Ebru Umar - Ode aan de Reaguurder
Een columnist wil maar één ding: gelezen worden.
Het is het grootste verschil tussen de hobbyist en de professional; je stukjes online plempen kan iedereen. Zorgen dat je gelezen wordt en er toe doet, is een team effort. Tenzij je natuurlijk Jan Dijkgraaf heet en een ijzeren discipline hebt, dan doe je het allemaal zelf. Knap, ik doe het hem niet na. “Je vergooit je talent,” beet hij me ooit toe. Nooit begrepen, wél onthouden. Ik wil gelezen worden, het circus eromheen vind ik precies dat: circus.
Schrijven is een vak. Te veel hoofdredacteuren denken dat een column een lukrake verzameling woordjes is die elke postpuber, liefst de vrouwelijke soort, achter elkaar kan zetten. Hun voorkeur voor overjarige jankmeisjes die schrijven over shampoo, hun huisgenoten en andere special snowflake issues waar normale stervelingen nog nooit van gehoord hebben, is schrijnend. Kost niets. Heb je niets. Talent is overbodig. Ook kicken hoofdredacteuren op de allochtone soort; als je een Marokkaanse cq Turkse kop en dito verleden hebt, liefst bekeerd crimineel/ moslim/ man/ verbindend/ statusgevoelig kun je zo aan de slag. Het Parool en uitgeverij Prometheus zijn grootverbruikers. Het wachten is op de Turkse Transgender, heus, de hoofdredacteur die de talentloze hem/haar/het vindt, komt klaar alsof ie door alle Angels van Victoria’s Secret tegelijk gepijpt wordt. Een carrière moet je gegund worden.
Of je nou een paarse broek, koningin, acteur, Twan Huys of columnist bent. Meebuigen wil helpen, een rechte rug en principes zijn overbodig. Je hypotheek ermee aflossen lukt slechts een enkeling. En all of the above opschrijven en publiceren op het grootste weblog van Nederland, leidt al helemaal niet tot een openbare liefde van de boven ons gestelden, die de budgetten beheren van publicerend Nederland. Van de mannen en vrouwen bij radio, tv en print, die bepalen in welke carrieres wél geïnvesteerd wordt, welke huppelkutten wél opeens deskundig blijken en welke allochtone tronie opeens wél tot betrouwbaar wordt gebombardeerd. In het Nederland waarin wij leven, geven hoofdredacteuren een podium aan huppelkutten, die journalistiek verwarren met commercie en oproepen tot een adverteerdersboycot. In het Nederland waarin wij leven, juichen de boven ons gestelden bij radio, tv en print een dergelijke actie toe, in plaats van dat ze de wijven terechtwijzen. Ga strijken kreng! Nog nooit een Nederlandse vrouw ontmoet die kan koken dus dat toeroepen dat ze moeten koken, is een compliment.
In dat licht bezien, raakt de tweet van collega Bas Paternotte me.
Social
Met journalistiek valt geen droog brood te verdienen, maar mijn normen liggen dan ook zo hoog dat ik drie minimaal asielzoekersgezinnen financier (sorry, ik bepaal ook niet wat de belastingdienst met mijn contributie doet). Ik ben altijd trots geweest dat ik mag – het is mág – schrijven voor de grootste media in Nederland: Libelle, METRO, GeenStijl. Dat het me gegund wordt door deze hoofdredacteuren om gelezen te worden, en dat ze me er ook nog ‘ns fatsoenlijk voor willen betalen. Ik heb mateloos respect voor de rechte ruggen van mijn hoofdredacteuren, ik hou van mijn lezers en hun commentaren.
En op de dag dat er een einde komt aan de samenwerking, is dat vooralsnog om financiële redenen: er is geen geld voor freelancers. Eerlijk? Respect voor Bart Nijman en Marck Burema die niet gezegd hebben: ‘ja maar je mag wel gratis tikken’. Gratis werkt niet. Ik kán het niet. En degenen die het wél doen, zorgen voor de uitholling van dit vak; trouwens degenen die het voor drie duppies doen ook.
Darling reaguurders: dit is mijn laatste column. Ik hou van jullie. Ik genoot van jullie. Ik las jullie complimenten en terechtwijzingen. Jullie waren de motor waarop ik dreef. Doe Marck Burema, Bart Nijman en de rest van het stijlloze team een lol en wordt premiumlid. Zorg dat ze niet alleen hun hypotheek kunnen betalen, maar ook de rechte rug kunnen behouden waar we in publicerend Nederland een schrijnend tekort aan hebben.
Het ga jullie goed.
Dank voor jullie liefde.
Dank voor jullie haat.
Dank voor jullie aandacht.
Van ons. Voor u. Een mooie feauteau van ons Oebroe
Reaguursels
InloggenBeste Ebru,
Ik zal je missen meisie echt, wordt er ook een beetje treurig van. Gewoon omdat je zo lekker normaal bent, zegt wat je denkt. groetjes xxx
Ik zal je missen, Ebru.
Als geenstijl het toch lukt om ondanks alle tegenwerking van de pennenlikkers en geitenwollensokkeninsandelenbewonderaars toch succesvol door te gaan, kom je dan terug? Gewoon voor mij?
Ebru weg ? Betekent dat mijn kansen om haar te huwen nu ook bekeken zijn?
Geen respect van mijn kant, Ebru.
GeenStijl is toonaangevend, ook in de strijd die jij voert.
En je hebt er veel aan te danken.
Tijdens deze overbruggingstijd had jij je loyaliteit kunnen tonen.
Wtf. Loyaliteit? Heb je de inhoud wel eens gelezen dan?
Loyaliteit houdt niet in dat men gratis werkt 'voor den goede saeck'. Of denk je dat ze nu opeens pro-Erdogan / pro-EU / pro-mocriminelen stukjes gaat tikken? Dan had ze toch ook niet zo'n (schitterend) grote bek blijven houden toen ze in Turkije werd vastgehouden.
Hoe zit het met jouw loyaliteit? Waar toon jij die? En wat is het bereik ervan? Hoeveel tegenslag (a la ouders bedreigd door dictator van dienst) heb jij ervaren door je mening te uiten?
GeenStijl heeft wat dat betreft ook veel te danken aan Ebru: nieuwe schrijfstijl; nieuwe klanten. Een ECHTE Nederlander-met-Turkse-roots, die de mores van GeenStijl steunt en onderschrijft. Nounou, wat is ze evil dat ze nu GeenStijl verlaat.
Het gaat mij totaal niet om hoeveel leden GS heeft, welke schrijvelaars stukjes tikken. Als ik weet dat er meer zijn die zich zorgen maken over de huidige koers van Nederland, Europa, migratie etc. dan ben ik tevreden. Maakt niet uit voor welk medium die mensen werken, de inhoud, dat is belangrijk.
En nou ga ik poepen.
Zonde...
Het gaat jullie beide goed!!!
Bedankt Ebru, voor je leuke stukjes. Doorgaans las ik ze met plezier. Bedankt voor de mooie tijd en succes met een eventuele volgende uitdaging. Misschien tot ooit, hier op GS.
Heel sportief je vertrek met opgeheven hoofd. Ik vrees dat Geen Stijl met deze actie flink wat reageerders zal verliezen. Zoals je in de papieren media wekelijks uitkijkt naar je vaste columnisten, zo keek ik uit naar de bijdrage van Ebru. Ik ben ineens een stuk minder enthousiast om geen stijl nog te bezoeken.
Misschien nu toch maar naar de Joop ?
Misschien toch maar naar de Libelle?
Ebru for president!!! Wanneer kom je weer terug pls?
Hoop meegemaakt met Oebroe. Van haar schandalige verdrijving uit de Baarsjes (heeft justitie hier ooit iets mee gedaan?) tot haar opsluiting in Erdoganland.
Succes met je verdere loopbaan dan maar. Hopelijk kan de overgebleven staf het voldoende opvangen.
Dat is wel heel jammer, ik las ebru en bassiehof standaard. Premium lid zijn helpt dus nog niet om dit soort kanjers binnen te houden.....
Ga je missen! Hoop dat je snel terug komt bij GS.
Hartje!
Pas goed op jezelf kanjer.
En weer een einde van een tijdperk...
Jammer.
Eindelijk. En dus omdat er niet meer te graaien valt.
Ja, en jij werkt natuurlijk gratis, zonder er door anderen voor betaald te worden. Ach nee, jij draait het om, want jij bent steuntrekker. Jij krijgt je geld voor niet-werken, want jij bent een cliënt, natuurlijk..
Jou prut toont, dat kunnen schrijven blijkbaar niet negatief beïnvloed wordt door een hoog niveau van imbeciliteit.
Jammer, ik waardeerde je frisse ietwat cynische en scherpe blik enorm. Succes met je werk!
Adios, recalcitrante chickiepie !
Ebru, veel dank en het ga je goed. Voor mij hoor je wel bij GS en vreselijk jammer dat je gaat. Je kijkt met andere ogen en over het algemeen heb ik je columns graag gelezen.
Dat geldt ook voor Bas Paternotte. Die was niet altijd even sterk maar wel steeds een reden om op de zondagmiddag even in te checken. Jammer, hoor.
Op de dag van GS independence day had ik een kroontje gepland. De schrik slaat me om het hart dat we met Wuffelé en Nekschot blijven zitten in het weekend nu Bas en Ebru vertrekken. Jee.
Dag Ebru, en bedankt.
Bedankt Ebru en tot gauw.
Ebru stopt... dit is een groot verlies.
Het zal toch niet komen omdat ze op 13-10-2018 heeft geschreven: ''vrouwen zijn mislukte mannen''.
@sociaal_econoom,
Niet zo speculeren, zo ontstaan roddels.
GeenStijl kan zich haar en Bassiehof niet meer veroorloven om financiële redenen vanwege de overname. Of heeft Bassiehof soms geschreven dat mannen mislukte vrouwen zijn?
Wel af en toe blijven reaguren hoor, Ebru.
Jammer dat de comercie zo'n dikke vinger in de pap heeft .
Ik verwacht Ebru Zeker nog in /op /ui andere media te bewonderen /horen /zien/lezen .
www.youtube.com/watch?v=nkgVInTNoTY
toen we gs begonnen was geld geen issuei.
Lieve Ebru,
Soms vond ik jouw stukjes niet echt de moeite waard en soms waren ze briljant. Geen probleem, je kan niet elke keer de roos raken. Verder ben je iemand die boven haar afkomst is uitgegroeid. Dat verdient complimenten.
Mensen als Ebru hebben we in Nederland heel hard nodig. Jammer dat ze stopt.
Bedankt Ebru, je bent en blijft een topwijf! :)
Ebru, Dank!
Zou je blijven als ik je zou doen?
Nee, ze trouwt met mij, dus met jou zal ze niets doen.
Het bomen orakel zegt mij dat Ebru ’n hartstochtelijke vrouw is,
en vanzelf weer terug komt in de roze panelen. Nooit dwingen.
Ebru, dat wordt de Libelle kopen om je columns te lezen.
Dank en tot ziens/lees.
Ebru, dat wordt de Libelle kopen om je columns te lezen.
Dank en tot ziens/lees’.
Ebru je was een van de redenen om naar GS te gaan, jouw columns zijn altijd de moeite waard. Veel succes en hopelijk keert het financiële tij en kom je weer terug! Hou vol en blijf eigenwijs, Nederland heeft je nodig.
Wellicht is het een onkarakteristieke late werking van den ochtendcaffeine of stomweg wishful thinking: als dit een satire is op Jesse Klaver's ode neem ik mijn woorden over uw schrijftalent alsnog zeer kwalijk.
Da's mooi kut dat je weg gaat. Heel erg jammer. Succes met je volgende carriere!
Godverdomme Ebru. ik ga je missen.
Ebru, hou je haaks.
Jammer. Mooie, intelligente vrouw verlaat het toneel. Het ga u goed.
Zeldzaam, maar het bestaat. Een bewijs dat IQ hoog, middel, of laag kan zijn, zonder naar boven te likken, of trappen naar onderen. Dat was de mens voor hij paradijs uitgeschopt werd. Ebru is het school voorbeeld van hoop doet leven, eerlijk duurt het langst. De rest is gebonden aan hoera, 3x.
Een goede zaak dat ze nu van het GS stigma verlost is en vaker een kans zal krijgen bij de staatsomroep, want met haar ideeën is weinig mis mee. Wat denk je van een eigen 'praatprogramma'. Kunnen we misschien nog eens genieten van een Geert Wilders bij npo. Nu alleen te zien bij GSTV. Of een Karskens, een Roos, Teeuwen. Iedereen die voor het vrije woord is. Misschien wel een paar reaguurders die openlijk voor hun mening uit durven komen. Kom Ebru, begin eens een kruistocht tegen de eenzijdig verdeelde zendtijd. Het is ook ons geld. En het brengt ook een paar centen op. Toch ook wel voor de reaguurders die worden uitgenodigd mag ik hopen. En niet met DKS beginnen, die heeft al genoeg aandacht gehad. Werk ze en succes met het vinden van een geschikte partner als dat nog niet gebeurd is.
Fijn. Ebru Umar weg, bassiehof weg.
Straks hebben we hier alleen nog AFA leden Zentgraaf, Ronaldo en Mosterd nog om gratis hun linkse gal over ons uit te spuwen. Kunnen we net als in alle andere "kwaliteitsmedia" lezen over hoe geweldig de multiculturele samenleving is en dat PVV'ers en "witte" mannen slecht zijn.
Voordeel is dan dat er in ieder geval geen adverteerders gebeld worden, dat dan weer wel.
Ebru is een trotse vechter, net zo als Theo van Gogh, daarom vind ik de foto met vlag treffend en inspirerend(Nl-se Jeanne d'Arc).
Super jammer dat dit boegbeeld voor het goede, het eerlijke weg gaat want ook zij is een rede voor mijn financiele ondersteuning van GeenStijl.
Jan Roos is ook een strijder.... het is een kwaliteit die veel te weinig waardering krijgt in ons land en waar er te weinig van zijn, misschien daarom.
Wilders, Baudet, Fortuyn en dat was het de laatste 30 jaar wel. Ben het vaak niet eens met deze gasten maar ze hebben wel lef, gaan de barricades op en zijn tegendraads wat ik helaas van links al heel lang niet meer kan zeggen.
Ebru xxxxxxxxx.
Jammer hoor. Succes verder Ebru!
Maar worden hier niet gewoon 2 goede aanvallers geruild voor een topspits? Wie zou het worden? (Voor het mooi worden altijd meerdere namen genoemd, het wordt natuurlijk Kaas de Vies, maar wie vult het lijstje aan?)
Ik reageer niet zo vaak. Maar toch even ingelogd om je te bedanken voor jouw blogs op GeenStijl Ebru.
Ik ben het zeker niet altijd met je eens. Maar waardeer jouw no-bullshit stijl.
Het ga je goed!!
Ebru, ooit ontdekt door wijlen Theo van Gogh, ik las je proza al op degezonderoker.nl web.archive.org/web/20170627001442/ht... en www.nu.nl/internet/439925/website-de-... Ik zal je hier missen, en de reden waarom doet pijn.
U blijft toch wel mag ik hopen?! (Laat u anders uitbetalen in etentjes, dat is aftrekbaar voor GS)
Bedankt voor je bijdrages Ebru, Houdt je rug recht meid, je hart zit op de goede plaats.
Ik houd van columnisten die goed kunnen schrijven en originele invalshoeken hebben. Types als Max Pam. Ebru schrijft slecht en is erg voorspelbaar.
Waar jij van houdt, interesseert niemand ene flying fuck.
Vergeet je pilletje niet, low life.
Zegt alles over jou en weinig over mij.
@Kuifje: ik houd van reaguurders die goed kunnen schrijven, kritisch na kunnen denken en voor de duivel niet bang zijn.
Het moge duidelijk zijn dat jij aan geen van bovenstaande eigenschappen voldoet.
Ga maar weg, rooiboskuif.
Guttegut, Gravinnetje wil alleen maar meninkjes lezen die in haar straatje passen. Ja, dan is GS misschien niet helemaal de site voor jou.
@Kuifje-in-Afrika | 27-10-18 | 17:21 Maar een uitzwaai mag best wat hartelijker, over het algemeen wordt een trap na niet zo gewaardeerd.
Jammer Ebru, ik zal je schuimbekkende schrijfsels missen.
Het ga je goed vrouwke.
Best apart, hier moet nog even (betaald en al) de hobbyschrijver van broodroof beschuldigd, maar voor d'r nieuwe job gaat Ebru (betaald en al) vrijwilligers in het zonnetje zetten.
www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/4...
Afijn, ik zal het niet missen, het tuttige venijn over Nederturkjes en andere typtrienen.
"Nog nooit een Nederlandse vrouw ontmoet die kan koken dus dat toeroepen dat ze moeten koken, is een compliment".
't Is van een retoriek waar wel 10 breinaalden tussen passen, maar goed dat hou je toch met scribenten van uitgeschoten graslevel.
Bon, succes hoef ik je niet te wensen, want dat heb je al.
Vervangend wens ik het daarom de redactie van GS - pak aan.
Ebru: geluk verder.
Je weet waar je nog harder aan moet werken...
Bedankt Ebru, jouw liberale geluid zal gemist worden hiero, een Turkse met een eerlijke, recht door zee mening is een zeldzaamheid en daarom alleen al bijzonder. Het ga je goed meid, hou je haaks !
Ebru, ik ben eigenlijk niet zo’n lezer. Eerder een scanner. Meer visueel ingesteld dus. En op een of andere manier ben je een lekker aantrekkelijk wijf. Waarmee voor mij weer eens bevestigd wordt dat je met uitstraling en karakter een heel eind komt.
Succes Ebru! Het ga je goed.
Wanneer er user generated content, oftewel reaguurders worden ingeschakeld om stukjes te gaan schrijven zal je zien dat de reacties toenemen, maar dat de bezoekers aantallen terug gaan lopen. In het begin niet, dan stijgen deze, maar naar verloop van tijd in de permanente daling ingezet.
Eigenpijperij gecombineerd met opzichtig het tegengeluid wilen laten horen staat mensen tegen en dat gaan jullie merken aan de inkomsten.
Ebru, je bent een vrouw naar mijn hart, maar ik ben al getrouwd, dus bedankt! Ik hoop je nog vaak te lezen in het publieke debat of in de Libelle, want die lees ik ook. Zet 'm op!
Ik zie liever Zentgraaf gaan.
Ik niet.
Ja jij ook bedankt! R.I.P.
Dank Ebru
*knipmest*
En als Geenstijl straks, dankzij de (financiële) inbreng van de reaguurders, weer klotst van het geld is mevrouw vast weer terug. Haar vertrek is wat mij betreft niet echt een verlies. Maar ik wens haar het beste toe bij de Libelle.
We moeten hier helemaal af van de columns dus dit is voor mij een goede start. Vond de bijdragen van Bas en Ebru zowiezo niet interessant. Gewoon kort en krachtig de vinger op de zere plek blijven leggen, de reaguurders doen de rest!
Lol 50 euro per column. Really?
Ik zal er geen traan om laten. Uiteindelijk wint het goede en zal het woord van de leugenaars, ophitsers en zij die polariseren verdwijnen.
Als dat dan maar niet tot boekverbrandingen gaat leiden. Maar laten we het hopen, dat het goede zal winnen en de ophitsers, leugenaars en terroristen verdwijnen.
Je bedoelt als Nederland tot een islamitische heil- of europese deugstaat is verworden, want dat is wat je krijgt als je geen ruimte meer laat voor een kritisch tegengeluid. Wat jij voorstaat is het debat de nek omdraaien. Dat is niet het goede.
Helaas @mocroGS, weten wij hier allemaal dat je definitie van 'het goede' bepaald geen populaire is in deze burelen. Cheer up, jongen, een beetje vriendelijkheid is nog niet verboten.
Enru houdt ook van jou...
Snik, jammer.
@Ebru, vond je stukjes, qua stijl, niet altijd een lust voor het oog, maar bewonder je om je grenzeloze moed te zeggen en schrijven wat je denkt, zonder aanzien des persoons.
Hulde ende Applaus daarvoor!!!
Bedankt voor al je bijdrages en heel veel succes in de toekomst! Het ga je goed.
Best wel jammer dat ze gaat. Is niet helemaal mijn voorkeur qua schrijfstijl maal wel qua smaak, uiterlijk dan. Dus ja ik zou der doen.
We komen je ongetwijfeld wel weer ergens anders tegen, Ebru, het ga je goed.
Gewoon storten mag ook neem ik aan.
-
Overigens is het ook goed om geen Grolsch of HAK meer aan te raken in de supermarkt, de merken van de buigers van het eerste uur naar de achterbakse adverteerdersbellers toe.
Het grootste blog en meest vrije in Nederland moet inderdaad voorzien blijven van goede journalistiek.
De kraampjes van die prutsers van die mediagroepen, die allemaal hun flut blaadjes als krant willen verkopen, dat is letterlijk één pot nat. Allemaal hetzelfde deuntje. Gelukkig gaat dat bergafwaarts en ik denk oprecht dat online-nieuwsmedia de toekomst gaat worden, nu enkele aandacht voor het verdienmodel daarbij.
Het ga je goed en zeg nooit vaarwel.
Ebru, een echte beroeps doet het alsof het een hobby is. En uit een noodzaak om te creëren.
Tja voor niets gaat de zon op.. Dank voor al je mooie columns en het ga je goed Ebru. Om de ontstane leegte op te vullen een goed idee van Kompromat 11:57 eindje hieronder. Niet dat ik me daar nu zelf toe voel geroepen, maar er waart hier genoeg groter talent rond heb ik gezien.
Ebru overschat ten eerste haar kwaliteiten als schrijver.
Ten tweede is ze een jaloerse vrouw t.o.v. andere vrouwen.
Ten derde is ze heel egocentrisch qua wereldbeeld en ook nog eens materialistisch, waarbij ze terloops laat ontvallen dat ze IMac Pro heeft, een Mercedes, een koophuis te koop in Amsterdam, een tweede huis in Rotterdam en Turkije, en ga zo maar door.
Haar stukjes zijn niet beter dan de gemiddelde reaguursels, en die krijgen niks geen salaris, maar mogen gratis de content schrijven waardoor GS groot mee is geworden.
En Premium Lid is natuurlijk een lachertje, de voordelen zijn miniem, en een groot weblog, de invloedrijkste van Nederland, dat ministers laat vallen als herfstblaadjes, zou zichzelf niet kunnen bedruipen?
Er is weinig originele scoops en/of content, het zijn persberichten waaraan een ludieke draai wordt gegeven.
Tot zover mijn ongezouten mening, hoop dat ik niet weggejorist wordt, want dat is je vrijheid van meningsuiting: alleen welgevallige meningen toegestaan, ook hier.
Je gaat toch ook wel eens naar de kroeg en drinkt een biertje en ouwehoert wat. Sta je dan ook bij elk biertje stil hoe duur dat wel niet is ? In een paar uur heb je een jaarabonnement achterover geslagen. Maar iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil, je weet pas wat je mist als het er niet meer is.
Ik ben het helemaal met je eens. Vooral ook dat laatste punt dat je aanroert...
Ik mag de meeste kroegen in regio rijnmond niet meer betreden.
Hear, hear. Met de verkoop aan de televaag, heeft GS zijn kracht verloren, nu moet men meelopen in de maat van het grote geld.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens; ik vond Ebru's stukjes 'vroegah', dus voor dat gelazer met de Erdosnor-aanhangers, een stuk beter. De laatste tijd dacht ik vaak 'tegen wie heb je het nou eigenlijk?' als ik haar stukjes las, en ik vrees dat Ebru door bovengenoemde ellende toch iets van een tik heeft meegekregen. Wat overigens zeer begrijpelijk is, en er zijn er zat die voor (veel) minder al de mond gesnoerd zijn.
Ebru, het gaat je goed, en ik hoop ooit je snedige pen weer terug te zien.
Welke vrouw is niet jaloers ?
Kaas de Vies | 27-10-18 | 13:03
Geestig.
Dan zou jij dus volgens de logica van sprietatoom de gage van Ebru kunnen opbrengen. Wat zeg ik? Heel GS redden!
Ghehe...
King of the Oneliner | 27-10-18 | 12:25
Ajuist, jouw zienswijze omvat de mijne.
Heel netjes verwoord.
Ik ben het hier ook wel voor het grootste deel mee eens, stilistisch een ramp en vaak veel geschreeuw om een klein -vaak voorspelbaar-punt te maken. Maar ja wie zit er nou helemaal op mijn mening te wachten?
Bedankt Ebru voor je mooie stukjes en dat we je maar gauw bij FVD mogen zien,
Succes.
Dat zou mooi zijn, wat een briljante gedachte!
Niets op internet is gratis. Een kop koffie per maand is GS toch wel waard ?
Hoeveel premium reaguurders zouden er zijn ?
Niet alleen de Premiums betalen, ook kan men een bedrag naar eigen keuze doneren, dan heb je geen kroontje, geen abonnement en ben je geen Premium. Ik doneer van tijd tot tijd en zit daarmee ruim boven het abonnementgeld.
Ik word genoemd.
Je maakt geen schijn van kans tegen Prof. Dr. Ir. Akkermans.
Ok, het gaat Ebru dus alleen maar om geld. Net als al die andere niet westerse allochtonen. Weten we dat ook weer.
Werk jij gratis bij je werkgever?
@ Cookieman | 27-10-18 | 12:43
Nee, volledig onbetaald werken kan ik mij helaas niet veroorloven. Wel zou ik het als een eer beschouwen, als ik columnist was, om stukjes te mogen schrijven voor GS, toch een soort verzetskrant. Puur vanuit een stukje idealisme en overtuiging. In die zin zou ik GS dan niet als een gewone “werkgever” beschouwen, maar een mogelijkheid om een persoonlijke bijdrage te kunnen leveren aan het debat.
Ik neem aan dat Ebru ook een paar vaste lasten heeft...
‘Out of sight, not out of mind’.
Het ga je goed Ebru.
Ik heb altijd erg veel respect voor jou als persoon gehad. Je bleef en blijft doorgaan. Ondanks de niet aflatende haat uit bepaalde (religieus- en cultureel conservatieve) hoeken waar jij mee te maken had en hebt.
Ik hoop daarom dan ook dat je je inzet op andere media succesvol zult blijven voortzetten.
De DeugmediaEenheidsworst moet blijvend van kritische tegengeluiden worden voorzien.
En wat GS betreft.
Zou het niet interessant zijn om reaguurders te vragen stukjes in te sturen, die dan uiteraard eerst door de redactie op kwaliteit worden gefilterd? En dan wekelijks een bepaalde dag of dagdeel reserveren waar deze stukjes worden gepubliceerd? Er is denk ik meer dan genoeg talent in de panelen aanwezig, en menigeen is vermoedelijk bereid hieraan mee te doen. Met die “uitholling” zal het dan wel meevallen.
Gewoon een ideetje.
Ik vind één 'Tamara' al meer dan genoeg... doe maar niet.
Het zijn de vrouwen die de wereld veranderen , wat een Topper is Ebru .
Jezus dit maakt mijn kater iets groter. Ik vond het lezen altijd een genot en zo scherp! Ebru for president!
In ieder geval veel geluk en wijsheid gewenst Ebru!
Thxs voor al je leesvoer. Top stukkies bij uitstek. Gaat je goed kanjer, wereldvrouw, mooi mens en lekker ding.
kom op reaguurders trek de poeplap en dokke die euro's
heb geen kroontje maar betaal wel ! ik ben bang dat de AIVD erachterkomt
Oh shit, ik ga je missen! Er zijn er te weinig met gezond verstand zoals jij. Succes met alles.
We gaan je missen, kleine... Zet'em op!
Huh, is ze een dwerg ? Oh, misschien trouw ik haar dan niet !
Ebru.. ga met Rutte de race aan voor die baan van Juncker in Brussel.
Da's in elk geval meebuigen voor meer pegels ipv te weinig opbrengende tegels.
Altijd van jou schrijfsels genoten,dus bedankt daarvoor.
Stel nou dat je onlangs premium lid bent geworden omdát je graag die stukjes van Ebru of Bas wilde blijven lezen. Dan is dit vast een beetje wrang.
magenta.gs/
Dode Egyptenaar, het risico dat je loopt is een paar tientjes per jaar. In een vorig leven gaf je heel wat makkelijker geld uit.
Een mooie oproep om de rechte ruggen en het andere geluid te laten horen en GS financieel te steunen. Het deuggeluid van de extremisten die pro EU, immigratie en groen gekte zijn, wordt elk jaar met honderden miljoenen belastingcenten gesteund. Hopelijk geven genoeg mensen GS met enkele tientjes steun zodat Bas en zij een normaal loon kunnen krijg voor hun stukkies en hun lef.
Ik wil niet dat er automatisch per jaar geld afgeschreven wordt voor het lidmaatschap, dus koop ik elk jaar een lidmaatschap en zeg een paar weken later weer op. Het kost je een kroontje, maar ik vind dit gewoon prettiger.
BrabantsVerzet, top dat je het verzet van GS jaarlijks een duwtje in de rug geeft.
@Brabants Verzet,
Je kan ook een zelfgekozen bedrag doneren, bij Doneer dan! Dan ben je geen Premiumlid, geen abonnement, geen krontje, maar het scheelt opzeggen. Zo doe ik dat.
... kroontje...
Dit is dan wel het nadeel haha.
Je ziet deze ontwikkeling overal. Het wordt steeds normaler dat mensen voor een habbekrats werken, of zelfs voor niets. Dit is mede in gang gezet door de overheid, die het volkomen normaal vindt dat een ontslagen straatveger in de bijstand de straat moet vegen, terwijl die man er eerst een normaal salaris voor kreeg. Ook kunstenaars, zoals tekenaars, componisten, schrijvers, worden tegenwoordig geacht dankbaar te zijn dat ze hun levenswerk gratis of voor bijna niets mogen uitdelen. Waar betaalt de burger dan wel voor? Nou, alles wat tastbaar is en verbruikt wordt, eten en goederen. Je verdient meer geld met het verkopen van loempia's op straat, dan met het schrijven van een kloek boekwerk over geschiedenis. Waarom is dat? Ik hou het op stiekeme minachting van de burger voor kunst, voor gedachten, voor ideeën. Iedereen die niet op een kantoor de meest flagrante onzin in een telefoon schreeuwt, is automatisch verdacht. Want in een pak met een koffertje lopen, een meeneem beker met veel te dure koffie in de hand, dan heb je het pas gemaakt. Dit is ook aan u te wijten, beste reaguurder. U doet niet anders.
Hou mij er buiten.
Helemaal mee eens. Zeker wat de overheid betreft die het stimuleert om mensen voor niks hun werk te laten doen en dat daarmee de trend in gang is gezet.
"The race to the bottom"... en we staan erbij en kijken ernaar, zolang het onszelf maar niet treft.
Minachting is volgens mij niet de verklaring, althans zeker niet de belangrijkste. Ken je het mantra "information wants to be free"? Indien men slechts een mening kan uiten indien daar een bedrijfsmodel omheen kan worden gebouwd waarmee alle betrokkenen minstens het wettelijk minimumloon per uur kunnen verdienen, dan blijft er bar weinig over van de menselijke aard als communicatief wezen. Dat sommige mensen zich gedragen als parasieten op dode bomen doet daar weinig aan af.
So true!
Keuzes maken is moeilijk en dit is misschien niet leuk voor Geen Stijl. Er zal een andere weg ingeslagen moeten worden dus ik heb alle begrip voor Geen Stijl. Met respect voor Ebru, ze plaatste leuke artikeltjes en hoop dat het haar goed blijft gaan.
Lieve Ebroe... Laat wel nog eens iets van je horen. Het ga je goed. En blijf vooral weg uit erdogeitenland.
Daar heeft ze een villa hoor.
Nope @DKS. Ebru had een appartementje in Kusadasi en geen villa. Dus je liegt alweer, zoals we van je gewend zijn.
Marie Curieux | 27-10-18 | 12:45
Nou ja, penthouse dan. Nu goed?
Een opdracht beëindigen vinden sommigen lastig. ´Geen budget´ is dan de gemakkelijkste motivatie om confrontaties te mijden en de werkelijke redenen blijven onuitgesproken. Je kunt het als een compliment opvatten dat je niet is gevraagd gratis door te werken. Je zou er ook nog eens over kunnen nadenken.
De grote bek van Ebru is een waar genot voor het oor. Het zou mooi zijn als haar geschreven stukkies in de toekomst ook zo sprankelend worden.
Ik lees:
a. "Een columnist wil maar één ding: gelezen worden."
b. "Dat het me gegund wordt door deze hoofdredacteuren [van Libelle, METRO, GeenStijl] om gelezen te worden, en dat ze me er ook nog ‘ns fatsoenlijk voor willen betalen."
Dus, je wordt gelezen, en fatsoenlijk betaald. En toch weg gaan om financiële redenen ...... raar! Ebru, heroverweeg dit.
Zelfstandig-geworden-GeenStijl kan haar momenteel niet voldoende betalen, snapdatdan.
Au Ebru, dit komt hard aan... een afschuwelijk bericht... oprecht bedankt voor al je columns! Hou je haaks, take care! Liefs van mij.
Bedankt voor je oproep, Ebru, om premiumlid te worden.
Maar zolang ik een ban krijg omdat ik het bestaan van een zekere reaguurder in twijfel trek, krijgt GS geen cent van me.
@gajus: Grappig. Ik heb precies dezelfde ervaring. En ik neem aan dat we het over dezelfde reaguurder hebben. Vrijheid van meningsuiting op GeenStijl: mijn reet!! En nu maar wachten om gejorist of gebanned te worden.
Dat is wat mij ook tegen houdt. Al twee nicks geband, alleen omdat ik terechte en nette kritiek had. En gelijk. Ik verdom het om mee te huilen met de meute, nooit gedaan, en ga het ook niet doen.
Hè Ebru ga je ons alleen laten? Het ga je goed meisje. Ik zal je missen. Laat je niet klein krijgen. Jij bent de beste. En de allerleukste. Snik.
Duidelijk! Ik ben ook betalend lid geworden! Kom je nu weer terug? Ja toch?
O, en voor de mensen die al jaren onderbetaald worden, leerkrachten, verpleegkundigen, politiemensen en verzorgers: jullie zorgen kennelijk voor de uitholling van jullie beroepen. Fijn weekend!
Oeps...
Geenstijl is groot gemaakt door de reaguurders, dat er nu reaguurders zijn die betalen om GS in de lucht te houden zegt genoeg over het niveau van de huidige reaguurders. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen als 1 Vd oudste reaguurders. (Sinds 2003/2004)
Waar blijven mijn, in de loop Vd jaren gewonnen flatscreens en andere meuk?
Precies!
neemjemoederindemaling, je bent gewoon zuunig en wilt graag anderen strafjes geven.
Pssst. Je bent het product. *smiley face* *knipoog*
Doe eerst eens een kroontje zuinige trut.
Helemaal mee eens als medeoudgediende.
Lieve ebru, jammer dat je weggaat. ik had graag meer van tiksels gelezen. ik vond ze niet altijd goed, omdat ze soms iets te veel vrouwelijk persoonlijk waren, maar desalniettemin jammer en het gajegoed.
Ebru, heb je gevolgd sinds de Gezonde Roker, en sinds je me in Paradiso ooit die gesigneerde boeken doneerde (die ik uiteraard wilde kopen), was je al een persoonlijke heldin. Heel veel succes!
Hmmm...
Vond het niet altijd 'je van het', maar las je columns altijd wél. Verder had je bij mij een dikke streep vóór door je Turkse afkomst mét een kritische kijk op de keerzijde van je eigen oorspronkelijke cultuur en religie.
Jammer dat je weggaat.
(Gelukkig is er voor dit weekend nog zat bier in huis hetgeen, in tegenstelling tot columns, meningen, werk je eigen wijf of whatever, in ieder geval nóóit vervelen gaat)
* pijpjes alvast koudzetten doet *
Tja, je zou je kunnen afvragen wat duurder is: je reputatie, je hart voor iets belangrijks en de goodwill die je daarmee automatisch opbouwt of het (tijdelijk) onbetaald schrijven.
Je zou je ook af kunnen vragen of het geld wat je verdient met speculaties op de vastgoedmarkt, je in staat stelt om af en toe een kwartiertje van je tijd af te staan aan iets of iemand.
Maar het hoeft natuurlijk niet.
Een goede column tik je niet in een kwartiertje. En daarnaast is columns schrijven wat Ebru doet voor haar werk. Jij doet je werk ook niet gratis neem ik aan.
Qippie | 27-10-18 | 11:11
Dat stel je mooi: 'een goede column tik je niet in een kwartiertje.' Precies! En ja hoor, ik heb me jaren gratis of heel slecht betaald ingezet voor dingen die belangrijk en interessant zijn. Doe ik nog steeds. Zolang ik met iets anders genoeg verdien, kan dat ook.
Doei.
he nee Ebru.. dat meen je niet! ik las je stukjes met veel instemming in dat wat je meent en vind.. en zeker jij, als migrantenkind, vrouw, obstinaat , voor den duvel nie bang en oprecht.. en helemaal waar. De NPO overeind houden van ons belastinggeld, weer miljoenen voor de omhooggevallen presentatoren met dito salarissen waar de gemiddelde GS lezer en reaguurder niets mee heeft en geen cent van onze belastingcenten naar een NieuwsStijl als Geen Stijl.. Het ga je goed en laat vooral regelmatig van je horen! En lezen..
Jammer, ik las je altijd met plezier. Een vrouw met ballen.
Mee eens. Het zijn de reaguurders die de onderwerpen maken. Ik lees soms prachtige bijdragen waarover is nagedacht en die met zorg zijn opgeschreven, waar heel wat tijd in is gaan zitten. Maar door de hoge omloopsnelheid hier verdwijnen die geruisloos in de anonimiteit. Daar zou GS toch eens over moeten nadenken, hoe dat beter kan. Zodat reakties beter op waarde geschat kunnen worden
We hadden een kuddo systeem. Ooit. Dat was geweldig.
Scheelde een hoop oeverloos gelees. De tegels met de meeste plusjes waren altijd meteen ook geniaal en super grappig.
Jammer dat je om welke reden dan ook stopt hier Ebru. Ik zal je missen. Verder het allerbeste toegewenst!
Nee hou op! Je bent pas net terug voor m'n gevoel. Ga je missen, bedankt voor je bijdragen, je scherpe blik, je kritische analyse. Groot verlies!
Ooit was ik ook broodschrijver tot ik ontdekte dat het eetbaar was en dat schrijven op papier veel aangenamer is.
Leuk
Vaak prima stukjes van je gelezen en ik ben het met je eens dat schrijven een vak is. Daarnaast is er echter nog zoiets als vinden dat dingen gezegd moeten worden en dan liefst met enige kwaliteit. Als je dat vindt dan wil je bij voorkeur een publiek van enige omvang. Zeggen dat niet te kunnen als er geen (riante) beloning tegenover staat plaatst je motivatie toch in een wat dubieus daglicht.
Bedankt en veel succes verder. Jammer dat je vertrekt.
Paternotte en Ebru weg. Tamara en Gregorius weg? Het wordt dus een kaal begin en een verse start voor GS. Weg met het oude model. Hup, gaan met de mooie stukjes en bijdragen. Reaguurders met de dikke bek; schrijf uw columns want u kunt het veeeeeeeel beter. Kom maar.
Ik ga het proberen. Bedankt voor het vertrouwen.
Nooit iets mis gevonden aan uw schrijven, wel aan uw verstand of voorstellingsvermogen. Verbaas ons.
De Koreaanse Slet | 27-10-18 | 11:31
LOL
@2tribes,
Ik wed dat hij het meent.
Ik haat teveel zaken in t dagelijkse leven zoals bv kick out zwarte piet, gelukzoekers.. de linkse gordeldierwn, de opgeschoten 3e en 4e generatie kudtmarokaantjes, het belastinggeld meebetalen aan waar ik niet mee wil betalen maar omdat mijn zoon van 19 nu werkt zelf geen huurtoeslag meer krijg want uw zoon verdient nu ook geld en telt mee in uw huur... diezelfde zoon die nog jaren mag wachten op een simpel huisje want tja de wachtlijsten liggen jaren op achter door de.gelukzoekers... ik haat dat onze groot en voorouders en onze ouders als kinderen de.oorolg hebben mee gemaakt om zich te moeten vrij vechten voor.hun vriiheid wat nu weer in totale gruzelementen dreigt te vallen door de. Islam.die steeds maar weer binnengehaald word in de verkeerde vorm. Ik haat dat niemand hier in nederland echt wat.durft te doen ertegen.. behalve wilders maar die word verguisd. We stemmwn op hem maar nee ook wij als stemmers tellen dus niet.. nee ik ben ook niet geschikt embru als schrijfster in een krantje e.d. ik haat teveel wat ik volgens veel linksen niet mag haten..
Los daar van, een beetje taalbeheersing is wel fijn als je iets schrijft.
Mather: iets minder interpunctie en ze kan Kouwes achterna. :-)
Het komt rechtstreeks uit het hart. Voor velen daardoor misschien wel beter herkenbaar dan stukjes van competente taalnazi's.
Inderdaad nog vergeten, de kinderachtige taalmaffia.. vooral links dus..
Goed verwoord, velen zullen dit ook zo voelen.
Waar ik nou benieuwd naar ben ... of Oehoeboeroe zelf Premium lid is?
Geld betalen is iets voor de reaguurder he. Stukjes schrijven is prima, ook voor de goede zaak, maar het moet wat opleveren. Ik snap dat wel overigens, maar zo zie je dat solidariteit met je eigen overtuigingen een grens kent.
Jammer en begrijpelijk. Maar als adverteerders zo belangrijk zijn in de betaalde journalistiek laat dat dan eigenlijk niet zien dat de hele mianstream media branche drijft op het behartigen van belangen van adverteerders inplaats van waarheidsvinding...
Ik hoop niet dat dit het begin van het einde is voor geenstijl.
Adverteerders zijn belangrijk (altijd al geweest trouwens) omdat het gros van het gepeupel vind dat nieuws en actualiteiten gratis toegankelijk dan wel spotgoedkoop moeten zijn.
Helaas is tegenwoordig het leden tellertje weg, kan me nog iets van 233+ k leden herinneren van de laatste keer dat ik GS in de oude layout bezocht. Daarvan zal gok ik maximaal een derde tot de helft bereid zijn premium lid te worden. Das zonder adverteerders te weinig om GS te runnen, columnisten fatsoenlijk te betalen en er zelf ook nog wat aan over te houden.
Maar hoe meer premium leden, hoe minder interessant voor adverteerders toch?
GeenStijl wordt een Slotervaartje? Verhoog toch die bijdragen!
Ebru, ik ga jou en je scherpe manier van schrijven missen. Dank voor al je columns! Je bent een topper. Oh, en de koffie staat voor jou altijd klaar. Met een groot pak koekjes ipv 1. :-)
Lieve tante Oebru, dank voor t tikken, heb van je genoten. nu is t tijd, om iets meer te gaan doen met je ideeën, niet alleen op papier zetten, maar aktief proberen de wereld mooier te maken. ik hoop je snel in de politiek terug te zien. Kus.
Idem. Ebru, ga eens langs bij Thierry. Die heeft straks goede mensen nodig in de 1e en 2e kamer. In plaats van Netflix kijken met je toekomstige collegae in de kamer, kun je dan mooi stukjes voor ons gaan schrijven. En wil je voor mij dan bij die gasten van Denk regelmatig het bloed onder de nagels weghalen?
Niet leuk dit. Ebru je bent een topwijffie, diep respect voor het feit dat je niet je mond houdt over immigrantenproblematiek. Je schrijfstijl is me soms iets te veel spreektaal, maar ik ga je bijdragen missen. Hou je haaks chickie.
En dan te bedenken dat we de ondergang van dit medium zelf mee hebben gefinancierd via de publieke omroep belastinginkomsten. Drink nooit maar dan ook nooit meer Grolsch!!!
En de Groenten van Hak, niet drinken maar niet meer eten.
@Ebru, jammer dat het zo moet lopen, maar veel succes, ik zag dat je ook al aardig aan de weg timmert in Rotjeknor. Heb je plezier gehad bij GeenStijl? Veel liefs,
Schrijven een vak........
Ja Ebru, ik ben ook niet zo'n vakman but hey,
It pays the bills.
So far.
Snel even gelezen, samengevat iets met te weinig geld, geen droog brood te
verdienen met stukjes schrijven. Dan zal je/ze toch iets anders moeten gaan
doen, lijkt me, wat wel goed betaald wordt, of zoiets. Mocht ik het verkeerd begrepen hebben, dan sorry.
Qua kritiek (hopelijk opbouwend), ik zie bij ebru nooit echt een goede opbouw van haar verhaal, mis iets in de trant van inleiding, kern, conclusie, dus dat zal ook wel meespelen.
Jammer dat het voor een mentaalbeperkte zoals jij dan niet meer te volgen is.
Tja, en betalen ho maar!
Het is misschien geen vetpot, stukkieschrijver, maar aan de andere kant, makkelijker kun je het ook niet verdienen. Hee, het enige wat je nodig hebt is een laptop, een beetje tijd, een beetje kennis van den Nederlandsche taal en inspiratie.
En een kroontje, toch?
@Musset | 27-10-18 | 10:57
Nee, kroontje hoeft niet. Je mag ook zo nu en dan een bedrag overmaken.
WtW dat is zo. Hoop dat velen dat doen.
Ik heb het kroontje beleefd afgeslagen.
Ach ik herken het wel. Ik sta na 25 jaar in de muziek ook ook nog voor een grijpstuiver te spelen terwijl de voice huppelkutjes grof geld staan binnen te harken. En ik kan toch echt een redelijk potje gitaar spelen. Het is echter een roeping en heeft niets met geld te maken. Ik moet er ook een baan naast hebben, krijg geen subsidie en daar heb ik vrede mee. Misschien is Geenstijl ook wel dat oude bandje waar te veel muzikanten in een te klein zaaltje staan en er geen geld is voor de reiskosten. Van bigband tot de man die triangel speelt en stilletjes het licht uit doet.
U bent gehoord we hebben genoten het doek valt en een nieuw seizoen van the voice gaat weer beginnen. Succes en al het goeds!
Nou nou niet zo negatief zeg!
Misschien kan GeenStijl gered worden als Pritt & van Rossem er een krantenwijk bij nemen. Dat willen ze vast doen voor ons reaguurders.
www.bezorgdekrant.nl/telegraaf-2/
Bedankt Ebru dat je hier was.
Hopelijk kom je weer terug.
Ik wil niet lullig zijn.
Wat ik niet zo snap is dat velen wegliepen met Ebru.
Een Turkse meid die een ander geluid liet horen dan dat je verwacht.
Tjaa, omdat ze de enige is of zo is die zo denkt?
Het zal wel.
Pfft, omdat het niet je neuk-type is hoef je haar stukjes toch niet af te kraken?
Goed. Nu de deur open staat en die af en toe verstikkende weekendlavendellucht hopelijk vervangen gaat worden door zuurstof voor kritisch schrijftalent zonder de intellectuele luiheid van de aanstaande afzwaaiers, zie ik GS er eigenlijk alleen maar beter van worden.
Vaya con dios mevrouw Umar en, wie weet, krijgt u het schrijversmetier nog eens een keer echt onder de knie. De wonderen zijn de wereld nog uit zullen we maar hopen.
Ebru van-de-hak-op-de-tak Umar en Bas open-deur-intrapper Paternotte weg. Van de aanleiding klopt uiteraard niets, maar ik zal jullie niet missen, vooral de columns van Paternotte waren vaak deerniswekkend en mosterd na de maaltijd.
Overigens, ik ken in mijn nabijheid voldoende mensen die tijdelijk met minder genoegen namen ten tijde van de crisis om zo het bedrijf waar ze werkten er weer bovenop te helpen. Blijkbaar gaat die waardering voor GS toch ook weer niet zo ver.
Wat dacht je van al die gratis geleverde en doorwrochte reacties van sommige reaguurders? Daar drijft GeenStijl op. Maar er moet wel een aanleiding zijn.
Vrijwilligerswerk om een website door de winter heen te helpen is niet aan Lucky Girl Ebru besteed.
Klagen over zeikwijven, te weinig werkende vrouwen.
Made my point.
Lucky Girl die wegens bedreigingen moest verhuizen. Ga je schamen, mafkees.
@VolleKracht | 27-10-18 | 10:40
Wat is er met Lucky Girl gebeurd? Heb ik wat gemist?
Is Ebru "Lucky Girl"?
Shit, Zou zomaar kunnen.
@Watching the wheels. Lucky Gril is idd Ebru.
Hoe vaak zeggen we niet dat een immigrant hier later zijn land moet helpen opbouwen?
Je weblog er boven op helpen is een goed ding.
Iemand schreef hier laatst toch dat Lucky girl een man is ?
*als de sodemieter 20 euro overmaken doet*
Zij schrijft haar mening op voor geld, wij hebben er geld voor over om op GS onze mening te kunnen geven.
Ai pijnlijk, dode bomen Libelle kan Ebru wel betalen, GS niet.
Het is goed dat ik geen bijdrage voor mijn reaguursels vraag.
Da's balen! Bedankt Ebru! Kom een keer bij me eten. :)
We hebben je kritische Turkije blik net zo hard nodig nu Ebru; Erdogan die een moord op zijn vriend Kashoggi laat gebeuren omdat hij daar heel erg beter van wordt, en de MSM ziet het begin van een verband niet eens. Had er graag jouw visie over gelezen. Vind je stukjes trouwens bijna altijd top! Goede opbouw, doorwrochten visie, nooit saai, voldoende zelfspot. Geweldig.
Het gratis typen van stukjes.
Tja, als het opiniërend is en je met 8 stukjes per maand een basissalaris hebt, dan is het wat makkelijk om van broodroof te spreken zodra dat ondermijnd wordt.
Echte onderzoeksjournalistiek is dan weer een ander verhaal. Ebru, doe eens een boekrecensie, ga eens achter feiten aan, bel rond, graaf. Doe een interview met iemand die iets te melden heeft. Dan ben je journalist. Nou ben je iemand met een -te waarderen- mening maar is het inderdaad gepast dankbaar te zijn daarvan te kunnen leven.
Mensen als Holman zijn natuurlijk uitgesloten van dit soort overwegingen, te beginnen vanwege zijn ongelofelijke productie van (meer dan) één stukje per werkdag en het kwalitatieve niveau. Maar ook hij interviewt mensen, bij nazomergasten of in de OBA. Voor de rest zijn alle stukkie schrijvers vreselijke zeuren. Gezeik over de kat, over de rij in de supermarkt en weet ik het allemaal niet. Er zijn teveel Aaf Brandt Corstiussen en eigenlijk moeten die een negatief inkomen hebben, gewoon belasting op het mogen spuien van je eindeloos lege overpeinzingen. Publiekedebatvervuilingsbelasting.
Eelijk gezegd, Ebru, je stukjes gaven vaak een 'mee eens' gevoel en verwoordden soms hoe ik zelf dingen zag, maar zelden gaven ze een heel nieuwe frisse insteek of nieuw inzicht in een zaak. Zelden kaartten ze dingen aan die ik nog niet wist. Misschien wel nooit. Het was een kwestie van de actualiteit herkauwen en kundig weer uitspugen.
Daarnaast is Geenstijl, ooit, begonnen als blog van iemand die iets te melden had. Daarna kon hij ervan leven, daarna ging hij naar de publieke omroep. Mooi.
Maar de boodschap is niet noodzakelijk inkomensgedreven. Er is niets op tegen als iemand een gedegen stuk wil inbrengen en daarmee iets analyseert of formuleert dat bijdraagt aan het publieke debat. Het is gemakkelijk dat 'broodroof' te noemen.
Verder: veel geluk.
hear hear!
Een columnist hoeft niet persé een journalist te zijn.
Ik heb Ebru nooit gewaardeerd als journalist maar vooral als dappere Turkse activiste.
('activist' omegod dat woord is verkracht door linkse drammers)
In deze tijd van islamisering en opkomend Turks fascisme in Turkije vind ik haar kant van het verhaal erg interessant en misschien zelfs belangrijk.
Hoeveel dat waard is, tja dat is niet in geld uit te drukken.
Blijkbaar wil ze er wel geld voor zien en dat is haar goed recht.
Maar in haar positie zou ik mijn status als GS columniste niet graag kwijt willen raken. Zij vertegenwoordigt echt wat hier bij veel reaguurders leeft.
keestelpro | 27-10-18 | 10:53
Daar sluit ik mij bij aan.
Het fenomeen “broodschrijver”, we moeten er zo snel mogelijk vanaf. Mensen die slechts schrijven of opinie maken om er centjes mee te verdienen zijn per definitie niet ter goeder trouw. Immers, er ligt altijd die geldingsdrang, het tarief voor het volgende stukje, aan ten grondslag.
.
Geef de buhne maar over aan mensen die naast een productieve bijdrage aan de samenleving de tijd nemen om te schrijven en opinie te delen.
.
Wellicht kan Geenstijl meer werken met user generated content om de ontstane gaten op te vullen.
Eens @opinies formuleren voor geld: eigenlijk zou de lat voor plaatsing van columns en opinies dusdanig hoog moeten liggen, dat schrijvers het als een eer beschouwen hun stuk gepubliceerd te zien en geld dus geen motivator is. GS bestaat op dit moment volgens mij al voor ruim 50% uit user generated content en hoewel goed gelezen, in brede kring ook, is het blog in no way salonfähig in de zin dat grote namen zich er openlijk aan wensen te verbinden. Op het moment dat GS dat ooit wel zou zijn, heeft zij haar bestaansrecht verloren. Er ligt dus een uitdaging voor reaguurders en redactieleden om het allerbeste uit henzelf te halen waarna de satirische snipers, kritische keyboardkrijgers en recalcitrante realisten echt wel boven komen druiven.
And so the downfall begins........ the end of an era . Koran oppoetsen doet...
Zolang de beleidsbepalende klasse bestaat uit 'hard werkende' *blanke* CEO's en intellectuelen die het op dat moment heersende verdienmodel onderschrijven kan u die koran oppoesten wat u wil, die zal op beleidsbepalend vlak in West-EU nooit inspraak krijgen.
Het enige wat gebeurd is dat de koran wordt gebruikt door zowel links als rechts om bepaalde processen te sturen, Maar vrees niet... Beleidsbepaling blijft liggen bij de blanke 1% zoals het altijd was.... die 1% zal altijd vertegenwoordigd worden door het achterbakse hypocriete corrupte weglachende politieke tuig als Rutte & Co.
Good riddance wat mij betreft. Deze eederom erg matigecolumn zegt dan ook genoeg.
Persoonlijk gun ik je het allerbeste Ebru.
Kunnen we hier trouwens uit afleiden dat Wulffelé en Nekschot gratis werken? Dat zou een hoop verklaren.
Reaguurders werken hier gratis.
Sterker nog sommigen brengen geld mee.
Jammer. Vond Bassie altijd de moeite van 't lezen waard. Ebru was een beetje hit-and-miss. De ene week wel, de andere week had ik weinig met haar topic-du-jour.
Desalniettemin heb ik respect voor wat ze doet. Een "Niet zeiken, maar doen" mentaliteit waar een hoop mensen nog iets van kunnen leren. Ik hoop dat het GS lukt om nieuwe adverteerders aan te boren zodat er weer externe columnisten kunnen worden aangetrokken.
Daar gaat Bassiehof. Daar gaat Ebru.
Het meest gelezen weblog van Nederland verliest zijn schrijvers. Gaat Feynman ook?
Begrijpen doe ik het wel. Of eigenlijk niet. Velen die schrijven als reaguurders op GS zijn idealisten. Elke dag lezen ze de columns, lezen zij de reaguursels. Verliezen ze tijd met reaguren. Velen doen het voor hun vaderland. Omdat zij zien dat het met Nederland niet de goede kant op gaat.
Nu ben ik een idealist. Heb veel vrijwilligerswerk gedaan. Heb nooit moeilijkheden op mijn werk gemaakt omdat ik meer (onbetaalde) uren moest draaien. Ik was al blij werk te hebben dat mij beviel. Ik was al blij dat ik rond kon komen.
Dan ben je bekend in Nederland. Dan schrijf je en krijg je er geld voor. Dan wordt het weblog waarvoor je schrijft zelfstandig en hebben ze geen geld meer om de columnisten te betalen.
Dan hou je maar op om te schrijven voor de idealisten in Nederland. Brood moet er op de plank komen. Begrijpelijk. Maar of je nu schrijft voor GS of niet, het maakt niet meer uit. Het is maar de vraag of die uurtjes opgevuld worden met iets anders. Werk dat wel betaald wordt.
Een paar uurtjes per week. Kunnen die niet gegeven worden voor de goede zaak. Moet alles betaald worden. Idealen waren het dus niet. Het was alleen maar business. Dan kan je maar beter aan de andere kant gaan staan. Dat betaalt beter.
Mooi verwoord! Ben het er helemaal mee eens.
Idealisme kost geld. Realisme levert geld op.
Hear hear.
Precies. Geen idealisme dus.
Teleurstellend. Niet dat ik Ebru ga missen overigens. Ik denk deze vrouw moet haar ware roeping nog vinden..
Voor onnosel en lupuslupus bedoeld
Daar gaan de principes. Geenstijl kan het even financieel niet trekken omdat ze op zichzelf gaan, en meteen rent iedereen de deur uit. Succes met zoeken naar een nieuw platform voor je hersenspinsels, Abri Emir en Paternotte. En de rest.
Dit is haar werk. Natuurlijk wil ze daar geld voor. Jij gaat toch ook niet voor niks werken?
Ach, wat kost dat nou in tijd op een week genomen. Ze kunnen het er toch als hobby naast doen?
Muuke | 27-10-18 | 10:54
Ik werk zo vaak gratis voor zzp bekenden en vrienden naast mijn ft betaalde werk, het is maar waar je loyaliteiten liggen.
Ik in de vakantie zowaar een libelle gelezen en ook Ebru's stukje daarin. Om te janken: Wanneer heb je het laatst gehuild? Wie heb je het laatst op de mond gezoend? Helemaal libelle.
En verdienmodel... Youp en zovelen bundelen hun stukjes en dan is het kerst, en ka-ching. ]
Moet je wel een boekje volschrijven; dus verder wat Dijkgraaf zegt.
Ook jammer; je stukjes werden steeds beter, en er zat een progressie in je de verwoording van je gedachten. Ik hoopte/verwachtte de komende maanden een Ebru te zien die de vluchtigheid van instituten en structuren in een samenleving onder druk meeneemt in haar gedachten.
Bof, schrijf iig in deze stijl door, maak er 52, en geef ons de kans om het te kopen.
Topwijf! Met een kwaliteitsgrotebek, die ertoe doet én Nederland broodnodig heeft!
De enige Turkse vrouw die ik ken die ècht Nederlands is geworden.
Met d'r grote smoel. Geweldig.
Mooi hé , die Nederlandse "eerst het geld dan de prestatie" mentaliteit. De werknemer mentaliteit. Een ander moet het risico nemen en dan kom ik wel geld schrapen. Ebru heeft aardig wat verdiend, geld en exposure, aan GS dus ze had ook wat kunnen investeren. En dat gelul over gratis schrijven is een excuus. Eeniewee.
Ebru Umar bedaaaankt
Voor al die mooie jaaaaren
Bedankt. Nu heb ik dat irritante stemmetje van Willy Alberti in m'n hoofd.
Het format van GeenStijl is in principe toch satirisch nieuws?
Hoe dom kan je als bijvoorbeeld Rosanne Hertzberger zijn dat je dat niet snapt?
Er staat toch al jaren 'tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend' als format omschreven?
GeenStijl is een soort van 'The Roast' van het nieuws.
Als we satire voortaan nepnieuws gaan noemen en dit verbieden dan is de mensheid verloren.
Kom op adverteerders, toon karakter en adverteer op GeenStijl!
De "roast" heeft meer knipoog, GS heel vaak niet. Het wordt wel gebracht met enig tongue-in-cheek maar de ondertoon is net iets te vaak (de laatste tijd vooral) wat te verbeten, wat te eenzijdig rechts-anti en wat teveel slachtofferisme, wat mij betreft. Prima als dat je keuze is, maar je ziet dat de adverteerders daar minder in zien, om met een niche-mening in de NL pers te worden geassocieerd. Wat beter zou zijn is iets meer ironie, iets meer evenwichtige berichtgeving, iets meer balans in de onderwerpen. Dat kan ook scherp blijven uiteraard, maar een tiende bericht over Zwarte Piet? Ik denk niet dat je daarmee een publiek weet te boeien.
Er gebeurt zoveel meer: De kloof die ontstaat in Europa, de harder wordende en elkaar niet meer vindende groepen, de illiberale-democratie die opkomt, de dreigende bevolkingsexplosie en migratie en analyses die iets verder gaan dan he jongens, die migranten-zijn-allemaal-klootzakken instelling. Je bereikt meer met iets meer diepgang, iets scherper debat. Beetje a la Christopher Hitchens, Stephen Fry, Jordan Peterson. We missen dat in NL zeer. Misschien omdat de genoemde heren meer niveau en klasse hebben dan Ebru Umar bijvoorbeeld en wat meer snappen van hoe de wereld in elkaar steekt. Mensen die elkaar op respectvolle manier de mantel uitvegen.
Een geweldig debat over de RK kerk, dat de meningen daadwerkelijk doet schuiven (polls voor en na), puur door de welbespraaktheid en de charme van de heren Hitchens en Fry is dit: "Is the Catholic church a force for good?"
www.youtube.com/watch?v=dBSH2oWVGEs
Het bekijken waard.
Beste_Landgenoten | 27-10-18 | 12:43
Precies. Een beetje meer het Café Weltschmerz niveau.
Ebru komt wel weer terug.
Jammer Ebru. ik ga je missen!
He.. jammer hoor... dit is toch 1 van de weinige columns die ik helemaal lees.. Tabé en hetgaat je goed! Maar ik schat zo in dat we nog wel wat van je zullen horen op dit roze podium.
Jammer dat we uw columns moeten gaan missen Tante Ebru. U had en heeft vaak gelijk. Ik hoop u nog weer eens ergens te lezen.
So long and thank you for the fish!
Dank Ebru, behouden vaart.
Ebru lijkt me een aardige mevrouw.
Ik hoop dat ze haar huis ondertussen heeft verkocht..
Ze heeft er hier genoeg reclame voor gemaakt.
Het Schreeuwmeisje will be back.
De balle Ebro. Jammer!
Oke, dus Ebru tiept niet gratis en geeft de pijp aan Maarten.
Ondertussen haar aansporing om premium lid te worden.
Tip aan Ebru:
Word zelf premium lid en tiep je stukjes hieronder, maar dan betaald (door jou zelf in dit geval). Dat zou aangeven hoezeer je betrokken bent en blijft bij GS.
Verwacht jij dat de tandarts gratis je gebit onderhoudt? Werk je zelf gratis? Nou dan.
Ik heb in het stukje nu een aantal maal gelzeen over "de boven ons gestelden", waarmee ze zich misschien wil identificeren met de onderklasse. Ebru weet net zo goed als iedereen dat wij zelf bepalen, middels stemnrecht, democratische inspraak en deelname op lokaal bestuurlijk en provinciaal nivo wie er boven ons gesteld worden. Maar kennelijk stelt zij zich ook boven de reaguurder op, zij is namelijk "schrijver" wat natuurlijk prima is, maar de reaguurders moeten maar premium lid worden. Zelf gaat ze dat niet doen natuurlijk, want he, betalen om te kunnen schrijven, dat gaan we niet doen he. Daar zijn de reaguurders voor. Wie voelt zich nu boven een ander gesteld dan, beste reaguurder?
Helaas kun je je landgenoten niet kiezen. Wat bent u een laaghartige lul de behanger. Iemand ligt op de grond en dan schoppen zo'n type. Kunnen we niet het gierkarsymbool bij uw nick plempen?
Best wel een goeie tip ;). En wat zijn we toch allemaal geld slaven.. wat is er mis mee om GeenStijl effe te steunen in slechte tijden. ( of andere mensen die het nodig hebben) ow en mijn tandarts hielp mijn zoontje in het weekend voor nop dus tja gelukkig zijn er nog wel meer mensen die wat over hebben voor andere..
harmfusten | 27-10-18 | 10:03 |
Ja voor niets gaat de zon op. Ik kan niet in het hoofd van Ebru kijken maar b.v. 1x per maand een gratis column schrijven voor GS zou toch niet onoverkomelijk zijn? De GS redactie heeft altijd als een blok achter Ebru gestaan, denk alleen maar aan de tijd dat ze Turkije niet uit mocht. En nu er geen geld meer is zegt Ebru: 'de mazzel'.....
@Harmfusten Ook een tandarts zal wanneer hij een nieuwe praktijk begint moeten investeren en zal pas na enkele jaren de echte vruchten plukken. Kosten voor de baten e.d.
U doet ongetwijfeld uw best maar de stukjes van Ebru zijn origineler, leuker en minder hysterisch dan die van u. Misschien is dat één van de verschillen tussen een pro en een amateur.
@ Beste_Landgenoten | 27-10-18 | 10:10
Vreselijk naieve reactie.
Losstaande van dit infantiele 'wij/zij' stukje van Ebru.
'Wij' (u en uw medelandgenoten in dit geval.... want ik ben al ruim een jaar met plezier geen landgenoot meer) kunnen steeds minder invloed uitoefenen op bestuur. Of het nu lokaal/regionaal gaat om een (snel)weg die er moet worden doorgedrukt, de energie transitie of afschaffing van de dividentsbelasting. En het wordt bij u in de EU alleen maar erger.
De beleidsbepalende klasse bestaat en heeft altijd bestaan (de politiek is niets meer dan de uitvoerder ervan), vooruitgang m.b.t. burgerinspraak en verbeterd democratisch recht gaat bij u in de EU (deelstaat NL) niet de goede kant op. Dus dat *zelf bepalen middels stemmen* is feitelijk een non issue
kaasfondue | 27-10-18 | 10:19 |
Beste kaasfondue, misschien heb je het niet door maar Ebru schrijft voor de centen. Dat geeft ze gewoon toe, wat natuurlijk prima is. Maar spoort de reaguurder aan om te betalen. Dat dan wel. Omdat ze GS een warm hart toedraagt, ten minste, zo lang ze haar betalen. Tot zover de solidariteit met een in de verdrukking rakend medium. En nu weer naar de Libelle.
harmfusten | 27-10-18 | 10:03
Ik begrijp zijn punt wel, er zijn namelijk in Nederland meer mensen dan je zou denken die onbetaald werk verrichten, als zij dit niet zouden doen dan zouden er aardig wat zaken spaaklopen.
Ik ben het niet eens met dat mensen die gratis columns schrijven het vak uithollen. Er zijn genoeg mensen die allerlei dingen gratis of voor drie dubbeltjes doen. Zoals bestuurders van verenigingen, muzikanten en alles wat er te bedenken valt wat mensen voor hun hobby doen maar waarmee anderen geld verdienen. Mensen die ergens geld mee verdienen zijn niet per defenitie beter dan mensen die datzelfde voor de hobby doen.
Hear hear.
@Leptob
Bedankt hiervoor. Steeds weer moet ik mijn keuze voor mijn mantelzorgtaken en ander pro deo-werk uitleggen aan mensen die niet begrijpen waarom wij als huishouden genoegen nemen met één (goed)betaalde baan. Ik probeer dan uit te leggen dat er gaten vallen binnen deze maatschappij die niet door instantiies (kunnen) worden ingevuld, maar dat nemen sommigen meteen korreltje zout totdat ze zelf tegen deze problematiek aanlopen. Op de arbeidsmarkt ga ik niets toevoegen dat al niet beschikbaar is, in deze rol wel.
*met een*
Krek wat ik denk.
Mensen die dingen gratis doen, zijn hobbyisten, daar is op zich niets mis mee zij het dat zij het vak uithollen. Een professional die zijn of haar brood verdiend met de bezigheid waar ook de hobbyist zijn tijd verdrijf in vind kan nooit hiermee qua loon concurreren. de hobbyist holt het vak daarmee uit, Het zelfde zie je met mensen die als vrijwilliger het werk waarvoor ook betaalde krachten zijn, gaan doen. Om welke reden dan ook, zij verzieken de markt voor de professionals. Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten is het toetreden van hobbyisten niet goed voor de kwaliteit. Een professional kan je juist omdat dit hun dagelijks BETAALD werk is aan een hogere kwaliteitsstandaard houden. Echter de prijs van hun product is zo dat het voor bijna elke organisatie aantrekkelijker word de hobbyist aan te nemen. Hobbyisme kan een leuk opstapje zijn tot professionalisering, maar daar moet wel ruimte voor blijven voor die stap, Hobbyisme holt het vak uit.
Het gaat vooral mis als mensen hobbyisten gaan betalen en zonder ook maar een spellingschecker te hanteren bagger als kwaliteit proberen te verkopen.
Ceevoo | 27-10-18 | 10:46
In vele sectoren zijn het juist de te dure professionals die te weinig kwaliteit leveren degenen die de deur wagenwijd openzetten voor kwalitatief/betrokken hobbyisten. Geld corrumpeert teveel in deze tijden en kwaliteit gaat de nieuwe standaard worden, niet af te meten aan 'professionaliteit' (lees: prijs).
A.U.EnLeven | 27-10-18 | 10:57 Als die professionals niet goed zijn, dan kan je ze ontslaan of hun loon aanpassen aan de prestatie, of neem je die vrijwilliger aan voor geld. Voor niets gaat de zon op, eerlijk loon naar eerlijk werk . Het niet betalen voor iemand na het verrichten van arbeid is een schande.
“Who is John Galt?”
Ceevoo | 27-10-18 | 11:21
In een eerlijke goede wereld zou je helemaal gelijk hebben. Dat is schattig en naïef, dus ik laat je dan ook maar in die waan.
Zo. GeenStijl is weer wat minder inclusief. Gelukkig heb ik een abonnement op de libelle.
Dank je wel Ebru, het ga je goed op je verdere levensweg.
Helaas. Succes en bedankt.
Jammer. Wat het vaak met je eens Ebru en zal je epistels missen. Het ga je goed en wees voorzichtig.!
Jan Dijkgraaf is inderdaad goed bezig.
Hij kwam met The Post Online op hetzelfde lijstje van EU vs Disinformation terecht als GeenStijl. Hij maakte van de nood een deugd en begon verzetskrant The Post Offline. Dat getuigt van geniaal ondernemerschap.
Ik dacht dat ook GeenStijl deze aanval goed had afgeslagen door het verlies van adverteerdersinkomsten te compenseren met een GS premium abonnement.
Nou niet helemaal dus helaas. Het ga je goed Bas en Ubru!
Er zat dus meer geld bij GS als dat wat we dachten.
Wat ik begreep is het grootste probleem dat Dumpert niet mee gaat. Dat zorgde voor nogal wat (reclame)inkomsten. Wel zonde dat zowel Bas als Ebru daardoor moeten stoppen.
Welnee joh.
Nieuw bloed is komenende.
Niks mis mee.
Grote dank voor alle heldere stukjes, Ebru! Het gaat je goed.... Diepe buiging maakt
Jammer Oemor Abri dat je stopt, meestal rake columns die je schrijft. En Bart Nijman, zoals eerder opgemerkt, maak eens duidelijk wat er nodig is en waar jullie staan op dit moment. Vrees er echt voor dat er niet zo snel een soortgelijk webblog. voor terugkomt als jullie verdwijnen.
Eens met de oproep van Jerry aan Bart (en Marck), maak eens duidelijk hoe de zaken er voor staan en wat er nodig is. Alleen maar roepen dat je geld nodig hebt daar erger ik mij dood aan. Ik heb al gestort en wil dat best nog eens doen, maar wel weten waar het heen gaat. Ik heb nog steeds een naar gevoel over van mijn lidmaatschap van GeenPeil. Ook herinner ik mij het achterhouden van het werkelijke aantal ondertekenaars om mensen toch nog te bewegen om even te tekenen. Misschien wel effectief maar niet erg transparant en betrouwbaar voor een politieke partij/beweging. Hoop dat dit nu niet weer het geval is. Verder ook niet eens met Bas en Ebru. Als je ergens in geloofd mag je best eerst investeren. Zo begint iedere onderneming, je kan ook een constructie bedenken waarin je met terugwerkende kracht je beloning krijgt bij gebleken succes. No cure, no pay eigenlijk. Waarbij nogmaals gezegd wij als reaguurders wel de 'pay' doen maar niets over de 'cure' horen en dat kan beter. Misschien trek ik dan nog eens de portemonnee.
Ik vermoed dat het geld dat is opgehaald met de premium members gebruikt is om de afkoppeling te financieren. Het lijkt me niet dat de groep GS zomaar gratis had laten vertrekken. Zo heb ik destijds in ieder geval de oproep gelezen.
Het bedrag dat gevraagd werd was nou ook niet zo groot dat het voldoende zou zijn om doorlopend een zaak mee draaiende te houden. Dan zouden ze de boel als een wederkerenbde subscription moeten innen, wat waarschijnlijk een hoop lui zou doen afhaken.
Kan er niet een mooie crowd fund opgetuigd worden bv rond de komende kerst a la het inmiddels uitgekauwde en gediscontinueerde Glazen Huis, maar dan voor het behoud van vrije pers ende meningsvorming?
pff. zoals mijn mede-reaguurders ook al plemten; er blijven er steeds minder over.
Straks zullen we zelf om beurten een stukje moeten schrijven.
Nou ik ben benieuwd !
Maar voor Ebru: bedankt voor het delen van uw levenswijsheden en ervaringen, en het gaat u inderdaad goed !
Ik vind het jammer dat het businessmodel van snel opiniërend reageren op wat er op twitter staat meer levensvatbaar is dan dat van een sjoernalist die in de trein naar Brussel gaat en daar twee weken lang dingen gaat zitten uitzoeken, nabellen, uitpluizen en daar verslag van doet. Of die eens met tien ziekenhuisdirecteuren praat over de staat van onze zorg. Of die gewoon eens twee weken steekt in het traceren wie nou precies écht die Toyota's hebben.
Geenstijl is te goedkoop. Ik wil best het equivalent van een elsevierweekblad abonnement betalen. Een tientje per maand voor digitaal. En dan met een artikel komen, al is het één keer per maand, dat helemaal tot het naadje gaat.
Maar dan wil ik wel blauwe linkjes in de vrijmibo voor die ene regel waar ik altijd met spijt op klik.
Maar bovenal zou ik het een verschraling van het landschap vinden als GS het niet redt, financieel. Dat zou een ramp zijn. Geenstijl is dat ene dorpje in Gallië dat nog weerstand biedt aan de overheerser.
Misschien kan GeenStijl ook wel een offline magazine erbij beginnen.
Ik ben ook lid geworden van The Post Offline gewoon om die krant opzichtig in de woonkamer te leggen.
Zodat bezoek dat hier over de vloer komt weet waar ze mee te maken hebben. Zo'n roze GeenStijl magazine heeft natuurlijk nog meer impact. Ik lees magazines niet eens maar het is vooral een statement. Hetzelfde geldt voor mijn CD collectie: ik ga echt geen CDtjes meer wisselen maar mijn CD rek is een eerbetoon aan artiesten die ik waardeer.
Serieus GS begin een maandblad met daarin de beste GeenStijl content van de afgelopen 4 weken: materiaal te over!
Keestelpro; een waarlijk uniek concept zou zijn dat je als betalende reaguurder kan aangeven waar je interesses liggen, waarmee de inhoud van dat magazine deels bepaald kan worden. Er komen dan tussen de wat algemenere onderwerpen, topics gericht op de lezer, er zou dan om de kosten te dekken reclame bij kunnen.. Want hier komt wel iets meer bij kijken dan even een tijdschriftje maken.
Goh, eigenlijk niet eens zo'n slecht idee! Je eigen personal stijlloze magazine.
EEnzame SchizofrEEN | 27-10-18 | 10:52
Reaguurders willen toch juist geen bubble bewoners zijn?
Bedankt voor je prima columns! En blijf zo moedig!
Gewoon even een balkje op de zijlijn waar men als gerespecteerd reaguurder een columnist naar keuze kan aanklikken die bijv. een eurootje per maand extra kost bovenop het premium. Kun je volgens mij best een columnist mee betalen.
Geld is het kwaad van de wereld, Ebru. Hoe minder, hoe beter.
De enige dingen die gratis blijven zijn dankbaarheid en liefde.
Bedankt en het beste toegewenst.
Zeer spijtig, bedankt!
Heb genoten van je columns Ebru. Bedankt!
Het ga je goed Ebru. Je was het toonbeeld van de goed geïntegreerde medelander. Jij bent de Nederlander geworden waarvan ik graag zou willen dat iedere nieuwkomer jou als referentie neemt. En de Nederlander die met meer vuur, zwaard en pen de culturele en economische verworvenheden verdedigd dan menig ongewerveld politicus (van veelal links signatuur). Nogmaals, het ga je goed.
Nou bedankt Rosanne Hertzberger.
U heeft mij mijn favoriete columniste Ebru Umar afgenomen op GeenStijl.
Daar vind ik wat van maar ik wil geen permaban.
Eensch!
Eens. En voor straf ben ik falikant nu tegen e-nummers in m'n vreten.
Als E en B niet eens betaald kunnen worden, ziet het er niet best uit, en heeft de adverteerdersboycot zijn uitwerking niet gemist. Maar aan mij, als premiumlid, heeft het niet gelegen.
Nah. Gok dat ze €200,- per stukkie krijgen. €400,- per weekend en is dus €1600,- per maand. Daar kan je een nieuwe redacteur voor 0,7 FTE van aannemen die meerdere dagen per week meerdere stukjes schrijft... begrijp de beslissing wel als dit de gedachte erachter is.
sukkels.
www.youtube.com/watch?v=vT0Ij1GpdS4
"Piep-piep-hoi!" Calimero, mijn jeugdliefde, zou de redactie van GS nooit "sukkels" noemen, ook al zijn zij groot en is hij klein.
hoe zou jij ze dan omschrijven ? feynman light ? . geen afvallige moslimvrouwen meer? . denk eerder dat defensie geen geld meer geeft.
@newray
Volgens mij wordt er op dit moment geroeid met de riemen die er zijn. Geef het tijd. Het alternatief, een Stijlloze wereld, lijkt me geen alternatief. Dit weblog is zo'n beetje het laatste dat tussen ons en een totalitair D66-regime staat.
misschien helpt het ook dat ze zelf zich ff geen tonnen salaris geven,
Wellicht is er wel niet genoeg geld te verdienen omdat er niet een echte markt voor mensen die stukjes schrijven.
Jullie columnisten schrijven stukjes. Wie van de reaguurders zou maandelijks 3 euro willen betalen voor de stukjes van een columnist?
Tijden veranderen. Er zijn hele massa's podcast van mensen die wel iets zinnigs te vertellen hebben (of zinnige mensen uitnodigen voor diepgang).
Zie Dave Rubin. Zie Neill Degrasse Tyson. Zie Joe Rogan. Zie Gad Saaad. Zie Weltsmerch. Zie YoungTurks. Zie Sam Harris. Zie Tim Ferris. Zie Jocko Williams.
Meer en meer mensen luisteren naar Podcast omdat ze zelf kunnen kiezen waar en wanneer ze wat luisteren, zelfs tijdens andere werkzaamheden.
Zodra de oudere NOS / CNN / Volkskrant generatie onder de zoden ligt word het nog erger Ebru voor stukjesschrijvers.
Podcasts. De hel vind ik dat anders!
Dat is op zich wel een dingetje. Mensen gaan alleen nog luisteren naar dat wat hun mening al bevestigd (uitzonderingen daargelaten). Dat komt o.a. de nuance in het debat niet ten goede.
Ik vind podcasts ook apeballen zuigen, maar populair is t zeker. Was Kouwes in feite niet de grondlegger van de PodcastinGs ever?
En dan nog niet gesproken over youtube vlogs, dumpert-achtige entertainment en audioboeken.
Vraag aan uw kinderen. Wie kijkt er nog tv? Wie leest er nog een krant aan een eettafel? Wie leest er nog hele websites een uur lang bij thuiskomt.
Technologie gaat de columnist nog harder verdrukken dan ooit te voren. Het is dat er nog een trein bestaat en gratis krantjes of mensen die kranten lezen....
In essentie is de columnist een blinde darm of een staartbotje.
Zoals al geschreven; het podium is hard aan het verschuiven; de onderzoekers met jarenlange opleidingen en ervaringen, die hun stukjes in een dode boom planten, verdwijnen.
Een verdienmodel vinden is nog niet zo eenvoudig; youtubers blijken met nietszeggende prietpraat bakken geld binnen te halen waarbij youtube de lachende winnaar blijft. Er komt steeds meer content want iedereen en zijn moeder kan de mening de wereld in smijten; het ligt aan de bubble waar je in terecht komt of je je mening kunt verzilveren. En die bubble wordt je aangesmeerd door een paar grote spelers zoals twitter, facebook en alphabet.
Er zal hopelijk altijd plek blijven voor mensen die naast een betaalde baan heel altruÏstisch iets willen bijdragen aan de samenleving door kennis te delen en hun mening niet laten onderdrukken door een overheid.
Ik wil eigenlijk alleen maar met je trouwen
Wat let je? Ze is ongehuwd.
Maar pas op, je moet wel knap en grappig zijn!
" Ebru Umar. 47 jaar. Ongehuwd. Geen kinderen. "Een man met humor die niet liegt is welkom. Enig nadeel is dat mannen van mijn leeftijd vaak al lelijk zijn. Mannen zouden net als vrouwen presentabel proberen te worden." "
“Sinds kort heb ik een nieuwe hobby: met vrienden zoeken we oude pandjes om op te knappen. Elke ochtend zit ik wel even op Funda.
www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/4...
Bedankt Ebru voor je kolommen. Veel succes en tot weerziens op Geenstijl.
Bedankt Ebru. Meer meer meer mensen zoals jij.
Die mooie foto van Ebru is mij geld waard. Vlug donatie overgemaakt.
Naar Ebru neem ik aan?
Voor de plastisch chirurg?
Zijn die Erdofascisten eigenlijk ooit opgepakt die in haar huis hadden ingebroken en daar de islam hadden verspreid? Ik vond haar columns hier op GS absolute meh. Typische schrijfsels van een vrouw van een certain age met een certain lifestyle, zonder visie of humor. Begreep ook nooit zo goed waarom Theo zo met haar wegliep. Maar goed, die castte acteertalent Schuurman ook voor al zijn blockbusters. Edoch blijft Ebru een NLer om trots op te zijn.
Wil premium-lid worden maar:
"Internal Server Error
The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there is an error in the application."
Het weekend wordt minder leuk hier. Spijtig maar we komen er wel overheen.
Ik vond je stukjes kudt. Slecht geschreven en inhoudelijk vaak van de hak op de tak. Maar ik las ze altijd. Voor mij hadden ze een heerlijke ergerniswaarde, deze laatste ook weer. En dat keer op keer opwekken is ook een kunst. Respect voor het feit dat je je smoel opentrekt en deze bagger blaat, ongeacht de verstrekkende persoonlijke consequenties. Al het beste.
Slijmbal.
Zo ben ik. Altijd aardig.
Ebru! ❤️ Be safe ok?
Het ga je goed Ebru.
Ebru succes verder, Metro of Libelle zijn het niet voor mij. Hier genoten van je stukjes!
Ach, onkruid vergaat niet, you'll be back!
Bedankt, bedankt voor het durven uiten van jou meningen en het openen van vele ogen.
Wat in sommige situaties gevaarlijk kan zijn!.
Oh aanmelden doet als premium :)
Is het geld op?
Jammer. Lekker nuchtere standpunten, dingen benoemen. Ik las je collums graag. Dank voor de input in mijn brein. Geenstijl ook sterkte met 2 belangrijke stukjesschrijverts minder.
En als er weer poen is, tot ziens? Of denk ik dan te ver vooruit?
On another note, Geenstijl, kunnen jullie eens wat inzicht geven in wat er is, wat er nodig is etc.? Ik wil meer contributie best overwegen (op zijn minst) maar waar hebben we het over? Beetje in de stijl van zo'n belachelijke thermometer wellicht? Dan weten de reaguurders wat en of ze dat kunnen/ willen. Nu gooi je geld in een gat, waar je wel op wilt vertrouwen, maar dat is het dan ook. (Tenzij ik leesblind ben en ik over jullie communicatie hierover heen lees. In dat geval; fijne ochtend verder)
En toch zijn columnisten exact wat het zijn. Stukjes schrijvers. Die je eigenlijk links moet laten liggen als het gaat om je wereldbeeld te bepalen. Maar gerust. Dat geld ook voor overige media.
Ebru. Het gaat je goed. Ik wens je het beste.
Gelukkig hebben we Tamara nog zodat we veel kunnen lezen over jeugdzorg.
En Nekschot.
Of houdt dat ook op?
Feynman typt al voor niks?
Professor Pinto, 'fake it till you make it met Egbert Hennen, Bandirah. Er is me hier een zooitje ManBijtHondpatiëntjes voorbij gekomen door de jaren heen. Hoewel, MBH legde de focus meer op de doorsnee pretnetieloze lul, wat plezierig kijken of luisteren was. Zou GS ook eens moeten doen. Ipv platformseekers een platform te bieden. En als je ziet hoe genant die items op het AD zijn met wijlen 'ras-Amsterdammer tot in je anus' Michiel Romeyn, dan denk ik: gemiste kans!
Zodra GeenStijl mijn salaris als reaguurder stopt ben ik ook weg hier.
Jammer Ebru, het gaat je goed.
Misschien kan jij je aanmelden als trol op Geenstijl. Je moet dan wel even vvd lid worden. Maar het kopgeld per comment schijn goed te verdienen.
Ik ken tenminste geen vvdrrrrrrrrrrrr die iets gratis doet.
of zonder achterliggend motief.
DKS, groengras,KIA,BB,randebiel enz, je kan ze allemaal vragen wat de werktijden zijn en wat het opbrengt.
Respect voor deze heldin die zich door niets of niemand, met zomaar gevaar voor eigen leven c.q. dikke gevangenisstraf, de mond laat snoeren. Gaat qua uiterlijk wel steeds meer op Adelheid Roosen lijken :-)
Tot volgend jaar!
hee ebje . niet doen . blijf bij ons. liefs van alle reaguurders.
edit . betaal die meid eens gewoon,
Eehm, na je edit gezien te hebben.... dafuq is je kroontje?
Kunnen zij ebru betalen en jij editten.
Zeg het met bloemen.
Sorry dat je gaat Ebru alleen zeg ik mijn premium op want ik ben net iets TE vaak op onzin gecensureerd hier op dit zogenaamde `vrijdenkers` weblog, dit zal ook wel weer verdwijnen want kritiek hebben ze niet zoveel mee bij GeenStijl.
En dan uiteraard gratis verder, zeeuw. Rot dan ook op!
Ebru ik ken je als een soort Heintje Davids dus ik wacht je herhaalde terugkeer af. Fijne vakantie.
Je had hier eerder dit jaar een column waarin je schreef over het verdelen van mensen. Daar stonden enorm rake dingen in. De inhoud zal mij bij blijven en ik wil je nog bedanken voor het schrijven daarvan. Dank je Ebru.
Een onvervaard strijdster tegen het fascisme, veel mazzels.
Het ga je goed meid.
RIP Ebru, ik ga je missen. Genoten van je columns, Een echte Nederlander..
Sterker nog, een echte NL'se Autochtoon van Turkse afkomst... zo noem ik haar graag.
Waar ik alleen tegenaan zit te hikken (gelet op het advies van Ebru) is, dat GS al een aantal keer een reaguurder met een kroontje heeft -wegjorist en opgerot-, dus ik denk er nog een nachtje over na voordat ik Premiumlid ga worden.
Ik zal vooral de moed en het gezond verstand van Ebru missen.
REAGEER OOK