Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Repo. Corrupte creeps van Cambridge Analytica maken je doodsbang met je eigen Facebook-data

Veel erger dan de Kees Verhoevens van de wereld, die hun overtuigingen laten meewaaien met hun politieke positie, is een bedrijf als Cambridge Analytica. Spionage, angstcampagnes, tegenstanders verleiden met hoeren: het kan allemaal. Dankzij Facebook.

Het gaat, getuige deze repo, wel iets verder dan alleen data oogsten die mensen vrijwillig ophoesten. Van verkiezingen in Afrika tot aan de USA: dit bedrijf is tot op het bot corrupt, toont geen enkel respect voor democratische ethiek, en het misbruikt angsten van kiezers, gedestilleerd uit hun online profielen, om verkiezingen richting de hoogste bieder te sturen. Met indien nodig ook nog wat hoeren, omkoping of entrapment als het zo uitkomt. Maar primair is dit dus waarom je geen Facebook-account zou moeten hebben, en al helemaal niet moet voeden met persoonlijke survey-data over jezelf. #DeleteFacebook is eindelijk trending onder mensen die het belang beginnen te begrijpen van privacy om hun vrijheid te beschermen. Sowieso hebben we nog geen beter argument tegen de Sleepwet gezien alsdan deze repo. Als een databedrijfje met een paar surveys en een beetje bedrijfsspionage al aan de persoonlijke gegevens van 50 miljoen Facebookers kan komen en daarmee verkiezingen in de richting van de hoogste bieder kan sturen, stel je dan eens voor wat een overheid met een "legaal" sleepnet over ALLE digitale data van ALLE burgers kan doen. Vanavond nog een undercover repo op Channel 4, in de tussentijd heeft deze timeline goeie updates, met name over de klappen die Facebook vangt.

Social
Social

Zag Zuck de bui al hangen?

Social

Reaguursels

Inloggen

Wow, dat ze aan Facebook targeting deden was bekend,
maar daarbij ook massaal nepnieuws maken
of echt nieuws verkregen door gerichte "entrapment" van tegenstanders
is engggg.
.
Morgen lekker stemmen
1 - Voor de felle verdedigers van de democratie
2 - Tegen ondergravende maatregelen van de democratie.

hotmint | 20-03-18 | 23:23

Harold Finch: Hester's living off the grid - no photos online and nothing on the social networking sites.

John Reese: I never understood why people put all their information on those sites. Used to make our job a lot easier at the CIA.

Harold Finch: Of course. That's why I created them.

John Reese: You're telling me you invented online social networking, Finch?

Harold Finch: The Machine needed more information. People's social graph, their associations. The government had been trying to figure it out for years. Turns out most people were happy to volunteer it. Business wound up being quite profitable, too.
TV Serie Person of interest

Doing | 20-03-18 | 20:05

Wel fijn dat elk GS bericht een button heeft waarmee ik het op Facebook kan delen

ZonderNaam | 20-03-18 | 18:30 | 1

Ha! Goed punt.

Brabantse Leeuw | 20-03-18 | 19:08

Weet niet ik Cambridge Analytica zo verweplijk vind. Het is hoe mensen om gaan met het internet; achteloos alles op FB gooien. Ethisch mag je het verwerpelijk vinden. Ik leg het verwijt bij degene die het op internet zet; de gebruiker.

Libertarianism | 20-03-18 | 18:23 | 1

Die foto's van de nieuwe baby die je bij de buurvrouw verwekt hebt is nauwelijks interessant voor die massaverwerking.
Je kunt niet zo heel veel doen op internet zonder je interesses of relaties te openbaren. De sites die je bezoekt, zoekgeschiedenis, aan wie stuur je berichten. Facebook kan er allemaal aan komen.

frank87 | 21-03-18 | 00:30

Wereldnieuws !!!! : Een bedrijf gebruikt dezelfde technieken als politici zelf: Zaaien van Fear, Uncertainty & Doubt.

poiuytrewq | 20-03-18 | 17:56

The Donald moet onmiddellijk aftreden. Hij heeft op een illegale manier gewonnen.

Rest In Privacy | 20-03-18 | 16:01 | 3

Dan had Obama in 2012 ook moeten aftreden Obama deed precies hetzelfde in 2012 bij zijn herverkiezing als Trump.

Obama Staffer: Facebook Knew (Obama) Presidential Campaign Improperly Seized Data, Looked the Other Way.

dailycaller.com/2018/03/19/facebook-tr...

Jan3863 | 20-03-18 | 16:14

Er was niks illegaals aan, en met Pence als president is men wel verder van huis...
We mogen in ieder geval allemaal blij zijn dat Killary niet heeft gewonnen. Die had al lang op de rode knop gedrukt.

poiuytrewq | 20-03-18 | 17:58

I am old enough to remember when leveraging Facebook data for political campaigns was evidence of brilliant 21st century data science sophistication
David Burge, op twitter.
Het internet vergeet niet.
www.investors.com/politics/editorials...

Turdnudger | 21-03-18 | 02:29

Ook altijd hilarisch: Vrouwen die bij Vox Pop worden geinterviewd of ze niks te verbergen hebben: "Euh... Neuh.." Zeg muts, waarom gebruik je dan make-up, pushup bh etc?

Doing | 20-03-18 | 13:58

Obama en DNC hebben ook gewoon zulke databases. Eigenlijk heel normaal. Zou ook niet strafbaar moeten zijn. De mensen zelf zijn verantwoordelijk voor de info die ze op het interwebs gooien. Ikzelf heb ook verwerpelijke shit op het internet gegooid in sommige comments (Niet slim, jong en onbezonden). Als ik ooit een publieke functie zal bekleden zal alles wel boven drijven, dat is mijn eigen schuld en daar moet ik mijzelf dan voor verantwoorden.

Ofterwijl: Als jij niet wilt dat je gegevens aan jan en alleman gegeven/verkocht worden, moet je gewoon niks op het internet zetten. Zuckerberg heeft op hele slimme wijze ontzettend veel informatie over personen weten te bemachtigen en daar heel veel geld mee verdiend. Hij wist dondersgoed dat dit ethisch geen zuivere koek is, maarja geld hé. Om het vingertje naar rechts of zuckerberg te wijzen vind ik dan ook erg kortzichtig.

Nu is het wachten tot de link met ze Rusjens en de cirkel is weer rond. Vervolgens kan nergens daadwerkelijk Trump mee worden aangepakt en komt het volgende dingetje op. Zo zal dit nog wel een jaar of zeven doorgaan.

FirmaLenB | 20-03-18 | 13:54

Verband met de sleepwet is NULCOMMANUL. Facebook deugt niet. En Twitter helaas steeds minder.

Graaiende Teddybeer | 20-03-18 | 13:19

Ik vind het allemaal nogal hollywoodlesk overkomen. Paar stiekeme woordjes, dik hotel, verborgen camera en tadaaa zie daar je 'revealing' docu.
Deze mannen houden gewoon een 'spannende' sales pitch voor een exotische klant die bereid is veel te veel geld neer te tellen voor een twijfelachtige opdracht. Niet meer en niet minder... James Bond, MI6 en Mission Impossible all mixed in one.

Flow82 | 20-03-18 | 13:16 | 1

Precies, dit is nou wat alle sales mannetjes doen om de boel op te leuken. In de reguliere business staat hun verhaal al ver van de werkelijkheid af, laat staan bij deze ongecontroleerde zaken. Dus laten we er maar e.e.a. van aftrekken om tot een meer gewogen conclusie te komen.

Joris Beltsin | 20-03-18 | 13:50

Wie hierdoor verrast is is wel heel erg naïef (geweest). Vroeger gingen ze ook naar de haven om op een kist met de juiste bangmakers kiezers te trekken. Terwijl die partij tegen winkeliers en ondernemers weer een ander speciaal aangepast verhaaltje vertelde. Nu gebeurt dat digitaal. Ja, wie heeft dat niet zien aankomen.

Premier Trutte | 20-03-18 | 13:01 | 1

Krek...

Goedzo | 20-03-18 | 13:54

Hedenmorgen was ik toch wel even van mijn stuk gebracht toen in Therry Baudet een reclame zag doen op de youtube site van Alex Jones. In het Engels en de 100.000 expats in Amsterdam aansprekende om te gaan stemmen. (mag dat dan?)
Maar ja is dat slim of een complot

Uilenspiegel | 20-03-18 | 12:56

Heb al jaren een FB account met valse naam en afgeschermd voor iedereen.
FWIW!

Gerrit gordijnstok | 20-03-18 | 12:56 | 2

Maar het IP-adres waarvandaan je inlogt op dat account is vast wel bekend, en dat is waarschijnlijk wel weer gekoppeld aan zaken uit je ware leventje.

mozaard | 20-03-18 | 13:41

@mozaard, als je maar goed genoeg je best doet is elk verkeer te achterhalen en elke code te kraken, waar je vooral voor moet oppassen is wanneer je allerlei gegevens aan elkaar gelinkt in een database komen te staan die vervolgens misbruikt of gehackt kan worden.

Panos88 | 20-03-18 | 13:47

Mocht er nou een Oekraïense honingpottenfilm met Penthouse en Verhoeven naar boven komen. Dan weet ik nu al dat ik niet wil kijken maar wel ga kijken en dan de hele tent onder spuug.

LibertasSimplex | 20-03-18 | 12:45

De verzekeraars willen ook al "zwarte dozen" in de auto's hebben (waarom, nieuwe auto's bevinden zich toch al in de cloud)
Dat gaat toch alleen maar leiden tot post uit Leeuwarden als je toevallig even jeuk hebt aan je rechtervoet.

Mastermattie | 20-03-18 | 12:31

Cambridge Analytica is geen geval op zich. Iedereen doet het. Legio bedrijven die dit doen (nog even los van wat app aanbieders en telco providers uit jouw device en accounts trekken). Daarnaast kan je ook zonder die surveys al aan zodanig veel data komen dat social profiling inmiddels een opkomende ontwikkeling is.

Ik ben o.a. werkzaam in social media monitoring. Wat wij met onze algoritmes en crawlers gewoon al uit openbare profielen kunnen trekken zal menigeen verbazen. Dat soort zaken zijn inmiddels common practise. Combineer die data met andere Big Data. Bijvoorbeeld klant-, aankoop-, betaal- of bezoekersgegevens en het wordt feest. Predictive analytics is dan de volgende stap. Je maakt dan de perfecte marketing/propaganda machine.
.
AI/Bot technologie zullen nog meer ingezet worden om die profielen verder aan te scherpen. Ik ken een Deens bedrijf dat de algoritmes ook combineert met good old fashioned handmatige analyses om mensen te profileren. De menselijke interventie zorgt ervoor dat de zelflerende algoritmes steeds sterker worden.

Deze ontwikkeling is echt niet tegen te houden.
Geen Facebook? Zorg dat je dan ook geen Whatapp hebt. Geen Whatsapp? Zorg er dan voor dat jouw naam en telefoonnummer niet voor komt in het adresboek bij anderen....

Lafayette | 20-03-18 | 12:26 | 3

Of gebruik Signal ipv Whatsfapp

The2Amendment | 20-03-18 | 13:21

Het probleem is dat andere die belangrijke beslissingen over je moeten moeten maken - al dan niet geautomatiseerd - die data verwachten te kunnen betrekken (en hoe belangrijker de beslissing, hoe meer men voor die informatie over heeft - dus het zijn uiteindelijk ook de partijen die het systeem profijtelijk en draaiend houden). Het is op basis van die data dat een toekomstig werkgever zoals de richting die het nu opgaat een beslissing over je neemt, of een verzekeraar, bank/ hypotheekverstrekker, etc.
In ieder geval moet er veel betere wetgeving komen over transparantie wie campagnes ondersteunen (en als men dat niet opgeeft - zeker als het buitenlandse partijen zijn - dat men toch wel flink gestraft kan worden).
Maar dat is een heel belangrijk artikel, in de context waarvan je ook Cambridge Analytica moet zien - helaas 10 pagina's long read - het is begonnen bij lobby-firma' s in de jaren '80 die campagnediensten, met lobbywerk en PR gingen combineren (Paul Manafort speelde een belangrijke rol in die ontwikkeling) en hij is ook bij uitstek degene die dat internationaal heeft gemaakt, eerst door voor buitenlandse partijen in Washington te gaan werken van twijfelachtige achtergrond (de dictators, leiders van 'opstandelingenlegers' etc) en daarna is ie dus voor corrupte regimes gaan werken, zoals in Oekraïne. Cambridge Analytica is gewoon een nieuwe tak aan die boom zo lijkt (zelfde soort mensen, belangen, etc - nieuwe technieken).
Anyway - ik post het nog maar een keertje "The Plot Against America - Decades before he ran the Trump campaign, Paul Manafort’s pursuit of foreign cash and shady deals laid the groundwork for the corruption of Washington." www.theatlantic.com/magazine/archive/...
Ik loop hier trouwens al 2 jaar te bomen over dat Cambridge Analytica en dat die particuliere databedrijven een stuk vrijer zijn en slechter gereguleerd dan wat de overheid hier allemaal van plan zou zijn. In ieder geval zijn sterke instituties als democratie belangrijk om je tegen dit soort praktijken te kunnen wapenen - goede wetgeving, handhaving op allerlei terreinen (dit zijn ook de mensen die financieel 'handig' zijn, als in 'off shore handig' ), goede veiligheids- en inlichtingendiensten horen daar ook bij en dus opleiding van burgers om ook weerbaar en kritisch te zijn als mensen proberen een loopje met ze te nemen (manipulatie,etc). En Cambridge heeft ook echt wel op een bepaald type mensen gemikt (goede ondersteuning bij met name jonge gezinnen kan helpen - mensen die daar vatbaar voor zijn lopen voor hun 10e bepaalde verstoringen in hun ontwikkeling op.. ).

nickolaas | 20-03-18 | 14:31

Facebook en ook de anti-Trump, anti-AltRight kringen willen ons natuurlijk graag doen geloven dat Cambridge Analytics het probleem is.
Fris of niet, er zijn legio partijen die op een of ander manier zich te goed doen aan de datamining van de socials. De partijen die nu het hardst roepen hebben de schijn van hypocrisie tegen. Technologie is goed, zolang maar wel de juiste politieke clubs winnen...
Is het gebruik van data binnen wat er geboden wordt wel zo verkeerd overigens? Dat andere partijen (lees Democraten) er niet zo succesvol in waren betekent immers niet dat zij zich niet met dergelijke social profiling hebben bezig gehouden.
Als je dan de pijlen wil richten op een partij dan moet het wel Facebook zijn.
Allereerste weten zij al lang van deze praktijken, ten tweede faciliteren ze al jarenlang analytics bedrijven en ten derde zorgt Facebook er zelf ook voor dat de kleine lettertjes vrijwel nooit gelezen worden. Keep the dream alive is hun devies.

Tot slot. Mensen moeten vooral niet zeiken. Iedereen weet hoe het werkt, en de meesten geven er niets om zolang ze maar een online poll, quiz, enquete of spelletje kunnen doen.

Lafayette | 20-03-18 | 14:53

Het viel te verwachten dat dit punt ooit bereikt zou worden, de enige oplossing is zo min mogelijk van je privéleven te digitaliseren.

Panos88 | 20-03-18 | 12:24

Repo. Corrupte creeps van Cambridge Analytica maken je doodsbang met je eigen Facebook-data.
Dat is goed nieuws.
U en ik, en iedereen moeten beducht zijn voor misbruik van gegevens over u.
Gezond wantrouwen tegenover 'de vreemde onbekende'.
Dat zal in de toekomst ook wel weer verdacht worden gemaakt.
Dat als u de vreemden wantrouwt, dat 't dan 'racistisch' is, (en fascistisch natuurlijk; hoe, dat weet ik niet, maar dat hoor je er zo bij te noemen)
En dat gaat natuurlijk een vreselijk verwijtbare 'fobie' genoemd worden.
Eh, hoe dat dat heten (?), 'info-fobie' natuurlijk.
Dat u automatisch verdacht bent.
Dat u automatisch aan de verkeerde kant staat, als u niet 'alles' wilt delen.
Dat u info-fobie heeft.

Der Paulie | 20-03-18 | 12:19 | 3

Datafobie

Mastermattie | 20-03-18 | 12:26

lol, precies. Zo als onze grote leider al zei over de sleepwet: "we hebben dit echt nodig, het is echt noodzakelijk". uhuh.

datzouzomaarkunnen | 20-03-18 | 12:28

Maar als het een fobie is heb ik recht op ziektewet, toch?

The2Amendment | 20-03-18 | 13:22

Mijn Facebook is gecreëerd met een tijdelijke e-mailadres en er staat geen info of foto van mezelf op, ik heb dan ook geen "vrinden" op mijn Facebook, die bezoek ik liever face2face, mijn Facebook heb ik puur om anderen te bespioneren.

Plorkface | 20-03-18 | 12:15 | 2

U kijkt via VPN, Tor?
Die tijdelijk mail, via uw eigen IP aangemaakt?

shampo | 20-03-18 | 12:22

Alleen inloggen op een computer in de openbare bieb he! (En dan wel zien te ontkomen aan de meekijkende suppoost.)

mozaard | 20-03-18 | 13:42

ghost operation in undisclosed eastern europe country. denk dan aan joekrainian girls honey trap en veldmaarschalk van Baalen en Verhofstadt

HetOorAakel | 20-03-18 | 12:14 | 2

My thoughts exactly! Waar is De Oekraïense Slet trouwens? Al lang niet meer gezien...

Klassenfeind | 20-03-18 | 12:37

Voorlopig even stil.

gato | 20-03-18 | 17:03

Ja maar Putin he , die is ook niet fris .

Castor12 | 20-03-18 | 12:12

Kut, wilde ik de moslims de schuld geven zeggen ze aan het einde van dat filmpje dat alles via Israël loopt.

Premier Trutte | 20-03-18 | 12:07

Stalin zei het al... het maakt niet wat men stemt , maar wie de stemmen telt!

Dutch_Viscount | 20-03-18 | 12:05 | 1

Stalin zei ook: Laat ze maar haten, zo lang ze mij maar vrezen. Katja en Mark te voeten uit.

The2Amendment | 20-03-18 | 13:23

Als Obama de verkiezingen wint met een slimme campagne met medewerking van Silicon Valley is het goed maar als Trump een bedrijfje inhuurt is het ineens verboden. Wat een onzin zeg. Een mooie vrouw op een tegenstander afsturen is ook al zo oud als wat om de onbetrouwbaarheid van een tegenstander aan te tonen.

Vula | 20-03-18 | 12:05 | 3

Het gaat om de data die gebruikt wordt en of die legaal dan wel illegaal is verkregen. Gericht adverteren en de online netwerken van je actieve aanhangers gebruiken is wat anders dan de Facebook metadata, die je niet had mogen bezitten, laat staan verkopen, inzetten op de wijze waarop het is gedaan.

Stormageddon | 20-03-18 | 12:36

Het is nog maar de vraag of deze data illegaal is verkregen. Mensen lezen de voorwaarden niet. Zelfs de voorwaarden van Facebook zelf tarten elke privacy. Maar ja. Mensen lezen de voorwaarden niet. Appje installeren? Spelletje wil toegang tot uw contacten etc? De meeste mensen interesseert het niets.

Lafayette | 20-03-18 | 12:45

Vula, helemaal mee eens. Kiezer profileren is een afgeleide van klanten profileren.
Marketing gereedschap. Tja, dan zijn er nog reaguurders die denken dat gestolen goed niet gedijt. Hoe onnozel moet je zijn...

Goedzo | 20-03-18 | 13:53

Hartstikke logisch wat die bedrijven doen. En wat nu je zo druk maken over facebook? Je hele fucking smartphone met "gratis" apps monitoren je hele leven.
Machtigingen/permissions beste schapen?

Doing | 20-03-18 | 12:02 | 3

Gelukkig dat ze daar een firewall voor uitgevonden hebben, naast het logisch denken.
Echter kiest ongeveer 99,9998 procent van de mensen voor gemak..

Boris die Sauertopf | 20-03-18 | 12:06

Als je het allemaal wil gaan blocken zal er ook nog bitter weinig werken vrees ik.

Lt-Kol Kilgore | 20-03-18 | 12:13

Een firewall heeft er ook totaal niets mee te maken.
Je geeft zelf toestemming aan de app, zowat ELKE app
een Nokia 3310 is het veiligst

shampo | 20-03-18 | 12:15

Perceptie is altijd belangrijker dan de werkelijkheid.

lefbak | 20-03-18 | 12:01

Democratie, die zware last
op 's burgers ranke schouder
medemenselijk vroeger gepast
nu hopeloos verouderd

Zieleroerselen pure handelswaar
overtuiging voorgekookt
tenzij uw mening niet strookt
knolcitroen de sigaar

Nu nog het kiesrecht
moet je dat wel willen?
Burgermansfatsoen beslecht
Van binnen heel hard gillen.

www.google.nl/imgres?imgurl=https://u..... i&docid=oIuwFttcUzuZ-M&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwjs5t3l3vrZAhVCJVAKHT0mDXsQ_B0IrwEwCg

Hetkanverkeren | 20-03-18 | 11:56

En het domme volk op het Nationaal Propaganda Orgaan maar beweren dat ze niets te verbergen hebben en dus voor de sleepnetwet gaan stemmen... Mwoehaha!
.
De business case voor die WIV-wet is dat onze overheid straks Cambridge Analytics niet meer hoeft te betalen om "the sheeple" te bespioneren en te manipuleren... Dat kunnen ze dan zelf.
.
I love it when shit hits the fan!

Brou Is Back | 20-03-18 | 11:51 | 3

Hmm... het zoveeltje broodje aap verhaal weer. Facebook is gewoon onderdeel van NSA. De meeste Trump fans gebruiken allerlei privacy tools. Zoals o.a. Disconnect. Zou kunnen dat Trump voor de NSA werkt. Heb ik al vaker gedacht.

Príncipe | 20-03-18 | 12:01

Het gebeurt onder de oude wetgeving ook al. En massaal. De NSA zit in Groningen tussen de aardbevingen door info te verzamelen.
De enige tegenreactie is zelf zo nu en dan nepnieuws verspreiden. Zo heb ik ooit een zogenaamd onverdachte collega, die trachtte mij uit te horen, totaal (juridisch) onjuiste informatie verstrekt. Toen ik daarop bij de leiding werd geroepen, was mij duidelijk dat nepnieuws een behoorlijke bron van informatie vergaren kan zijn. Overigens nooit facebook, twitter enz. gebruikt.
Onze stemmen tegen de sleepwet zijn enkel bedoeld om onszelf moreel vrij te pleiten. We weten (en ik denk nog veel meer mensen) dat stemmen op partijen geen oplossing biedt en er enkel voor zorgt dat de oude bekenden weer in het zadel worden geholpen.
Waarom denkt u dat o.a. motorclubs worden verboden. Niet omdat het allemaal slechte mensen zijn; maar ze zijn onder omstandigheden een gevaar voor de leugenaarsbrigade.

gnor | 20-03-18 | 12:09

Als de WIV er idd toch komt, kan ik niet wachten tot het in de "verkeerde" handen terechtkomt en via Stijlloze Lekken allerlei smeuige details over beroepspolitici naar buiten komen. En dan heb ik het over ziekere zaken dan een appartement of vervalste vrachtbrieven.

Mastermattie | 20-03-18 | 12:21

Ja, Groen Links werd gesteund voor bijna gratis door het campagne-buro van Clinton omdat ze wilden voorkomen dat Nederland en daarna de rest van Europa te rechts zouden worden.

Premier Trutte | 20-03-18 | 11:54

Het is inmiddels overduidelijk dat er in internet zelf nauwelijks gevaar schuilt.Het maakt helemaal niet uit hoe extreem een specifieke website is of hoeveel, juridisch op geen enkele wijze verboden, nepnieuws men verspreidt. Afgaande op het aantal unieke bezoekers is het niet meer dan gekloot in de kantlijn.

De problemen worden overduidelijk veroorzaakt door de sociale media-bedrijven en de door hun aangeboden produkten in combinatie met de obscene interesse door overheden daarin. Het misbruiken van sociale media om aan gegevens te komen van burgers, het smoren van terechte kritiek en zorgen, het smoren van rechtse en conservatieve geluiden, het aanjagen van angst en het verspreiden van welgevallig nepnieuws en propaganda, is helemaal ok uiteraard.

Om maar niet toe te geven aan fatsoenlijk bestuur en om de eigen belangen te beschermen worden man en paard niet genoemd en worden dus de juiste bronnen van ellende niet aangepakt.

En dus kunnen we het straks doen met een sleepwet, die uiteraard veel te complex is om in een referendum te vangen. Buma was in een eerder stadium gewoon eerlijk en meldde, dat het kabinet de uitslag toch naast haar neer ging leggen. Maar nu de angst voldoende gevoed blijkt, houdt men de kaarten aan de borst opdat men zo kan zeggen dat men toch één keer naar de bevolking heeft geluisterd.

Beter worden we er toch niet van. Binnen de politiek wordt er immers toch nooit naar de burger geluisterd en binnen het huidige klimaat en onder deze regering al helemaal niet. Angst voor terroristische aanslagen ? Wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor het gevoerde beleid, waardoor er kans bestaat op zaken, die tot 20 jaar geleden hiervoor onmogelijk werden gehouden ?

Handvatten zat dus voor Den Haag om verantwoordelijkheid te nemen voor eigen doen en laten, in plaats van met oplossingen te komen voor problematiek
die men zelf veroorzaakt heeft. En bovenal om ons, in ons privé met rust te laten

netniet | 20-03-18 | 11:48 | 2

amen to that.
Er wordt ook steeds minder moeite gedaan om met een fatsoenlijke reden te komen om vrijheid ondermijnend beleid erdoor te drukken; hoeft niet meer geloofwaardig gebracht te worden: de meerderheid van de mensen denkt toch niet na of boeit het niet klaarblijkelijk.

jemagookniksmeer | 20-03-18 | 11:52

Social Media is door Links als wapen omgetoverd. Wie Social Media controleert, controleert ook de kiezer. De ideale wereld voor Links, waar elk gedeelte van het leven gecontroleerd en beheert word door de overheid. Europa en het Westen verandert langzaam in een groot Noord-Korea.

Indoneesje | 20-03-18 | 11:52

Mijn afkeer voor FB gaat zelfs zo ver dat ik de school waar mijn school heengaat absoluut verboden heb ook maar 1 afbeelding van hem te gebruiken voor die activiteiten. Zouden meer mensen over moeten nadenken/doen. Ook voor de app binnen de school mag geen afbeelding van hem worden gebruikt.

Vout | 20-03-18 | 11:48 | 1

*zoon (zachtjes) naar boven schopt*

Vout | 20-03-18 | 11:48

Die gast noemt niet voor niets suckerberg als je het mij vraagt. Ik zou wel eens willen weten hoe diep faecesbook zelf hierin zit, Ze verkopen immers wel advertisement ruimte, maar wie zegt er niet dat ze nog veel meer dan dat verkopen ook. Tickets tot hun databases, of gewoon een querry met wat je maar wil. Ga er ook maar van uit dat ze met je meekijken als je surft, terwijl je een pagina open hebt van hun site of messenger. Idem met Skype en alle andere im troep. Ik ben eens benieuwd of je reclame gaat krijgen over een specifiek item als je het een paar keer over een specifiek item hebt in de buurt van je computer, zonder dat je daar expliciet naar gezocht hebt.

Lt-Kol Kilgore | 20-03-18 | 11:48 | 1

Ik kan mij ouder nieuws herinneren van een jaar geleden. Daarin klaagde Facebook die gasten van Analitics aan. De aanklacht zou vervallen wanneer ze bij Facebook zouden gaan werken. Facebook heeft nu ook onmogelijk gemaakt dat je de likes van Facebokers kunt verzamelen van buitenaf.

Premier Trutte | 20-03-18 | 12:01

gewoon met je gezonde verstand nee stemmen op de sleepwet.
dat ze maar toestemming vragen om gegevens te kunnen en mogen tapen van personen.
En gaat de wet toch door, dan heb je in ieder geval al iets gedaan voor je eigen privacy.

Rene046 | 20-03-18 | 11:44

Er is geen enkele methode denkbaar die mij er toe zou kunnen bewegen op een van de partijen uit het kartel te stemmen. Ik snap het probleem van beïnvloeden niet zo.

Elessir | 20-03-18 | 11:43 | 3

Ze voeden je specifiek nieuwsitems bvb.

Lt-Kol Kilgore | 20-03-18 | 11:48

Eens. Al krijg ik de hele godganselijke dag te horen en te zien hoe goed, aardig en betrouwbaar Rutte wel niet is: nooit maar dan ook nooit zal ik stemmen op deze omvolker. Wellicht dat twijfelaars zich laten beïnvloeden, maar ook die zijn niet achterlijk. Het blijft uiteindelijk de individuele keuze die iemand maakt. Dat is democratie.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 12:22

Hoe voeden ze dan nieuwsitems? Ik heb geen krant, kijk nooit naar de NPO en op internet kom ik alleen hier en bij de TPO, Elsevier e.d.

Elessir | 20-03-18 | 15:03

Ja tuurlijk, want Obama deugt immers. Net als Hilllary.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 12:25

Ik dacht dat de verkiezingen in Amerika enkel door de Russen waren beïnvloed. En alleen maar door de Russen....

buicksquad | 20-03-18 | 11:39 | 1

Ja, precies! Hoor je dus helemaal niemand meer over ineens.

Cobalt bomb | 20-03-18 | 16:14

Facebook is sowieso voor sukkels en idioten. Selbstdarsteller en narcistjes.

van Oeffelen | 20-03-18 | 11:38 | 2

Ik heb Facebook omdat ik veel vrienden heb in het buitenland en ik graag op de hoogte wil blijven over hoe het gaat in hun leven. Het concept van Facebook is niet verkeerd, het misbruik van de data en het geld wat Facebook ermee heeft en nog steeds verdient wel. Twiter is meer voor sukkels, idioten, selbstdarsteller en narcistjes. Facebook is gewoon een digitaal foto album op het internet net als Instagram. Helaas is Facebook zwaar de verkeerde kant ingeslagen.

Indoneesje | 20-03-18 | 11:46

Haha, altijd eentje die zich voelt aangevallen! "Née twitter is voor sukkels"

Rallywally | 20-03-18 | 12:06

Mensen zouden eens moeten nadenken bij het aangaan van een abbonement of dienst...
“If the product is free, YOU are the product”...

Wijze uit het Oosten | 20-03-18 | 11:36 | 2

+1
follow the leader leader..

shampo | 20-03-18 | 11:37

+1

Watching the Wheels | 20-03-18 | 11:39

Ik hoorde hier vanochtend wat over op Graftak FM, maar de ernst wordt me nu pas duidelijk. Ongelofelijk hoe je beïnvloed wordt door die gladjakkers van de NPO. Dampende drollen worden verdomme als Bossche bollen geserveerd.

Makro777 | 20-03-18 | 11:34

Zozo, dus een beetje zwevende kiezers de gewenste kant opsturen met wat "populistische" kreten...

Tja, dat gebeurt hier ook. Alleen met dat verschil dat Trump z'n beloftes op z'n minst probeert na te komen, iets wat je van Rutte of Pechtold niet kunt zeggen!

Mag ik u erop wijzen dat de keuzehulpjes hier in NL onder andere betaald worden door George Soros?

Dat gooit ook meteen het argument van de hoogste bieder uit bovenstaand filpje onderuit.
Clinton (Democraten) heeft veel meer geld in de campagne gestopt dan Trump (Republikeinen)

Mastermattie | 20-03-18 | 11:31 | 1

Hear - hear.

HaatbaardKnipper | 20-03-18 | 12:28

Gelukkig heb ik geen Faecesboek.

En om dezelfde reden ben ik ook geen kroontjeslid bij GS.

hangtiet met knoop | 20-03-18 | 11:30 | 9

Je 06 hoef je bij facebook helemaal niet in te voeren hoor hoewel ze er wel vaak om vragen . Ook je echte naam gebruiken is je eigen keuze .

Castor12 | 20-03-18 | 12:17

@Castor12 facebook krijgt jouw 06 nummer en echte naam via jouw contactpersonen. Altijd is er wel iemand die het verpest en je achternaam in de telefoon zet, de sukkels..

Boris die Sauertopf | 21-03-18 | 17:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Corrupte creeps van Cambridge Analytica klinken als echte oprechte EUrocraten in Europa en Democrats in de VS. De Rutte's Pechtolds en Orwellogroms van de westerse politieke scene, zeg maar.
Ondanks dat dit schoftentuig bijna alle media beheersen zijn ze NOG bang dat echt nieuws zal uitlekken via ineternet. Vandaar dat daar de sleepwet op moet.

In Engeland zijn ze al zo ver van het pad dat ze ISIS-gangers ongemoeid het land binnenlaten - en intussen een grote politiemacht zetten op Lauren Southern, omdat dit jonge meisje zo helder zegt wat er niet deugt aan "onze volksvertegenwoordigers".

Het is echt geen viezig soort van complot hoor, welnee.
Alluminiumhoedje afzet.

Oh ja, Trump 2020 graag, omdat er een harde straatvechter nodig is om de peilloze diepten van een moeras aan te kunnen.

Jan Passant mk2 | 20-03-18 | 11:28

Kan iemand één reden geven waarom je überhaupt een facebook- of twitteraccount zou hebben?

DrumPiet | 20-03-18 | 11:27 | 4

Promedio | 20-03-18 | 11:33
Dan kun je toch aan account van de club nemen?

DrumPiet | 20-03-18 | 11:34

@Promedio | 20-03-18 | 11:33
Goed idee, je privacy opgeven omdat je dan mensen sneller kunt bereiken dan wanneer je ze zou moeten opbellen of mailen en het dan "een goede reden" noemen. Het woordje "helaas" is ook mooi gekozen!

Watching the Wheels | 20-03-18 | 11:38

Het concept van Facebook is helemaal niet verkeerd. Een digitaal foto album op het internet, meer was Facebook in eerste instantie niet. Ik heb Facebook omdat ik veel vrienden in het buitenland heb (Thailand & Indonesie). Via Facebook kan ik hen volgen in hun dagelijkse leven en gebeurtenissen. Wat Facebook met de data doet en welke commerciele weg ze zijn ingeslagen daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Indoneesje | 20-03-18 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

Alle databoeren staan onder grote druk van inlichtingen diensten, politieke en commerciële partijen.
De een na de ander bezwijkt.
Aan U de keus.
Tip: tails.boum.org

DinkyToy | 20-03-18 | 11:26

Cambridge Analytica laat zien dat daar waar het mogelijk is om informatie in macht om te zetten, dit ook als vanzelf gebeurt. Het is naïef om te denken dat er "waarborgen" zouden zijn die kunnen voorkomen dat informatie die overdadig voorhanden is oneigenlijk gebruikt wordt door degenen die erover beschikken.
Het is uiteraard niet naïef, maar uitermate doortrapt, om te suggereren dat deze "waarborgen" werkelijk kunnen voorkomen dat deze of gene met de beschikbare informatie aan de haal gaat.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 11:25

Merkel werd afgeluisterd/bespioneerd door de NSA onder Obama. Hadden ze ook geen Cambridge voor nodig.

Nuchternederland | 20-03-18 | 11:25

Tja, of het nou Facebook is of YouTube of Twitter. Jou data op deze media platforms wordt gewoon verkocht als big data handel aan allerlei soorten bedrijven. Het grappige is dat SJW'ers en andere Linkse partijen en groeperingen maar al te graag gebruik maken van deze kapitalistische uitvinding. En reken maar dat ook de SJW verenigingen, Linkse politieke partijen etc maar al te graag met hun handen graaien in diezelfde big data. Cambridge Analytica is dan ook de natte droom voor elke partij de niets op heeft met vrijheid en democratie laat staan privacywetgeving. Daarom tegen de sleepwet! Overigens zal dit het begin van het einde zijn voor Facebook.

Indoneesje | 20-03-18 | 11:25 | 4

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 11:36 | Voor mij is Cambridge Analytica niets anders dan de Sovjets en de Nazi's gebruikten om het volk te hersenspoelen. Zoals jezelf al zegt, alles moet "behapbaar en acceptabel" worden. En vervang God maar voor Allah, daar waar het Christendom de verzuiling werd ingeschopt word de weg vrij gelaten voor de Islam. En Links zag dat het goed was.

Indoneesje | 20-03-18 | 11:40

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 11:36
Je kunt zeggen wat je wil, maar dat is vooral in Nederland erg goed gelukt.

jemagookniksmeer | 20-03-18 | 12:13

Indoneesje | 20-03-18 | 11:40 |
"behapbaar en acceptabel", dat zijn de woorden van Eus, die zich kennelijk ook al onderworpen heeft. En met God bedoel ik uiteraard Allah. Onze God is dood, en we kunnen 'm niet meer tot leven brengen. Onze God had nog karakter, manifesteerde zich binnen elke zuil op iets andere wijze, waardoor je altijd scherp bleef, zeker als de socialistische of liberale zuil die God op de hak nam en uitdaagde. Dat is niet meer. Er is maar één God en die heet Allah, en ondanks honderd, nee duizend verschillende stromingen binnen de Islam wordt Allah in zijn Heilige Teksten opgesloten en volledig immuun gemaakt voor elke vorm van kritiek. Dat is wat de Linkse Kerk zo aantrekkelijk vindt aan Allah, die immuniteit, die claim op de Absolute Waarheid. Als je ervan uitgaat dat er maar één waarheid is, en dat jij die kent, en als je ziet dat de andere groep eenzelfde positie heeft, dan zijn er maar twee optie, of je verkettert elkaar, of je concludeert dat je dezelfde waarheid kent. Dat laatste is wat de socialist en de communist, ja de hele Linkse Kerk doet, het eerste is wat de moslim doet, maar die houdt zich zo goed en zo kwaad als het kan gedeisd. Beide kampen menen op termijn de overwinning te zullen behalen.
Eén God, één Ideologie, op dit moment wordt het verschil maar even niet gezien.

Schoorsteenveger | 20-03-18 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Oh Geenstijl stop met aanstellen!
Dit is van alle tijden.
Ze vertellen gewoon wat de mensen willen horen maar dan nóg overtuigender. Ze hebben niemand gedwongen. Cambridge Analytica is ook bij lange na niet de enige die dit doet, maar dat er zijde.

Als de politicus uiteindelijk zijn belofte niet nakomt zal hij dat wel merken bij de volgende verkiezingen. Dat politici de waarheid verbuigen of gewoon liegen dat ligt niet aan Cambridge Analytica.

Ga je de speechschrijver van Obama ook zo afvallen en beschuldigen omdat hij grijpende en interessante speeches schreef waardoor je Obama steeds meer ging zien als betrouwbaar en effectief?

Dat Facebook dit 2 jaar stil heeft gehouden zegt genoeg. Er zijn er zoveel die het doen dat ze niet iedereen blootleggen, zelfs niet als ze voor Donald Trump een opdracht hebben gedaan. LinkedIn staat het ook toe dat je hun data scraped.

Nu is het echter makkelijk spinnen omdat ze voor de verkeerde politicus hebben gewerkt. Gewoon vol op de Trump-hate bandwagon. Hoe dom en gevaarlijk die man ook is, Cambridge Analytica had data nodig en iemand was bereid het te verkopen. Pak der verkoper aan. Die verdient een reprimande, een boete en wellicht ook een schorsing van het platform maar verder... Stop met aanstellen en richt je pijlen op Facebook en iedere andere overtreder (want die zijn er).

Noltie | 20-03-18 | 11:25 | 3

""Als de politicus uiteindelijk zijn belofte niet nakomt zal hij dat wel merken bij de volgende verkiezingen""
@ Noltie | 20-03-18 | 11:25
Daarom stemt al 10 jaar lang niemand meer op Rutte,... toch?

telelezer | 20-03-18 | 11:38

U denk serieus dat Trump een groter gevaar vormt dan Clinton?

Mastermattie | 20-03-18 | 12:04

@telelezer

Tsja, dat is de fout van de kiezer, niet degene die de speech schrijft.

@ Mastermattie

Dommer sowieso. Zeker na het zien van ‘Confidence Man’ van de docuserie Dirty Money. Gevaarlijker misschien ook wel, impulsieve persoonlijkheden in de politiek zijn niet te berekenen. Van Clinton weet je ongeveer waar je het gevaar en de leugens moet zoeken.

Noltie | 20-03-18 | 17:22

Leven in een wereld van desinformatie waarbij machtige imperiums al jouw informatie hebben. En het dan gek vinden dat de GGZ het aantal verwarde mensen niet meer aan kan. Koekoek.

"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society" Jiddu Krishnamurti

VeelTeSteil | 20-03-18 | 11:25 | 1

Welke desinformatie heb je het over?

Noltie | 20-03-18 | 17:25

En het wordt aleen nog maar erger.

newray | 20-03-18 | 11:23

Of die sleepwet er nou wel of niet komt. Als bijvoorbeeld Amerika data wilt hebben van een hele wijk in Amsterdam krijgen ze die data alsnog wel. Daar hebben ze geen wet voor nodig.

barrypaffert | 20-03-18 | 11:22 | 1

Als die data niet legaal is verkregen kunnen ze er toch niets mee. Naar amerika ga/wil ik toch niet.

Vout | 20-03-18 | 11:26

Alleen al door de incompetentie van onze overheid aangaande ICT (belastingdienst, UWV, OV-chipkaart etc.) stem ik tegen de sleepwet, alle die andere extra redenen om tegen te stemmen zijn nog kersen op de taart.

je therapeut | 20-03-18 | 11:22

Zou ook wel eens van Google willen weten wat er allemaal met hun data gebeurt.

Watching the Wheels | 20-03-18 | 11:20 | 2

Er is een prima alternatief; duckduckgo.com/
Als het je niet lukt de zoekmachine aan te passen, ze hebben nu ook een eigen Duckduckgo privacy browser.

Vout | 20-03-18 | 11:24

En nog een alternatief die vanaf Nederlandse bodem draait; www.startpage.com/ .

Boris die Sauertopf | 20-03-18 | 11:50

Ik heb het knopje #deleteFacebook alsook het knopje #deleteTwitter al jaren geleden gevonden en ingedrukt. Tot volle tevredenheid overigens.

Vout | 20-03-18 | 11:20 | 3

ik ben nog ouderwets en heb nooit een facebook of twitter account aangemaakt. Doodgewoon omdat ik er te lui voor was, maar het blijkt achteraf dus best wel verstandig te zijn geweest

telelezer | 20-03-18 | 11:31

@telelezer
Denk je dat nou echt? Heb je dan geen mobiel? En geen bijv Whatsapp?
In dat geval heeft facebook een bijna net zo uitgebreid profiel van jou als van elke andere facebook gebruiker hoor. Ze koppelen net zo lang info van je telefoon (adresbook, whatsapp) met data over jou die ze via anderen op facebook (uit jou adresbook) over jou krijgen aan je telefoonnr tot ze een compleet profiel hebben dat verhandeld kan worden.

ZomaarEen | 20-03-18 | 12:47

Dit nieuws wordt vooral de wereld in geholpen door team Hillary, die nog steeds niet kunnen hebben dat ze hebben verloren.

Osdorpertje | 20-03-18 | 11:14 | 2

Ik hoop dat Hillary de volgende ronde weer meedoet.
Des te meer kans voor Trump op een tweede termijn.

jemagookniksmeer | 20-03-18 | 12:08

De nederlandse overheid heeft zo een bedrijf niet nodig om het klootjesvolk voor te liegen om ze zo het gewenste te laten stemmen.
Daar hebben ze de NPO en dagbladen al voor die het graag doen.

2voor12 | 20-03-18 | 11:13 | 1

Kranten lezen en tv kijken doe ik ook al jaren niet meer, wat een rust en kalmte. Heerlijk gewoon.

Vout | 20-03-18 | 11:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken