Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Welke deuger ben JIJ??

Als je geen goed mens meer mag willen zijn, wat blijft er dan nog over?” Belangrijke vragen weer vandaag op den joop.nl. Want intellectuele luiheid bedekt met een moreel verheven sausje, dat moet geprezen worden! Maar wat voor ‘gut mensch’ bent u zelf precies? Een rancuneuze of misschien toch meer een onnozele of narcistische of meer een combi?? Test het hier!

U bent een gerespecteerd historicus. Tijdens uw vakantie in de Provence waar u altijd ‘bijzonder geniet’ wordt u opgebeld door een opgefokt 20-jarig dingetje dat met schelle stem luid in uw oor tettert over ‘het oprukkende fascisme’. Omdat u bang bent om voor racist te worden uitgemaakt, zet u snel uw handtekening onder het oppervlakkige, infantiele stukje tekst. U belandt, wegens uw huidskleur en cisgender, onderaan het manifest. U bent een […] deuger.

U bent een witte vrouw in een nog wittere omgeving die vaak klaagt over ‘de verharding’ in de samenleving. U kunt zich helemaal niet vinden in de kritiek op de multiculturele samenleving, uw Turkse schoonmaker is immers altijd erg aardig tegen u. U schrok daarom ook erg van het vvd geblaat van de heer Blok en u besloot daarop een stuk te publiceren in de Volkskrant waarin u de menselijke eigenschappen van uw schoonmaakpersoneel prees. De kritiek van 'betuttelracisme' verraste u volledig, u heeft immers altijd het beste met ‘de mensen van kleur’ in dienst van u voor. U bent een […] deuger.

U bent een politicus met een gezicht als een druipkaars. In uw vrije tijd breekt u uw huwelijkse geloften en bezwangert u een partijlid, daarnaast moffelt u een gekregen appartement weg. Wanneer u wordt aangesproken op deze zaken reageert u onderkoeld en arrogant. U schuwt daarentegen zelf geen enkele om kans om iedereen moreel de maat te nemen. U bent een […] deuger.

U bent een actrice met een voorliefde voor Jesse Klaver. Tijdens de vluchtelingencrisis in 2015 trok u met gebalde vuistjes ten strijde op al uw sociale media kanalen. Iedereen die enige nuance probeerde aan te brengen in de circle jerk van het door u en uw vrienden gepredikte openarmenbeleid -bijvoorbeeld door er op te wijzen dat er wellicht ook extremisme en antisemitisme meekwam met deze stroom -, shamede u als racist. U beloofde zelf een vluchteling in huis te nemen in uw atelier waar u altijd schildert. Dat bleek bij nader inzien duur en onhandig dus gaf u al snel, na uw geclaimde mediamomentjes, niet thuis. U bent een […] deuger.

U bent opiniemaker en uitgesproken feminist. Dat feminisme speelt zich vooral af op Twitter, waar u regelmatig iedereen de maat neemt en uitmaakt voor ‘seksist’. Feministen die strijden tegen huwelijkse dwang en eerwraak beschuldigt u van ‘islamofobie’ en spelen volgens u ‘Wilders in de kaart’. Nooit stak u zelf een vinger uit tegen echte misstanden. U was verheugd toen Ayaan oprotte naar het buitenland omdat zij volgens u het debat polariseerde. U bent een […] deuger.

Reaguursels

Inloggen

Ik deug tegen heug en meug.
Take care.

PopeyeKamper | 27-07-18 | 15:02

k deug
jij deugt
hij deugt
wij deugen
jullie deugen
zij deugen
ik heb gedeugd
jij hebt gedeugd
hij heeft gedeugd
wij hebben gedeugd
jullie hebben gedeugd
zij hebben gedeugd

vindikook3310 | 27-07-18 | 14:27

Heerlijk stukkie weer; GS to the deug

vindikook3310 | 27-07-18 | 14:12

Deugen schijnt hetzelfde te zijn als braaf zijn. Iedereen wil braaf zijn, net als iedereen aardig gevonden willen worden door bijvoorbeeld: collega's, internet gebruikers. Het belang is niet braaf zijn of aardig gevonden willen door. Het belangrijkste is dat je samen door 1 deur kan. Niet of je deug of aardig kan zijn tegenover iedereen, per slot van rekening hoef je niet met iedereen te trouwen of ze mee naar huis te nemen na je werk .Compromissen sluiten, water bij de wijn doen zorgt voor een goede samenwerking. Maar deugers luisteren niet, ze lopen nu hand in hand. Ze hebben als het ware 1 frontlinie gevormd tegen de niet deugers. When reason fails,force prevails, goeie oplossing, zou je denken? Zou je wel rekening moeten houden met de derde partij. Kijk naar Spanje, de deugers en de niet deugers raken in strijd, wie loopt ermee weg? Juist ja, de 700+ illegalen die de grens gaan oversteken. Kijk naar Nederland, precies hetzelfde, wie loopt ermee weg, de islamieten. Waar 2 honden vechten om 1 been loopt de derde ermee heen.

overcoat | 27-07-18 | 13:05

Volgens mijn oma vroeger was ik een deugniet. En dan heb je natuurlijk al een stempel voordat het moet beginnen.

Mark van Leeuwen | 27-07-18 | 12:47

'deugen' is ook weer zo'n modewoordje dat door iedereen gekopieerd wordt. Verzin iets nieuws, fris. Ik hou het maar op een linkse schijtebroek die bang is om er niet bij te horen.

BozePaarseMan | 27-07-18 | 12:28

Ach Joop.nl met hun onaangepast gedrag.

franck7020 | 27-07-18 | 12:26

“Als je geen goed mens meer mag willen zijn, wat blijft er dan nog over?”

Een rechtvaardig mens. Een moedig mens. Een zorgzaam mens. Een sociaal mens. Enz. Enz.

'Goed' is geen synoniem voor rechtvaardigheid, moed, zorgzaamheid of sociaal zijn of of of. Voorbeelden?

Deugmensen die nog steeds doneren aan Oxfam Novib, op feestjes zeggen hoe goed ze zijn, want donaties enzo .. aan een club waarvan vrijwilligers in het buitenland minderjarige kinderen misbruiken op seksfeesten. Financieren van criminelen, maakt je geen goed mens. Het maakt je medeplichtig. Deugmens dus.

Foute deugmensen zijn ook de mensen die slachtoffers van zedendelicten demoniseren. Want o jee... de daders zijn moslims. Iedereen die daarom weigert te erkennen dat loverboypraktijken en seksringen (Rotherham) ordinaire mensenhandel en slavernij is, en weigeren het verband met sommige islamitische denkbeelden/stromingen (Isis-yezidis, Keulen oud en nieuw), en andere anti-blanke sentimenten te zien, zijn geen goed mens. Het zijn mensen die slachtoffers demoniseren (victim-blaming) op basis van huidskleur, afkomst, niet-islamitisch zijn en geslacht. Dan ben je iemand die discrimineert. Dan ben je een fout mens. Deugmens dus.

Foute deugmensen zijn ook schoolhoofden die allochtone pestkinderen niet van school trappen, maar de autochtone gepeste. Slachtoffers de straf geven die daders behoren toe te komen. Dat maakt je een fout mens. Deugmens dus.

Foute deugmensen zijn ook de OvJ's die de ruitengooier van het joodse restaurant eerst weigerden ook voor terrorisme te vervolgen.

Foute deugmensen zijn ook de schoolhoofden die kinderen dwingen naar een moskee te gaan, en zo zeggen dat de wens dit niet te willen minderwaardig en ondergeschikt is aan de religie van die ander en daarom dat dat de dwang rechtvaardigt. Anderen op die manier dwingen en als minderwaardig behandelen maakt je een deugmens, een fout mens.

Foute deugmensen zijn alle politici die wel vluchtelingen toe willen laten, maar degenen die er geen recht op hebben niet het land uit willen zetten. Zulke politici zijn nalatig. Dat is fout. Ook al deugmensen dus.

Foute deugmensen zijn ook burgemeesters die honderden asielzoekers in hun stad opvangen, maar niks doen voor daklozen of woningzoekende in de eigen stad (010, 020 bijv). Mensen ongelijk behandelen is fout. Deugmens dus.

Als je geen goed mens mag zijn, is er nog heel veel over dat je veel beter wel kan zijn.

Wat zonde dat zo'n intellectueel persoon zoiets eenvoudigs niet begrijpen wil.

gaffelbaard | 27-07-18 | 12:26

D'après moi le déluge.

cat22 | 27-07-18 | 12:23

Deugen, dat is een ander tegen je morele meetlat houden om te bepalen of zijn/haar mening goed of fout is. Het handige is dat je verder geen argumenten meer nodig hebt.
Jij deugt, de ander is fout en die kan vervolgens verketterd worden.

me,myself and IK | 27-07-18 | 11:44 | 2

De vraag, wat mij betreft, is waar die meetlat vandaan komt, hoe het kan zijn dat sommigen met het grootste gemak, als vanzelf, die meetlat hanteren, terwijl anderen die neiging niet of nauwelijks vertonen. Vinden dat je gelijk hebt en dat jouw moraal te prefereren is, is één, maar de behoefte om de ander vanuit die morele superioriteit de maat te nemen is twëë. Het laatste komt niet altijd als vanzelf voort uit het eerste, en lijkt samen te hangen met het ideologische perspectief.
Zo zijn fundamentalistische gelovigen extreem snel met het moreel veroordelen van de ongelovige. Voor gelovige kun je dan om het even wat invullen, zoals vegetariër, veganist, socialist, communist, antroposoof, scientologist, GroenLinkser...

Schoorsteenveger | 27-07-18 | 12:07

Ik denk dat de moreel superieuren die vinden dat ze volledig het recht hebben de ander de maat mogen nemen, een vorm van totalitarisme is. Deze mensen zijn de discussie voorbij en leven in een onwrikbare vaststaande waarheid. Vandaar dat andere ideeën niet meer bediscussieerd hoeven te worden, want de waarheid is al gevonden en de ander is dus fout.

me,myself and IK | 28-07-18 | 12:25

ik ben geen deuger, blijkbaar

MoonBeebe | 27-07-18 | 11:04

Lol @ "U bent een politicus met een gezicht als een druipkaars."

EA 827 | 27-07-18 | 11:00

Ik deug gewoon door anderen in hun waarde te laten en niet te storen met mijn levensstijl. Mensen die mij niet in mijn waarde laten of mij storen met hun levensstijl of mijn kop eraf willen hakken, daar deug ik niet. Ik buig nooit and the never voor hen en mocht het nodig zijn zal ik ze bestrijden tot het bittere einde.

Oepsie1234 | 27-07-18 | 10:57 | 1

Dat is niet deugen, maar respect. Respect kan alleen bestaan in individuele relaties.

me,myself and IK | 27-07-18 | 11:47

Deuger, als je als mantelzorger actief bent, heb je overigens geen tijd om de publiciteit te zoeken.
Ondeugd(er) als je andere de maat meent te moeten nemen ter meerdere eer en glorie van jezelf, je overtuiging slechts met de mond belijd, blijk geeft dat je niet over consequenties hebt nagedacht en dit weigert om te doen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
In de ogen van de "deugers" ben ik waarschijnlijk een ondeugd en daarom deug ik.

bwanabanjo | 27-07-18 | 10:42

Is Mossadmeisje een nieuwe aanwinst bij GS? Heel erg welkom, te oordelen aan dit eerste baksel.
Heel wat beter te verteren dan die emo-tante Tamara. Waar jullie die vandaan gedregd hebben... de Libelle?

