Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK. Losers Oostvaardersplassen krijgen eten

Soft Staatsbosbeheer zwicht voor zeikwijven

Om nom nom

Sjongejonge jonge. De bleekneusdiertjes in de Oostvaardersplassen krijgen tóch te eten. Staatsbosbeheer gaat alsnog bijvoeren. Ondanks een prima verhaal op de website over dat bijvoeren een slecht plan is waardoor er nog meer loser-beesten bijkomen (die dan ook weer afgeknald moeten worden) zwicht SBB voor Jan Roos, Ridder Dion en Brittjje, die met hooibalen liepen te dreigen. Nou, eet smakelijk allemaal dan maar. Later meer, zielige dieren.

Reaguursels

Inloggen

Hoe wil je in godsnaam 4000 dieren gaan bijvoeren...
Dit is veel te ver uit de hand gelopen. Idioterie ten top. Hadden beter van de zomer kunnen uitdunnen, had je ook nog wat aan het vlees gehad

Rietpieper | 02-03-18 | 16:47 | 1

Wij voeren 60 koeien bij.
Daar gaat al heel wat kuilgras door.. ik bedoel maar..4000 (zucht

Rietpieper | 02-03-18 | 16:49

Goed om te zien hoe ver NL al van de natuur is vervreemd. Geen wonder dat men het probleem niet ziet van de veelvuldig geimporteerde exoten.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:42

Zit hier in midden Europa en het wild kan hier overal heen gaan nergens hekken of wat dan ook,maar s winters word er altijd bijgevoerd al is er een gigantische wild overschot.
Word vooral gedaan omdat ze anders het bos helemaal kaal vreten,en ze dan ook vaak de dorpen of zelfs steden intrekken.
Maar een natuurpark met een hek erom heen,tsja dat kan alleen in Nederland.

Roger-Rabbit | 02-03-18 | 10:20 | 1

Als ze zelfs de tuinen komen leegvreten moeten ze er meer schieten. Dat beleid wat ze voeren is pappen en nathouden. Aan de andere kant is het een verzekering om te kunnen schieten en een hertenbiefstuk op het bord te hebben.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:44

Bij voeren moet juist wel. Dat Staatsbosbeheer verhaal is belachelijk. Zolang er een groot hek om dit" natuurgebied" staat is het een verplichting naar de opgesloten dieren daar.

Halal gehaktbal | 02-03-18 | 09:51

We hadden nooit daar dieren moeten uitzetten.
Omdat we ze nu toch hebben uitgezet, moeten
we er nu voor zorgen dat ze goed te eten krijgen.
Als we ze echter bijvoeren dan groeit de populatie
en krijgen we volgend jaar nog meer problemen
omdat we namelijk niet meer land hebben toegevoegd.
We hebben de hekken nog op precies dezelfde plek
staan. We willen ook niet geconfronteerd worden
met het afschieten van dieren omdat de populatie
te groot word, en we willen ook niet geconfronteerd
worden met het feit dat er dieren verhongeren.

Een kleine resume laat 1 grote rode draad zien in dit
verhaal: "we"

Als "we" nou eens ophouden met betweterig elke keer
willen ingrijpen in de natuur, en als "we" nou eens ophouden
om vanaf de zijlijn te roepen dat "we" het beter weten.
Misschien moeten "we" gewoon ff een paar stappen terug
doen en kijken hoe de natuur dit zelf oplost.

Iedereen die zeurt over dat het geen 'wilde natuur is' omdat
er hekken omheen staan en ze niet kunnen migrereren: boeie!
Als die beesten op een eiland hadden gezeten had het resultaat
hetzelfde geweest.

Die dieren zijn daar uitgezet, prima, kunnen we niets meer aan
doen. Dus nu gewoon met je fikken vanaf blijven, op wat organisatorisch
besluit na. Wat voetpadjes, wat fietspadjes, weet ik wat voor dingtjes nog meer, ik bedoel, hey je hebt je rol als dominate soort op de planeet nou
eenmaal verworven. Maar voor de rest gewoon afblijven, die
paar miljoen jaar evolutie heeft ze echt wel meer gebracht als
die 24 of 26 jaar Sterre, Storm en Fleur die, terwijl ze in hun onesie met een zak chips op de bank liggen, het zielig vinden dat die dieren geen
eten hebben,

Of houd ermee op en asfalteer de hele hap, hebben we extra parkeerplekken en een hele zooi eland-biefstuk, of niet zeiken
en gewoon laten gaan. Grow a pair.

peterdh | 02-03-18 | 06:39 | 2

Discrimineren mag niet, wel is duidelijk te merken dat u hoogopgeleid moet zijn. Kuch, kuch! Jezus wat een niveau!

Een vrije paling | 02-03-18 | 11:41

Een vrije paling | 02-03-18 | 11:41
Hier maken de palingen water, want zo zit het wel in elkaar natuurlijk. Dit is geen boerenbedrijf. Hier moet geen productie gedraaid worden, sterker nog hier moet quitte gespeeld worden.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:41

Als je daar nu echt iets aan wilt doen, moet je gewoon wat leeuwen en tijgers in het gebied uitzetten.

de honden blaffen... | 02-03-18 | 00:13

Bijvoeren suggereert extra eten geven, maar er is allang helemaal niets meer te eten in deze schandelijke overbevolkte modderpoel.
Dit heeft niets met natuur te maken, het is dierenmishandeling.

priwax | 02-03-18 | 00:11

Het enige wild wat we nog hebben zijn konijnen, hazen, fazanten, hertjes-reeen en wilde zwijnen.
Dit project is mislukt.
Zet deze dieren op de trein en zet ze uit in hun natuurlijke habbitat , schiet ze af of laat die enkele Nederlandse wolven er op los.

Datgingniegoed | 01-03-18 | 22:44 | 1

Is dat wild? Als daar het beheer ophoudt heb je binnen de korste keren problemen.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:45

Een zooitje trailers met gesorteerd rundvee en paarden lossen op een stuk land wat 50 jaar geleden nog niet bestond. En dan hard gaan roepen dat je 'niet moet ingrijpen in de natuur'. Ik weet niet waar die eco-, en wat voor andere -logen ook, van Staatsbosbeheer hun diplomaatje hebben gehaald, maar ik zou die opleiding toch 's aan een inspectie onderwerpen. Beter nog, zet die gasten ergens in de polder en laat dan de natuur z'n gang maar gaan.

Vesta | 01-03-18 | 21:57 | 1

Oke links gekkie

MoltisantiBeer | 01-03-18 | 22:13

Kunnen ze niet een roedel wolven uitzetten daar? Of is dat ook zielig dan?

MickeyWM | 01-03-18 | 21:49 | 1

Dat is de oplossing. Alleen het Roodkapjecomplex.
Zou men dat ook hebben als ze Bruinhempje heette?

Shoarmamasutra | 02-03-18 | 11:59

@Pritt Stift u maakt een denkfout: de dieren in de Oostvaardersplassen zijn geen wild in de zin van echt wild. Het is een relatief klein gebied met een hek erom heen.
In het echte wild (in NL bestaat dit al 200 jaar niet meer) kunnen dieren wegtrekken naar gebieden met meer eten, dat kunnen deze dieren niet.
Daarom zijn er twee opties 1) Knal zo'n beetje alles af wat wat daar loopt het vreten is daar gewoon op. 2) Voer bij. Dat laatste is het beschaafdste.
Fase 2 is het bedenken van een plan om dit tafereel volgend jaar te voorkomen, misschien minder huizen bouwen in dit overvolle kutland??

Dick Hurts | 01-03-18 | 21:07 | 2

Jij hebt gelijk, eindelijk iemand die de waarheid ziet. Pritt Stift is een mafklapper.

ja hoor ! | 01-03-18 | 21:35

Lekker bijvoeren, en dan elk jaar zoveel afschieten van deze exoten als nodig is om een draagbare populatie over te houden. Nu kost het beheer nog 200.000 euro, met verkoop van smakelijk Heck-runderen vlees en Przwalki-paardjes worsten kom je aardig uit de kosten!
Gaat men nu per slot ook doen met de damherten in de duinen.
We wonen in Nederland in een tuin, niet in een oerbos.

BenPakdee | 02-03-18 | 01:22

Sorry GS, maar Staatsbosbeheer heeft helemaal geen "prima verhaal" over die grote grazers in de Oostvaardersplassen. Die dieren zijn namelijk niet wild, maar uitgezet vee, Heckrunderen en Konikpaarden zijn gewoon vee, geen wilde dieren.
Die hebben ze daar neergezet, in een afgerasterd terrein en vervolgens zeggen ze: ziezo jongens, jullie zijn vanaf nu wilde beesten in een stuk 'nieuwe natuur' geworden, geniet er maar van!
Dat is natuurlijk liederlijke flauwekul. Voor vee heb je als mens de verantwoording, dat geldt ook voor de Oostvaardersplassen.
Stel dat een of andere landgoedeigenaar hetzelfde zou gaan doen, en dat vee zo liet kreperen, denk je dat die er dan mee weg kwam? Natuurlijk niet, maar Staatsbosbeheer staat inzake de Oostvaardersplassen gewoon boven de wet. Dat is een zeer kwalijke zaak en een schandaal.
En voor de goede orde: hier spreekt een gepensioneerd SBB-boswachter die het absoluut oneens is met wat er nu al jaren in de OVP gebeurt. Het is flauwekul, het is een wildernis-illusie, gekkigheid van een paar doorgedraaide ecologen. Het is bovendien slecht voor het terrein, waaruit intussen tal van broedvogels zijn verdwenen. Het is een uit de hand gelopen experiment, dat zo snel mogelijk beëindigd zou moeten worden.

KeesBruin | 01-03-18 | 21:01 | 3

Heel goed. Ze hadden niks moeten doen, dan was het natuur. Nu ze vee hebben uitgezet is het een soort groter Beekse Bergen en ga je niet toekijken hoe ze 'natuurlijk' aan het verhongeren zijn. Dat is walgelijk.

marjen | 01-03-18 | 21:25

Inderdaad. Een gecontroleerde situatie lekker ongecontroleerd laten worden... ze mogen ook nadenken over de consequentie van volgend jaar. Maar niet verhongeren

letopuwzaak | 01-03-18 | 23:03

wie heeft dit bedacht ? zgn natuur gekkies die denken goed bezig te zijn ,stop met deze dierenkwellerij ,als een boer dit zou doen zouden zijn dieren afgevoerd worden ! maar bij deze beterweters gebeuren er niets , ongeveer hetzelfde als het koninglijkhuis wat gaat jagen achter een tafel (drijfjacht) ze laten het wild voorbij komen en dan knallen !

geeratz8217 | 01-03-18 | 23:45

Zelf ben ik vaak in de bossen te vinden en kijk ook regelmatig naar de beek waar ik aan woon. Iets wat me regelmatig op valt is dat de natuur knetterhard is. De meeste dieren vreten elkaar levend op en als je niet sterk genoeg bent ga je dood. Klaar einde oefening zo blijven de sterkste leven en krijg je goed nageslacht. Bijvoeren is nog veel erger dan uithongeren als ik soms naar de beek tuur. En dan doel ik op de eendjes wie gevoerd worden af en toe zie ik hoe mannetjes eenden achter elkaar op 1 vrouwtje liggen te neuken. Kan me totaal niet de indruk wekken dat ze dat fijn vind. Dat gaat soms zo lang door dat het vrouwtje sterft soms met jongen waarna de jongen ook sterven. En dat allemaal omdat een of ander kutwijf geen verstand heeft van de natuur en denkt dat ze goed bezig is door de eenden te voeren. Godver verdiep je eens in die zooi en laat de natuur zijn gang gaan. Ook in deze situatie lijkt me dat niet anders en wil niet weten wat er met de vrouwtjes gaat gebeuren als de mannetjes zich hebben volgevreten. Een ding is zeker de mannetjes krijgen teveel energie omdat ze geen eten meer zoeken en daarna gaan ze zich vervelen de rest kan je wel raden.

Overtwar | 01-03-18 | 20:35 | 3

Jij maakt dezelfde denk/redenatiefout als veel andere, een klein omheind gebied aanzien voor natuur.

Mather | 01-03-18 | 20:54

Zou dat de reden zijn waarom islamitische mannen altijd het oude brood over het balkon van de flat flikkeren....

BenPakdee | 02-03-18 | 01:24

Lijkt verdomme iedere grote stad wel!

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:34

Generaties Vrije Palingen beheren en bejagen hun terreinen gelijk een goede veeboer zijn veestapel. Frappant is de schraalheid van diversiteit en gezonde wildstand in door z.g.n. natuurorganisaties beheerde terreinen. Iedere tuinliefhebber met gevoel voor diversiteit weet dat onkruid (ook een plantje) en b.v. slakken (ook een beestje) een beetje kort gehouden moeten worden om andere planten en dieren een kans te geven. Tuinieren dus. Ook in het groot? ja! Maar alstublieft met verstand en niet met gesubsidieerde proeftuin idioten. Na een uit boosheid (slechte raadgever) genomen stevige borrel (Nexitje), rees de vraag : is dit nu afschot of uitschot? Daar zijn wij nog niet helemaal uit. Cheers!

Een vrije paling | 01-03-18 | 20:07

Nepnatuur, in de echte natuur gaan ze wel rondtrekken tot ze eten vinden hier lopen tegen een hek of een trein aan. Een gigantische kaalgevreten vlakte een zooi ganzen die het laatste eetbare onder schijten, dus zoveel mogelijk ganzen afschieten want er zijn er veel te veel en vervolgens een kwart van de herten-koeien-paarden naar de poelier.

Vrijheidsstrijder | 01-03-18 | 19:53 | 1

of ze vinden niks, dat is ook de mogelijkheid.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:32

Mooi, kunnen we er deze zomer een paar extra afschieten om de populatie onder controle te houden.

W_F | 01-03-18 | 19:13 | 1

Dat gaat op werk lijken.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:44

Die dieren leven onder onnatuurlijke omstandigheden, ze kunnen er niet uit. Dus moeten er af en toe doodgeschoten worden, maar het is niet nodig dat ze langzaam verhongeren, vind ik. ERger: de manier waarop we in dit land omgaan met landbouwdieren. Net gelezen dat er een vrachtwagen met kalfjes is gekanteld. Het enige waar het in dat artikel over gaat is de vertraging die dat oplevert. Kutland. Kutvolk, vleeseters.

Poes Fiep | 01-03-18 | 19:03 | 2

Chapeau! Een heldere geest.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:46

Meer dan 100 kalfjes dood. Er zaten 300 (!) in de vrachtwagen gepropt. Vuile schoften.

Lupuslupus | 01-03-18 | 21:01

Als je grote dieren aanschaft om je Vinexwijkjes op te leuken moet je er ook voor zorgen. Dat ze in de "natuur" zouden leven is een raar idee van linksdraaiende maakbaresamenlevers.

Bij ons stond ook al zo'n grote grazert tegen het raam te tikken. Boerenkool was te min, een stroopwafel ging er wel in. Rubbertegelgrazers zijn het, die niet alles meer slikken.

A.S. Perien | 01-03-18 | 18:55 | 1

Op hoeveel benen liep tie?

De Briemusketier | 01-03-18 | 19:23

Dierenmishandeling. De meest wrede vorm. Gelegitimeerd door de rechter en deskundigen. Terwijl een kind ziet dat hier iets gebeurt dat door geen mens bij zijn gezonde verstand valt goed te praten. Natuurbeheer medewerkers hebben ofwel geen hart voor dieren of geen geweten of beide, dat ze dit blijven verdedigen en zich achter de wet en deskundigen blijven verschuilen tegen beter weten in. Mensen maken beleid vanachter hun bureau, op basis van boekjes en papier. Ze zouden beter eens echt naar de dieren moeten gaan kijken, dieren eens echt van dichtbij leren kennen om te beseffen hoe enorm wreed en verkeerd het is wat de dieren in de Oostvaardersplassen wordt aangedaan.

Rheia | 01-03-18 | 18:53 | 1

Deskundigen? Egotrippers en ze komen er nog mee weg ook.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:48

En ook wel logisch, een compleet gefabriceerd 'natuurgebied', zooi beesten erop geflikkerd, en dan gaan lopen bazelen over dat het beter is om ze te laten sterven. Kan, prima, maar haal dan alle beesten daar weg als je omhooggevallen hondenuitlaatplaats toch niet zo'n geschikt natuurgebied blijkt te zijn en zet ze uit waar ze wel kunnen overleven. Je gaat ook geen 16 honden in een klein appartement stoppen en dan zeggen dat het onnatuurlijk is om ze te voeren.

Gehaktbalmetketjap | 01-03-18 | 18:49 | 1

U begrijpt het.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:49

Als de populatie toch moet krimpen dan liever afschieten dan doodhongeren want dat laatste is pas écht een wrede dood!
Vergeet niet dat dit door mensen is opgezet dus heeft nog weinig met de natuurlijke natuur te maken. Nu in ieder geval bijvoederen!
Winkels liggen vol met pindakaaspotjes en pindanetjes voor de vogels en dan zou dit niet mogen?!

dubbelicious | 01-03-18 | 18:16 | 2

Oorspronkelijk zou hier de Flevolijn doorheen lopen, maar omdat er nog voor de bouw van het spoor een paar konijntjes werden gesignaleerd, is de Flevolijn er in een bocht omheen gelegd, het 'badkuiptrace' zoals het bij de NS werd genoemd.

Wachtmeester R | 01-03-18 | 19:14

Afschot is humaner dan vele mensen denken. Het slachthuis voor vee geeft meer stress dan een kogel die sneller gaat dan het geluid. Het wild hoort hem nooit aankomen. De knal komt pas later.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:53

Het is een ecosysteem op zich. Dat ga je dus verstoren door te gaan voeren. DAn kun je beter die beesten vangen en hup naar de slager.

Papa Jones | 01-03-18 | 18:16 | 1

Vangen verstoort en zorg voor paniek. De kogel, sneller dan het geluid, hebben ze nooit horen aankomen. Humaan? Ja.

Een vrije paling | 01-03-18 | 19:43

Tja, eigenlijk is al die fauna niets anders dan een hele grote dierentuin. Bijvoeren lijkt dan eigenlijk wel logisch. En in dierentuinen gaan de zwakkere dieren ook dood. Feit is toch dat Nederland eigenlijk die fauna niet meer had, is er kunstmatig neergezet. Ingegrepen op het natuurlijke systeem, dan ook nu bijhouden. Dat betekent dus ook, voor de tere zieltjes alvast, afschieten als de populatie te groot dreigt te worden. En af en toe je portemonnee trekken, want al het kunstmatige kost gewoon klauwen geld. Dan niet piepen maar poetsen.
Niet ingrijpen en natuur zijn werk laten doen betekent gewoon, gezien de bevolkingsdichtheid, verstedelijking en asfaltering in NL dat het wederom zal uitsterven.

JoyCee | 01-03-18 | 17:39 | 1

Inderdaad net zoals er voor het vee er het slachthuis is, maar dat willen veel mensen liever niet weten, is er voor het wild in dit krap bemeten land de kogel. En dat laatste willen een heleboel mensen niet weten. Het reguleert naar leeftijd en houdt beider populaties gezond al naar gelang de draagkracht van de biotoop.

Een vrije paling | 01-03-18 | 17:49

Markerwaard inpolderen, hebben ze meer ruimte !

VictorReijkersz | 01-03-18 | 17:38

forecastle | 01-03-18 | 16:38 e.a.
De kwaliteit van het uitgehongerde "wild" van de Oostvaardersplassen is zo miserabel dat een keurmeester niet eens de moeite neemt er naar te kijken van wat u terecht een ontstellende droefenis noemt. Eeuwen van ervaring hebben geleerd wat de draagkracht per hectare van een biotoop is, voor zowel wild als gedomesticeerd vee. De draagkracht van de 5600 ha tellende Oostvaardersplassen, waarvan 3600 ha nat en een 2000 ha droog gedeelte, is met de 3900 edelherten, 1000 konikpaarden, 230 heckrunderen en een voor mij onbekend aantal reeën ruimschoots overschreden. Meer dan 5000 grote grazers op 2000 ha land, waarvan ook het gras nog door ganzen geconsumeerd wordt, is ronduit misdadig. De wetgever, dus ook iedere agrariër en wildbeheerder weet, want dat leren zij, dat dit niet kan en niet mag. Nauwlettend wordt het grofwild in Nederland naar draagkracht van de biotoop gereguleerd door de overheid, net zoals toezicht wordt gehouden op veestapels en het beschikbare land. Daar "de zin van het leven" bestaat uit reproductie, is het de taak van het "wild" zich voort te planten en dat van de mens op dit terrein, wat wij nog steeds natuur durven noemen, te zorgen voor een gezonde, sterke wildstand afhankelijk van het aantal ha. en het voedselaanbod, de draagkracht zogezegd. Staatsbosbeheer weet dat en handhaaft deze regel net als vele ander natuur/wildbeheerders overal in Nederland, behalve voor de Oostvaardersplassen, hun proeftuintje. Daar moet je voor gestudeerd hebben om niet toe te willen geven dat het een gigantische miskleun is, waarbij de veldwerkers driftige hielenlikkers blijken te zijn. Wiens brood men eet... etc. Reeds jaren geleden en na ruime ervaring met deze club, hebben wij deze instantie dan ook omgedoopt tot Staatswanbeheer.

Een vrije paling | 01-03-18 | 17:33 | 3

Amen.

Rheia | 01-03-18 | 18:49

Ik geef u helemaal gelijk. Waar ik op doelde is dat in de Oostvaarder Plassen wildbeheer moet plaats vinden zoals dat ook in bv de Kennemer Duinen gebeurd. In de plaatselijke slagers is naast herten biefstuk ook het vlees van die runderen te koop. De Oostvaarder Plassen is een dier onterende aanfluiting.

forecastle | 02-03-18 | 08:48

Je hebt helemaal gelijk, maar de draagkracht van het gebied is bepalend voor de voortplantingsdrift van de beesten. Maar als je iedere keer ingrijpt om bijte voeren dan gaat het balansvlak nooit bereikt worden.
Je kan ook zeggen dat je zo een experiment helemaal niet wil natuurlijk, ook een optie.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:27

De Afrikanen zijn ze ook al decennia aan het bijvoeren, maar daar wordt het toch ook niet beter van.

MickeyWM | 01-03-18 | 17:31 | 2

Feit. Natuur is hard.

Schepvogel | 01-03-18 | 17:47

Die blijven ook voortplanten zonder de draagkracht van het ecosysteem. afschieten kan niet, dus maar eens kijken hoe ze hetin een ander gebied doen hebben ze in Brussel gedacht.

Jacques_SiConto | 01-03-18 | 19:57

Die grote grazers zitten op een paar rottige hectare gepropt, met een hek eromheen zodat ze nergens anders naartoe kunnen zodra die postzegel land is kaalgevreten. Voer ze bij of knal er elk jaar preventief een X aantal af, maar doe alsjeblieft niet alsof de Oostvaardersplassen een 'natuurgebied' is.

Broodroof | 01-03-18 | 17:28

Ja het leven is hard. Je mag huilen. Maar laat die beestjes met rust.

lingo star | 01-03-18 | 17:23

Logisch. Dieren in een dierentuin krijgen ook te eten. Daar ga je ook niet achter het hek zitten wachten tot ze door hun hoeven zakken. Waarom dan wel bij de Oostervaardersplassen? Daar staan dieren die er door mensen zijn neergezet en er zit een hek omheen. Lijkt mij de definitie van een dierentuin.

medusa324 | 01-03-18 | 17:02 | 1

Vertel mij eens waar die dierentuinen van 6000 hectare zijn waar jij heen gaat.

LinkseRukker43 | 01-03-18 | 19:06

Tja, we "maken" stukje natuur, maar als de natuurlijke gang van zaken tranentrekkerij oplevert dan grijpen we weer in.
Hallo, Flevoland!
Pak die bedreigers aan! Evocatus

Evocatus | 01-03-18 | 16:59

Zo`n klein pleurisstukkie grond natuur noemen en er vervolgens van uit gaan dat ze dat daar wel redden is geen natuur maar een zieke manier van dieren mishandelen.

De luis | 01-03-18 | 16:51 | 1

Juist.. maar ja t komt door van die drammers die dan zogenaamde natuur willen. Die krijgen dat dan, vervolgens krijg je dit soort taferelen een vicieuze cirkel.

Europees_Aanbesteed | 01-03-18 | 16:59

Wij hier in de buurt van de Kennemer Duinen kunnen elk jaar weer genieten van een herten biefstuk. Als je over scharrelvlees hebt dan is het dit wel. Daarom, waarom niet het afgeschoten "wild" van de Oostvaarder Plassen op de borden laten eindigen van diegenen die wel zo'n sappig stukje vlees kunnen waarderen? Ik vindt het wel wat zonde om die beesten massaal af te laten sterven waarna je er niets meer mee kan. Trouwens die Oostvaarder Plassen is van een ontstellende droevenis. Ik kom er wel eens langs met de trein. Als men dat een wildernis noemt dan kan je een huishouden van Jan Steen ook een wildernis noemen.

forecastle | 01-03-18 | 16:38

Hoe zit het nu met de theorie (en praktische uitvoering) van Darwin?????

Leffe Blonde | 01-03-18 | 16:24 | 4

Darwin was een loser.

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:45

marjen | 01-03-18 | 16:32 |
Och, Marjen, er hoeft niet zo heel erg veel te gebeuren, en je zult merken hoe wreed je buren en kennissen kunnen zijn. Dat beschaafde laagje is maar heel, heel dun.
Je hoeft ook niet eens zo ver te reizen, om te zien wat de gevolgen zijn, als je beschaafde bubble plotseling het begeeft.
Bosnie is niet zo ver weg.

Roadblock | 01-03-18 | 16:53

Roadblock,
Vertel mij wat. Maar we gaan dat niet goedpraten met Darwin n onze achterzak. Sociaal darwinisme, u kent die kreet. Ik geloof nog in een menselijke moraal. Raar wel.

marjen | 01-03-18 | 17:06
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is weer een voorbeeld van de naïviteit van zulke wereldverbeteraars, die als uitgangspunt hebben dat de natuur (& mensheid) van nature uit vredelievend, veilig en solidair met hun individuen is. Een grote vereenvoudiging omdat de ietwat komplexere realiteit een beetje hard aankomt. Dat de overheid vanwege 20 aktivisten overstag gaat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling.

mazel_tov | 01-03-18 | 16:19

Oplossing: zet een roedeltje wolven uit, de natuur doet de rest

Plap | 01-03-18 | 16:13 | 1

Zucht :-(

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:14

Zucht :(

Ad Hominem Tu Quoque | 01-03-18 | 16:10

Heeft iemand al aangifte gedaan tegen Staatsbosbeheer ivm dierenmishandeling? Als ik mijn hond (RIP) in mijn omheinde tuin met 2 eetbare konijnen een jaar laat verhongeren en daarna roep:"jamaar, dat is de natuur"..... kom ik ook niet mee weg.

Oepsie1234 | 01-03-18 | 16:09 | 3

Doe dat vooral lekker zelf als je denkt dat je een punt hebt.

Keerf II | 01-03-18 | 16:14

Bij mij werkt het wel als de hond weer eens een kat verscheurt

Roger-Rabbit | 01-03-18 | 16:20

@Oepsie1234 | 01-03-18 | 16:09
Je doorgefokte kutbeest in een veel te klein territorium houden en dan stellen dat het "natuur" is als het beest daar verhongert; nee, zulke flutargumenten kom je inderdaad niet mee weg

TeeJee | 01-03-18 | 16:23

Plus Pritt, je had hier de analoog met NL wel kunnen trekken. Wie voert ons bij als reservaat van de EU? Komen er hier ook jagers om de aantallen uit te dunnen? Waarom zijn er zoveel exoten actief geimporteerd? We zitten er hier in NL ook doorheen maar zijn opgesloten doordat het kapitaal vast zit in een staatsschuld. We kunnen niet wegtrekken naar graziger weiden.

Cobalt bomb | 01-03-18 | 16:06 | 1

Mooi!

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:15

Wie voert de beesten in Alaska en de oeral eens bij? Voor hoeveel beesten heeft de OVP draagkracht? Waarom zit er geen paard meer in de balletjes van Ikea?
Vragen, vragen!!

Cobalt bomb | 01-03-18 | 16:02 | 2

"Wie voert de beesten in Alaska en de oeral eens bij"
Die hebben genoeg aan hun enorm grote leefgebied om voedsel en beschutting te zoeken; terwijl wij aan onze dieren hier nog maar een rottige paar honderd meter hebben overgelaten en ze daarom door onze expansiezucht moeten verrekken

telelezer | 01-03-18 | 16:11

Telelezer: zo gaat dat idd. helaas. Overigens het Loser- dieren waar deze "site" het over heeft, klinkt ook niet echt respectvol. (Dieren zijn nooit losers, mensen wel).

Wienerschnitzel mit | 01-03-18 | 17:30

Wie zijn oren laat hangen naar Jan Roos is niet goed wijs. Je moet altijd precies het tegenovergestelde volgen van wat hij beweert.
Kan niet mis.

DrumPiet | 01-03-18 | 16:00 | 2

Je stelling klopt als je Jan Roos vervangt voor Al Gore.

JI-HAAT | 01-03-18 | 16:11

Wattuh....?

telelezer | 01-03-18 | 16:12

Als dakloze illegalen worden bijgevoerd, dan deze dieren helemaal!

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 01-03-18 | 15:59

Maak er een grote consumptievleesboerderij van. Hebben die beesten gelijk de meest uitloopruimte van alle boerdeijen.
Wel even bijvoeren dan hè.

McMarx | 01-03-18 | 15:55

De natuur is werkelijk prachtig, maar je moet er wel wat te drinken bij hebben.

Bigi Bana Boy | 01-03-18 | 15:52

Gewoon percentage bejagen tegen betaling ieder jaar. Geld terug in de natuur steken en wij met z'n alleen een heerlijk reeën ruggetje in het restaurant eten. Iedereen blij!

Oepsie1234 | 01-03-18 | 15:52 | 1

Bestaat uw leven werkelijk uit vreten, vreten en nog meer vreten?>

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:17

Dikke lol aan al die kudthippies die over natuur spreken. Staat een fucking hek om de Oostvaardersplassen, die beesten kunnen nergens heen.

Dus of afknallen, of bijvoeren..

paradoxical | 01-03-18 | 15:52

wij bijvoeren menschen toch ook? Wij zijn ook slechts dieren, dus nu zijn we eindelijk consequent. Anders moeten we ook ophouden met het bijvoederen van de minderbedeelde mensch. Toch?

FPTravel | 01-03-18 | 15:50 | 1

Minderbedeelden dan maar afschieten? Oh wacht, heer Penthouse-Pechtold heeft een oplossing...
Soylent Green

telelezer | 01-03-18 | 15:59

WIJ hebben door onze krankzinnig groeiende expansiezucht (meer-meer-meer mensen het land binnen halen) en zo hele wijken uit de grond te moeten stampen (winst-winst- winst voor de bouwbedrijven en BTW voor Rutte en Brussel dus dat moet oneindig door blijven gaan) steeds meer grond afgepikt van de dieren en hun natuurlijk leefgebied gekrompen tot een rottige paar honderd vierkante meter. Hierdoor hebben WIJ ze belet om bij aankomende kou (dieren voelen dat tijden van te voren) te kunnen migreren naar gebieden waar ze de winter kunnen overleven.
Uiteindelijk zijn WIJ de oorzaak en WIJ moeten daarom ook zorgen voor voldoende voedsel en schuilplaatsen tegen de ijzige vrieskou zodat die dieren niet ellendig verrekken van kou en honger.

telelezer | 01-03-18 | 15:50 | 4

@ Captain_Dipshit | 01-03-18 | 16:03
Je begrijpt het best: Ik heb het hier over de huidige krankzinnige expansiezucht van meer-meer-meer immigranten binnenhalen, en dus niet over die toenmalige opbouw van ons land

telelezer | 01-03-18 | 16:15

Lul niet zo dom Captain dipshit.

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:18

Als jij nou het goede voorbeeld geeft door geen gezin te starten en zelf niet al te oud te worden, lijkt me dat de daad bij het woord voegen eb de menselijke expansie een beetje af te remmen zodat er wellicht in de toekomst wat meer lebensraum ontstaat voor de grote grazers.

Keerf II | 01-03-18 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dus hooi is een soort viagra voor dieren.

Spare Rib | 01-03-18 | 15:48

“Never let your sense of morals prevent you from doing what is right.”

Ik ben tegen bijvoeren van dieren in het wild. Heel zielig inderdaad voor de zwakken, het breekt mijn hart zo'n stakker te zien creperen, maar ik kan niet al het leed op van de wereld mijn schouders nemen. Ik heb in mijn directe omgeving genoeg te doen. Maar deze dieren leven niet in het wild. Als ze de keuze hadden om pak em beet naar het zuiden te trekken, naar graziger weiden zogezegd, hadden ze voor zichzelf kunnen zorgen. Maar hun natuur is helemaal geen natuur maar een groot afgepaald park waar door diverse natuurorganisaties naar hartelust wordt getuinierd. Tegenwoordig is het de mode om ergens een redelijk ontwikkeld gebied op de schop te nemen en nieuw randvoorwaarden aanleggen waarna 'de natuur' haar gang mag gaan. Tot de volgende brainfart van Natuurmonumenten of wat dies meer zij. Deze paarden staan gewoon in particuliere weide en dienen onderhouden te worden.

Sans Comique | 01-03-18 | 15:47 | 1

""..Maar deze dieren leven niet in het wild. Als ze de keuze hadden om pak em beet naar het zuiden te trekken, naar graziger weiden zogezegd, hadden ze voor zichzelf kunnen zorgen...""
+1
zie ook mijn commentaar van: telelezer | 01-03-18 | 15:50

telelezer | 01-03-18 | 15:55

Absurd idee dat de OVP een natuurlijjk stukje natuur is en dat de beestjes nu eenmaal dood moeten door te weinig eten. Het is gewoon een duf park met een groot hek, dus als de boel op is, kunnen ze niet wegtrekken en er zijn verder ook geen natuurlijke jagers. Dus niks laten verhongeren, gewoon ofwel afschieten of weghalen dat overschot. Ja, of bijvoeren maar dan wordt dat parkje steeds voller.

Beste_Landgenoten | 01-03-18 | 15:46

In de natuur is het levensgebied van een soort ook beperkt in ruimte en is er een zeer nauw evenwicht tussen voedselaanbod en grootte van de populatie. Vanochtend nog eens langs het Wad gelopen. Heel wat dode vogels en vogels die niet opvliegen vanwege de kou. Er wordt massaal doodgegaan in de natuur nu. Omdat er geen aaseters en grote jagers meer zijn, duurt het wat langer en valt het wat meer op. Maar dan worden dieren ook niet terwijl ze nog leven blindgepikt of bekluifd. De natuur is niet prettig en is dat nooit geweest.

Zyprexa20mg | 01-03-18 | 15:45 | 3

Het verschil is dat enorme hek: Ze kunnen dus geen kant op om elders eten te halen, wat dus de natuurlijke situatie zou zijn.

Beste_Landgenoten | 01-03-18 | 15:47

Vogels kunnen in principe overal naartoe. Maar houd je ze in een voliere, mag je ze niet opzettelijk laten verhongeren. Als mens hoef je niet OOK wreed te zijn.

marjen | 01-03-18 | 15:52

de vogels op het wadgebied zijn waadvogels. hun biotoop is beperkt tot het wad, dat bijna dichtgevroren is nu.

Zyprexa20mg | 01-03-18 | 18:36

Blijf lekker doorvoeren tot er een miljoenmiljard van die dieren lopen op die postzegel.

Gele Beer | 01-03-18 | 15:37

Dat gebied is nu eenmaal aangewezen als park met daarin die beesten. Maar dat kan niet goed gaan, want het worden er teveel. Ja verrassend he, of niet. Maar de oplossing is simpel, we hebben in dit land ook jagers en restaurants. Is niks op tegen om een deel van het jaar te laten jagen en zo de populatie in stand te houden. En een leuk stukkie vlees voor lokale restaurants. Dit mag ook bij de andere aangewezen parken gebeuren, zoals in de duinen met al die overvloed aan herten of hert-achtigen. Nederland heeft geen natuur, doe niet alsof.
Geen dank.

Gele Beer | 01-03-18 | 15:34

Bijvoeren, fokken en (desnoods hobby jacht=POEN!) afschieten voor slacht zijn de enige optie en dan komt er nog wat geld (foei!) terug, geen nodeloos lijden promoten onder de drogreden "zo is de natuur"
Dat mengele experiment heeft niets te maken met natuur, ook al zijn er veel mensen die denken dat het een groot gebied is dus "dan moet er wel eten genoeg zijn", nee het is kaalgevreten! Kun jij water eten?
Bizar dat dit bewuste dierenleed mag en dat niemand ingrijpt want de linkse natuur vorsers zullen wel weten wat ze doen, nou nee ze hebben geen idee.

28 | 01-03-18 | 15:33 | 2

Mengele experiment.. Tjonge jonge..

Roadblock | 01-03-18 | 15:35

@Roadblock
Als we toch WO 2 er bij halen, de Heck runderen hebben hun bestaan te danken aan Goering die de gebroeders Heck deze beesten liet kweken op z n landgoed.

Uw Verzekeringsadvis | 01-03-18 | 15:41

Op de Veluwe, in Waterleidingduinen, in Dwingelderveld leeft ook wild maar heeft het wel te eten en te schuilen. Ook die gebieden zijn mens-gecontroleerd en er zal zeker geschoten worden om de stand op peil te houden. Maar als we in de OVP niet kunnen zorgen voor genoeg eten/beschutting en als het leven daar een lijdensweg is, dan horen die beesten daar, imho, gewoon niet te zijn.

Bert Konterman | 01-03-18 | 15:33

1300 dooie grote grazers verhongert en afgeschoten in 5 maanden tijd.
De natuurfascisten weten wel wat ze doen met uw belastingcenten en de postcodeloterij miljoenen, niet dus, natuur in de postzegel die Nederland heet, flikker toch op.

Uw Verzekeringsadvis | 01-03-18 | 15:33 | 1

DERTIENHONDERD verhongerde en afgeschoten dieren. Leg die eens 1 voor 1 op een rij..... Straten vol dode dieren....
Dit is gewoon misdadig en dat MOET stoppen!

Lupuslupus | 01-03-18 | 16:35

Als alle linksgekies zich nou met de Oostvaardersplassen zouden bezighouden dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.

heldheino | 01-03-18 | 15:32

Debiel experiment , als een beest niks meer te knagen heeft gaat ie verderop kijken alleen gaat dat een beetje moeilijk als ie met hekken is omgeven waardoor hij krepeert. Heeft geen flikker met natuur of natuurlijk gedrag te maken .

Castor12 | 01-03-18 | 15:30 | 1

Inderdaad, het is een rottig parkje vergeleken bij een echt natuurgebied. Je geeft je konijn toch ook te eten in zijn hok?

Beste_Landgenoten | 01-03-18 | 15:48

Creperen is de normale toestand van planten en dieren in de natuur. Ook in NL.
Maar die OVP isgeen natuur, maar een aangelegd dierentuintje waar de beheerders verantwoordelijk zijn voor het welzijn van hun dieren. Het zijn hun eigen dieren, en die laten ze creperen.

zetje01 | 01-03-18 | 15:30

Geweldig topic!! Dank, GS!
Natuur is mooi maar wel op onze voorwaarden, ja?! :-)

Amsterdamsko | 01-03-18 | 15:27 | 3

Natuur in Nederland bestaat niet.

Gele Beer | 01-03-18 | 15:28

@Gele Beer
Ga dat maar aan clubs als 'Natuurbescherming' vertellen.
Je hebt ergens natuurlijk wel een punt maar de 'illusie' van natuur is al voldoende om de emoties hoog te laten oplopen.
230 reacties al..... and counting. :-)

Amsterdamsko | 01-03-18 | 15:41

Er is best natuur in Nederland alleen denken sommige domme mensen dat het alleen natuur is als er hertjes, verwilderde paardjes of koetjes rondhuppelen.

Mike Gaatjeniksaan | 01-03-18 | 15:50

De 'bijvoeren mensen' zouden de wereldbevolking het liefst naar de 20 miljard laten gaan. Ik heb meer zoiets van, als ergens geen eten groeit moet je daar niet gaan wonen en 7 mininegers uitpoepen. Als je dat wel doet moet je niet raar staan te kijken dat ze één voor één kapot hongeren. En al helemaal niet gaan bedelen bij andere mensen.

hustler01 | 01-03-18 | 15:26 | 4

Het verschil is dat er in afrika een miljarden industrie op gebouwd is. Afrikaanse graanboeren gaan bankroet omdat er gratis voedsel beschikbaar is, economie gaat verloren, gevolg nog meer armoede waardoor er nog meer voedsel nodig is om de monden te voeden. Ohja, en ondertussen broeden ze lekker door. Toen vijf jaar geleden de ophef al in het nieuws kwam over de oostvaarderseplassen moest ik hard lachen toen de overheid meende dat bijvoeren tegen de natuurlijke selectie ingaat... Draai dan gelijk maar de geldkraan dicht met ontwikkelingshulp. Wij doen namelijk precies hetzelfde met een ander diersoort : de mensaap.

Suncatcher | 01-03-18 | 15:33

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:29

In afrika worden kinderen juist op de wereld gezet op in-stand-gehouden land, inclusief fictief hekkie eromheen.. Uw reactie slaat helemaal nergens op en etaleert slechts uw domheid.

Suncatcher | 01-03-18 | 15:35

Suncatcher | 01-03-18 | 15:33 |
Ik ben het met u eens. Maar u weet toch hoeveel goedbetaalde baantjes er draaien op de ontwikkelings- en noodhulpindustrie? Als we het met mensen al bewust verpesten.....

Roadblock | 01-03-18 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

@redactie.
De foto is een oudje uit 2010 of zo. Nog voordat het nieuwe afschotbeleid is gekomen.
Kijk voor huidige foto's maar eens op www.facebook.com/groups/oostvaardersp.... De andere kant van het verhaal.

deluiegriek | 01-03-18 | 15:26

Hier nog zo’n zeikwijf wat de manier waarop de Oostvaardersplassen gerund wordt pure mishandeling vindt.
Heeft overigens niks te maken met alle lieve diertjes daar willen redden. Ik zie ze liever allemaal afgeschoten worden dan het huidige beleid. Eerst tijden laten creperen achter een hek tot ze op sterven na dood zijn is misdadig, afschieten niet. Schiet ze af voor ze onnodig lijden. Nederland heeft geen ruimte voor natuur die zichzelf in stand kan houden, zeker niet voor groot wild, en als je die grote ‘wilde’ grazers dan toch per sé ergens wil neer plempen met een hek er omheen heb je de verantwoordelijkheid om onnodig lijden te voorkomen.

Als ik het in mijn botte kop zou halen om mijn paarden dag en nacht de wei op te gooien en er geen vreten bij gooi kom ik ook niet weg met ‘Tja, er liggen er al 2 dood op de wei, maar dat is natuur he?’. En voor er iemand zeikt over het verschil tussen gedomesticeerde en ongedomesticeerde beesten, Koniks zijn ook gewoon gedomesticeerde paarden.

Boerentrut | 01-03-18 | 15:26 | 8

@Lupuslupus
Met je eens! Probleem is dat ze in beginsel al niet eens willen nadenken over een ander beleid. Ze blijven maar stug doordrammen met hun "natuurlijke" crepeerbeleid.

miss error | 01-03-18 | 15:42

Inderdaad, gewoon afschieten en opeten. Wat is het probleem?

Beste_Landgenoten | 01-03-18 | 15:49

@lupuslupus, inderdaad, als je die grote grazers daar wilt houden dan moet er geboortebeperking komen. Er bestaan gewoon middelen voor, zoals PZP, kan met darts worden geschoten, en wordt in de US tegenwoordig veel gebruikt. Ongeveer 90% effectief, maar dat zou genoeg moeten zijn. Probleem is dan wel dat je ze allemaal moet raken, en moet weten welke je al gehad hebt, wat weer erg lastig gaat worden. Beste oplossing naar mijn idee: alleen hengstenkuddes. Zonder merries gaat dat prima, en mis je enkele merries dan heb je nog steeds weinig veulens aangezien per merrie maar 1 veulen geboren zal worden. Alleen merries wordt lastiger, want mis je dan een hengst dan kan die bij al die merries wel een berg veulens produceren.

Boerentrut | 01-03-18 | 17:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar goed, even serieus. Trek het Kotterbos erbij, verbind de Oostvaardersplassen met de Noorderplassen door de bebouwing van Almere bij De Vaart en een stukje Almere-Buiten te slopen, en maak via Natuurpark Leystad een corridor naar de Veluwe. Klaar. Als de wil er maar is.

Bigi Bana Boy | 01-03-18 | 15:25 | 2

En dan heb je vijf jaar later hetzelfde probleem. Natuur bestaat niet in Nederland. Het zijn parken, of parkjes.

Gele Beer | 01-03-18 | 15:30

Mooi bedacht Bigi, maar dan blijf je toch met het probleem zitten zoals Gele Beer dat verwoordt.
Beter is geboortebeperking, castreren van de hengsten, desnoods chemisch want wat bij een hond kan, kan ook bij een grote grazer en schiet in het uiterste geval de overtollige dieren af VOOR de winter.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:36

Gewoon opvullen met beren, zomers lekker volvreten en de hele winter slapen.

Biologische_Dildo | 01-03-18 | 15:25

Nu graag ook dekentjes en warme chocolademelk. Mijn God wat een land is dit ..... weer toegegeven aan SJW snowflake crazy catwomen.

Bigi Bana Boy | 01-03-18 | 15:19 | 1

De naziroepers zijn er weer druk mee.
Straks gaan dezelfde mensen zich weer druk maken om links die baudet cs bedreigen.

deluiegriek | 01-03-18 | 15:22

Waarom mensen die empathisch zijn t.o.v. dieren 'zeikwijven' noemen? Wel is het zo dat velen van hen toch vlees blijven eten afkomstig van mishandelde dieren uit de bio-industrie.

isitsoornot | 01-03-18 | 15:18 | 4

@Lupuslupus | 01-03-18 | 15:27
Dat is wel heel positief om het zo te doen. Eet zelf bijna nooit meer vlees, zal die www.rondeeleieren.nl eens proberen, goeie tip!

Watching the Wheels | 01-03-18 | 15:36

@Lupuslupus 15:27
Respect daarvoor! Als iedereen wat minder vlees zou eten en vlees van dieren die beter behandeld zijn zou dat al een groot verschil maken.

miss error | 01-03-18 | 15:48

bedankt v link, wheels.

ger1306 | 01-03-18 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ken de situatie niet zo, maar als ik het goed begrijp zit er een hek omheen?? Een soort veredelde dierentuin dus. Die beesten kunnen niet naar elders om vreten te zoeken. Dit is gewoon willens en wetens een dier laten verrekken. Misdadig en dierenmishandeling.

Pietje | 01-03-18 | 15:14 | 6

@hustler01 | 01-03-18 | 15:20
Pietje kent de situatie niet maar schat de situatie goed in. Jij daarentegen loopt te blaten als een stadse kip zonder kop.

Norman N. Warden | 01-03-18 | 15:35

Goed zo Pietje! + veel.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:38

@Janas
Gelukkig kunnen er wel schapen en geiten op een balkon worden geslacht. Zag je in de jaren 70 en 80 veel.

gestoptmetroken | 01-03-18 | 16:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Zet je een stuk natuur af met een hek ,zonder dat je er zelf wat extra's doet ,dan moet je de natuur haar eigen gang laten gaan tenzij overlastgevend .
Doe je hetzelfde ,èn je zet er leuke ''knuffeldieren '' in uit ,dan moet je als overheid je verantwoordelijkheid nemen en bijvoeren ,want de dieren die er niet horen kunnen niet van het terrein om elders voedsel te zoeken zoals in echte natuur .Moet je niet gek opkijken als de burger de beestjes gaat bijvoeren .
In feite is het een grote boerderij met een hek erom als een boer dit overheidsgedrag zou vertonen dan wordt ie aangehouden .

pga | 01-03-18 | 15:13

Tuurlijk moet er nu bijgevoerd worden, pritterdepritt. Het is geen natuur, zit n hek om.
Nu bijvoeren, volgend najaar slachten. 700 laten lopen, jaar erop weer uitdunnen tot 700
Onbespoten hertebief en konikslappen, lekker man

Humsico | 01-03-18 | 15:13 | 2

Alleen lopen er 5300 die allemaal jongen krijgen dus het is toch complexer www.omroepflevoland.nl/nieuws/154375/... misschien om de paar jaar een tijdje bijvoeren met de pil of gratis condooms verstrekken?

Watching the Wheels | 01-03-18 | 15:23

helemaal mee eens, er zijn genoeg restaurateurs en particulieren die er wel iets mee kunnen, Wat is er nou lekkerder dan vrije uitloop hert, rundvlees en paarden biefstuk.. loetje weet er vast wel raad mee.. het in ieder geval veel beter dan dat Kilo knal vlees uit de supermarkt en die beesten in de oostvaarders plassen hebben dan ook nog eens een beter leven gehad

Captain_Dipshit | 01-03-18 | 15:28

Beste mensen, voor alle klachten, opmerkingen en dergelijke over de fauna in de Oostvaarders Plassen is er een overheidsinstantie: faunabeheer-flevoland.nl/
Deze mensen bewaken de fauna. Dus deze dieren, maar ook de steenmarters in jouw schuurtje, of de wilde zwijnen op het voetbalveld.

frank87 | 01-03-18 | 15:10 | 2

top. Die hebben t druk met alle onderbuikers die die beesten vergelijken met hun poes.

deluiegriek | 01-03-18 | 15:18

@deluiegriek | 01-03-18 | 15:18
Een wild zwijn vergelijken met de poes van de buurvrouw?

Watching the Wheels | 01-03-18 | 15:25

Het is misdadig om deze dieren niet te voeren met als excuus dat de natuur zichzelf moet regelen. Deze zogenaamde natuurbeschermers vergeten even dat een dier in het wild wegtrekt naar betere oorden als het voedsel op raakt. Dát is het geregelde element van de natuur. Maar deze arme beesten kunnen niet weg wegens de omheining. Ze moeten de verantwoordelijken in een huis opsluiten met 1 gevulde kast proviand voor de hele winter. Op is op, want dat is de natuur. Dit is geen natuurbeheer, dit is dierenmishandeling en hiertegen zou keihard opgetreden moeten worden! Een schande dat boswachters hieraan meewerken en dit kromme beleid van SBB nog verdedigen ook (zie éénvandaag dinsdag). En het dan maar raar vinden dat mensen je voor alles en nog wat uitmaken en zelfs bedreigen. Bedreigen is verwerpelijk maar ik snap de hoog oplopende emoties volledig.

osta | 01-03-18 | 15:09 | 3

Normaal is er wel genoeg eten omdat een deel van de kudde zelf opgevreten wordt. Het enige dat je de beheerders kunt verwijten is dat ze te weinig predators hebben uitgezet maar dat lossen ze op door af en toe de zwakke dieren af te schieten.

hustler01 | 01-03-18 | 15:23

@hustler01 | 01-03-18 | 15:23
Sterfte door honger is ook een normaal natuurlijk verhaal zonder predatoren helaas, kijk maar naar dieren (en mensen) in Afrika in droge perioden. Harrie Jekkers ... het Lepelvosje youtu.be/Btwnzh-Phkc?t=104

Watching the Wheels | 01-03-18 | 15:30

@Osta | 01-03-18 | 15:09 |
U bent voor mij de reaguurder van de dag. Hulde hulde hulde. En dat meen ik vanuit de grond van mijn hart.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:42

Nu wachten op het gezeik over het feit dat de zwakke exemplaren moeten worden afgeschoten.

The_Black_Knight | 01-03-18 | 15:03 | 1

inderdaad. Ik denk dat veel zeurders nu vast een grazer in de tuin willen hebben

deluiegriek | 02-03-18 | 16:03

In Nederland willen ze een 'jungle' achter een hek.
Nee jongens, dat is echt flauwekul. Iemand die zijn herten in de hertenkamp laat verhongeren is fout bezig.
Dan maar afschieten; er bestaan goede jagers. Of leeuwen rond laten lopen.

marjen | 01-03-18 | 15:02 | 5

mesjogge dus

marjen | 01-03-18 | 15:26

@Majen. Mesjogge? Zeg maar gewoon stapelgek. Dat dekt de lading beter.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:44

@marjen | 01-03-18 | 15:24
Dat was een rare actie van het CDA met die dissidenten (Koppejan en Ferrier). Ze hebben dat gebied onder een klein laagje water laten lopen, omdat ze de Schelde ineens 30 meter diep moesten afgraven om de Haven van Antwerpen grotere schepen te kunnen laten ontvangen. Daardoor zijn alle oevers van de Schelde onbruikbaar geworden voor vogels (te steil, brokkelt af bij golfslag). Ik wist niet dat ze nu weer aanvullende maatregelen moesten nemen om vossen buiten te houden en bomen te kappen. Het is inderdaad geklooi op de vierkante centimeter met een hek erom heen.

Watching the Wheels | 01-03-18 | 19:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier worden dieren altijd bijgevoerd in de winter,en die hebben meer ruimte als dat spul daar.

Roger-Rabbit | 01-03-18 | 14:59 | 1

Waar is 'hier'?

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:00

Het klinkt een beetje lullig,maar je zou er een paar kunnen castreren.

kzegje | 01-03-18 | 14:58 | 1

Klinkt helemaal niet lullig. Je zou ook nog een soort 'pil' door het voer kunnen mengen. Of pijltjes met een anti-conceptie er in afschieten. Mogelijkheden genoeg.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:02

Vrouwen horen dit soort dingen ook niet te weten, ze raken alleen maar in de war ervan.

Papierversnipperaar | 01-03-18 | 14:56 | 2

Rot.eens.op.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:03

@Papierversnipperaar
Roflol.... hahaha

Amsterdamsko | 01-03-18 | 15:25

die boswachters moeten gewoon in het najaar de stand terug brengen naar normale proporties. Afschieten en dan het herten, koeien paarden vlees verkopen, of Jagers een mogelijkheid to afschot verkopen, verdienen ze er ook nog eens geld aan.
Zonder natuurlijke vijanden en in een afgesloten gebied blijf dit probleem zich om de paar jaar herhalen. ze moeten gewoon conclusie trekken dat dit een krankzinnig experiment geweest is want er lopen nu 1000en stuks groot wild te veel in dat gebied. megalomaan project van een van die oud wild beheerders daar

Captain_Dipshit | 01-03-18 | 14:56 | 4

Gelul dat ze elk jaar de meesten afschieten. Gewoon dom gelul. Ze schieten alleen dieren af die bijna dood zijn nadat ze WEKEN lang honger hebben geleden.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:05

Nou dan schieten ze er niet genoeg af. want er loopt daar gewoon een massaal overschot rond in dat gebied. gewoon drastisch terug snoeien en dan bij houden.

Captain_Dipshit | 01-03-18 | 15:07

Lupuslupus Nou van wilde zwijnen weet ik het zeker dat die preventief tot een bepaald percentage worden teruggebracht, zij vermenigvuldigen zich heel snel. Zouden ze dat niet doen krijg je veel problemen, ik heb gekeken naar de Oostvaardersplassen van wat ik zie is de Partij voor de dieren tegen de noodzakelijke jacht en nog een hoop andere milieu clubs. Doorgaans heb je voor verschillende dieren seizoenen of een tijd dat je ze mag schieten tot een bepaald aantal.
Van groentfront: ''Meer dan 70% van de zwijnen, zo’n 4000 dieren, wordt afgeschoten om het quotum van 1500 te bereiken.''
en verder: ''Wat wil GroenFront! met haar campagne bereiken?
'Uiteindelijk willen we dat de jacht op edelherten en zwijnen stopt. Uiteraard is dit een meerjarenplan. Als dat lukt, kan het ecologisch evenwicht zich gaan herstellen, om zich aan het veranderende klimaat aan te passen.''.
Dus milieu clubs liggen zoals altijd dwars, verder vind ik het moeilijk om echt een centrale plek te vinden voor de info.

Papierversnipperaar | 01-03-18 | 15:34
▼ 1 antwoord verborgen

Een dier achter een hek zetten en geen eten geven, lijkt mij dierenmishandeling. Dat verhaal over bijvoeren op de website dan Staatsbosbeheer gaat niet op voor de Oostvaardersplassen want achter een hek is er geen vrije natuur, achter een hek zit een dier opgesloten.

me,myself and IK | 01-03-18 | 14:55 | 2

Helemaal correct. Wat er in de Oostvaardersplassen gebeurt is niets anders dan misdadig.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:06

Dieren moet je met rust laten en zeker niet achter hekken zetten. Dan gaat het altijd fout. Er zijn echter idioten die dat blijven proberen en die zouden het liefst weer wolven, beren en weet ik wat allemaal , in ons kleine overvolle landje rond zien lopen. Dat is niet meer mogelijk dus zetten we er maar hekken omheen. Je ziet nu wat er van komt.
Het is al erg genoeg dat er nog zoveel dierentuinen zijn, waar die arme dieren opgesloten zitten. Je kunt die dieren nu niet meer vrijlaten dus wat er zit daar moeten we goed voor zorgen tot ze er niet meer zijn. Maar oh, oh, wat zijn we blij als er weer een nieuw babyolifantje of een nieuw nestje tijgertjes is. Dan gaan we allemaal weer kijken hoe leuk die arme dieren daar voor de rest van hun leven in een stinkend , veel te klein hok moeten blijven tot hun dood. We kunnen de dieren in hun eigen habitat bewonderen op de prachtige films van o.a. David Attenborough. Maar nee, we gaan met de hele familie naar een stinkende dierentuin, want dat is zo leerzaam en leuk voor de kinderen. Onzin.
De dieren die er zitten tot hun dood goed verzorgen en als er niets meer over is, sluiten die dierentuinen. Beesten horen in de natuur en als we door ons eigen toedoen geen natuur meer hebben is het over. Jammer.

beau van rtl | 01-03-18 | 15:55

Opgesloten dieren dood laten hongeren, volgens mij zou dit gewoon strafbaar moeten zijn. Dan maar een zeikwijf.

osolemio | 01-03-18 | 14:54 | 1

Dit moet zeker strafbaar zijn dus ik begrijp niet waar al die dierenorganisaties blijven met hun aanklacht.
HUP Dion Graus: AKTIE:

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:08

Oostvaardersplassen is een geforceerde nep natuur. Een speeltje van een paar gesjeesde ecologen die er waarschijnlijk nog een vette subsidie voor krijgen ook. Een plan dat totaal uit de hand is gelopen. Dan moet je het stopzetten of bijstellen en niet doordrammen ten koste van massa's creperende dieren, ieder jaar weer.
En ja Pritt, als jij dat nu zo mooi vindt dan ga jij zelf maar eens in je blote kont, zonder eten, bij tien graden onder nul en een harde oostenwind achter dat hek staan. Dan kom ik met een dubbeldikke jas wel een patatje staan eten aan de andere kant van het hek. En heel misschien gooi ik je wel één patatje toe. Eens kijken hoe je je dan voelt.

miss error | 01-03-18 | 14:54 | 11

@Roadblock 15:23
Ik pleit voor een beschaafdere behandeling van dieren. Daarvoor hoef je echt niet in een zelfmoordsituatie te belanden.

miss error | 01-03-18 | 15:54

miss error | 01-03-18 | 15:54 |
Hoe noemt u afschieten in verband met uw 'beschaafde behandeling'?

Roadblock | 01-03-18 | 16:11

Roadblock | 01-03-18 | 14:56
Mensen gedragen zich soms als beesten!

JI-HAAT | 01-03-18 | 16:15
▼ 8 antwoorden verborgen

Belachelijk dat men zwicht voor die goed bedoelende burgers die er geen verstand van hebben. Laat het beheer over aan professionals en koop een huisdier dat je kan vertroetelen.

Simon_GS | 01-03-18 | 14:53 | 2

Nee, dat vinden ze teveel werk en dan staan ze met vertroetelen niet zo in the picture.
Eens, trouwens, verder.

einStina | 01-03-18 | 15:10

Er zijn talloze biologen en èchte natuurbeschermers die falikant tegen deze marteling en moord op onschuldige dieren zijn. Dàt zijn de echte professionals en niet een paar volkomen geschiften van Staatsbosbeheer.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:13

Wat een geweldig nieuws!!! Sprak er gisteravond nog over met mijn broer die dr. in de biologie is met als 'extra' veldbiologie. Hij vond het ook schandalig wat daar gebeurt: dieren op een AFGEBAKEND stuk grond houden is misdadig want ze kunnen nergens heen. Dit heeft NIETS te maken met 'natuurbeheer' maar voor God willen spelen.

Hulde voor de vasthoudendheid van de dames. Geweldig bedankt namens de dieren! Nog even en ik zit hier te snotteren, zó blij voor die arme, arme dieren.

Lupuslupus | 01-03-18 | 14:49

Houden zoals het is en bedreigde aaseters in het gebied introduceren. Krijg je een beter ecosysteem van.

zwarte_weduwe | 01-03-18 | 14:46 | 1

Is het ook nog steeds niet tot u doorgedrongen dat de dieren in een afgebakend gebied zitten en NIET WEG KUNNEN? Mijn God, dit soort domheid is toch echt niet meer te bevatten.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:16

Nederland heeft geen natuurparken waar je dit soort experimenten kunt doen. Een wilde kat heeft een jacht gebied van 20 km2 een lynx 40km2. Van wolven weet ik het niet. Maar een oplossing is dit niet. Dit is een onzinnig plan van een stel zotten. Als je een stel konijnen bij elkaar zet zonder vijanden heb er in de kortste keer honderden. Om dat te bedenken hoef je geen lagere school afgemaakt te hebben.

Jimmy200 | 01-03-18 | 14:44 | 1

"Van wolven weet ik het niet."

Ik ook niet precies, maar een paar weken terug was op tv die film met Liam Neeson, die tot de overlevenden behoort van een ergens in Alaska of Canada neergestort vliegtuig, toevallig in het territorium van een roedel wolven. Nou, volgens mij was het ongeveer zo groot als heel Nederland. En dat is het natuurlijk ook, wolven leven in roedels en die hebben een enorme lebensraum nodig. Dus kunnen die in een voornamelijk geürbaniseerd gebied als Nederland nooit in het wild leven. Ja, er is tegenwoordig wel eens sprake van een letterlijke "lone wolf" in Nederland, maar of dat uitgestotenen uit de groep zijn, ouwe wolven die het niet lang meer maken? Geen idee.

Maar je hebt gelijk: je moet voorzichtig zijn met dit soort experimenten. De enige echte "grote wilde dieren" zijn de herten en wilde zwijnen op de Veluwe, en ook die moeten "gereguleerd" (afgeschoten) worden. En hier bij mij aan de kust in de duinen leven vossen, hoewel die soms ook al de duinen uitkomen op zoek naar voedsel, en een enkel exemplaar "tam" is, althans die laten zich van dichtbij fotograferen (in ruil voor voedsel, denk ik). Ik zie dat regelmatig als ik op mijn racefiets door de duinen rijd.

Dr_Johnson | 01-03-18 | 15:14

Dank voor het opzoeken van de links, Memek. Maar ik kan het niet meer aan om ze te bekijken. Moet al letterlijk kotsen van sommige ronduit debiele reacties.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:19

Dank voor het opzoeken van de links, Memek. Maar ik kan het niet meer aan om ze te bekijken.
Lupuslupus | 01-03-18 | 15:19

Ik wist niet veel van de OVP totdat ik een jaar of drie geleden pardoes tegen een documenatire aanliep over dat onderwerp. Ik ben vogelliefhebber en ga graag moeder natuur in om vogels te aanschouwen, altijd wel een verrassing.
Ik vind ook dat je de natuur zoveel mogelijk zijn gang moet laten gang en niet te veel moet gaan verbuigen. Toen ik die doumentaire had gezien was ik compleet in verwarring en kon maar 1 conclusie trekken, hoe kan een natuurliefhebber zoiets ellendigs bedenken. Een soort Kruger park op minischaal met maxi aantallen dieren in een Nederlands landschap.
Geschift, totaal geschift.

Memek | 01-03-18 | 15:48

Hadden ze ook maar tegelijk wolven en leeuwen/poema's/lynxen uit moet zetten daar. En orca's in het IJsselmeer.

Guido | 01-03-18 | 14:43 | 2

"En orca's in het IJsselmeer."

Gaat 'm niet worden, iets met zoet en zout water enzo.

mvdwarsligger | 01-03-18 | 14:47

Gôh, wat bent u serieus... Piranha's dan, om de witte piraten en bruine vloot in toom te houden? Of de Afsluitdijkdam doorbreken.

Guido | 01-03-18 | 15:36

Als je een koe en een paard wild noemt blijft het nog steeds vee. Het overheidsbeleid is in strijd met zo'n beetje alle EU regels, het gezonde mensen verstand en regels van behoorlijk bestuur waaronder gelijke behandeling. Is de minister "more equal" dan de boeren? Het vee moet verzorgd worden en de populatie beperkt. Vergeet niet dat de Oostvaardersplassen van nature een brakwaterzee met Bot, Paling en Harder is een geheel door mensenhand geschapen gebied, dus is er geen enkele natuurwaarde in het geding bij een behoorlijk beheer.

AlexanderVissers | 01-03-18 | 14:42 | 1

Als de koeien vee zijn, waarom hoeven ze dan geen oornummers? Kun je wilde koeien hebben in een omheind gebied?

ches | 01-03-18 | 14:47

Canis lupus lupus kom maar binnen met je roedel.

D-Fens_1963 | 01-03-18 | 14:41

Simplistische mensen die denken dat dit iets met natuur te maken heeft. Op zijn minst hadden er dan ook natuurlijke vijanden zoals leeuwen en tijgers moeten rondlopen. Denk dat het ook niet uit te sluiten is dat deze onnatuurlijke opsluiting van dieren kan leiden tot besmettelijke ziektes die de NL veestapel of zelfs mens kan aantasten.

watazooi | 01-03-18 | 14:40 | 1

watazooi heeft volkomen gelijk. Dit is gewoon reservaatje spelen. Niets natuurlijks aan. Het reservaat is zwaaaaar overbevolkt zonder escape in de vorm van migratie. Hetgeen een wezenlijk onderdeel is van een natuurlijke habitat. Werkelijk elke kleuter ziet dat. En toch maar doorgaan. Er moet erkenning komen dat het gewoon een dierentuin is met bijbehorende plichten van de dierentuin eigenaar. Als deze vorm van verwaarlozing zou plaatsvinden in Artis, dan zou de directeur achter de tralies moeten nietwaar?

NordicSpirit | 01-03-18 | 14:53

Het wordt tijd dat alle mensen dood gaan. Zou een stuk beter zijn voor de wereld.

Bankzittert | 01-03-18 | 14:40 | 4

Ik zou zeggen, geef het voorbeeld.
Ik vind het belachelijk, dat men hier hysterisch over een zelf veroorzaakt probleem zit te janken, terwijl niemand zich druk maakt dat er DAGELIJKS
christenen door moslims ontvoert, verkracht en afgemaakt worden.
En ja, een mens heeft voor mij meer waarde als een dier.

Roadblock | 01-03-18 | 15:22

Roadblock | 01-03-18 | 15:22
U neemt het op voor de vervolgde christenen en daar vindt u mij aan uw zijde. Maar dat neemt niet weg dat de dieren aan ons zijn 'toevertrouwd' en in de bijbel staat dat 'de begenadigde het leven van zijn beest kent'. Er goed voor moet zorgen - en dat ook DOET - omdat het een mede-schepsel is. God is Heer over Zijn schepping en de mens is de uitvoerder, de rentmeester die verantwoording zal moeten afleggen.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:52

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:52 |
Ik ken de teksten, maar ik hou overeind, dat een mens voor mij meer waarde heeft dan een dier.
Een ieder, die een dier belangrijker gaat vinden dan een mens is op het verkeerde pad.

Roadblock | 01-03-18 | 16:18
▼ 1 antwoord verborgen

Opdoeken dat hele idiote testdierencircus.
Achterlijk misdadig ondoordacht plan door achterlijke oliedomme mensen bedacht.
Dierenmishandeling van de ergste soort, dat is het.
Zelfs dieren zijn niet zo wreed.

BosrandDirk | 01-03-18 | 14:39

Natuur in Nederland...
In mijn departement is het bestuur furieus op de Jagersfederatie omdat ze dit jachtseizoen 4500 zwijnen te weinig hebben afgelegd.
Opgehokte dieren moet je of bijvoederen, of limiteren, of je moet het hek openzetten.

Langshetrandje | 01-03-18 | 14:39 | 3

Of een roedel wolven loslaten.

HaatbaardKnipper | 01-03-18 | 14:41

@Haatbaardknipper
Hoe bedoelt u loslaten?
Zitten ze vooraleerst vast dan?

D-Fens_1963 | 01-03-18 | 14:43

of onze koning met zijn matties

Langshetrandje | 01-03-18 | 14:43

Het is zo simpel, zwakke dieren afschieten

Bokito ergo sum | 01-03-18 | 14:39 | 2

Doen ze ook.

Simon_GS | 01-03-18 | 14:54

Ze creëren eerst een hoop zwakke dieren, en dan afschieten maar.
Sitting ducks zo in dat reservaat, geen ontkomen aan.
Voor de ware sportliefhebber.

BosrandDirk | 01-03-18 | 16:59

Het verbaast me trouwens dat nog nooit iemand op het idee is gekomen om de weg naar de graslanden buiten de Oostvaardersplassen vrij te maken door dat hek te openen. Het is maar een rastertje. Knipknip of maak ik nu slapende honden wakker?

ches | 01-03-18 | 14:39 | 3

Ja, en dan jij met je kinderen op de rijksweg met 130 boven op zo'n beest knallen. Goed idee hoor!

Roadblock | 01-03-18 | 14:58

Gefeliciteerd met de virtuele bokaal welke u bij deze heeft gewonnen voor de domste opmerking van vandaag.

Lompiedompie | 01-03-18 | 15:11

Is @ ches uiteraard hé..

Lompiedompie | 01-03-18 | 15:12

iedereen die dieren in een groot weiland achter een hek zet en net zo doet als SBB in de OVP krijgt de politie op zn dak vanwege dierenverwaarlozing. SBB doet wel alsof het de Serengeti is maar het is een stuk polder van 4 bij 5 kilometer met een hek er om heen . Je hebt dus zorgplicht. En dat is niet afwachten tot de dieren dood gaan van de honger en dan afschieten.

hereboer | 01-03-18 | 14:39

"Natuur" kan wel in stadspark Nederland, met kleine plantjes en kleine beestjes. Niks groters dan een konijn, want anders lopen de hongerige trekbeesten binnen honderdtwintig passen tegen een hek. Of tegen een auto.
Gaan ze dood van. Staat lullig voor de dagjesmensen.

Jan Passant mk2 | 01-03-18 | 14:36

Tis rustig vandaag of nie?

Menage00 | 01-03-18 | 14:36 | 1

Ja, want iedereen is buiten op dit moment. Kom je nog schaatsen of nie ?

A.S. Perien | 01-03-18 | 14:42

Nu hoor je Thieme of stichting Das&Boom en al die andere milieu/natuur gekkies niet. Karrevrachten vol kadavers staan er geparkeerd.

Trumme | 01-03-18 | 14:35

Oh god en al die domme jankwijven op de facebooksite van de NOS ook lekker feestvieren. 0,0 vooruitziende blik en toch maar menen dat iedereen maar naar je moet luisteren.

Panos88 | 01-03-18 | 14:34 | 2

Emoties/gevoelens voor ratio. Wordt onze ondergang.

VeelTeSteil | 01-03-18 | 14:40

VeelTeSteil | 01-03-18 | 14:40 |
Emoties die feiten negeren, of ontkennen zelfs.
Maar ik troost mij met de gedachte, dat ook dit weer een golfbeweging in de tijd zal zijn.

Roadblock | 01-03-18 | 16:23

Dit is dan ook geen natuur, maar gewoon een grote dierentuin.

RideFreeOrDie | 01-03-18 | 14:31 | 2

Of je laat de natuur zijn werk doen, of je voert een sterilisatiebeleid en schiet het overschot af.

Panos88 | 01-03-18 | 14:36

Alleen zou de directie van zo’n dierentuin achter de tralies belanden als ze zo met de beesten zouden omgaan.

Trumme | 01-03-18 | 14:37

Hoezo is dat nieuws? Het zou pas nieuws zijn als het politiek aangestuurde OM wel tot vervolging over ging.

Abject | 01-03-18 | 14:38

De heks Ollongren is van dezelfde partij als het OM, de rechter en de media, dus uiteraard is ze "onschuldig".
Creativiteit bij het vervolgen en veroordelen overkomt je alleen wanneer je NIET van dezelfde partij bent als het OM, de rechter en de media.

Jan Passant mk2 | 01-03-18 | 14:45

Dank u, staat al uren op de interslets.

kwark001 | 01-03-18 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Dat die zeikwijven lekker de leeuwen in Afrika gaan bijvoeren met hun eigen zinloze uitgezakte lijven.

Die beesten afknallen, of laten verhongeren, anders mag je het volgende jaar nog meer gaan bijvoeren. Het lijkt verdomme Afrika wel, hoe meer je er aan schenkt, hoe meer hulpbehoevende asieleisers je er voor terug krijgt.

Abject | 01-03-18 | 14:30 | 3

"Het lijkt verdomme Afrika wel, hoe meer....."

Ja, die vergelijking drong zich ook aan mij op, maar ik durfde hem toch niet te maken. Maar er zijn natuurlijk zeker overeenkomsten. Nou ja, niet dat afknallen dan natuurlijk.

Dr_Johnson | 01-03-18 | 14:44

En moelijker is het niet.

D-Fens_1963 | 01-03-18 | 14:47

Hihi true. Dom zwichten voor domme wijven dit.

einStina | 01-03-18 | 14:57

Natuur is natuur, dus gewoon dood laten gaan. Het moest toch allemaal zo natuurljk mogelijk? Aanstellers.

Dutch_Holland | 01-03-18 | 14:30 | 6

@Trumme | 01-03-18 | 14:38
In mijn geval kat, maar niet de reiger bij de sloot zit hier voor het raam. Beestje lijkt het toch behoorlijk koud te hebben en die laag ijs is ook niet bevorderlijk voor z'n kansen om voedsel te vinden. Vooralsnog voel ik geen enkele behoefte hem te voeren. De kat daarentegen krijgt gewoon om half vijf eten.

mvdwarsligger | 01-03-18 | 14:42

@dwarsligger
Een huiskat is dan ook een hogere leefvorm.

D-Fens_1963 | 01-03-18 | 14:53

Dat is nu onzin. Natuur is ook gewoon wat je er van maakt. Als je de weg-met-ons-versie van natuur (natuur is zonder mensen) aanhangt, en uit laat woeden, zijn de Oostvaarders plassen in een paar jaar kaalgevreten en leeg.

frank87 | 01-03-18 | 14:54
▼ 3 antwoorden verborgen

In grote getallen afschieten en het vlees gebruiken voor consumptie. Ik maak wel een flinke plek vrij in de vriezer hier.

Mr_Pikibelly | 01-03-18 | 14:28

Nou ja, het is toch uiteindelijk zoals Pritt Stift het zegt: je kunt die dieren nou wel gaan bijvoeren zodat ze deze strenge winterdagen overleven, maar het zal ertoe leiden dat het aantal dieren zal toenemen. Voor dat toegenomen aantal zal er op die postzegel die Oostvaardersplassen heet, straks ook niet voldoende voedsel zijn, waardoor je dan wéér voor het dilemma komt te staan: dan maar weer bijvoeren? Dat zal niet gebeuren; in de praktijk betekent het dat er meer dieren zullen moeten worden afgeschoten.

Maar of de mensen die de afgelopen tijd zelf met balen hooi in hun autootjes naar de Oostvaardersplassen reden, dat afknallen nou zo tof vinden? Ik ben bang van niet. En ook zelf vind ik het niet zo'n gemakkelijke afweging. Volgens mij moeten de populaties heckrunderen en konikpaarden sowieso veel kleiner worden.

Anyway, je kunt de beslissingen natuurlijk niet overlaten aan mensen die gestrande bultruggen bij de Razende Bol namen als Johannes geven. Die mensen kunnen beter een hond of een kat of een cavia nemen die ze een naam geven en waar ze goed voor gaan zorgen

Dr_Johnson | 01-03-18 | 14:28

... schrijft Pritt Stift die nog nooit honger heeft ervaren en jetjes elke dag een overvloed aan voedsel tot zijn beschikking heeft.

ZoltarTheMagnificent | 01-03-18 | 14:27 | 4

@Roadblock: Een mens is een dier. En een ander zoogdier heeft de delfde behoefte tot lichaamsbehoud als een mens dat heeft.

ZoltarTheMagnificent | 01-03-18 | 15:54

ZoltarTheMagnificent | 01-03-18 | 15:54
Mja, nu kan ik wel een discussie beginnen, met wat een mens onderscheidt van het dier, maar ik denk dat dit bij u weinig zinvol is.
U maakt dezelfde vergelijking als inzamelende instanties maken, als zij een zielig negerkindje rond de kerst laten zien. Puur gericht op het kweken van emotie en het veroorzaken van schuldgevoelens.
En dat is dan nog een mens.
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Mag Pritt alleen dit stukje schrijven, als hij achter dat hek ook honger loopt te lijden?
Zo maar een vraag: Zou u het levensbehoud van een dier boven dat van een mens stellen?

Roadblock | 01-03-18 | 16:38

@Roadblock: Nee, Dhr Stift mag schrijven wat hij wil. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Ik ben het alleen niet met hem eens.
En nee, ik -als mens, in al mijn hypocrisie- stel het levensbehoud van een mens boven dat van welk ander dier dat ook. Maar ik ben me er wel van bewust dat waar ik als mens, mensen meerderwaardigheid vind, dat dieren dit ook voor zichzelf, hun naasten en hun soort zullen vinden. Daarin zie ik wel een gelijkwaardigheid die terug te voeren is op de wil tot zelfbehoud.

ZoltarTheMagnificent | 01-03-18 | 17:02
▼ 1 antwoord verborgen

Het is ook een wat bijzondere figuur om op gekunstelde wijze te proberen "natuur" te introduceren en na constatering dat dit niet werkt je handen er van af te trekken met massale sterfte als gevolg.
Voer die beesten voor nu bij, brei een eind aan dit experiment en kijk of ze op andere locaties (desnoods Europa breed) kunnen worden uitgezet.

Wolveshead | 01-03-18 | 14:27 | 3

Nu bijvoeren, straks als ze lekker vet zijn afknallen op opeten.

Jaap Brulaap | 01-03-18 | 14:29

Inderdaad, je kunt er van alles over zeggen, maar niet dat het natuur is. Pas als ze het hek om de Oostvaardersplassen weghalen kunnen we met die discussie beginnen.

RideFreeOrDie | 01-03-18 | 14:33

Het is heel natuurlijk als er regelmatig een paar dieren tussenuit geschoten worden.

frank87 | 01-03-18 | 15:00

Schandalig dat teveel dieren in een omheind gebiedje van de overheid worden vastgehouden zonder enige vorm van regulatie, behalve het voedselaanbod. Iedere boer die zo zijn dieren houdt, wordt terecht aangepakt, maar omdat men heeft bedacht dat dit ´natuur´ is, mag de overheid zijn veestapel laten verhongeren. Is een kogel te duur dan? Je kunt toch gewoon door afschieten de populatie binnen de grenzen houden. Allicht vriendelijker dan laten verhongeren. Bovendien stel ik mijn vragen bij het ´natuurbeheer´ bij deze overpopulatie aan grote grazers. Stel je bent een zeldzame orchidee en je hebt het stomme idee om je te vestigen in een door grote grazers en ganzen overbevolkt gebied, hoe hoog schat je dan je overlevingskanzen in?

ches | 01-03-18 | 14:27 | 3

Ze schieten al af slimmerd. 700-800 dieren per jaar, meeste van de dieren die dreigen om te komen door honger worden al afgeschoten voor ze er aan dood gaan. Maar dat willen die bijvoer gekkies niet inzien en flikkeren dan ook nog eens het verkeerde voer over t hek. Gevolg is straks meer kleintjes, verstoort ritme, ziekte en de volgende winter nog grotere problemen, NL is gewoon te klein voor dit soort grote kuddes. Iets met snelwegen en bebouwing enzo.

Meesleepbeest | 01-03-18 | 14:43

Als een boer zo lang wacht met het afvoeren van dieren heeft hij terecht de NVWA op de stoep staan. Er moet serieus fauna beheerd worden daar. En de provincie moet er voor zorgen.

frank87 | 01-03-18 | 14:58

Dooie dieren lekker laten liggen is ook niet voor niets. Ongeveer de helft blijft liggen en dat is goed voor de kringloop, voeding voor de bodem en andere dieren zoals vossen en kleiner.
Hier trouwens ook gewoon de rapportages van Staatsbosbeheer voor december en januari. 682 dieren afgeschoten en slechts 11 een natuurlijke dood www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbos...

Meesleepbeest | 01-03-18 | 15:47
-weggejorist-
Vula | 01-03-18 | 14:26

Hoezo "de natuur z'n werk laten doen" Als ze dat principe nou eens hanteerden in die derde wereld landen...
Die dieren kunnen weinig kanten op en krijgen nu met het koude weer te maken.

Mastermattie | 01-03-18 | 14:26

Gewoon de natuur zijn werk laten doen en zorgen dat er niet meer bijkomen.
Zouden we met meer uitheemse specimen moeten doen.

jemagookniksmeer | 01-03-18 | 14:26

Het lijkt wel het nederlandse probleem in het klein met die dieren. Ik noem maar wat: een wildzwijn ik noem hem maar Mo en Moeder Ali komen naar nederland en worden hier bijgevoerd. Daardoor komen er vele kleine wildzwijntjes bij die ook honger hebben die dus ook weer worden bijgevoerd. Die gaan met een volle buik weer paren dus weer meer wildzwijntjes enz enz.
Zo wordt de partij van de Dieren dus het grootst, of heb ik wat vergeten?

jan huppeldepup | 01-03-18 | 14:25 | 1

Ja , ben gebruiken i.p.v heb.

ja,diedus! | 01-03-18 | 14:29

We maken over dat gebied mooie documentaires en noemen het "De Nieuwe Wildernis".
Het shot waarin Staatbosbeheer een jeep vol vreten komt dumpen heb ik gemist dan zeker.

Captain Pervert | 01-03-18 | 14:25
-weggejorist-
steekmug | 01-03-18 | 14:25

Degene die dit bedacht heeft zou ik nog geen terrarium in de vensterbank toevertrouwen.
En de PvdD interesseert het ook geen ene reedt, die gaan politiek bedrijven en roepen alleen maar dat de andere partijen en vooral die verfoeilijke jagers de oorzaak van deze ellende zijn.
Laat die jagers dan maar los stelletje badmutsen., heb je geen ellende meer én een lekker ecologisch verantwoord biefstukje en geen meute dombo's met een rood waas voor hun ogen 'want dierenleed'.
Win - win - win.

Eppo | 01-03-18 | 14:23 | 1

Precies dit.

Het meest achterlijke is dat dit al meerdere malen is gebeurd het laatste decennium hier in Nederland. Blijkbaar leren we hier nogal weinig in dit land. Dit soort wanbeleid krijg je als sentiment de dienst uit maakt.

1337haxxor | 01-03-18 | 14:40

Nepnatuur. Veel te veel dieren op een te kleine ruimte. Geen natuurlijke vijanden. Ja, dan krijg je die tragische beelden van verhongerde beesten.
Zelfde verhaal met de damherten in de waterleidingduinen.
Flink uitdunnen die populatie. Jammer dat ze geen vlees meer op de botten hebben, geen lekker hertenbiefstukje van te maken.

Yperiet | 01-03-18 | 14:22 | 1

Nederland is vol , of te klein voor zoveel mensen & dieren. Je hebt hier zelfs al speciale hondenuitlaatplekken met een hek er omheen. Een uiting van krapte. Dus dit land is vol , overvol.

ja,diedus! | 01-03-18 | 14:26

Dat hele Oostvaardersplassen gedoe is je reinste flauwekul. Natuur, ammehoela! Allerlei exotische beesten uit het buitenland importeren en er een groot hek omheenzetten, alsof dat "natuurlijk" zou zijn. Het is niets anders dan een grote dierentuin, en net zoals in een dierentuin hoor je de beesten dan goed te verzorgen. Van mij mogen ze al die runderen afschieten en de hekken weghalen, maar hou alsjeblieft op met dat gelul over "natuur".

Argyronauta | 01-03-18 | 14:21 | 1

Mee eens. Stoppen met dit experiment. Doet me denken aan de "maakbare samenleving" van de PvdA. Ook mislukt.

VSOPXO | 01-03-18 | 14:29

Waarom brengt SBB niet die poema’s die elke zomer over de Veluwe zwerven naar de Oostvaardersplassen? Dan heb je iets van natuurlijk evenwicht. Zonder roofdieren heb je geen natuur maar extensieve veeteelt. Ook niet erg, maar dan moet je die beesten uiteindelijk wel netjes afvoeren, slachten en het vlees verkopen.
Zoals het nu gaat is het natuurlijk niks. Vlees noch vis, zogezegd.

Stormageddon | 01-03-18 | 14:21

Nederlands D66/GL natuurbeheer in een Notendoop:
1. Dieren die elders thuishoren op een kleine drassige vlakte flikkeren in concentratieparken achter prikkeldraad.
2.Wachten tot al het groen opgevreten is en dan dagenlang debateren over voerverboden of CO2 neutraal afschieten.
3. Niks doen en toekijken hoe duizenden beesten creperen en janken over theoretisch uitgemergelde ijsberen 10.000 km verderop.

getergde kaasboer | 01-03-18 | 14:20 | 2

Maar we zijn hier absoluut niet gestoord en katsgek. Nee toch?

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:52

Maris v.d Hof5393
Nee 'ze' zijn hier absoluut niet gestoord en katsgek, er zijn enkel en alleen teveel ambtelijke klootzakken.

watmagjenogwel | 02-03-18 | 04:22

Het is net als ontwikkelingshulp,
het lijd tot onnodig lijden....

Kanarie_Geil | 01-03-18 | 14:19

Een paar hectares met een hek erom is geen natuur. Mens zet dieren uit, mens moet er voor zorgen.

Fred Hartman | 01-03-18 | 14:18

Nou ja. Volgens Pritt een prima verhaal op de website waarin staat dat bijvoeren een slecht plan is, omdat er dan nog meer loser-beesten bijkomen, die dan ook weer afgeknald moeten worden.
De mensen die dat verhaal hebben geschreven, knijpen in hun handjes dat de strenge winter is ingetreden, dat de beesten nu verhongeren. Begrijp ik dat goed?
Dus
Als de winter een gewone winter was geweest, zoals de afgelopen jaren, zouden die jonge beestjes gewoon geboren zijn. Zoals elk jaar. Uit moeders die niet verhongerd waren. Want er was genoeg eten.
Als ik het goed begrijp, worden ze, na geboren te zijn, gewoon afgeknald? Want er zijn er teveel. Gebeurt dit echt na een gewone, zachte winter? Is het een jachtterrein geworden, daar.

onnosel | 01-03-18 | 14:17 | 1

Je kunt wel merken dat -als wellicht enige land ter wereld- hier een Partij van de Dieren de vinger aan de pols houdt. Grapje.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:46

Het is net als met Afrika. Je kunt wel gaan bijvoeren omdat het allemaal zo zielig is, maar daarmee maak je het probleem op termijn alleen maar groter.

du Roi Soleil | 01-03-18 | 14:16 | 6

U weet hoe ontwikkelingshulp in Afrika genoemd wordt?
De gesel van Afrika.
Lees ook eens het uitstekende boek van Linda Poelman:
De hulpverleningskaravaan.

Roadblock | 01-03-18 | 15:06

De mensen in Afrika hebben genoeg mogelijkheden iets aan hun lot te veranderen, het ontbreekt ze alleen aan motivatie. De betrokken dieren hebben die kansen niet, zij zijn afhankelijk van mensen die hen zonder eten, drinken en beschutting hebben opgesloten.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:43

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:43
En dus moet en wij de motievatie hier in EU ze gaan bijbrengen? Kletspraat, er wordt daar teveel geneukt en vervolgens wordt alles afgeroomd om naar europa te komen. De bevolkingsaanwas in Afrika was nog nooit zo groot. En die motivatie? Dat duurt nog zeker wel 300 jaar voor dat er echt inzit.

Cobalt bomb | 02-03-18 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Die grote grazers horen daar niet en kunnen er ook niet uit.

Dan is het niet meer dan normaal dat je ze niet laat creperen.

Populatie wordt nu te groot voor die postzegel, jaja, what about us?

Ben-Bataaf | 01-03-18 | 14:15

Gewoon bijvoeren (het is immers helemaal geen 'ongerepte vrije natuur') en het overschot laten bejagen. Levert smakelijk wild op.

JanVergoor | 01-03-18 | 14:15

Er staan hekken omheen , dus eigenlijk een boerderij van staatbosbeheer,
Dus dieren politie kom er maar in.. Of pakken die alleen boeren.

A.C.H.M.E.D | 01-03-18 | 14:14 | 1

De overheid is de grootste boer van Nederland!

arabes_eut_domus | 01-03-18 | 14:15

Als d'r bij een boer een dood varken wordt gespot is het land te klein maar dit moeten we inclusief de partij voor de dieren www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/4... allemaal maar normaal vinden.

brammetaalman | 01-03-18 | 14:12

Er is helemaal geen ruimte en natuur meer in Nederland waarin deze beesten zich zouden kunnen verplaatsen naar betere gronden zoals ze in het wild zouden hebben gedaan. Het is schandalig wat men hier doet.

Zet eenn paar beesten naar buiten, noem het natuur, laat ze aan hun lot over en dan afknallen. Want zodra ze een geweer van mogen houden hoor je ze ineens niet over de natuur. Die boswachters zouden zich kapot moeten schamen.

Wedstrijdkrokodil | 01-03-18 | 14:12 | 1

@Wedstrijdkrokodil | 01-03-18 | 14:12 |
Die boswachters vervullen de taak die eigenlijk uitgevoerd zou moeten worden door roofdieren. Helaas hebben we in Nederland niet voldoende roofdieren van het formaat om een verzwakte pony aankunnen.

mvdwarsligger | 01-03-18 | 14:18

Maar... maar... Ongerept? Natuur zijn gang laten gaan? Verboden in te grijpen want Natura-2000? Of gelden regeltjes niet als de gevolgen niet aaibaar zijn??

marcoplarco | 01-03-18 | 14:12 | 1

Dat laatste volgens de tere zieltjes. Is zielig, helpen levert hen goed gevoel op, maar de dieren meer ellende, dus is het niet helpen en goed doen, maar is het dom en ellende uitdelen. Primitief egoisme.
Super irritante wezens die slecht zijn voor mijn humeur...

einStina | 01-03-18 | 15:02

Hoe groter het dier, hoe hoger de emotie.
Mijn buurman heeft in de zomer nog van die ouderwetse vliegenvangers hangen, van dat draaiende kleefpapier.
Daar hoor ik nou nooit iemand over.

Maya de Blij | 01-03-18 | 14:11 | 2

Echt wel.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:36

Ik heb werkelijk eens het argument gehoord dat insecten eten zorgt voor onnodig dierenleed. Voor 1 maaltijd moeten er heel veel dieren dood. Dan kun je beter rundvlees eten.

koeberg | 01-03-18 | 17:05

Mannetjes onvruchtbaar maken om te reguleren? Zou bij dat bijfokken van mensen ook werken, maar gaan we nooit doen. Jaar eten voor sterilisatie bij hongersnood. Onmenselijk? Nee, door laten fokken is onmenselijk en in dit geval ondierlijk, het probleem in stand houden door te voeren en steeds erger te maken.

TheseDays00 | 01-03-18 | 14:11 | 3

Dat van sterilisatie was in de VS voor een oorlog een populaire politiek. Nazi's pikten dat op maar dan efficienter (Deutsche gründligkeit) en sindsdien is het geen hot politiek topic meer.
Maar de geschiedenis leert ons dat we niet van de geschiedenis leren. Dus wie weet?

Winter_is_coming | 01-03-18 | 14:16

@ Winter_is_coming
Knappe Godwin. Overbevolking: het probleem van nu en de toekomst als iedereen blijft ontkennen en wegkijken. Moet vrijwillig (dat bedoelde ik, niet full chantage of dwang), maar is voor de wereld noodzakelijk.

TheseDays00 | 01-03-18 | 14:24

Mhhh..."Jaar eten voor sterilisatie bij hongersnood" zou zomaar kunnen worden gelezen als chantage.

Winter_is_coming | 01-03-18 | 14:27

Gewoon kappen met die Oostvaardersplassen. Je kunt niet op een paar vierkante kilometers doen alsof het echte natuur is. Die beesten kunnen geen kant op en ze kunnen zeker niet op zoek naar eten.
Gewoon net als 'vroeger', toen ieder half groot dorp een hertenkamp had, hier een natuurparkje van maken. Volledig beheerd, incl voer.

CaesarSalad | 01-03-18 | 14:10 | 5

De Oostvaardersplassen zijn ontzettend mooi en waard om beschermd te worden. Maar het is niet nodig om er veel grote dieren te plaatsen, daar is niet genoeg ruimte voor. Ook de micro-natuur is schitterend.

onnosel | 01-03-18 | 14:20

@SirHackalot
Dat er natuur is op eilanden zal best zo zijn. Grote grazers vindt je er maar weinig. Elanden kunnen best een potje zwemmen en kunnen een eiland (bv. Alaska) dus ook weer verlaten wanneer de winter komt. Paarden en Runderen kunnen dat echter niet, dit zijn beesten die thuis horen op grote vlakten, niet op het 'Oostvaarderseiland'

CaesarSalad | 01-03-18 | 14:30

Nooit een zeepaardje of een zeekoe gezien?

NasiGordon | 01-03-18 | 14:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi verhaal van staatsbosbeheer.
Schoenmaker blijf bij je leest.
Maar dit is n.l. dier beheer in gevangenschap.
Of bijvoeren of hekken weg, kunnen de beestje het zelf gaan zoeken.
En is er ook spraken van fair play.

nr123456789 | 01-03-18 | 14:10 | 1

Ja maar de boeren dan, maar op zich natuur in Nederland is aangelegd bijna alles, bossen zijn plantages voor scheepsbouw uit vroegertijden, dit is ontstaan doordat ze bomen uit bossen haalden, daarna wel weer nieuwe planten, kijk maar goed, alles staat op rij er vaste tussen ruimte, die dieren moeten ze de vrijheid geven, ondanks de boeren daar, natuur met hek erom is geen natuur, we kunnen er om janken maar voeren is ook geen oplossing dan moet dat hele jaar

Rest In Privacy | 01-03-18 | 17:03

Natuur is natuur en dat kunnen de meeste watjes en sneeuwvlokjes in NL al niet meer aan. Nou dat wordt nog wat... Een dooie mus is binnekort rede voor een stille tocht....
--
De gemiddelde VVDer jankt de hele dag, BN-ers die de laan uit worden gestuurd gaan janken. En nu janken mannetjes als Roos al bij een paar dooie dieren. Wat gewoon de natuur is.. Te veel beesten, geen eten, dus sterven de zwakkeren... Zullen we in NL ook gaan zien wanneer het gratis geld op is...

Mark_D_NL | 01-03-18 | 14:10 | 2

Van die dode mus is het land al een keer van de rel geweest en staat nu in een museum. Oude wond weer opengehaald.

TheseDays00 | 01-03-18 | 14:12

Natuur is natuur maar natuur heeft geen hekken. Dit is geen natuur, dit is wreedheid ten top.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:31

Heel dat oostvaarders idille was voor iedereen met gezond boerenverstand.......

Poppo van Ulvinga | 01-03-18 | 14:10 | 1

Maak daar maar Oostvaarders-utopie van...

Sarcastisch varken | 01-03-18 | 16:08

Wij hebben toch een dieren politie , waarom treden die niet op .

A.C.H.M.E.D | 01-03-18 | 14:10 | 1

Die mochten dat niet.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:29

Als dit overheidsbeleid is dan sporen die gasten dus echt niet. Doet me denken aan de 3e wereld: daar sterft alles ook al honderden jaren uit van de honger, maar inmiddels gaan ze richting de 4 miljard...

Stop die gekken genaamd "jagers" erbij in dit reservaat of een paar wolven. Maar nee, 'hekje eromheen', ecosysteem volledig uit belans door gebrek aan roofdieren en we hebben 'natuur'...

Doet me een beetje denken aan de vrije markt in de gezondheidszorg, alleen zijn die paarden beter af...

mrXL | 01-03-18 | 14:10 | 2

Spijker en kop

Poppo van Ulvinga | 01-03-18 | 14:10

Inderdaad, gewoon zwak spul afschieten. Als we geen predators (lees wolven) willen, is dat de enige juiste optie. Maar dat magnie van Dierenpoes c.s. want sielug.

Mbovenka | 01-03-18 | 14:35

Eerst maar de zielige bejaarden voeren.

Ars Vivendi | 01-03-18 | 14:10 | 3

Aan de wilde dieren?

TheseDays00 | 01-03-18 | 14:15

#Koffie van beeldscherm poetst#

Ars Vivendi | 01-03-18 | 14:16

Een opmerking die (hopelijk) alles weer tot de juiste proporties terugbrengt.
Hulde.

Roadblock | 01-03-18 | 15:30

Nee, niet bijvoeren! Of je plan doorzetten, en er onbeheerde natuur van maken, met als gevolg dat alle grote grazers dood gaan, maar dat is de natuur!
Of de natuur beheren, en overschot afschieten! Maar bijvoeren is echt de slechtste oplossing!

SirHackalot | 01-03-18 | 14:09 | 3

Amen.

einStina | 01-03-18 | 15:05

nee, Staatsbosbeheer moet begrijpen dat het experiment mislukt is ivm te weinig grond/gras/natuurlijk voer + geen natuurlijke vijanden.
Nederland heeft geen ongerepte natuur, en een stuk toewijzen dmv een hek er omheen is niet hetzelfde.

Nuchternederland | 01-03-18 | 15:58

Wat een kul.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:29

Als dit een boer zou doen , dan zou men hem opknopen aan de hoogste boom.

A.C.H.M.E.D | 01-03-18 | 14:09 | 1

Oh, heb ik dat opknopen gemist elke keer?

Roadblock | 01-03-18 | 15:31

Meer voer - meer dieren - meer honger - meer voer - meer dieren - meer honger - meer voer. www.youtube.com/watch?v=VYwMmDkRCEo Het lijkt wel het Europees immigratiebeleid.

Feynman | 01-03-18 | 14:09 | 4

Dat lijkt nog meer op het Afrikaanse/ontwikkelingshulpmodel.
Wij voeren ze bij (voer/medicijnen/geld), zij worden met meer en meer, komen weer in de problemen, wij voeren ze weer bij enz enz.

Nuchternederland | 01-03-18 | 15:56

Anticonceptie, het bestàát.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we niet gewoon wat wolven loslaten bij de Oostvaardersplassen. Worden de verzwakte ondervoede gewoon op natuurlijke wijze afgemaakt.

mvdwarsligger | 01-03-18 | 14:07 | 9

mvdwarsligger | 01-03-18 | 14:22
Onlangs bleek hier in Twente dat de dode schapen NIET door een wolf maar door honden waren dood gebeten.

Lupuslupus | 01-03-18 | 15:00

@Lupuslupus even doorlezen. Daar had ik op al een oplossing voor voorgesteld.

mvdwarsligger | 01-03-18 | 15:01

Ja joh, laten we een roedel wolven uitzetten. Leuk om met de kinderen te gaan kijken hoe veulens en kalfjes aan stukken worden gescheurd. Schei toch uit, gewoon, zoals een beschaafd land betaamt, in de winter bijvoederen alsmede zorgen voor water en beschutting.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Afgelopen dagen al een aantal maal een oplossing geopperd: wolven.

knutsel_ | 01-03-18 | 14:07 | 5

Tis toch meer een wisselwerking dacht ik.

knutsel_ | 01-03-18 | 14:13

Zet een wolvenpaartje uit binnen dat hek en je bent in no time alle andere dieren kwijt. Vervolgens vreten de wolven hun nageslacht op want dat doen ze als ze elkaar niet de roedel uit kunnen vechten. Mislukt experiment dus maar dat kon elk normaal denkend mens al wel bedenken...

loze stijl | 01-03-18 | 16:28

@loze stijl . Ik dacht dat het om iets van 5300 dieren gaat. Dan moet dat wolvenpaar wel erg veel honger hebben wil er niets meer overblijven.

knutsel_ | 01-03-18 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Walgelijk eerst wat dieren op een stkje land flikkeren en dan laten verrotten omdat dat natuur is. Welke natuur? In nederland? Deze dieren lijden en dienen geholpen te worden. Het gevolg van jarenlange vernietiging van natuurlijk leven in nederland.

bigs | 01-03-18 | 14:07 | 1

Precies! Dan maar zeikwijf.

Maris v.d Hof5393 | 01-03-18 | 16:22

Is er iets van een handboek dieren voeden beschikbaar? Vogels in de tuin voeren prima, eenden voeren is 'no go', Grote grazers was 'no go' maar nu dus toch wel. Je moet er zo goed als een studie voor volgen wil je het een beetje goed doen

deNettobetaler | 01-03-18 | 14:07 | 4

@NasiGordon. Tel daarbij de grote hoeveelheid katten op en dan heb je wel een goede reden voor wat extra vogeltjes, mochten mensen daarover weer beginnen te zeuren...

knutsel_ | 01-03-18 | 14:24

@Knutsel, ik heb een kat èn voer de vogeltjes in mijn tuin (en voorzie ze van water, heel belangrijk). Kat mag alleen heel vroeg in de ochtend naar buiten want dan is het nog schemer en zijn er geen vogels. Bij deze kou is hij trouwens binnen 10 min. weer binnen :-)

Lupuslupus | 01-03-18 | 14:54

@Lupuslupus
Toen ik nog een jochie was en een kat had gaf ik mijn kat even een seintje wanneer ik brood voor de vogels neergooide. De kat kon dan vast zijn strategische plek innemen. Zo was ik. Ik was dol op mijn kat. Volgens mij vond hij mij ook wel waarderen. Hij legde nog wel eens een lijkje naast mijn bed. Deed ie alleen bij mij.

koeberg | 01-03-18 | 16:42
▼ 1 antwoord verborgen

Tja als je in de Oostvaarders plassen zo nodig 'natuur' wil spelen moet je de gemalen stop zetten. Word het gewoon weer een plas water.

miko | 01-03-18 | 14:06 | 3

Eerst een experiment starten met stoppen met bemalen van Amsterdam? Zomaar een ander naief idee

Winter_is_coming | 01-03-18 | 14:07

Winter_is_coming | 01-03-18 | 14:07
Als je het grondwaterniveau maar een beetje laat zakken of stijgen rotten die houtenpaaltjes onder al die stadspaleizen vanzelf door. Die vastgoedbubbel is een kaartenhuis.

Feynman | 01-03-18 | 14:10

Ik begrijp dat verhaal van StasBosBeheer wel, niet voederen van zwakke dieren
ergo, de hele opzet is al kunstmatig: plaats dieren op een stukkie grond met een hek erom
Daar knelt hem de schoen dus, dat hek
in een werkelijke natuur loopt zo'n hert etc een stukkie verder waar nog wél gars zit
Dat kan in deze situatie niet meer: de 'sterke dieren' zijn de dieren die het gras als eerste te pakken hebben
de achterhetnetvissende dieren, die normaal een stukkie verder gaan grazen de zgn 'losers', en dat alleen maar vanhele zo'n fokking hek
De hele opzet is er eentje van een veredelde dierentuin, allemaal best, maar geef dat gewoon toe
dan weten wij (niet de dieren) waar we het over hebben

Tobi | 01-03-18 | 14:20

Idee: niet bijvoeren, maar het overschot aan vee/wild bij gebrek aan roofdieren lekker opeten? Of ben ik weer te praktisch/naief

Winter_is_coming | 01-03-18 | 14:05 | 3

Precies waar ik ook aan dacht toen ik het bericht las. Het ultieme stukje scharrelvlees.

TheEgg | 01-03-18 | 15:12

Ja maar die huilwijven vinden paarden eten ook zielig, heb je weer de volgende rel.

einStina | 01-03-18 | 15:19

beetje bijvoeren zodat ze lekkerder smaken?

Hemmenaar7 | 01-03-18 | 23:43

Het werd tijd. Nu dat hele onzalige plan nog naar de prullenbak verwijzen.

B. Randnetel | 01-03-18 | 14:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken