen.
Het echte nieuws is dat Europa (voorzitter: Roemenië, geh) straks 6 maanden gratis geld mee wil gaan geven. Daar wil Rutte dan over gaan praten.
Overigens gun ik het die Polen meer dan sommige van mijn eigen landgenoten, die nog nooit een klap hebben uitgevoerd. De zogenaamde onbemiddelbaren. Die Polen hebben er tenminste nog voor gewerkt.
Sterker nog, die Polen hebben groot gelijk. Ze betalen gewoon mee aan volks- en werknemersverzekeringen. Als je dan de mogelijkheid krijgt om dat direct terug te zien... beter een Zubr in de hand, dan tien in een denkbeeldige toekomstige koelkast, zeker als het plan niet is om voor eeuwig in Nederland te blijven.
Schaf de huidige WW af en maak er een spaar-WW van. Dan is dat ook opgelost.
Het wordt tijd dat Geert zijn Polen-meldpunt afstoft.
ja en binnenkort mogen ze volgens de EU wetgeving ook aanspraak doen op langere WW. Dan telt nl de tijd dat ze elders hebben gewerkt, bijvoorbeeld in Polen mee met de berekening van tijdsduur. Ga je Polen krijgen die hier een maand komen werken en vervolgens voor 6 maanden thuis WW trekken. Top man, dan mag je als Nl iedere maand opdraven bij de UWV ter controle en onder druk wel een baan aannemen onder je niveau en onder je laatste salaris omdat men in Nl dan de wet weer gaan aanpassen tegen dit soort misstanden.. Alleen die Polen aldaar zitten dan heerlijk minimaal 6 mnd te genieten van het geld dat stroomt uit Nl
Geweldig die EU
Wel godverdomme! Ik ga even van GS voordat ik een beroerte krijg.
Ook wel weer de boosmaker van de dag, want dit gaat niet veranderen. We blijven gepiepeld worden door de combinatie van globalisten en sociale leiperds. We moeten maar beginnen bij EP verkiezing op FvD of PVV te stemmen. Trouwens bij EEG doet Engeland wel weer mee.
OVerheid d'r verbazing haalt het lang niet bij mijn verbazing.
Naja, via de link naar die slappe Paling van het UWV heb ik deze ochtend alvast genoten via Tom Staal van Terry z'n boeuf bourguignon recept *met spekjes* (repsect, Terry!) en van...
... Fleurtje Agema! Tjiezus, waarom zie en hoor ik daar zo weinig van? Vooral zie, want ze mag er wezen. Heeft ze nog steeds met die andere PVV'erT? Ik krijg dat allemaal nooit mee via de bladen want ik zit nooit bij de scalpelaar. Als iemand mij kan updaten, ben een en al oor.
Geen idee. Bel d'r op.
@Mammeloe | 17-03-19 | 12:28:
Ja, ja, dat moest ik maar doen..*zenuwachtig over kaal haar wrijft*
Al decennia lang mogen Turken en Marokkanen met een AOW uitkering op Nederlands niveau in Turkije en Marokko wonen terwijl Nederlandse AOW gerechtigden geherkeurd worden en aan de slag worden gezet als loempiavouwer of bonsaiboompjeskweker.
En zo’n Pool met een WW uitkering heeft daar maar heel kort profijt van want die is gebaseerd op zijn arbeidsduur in Nederland. En hij heeft de premie ervoor zelf opgebracht.
Bedoel je soms WAO?
je bedoelt wrs de WAO en de WIA.. AOW krijg je als je 66 en 3 mnd bent.. overigens als je Marokkaan of Turk bent krijg je wel een uitkering op dat nivo als je remigreert na je 55e.. dat dan weer wel.
@fikkieblijf! | 17-03-19 | 12:19:
WAO: Wet op de Arbeids Ongeschiktheid.
Niet te verwarren met de AOW: Algemene Ouderdoms Wet.
@fikkieblijf! | 17-03-19 | 12:19: Naar dat op naaam van een familielid gekocht huis,Mo is slim.
1.200 Euro per Pool...
Valt me nog mee eerlijk gezegd. Normaal zijn we guller.
Lekker even met terugwerkende kracht gespeelde woede veinzen - de Nederlandse politiek anno 2019.
#stemzeweg
Aha, een EU-regel. Wat kost die EU ons eigenlijk wel niet? Van die zogenaamde voordelen merk ik weinig. En ja, ik sta heel graag weer in de rij om valuta te wisselen.
Dit kost zo'n 40 miljoen per jaar.
Valt in het niet bij de vele miljarden die we wegpissen naar Brussel.
Een groot gedeelte gaat helemaal niet terug naar Polen, ze weten dat ze na een half jaar arbeid recht hebben op drie maanden WW en die pakken ze. Ze nemen zelf ontslag het UWV controleert niets en de werkgever zegt niets want hij heeft ze weer nodig na die drie maanden. Ondertussen zitten ze gewoon hier in Nederland in het huisje wat ze gekocht hebben lekker vakantie te vieren en lachen ze ons uit. Als de werkgever aandringt om te door te werken en geen ontslag te vragen maken ze hem duidelijk dat ze dat echt niet gaan doen want ze hebben nou eenmaal recht op drie maanden WW als ze een half jaar gewerkt hebben.
Welk huisje hebben ze gekocht van een nettomaandinkomen van 1000 euro? Denk je dat die Polen op campings en met tien kerels in 1 familiehuis wonen omdat ze dat zo gezellig vinden?
Mag je mij ook vertellen hoe je in Nederland lekker vakantie viert van die 1000 euro (waar eerst nog de hypotheek vanaf mag). Bier zuipen en naar de tv schreeuwen kun je ook beter in Polen doen, blikje Zubr erbij, en knallen.
Deze regelgeving is door de EU bedacht dus zelfs als zou men willen in NL (iets met raderen van de politiek/bureaucratie) dan komt er fijntjes een "Ist verboten" vanuit de Brussels krochten. Fijn toch hè, dit soort EU zegeningen. Kost het e.e.a. maar "we krijgen er zoveel voor terug" (dixit Rutte)….
Welke regelgeving bedoel je? De WW is vrij snel na de oorlog geintroduceerd.
@Sjors W. | 17-03-19 | 12:21: Deze regelgeving: "duizenden #Polen maken op grote schaal misbruik van een Europese regeling waardoor ze Nederlandse #WW ontvangen in Polen. #Nieuwsuur ". Dus niet de WW an sich maar de Europese regeling.
@Grijskijkert | 17-03-19 | 13:01:
Gebruik is geen misbruik. Dit is al sinds 2014 in het nieuws, GS had er toen al een artikel over (waar ze zelf naar vergeten te linken). Denk niet dat er sindsdien 1 zaak is gestart.
Waarom staat dit op GS? Dit is toch al jaren bekend? Ik verwacht hier nieuws. Het is een volslagen illusie dat er ook maar iets aan gedaan gaat worden. Het is EU wetgeving die het verplicht stelt geld zo weg te kieperen. Het gaat binnenkort van 3 naar 6 maanden en dat ook nog eens als iemand 1 dag gewerkt heeft. Het recht hier zelf over te beslissen is al lang aan Brussel weggegeven. Rutte heeft zijn baantje in Brussel nodig en gaat nu echt niets doen dat het EU-heilscommunisme in de weg zou kunnen staan. Glas-plas-was-NEXT!
@Spartacus | 17-03-19 | 12:00 |
Het is een EU maatregel, Nederland kan het in zijn uppie niet verbieden.
We kunnen de WW afschaffen. Wat er niet is, kun je ook niet krijgen.
@botbot | 17-03-19 | 12:10
En dan wil de EU die drie maanden ook nog eens verlengen naar 6 maanden.
Nog een reden, .... naast al die andere door Brussel opgelegde maatregelen die tegen het belang van de Nederlanders gaat, .... voor een Nexit.
@dodo12321 | 17-03-19 | 12:20: daar zal het idd naar toe gaan.. er zal een aanpassing komen waar vooral de Nl erg veel last van gaat krijgen. Die Pool niet, die vertrekt dan gewoon naar het volgende EU land.
De EU zegt ook dat de BPM van auto’s moet, die is er ook nog steeds. Het is dus heel goed mogelijk om een middelvinger na Brussel te geven.
Het bekende verweer: het mag niet van Brussel, het kan niet, het is een verdrag, etc. etc. Het UWV is een enorm faalinstituut, maar het wordt ze in dit geval niet gemakkelijk gemaakt door brakke wetgeving. UWV zou WW aanvragen van gasten die een halve dag in NL hebben gewerkt, gewoon moeten afwijzen.
@StiekemeBunzing | 17-03-19 | 13:12:
Als de Pool terug gaat naar Polen, wordt de uitkering ook afgewezen. Daarom doet de Pool alsof ie niet naar huis gaat en vervolgens gaat ie toch.
Aan de regels ligt 't niet. De controle faalt volledig.
Oplossing: UWV neemt premiejagers aan die fraude opsporen ipv de zoutzakken die ze nu hebben.
al jaren standaard, ze noemen het vakantiegeld
Zo moeilijk is het toch niet om een lijstje bij te houden van het minimumloon in elk land. Dat kan je elke stagair vragen..
Het minimumloon in een land is helemaal niet relevant. Gelijke monnikken gelijke kappen. Als een autochtoon 1000 euro www krijgt, MOET een pool die naar polen terugkeert, dit ook krijgen, al zou het loon daar 1 eurocent zijn.
Daar zit het probleem ook niet met deze constructie. Het probleem zit er in dat deze figuren zelf hun werk opzeggen én even later weer bij hetzelfde bedrijf in dienst treden. Dát is de fout hier.
Als ik morgen tegen mijn werkgever zeg: "ik neem ontslag", dan heb ik over 2 week de brief van het UWV in de bus dat ik géén uitkering krijg. Hoe deze polen het voor elkaar krijgen om zélf ontslag te nemen, en tóch die uitkering te krijgen, is mij een raadsel.
Als werkgevers hier willens en wetens aan meewerken, is het wel zaak óók de betrokken werkgevers aan te pakken.
@PanarieKiet | 17-03-19 | 12:14: ligt eraan of je in nederland blijft of niet. Dat is natuurlijk iets lastiger te controleren, maar ook niet onmogelijk. Waarom niet een meldplicht of bewijs van inschrijving etc.
@PanarieKiet | 17-03-19 | 12:14:
Hoezo gelijk, het is niet gelijk. Wij hebben hier een systeem opgebouwd dat langzaam wordt leeggeroofd. WW naar welvaartsniveau.
@PanarieKiet | 17-03-19 | 12:14:
@lacucaracha | 17-03-19 | 12:28: prima, dan ook inhouden naar welvaartsniveau van land van herkomst. Als ze hier werken, dragen ze net zoveel af. Dus hebben ze gewoon recht op net zoveel WW, ongeacht wat het loon is in land van herkomst.
Nogmaals, dat is helemaal het probleem niet. Wel dat ze uberhaupt WW krijgen.
@PanarieKiet | 17-03-19 | 12:44: paar maanden werken en dan bijna een volledig loon krijgen. Gewoon recht op WW optrekken naar een jaar of meer.
Och de arme Nederlander. De moderne koppelbaas lacht zich een ongeluk en maakt dankbaar gebruik van het rotte systeem. De hele eu, willen alles gelijk trekken: intussen wordt de autochtone Hollander geconfronteerd met steeds hogere lasten.
Dit krijg je als je een sociale EU wil, de goed georganiseerde landen betalen voor de slecht georganiseerde landen. Dit werkt niet voor ons. EU moet terug naar een EEG.
verbijsterend dat een aantal voor Nl negatief uitvallende gezamelijke besluiten en wetten er zo doorheen komen onder de noemer sociaal en een EU terwijl vervolgens in Duitsland tolwegen ontstaan die vooral gericht zijn op de 'buitenlander' die over de Duitse wegen gaat rijden
Wat zou dit een rijk land kunnen zijn, als deze toestanden en het pamperen van "immigranten" eens aangepakt zouden worden. Overheid zou eens goed aangestuurd moeten worden door een wel capabele regering. Men kijkt er naar en doet niks. De systemen deugen niet, een bedrijf was allang failliet.
Tja, Brussel hè. Dus kan niet meer veranderen.
www.telegraaf.nl/nieuws/2824603/na-ee...
50000 polen erbij graag.
Maak er maar 100.000 van! Dan kunnen ze elkaar afwisselen.
Was gisteren bekend, met het welbekende zinnetje dat het 'EU regels zijn en dat er niets tegen de fraude kan worden gedaan'. Meer EU kan wel, maar eigen rommel opruimen kan niet.
Don't hate the player, hate the game,..... calculerende burgers zijn er bij een falende overheid in alle soorten en maten. Of het nou Hollanders, Bulgaren (toeslagenfraude), Turken en Marokkanen (onroerend goed in thuisland) of Polen zijn.
Ja, de gelegenheid maakt de dief.
Maar fatsoen en mentaliteit zijn toch ook wel een dingetje.
@Ruimedenker | 17-03-19 | 12:11: Ver te zoeken tegenwoordig,stem en verbeter is mijn mening.
Heb de uitzending gezien en begreep dat de heren/dames zelf bij hun werkgever aangaven te willen stoppen met werken. Als een Nederlander dit doet is hij verwijtbaar werkloos en krijgt hij nulkommanul uitkering. Of stel ik dit nu te simpel voor en in dat geval: schiet me maar lek.
In beide gevallen inderdaad geen WW. Alleen controleren ze het niet of nauwelijks. Triest².
Het verschil zit 'm hierin: die Nederlandse werkloze wordt gecontroleerd, bij de buitenlander doet het UWV alsof z'n neus bloedt...
Maar, "wie" is nu diegene die deze regeling bedacht heeft,
er moet toch een hoge UWV pipo geweest zijn die gedacht heeft "wat kan ik eens doen met nederlands gemeenschapsgeld voor al die hard frauderende polen"
wie was dat dan?
dat was en is een EU wetgeving waar bovendien op dit moment een Roemeen de scepter zwaait. De Nl wet WWZ die de UWV uitvoert gaat inderdaad dan gelden voor iedere EU burger.. en dus aangepast worden.
Dat zijn die misdadigers in Brussel !
@Olympus | 17-03-19 | 12:37:
Daarom Nexit.
Worden we Zwitserland aan zee.
Verbaasd dat ze te stom zijn om dit te begrijpen, zullen ze bedoelen.
WW-Uitkeringen op basis van lonen in de andere landen waar de uitkeringen naartoe gaan zouden dit gedeeltelijk kunnen beperken.
Koolmees reageert; vervelend maar niets aan te doen door EU-wetgeving.
Wat onzin is, want zelfs de hier geldende regels worden niet gehandhaafd.
Niks nieuws onder zon, het sociale stelsel wordt al decennia uitgebuit door autochtonen en allochtonen. Als er eens strenger en doelmatiger zou worden opgetreden blijft er heel veel geld over en zijn er geen arbeids immigranten nodig. Ondertussen werk ik me elke dag wel de blubber om luie handophouders die met toeslagen e.d. meer overhouden dan mijn persoontje.
Oneerlijke concurrentie, leegzuigen van onze welvaart op befehl van Brussel. #stemzeweg
Yups, wij zijn gewoon de melkkoe van het Europese continent geworden. Naast het feit dat we al nettobetaler zijn wbt verplicht opgelegde afdracht krijgen we ook nog een "Dublin" en uitkeringstoerisme uit de rest van de EU-landen naar hier. Ik pleit niet voor een nexit maar wel om een grondige herziening van het Verdrag van Europa. Dit is namelijk onhoudbaar, zowel financieel als qua maatschappelijke draagkracht.
Holandia to wspaniały kraj
En Jette vertelt zonder blikken of blozen dat we nog minimaal 50.000 Polen nodig hebben om onze economie draaiende te houden.
Onze economie? Hij bedoelt vast de Poolse!
Wat zou Tusk hier eigenlijk van vinden?
Zie het als ontwikkelingshulp. Ik heb overigens goede ervaring met Poolse bouwvakkers.
We zamelden vroeger kleren in onder het mom 'help Polen de winter door'.
Als dank komen ze ons nu uitkleden. XD
In dit geval zijn de Polen ook niet het probleem maar het systeem dat deze praktijk aanmoedigt en de labbekakkerige manier waarop de verantwoordelijken reageren.
Allemaal op staande voet ontslaan wegens incompetentie!
#Stemzeweg.
#kocham
translate.google.com/?hl=nl#view=home...
#wanneer?
@Is dit nog nieuws? | 17-03-19 | 12:09:
# kiedy?
Volgens Rob Jetten hebben we juist veel meer Polen nodig. Clusterfuck nummer zoveel van dit 'talent.'
Even de focus verleggen van de huizenbezittende Turkse en Marokkaanse steuntrekkers? Al mag dit ook worden aangepakt.
Mooi altijd hoe die jokers verbaast zijn. Ze zijn in principe de baas, maken de regels, Rutte is top dog, maar élke keer als er iets ontdekt wordt, zijn ze verbaast.
Ze hebben echt geen benul van wat er allemaal gebeurd, men is bezig met de waan van de dag en rapportjes/documenten/plannen/berekeningen welke niets met de werkelijkheid te maken hebben.
Het zou grappig zijn, als het niet zo triest was.
Verbaast met een t, gebeurd met een d.
Het zou grappig zijn, als het niet zo triest was. ;)
Tweede kamer is verbaasd ??? Goh... bijzonder
En Rutte wil wat doen? Net als de beloofde 1000 euro, geen geld meer naar Griekenland, de onderste steen boven.... en ga zo maar door
De vergelijking met Sinterklaas slaat hier de plank totaal mis. Die komt maar 1 keer per jaar en geeft lang niet zo'n dure cadeau's. Wat hebben wij toch een lieve, lieve, lievvve overheid. Voor de rest van de wereld dan...
Precies. Nederland is de sociale dienst van de hele wereld, zei Hans Janmaat in de jaren tachtig al.
@hoogstetijd | 17-03-19 | 12:09:
Nederland is de pinautomaat van de wereld.
@Is dit nog nieuws? | 17-03-19 | 12:10:
Ja, het is ongelooflijk en het gaat maar door. Hopelijk worden woensdag de eerste stappen gezet naar rigoureuze veranderingen.
Zij die dit falende systeem hebben neergezet, hoeven er niet voor te werken. Dat zijn politici en ambtenaren, dat is voor 99% lui en incompetent volk dat alleen in de gesubsidieerde sector overeind blijft.
Het zou echt enorm helpen als we die een duw richting de bijstand geven.
Weg van de knoppen en een stuk goedkoper.
REAGEER OOK