EefjeWentelteefje | 27-07-18 | 10:38

Een goed gesprek met een kopje koffie op ons vakantie adres.Het ging over deugdzaamheid.Wanneer ben je eigenlijk een "deuger"?Mijn lieve vrouw zei:Een deuger is iemand die rein is van hart en geest.Nou die zijn er echt niet veel.Het is bij de deugers altijd zie mij eens deugen.

flesje | 27-07-18 | 10:29 | 1

Rein van hart en geest . Nou.... daar gaan alle politici.......

Koning BongoBongo | 27-07-18 | 10:31

Denk ook dat de absolute meerderheid van de linksmenschen niet uit overtuiging links is ,maar dat men kiest voor de weg met de minste weerstand en waar het meest te halen valt qua geld en lof voor deze 'overtuiging '. Leuke bijkomstigheid van het links zijn is dat je vrijwel straffeloos dingen kunt vernielen of een politicus kunt vermoorden .

Koning BongoBongo | 27-07-18 | 10:12

Een "deuger" is dus eigenlijk iemand die uitsluitend in woord maar niet in daad een altruist is.

Wat is dan iemand die zowel in woord als in daad een altruist is? Dus niet alleen maar goed lullen, zoals bovenstaande voorbeelden, maar ook goed doen.

Bestaan goede mensen in woord en daad voor de reaguurder of is in principe alles toch eigenbelang en hypocrysie?

Gelooft de reaguurder daar misschien niet in omdat hij (meestal een hij) zelf een enorme egoist zou kunnen zijn die alleen maar kan bedenken dat alles eigenbelang is? Omdat hij zelf ook zo is?

Ieder is tenslotte zijn eigen maatstaf.

Beste_Landgenoten | 27-07-18 | 10:06 | 4

Kijk eens naar de Bill & Melinda Gates Foundation. Dat is pas efficientie. Dagelijks "goed doen" op industriele en globale wijze zonder daarvoor persoonlijk de aandacht te zoeken.

ChatBot | 27-07-18 | 10:29

Alles hangt ervan af, of je het 'deugen' min of meer in stilte/achter de schermen doet, of dat je er (voortdurend) een publiek nummertje van maakt, zoals Muxje zegt.

echt_links | 27-07-18 | 10:42

Voor mij was de oorspronkelijke definitie van deugen iemand die het beste voor heeft met anderen. Daar hoeft hij/zij/qwerty niet over te spreken, sterker, een echte deuger doet het niet om zelf op te vallen. Daar zit het verschil met de 'moderne' versie.

O2Neutraal | 27-07-18 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

'Een gezicht als een druipkaars ' Ge -wel-dig!!!

Koning BongoBongo | 27-07-18 | 10:05

We zijn een nogal dom volk. We laten ons leiden door een minderheid die ons zijn wil oplegt. Het verzet is van een blaffende hond die niet bijt. Ze - de vijand - trekt zich weinig aan van de kritiek. Ze zijn uit op een totalitair systeem met 100% controle. Ze controleren de media en maken iedereen zwart die kritiek op ze hebben.Dezelfde tactiek als rusland, turkije, venezuela, en vele andere 'democratische' landen. Het volk doet niks.
Door de controle op de media controleren ze ook de verkiezingen. Met leugens paaien ze de gewone burger die a-politiek is en alles gelooft.
Hij zet zijn kruisje bij GL of de VVD en denkt daarmee het verschil te hebben gemaakt tussen links en rechts.
Nee, het verschil zal moeten komen van ons.
Als je een dictatuur wilt bestrijden dan moet je vechten.

KLK3 | 27-07-18 | 09:47 | 2

Ik vind het experiment in Amsterdam daarom wel leuk. Dan kunnen we zien of het deugen nu echt zo goed werkt straks. Ik ben zowiezo voor compleet links en compleet rechtse delen van het land. Dan kan je nog wat kiezen. Nu krijg je altijd een mix waar beide partijen niet blij mee zijn.

Alleycat | 27-07-18 | 09:55

Alleycat | 27-07-18 | 09:55
Dat experiment heeft zeker kans van slagen doordat de stad langzaam onbetaalbaar gaat worden voor de oorspronkelijke bewoners (en dan bedoel ik nu dus niet de oorspronkelijke bewoners die nu in Zaandam, Huizen of Almere zitten). De stad word langzaam overspoelt met arbeidsmigranten uit de rest van Europa en migranten uit allerlei andere landen die asiel verkrijgen. De in Nederland geboren mensen met een migratie achtergrond, bijv. Nederturken,en Nedermarokkanen zullen dus langzaam uit Amsterdam wegtrekken. En van die arbeidsmigranten heb je gewoon geen last, die zijn te druk met werken.

O2Neutraal | 27-07-18 | 10:03

Deugen...

Samui07 | 27-07-18 | 09:34

Ik deug totaal niet, want ik wil gewoon mezelf zijn.

gato | 27-07-18 | 09:33 | 2

Waarom is het uitgesloten om te deugen en jezelf te zijn, gato?

Beste_Landgenoten | 27-07-18 | 10:11

Als je niet jezelf bent, ben je jezelf kwijt,
Al die deugers, doen het voor anderen, en zijn dus zichzelf kwijt.
,Dat is zoals een psychiater een ander helpt, maar in feite zichzelf , zonder dat kan hij niet leven, maar denkt dat hij het voor de ander doet.
Je hebt wel gelijk bij wat je zei, maar hier bedoelen ze deugen als vluchtelingen helpen etc, dat is niet deugen.
Ik deug niet niet, want ik doe soms dingen die andere niet leuk vinden, niets kwaadaardigs, maar ik doe het omdat ik het zo voel, zo ben ik, anders raak ik mezelf kwijt.

gato | 27-07-18 | 10:29

Ik ben de dubbel deuger. Als jij 1 asielzoeker in huis zegt te nemen, dan zeg ik er 2 in huis te nemen. etc

Alleycat | 27-07-18 | 09:23 | 1

De Deugverdubbelaar™

henkvaningrid | 27-07-18 | 09:53

Jezelf deugdzaam vinden en vanuit die deugdzaamheid de ander de maat nemen. Dat is een houding waar veel over te zeggen valt.
Die naïeve Joyce Brekelmans die op De Witte Onderbroek haar zegje doet is het schoolvoorbeeld, het ultieme stereotyoe van de domme deuger die zonder het zelf te beseffen precies die positie inneemt welke de geconstrueerde vijand, de niet-deuger verweten wordt: "bijna alsof je je daar boven verheven voelt".
Als bijvoorbeeld ene Klaver een zaal of een zaaltje toespreekt, dan is de boodschap in beginsel altijd dezelfde.
"Jullie en wij, jij en ik, wij samen, wij zijn in ons diepe wezen gewoon goede mensen, en ook al doen wij de ander kwaad, ook al doen wij hem onrecht aan, ook al veroorzaken wij pijn en leed, dan is dat niet omdat wij intrinsiek slecht zijn, nee, dan is dat het gevolg van onwetendheid, een gebrek aan engagement, een gebrek aan solidariteit, een gebrek aan saamhorigheidsgevoel, kortom een te weinig aan naastenliefde."
De deugdzame is de intrinsiek goede mens, de authentieke mens, de echte mens, zoals God of de natuur die bedoeld heeft, de onbedorven mens, de fluitspelende schaapherder van Rousseau, de niet door de Duivel bezetene.
Het vervolg van diezelfde boodschap gaat dan als volgt.
"ZIj, die anderen, zijn wél door de Duivel bezeten en bijgevolg intrinsiek slechte mensen, en als zij de ander kwaad doen en pijn doen lijden, dan is dat niet uit onwetendheid of een gebrek aan inzet, maar uit zelfzucht, machtswellust, geldingsdrang, en afwezigheid van welk inlevingsvermogen dan ook, kortom een onvermogen om de naaste lief te hebben."
De ondeugdzame is de intrinsiek slechte mens, de mens met het valse bewustzijn, de onechte mens, de door hebzucht bedorven mens, de door decadentie van zichzelf vervreemde, duivelse mens.
De deugdzame voelt zich immens verheven boven de ondeugdzame pas nadat de priester, dominee, rabbijn, sjamaan, goeroe, ziener of politicus hem of haar verteld heeft langs welke weg die verheffing bereikt kan worden.
"Volg mij, sluit je aan, zie in dat je niet intrinsiek slecht bent, maar enkel een beetje dwalende was, luister naar jezelf, je innerlijke stem en besef dat je geroepen bent, door God en gebod, door ideologie en mensbeeld, om elke dag een nog bétere mens te worden dan je in beginsel al bent, en vooral, twijfel niet!"
Het gevoel verheven te zijn wordt aldus op geniale wijze verpakt, gecamoufleerd, onzichtbaar gemaakt, waardoor het mogelijk wordt om het morele recht op te eisen de ander de maat te nemen. Het is niet de deuger die de maat neemt bij de ander, nee, het is de deuger die zichzelf bij voortduring de maat neemt, en constateert dat hij beter kan. Hij lijdt aan zichzelf en voelt dat lijden zelf als een deugd. Het gevoel van verhevenheid is vermomd als zelfkastijding.
Cruciaal is nu dat het zichzelf de maat nemen als vanzelf met zich meebrengt dat ook de ander de maat genomen wordt, dat de aan zichzelf lijdende deugdzame mens er, zo ervaart hij zelf, niet aan kan ontkomen waar te nemen dat sommige anderen kennelijk niet lijden aan zichzelf, niet elke dag beter willen worden, en bijgevolg dus nooit zullen kunnen deugen. Ze zijn, zo vindt de deugdzame, ziende blind, zien hun eigen gebreken niet, en zijn, om met de heilige Marcel van Dam te spreken, 'buitengewoon minderwaardig".
De deugdzamen zijn degenen die zich verheven voelen boven de ander. Maar dat gevoel is gemaskeerd als zelfkastijding. In vroeger tijden was dat tot bloedens toe, vandaag de dag is dat masochisme ultiem verfijnd tot iets waar dagelijks genot uit gehaald wordt. "Zie ons eens deugen" roepen zij in koor, bij elk klein persoonlijk offer dat in de meeste gevallen helemaal geen offer meer is, maar een ritueel.

Schoorsteenveger | 27-07-18 | 09:17 | 5

Een mooie psychologische analyse van het deuggedrag! Ik heb nog een economisch aspect van het deugen:

Je deugd wanneer de materiële en immateriële opbrensten van je publieke acties (in termen van geld, symphatie, bekendheid in positieve zin, carriereperspectieven) jezelf meer opleveren dan het saldo (per kop) van de groep die je zegt te vertegenwoordigen.

Dus: de deportatie van een illegaal tegen te houden op een vliegtuig levert jouw een hoop symphatie op (6000 nieuwe Twittervolgers die gek zijn op je "humaniteit", maar omdat de illegaal de dag erna wel succesvol werd uitgezet leverde het hem de-facto helemaal niets op. Dat is maximaal deugen.

Beefbus | 27-07-18 | 09:38

@Beefbus: natuurlijk leverde die gangpadactie wel wat op: aandacht voor de goede zaak! Awareness! En dat is winst. Tenminste, voor de deugers die oh zo graag hun eigen stem eens horen rondgaan in de echoput van het wensdenken.

Muxje | 27-07-18 | 10:03

@Muxje | 27-07-18 | 10:03
Dat is inderdaad een grote propagandawaarde. Maar voor de bewuste illegaal leverde die actie de-facto niets op. Hij is als het ware gebruikt door de SJW's voor hun eigen propaganda.

Het heeft te maken met rendement. Een publieke actie die jouzelf of jouw groepje meer oplevert dan het groepje waar je het voor doet is: deugen.

Deugen is pragmatische inefficientie.

Linkse mensen denken niet in termen van rendement, maar in symboliek of ritueel (zoals Schoorsteenveger dat zo mooi constateerde hierboven). Rendement is iets dat je in de gaten moet houden en doelgericht naar toe moet werken. Het is de grondslag van waardecreatie en welvaart.

ChatBot | 27-07-18 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik deug voor geen meter, maar fake het regelmatig. Betere sociale smeerolie is zeldzaam. De deugers om je heen hebben je bekeerd, dat vinden ze heel erg prettig.

GregorVanPallandt | 27-07-18 | 09:13 | 1

Ik heb ooit op een deug afdeling gewerkt, de ongeschreven regel daar was, aai jij over mijn rug, dan aai ik over jou rug. Heel voelbaar. Het zijn mensen die heel bang zijn uit de groep te vallen. Zonde van m'n tijd geweest.

Alleycat | 27-07-18 | 10:01

Trots om niet tot de Oberdeugführers te behoren. Op Joop.nl komen milde reacties door de staatscensuur heen. Zal het tij beginnen te keren?

Repetitive Beats | 27-07-18 | 09:11

Of u bent een zurige grijzende welvarende blanke man,die op een knalroze blog op een horkeruge manier iedereen die van hem afwijkt probeert te kleineren. Misschien voelt dat wel fijner dan deugen, maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.

eti_erik | 27-07-18 | 09:10 | 1

Er is weinig verschil in elk geval.

Beste_Landgenoten | 27-07-18 | 10:12

Volgens mij kan je iedere ... vervangen door 'nep'.
Wat heb ik gewonnen?

Mr. Happy | 27-07-18 | 09:07

Deugen doe je in daden , niet in woorden.
Ohja, ik deug volgens sommigen absoluut niet, laatst nog bij het uitzoeken van familievakantie, ik was erg duidelijk waarheen niet te gaan, enige stilte, iemand zei me dat ik niet het summum van politieke correctheid in me had. Mooi!
Trouwens vallen de reacties me mee op de jeaup.

drastic | 27-07-18 | 09:04 | 1

Moderator op vakantie misschien?

O2Neutraal | 27-07-18 | 09:35

Deugen van tegenwoordig is als verzetsheld in vredestijd, laf en nutteloos. Van de zijlijn dingen naar de wedstrijd roepen waar je zelf niets aan bijdraagt en je daar een held door voelen, terwijl je alleen maar voor het gratis bier kwam.

een_mike | 27-07-18 | 09:03

Dat een woord als deugen ooit een zeer pejoratieve betekenis zou krijgen.
Wie had dat ooit gedacht?

Notenkraker | 27-07-18 | 09:03

Ik mis de 'beroepsdeuger'.

O2Neutraal | 27-07-18 | 09:03

Openstaan voor alle afwijkende ideologieën, maar individuele afwijkende meningen tot vijand van de menselijkheid verklaren. Tjee, wat deug ik toch als ruimdenkend, tolerant en gewoon lekker fijn mens! Is het al tijd voor mijn dagelijkse wandeling zuster?

een_mike | 27-07-18 | 09:01

Deugmoed komt voor de val...

Ton8695 | 27-07-18 | 09:00

Scherp stukkie dit!
Met een brede smile tijdens het ontbijt tot mij genomen.

eekeek | 27-07-18 | 08:59

In een vrije samenleving moet een beetje deugen best kunnen. Deugen houdt op wanneer dit leidt tot het waanbeeld van superioriteit, demoniseren en het schenden van democratische en rechtstatelijke principes als gevolg daarvan en de wens om eigen deugen af te dwingen via elk beschikbaar middel.
.
Dan kun je zelf wel vinden dat je een deuger bent, maar in werkelijkheid ben je natuurlijk gewoon een fascist.

Parel van het Zuiden | 27-07-18 | 08:53 | 1

Precies want wat je als deugen ziet is helemaal geen deugen!
Doet me denken aan een ouwe van Freek de Jonge, toen hij nog zoekende was, en dus nog deugde:
"Als jij nou nog niet wilt deugen jongen, dan weet ik het niet meer!"
"Ik wil niet deugen pa."
"Nou, dan weet ik het niet meer.."
Het deugen van links is in zijn tegendeel omgeslagen, is decadent geworden.
Moest denken aan die ouwe Cat Stevens, die in zijn latere leven als Yusuf al Islam ook veel te hard is gaan deugen.
Als je dit ziet knijp je je tenen bij elkaar. Een hele zaal van gearriveerde deugers in ritueel. Meneer Yusuf doet het deuntje van toen en er is bijna een geëxalteerde sfeer als in het lied de zoon voor het eerst het woord neemt. O, hoe decadent.
www.youtube.com/watch?v=iolunbBnWx0
Bijna zo decadent als de nog grotere zaal van deugers die onder toeziend oog van Dylan en consorten Sinead O'Connor moreel dood verklaren.
www.youtube.com/watch?v=QiadASyP0bU
Het faiiliet van de zichzelf verheerlijkende hippie-cultuur. Ben niet zo'n fan van dat gekke mens, maar hoe de kudde deugers zich hier gedraagt....

Schoorsteenveger | 27-07-18 | 09:51

Anaal, deugt niet, past wel.

spinselsinjehoofd | 27-07-18 | 08:51

Ik deug gelukkig niet, nooit gedaan ook. Bovendien ben ik alcoholist (volgens bepaalde normen dan). Goedemorgen, zo kan het wel weer.

Bertus Bolknak | 27-07-18 | 08:44

Dat deugen heb je overal. Vroeger had je de feministische meetlat, nu de rechtse en de deug meetlat. De dominee die tegen homosex en vreemgaan is en naar een bos gaat voor gezelligheid en de rechtse deuger die voor strenge regels is maar zelf alles doet wat verboden is missen in het stukje.

Mark Bouwman | 27-07-18 | 08:43

Als fervent aanhanger van het kapitalistisch systeem deug ik verschrikkelijk. Nooit een euro aan uitkering of subsidie in mijn zak gestoken alle transacties om mij heen gebeuren tussen partijen, op basis van wederzijdse toestemming.

Mensen die socialisme prediken, nooit op enige wijze in staat zijn om in hun bestaan te voorzien zonder publieke middelen (hoi Claudia, Alexander, Sylvana en Farid) en vervolgens menen moreel verheven te zijn lmdat ze voorstander zijn om de inspanningsverplichting van de ene af te romen en die zomaar aan iemand anders te geven, die hangen een principe aan dat te vergelijken is met verkrachting en dat deugt van geen kant

netniet | 27-07-18 | 08:42

Volgens mijn moeder was ik een deugniet.

Blijkbaar ben ik dat nooit ontgroeid.

quantumcollider | 27-07-18 | 08:39

Ik deug niet. Fuck you.

Stijlicoon | 27-07-18 | 08:30

Mij maakt het allemaal niet uit. Ik kijk gewoon op payday naar het bedrag dat mijn vrouw binnenbrengt. Zij deugt.

artie | 27-07-18 | 08:29

Volgens de NPO ben ik een boze witte xenofobe racist, dus deug ik van geen kant. Gelukkig mag ik me scheel betalen aan belasting voor deughobbies van derden, om het een beetje goed te maken.

Akiron | 27-07-18 | 08:28

Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen... Mossadmeisje is een aanwinst.

superjan | 27-07-18 | 07:55 | 3

Zeer zeker!

EefjeWentelteefje | 27-07-18 | 08:30

Hoop alleen dat ze net zo weinig met de Mossad te maken heeft als ik met hagel en kruis.

hagelkruis | 27-07-18 | 08:39

hagel, uw nick was 1 keer leuk, ga hem niet benadrukken met rare opmerkingen.

drastic | 27-07-18 | 09:06

Deugen is geheel vrijblijvend, het behoeft geen afleggen van verantwoording en kost geen enkele inspanning, wanneer je maar afstand kan bewaren van de onaantrekkelijke kanten van multiKul voor jezelf en je gezin.

Jan Passant mk2 | 27-07-18 | 07:41 | 1

Tegel van de maand!

Lefty-Messup | 27-07-18 | 08:08

“I was thinking, "So, I’m a reaguurder, am I? What nonsense! But at least I'll be able to make people read my reaguursels now.”
For I,
..
Am!
......
Deugniet Claudius!!!

*Applause!*

Is dit nog nieuws? | 27-07-18 | 07:35

eerlijke mensen die een probleem benoemen deugen in mijn optiek.

ogeon | 27-07-18 | 07:30

Ik blijk dus helemaal niet te deugen. Gelukkig maar.

priks | 27-07-18 | 07:03

Goh! Behalve dat ík niét deug, ben ik een onvervalste fasc/rac-ist, plaats ik iedereen en de godganse wereld in hokjes en stigmatiseer en generaliseer ik jan en allahman helemaal de moeder.

Is dat verkeerd dan?

HypoPseudo | 27-07-18 | 06:52

Je bent pas een echte deugder als je de mensen in je eigen bubble op dezelfde manier beoordeeld als de mensen van buiten je eigen bubble.
Ik denk dat het aantal deugers in de praktijk nogal laag is.

Bauchschmertzen | 27-07-18 | 06:27

Volgens my is elke deuger [hypocriet], behalve als het een dom blondje is (van welke kunne of haarkleur dan ook)

bergsbeklimmer | 27-07-18 | 06:15

Ik heb toch wat moeite met deze bijdrage.
Impliceert dit artikel nu dat elke GS'er deugt ?

D.Eugniet | 27-07-18 | 06:07 | 1

Werkt inderdaad wel 2 kanten op. Deugen door bij een groep te willen horen ipv zelfstandig, onafhankelijk gezond gevoel en verstand gebruiken zit een spanningsveld

ger1306 | 27-07-18 | 06:25

Een GS-figuur bedenkt iets over deugen en deugen is opeens het nieuwe neuken..
Tjaa...

HoerieHarry | 27-07-18 | 04:37

De linkse en sociale deugers... willen meer geld voor milieu en hogere milieuheffingen.
Ook willen ze meer geld voor opvang, huisvesting, begeleiding, zorg en uitkeringen ten behoeve migranten afkomstig uit Afrika en moslimlanden - die ze sinds ''wir schaffen es'' geen asielzoeker maar ''vluchteling en oorlogsslachtoffer'' zijn gaan noemen.
Ook de Tweede Kamer en de NPO hebben sinds 2015 het woordje asielzoeker afgeschaft.... vluchteling klinkt meegaander als asielzoeker.

Maar als je aan deze milieuvriendelijke en sociaal ingestelde deugers vraagt of ze van hun salaris iedere maand 150 euro willen inleveren voor milieu en migranten in Nederland... dan lopen ze hard weg.
Als ze de kans krijgen dan pakken ze 150 euro iedere maand erbij.
Het is gemakkelijk praten indien je als ambtelijke deuger zelf... meer dan een ton per jaar verdient.

sociaal_econoom | 27-07-18 | 03:51

De Deuger is allang vergeten dat mensen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig. En wat dat echt inhoudt. Dat betekent vaak ook de ander een kans geven juist zonder je ermee te bemoeien.

VP732 | 27-07-18 | 03:02

Mensen die een koninklijke onderscheiding weigeren zijn imo de werkelijke "deugers".

ccr316 | 27-07-18 | 02:24 | 3

Denk niet dat Marco Kroon zijn zeer hoge onderscheiding van de Militaire Willems-Orde, wat toenmalig Koningin Beatrix op 10 februari 2009 aan hem heeft uitgereikt.... ooit zal inleveren. Eens gegeven - blijft gegeven.

sociaal_econoom | 27-07-18 | 04:09

Die lag stoned op zijn bed.

Gulliver | 27-07-18 | 05:51

Petje af voor Jole's ontbrekende censuur, deugen heb ik zelden zo goed verwoord gezien als dit.

Ozon 26 juli 2018 at 17:36
Er is volgens mij weinig tegen “deugen”, tegen aardig zijn.

Om even bij Roderikje te blijven, het wordt wat vervelend als Roderikje bij elk snoepje dat hij aan zijn zusje geeft zegt “Kijk eens hoe lief ik ben, ik geef een snoepje aan mijn zusje. En iedereen die dat niet doet is een slecht mens”.
Nog vervelender is het als Roderikje zegt “ik ben een echt goed mens, ik ga mijn zusje een snoepje geven, iedereen die dat niet doet is een slecht mens”, om vervolgens te zeggen “Oja, ik heb geen snoep, Pietje, jij moet mij even een zak snoep geven zodat ik mijn zusje een snoepje kan geven. Als je dat niet doet, ben je een slecht mens”.

Met deugen is niets mis, het geven van je eigen snoepje is reuze lief. Niet altijd verstandig, als het zusje al veel snoepjes gegeten had, moet ze misschien wel kotsen, of levert het een leven strijd tegen obesitas op, maar op zich “lief”.

Als het geven van het snoepje echter alleen ten doel heeft te laten zien dat je lief bent, is die handeling niet meer zo lief.

Erik1976 26 juli 2018 at 17:15
Het gaat dan ook vaak om de achterliggende motivatie, de toon, de behoefte een eigen leemte te vullen: moreel de baas willen spelen over iemand anders met geleende opvattingen. Deze rancuneuze ijdelheid brengt veel schade toe aan de wens van oprechte mensen voor een betere wereld.

Abject | 27-07-18 | 01:59 | 6

Nog beter is het inderdaad gewoon je zusje even te vertellen waar de snoepjes liggen. Hoef je ook niet bij elke keer geven triomfantelijk te kijken dat je deugt.

Sqbar | 27-07-18 | 07:34

Ik gaf mijn zusje helemaal geen snoepjes. Wel goed advies om ervoor te zorgen dat ze zelf snoepjes kan kopen. Dat is prima gelukt. Trots op haar.

artie | 27-07-18 | 08:22

Die bijdragen die u citeert verwoorden onze morele crisis uitstekend.

O2Neutraal | 27-07-18 | 09:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Het gehak op (groepen) mensen die intrinsiek kennelijk de behoefte voelen om onbetaald iets voor een ander te willen doen begint pedant te worden op GS.
Wanneer ben je dan wél een correct functionerend mens? Kom eens met zinnige tegen voorbeelden ipv het eindeloze gedweep met hol hyperbool als deugmens.

eetvis | 27-07-18 | 01:55 | 5

@eetvis
Wat ik een goed voorbeeld vind van mensen die 'deugen' in de

Braboblanke | 27-07-18 | 08:05

Poging 2
@eetvis
Wat ik een goed voorbeeld vind van mensen die 'deugen' (in de betekenis die GS eraan geeft) is het naar een ver land gaan (bv Ghana) om daar schoolkinderen, gehandicapten of bejaarden te helpen (en dat liefst ook nog op FB zetten) terwijl ze nooit op bezoek gaan bij hun oma of opa die een paar kilometer verderop eenzaam in het verpleegtehuis zit.

Braboblanke | 27-07-18 | 08:09

Simpel gezegd: eigen roem stinkt.

Rico Tampeloerus | 27-07-18 | 09:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik deug, want ik heb laatst 10 Joden aangegeven bij het Amsterdams gemeentehuis. Een mevrouw met een hoofddoek, Fatim Batik of zoiets wilde me 'kopgeld' geven en dankte me voor het werken aan het Amsterdam van de toekomst, maar dat heb ik maar geweigerd.

skoftig | 27-07-18 | 01:47 | 3

Kopvodgeld? Van Amsterdeug? Of was het nou AmsterZeug? Ik haal ze altijd door de war, ik ben verward dus ik deug.

ZwarteDag | 27-07-18 | 01:53

Ok. Stel ik heb een leuk en creatief concept bedacht om een bepaalde groep mensen te helpen waarvan ik vind dat ze mijn hulp goed kunnen gebruiken. Het concept genegeerd veel views op youtube. Ik wordt uitgenodigd door Jinek om daarover te vertellen. Ben ik dan zo'n vermakelijke deugmens?

eetvis | 27-07-18 | 02:31

@eetvis Zolang u niet direct of indirect aanspraak maakt op belastingeld/staatsgeld. Zolang u niet direct of indirect enige Nederlandse wet overtreedt. Zolang u met uw acties Nederland en de inwoners op lange en/of korte termijn op geen enkele manier benadeelt. Lijkt me geen probleem.

VP732 | 27-07-18 | 02:58

Zoekplaatje
?
Ik herken Hanna Verboom, die tegenswoordig goed doet bij National Geografic met het Stoppen van Plastic. Geen idee waarom zij gekozen is, want volstrekt ongeloofwaardig, maar OK.

En natuurlijk dhr. Pechtold wegens de flataffaire, wist niet dat hij een bijvrouw heeft/had en illegaal koters fokt. Nou, ja, dat moet-ie zelf weten.

De rest is mij onduidelijk. Wel leuke vragen als basis voor Ëén tegen Honderd. Stuk van mevr, Brekelmans gelezen, maar het is te warm om mij daar verder druk over te maken.
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 27-07-18 | 01:25 | 2

Peggold heeft hatsjie laten bloeden met een roestige kleerhanger (dat denk ik, deduceer ik)
Als je de ballen hebt om in je penthouse een klamme dot vol te blaffen met but. Neem dan ook de verantwoordelijkheid voor kleine niesjes.

koolteer | 27-07-18 | 01:40

Is wel des D66 natuurlijk, met abortus hoor je d'r helemaal bij want dan raak je namelijk Gristenen het hardst en daar gaat het bij die partij om (inclusief binnenlaten van vijanden die het Gristendom opruimen). Ik denk dat Pechtold niet geheel onbaatzuchtig en met voorbedachte rade die klamme dot heeft volgeblaft.

skoftig | 27-07-18 | 01:43

meningen de mond snoeren ben ik niet voor. Maar wat is dan precies verkeerd aan sociale gelijkheid vraag ik me dan altijd af. Dat hele anti deugen, wat wil je dan, niet deugen. Een eikel zijn zijn die schijt heeft aan anderen? Net als sjws te ver doorschieten zijn social injustice warriors dan ineens het antwoord? Probeer gewoon een goed mens te zijn met respect voor de ander. Ik ben wel klaar met dat gehaat aan beide kanten.

menage | 27-07-18 | 01:22 | 4

Deugen heeft tegenwoordig een andere lading gekregen: gelijke uitkomsten ipv gelijke kansen, gelijke rechten binnen het land projecteren op de wereld (ik mag hier wonen, dus iedereen mag hier wonen), etc. Deugen klinkt goed maar onder die aangepaste betekenis is dat niet meer realistisch.

Winter_is_coming | 27-07-18 | 01:41

Het onderliggende probleem is de heiligheid van de gelijkheidsdoctrine. Gelijkwaardig als mens en gelijkheid voor de wet, dat is nog wel af te bakenen en te verdedigen, maar het verlichtingsideaal van gelijkheid kan doorschieten in gedwongen gelijkheid, gedwongen empathie en gedwongen solidariteit. Dat levert altijd ongelijkheid en rancune op want mensen zijn nu eenmaal niet gelijk. Met alle respect voor mensen die in een rolstoel moeten zitten vanwege wat dan ook: je bent geen wandelaar. Dus die vierdaagse in Nijmegen, sorry... die is niet voor jou. Equal pay for equal work: uiteraard, maar niet als je als vrouw slechts een best of three sets tennist en de mannen een best of five. Does not equate. Mensen zijn niet gelijk. En mensen hebben ongelijke omstandigheden en ongelijke kansen. Heel kut misschien, maar je kunt het niet afdwingen.

Het probleem met het gelijkheidsideaal als doctrine is dat iedereen wordt geacht hetzelfde bij te dragen en hetzelfde uit de gezamenlijke pot terugkrijgt en dat iedereen daar ook op wordt beoordeeld. Dat is wat Alexis de Tocqueville de tirannie van de meerderheid en conformisme noemde. Het gevaar is dat burgerzin en “the commons” worden uitgehold en mensen alleen nog maar kijken wat ze zelf aan het systeem kunnen verdienen en zich aan anderen afmeten en willen hebben wat zij krijgen en denken dat het oneerlijk is als anderen meer krijgen. Want iedereen is toch gelijk? Nou nee dus. Gelijkheid voor de wet betekent gelijke behandeling in gelijke gevallen, maar er zijn geen gelijke gevallen.
De paradox is dus hoe je individueel maatwerk eerlijk kan krijgen zodat iedereen zich toch gelijk behandeld voelt.
Social justice warriors willen consequente gelijke behandeling voor alle unieke, intersectionele speciale gevallen. En dat is godsonmogelijk en levert alleen maar weerzin, rancune en juist ongelijkheid op. Maar ja, probeer ze dat maar eens aan het verstand te peuteren.

Stormageddon | 27-07-18 | 02:15

Dank voor de uitgebreide antwoorden hierop. Ik ben het er allemaal mee eens. Gelijke kansen ben ik voor, gelijke uitkomsten no matter what gaat nergens over.

menage | 27-07-18 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik deug niet. Kunnen al mijn ex-vriendinnen van harte bevestigen. Desalniettemin ben ik uiteraard wel een narcist en niet al te nozel, en ook best wel eens rancuneus. Maar dat laatste kost me wel veel te veel tijd, moeite en energie en daar heb ik weer geen zin in, dus probeer ik dat maar te laten. Niet om de deugen, maar omdat ik daar als narcist niet mee wil zitten. Beantwoordt dat de vraag een beetje?

Stormageddon | 27-07-18 | 01:18

Dit is met recht een zeldzame parel in deze door de zon verzengde hitte des de komkommertijds. Zo scherp, dat ik zin in Jalapeño's krijg.

Abject | 27-07-18 | 01:00

Kom net binnen van het terras.
Na 3 keer lezen heb ik nog steeds geen idee waar het hier over gaat.
Foei Harry.

HoerieHarry | 27-07-18 | 00:48 | 2

Aangezien je jezelf corrigeert hoeft niemand moeilijk te doen over jouw deuggehalte.
Jij bent OK. :)

knutsel_ | 27-07-18 | 01:03

Knutsel, wat bijna niemand weet is dat ik ook vaak aan je denk...

HoerieHarry | 27-07-18 | 01:28

een k eindigend op k deuger

oorwormpie | 27-07-18 | 00:41

"Deugers" zijn mensen die feitelijk niet veel kunnen. Ze zijn niet in staat naar de realiteit te kijken en daaruit conclusies te trekken. Ze zijn volkomen afhankelijk van wat andere mensen als een acceptabele (lees: politiek correcte) mening hebben betiteld. Dat is dan een "veilige" mening die ze met vuur en vlam zullen verdedigen. Hoe belachelijk/dom/onrealistisch die mening ook is.
-
Dit zijn de Sieg Heil roepers van de 30'er jaren. Normale en keurige maar naieve mensen maar niet in staat zelf na te denken. Ze kunnen alleen maar meeroepen wat op dat moment als politiek correct wordt beschouwd. Of dat nu "Het is de schuld van de Ewige Jude" of "Het is onze schuld dat moslims overal zo hoog in de negatieve lijsten staan" of "Dit zijn helemaal geen economische vluchtelingen maar doktoren, apothekers en hoogopgeleide succesnummers" is.
-
Eigenlijk zielige mensen die in een eigen politiek correcte fantasiewereld leven, ver weg van de realiteit.

moitambien | 27-07-18 | 00:28 | 5

Deugers jagen inderdaad geen 6 miljoen mensen de gaskamers in. Maar waarom deze figuren dan wel miljoenen jodenhaters binnenhalen met "Welkom in ons land" borden is mij dan weer een raadsel. Dat kan toch niet zonder impact op onze samenleving plaatsvinden?

Winter_is_coming | 27-07-18 | 01:45

@ menage... Nee de echte deugers waren de leden van de usa. Die wisten met 2 bommen pakweg 2meg in enkele seconden te laten verdampen.

beter-laat-dan-nooit | 27-07-18 | 01:47

menage | 27-07-18 | 01:24
Dat hebben die Sieg Heil roepers ook niet gedaan. Ook de Nazi's waren niet openlijk in hun methodes. Ze hadden het over een Endlösung maar dat ze die via gaskamers bereiken wilden vertelden ze er niet bij. Dat "Sieg Heil"voorbeeld laat slechts zien hoe politieke indoctrinatie bij naïeve mensen in zijn werk gaat. Op precies dezelfde manier is ook ons deze extreem schadelijke multiculti door de strot gewrongen

moitambien | 27-07-18 | 03:33
▼ 2 antwoorden verborgen

"goed mens meer mag willen zijn"

Voor zichzelf links noemende kwezels hebben ze een behoorlijk Jezus complex.
Zichzelf Goed noemen (impliceerd dus dat mensen met een andere mening slecht zijn) en in dezelfde zin de gekruisigde Jezus uithangen (haha)

Je zult maar oud/echt links zijn en gestreden hebben tegen de kerk en nu om je heen zien dat nieuw links zich door Calvijn (zuur policor deugend) en Mohammed laat DP'en

Rest In Privacy | 27-07-18 | 00:24

Ik mag niet deugen van mijn huisarts, bovendien krijg ik er huiduitslag van...

Pierre Lebon | 27-07-18 | 00:19

Zelden zo'n dom stuk gelezen, als dat van die Joyce Brekelmans. Maar goed, ik kom dan ook nooit op de joop.nl, want genoemd naar voormalig Hitler-aanhanger Joop den Uyl.

Joyces belangrijkste denkfout is dat ze het sarcasme achter die term "deugen" niet herkent. Doet me denken aan dat andere domme kind, Georgina Verbaan, die verbaasd was dat "gutmensch" een scheldwoord geworden is; "iedereen wil toch een goed mens zijn"?
Ja Georgina, maar het punt is dat Gutmenschen geen goede mensen zijn.
Let jij ook even op, Joyce?
Gutmenschen doen alleen alsof ze goede mensen zijn op kosten van de samenleving. Gutmenschen zijn vaak voormalige Pol Pot aanhangers, die nu achter isis en hamas aanlopen; als het maar moorddadig is. Daarom vinden linksmenschen het altijd zo logisch om geweld te gebruiken tegen andersdenkenden. Of tegen willekeurige huizen/auto's/voorbijgangers tijdens een demonstratie tegen whatever.

Linkse gutmenschen willen meer jodenhaters importeren om het jodenvraagstuk op te lossen, maar ze nemen die jodenhaters zelf niet in huis. Want te duur, en te gevaarlijk voor hun eigen dochters. Alle kosten en risico's van de ongecontroleerde massa-immigratie worden dus maar losgelaten op de rest van de samenleving.
Ik kan daar niks goeds aan ontdekken.

En zo is het ook met het "deugen" van Joyce.
Lekker goedkoop anderen opschepen met haar onbetaalbare en levensgevaarlijke "idealen". En alle kritiek op die idealen met intimidatie en geweld te lijf gaan.
En met inhoudsloos gedeug.
Blok wordt nu aangevallen omdat hij de waarheid sprak.
En iedereen weet dat, daarom is er geen enkele inhoudelijke kritiek op Bloks argumenten. De verwijten variëren van "lomp" naar "fascistisch", maar de controleerbare feiten worden angstvallig buiten de discussie gehouden.

Dandruff | 27-07-18 | 00:15 | 6

Ik hoop dat van Agt nog ontmaskerd wordt als Oostfront vrijwilliger voordat hij de pijp uit gaat.
Maar we dwalen af.
Het mooie van de term Gutmensch is dat het aangeeft dat ze zichzelf zo geweldig "vinden",niet dat ze het zijn. Ze helpen alles wat mooi was aan de Europese beschaving naar de klote.
Het gaat niet om de wereld verbeteren. Het gaat om jezelf goed (beter dan een ander) voelen

Rest In Privacy | 27-07-18 | 00:39

botbot | 27-07-18 | 00:28,

Juist daarom is het zo kwalijk dat Blok zelf niet de ballen heeft zijn punten te verdedigen. Blok stootte ook niemand echt voor het hoofd; hier geldt het principe "die de schoen past, trekke hem aan".

Dandruff | 27-07-18 | 00:48

Quantum Suicide | 27-07-18 | 00:31,

Kun je je kritiek concretiseren?
Is het niet zo dat links;
- decennialang linkse massamoordenaars bejubelde?
- tegenwoordig mohammedaanse massamoordenaars bejubelt?
- regelmatig geweld tegen andersdenkenden predikt, of gebruikt?
- vrijwel elke eigen demonstratie uit de hand laat lopen?
- daarnaast ook regelmatig demonstraties van anderen verstoort?
Om zo maar wat reële feiten te benoemen.

En er zullen best een hoop goedbedoelende naïeve sukkels achter die linkse idioterie aanlopen. Maar de feiten zijn dermate duidelijk, dat het ongeloofwaardig is te veronderstellen dat een meerderheid van de linkse deugers zo extreem dom en onwetend is als zij zelf beweren. Zelfs de NPO kon niet om reeksen "incidenten" met messentrekkers, doodrijders, groepsverkrachters en massaslachtingen heen.

En zeker aan de top moet duidelijk zijn wat de nadelen van ongecontroleerde Politieke Corruptheid, multikul, massa-immigratie en islamisering zijn. Alles dat wij dagelijks kunnen constateren, weten hoge ambtenaren en politici ook. Dus als hoge ambtenaren en politici doen alsof zij dommer zijn dan het volk, dan heeft dat een bedoeling.
En gezien de realiteit om ons heen kan dat geen goede bedoeling zijn.

Dandruff | 27-07-18 | 01:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben een deugerniet.

De waard zijn gast | 27-07-18 | 00:12

Ik ben een Gutmensch, omdat ik opkom voor de autochtone Nederlanders. Ik heb geen enkele behoefte aan Marokkanen of Turken als buren. Eigenlijk is Rutte dan ook een Gutmensch, omdat hij in zijn woonomgeving ook geen asielzoekers duldt. En is er ook maar één van de honderd BN'ers, die de petitie hadden ondertekend om een asielzoeker in huis te nemen, en dat zelf ook heeft gedaan? Donder nou toch gauw op. Volgende verkiezingen opnieuw PVV.

hoogstetijd | 27-07-18 | 00:07 | 3

"Ik ben een Gutmensch, omdat ik opkom voor de autochtone Nederlanders."
Nee dat bent u niet, u houdt op deze wijze de integratie tegen ;).

botbot | 27-07-18 | 00:15

Sure botbot, daar zitten we op te wachten: integratie. Heel simpel: dat mixen en coûte que coûte gelijk willlen maken van dat wat intrinsiek ongelijk is, werkt niet.En dat zie je elke dag weer.

HaatbaardKnipper | 27-07-18 | 00:33

Ze hadden dan ook vanaf het begin assimilatie moeten nastreven.

knutsel_ | 27-07-18 | 01:00
-weggejorist-
Ggroengras | 27-07-18 | 00:03

Dat ik geen deuger ben doet mij deugd.

botbot | 26-07-18 | 23:55 | 3

Je bent inderdaad al behoorlijk bijgedraaid. Nu nog iets minder pro-EU en het wordt wel wat met jou.

knutsel_ | 26-07-18 | 23:58

botbot's account is gehackt..

Ben-Bataaf | 26-07-18 | 23:58

Klets toch niet ik ben helemaal niet zo pro EU maar helaas heeft bakke ellende ondanks mij tegen stem ons overgeleverd aan de goddelozen.
Met een schuld van 169 miljard aan de EU en een economie die genadebrood eet van Duitsland is Nexit gel*l van de bovenste plank.

botbot | 27-07-18 | 00:06

Had ik al gezegd dat ik zwaar fan begin te worden van Mossadmeisje? Bij deze dan.
Enfin, er zijn m.i. een paar peilers voor de deugdrive. Angst, om door je omgeving afgekeurd te worden. Onnozel idealisme, geen idee hoe die betere wereld te bewerkstelligen maar we streven er wel naar. Arrogantie want ik weet het beter dan die volkse types. Ongericht activisme, we moeten iets doen want anders spelen we Wilders in de kaart spelen en voor je het weet rijden de treinen naar het oosten weer. Beschermde omgeving want ik heb hier nergens last van. Nasleep van christelijke gevoelens want Jezus.

knutsel_ | 26-07-18 | 23:55 | 1

ik zeg 70% onnozel idealisme, de overige 30% angst om door je buren afgewezen te worden. Stakkers dus.

prakkie | 27-07-18 | 00:26

Ondertussen is de door TU-Delft studenten ontworpen raket 20 sec. na de lancering ontploft.
Volgend jaar beter!

Jan Dribbel | 26-07-18 | 23:47 | 2

Lol. Lol. Lol. Eerst gisteren de boel uitstellen en nu geen topikkie krijgen en de bende Allah Akbarren. Dat is met recht een faal van epische proporties.

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:50

Ik hoorde het op de radio. Twee jaar aan gewerkt. Ghehe....

knutsel_ | 26-07-18 | 23:56

Het begint nu tegen middernacht te lopen. Doe je voordeel ermee!

McMarx | 26-07-18 | 23:40

De vrouw die deze week via livestream een vol vliegtuig aan de grond hield in een poging uitzetting van een Afgaan te voorkomen is een mooi voorbeeld van een deugmens.

Achteraf bleek dat hij niet op die vlucht zat en hij is nu ook gewoon uitgezet. Maar ze is nu wel een held onder de mede deugers.

Luckystriker | 26-07-18 | 23:37 | 2

Luckystriker | 26-07-18 | 23:37,

Een mooi voorbeeld inderdaad, omdat ze geen toevallige passagier was.
Ze kocht dat ticket om de boel te saboteren. Dat past allemaal in de linkse campagne om meer jodenhatende verkrachters naar Europa te halen.

Voorstanders van meer (seksueel) geweld, criminaliteit en terrorisme worden bovendien vrijwel altijd door Westerse overheden gesubsidieerd. Dus dat vliegticket heeft haar waarschijnlijk geen cent gekost, en ook de kosten van haar "verzet tegen het veilig houden van Europa", zal waarschijnlijk op de samenleving verhaald worden.

Zo rollen de deugmensen.

Dandruff | 27-07-18 | 00:24

Dan is het hoog tijd dat zij aan den lijve ondervindt, hoe booslims over haar denken. Kwestie van tijd, mensen, kwestie van tijd....

prakkie | 27-07-18 | 00:29

Jij mag van mij een goed mens willen zijn hoor Joyce , ook goed als je af en toe eens even lekker ondeugend bent.
'Zwaargelovigen' hebben hun oordeel over ons al klaar.
Maar zeg jij mij maar of ik deug.

nemeton | 26-07-18 | 23:37

Jij mag van mij een goed mens willen zijn hoor Joyce , ook goed als je af en toe eens even lekker ondeugend bent.
'Zwaargelovigen' hebben hun oordeel over ons al klaar.
Maar zeg jij mij maar of ik deug.

nemeton | 26-07-18 | 23:36 | 1

Je bent een dubbeldeuger.

RickTheDick | 26-07-18 | 23:45

Echte deugers sterven uit.
Neem Pamela Hemelrijk, een heldin met een messcherpe pen die het fotorolletje van Sebrenica niet liet rusten.
Met Flatgebouw Nederland sloeg zij de spijker op de deugende kop en was haar deugende tijd ver vooruit
www.vrijspreker.nl/wp/2008/06/flatgebo...

Ben-Bataaf | 26-07-18 | 23:33

Na een deugelijke onderzoek van de deug opties heb ik besloten om geen van allen te gedogen en te kiezen voor deugpiet.

ZwarteDag | 26-07-18 | 23:28 | 1

Deugpiet! Tip de NPO effe!

Mr_Pikibelly | 27-07-18 | 00:05

Chapeau - so True !!

Ervaringsdeskundige | 26-07-18 | 23:28

Heerlijk, heerlijk al die sarcastische commentaren op de deugmens; ik zit me al sinds 1968 op te winden over dat tuig. Met hun liefde voor Mao (60 miljoen doden), Pol Pot, de DDR, Fidel Castro, Ho Chi Minh en nu de islam - en hun ziekelijke haat jegens het Westen, speciaal Amerika. Gewelddadige en agressieve gogen en logen, vetgemest met subsidies en zich invretend (ook letterlijk) in de samenleving die ze eerder zeiden te verafschuwen.

Boer Kini | 26-07-18 | 23:27
-weggejorist-
Jahowiseffe | 26-07-18 | 23:25 | 2

Deugen.... Wie wil dat nou niet? Maar mijn begrip van 'Deugen' is heel anders dan dat van t witte onderbroeken blogje.

BlowingBubbles | 26-07-18 | 23:20 | 2

Je inzetten voor de "goede zaak" is jouw deugen. Met de geest en vooral het lichaam. Alles voor de verzetsstrijders!

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:27

Kalkje! Wat een eer weer.

BlowingBubbles | 27-07-18 | 00:34

Kompassen hebben de neiging ergens heen te wijzen. Mijn moreel kompas wijst overduidelijk naar mijn onderbuik. En mijn onderbuik is niets meer of minder dan mijn intuïtie.

Leptob | 26-07-18 | 23:18 | 1

Nederland valt in deugen.

Ramsesz | 26-07-18 | 23:15 | 3

Mooi, Ramsesz.

kapoerewiet | 26-07-18 | 23:43

Goed gevonden!

prakkie | 27-07-18 | 00:36

Op de Joop site staat ook een artikel van Opa Han waarin hij totaal door het lint gaat. Blok en iedereen die het met hem eens is mag zich van Han geen Nederlander meer noemen. Opmaat tot deportatie? Hij sluit zich aan bij Kuzu, die ook iets dergelijks vindt.

Sitting_targets | 26-07-18 | 23:14 | 1

Zolang we maar eerst even stoppen in Den Bosch voor een bol en we niet in een emmer hoeven te kakken ga ik graag mee. Lekker reizen op kosten van de staat. Voel me helemaal Floortje Sladressing

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:17

Als je (naar eigen zeggen) een goed mens wilt zijn, door (willens en wetens, tenzij je een mega-bord voor je kop hebt) zaken te verdedigen die aantoonbaar slecht zijn voor je (minder geprivilegieerde) mede-Nederlander/mens en waar jij zelf bovendien (vrijwel) geen nadeel van ondervindt (“Noordeinde-buurtbewoner”), louter om jezelf aan de buitenwereld te kunnen etaleren/promoten als een moreel-superieur “goed” mens, hoe kun je dan jezelf nog in alle eerlijkheid een “goed mens” noemen? Vandaar de sarcastische kwalificatie “deugmens”.

Maar goed. Is Joop, dus hopeloze bubbel-mensen.

Kompromat | 26-07-18 | 23:06 | 1

Excuses: “Benoordenhout-buurtbewoner”

Kompromat | 26-07-18 | 23:07

In dat Joop artikel staat een opvoedkundig voorbeeld. Maar juist dat opvoeden van allochtonen dat wordt door die goedmensen nagelaten. Binnenlaten en geld geven daar houdt het op. Stel dat je kinderen zo opvoedt. Dan krijg je een stel monsters. De gouden regel van de ethiek is wederkerigheid: balans tussen rechten en plichten naar elkaar toe. En die regel hanteren die goedmensen niet. En dan ben je dus eigenlijk geen goed mens, maar alleen heel eenzijdig. Dan deug je dus eigenlijk niet. Dat deugen van die goedmensen is alleen maar iets heel oppervlakkigs, iets van uiterlijk vertoon meestal: kijk mij eens deugen.

Sitting_targets | 26-07-18 | 23:05 | 2

Eh... ja duh, dat weten we al 30 jaar.... spreek ze er eens op aan, dan kun je lachen. Alles wordt stelselmatig ontkend en als je ze ergens op wijst, kijken ze steeds de andere kant op. Wegkijkers dus. Van gehoord?

prakkie | 27-07-18 | 00:40

Men verafschuwt hun eigen huidskleur, dat is hun enige doel, zichzelf uitroeien.

sickstyle | 27-07-18 | 20:15

Haha blogje gaat commentaar leveren op een ander blogje en dat is nieuwswaardig?
Toedels, ik lekker met mevrouw Berbaar een stukje over het strand wandelen.
Veel plezier met .... jongens. LOL

Berbaar | 26-07-18 | 23:02 | 5

Pas je wel goed op mw Berbaar? De Europese stranden zijn niet zo pluis meer sinds de invasie van tandartsen,
"Victim in Rimini gang rape case “pretended to be dead”
Investigators take statements from victims and the four rapists. Butungu, the gang leader, also identified by victim of a previous attack in Varese. Peruvian transsexual: “The Congolese hit me on the head with a bottle, and said he would kill me. He screamed to the others to cut my face”.
www.corriere.it/english/17_settembre_...

Boer Kini | 26-07-18 | 23:09

Je hebt gelijk, Berbaar. Het is er een mooie, zwoele avond voor. En misschien ergens een orgineel Schevenings biertje pakken, een "Bomschuit" of een Scheveningse Tripel of zo.

Dr_Johnson | 26-07-18 | 23:18

Dat is u natuurlijk goed recht maar toch nog even inloggen en de moeite nemen een misprijzend tegeltje te tikken... dan mist er toch iets aan die romantische avond. (Of mevrouw Berbaar.)

kapoerewiet | 26-07-18 | 23:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja, Joyce Brekelmans, de 18-karaats, loepzuivere deuger van de Joop, die zich vertwijfeld afvraagt: wat is er nou toch mis met het feit dat ik zo graag wil deugen?

Lees ook het deugartikel van ene "René Romer, Eigenaar van TransCity en Auteur" van een paar dagen geleden, die werkelijk alles een kwart slag verdraait om zijn deugen glans te verlenen: "En als je een Turkse vlag hebt liggen, heb je ‘niets in Nederland te zoeken’." Nee, Reneetje, als je die Turkse vlaggen op een soort van culturele Turkije-avond, met Turkse hapjes, Turkse muziek, en zo'n mooie Turkse buikdanseres, waar je bankbiljetten tussen haar tieten mag proppen, in een zaal of party-centrum uithangt, om de nostalgische roots met Turkije te vieren, is daar niets mis mee. Ik neem aan dat van origine Nederlanders in de USA, Canada, en Australië, dat ook doen. Waar het mis gaat is waar die Turken met zijn honderden in de publieke ruimte op de Erasmusbrug met honderden van die vlaggen staan te zwaaien en hun eeuwige en onvoorwaardelijke trouw aan vader Erdogan staan uit te schreeuwen, en dat ze altijd op de allereerste plaats Turken zullen zijn, en dat Turkije hun vaderland is, en de pers gebiedt "op te rotten". Dáár hebben alle Nederlanders buiten zeg maar de manifestfetisjisten een probleem mee.

"de gewone Nederlander is de witte autochtone Nederlander die is opgegroeid in een joods-christelijke en (jawel) zelfs humanistische traditie; de ongewone Nederlander is de Nederlander met een migratieachtergrond, vaak moslim, die er normen en waarden op nahoudt die inferieur zijn aan die van de witte autochtone Nederlander. De gewone Nederlander blijft daarom verweesd achter. De oplossing voor dit ‘probleem’: integratie."

Exact, Reneetje. Dus je weet het wel.

Of neem deugdoos Tinkerbell. Die krijgt een natte doos bij die actie van die Zweedse doos, die een vliegtuig verhindert te vertrekken omdat er ook een uitgeprocedeerde Afghaan op die vlucht zit die terug moet naar zijn eigen land. Nergens een moment van twijfel of die Afghaan wellicht niets te zoeken heeft in Zweden, en terecht wordt uitgezet. Nee, Tinkerbell roept iedereen op om hetzelfde te doen als je merkt dat er een uitgezette klaploper aan boord is, maakt niet uit of hij/zij terecht wordt uitgezet.

En de gratuit policor ondertekenaars van dat deugmanifestje tegen de uitspraken van Stef Blok, waarvoor hij allang excuses heeft gemaakt - maar in vrijstaat Amsterdam eisen ze nog steeds zijn hoofd op het hakblok - en waar hij hooguit een probleem heeft met zijn collega's in het kabinet, omdat hij voor zijn beurt sprak en niet namens het kabinet. Maar ca twee maanden geleden deed Ferd Grapperhaus dat in een talkshow ook, hoor, maar toen kregen alle Joyce Brekelmans-achtigen natte poesjes, want ach, eindelijk een minister die zijn hart liet spreken. Grapperhaus mocht blijven, na excuses, ik zie niet in waarom Blok dan na excuses zou moeten opstappen.

Dr_Johnson | 26-07-18 | 23:01 | 1

Goed verhaal dr

Jacktheflipper | 27-07-18 | 07:06

Iedereen ongezien de typhus, stelletje mafkezen. Gewoon een tokkie met een schandelijk hoog IQ dat ie niet eens goed Nederlands kan spellen terwijl het de vadertaal is.

McMarx | 26-07-18 | 22:58 | 1

je hebt helemaal gelijk

yeps | 26-07-18 | 23:10

Ik deug die Jopers! gewoon allemaal de moeder. Zo!

Graaisnaaiert | 26-07-18 | 22:57

De gejoristen in dit topic zullen de echte deugnieten blijken te zijn.

Rest In Privacy | 26-07-18 | 22:57 | 7

Ach en nog een paar. Vreemd, ik had hier toch iets meer intelligentie verwacht maar zo zie je maar weer; leeghoofden zijn de crème van de natie en overal welkom.
Dag losers!

Rest In Privacy | 26-07-18 | 23:28

Lona | 26-07-18 | 23:25 | favorietblock
Ik weet wat je bedoeld. Doei jijzelf!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 26-07-18 | 23:29

Lona | 26-07-18 | 23:25
Weglopen voor kritiek? Doe je dat op je werk ook? Oh wacht...

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:47
▼ 4 antwoorden verborgen

het zijn allen muppets welke voor 10 cent hun land in de uitverkoop doen.

blabla9899 | 26-07-18 | 22:55 | 2

Hear, hear. Ik zag gisteren een documentaire over de oorlog van 1948 (Nakba) in Palestina. Een oude Palestijnse vrouw zei het heel treffend: als je je land verliest, dan verlies je je waardigheid als mens. Ik heb het idee dat (decenialang redelijk constant) 1/3 van de Nederlanders dit OOK zo ziet. 2/3 van de NLers ziet dit niet zo. De Deugers zijn de meest foute van deze 2/3.

Rest In Privacy | 26-07-18 | 23:02

yep, daar heeft ze helemaal gelijk in. ditmaal is het niet de verovering van palastina=rothschild projectje, maar genocide van de blanke volkeren door import. oorlog kan op verschillende manieren gevoerd worden

blabla9899 | 26-07-18 | 23:05

Als wij het niet doen, wie dan wel? (Het leed uit de wereld helpen)
Voor die vraag is nogal wat arrogantie nodig.

Sitting_targets | 26-07-18 | 22:53

Deugen staat voor de meeste deugers gelijk aan inkomen. Het is niets dat deugen, beetje goed doen voor de bühne, het is bluffen en opscheppen en angst voor je eigen zinloze bestaan.

Mark_D_NL | 26-07-18 | 22:53 | 2

Precies. Ze ruiken de media-aandacht al zodra ze 't ook maar iets kunnen spinnen als racisme. Sommigen doen het ook uit angst zelf gelyncht te worden als ze ook maar iets toegeven. Sneu boeltje mensen.

Hypernormalisatie | 26-07-18 | 23:02

Yep, precies dit.
En precies hierom stemt half NL steeds weer op de gevestigde orde. Om niet voor lul te staan op de feestjes. Want CDA deugt zo lekker.
Onnozele stumpers zijn het. Allemaal. En ze krijgen stuk voor stuk de maatschappij waar ze in hun onnozelheid voor gekozen hebben. Succes ermee, ik hou me er verre van.

prakkie | 27-07-18 | 00:50

Een cynist natuurlijk! het teleurgestelde ego dat het gebrek aan vertrouwen in de goede afloop viert. Om cynisch te zijn heb je het onvermogen nodig om in te zien dat het niet de wereld is die jou teleurstelt maar slechts jouw definitie van die wereld. Daarom wordt een cynicus altijd alleen maar door zichzelf bedrogen.

Axelvon | 26-07-18 | 22:53

Deugen: dat is migratie toejuichen maar de eigen wijk egaal Arisch houden en de kosten afwentelen op de samenleving. Zoals het Benoordenhout in Den Haag waar Rutte en D66'ers wonen.
www.geenstijl.nl/4630272/nimbypreside...

Deugen: dat is Baudet uitmaken voor fascist als ie een rechtse publicist ontmoet, maar geen probleem hebben met Paul Rosenmoller (GL) met zijn bewondering voor communistische massa-moordenaars (Pol Pot).

Deugen: dat is een corrigerende tik voor kinderen iets afschuwelijks vinden, tenminste, als een blanke dat doet, strafbaar, maar genitale verminking een Verrijking noemen.

De deugmens is Fout, in iedere oorlog.

Boer Kini | 26-07-18 | 22:51 | 4

Een Tegel Om In Te Lijsten! Deze is O zo WAAR!

prakkie | 27-07-18 | 00:54

* aplaudiseert *

EefjeWentelteefje | 27-07-18 | 09:05

Top tegel !

EA 827 | 27-07-18 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen

"Wat een visie kan bieden, en wat de dominante visie van onze tijd inderdaad met nadruk biedt, is een speciale status van deugdzaamheid voor diegenen die erin geloven. Degenen die de visie accepteren worden niet slechts als feitelijk correct beschouwd, maar als moreel superieur. Anders gezegd, degenen die het oneens zijn met de dominante visie zijn niet slechts incorrect, ze zondigen."
meervrijheid.nl/?pagina=538
Thomas Sowell - The Vision of the Annointed: Self-Congratulation as a Basis for Social Policy

Yellow_Fever | 26-07-18 | 22:50

Zinloze tweedeling: deugen of niet deugen.
Beter is: de waarheid in pacht willen hebben versus open staan voor andermans ideeën.

Sinister-President | 26-07-18 | 22:49

'Als je een goed mens wil zijn, wat blijft er dan nog over?'
.
Wat dacht je van realiteitszin en feiten niet moedwillig verdraaien/ontkennen? Lijken me toch ook voorwaarden om een goed mens te zijn.
Zoals hierboven al staat, deugen is voornamelijk intellectuele luiheid, goede bedoelingen ontslaan je niet van je plicht na te denken over je handelen.

Harry Turtle | 26-07-18 | 22:48 | 1
-weggejorist-
O2Neutraal | 27-07-18 | 09:01

Volgens mij is die laatste U een naar kutwijf want wel een grote bek maar weinig verstand. Wie is zij?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 26-07-18 | 22:47 | 1

Ik denk A. Meulenbelt.

Henk Zult | 26-07-18 | 23:23

De deugers gaan er als eerste aan. Ze zijn de zwaksten.

Pislinq | 26-07-18 | 22:46

Het gaat er bij die joopies echt niet in dat ook mensen die kritisch zijn over EU / immigratie / islam, of die wat meer 'eigen verantwoordelijkheid' en minder 'overheid' willen, ook gewoon een goed mens willen zijn.

raskol | 26-07-18 | 22:46

Paginagrote advertentie in de krant. "Bij mij zitten er Joden op zolder! Adres etcetera"
Echt deugen.

LibertasSimplex | 26-07-18 | 22:45

1) onzeker (&haatdragende)
2) wereldvreemde
3) psychopathische (&haatdragende)
4) zielloze
5) zelfzuchtige ((haatdragende)

Dit is pas een Miele waard :)

Rest In Privacy | 26-07-18 | 22:42

Ik kan niet meer gered worden, laat staan deugen.
Ik ben racist, xenofoob, ethnofoob, gendervast, apolitiek, slavenhouder, conservatief, VOC mentaliteit en ben rechtsdragend.

Pedronegro | 26-07-18 | 22:40 | 3

Jij bent die onverstaanbare Limburger van DENK?

RickTheDick | 26-07-18 | 22:46

Maar neo-nazi zie ik er niet bij staan dus dan deug je waarschijnlijk toch.

Rest In Privacy | 26-07-18 | 22:50

RickTheDick | 26-07-18 | 22:46 Öztürk is GEEN Limburger maar een turk.

EA 827 | 27-07-18 | 11:03

Voor een zak met subsidie wil ik ook wel deugen.

Jan Dribbel | 26-07-18 | 22:36 | 1

Same here. Hoe vraag ik dat aan?

prakkie | 27-07-18 | 01:03

Ik ben bang voor deze mensen,dus ik deug niet. Brr

pegaje | 26-07-18 | 22:35

Deze mensen die zogenaamd allemaal willen deugen, of denken dat zij deugen, zijn de ergste. Zij hebben precies dezelfde rol als de nazi's in '40 - '45 hadden. Je voor hen, en als je tegen hen bent, ben je slecht en een fascist. In werkelijkheid zijn zij dit zelf. Alleen verpakken ze het anders. Hun ideologie is exact hetzelfde. Door de doctrine in het onderwijs in de jaren '70 in te zetten, zijn zij er in geslaagd om keyposities te bemachtigen in de politiek, onderwijs (universiteiten), bestuurslagen en media. Op deze manier controleer je de berichtgeving en duw je iedereen de van de kaart die een andere opvatting heeft dan dit kleine groepje, LINKSE FASCISTEN. Dit is Nederland, anno 2018. Het volk zal eens in opstand komen. Als tijden verslechteren zal het volk in opstand komen en hen met pek en veren, verjagen.

De Evangelist | 26-07-18 | 22:33 | 12

Lona | 26-07-18 | 23:05
Had je niet beter iets saaiere mannen kunnen kiezen die wel sane in the brain zijn? Hmm?

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:08

Meneer ga lekker naar bed, fappen, veel beter.

Rest In Privacy | 26-07-18 | 23:13

Lona | 26-07-18 | 23:13
Was ik zeker van plan. Droom maar fijn voor straks.

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:24
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik ben helaas een deugniet. Sorry!

Graaf_van_Hogendorp | 26-07-18 | 22:29

Ik ben een eerlijke, goede en vriendelijke deuger. Aangezien er verder In Europa heel weinig gelijken zijn voel ik mij eenzaam. En gek genoeg wordt dit ondanks de gigantische toestroom van mensen uit andere wereldelen alleen maar erger.

Normpje | 26-07-18 | 22:29 | 1

Neem een abbo op joop.nl, dan komt alles goed. Alleen maar deugende vrienden daar. Succes.

prakkie | 27-07-18 | 01:04

Heb de tyfus aan deugers, al helemaal als ze een kut hebben.

demagoog.en.atheist | 26-07-18 | 22:29

Ik wil niet deugen. Kan er niks aan doen.

oplichter | 26-07-18 | 22:28 | 1

Precies wat ik wilde optikken en dus nu alsnog ten overvloede herhaal:
Ik wil niet deugen. Ik haat op sociale etiquette. Er was een tijd dat men mij dat aanrekende zelfs als "anti-sociale trekken" maar ik heb die oplichters juridisch buitenspel gezet omdat ik werkelijk weinig fucks geef om alles buiten mijn familie cirkel. De deugende mens voelt zogenaamd mee met elk incidentje, ik zeg tegen hen: Rot op met je gewenste kut antwoorden of meninkjes. Je bent net zo goed onverschillig over het meeste dat gebeurt als ik alleen je probeert het te verbergen.

JeBroederInPolemiek | 26-07-18 | 23:14

Scherp en mooi geschreven.

Bat-Adam | 26-07-18 | 22:28

Nou, het gros van de reacties onder het Joopartikel valt me reuze mee. Er komen toch aardig wat nuchtere reaguurders op die site. Had ik dus niet verwacht.

Amsterdamsko | 26-07-18 | 22:28 | 2

... en hoeveel denkt u, dat daarvan ook regelmatig op GS reaguren? (alleen iets voorzichtiger, want bij de Witte Onderbroeken wordt nog aanzienlijk sneller gejorist dan hier.)??

bisbisbis | 26-07-18 | 22:42

@bisbisbis
Goede vraag maar ik heb werkelijk geen idee. Enige overlap zal er wel zijn.

Amsterdamsko | 26-07-18 | 22:45

Het is gewoon baltsgedrag voor deze lui. Zien wie er in de juiste hoeveelheid deugt, dat wordt m'n deugpartner. In de tussentijd wacht ik nog tot Blok z'n stellingen ontkracht worden of niet, ipv overschreeuwd.

Hypernormalisatie | 26-07-18 | 22:26

Kunnen we niet een GS handleiding samenstellen: hoe een gutmensch voor eeuwig het zwijgen op te leggen?

Heb kotsbeu van die respectloze narcisten.

VeelTeSteil | 26-07-18 | 22:25 | 11

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:09
Het leven en alles wat erbij komt kijken is een grote grap. Alles is humor om te lachen. Vraag maar aan berbaar. Oh nee die is even een nieuwe schoonmaken uit Syrië zoeken op het strand nadat z'n vorige z'n halve huis (lees: kartonnen doos) leeggeroofd heeft. Schuld van de witmansen volgens hemzelf.

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:14

Kouwe Kees | 26-07-18 | 23:10
Ach, de staf. smerig.
Dit was het.

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:15

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:15 |
Haha, smerig op zijn tijd is best okee :).
Fijne avond heren, ik goat afsluiten en een (f)lauwe douche nemen.

Kouwe Kees | 26-07-18 | 23:22
▼ 8 antwoorden verborgen

Best een aardig Joop-stukkie, er staat tenminste iets. En ze heeft een punt. Mensen wegzetten als ‘deugers’ is net zo leeg als iemand wegzetten als rascist als zijn mening je niet bevalt. Lijkt de middelbare school soms wel.

Ggroengras | 26-07-18 | 22:25 | 3

maar iemand wegzetten als racist is toch even wat dodelijker dan iemand wegzetten als deuger.

yeps | 26-07-18 | 22:31

Onzin! Het voorbeeld van die comedyserie toont het beperkte denkraam van de schrijfster. Het is prima om de barmhartige Samaritaan uit te hangen, maar iedereen de maat te nemen die anders handelt, is hypocriet. En polariserend.

H. Caulfield | 26-07-18 | 22:36

We nemen hier voortdurend mensen de maat. Dit is niets anders dan een persoon met mening A die de persoon met mening B wegzet als sneuneus, en vaak ook vice versa.

Ggroengras | 27-07-18 | 00:02

Onnozele, narcistische, machiavellistische, schijnheilige en tot slot de geestelijk gestoorde deuger.

echt_links | 26-07-18 | 22:25

Je hebt ook nog de ‘ik deug-door-en-door-deugers’ Die zetten een lekker citroen-munt-watertje op tafel van ondergeschikten die emotioneel in de knoop zitten en de deugert in kwestie niet weet te troosten.

Twitter the gift that keeps on giving..

Veni_Vidi_Vici | 26-07-18 | 22:25 | 1

Daar hebben we staats Whisky met korting tegen.... .;p

JeBroederInPolemiek | 27-07-18 | 00:32

Hoera! Eindelijk weer een vrouw bij Geenstijl! *deugt*

TheFirstYelle | 26-07-18 | 22:20

Zoals mijn oma vroeger al zei: "jij deugt nergens voor", ze had gelijk, ik probeer wel te deugen maar als je zelf ook maar een beetje nadenkt dan lukt het gewoon niet. Ik kan me gewoon niet verplaatsen in dat linkse politieke gedeug en gedram.

JP-the-Pope | 26-07-18 | 22:19

De Homo deunietes versus de homo consumentos.
*pakt bier & popcorn*

Ce ca! | 26-07-18 | 22:17

Volgens mijn linkse familie leden ben ik een facist. Dus ik deug niet
In een heel ver land heb ik eens een bloedtransfusie betaald aan iemand die dit niet kon betalen en anders dood zou gaan
Ik heb 2 geadopteerde kinderen waarvan ik veel hou
Ik betaal mijn belasting en hou mij aan de verkeersregels.
Ik heb een hekel aan lui die de discriminatie pas trekken om hun zin te krijgen
Heb een hekel aan de liegende politiek
Heb een pesthekel aan Marokkanen
Heb een pesthekel aan uitnemers ok de roomblanke
Als ik silvana die daald mijn bloedsuikerspiegel en raak ernstig verward
Conclusie ik deug niet en kom in de hel

Jacktheflipper | 26-07-18 | 22:13 | 6

Die van die bloedtransfusie heeft het overleefd, is naar Nederland 'gevlucht', zit in de bijstand en heeft inmiddels zijn 30 familieleden laten overvliegen. Een van die familieleden is vorige maand veroordeeld voor verkrachting. Nog bedankt namens de belastingbetaler en het slachtoffer.

accijnstoerist | 27-07-18 | 02:13

Die van de bloedtransfusie woont met haar man en kinderen gewoon in haar eigen land.
Zij haar man en kinderen moeten elke dag werken om te kunnen leven
Maar dat maakt ze niet uit ze kunnen elke dag eten en drinken

Jacktheflipper | 27-07-18 | 07:11

@@azijntoerist
De gene van de bloedtransfusie is een cristen
Daarom deug ik niet ik heb nu eenmaal meer binding met christenen

Jacktheflipper | 27-07-18 | 07:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Je hebt goede mensen (altijd iemand helpen zonder dat van de daken te schreeuwen, Joden op zolder, etc etc.) en je hebt mensen die deugen.

skoftig | 26-07-18 | 22:13 | 3

Ja hoor; joden op zolder, dan deug je echt.
Heette dat boek trouwens niet Bloemen op zolder?

Rest In Privacy | 26-07-18 | 22:15

Ja net als de zogenaamde verzet strijders die in 1944 lid werden

Jacktheflipper | 26-07-18 | 22:15

De echte moedigen bleken feitelijk overwegend fundamenteel gristelijk te zijn. Lees bijvoorbeeld Hanny Michaelis (enig moment de vrouw van...) haar 900 pagina's tellende prachtdagboek over den onderduiktijd.

kaasfondue | 26-07-18 | 22:59

-Dank u die Mossadmeisje,

horsteknots | 26-07-18 | 22:12

Ik ben voor het in de gevangenis stoppen van alle kinderverkrachters die hier asiel komen vragen samen met hun kindbruidje. Ik ben voor een verbod op immigratie vanuit moslimlanden, voor het terugsturen van criminelen naar huis en in het algemeen voorstander van de-islamisering. Ik ben voor de invoering van minimumstraffen omdat de rechters in Nederland hebben bewezen niet met de gegeven vrijheid om te kunnen gaan, en tevens voor de periodieke mogelijke heraanstelling van rechters op basis van hun trackrecord. Ik ben voorstander van de vrijheid van meningsuiting, en juist ook als de desbetreffende mening afwijkt van mijn eigen mening. Ik ben voor vrede met Rusland. Ik ben voor bindende referenda. Ik ben zeker dat ik niet deug in de ogen van de deugbrigade.

Wladimir 1928 | 26-07-18 | 22:12

Blijkbaar is die test gelukt, welk zichzelf serieus nemend mens kijkt op joop, niemand.

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 22:12 | 10

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:10
Leugens en bedrog mevrouw.

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:37

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:37
Uiteraard. Alles aan ons is fake.

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:48

VeelTeSteil | 26-07-18 | 23:48
Dat is een feit en het combineren met lichamen maakt het ook nog eens walgelijk. Wat een freakshow. Er is niets positiefs aan. Niets.
Laatste wat ik tegen jou gemeld heb. Bah.

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 23:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Joop en deugen.
Water is nat. Net.

Bauchschmertzen | 26-07-18 | 22:09

1. Laffe deuger
2. Ontkennende deuger
3. Psychopatische deuger
4. Ruggegraatloze deuger
5. 'Na Ons De Zondvloed' deuger

Boerkablaffer | 26-07-18 | 22:08 | 3

Dit is hem.
*stop de tijd*

Kouwe Kees | 26-07-18 | 22:10

Ik hoop dat de verschillende deugtypen goed ingeburgerd raken. Die van mij kunnen nog beter, dus kom op met die rijtjes.

Boerkablaffer | 26-07-18 | 22:13

En dan doorpakken, prioriteren. Als een soort huizenlabel A t/m F ofzo.
Wie er het hoogste nootje mag zingen.

Kouwe Kees | 26-07-18 | 22:20

Moi: deugniet

pennestront | 26-07-18 | 22:08 | 1

Hier nog één.

Bennie Verbaasd | 26-07-18 | 22:22

Witte vrouw met schoonmaakbedienden: deugendrijver.

LibertasSimplex | 26-07-18 | 22:06 | 1

Vrouw die bij Marqt shopt en daarna op zeiljacht van man gaat liggen smikkelen van d'r pistache nootjes: deugenddrijver

JeBroederInPolemiek | 27-07-18 | 13:11

Wordt Geenstijl gefinancierd met VVD campagnebudget of zo? Wel hengelen naar PVV en FvD kiezers, maar geen daden en zelfs geen officiele woorden.

Gewinflipt | 26-07-18 | 22:06 | 3

Uw punt is...?

kaasfondue | 26-07-18 | 22:54

Geenstijl wordt gefinancierd door Rusland en premium reaguurders duh!

keestelpro | 27-07-18 | 02:34

En Trump real estate holdings incorporated©

keestelpro | 27-07-18 | 02:37

Volgens Dick Schwaab is het leven wetenschappelijk bewezen totaal zinloos.
Ga dus niet janken maar zoek een zinvolle hobby, mooie deugende vrouwen versieren bijvoorbeeld.

Eppo | 26-07-18 | 22:04 | 4

Een leven wel ja, een generatie daarentegen kan aardig wat bereiken. Het enige doel is voortplanten en verderkomen. Jammer dat de helft van elke generatie daartoe niet in staat is.

LinksZuigt | 26-07-18 | 22:11

Nou dat voortplanten lukt helaas maar al te goed, alleen het vooruitkomen is voor de meesten niet weggelegd.

Rest In Privacy | 26-07-18 | 22:13

Mr_Natural | 26-07-18 | 22:05
Ondeugende vrouwen versieren u.

ditotje | 27-07-18 | 02:55
▼ 1 antwoord verborgen

Anno 2018 deugen we onszelf zodanig de moeder dat dé tweedeling in de maatschappij te duiden is in:
A. Je deugt
B. Je deugt niet voldoende dus je bent een racist.

de Voorzittert | 26-07-18 | 22:03 | 2

Maar ik ben een echte racist. Waar sta ik dan?

keestelpro | 27-07-18 | 02:26

@keestelpro: Dan sta je aan de goede kant. Dus deug je..
Damn. Verwarrend allemaal.

marcoplarco | 27-07-18 | 10:32

Ik zou wel willen deugen maar ik kan niet liegen.

Mr_Natural | 26-07-18 | 22:02 | 2

Al is het deugen nog zo snel, de leugen achterhaalt hem wel.

Pelforth | 26-07-18 | 22:04

Hij is fijn Pelforth!

keestelpro | 27-07-18 | 02:26

Nou vergeet de uw hypotheek lost u af dmv links deug geleuter dat in uw peer group onlosmakelijk verbonden is met subsidies en boven de balkende norm steel salarissen.

28 | 26-07-18 | 21:59 | 3

Iets met leestekens misschien?

basweetutwel | 26-07-18 | 22:09

Huh?

Zult-eter | 27-07-18 | 09:54

Goed schudden voor gebruik?

marcoplarco | 27-07-18 | 09:58

[ ] Geschikt
[X] Useful idiot

ScumbaggusMaximus | 26-07-18 | 21:57 | 5

[ ] Deugend
[ ] Ondeugend
[x] Reaguurder

keestelpro | 27-07-18 | 02:18

[ ] Meeluller
[X] Zelfdenker

Jos Tiebent | 27-07-18 | 08:04

[ ] Blauwe pil
[X] Rode pil

BosrandDirk | 27-07-18 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik deug niet, dus ik ben.

Parsons | 26-07-18 | 21:57 | 5

Hoezo? Jij deugt toch lekker met de MSM mee hier? Seksfrustie! ;)

Ongeblustekalk | 26-07-18 | 22:24

Amen!

keestelpro | 27-07-18 | 02:15

Ik ben niets, dus ik deug.

spinselsinjehoofd | 27-07-18 | 08:48
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken