‘Benzineprijs naar 2 euro per liter’

Gezeik met Iran, gezeik in Venezuela, gezeik met Trump & OPEC. En al dat gezeik druppelt door in je benzineprijs, die richting de 2 piek per liter Euro95 klimt.
Gaat echt gebeuren, zegt iemand van United Consumers en we zijn geneigd het te geloven want we kunnen niet precies het onderliggende PR-belang van deze opmerking vinden. (Collectief benzine inkopen met korting mag niet, dat hebben we tijdens de vorige olieprijzenpiek al eens uitgezocht, en met een tankpas van United Consumers krijg je alleen korting bij de duurste pompen). De olieprijs stijgt en de benzine is nu al op z’n duurst in drie jaar. Diesel ook. Wordt nog meer, en die 2 euro-barrière gaat er misschien nog dit jaar aan. In combinatie met parkeren in Amsterdam wordt autorijden straks automatisch een BKR-registratie. Onder Rutte is de koopkracht gekrompen, de dure euro maakt het erger, als Trump de schaliekraan verder open draait, draait OPEC de oliekraan verder dicht en onder Iraanse, Saoedische, Syrische en Venezolaanse onrust duwt dat de olieprijs richting goudprijs. Een vaatje doet nu ruim 70 piek in dollars, maar iemand dreigde laatst al dat we naar Mad Max-achtige prijzen van boven de 300 gaan. Elektrisch rijden is nog steeds alleen maar voor de lucky few. Dat Nieuwe Rijden, hoe werkte dat ook alweer?
Reaguursels
InloggenKan iemand uitleggen hoe een dure euro de benzine duurder maakt i.p.v goedkoper?
Ik was gisteren nog in de Frans pays, daar was de allergoejekoopste E95-10 benzine bij die Vietnamese pomp aan de N7 in La Commodité €1,496 en bij de Carrefour €1,566. En net over de grens bij de Bels €1,429 en bij de Grand Bazar in Merksem bij Antwerpen €1,366. In Nederland zag ik 'm vandaag € 1,626. Dat is gatverpiellekes 26 eurocent duurder dan in den Bels.
Ik tank nog alleen in den Bels en krijg elke keer een boterhamzakje vol met kwartjes van Kok mee. Lekker toch.
Gisteren helft spaargeld in aandelen TSLA gestoken dus van mij mag benzine wel naar 20 euro.
En ikke in lijnzaadolie weilanden!
kunnen we het 11 3/4 eurocentje van kok nog terugkrijgen?
Tja.. hier kan je op wachten. De wereldwijde klimaat gekte is hier deels de oorzaak van met de mainstream media die met hun propaganda meer “olie” op t vuur gooit ,want CO2 is slecht broeikast enzo weetjewel. Dat wij deze dagen in Mei van ongelovelijke lekkere temperaturen mogen genieten komt door de ZON . De 400 PPM CO2 heeft hier weinig tot geen invloed op het huidige klimaat. De welvaart waar we nu van genieten is grotendeels totstand gekomen door olie en gas. Het is een nobel streven om voledig onafhangkelijk van fossiele brandstof te worden maar het huidige alternatieve aanbod is een druppel op een gloeiende plaat en zal niet of nauwelijks aan onze energie behoefde voldoen. De welvaart en het welzijn ,Wat voorals nog zo vanzelfsprekend was, kan nog wel eens een rare draai krijgen. Mijn advies : Gooi niet je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.
Ongeveer 17% van de benzine prijs gaat naar de olie maatschapij en de rest naar de overheid. Dan vraag je jezelf af wie nou de grootste boef is.
Wat minder en beheerster rijden scheelt al gauw een paar slokken op één borrel.
Daarmee torpedeer je ook de staatsaccijnzen enigszins.
Energiesector, vervoerssector, agrarische sector, chemische sector en alle bedrijven kunnen niet opereren zonder olie.
Dit gaat dus doorwerken in alle prijzen.
Het leven wordt duurder, veel duurder en uw salaris/pensioen past zich niet aan.
Want de winsten van ondernemingen waarin belegd wordt, gaan ook onder druk staan.
We zijn totaal afhankelijk van olie en gas. Hoe mooi de dure linkse paradijsjes ook mogen klinken.
zo'n 90% van de olie gaat echt naar vervoer, en dat met name (vracht)auto's. Scheepvaart voor korte afstanden wordt al mondjesmaat elektrisch, alleen elektrische vliegtuigen gaat nog wel even duren, maar de huidige accu techniek is ook daarvoor bijna goed genoeg.
De Nederlandse Regering juicht dit natuurlijk hartstikke toe.. hoe hoger de prijs hoe meer er aan BTW en accijns/tax met daarboven op 21% BTW de staatspot instroomt en hoe hoger de EU bijdrage weer gaat worden..
ondertussen helpt Rutte en zijn Kabinet deze beloning voor prijsopdrijving aan shell en het grootbedrij door de dividendbelasting voor dit soort praktijken teniet te doen..
zo rolt het, aan alle kanten is er een mechanisme in werking om de burger meer, meer en veel meer leeg te trekken voor de Staat, de EU en het grootkapitaal.
Zeg Rutte, doe eens die BTW er af!.. Zal niet gebeuren want klimaat..
Klopt 100%
Nederland is in werkelijkheid gewoon een apenland. We betalen achterlijk veel belasting en dat is de reden dat onze openbare ruimte er nog een beetje goed uitziet in vergelijking met andere landen.
Maar in werkelijkheid krijgen we veel te weinig terug voor onze belastingcenten. Gezien de belastingdruk zouden we in een land moeten leven met gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg en het beste wegennet ter wereld.
Sja, en in landen als Thailand bepaalt de overheid de maximale benzineprijs. Welke brandstof je ook kiest, je betaalt altijd minder dan een euro per liter. Zouden we hier ook eens moeten doen, maar ja, teveel dure feelgoodprojectjes he?
Saudi Aramco ipo.....
Nu woon ik al weer een tijdje in de VS, kom ieder jaar in Nederland, rijd daar in anderhalve week vier takjes diesel leeg, probeer bibberend niet te kijken naar mijn credit card bonnetje als ik het afgetekend aan de juffrouw aan de kassa geef.
Hier rond Boston is de benzineprijs ook razendsnel aan het stijgen. Sinds Pres.T regeert (January 2017) is de prijs van $2,08 per gallon naar $2,87 per gallon gegaan (van € 0,47 naar € 0,64 per liter). Een stijging van 38% in bijna anderhalf jaar. Gelukkig is mijn Fordje 4WD SUV niet zo dorstig, haal ik een kleine 400 mijl/640 km op één tankje benzine.
Dankzij de enorme accijnzen op de Nederlandse benzine is de prijsverhoging in Nederland maar een handvol procenten.
Mooi contra indicator.
Als er krantekoppen verschijnen met berichten dat het nog veel duurder wordt, dan kun je er vergif op innemen dat de benzine prijzen gaan dalen
Al druk op zoek naar een lpg bak :)
Nou ja, in Nederland dan hè? In België en Duitsland wordt de burger iets minder genaaid door de overheid en haar belastingen.
kwartje van kok incl. inflatie eraf en het is weer 1,25 euro per liter. niks aan de hand
Elektrisch rijden ... Ik heb af en toe de indruk dat mensen niet beseffen dat die elektriciteit ook opgewekt moet worden; en dat gebeurt lang niet altijd met zonne- of windenergie. Dus hogere olieprijzen betekent (wereldwijd gezien) ook hogere prijzen voor afgenomen wattage.
Daarnaast kan het elektriciteitsnet het niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, verwarmen en koken. Maar goed, dat zijn details.
Centrales draaien al lang niet meer op olie, veel te duur.
@wf dat bedoelt hij ook niet.
En wat te denken van die 100 miljard extra die italië wil uitgeven? Dat is voor de 100 miljoen inwoners van Duitsland en Nederland, waar de rekening gedropt wordt, 1000 euro per persoon per jaar extra belasting om de italianen met 52 met pensioen te kunnen sturen....
Allemaal maar 80 op de snelweg op de rechterstrook met 1 seconde afstand ertussen. Dan rijd je benzine auto 4.5/100 en je diesel 3/100. Ondertussen krantje lezen. Kan niet mis gaan.
Met een beetje moeite kun je je eigen auto ombouwen naar ev. Youtube staat er vol mee van mensen die dat gedaan hebben.
Vakantie geld wordt gestort , het laatste beetje wat je met aftrek jatten van de staat overhoudt kunt u ook inleveren , we moeten natuurlijk niet te rijk worden , en dat kwartje van kok zit er ook nog steeds op .
Gelukkig is er niks gekoppeld aan de olieprijs, en wordt er verder niemand die we kennen , er erg rijk van............ wait a minute......
"met een tankpas van United Consumers krijg je alleen korting bij de duurste pompen"
Dit vind ik wel fakenews.
Ben zelf ook "united consumer" en heb in de omgeving wel rondgekeken.
De shell in de buurt stelde zijn prijzen bij, NAAR BENEDEN, om de concurrentie aan te gaan.
UC heeft dus een prijsdrukkend effect imho.
We vergeten overigens dat 95%van de benzineprijs belasting is
Niemand vergeet dat.
Ik hoor Rutte nog zeggen in de crisis koop allemaal een nieuwe auto als de finaniceele mogegelijkheden er zijn.
Oh ja! Ik heb toen ook echt eens zitten rondkijken op internet en zag een auto die mijn interesse wekte. Kostte 95k. Waarvan 45k belasting. Ik snap dat ik niet aan belasting zal kunnen ontsnappen. Maar 1 auto voor de prijs van 2?! Na niet zo lang wikken en wegen heb ik deze topaanbieding maar laten gaan...
Een vuile truc van die smeerpijp om (bijna) iedereen onder de schuldenknoet te krijgen en te houden, m.a.w. dat we allemaal slaven van de banken worden.
Vat olie is wel eens USD 100,- geweest en toen was de prijs van de beznine ook geen € 2,-. Moraal van het verhaal: bij prijsdaling van een vat olie wordt de prijs van benzine en diesel niet evenredig verlaagd maar elke prijsstijging wordt de prijs van benzine en diesel wel evenredig verhoogd. Olie maatschappijen hebben belang bij fluctuaties van de prijs om zo hun marge op termijn te verhogen.
Dus dit.
Geen paniek. Olie is alweer aan het dalen (schalie van oom Donald). Hoe lang zingt Venezuela het nog uit zonder olie? Ook dat komt weer terug. Vreescht niet, otomobilist!
ik sprak laatst een Belg die zei dat het voor hem niets uitmaakt: hij tankt altijd voor 25 euro.
Hij was ook heel blij met z'n benzinemeter die precies aangaf wanneer zijn tank leeg was. Anders was ie gewoon doorgereden...
p.s. Belgenmoppen mogen niet meer. Ies rascisme.
Elke GP zondag tanken bij de Tinq, scheelt toch weer 20 cent per liter.
20ct korting op de advies prijs -_-' tuim jij daar serieus in? Het scheelt nog geen eens 2cent met de prijs die ze de rest van de week hanteren.
Over vervoer gesproken:
https://www.ad.nl/binnenland/zuid-amerikaanse-bende-pleegt-golf-van-inbraken-in-ons-land~afcf52b5/
Zuid-Amerikaanse inbrekers vliegen speciaal naar Nederland om woonwijken leeg te roven. Een Chileense bende die zich met het openbaar vervoer verspreidt, zit achter een golf van woninginbraken in Amstelveen. De politie heeft de zaak in onderzoek
Dat kwartje van Kok, zullen we dat nu even terugclaimen dan?
Nee. Want het was een 'tijdelijke maatregel'. En 'tijdelijk' is, in politieke kringen, zoals we onlangs geleerd hebben, een erg rekbaar begrip. Ze bedoelen daarmee eigenlijk te zeggen, dat de maatregel nooit meer stopt. En zo krijgen ze er maatregelen zonder te veel tegenwind er door. Dus... Trap.Er.Niet.In.
Ik tank tegenwoordig in Duitsland of België.
Dat doe ik al sinds ik auto rij, nu al bijna 30 jaar lol !
Maar wel voor een paar tientjes heel europa door met het vliegtuig...
Er zit iets scheef...
Er zijn geen tekorten (herinneren we ons "Peak Oil" nog, een dikke drol die al lang weer ingetrokken is).
Dan een kerel van United Consumers (nota bene) die ons voorbereid op dit nieuws. Andere media weten het alweer aan 'de problemen in Iran' te linken (de 'inkt' van de tweet is net pas opgedroogd maar hey, het heeft nu al gevolgen voor de olieprijs).
Shell/Exxon zoekt haastig naar compensatie?
Ik heb begin dit jaar 5 vaten benzine getankt.
Mij pakken ze niet.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2074153/spitstaks-splijtzwam
In de strijd tegen files zou het kabinet volgens de Raad moeten overwegen om rijden in de spits duurder te maken.
D66, al jaren voorstander van de kilometerheffing, ziet daarom nog kansen. „Voor lokale proeven om te kijken wat werkt”, legt Kamerlid Matthijs Sienot uit. „Betalen naar gebruik is een belangrijk middel om te zorgen dat mensen kunnen doorrijden.”
De ChristenUnie heeft zelfs een spitstaks in het verkiezingsprogramma staan.
Betalen naar gebruik. Dat doe je al middels benzine/diesel!
Stelletje idioten.
Hoe kan je de spits mijden? 24 uurs economie invoeren? S'nachts om 3 uur vergadering plannen? 2 uur s'nachts de bouwvakkers aan de slag?
voor die gasten in den haag wordt alles al betaald dus die hebben geen flauw benul waar ze het over hebben.
Uit eindelijk is de comsument de dupe van dit plan. prijzen gaan omhoog en dat wordt weer door gerekend.
en tot slot, gaan al die buitenlanders ook betalen?
Oliecrisis: autoloze zondag, benzine op de bon
www.youtube.com/watch?v=rj-jivW3-Ac
Pitt bier bij jumbo is gestegen van 45 naar 49 cent per halve liter. Dat is dus 8 cent per liter. Daar hoor je niemand over.
Wel een beetje opvallend dat er meer ge,zeurd wordt over benzine dan over melk, gehakt, chocolade, plastic tasjes etc.
Slimmerik. Benzine is noodzakelijk kwaad. Dat vinden mensen niet leuk om te kopen, maar het moet. Dus ligt de focus veel meer op de prijs. Melk, gehakt, chocolade (plastic tasjes???, de ontgaat me even maar goed), of andere producten die men eet, koop je over het algemeen omdat iemand dat lekker vind. Daar ligt de focus dus minder op prijs. Bier lijkt me wel een enorm open deur. Op een terras betaal je zo 2 euro 50 of 3 euro voor een vaasje. Reken dat is eens uit per liter dan zou het volkomen onbegrijpelijk zijn dat er nog een mens in Nederland bier op een terras drinkt.
@Dutchbeaurouge
NOu, het is anders heerlijk terrasweer, maar ik denk dat in uw kringen men liever met een kratje pils en ontbloot bovenlijf voor het portiek zit.
De terassen zitten vol, dat heeft niets met de prijs te maken.
Dat komt omdat één tankbeurt straks enkele tientjes duurder wordt, terwijl een plastic tasje €0,05 kost.
Snap niet dat er niet meer mensen op LPG rijden. Je merkt er helemaal niets van tijdens het rijden en tegenwoordig zijn die systemen zoveel beter dan vroeger. Inbouwen kostte me €1800.- en extra wegenbelasting €20.- per maand.
Aangezien ik €1.- per liter bespaar met LPG t.o.v. benzine, heb ik met een 40 liter tank slechts een halve tank nodig om de wegenbelasting terug te verdienen voor die maand. De rest is aflossing van de €1800.- inbouwkosten.
Kan je vertellen dat ik met mijn Golfje voor een prikkie overal naartoe rij en hoop nog heel lang te kunnen doen met deze auto. Nu wel 240.000 km op de teller, maar probeer een nieuw exemplaar echt zo lang mogelijk uit te stellen.
Ik heb sinds december een Dacia Sandero Stepway. Deze kan je standaard kiezen met lpg. Ik bespaar 1500 tot 2000 euro per jaar en sta regelmatig lachend bij de tank. Dit laatste mede door de tank van zo’n 35 liter. Ik heb de eco modus niet aan en rijdt pittig door en toch haal ik zo’n 1 op 12 a 13 op lpg. Wat kost me die auto in de maand aan wegenbelasting? 59 euro!
"de dure euro maakt het erger"
Uh nee, you stupid idiot. Dure euro betekent juist meer koopkracht! Alles wat we importeren wordt dan goedkoper. Kun je nagaan als we de gulden terug zouden krijgen...
Laat de Euro maar stijgen want ik geef ze uit in Dollars.
Hoge brandstofprijzen worden ook doorgerekend aan de gebruikers van het openbaar vervoer. Dus als je met de bus op pad wil moet je eerst je nieren verpanden.
de shell moet toch ergens de kosten vandaan halen om de afschrijving van de NAM te compenseren. 3 maandjes 50 cent duurder en hoppa het is er uit.
MythBusters
Adam & Jamie Look into Bio Diesel Fuel AkA Used Cooking Oil:
zie: www.youtube.com/watch?v=fQx5GkMC_lY&a...
In een miniscuul landje als Nederland zou privaat autobezit helemaal afgeschaft moeten worden. Het openbaarvervoer zou veel efficienter zijn zonder al die hinderlijke automobilisten op de weg.
Bemoeit u zich lekker met uw eigen land Ecuador.
Sodemieter op man koekwaus. In de periferie van Nederland is er nauwelijks sprake van dekkend openbaar vervoer. Persoonlijke situatie woon-werk: 45 km enkele reis, ongeveer 30 minuten met de auto. OV: 20 minuten naar bushalte fietsen, 30 min de verkeerde kant op, 45 min met de trein de goede kant op, 20 min _richting_ het werk, 45 min lopen. En dan heb ik het nog niet over het niet aansluiten van bus en trein, of uberhaupt een mogelijkheid om om 7u acte de precense te geven op het werk. Het is gewoonweg geen alternatief.
Uhu,ja. En in het buitengebied rijden ze om het uur. Behalve in vakantietijd of zondag, want dan helemaal niet.
Eens met Gulliver en verder misschien eens van het idee afstappen dat je het recht schijnt te hebben om met je verwende reed alleen in een auto te gaan zitten de lucht te vervuilen. Ga carpoolen of maak gebruik van blablacar het ov of ga liften. Deel de auto en de kosten en stop met huilen.
Ja, alleen nog auto's voor de hoge ambtenaren, de adel en de top van financiële instellingen. Dat komt wel goed dan met die revolutie. www.google.nl/search?q=pyongyang+high...
Eeeh, er gaat hier 1 bus per dag ongeveer. er maken alleen bejaarden gebruik van.
Autobezit en -gebruik moet gewoon duurder worden, dat is de enige oplossing om minder auto's te krijgen. Ik zie nu veel meer studenten, werklozen en minima met een auto dan 25 jaar geleden. Elke systeembeheerder krijgt meteen een auto van de zaak, bijna elke familie hier op het dorp heeft minimaal 3 auto's
Gulliver | 25-05-18 | 09:47 Zegt iemand vanuit het verre Ecuador...
Hier in het dorp is de buslijn ook afgeschaft. Zat 's ochtends altijd bomvol en was een uitkomst voor bejaarden die ook bij ons in de wijk woonden. Vervolgens ging de busmaatschappij in de dienstregeling schrappen. Gevolg: minder bussen op tijden dat ie nodig was, zodat meer mensen met de auto moesten. Gevolg daarvan: busmaatschappij schrapte nog meer tijden omdat er weinig gebruik werd gemaakt van de buslijn. Uiteindelijk complete lijn opgeheven want 'niemand wil nog met de bus'. Ondertussen zijn de bejaarden uit de wijk verdwenen en staan er gemiddeld 2 tot 3 auto's voor elk huis en is er nauwelijks nog parkeerruimte.
Als er iets niet efficiënt is, dan is het OV. Is het druk, dan moet de helft van de reizigers staan. Is het rustig, dan rijden er lege bussen en treinen rond. Verder duurt OV meestal langer, is het te duur, stopt het niet bij de voordeur en zijn de aankomsttijden onhandig.
Beter is om immigratiestop in te stellen zodat de bevolking krimpt, en alle sporen asfalteren.
kleinvrouwke | 25-05-18 | 10:23
Lol, millenial much? Iedere dag naar mijn werk liften, klinkt als een goed plan. Laat je nakijken. Het recht ontlenen we aan het feit dat we er _grof geld_ voor betalen om zo'n hok uberhaupt te hebben.
@Vanilla Te veel voor iets betalen laat al zien hoe je jezelf laat beduvelen. Nu ook belachelijk veel gaan dokken voor benzine. Och arme wie is hier nu het gekkie?
laatst dacht ik met het ov te gaan naar een bruiloft in Hertogenbosch vanaf Alkmaar, kon ik daar ook nog een biertje drinken dacht ik. 10.00 weg kwam om 15.00 aan, ceremonie gemist door een springer, maar kon wel gelijk aan het pils.
Ik ben weer een tijdje genezen van ov.
kleinvrouwke | 25-05-18 | 12:54
Ik schijnbaar want ik heb die kar nodig om op mijn werk te komen zodat ik alle non-valeurs in dit land kan financieren. Gewoon een simpel polotje van 15 jaar oud en 3,5 ton op de teller. Iets anders kan ik niet betalen ;).
Binnenkort dus weer de originele houtvergaserauto's op de weg?
“Dat Nieuwe Rijden, hoe werkte dat ook alweer?”
———
Rechter been, linker been...
Ben ik blij dat ik onlangs een speedbike heb gekocht en voortaan de derig kilometer naar mijn werk op de fiets doe in plaats van in het koekblik. Behalve als het pokkepestweer is maar dat zien we dan wel weer.
Dat zijn wel weer de dagen dat er 900 km file staat in het land.
Lees dit oude artikel op GeenStijl en je weet wie de grootste boosdoener is: www.geenstijl.nl/4539661/benzineprijs...
Het Nieuwe Rijden is 'gewoon' je auto wat vaker te laten staan.
Toerental laaghouden. Liever gas los ergnop tijd dan hard remmen voor t stoplicht. Het scheelt echt. Vooral toeren laag houden.
Ik start alvast met inkopen van paarden... wordt denk ik straks een goudmijntje! ;)
Nu zijn er zelfs weer lieden die Rutte hiervan de schuld geven. Waarom niet Gordon of Juncker ?
Gordon is onze vriend.
Don't worry.
Trump is gonna save us all. (if we agree to follow his supremacy)
Met veel schaliegas op de markt bedwingt Trump de olieprijs.
Maar hij zal die prijs eerst laten oplopen, om Saoedi Arabië aan zijn zijde te houden (en dat land is in financiële ademnood).
Bovendien, er komt wel 'n oorlog aan ( Noord-Korea); misschien zelfs twee (Iran). en oorlog drijft de prijs ook altijd op.
Fasten your seatbelts.
Er komt geen oorlog met Korea.
De brief van Trump kwam een dag nadat China zijn steun voor de onderhandelingen uitsprak.
Kim weet dat hij nu helemaal alleen staat en gaat keurig op zijn knietjes voor Trump.
Binnenkort wordt er een Koreaanse woordvoerder geexecuteerd omdat hij de woorden van Kim verkeerd heeft vertaald en gaat de otmoeting gewoon door.
Er komt oorlog met Noord-Korea.
En hoogstwaarschijnlijk ook met Iran.
En Europa gaat keurig -door eigenbelang gedwongen- de zijde van Amerika kiezen.
Pauli. En jij kiest voor Noord Korea?
beau van rtl | 25-05-18 | 09:57
Ik begon m'n tekst met:
Don't worry.
Trump is gonna save us all.
Need I say more?
Sorry, ik dacht al.
Mooi hè, die asymmetrische prijsaanpassingen.
VVD stemmerts, bedankt!
Hier kost een gallon (4 liter) maar 2 dollar.
Helaas zijn door de importheffingen auto's onbetaalbaar.
En waar is ‘hier’ precies?
Ecuador.
@ Gulliver.
Dan heeft u vast weinig last van milieuzones.
Eerder van vergassingen.
Omdat bezine geen drol kost laten ze rustig hun auto een half uur stationair draaien als ze gaan eten.
Zelfs met een brandstofprijs van 2 euro de liter is het goedkoper als je in Amsterdam bent om een uur lang in het rond te blijven rijden dan je wagen te parkeren tegen een tarief van 7,50 euro, je moet alles in perspectief zien.
Hmm had ik n vooruitziende blik toen ik vanmorgen hem volgooide voor 1,60 per liter. Ik dacht al heel een paar cent duurder. Oh ja Trump heeft weer wat scheten gelaten op Twitter over Bieran.
Ik ben al redelijk oud. Heb daardoor al een paar keer een echte piek in de benzineprijs meegemaakt. En mijn ervaring is dat mensen gewoon blijven tanken, en het verschil niet echt ervaren in hun geldbuidel.
Maar 2 euro voor een liter is 4,64 gulden, dat heb ik voorheen nog niet meegemaakt. En dan te bedenken dat er mensen in het gulden-tijdperk zeiden dat autorijden onbetaalbaar zou worden als de benzineprijs het 2 gulden-peil zou passeren. Was de benzine nu nog maar 2 gulden per liter.
Jij bent door dat omrekenen statement van guldens naar euro's ook al aardig op leeftijd volgens mijn bescheiden meninkje :-) Maar hou in gedachten dat alles relatief is. 3 euro voor een liter benzine betalen mensen als ze daardoor in staat zijn om op hun werk te komen.
Tja mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van werk en dus kom van het vervoermiddel om daar te komen. Fiets of ov is voor velen geen optie in verband met afstand of geen of slechte verbinding. Dus auto.
Jij bent door dat omrekenen statement van guldens naar euro's ook al aardig op leeftijd volgens mijn bescheiden meninkje :-)
MyCatIsDoingThis | 25-05-18 | 09:50
En bedankt! Maar inderdaad, ik reken af en toe alles nog om naar guldens, om weer even met beide benen op de grond te komen.
Een paar jaar geleden was de olieprijs boven de $120 dollar. De benzineprijs was, als ik het me goed herinner, ongeveer gelijk aan de huidige.
Dat zou ook met de toenmalige Euro/Dollar koers te maken kunnen hebben.
Thanks Oba.. uh... Rutte
Diesel is 25 en benzine zo'n 50 cent goedkoper in luxemburg.
Haal wat te roken en wat alcohol erbij en je hebt dikke winst zelfs als je vanuit Utrecht komt.
Vanuit Utrecht naar Luxemburg om te tanken, haha! Bedankt overheid!
Alleen qua tijd ben je dan al weer snel 8 uur verder. Voor een tankbeurt.
@Is dit nog nieuws? Maak er een leuk dagje van, beetje vroeg weg. Nog wat leuks doen daar. En weer terug.
Volgens mij is ca. 50% van de prijs belasting. Dus de belasting op de benzine verlagen (dat zou een overheid doen die echt het belang van mensen voorop stelt). Daarbij blijf ik het een vreemd verhaal vinden. Ik meende dat er een tijd is geweest dat een vat olie net onder de 100 dollar was. Ik heb nog nooit, fl. 3,30 of zelfs fl. 4,40 voor benzine betaald. Ik blijf dit een raar verhaal vinden.
Omgerekend gaat ruim 1 euro van elke liter benzine naar de staatskas. 78 cent per liter daarvan is accijns (een vast bedrag). Nederlanders betalen de meeste accijns op benzine van heel Europa. Daarbovenop, ook over die accijns, komt nog 21 procent BTW (nu omgerekend 30 cent per liter). “In totaal betaalt de consument dus nu al ruim 1 euro per liter aan belastingen!”
De overheid verhoogt geheel automatisch elk jaar de accijnzen op autobrandstof.
En daar wordt door Rutte met geen woord over deze lastenverzwaring gerept.
www.unitedconsumers.com/tanken/nieuws...
"De overheid verhoogt jaarlijks de accijns, vanwege de zogenaamde inflatiecorrectie. In werkelijkheid komt er over de accijns ook nog eens 21% btw. “Dus de consument betaalt belasting (btw) over belasting (accijns)”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.
“De inflatiecorrectie is bovendien een raar argument. Juist door het jaarlijks verhogen van de accijnzen stijgt de brandstofprijs en juist de brandstofprijs zelf is weer bepalend voor het berekenen van de inflatie in Nederland. De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen (inflatie), die ze bovendien zelf creëert.”"
Ik drink 6 bier per 1 reaguursel.
Ik 6 per woord. Nu jij weer.
Gr34ty35!
Hik
Gisteren heb ik 15 (14,97) liter loodvrij getankt voor 24,98. (1,669/l.) Gelukkig verbruikt mijn Yarisje 1:18 dus kan ik voorlopig wel blijven rijden. Maar iedereen die de auto voor zijn werk nodig heeft is meer en meer de sjaak; vooral als je van je werkgever geen reiskostenvergoeding krijgt want aftrek van de belasting is ook verleden tijd. De strop voor de automobilist wordt steeds strakker aangetrokken.
Ach niemand komt in opstand, aangezien iedereen die dat zou kunnen doen altijd lekker het brandstofpasje van de baas gebruikt.
Ja klopt. Maar aan de andere kant, hoe(!) moet je in opstand komen dan? Noemt u eens een paar voorbeelden?
Hoeveel mensen hebben een pasje van de baas?
Lupuslupus | 25-05-18 | 09:25
PVV stemmen, wat dacht jij dan?
Ik trek mijn 250cc Yamaha'tje maar weer eens uit de schuur. Is toch mooi weer.
Antieke 2-kleps technologie maar doet 1:33
Zou er een omslagpunt bestaan, macro-economisch, waarop de prijs van brandstof een soort piek bereikt waardoor mensen daadwerkelijk minder brandstof gaan kopen, of er groepen zijn die er helemaal mee stoppen en de auto gaan laten staan. Best benieuwd naar. Want hoe hard de overheid ook roept dat we minder moeten rijden, als er 50% minder brandstof word verkocht, chronisch, dan dondert de schatkist in elkaar in 6 maanden tijd. Dat zou een financiële ramp zijn. Dan gaan auto's massaal uit de wegenbelasting, verzekering, markt word overspoeld met gebruikte auto's, schadebedrijven kunnen wel stoppen, auto dealers, garages, smeerolie leveranciers, pompstations, een enorme bedrijfstak. Zal niet zomaar gebeuren maar toch he. Er zal toch ergens wel een psychologische bovengrens zijn waarop het om gaat slaan.
Ben blij nog steeds Diesel te rijden, ook blij dat ding te hebben aangeschaft vorig jaar, maar die 1,33 eu p/l is ook aardig aantikken met maar een 40 liter tankje...
Ik kan mij namelijk herinneren dat ik 3 of 4 jaar geleden 1 keer 1,89 eu p/l aan 1 van de goedkoopste pompen in de buurt had getankt aan benzine. Dat was toen al schrikken.
Dus wat zal onze geliefde overheid doen... De Accijns verlagen op brandstof om te compenseren voor de absurd hoge brandstof prijzen? Hmmm?
En deze maand leveren de loonslaafjes ook nog zonder morren de helft van hun vakantie geld in.
Belasting is diefstal!
Het break-even point bij de kwestie of het goedkoper is om in Mokum 24/7 met 50km p/u rond te tuffen dan parkeren komt zo zienderogen in zicht.
Zo gauw je stopt om te pissen is je voordeel al pleite.
Boeien, ik rij elektrisch.
Alleen hoe leg ik mevrouw Berbaar uit dat ze wat vaker op de fiets moet ipv met het boodschappen vehikel ;)
Boeien, olie wordt natuurlijk ook alleen gebruikt voor benzine en diesel. Ik ben blij voor je dat je elektrisch rijdt. Heel blij. Je moet een gelukkig mens zijn.
Zit je dan met 4.0l v8
Auto's en geld. Degenen die erover lullen hebben het niet.
@DrumPiet | 25-05-18 | 09:17
Misschien geen geld voor een nieuw Drumstel?
Dat geldt ook voor lullen die over lullen lullen
5.4 V8
114 liter als die vol moet
Zit nu al te vaak in die fiesta grrrrrrr
Roger-Rabbit | 25-05-18 | 09:27
Dan heb je dus gewoon een auto die je niet kunt betalen.
LPG.
Zolang de benzine prijs onder de 3 Euro blijft, blijft het rendabel om in Amsterdam een chauffeeur in te huren die tijdens je werktijd met je bolide een uurtje of 9 rond blijft rijden.....
Verplicht over alle grachten en stationair draaien voor de deur van de diverse politbureaus van de verschillende partijen van de Khmer-coalitie.
Zit gelukkig dicht bij de Belgische grens, waar ik vooralsnog voor 1,32 cent per liter kan tanken. Jerrycans vol gooien en kunnen weer even vooruit.
Waar? Waar? Voor die pomp rij ik wel een paar 100 km om.
Ik kom wekelijks in Belgie maar tank altijd trouw in Nederland, misschien toch maar eens dat laatste gaan heroverwegen.
@WasHetMaarMakkelijk | 25-05-18 | 09:16
Als je vanuit Rotterdam naar Antwerpen rijdt, zodra je de grens over bent, snelweg af en eerste beste tankstation, varieert tussen de 1.30 en 1.40ct voor benzine. Ik woon zelf 20km van de grens, dus echt de moeite waard.
1,32 Euro? Dat is dan wel enkele weken geleden. Volgens mij is de laagste prijs tussen de 1,38 en 1,39 Euro.
Je hebt het toch over diesel, mag ik hopen?
@Epicurisme
Blijkbaar ben ik iets te wakker vanmorgen, of anderen te slaperig. Ik tank ook altijd in Bels, laatst nog voor 1 Euro en 38,5 cent per liter. Niet voor 1,385 cent per liter dat is.
Jos Tiebent | 25-05-18 | 09:56
Benzine
Ga ergens anders janken dan.
He, een Troll:
www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
Dan hebben de welgestelden bereikt wat zij altijd al wilden. Onder de noemer, de vlag van kijk ons eens hoe milieubewust wij zijn, gaat alles wat met fossiel te maken heeft omhoog. Zo hoog dat het voor de gewone man/vrouw/gender-neutraal niet meer te betalen valt en dus rijden zij filevrij over onze, lees onze snelwegen. Zo gaat dat in een technocratische, naar een dictatuur neigende samenleving. De adel van weleer, keert terug en houdt het plebs met valse beloften en soms wat broodkruimeltjes en spelen zoet.
Ik zou willen dat je ongelijk hebt.....
Dat. Auto rijden word steeds meer een ding voor de happy few.
Daarom is het ook zo grappig als mensen denken dat groen links daadwerkelijk "links" is. Kijk maar eens een keer naar wat er allemaal bij die club rondloopt. Allemaal salon socialisten, die met hun zogenaamd linkse plannen vooral de competitie uit de middenklasse uitschakelen. Of het nou een Rosemöller is (privé rondvluchtjes boven Amsterdam), een Halsema (ruftende diesel, witte school akkefietje) of een Klaver (via partijkaart vooral de baantjesmolen uitgewoond).
GL is er vooral voor extreem laag opgeleid (daar koopt het stemvee) en voor een elitaire bovenlaag, die zichzelf lucratieve contracten (milieurapportages, windmolen-investeerders, asielzoeker advocaten, COA directeurtjes) bedeeld.
Vergeet de overheids sponsoring niet voor boven ons gestelde auto's zoals Tesla, miljarden subsidie zit daarin. Wiebes heeft aangegeven dat die regeling hem niet lekker zit en dat hij wacht op de opdracht van de partijen om dat te beëindigen (geen enkele partij heeft die opdracht gegeven)
Een suv (4x4, 1500kg aanhanger mogelijk) krijgt 4 soorten groene subsidie dus na 5 jaar is van de waarde van 80k voor 9k betaald.
De politiek had ook voor het volk kunnen regeren dan hadden er nu honderdduizenden kleine elektrische auto's rondgereden met zo een fietstrekhaakje tot 100kg.
Kortom net als de warmtepomp kiest de overheid voor de kapitaal krachtigen die door de lage rente van hun geld afmoeten.
Ook de welgestelden kopen produkten die vervoerd moeten worden. Een mooi stukje marmer uit Italie komt hier echt niet via de achterbank van een Tesla.
@Promedio | 25-05-18 | 09:27
Klopt, die neemt Pavel mee in z'n walmende diesel vrachtwagen, maar eerst even 1000 liter diesel tanken in Luxemburg!
Gelukkig is Duitsland om de hoek
Vanuit Alkmaar....
in Duitsland zijn de prijzen de laatste tijd ook al flink aan het stijgen, maar ik kan me desalniettemin gelukkig prijzen dat ik hier in het uiterste Zuid Oosten van Limburg leef.
Goede zaak, een minder mobiel mens is zich bewuster van zijn eigen omgeving. Hierdoor zal er meer begrip voor elkaar ontstaan en zal ons land uiteindelijk weer een eenheid worden.
Kumbaya my Lord, kumbaya...
In de provincie is dat al eeuwen lang het geval dat je zuinig op je omgeving en je buren bent. Kijk naar Amsterdam of Rotterdam in de wijken waar men als kippen in een legbatterij uitkeringen zit te cashen. Burenruzie, diefstal, moord en doodslag is dagelijkse kost. In de provincie krijg je een helikopter en 6 boeren in je nek als je als crimineel wat uitvreet. Maar droomt u fijn verder over het EUtopia.
Trolololo ... zucht
Als je de rit naar je werk niet meer kan betalen wordt je idd een stuk bewuster.
Niet dat jij überhaupt werkt maar stel van wel lijkt het me nog sterk dat je ergens mee mee kan komen in de buurt.
Je persoonlijke kwaliteiten zullen niet om over naar huis te schrijven zijn schat ik zo in.
schoon-schip-maken | 25-05-18 | 09:18
Ik ben as we speak aan het werk.. Gewoon lekker op mijn eigen erf, kopje koffie bij de vijver, heerlijk.
Dus u zijt een betaald reaguurende koffiesmaaktestpersoon?
Totaal van de werkelijkheid af. Minder mobiel? Leuk als je als arts werkt. Lekker de operatietafel meenemen naar de patiënt. Oh wacht, dan moet je ook met de auto. En zo zijn de meeste beroepen.
@Drumpiet.
Ik noem dat lekker rommelen. Heel ontspamnend idd maar met werken heeft t weinig te maken.
DomboPiet, je hebt hier op GS al heel wat crap geventileerd, maar nu heb je jezelf toch weer eens overtoffen, proficiat.
Ik zeg iedereen een gastank en versneld groningen leegpompen.
Gisteren nog de grens over gereden (dld) en me verbaasd over de lange rij bij een Aral in een dorpje. Maar het scheelt nu al 30 ct/liter euro95. Daar was die €1.50,9
En dat is al duur, ik kan me nog herinneren dat het er een jaar geleden of zo onder de € 1.30 stond.
€ 1.55 inmiddels zag ik al net hier over de grens in Aken
Lekker toch. Op HQ lage vuursche wordt de polonaise gelopen.
Goedzo. Van mij mag het naar 10 Euro per liter, en dan nog 200% belasting erop.
Want?
Want meneer woont waarschijnlijk vlak bij een grens of in het buitenland. Of wil graag gaan smokkelen. Een toppertje dus om onder je kennissenkring te hebben.
Tuurlijk, want die vrachtwagens die jouw eten naar de super rijden rekenen dat niet door natuurlijk. Dus wat kan jou het bommen he?
@kwark001 Eet eens wat vaker lokaal. 't Is maar een tip.
*Sip naar Jeep Cherokee 5.0 liter V8 staren doet *
Gelukkig woon ik in Amsterdam waar je mobiliteitskorting krijgt als je een auto bezit. [/wakkerwordt]
in het volgende collegeakkoord van Khmer coalitie II gaat worden opgenomen dat op het bezit van een auto een celstraf staat van tenminste 2 jaar. Behalve voor diegenen met een geldige partijpas van de coalitiegenoten.
Paar zonnepanelen op je dak en motorkap schroeven en de radiatorventilator vervangen door een windmolen.
Klaar is Kees.
Dan moet je dus autorijden als het mooi weer is.....
hetgingperongeluk | 25-05-18 | 09:06
Nou, ok. Vier dynamo's op je banden en een paar daglichtlampen op je zonnepanelen.
Moet ik nu echt alles uitleggen?
techneutje ;-)
Belasting!
Kijk maar naar de brandstofprijzen in de rest van de wereld. Auto = melkkoe
Illegalen moeten ook eten en medische zorg.
En warm douchen, tv kijken op groter dan 27inch scherm noem maar zo op.
Rutte heeft nergens last van, geen partner, geen kinderen die hij moet halen en brengen. Hij gaat op zijn fiets naar zijn werk of heeft een auto met chauffeur.
En een gare ouwe Saab.
@Epicurisme | 25-05-18 | 09:14
Nou vind ik Saab wel echt Klasse hebben maar dat is slechts een mening.....
hetgingperongeluk | 25-05-18 | 09:18
ik vind die Saab cabrios mooi, maar die van Rutte is een gare rammelbak
En had ooit een hypotheek van 30.000 gulden. Dus nu geen woonlasten meer. Dat is lekker stressvrij en maakt ook het afpakken van hypotheekrente aftrek in precies de eigen kiezersgroep een stuk makkelijker.
de Voorzittert | 25-05-18 | 09:31
Hadden meer mensen kunnen en moeten doen.
Ik zeg: hamsteren. Collectief een opslagtank kopen en gaan handelen in het fysieke spul.
Dat mag dus niet... Men houdt er in Nederland niet zo van als mensen zomaar dergelijke zaken onderling gaan verhandelen, want dan pakt de overheid haar rechtmatig deel niet meer. Zoals die huisvader die voor een "economisch delict" veroordeeld werd omdat hij stroom van zijn zonnepaneeltjes aan zijn buurman verkocht.
Over energie gesproken: de jaarrekeningen zijn weer binnen en in de meeste panden gaan we zo'n 20-25% meer betalen. En verrassing: een flink deel daarvan komt door een belastingverhoging. Voor stroom en gas geldt inmiddels ook dat het grootste deel belasting is, net als bij benzine.
Brandstof bederft, een opslagtank is duur. Dit loont niet.
Brandstof bederft? Hoe lang zit dat al in de grond te bederven dan? "Ja meneertje uw benzine is bedorven"
Knufter, benzine zit niet in de grond, het is een eindproduct van raffinage. Je kan het een tijdje bewaren, maar net als een goede wijn dien je het op tijd te consumeren.
Lekker, zo'n glaasje benzine
REAGEER OOK