Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Handen af van onze vaderlandse historie!

WAT U ZEGT, moederconcernkrant!

Stop de linkse beeldenstorm! Met het verwijderen van beelden en bustes, maak je het verleden niet ongedaan. Geschiedenis dient maar één doel: leren van en over het verleden om context aan te brengen in het heden.

Dat veel gebeurtenissen, opvattingen en praktijken uit het verleden nu niet meer wenselijk zijn, of zelfs verwerpelijk zijn geworden, verandert niets aan het feit dat ze wél gebeurd zijn. Het is beter daarover te leren, en context aan te brengen, dan ze te veranderen, verwijderen of verplaatsen. Als de norm wordt dat een vroegere vaderlandse zeeheld of koloniale bewindsman ook eigenschappen had, of daden verrichte, die nu niet meer door de deugbeugel kunnen, waar eindigen we dan? Voor je het weet moet Ruud Lubbers worden weggepoetst uit het collectieve geheugen omdat hij behalve het bekleden van het premiersambt van Nederland, ook wel eens de neiging tot ongevraagde bepotelingen had (of heeft, hij leeft immers nog). Daar zijn we immers ook niet meer van gediend.

De sloopkogel tegen de hunebedden, want weet je hoe dat volk met hun vrouwen om ging? De helft van de Amsterdamse grachtengordel een openluchtmuseum vanwege het herbergen van joodse onderduikers, de andere helft tegen de vlakte vanwege hun jodenverraad en collaboratie met de nazi's. En het WK-elftal van 2010 uit de boeken want die verloren finale tegen Spanje is óók een historische schande. Vroeger, toen leerden we de Spanjolen nog wel eens een lesje - maar ja, dáár mag je het straks vast ook niet meer over hebben, want dat gebeurde bepaald niet zonder geweld. Niets is nog heilig als er met een selectieve stift door de geschiedenis wordt gestreept.

Niet doen. Stop er mee. Handen af van onze historie. Geschiedenis is om van te leren, niet om te herschrijven en al helemaal niet om uit het collectieve geheugen te verwijderen. Het regressief-linkse revisionisme van de vaderlandse geschiedenis is fascisme met terugwerkende kracht.

Reaguursels

Inloggen

Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.
George Orwell. 1984

matrixbluepill | 18-01-18 | 14:47

Tja, de Neo-Beeldenstorm.
De gekken der Sociale Rechtvaardigheids-Import uit de VS. Zelf nadenken wordt niet gevraagd, nawauwelen is de modus operandi.

Jinek vs Redmond O'Hanlon
Soms kijk ik even naar Jinek om te zien of er nog een interessante persoon(lijkheid) aan tafel zit.

Hedenavond was het raak. Redmond O'Hanlon en wat doet Eva? Er doorheen ouwehoeren, ze laat die man niet uitspreken, want ze voorvoelt dat hij iets gaat zeggen wat regressief-feministes niet helemaal goed te verstouwen zou kunnen zijn. Laat gvd die man aan het woord, drijfbal die je bent.

Herman Pleij
OK, dat uitgespogen hebbende mag ik aansluiten bij het uitermate redelijke en onweerlegbare commentaar op de kwestie van Herman Pleij. Puntgaaf. Niets tegen in te brengen.

Eric Corton
Maar nee, ene Eric Corton, speelt dattie gitaar speelt, speelt dattie kan zingen, die dus mengt zich in de discussie.

Nee, meneer Corton, het moet mensen, die negatieve kriebels van die slaafse plaatjes op de Gouden Koets beweren te krijgen, WEL uitgelegd worden, want ze sjouwen achter andere meningen-uit-Amerika-lenende-mensen aan die een eigen agenda hebben.
Got-0-Got wat een figuur met zijn tatoeages op zijn vingers.
Sukkelaars, Evocatus

Evocatus | 18-01-18 | 00:55 | 1

+1

Francieux | 18-01-18 | 08:26

Het wordt steeds voller in mijn particuliere gaskamer.

JvanDeventer | 17-01-18 | 22:57

in de middeleeuwen was het IN om landen te koloniseren, en op wereldschaal continu te concurreren met de andere Europese mogendheden. Dat was de mainstream.

tegenwoordig is het in om multikulti te knuffelen. en je te schamen je verleden. en je cultuur. En jonge moslimmannen te importeren onder het mom van vluchteling. daarover kritisch zijn en je krijgt een extreem rechts fakenews label.

zoals Geenstijl nu kritisch is, en de rest van de MSM meeblatende schaap slaven van de politiek. Zo het GS van de middeleeuwen ook toen kritisch zijn geweest naar de negatieve kanten van de cultuur van toen.

En de Volkskranten en NRC's van die tijd? Die zouden trots op de voorpagina de successen van de elite op reis verslagen.

Ir. Wilhelmus | 17-01-18 | 21:06 | 1

in de middeleeuwen was kolonisatie net als nu een misdaad tegen de menselijkheid, geen enkel excuses kunnen deze landen opgeven voor deze onmenselijke misdaden, genocide ,slavernij, plunderingen zijn door deze mogendheden tot industrie gemaakt,

adjudant | 18-01-18 | 05:04

Twee sec DWDD en je ziet al aan de balloze ogen van de aangeschoven TotalCuck wat er uit zijn voergaatje gaat vallen. “Nu is het alleen glorie.” De verkapte levensfrustaties van een loseracademicus opgelepeld als Boeiend Standpunt op NPO. Zij Sylvana niets iets over onnodige ophef?

oorwormpie | 17-01-18 | 20:23
-weggejorist-
MeneerEmiel | 17-01-18 | 19:56

De wereldgeschiedenis is voor een groot gedeelte opgebouwd door machtswellustelingen met een zeer discutabele handelswijze. Als die allemaal uit de geschiedenis worden geschreven, dan blijft er een foldertje over. Zelfs moeder Theresa bleek een enorme bitch te zijn..

salsaparilla | 17-01-18 | 19:32 | 1

Mo’s minaretten zijn schijnbaar wel toppie.

oorwormpie | 17-01-18 | 20:29

Nu begonnen is met het wegwerken van de geschiedenis wacht ik eigenlijk om het aanbreken van de periode van 1933 tot 1946. Wordt dat ook ontkend? Zou men dat durven?

F. Jacobse | 17-01-18 | 19:16 | 1

om=op

F. Jacobse | 17-01-18 | 19:17

2 deling Nederland gaat als volgt. Een deel van Nederland werkt hard, is fatsoenlijk, betaalt zijn belastingen met tegenzin en heeft het druk. Druk met werk, druk met van alles te regelen, druk met de financiën op order te houden. Ook al verdient men redelijk, puissant rijk zijn we niet. Bovendien krijgen werkenden geen toeslagen, geen subsidies, moeten meer huur betalen dan niet werkende buurman, etc.

Het tweede deel werkt weinig of helemaal niet. Hoeft niets te regelen de uitkeringen, toeslagen, kinderbijslag, komt automatisch. Dat deel verveelt zich en legt de schuld daarvoor bij werkend Nederland. Omdat men zich verveelt, gaan ze allerlei onzin verzinnen, Zwarte Piet moet weg, verboden prettig kerstfeest zeggen, beeldenstorm, namen van mensen die Nederland groot gemaakt hebben, waardoor ook ZIJ als erfenis van profiteren. En hebben alle tijd ervoor om zich daarmee bezig te houden en tot vervelends toe dat door te drammen op werkend Nederland die daar geen tijd voor heeft. Totdat werkend Nederland dat accepteert wat ze helemaal niet willen accepteren om maar van dat vervelende gezeik af te zijn. De oplossing is ook blijven doordrammen en doorzeiken. Totdat lui Nederland het opgeeft. Houdt Stand mensen, houdt van Nederland, zijn tradities, zijn geschiedenis en zijn erfenis, waar iedereen van profiteert inclusief zeikend Nederland.

Professor Kluns | 17-01-18 | 18:46

Dit is het begin van de multi-cultie historie. Dit moeten we omarmen

en doodknuffelen ?...

een.procent | 17-01-18 | 18:18

Het moet niet weggepoetst worden, maar voortgezet. Hoe mooi zou het zijn als bijvoorbeeld Rutte en Zijlstra eens een eilandje zouden veroveren op de Chinezen. Of een stukje Afrika bevrijden van het gele gevaar.
En dan die Johan Maurits, man man man, wat een geweldenaar. Cultureel was die man geweldig. Onlangs las ik 'Het groene paradijs' over de geschiedenis van Brazilië. Die hele Hollands overheersing van 1630 tot 1654 is echt een rimpeling in de tijd en heeft voor mooi veel te kort geduurd. Bovendien deden onze voorouders niets anders dan de concurrentieslag aangaan met andere mogendheden, wat nu eenmaal het grote streven van die jaren was. Niet alles goed te noemen, maar er was wel ondernemingszin.

Francieux | 17-01-18 | 18:07 | 2

".... eens een eilandje zouden veroveren op de Chinezen. Of een stukje Afrika bevrijden van het gele gevaar. " Waarom is China geel gevaar? China heeft NOOIT een ander land gebombardeerd omdat een dictator niet hun voorkeur is, terwijl andere dictators (Erdogan) lid zijn van dezelfde club. Ook is China jarenlang misbruikt voor dumpen plastic, elektronica en gevaarlijk medisch afval en tegelijkertijd zeiken we op China dat het zo slecht doet voor het milieu.

Professor Kluns | 17-01-18 | 18:22

@Professor Kluns

Je hebt wat betreft de Chinezen ongetwijfeld gelijk. Bovendien ben ik geen kenner van de laatste ontwikkelingen, waarbij China betrokken is, al lees ik best wel eens iets over imperialistische tendensen.
Maar het eerste deel van mij reactie was vooral met een knipoog bedoeld.

Francieux | 17-01-18 | 19:14

Heb even hier in Bulgarije rondgevraagd, 'what if'..... ze hun nationale helden voor de bus gooien, Botev en Levski. Iemand die dat voorstelt zal het niet overleven.

Maartenalsoptwitter | 17-01-18 | 17:09

Stem ajb bij de eerstvolgende gemeenteraad verkeizingen niet op D66 en alles links daarvan.Deze partijen moeten nu maar eens gaan beseffen dat je niet overal regels voor kunt verzinnen. Laat de burgers met rust aub!

Eduardo5000 | 17-01-18 | 16:10

Selectieve -linkse- verontwaardiging met terugwerkende kracht.

marjen | 17-01-18 | 15:17

Sic! Met dien verstande dat alle verwijzingen naar de filosoof van de vernietiging Karl Marx (woonde o.a.in Zaltbommel) voorzien worden van een voetnoot hoeveel ellende zijn werken hebben veroorzaakten hoe inhumaan zijn ideeën waren.

AlexanderVissers | 17-01-18 | 15:16

Kolonel Walter E. Kurtz zei: exterminate them all. Met een commando spijkerharde groene baretten zijn onze problemen in dit land in no-time opgelost. Geen islamgekkies, geen intifada, geen motorbendes, geen woonwagen-drukgsdealende-tokkies, geen illegalen. Het probleem is niet zo groot! Je moet alleen de juiste mentaliteit en de juiste mensen hebben.

Willemdrie33 | 17-01-18 | 15:13 | 2

En mensen die dit denken hebben noch de juiste mentaliteit en al helemaal geen daadkracht. Die gaan gewoon lekker Geert of Thierry stemmen. Dat of Kristallnacht.

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 15:24

De Kartel Slet | 17-01-18 | 15:24 |
Ik kan je reactie niet helemaal volgen.
Hoort hij soms bij een andere reactie?

Roadblock | 17-01-18 | 16:35

Het grootste schilderij in het Rijksmuseum toont een 'historische' voorstelling van de slag bij Waterloo door Jan Willem Pieneman (1824). Maar zoals zo vaak: de werkelijkheid was anders. Anna Paulowna van Romanov wilde graag van haar man, Willem II, na haar huwelijk alsnog een held maken. Ja, een oorlogsheld. Ach, hij was een pr/lutser van koninklijk formaat, die gokschulden maakte op royale voet. Het schilderij is een historistische mythe, maar heeft wel het beoogde doel bereikt. Veel mensen denken dankzij de monsterafbeelding dat Willem II deugde en als een Nederlandse leeuw gevochten had. Vandaag de dag worden er weer lustig andere mythes opgefaket. Er is niets nieuws onder de zon.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-01-18 | 15:09 | 2

Dus dat schilderij is eigenlijk nepnieuws. Ook al fout. De linkse kerk verlangt kennelijk hevig naar een eigen beeldenstorm.

marjen | 17-01-18 | 15:45

Dank voor deze tegel.

O2Neutraal | 17-01-18 | 22:54

Die grachten en grachtenhuizen, die staan er vanwege de VOC en andere uitbuitende handelaren. Ik stel dus voor dat we beginnen met de hele Amsterdamse binnenstad tegen de vlakte te gooien.

TheEgg | 17-01-18 | 15:07 | 4

Het is een combinatie van beiden. Op specerijen werd in verhouding veel meer geld verdiend dan met de massale invoer van hout voor scheepsbouw. Het graan was nodig om hier brood te bakken en bier te brouwen, omdat op onze landbouwgrond te kostbaar was. Daar werden bloembollen gekweekt en stonden koeien op, waarvan de boter en kaas werd doorverhandeld. Ook niet onbelangrijk: haring.

Mr. Bami | 17-01-18 | 16:04

Met alle respect wordt er aan specerijen toch iets meer verdiend per ons dan aan vis.

Roadblock | 17-01-18 | 16:33

Mr. Bami | 17-01-18 | 16:04
De Gouden Eeuw is gebaseerd op de voor die tijd revolutionaire versnelling van het bouwen van schepen in Zaandam dankzij de windmolens. Onze concurrent Engeland liep lachwekkend hierbij achter. NL heeft vaak technologische vernieuwing omgezet in klinkende munt. Specerijhandel was peanuts i.v.m. de bouw van talloze fluitschepen binnen no time. De hele beursgedachte met aandelenhandel is in Amsterdam ontwikkeld met het oog op scheepsbouw (richting Oostzee). Het kaken van haring: dat gaf NL welvaart. Niet kraakporcelein.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-01-18 | 18:17
▼ 1 antwoord verborgen

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 14:49

Nee echt? Serieus? Wil iemand deze man scholing geven.

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 15:02 | 8

marjen | 17-01-18 | 15:59 |
Och marjen, ik heb de Kartel Slet al meermalen gevraagd, om mij uit te leggen waarom hij altijd in scheldpartijen vervalt.
De argumenten worden er niet overtuigender door, en het is ook ronduit ongemanierd. Hoe kan je nu een normale discussie voeren met iemand, die voortdurend gesprekspartners voor idioten zit uit te maken?
Ik heb ook onlangs gevraagd of hij iedereen behalve zichzelf als idioot beschouwt, en of hij dan geen professionele hulp moet zoeken.
Maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Roadblock | 17-01-18 | 16:31

Jammer dat u als zelfbenoemd eloquent liberale hoogdraver direkt in een soort scholingskramp schiet.
En dat dan voor iemand die zelf de spellingsdiscipline niet goed beheerst.
Anderen altijd graag de maat neemt en bij voorkeur de verdienkaart speelt om eigen gelijk te staven.
Weet u Slet, ook in een welvaartsamenleving zoals wij die hedentendage kennen wordt door eenvoudige boerenfamilies nog gewoon aardappelen gegeten hoor.
Niet meer in plaggenhut maar toch in settings waarvan u wellicht zult denken, wat een armoe.
Niks mis mee me dunkt, echter schilderijen worden er niet meer van gemaakt.
Ennuh verders.......
Door een bedrijf als de VOC, wat over de periode omstreeks 16-1800 gezien wordt als het meest winstgevende bedrijf ooit en een groot aantal werknemers die voor een fatsoenlijk vergoeding hun dagelijkse plicht voldeed, is in mijn optiek toch de basis gelegd voor wat wij later hebben kunnen ervaren als welvaart.
En net als tegenwoordig, de een verdiende iets meer, de ander (veel) minder.
Noemt u e.e.a. maar psychiaterwaardig, daar heeft u een punt.
Die krijgen het in Nederland volgens mij als maar drukker.

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 16:47

Roadblock | 17-01-18 | 16:31
De man die zich DKS, noemt lijdt aan een persoonlijkheidstoornis, te weten de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Vandaar die arrogantie en agressie tegen over iedereen die hem tegenspreekt.

knerf | 17-01-18 | 16:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Als het Willy Dobbeplantsoen maar blijft, reeds!

Toki | 17-01-18 | 14:54

Een groepje immens racistische verschoppelingen speelt in op het gevoel van niet deugen van een groepje immens onzekere elitairen, die prompt laten zien dat ze WEL deugen, ten koste van alle anderen.

Showdeuger | 17-01-18 | 14:53

@Slet
"Het is toch best erg. Elk draadje roverridders dit en beestachtige moordenaars dat en pedofielen dit. Maar zo'n J.P. Coen met zijn retejong van tien was een volksheld. Man man man. Hoe noem je dat ook alweer?"
Ik vind het helemaal niet erg.
Vallen, opstaan en weer doorgaan.
Ik noem dat geschiedenis.
Die heeft ons gemaakt en gebracht tot wat we nu zijn.
Een welvaartstaat waar tot op heden niemand bang en voorzichtig hoeft/hoefde te zijn.
Waar niemand in gebreke, armoede en honger hoeft/hoefde te leven.
Waar zorg voor ziek, zwak, oud en hulpbehoevend de normaalste zaak van de wereld is/was.
Kortom een beschaafd land.
Een land met een geschiedenis om trots op te zijn.
Ik hoop voor u dat u dat ook zo voelt, en zo niet......?
Blijft u lekker de rest van uw minzame leven in Slowakije a.u.b.
Ook als u oud, hulpbehoevend, eenzaam en alleen bent.
Met de vriendelijke groeten van een nazaat van Bestevaer!

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 14:49 | 1

"Een welvaartstaat waar tot op heden niemand bang en voorzichtig hoeft/hoefde te zijn.
Waar niemand in gebreke, armoede en honger hoeft/hoefde te leven."

Dit is toch potsierlijk. Je denkt echt dat de 'gouden' eeuw heeft geleid tot een welvaartsstaat of verzorgingsstaat? Man man man... Dat waren in eerste instantie de liberalen en later (stukken later) de socialisten. Geven ze geen geschiedenis meer op school?

De gouden eeuw met onze zeehelden waren vooral heel 'kruidig' voor de Hollandse elite. Tussentijds hadden Friezen de keuze tussen vechten of sterven. Iemand aardappeleters gezien in een plaggenhut? Ja dat was eeuwen na de gouden eeuw.

Heel veel mensen moeten rap terug naar school of een psychiater opzoeken.

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 14:57

Don't look back in anger Linksmensen!

Davy Kroket | 17-01-18 | 14:46

Is dit weer een nieuwe, uit de V.S. overgewaaide hype? Maar eerlijk is eerlijk: ik zou mijn hangbuikzwijntje nog niet naar JP Coen vernoemen. Die verering van het verleden is toch maar sneu. Ook niet Nederlands in mijn ogen. Schrap een paar van die straatnamen en dergelijke. Verbeter het geschiedenisonderwijs en je hebt wel de winst en niet het gezeik. Verder nog deze meme omdat hij de hypocrisie blootlegt. i.imgflip.com/o79qa.jpg Amen.

Fiasco | 17-01-18 | 14:40 | 1

In de VS zijn ze inmiddels al zover dat ze als een dief in de nacht het grafmonument van Forrest en zijn vrouw verwijderen. De lijken willen ze later nog afvoeren.

Peter_K | 17-01-18 | 14:53

Eigenlijk vind ik dat alle geswchiedenis geschrapt moet worden. Dan hebben de zeikerds niets meer te zeiken. Hoezo slavernij? geschrapt, weet je nog. Politionele acties? nooit van gehoord. Tweede wereldoorlog? weten we niets van.

Moet je kijken hoe al die SJW de geschiedenis terug willen, want hun bestaansrecht ontnomen.

bergsbeklimmer | 17-01-18 | 14:37

Laat links zich eerst eens bezinnen over hun eigen zwarte bladzijden. Stalin, Lenin, DDR, Mao, Castro, Pol Pot etc.

Menage a trois | 17-01-18 | 14:32

Maurits weggooien en op die plaats kan dan een standbeeld van Pol-Pot of Mao bijvoorbeeld.Dat er tijdens die regimes wat mensen gesneuveld zijn lag niet aan die figuren.Het zal toen wel erg slecht weer geweest zijn of zoiets.

Co7699 | 17-01-18 | 14:24

Maar moet Harry Mulisch niet ook uit de geschiedenis weggepoetst gaan worden?
En Joris Ivens en Marcus Bakker.
Of mag je alleen de geschiedenis wegpoetsen als je politiek correct bent.

marjen | 17-01-18 | 14:23

Als Brabants katholiek liberaal is van Oef geen al te grote fan van de Beeldenstorm. Of van Groningse horken.

van Oeffelen | 17-01-18 | 14:20

Waarom o waarom zien we geen extreem links leger richting de landen lopen waar de slavernij nooit is afgeschaft?
Ga in Saoedi Arabië protesteren en in alle landen waar slavernij heden ten dage nog de gewoonste zaak van de wereld is.
Doe eens echt wat nuttigs in je leven in plaats van de hand die je voedt afbijten.
Letterlijk alles wat hun hartje begeert kan je hier krijgen, en als dank willen ze je je cultuur en geschiedenis uitwissen om een soort zielloze zombie te zijn in niemandsland.
En dat terwijl de gehele moderne beschaving er is dankzij voorouders met een licht getinte huid. Stank voor dank... Nog steeds kan Afrika niet voor zichzelf zorgen. Maak je daar druk om. Nee, we moeten Afrika achterna met burgeroorlogen en beeldenstormen en slavernij.
Heeft er dan niemand van links geschiedenis bestudeerd en daar ook maar het kleinste detail van opgestoken. Wees trots op dit land, of is het alleen voor de centjes en onze vrijheid dat je maar blijft janken om slachtoffer aandacht?

dijkbewaker | 17-01-18 | 14:18

De Winston Smith brigade wil gewoon koste wat kost de geschiedenis uitgummen, want je kan pas een nieuwe orde en een nieuwe geschiedenis schrijven als de oude is uitgewist. En dat geldt voor boeken, archieven, beelden, schilderijen, films en zelfs de taal zelf. Dat is het doel, zelfs als de SJW malloten zelf niet door hebben dat ze dát aan het doen zijn... want, ze menen dat zij geen Big Brother hebben die ze aanstuurt. Zelfs 1984 hebben die luitjes dus niet begrepen, want dat is het hele punt. Het maakt niet uit of Big Brother echt bestaat of niet. Als het idee maar bestaat en het geloof in de goede wereld maar sterk genoeg is.
Wat overblijft is geen diversiteit, geen open, vrije maatschappij maar een hermetische eenvormigheid. Hoe is het toch mogelijk dat die beeldenstormers die dystopieën van 1984 en Brazil tot V is for Vendetta niet hebben begrepen? Hoe veel duidelijker willen ze het hebben? Onbegrijpelijk.

Stormageddon | 17-01-18 | 14:07

Wanneer gaan alle Oranje-buurten/pleinen/straten/singels etc. hernoemd worden? En wat te denken van de Mandela-verheerlijking?

drs. maddin | 17-01-18 | 14:06 | 3

Wat te denken van de Mohammed verheerlijking? Die had ook heel wat moorden op zn naam

telelezer | 17-01-18 | 14:41

Iedereen die Mohammed is genoemd dit jaar moet daarom vanaf nu "Pieter" worden genoemd. Serieus een goed plan. Integratiebevorderend!

Fiasco | 17-01-18 | 14:45

telelezer | 17-01-18 | 14:41
Als er één een massamoordenaar was, dan was hij het wel en zijn aanhangers. Miljoenen mensen omgebracht.

knerf | 17-01-18 | 17:14

Het is toch best erg. Elk draadje roverridders dit en beestachtige moordenaars dat en pedofielen dit. Maar zo'n J.P. Coen met zijn retejong van tien was een volksheld. Man man man. Hoe noem je dat ook alweer?

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 13:59 | 7

marjen | 17-01-18 | 14:36

Wat is je punt?

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 14:52

En nog iets slet,
Je maakt je druk over de, kennelijk, knapenschender Coen. Maar ik hoor je niet over het huwelijk van de Grote Profeet met een 9-jarig meisje.
Ook als het gaat over de geschiedenis is er sprake van selectieve verontwaardiging. Zoals slet dat toont.

marjen | 17-01-18 | 15:04

Kan je dat aantonen Kartel Slet? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Vooral hoe een jongen van 10 op zo'n schip komt.

Roadblock | 17-01-18 | 16:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat wil men nou? Dat we allemaal collectief zelfmoord plegen om wat er vroeger is gebeurd?

poiuytrewq | 17-01-18 | 13:57 | 2

Mja ene Mohammed kreeg ruzie met wat joden rond Medina en toen kwam er oorlog en daar heeft men het ook nog steeds over. Dus ja.

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 14:00

De Kartel Slet | 17-01-18 | 14:00 |
Oh, je bedoeld als onze 'gematigde' Nederlandse moslims "Khaybar khaybar ya yahud jaish muhammad saya’ud" gaan zingen of brullen? Ik zou mij in jouw plaats dan ongemakkelijk gaan voelen. Oh ja, ik vergat dat je niet in Nederland woont.

Roadblock | 17-01-18 | 16:22

Mwa het gaat eerder om het eren van wat feitelijk piraten, rovers, dieven, moordenaars en verkrachters waren. Ik bedoel je kan als reactionaire 'rechtse' prutser *kuch* nationaal socialistische sukkel natuurlijk niet enerzijds Mohammed, Stalin e.d. 'verwerpen' en onze eigen massamoordenaars op een voetstuk heffen. Dat is ... Ehm. Hoe noem je dat?

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 13:54 | 9

LoL. Wat is de betekenis van een buste of een standbeeld? Gewoon we heffen een standbeeld op voor Saddam want die Koerden en geschiedenis. Man man man.

De Koreaanse Slet | 17-01-18 | 15:00

De Kartel Slet | 17-01-18 | 14:21
"1,8 miljard mensen zijn het niet met je eens."
Ja, dan moet het wel waar zijn, als al die moslims dat vinden. (Proest)

Roadblock | 17-01-18 | 16:18

DKS, er was minder beschaving in die tijd. De Engelsen bijv. 'vieren'/gedenken nog steeds het afslachten van de bevolking van een van onze waddeneilanden. Aan ons om te zorgen dat we meer beschaving brengen en niet minder. Daarom hoop ik op uw steun tegen de oprichting van het ministerie van waarheid, dit is uw kans om goed te doen.

O2Neutraal | 17-01-18 | 23:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Vooral ook omdat er niet alleen geschiedenis wordt uitgewist, maar wordt vervangen met een nieuwe geschiedenis; eentje waarin alle Nederlanders schuld hadden aan al het kwaad, en de nobele exoot slechts 'ontaard' is geraakt door contact met de westerse volkeren.
Goh... welke ideologie kende ook een rassenleer die de ontaarding van hun ras, in hun taal entartung genoemd, zag als het product van in contact komen met slechtere rassen, en volk/cultuur en ras als een gesloten geheel zag?

arbanafal | 17-01-18 | 13:52

Vandaag in de Volkskrant "Buste van Johan Maurits verbannen naar het depot: slavernijdebat gaf de doorslag"

Hoofd marketing Brakenhoff:
- "We hadden namelijk ook andere redenen voor haar verplaatsing. Het gaat om een replica van composietmarmer, naar het originele borstbeeld uit 1664. Voor ons is het meer een meubelstuk dan een kunstvoorwerp. Er waren dus ook geen sterke kunsthistorische argumenten voor de handhaving van zijn oorspronkelijke plek." Dat roept bij mij meteen de vraag op waarom het bustebeeld er dan al die tijd heeft gestaan.

"Maar, geeft Brakenhoff toe, het maatschappelijk debat over het slavernijverleden gaf bij de beslissing de doorslag." Ah, daar komt dan toch de aap uit de mouw.

'Maar Johan Maurits is kennelijk al schuldig verklaard', concludeert emeritus hoogleraar Piet Emmer, wiens boek 'Het zwartwit-denken voorbij' onlangs verscheen. 'Getuige de verbanning van zijn buste naar het depot. Een vreemde geste van het Mauritshuis, want ik zie werkelijk niet in waarom Johan Maurits zou moeten worden gestraft.

De hoogleraar Piet Emmer heeft een uitvoerige studie van het koloniale verleden van Nederland gemaakt. Een boek vol met feiten. En niet met ideologisch gedreven verzinsels. Helaas krijgt dit boek nauwelijks aandacht. Praktisch gezien wordt hij eigenlijk geboycot. Dat terwijl iedere avond de ideologie-gedrevenen hun verhaal op DWDD en Pauw mogen doen, zonder ook maar enige wetenschappelijke tegenspraak.

michelpen | 17-01-18 | 13:51 | 1

Die koppen van de Volkskrant suggereren altijd dat de discussie afgesloten is en het game, set and match is voor policor links. Dat was met de zwarte Piet discussie ook zo.
Dan kan de abonnementshouder in zijn linkse bubbeltje tevreden zijn krantje dichtslaan.
De Pravda heeft gesproken.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 14:10

Islamitische Staat wilde, naast het afslachten van mensen, de geschiedenis van het veroverde gebied ook letterlijk wegvagen door gebouwen en architectonische parels uit het verleden op te blazen. Het is geen toeval dat dat progressieve tuig hier ten lande ten aanzien van de geschiedenis dezelfde oorlogs-taktiek hanteert.

dysdiadochokinese | 17-01-18 | 13:50 | 1

Ik zie die fanatiek schuimbekkende baardapen nog met een moker duizenden jaar oude beelden tot pulp slaan. De vergelijking met nieuw links is inderdaad treffend.
Alles wat niet in hun straatje past moet kapot.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 14:06

"Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vanacht
De haven is verlaten want er is nog maar 1 vracht
Die moet in het donker buiten gaas worden gebracht
Gedenk de goede tijden van zuiverheid en kracht".
*De wacht houden doet*.

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 13:50

Niet zo bekrompen denken mensen. Nu is er plaats voor bustes en bronzen beelden van de nieuwe helden. Timmermans, Verhofstad, Schulz.

popeye-de-zeemeermin | 17-01-18 | 13:47

Het boek van Ayn Rand, Atlas Shrugged laat duidelijk zien naar waar we op weg zijn. Alleen het islam sausje dat het verderf versneld heeft ze er niet in staan.

watergeus | 17-01-18 | 13:46 | 1

Was dat ooit ook niet een reaguurder?

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 13:52

De Talibanisering van onze samenleving neemt ernstige vormen aan.
Extreem links denkt met een door hun ontketende beeldenstorm dit land en haar inwoners uit te wissen. Waarom deze destructieve groep nog niet is aangeklaagd wegens ernstig vandalisme en misdaden tegen de menselijkheid is mij een raadsel.
De culturele nalatenschap van een volk vernietigen zonder enige moraal of ethisch besef doet een mens rillen van afschuw.
Wat zijn dit voor gruwelijk haatdragende mensen met zo een angstaanjagende geschiedenisterreur. Hoe kan een zeer klein levensgevaarlijk groepje beroeps criminelen zoveel schade aanrichten in dit wonderschone land waar eeuwen voor gevochten is door onze voorouders om onze weelderig rijke van vrijheden bulkende moderne samenleving te creëren.
Kent links dan geen enkele schaamte of moreel besef??

dijkbewaker | 17-01-18 | 13:45

Typisch selectieve verontwaardiging van links. Het is altijd blanke geschiedenis dat "absoluut" niet meer kan.
Dat moskeeën naar Ottomaanse veroveraars genoemd worden maakt niet uit. Of een boek met de avonturen van een genocidale pedofiele slavenhaler uit Mekka moet ook gewoon kunnen.
Die oude sovjet methoden om de werkelijk te veranderen door newspeak of het wegretoucheren van mensen uit het verleden is onzinnig en leugenachtig.
En dan te bedenken dat die mensen zichzelf "progressief" noemen.
Ze willen gewoon terug naar de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Toen politiek correctheid de onaantastbare norm was en niemand zijn bek open durfde te trekken.
Dat EU ministerie ter bestrijding van nepnieuws is hier ook een uiting van.
Iedereen moet weer lekker zijn bek houden. Net als vroeger.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 13:40 | 1

Terug naar de Beeldenstorm. stelletje mafketels.

gato | 17-01-18 | 14:12

Is het Willy Dobbeplantsoen al omgedoopt?

JanvandeBiertent | 17-01-18 | 13:36

En als we dan alles hebben weggehaald dan.....? Nee dus, dan is er geen koffie, maar komt ons een nieuwe lichting SJWers verwijten dat we alles wat ons met onze neus op onze vréééselijke geschiedenis drukte hebben verwijderd zodat we onze illusie van witte onschuld in stand konden houden. Dit alles onder de bezielende leiding van een Gloria Wekker adept. Jawel, die Gloria Wekker die toen ze met haar ouders in Nederland aankwam stomverbaasd was dat we hier geen dienstboden hadden en er ook niet in elk huis een douche of badkamer aanwezig was. Dat was Gloria Wekker in Suriname wel anders gewend. Daar had ze wel een dienstbode en óók een badkamer. Over geprivilegieerd zijn gesproken....

BenZen | 17-01-18 | 13:32

Bij al onze vroegere helden die ons land hebben gemaakt tot hoe het in de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw was valt wel iets op te merken. Maar dan ga je nog niet onze eigen geschiedenis verloochenen, toch?

Jan, Leiden | 17-01-18 | 13:31 | 1

Zo, Joop den Uyl.

TheseDays00 | 17-01-18 | 13:40

Onlangs (begin 2018) een boek uitgekomen over dit onderwerp, één van Nederlandse makelij. "Het zwart-wit denken voorbij. Een bijdrage aan de discussie over kolonialisme, slavernij en migratie" door P.C. Emmer.

Zeer de moeite waard voor een ieder die wat concrete feiten, context, en argumenten wil.

1337haxxor | 17-01-18 | 13:29

kerken en religie huizen moeten dus eigenlijk ook dicht, want niet meer van deze tijd. Dat misbruiken van misdienaartjes of kindbruidjes is iets dat we willen vergeten, dus hup kerken en moskeen slopen.

Sun_puppy | 17-01-18 | 13:26

Wordt het niet tijd om die ruggengraatloze bestuurders die meteen toegeven aan die SJW gekte met naam en toenaam op GS te zetten. Laat maar zien wat voor kwaliteit Nederland heeft op belangrijke plaatsen!

lanexx | 17-01-18 | 13:23

Ik denk dat we zullen moeten accepteren dat het Nederland zoals het eens was aan het verdwijnen is, geschiedenis en al.
Maar het is wel fijn dat ik in mijn leven heb kunnen genieten van mooie gebouwen, kerken, musea, kunst, Strauss, Beethoven, Mozart, Abba, Beatles, BeeGees, Stones, Dylan, Moroder, Dottie, Skeeter, voordat straks ikzelf en al de fantastisch mooie dingen van mijn tijd verdwenen zullen zijn, wat een onherroepelijk gevolg zal zijn van beslissingen die medegenieters van mijn tijd niet zozeer met opzet veroorzaakt hebben, maar indirect wel door hun desinteresse, onwetendheid, domheid, oppervlakkigheid, naïviteit, visieloosheid, degeneratie en niet te vergeten geldzucht, ik neem ze dat kwalijk.
Zelfs nu realiseren mijn vrienden en familie zich niet dat het hedendaagse verval een gevolg is van hun eigen beslissingen, natuurlijk was Balkenende een foute dombo, net zoals Rutte, Pechtold, Juncker, Donner, Dijsselbloem of een Rompuy.
Maar het is te makkelijk om deze legekoppen de schuld te geven van de teloorgang van Nederland, want wij, de bevolking, hebben deze holle vaten zelf op de bestuursplaatsen geholpen, en nu maken we de gevolgen daarvan mee.
We hebben het allemaal zelf veroorzaakt.

BosrandDirk | 17-01-18 | 13:13 | 2

of we zijn eeuwen te laat begonnen onrecht recht te praten, in de spiegel kijken heeft de Nederlander een hekel aan, ze wijzen liever naar anderen....makkelijk scoren en profiteren ....

adjudant | 17-01-18 | 13:25

Pffff "de Nederlander".
U bent geen Nederlander?

Roadblock | 17-01-18 | 16:13

Ik zie weinig verschil met wat de Taliban en ISIS deed met oude beelden en wat de linkse Elite nu doen.

Johan_Voorhaar | 17-01-18 | 13:13 | 2

Klopt.

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:18

Ja, je zou die policor elite nu moeten voorstellen om die hele grachtengordel in Amsterdam te slopen want resultaat van ons koloniale tijdperk. Moet je eens lijken wat je dan voor verbale bokkesprongen krijgt te horen.

knerf | 17-01-18 | 17:12

Weg uit West-Europa is het doel, moet het doel zijn voor iedere weldenkende mens. Deze gekte stopt niet meer. Of je moet graag een bloederig oorlog willen meemaken. En dan nog willen vechten voor "Nederland".... En wanneer je dan uit de strijd komt, rent een of andere gore Oranje van Nassau weer weg met de buit..... Nee hoor. Het is gedaan. Welvaarts staat kapot, veiligheid ver te zoeken en geregeerd worden door een eng clubke in Brussel. Mij niet gezien. En ik weet zeker dat het voor velen zo is.. Je gaat je toch niet vrijwillig laten uitkleden en kapot maken. Nederland is niet zon fraai land meer, al lang niet meer. En de afbraak gaat echt heel snel. Maar ja, dat ziet iedereen nu wel.

Mark_D_NL | 17-01-18 | 13:11 | 3

Niet iedereen kan of wil zomaar vertrekken. Weglopers hebben we al genoeg. Deden de lafaards - die geld hadden - in 1940 ook met aan het hoofd van de stoet de Oranjes. De rest kon de pleuris krijgen.

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:21

@lupulus, En toen ze vergeten was haar juwelen mee te nemen, moesten enkele mensen terug, ze kreeg haar juwelen, maar een paar mensen zijn verdronken.

gato | 17-01-18 | 14:15

gato | 17-01-18 | 14:15 |
Bron?

Roadblock | 17-01-18 | 16:12

Dank, @Van Rossem, voor dit waardevolle artikel. Niets zo fout en vals, als het herschrijven van de geschiedenis. Wie zich de inleiding op de film Braveheart nog kan herinneren, weet, dat geschiedenis geschreven wordt door overwinnaars. Maar dat is dus... Fake News. Trouwens, ook in de serie Medieval Lives van Terry Jones is een prima historische vergelijking te vinden tussen drie Engelse vorsten en het beeld dat hun vijanden of vrienden van hen gecreëerd hebben. ("The good, the bad and the ugly"). Niet doen, jongens. In de historiografie komen juist die volkeren, bewegingen of staten het meest positief naar voren, die zich optimaal beijverd hebben voor waarheidsvinding en onderzoek. En kun je dus zeggen dat links aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat...

Gajus | 17-01-18 | 13:10

"Vroeger leerden we de Spanjolen nog wel eens een lesje ". Inderdaad. Het wordt hoog tijd dat we dit weer oppakken. "Wier Neerlands (geuzen)bloed door de a'dren vloeit, van vreemde smetten vrij...." Nog niet zo lang geleden ons volkslied. Hoe lang moeten we nog wachten tot strijdvaardige geuzen ons land weer gaan heroveren op de linkse en islamitische bezetters?

worstcase | 17-01-18 | 13:09 | 1

Eens. Ik hóóp dat het linkse vullis een stap te ver is gegaan nu onze historici er publiekelijk grote schande van spreken. Herstel Nederland naar haar oude waarden, stem PVV of FvD: weg met de islam, weg met Brussel!!

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:24

Ik was er altijd van overtuigd dat islamisering het grootse gevaar is voor het Westen. Nu twijfel ik. Nu denk ik soms dat de volslagen doorgedraaide politieke correctheid (gendergelul, inclusive gebazel, diversiteits waanzin, vermeende discriminatie, beeldenstorm etc) en met o.a. de achterlijke plannen ven de EU om nepnieuws tegen te gaan het grootste gevaar gaat worden voor onze democratie.

TheBigKirth | 17-01-18 | 13:09 | 2

Waarom kiezen? Het is de islam EN de anderen die u noemt.

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:25

Je moet het in de juiste volgorde zien. Regressief-links kraakt de eigen cultuur af, en de ontstane leemte wordt gevuld met islamisme, want die zien hun kans schoon. M.a.w lower your guard, en je wordt aangevallen. Ergens gewoon de wet van de natuur, maar dan op een wat abstract sociaal-maatschappelijk niveau. In Oost-Europa en Japan hebben islamisten geen schijn van kans.

martymcfly | 17-01-18 | 13:38

Het is hovaardij om te denken dat wij op een punt in de geschiedenis zijn aanbeland van waaruit we met recht over de geschiedenis kunnen oordelen. Er loopt geen wekker af die ons zegt "nu is eindelijk de tijd aangebroken waarop wij, aan het einde van een pijnlijke geschiedenis een eindafrekening op kunnen stellen. De Dag des Oordeels is een verzinsel van geloofssystemen die een vaste starre moraal hanteren waaruit alle ijkpunten en meetlatten voortkomen. Mevrouw Wekker wil ons wakker maken, maar leeft in haar pogingen ons uit de droom te helpen eveneens in een droom. Vanuit elk willekeurig punt kinnen lijnen getrokken worden naar het verleden, maar evenzeer naar de toekomst. En geen van die punten is in absolute zin een middelpint. De geschiedenis zal eens ook weer oordelen over de scherpslijpers van vandaag, en die lui in een nieuwe context plaatsen. En enkel terugkijken is gevaarlijk.
Nietzsche, wiens, zo begreep ik uit een onlangs verschenen proefschrift, aan de basis ligt van het verschijnsel GeenStijl, schreef in zijn Gótzendämmerung:
"Zweifeln wir (..) nicht daran, dass wir Modernen mit unsrer dick wattirten Humanität die durchaus an keinen Stein sich stossen will, den Zeitgenossen Cesare Borgia's eine Komödie zum Todtlachen abgeben würden."

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 13:08 | 7

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:30
Dat "hoe dan ook" is dus het probleem. Wij hebben, aldus Wekker, hoe dan ook een cultureel archief dat we met ons meezeulen. Is het niet bewust, dan onbewust, maar we hebben het, hoe-dan-ook. Vanwaar die zekerheid? Wat is de referentie?

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 14:12

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 14:12 |
De enige zekerheid die Wekker heeft is, dat als ze genoeg white helpers achter haar imbeciele verhaal krijgt, er ook munten gaan vloeien.

Roadblock | 17-01-18 | 16:11

Roadblock | 17-01-18 | 16:11
Dat is deel van haar cultureel archief. "Eerst jullie, nu wij". Wat mij zo bevreemdt is het gemak waarmee dit soort figuren psychologiseert en iets wat je op z'n voordeligst als cultuurkritiek zou kunnen omschrijven opwaardeert tot een gedetailleerd inzicht in hoe het menselijk brein werkt, en hoe wij als individu omgaan met cultureel erfgoed, hoe dat erfgoed van generatie op generatie wordt doorgegeven, en hoe dat alles samenhangt met schuldgevoel en met morele schuld. Dat "cultureel archief" is een leuk etiket, maar suggereert honderd keer méér dan wat die Wekker wetenschappelijk gezien waar kan maken. Ala het een operationele definitie is, dan zou ik graag weten hoe dat archief, per individu, empirisch aangetoond kan worden. En als dat zo zou zijn, kan het mutatis mutandis evenzeer bij zwarten aantoonbaar zijn. Of er zou een toetsbare theorie moeten bestaan die aannemelijk maakt dat zwarten juist géén cultureel archief met zich meedragen. Enzovoorts.
Nee, het is moraal, pamflet, manifest, strijdkreet en niks anders.

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 17:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Lui welke tegen bepaalde uitingen van historische figuren zijn, beseffen vaak niet dat zij het mede te danken hebben aan diezelfde figuren dat zijn in relatieve welvaart en vrijheid zijn opgegroeid.

Gewetensvraag voor die lui: Stel dat je terug kan in de tijd en al die zg. misstanden kan voorkomen, maar met gevolg dat NL een ontwikkelingsland wordt waar jij in leeft. Zou je dan evengoed die zg misstanden voorkomen?

Ben benieuwd wat ze kiezen.... schijnheilig gedoe.

J.Luns | 17-01-18 | 13:08

Het gaat niet alleen om ‘links’. De gekte zit ook in de directies van mainstream instellingen als het Concertgebouworkest (directeur Jan Raas vond de oproep tot het gebed het mooiste wat hij sinds lang had gehoord), het Rijksmuseum (conservator zegt: ‘Schaamte is mijn kompas’) en het Tropenmuseum waar ze helemaal vol zijn van het slavernijverleden. Dat lang geleden zwarte mensen zwarte mensen aan blanke en ‘getinte’ mensen verkochten hoor je zelden. Dat blanke mensen daar een eind aan hebben gemaakt, verdient wel wat waardering. Zeg maar gerust: respect.

Henk Zult | 17-01-18 | 13:08

Wat al die vingerwapperaars gemakshalve maar even vergeten, is dat de welvaart van dit land te danken is aan al die "foute" helden van weleer. Frisse praktijken? Nee, in het licht van 2018 bezien niet. Maar je bent wel echt van god los als je denkt dat je de handelswijzen van mensen in de 17e en 18e eeuw kunt gaan waarderen op basis van wat we nu acceptabel achten.

Hoorn is Coenstad. Met J.P. Coen trots op het plein in de stad. Staan laten dat beeld. De fotowinkel heet al godweethoelang "Foto Coenstad" en ik ga de eigenaar ervan persoonlijk op zijn bek slaan als hij het lef heeft dat te wijzigen.

Kameroudste | 17-01-18 | 13:07 | 2

De slavenhandel droeg maar 0,005% bij aan de economie. Daar komt nog bij dat Nederland in de 19e eeuw een achterlijk armenhuis was.
De welvaart is echt van na de 2e wereldoorlog.
Ik kan mij nog mijn Opa herinneren, geboren in 1904. Die had 1 diploma, een diploma van verdienstelijk spel bij de toneelvereniging. Dat met trots te pronken boven de kachel.
Oma had helemaal geen diploma's. Het waren de aardigste mensen van de wereld, dat wel. We zwelgen nu in onze welvaart en er zijn miljarden mensen die hiervan willen profiteren, met goede en foute redenen. Het valt moeilijk tegen te houden vrees ik, maar we hoeven onze cultuur niet in te ruilen tegen achterlijk barbarisme. Zij dienen zich aan te passen.

watergeus | 17-01-18 | 13:56

Bij ons in het dorp wordt de gevleugelde spreuk uit de kroeg nu ook vaak op straat gebruikt.
"Achteraf kijk je een koe in haar hol".

Dat lijkt nu een beetje de visie van de beeldenstormers 2018

F. Jacobse | 17-01-18 | 19:14

[quote] En het WK-elftal van 2010 uit de boeken want die verloren finale tegen Spanje is óók een historische schande.[unquote]

Alleen 2010??? 1974 is kennelijk al erased.

madissue166 | 17-01-18 | 13:06

Als de zwijgende meerderheid niet snel wakker wordt belanden we niet alleen steeds verder in de Eu-dictatuur à la 1984, maar worden we ook allemaal het slachtoffer van millennials die zijn opgegroeid zonder ons traditioneel moreel kompas, maar die zichzelf de norm achten en menen de individuele medemens een mening te kunnen opleggen. Juist in de 21ste eeuw zijn die dictatortjes extra gevaarlijk, omdat we leven in een tijd dat de overheden over voorheen ongekende macht beschikken, en het overheidspersoneel vaak geen haar beter is.
En het houd ook niet vanzelf op: thans gaat het om sommige ongevallige episodes uit onze vaderlandse geschiedenis, straks gaat het om de 'verbanning' van vrouw-onvriendelijke mannen en hun kunstwerken, zoals schilderijen van Rembrandt die zijn overbodig geworden concubine in het gekkenhuis liet opsluiten. En mogen straks nog wel detectives lezen? Want is het genieten van een mooi boek over het leed van anderen straks nog wel politiek correct?
Die anti-slavernij drammers zijn verder natuurlijk niet geloofwaardig omdat ze aan cherrypcking doen: ze durven wel te klagen over standbeelden, maar ons niet suiker, chocola en tabak te ontzeggen, waarvan we sinds de WIC kunnen genieten.

CiTy3 | 17-01-18 | 13:04 | 1

Het waren vooral de elites, die daarna de grote grachtenpanden in Amsterdam kochten en nu ineens links denken, stelletje schijters. Ze wonen er nog net als die BNN-ers.

gato | 17-01-18 | 14:19

Je kunt wel proberen de sporen uit het verleden uit te wissen zoals na de tweede wereldoorlog de Duitsers probeerden en korter geleden de Communisten. De geschiedenis wis je niet uit. Die is geschreven vanuit verschillende standpunten. En zal altijd beschreven worden door afstand te nemen. Waar ik woon probeert Victor Orban dat in Hongarije door de Hongaarse geschidenis te verdraaien en mooier te maken. Dat lukt natuurlijk niet misschien voor een tiental jaren maar dan zal dat door de geschiedenis vanzelf weer gecorrigeerd worden. Dat geld ook voor het slavernij verleden in Nederland. Je kan dat niet los zien van de opvattingen die toen wereldwijd golden. Slavernij was de norm in alle Europese Arabische en Afrikaanse landen. Daar kun je spastisch over doen maar dat veranderd niets aan de feiten. Je mag best trots zijn op je vaderland maar dat hoeft. Niet te betekenen dat je ook trots moet zijn op je hele geschiedenis. Al die beelden hoeven ons niet met trots te vervullen maar ons alleen maar te herinneren aan hoe men toen dacht. In Nederland hébben wij het niet eens zo slecht gedaan. Er was geen echt racisme in Nederland. Wij hebben door de eeuwen velen opgenomen die later hun bijdrage hebben geleverd aan de opbouw van ons land. Dat mag niemand ons afnemen ook geen opportunist als Sylvana niet.

Jimmy200 | 17-01-18 | 13:04 | 2

Alle Hongaren verdraaien hun geschiedenis door het mooier te maken. Ik dacht dat Boedapest(en Buda en Pest) alleen al over de 60 keer is belegerd in de geschiedenis. Maar ze (dus ook Orban) zijn nog niet vergeten hoe de moslims in Hongarije hebben huis gehouden. Dat is verschrikkelijk geweest.

watergeus | 17-01-18 | 14:03

Ben het niet met u eens.
Het is de moslims aardig gelukt om de geschiedenis van de uitroeiing van de Hindoes te verdoezelen.
Er zijn zelfs jaargangen van de History Brittania voor aangepast.

Roadblock | 17-01-18 | 16:07

Ik ben niet zo een fan van de hedendaagse beeldenstorm , maar de zwarte steen in Mekka staat dan weer wel op mijn nominatie als zijnde rampzalig voor de moderne wereld en de vredelievende zelfdenkende en gelijke medemens door de geschiedenis heen.

ja,diedus! | 17-01-18 | 13:04

Een standbeeld weghalen helpt niets. Brengt alleen meer scheiding in de samenleving.

Schepvogel | 17-01-18 | 13:01

Vanmorgen al de poll op de Telegraaf WUZ ingevuld die hierover gaat. Doen mensen!! Laat weten dat ze met hun takkepoten van onze geschiedenis moeten afblijven.
Een grote schande dat dit nodig is! Stel land- en cultuurverraders. Laat ze niet winnen!

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:01

In het kader van de nieuwe beeldenstorm stel ik voor het standbeeld van Joop den Uyl per direct uit de gangen bij de tweede kamer te halen en met sloophamers te pletten.

langzullenweleven | 17-01-18 | 12:59

Ik schaam me meer voor mijn land zoals het nu is, dan over de (wan)daden uit het verleden.

Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 12:58 | 2

eens

langzullenweleven | 17-01-18 | 12:59

Ik schaam mij totaal niet(!) voor mijn land in het verleden. Je moet de gebeurtenissen van toen zien in het perspectief van DIE tijd.
Sta maar op tegen de islam die in het hele MO EN Klein Azië (w.o. Turkije) het Christendom heeft vernietigd. De 7 gemeenten: Efeze, Pergamum, Thyatira, Smyrna, Sardes, Laodicea en Philadelfia waren bloeiende Christelijke gemeenten. Gelegen in wat nu heet Turkije. Wat er nog van over is: ruïnes! En de Haga Sophia moskee was een christelijke kerk. Bij de verovering daarvan door de turkse horden van Mehmet II zijn honderden christenen die zich in de kerk bevonden op gruwelijke wijze afgeslacht: mannen, vrouwen, kinderen en babies. Stop de islam!!

Lupuslupus | 17-01-18 | 13:13

Linkse mensen zijn totaal niet geintresseerd in of iets wel waar is, ze willen vooral opvoeden. Het komt een beetje als een verrassing voor mij dat uit deze hoek kritiek komt want universiteiten zijn ook linkse feestjes

Bokito ergo sum | 17-01-18 | 12:57

"Het regressief-linkse revisionisme van de vaderlandse geschiedenis is fascisme met terugwerkende kracht.". En zo is het!

langzullenweleven | 17-01-18 | 12:55

Dat beeld van Saddam Hoessein, ook zonde dat het tegen de vlakte ging.
Overigens geldt die beeldenstorm ook voor penthouses in Scheveningen?

Memek | 17-01-18 | 12:52 | 1

Gekregen penthouses vindt ik niet zo erg om tegen de vlakte te gaan.

gato | 17-01-18 | 13:00

Tja, als je (het grootste deel van) je level volop heb geprofiteerd van het koloniale verleden van je (gast)land dan walg je van jezelf. En dan kan je natuurlijk maar één ding doen: anderen de schuld geven.

Sqbar | 17-01-18 | 12:51

Lijkt langzamerhand of de Taliban in huis hebben, die vernietigde ook alle beelden, waar iedereen schande over sprak.
Laat namen en beelden staan, verdomme.

gato | 17-01-18 | 12:50

Dat je beelden weghaalt of vervangt, betekent niet dat je de geschiedenis ontkent. Integendeel. Als er in China wat beelden van Mao tegen de vlakte zouden gaan, dan vinden we dat eerder een gezonde uiting van voortschrijdend inzicht en historisch besef dan 'fascisme met terugwerkende kracht'.

Fridtjof | 17-01-18 | 12:49

Het is zeer hypocriet, omdat veel van die clubjes gefinancierd worden met overheidsgeld. Overheidsgeld, van een land dat in de wereldeconomie het aardig doet, voor zo'n klein oppervlak en relatief zo weinig mensen. Vergelijk het mte hoe Belgie erop staat, of Oostenrijk, Italie, etc. Die zouden qua potentie het beter moeten kunnen doen. Een groot deel van onze welvaart hebben we te danken aan de zaken die we met de VOC en daarna hebben gedaan. Die verdienen vast niet allemaal de hoofdprijs, maar zijn daarmee wel bron of 'founding father' van onze welvaart en daarmee onze verdere ontwikkeling tot verzorgingsstaat. Die gelden zijn hier ovor gebruikt en als je daar van gebruik maakt, keur het je het ook goed. Dus, tenzij die gekke hippies het allemaal uit eigen zak betalen (en zelfs dat is niet goed genoeg), zijn ze niet hypocriet. Tot die tijd neem ik ze niet serieus. Dit is hetzelfde als anarchistische krakers die wel een uitkering binnenhengelen. Wel de lusten, niet de 'lasten'. Zo werkt het niet in de grote wereld.

BBRDWR | 17-01-18 | 12:48 | 1

" een groot deel van onze welvaart" Je hebt je oordeel ook al laten cultiveren door SJW-ers. Lees even: watergeus | 17-01-18 | 13:56 |. Dat is een historich feit, wat jij beweert is indoctrinatie.

TheseDays00 | 17-01-18 | 14:08

Hier een top docu over het "herschrijven" van geschiedenis. youtu.be/TbQMplPvA7k

am*dam | 17-01-18 | 12:44

Iets met "doomed to repeat it".

knutsel_ | 17-01-18 | 12:43

Ik snap niet dat al die linkse activisten die onze geschiedenis willen wissen het land niet verlaten. De wereld is groot genoeg waar hun maatschappelijke betrokkenheid bovendien nog ergens best wel eens relevant kan zijn. Hier begint het te grenzen aan het psychopathische, dat dringend verplichte opname behoeft. Zo zei laatst nog zo'n links dragende transgender, dat we hier allemaal moordenaars zijn? Het is de schaamte voorbij en bovendien ook gewoon goed fatsoen. En al die landverraders gaan er dwaas in mee en trekken de mores steeds verder omlaag.
Zo'n lul met vingers in het torentje zegt; "zo gaan wij niet met elkaar om."
En de volgende dag wordt de zoveelste van de herenliefde met een stoeptegel bewerkt, terwijl in het openbaar het antisemitisme niet alleen groeit, maar ook nog eens al jaren straffeloos gebezigd mag worden.
Of die club van gladjanus van Alexander met Sturmbahnfuhrer Verhoeven en die Scandinavische uitvoering van Eva Braun, die zich als de moderne Gestapo van het net willen profileren, opdat het gebrek aan zelfreinigend vermogen van die partij maar niet al te opzichtig op de voorgrond komt te staan. De ene na de andere afleiding is niets meer dan dat.
Een illegale Marokkaan rijdt in een gestolen auto met gestolen spullen en komt als uitzondering voor de rechter. Maar zelfs gegeven deze omstandigheden kunnen diefstal en heling niet worden bewezen?! Van God en iedere rede los gewoon. Niemand kan meer normaal nadenken en alles moet via protocol en letters der wet en als dat niet kan komt er wel een noodwetje.
De kans dat een willekeurige belastingbetaler binnenkort als Julio Poch op transport wordt gezet naar den vreemde is reëel geworden zolang geen halt wordt toegeroepen aan deze schandelijke propaganda, dat geen ene reet meer met dienstbaar je vertegenwoordigende taak uitvoeren te maken heeft. Echt geen ene reet want dat zou ik nog kunnen waarderen.

hoochee | 17-01-18 | 12:43

Niets blijft

BosrandDirk | 17-01-18 | 12:42 | 1

dat is ook weer waar.

jackindeboxstift | 17-01-18 | 13:03

Even langs de PC Hooftstraat om de Hugo Bosjes uit de schappen te halen omdat zij uniformen voor de SS, Hitlerjugend, Wehrmacht en SA maakte?
Martin Luther King was lid van een organisatie die, tot 1988, als terroristiech te boek stond. Mag ook daar de sloophamer in?

Super Grover | 17-01-18 | 12:42 | 3

Zat een kogel in, toch?

Croxifoxio | 17-01-18 | 12:44

Ik mijd inderdaad al jaren Hugo Boss bagger vanwege het SS verleden! Voor de rest klets je uit je nekharen.

langzullenweleven | 17-01-18 | 12:56

langzullenweleven is niet helemaal sjuust.

Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:19

die mannen, want dat zijn het meestal, zijn stuk voor stuk goed geweest voor nederland zoals het was en zoals het nu is. het zijn nederlandse helden. geen afrikaanse helden, geen marokkanse helden, geen indonesische helden, etc. die hebben hun eigen helden waar soms, net als bij ons, bloed aan kleeft.
dus kappen met zogenaamd goed doen, het is niets meer dan peuterdramgedrag.

jackindeboxstift | 17-01-18 | 12:39 | 1

Typerend voor de maatschappij. Als je iets niet leuk vind of "beledigd" bent, keihard roepen en men buigt wel. Ben dat gedram zat en al helemaal die jankerts die iedere keer hun zin maar krijgen. Steeds van die irritante kleine groepjes die hun zin doordrukken (zie ook dat genderneutraal gelul, anti Piet en die kut koter met schoolfotos op suikerfeest)

Super Grover | 17-01-18 | 12:59

De kerk, die was ook altijd wel goed in vermoorden en bekeren... Next? Piramides, gebouwd met slavenarbeid (oh nee, dat waren aliens).

TheseDays00 | 17-01-18 | 12:36

En ondertussen straten en pleinen vernoemen naar bommenmaker Mandela.
Het linkse wereldje heeft heel wat kronkels in de hersenen.

2voor12 | 17-01-18 | 12:36 | 3
-weggejorist-
Langshetrandje | 17-01-18 | 12:38

en hij krijgt een plein met zijn naam in de hel.

jackindeboxstift | 17-01-18 | 12:40

Naast de Melkertallée

Langshetrandje | 17-01-18 | 12:43

Weet het allemaal zo net nog niet. We leven in een rare tijd, waar beginselen die haaks staan op onze gebruiken en tradities, ons met zonder mandaat of enig verzoek, hard door de strot worden gedrukt.

Het socialisme gedicteerd door Brussel dat hier bijvoorbeeld uitwassen ondervindt onder leiding van de Belastingdienst met haar rare toeslagenmolen en daaruit voortvloeiende rariteiten in inkomensverschillen en ehtverlies van noodzaak tot werken.

Socialisme is geen liefdadigheid maar door de Staat gedicteerde nivellering van geleverde inspanningen. Het idee van socialisme is slecht maar de uitwerking is hoogst immoreel, watgeeft de Staat namelijk het recht om de inspanningen van de één af te pakken en die weg tegeven aan een ander ?

Neem de fascistische wind die over het continent blaast, waarbij men meent te moeten duiden wat een individu mag vinden, mag denken, mag lezen en mag uiten ? Waar gezond verstand en rede ondergeschikt zijn gemaakt aan activistische woede, verongelijktheid en imaginair achtergesteld worden.

Het vergeven van geld, woning en zorg waardoor mensen die zich van buiten hier hebben kunnen vestigen en verleende tolerantie door ze toe te laten hebben nergens tot enige constructivitieit geleid voor dit land. Noem maar eens 5 dingen die nu beter zijn dan dat we al hadden ? En nog is het niet genoeg, dit soort figuren meent inmiddels de vrijheid te hebben om ons de maatte nemen op allerlei fronten en nu willen zij onze geschiedenis uitgummen.

Het is een precedent dat ik eigenlijk best wel wil nemen. Want als zij menen dat zij hetrecht hebben onze geschiedenis uit te gummen, wat voor valide reden is er dan te bedenken om dit soort figuren nietgewoon uit onze samenleving te gummen, het liefst samen met de bron van alle ellende de EU. En dan gewoon net te doen alsof het nooit gebeurt is allemaal en weer gewoon door te kunnen gaan met rustig leven achter onze eigen voordeur.

netniet | 17-01-18 | 12:36

De waarde die we geven aan onze geschiedenis verandert natuurlijk wel.
Stalinbeelden en portretten van Hitler zijn natuurlijk op dit moment absoluut niet gewenst. Eigenlijk net als foto's van Frans Timmermans.

Maar misschien dat dit alles weer in zwang komt als Denk straks de grootste regeringspartij is?

Rommelende Onderbuik | 17-01-18 | 12:35 | 1

Bij het Gemeentemuseum staat nog steeds een beeld van Stalin. Met een rotte vis onder z'n snufferd, dat wel.

Guido | 17-01-18 | 12:43

Nah, het is juist het streven naar de vernietiging van de geschiedenis en cultuur het te domineren volk (plus al hun vormen van samenhang) die de weg plaveien naar de ideale socialistische heilstaat.
Het feit dat socialistische heilstaten altijd (altijd!) eindigden zoals de Sovjet Unie, Noord Korea en Venezuela is slechts een indicatie dat die totale vernietiging niet voldoende werd uitgevoerd.

Volgende keer beter, zeggen de Gutmenschen monter tegen elkaar, bij het omtrekken van de beelden en het verbieden van Zwarte Piet.

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 12:34

Precies. Vooral dat laatste want in de coulissen staan de internationaal socialisten en hun islam-fascistische handlangers hun nuttige idioten alweer op te stoken en wachten zij tot hun tijd rijp is om toe te slaan.
Aan het eind van het wrange liedje hangen ook de internationaal-socialisten aan de hijskranen en grijpen de islam-fascisten definitief de macht. (Iran '79 / Arabische lente)

Van Zessen Klaar. | 17-01-18 | 12:30

Dus het heilige sprookjesboek met al z'n gruwelen op de brandstapel? Voor als de gaskraan uit Groningen dichtgaat?

Sandronique | 17-01-18 | 12:30

Is er al een Frans Timmermansschool, Frans Timmermanstunnel, Frans Timmermanslaan, Frans Timmermanswijk?

hfakker | 17-01-18 | 12:29 | 4

Verplicht een foto van Frans en Druncker in huis, ala Noord-Korea.

Croxifoxio | 17-01-18 | 12:42

Croxifoxio | 17-01-18 | 12:42
Iedere keer als je langsloopt het op een zuipen zetten totdat je scheel ziet en meewarig mompelen hoe trots je wel niet bent op de koempels van Roda JC. Lol.

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:55

@Croixifoxio 12:42
Op mijn werk hebben wij afgesproken de uitdrukking ala niet meer te gebruiken.
Dit om misverstanden te voorkomen.

D-Fens_1963 | 17-01-18 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Als we al die gekwetsten hun zin geven hebben we binnenkort allemaal lege plekken aan de muur van het Rijksmuseum , boekverbrandingen op de vrijdagavond en een Nederlandse Kultuurkamer.

pontius | 17-01-18 | 12:28 | 1

Plus een andere, meer passende naam voor het instituut

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 12:40
-weggejorist-
marcoplarco | 17-01-18 | 12:28

Wanneer gaan die huilebakken beginnen over de stad ROME? Die stad staat werkelijk vol met beelden en symbolen van de keizers voor weleer. Keizers die in vele landen nogal flink hebben huisgehouden. Moeten die nu ook allemaal verdwijnen en daarmee dus heel Rome???????

Graaf Monte Cristo | 17-01-18 | 12:27 | 2

Yup, als het aan de deug Taliban van het Westen ligt gaat alles plat. Wortel en tak. Pek en veren.

Langshetrandje | 17-01-18 | 12:45

In Rome krijgen de niet-Romeinen simpelweg geen kans, ze liggen her en der lekker op straat te bedelen en te zakkenrollen, maar vaste woon of verblijfplaats kunnen ze gewoon vergeten.

Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:27

Beetje laat voor anti-islam propaganda, ons land zit er al vol mee, wees welkom in mijn land.
Maar, bij de Islam moet uiteindelijk alles kapot, gebouwen, beelden, kunst, muziek, vrouwen, boeken, christendom, de lijst is eindeloos, maar het werkt prima, kijk maar naar die succesmoslimlanden!
Eind goed, al goed.
Bedankt Nederlands schapenvolk.

BosrandDirk | 17-01-18 | 12:26 | 1

Klopt, die doctrine staat stijf van de "alles moet stuk en iedereen moet dood". Helaas denken veel mensen nog dat het een grap is als ik het zeg, maar die volgen de geschidenis en de actualiteiten dan ook niet zo goed.
En nu heeft links eindelijk weer een nieuw Moslimknuffelprojectje gevonden: de Royhingha. En o, wat zijn die zielig. Begrip jongens, begrip. Want ze wonen tenslote "al generaties" in Myanmar en het leger greep veel te hard in tegen een paar "militanten".
*snik snotter huil*

Graaisnaaiert | 17-01-18 | 14:50

Ook verboden: van Gogh

Zeven lachende chinezen
die met hun camera
de grachten zagen, daarna
in musea wilden wezen,

die stonden voor 't van Gogh
al in een lange rij
de middag ging voorbij
soms moet men wachten, toch?

Zeven heren met een knot
sleepten de schilderijen
langs enthousiaste rijen
en trokken ze kapot.

Op het museumplein
daar brandden in het vuur
die werken wel een uur
midden op het terrein.

Toen hoorde een Chinees:
"dat kon zo niet meer, toch,
die klootzak van van Gogh
bezocht prostitués."

Chinezen voor 't van Gogh
huilend in de zonneschijn
en als ze niet naar huis zijn
dan staan ze daar nou nog.

Hufterst | 17-01-18 | 12:26 | 1

Prostitués = prostituees. Editknopeditknop.

Hufterst | 17-01-18 | 12:30

Meteen ook Joop.nl sluiten.

Fapfap | 17-01-18 | 12:24

Met de komst van twitter is de attentiespanne van de media ook teruggevallen naar 140 microseconde.

Twitter kan dan de berichtgrootte naar 280 tekens opwaarderen, de aandacht gaat waarschijnlijk omgekeerd evenredig.

Social Justice Warriors zouden zich eens moeten realiseren dat #Ophef aan een sterke vorm van inflatie onderhevig is, tot het punt dat no further fuck is given en een blokkade op de a7 de huilers tegenhoudt.

Laten de dames twitterfans zich nu maar eens gaan bezighouden met de grote witte onderbroekendrager in de lift van de joop. De Joop, genoemd naar de graaisocialist en Hitlerfan Joop den Uyl. Kan dat nog wel, in deze tijd?

Glasgow Argus | 17-01-18 | 12:24 | 1

De wereld is serieus minder geworden door Twitter.

Noem eens 3 dingen die positief zijn gekomen van Twitter.

Nacho_Vidal | 17-01-18 | 12:26

Ik zeg: doen!!!

Als we alle helden uit onze geschiedenis verwijderen en vergeten, kan er ook geen ontwikkelingsgeld meer worden afgeperst. Is er ook geen reden meet om dobberaars asiel te verlenen.
In vervolg wassen wij onze handen in onschuld.

Mijn naam is Haas.
Is hier wat gebeurt dan?
Daar weet ik niets van...

Fanshitter | 17-01-18 | 12:24

Dit land was al verloren vanaf het moment dat we naar die linkse drammers gingen luisteren..
Maar wat wil je, directeuren van die musea heten tegenwoordig ook geen Henk of Kees meer.
Vijfde Colonne mensen.. we hebben hier zelf om gevraagd.

Datmagniethe | 17-01-18 | 12:24 | 1
-weggejorist-
Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:34

Als al deze personen uit de geschiedenis verdwijnen wie weet dan nog wat ze verkeerd gedaan hebben?

brughslurph | 17-01-18 | 12:23 | 1

Een sneeuwvlokje van amper 20. Die weet het allemaal joh.

Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:36

In Delft heb je de ‘Nickersteeg’.

Spreek het maar eens uit. Hilarisch toch?

Maar een Nicker is een soort van watergeest.

Als mensen de weg willen weten leidt ik ze altijd door de Nickersteeg.

Nacho_Vidal | 17-01-18 | 12:22 | 4

En wat gebeurde er toch met Snickers? Snik.

chicago river | 17-01-18 | 12:37

En die Nickersteeg die is zeker heel donker, om maar niet te zeggen pikzwart? ;-)

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:49

Watergeest? Dat is toch een dobberneger? Balletje rond.

Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat de gemeente Rome aangeklaagd gaat worden.
Honderden jaren slaven gehouden. Tel uit je winst als de nazaten daarvan smartengeld gaan eisen wegens gekwetst en dergelijken.

Croxifoxio | 17-01-18 | 12:22 | 1

En niet te vergeten wat ze allemaal nog moeten verwijderen aan restanten en beelden uit die periode.

Croxifoxio | 17-01-18 | 12:36

Gelukkig is het wel waar dat ons land tijdens de Tweede Wereldoorlog mede is bevrijd door koene soldaten uit Marokko...

eerstneukendanpraten | 17-01-18 | 12:22 | 4

@Kameroudste | 17-01-18 | 13:04
Tip; sarcasme herkennen, les 1.

TeeJee | 17-01-18 | 13:07

@TeeJee | 17-01-18 | 13:07
Ik realiseerde het mij te laat. Even verblind door de verontwaardiging vanwege al die linkse geschiedvervalsers.

Kameroudste | 17-01-18 | 13:23
-weggejorist-
Fartmanenfamilie | 17-01-18 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie om me heen toch echt geen standbeelden vernietigd worden en straatnamen veranderen. Dat iemand of een groepering een bepaalde mening heeft wil nog niet zeggen, dat het ook gebeurd.

Iets met een storm en een glas.

jezusisonzin | 17-01-18 | 12:22 | 2

Dan volg jij het nieuws niet want het gebeurt

Sandronique | 17-01-18 | 12:27

je zusisonzin, het kan echt geen kwaad om ook eens wat verder dan alleen in je eigen omgeving te kijken.
En PVV te stemmen, maar dat deed je al dacht ik

BosrandDirk | 17-01-18 | 12:37

Leon de Winter wijst vandaag zomaar eens op de Fatih moskee in Amsterdam, de veroveraarsmoskee ter ere van Mehmet II, veroveraar van Constantinopel, moordenaar van velen.
Maar die mag natuurlijk wel want, eh... ja: diversiteit!

Poesmobiel | 17-01-18 | 12:22 | 4

Sowieso loont het om alle ISlamitische namen hier te lande eens door Google te trekken. Ik beloof je, je gaat schrikken...

Graaisnaaiert | 17-01-18 | 14:45

Graaisnaaiert. Goed opgemerkt. Iedereen die Mohammed o.i.d. heet... Kan niet meer; magniet! Want dat schijnt ook een rover / dief / verkrachter / slavendrijver / enz geweest te zijn.
Nou succes met protesteren SJWers!

Aristotalloss | 17-01-18 | 15:11

@Aristotallos: Latten we voor de gein eens proberen om in Nederland de Karel Martelkerk, de Jan III Sobieski-kapel of de Torquemadabasiliek te stichten. Dat gaat natuurlijk van z'n leven niet worden goedgekeurd want....
Maar kennelijk geldt voor ISlamieten ook op dit gebied andere regels...

Graaisnaaiert | 17-01-18 | 15:22
▼ 1 antwoord verborgen

Troelstra heeft geprobeerd de socialistische revolutie c.q. de socialistische dictatuur in NL door te drukken.
Wat mij betreft mogen alle straatnamen die naar dat soort links gespuis genoemd zijn verdwijnen!

Aristotalloss | 17-01-18 | 12:21 | 1

Amen.

Lupuslupus | 17-01-18 | 12:56

Wat zullen ze over 200 jaar toch hoofdschuddend terugkijken naar Europa in de 21e eeuw.

Bertie Wooster | 17-01-18 | 12:20 | 1

Mwa, waarom? Tegen die tijd staat er over deze periode nog één zinnetje in de boeken.
2000-2050: 'Verwarring door internet-dingessen'
2050-2100:

Teleo | 17-01-18 | 12:24

Als je iets een ander naampje geeft of wegmoffeld, bestaat het (probleem) niet meer.

Aldus de linkse aanpak.

Ikdus | 17-01-18 | 12:19

Echt hoor. Nijman for president!

Hem | 17-01-18 | 12:19

De Taliban en ISIS hadden er ook een handje van. Jammer van de stad Palmyra en die beelden in Afghanistan. Komt nooit weer terug.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 12:19 | 2

Eens. maar ´hadden´ moet zijn ´hebben´. Die islam knakkers zijn echt niet weg te blazen, zullen daar altijd met hun islamitische vingers in de pap roeren. Hoeveel Marco Kroons en zielige Bertjes Koenders en Barack Obama´s of zelfs Georges Bushes je er ook tegenaan smijt.

chicago river | 17-01-18 | 12:25

Of consequent zijn en de geschiedenis ook 100% herschrijven van andere landen. *kuchAremenie, *kuch100anderebeerputteninanderelanden

GoedenMorgenDezeMorg | 17-01-18 | 12:18

Nederland is heel snel een Shithole aan het worden.

Mark_D_NL | 17-01-18 | 12:17 | 2

dat willen we zelf, we geven alles en iedereen de ruimte. Is m.i. onze nationale reflex geworden als reactie op WOII

GoedenMorgenDezeMorg | 17-01-18 | 12:19

Hear, hear

incogniet | 17-01-18 | 12:17

Mee eens.
Maar geloof je nu werkelijk dat men zich daar in het Op(stap)kamertje van de EU ook maar iets aantrekken van wat er onder het volk leeft?

Litsehimmel | 17-01-18 | 12:16

Hoe juist ! Het verbaast mij steeds weer hoe een 10-tal mafketels met ca 100 volgers bepalen hoe "slecht"de rest is.

ouwe treurniet | 17-01-18 | 12:16
-weggejorist-
VerderLezert | 17-01-18 | 12:16

“He who controls the past controls the future. He who controls the present controls the past.” George Orwell, 1984.

Feynman | 17-01-18 | 12:16 | 2

Inderdaad, 1984 is inmiddels een handleiding in plaats van een roman. Brrrrr

snakeplisskin | 17-01-18 | 12:22

snakeplisskin | 17-01-18 | 12:22
1984 is de "for dummies" versie. Riemen vast. We zitten midden in een nare tijd en 't wordt erger dan erg.

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:33

"Het wordt weer tijd voor een ouderwetse boekverbranding"... aldus Adolf

Snoorderlag | 17-01-18 | 12:15

Helemaal mee eens!

pigadaki | 17-01-18 | 12:14 | 1

Het zijn de cultuurmarxisten weer! Charles Reich; The Greening of America (1970) : ”Er komt een revolutie aan. Die zal niet zijn zoals revoluties in het verleden. Die zal beginnen op individueel niveau en op het gebied van de cultuur en die zal pas als laatste handeling de politieke structuur veranderen. Er zal geen geweld voor nodig zijn (om tot succes te komen) en men kan er zich niet succesvol door middel van geweld tegen verzetten. Dit is de revolutie van de nieuwe generatie” .

Aristotalloss | 17-01-18 | 12:35

Die Arc de Triomphe in Parijs, hoelang blijft die nog staan?

TheseDays00 | 17-01-18 | 12:14
-weggejorist-
Cinemaniak | 17-01-18 | 12:13 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken