Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat is deze. Trouw-Tapir wil lidwoord 'het' deaud

het

'Het' doen is ook veel leuker dan 'het' zeggen.

Wij geven 'het' op. Volgens de Melk Is Racisme Redactie van de Telegraaf (die nog nooit van 'het linkje' heeft gehoord) willen ze bij Trouw nu ook al het lidwoord 'het' afschaffen. Uitstekend idee, aldus wij van de Afdeling Stijlloze Taalvernieuwing. Wij zeiden al 'die meisje' voordat we die meisje geregeld hadden en 'de ophef' klinkt ook een stuk beter dan 'het ophef'. Dus hup Trouw. Hup Naema Tahir, kom er maar in: "Daarom heb ik een voorstel. Schrap ‘het’ uit onze taal. Vervang ‘het’ door ‘de.’ En natuurlijk ook ‘dat’ door ‘die’. ‘Het’ is sowieso in de minderheid. Verreweg de meeste woorden hebben ‘de’ als lidwoord. Dus zo’n grote ingreep is ‘het’ niet." Besnijden maar, die Nederlandse taal!

Reaguursels

Inloggen

Minderheden afschaffen... Wie is daar nou op tegen?

Haatejaculaat | 21-12-18 | 07:08 | 1

Ligt eraan. Nu nog wel.
Wie is straks de minderheid?

klinkklaar | 21-12-18 | 07:40

Dit is dus wat Thierry Baudet 'Oikofobie' noemt: Angst voor het eigenen. Afkeer van de eigen cultuur, taal en traditie.
Hoe zou je nou ooit nog in vervoering kunnen raken van een minutieus geconstrueerd stuk literatuur als alle nuances van onze taal worden afgeschaft.
Op universiteiten wordt in rap tempo de voertaal Engels. Sinterklaas wordt vermoord, dus binnenkort ook geen gedichten meer bij surprises. Iedere nieuwe innovatie of product krijgt een Engels leenwoord. Nederlands talige muziek is het lachertje van de industrie, de paria van de radiozender.
We zijn niet meer trots op wat we zijn. Hoe kunnen we verdediging wat we hebben als we er niet van houden? Maarja, je weet pas wat je mist als je het kwijt bent.

Joostmochtnietsweten | 21-12-18 | 06:38

Langzaam maar zeker... stapje voor stapje. Proefbalonnetje hier, proefbalonnetje daar... hoi als 'ie niet knapt, maar doet hij dat wel, dan is er in ieder geval weer wat rek gezet. Het Nederlands moet namelijk dusdanig versimpeld worden dat je de hele dag en nacht in Hakki-Takki kan blijven brabbelen, en Nederlands als 2e taal er een beetje bij kan doen, alsof je er op vakantie bent.

EnNouJijWeer | 21-12-18 | 05:08

Waarom moeten al die mensen met van die buitenlandse namen ons autochtone Nederlanders toch altijd de les lezen? Alsof zij beter weten hoe het hoort. Laten ze a.u.b. hun waffel eens dicht houden, en i.p.v. altijd commentaar te leveren eens iets gaan bijdragen aan de samenleving. Of is dat weer teveel gevraagd aan die tere zieltjes?

Rdock | 20-12-18 | 21:56 | 1

Dat is inderdaad nog wel de grootste ergernis.

Toninhocerezo | 20-12-18 | 23:06

Jammer dat sommigen hier zo los gaan op wat duidelijk een grapje is.
Gewoon even de column zelf lezen...

Dandruff | 20-12-18 | 21:47 | 1

Het leek me ook al vreemd omdat deze aantrekkelijke dame altijd erg beschaafd overkomt.

Toninhocerezo | 20-12-18 | 23:39

Lijkt me overduidelijk satire dit. Het verkleinwoord "allochtoontjes" verklapt het voor iedereen die de rest van de sarcastische ondertoon gemist heeft.

LangeNeus51 | 20-12-18 | 21:30 | 1
-weggejorist-
pennestront | 21-12-18 | 09:46

Wanneer Arabisch geen keelklanken meer kent en van links naar rechts geschreven wordt, wanneer Chinees geen al dan niet gesimplificeerde karakters meer gebruikt, wanneer Duits geen hoofdletters meer gebruikt voor zelfstandige naamwoorden, wanneer Frans geen accenten meer kent, wanneer Russisch en Bulgaars 100% hetzelfde alfabet hanteren, wanneer ik wat heb aan Oud-Grieks terwijl ik modern Grieks probeer te lezen en wanneer Bantoetalen suffixen in plaats van prefixen gaan gebruiken, dan wil ik er best over na denken.

Tot die tijd doen ze maar gewoon wat beter hun best om onze taal meester te worden. Zo moeilijk is het niet.

Den Heerscher | 20-12-18 | 20:45 | 3

U bedoelt natuurlijk: zo moeilijk is de niet

Rietpieper | 20-12-18 | 21:21

Ik bedoel natuurlijk dat die tweede en derde generatie Noord-Afrikanen en Turken het veelal simpelweg vertikken om de taal te leren, zoals ze ook vertikken om überhaupt te integreren, omdat ze dat van huis uit zo mee krijgen.

De taal niet beheersen is slechts een symptoom van de ronduit onaangepaste, misplaatst arrogante en bovenal achterlijke houding. Een derde generatie Marokkaan heeft geen enkel excuus, anders dan de opvoeding en houding van de ouders, om voor aanvang van de basisschool al een taalachterstand te hebben.

Beweren dat de taal te moeilijk is en daarom integratie in de weg staat, is een typisch geval van oorzaak en gevolg omdraaien, zoals we bij dergelijke onaangepaste groepen wel vaker waarnemen wanneer het even zo uitkomt.

Dat bedoel ik natuurlijk.

Den Heerscher | 20-12-18 | 21:34

De gemiddelde autochtone NL'er wil zichzelf onderhouden en voorzien, de gemiddelde Noord-Afrikaan vraagt zich alleen maar af, waarom doe de overheid niks voor mij.

Rdock | 20-12-18 | 22:01

Geniepige nationale afbraakpogingen van geniepige landverraders.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 19:42

Ze heeft natuurlijk volkomen gelijk, de zal het integratie enorm bevorderen! In andere landen is men ook veel verder op die gebied. Zo vroeg ik ooit in Pakistan eens aan het beheerder van de appartemencomplex waar ik woonde wat het betekenis was van het tekst in de Urdu op de bord in het centrale hal bij het ingang. De man, dat wist die ik Nederlander was, lachte slechts en legde zijn vinger op zijn lippen om te gebaren dat ik stil moest zijn, en liep vervolgens weg. Ik begreep er niets van! Twee dagen later hing er een bord naast de bord in de Urdu, met daarop het tekst vertaald in de Nederlands: "De is niet toegestaan om fietsen, kinderwagens en andere spullen in dit hal of in die trappenhuis te plaatsen. Afval uitsluitend in het container deponeren. Urineren en schijten in het lift is verboden." Ik was het beheerder natuurlijk enorm dankbaar, mijn integratie in Pakistan verliep veel beter dan voorheen, en ik dacht bij mezelf: "Dat Pakistanen, de is toch wel een beschaafd volkje, waaraan wij als Nederlanders een voorbeeld nemen kunnen!"

Rhenium | 20-12-18 | 19:23 | 1

Geestig...

JvanDeventer | 20-12-18 | 21:25

Ik snap überhaupt niet waarom Trouw dit soort domme inhoudsloze stukjes durft te publiceren. Wat een nagelsalongeneuzel...

"En wees eens eerlijk: hoe vaak ontmoet u een allochtoon die perfect Nederlands spreekt?"

Dat is nog eens een domme kortzichtige vraag zeg. Ik kom genoeg allochtonen tegen die perfect Nederlands schrijven en spreken trut !

Croisantneuf | 20-12-18 | 18:54

Vroeger zeiden we dan: 'niet zo happen!' Tegenwoordig: 'niet het trol voeren', geloof ik.

7an-Pau1 | 20-12-18 | 18:45

Is een heel gemakkelijke oplossing voor:
Pas evt. recht op sjoepsiedies en auwtkierung na een met voldoende resultaat afgelegde taaltoets.
Schriftelijk en mondeling.

pennestront | 20-12-18 | 18:44

Ik voorspel een het-ze

menage | 20-12-18 | 18:29

Tering jantje, wat een domme doos zeg. Ik heb hier verder geen woorden voor.

PijlVader | 20-12-18 | 18:18

Als je dan toch de taal simpeler wil maken schrap dan dat d en dt gedoe af. Heeft totaal geen nut in het uitspreken van de taal

Rotterdammert1965 | 20-12-18 | 18:15

"Wat een tijdverspilling! Wat een discriminatie! Wat een permanente achterstelling van ons allochtoontjes! Dat moet anders. " Prachtig! Onze voorouders waren racist toen ze Nederlands bedachten. Dat leren die Afrikanen nooit moeten ze gedacht hebben. In Tsjechië idem, daar hebben ze zeven naamvallen.

klowiepowie | 20-12-18 | 18:12

Rechtvaardigt ze het schrappen echt met "het is sowieso in de minderheid" ?

Zorc | 20-12-18 | 17:53

Fucking domme muts, ga maar terug naar waar je vandaan komt als je 'het' nog steeds niet snapt. En natuurlijk te gek voor worden dat dit uberhaupt serieus genomen wordt

Zwizalletju | 20-12-18 | 17:51

Het is nu genoeg geweest. Het geklooi en het gesodemieter van het onwillige schoelje om Nederlands te leren; het werkt mij op de zenuwen, nee, het maakt mij razend. Wees trots om er in Nederland bij te mogen horen! Het is een mooie taal, het zal je voldoening geven om die correct te leren spreken.

xavier | 20-12-18 | 17:51

Het
Het
Het
Het
Het
Het
Heh dat voelt goed........

pennestront | 20-12-18 | 17:24

Ik vind spelfouten altijd een mooie intelligentietest. Als je stomme fouten maakt met d en dt en me piemel en groter als en hun en hen en kennen en kunnen trek ik automatisch een paar punten af.

As allochtonen na generaties noch steeds geen Nederlands kunnen leg dat eg aan hun.

Beste_Landgenoten | 20-12-18 | 17:23 | 1

Het moet hier “hullie” zijn

Die nare vent | 20-12-18 | 18:40

Vond haar altijd best een aantrekkelijke en goed gesoigneerde vrouw. Maar als ze dit echt meent heeft ze de tijdgeest gemist.

Toninhocerezo | 20-12-18 | 17:21 | 1

Deze dame heeft pakistaanse roots, lees ik net. En Pakistan is een van de meest beschaafde landen op deze aarde, waar iedereen in vrede en voorspoed leeft en vooral bezig is met het lot van de minder bedeelde mensch in andere landen, zoals Nederland bijvoorbeeld, waar demense het met veul minder hersens, vrede en voorspoed moeten doen. En dat is de schuld van de lidwoorden zo is mij net uitgelegd. Eindelijk weten we waar het aan ligt.

De Briemusketier | 20-12-18 | 19:06

Dit soort taal versimpelingen zijn helaas onafwendbaar (O tempora, O mores!). Zo is het (de) verschil tussen "hen" (meewerkend) en "hun"(bezittelijk) al verdwenen. Terwijl men, ten tijde van Atilla toch echt het verschil tussen een hen (kip) en een Hun wist. Maar het zou mooi zijn als "de" nog even duurt voordat "die" het wordt afgeschaft.

ParadiseLost | 20-12-18 | 17:15

Ik heb ook een voorstel:
schrap 'jullie' uit onze samenleving, dat is goed voor de Nederlandse bevolking.
Kunnen jullie daar wat mee?

De waard zijn gast | 20-12-18 | 17:13

Waarom dondert ze dan niet gewoon op als het hier allemaal zo moeilijk is? Enkele reis Verweggistan boeken, koffers inpakken en WEG! Hoe moeilijk kan HET zijn?

BaldEagle | 20-12-18 | 17:05

Als je na 34 jaar een taal nog steeds niet beheerst, heb je er kennelijk nooit echt veel moeite voor gedaan. Of ben je gewoon ontzettend dom...

Frank de Vries | 20-12-18 | 16:23 | 1

Ik gok op het laatste!

BaldEagle | 20-12-18 | 17:07

De lidwoorden afschaffen omdat een buitenlander dat moeilijk vindt, ja, ja.
Dan hebben niet alleen wij, maar de Duitsers en de Fransen ook nog een hoop werk.

JvanDeventer | 20-12-18 | 16:04 | 1

Dan moeten we straks ook woorden als naastenliefde, rechtsgelijkheid, democratie, realisme, pedofiel, humor en verschrikkelijk veel andere woorden schrappen, want daar begrijpt dat volk ook geen ene reet van.

De waard zijn gast | 20-12-18 | 17:16

Wat moeten de allochtonen in Duitsland dan???
Ik denk dat de Duitse grammatica 100 x moeilijker is voor allochtonen.
Dus niet zo aanstellen mevrouw!

AnnaJL | 20-12-18 | 15:57 | 2

Deze het mevrouw, doet het met de anabolenslikker en vechtjas ‘the boot’ met de naam Andreas Kinneging, hij bedreigd mensen indien nodig. Vindt zichzelf een hele piet, maar volgens mij, is dit niet meer of minder, een disfunctioneel gezin, wat verkeerd in een identiteitscrises.

warriorprincess | 20-12-18 | 16:03

Warrior, uw spelling is ook wat allochtoons.

drastic | 20-12-18 | 17:39

@Rembrant : ik ben, u/jij bent , hij is. Als je heel beleefd wilt zijn, kun je ipv u bent ook gij zijt gebruiken (maar geen mens doet dat nog).
Ook ik heb, u/jij hebt, hij heeft. Nooit u heeft !
Verder bent u ? ben jij? (zonder t) en hebt u? heb jij? (zonder t)
Gewoon leren als je in Nederland wilt wonen

mickey99999 | 20-12-18 | 15:50 | 1

Het arabierse alfabet heeft 28 letters waarvan 27 medeklinkers en maar 1 klinker.
Hoe schrijf je dan bv moskee of jihad in het arabiers?
Verwarrend allemaal.

Mr_Natural | 20-12-18 | 15:48 | 2

Drie klinkers, maar je hebt gelijk dat er twee zijn die zowel een klinker als medeklinker zijn (ya en waw).

nikolaos | 20-12-18 | 15:53

Ja! alle arabieren verplichten om fatha's, kasra's en damma's te gebruiken, zodat wij het ook eindelijk gewoon kunnen lezen! goed idee!

ParadiseLost | 20-12-18 | 17:20
-weggejorist-
bergsbeklimmer | 20-12-18 | 15:46

Die hele column is zo ontzettend duidelijk tongue in cheek.

Grappig dat de eencelligen allemaal direct weer OPHEF schreeuwen.

An die ARBEIT | 20-12-18 | 15:35 | 7

Dudes, die hele column IS EEN GRAP.

En jullie gaan helemaal apeshit erop.

Ik deug niet, ik noem jullie gewoon overgevoelige jankneuzen.

An die ARBEIT | 20-12-18 | 16:20

Er zijn meer dan genoeg gevallen geweest waarbij aperte onzin als grap gezien werd en toch serieus bleek. Met de eeuwige drein over discriminatie van de arme dobberaars heeft ze afgedaan. Gewoon nee. Geen grapjes, geen lolletje, gewoon nee. Assimileren, taal leren of oprotten. Zij wil in Nederland wonen, zij past zich aan. Zoniet, dan enkele reis zandbak.

Frau Merkel | 20-12-18 | 17:50

An die ARBEIT | 20-12-18 | 16:20
Ik deug niet, ik noem jullie gewoon overgevoelige jankneuzen.
.
En vooral de middeleeuwse apekool blijven downplayen ten koste van je medereaguurders, want die kan je wel in de hoek zetten zonder dat er meteen konsekwenties aan vast zitten. Moslims moeten zich zowieso niet aan humor wagen, als je bedenkt dat vrijwel iedere nederlandse cabaretier te bang is om nog grapjes te maken over moslims. Moslims zijn af, qua humor en grapjes maken.

De Briemusketier | 20-12-18 | 18:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Vind 'het' verrekte handig bij b.v. advertenties. Je ziet meteen op welke je niet moet reageren.

Wekkertje | 20-12-18 | 15:35

Het regent...
Wat zullen we daar van maken?

Manus Olie | 20-12-18 | 15:35
-weggejorist-
Rest In Privacy | 20-12-18 | 15:28 | 1

De, het en een zijn Nederlandse lidwoorden.
Moeilijk hè, domme trut?!

Manus Olie | 20-12-18 | 15:28

Rekenen is voor veel mensen ook te moeilijk. Dus alles is vanaf nu 1. de rest is discriminatie.

The_Black_Knight | 20-12-18 | 15:26

Weet je wat ook in de minderheid is? Minderheden. Schrappen !!

poiuytrewq | 20-12-18 | 15:24

Hoe waagt deze duidelijk niet-Nederlandse mevrouw het om Nederlanders voor te durven schrijven hoe het Nederlands correct gesproken en geschreven dient te worden.
Mijn moeder is een paar jaar voor de oorlog met mijn vader getrouwd en heeft het gepresteerd om mij Nederlands te leren schrijven.
Helaas mocht ze mij geen Duits leren (haar moedertaal) omdat mijn vader een pesthekel had aan de Duitsers nadat hij een paar jaren gedwongen in Noorwegen had doorgebracht.
Kortom deze mevrouw kan de pot op maar blijkbaar is die pot nog niet groot genoeg zodat ze naast het potje piest.

BBmetR | 20-12-18 | 15:21 | 1

Hopelijk zit die toiletpot naast, of in de keuken, anders schijt mevrouw Tahir de heule keuken onder. Het is wat met die buitenlanders hé ?

De Briemusketier | 20-12-18 | 15:26

Je kijkt naar de foto, je stelt de beperkte herseninhoud vast, en je weet dat dit type haar wereldbeeld vaststelt aan de beperkte hoeveelheid herseninhoud die ze bezit. Daarom is de islam ook zo geschikt voor deze mensen, ze worden er niet door overvraagd. Dit woestijnwijf is zó dom dat ze niet eens door heeft hoezeer zij haar gastland schoffeert door het Nederlands af te zeiken en zou ze het al door hebben dan zal het haar worst wezen, want moslim, dus zij mag iedereen schofferen zonder dat daar konsekwenties aan vast zitten.

De Briemusketier | 20-12-18 | 15:20 | 6

WoutWoutWout | 20-12-18 | 16:00
Ga es deaud, taalnazie !

De Briemusketier | 20-12-18 | 19:10

Wij taalnazi's willen ook wel eens een keertje marcheren.

JvanDeventer | 20-12-18 | 19:20

Het is me toch vooral te doen om het feit dat u de herseninhoud van een ander vaststelt aan de hand van een artikel over het geslacht van zelfstandige naamwoorden, om vervolgens in dezelfde zin tweemaal een fout te maken met betrekking tot het geslacht van een zelfstandig naamwoord. Verder vind ik het allemaal best hoe mensen schrijven, als ik het maar een beetje kan lezen.

WoutWoutWout | 20-12-18 | 22:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Met andere woorden: wij mogen onze eigen taal gaan verkrachten om luie migranten te accomoderen.

His Lordship | 20-12-18 | 15:20

Het gore lef van het wijf.

Fijnstoffer | 20-12-18 | 15:17

Ik ken een jongen van 20, die heeft 'de' nog nooit gedaan.

Knufter | 20-12-18 | 15:07 | 1

Pardon ...., die 'de' nog nooit gedaan heeft. Nederlandse zinsbouw is knoer moeilijk

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-12-18 | 15:29

Dus "het" is nu ook al een kutwoord...

NecroSister | 20-12-18 | 14:59

De besneden meisje.

wieowie123 | 20-12-18 | 14:56

Waarom schrappen we eigenlijk niet gelijk het Nederlands uit onze taal, om in één keer over te gaan naar het berbers? Dat scheelt ook gelijk een vertalingsslag als straks de sharia hier wordt ingevoerd nadat de hele woestijn via Marrakesh naar ons land is leeggelopen...

Hoogbegaaft | 20-12-18 | 14:52

De water

Nee dus! | 20-12-18 | 14:52

Erg bedankt voor Uw ene mening mevrouw. Ik heb ook 1 mening: schrap "Geloof", "moslim" en "Islam" uit onze taal en samenleving. Dat is niet alleen goed voor integratie; dat gaat veel verder; dat is veel leuker en beter voor een gezonde en fijne en veilige toekomst. Mag ik dat wensen ?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:46 | 1

Jawel, dat mag u, en ik wens dat samen met u, kortom we hebben een droom, dat ooit blanke jongens en meisjes in Nederland ongestoord door haatbaarden en ander ongeschikt woestijnvolk hand in hand in eigen land over straat kunnen lopen !

De Briemusketier | 20-12-18 | 15:14

Mevrouw Tahir kan zich beter zorgen maken over de positie van de vrouw in de moslim gemeenschap. Weer fraai stukje scheiding tussen man en vrouw in beeld hier.
www.ad.nl/rotterdam/herdenking-voor-d...

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:41

Je ontwikkeling blijkt uit het begrijpen en beheersen van je moedertaal. Eerst hadden we "u is" in plaats van "u bent" . Dat moest dan extra beleefd overkomen, het was alleen maar extra dom. Nu weer "u heeft" in plaats van "u hebt" , en iedereen denkt dat dit correct is, 3e persoonsvorm van -hebben- voor de 2e persoon gebruiken. Ook dom. En dan nu een voorstel om voor alle onzijdige woorden "de" te plaatsen in plaats van "het" . Weet dat mens wel waar onze taal vandaan komt ? En je kunt de taal wel steeds simpeler maken, of je kunt verlangen dat ieder de moeite neemt om behoorlijk de taal te spreken, Dan krijg je _ruggengraat- waar het om slechts 1 rug gaat, en -appeltaart,- terwijl het niet lukt die taart met slechts 1 appel te maken. Het engels en het frans zijn veel gecompliceerder dan het nederlands. Wil je in Nederland wonen, leer dan de taal !

mickey99999 | 20-12-18 | 14:37 | 1

Even wachten. “u is” is een derde persoonsvorm die voor de tweede persoon wordt gebruikt om een beleefdheid te creëeren. Dus ‘U’ is dan hetzelfde als ‘hij’. Maar..... “u bent” is een chique tweede persoonsvorm, namelijk u=Gij. Eigenlijk zouden we dus moeten zeggen: “u zijt” om het correct te maken. Maar ach.... de Nederlandse taal wordt vakkundig verkracht door allerlei “panne(n)koeken”.... om doodmoe van te worden.

RembrandtvanGogh | 20-12-18 | 14:50

Ik begrijp die vrouw wel, nu al onze taal aan hun aanpassen, om in 2023, precies 100 jaar na de val van het Ottomaanse Rijk, een nieuw wereldwijd Kalifaat op te kunnen richten.

FreeVogelaar | 20-12-18 | 14:34 | 1

Exact. En ook al mompel je ondertussen de hele dag gammaladghgammala, de uitkering, toeslagen en huursubsidie worden keurig iedere maand gestort.

Mammeloe | 20-12-18 | 15:05

Na het steeds verder saboteren van onze nationale cultuur "traits" als bijv. Zwarte Piet, Kerstmis, korte rokjes, enz, is nu ook onze taal aan de beurt. Taal is een van de aller-allerbelangrijkste onderdelen van een cultuur (=normen, waarden, gezamenlijke doeleinden, religie, tradities, saamhorigheid, TAAL(!) enz.)
Langzaam maar heel systematisch, stapje voor stapje steeds verder op weg naar het afschaffen van onze cultuur.
Een cultuur is immers de belangrijkste "lijm" voor nationale saamhorigheid/ nationalisme en die moet dus kapot.
Koren op de molen van Brussel; immers ""nationale saamhorigheid/ nationalisme is het (tegen)gif tegen de EU bureaucratie"" (dixit Juncker)

telelezer | 20-12-18 | 14:24 | 2

Een EU-smurf zei ooit:
"Eerst proberen we iets, krijgen we niet teveel weerstand dan gaan we steeds verder".

meneer Q | 20-12-18 | 14:26

@meneer Q | 20-12-18 | 14:26 |
Was dat niet toevallig die EU-smurf die nog wel eens te diep in het vaasje wil kijken?

Sjefke7807 | 20-12-18 | 15:14

Wat ik gisteren al zij.
Er is te weinig nieuws of er zijn te veel journalisten. Of het is beide

Jacktheflipper | 20-12-18 | 14:20 | 2

Of hij.

drastic | 20-12-18 | 14:41

“Of de is beide” zou de tapir zeggen 😊

RembrandtvanGogh | 20-12-18 | 14:53

De wijf kan de dak op en het rambam krijgen. Achterlijke idioot! Rot op, hier bepalen wij zelf wat wij zeggen en hoe en niet de importmisere die we hierheen halen

langzullenweleven | 20-12-18 | 14:17 | 1

++

meneer Q | 20-12-18 | 14:24

Als Blanke Man
hecht ik zeer aan
HET woordje "het".

meneer Q | 20-12-18 | 14:16 | 1

De kan me wat. De zal me aan m'n reet roesten. Wat maakt de allemaal uit.

Schoorsteenveger | 20-12-18 | 14:20

of schrap de massaimmigratie, dat maakt integratie nog véél makkelijker (en goedkoper)

van heinde en verre | 20-12-18 | 14:15

Is deze mevrouw ook zo voortvarend met overeenkomstige plannen voor de Duitse taal en de integratie aldaar?

kindapaas | 20-12-18 | 14:12

Misschien moeten we dan ook maar het woordje "auw" afschaffen als je keel wordt doorgesneden door een moezzzliem? Dat zal ook goed zijn voor de "integratie"

telelezer | 20-12-18 | 14:11

De 1 april.

ik2! | 20-12-18 | 14:08

De meisje is niet goed bij heur hoofd.

Julius Pace Car | 20-12-18 | 14:07 | 2

je bedoelt: DIE meisje

telelezer | 20-12-18 | 14:12

Ik ga toch voor het meisje.
Klinkt gewoonweg vertrouwd.

Ollie B. Bommel | 20-12-18 | 14:36

Schaf alle uitkeringen, toeslagen en andere voorzieningen voor alle immigranten, inclusief asielzoekers, af. Alleen Bed-Bad-Brood. Dàt is pas goed voor hun integratie.

Peter_K | 20-12-18 | 14:04 | 1

Het bed, het bad en het brood.

JvanDeventer | 20-12-18 | 16:58

Ook weer eentje die op de taalcursus gefraudeerd heeft.
Leren ze "het "dan nooit?
Of wat te denken van de VK die weer vindt dat de top 2000 gedomineerd wordt door witte mannen (de schrijver van dat stukje is ook wit) en vergeet te zeggen dat die toevallig de beste muziek maken.

pejoar | 20-12-18 | 14:02

Iedereen over de zeik, maar ik begin te denken dat dit niet de zoveelste totaal achterlijke kwetscolumn is, maar de eerste troll column. Tenminste, het is zo dom dat het wel slim moet zijn, maar op een manier die we nog niet kunnen zien.

Slovis | 20-12-18 | 14:01

Naema Tahir, ach, die had altijd van die "binnen de lijntjes" opstelspreekbeurtjes bij Buitenhof. Weet je hoe je het beste Nederlands leert en lidwoorden leert gebruiken, Naema? Door met Nederlanders te praten, niet in je eigen kringetje te blijven rondhangen. Taal is het voertuig van de geest, zei een taaldeskundige ooit eens. Dus als je als nieuwkomer/ster iets wilt, zoek dan geen collegahoofddoekje uit als je iets nodig hebt of wilt weten maar "zo'n ongelovige kk-kaas" en stel je vraag. Leer je a: de taal beter spreken en b: zul je merken dat "die ongelovige kk-kazen" best wel hele prima mensen zijn die maar wat graag de medemens van dienst willen zijn. Maar dat moet dan wel van jou uitgaan, jij bent namelijk hier gekomen, die "ongelovige kk-kazen" niet naar jou, die hebben namelijk niet om jou gevraagd. Dus, meedoen, bek open en dan is dit soort debilisering van de taal en regeltjes nergens voor nodig.

Graaisnaaiert | 20-12-18 | 13:57 | 2

Top tegel !
Take care.

PopeyeKamper | 20-12-18 | 14:04

Veel ++

letopuwzaak | 20-12-18 | 14:11

Dit is natuurlijk maar een klein probleem.
Laten we dan gelijk voor alle autochtone Nederlanders een cursus kreupeltaal verplicht stellen, zodat ze zich beter leren aanpassen aan de gasten. Een soort uitburgeringscursus.

Schmalz | 20-12-18 | 13:55 | 3

LOL, een inburgeringscursus voor autochtonen in NL!

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:57

Goede tegel. Ook omdat u geen enkele keer het vermaledijde en moeilijke woord 'het' gebruikt. U heeft goed opgelet.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:57

Nee. Ga. Weg!

Sjefke7807 | 20-12-18 | 15:16

"Ik heb geen zin om op te staan" zong HET ooit, maar dit geheel terzijde. Tegen de teloorgang van het Nederlands moet sterk geprotesteerd worden. Naast de invloed van de straattaal, met onbegrijpelijke uitdrukkingen, neemt ook de verruwing door Engelse woorden fors toe. "Praat Nederlands met me". Kenny B. onderstreept hiermee hoe belangrijk het is je eigen identiteit als Nederlander te behouden. Maar dat mag je niet meer zeggen. En zo is het.

Mannes | 20-12-18 | 13:53

Laat die schubbekudt ONZE taal maar leren!
Ze neemt toch ook ONS geld aan??!?
Voor wat hoort wat!
Aanpassen of oprodten.
In het laatste geval kun je je lelijke keelklanken weer uitbraken in je eigen taal!

pennestront | 20-12-18 | 13:53 | 1

achblacachmaeleachmachhag... zoiets?

meneer Q | 20-12-18 | 14:19

Ik wil het woordje "het" best opgeven, als hullie de "islam" opgeven. Goede ruil denk ik waar Nederland alleen maar op vooruit gaat.

de dorstige | 20-12-18 | 13:50

Zegt mij weer voldoende over de staat van het onderwijs. Mevrouw is "hoog opgeleid"en oet gecorrigeerd worden door een 6 jarig dochtertje? Wat de blamage voor de onderwijs.

darius | 20-12-18 | 13:50

In een paar jaar tijd is het ipv de zwarte Piet het roetveeg Piet geworden. En ipv het blanke meisje de witte meisje. Het verrijken gaat wel erg snel. De subsidie mag wel blijven bestaan, schat ik zo in. De uitkering ook.

BlowingBubbles | 20-12-18 | 13:50

Als ik gezopen heb, lul ik alle talen van de wereld foutloos. Best wel raar eigenlijk. Overigens, dat geneuzel over het vervangen van lidwoorden is gewoonweg zielig. Vast wel weer een onderdeel van het strippen van de identiteit van Jan Lul/Modaal/etc.

lokoolokie | 20-12-18 | 13:49

Wat een ontzettend gaaf land!
Tradities inleveren. Geld inleveren. En nu: taal inleveren.

L. Vis | 20-12-18 | 13:48 | 1

lol!!!

meneer Q | 20-12-18 | 14:20

De meisje heeft natuurlijk wel gelijk dat die taal best heel moeilijk is. De is natuurlijk veel te lastig voor de proces van inburgering. De is gewoon racisme! De kan toch niet zo zijn dat we mensen discrimineren omdat ze de niet snappen.
De is een schande.

Stormageddon | 20-12-18 | 13:47 | 1

Ik ben de er helemaal mee eens!

yeah-right474 | 20-12-18 | 13:48

Zit wel wat in.
Ben er namelijk nog niet uit wat ik van dat wijf vind.
Die kut.
Of
Dat kutje.

Nonik Neem | 20-12-18 | 13:44

Wat is {{{het}}} probleem? Mevrouw heeft hulp nodig. Zij, feministe (en de hele rataplan), schaamt zich. Want haar zesjarige dochter weet {{{het}}} beter. Ach en wee. C'est la vie. In de ene taal scoor je 85% keer goh wat goed, in de andere taal is het kleunen en klunen en klunzen geblazen. Verander de wereld en begin bij jezelf: accepteer je taal- en spraakgebreken. En ontdek de humor, wanneer je een keer naast de vaas (broos, rutte-lulkoek) piest. Karel Čapek zei: zoveel talen als je spreekt, zoveel keer ben je mens. Zelfs {{{het}}} Nederlands is meertalig.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-12-18 | 13:42 | 2

Quot linguas calles, tot homines vales is een Latijnse uitdrukking. Is in veel talen vertaald. Ook door Čapek.

Ruud Hazes56616330 | 20-12-18 | 14:10

Ruud Hazes56616330 | 20-12-18 | 14:10
Dank. 'Lingua' betekent allereerst: tong. In Nederland heb je straattaal, GeenStijltaal, Jooptaal, enz. enz. Hier geldt: al doende. leert men. Wat deze mevrouw bepleit is armoeiig.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-12-18 | 15:06

Wat is deze? Dat is die dwaallicht van Trouw. En die dwaallicht is ook die lichtgewicht maar die allochtone achtergrond is voldoende voor Trouw om die werk zelf niet na te kijken. En die licht was het ook niet in deze: www.trouw.nl/opinie/laat-de-slager-ko...

eastender | 20-12-18 | 13:41

Het slaat nergens op.......

Tjemig | 20-12-18 | 13:40

Tegenstrijdig: schrappen uit ONZE taal? Als je ergens bij wilt horen zul je op z’n minst de taal moeten beheersen. Deze dame (en krant) horen dus nergens bij.

Eddy67 | 20-12-18 | 13:39

Als je dagelijks wordt gecorrigeerd door een meisje van 6 dan kan je jezelf de retorische vraag stellen of je wel lekker bezig bent..

vluggehenkie | 20-12-18 | 13:38

Een taal leer je voor je vierde levensjaar. Daarna wordt het lastig. Je kunt van alles schrappen uit een taal maar een immugrant/buitenlander zal het nooit echt fourloos krijgen

Risingson | 20-12-18 | 13:38 | 2

En typen met vette vingers is ook naatje

Risingson | 20-12-18 | 13:40

Foutloos niet, maar mijn meisje doet het zo slecht nog niet. Die weet wel dat het het meisje is of het huis.
Toch wel weer vreemd dat een vreemdeling gaat voorstellen dat de Nederlander (die nog altijd het grootste deel van de bevolking behelst) zich maar moet gaan aanpassen omdat een minderheid het niet wil leren. Idioot.

Peerkeoud | 20-12-18 | 13:47

Uit het column:
"Ik kende een Engelsman die zei dat de eerste 85 procent van het Nederlands makkelijk te leren is. Maar die laatste 15 procent. Beremoeilijk! Niet te doen! Bij mij is het de laatste 5 procent."
Deze meisje is dus bereslim! Want slimmer dan een Engelsman met inzicht.
Als deze meisje zichzelf zo slim vindt, waarom doet deze meisje dan niet wat beter haar best?
En nog even wat anders, wat doet een Pakistaanse hier????????
Oorlogsvluchteling? Vast niet. Gastarbeidster? Ook vast niet.
Deze meisje is hier waarschijnlijk illegaal.

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:36 | 1

Deze meisje is niet illegaal, hoor, gehuwd met de ultra rechtse fatsoensrakker Kinneging. Lees in het artikel www.vn.nl/een-fanatiek-boekenmens-pro... het hilarische stukje over Gerry vd List en dan weet je wie Kinneging en Tahir zijn. Verder zou ik niet naar die Joop verwijzen als die arrogante stel niet nóg hilarischer op die nummer werd gezet als door Frans Verhagen op joop.bnnvara.nl/opinies/kunnen-we-kin...

eastender | 20-12-18 | 14:15

Ik heb een beter idee. We schaffen het NRC af. Is misschien niet beter voor de integratie, maar wel voor het behoud van de Nederlandse cultuur.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:36 | 2

Excuus, Trouw.
*Iets met twee vliegen in één klap*

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:37

@Paisano | 20-12-18 | 13:37
Allebei mag ook. Er zit toch nauwelijks verschil tussen.

zwarte_weduwe | 20-12-18 | 13:39

Trouw is gewoon Geenstijl aan het piepelen

Genodigde | 20-12-18 | 13:36

Ik lees dit net. Gelukkig bestaat GS, dat nimmer teleurstelt. Dankzij het solide tegelvloertje hier komt mijn bloeddruk weer binnen acceptabele waarden.

MickeyGouda | 20-12-18 | 13:35 | 1

Bovendruk boven de 140? Foei Mickey, en dat voor een duursporter.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:58

Daarentegen beheerst Nausicaa Marbe onze taal tot in de finesses. Toch is zij ook in dezelfde tijd als mevrouw Tahir vanuit en land met een totaal andere taal naar hier gekomen. Het kan dus wel, en daarbij laat ik in het midden of het aan de geestesgesteldheid van mevrouw Tahir gelegen heeft, haar interesse of haar inzet.

H. Drievuldigheid | 20-12-18 | 13:32

Wat het fuck is deze voor een onzin.
Naema Tahir, ga aub daar, als het maar ver weg is uit Nederland.

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:30

Het gore lef van een krant om zoiets belachelijks af te drukken. Ga koken mens! Hoe kan iemand degelijke onzin in een krant afgedrukt krijgen en er nog voor betaald krijgen ook?

Frau Merkel | 20-12-18 | 13:28 | 1

Dit vooral.

Normpje | 20-12-18 | 13:34

Taal laat zich niet van bovenaf wijzigingen opleggen, maar verandert op natuurlijke wijze.
'Tael is gans het volk'. Prudence van Duyse.

Ruud Hazes56616330 | 20-12-18 | 13:26

"‘Het’ is sowieso in de minderheid. " Goed plan ! We gaan per direct alle minderheden schrappen uit Nederland. Voor een geordend verloop gaan we kleurenspectrum af van zwart naar diverse variaties in de kleur bruin.

Ruikbaard | 20-12-18 | 13:25

Hoe slim is die meisje dan?
Als die constant door een 6 jarig dochtertje gecorrigeerd moet worden?

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:25 | 1

Zegt ook iets over de toelatingseisen van Trouw.

zwarte_weduwe | 20-12-18 | 13:30

Elk reaguursel op deze pagina is een Trouw column opzich.
Heerlijk.

Fcknwckd | 20-12-18 | 13:23 | 1
-weggejorist-
sarah1965 | 20-12-18 | 13:43

Wat goed is voor de integratie is HET juiste gebruik van DE taal mevrouw Tahir. Als u na 34 jaar HET een en ander nog niet door hebt dan is dat jammer voor u. Maar troost u, iedereen kan fouten maken en het zal u vergeven worden. Waar ik moeite mee heb is dat u een aanpassing verwacht van hen die het wel kunnen aan hen die onvoldoende energie willen steken in het leren van het juist gebruik en het dus niet willen.

devil13 | 20-12-18 | 13:23 | 1

Dat dus.

Peerkeoud | 20-12-18 | 13:50

Altijd eerst uitproberen, dat soort ideeën.

"De is toch niet waar? Hoe verzint ze de?"
Nee. Werkt niet.

Enfin, de zal mijn tijd wel duren.

Kapitein Sjaak Mus | 20-12-18 | 13:22

ok, latente dan ook regelen dat de buitenlanders ook allemaal een Nederlandse naam krijgen, Corrie, Greetje, Kees, Piet enz.
Dan zijn ze ook makkelijker aan te spreken.

mondkapje | 20-12-18 | 13:21

Ze geeft de oplossing zelf al. Haar 6-jarige dochter weet wél hoe het moet. Het is dus een kulvoorstel.

Joris Draaksteker | 20-12-18 | 13:20

Leuk dat je Punjabi spreekt. Laten we die hele taal afschaffen want het is een kuttaal. Vervangen we Punjabi voor Engels, als het goed.kennen ze dat nog wel van de tijd dat de Engelsen er de baas waren. Laten we iedereen een voldoende geven op school want onvoldoendes zijn zo sneu. Laten we geld afschaffen want voor dingen betalen is discriminitatie of zoiets. Hoe durf je zoiets op papier te zetten en geen enkele redacteur die denkt, dat is niet zo'n goed idee. Mijn god wat een bagger.

EmilioEsteves | 20-12-18 | 13:19

Als je wordt gecorrigeerd door je 6-jarige dochter zou ik het niet bij de Nederlandse taal gaan zoeken...

Goldfinger | 20-12-18 | 13:19 | 1

Haha, de meeste reaguursels zijn inderdaad samen te vatten in dit ene zinnetje.

zwarte_weduwe | 20-12-18 | 13:37

Zo begon de discussie over Zwarte Piet ook ooit. Werd door niemand serieus genomen en een paar jaar later zitten we midden in een transitie.

Bytemaster | 20-12-18 | 13:17 | 1

Inderdaad ook een kleine minderheid aan mensen die hun eisen loslaten op de overgrote meerderheid en discriminatie roepen als ze hun zin niet krijgen.

zwarte_weduwe | 20-12-18 | 13:41

Dus ze heeft voor het schrijven van deze column niet lang genoeg nagedacht om zich te realiseren dat er een betekenisverschil zit tussen 'de' en 'het' (en dat kennelijk een kind van 6 er geen moeite mee heeft dus waarom zij wel), maar Trouw geeft haar desondanks een column in hun blad. Wie is de eindredacteur die zoiets elementairs door de vingers ziet?
Heel veel autochtonen hebben ook moeite met onze taal maar dat komt omdat ze geen aanleg hebben voor het perfect onder de knie krijgen van taal. Je mag daaruit niet concluderen dat de taal niet deugt, maar wel dat taal nou eenmaal niet door iedereen goed te beheersen is.

zwarte_weduwe | 20-12-18 | 13:15

Ik weet het goed gemaakt: Wij schrappen 'het' uit onze taal, als je jullie de Islam uit jullie cultuur schrappen.

obominotie | 20-12-18 | 13:14

Krankzünnüg.
Dus als de jeugd/nieuwe instromers het niet kan en niet meer wil leren ook, moeten we de eigen taal maar aanpassen.
Dit figuur nog een platform geven ook. Ik kan wel raden naar de reaguursels daar onder..

NiCeY | 20-12-18 | 13:14

"Schrap ‘het’ uit onze taal, dat is goed voor de integratie"
Inderdaad, een goede manier om die sukkelige autochtonen in de rijke cultuur van de allochtonen te laten integreren.

nick.name | 20-12-18 | 13:10

Ze zegt eigenlijk dat die allochtonen nu eenmaal te dom zijn om de simpele regel aan te leren dat woorden die op -je- eindigen verkleinwoorden zijn en om die reden altijd het lidwoord -het- krijgen.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:08 | 2

Gisteravond op de tv, Turkse man schiet Turks meisje dood. Vreselijk triest natuurlijk. Maar het taalgebruik van de allochtone leerlingen op de design Academie (wat is dat eigenlijk?). Waarschijnlijk wordt er wel iets geleerd over "design", maar blijkbaar geen Nederlands!

pollie4 | 20-12-18 | 13:11

@pollie4
Misschien was "naaimachineschool" toch wat te suggestief voor onze gevoelige pareltjes

kindapaas | 20-12-18 | 14:26

Nou nee mevrouw. In het Nederlands hebben woorden geslachten. "de" woorden zijn of mannelijk of vrouwelijk, "het" woorden zijn onzijdig. Het is dus niet slechts een kwestie van het vervangen door de maar het toewijzen van een mannelijk of vrouwelijk geslacht aan alle onzijdige woorden.
Wat een ontzettend ouderwets en achterlijk streven. Veel moderner zou juist zijn om alle mannelijke en vrouwelijke woorden onzijdig te maken. Alles Het en niets De.
Dat past in de genderwaanzin van vandaag.
En verder, blijf van mijn taal af stomme import kudt.

JanVergoor | 20-12-18 | 13:07 | 6

@Canis: Meis-je verkleinde vorm is altijd onzijdig. Moeilijk man "de" Nederlands

JanVergoor | 20-12-18 | 13:22

Fijn dat u mijn punt maakt, dank!
Nederlands is absoluut niet moeilijk, maar men moet wel willen. Alleen het geld komt aanwaaien..

Canis.bonus.es | 20-12-18 | 13:27

Ja maar Pollie, we gaan beginnen in de Nederlands, om daarna via de Europees Parlement die Duitse Das ook maar eens flink aan te pakken. De zal ze leren.

Ze kennen dus wel: De meisje wier hoofd afgehakt is. Bijzonder.

Overigens is het natuurlijk wel verwarrend. Wel de jongen, maar niet de meisje, hoewel het natuurlijk ook niet de jongentje is. Waarom de meisje altijd klein gehouden moet worden is dan toch ook wel weer stigmatiserend. Best moeilijk die Nederlands. Ik zou blijven wonen waar ik ben geboren, dan valt die leren van de Nederlandse taal ook wel mee.

Peerkeoud | 20-12-18 | 13:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is een duidelijk bewijs van allochtonen aan de top. Allochtonen mogen gratis studeren en hoeven geen lening, zoals andere Nederlandse studenten, aan te gaan.
Daarbij worden hun 3-tjes en 4-tjes (waar dus een Nederlandse student op zakt!) netjes omgetoverd in 6-jes en 7-tjes.
Daarom zie je, sluipende wijs, deze mensen in de top van justitie, Tweede Kamer, overheidsinstituten- en bedrijven, en uiteraard miljeu en aanverwante organisaties binnen komen.
het punt is dat deze mensen in feite dit niveau (duidelijk gezien de onvoldoendes die gehaald zijn) niet aan kunnen en met allerlei ideetjes aankomen om maar te blijven rechtvaardigen dat ze goed zijn voor hun baan.
En onder dit soort mensen moet de rest van Nederland lijden.

pollie4 | 20-12-18 | 13:07 | 1

Ben bang dat je helemaal gelijk hebt, schandalig is het wel.

Maris v.d Hof5393 | 20-12-18 | 15:13

Dom wijf.

- het auto wordt te duur voor het gewone man
- het immigrant kost ons klauwen met geld
- het gewone man wordt genaaid door het overheid
- ...

Zelfs een tokkie zonder opleiding krijgt dit niet door de strot.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:05 | 1

het auto wordt DE duur. Maar waarom, auto is toch gratis.

pollie4 | 20-12-18 | 13:08

Tik tak tik tak ... steeds een beetje meer ....... Boem !!!

Pjotterdjotter | 20-12-18 | 13:03

Vroeger was trouw een verzetskrant. Daar is niets meer van over. Integendeel. Ze heulen nu met de vijand.

Fi-Bu-Bla | 20-12-18 | 13:03

Compleet doorgeslagen deze linksmensen. Wordt tijd dat hogerhand eens iets van zich laat horen.

F1802 | 20-12-18 | 13:03

Ik kan me wel vinden in de argumentatie. Er is weinig gebruik dus afschaffen.
Hoeveel vrouwelijke Marokkaanse journalisten zijn er eigenlijk vergeleken het totaal. Weinig? Afschaffen dus.

minik | 20-12-18 | 13:02

Of je leert gewoon je moerstaal als je hier geboren bent. Die (het) is maar een idee.

Sqbar | 20-12-18 | 13:02

In afrikaans kennen ze de woord het ook niet, maar het is er niet gezelliger op geworden

TDB | 20-12-18 | 13:01

Misschien het woord discriminatie uit de taal schrappen. Of de echte betekenis van het woord leren.

speed48 | 20-12-18 | 13:01

En mevrouw wordt hè meisje.

Rallywally | 20-12-18 | 13:00 | 1

sssssst

Peerkeoud | 20-12-18 | 13:55

Dus "Het kopvod" wordt nu "Die kopvod"?
Oke, Moet er wel aan wennen. Tog ? Of Toch ....

Kamervraag | 20-12-18 | 13:00 | 1

Alle verkleinwoorden in het Nederlands beginnen met : het. Dus het zijn er wel meer, dan een paar.

pollie4 | 20-12-18 | 13:01

Wat heb ik zin het nieuwe jaar! Je zou haast verwachten dat het niet 'erger' kan dan dit jaar waarop het hele land letterlijk naar de tyfus is geholpen door mensen zoals Tahir.

born2killn00bs | 20-12-18 | 13:00 | 2

En wij mogen met bier en chips toekijken

Rallywally | 20-12-18 | 13:02

Of nootjes en een lekker glas Ardbeg, wat is het leven toch zwaar.

Peerkeoud | 20-12-18 | 13:56

Daar gaat mijn genderneutrale toilet. Het toilet.

Datkanjenietmenen | 20-12-18 | 13:00

"‘Het’ is sowieso in de minderheid."

Volgens de Hoeders van Onze Taal, de Dikke van Dalen, wordt een woord of schrijfwijze vanzelf correct als de meerderheid het gebruikt.
Dus er staat ons nog wat te wachten de komende tijd.

Maar dat woorden die minder dan anderen gebruikt worden ausradiert zouden moeten worden is nieuw voor mij.

We hebben 'boos' en we hebben 'kwaad'. Boos wordt vaker gebruikt, dus 'kwaad' is vanaf nu fout en verboden. Zoiets?

Sans Comique | 20-12-18 | 12:59 | 2

De "het is in de minderheid dus we kunnen prima zonder" klinkt eigenlijk best goed, ik weet nog wel een voorbeeld.

Reagurend_Nijlpaard | 20-12-18 | 13:03

Kwaad wordt dubbelplusboos. Heb ooit eens een boek gelezen...

treintrien | 20-12-18 | 15:48

Laten we beginnen met 1 woord voor sneeuw bij de Eskimo's en niet 101.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:59
-weggejorist-
DeutschlandUberAlles | 20-12-18 | 12:59

Een goede 'het' scheidt de kaf van de koren.

Leptob | 20-12-18 | 12:58 | 1

"Een GOED 'het'..." :-)

Sans Comique | 20-12-18 | 13:01

Iedereen praten als rappert BoeF!
Ik zeg doen!

spoilerfreak | 20-12-18 | 12:57

Dit geef-me-je-vinger-en-ik-neem-je-hele-hand-gedrag is normaal voor ze. Wat pas erg is zijn autochtone Nederlanders uit een kutmanagercultuur die er gehoor aan gaan geven.

Slogra | 20-12-18 | 12:57

De grap is trouwens dat landen die geruime tijd bezet zijn geweest cq onderdeel hebben uitgemaakt van een rijk een taalversimpeling doormaken. Dus komt wel goed met dat afschaffen, gaat vanzelf.

Binnenbaan | 20-12-18 | 12:56

Nee. Ik sta niet open voor debat, 0,00.

MaxiCosi24 | 20-12-18 | 12:55

Wollah! Zij helemaal gelijk hebben!!! Witte Hollanders diskrimineeren met de het woort.!! Wat is de probleem als die Hollanders eens een keer aanpasse?

papiricki | 20-12-18 | 12:54

Beter de islam uit NL halen, Integratie is dan overbodig...

Bill le Koek | 20-12-18 | 12:53 | 2

Het voorbeeld van Denemarken misschien volgen, die zetten straks (in 2020) immigranten op een eiland, veruit de Deense kust.

FreeVogelaar | 20-12-18 | 13:01

Rottumerplaat bijv.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:04

Die meisje is gek. Iek sweer jonguh.
(Is dit zo goed? Het ABN inruilen voor de straattaal van ongeletterde klootzakjes?)
Onze beschaving kan uiteraard gewoon overboord gekieperd worden om de onmachtigen van dienst te zijn.

MyCatIsDoingThis | 20-12-18 | 12:52

Het mevrouwtje ies beetje dom.

Betterworld | 20-12-18 | 12:52 | 1

Nee... Die is:
Die mevrouwtje ies beetje dom.

MyCatIsDoingThis | 20-12-18 | 12:53

Alle lidwoorden vervangen met “kankr”..

Binnenbaan | 20-12-18 | 12:51 | 1

Dat is de Haagse oplossing

J. Jarig | 20-12-18 | 12:54

Mijn manlief heeft met zijn 55 jaar nog steeds problemen met de "d", "t" en "dt" op het eind van een werkwoord. Weet je wat, schaffen we af. Ik loop, jij loop, hij loop. Kan prima toch.
Oh, en dochterlief vindt Wiskunde lastig. Weet je wat, we schaffen de getallen af. Komt er na "9" gewoon "veel". Zo, ook opgelost.

J. Jarig | 20-12-18 | 12:51 | 2

Lol

letopuwzaak | 20-12-18 | 14:14

ik loop, jij loop, HET loop ... onee, de loop

badboydutch | 20-12-18 | 15:09

Waar worden deze mensen voor betaald? Ongelofelijk.

Genderneutral is goed maar dan toch weer niet.

Blanke_Vlaai | 20-12-18 | 12:50

Ga lekker le en la vervangen ofzo. Meer gele heshes

Bokito ergo sum | 20-12-18 | 12:50

Ik woon in Duitsland en werk bij een Duits bedrijf met Duitse klanten. Als ik kom aanzetten met het afschaffen van de akkusative dative en genitive kasus kan ik inpakken.

Cum infamia | 20-12-18 | 12:50

Huppelkut schrijft grappig bedoeld stukje. Rabiaat rechts neem het serieus. Ee komen stukjes over stukjes. Ophef.

Ggroengras | 20-12-18 | 12:48

Zo kan ik me ook flink ergeren aan halfidioten die ‘would of’ in plaats van ‘would have’ schrijven. Schrijven!

Fantabulosa | 20-12-18 | 12:47 | 1

Would, could, should, is indeed soms lastig

Tjemig | 20-12-18 | 13:38

Hebben we eindelijk een genderneutraal lidwoord is het weer niet goed.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:47

Naemar Tahir is niet goed voor de integratie.

Slogra | 20-12-18 | 12:47 | 1

Geef ze een vinger, dan nemen ze je hele hand.

FreeVogelaar | 20-12-18 | 12:56

Ik begrijpen meisje wel. Nedderlands taal zijn moeilijk praten. Ik willen voorstellen alle lidwoorden, aanwijzend voornaamwoorden en tussenvoegsels schrappen. Ook we stoppen werkwoordvervoegingen. Zouden veel makkelijker praten zijn.

Antigoog | 20-12-18 | 12:47

"Het" moet toch niet gekker worden!

Silvio488 | 20-12-18 | 12:47 | 1

Het regent, het sneeuwt, het ijzelt, het kan verkeren... dat gaat me wat worden dan.

kindapaas | 20-12-18 | 14:30

Laten we nou eerst de Duitse naamvallen kapot maken. Die zooi is echt niet te doen.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:47 | 3

Het Fins heeft er 16 ....

J. Jarig | 20-12-18 | 12:52

En toch hebben die wel degelijk een functie. Omdat ze in het Nederlands niet (meer) bestaan, is onze taal minder krachtig en eenduidig geworden.

Joris Beltsin | 20-12-18 | 13:13

@joris
Mee eens. "Zwaardere" talen hebben een ingewikkelde grammatica zodat complexe concepten op een consistente wijze helder uitgedrukt kunnen worden. Twee mooie voorbeelden: Duits en Russisch. Twee landen ook waar grammaticahaters het vroeg of laat moeilijk gaan krijgen.

kindapaas | 20-12-18 | 14:39

Wat een gelul zeg , hou je bezig met belangrijke zaken en als je wilt integreren ? ga naar Marokko of SA . daar ontvangen ze je met open armen . die zijn al zover met het integreringsproces dat je een hoofddoek op moet en je smoel moet houden.
Ga het gewoon omdraaien .. ga gewoon daarheen als het daar zo fantastisch is met die kut islam.

Baron de laclou | 20-12-18 | 12:44

Als ze nu even doorpakt en Frankrijk voorstelt om het lidwoord 'la' te schrappen scheelt me een hoop gedoe op de camping.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:43 | 1

Ik zet standaard overal pleures voor: Oui, quatre pleures pizza's s'il vous plaît.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:56

Te laat, ook paul de suikerziekte leeuw gaat op de platte wagen wanneer de tijd daar is. Hij zal eindigen in een werkkamp op de Veluwe. Met een stalen bal om zijn enkels, werken tot paultje de vette hartklep leeuw erbij neervalt. Geen genade voor NSB-ers zoals paultje de obesitas leeuw. Jaren lopen vreten uit de linkse pot, en nu opeens wanneer de realiteit doordringt en de zakken gevuld zijn, schijnheilig gaan staan blèren. Wat een loser die paul de vadsige leeuw.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:58

Nope. Paultje lacht voor de foto. Om zijn huid te redden. Geert lacht gemeend. De Leeuw voor het vogeltje. Zwijn.

Normpje | 20-12-18 | 13:00

Paul de Leeuw: 'De Vetzucht Koning'.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Die meisje moet niet zo gek doen.

pibasso | 20-12-18 | 12:43

Linkse HETze.

zimmerschwanz | 20-12-18 | 12:43

Facepalm die je wist dat zou komen

lachenjoh | 20-12-18 | 12:43

Naast Geenstijl Sheikwatch™ wordt het ook tijd voor GeenStijl Newspeak alert™.

JackStick | 20-12-18 | 12:42

Het begint op pesten te lijken.

Slogra | 20-12-18 | 12:42 | 2

Dat is het ook. Zuigen, uitlokken... Polariseren is het doel. Verdeel en heers. En mensjes zoals dit schrijfstertje doen er maar al te graag aan mee. Dan voelen ze zich goed, beter dan het plebs. Ach, over een paar maanden is er weer een nieuwe, allemaal tijdelijke mensjes die tijdelijk nuttig zijn.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:46

Reken maar dat die teef straks reacties kersenplukken gaat en dan heel hard "discriminazi' roept in haar volgende epistel.

Abject | 20-12-18 | 13:05

Namaak reaguurder beetje de TPO lezen!

Boris die Sauertopf | 20-12-18 | 12:46

Welja. De marokkaanse graan heeft de orkaan doorstaan.
En nu met z'n allen! Ja, jullie ook, die 60.000 Mo's achterin.
Vergeet niet. De vaasje is broos en breekbaar in die geweldadige
land.

Ernst Oosters8389 | 20-12-18 | 12:42

dergelijke oplossingen zijn ook in het onderwijs succesvol doorgevoerd. doordat niet genoeg mensen hun diploma haalden, ging de norm omlaag. Nu staat HBO gelijk aan MBO van 20 jaar geleden.

WillemWordtWakker | 20-12-18 | 12:40 | 1

Eerder aan de lagere school.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:08

De is onvoorstelbaar!! De islamschrijfmeisje kan beter de vliegtuig nemen naar de land van herkomst als de hier niet bevalt.

hoogstetijd | 20-12-18 | 12:40

Ergens snap ik Poetin en Erdogan wel.

Als je daar met dit soort onzin aankomt, even het Russisch of Turks aanpassen, beland je gewoon in één of andere Goelag wegens staatsondermijnende opruiïng.

Knufter | 20-12-18 | 12:39

Bevestiging dat het verloedering van de Nederlandse cultuur in volle gang is..

Is het niet we aan de gender neutrale ‘pronoince’ moeten,

Onzijdige lidwoorden moeten wijken omdat intergreren voor vele Nederlandsers niet lukt..

Omgekeerde wereld..

killRoy1982 | 20-12-18 | 12:39

Dom voorstel. Geen woorden aan vuil maken. De strekking van dit pleidooi is overigens niet helemaal nieuw. Maurice De Hond pleitte niet zo lang geleden ook al voor aanpassing van de NL-taal vanwege de moeilijkheidsgraad.

Amsterdamsko | 20-12-18 | 12:39

Is dat de idee of het idee?

merel veld | 20-12-18 | 12:38

Wat een dom gelul weer. De lat zo laag leggen dat zelfs de grootste imbeciel er over heen kan springen.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:37 | 2

Iedereen houd rekening met je, kluifje. Wees eens dankbaar.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:39

Voor een Rus is jouw Nederlands helemaal niet zo slecht, Mark. 85 procent gaat goed. Voor de overige 15 procent kun je een taalcoach nemen.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:01

Een aangepaste lobotomie bevordert ook de integratie, verplicht een deel van de hersenen verwijderen, zodat de IQ's meer overeenkomen.

glaaf | 20-12-18 | 12:36

Ik begin toch echt te geloven dat die chemtrails echt zijn wat sommigen beweren, chemische middelen die de hersenen aantasten. Er zit vast 'diversiteits-gas in.

Maartenalsoptwitter | 20-12-18 | 12:36

Deze needjerlandsj is doot

brughslurph | 20-12-18 | 12:35 | 1

Kanker kaulo kapot.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 12:37

Hoorde laatst bij de islamofacisten van Radio1 iemand die vrouwonvriendelijke liedjes wilde verbieden waaronder "I'm on fire" van meester Bruce vanwege "He little girl is your daddy home". Maar over rapmuziek die te pas en te onpas lopen te blaten over "bitches, motherfuckers en niggabitch" hoor je ze dan weer niet want dieskriminazie!

eerstneukendanpraten | 20-12-18 | 12:34 | 1

Een van de mooiste regels uit de popmuziek:

"If her daddy's rich take her out for a meal
If her daddy's poor just do what you feel"

Geniaal.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 12:39

Leer maar gewoon fatsoenlijk Nederlands, dat is essentieel voor HET inburgeren. DoeI!

benjeallanggek | 20-12-18 | 12:34

Het zou trouwens zo langzamerhand eens tijd worden om Nederland en Nederlanders consequent te complimenteren in plaats van af te zeiken. Waar we al niet aan hebben moeten wennen, hoeveel we al moeten accepteren en ondergaan en waar we al niet aan hebben meebetaald! En wat krijgen we als beloning? Terreur, geweld en elke dag weer nieuw en erger gezeik.
Flikker toch op en zeik niet.

Poesmobiel | 20-12-18 | 12:33 | 2

Eens. Poesmobiel for president

Dr.SapperDeFlipFlap | 20-12-18 | 12:37

Top, eens!!!!

Nico1000 | 20-12-18 | 12:47

Ik zag dit vanochtend al ergens anders voorbij komen. Ik dacht dat het een grapjes was van de columnist. Ik vond het eigenlijk een grappige kwinkslag naar alle drammers.
Maar het is dus serieus, begrijp ik?
Mijn hemel.
Mens, ga koken en blijf alstublieft weg uit het publieke domein.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 12:33

" Het " begint met " het " , en straks wordt " het " halve alfabet afgeschaft om het de taalblinden uit een of andere zandbak naar de zin te maken ." Het " moet toch niet gekker worden ! Of wordt " het " nog gekker en moeten alle lidwoorden weg omdat lidwoorden vieschsch zijn . Pleur toch op !

Minus Richels | 20-12-18 | 12:32

Dacht dat het niet dommer kan worden, wordt op de valreep van het jaar weer een nieuwere en dommere voorstel gedaan. Maar goed: als je na 34 jaar de lidwoorden nu nog niet goed voor elkaar hebt, ga dan je schoolgeld maar terughalen. In plaats van ploeteren om het goed onder de knie te krijgen, maar met het domme voorstel komen om een lidwoord af te schaffen. Dit is wel zo typerend moslim-gedachten: is iets lastig, dan maar afschaffen.

loser | 20-12-18 | 12:32 | 1

Uw reactie komt ook dicht in de buurt van de gemiddelde moslim die Mohammed aangevallen ziet worden...

Dr_Prepper | 20-12-18 | 14:07

Het geleuter in Nederland komt inmiddels mijn neus uit, kan het niet eens stoppen, het gezeur.

FreeVogelaar | 20-12-18 | 12:31

Is dat noet die gast die iemand hardhandig de deur uitwerkte omdat hij een kritische vraag stelde?

eerstneukendanpraten | 20-12-18 | 12:36

Een ekte ethici. Het zie je op die filmpie .

RickTheDick | 20-12-18 | 12:53

Ik zou haar doet.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:31 | 1

Zij geen hoofdoek, ik die meisje niet willen vullen met die lid (woord).

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:33

Kortom, deze knuppel wil dat we (Z)Afrikaans gaan spreken met z'n allen?
Ik niet mee eens zijn niet.

Aetje | 20-12-18 | 12:30 | 4

Jy praat nou groot kak! Moenie an ons mooi taal raak met jou dik bek!

ChatBot | 20-12-18 | 12:34

Papiervampier
Hijsbakkie
Holflos
Ik vind t wel wat.

Ruimedenker | 20-12-18 | 12:38

@ChatBot
Je ben de/het tweede nie vergeten aan de/het einde van de/het zin.

Ruud Hazes56616330 | 20-12-18 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dit meisje had vroeger wel zinnige dingen te zeggen maar eens voornamelijk erg veranderd na haar zwangerschap.
Ineens ging ze dingen anders beleven en werd ze 'milder'.
Ik dacht echt dat dit een grap was.
Meer heb ik er niet over te zeggen.

letopuwzaak | 20-12-18 | 12:30

Schaf het woord 'cultuur' af en we zijn er. Dat de oplossing al die tijd zo makkelijk was, we hadden gewoon te veel woorden!

Stompe_Loeres | 20-12-18 | 12:30

Schrap de islam maar, dat werkt veel beter voor de het integreren en dit land leefbaar te houden.

First Contact | 20-12-18 | 12:30

Vind het idee van afscheid nemen van minderheden op zich zelf geen slecht idee.

Meneert | 20-12-18 | 12:29

Als ik het dus goed begrijp moet vanwege de onkunde/desinteresse/gebrek aan inzet van de spreker maar gewoon de hele taal veranderen? Logisch...

drs. maddin | 20-12-18 | 12:29

Dode bomen brengen het nieuws van gisteren en verder wat opinies.
Hoe relevant wil je het maken?

Zoltan | 20-12-18 | 12:29

Tijd voor een extreem strenge inburgeringstoets. Wie 1 fout heeft mag het land uit.

Brainder | 20-12-18 | 12:28

Wat goed is voor de integratie om vooral alles te blijven benoemen zoals het is, met keiharde feiten zodat duidelijk wordt wat het eindresultaat dient te zijn.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:27

Taal ontwikkelt zich autonoom. Je kunt niet besluiten iets af te schaffen. Afgezien daarvan is het tijd dat men zich weer eens gaat richten op echte problemen.

Hommel | 20-12-18 | 12:26

Wat bedoelt de klaviermeisje eigenlijk met 'onze taal'?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:26 | 1

Indurdaat, laat zuh haar stukjus in "de" Arabisj schrijvun, in un guhheel Arabisjuh Trouw.

HogeNood | 20-12-18 | 12:36

Wij zijn hier slimmer dan in Afrika. Dus om hen tegemoet te komen is het moreel zuiverder om die hele Nederlandse taal maar te vervangen voor het arabisch. Wat toch de taal van god is. Win-win.

Sans Comique | 20-12-18 | 12:26 | 2

Fout. De taal van God is het Hebreeuws.

Ruud Hazes56616330 | 20-12-18 | 13:17

Nou, daar zijn zegge en schrijve 1.6 miljard mensen het niet mee eens.

Sans Comique | 20-12-18 | 14:29

Gvd kan hier zo slecht tegen!
Rot gewoon op als het je niet aanstaat, ga ergens anders wonen.
En iedereen die hierheen wilt komen pas je aan of ga een land verder.
Dit ons land, een mooi land met een mooie maar misschien mogelijke taal, steek er tijd en moeite in om te leren en te integreren en je zal het ook zien.

Oh en kranten moeten we ook afschaffen is ook beter voor de integratie, indien niet mogelijk schaf dan collums af!

boerenvla | 20-12-18 | 12:26 | 1

Maak je niet druk. De meisje dat die stukje schrijft doe lekker progressief wil zijn.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:30

HET grappigste is nog dat als "het" vandaag afgeschaft zou worden de komende 70 jaar de taalverschillen exact hetzelfde blijven, volgens haar eigen theorie. Immers, iedereen die wel vanaf hun nul de jaar de lidwoorden WEL heeft aangeleerd kan dat dus ook niet afleren. Dat betekent dat wie met Nederlands is opgegroeid het de komende 70 jaar lang "slechter" zal spreken dan wie er niet mee is opgegroeid.

Verder verward ze accent afleren wat inderdaad jong moet met taal niet 100% kunnen leren op latere leeftijd. Zo ingewikkeld is dat "het" nou ook weer niet in verhouding tot alle andere ingewikkelde regels in het Nederlands, of zijn er volgens haar toch nog meer wijzigingen nodig?

een_mike | 20-12-18 | 12:26

Zou betekenen dat er geen onzijdige woorden meer zijn maar alles mannelijk of vrouwelijk is. Hoe zit het dan met genderneutraal? Volgens mij heeft dit politiek correcte mutsje iets over het hoofd gezien!

kunstliefhebber | 20-12-18 | 12:26

Weet mevrouw niet dat je alles met verkleinwoorden kan oplossen? Dan is het nl. altijd 'het'. Het huisje, het kindje, het uitkerinkje.

Zupschufter | 20-12-18 | 12:25 | 1

Het islamietje

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:25

Ik heb een maat uit Canada gehad. Die was hierheen gekomen omdat de vrouw van zijn dromen hier woonde. Alle Hollanders waren zo behulpzaam/irritant om Engels tegen hem te spreken. Nadat hij herhaaldelijk vroeg of ze ajb Nederlands tegen hem wilden spreken, heeft hij perfect Nederlands leren spreken. Het is dus vooral een kwestie van doorzetten en met Nederlanders omgaan. Als je je afzondert tussen de andere allochten gaat het inderdaad nooit lukken.

malle_eppie | 20-12-18 | 12:25

Als we nu eens de meeste zelfstandige naamwoorden vervangen door 'smurf' en de werkwoorden door 'smurfen' dan wordt het ook een stuk eenvoudiger.
Oh, is dat al eens voorgesteld??

Schadenfreude | 20-12-18 | 12:24

Newspeak ftw!

drs. maddin | 20-12-18 | 12:24

Het maakt toch allemaal niks meer uit. In 10 jaar lullen we allemaal arabisch of makronesisch dus schrappen maar die handel. Lekker ding is nu al kech geworden dus ik pas me al een beetje aan.

jan huppeldepup | 20-12-18 | 12:24

Ik ken een paar allochtonen die het binnen een paar jaar wel onder de knie hadden. Dat mevrouw de jurist en schrijver het na 34 jaar nog steeds niet heeft geleerd zegt erg veel over haar onkunde (onwil?). Ze zegt dat ze erg veel tijd kwijt is met het controleren van haar teksten en dat ze vervolgens toch nog gecorrigeerd moeten worden door anderen. Ze kan dan natuurlijk ook tijd besparen door het niet meer zelf te controleren en meteen door een ander te laten corrigeren.

Dorst | 20-12-18 | 12:24

Love het or leave het

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:24

Prima plan. Waarom moeten talen zo ingewikkeld in elkaar zitten dat je voor elk woordje een afzonderlijke regel moet onthouden over het "geslacht" van het woord? Totaal niet logisch en enorm veel verspilde energie voor mensen die deze taal erbij moeten leren. Als ze dan toch bezig zijn, schrap dan ook meteen alle onregelmatige vervoegingen. Maak alles volgens een standaard structuur, net als een programmeertaal.
Dat hadden ze al veel eerder moeten doen.

oo4load | 20-12-18 | 12:24

Nou, nou, voor de ridders van het vrije woord gaat iedereen hier flink over de zeik zeg. Mevrouw schertst. En iedereen die hier weer vol op het orgel gaat doet er goed aan even diep adem te halen. Er is een hoop mis, maar een columniste die een sarcastisch artikeltje schrijft is er daar niet een van.

Dr_Prepper | 20-12-18 | 12:24 | 5

@Schoorsteenveger. Of de scherts al dan niet gelukt is, dat is een kwestie van smaak. Dat het Nederlands niet eenvoudig is blijkt ook wel uit de lading taal, stijl en spelfouten die hier gemaakt worden.

@Soepkip: Dat is een heel ander punt. Het fijne dat wij wij zijn, en niet 'hun' is dat wij dit wel kunnen hebben. Toch?

Dr_Prepper | 20-12-18 | 13:37

Ik ben er nog niet zo zeker van dat het daadwerkelijk sarcastisch of satirisch is bedoeld, temeer omdat het totaal niet grappig is. Het komt op mij over als een proefballonnetje met plausible deniability, anders gezegd, als ze er gedonder mee krijgt zegt ze gewoon; joh het was maar een geintje hihi

sarcastro | 20-12-18 | 14:00

@Sarcasto. U begint de dezelfde gevoeligheid te ontwikkelen die u 'hun' verwijt. Als dit een onderzoek vanuit de regering was, dan is het prima om er een punt van te maken. Zelfs als het een autoriteit betreft op het gebied van taalwetenschap zou ik het me kunnen voorstellen. Dit is een mevrouw die zich door haar dochter van zes laat verbeteren.

Dr_Prepper | 20-12-18 | 14:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Is ze nog steeds het vrouwtje van die agressieve elitaire bal Kinneging? Die vent die destijds Rutger naar de keel greep? Kan me niet voorstellen dat hij terzake achter haar staat. Is niet bepaald het type dat het toejuicht dat het culturele erfgoed moedwillig naar de sodemieter wordt geholpen.

Schoorsteenveger | 20-12-18 | 12:23

Die voornaam van dat wicht spreek je toch uit als Naaime?

Arnold Layne | 20-12-18 | 12:23

ps dan zullen de nieuwe Duitsers het nog wel moeilijker hebben.. met als die rijtjes die der das das etc... dus ook die maar aanpassen dan?
.
Of gewoon pas mensen loslaten op de maatschappij als ze fatsoenlijk Nederlands spreken?

bArAbAts | 20-12-18 | 12:23

Die meisje is dat vrouw van dat ordinaire kale dreigfilosoof.

RickTheDick | 20-12-18 | 12:22 | 3

Da's inderdaad dat wijf van die kale. Dus we mogen hier wel oppassen, voor je het weet heeft die eikel uitgevonden waar het huis van de geenstijl redaktie woont, en gaat ie daar de boel kort en klein slaan.
Het zijn twee mafklappers.

hotnot | 20-12-18 | 12:31

Kale Dreigfilosoof... Grapperhaus is getrouwd met deze meisje?

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:38

De dwaas die de TV camera's uit de Tweede Kamer wilde. Alleen nog radiodebatten. En inktpotten.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:49

Hoe moeten we anders de marktplaats-scammers onderscheiden?

John McClane | 20-12-18 | 12:22

Is dit de opvolgster van die racist Nourhussen? Geweldige keuze dan..
Lui die de taal wilen aanpassen, zijn zowiezo links & achterlijk.

ChatBot | 20-12-18 | 12:21 | 3

Aha! Iemand die "sowieso" niet kan spellen. Dat moet een autochtoon zijn.

John McClane | 20-12-18 | 12:23

@John, deze fout wordt erg vaak gemaakt. Ook ik heb dat ooit gedaan. Terwijl ik het echt wel wist. Misschien door zo. Maar laten we het afschaffen. Makkelijk maken.

Normpje | 20-12-18 | 12:29

@John McClane | 20-12-18 | 12:23\
Je moet eerst de regels beheersen voordat je ze mag breken.

ChatBot | 20-12-18 | 12:31

Dit land kan écht door de Banksy-shredder.

SoepKip | 20-12-18 | 12:21

"Als dan zelfs je zesjarige dochter je meermaals op een dag gaat corrigeren, dan voel je je echt mislukt."

Als je de Nederlands taal en cultuur verkrachten en verminken wil als ware het jonge vrouwelijke Scandinavische toeristen in Marokko, dan ben je erger dan mislukt, dan ben je gewoon een totaal-faal. Ga wat origineels doen met een boom en een stuk touw, of boek eens een enkeltje allochtonië.

Abject | 20-12-18 | 12:20

Ze mag best haar mening geven. Het ergste is misschien nog dat n.b. een krant haar een podium geeft. Het is helemaal niet zo erg dat iemand af en toe een foutje maakt met lidwoorden. De meeste Nederlanders snappen heus wel dat het voor allochtonen aartsmoeilijk is om dat te leren. Maar ga niet lopen zeuren over de Nederlandse taal. Had dan lekker in het buitenland gebleven.

StiekemeBunzing | 20-12-18 | 12:20 | 1

Het kan niet moeilijk zijn als je hier geboren bent.

Jahowiseffe | 20-12-18 | 12:23

De vrouwtje toont wel tot tweemaal het onzinnigheid van de eigen betoog aan. Het eerste keer als ze toegeeft dat zelfs een dochter van 6 al in staat is haar taalgebruik te corrigeren en het tweede keer als ze vaststelt dat het maar om een klein aantal woorden gaat.

Joris Beltsin | 20-12-18 | 12:20

Mooi redenering van mevrouw.
Dat is zoiets als zeggen dat we allochtonen moeten schrappen uit dit land. Die zijn sowieso in de minderheid. Dus zo'n grote ingreep is dat niet.
Dat kan je toch niet zeggen?

SamV | 20-12-18 | 12:20 | 1

En KOZP.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:47

wat een onzin.... als de Nederlanders het kunnen leren kunnen "nieuwe" Nederlanders het toch ook leren.... maar ze willen simpelweg niet!

als kinderen van 7 op de basisschool dit kunnen moet iedereen het kunnen leren!

maar nee omdat er een groepje weigeraars is moet nu zelfs onze taal aangepast worden aan de onkunde (of onwil) van deze groep.... het gaat maar verder en verder.... binnenkort Arabisch op de lagere scholen als vak?

bArAbAts | 20-12-18 | 12:20 | 1

Die schurft-Somali die jaren lang boven mij hebben gewoon hebben in al die tijd nimmer een woord Nederlands met hun kroost gewisseld.
Dit zou gewoon reden voor uitzetting moeten zijn. Willens en wetens onze samenleving saboteren, en dat op onze kosten.

Abject | 20-12-18 | 12:23

Het gaat nu wel erg ver, die acties en ideeën van de multiculturele parels om ons land aan ta passen aan hun eisen. Waar haal je het gore lef vandaan!

Je moet wel erg overtuigd zijn van je eigen superioriteit om dit op tafel te leggen. Twijfelen die mensen wel eens aan de redelijkheid van hun opvattingen?

Bovendien: ik zit helemaal niet te wachten op integratie, en al helemaal niet met islamieten.

Jahowiseffe | 20-12-18 | 12:20 | 1

Niet als je thuis over "de meisje" en "de huis" spreekt.

HogeNood | 20-12-18 | 12:23

We vervangen het door: Die.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:19 | 1

die door die dus

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:20

Heeft ze trouwens nog een mening over de twee gekeelde meisjes in dat geitenshithole? Ik wel over die strontvlieg van een hoofdredakteur van het T(r)ouw.

Normpje | 20-12-18 | 12:19

Dus het wordt nu "ik neuk jou het moeder" ?

alivandewegenwacht | 20-12-18 | 12:19 | 1

Taalvervuiling.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:21

Schrap gewoon alles wat allochtonen lastig of moeilijk vinden. Maak opleidingen hier eenvoudiger, vereenvoudig de Nederlandse taal, schrap al die lastige Nederlandse gebruiken.

Dan zijn we over 50 jaar namelijk op het niveau van het gemiddelde in Allochtonië. En dat willen allochtonen gewoon erg graag.

Dat ze niet kunnen begrijpen dat er dan niemand meer is die hun uitkeringen zal bekostigen en dat Nederland dan op alle maatschappelijke vlakken af zal glijden naar een gemiddeld 2de of 3de wereldland, dat kun je zo iemand dan ook niet kwalijk nemen.

Deze mevrouw roept tenslotte geheel vanuit eigen beweging dat de gemiddelde allochtoon te dom is om een nieuwe taal goed te leren. Laat staan een fatsoenlijke bijdrage kunnen leveren boven het niveau van eenvoudig uitvoerende. Had ze van mij niet hoeven te doen, al die zelfkastijding hoor. We wisten het al een tijdje schat.

Dutchbeaurouge | 20-12-18 | 12:19 | 4

Rake opmerking.
Dat wordt overigens leuk als die Allochtoniërs ooit verantwoordelijk worden gemaakt voor onze zeewering.

Rak

Gajus | 20-12-18 | 12:25

@marrretje weet ook een goede plek: de Efteling!

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:26

Exact. En dat er dan wekelijks treinen op elkaar botsen of in een rivier in lazeren nemen we op de koop toe.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

Prima. Maar dat eerst die Duitsers! Met hun achtelijke naamvallen en zo

Mark van Leeuwen | 20-12-18 | 12:18

Wtf gaat die kech haat op mij zetten.

Ruimedenker | 20-12-18 | 12:18

Het verdwijnen van het onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke woorden aan de ene kant en onzijdige woorden aan de andere kant is een flinke stap in de richting van de Engelse taal. Het maakt de Nederlandse taal veel eenvoudiger om te leren. Alleen vrees ik dat ik op mijn leeftijd de omslag niet meer goed onder de knie zal gaan krijgen.

Wladimir 1928 | 20-12-18 | 12:18 | 2

De VARA moet weer programma's in Esperanto brengen.

HogeNood | 20-12-18 | 12:27

We kunnen ook gewoon Afrikaans invoeren. Lekker maklik. Afrikaans kent alleen "die" als lidwoord.

Monsarrat | 20-12-18 | 12:29

Ik heb op een internationale school gezeten waar buitenlandse kinderen perfect abn geleerd hebben. Er zit dus gewoon logica achter, de dom wijf.

marrretje | 20-12-18 | 12:17 | 1

Ben het niet helemaal met u eens. Onze taal bevat betrekkelijk veel spellingswijzen en grammatica die niet logisch af te leiden zijn en alleen maar door heel veel oefenen aangevoeld kunnen worden. Voor de meeste zelfstandige naamwoorden kan het geslacht niet logisch worden bepaald. Sterker onze grammatica staat het toe om onzijdige zelfstandige naamwoorden met een vrouwelijke voornaamwoord te verwijzen ('Het bedrijf en haar directeur' is bijvoorbeeld correct Nederlands). Of kijkt u bij twijfel over de spelling maar eens op taalwijzer en u treft eigenlijk zelden een logische redenering aan. Wel een argumentatie dat het ene juister wordt geacht dan het andere. Taalhervormers zijn er nooit in geslaagd om de taal wat logischer te maken en hebben eerder voor verwarring gezorgd met hun nieuwe regeltjes.

Joris Beltsin | 20-12-18 | 12:34

die meisje is gek

alivandewegenwacht | 20-12-18 | 12:17

Och ja:
In geval van :
De eerste 4 artikelen hebben we u cadeau gedaan.
Ook dit artikel lezen?
Inloggen voor abonnees...

Bullshit!
Gratis deugmedia lezen (en premiums en andere onzin).

Simpelweg de betreffende link in een InPrivate/privé/incognito-venster openen (Edge/Opera/chrome) en je kan je ongelimiteerd ergeren aan alle tenenkrommende hoernalistiek die ons land te bieden heeft.

Werkt ook voor buitenlandse deugers van de NYtimes, Guardian etc.

Koopt geen kranten van deugers! Zij zijn de kattenbak nog onwaardig.

Cookies wissen na 4 art. werkt ook.

Abject | 20-12-18 | 12:17 | 5

@Abject Door die browsers te gebruiken betaal je alsnog voor de artikelen, jouw persoonlijke data zijn ook keiharde euro's waard.

Boris die Sauertopf | 20-12-18 | 12:43

Boris die Sauertopf | 20-12-18 | 12:43

Die kunnen ze in een privé pagina niet inlezen. En anders een vpn er op, krijg je gratis bij opera

Abject | 20-12-18 | 13:07

@normanius ROFLOL! Dat absorbeert idd niet heel lekker

Ouwe_Kip | 20-12-18 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Tip voor de mensen die moeite hebben met "de" en "het". Gebruik een verklein woordje en alles wordt "het". Klinkt ook gezelliger, het biertje etc.

elimouissie | 20-12-18 | 12:17 | 1

Zoals Gijp doet. Die Hitlertje.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:43

Een Jurist die de Nederlandse taal niet beheerst hoe pakistaans wil je het hebben

Kappie62 | 20-12-18 | 12:16

Tip voor de randstedelingen: Ga eens het land in en ervaar het leven daar. Denk niet dat het uren duurt voor je er bent. Een stukje op de snelweg naar de uithoeken van het land kan weleens sneller bereikbaar zijn dan een tripje van Den Haag naar Amsterdam in de spits. Ga er ook al heen als je nog jong bent en niet pas als het gezinnetje er is zoals veel nimby's doen nadat ze hun omgeving verpest hebben met leefbaarheids- en groene terreurmaatregelen. Ervaar de gewoontes en dialecten en begrijp dat deze ook niet zomaar de standaard worden elders. En snap dan dat er ergens al een hele tijd geleden zorgvuldig en door ervaring een scala aan raakvlakken is bepaald waarmee iedereen in alle redelijkheid kan leven. Zo niet, blijf dan a.u.b. weg en kom niet buiten de grachtengordel. Steken wij dat circusdorp wel af in zee.

Deflatiemonster | 20-12-18 | 12:16

Elke taal heeft elementen die niet logisch zijn. Rare regels die zo gegroeid zijn in de loop van honderden jaren. Het verbaast me elke dag dat die lidwoorden blijkbaar zo'n probleem zijn. Nee, er is nauwelijks logica. Dus, ja, je moet de combinaties onthouden. Je hoort 'het boek', en je slaat het op in je geheugen. Na een keer of vijf goed opletten en fouten maken, staat het op je harde schijf. Als je dat na meer dan 30 jaar niet kunt, is er gewoon echt iets mis met die harde schijf. Of met je interesse. En dat is een stuk waarschijnlijker.

Poesmobiel | 20-12-18 | 12:16 | 4

Boek is ongelofelijk meerzijdig. Minstens 6 en de inhoud nog niet meegerekend qua zijden.

Premier Trutte | 20-12-18 | 12:38

Of dyslexie. Serieus.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:41

Okay okay met al die zijden is het gewoon meervoud, die boek dus

marrretje | 20-12-18 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moeten we maar gewoon arabierisch leren, allemaal besnijden (piemol bij de man, clitoris bij de vrouw) en ook de rest van ons bestaan opofferen aan de woestijngod.
Zijn we klaar met het gezeik en kunnen we ook eens van de welvaartsstaat leven.
Ow wacht - als iedereen het doet is het net zo'n ellende als in de zandbak.

Dus is er maar een oplossing: dit soort onbenul dat zich tegenwoordig hoernalist noemt keihaard uitlachen!

hangtiet met knoop | 20-12-18 | 12:16

Als ze nu eerst bij onze oosterburen begint met de drie geslachten én de vier naamvallen af te schaffen. Daarna zijn wij aan de beurt. Veel plezier!

Winter_is_coming | 20-12-18 | 12:16

Goed voor de integratie is als de immigranten zich eens gaan aanpassen aan het land waar ze vrijwillig heen zijn gegaan.
Als je wilt dat alles wordt zoals in het shithole waar je vandaan komt, blijf dan lekker in dat shithole wonen, dan hebben wij er geen last van.

Franker | 20-12-18 | 12:15

Haha, de genderneutalen zijn jaren bezig om hij en zij te schrappen.
Eindelijk komt de volk in opstand om 'het' af te schaffen.
Weer een hetze voorbij

Premier Trutte | 20-12-18 | 12:15 | 1

Laten we fie genderneutralen en Tapir gelujk geveb: hij, zij en het worden afgeschaft en dan mogen ze gaan debateren over de vervang zonder de foute persoonlijkvoornaamwoorden en lidwoorden te gebruiken.

Cum infamia | 20-12-18 | 14:31

Stop making stupid people famous

hendrikjandetuinman | 20-12-18 | 12:15

HET is HET vrouwtje van de professor met de losse handjes. Dom volk.

solcama | 20-12-18 | 12:15 | 1

Ach natuurlijk, die malloot.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:40

Ik ken anders genoeg "import" die dit probleem niet hebben. Schrijven soms beter Nederlands dan menig autochtoon. Kwestie van willen...

sparka | 20-12-18 | 12:15

.. ik begrijp dat het inmiddels Deugt om marokkaans-Nederlands te gaan leren. Om te integreren bij de berbaren, zeg maar.
Vooruitlopend op DE onder de voet lopen van de westerse samenleving vanuit Marra-kech. Waarvan de Deugtapirs alvast de voorhoede "gaan halen", zoals reeds gedreigd is.

Jan Passant mk2 | 20-12-18 | 12:15
-weggejorist-
Abject | 20-12-18 | 12:14 | 1

Bestaat al... Heet "Afrikaans" en wordt gesproken door (witte) boeren in Zuid-Afrika en kijk eens hoe die integratie daar verloopt... Echt stukken beter...!

Nemo_Tenetur | 20-12-18 | 12:14 | 1

Ook daar meer dan 100 jaar instroom van agressieve stammen vanuit het noorden die de boel hebben overgenomen.

Winter_is_coming | 20-12-18 | 12:17

Is deze mevrouw wel geslaagd voor het (sorry hoor) inburgeringsexamen?

Ikblijfnietstil | 20-12-18 | 12:14

Of je leert je kroost gewoon vanaf t = 0 normaal Nederlands, in plaats van je hakkietakkietaal uit het hooggebergte...

Enter Yeti | 20-12-18 | 12:14

De moet niet gekker worden.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:13

Het zal wel

Drozen13 | 20-12-18 | 12:13

De vaasje.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:13 | 1

LOL!

benjeallanggek | 20-12-18 | 12:32

Godallejezzes, woon je 36 jaar in Nederland en heb je de lidwoorden nog niet niet onder de knie.
Ga gvd. eens gauw wat leren ipv. proberen de regels voor je mede-allochtonies makkelijker te maken!

Gazzerop | 20-12-18 | 12:13

Zegt ze nou dat omdat iets in de minderheid is, we het gewoon kunnen schrappen?

Snorkle | 20-12-18 | 12:13

Tja, als je te dom bent om fatsoenlijk Nederlands te spreken en te schrijven, ook al ben je hiet geboren dan doen doe je toch gewoon dit soort voorstellen? Die stomme Nederlanders bukken uiteindelijk toch wel weer.

Here's Freddy | 20-12-18 | 12:12 | 1

""Tja, als je te dom bent om fatsoenlijk Nederlands te spreken en te schrijven," zegt iemand die vervolgens 2 (taal)fouten in dezelfde zin maakt.

kornexz | 20-12-18 | 13:06

Dom, dom meisje.

HoerieHarry | 20-12-18 | 12:12

En toch kan je hier alleen trouw voor verantwoordelijk houden. Het meisje zelf is niet toerekeningsvatbaar.

didivos | 20-12-18 | 12:12

Dit domme wicht heeft zich duidelijk niet in de Nederlandse taal verdiept. Eén voorbeeld: het meisje. Meisjes zijn overduidelijk vrouwelijk, docht het verkleinwoord niet, dat is ineens onzijdig. Is niet logisch, wordt niks mee bedoeld, maar het is de eigenaardigheid van een taal die de taal zo bijzonder maakt. In het Frans en Duits maakt men zelfs onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk...
Taal geeft identiteit en mensen hebben identiteit nodig. Hoe groter een groep, hoe groter de onderlinge verschillen en spanningen. Door taal hou je de zaken uit elkaar zonder elkaar tekort te hoeven doen. Het bewaren van de taal, hoe eigenaardig soms ook de regels, is een groot cultureel goed dat je moet koesteren. Kijk maar naar immigranten, die blijven ook hun eigen taal spreken. Sommige leren ook de Nederlandse taal waardoor ze integreren. En de moeite die ze daarvoor moeten doen, betaalt zich terug in een vaardigheid waarmee ze werk vinden, sociale contacten kunnen onderhouden en zich kunnen ontwikkelen.
Door alle eigenaardigheden van een taal eruit te slopen wordt die taal weliswaar gemakkelijker, maar verliest de gebruiker ook de identiteit.

Bakkeleures | 20-12-18 | 12:12 | 1

Paerlen voor de Sweijnen.

Cobalt bomb | 20-12-18 | 12:35

De volgende stap is het schrappen van de stampotten, de koetjesrepen, de windmolens, de christelijke feestdagen, de fles wijn in het kerstpakket, het op slot gooien van Kimholland.nl enz. enz. enz. enz. Wen er maar aan.

Ikblijfnietstil | 20-12-18 | 12:12 | 2

Als laatste schaffen 'we' dan de autochtoon af.

Winter_is_coming | 20-12-18 | 12:14

Kom niet aan mijn Hollandse Maatjes! ;)

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:16

Au. Schaf dat maar af. In veruit de meeste woorden wordt ou gebruikt. Vaashouder.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:11 | 1

Ei/ij
Eu kunnen ze ook nergens uitspreken
Harde G snappen de zandbakkiers dan weer wel. En de Spanjaarden.

Winter_is_coming | 20-12-18 | 12:13

Dit is gewoon een hetze.

Normpje | 20-12-18 | 12:11 | 1

Scherp

Gajus | 20-12-18 | 12:13

HET moet ook niet erger worden !!1!!1!!!

Mr. C. Delicti | 20-12-18 | 12:11

Desondanks, wanneer komt ze terug als columniste bij BuitenhofTV?
Ik meen die!

Einde van de Domheid | 20-12-18 | 12:11 | 1

Bij Buitenhof vond ik haar prima te pruimen.
Ik denk dat ze nu een beetje aandacht tekort komt.

Ruimedenker | 20-12-18 | 12:15

sarcasme zou ook verboden moeten worden, het idee alleen al/

49 | 20-12-18 | 12:11 | 1

Hier mag ook 'de idee', dat dan weer wel.

Not_again | 20-12-18 | 14:22

Ik snap het niet meer. Eerst moet ik geloven dat er wel ik weet niet hoeveel genders zijn, en nu moet het onzijdig lidwoord eraan. Seksisme!

Pierke Smulders | 20-12-18 | 12:11

Niks integreren, dat station is gepasseerd, gewoon optyfen naar de zandbak van herkomst. Heb het helemaal gehad met haatbaarden van welk minderwaardig ras met welk pipo-godsdienst dan ook.

Ruikbaard | 20-12-18 | 12:10 | 2

Pardon? Laat mijn man erbuiten.

Mammeloe | 20-12-18 | 12:12

Waar gaat hier het over Pappeloe?

Gajus | 20-12-18 | 12:28

Ze zegt zelf dat ze al viermaal uit Nederland is vertrokken ,maar wel steeds terug komen

Kappie62 | 20-12-18 | 12:10 | 2

Het/de zijn net postduiven: ze komen altijd terug naar het/de voederhok

Winter_is_coming | 20-12-18 | 12:11

Ergens anders stond zeker de uitkering niet klaar. Optyfen met die hele islam uit onze samenleving.

Therapietje | 20-12-18 | 12:13

Schaf de hele Nederlandse cultuur af, dat vergemakkelijkt de integratie pas! Geen grenzen meer, geen drempels meer, geen eisen meer, geen verplichtingen meer, zelfs geen enkele verwachting meer. Schaf Nederland af.

Schoorsteenveger | 20-12-18 | 12:09

"Schrap ‘het’ uit onze taal, dat is goed voor de integratie"

Hahaha!!! Wat een groot gekkenhuis is Nederland toch aan het worden. Nee, na het schrappen van de woorden "neger", "allochtoon", "blank" zal het in de ban doen van het lidwoord "het" de integratie van mensen met een migratieachtergrond die de Nederlandse taal slecht beheersen, echt een waanzinnige "boost" geven. Terwijl Naema Tahir bepaald geen domme meid is, hoor.

Nou ja, I wouldn't hold my breath, zeg ik dan maar.

Dr_Johnson | 20-12-18 | 12:09

Bij lidwoord moet ik gelijk aan Fons Jansen denken.

Mubbenschonster | 20-12-18 | 12:09

Ze zijn te dom, dus moet het makkelijker...

Ad Hominem Tu Quoque | 20-12-18 | 12:09 | 2

... Ze zijn te dom, dus moet "die" makkelijker...

Nemo_Tenetur | 20-12-18 | 12:15

Niemand zegt dat het makkelijk is.
Als ik het volgende rijtje aan mijn (buitenlandse) vrouw opzeg:

Het lekkere meisje
Een lekker meisje
De lekkere meid
Een lekkere meid

, dan vraagt ze mij om uit te leggen waaróm die verbuigingen zo zijn.
Dan denk ik: waarom kunnen vrouwen altijd van die moeilijke vragen stellen?

Gajus | 20-12-18 | 12:19

Als ze Engels willen praten gaan ze toch gewoon Engels praten? Nederlands naar Engels omzetten is nergens voor nodig. Als ze het goed aanpakken flikkeren ze ook gelijk op naar een land waar ze hun favoriete taal spreken (tip: genoeg Afrikaanse landen waar ze Engels spreken).

Blasfemie | 20-12-18 | 12:09

Het Trouw is toch wel dat grootste kutkrant in deze land.

Veldmaarschalk Sorry | 20-12-18 | 12:09 | 2

Nee. Dat is de NRC.

Gajus | 20-12-18 | 12:12

Qua oplage weet ik dat zo net nog niet. De helft van die NRC krantjes ligt onverkocht in winkelstraten aan de voeten van een paar wanhopige studenten die de vodjes proberen uit te venten aan de ongeinteresseerde passanten.

drs kwenie | 20-12-18 | 12:21

Die meisje heeft die voor het zeggen, die fenomeen, die wonder, die welbespraakte.....

Einde van de Domheid | 20-12-18 | 12:09 | 1

Zei ze toevallig ook; "me" idee??

Nemo_Tenetur | 20-12-18 | 12:17

¨Schrap het uit ONZE taal?¨ Ik bemoei me toch ook niet met dat Arabisch van haar.....

drs kwenie | 20-12-18 | 12:09

Aha! We passen de taal aan, aan de domheid van de “nieuwkomers”.
Iedereen even bekrompen, als het aan deze dame ligt.
Nee mevrouw, beter je best doen!
Ik zal aan de Arabieren vragen of ze nu eindelijk normale letters willen gaan gebruiken, zodat ik beter begrijp wat ze schrijven.
Gekker moet de niet worden, eeeh.

Ruimedenker | 20-12-18 | 12:09

Ja hoor...... laten we onze taal ook nog maar eens verkrachten door de debiele import. Mijn god, het wordt steeds gekker!

Fatwabuster | 20-12-18 | 12:08

De is een schande, de wordt steeds gekker in Nederland.

dz5b604587 | 20-12-18 | 12:08

De meisje is niet goed bij de hoofd.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:08

Wholla! De meisje heeft helemaal gelijk.

Osdorpertje | 20-12-18 | 12:08 | 1

jeweetzelluf...

Nemo_Tenetur | 20-12-18 | 12:17

Ik wil echte schrijvers terug als columnisten, een Carmiggelt, een Blokker, voor mijn part de vader van Jelle die dan meteen zijn dochter naar het kabinet der onbekenden mag verwijzen.

RoemeenseStraathond | 20-12-18 | 12:07 | 2

Sorry,Blokker? Als er een was,... die ze aan een grensovergang moesten hangen

miko | 20-12-18 | 13:16

@miko Het gaat om de schrijfkunst, ben het nooit met Blokker eens geweest, maar schrijven kon-ie!

RoemeenseStraathond | 20-12-18 | 14:39

Of leer gewoon Nederlands als 4e generatie. Waarom lukt het bij import uit ieder willekeurig land om de eerstvolgende generatie perfect ABN te leren maar uit dat ene zandbakland met rifgebergte vertikt zelfs de 4e generatie het.

de dorstige | 20-12-18 | 12:06 | 1

Is niet alleen de 4e generatie hoor... Autochtone jeugd spreekt tegenwoordig net zo belabberd ABN als de gemiddelde 4e gen. zandbakiaan.
Das ook geen wonder als je bedenkt dat leraren tegenwoordig geen enkel middel hebben om lesstof er met harde hand in te rammen.
Sterker nog, wijs eens naar zo'n kudtkind en paps en mams staan je diezelfde middag nog de grond in te schelden.

normanius | 20-12-18 | 12:16

Wat een briljante columniste, echt heel erg goed en wat is ze scherp en man wat een inzichten, wat een ophef creatuur! Jeetje, wat een talent, een pareltje!

Mark_D_NL | 20-12-18 | 12:06

Wat dat betreft leven kranten als Trouw, NRC en de Volkskrant in hun eigen policor bubbel: alles moet wijken voor de multiculturele samenleving.
Zolang die groep mensen maar niet tegen de haren in gestreken wordt of zich enigszins gekwetst zou kunnen gaan voelen dan moeten we bukken en buigen.

leo de pejo | 20-12-18 | 12:06

Voor mijn lid heb ik helaas geen woord.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:06 | 5

Verkleinwoorden genoeg toch?

Mr_Natural | 20-12-18 | 12:09

De mijne heet Salinero.

quigg | 20-12-18 | 12:22

Ik heb Pinkeltje.
Als ik hard op mijn hand blaas wordt de/het Conan de barbaar.

Ruimedenker | 20-12-18 | 12:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed plan. Ik heb ook altijd een lidwoordenprobleem.

ProAsfalt | 20-12-18 | 12:05

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de hele Nederlandse taal wordt geschrapt.
Wen er maar aan.

BosrandDirk | 20-12-18 | 12:05 | 3

Het jaar is weer bijna om in dit bezopen land en als ik feitelijk moet vaststellen wat mijn levensvreugde week op week, maand na maand heeft verpest, is dat.... die alloch-inbreng in de deug-media/op straat, de vriendelijke lach is verdwenen, dit loopt echt niet goed af. Allemaal mooie kerstdagen en een goed nieuw jaar.

hagelkruis | 20-12-18 | 12:13

Nu de Brexit bijna een feit is kan 'het' Arabisch mooi de voertaal van de geïslamiseerde EU worden. De Arabieren vormen tenslotten - bijna - de meerderheid van de bevolking in de EU...

Aristotalloss | 20-12-18 | 12:14

Het woord "uitkering" zal toch wel blijven bestaan. Wellicht in iets andere spelling

Ben Hetzat | 20-12-18 | 16:14

Bij de term lidwoorden moet ik onwillekeurig aan Parsons denken.

Gajus | 20-12-18 | 12:05

Ik dacht de niet! De moet niet gekker wordUn11

Rest In Privacy | 20-12-18 | 12:04

Laten we de taal maar helemaal schrappen en alleen nog maar naar elkaar grommen. Afbeeldingen zijn sowieso uit den boze, afgezien van grotschilderingen.

Terug naar het stenen tijdperk, net als in Pakistan.

Glasgow Argus | 20-12-18 | 12:04

Manmanman ... echt alles is dus blijkbaar al opgelost, zodat nu eindelijk de zomertijd en de lidwoorden eens aangepakt kunnen worden.

Langedweil | 20-12-18 | 12:03

Bij mij in de stad (ver van Nederland) gebruiken ze überhaupt geen lidwoorden.
Dit kansloze gezeik is hier dus ook kansloos.

Gajus | 20-12-18 | 12:03

Kan Deugen Nederland niet met een dagelijkse communiqué komen,
waarin vermeld staat, wat heden ten dage is afgeschaft, voor u welzijn?
Ik houd het niet meer bij.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:03 | 2

Deugen, of deugend?
Of heeft u ook meteen maar eigenhandig het participium afgeschaft?

Gajus | 20-12-18 | 12:07

@Gajus, mijn toetsenbord deugt niet meer zo, vandaar.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 12:09

"Het" is gewoon niet meer te filleme.

Paaldanseres | 20-12-18 | 12:02

Buigen, buigen, buigen

Stoep | 20-12-18 | 12:02 | 2

De kracht van de herhaling. Goebbels wist daar al alles van af.

Gajus | 20-12-18 | 12:04

Ahhhh Goebbels, die had in deze tijden vol ver- en bewondering de maatschappij bekeken. Ook wat propaganda en demagogie betreft is de ontwikkeling sinds 1945 niet stil blijven staan!

J-van-de-Bontekoe | 20-12-18 | 12:15

'Het' is het meest genderneutrale woord dat er is, vreemd.

Mr_Natural | 20-12-18 | 12:01 | 3

Haha... u heeft/hebt een punt!

Amsterdamsko | 20-12-18 | 12:36

Precies. Mevrouw heeft het tijdgeest niet goed begrepen. Weg met de!

obominotie | 20-12-18 | 13:08

Tsja, dan krijg je nu de lantaarnpaaltje en de afvoerputje. Nogal sexistisch.

squadra | 20-12-18 | 16:50

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl