Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Half definitief. Pulsvissen half naar de haaien

Half Bedankt EU. Rip halve vloot op Urk.

Bedankt, halve marginale Franse zeurpietvissers die halve Hollandse dadendrang en innovatie niet konden bijbenen. Bedankt, halve lobby met hilarische fotootjes van halve geëlektrocuteerde vissen. Bedankt, halve stomme kok die zich heeft laten inhuren met stom half nepnieuws over 'ik kan niet koken met pulsvis'. Halve loser. Bedankt voor het halve harde werk en bedankt voor het halve zetten van je beste halve beentje voor, Mark Rutte. Jij ook enorm half bedankt voor het zo half in de bres springen voor onze vissers, halve Frans Timmermans. Half bedankt voor het bidden op half Urk, Carola Schouten. Bedankt half agressieve milieuterroristen van half Bloom, waardoor iedereen weer de halve zeebodem half gaat omploegen met de halve boomkor. Bedankt voor je halve filmpje, Tong Staal. Bedankt, vissers die drie ton+ hebben geïnvesteerd in een half duurzame en half innovatieve manier van vissen. Een compromis dus. Voelt een beetje half.

Social

Boe boe boe

Social

Reaguursels

Inloggen

Goed gedaan EU, ik stem nu dus definitief op een Anti-EU partij

BozeHenk | 14-02-19 | 14:22

Voor de lunch en diner houdt een zeker J te Brussel altijd aan "Vis moet zwemmen."

Het zou een aantal een aantal oud-leden nog eens sieren te vermelden wat oorspronkelijk het idee van de EG was. Wie?

MorgenEenAnder | 14-02-19 | 14:08

De helft?? Wie maakt uit wie mag doorgaan voorlopig? Is dat een loting?

Silvio488 | 14-02-19 | 13:10

Elektrisch cremeren is ook een Nederlandse vinding, benieuwd wat ze daar dan weer van vinden in Brussel.

Tjemig | 14-02-19 | 13:10

Mag een koeienprikker dan wel?
En what about schrikdraad in de weide?

boerk | 14-02-19 | 12:50

Het beste bewijs dat de EU helemaal niks met milieu heeft en alles daar gewoon om geld draait. Maar zeg het dan ook gewoon en speel geen mooi weer daar in Brussel. Ook daarom geen EU. Regelrechte schande!

Giotto | 14-02-19 | 12:31 | 1

Het draait binnen de EU inderdaad alleen om geld, maar dan niet geld voor Nederland of voor gewone ondernemers. Het draait alleen om geld voor grote multinationals (met een sterke lobby en bijbehorend smeergeld) en om de belangen van grote landen zoals Frankrijk!

kunstliefhebber | 14-02-19 | 13:39

Uitslag van een vergelijkingsonderzoek 10 jaar geleden. 1 week op zee:
Boomkor: 35000 liter brandstof, 6620 kilo vis, 9400 euro netto winst.
Pulskor: 19000 liter brandstof, 5078 kilo vis, 14552 euro netto winst.

Verschil: 16000 liter minder brandstof, 1542 kilo MINDER gevangen vis in ruil voor 5152 euro meer winst. Per week per boot (een pulswing geeft zelfs nog veel betere resultaten dan een pulskor).

16000 liter per week is 800.000 liter per jaar, of 8 miljoen kWh. Het totale energieverbruik (gas + licht) van 400 huishoudens (snel uitgerekend, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd). En wel zeuren over 2 minuten minder douchen.

Ook hoeft er dus veel minder vis gevangen te worden voor een goed inkomen. Dat zorgt ongetwijfeld voor meer boten, maar overbevissing wordt voorkomen door visquota, niet door verspilling.

Bron: vistikhetmaar.nl/lesmodules/vissen-me...

DrBio | 14-02-19 | 11:42 | 1

Volgens mij is het visseizoen niet het gehele jaar , maar dat neemt niet weg dat u een goed punt heeft.

CleanUpTime | 14-02-19 | 16:41

Die pinokkio Rutte, staat dan in Zurich die zgn. Churchill lezing te houden . Met een branie volle, arrogante en geheel tegen de mening van het Nederlandse volk te verkondigen dat: Europa moet in feite één staat worden met veel meer macht!
Rutte is vergeten dat de meerderheid van de Nederlanders onder brokkenpiloot Balkenellende, TEGEN die EU stemde.
Maar onze egotripper en jokkebrok gaat voor eigen eer.
De EU met Duitsland en Frankrijk ( die nu al de baas spelen maar dan helemaal de baas worden, omdat ze immers de grootste landen zijn met veel meer stemmen dan het kleine Nederland) die met lobbyen en intimidatie nu al de Nederlandse visserij om zeep gaan helpen.
Wat voolgt? Onze kaas, groeten en fruit, vlees, belastingen, pensioenpot ?
We raken onze cultuur en identiteit kwijt aan lieden zoals Verhofstadt, Timmrmans, Juncker, int Veld d66, etc.
Rutte wil een Europa, let wel deze praatjesmaker neemt uiteindelijk ook de Nederlander in de maling.Zijn sollicitatie in Zurich is mij duidelijk.
Ik hoop dat de Nederlanders wakker worden en zich gaan realiseren in wat voor gevaarlijke tijd we gaan leven, een tijd die zal leiden tot een totalitair regiem.

outdoor | 14-02-19 | 10:49

Was Halve Zijlstra er ook bij?

Nuchternederland | 14-02-19 | 10:48

Alle vis weggejorist - Ik stoor me enorm aan de eenzijdige berichtgeving over deze vistechniek. Elektrisch vissen is namelijk verboden in de Noordzee. En heeft iemand onderzocht wat er waar is van de stelling dat er geen vis meer overblijft met deze methode en dat alle vis in de Noordzee dan nu eindelijk legaal weggejorist kan/mag worden?!

Fishbluf | 14-02-19 | 10:27 | 2

Wetenschappelijk is er niks tegen pulsvisserij bewezen. In tegendeel.
Fransen hebben niet geïnvesteerd, die vissen nog met ouderwetse sleepnetten waar ook alles in wordt meegenomen.

outdoor | 14-02-19 | 10:53

Alle berichtgeving over de vorm van de aarde is ook eenzijdig. Op een paar gekkies zonder goede argumenten na, is iedereen het er wel over eens dat die rond is en niet plat.

Pulsvissen is hetzelfde. Het is zoveel beter in vrijwel alle opzichten (zelfs grotendeels voor de vissen, al is dat voor individuele vissen lastig te beoordelen) vergeleken de oude methode dat iedere (inhoudelijke) discussie hierover nogal eenzijdig zou worden. Ik was al een groot voorstander, maar aan de hand van dit bericht heb ik alles nog eens goed uitgezocht en nu ben ik helemaal overtuigd.

Jammer dat de EU zich weinig druk maakt om feiten maar vooral om politiek. Het ergste vind ik nog dat ze dat verhullen en precies het tegenovergestelde beweren.

DrBio | 14-02-19 | 11:59

Als ik me niet vergis worden kippen (pluimvee) ook massaal bij de slacht geëlektrocuteerd (verdovend, net als bij de visserij).
Daar hoor je weer niemand over.

boerk | 14-02-19 | 10:22 | 2

De vissen worden helemaal niet geëlektrocuteerd. De vis krijgt een zetje, schrikt daarvan en zwemt het net in. Verder gebeurd er helemaal niets.

Frau Merkel | 14-02-19 | 11:58

er zou eens onderzocht moeten worden of ipv electrische puls, een geluidsgolf mogelijk is. volgens mij moet je die vissen daarmee toch ook kunnen opschrikken?

Padre Grassi | 14-02-19 | 10:17 | 2

Ik denk dat er weinig tegen een electrische puls is (mits niet te sterk want dan krijg je gebroken wervels) en dat het milieutechnisch vast "vriendelijker" is, maar de grootste winst zit in lager brandstofgebruik en minder schade aan bodemdieren.

Anderzijds: Je kunt er meer vis mee vissen, op plaatsen waar eerder niet gevist kon worden en niet iedereen is daar blij mee. De vissers wel, denk ik, tenminste de Nederlandse pulsvissers.

Beste_Landgenoten | 14-02-19 | 10:22

De geluidsgolf gaat over een grotere afstand en schrikt daardoor de vissen eerder op. Ook is er meer energie nodig omdat de watermassa in beweging gebracht moet worden om de geluidspuls door te geven.

Frau Merkel | 14-02-19 | 12:00

Alles moet electrisch tegenwoordig: m'n fiets, m'n auto, m'n vibrator, m'n open plasma-haard, maar Kaptein Iglo moet omgeploegd de oven in.

Pleegzuster B | 14-02-19 | 10:09

Volgens de Europese regels mag maximaal 5 procent van de kottervloot van pulsvistuig zijn voorzien. In Nederland vissen bijna 80 van de 137 kotters met de omstreden methode. Die extra vergunningen zijn onder het mom van wetenschappelijk onderzoek verstrekt. Diplomaten stellen dat Nederland verzuimd heeft de lidstaten en parlementariërs voor dit idee te winnen. De visserijsector heeft volgens hen een te grote invloed op het ministerie van Landbouw.

pietertjekanniet | 14-02-19 | 09:50 | 1

Het komt neer op een knullige lobby die heeft gefaald om de positieve argumenten zo te presenteren dat het beter had uitgepakt. Anderzijds de Franse lobby aan kleine vissers had er gewoon nadeel van, die hebben het handiger gespeeld. In hun optiek is die pulsvisserij nergens goed voor.

Beste_Landgenoten | 14-02-19 | 10:24

Vanuit Frans en Engels perspectief is dit een goede beslissing. Zou omgekeerd de rest van Europa op deze manier de Nederlandse wateren leegvissen, dan was het land hier ook te klein. Het was een experiment met een hele lange onderzoeksperiode. De vissers hebben de pech dat de lobby vanuit ons land zo te horen op een laag pitje heeft gestaan, dat de Rutte angstvallig stil bleef en dat ons kleine landje in Europa maar weinig betekent. De arrogantie van de grote landen. En wij hier maar betalen......

Mannes | 14-02-19 | 09:39 | 1

De vangst is niet groter, het levert meer op door lager energieverbruik. Er worden helemaal geen wateren leeggevist.

Frau Merkel | 14-02-19 | 12:01

ben ik nu zo slim of zijn alle reaguurders nu hier zo dom
nog nergens iets gelezen van dat de afgegeven vergunningen (te veel ) onder het mom van een experiment ( wetenschapproefje )
met een datum einde vergunning xx-xx-xxxx
maar onder het mom van experiment maken we hier een winstoogmerk van waren afgegeven
terecht dat frankrijk zegt ,tik op de vingers ,Nederland mag dit
terecht dat Nederland deze eerdere vergunningen die verlopen zijn nu intrekt

pietertjekanniet | 14-02-19 | 09:38 | 6

Doorontwikkelen zou een mooie zijn inderdaad, afkappen niet vind ik. En wat de EE betreft dat zit gewoon ingebakken bij de mensen. De voordeeltjes zijn top. De nadeeltjes, Blame EU!

sjef-van-iekel | 14-02-19 | 10:35

@boerk | 14-02-19 | 10:26:
Ja. Dus? Had de NL overheid meer moeten inzetten om dit voordeel ook voor de Fransen helder te maken. Echter er was veel tegenstand, ook vanuit de NL hengelvisserij bijvoorbeeld en de milieubeweging die niks zagen in nog efficienter middelen om de zee leeg te vissen. Er waren kortom meer belangen dan alleen die van de NL pulsvissers.

Beste_Landgenoten | 14-02-19 | 10:36

@Beste_Landgenoten | 14-02-19 | 10:36: Zoals de cijfers er nu uit zien wordt er niet meer gevangen, maar wordt er minder brandstof verbruikt en is er minder schade aan de bodem. Dat is inderdaad efficienter, maar waarom dat een probleem zou moeten zijn ontgaat mij.

Frau Merkel | 14-02-19 | 12:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Pulsvissen is het nieuwe kernenergie.
Beter op vrijwel alle vlakken, maar door een vervelende combinatie van massahysterie, gebrek aan voorlichting en politieke belangen (ik gok dat die ook bij kernsplijting wel een belangrijke rol zullen spelen) word er toch maar van af gezien. Publieke opinie is belangrijk, maar helaas dat in deze twee gevallen dat voor een hoop te voorkomen schade zorgt.

Gelukkig hebben we de EU-fakenews afdeling nog, die zullen wel afrekenen met de voordelen van pulsvissen. Ben nu al benieuwd of hun argumenten verder komen dan een geschokte vis.

DrBio | 14-02-19 | 08:59 | 2

nou als dat pulsvissen door iedereen gedaan zou worden ,moeten de vissen dan van de planeet mars komen

pedro300 | 14-02-19 | 09:23

@pedro300 | 14-02-19 | 09:23:
Tja, met een vloot van 7 miljard pulskorschepen zal de vis inderdaad vrij snel opraken. Goed punt!

Misschien een idee om dan alleen alle boomkorschepen een pulskor-upgrade te geven? Bespaart gigantisch veel brandstof en schade aan de zeebodem. Minder bijvangst en minder ook hoofdvangst.
Je vangt een stuk minder vis met pulsvissen, maar alle besparingen maken dat 3x goed.

Nu maar hopen dat pulsvissen er niet voor zorgt dat de visstanden zo gigantisch gaan toenemen dat we vis naar Mars moeten exporteren. :-p

DrBio | 14-02-19 | 12:34

Nederland heeft altijd het EU-belang boven het Nederlandse belang gesteld - in de vuige hoop er zo als klein en politiek onbeduidend landje toch nog een beetje toe te doen.
Frankrijk heeft altijd schaamteloos en ondubbelzinnig haar eigenbelang voorop gesteld. Van landbouwsubsidies tot protectionisme, van Straatburg tot EURO: De EU is voor de Frambozen altijd een wedstrijdje “wie het hardst graait, graait het best” geweest.
Je zou jezelf achter de oren moeten krabben als je deel uitmaakt van een groepje dat dikke pestkoppen keer op keer beloont en het iele jochie uit de klas maar steeds de lunchtrommel laat jatten en de tas laat dragen. De Britten zijn uitgekrapt.

Zeddegeizot | 14-02-19 | 08:58 | 1

Rutte moet zijn baantje hebben omdat het bedrijfsleven dan een betere lobby positie heeft. De burger kan doodvallen.

Frau Merkel | 14-02-19 | 12:04

Daadkracht is een woord wat niet in de vocabulaire van onze regering staat. Ja, bij belastingen hoger maken, dan wel, maar dat was het dan ook.

PijlVader | 14-02-19 | 08:50

'Ongelofelijk veel inzet hebben gepleegd op dit dossier' volgens de minister.
WAT DAN?

Zoltan | 14-02-19 | 08:47 | 1

Misschien nuttig om je eerst te verdiepen dan? Google zal je helpen.

Beste_Landgenoten | 14-02-19 | 10:37

80 x 300.000= 24.000.000 minimaal aan investeringen
En een goed voorlichtings filmpje kon dr niet vanaf?
Affiches op de kamers van EU parlementariërs en een idioot dansje van de tegenstanders en Nederlanders konden geen beamer regelen en 2 minuten zendtijd in het centrum van het 4e rijk? Tuurlijk, Brussel moet dood, maar Nederlanders hebben laten het liggen op dit punt. Of is er iemand met kennis die weet heeft van de Hollandse lobby die de parlementsleden heeft proberen te overtuigen? Een simpele folder met uitnodiging de wetenschappelijke analyse tot zich te nemen bestaat volgens mij niet eens.. Maar ik weet het niet. Iemand?

Zoltan | 14-02-19 | 08:32 | 3

Was bij voorbaat kansloos. Frankrijk wilde het en de belangen van Nederland zijn daar per definitie ondergeschikt aan. Zo werkt de EU. Helaas gaan Franse belangen wel vaker tegen die van Nederland in, dus het voordeel van lidmaatschap van de EU wordt voor Nederland steeds kleiner. De balans is al omgeslagen.

kunstliefhebber | 14-02-19 | 08:44

Misschien kan je het hele gebeuren rond Big Mac nog even teruglezen op GS. EU staat ver van de realiteit af zeg maar, tot het onredelijke aan toe.

sjef-van-iekel | 14-02-19 | 08:53

@kunstliefhebber | 14-02-19 | 08:44: Nou was de slavenhandel goed gekeurd door vele landen in de tijd dat het overal afgeschaft werd ,Hadden ze het hier vast en zeker nog bedreven.Zo zijn de nl kooplui.

pedro300 | 14-02-19 | 09:18

Beste GeenStijl, als jullie óóit een verschil wilden maken, van Vogelaar tot Oekraïne referendum, van ‘sleepnetwet’ (sic) tot MH17 Omtzigt... dan is nu het moment om Frans Timmermans hierover te bevragen in Brussel...!
Waarom, tegen de achtergrond van Britse vissers die straks het milieuvriendelijkere, visvriendelijkere, rendabelere pulsvissen mogen gaan doen.... waarom mogen de Nederlandse vissers dat niet, maar misschien later wel, althans als de halve vloot al failliet is...?
En in hoeverre zijn zulke praktijken dé reden, dé olie op het vuur om een kleiner Europa te willen?
Want Frans was toch van de deregulering? Zorgen dat er geen onnodige schade ontstaat door EU regeltjes en bureaucratie?

Interessant draadje om een spiegeltje van de maken, PR bureau BLOOM, tegen Pulse vissen, vóór Frankrijk...:
BLOOM’S CAMPAIGN

Here’s the timeline of our campaign against electric fishing, so called “pulse fishing” to confuse people’s minds. It all started in 2016…

Let’s fight until victory, together!

www.bloomassociation.org/en/our-action...

Braco.me | 14-02-19 | 08:04 | 1

Zou een goede grap zijn, only pulse fishing in British waters.

sjef-van-iekel | 14-02-19 | 08:56

Er worden bij de EU slechts maatregelen genomen op basis van angst, onzekerheid en onwetendheid, slechte kennis van zaken en valse emoties, onder druk van domme drammende quasi wetenschappers en zelfbenoemde milieudeskundigen.

laurentius | 14-02-19 | 08:02

Hoe willen ze controleren of ze niet pulsvissen. Lijkt me toch simpel om die netten aan te passen dat de stroomdraden er in verwerkt zitten zodat het net normale netten lijken?

tiku99 | 14-02-19 | 07:43 | 6

Ik lees nu dat mijn reactie niet helemaal aansluit op datgene waarop ik dacht te reageren. :-)
De verschillen tussen boomkorvissen en pulsvissen zijn zo groot dat dit niet te verbergen is. Je dieselverbruik klopt niet (halve tank in zee lozen?), te weinig bijvangst (expres andere vissen vangen?), andere apparatuur. Helaas, je zou alle voordelen moeten weggooien om niet gesnapt te worden.

DrBio | 14-02-19 | 09:17

@DrBio | 14-02-19 | 09:17: DE EU ziet aankomen dat deze methode door iedereen gebruikt gaat worden ,en is de zee zo leeg ,zo werd het eendenroer ook verboden voor de jacht ,schoten ze met een schot tientallen tot honderden eenden af .

pedro300 | 14-02-19 | 09:21

Kijk het filmpje maar. Je kunt daar alles zien.

Frau Merkel | 14-02-19 | 12:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi hè? EU - één markt, concurrentie, innovatie, enzo.

HogeNood | 14-02-19 | 07:36

Eerst de ene helft om tweespalt te zaaien en de actiebereidheid te halveren en dan de andere helft om het af te maken.

Kwijldraad | 14-02-19 | 07:27

Atlas shrugged

KirkOlson | 14-02-19 | 07:24

Ja mensen "we take something out of the sea so there are impacts on the environment"...….. What's next? "We take something out of the air"? Are you taking me in the meeling?

D-Fens_1963 | 14-02-19 | 07:11

Goedemorgen en ik wens iedereen dan maar een fijne Valentijns dag! En u weet wat Brian May zei, too much love will kill you, dus kijk een beetje uit.

Patje2011 | 14-02-19 | 06:46 | 6

MickeyGouda
Goedemorgen Mickey! Ze vond het een gebaar vanuit mijn hart, ik zei nog: "Dat komt echt niet uit mijn hart hoor" Heeft u nog iets mogen ontvangen?
Ruimedenker
Goedemorgen! Ik heb zelfs 020 in mijn borsthaar geschoren..

Patje2011 | 14-02-19 | 07:59

@Patje

De teller staat op een liefdevolle knuffel van mijn dochter en hartverwarmende humor van mijn mede-reaguurders. Geen slecht begin van de dag, lijkt me. ;)

MickeyGouda | 14-02-19 | 08:21

Dat is zeker een goed begin van de dag Mickey! En wat het is ook nog prachtig weer!

Patje2011 | 14-02-19 | 08:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Al ben je nog het braafste jongetje van de klas en betaal je per hoofd van de bevolking nagenoeg het meest van Europa, dan nog heb je niets in te brengen. Kan Franske niet ff ingrijpen?

salsaparilla | 14-02-19 | 06:38

Het zal ook wel een halve waarheid zijn.

bergsbeklimmer | 14-02-19 | 05:51

Pissige Fransen die demonstreren met een Engelstalig spandoek, dat zou vroeger ondenkbaar zijn geweest. De uniforme Europese cultuur is weer een stapje dichterbij.

MickeyGouda | 14-02-19 | 05:34 | 1

dit is nog steeds ondenkbaar, een stelletje figuranten met een hele slechte marketing

andre030 | 14-02-19 | 05:50

Wel bijzonder dat klimaat, co2 reductie en millieuvriendelijker minder relevant zijn wanneer er Franse/EU belangen en Nederlande innovatie wringen...

Nederlanddraaitdoor | 14-02-19 | 04:40 | 2

Rob Jetten weet niet waar z'n slipje natter van wordt, Co2-reductie of de Europese belangen. Hij laat weten het eerst even met de fractie te willen bespreken.

Knisperende_Tissue | 14-02-19 | 06:19

Knisperende_Tissue | 14-02-19 | 06:19

Ik heb wel een idee waar zijn slipje nat van wordt!

FasiscovanJole | 14-02-19 | 07:53

Elke branche valt of staat door regelgeving, subsidies en de bank. Moet er gesaneert worden, wat is bepaald in de politieke achterkamerstjes maar wat ze niet kunnen zeggen, dan krijg je inderdaad van dit soort halfbakken resultaten. Diep en diep triest! En Frans Timmermans is niet half, Frans Timmermans is vol met zijn zetel in de EU naast de frituurpan.

andre030 | 14-02-19 | 04:22

In Frankrijk zouden de vissers morgen gele hesjes aantrekken... ze gaan met geweld protesteren--> een week later is alles weer bij het oude.

Wij Nederlanders zijn niet dol op gele hesjes.... twee redenen:
1. Als kind hebben we dit vroeger op school niet geleerd.
Dit is de reden waarom de kinderen nu op school klimaatspijbelen leren.

2. wij houden meer van oranje hesjes dan van gele hesjes, maar door IS zijn oranje hesjes nu niet meer zo populair

sociaal_econoom | 14-02-19 | 03:51 | 1

sociaal_econoom
U moet ook eens een hobby beginnen.

RickyLaRue | 14-02-19 | 03:57

Ik heb Primus wel live gezien.

Oprisp | 14-02-19 | 03:47

Cool

RickyLaRue | 14-02-19 | 03:52

nos.nl: "De uitkomst van de onderhandelingen over een verbod is voor Nederland beter dan verwacht". Wat een ranzige EU zender is het toch.

lachenjoh | 14-02-19 | 02:51 | 3

Dit noemen ze de Rutte methode.... zeggen dat iets goed en mooi is--> terwijl het slechter wordt voor de mensen

sociaal_econoom | 14-02-19 | 03:40

Hebben ze er voor het gemak nog bij verteld wat het nou beter maakt dan verwacht. Of is onze propaganda zender tegenwoordig zo machtig dat ze dat er ook al niet meer bijvertellen ?

Graaier | 14-02-19 | 07:41

Een dag na de beide aanstaande verkiezingen wordt er een compleetverbod geregeld inclusief compensatie voor de arme franse vissers, vvd wil eerst nog kunnen zeggen dat ze ervoor gezorgd hebben dat de helfd van de vissers is gered

CleanUpTime | 14-02-19 | 16:53
-weggejorist-
miko | 14-02-19 | 02:11 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Het is IN Urk in dat het geen eiland meer is. Je woont IN de gemeente Urk, niet OP de gemeente Urk.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:27 | 4

Ja daar heb jij weer gelijk op.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:53

Op het platteland woon je op de boer, kom je van de boer of laat je een boer. Wij doen ook niet moeilijk in de boer, we zijn van alle markten thuis.

Oprisp | 14-02-19 | 02:02

OP Urk IN de heer.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 02:21
▼ 1 antwoord verborgen

Meer dan een compromis, @Mosterd. Want het staatsjournaal zei dat hullie dus ook nog 15 miljoen steun krijgen "voor onderzoek". Lees: compensatie op een kut investering want men was visser en geen bankier?
Vissen is een race naar de bodem.

Shareholder II | 14-02-19 | 01:21

Wat opviel bij het uitgelopen TK-vragenuur, dat tijdens de behandeling van de pulsvisserij afgelopen dinsdag, de SP evenals de PvdA - alsook de afvallige ex-PvdA'ers Denk, vanwege desinteresse niet de moeite namen om hierover hun bijdrage in te brengen in het debat; zij schitterden door afwezig in de plenaire debatzaal.

In deze slepende kwestie van broodroof, tot stand gekomen door onjuiste informatie uit Frankrijk, alsmede door desinteresse van NLse volksvertegenwoordigers zoals Timmermans in de EU en premier Rutte die niet in Straatsburg pal stonden achter onze Nederlandse duurzame vissers, besloot de EU tot een pulsverbod.
Deze beslissing zal menig betrokken kiezer z'n stem bepalen bij de Europese verkiezingen a.s. mei, me dunkt.
Ten opzichte van de voormalige boomkor-vismethode met sleepnetten voorzien van zware kettingen die de zeebodem omwoelen, verbruikt de pulsvismethode 50% minder brandstof, (is goedkoper) waardoor veel minder CO2-uitstoot en met als voordeel veel minder bijvangst.

Na het verbod in de EU op pulsvisserij is de kans groot dat Nederland hierdoor visserij-werkgelegenheid verliest want de handel vindt voornamelijk in Europa plaats. Een gedeelte van de kottervloot met onbepaalde pulsvergunning kan dus gewoon legaal doorgaan met vissen, met dát verschil, in het vervolg onder Britse vlag.

Zo'n 60% NLse kottervloot vist al in Engelse wateren waardoor het voor kotters aantrekkelijker wordt onder die vlag te varen.
Voor met name Urkse vissers, maar ook andere handelaren gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, is het tevens ook belangrijk dat zij ook daar hun vis blijven verhandelen.
Mochten vissers dankzij het EU-verbod besluiten onder Engelse vlag te varen, dan heeft de EU en onze lakse overheid gewoon pech.
Met een beetje geluk profiteren kottervissers die die keuze maken, dan net zoals expats alhier, ook 30% belastingvoordeel.
Ga ervan uit dat NLse kottervissers die besluiten om deze duurzame techniek voort te zetten bij onze overburen waar de visserij binnenkort zonder EU-regelgeving de kans krijgt om zich duurzaam te ontwikkelen, zal floreren in heel Europa want de handel vindt voornamelijk in Europa plaats.
Lang voor de tijd van dat belemmerende oubollige EU-juk stonden Nederlanders en Engelsen al wereldwijd bekend als handelsnaties.

drs.Nee | 14-02-19 | 01:11 | 2

Drs.Nee: Geweldig idee! Uitvlaggen die boten. De harde Brexit wordt een zegen voor de Urkers. Ltd.oprichten ( binnen 1-2 dagen geregeld) en activa overdragen en stekker eruit of bankschuld meenemen > Puls Ltd is klaar voor vertrek.

Eendragtmaaktmagt | 14-02-19 | 07:22

Puik idee.
Brexit en pulsvisserij kan zomaar een win-win worden.

Eppo | 14-02-19 | 07:59

Nu is professionele zalmkweek ook niet optimaal door allerlei ongunstige bijeffecten maar de vangsten op wilde zalm is op een heleboel zalmrivieren verboden.... Daardoor neemt de wilde zalm populatie weer toe. Wat ook een belangrijke rol speelt is het feit dat de zalm een sportvis is waarbij de zalm niet gedood wordt, maar zo snel mogelijk teruggezet wordt en daarmee vele malen meer geld opbrengt zonder dat de rivier leeggevist wordt.... Deze verandering van voedselbron waardoor uitsterven dreigt naar sportvis met strenge regels voor het behoud en groei van de populatie groeit over de gehele wereld.
Het puur in de natuur oogsten en afromen is vaak fout gegaan waardoor veel soorten bijna verdwenen zijn..... Wat zijn weerslag in de gehele voedselketen heeft...... We plukken ook geen wilde bloemen meer, maar gaan naar de bloemenzaak of supermarkt of de markt voor een bosje bloemen.... Voor gekweekte bloemen en planten... Die kant zal het ook met de visvangst gaan..
Al die extra monden kunnen niet meer gevoerd worden zonder de bio industrie die wat betreft viskweek ook al veel stappen gemaakt heeft. Zo groeien planten in waterbakken waar consumptievissen worden gekweekt.... Feitelijk een nabootsing van hun natuurlijke habitat waardoor de vissen zonder veel stress kunnen opgroeien..... Het is net met de wildvang van aquarium vissen of vogeltjes voor de vogelkooi wat aan banden gelegd wordt anders wordt zelfs het laatste vinkje geroofd voor de kooi.... Zo zijn mensen. De natuur leegroven is de tweede natuur..... Onze rivieren waren niet eens zo lang geleden de levensaders van duizenden Steuren en zalmen totdat alles leeg gevist was en de rivier als afvoerput diende.
Ook het IJsselmeer is zwaar over bevist. Gelukkig is er langzaam maar zeker duurzaam beleid waardoor vissoorten weer terugkomen.
Dit zet zich door in de zeevisserij waar natuurvriendelijke methodes zich ontwikkelen met een beperkte oogst waardoor de soort zich kan herstellen en er minder schade aan de bodem is met minder bijvangsten. De puls is zo'n ontwikkeling. Die kant gaan we op en Fransen kunnen schreeuwen wat ze willen.
Lang zal het niet meer duren.....

dijkbewaker | 14-02-19 | 01:10 | 1

Dijkbewaker: goed artikel. Overbevissing,overbejaging,bio-industrie = het zelfde probleem en vooral dom. Korte termijn gericht. Pulsvissen is de toekomst want biedt enorm financieel voordeel tov de concurrenten uit Engeland en Frankrijk: ca.63% minder diesel kosten per vaart dan de concurrenten. Logisch dat de Fransozen deze ontwikkeling kapot willen hebben omdat zij dit niet kunnen financieren.NL moet beslissing uit Brussel in de prullebak smijten.

Eendragtmaaktmagt | 14-02-19 | 10:53

Zouden ze die vissen niet kunnen verzuipen?

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:02 | 7

Ik kan je niet verstaan. Sorry

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:21

Dus bij de gehoorapparaatwinkels komen allemaal rukkers, nu snap ik ook waarom die reclames zo afgestemd zijn op de doelgroep.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kan niet koken met pulsvis. Dat klopt wel, maar dat ligt niet aan hoe de vis gevangen is. Als dat Franse vreten is bagger en overrated.

Kwatz | 14-02-19 | 00:58

Zou je met perslucht die platvissen niet wakker kunnen krijgen?

Oprisp | 14-02-19 | 00:35 | 1

Ja, of met gedestilleerd water zonder zuurstof. Dit gooi je overal in de zee en dan komen ze boven drijven.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:20

Vraag me af hoe lang het nu duurt voordat de Franse vloot nu aan het pulsvissen gaat.

marrretje | 14-02-19 | 00:35 | 2

Niet, dat is het hem juist. De Fransen hebben geen zin om hard te werken en vissen nog met kleine oude schepen. Innoveren en investeren niet. Maar zien ondertussen wel de buurlanden vooruitgaan, steeds groter en efficiënter. Dat de Fransen tegen zijn is pure jaloezie.

Grzl-II | 14-02-19 | 00:56

Fransen zijn de arabieren van Europa.
Alles wat niet goed gaat, is aan een ander te wijten. Knoflookland bij uitstek.
Paupèrs.

Ruimedenker | 14-02-19 | 00:33 | 2

Fout. De Fransen zijn de Fransen en de Arabieren zijn de Arabieren. Je moet deze twee groepen niet met elkaar verwarren. Dat is ook niet nodig want je kunt ze goed onderscheiden, aan hun taal en meestal ook aan hun uiterlijk.

Willem_Oltmans | 14-02-19 | 01:25

Ze hebben dezelfde nare trekjes, Willem.
Nare trekjes, maar dat had je al begrepen.
Geen verwarring maar vergelijking.
Fransen zijn net Arabieren.

Ruimedenker | 14-02-19 | 07:31

Al in 1400 hebben Engelse vissers geklaagd over het feit dat sleepnetten te beschadigend zijn voor de bodem. 700 jaar later eindelijk innovatie... die echt beter is voor de zeebodem en dan een paar kut Fransen die gewoon te slap zijn om te investeren helpen dit uitstekende idee om zeep...

MeneerGuggenheimer | 14-02-19 | 00:21

Vissen laten stikken veel humaner..

Neuth | 14-02-19 | 00:21

dit heeft helemaal geen ruk te maken met oneerlijke visserij,maar alles met de frambozen die blijkbaar te lui zijn om het bij te benen .en jaals dan iemand beter presteert is het ineens oneerlijk .tuurlijk .het is wel duidelijk wat "europa" betekend namelijk frankrijk /duitsland voor de rest helemaal niks .ik zou zeggen kijk ff terug in de geschiedenis .. jaartje of 300

bowlfabriek | 14-02-19 | 00:19

@TheEgg

Inderdaad wij zijn een flinke netto betaler aan EU-Brussel... het bedrag is inmiddels gestegen naar 7 miljard euro per jaar.
Het zijn de ''rijke'' West-Europese landen die ieder jaar veel moeten afdragen aan Brussel--> Oost-Europa betaalt niets, zij beuren miljarden.

Rutte heeft al laten doorschemeren... zodra de Brexit doorgaat dan moeten wij geen 7 maar 12 miljard per jaar afdragen.
Dit geld moet door de mensen die werken en door Nederlandse bedrijven, vissers en boeren bij elkaar worden gevist.

sociaal_econoom | 14-02-19 | 00:16 | 1

Elk jaar 12.000.000.000,00 dat is dus Euro 1000,00 per werkende NLer
Dus ipv 1000 te krijgen van Rutte moeten we daaraantegen juist elk jaar opnieuw 1000,00 per persoon gaan betalen aan de Brusselse kaviaar- en champagnezwelgende dictators van het EU Politburo.
Maar we blijven gewoon op de kartelpartijen stemmen hoor, want wat zouden de buren en mijn collega's wel zeggen als ik PVV of FvD zou stemmen, Brrr nee hoor, dat durf ik ech niet hoor.

telelezer | 14-02-19 | 00:23

We hebben in Nederland genoeg wetten en regels die niet worden gehandhaafd onder het mom van gedoogbeleid en/of pardonregeling. Waarom besluiten we hier niet gewoon om een gedoogbeleid voor pulsvissen op te stellen. Brussel blij, want bij wet verboden. Vissers blij, want minder kosten. Milieu blij, want minder CO2. Zure, kansloze Fransen afgezeken. Ik zie alleen maar voordelen....

EenGoedBegin | 14-02-19 | 00:08

Klimaat en milieu daar is links Brussel goed in.
We mogen dadelijk geen gas, olie en benzine en niet meer pulsvissen.

Maar als wij vragen of ze de migratiestroom kunnen stoppen of halveren, dan zijn ze niet thuis.

sociaal_econoom | 14-02-19 | 00:07
-weggejorist-
Dulacs | 14-02-19 | 00:02 | 3

Ik twijfel nog tussen: "boter op het hoofd, of boter bij de vis".
EU kartel iemand?

Rest In Privacy | 14-02-19 | 00:00 | 3
RickyLaRue | 14-02-19 | 00:03

@ RickyLaRue | 14-02-19 | 00:03
To spam or not to spam, that,s the quistion.
Is je account gehackt?

Rest In Privacy | 14-02-19 | 00:10

"that,s the quistion"
Is jouw brain gehackt?

RickyLaRue | 14-02-19 | 00:19

Gewoon doorgaan. Wat wilt die eu doen dan? Komt juncker dan met zijn zatte kop die boten tegenhouden. En timmerfrans staat dan zeker met zijn dikke harses en gebalde vuistje boos te roepen vanaf de kade? Er zijn heel wat boten, dus als ze allemaal uitvaren. Wie stopt dat? Stuurt Nederland dan de Marine, die ene onderzeeboot? Of stoomt de Franse vloot dan op?

Mark_D_NL | 13-02-19 | 23:57 | 6

@miko | 14-02-19 | 00:21: Meer direct verkopen aan Nederlandse Restaurants en winkels. En exporteren naar landen buiten de EU. Naar Japan bijvoorbeeld, grote vis eters, en dat weet jij ook.

Mark_D_NL | 14-02-19 | 00:24

@miko | 14-02-19 | 00:21:
Ik heb me laten vertellen dat de beste vis rechtstreeks naar Brusselse restaurants gaat, en met name naar de bedrijfskantines van de Europese instituties.

Stormageddon | 14-02-19 | 00:28

@Mark_D_NL | 14-02-19 | 00:24:
Japan is een krimpede markt. Over 30 jaar zijn ze zowat uitgestorven,ze neuken niet.Ik heb gehoord dat Japanner ook op de IUCN redlist staat tegenwoordig. #critical

miko | 14-02-19 | 00:54
▼ 3 antwoorden verborgen

"Afgelopen zaterdag werd al duidelijk dat er aan een totaalverbod op pulsvisserij niet te ontkomen was." Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Nederland is een grote nettobetaler aan de EU. We kunnen ook gewoon zeggen dat een dergelijk, door niet-innoverende Franse vissers gedreven, besluit, niet accepteren. Laten we wel wezen, een belangrijk deel van het EU geld gaat al op aan de inefficiëntie van het Franse landbouwbeleid. Kennelijk moet dat in de visserij voorkomen worden, en daarom moet iedereen daar verplicht inefficiënt blijven.
Wel grappig dat ik nu zelfs al groenlinksers heb meegemaakt die eindelijk hun vraagtekens beginnen te zetten bij de motieven van de EU.

TheEgg | 13-02-19 | 23:52 | 2

Lol, voordat een groenlinksers ge-redpilled wordt, moet die pil eerst met hoge snelheid anaal worden ingebracht.

EenGoedBegin | 14-02-19 | 00:12

Nou ja... gelukkig is volgens Al Gore de Noordpool inmiddels ijsvrij, dan kunnen de Urkers daar misschien gaan vissen.
Oh wacht... ocean.dmi.dk/arctic/icedrift_anim/inde...
Nou ja, ijspick mee. Zo dik kan het niet zijn, met al die global warming en loeihete zee die was voorspeld.

Stormageddon | 13-02-19 | 23:52

Tip voor de vissers,
Doe geel hesje aan en zorg dat je zaterdag de hoofd haven blokkeerd in Frankrijk... lol

Rene046 | 13-02-19 | 23:51

De Fransen.....
Ooit konden de Fransen trots zijn op hun land.
Tegenwoordig stelt het allemaal geen fuck meer voor.
Ingehaald op het gebied van technologie, auto-industrie, beschaving, luchtvaart, innovatie etc, etc.
Zelfs de Franse keuken stelt geen Canard meer voor.
De Fransen zijn een gefrustreerd, lui, stakend volk. En het is de de schuld, van alles en iedereen, behalve de Fransen.
Binnen Europa hebben zij de grootste smoel, maar stellen werkelijk geen ene sodemieter meer voor.
Hebben ons Nederlanders al zoveel geld gekost, daarbij vergeleken,is Griekenland een fooitje.
Hebben zich nooit aan begrotingsregels gehouden en vonden dat, met hun arrogantie heel normaal.
Hier op GS worden de gele hesjes dikwijls de hemel in geprezen, maar denk niet dat ze het voor jou doen. Enkel en alleen voor eigen gewin. En de Nettobetalers betalen hun rekening.
Ze mogen mijn derrière likken.

Ruimedenker | 13-02-19 | 23:50 | 2

De gewone Jean met de alpino kan hier evenmin iets aan doen dan de Nederlanders, we worden allemaal even hard genaaid.

Maris v.d Hof5393 | 13-02-19 | 23:55

Ik pas. Hoef geen Franse tong aan mn reet.

Muuke | 14-02-19 | 01:05

Meer inzetten op het kweken van vis. Gebeurt nog te weinig. Veel vissen die eenvoudig te kweken zijn eten alleen maar plantaardig voedsel en kleine schaaldieren of wat insecten. Zoals de Karper, voorntjes e.d.

Mark_D_NL | 13-02-19 | 23:47 | 7

@Stormageddon Nou kijk, met groente. Hartstikke gezond.

knutsel_ | 14-02-19 | 00:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Carola Schouten is best lekker.
Effe een electro shock.
Dan als Bill Cosby erop.

RickyLaRue | 13-02-19 | 23:46 | 1

Zijn bakvissen ook met pulsvissen te vangen? Dan ben ik het in dit geval toch met de EU eens.

Frau Merkel | 14-02-19 | 00:04

Pulsvissen, is dat net zoiets als de föhn in het bad laten vallen?
Ik vraag dit voor een vriendin.

knutsel_ | 13-02-19 | 23:43 | 2

een redelijke usb lader doet het ook wel..

Rene046 | 13-02-19 | 23:55

Goed om te weten. Ja, ze wordt al een dagje ouder he?

knutsel_ | 14-02-19 | 00:04

Mag Nederland zeker zelf regels opstellen over welke helft mag blijven = verdeel en heers. Naar instituut, dat EU.

bleached | 13-02-19 | 23:41

Ze smelten de kazen! Euh,,, vissen!

winkelwagenmuntje | 13-02-19 | 23:38

Och, die Urker vissers hebben genoeg andere inkomsten.

wijsvinger | 13-02-19 | 23:36 | 11

@Stormageddon | 14-02-19 | 01:19:
Ja,schop mijn jeugdherinneringen maar aan diggelen,harteloze kloodtzak. Nu ben ik gekwetst.
Ik ga Pritt een brief schrijven!

miko | 14-02-19 | 02:34
▼ 8 antwoorden verborgen

Dan maar weer walvissen.

de honden blaffen... | 13-02-19 | 23:34 | 1

Dit is het principe van verdeel en heers door een wig te drijven in het vissersblok met onderlinge verdeeldheid en feitelijke onmacht als gevolg. Met dank aan een premier zonder ruggegraat maar die voor zijn felbegeerde baantje bij het politbureau van de EUSSR goede sier probeert te maken door rücksichtsloos tientallen hardwerkende families in de ellende te storten.

B.Spiritus | 13-02-19 | 23:34 | 2

En dat allemaal door het braafste schaapje van de eu rutte met assistent schaapje schouten.

blondekuif | 13-02-19 | 23:40

Laten we hopen dat Rutte net zo hard genaaid wordt door de EC als eerder Balkenende. Hij verdient niet beter.

Maris v.d Hof5393 | 13-02-19 | 23:59

Stem PVV / FvD die de EU zullen grillen, roosteren, frituren, en bakken, zodat de Nederlandse visserij slim (economisch + ecologisch) het dagelijks brood kan verdienen in het zweet des aanschijns. Wat heeft minister Schouten hier slecht werk geleverd! Wat stond ze draaikonterig te kijken bij Tom Staal. De CU laat hier een ambtenarenslaafsheid zien, dat wil je niet zien. De coalitie stinkt naar rotte vis.

Eeuwig..Op..Vakantie | 13-02-19 | 23:29 | 2

ja viel me ook op heeft ze een of andere aandoening.. zie die ogen steeds open knallen.

Rene046 | 13-02-19 | 23:58

@Rene046 | 13-02-19 | 23:58:
Dubbelfunctie met twee tegenstrijdige belangen. Enerzijds wil ze voor de boeren zijn, anderzijds moet ze slaaf van Brussel zijn.

marjen | 14-02-19 | 00:10

Wellicht is er ergens onderzoek wat puls-vissen vergelijkt met het reguliere sleepnet-vissen? Ik ben al dit gemekker van politieke en dogmatische mensen wel zat...

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om te kijken welke van de twee beter is voor de zee / waar de verschillen zitten?

Al dit gemekker is pure retoriek en gemekker...

minderweter | 13-02-19 | 23:25 | 5

@de honden blaffen... | 13-02-19 | 23:37:

Linkje?

Dat zou wel weer een nagel zijn in de kist...

minderweter | 13-02-19 | 23:45

@minderweter | 13-02-19 | 23:45:
Ik kwam deze site net tegen. Erg mooie voorbeelden en duidelijke vergelijkingen in tabel vorm.
vistikhetmaar.nl/lesmodules/vissen-me...

Kopie van mijn andere post:
Uitslag van een vergelijkingsonderzoek 10 jaar geleden. 1 week op zee:
Boomkor: 35000 liter brandstof, 6620 kilo vis, 9400 euro netto winst.
Pulskor: 19000 liter brandstof, 5078 kilo vis, 14552 euro netto winst

DrBio | 14-02-19 | 12:23
▼ 2 antwoorden verborgen

En weer houdt Frankrijk de hele EU in de houdgreep ten faveure van hun eigen industrie.
Geen eerlijke beoordeling van de techniek en de voor en nadelen, maar de Franse onderbuik regeert.

Wijze uit het Oosten | 13-02-19 | 23:25 | 1

Nu de Britten het pand verlaten, voelen de Fransen zich weer heer en meester.
Fransen kennen 1 belang en dat is hun eigen belang; ze zijn alleen eurofiel als ze ontvanger kunnen zijn. Maar daar hoeft ons belang niet onder te lijden.
Concurrentie tussen staten werkt stimulerend maar dan moet je wel mogen concurreren.

marjen | 13-02-19 | 23:29
-weggejorist-
paulisimo | 13-02-19 | 23:22 | 1

Vis eten is niet zo gezond meer sinds de plastic soup zo immens is.

Bill Cosby | 13-02-19 | 23:22

@ohan_Voorhaar | 13-02-19 | 23:13 |
U mag haar hebben, afgezien van het gedeelte vanaf de schouders tot 10 cm boven de navel.

goedverstaander | 13-02-19 | 23:22

Tsja, een halve kip is óók kip.

Ruimedenker | 13-02-19 | 23:20

Goed voorbeeld dat als het puntje bij paaltje komt wij in de EUSSR niets te vertellen hebben. De grote landen zoals Frankrijk en Duitsland maken de dienst uit met natuurlijk de Groen Khmer, de multinationals, de elite en de banken.
Om deze reden ben ik absoluut voor een nexit.
Verder is aan sterke Nederlandse marine met vliegdekschip noodzakelijk om onze vissers te beschermen tegen de Britten en de Fransen.

ProAsfalt | 13-02-19 | 23:20 | 6

@ProAsfalt | 13-02-19 | 23:28:
Als Nederland de havens en rivieren zou afsluiten kunnen de Engelsen ons weer komen bevrijden. Of ze daar toe geneigd zijn deze keer is maar de vraag.

Sans Comique | 13-02-19 | 23:41

@Bigi Bana Boy | 13-02-19 | 23:24:
Hoe kom je in Antwerpen met een schip? Waar moet je dan langs? Wie moet dat ook alweer uitbaggeren? En wie kan daar ook gewoon mee stoppen? Je kunt ook gewoon de Scheldeverdragen opzeggen. Kleine moeite.

Diepgang is alles in de moderne comtainervaart. Er is geen enkele Noord-Europese zeehaven die de capaciteit van Rotterdam aankan in afhandeling en afvoer van goederen naar Duitsland. Ook Bremerhafen en Hamburg niet, die ook niet zonder meer kunnen uitbreiden, want dan zitten ze op het grondgebied van een andere deelstaat.

Stormageddon | 13-02-19 | 23:42

"sterke Nederlandse marine met vliegdekschip" Je bent heel wat van plan. Als je de hele Nederlandse Luchtmacht op een Amerikaans vliegdekschip zet, is het maar half vol....

EenGoedBegin | 14-02-19 | 00:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Hou een sop met dat anti-EU gejank? Pulsvissen is zo’n beetje in de hele wereld verboden. Zelfs de Chinezen zijn ermee gestopt. En die zijn niet zo van het millieu.

Bigi Bana Boy | 13-02-19 | 23:20 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Alsof alleen de kop in je reed zit.

zimmerschwanz | 13-02-19 | 23:19 | 1

schijnt reet te zijn

zimmerschwanz | 13-02-19 | 23:23

Het verbieden van pulsvissen is een beetje een gebod tot ritueel slachten van de hele zeebodem.

Feynman | 13-02-19 | 23:18

Maar wel een hele baan voor Rutte.
Of gaat hij een duo baan met Timmerfrans doen?

Bon-sens | 13-02-19 | 23:17 | 1

Rutte gaat voor het baantje van Donald Tusk, dan hoeft hij nooit meer aan iemand verantwoording af te leggen.
Timmermans wordt gewoon backbencher van de socialistische fractie in het EP, want al die sociaal-democratische partijen in de hele EU krijgen ongenadig op hun sodemieter. No way dat uit die club de voorzitter van de commissie gekozen wordt. Of de voorzitter van het parlement. Laat staan dat ze hem fractievoorzitter maken.
In toneeltermen: Af, zonder buiging.

Stormageddon | 13-02-19 | 23:21

Kunnen we niet gewoon weer gaan vissen zoals vroeger. Met een hengel en een magneet aan het touwtje. Als je genoeg gevangen had, vouwde je het zaakje op en legde het in de kast.

artie | 13-02-19 | 23:16 | 1

Ik strooide altijd spijkers in het water. Als ze die dan inslikte ving je ze zo!

miko | 13-02-19 | 23:47

De CU en het CDA houden geen stem over op Urk, in Spakenburg, Volendam, Scheveningen en waar die vissers allemaal nog meer aan wal gaan. Want ze zullen daar die Thierry Baudet wel een arrogante goddeloze kakker vinden, maar wel eentje die volkomen gelijk heeft.
www.youtube.com/watch?v=V9pa54qTip4

Stormageddon | 13-02-19 | 23:15 | 1

Carola kreeg harde tepels van Thierry met zijn FVD praatjes,jaja

miko | 13-02-19 | 23:46

Leuk man zo'n EU. Top idee naar de haaien...
Snap je hem.. x. vissen, haaien... Hihi

Henk P | 13-02-19 | 23:14 | 3

En die Franse stokbrood rukkers hebben weer gewonnen. Waarom? Omdat ze een lul zijn en niet altijd het braafste jongentje van de klas willen zijn

Henk P | 13-02-19 | 23:15

Ja, heel leuk, haha.

Jan Dribbel | 13-02-19 | 23:15

@Jan Dribbel | 13-02-19 | 23:15:
Achter het net vissen, Fransen duiken er bovenop. Door de mazen van het net glippen, Visserslatijn, Spanningen in de visserij. Fransen die tegen de stroom in zwemmen Eu gaat niet in zee met nl vissers enz enz...zo flauw...snap je hem

frank4444 | 13-02-19 | 23:21

Steeds duiken er mensen op in deze discussie, die het vissen op vissen sowieso zielig voor de vissen vinden.
Die mensen tellen niet mee bij de discussie, want het gaat hier niet over de vraag of de visserij verboden moet worden.

marjen | 13-02-19 | 23:13

Die geur.... En dan weet je het: Carola Schouten.

goedverstaander | 13-02-19 | 23:09 | 2

Toch zou ik d'r doen.

Johan_Voorhaar | 13-02-19 | 23:13

Maar waarom hebben de Nederlandse vissers dan heen lobby beweging opgezet?

TuurlijkNiet | 13-02-19 | 23:06 | 2

Een paar dagen voor de Maasvlakte gaan liggen en je hebt wereldwijde aandacht.

Frau Merkel | 13-02-19 | 23:13

@Frau Merkel | 13-02-19 | 23:13: Het nauw van Calais wil ook wel hoor, wel aan de Belgische kant blijven

Bijtendehond | 14-02-19 | 00:00

Ok jammer dan geen vis. Dan eten we maar EU ambtenaren.
Kan amper kannibalisme zijn want ik voel me 0% genetisch verwant met dat tuig.

keestelpro | 13-02-19 | 23:05 | 4

Volgens de EU wetgeving is het vetgehalte veel te hoog en zitten er te veel zware metalen in. Stook maar op.

Frau Merkel | 13-02-19 | 23:12

Voordeel is met druncker. Je hebt vlees en drank.

tweetybird | 14-02-19 | 00:16

Gemarineerd in wijn. Lekker.

PresidenteDeConjovia | 14-02-19 | 07:51
▼ 1 antwoord verborgen

Waar gaat dat pulsvissen nu precies over? Hoeveel volt gaat er doorheen, hoeveel ampère en hoeveel aantoonbare schade is er daadwerkelijk? Als de puls de vissen alleen opjaagt gaan ze niet dood. Heeft er iemand nog feiten en een filmpje van de zeebodem?

Frau Merkel | 13-02-19 | 23:04 | 7

@Frau Merkel | 13-02-19 | 23:10:
Jammer genoeg is dat niet het geval gebleken want paar maand geleden was op de NPO een programma op met Rick Nieman, de Haagse Lobby, www.npostart.nl/haagse-lobby/02-11-20... hoe met name de Franse milieubeweging allerlei afschrikwekkende verzinsels de wereld in slingerde die werd geloofd door de Europarlementariërs. Ondanks dat zal met name de Franse belangen wel een grote rol hebben gespeeld.

ProAsfalt | 13-02-19 | 23:25

@ProAsfalt | 13-02-19 | 23:25: Het pulsvissen komt pas de laatste dagen in het nieuws. Dat is dus te laat. Een filmpje als hierboven komt nu pas in de topics voor met feitelijke onderbouwing. De gemiddelde discussie bleef beperkt tot de GifLinks en Partij van de Deugers argumenten. Dit was prima materiaal geweest voor Tom om vrijwel elk argument in Den Haag de Hofvijver in te sturen. Een paar vissekoppen in de verwarming van de EU rammen kan wat mij betreft alsnog. De enige taal die Brussel verstaat is directe dreiging, zowel via de sosjale media als voor de voordeur.

Frau Merkel | 14-02-19 | 00:12

50 Volt, geen idee hoeveel ampere, afhankelijk van de techniek meestal een stuk minder. Een sidderaal genereert 850 volt met 1 Ampere.
Er zijn demonstratiemodellen waar je je hand in een bak zeewater kan stoppen om de puls te voelen. Helaas heb ik geen idee hoe schadelijk dit is en hoeveel pijn dit doet, maar minister Schouten leeft nog en ik gok dat de voorstanders van pulsvissen geen demonstratiemodel zouden gebruiken als het echt veel pijn deed.

Ook een leuk feitje. Hoe kleiner de vis, hoe ongevoeliger hij is voor stroom/puls. Dus met de juiste spanning kun je alle vissen die nog niet groot genoeg zijn lekker laten zitten.

DrBio | 14-02-19 | 12:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Bedankt Carola Schouten! Je zat er werkelijk bovenop met je waanzinnige lobbywerk. Top! Dat wordt een Ridderorde. En gratis vis voor altijd.

de Voorzittert | 13-02-19 | 23:04 | 2

Van die Pangasius-bagger mag ik hopen dan.

Bijtendehond | 13-02-19 | 23:59

Waar zat ze bovenop ? Vragen ,vragen heel veel vragen

gerrie de perrie | 14-02-19 | 08:43

Anti-EU krijgt mijn hele stem.

genoegisgenoeg | 13-02-19 | 23:03 | 3

En ook een voor al mijn 5 persoonlijkheden! F#ck de eu

Henk P | 13-02-19 | 23:16
RickyLaRue | 13-02-19 | 23:52

De EU is een gedrocht en ernstig nadelig voor NL.
De Fransen en Duitsers hebben samengespannen en hebben via de EU heel Europa onderworpen. Het VK is er terecht klaar mee en Zwitserland had het allang gezien.
“Wij” zijn er weer met open ogen ingetuind.
Maar goed beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

kempenaer | 14-02-19 | 07:44

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken