Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kloosried. Nynke de Jong over 3FM

geen photosoep

Nynke de Jong in het AD met een column over 3FM.

NdJ: Hoe kleiner het marktaandeel van 3FM wordt, hoe sympathieker ik de zender ga vinden.
GS: Zoals een spartelend kalf dat uit de gore gierput probeert te klimmen iets sympathieks heeft, zoals een Jamaicaans bobsleeteam dat toch wel laatste wordt iets sympathieks heeft, zoals Nynke de Jong die een column schrijft iets sympathieks heeft. Maar dat zijn geen winnaars. Winnaars zijn zelden sympathiek. Real Madrid is niet sympathiek. De vvd is niet sympathiek. 3FM is een nutteloze publieke zender die klauwen met geld kost. Een verliezer. Bovendien, sympathie koopt je geen boterhammen. Laatst stond er iemand bij de bakker, en diegene zei: "Mag ik een brood? Hier heb je zes sympathie." En toen zei de bakker: "Nee."

NdJ: 2,6 procent is het nog, en dat is bijna net zo veel als Radio 4, de zender voor alle Bach- en Beethoven-lovers in Nederland. 
GS: Fake news, want het is 2,5 procent (via) en die luistercijfers van Radio 4 zijn stabiel, klassieke muziek is een niche voor een bepaald slag volk. Een muzieksoort die niet mag verdwijnen van de radio. Het is belangrijk dat Radio 4 er is. Die publieke taak is er voor 3FM niet weggelegd. 3FM is niet belangrijk. 3FM is frequentievulling en het kost alleen maar geld.

NdJ: Maar hoe verder 3FM wegzakt in het moeras, hoe meer ik ze een dwarse wederopstanding gun.
GS: Ja, dat zei je al.

NdJ: Niet als mode-zender met middle-of-the-road-muziek, maar als thuishaven voor nieuw talent, afwijkende stemmen en alternatieve bandjes.
GS: Dat is inderdaad hoe 3FM ooit was en hoe 3FM zou moeten zijn, maar ze zijn verzopen in het moeras der middelmatigheid. Bandjes ontdekken, vuige gitaarsolo's ontdekken, dat is er op een paar uurtjes in de nacht na niet meer bij. Het is Coldplay na Ed Sheeran na Imagine Dragons na Kensington en het is allemaal 'middle-of-the-road'-rukmuziek. Het zenderbaasje bepaalt want commerciële belangen en anders bepaalt het label want commerciële belangen. Het muziekbeleid van 3FM is morsdood. Het is een bijzonder slecht georchestreerde mix van de urban van FunX, het zijn de oude lullen van Radio 2 en het is een uitermate slap aftreksel van Studio Brussel, en dat dan allemaal overgoten met de geldbeluste commerciële diarree van 538. Ze weten totaal niet wat ze willen en 3FM staat daardoor voor helemaal niks. Ja, het staat voor inhoudelijke en muzikale leegte. Geen visie, geen beleid, geen doelgroep, niks.

NdJ: Een nieuwe plek in het radiolandschap verwerven is hard werken, en de dj's lieten de afgelopen dagen zien dat ze dat er wel voor overhebben. Dagen achtereen liepen ze door Nederland, in de vernieuwde opzet van Serious Request: The Lifeline. Kilometer na kilometer, met een rugzak met apparatuur op de rug en blaren op de voeten. En maar liveradio maken.
GS: Hoezo, een nieuwe plek in het radiolandschap verwerven? 3FM bestaat al járen. En als een zenderdirecteur zegt dat die dj's een rondje door het land moeten maken, wil dat niet zeggen dat die dj's het 'ervoor over hebben'. Die doen gewoon wat ze wordt opgedragen. Bovendien lopen er in juli duizenden mensen met bepakking door de heuvels rond Nijmegen, dus zo bijzonder is het allemaal niet.

NdJ: Het evenement lijkt in niks meer op de hysterische heldenverering die Serious Request op het hoogtepunt was, met die idiote slotceremonie die steeds meer op The Passion ging lijken, met het publiek dat hysterisch werd wanneer Giel Beelen huilend een appel at.
GS: Nee, want het volk heeft het uitgekotst en de NPO besteedt er derhalve geen aandacht meer aan. Het mag een rustige dood sterven. Het Glazen Huis is weg, de televisie is weg, de aandacht is weg. Het is geforceerd luisteraars harken met een goed doel als alibi en dat is triest.

NdJ: Er doneren veel minder mensen, er luisteren minder mensen. De dj's weten dit ook. Die worden ook al jaren aangesproken op de teruglopende luistercijfers. Hoeveel lollige ooms hebben zij op verjaardagsfeestjes al niet moeten aanhoren over de neergang van hun zender?
GS: Misschien dat die dj's dan een keer wat meer bescheidenheid in hun flikker zouden moeten hebben als ze niet door hun lollige oom aangesproken willen worden. Zo'n Domien, met z'n wekelijkse larmoyante gedram over de luistercijfers van 3FM. Wijlen Eric Karton, die zichzelf een of andere boven de mensen verheven superieure halfgod vindt, want wie niet doet zoals Eric Karton is een harteloze lul. Giel Beelen die van frisse en brute radioverschijning naar oervervelende betweterige kerel is gegaan. Gerard Ekdom die, als iemand tien euro in die brievenbus van Serious Request smeet, riep: "Tien euro maar?" Allemaal compleet vercrackt door het grote geld. Die dj's van 3FM hadden zo'n grote bek doordrenkt door een tsunami aan onsympathieke superioriteit, dat je alleen maar hard kan vallen.

NdJ: Laat ze allemaal maar lullen, Eva, Sander, Jorien, Rob, Mark en Rámon. Jullie laten maar weer eens zien hoeveel hart jullie voor de muziek hebben, voor jullie zender en voor het goede doel. Zonder de grote schijnwerpers, maar mét die blaren en dat doorzettingsvermogen.
GS: Nee, dat hebben ze helemaal niet. Geen idee wie die mensen precies zijn, maar ze hebben geen hart voor muziek, ze hebben een hart voor hun carrière en ze hebben hart voor hun bankrekening. Eva, Sander, Jorien, Rob, Mark en Rámon zijn passanten zoals al die andere dj's ook passanten waren. Het is checqueboekdiskjockeying. Zoals Coen en Sander waren vertrokken toen 538 een zak bankbiljetten over de drempel pleurde, zoals Domien vertrok toen alle grote namen waren vertrokken en hij toch ook zag dat je elders wel lekker kunt boeren en zoals Sander ook zal vertrekken als 3FM nog verder in het ravijn flikkert.

NdJ: Natuurlijk heb ik een plaat aangevraagd. Graceland van Paul Simon, want ik ben natuurlijk wel een oude trut die al lang niet meer tot de doelgroep behoort.
GS: Mens, je bent 33 jaar oud. De gemiddelde 3FM-luisteraar is 40. Jij bént de doelgroep en je luistert niet. Omdat 3FM nergens voor staat. Jij schrijft er een column over en je snapt die zender zelf niet eens.

NdJ: Maar het Rode Kruis kan het geld goed gebruiken.
GS: O ja, we gooien er 15 miljoen euro belastinggeld tegenaan om 3FM omhoog te houden en dat geld kunnen we dan lekker doorsluizen naar het Rode Kruis, zodat we kunnen roepen dat het Rode Kruis het geld goed kan gebruiken als 3FM weer eens een of andere slome actie op poten heeft gezet.

NdJ: En ik hoop ontzettend dat deze dappere actie het begin is van de nieuwe weg voor 3FM. Want de zender is echt nodig voor al die nieuwe Nederlandse bandjes en voor al die luisteraars die meer willen horen dan Ed Sheeran.
GS: Nieuwe Nederlandse bandjes hoor je niet op 3FM en wat je meer hoort dan Ed Sheeran is op twee handen te tellen: Coldplay, Kings of Leon, Kensington en meer van dat soort main stream troep, precies zoals Ed Sheeran dat is. Ga gewoon dood, 3FM.

Reaguursels

Inloggen

Hootie & The Blowfis > Only Wanna Be With You (Cracked Rear View, 1994)
Marchbox 20 > Push (Yourself Or Someone Like You, 1996)
Eels > Novocaine For The Soul (Beautiful Freak, 1996)
Bush > Little Things (Sixteen Stone, 1994)
Seven Mary Three > Water's Edge (American Standard, 1996)
Toadies > Possum Kingdom (Rubberneck, 1994)
Cracker > Low (Kerosine Hat, 1993)
Third Eye Blind > Semi-Charmed Life (Third Eye Blind, 1997)
The Wallflowers > One Headlight (Bringing Down The Horse, 1996)
Better Than Ezra > Good (Deluxe, 1995)

10 nummers uit de jaren 1990. Hoofdzakelijk USA rock. het meeste nog nooit de de NLse radio gehoord. En zo is er wel meer. 3fm is regelrecht verspilling van energie.

Fi-Bu-Bla | 25-12-18 | 20:17

Metal terug op de radio! Alle muziek die je elders niet hoort! Maar van 3FM een zender voor iedereen, en ander idd stekker er uit! Dj’s zijn plaatjes draaiers geen sterren die uren lang zonodig op de radio moeten praten. Als ze willen praten gaan ze maar naar radio 1

ikgeloofhetniet | 25-12-18 | 00:22

Ha wat een bagger he? Gewoon streamen. Nergens meer last van. Oneindige keuze, geen reclames en vooral geen populaire DJ’s. Heerlijk. En zo onrdek je nog eens nieuwe muziek.

kenny harder | 24-12-18 | 22:43

Een zender als Radio 4 waar men voornamelijk muziek (lawaai) afspeelt waar levend katten worden gevuld en voornamelijk wordt beluisterd door bejaarden van 95+ scoort beter dan 3FM... Deze zender 3FM hoeft niet verbeteren maar kan gewoon definitief opgedoekt worden want dat scheelt flink gemeenschapsgeld, alle luisteraars tot het jaar 2000 luisterenluiteren tegenwoordig allemaal naar Radio 2 of andere zenders zoals Arrow of elders! Dikke doei 3 FM gewoon verkopen de jeugd van tegenwoordig luisteren naar Spotify of elders...

wim72 | 24-12-18 | 22:25

Het is een en al ellende met ¨grappige¨ discjockeyś, ellenlange reclames, uniforme muziek, grappen en grollen (ha-ha...) en vooral iets waar kinderen en jongeren geen zak meer om geven.
Op volgorde van ellende: 538, 3FM, 538, Veronica, Radio10, 538

Jan Lange3373 | 24-12-18 | 21:02

Mijn halve platenkast staat vol met bands die ik destijds op Radio 3 (pardon, 3FM ) heb ontdrekt. Maar eind jaren negentig moest het geld allemaal naar 'unieke talenten' zoals Giel Beelen, die vervolgens naar een of andere commerciële rukzender verdwijnt om muzikanten voor schut te zetten . Kortom, donder lekker op met je 3FM.

Ad Hominem | 24-12-18 | 16:25 | 1

Hilversum 3 draaide platen.. Radio 3 allang niet meer...

theJ71 | 24-12-18 | 21:06

Ik zet weleens de radio aan in de auto. Meestal nikszeggende rukmuziek idd. Maar heel soms komt er dan iets gruwelijk kuts voorbij dat ik er echt iets van moet zeggen. Zegt mijn vriendin altijd “Das Kensington weer”. Hup Cd maar weer aan.

Als 3fm echt doet alsof ze de zender van de goede muziek zijn, dan snap je gelijk waarom er geen hond luistert. Wat een grijze muizen troep zeg.

En ik ben geen oude lul Nienke. Ik ben 40 en van een rap, techno of punk plaat ben ik echt niet vies. Jullie wel echter.

menage | 24-12-18 | 16:16

My God, Nynke de Jong.... Zou die de lagere school hebben afgemaakt?

Rest In Privacy | 24-12-18 | 16:13 | 1

Ze bewijst in ieder geval dat ze een opstel op lagere schoolniveau kan schrijven.

kunstliefhebber | 24-12-18 | 18:14

als het volk niet meer hetzelfde denkt als de radiomakers, is het logisch dat ze niet luisteren. Het volk wil liever politiek incorrecte muziek en DJ's. En vroeger waren er maar een paar goede zenders. nu is er voor vrijwel iedereen een internetzender of playlist dus per zender weinig luisteraars.

Hadena | 24-12-18 | 16:01 | 1

De overheid wilt geen politieke incorrectheid. En adverteerders willen het ook niet. Dus het gebeurt niet. Ik zou wel een Jensen op de radio willen, dat zou wel de moeite waard zijn.

Vrouwtje_haram | 24-12-18 | 22:10

Frits Spits en Hanneke Kappen waren de laatste goede DJ's op de radio.
Die durfden wat anders dan de grijsgedraaide meuk te laten horen en hielden hun waffel als de muziek begon.

Gulliver | 24-12-18 | 15:55 | 2

Frits Spits wel eens ontmoet. Arrogante kwast. Hanneke Kappen was inderdaad erg leuk. Ook zangeres.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 16:13

Stampij, laatst nog geluisterd, oude bandjes naar mp3 overgezet. Metal!!!

purgie | 24-12-18 | 16:32

Zodra ze over het rode kruis beginnen (met kleine letters) moet ik denken hoeveel mensen er moeten doneren vooraleer een of andere top-pedo-man een dertienjarig meisje in zijn bed kan lokken.

kokenrel | 24-12-18 | 15:50 | 1

Zo zijn ze aan hun naam het Rode kruis gekomen.

Gulliver | 24-12-18 | 15:56

Ik luister niet zo veel meer, sinds Viking Radio en Blank FM uit de lucht zijn gehaald.

JvanDeventer | 24-12-18 | 15:45 | 2

3FM is toch Blank FM?

Gulliver | 24-12-18 | 15:51

Toen was de Randstad nog Blankstad. Hier in Afrika luister ik vooral naar Duitse schlagers.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 16:14

Alle radio zenders van NPO opheffen! Scheelt de belastingbetaler weer aardig wat geld en de luisteraars kunnen ook wel bij de commerciële zenders terecht. Die laatste kosten de belastingbetaler niets!
Bijkomend voordeel: de valse concurrentie is dan ook beëindigd!

vrijgezel42 | 24-12-18 | 15:39 | 1

Ik snap dat je een vrijgezel bent. Zuurpruim

ikgeloofhetniet | 25-12-18 | 00:23

De snijtafel over de misplaatste superioriteitsgevoelens van de 3fm-dj's: youtu.be/llAoeYjiHw4

Giraf01 | 24-12-18 | 15:39

Het lijstje met meest gedraaide artiesten is wel erg wit. Ik ken de meeste rommel gelukkig niet maar volgens mij zit er geen neger tussen.

Gulliver | 24-12-18 | 15:37 | 1

In ieder geval nauwelijks zwarte negers.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 16:15

Ik gun 3fm een wederopstanding. Het overgrote deel van bekende DJs is door 3fm groot geworden. Edwin Evers, Giel Beelen, Coen en Sander, Gerard Ekdom, Rob Stenders en nog meer. Dit was een gouden generatie radiomakers. Op populaire tijdstippen hoor je dus bijna alleen maar ex 3fm dj's als je voorbij zapt! Dus heeft de NPO zijn functie als kweekvijver voor talent toch prima vervuld? En steeds verhuisde er een deel van de luisteraars mee met die dj's waardoor 3fm ze kwijtraakt. Dankzij Spotify en YouTube komen er nauwelijks jongeren bij, maar dat is niet de schuld van 3fm. Dat ze paniekerig dat laatste beetje oude luisteraars hebben weggejaagd met funx-achtige Nederlandse hip hop een paar jaar geleden wel. Maar ze draaien nu best wel weer aardige muziek en Rob Jansen en Sander Hoogendoorn zijn de talenten van de toekomst.

Middensteun | 24-12-18 | 15:34 | 1

Giel braakeelen groot..... wahahaha alleen zijn zwaar misplaatste arrogantie is groot.

WayneGretzky*99* | 24-12-18 | 17:07

Zodra je bij iemand in de auto stapt, schakelt die verdomde radio aan met dat geschreeuw en gekwijl van de DJ's.
Lang leven het OV!

McMarx | 24-12-18 | 15:34

Laat ze die FM zender aan radio 5 geven. Wij oudjes luisteren tenminste nog vaak en graag naar de FM

tantesidonia | 24-12-18 | 15:16

NPO, is geld betalen om naar reclames te mogen luisteren.

Kanarie_Geil | 24-12-18 | 15:00

Het is fout gegaan met de radio toen de plaatjesdraaiers zich belangrijker gingen voelen dan de muziek.

Gulliver | 24-12-18 | 14:58 | 1

In een maatschappij vol narcisten, is het grootste ego koning. De YOLO en FOMO mensen. Tot hoog in de politiek is de moraal dat alles begint en eindigt bij het ego... ikke ikke ikke. De hele samenleving gaat kapot aan deze mentaliteit.

Ton8695 | 24-12-18 | 15:14

Afbraak van 3fm is ingezet toen ze die mottige Giel Beelen een steeds groter podium en invloed gaven. Met zn ‘singer-songwriter’ geneuzel. Urgh.

Voorjaarsmoe | 24-12-18 | 14:49

3FM draait wel nieuw talent, afwijkend geluid en alternatieve bandjes, maar uit de jaren ‘80, ‘90 en ‘00, wat inmiddels allemaal mainstream middle-of-the-road geworden is.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat er ofwel geen nieuw talent meer is, ofwel geen afwijkend geluid meer is, ofwel geen alternatieve bandjes meer zijn.

Dat eerste lijkt me kul. Muzikaal talent zal er altijd zijn. Maar dat tweede is wellicht een dingetje. Wat kun je nog verzinnen? Alles is al minimaal éénmaal gedaan, elke combinatie van de traditionele popinstrumenten is gedaan, op elk tempo, met elke techniek. Alle nieuwe muziek lijkt wel ergens op. Alternatieve bandjes? Dat was iets uit de tijd van grote platenlabels en een dichtgetimmerde muziekindustrie en top40 lijsten die domineerden en bepaalden wat mainstream is en wat niet. Alles is nu alternatief. Platenverkopen doen er nauwelijks nog toe. Moest je vroeger nog een miljoen fysieke schijfjes verkopen voor een gouden plaat, je krijgt er nu al eentje bij 5000 downloads of zo. Gaat nergens over.

Stormageddon | 24-12-18 | 14:35

VPRO's 3voor12 is wat 3FM zou moeten zijn.

JTKDM | 24-12-18 | 14:34 | 1

Dit 1000%, maar nope, dat moets kapot om Kensington te gaan draaien. Want dat hoordeb we niet bij Q of Sky, oh wacht

menage | 24-12-18 | 16:18

Snapt iemand die Edwin Evers hype? zijn afscheid was zelf op het journaal. Hij was misschien wel een aardige DJ maar echt goede djs draaien ook goede platen en niet van die pleurismeuk voor 14 jarige pubers....

purgie | 24-12-18 | 14:28 | 3

Het hele idee dat je constant spelletjes en stemmetjes moet doen om "goed" te zijn als radiomaker zegt toch al genoeg over het medium?

Vrouwtje_haram | 24-12-18 | 14:35

U zat te kijken naar de elitaire bubbel waarin figuren als Evers leven. Hij leeft werkelijk in de waan dat hij iets groots met zijn leven heeft gepresteerd. Hij had echt wat kunnen bereiken, maar hij koos zijn bereik te gebruiken voor middelmatigheid om zn zakken te kunnen vullen. Een lege kaste in de samenleving die enkel kan bestaan omdat ze elkaar in de schijnwerpers houden. Los van het volk, als romeinse keizers die zich tot goden wanen.

Ton8695 | 24-12-18 | 15:20

Inderdaad, hij was geen John Peel!!

purgie | 24-12-18 | 16:33

Het liefste zie ik alle radiozenders verdwijnen. Op misschien één overheidszender na dan. Voor de rampen enzo. Zet je de radio aan dan is het: muziek, reclame of slap gelul van overbetaalde dj's. Zelfs BNR en radio 1 en 2 zijn grotendeels reclame.

Vrouwtje_haram | 24-12-18 | 14:28

Radio luister ik alleen in de auto, als ik ervoor in de stemming ben. Dan zoek ik een zender waar muziek is en geen gelul.

matatwork | 24-12-18 | 14:19

De duitse auto's worden al voorbereid voor 5G. Als dat straks komt is het over met 3FM. Bij het sluiten van dat station, neem ik 's avonds een extra borrel en denk terug aan 31 augustus 1974.

Henk1955 | 24-12-18 | 14:16

Arrow luister ik naar. In de auto via Carplay. Heb geen zin in lachbandjes, 3e rangs figuren en waardeloze muziek.

Huftert | 24-12-18 | 14:09

Lang leve Toon en Peer!!

purgie | 24-12-18 | 14:23

Wat Radio 4 betreft is er één (praat-) programma dat heet “de ochtend van vier” dat m.i. zeer overbodig is. Dat programma heeft immers een zeer hoog politiek-correct radio1-gehalte door de invulling die omroepster Margriet (met onwijs hoog deuggehalte ) eraan geeft. Radio 1 is al vreselijk met al die neerbuigendheid jegens andersdenkenden, dus liever niet ook nog meer vanhetzelfde in de ochtend van (radio)vier.

krelus | 24-12-18 | 14:08 | 1

Klopt. Je merkt dat bv. ook aan de "ontbijtgasten" en de gasten die de kranten hebben doorgenomen. Altijd van dezelfde politieke kleur. Volumeknop gaat bij mij dan altijd even op 0 in de auto.

halbstark | 24-12-18 | 14:31

The Christmas Station! The Feelgood Station! Maar zelfs Sky Radio vernaggelt deze eenvoudige receptuur door naast het bekende 'Thank God, it's Christmas' allerlei mekkerneuzelende gribusmelodietjes met een 100% gejatgehalte te programmeren. Telkens moet er kennelijk iemand zich weer realiseren over de oren van de automobilist. Feelgood is ook een kunst.

Eeuwig..Op..Vakantie | 24-12-18 | 14:07

Nou dan moet ik het blijkbaar dan maar voor ze opnemen. 3FM is juist de enige muziekzender waar ik langer dan 15 minuten naar kan luisteren. 538 en Skyradio doen verwoede pogingen mijn laatste paar hersencellen te doen afsterven met de hele dag/week/maand dezelfde muzak. BNR hou ik ook wel vol, zolang er gewoon nieuws wordt gebracht en niet zo'n infomercial in "Zaken doen met". En BNR draait natuurlijk geen muziek.

Hedieho | 24-12-18 | 14:05

3FM is al vanaf het begin totaal ruk. Ook het grote voorbeeld studio Brussel is de laatste 15 jaar van licht bedenkelijk tot totaal ruk gedevalueerd. Hier wordt qua ingeblikte muziek voor 90% naar soundcloud/Youtube of naar obscure internetradios/-podcasts geluisterd. En ja, ik ben 40+ en volgens jullie dus een typisch lid van de 3FM doelgroep. Nope dat ik hun platgekookte bagger tolereer!

Morgenstern064 | 24-12-18 | 13:53

Alles valt of staat gewoon met talent of het gebrek eraan. Het is natuurlijk ook een beetje een smaak kwestie maar toen het goed gong met 3FM, hadden ze Gerard ekdom, Coen en Sander, giel Beelen etc. Nu hebben ze euhm....... ja, wie hebben ze nu dan? Dat is waar het aan ligt.

Capt. Iglo | 24-12-18 | 13:46

Dj moeten muziek draaien.
Ook mogen ze soms gekke dingen roepen, nieuws vertellen of grappen maken.
Waar ik niet op zit te wachten is hun mening over nieuwsitems. Veelal met zware linkse saus overgoten geleuter.
Dj's van Radio 3 maar ook radio 2 maakt zich daar steeds meer aan schuldig.
Om je rot aan te ergeren.

nuchterbekeken | 24-12-18 | 13:45

Vroegah luisterde ik regelmatig naar 3fm, de top 40 zelfs nog op casettebandjes overgespoeld. Sinds een jaar of 6/ 8 heb ik 3fm in de ban gedaan.
Na het stoppen van het destijds wel leuke avondprogramma van Korton vond ik het al flink bergafwaards gaan. Daarna ben ik eens bij de afsluiting van het glazen huis geweest. Jeezus man wat werd dat gehypt. er werd verkondigd dat de markt in Eindhoven toen helemaal vol stond met mensen, terwijl er misschien nog niet eens 100 man waren, de drukte werd vooral versterkt met bandjes op de achtergrond van gejuich en gelach en applaus etc.

Sindsdien heeft heel 3fm helemaal niks meer van betekenis.
Het is een beetje het postcodeloterij reclameblok onder de radiozenders.
Dezelfde koppen van dezelfde enge loterijenfamilie continu hetzelfde herhalend en spammend.
Met zo'n gedrag is het maar beter dat de laatste zo snel mogelijk het licht uit doet.

Wil je van 3FM weer een goeie zender maken, dan zul je al het politiek correcte achterwege moeten laten. En zet er een gangmaker van een organisator op die ook frisse DJ's aantrekt die wel van deze tijd zijn en niet tenenkrommend braaf naar het policor luistert.

3fm was meen ik altijd bedoeld als jongerenzender. Mensen van rond de 30 en 40 zijn helemaal geen jongeren. Al willen ze dit uiteraard nog steeds geloven.

TP 1984 | 24-12-18 | 13:44

Nou ik blijf lekker naar Edwin Evers luisteren, lekker lachen om flauwe poep en sex grapjes.

Balletje Mayo | 24-12-18 | 13:42 | 1

Lekker vanochtend naar Evers geluisterd? Heb je niet iets gemist?

Weerduivel | 24-12-18 | 13:50

Nynke bewijst dagelijks in het AD dat veel columnisten per woord afgerekend krijgen en niet op basis van enige inhoudelijke relevantie.

HD50 | 24-12-18 | 13:41

Meestal Arrow aan (niet te lang, want het is wel veel van hetzelfde). Ieder geval geen geouwehoer en zo. En drie muzikaal interessante uurtjes: High Voltage op maandag, Symfomania op dinsdag en de Bleusbox op woensdag. 3 uurtjes andere muziek per week. Verder Spotify!

mkm.nl | 24-12-18 | 13:38

NCRV, Barend Barendse.
'Bij Barend, dat tussen 1972 en 1979 iedere zaterdagmiddag op Hilversum 3 van 2 tot 4 uur live door hem werd gepresenteerd. Onderdeel hiervan was een felicitatie aan echtparen die vijftig, zestig of zeventig jaar getrouwd waren, en aan mensen die 90 of 100 jaar of ouder werden in de rubriek 'Eregalerij van de Oude Glorie'. Het programma is ook een seizoen op de televisie geweest onder de titel 'Vriendelijk welkom bij Barend' (een gewone Amsterdammer met een pet).

Als Barend nog had geleefd presenteerde hij nu 'Dobberneger of Afgewezen Asielzoeker van de Week'.

gestoptmetroken | 24-12-18 | 13:32

Kan ze niet vinden. Hoe heetten die KRO shows eind jaren 80 met alternatieve muziek? Op woensdag of donderdagavond. The Cure, Comsat Angels, The Sound, Fisher Z, Echo & The Bunnyman, Spandau Ballet, Au Pairs, Depeche Mode etc. allemaal zo ontdekt.

Mammeloe | 24-12-18 | 13:22 | 9

De wilde wereld (VPRO) van 1984-1988 ?

knutsel_ | 24-12-18 | 13:43

VPRO had woensdagavond frontline met Luc (Lux) Janssen

voldemort | 24-12-18 | 20:19

Je bedoelt waarschijnlijk 'Rauhfaser' met Hans Wijnants, idd KRO. Die was toen hééuul progressief. Ze hadden toen ook 'Weeshuis van de Hits'.
petervanbruggen.eu/categorie/rauhfaser...

Camo | 25-12-18 | 17:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik hou wel van naieve wereldvreemde meisjes eigenlijk.
"Maar hoe verder 3FM wegzakt in het moeras, hoe meer ik ze een dwarse wederopstanding gun." En dan weer de volgende van Ronnie Flex en Boef draaien. Da's toch schattig? Bij zulke meisjes heb ik nog een kans (zolang ze niet in mijn muziekcollectie kijken).

Haatgenerator | 24-12-18 | 13:13

Als je de overzichtjes bekijkt van de meest gedraaide platen van 3FM www.3fmfan.nl/page/muziekstats/meestg... dan valt wel op dat het allemaal blanke artiesten zijn (op Lenny Kravits en Michael Jackson na dan).
En maar policor deuglullen over inclusiviteit en diversiteit en meer van dat soort multikul ellende.

leo de pejo | 24-12-18 | 13:12 | 1

Darkness crawls across the land. And midnight hour is close at hand. And creatures come; in search of blood to terrorize your neighbourhood.

For no one mortal can escape the horror (the HORROR!) of 3FM

Ab Sconditus | 24-12-18 | 13:31

Ik heb speciaal voor WDR4 zo'n internet radiootje gekocht, bevallen beide prima !

Vesta | 24-12-18 | 13:10

Vara's Verrukkelijke Vijftien.
Lotje Ijzermans.
Dat waren tijden.
Toen kwamen Peter en Sjaane en dat was het begin van het einde. Met hun f*cking "Ik ben woendend."
Het begin van het grote deugen op de radio. Een lijn die consequent is doorgezet tot aan de dag van vandaag met de huidige luistercijfers als resultaat. In die tijd ben ik afgehaakt naar Studio Brussel want toen nog echt goed was. En zelfs vandaag nog steeds stukken beter dan 3FM, hoewel StuBru aan de zelfde ziekte leidt als 3FM.
Heel veel 'Urban' kutmuziek die niemand wil luisteren.
Als je leuke nieuwe bandjes wil leren kennen kan ik iedereen www.kexp.org/ aanraden. Universiteitsradiostation uit Seatlle.

Oh, en wie is Nynke de Jong en waarom zou haar mening er toe doen?

Dick Luyenlomp | 24-12-18 | 13:10 | 2

Of Pinguinradio.com - app incluis ! Internetradio is de place 2 be voor non-mainstream muziek.

poekie 70 | 24-12-18 | 13:40

Bedankt voor de goede tip poekie 70. De stream inmiddels als favoriet opgeslagen.

dobberkuiken | 25-12-18 | 09:13

En wat zijn de salarissen van deze dj's?

Deflatiemonster | 24-12-18 | 13:08

Toen Ab in 1990 gedwongen van baan moest wisselen en vanuit de hoogspanningsmasten afdaalde naar de expeditie-afdeling van een vleesbedrijf moest hij tot zijn diepe afschuw daar de hele dag Hilversum 3/3FM aanhoren.
Vanaf die tijd jaren achtereen aan deze bagger blootgesteld, die als een constante geluidsdiarree uit de speakers werd gebraakt, gelardeerd met al even ergerlijke reclame over sterretjes in voorruiten, ziektekostenverzekeringen, wasmiddelen en zalf tegen voetschimmel, die Ab zelfs nu nog feilloos en woord voor woord kan opdreunen.

Dit was mede een motivatie om naast mijn werk en mijn gezin heel hard te gaan studeren om hieraan te kunnen ontsnappen. Er een levenslange aversie tegen de radio aan overgehouden, die ook in de auto consequent uit blijft.
Ab gelooft dat 3FM in de hel wordt uitgezonden als achtergrondmuziek, mocht hij daar onverhoopt terechtkomen.

Ab Sconditus | 24-12-18 | 13:06 | 2

Langs de Lijn met Koos Postema en Jaap Backx van de NCRV....

van Oeffelen | 24-12-18 | 13:07

@van Oeffelen
Dat waren weekendprogramma's waar je aan kon ontsnappen.
Maar stelt u zich de treurnis eens voor om 40/36 per week 5 dagen achtereen aan Hilversum 3 /3FM blootgesteld te moeten zijn.
In ploegendienst nog wel.
Om met wijlen Frank Zappa te spreken; ''The torture never stops.''

Ab Sconditus | 24-12-18 | 13:26

GS sluit het jaar wel heel mooi af mbt topics. Chapeau. Radio luister ik sowieso niet meer. Achterhaalde onzin. Met het vertrek van Evers is het radiotijdperk voorbij.

overVecht | 24-12-18 | 13:05 | 1

Millennials hebben minder vaak een auto. En dat is toch waar radio het van moet hebben. En babyboomers luisteren nog, maar die gaan in rap tempo de pijp uit. Perfects dus.

Vrouwtje_haram | 24-12-18 | 14:31

Nynke is voor iedereen een influenser. Dus iedereen roept met de mond en toesenbord wat Nynke roept, maar daarna doet iedereen niet wat Nynke doet!

Ikreaguuralzesjaar | 24-12-18 | 13:04 | 3

Wat krijg je van Nienke influenza?

Dutch_Holland | 24-12-18 | 13:11

Geen influenza, maar het wordt wel warm!

Frau Merkel | 24-12-18 | 13:13

@Dutch. Een gesubsidieerd inkomen.

Reagurend_Nijlpaard | 24-12-18 | 14:04

De besten aller tijden zijn nog altijd Jacobse en van Es. Dat-ie dus even moet ecajuleren.

van Oeffelen | 24-12-18 | 13:03 | 2

Een volwassen vent van z'n brommer af !!1!!

Vesta | 24-12-18 | 13:12

Bergbeekjes, gevulde koeken!

Mammeloe | 24-12-18 | 13:17

Wijven als DJ is sowieso een ramp.

Dutch_Holland | 24-12-18 | 13:03 | 1

Het woord dj op een radio is sowieso onzin. Een spotify nummer aanzetten kan ik ook

menage | 24-12-18 | 16:23

Wat grappig veel reaguursels. Blijkbaar luisteren nog veel mensen naar de radio. Benieuwd of die ook allemaal per Solex naar hun werk gaan.

Hetze Haatstra | 24-12-18 | 13:02 | 3

Met een radiohoofd kun je maar beter niet op TV komen.

van Oeffelen | 24-12-18 | 13:04

Wat een lulkoek

Jahowiseffe | 24-12-18 | 13:16

Die Solexen zie ik geregeld voorbij razen vanaf de trekschuit. Het paard schrikt er van.

H. Caulfield | 24-12-18 | 13:37

Rauhfaser... ... Ronflonflon. Spits met de Engel van Vlaanderen. De Satésausshow. Het weeshuis van de hits. Betonuur. Voor mijn part de Top 40 waar Danny Owens door Felix Meurders voor lijkenpikker werd uitgemaakt... Dat waren nog eens programma's toen het station nog Hilversum 3 heette.

RoemeenseStraathond | 24-12-18 | 12:59 | 5

Earl_of_Doncaster | 24-12-18 | 13:03
Precies dat ja. Dat was eigenlijk al de doodsteek voor Hilversum 3 avant la lettre. Woensdagochtend, psalmen op de popzender, omdat ook de EO zendtijd moest hebben. En bedacht dat te moeten doen met psalmen voor zieke mensen.

Dick Luyenlomp | 24-12-18 | 13:13

@Dick Luyenlomp | 24-12-18 | 13:13 ok de muzikale fruitmand hoorde eigenlijk niet op Hilversum 3, maar juist door al die verschillende omroepen had je afwisseling. Nog wat voor het rijtje:
Rocktempel, de soulshow, lost vast, etc.

Franker | 24-12-18 | 13:27

Earl_of_Doncaster | 24-12-18 | 13:03,
Op woensdag stond de radio op 2, waar heel strategisch Veronica zat, met Wil wil wel e.d.

JTKDM | 24-12-18 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Een beetje nostalgisch geneuzel. Op een nieuwszender na (een echte, niet van dat slappe Radio1-gelul) heeft publieke radio geen functie meer. Het internet geeft iedereen de vrijheid om vandaag nog een eigen radiostation te beginnen. Helemaal gratis. Mocht bepaalde muziek dan toch uitsterven dan komt het vooral omdat het kudt-muziek is.

Ggroengras | 24-12-18 | 12:57

Wie is Nynke fucking de Jong? Nieuwe stagiaire?

Rest In Privacy | 24-12-18 | 12:56 | 1

Licking the hand that feeds her.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 13:02

Ah Nynke. Ik moet bekennen dat ik haar schrijfsels niet lees.

Maar dat bultje. Precies tussen de wenkbrauwen. Zie je niet vaak.

Padjepejer | 24-12-18 | 12:56 | 1

Ik heb inderdaad Klingons gezien in Star Trek die het met minder moesten doen.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 13:21

Toch zou ik het meisje doen.

IkwilJinekwel | 24-12-18 | 12:56 | 1

Mocht u het voor elkaar krijgen, wilt u ons dan vertellen of ze tijdens de daad begon te hinniken..?

Padjepejer | 24-12-18 | 13:00

3FM is kut, al aren. Snap ook niet waarom de modulatievorm, frequentiemodulatie, deel moet uitmaken van de naam, maar goed.
Radio 2 is ook stevig kut. Zet op zaterdag maar eens Kopspijkers op met Dolf Jansen. De Trump-haat druipt er vanaf, FvD is de duivel en alles wat PvdA is, is heilig. Lachband eronder en juh, je hebt een programma.
Nadeel van de NPO is dat kwaliteit niet nodig is en de overheid de inhoud bepaalt. Weet je wie ook aan propaganda deed?

Bakkeleures | 24-12-18 | 12:55 | 4

Ik heb nieuws voor u jahow. Sla dan oudjaarsavond ook maar over. Ik vertel erbij dat noemen ze dan weer tv. Maar eigenlijk net zo overbodig als radio 3. Dat dan weer wel. Uhh ninke(nijntje)Wil je nog wat verdienen met een fijne kollum. Niet zeggen dat je het van mij hebt.

tweetybird | 24-12-18 | 13:55

BNR is ook anti-trump. Zou je toch niet verwachten van een "business-radio".

Vrouwtje_haram | 24-12-18 | 14:33

AH ein rechtsen mensch, die alles kut vindt. Maar wel overal van profiteert. Shapou Mien überhaupt mensch.

ikgeloofhetniet | 25-12-18 | 00:27
▼ 1 antwoord verborgen

Tip: Fip Radio, alles door elkaar en geen gelul.

Mammeloe | 24-12-18 | 12:55 | 1

Dank voor de tip.

kenny harder | 24-12-18 | 22:52

Ik wacht nog steeds op GS radio met de programma's "Alle 50 Roze", "Typhus Rock", "Van Links naar Rechts" "Kapotstukke Artiesten", "Het Roze Avondlicht" etcetc

Patje2011 | 24-12-18 | 12:53 | 2

'Alle 100 Taffes Deaud' lijkt me ook wel wat.
Waar kan ik mij aanmelden?

EefjeWentelteefje | 24-12-18 | 14:02

EefjeWentelteefje
Leuk! En een programma waarin reacties en reaguurders worden besproken. Ik wil mij ook aanmelden, het is leuk dus ik doe het voor niks.

Patje2011 | 24-12-18 | 14:50

Waarom zou dit me moeten interesseren?
Er is niemand die zich interesseert in wat dat vrouwmens vind.
Wie is het eigenlijk, die Nynke.
Ken heel het mens niet ... boeiuh...

gaffelbaard | 24-12-18 | 12:52

Het Rode Kruis, was die niet 9 ton kwijt (zegge negenhonderdduizendmiljoenmiljard euri)
In Afrika?
Luister echt al jaaaaaren niet meer naar die meuk. Pinguïn Radio rules. Spotify en platen draaien. Npo1 voor het nieuws. ( zo raar, als ik radio1 aanzet doet mijn rechterluidspreker het niet meer. Alles maar dan ook alles komt van de linkerkant )

ristretto | 24-12-18 | 12:51

is die mevrouw 33 jaar? Waarom heeft zij het kapsel van een 43-jarige uitgebluste moeder? Bring back Jensen op de radio met de Regilio-Tuur quiz!!11!

Nanker Phelge | 24-12-18 | 12:51 | 1

U doet of u voor het eerst een deugmens ziet.

tweetybird | 24-12-18 | 13:57

Hilversum 3 bestond niet meer
Maar ieder had zijn 538
Op elke steiger klonk het weer
Van QMusic tot Radio 10

nick.name | 24-12-18 | 12:50

BREAKING NEWS: A gunman has opened fire at a restaurant in central Brussels, Belgium, reportedly using a kalashnikov. The gunman fled the scene immediately after. So far, no reports of injuries.
DEVELOPING...

twitter.com/BreakingNLive/status/1077...

Kamikazepiloot | 24-12-18 | 12:49 | 1

Veel te veel gelul op muziekradio al 20 jaar lang.

ger1306 | 24-12-18 | 12:49

Laatst was ik met mijn zoon bij de slager. Deze gaf hem een stukje boterhamworst. Waarop ik zei wat doe je dan? Dus haalde hij een sympathie uit zijn zak en gaf het aan de slager. Wat ik bedoel je moet wel de sympathie hebben.

azijnseikerT | 24-12-18 | 12:48

Ach ja, radio 4. Geleidelijk aan kapotgemaakt met onbenullige presentatoren die Wikipedia voorlezen met leuke weetjes over componisten en musici, die telefoonspelletjes spelen met bejaarden om een muziekfragmentje te raden, die uren doorneuzelen met 'deskundigen' over hoe de hobo klinkt in de verschillende blazerskwartetten, die eindeloze telefooninterviews houden met het daarbijbehorende rotgeluid met musici en dirigenten, die geen naam van een componist normaal kunnen uitspreken, die op hun hurken de luisteraar toebabbelen, die......nou ja, etc etc. De klassieke babbelbox. Bij mij staat tijdens het werken Klara Continuo aan, van den Belg: geen geklets tussendoor, geen reclame, geen nieuwsuitzendingen - gewoon: klassieke muziek, in al zijn varianten. Heerlijk. En op mijn digitale schermpje gewoon alle nodige informatie. Doei, radio4!

piloot47 | 24-12-18 | 12:47 | 4

Ik luisterde ooit een keer toen in een interviewtje de presentatrice haar afkeer van Trump etaleerde. Klaar was ik er weer mee.

BozePaarseMan | 24-12-18 | 13:00

Trump, klimaat en vluchtelingen komen inderdaad regelmatig voorbij.

knutsel_ | 24-12-18 | 13:04

Helemaal mee eens.

krelus | 24-12-18 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Radio? Kom op zeg dat neem ik al niet meer serieus sinds de jaren 90. Gewoon iTunes en Spotify. Okay, ik geef toe dat ik eens een paar weken Ekdom heb geluisterd onderweg naar de baas maar dat stramien van plaatje, filegewauwel, Dr Bob, ander spelletje met belletje, plaatje etc hing me snel de keel uit.

Risingson | 24-12-18 | 12:46 | 2

Uw keuzes schieten ook niet op, daar u gewoon meedokt aan de bagger op de publieke radio. Wat moet je nu met Sopify. Als het internet plat wordt gelegd, heeft u niks meer. Maar goed, ik kan het u niet kwalijk nemen, denk ik, want tot de jaren '90 teruggaan is te kort om echt de kracht van goede radio te herkennen. Dat had nooit mogen gebeuren, want ooit gaat iemand het internet uitzetten. Niet of, maar wanneer.

lokoolokie | 24-12-18 | 13:41

3FM is net zo overbodig als de mening van Nynke de jong. Niemand heeft zoiets nodig. Spotify en cd,s thuis radio Veronica op het werk en ik zit gebeiteld.

lingo star | 24-12-18 | 12:45

Grappig. Als ik zo naar de reacties kijk valt er over (slechte) smaak blijkbaar tóch te twisten...

Jahowiseffe | 24-12-18 | 12:44 | 2

Beter lezen. Bijna niemand klaagt over de 'smaak'.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:48

Als ik de reacties zie, zijn mensen vooral het gezanik tussen de plaatjes door beu.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:49

Wat is 3FM? Ik ken wel NPO Radio1. Ooit kreeg men daar te horen wat er in de wereld aan de hand was. Dus gewoon het nieuws met verdieping. Nu weet men wat er gisteren op TV was bij de talkshows en gaat het over de discriminatie van de allochtoon, onee, nieuwe Nederlander. En denk je te kunnen vluchten naar BNR, dan komt men bedrogen uit. Daar ook geen nieuws, maar wel geblaat over de economie en andere kapitalistische onzin. En dan het weerbericht. Denk je het weer voor morgen te krigen, krijg je consequent een stel activistische weermensen voor je snuffert, die hel en verdoemenis prediken aangaande de klimaatverandering die alleen door de Mens wordt veroorzaakt.

lokoolokie | 24-12-18 | 12:44

NPO Radio 1 is een linkse indoctrinatiezender en NPO Radio 3 is een zender waar vleesch noch visch gedraaid wordt.
Beide kun je zo opheffen, merkt geen weldenkend mens iets van.
Net als de mening van vroegbejaard schrijversmeisje Nynke de Jong trouwens, ze is een dertiger, maar haar stukjes lezen alsof een babyboomer het geschreven heeft.

Wijze uit het Oosten | 24-12-18 | 12:44

Een soortgelijke analyse kun je ook maken voor de PvdA. Geen enkele gunfactor meer.

zimmerschwanz | 24-12-18 | 12:44

Het laatste wat ik leuk vond op 3FM was "de platenkast"

Patje2011 | 24-12-18 | 12:43

"Maar hoe verder 3FM wegzakt in het moeras, hoe meer ik ze een dwarse wederopstanding gun."

Maar hoe dan? Nog meer van datzelfde indie-pop-rock-singer-songwriter en ander Dotan-achtig spul draaien? Ik lees iets met "nieuw talent", maar als dat nieuwe talent wel netjes in het commerciele-diaree-vakje moeten kleuren, dan blijft daar weinig van over.

vrijstijler | 24-12-18 | 12:43

Het is verschrikkelijke muziek; zo banaal en gelijkluidend. De melodie is er uit geramd. Het is een en al niks. Geef mij maar radio 4 en 5. Mag je raden hoe oud ik ben...

antonconstandse | 24-12-18 | 12:41

Er zijn bijna geen radiozenders met een authentiek geluid. Het is gewoon één pot nat.

BozePaarseMan | 24-12-18 | 12:41

Flappie

Watching the Wheels | 24-12-18 | 12:40

3FM is VARA. Dát is wat de sympathie bij Nienke opwekt. Heeft ze zelf niet door, maar gebrek aan zelfkennis is wat een socialistisch deugkipje als Nynke kenmerkt.

Sans Comique | 24-12-18 | 12:39 | 1

Spijker -> Kop

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:45

Als ik weer eens in de US ben, is het verademing om te horen, dat er ook nog zenders zijn die dat hele kiddy pop gebeuren gewoon overslaan.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:37

Waarom hernoemen ze de zender niet naar Marrakech 3 ? "Marrakesh 3 bestond nog niet, op elke steiger klonk een lied van Paljas of Jeruzalem".

Watching the Wheels | 24-12-18 | 12:37

Ze wil nieuwe Nederlandse bandjes horen en dan vraag je Graceland aan...

Man.man.man | 24-12-18 | 12:37

In de kern staat hier dat Hitler dus sympathiek is.

Ggroengras | 24-12-18 | 12:36 | 5

Had hij die dan?

Watching the Wheels | 24-12-18 | 12:41

Hij is wel de gene die Adolf H. omgebracht heeft.
Naar het schijnt dan.

Pimp my Voortuin | 24-12-18 | 12:49

Wheels, het schijnt dat in de panelen minstens 3 nazaten van ome Adolf rondhangen.
@Pimp: Wie? Wheels? Had ik nooit achter hem gezocht.

Ggroengras | 24-12-18 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens, 'Hilversum 4', waar ik nog wel eens naar luister, draait ook alleen maar middle-of-the-road muziek. Altijd dezelfde selectie van componisten, waar de 'DJ' van dienst toevallig gek op is.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:36 | 3

Ik luister alleen maar naar radio 4. Vaak wel ok, maar vaak ook te veel herhaling. De "Moldau" komt in een gemiddelde week meerdere keren voorbij.

knutsel_ | 24-12-18 | 12:40

En tussendoor geblaat in plaats van muziek. Als ik geklets wil horen bel ik mijn schoonmoeder wel. Er zit weinig verrassends tussen. De TVis de deur uit want niet interessant en policor. Radio luister ik niet wat geouweklets en policor.

Frau Merkel | 24-12-18 | 12:42

En het is inderdaad erg policor allemaal, heel veel klimaatgewauwel bijvoorbeeld.

knutsel_ | 24-12-18 | 12:45

Nu ik er aan denk.... ik heb inderdaad al sinds 1995 niet meer naar 'Hilversum 3' geluisterd. Het ging fout, toen er allemaal 'DJs' zo nodig hun meninkjes moesten laten horen in plaats van muziek te draaien.

The_Master_Bear | 24-12-18 | 12:34 | 2

Hier hetzelfde. Ik werd een beetje moe van die linkse drammerige meninkjes

Man.man.man | 24-12-18 | 12:39

De protestkaartenactie "ik ben woedend" van Peter Verbruggen...

Ik roep maar wat | 24-12-18 | 12:50

Erik Karton, dat is toch die acteur die nooit succesvol was met zijn muziekprojecten (wiki). Hoe hij ooit in de judgement-scene is terecht gekomen....
Joost, weet jij dat?

Einde van de Domheid | 24-12-18 | 12:30 | 1

Dat is toch die rock en roll wielrenner die 3 keer de Tour en 2 keer de Giro heeft gewonnen op een vat whisky ?

Jimmy Mc Clure | 24-12-18 | 12:40

Ben best blij met dit item. Radio 3 luister ik niet naar maar weet nu dat er ook een radio 4 is. Denk dat ik die ook maar oversla maar het is toch leuk als weetje.Dat niet alleen radio 3 bosjes geld kost voor niks. Het geld wat over is gaat dan ook nog naar radio 4. Was al bang dat er wat van ons geld overbleef.

tweetybird | 24-12-18 | 12:30

Leuke vrouw die Nynke.

lacucaracha | 24-12-18 | 12:29 | 1

Ze schrijft leuk. Wellicht wat politiek correct, maar dat moet wel anders overleef je niet in 'de media'.

Frau Merkel | 24-12-18 | 12:48

En het rare is dat sinds 3FM een zinkend schip geworden de NPO nu radio 2 dezelfde kant op stuurt als 3FM. Steeds meer dom geleuter, spelletjes en te vaak dezelfde platen.

Bytemaster | 24-12-18 | 12:29 | 1

Radio 1 word ook steeds extremer. Waar tot een paar jaar geleden er nog iets objectiefs was is het nu 100% Trump - Wilders - Thierry bashen. Het is gewoon schaamteloos een linke propagandazender geworden.

2voor12 | 24-12-18 | 12:59

Leuk, het jaarlijkse December-3FM-Afzeiktopic!

Blok aan je been | 24-12-18 | 12:29

Sinds 3fm wordt gedomineerd door de vara luister ik er niet meer naar. Je kunt de erwtensoeplucht door de speakers ruiken en voorkeur voor hippiemuziek door die vrouwelijke palestinasjaaldragers hebben ervoor gezorgd dat ik automatisch op radio 2 in de auto zit en bij slaperig fileopstoppingen kies voor sublime.

Jos Tiebent | 24-12-18 | 12:27 | 1

Hippie muziek hoor je niet bij 3fm allemaal top 40 meuk en het verkopen van festivalkaartjes. Lees veel te commercieel.

lacucaracha | 24-12-18 | 12:34

Nynke de Jong... dit is het voorbeeld waarom deze maatschappij naar de kloten gaat. Inhoudsloos VMBO meisje wat 3 x per week een briefje schrijven mag.

Blonde Nel | 24-12-18 | 12:25 | 2

Zag dat ze blond was. Ha ha inkoppertje.

tweetybird | 24-12-18 | 12:49

Blond & beautiful is ok maar dat is helaas ook niet het geval.......

Blonde Nel | 24-12-18 | 13:11

Werkelijk nog nooit iets gehad met 3FM. Absoluut een overbodige zender die uit het zenderpark mag verdwijnen. Het zal ook niet gemist worden door de massa. Er zijn genoeg betere alternatieven in de FM band. 88-108Mhz

Mr_Pikibelly | 24-12-18 | 12:21
-weggejorist-
ZwarteDag | 24-12-18 | 12:21 | 2

Ik kreeg pas geleden een acute druiper toen ik die engerd (m/v) van een Frank van der Lende voorbij hoorde komen. Om over die emotionele deugparade van serious request nog maar te zwijgen.

Knisperende_Tissue | 24-12-18 | 12:20

De meeste gedraaide artiesten ALLER TiJDEN. Meting loopt sinds 2008.

Ik roep maar wat | 24-12-18 | 12:19 | 2

De meest gedraaide ook, dus alleen grammofoonplaten waarschijnlijk.

Mr_Natural | 24-12-18 | 12:23

Mr_Natural | 24-12-18 | 12:23
CD's draaien ook toch? En nog wel een stukkie harder dan een LP. 33 toeren is voor watjes, 45 ook.

Sans Comique | 24-12-18 | 12:41

Is het heel erg als ik niet weet wie Nynke de Jong is?
En dat haar mening me dus ook geen zak interesseert?

Nuchternederland | 24-12-18 | 12:19 | 1

Ik ken jouw ook niet; en je mening kan mij ook aan mijn reedt roesten

dorstig! | 24-12-18 | 13:12

Ik luister er nooit naar. Dus geen idee

chickenlover | 24-12-18 | 12:18

Ik luister al jaren geen radio meer sinds ik de hele dag porno op de internets kijk. Gewoon geen tijd meer voor.

2voor12 | 24-12-18 | 12:18 | 2

bij het fappen bij pornofilms is de muziek van de radio wel beter.
polka muziek in porno dat trek ik niet

captain-caveman | 24-12-18 | 12:23

Hoef jij niet naar je werk dan?

Jahowiseffe | 24-12-18 | 12:41

Zolang giel beelen de ether vervuilt met zijn ongrappige gegorgel luister ik geen 3fm meer.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 12:17 | 2

Giel is bij Veronica in de ochtond. Topsjoo!

DrumPiet | 24-12-18 | 12:22

Maar die gek zit al een jaar niet meer bij 3FM, die heeft het zinkende schip al lang verlaten met zijn buit

Mosselzaad | 24-12-18 | 12:24

sinds vuurwerk uit de ether is luister ik niet meer

rifraf | 24-12-18 | 12:17 | 2

Dat was een mooie tijd ja. Ik mis haast hoe Westbroek al die bandnamen niet uit z'n strot kreeg. Bolt Thrower werd 'Boeltrauwel', en dat eeuwige 'Mee-tallikkaa'. Maar mooi was het. Überhaupt, waar kun je tegenwoordig nog metal luisteren via de radio?

soggert | 24-12-18 | 12:21

Op het moment dat Vuurwerk en Betonuur het loodje legden ging mijn radio de drekbak in.

EefjeWentelteefje | 24-12-18 | 12:22

33 jaar oud en dan Paul Simon aanvragen. Arm kind. Ik steun Serious Request, maar puur omdat goede doelen steunen. Al is het ook wel aardig om te luisteren tijdens de actie: Omdat luisteraars grotendeels bepalen wat er gedraaid wordt is de kans groter dat er nog wel eens een aardig nummer voorbij komt. Verder is 3FM inhoudelijk ongeveer precies zo ruk als GS al beschreven heeft. Maar de eigenlijke reden waarom ik deze post hier plemp: Per 1 februari 2019 is Kink FM weer in de lucht, oa. op DAB+. Eindelijk weer eens een interessante radiozender.

soggert | 24-12-18 | 12:17 | 3

Kink overigens, zonder FM.

soggert | 24-12-18 | 12:18

Corrigeerde je ook maar je keuze voor goede doelen. Er is op GS waarachtig genoeg te vinden over dat debiele glazen hok.

sockpuppet | 24-12-18 | 12:47

@sockpuppet: Dat Geenstijl een hekel heeft aan alle andere media's, en in het bijzonder Serious Request, is mij bekend ja. En ik geef ze zeker niet in alles ongelijk. Maar, ik heb nog wat moeite om mij in al mijn (dagelijkse) keuzen te laten leiden door GS. Maar vertel eens, wat voor goed doel stel je voor als alternatief?

soggert | 24-12-18 | 13:54

Ik kan me nog herinnerinen dat je als kind uitkeek de tros Top 50 en 50 pop of een envelop etc., Donderdag was altijd een leuke dag met de radio aan.

Sunabalk | 24-12-18 | 12:16 | 5

Dik voor Mekaar, het beste dat André ooit heeft gedaan.

Sans Comique | 24-12-18 | 12:44

Of op zondag. Het zwarte gat en Maria weet raad. Dat waren nog eens tijden.

lokoolokie | 24-12-18 | 13:16

lokoolokie | 24-12-18 | 13:16
Was dat niet "Mona Weet Raad"?

Sans Comique | 24-12-18 | 15:11
▼ 2 antwoorden verborgen

'U luisterde naar Cowboy Gerard met zijn hit Het Spel Kaarten.'
Meer hoeft een dj niet te doen. De rest is eigenpijperij en bullshit.

gestoptmetroken | 24-12-18 | 12:16 | 2

Mag ik een plaat aanvragen?
Giddy up go van diezelfde Cowboy?

Kapitein Sjaak Mus | 24-12-18 | 12:56

Wie de neuk is nienke de jong en waarom denkt ze het op te moeten nemen voor Dodo3.

BrutusBosch | 24-12-18 | 12:16

Het zijn allemaal ambtenaren en die zijn per definitie niet creatief.

BozePaarseMan | 24-12-18 | 12:15

Nienke wie? Alles wat gedraaid wordt is middle of the road, als ik kijk naar de meest gedraaide platen in het overzichtje. 3FM/ NPO heeft in mijn optiek geen bestaansrecht meer. Nu moet de politiek nog even wakker worden, maar dat zal helaas nooit het geval zijn.

pibasso | 24-12-18 | 12:14

Radio Luxemburg, Caroline en Veronica waren destijd de popzenders. Commerciélen. Toen zou Hilversum 3 ook muziek gaan uitzenden en werd in 1965 opgericht. We waren blij want niet commercieel dus lekker complete LP's draaien.... Nee dus het werd net zo'n commerciële zender als Veronica. En dat dan ook nog eens met ons belastinggeld. Hilversum 3 de voorloper van FM3 een typisch vehikel gemaakt door de haaien in de maatschappij om de zieltjes geld en intelligentie af te tappen met als resultaat dat de gemiddelde Nederlander totaal geen muzieksmaak meer heeft. Dat zullen de meesten wel niet met me eens zijn. Want het is toch modern om naar Engelse bandjes te luisteren. Na de Beatles, Stones, U2 etc. is de formule gewoon hetzelfde gebleven. Geen vernieuwing en de jeugd wordt dom gehouden. Heel even in de jaren 60 leek het wat te gaan worden op een bewustzijnsbeweging met de underground en folk muziek. Dat is vakkundig psychologisch om zeep geholpen. Al die zogenaamd hippe jongeren die naar die bandjes luisteren en denken dat ze erbij horen. De massa met de merkkleding etc. Geen persoonlijkheden. Voer voor de intensieve menshouderij.

ecologiste | 24-12-18 | 12:12 | 2

Later kwam Radio Noordzee erbij, dat waren echte piraten met echte bommen.

Mr_Natural | 24-12-18 | 12:18

Hilversum 3 was bedacht als vervanging van de piraten.
Een soort voorloper van de EU nep nieuws gedoe.
We waren helemaal NIET blij.
Hilversum 3 was altijd al een wij zeggen dat we geweldig zijn clubje.
"Meest gedraaide meuk aller tijden" sinds 2008. wat een antithese.

NatNiks | 24-12-18 | 12:34

Hee wat leuk, een item dat mij van A tot Z niet interesseert.

devil13 | 24-12-18 | 12:12

Alles met NPO of gerelateerd wordt in huize gebakken als de zwarte pest vermeden.

Halul gebakken | 24-12-18 | 12:11

GS: Fake news, want het is 2,5 procent (via) en die luistercijfers van Radio 4 zijn stabiel, klassieke muziek is een niche voor een bepaald slag volk. Een muzieksoort die niet mag verdwijnen van de radio. Het is belangrijk dat Radio 4 er is. Die publieke taak is er voor 3FM niet weggelegd.

Metal is ook een niche.. waar is mijn zender ?

popeye-de-zeemeermin | 24-12-18 | 12:11 | 6

Oftewel, Arrow komt met een band en dan zeg je "ja, leuk". En dan hoor je het nummer en dan denk je "oh, god, dat weer". Hoe vaak wil je Don't fear the Reaper van Blue Oyster Cult horen terwijl ze ook andere geniale nummers hebben gemaakt? Deep Purple hebben volgens Arrow 3 nummers gemaakt, Smoke on the Water, Child in Time en Highway Star. Lynyrd Skynyrd wel 2, Sweet Home Alabama en Freebird, de ingekorte versie. Klasse jongens, echte kennertjes daar.

Graaisnaaiert | 24-12-18 | 12:39

Graaisnaaiert - wij luisteren tijdens het werk ook naar muziek die YouTube voor ons uitzoekt. De reclames nemen we op de koop toe, maar verder urenlang regelrechte super muziek.

Maris v.d Hof5393 | 24-12-18 | 13:44

@Graaisnaaiert |
Haha, precies!
D'r zit daar nu een knakker (nee ik onthou geen DJ-namen) die kennelijk helemaal kickt op Airport 1978 van The Motors - afgelopen week heb ik dat nummer enige tientallen keren voorbij horen komen, WAARRRROOOMMMM???

EefjeWentelteefje | 24-12-18 | 14:08
▼ 3 antwoorden verborgen

3FM ?? , wasda??

Olympus | 24-12-18 | 12:11

Blijkbaar zijn zowel Nynke de Jong als 3fm nog ontzettend relevant gezien dit lange artikel over beiden.

DrumPiet | 24-12-18 | 12:11 | 1

Zolang 3FM belachelijk veel belastinggeld opslurpt wel...
Wat Nynke opslurpt heb ik geen idee van overigens.

Nuchternederland | 24-12-18 | 12:22

Rob moet voltijd Lamme Frans gaan doen... da's tenminste lachen... ofzo...

Ad Hominem Tu Quoque | 24-12-18 | 12:10

Ja het is helemaal klaar met 3FM.
Nu de moedermaatschappij nog, de staziNPO.
Dan kunnen we het geldverslindende hoofdstuk eindelijk sluiten.

Rdock | 24-12-18 | 12:10

Npo heeft nog altijd meer kwaliteit dan bijvoorbeeld 538, waar alleen muziek voor 14jarige meisjes wordt gedraaid.

dooiestruik | 24-12-18 | 12:10 | 3

Laat me niet lachen man/ vrouw. De NPO is een links indoctrinatie instrument dat opgeheven moeten worden.

Rdock | 24-12-18 | 12:11

waar baseer je kwaliteit op? De types muziek die ze draaien?
Akkoord 538 is alleen voor allochtone meisjes en jongetjes, die muziek is vreselijk. Maar voor die doelgroep prima.
Wanneer is de kwaliteit van een zender laag?
Ik denk wanneer ze hun doelgroep niet meer bereiken, en dan lijkt me 2.5% een aardig bewijs daar van.

Nuchternederland | 24-12-18 | 12:25

538 blijft al jaren populair bij vooral puberdoelgroep. Is commercieel dus kwaliteit boeit niet. Ze hebben een qua grootte relevante doelgroep. 3FM beweert bijzonder te zijn, maar is uitermate vanille: Niet vies, maar ook niet lekker, dus zoek je toch wat anders. De DJ's brachten nog smaak, maar de huidige lichting is ook smakeloos.

je postbode | 24-12-18 | 12:45

Heeft 3FM een probleem? Ik zou het niet weten want ik luister er nooit naar.

Sitting_targets | 24-12-18 | 12:09

Die lijst alleen al.... In huize Pijlvader staat er gewoon de hele dag StuBru op. Al jaren en jaren. Die NL dj's horen liever zichzelf de hele dag lullen. En ik niet.

PijlVader | 24-12-18 | 12:07 | 3

De beste zender van Nederland.

Sitting_targets | 24-12-18 | 12:11

Was voor mij ook een reden om een internetradio te kopen.

Osdorpertje | 24-12-18 | 12:39

Hiero ook. En Fip Radio. Soms Pinquin.

Mammeloe | 24-12-18 | 12:57

Het voordeel van schrijfmeisje Nynke is dat er een mooie uit-knop tussen de ogen opzit.
*druk*

Graaisnaaiert | 24-12-18 | 12:06 | 1

Dat is het enige wat ik zie als ik naar die dame kijk.. Die grote rooie pukkel tussen haar ogen..

Croisantneuf | 24-12-18 | 18:59

Vroeger toen het nog Hilversum 3 was zat er wel variatie in, niet alle dagen was het wat maar de Vpro deed het leuk, vrijdagavond Veronica en zaterdagmiddag André van Duin maar het moest een eenheidsworst worden van de zendercoördinator.

voldemort | 24-12-18 | 12:06 | 6

Verrukkelijk 15, Heb je een vraag, Weeshuis van de hits, etcetc

Patje2011 | 24-12-18 | 12:38

halbstark | 24-12-18 | 12:26 Wilhelmina Kuttje Junior vergeet je weer.

sockpuppet | 24-12-18 | 12:43

Avondspits met Frits Spits.

rokertje | 24-12-18 | 13:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik zo bewonder aan Nynke is dat ze overal geen verstand van heeft.

Mr_Natural | 24-12-18 | 12:04 | 1

Haha. +1

Ceristimo | 24-12-18 | 19:30

Wat jullie met die NdJ hebben begrijp ik niet, maar je vergeet nog te melden dat het budget van radio 4 veel kleiner is als dat van radio 3.

Rest In Privacy | 24-12-18 | 12:04 | 1

Dat dacht ik ook al, geen dj's die een half meloen verdienen.

Mammeloe | 24-12-18 | 12:56

TL;DR versie:
Radiomaken gaat allang niet meer om muziek.

weedo | 24-12-18 | 12:02

3fm Is net zo relevant als Nienke de Jong

nelson | 24-12-18 | 12:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken