Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Limburgs dorp TOT OP HET BOT VERSCHEURD

Social

Spanje '30, Saigon '60, Geijsteren 2018. Een conflict dat bij elk van de 450 inwoners dwars door de ziel loopt, en buurten, families, ja, zelfs gezinnen staan elkaar naar het leven. "The line dividing good and evil cuts through the heart of every human being", nou, in de Goelag misschien. Maar in Gijsteren loopt die lijn gewoon dwars over dorpsplein. "Inwoners van het Limburgse Geijsteren en omgeving zijn lijnrecht tegenover elkaar komen te staan door de verplaatsing van een kunstwerk. Dat verdween tijdelijk van het dorpsplein vanwege een herinrichting maar een aantal bewoners ziet het liever niet terugkeren. De kunstenaar voelt zich geschoffeerd, mede omdat zijn kunstwerk nu schertsend 'een tros lullen' wordt genoemd." Ja, dit had je vroeger dus niet hè, en toen kwam de EU en ging alles kapot. Enkele zielsverscheurende hartenkreten symptomatisch voor een ontbindend sociaal weefsel, onderstaand. We staan er bij en laten het gebeuren. Overheid doet niets.

Reaguursels

Inloggen

Zet het ding een halve meter onder de grond en het is een fietsenrek.

happen_maar | 01-08-18 | 14:34

Maar..... is er inspraak geweest over de terugkeer van het beeld of was het zoals gewoonlijk weer eens het beleid van een paar pennerukkers van de gestapo uche Gemeente.

Cobalt bomb | 01-08-18 | 12:50 | 1

Precies , stropdas Bert Jan van het anti vrije-expressionisme comité vind het vast niet kunnen.....

ewout56593235 | 01-08-18 | 14:29

Ik begrijp de tegenstanders van de 'tros lullen' wel. Er staan zo enorm veel afzichtelijke kunstwerken in Nederland. Waarom niet gewoon een mooie boom planten? Ohja, daar kan een 'kunstenaar' niet aan verdienen en een gemeenteraad geen goede sier mee maken. www.google.nl/search?q=lelijke+kunstw...

Vrouwtje_haram | 01-08-18 | 12:02 | 3

"Lullen" - heel goed gezien! Wat goed in de toekomst gedacht om de mohammedanen alvast tegemoet te komen! Nu is er veel meer kans op de komst van een madrassa voor (tijdelijk, tactisch uit de oorlog teruggetrokken) Syrische strijders en hun aanhang aldaar. Wat een winst voor de werkgelegenheid (halalslachthuizen)!

HogeNood | 01-08-18 | 12:19

Vrouwtje_haram | 01-08-18 | 12:02
Hear hear!!

Cobalt bomb | 01-08-18 | 12:51

De associatie van het beeld met lullen zegt voldoende over de gedachtegang van deze mensen.

pikwieter | 01-08-18 | 16:14

Steekpenningen doen wonderen in Limburg.

Paintertje | 01-08-18 | 11:56

Bekijk het eens positief.
Dat het kunstwerk associaties oproept met een bundel grijze lullen, dat staat buiten kijf. Daarom alleen al moet het kunstwerk weg uit het dorp. Terecht.
Maar wat moet er dan mee gebeuren? Twee mogelijkheden.
1. De kunstenaar vindt zijn kunstwerk nog steeds mooi. Geef het aan hem terug, kostenloos, om in zijn voortuin te plaatsen. Mits zijn voortuin ver genoeg verwijderd is van de dorpskern.
2. Er is ook een groep dorpsbewoners die het kunstwerk vergelijken met olifantendiarree. Welaan, rijdt het naar Amsterdam en schenk het aan Artis! Want daar weet men olifanten-uitwerpselen wel te waarderen. Ze werken er dagelijks mee. En het mooie van de drol van Geijsteren is dat je er niet vies van wordt. (Wel van het kijken ernaar, maar niet van het ermee sjouwen.) Win-win voor allen!

ljcoster | 01-08-18 | 11:49 | 1

Omdat het lijkt op een tros lullen moet het weg? Dan kan Islamsterdam ook wel gelijk mee, dat is immers een centrum vol met enorme deugende Leden.

Cobalt bomb | 01-08-18 | 12:53

*zelf weggejorist*

Chemokar | 01-08-18 | 11:41

Het dorp, ik weet nog hoe het was, de boeren kinderen in de klas, een kar die ratelt op de keien...........................
Dat dat voorgoed voorbij zou gaan

Memek | 01-08-18 | 11:32 | 1

Ja, dat soort cultuur wordt door Deugende Gutmenschen inderdaad heel wat achtelozer door de plee getrokken dan een tros lullen die ook wel een vuur zou kunnen voorstellen.

Jan Passant mk2 | 01-08-18 | 11:41

Het vuur is dusdanig opgelaaid, dat de vlam in de pan sloeg.

kweethetooknietbeter | 01-08-18 | 11:17 | 1

Open vuur, met deze droogte? Onverantwoord zeg ik je

boerk | 01-08-18 | 12:51

Maar wie is de baron?
En waar is Bassie? En Adje?

Hemmenaar7 | 01-08-18 | 11:17

Ik vind het niet kunnen om kunst zo te beledigen. Kunst gaat gewoon bij een plaats horen en moet je soms een halve eeuw laten staan, voordat men het op waarde schat. Die fonteinen in de Friese elf steden werden eerst ook belachelijk gemaakt en nu zijn het toeristische attracties waar de bewoners ook steeds trotser op zijn.

Rest In Privacy | 01-08-18 | 11:05 | 4

Nee een tosti boeit niemand wat. Kunst is geslaagd als het emoties oproept, ook negatieve. Als mensen zeggen: het maakt me niet uit dat die kunst er staat of voorbij lopen zonder te kijken, dan is het geen kunst.

Rest In Privacy | 01-08-18 | 11:26

Hadden ze in Denemarken, nota bene in de krant Jyllands-Posten, niet eens een stuk of 12 kunstwerken gepubliceerd?

EnNouJijWeer | 01-08-18 | 12:26

Een natte tosti daarentegen...

boerk | 01-08-18 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Vuur. Een tros lullen. Het kan allebei, met wat fantasie.

De dorpspolitiek zal een kunstpotje hebben gehad dat leeg moest om korting daarop in het volgende boekjaar te voorkomen.
In zo'n geval wordt een kunstenaar ontboden, die kijkt moeilijk-creatief en knutselt een paar maanden iets in elkaar. Politici en gezagsdragers moeten daarna respect voor het ding afdwingen, in overeenkomst met wat het de gemeenschap heeft gekost. Wat meestal niet weinig is.

Ondertussen komt er een werkgroep om een antiek kunstwerk dat WEL ergens op lijkt omver te trekken, omdat het duidelijk een historische blanke man voorstelt waarvan beroepsnegers pijn aan hun Deugballen krijgen.

Jan Passant mk2 | 01-08-18 | 11:04 | 1

"waarvan beroepsnegers pijn aan hun Deugballen krijgen"

Nou, nee. Het kan ze zelf niet zoveel schelen, maar het is een uitgelezen kans om (1) het idee van de slachtoffer-rol te versterken, (2) duidelijk te maken wie de "bad guy" is en zo het collectief schuld-gevoel te versterken, en (3) stiekem genoegen te krijgen uit het feit wie er uiteindelijk de lakens blijkt uit te delen.

Hollanders die ZELF een standbeeld van een Hollandse zeeheld omvertrekken? Krijgen ze bijna een vieze vlek in hun broek van.

EnNouJijWeer | 01-08-18 | 12:31

met een uitgekiende beplanting er om heen zal dit best een imposant beeld zijn - afgaande op de foto. Wat ik mis is de reden waarom het plein verbouwd moest worden , soms "toeristen aantrekken" ? of "ons gat op de kaart zetten"?

15121937 | 01-08-18 | 11:03 | 1

Lees de link

Hemmenaar7 | 01-08-18 | 11:10

@OverdaanDerOnderheid
Ik wist niet dat mijn gebruikersnaam zo beladen was. Interessant! Mijn favoriete T-shirt(r.i.p.) had een plaatje van feestende mensen en ME-ers er op met die tekst vandaar.
Kennelijk is deze wet in 2009 nog toegepast op een verjaardagsfeestje (lol)
'In 2009, Section 63 of the Act was used by police to shut down a birthday barbecue held on legal property for 15 people'

Repetitive Beats | 01-08-18 | 11:00

Op die jaarlijkse kunstmarkt in dat dorp had ik al steeds het gevoel, een paar gasten van de amateur-kunst-elite duwt veel te hard

hagelkruis | 01-08-18 | 11:00

Heeft de kunstenaar destijds afspraken gemaakt over de precieze lokatie waar het ding zou komen staan?
Zojuist even gegoogeld op "verbouwing Naturalis", daar is hier ook eens een topic over geweest. Museum heeft geschikt met de architect, 1.500.000
Er liggen dus nog wel wat opties over voor de kunstenaar. Dat helpt de dorpelingen verder niet zoveel.

hotnot | 01-08-18 | 10:52

Als je die Michel Jacobs moet geloven , kan de Nachtwacht van Rembrandt ook gelijk de Kliko in !! Zo kun je alle niet functionele voorwerpen ( KUNST b.v.) wel afvoeren . Wat een zot .

Olympus | 01-08-18 | 10:50 | 1

Mwah, hoewel de Nachtwacht de verantwoordelijke kunstenaar bij zijn leven heel wat minder beloning & erkenning heeft gebracht dan de kunstenaar van het meesterwerk in dit topic ontving, houdt daarna iedere vergelijking toch wel op.

Jan Passant mk2 | 01-08-18 | 11:32

Een tros lullen?? Hahahaha lol

Japie-Nak | 01-08-18 | 10:47

Voor dit soort zaken zou je op gemeentelijk niveau prima een referendum kunnen organiseren. Naar Amerikaans of Zwitsers voorbeeld. Waarom kan/mag dit niet in Nederland dogmaland?

R van Perzie | 01-08-18 | 10:44

O, ja.. Van die bloembakken van 1,5t. per stuk? En ja, zowel aanschaf+plaatsing als gewicht?

NiCeY | 01-08-18 | 10:43

Even op google maps bekeken maar de titel van "plein" mag de locatie ook niet dragen ::)

Mr.Phaeton | 01-08-18 | 10:40 | 1

Kunst was ooit niet voor de eeuwigheid. In de Renaissance zijn oude fresco's overschilderd, omdat de opdrachtgever iets nieuws wilde. Nog vroeger, in de Middeleeuwen, bracht de kunstenaar soms geen signatuur aan en was de kunst anoniem. Overigens werd het toen geen kunst genoemd, maar vakwerk.
Ik ben geen kunstenaar, dus weet ik niet waar ik de voorkeur aan zou geven, maar het word onderhand wel eens tijd om na te denken over de eeuwigheidswaarde van een aantal kunstwerken.

BrabantsVerzet | 01-08-18 | 10:39

Overigens staat die EU zinsnede ook als een verloren "kunst"werk op een verdwaasd dorpsplein in dit artikel.

DrumPiet | 01-08-18 | 10:35 | 1

Het moet ook een tros EU-leden voorstellen.

Cobalt bomb | 01-08-18 | 12:58

Laat de bekende Pol Pot aanbidster Sunny Berghuis een documentaire over deze dorpse twisten maken.

Pelforth | 01-08-18 | 10:34

Alleen als de kunstenaar dit met zijn blote handen zonder beiteltje gemaakt heeft is het kunst. In alle andere gevallen heeft kunstenaar een "droedel" uitgewerkt.
Een tros lullen is nog een mooie benaming voor deze hoop steen.

Hiesjes | 01-08-18 | 10:34

Met 10 bussen purschuim maak ik zoiets in 10 minuten.

ChatBot | 01-08-18 | 10:33 | 2

Dit gedrocht kan niet tippen aan mijn boetseerwerk van de kleuterschool.

HoerieHarry | 01-08-18 | 10:38

Nou keek ik net achter me. Maar wel gewoon weggespoeld.

Glasgow Argus | 01-08-18 | 10:43

Vindt het meer een tros komkomers..

DrumPiet | 01-08-18 | 10:32

De Geijsternezen tegen de Geijsternaren?

van Oeffelen | 01-08-18 | 10:31

Maar om Limburgers dan maar meteen een tros lullen te noemen die op de Wallen thuishoren vind ik wel wat ver gaan. En het is daar op die Wallen blijkbaar al zo'n zooitje.

Hetkanverkeren | 01-08-18 | 10:31 | 1

Maar 'Limbielen' klinkt ook niet zo aardig.

Hemmenaar7 | 01-08-18 | 11:13

Kunst? Ik dacht oprecht dat dit het resultaat was van beton storten in de nieuwbouw bij falende bekisting.

Feynman | 01-08-18 | 10:30 | 1

Brabants Verzet , ja hij moet in zijn broek gepoept hebben van het lachen wegens de pindakaasvloer in het Boymans van Beuningen in Rotterdam, en ook die uitvergrote drol in de tuin van de VPRO

15121937 | 01-08-18 | 10:59

Ik vraag me weleens af of "kunstenaars" zich af en toe niet een breuk lachen. Je levert een brok steen op en je krijgt er nog dik voor betaald ook.

Barkruk2 | 01-08-18 | 10:29 | 2

Wim T. Schippers is zo'n kunstenaar. Hij maakt opzettelijk rotzooi en laat zich daar dik voor betalen. En de opdrachtgever heeft het niet door of durft niks te zeggen.

BrabantsVerzet | 01-08-18 | 10:45

@BrabantsVerzet | 01-08-18 | 10:45 Er zijn nog steeds talloze mensen die het sprookje "De nieuwe kleren van de Keizer" niet kennen of begrijpen.

Guido | 01-08-18 | 11:03

Kunst moet lekker privaat. Ook hier om.

Godsammekraken | 01-08-18 | 10:27 | 3

Wat bedoel je daarmee? Of bedoel je privé i.p.v. privaat?

DrumPiet | 01-08-18 | 10:33

Privaat. Als in "ik ga me even terugtrekken in het privaat om te kleien."

The_Master_Bear | 01-08-18 | 11:09

@The_Master_Bear | 01-08-18 | 11:09
En toen u klaar was met kleien was dit kunstwerk het resultaat.

Osdorpertje | 01-08-18 | 11:55

Of je een kunstobject mooi vindt... is heel persoonlijk.
De een vindt een ''tros lullen'' mooi om naar te kijken en de ander vindt er geen reet aan.

sociaal_econoom | 01-08-18 | 10:27

450. Zoveel wonen er ook bij mij in de straat en de twee zijstraatjes.

Jos Tiebent | 01-08-18 | 10:24 | 2

Je zal maar in zo'n kutdorp wonen waar iedereen zich druk maakt over iets als een spuuglelijk beeld.
Lekker eng.

HoerieHarry | 01-08-18 | 10:27

HoerieHarry | 01-08-18 | 10:27
Je kan ook in een straat wonen van een onbetekenisvolle grote stad waar niemand zich druk maakt om wat of wie dan ook.

Cobalt bomb | 01-08-18 | 12:48

Ontroerend om vast te stellen dat dit anno 2018 in NL voor sommige mensen een zwaar probleem in hun bestaan vormt.
Wil toch zeggen dat alles gewoonweg fan-tas-ties lekker gaat in Hobbiton?

Notenkraker | 01-08-18 | 10:20

Storm in een glas water, aangeblazen door iemand die niets beters te doen heeft. Openbare kunst wordt wel vaker verplaatst als dat beter uitkomt. Daar ben je als inwoner snel aan gewend.

Synecdoche | 01-08-18 | 10:20

@MIchiel Jakobs: Nee tijden veranderen niet. Tijd is tijd. Mensen veranderen. Mensen en hun houding ten opzichte van objecten, mensen, situaties et cetera. Zo lastig is dat toch niet?

Mokum Kosher | 01-08-18 | 10:14

Bloemen, zijn ook mooi!!! Vooral Afrikaantjes!!! Welke dan geen Moslim, zijn!!!

vanrechteren | 01-08-18 | 10:14

Langs het tuinpad van mijn vader...

Petrus Poortwachter | 01-08-18 | 10:11 | 2

Bij Dumpert kan je tenminste nog plussen. Hier helaas niet. Ik wilde alleen maar even aangeven dat ik het een mooie reactie vind.

Mokum Kosher | 01-08-18 | 10:15

Langs het tuinpad van onze vaders...…..

JohnWalker | 01-08-18 | 11:06

Tros lullen. Ik herken alleen Ivo Niehe.

Mr_Natural | 01-08-18 | 10:09 | 4

Ron Brandstoker.

van Oeffelen | 01-08-18 | 10:33

Een goed TROS-lid verslapt nooit.

Glasgow Argus | 01-08-18 | 10:35

Brandstichter, leer het nou eens.

Pelforth | 01-08-18 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zaag hem doormidden geef de ene helft aan de voorstanders en de andere helft aan de tegenstanders.Ik denk dat het probleem opgelost is.Tzijn allemaal kleine kinderen.

flesje | 01-08-18 | 10:09 | 1

Salomon,
Is dat u ?

Wijze uit het Oosten | 01-08-18 | 10:30

Gossie, weer zo'n 'lang over nagedacht, ... maar, ... dan'. Dan ben je belangrijk hoor, als je er eerst lang over na moet denken. Limburg, waar 3 seconden denken voor je op de reageer knop drukt vast geldt als lang nadenken.

Rest In Privacy | 01-08-18 | 10:09

Zo lang we geld over hebben om rotondes te verbouwen en versieren gaat het té goed met dit land.

OverdaanDerOnderheid | 01-08-18 | 10:09

Je houdt het toch niet voor mogelijk. "O, Kijk daar komt de postkoets"!

Pedronegro | 01-08-18 | 10:07

Gebruikersnaam 'tros lullen' bezet in 3 2 1....

Repetitive Beats | 01-08-18 | 10:03 | 3

Is uw gebruikersnaam trouwens nog steeds verboden in het VK (Criminal Justice Bill 1998, meen ik me te herinneren...)?

OverdaanDerOnderheid | 01-08-18 | 10:11

Is wel

TrosLullen | 01-08-18 | 10:25

@OverdaanDerOnderheid
Ik wist niet dat mijn gebruikersnaam zo beladen was. Interessant! Mijn favoriete T-shirt(r.i.p.) had een plaatje van feestende mensen en ME-ers er op met die tekst vandaar.
Kennelijk is deze wet in 2009 nog toegepast op een verjaardagsfeestje (lol)
'In 2009, Section 63 of the Act was used by police to shut down a birthday barbecue held on legal property for 15 people

Repetitive Beats | 01-08-18 | 11:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken