Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Omtzigt-audio opgedoken. Verhaal van NRC karaktermoordenaars wordt steeds nepnieuwser

MH17-onderzoeker Marcel van den Berg heeft een deel van de Omtzigt-audio in handen, waarin het Kamerlid voorafgaand aan de Bewuste Bijeenkomst spreekt met Oekraïense 'nepgetuige' Aleksandr. Er is niets belastends op te horen:

NRC beroept zich al een paar dagen op de audio van dit gesprek, maar laat het zelf niet horen. Marcel van den Berg heeft het in bezit. De opnamen zijn vermoedelijk gemaakt door Jeroen van Rijsbergen, de enige bron waar NRC zich op baseert en die door Van den Berg omschreven wordt "als iemand die nogal een complotdenker is en niet goed de feiten van de onzin kan scheiden." Er was niemand van NRC op de bijeenkomst en debatleider Hella Hueck ontkent de lezing die NRC geeft.

Uit de nu opgedoken audio waar NRC zich op baseert, hoor je helemaal niks belastends tegen Omtzigt. Sterker nog, hij lijkt de man te weerspreken als die begint over (Oekraïense) vliegtuigen die in het luchtruim zouden zijn geweest op de dag dat MH17 werd neergehaald:  "Wat je hier zegt, wordt ontkend door de Oekraïense regering en de OVV concludeert dat er geen vliegtuigen in de lucht waren." (screenshot van hele transcript onderaan topic) De man zegt overigens ook nergens dat MH17 door zo'n straaljager uit de lucht geschoten zou zijn, hij beweert slechts (militaire) vliegtuigen gezien te hebben op die bewuste dag - zoals veel andere getuigen ook al vaker hebben verklaard. Dat is wat anders dan beweren dat MH17 door zo'n toestel is neergeschoten, iets wat je Omtzigt ook nooit hoort beweren.

Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid, maar vertel ons maar waar in deze audio de indruk ontstaat dat Omtzigt het verhaal van de man gelooft, of actief een complot smeedt om zijn verhaal aan de rest van de bijeenkomst op te dringen. Elders in het gesprek heeft de man kennelijk ook om spreektijd gevraagd, en wilde hij een half uur om zijn verhaal te doen. Dat is onmogelijk, wist Omtzigt, en derhalve heeft hij debatleider Hella Hueck ingeseind dat er een man met een tolk een vraag wilde stellen, en hem een sms gestuurd om hem te helpen die vraag bondig te houden. Als de vraag in de zaal gesteld wordt, is het korte antwoord van Omtzigt dat de man zich bij het JIT moet melden met zijn verhaal. Niets meer, niets minder, blijk uit de video van de bijeenkomst. Dat maakt het souffleren per sms niet minder dom en onhandig, maar dat is iets wat Omtzigt zelf ook volmondig erkent: "Dat had ik niet moeten doen, en het spijt me dat ik er actief aan meegewerkt heb deze man op de bijeenkomst een podium te bieden."  Maar nergens wordt aangetoond dat Omtzigt de man zélf liet opdraven.

Misschien dat NRC nu eindelijk zelf de (volledige) audio online zet, dan kunnen we tenminste zelf horen wat Wilmer Heck beweert over Omtzigt. Want dit deel van het audiobestand maakt het NRC-verhaal echt alleen maar zwakker. Van die "Russische invloeden" waar de Nepnieuws Rondpomp Courant van spreekt, is vooralsnog namelijk geen enkel spoor te vinden. 

Voor de volledigheid: Lees hier de feiten-analyse van Marcel van den Berg.

Update 16u00: Reactie Hella Hueck

In de comments op de site van Marcel van den Berg reageert debatleider Hella Hueck uitgebreid op het blog. Citaat:

"Ik heb zaterdag bij WNL een toelichting gegeven op hoe die bijeenkomst op de VU is verlopen omdat ik moeite heb met de context waarin NRC het verder feitelijke verhaal bracht. “Russische invloeden” is het onderschrift – met een spannende tekening van het Kremlin erbij. Maar is die Alexandr rechtstreeks door Poetin gestuurd dan? Daar lezen we niets over. Wie is die Van Rijsbergen – die zo’n vage Oekraïner naar zo’n gevoelige bijeenkomst sleept? Die nabestaanden stalkt met zijn complottheorieën en het gek vindt dat ze niet reageren? Lekker type. Het echte verhaal over mogelijke Russische invloeden is eerder te halen bij die enige bron van het verhaal dan bij Omtzigt. Omtzigt had die SMS met suggestie voor een vraag nooit moeten sturen – daar is helemaal geen discussie over. Hij had verder de afwikkeling aan de organisatie en de debatleider ( aan mij dus) moeten overlaten. Daar lag de verantwoordelijkheid voor een ordelijk verloop van de avond. Maar is het woord ‘instructie’ niet wat zwaar aangezet? Een instructie is een eenzijdige opdracht. Is het niet meer een ‘samenvatting’ van wat Omtzigt eerder had gehoord?"

Dat en meer in deze toelichting die de positie van NRC steeds onhoudbaarder maakt.

Reaguursels

Inloggen

Zijn hier trouwens mensen die het nepnieuws uit Rusland verzorgen?
Binnenkort weet je zeker dat de combinatie -Europa- en -kut- meteen wordt weggefilterd door een Brusselse sleepnet-extensie.

pomodorus | 15-11-17 | 09:06

oh dat wisten jullie al, tja, ik ben hier niet zo vaak dus ik denk voor alle zekerheid zeg ik t maar vast.

pomodorus | 15-11-17 | 09:07

Bekijk de publiekslezing tussen 1:30 en 1:33.

De tolk van die Alexandr riedelt het afgesproken verhaaltje af en Omtzigt doet alsof hij de man nooit eerder heeft gezien of gesproken en ook de gespreksleidsster lijkt de denken dat de man onbekend is. Maar OImtzigt heeft de man al eerder gesproken en weet dat de man allang is doorverwezen naar het JIT. De tolk speelt alsof hij wil weten bij wie hij zich moet melden, maar dat weet hij allang.

Het is dus een opgevoerd toneelspelletje om een Rus aan het woord te krijgen die een zogenaamd iets belangrijks te melden heeft, en wel iets dat de nabestaanden enorm irriteertm dat volledig in tegenspraak is met alle info en er wordt vanuit het panel terecht opgemarkt dat de man zich mag gaan melden bij de äfdeling desinformatie van Poetin". Omtzit komt daarna met zijn uitgestreken antoord.

Ik vind het een ranzig spelletje dat Omtzigt speelt met deze "getuige". Hier valt helemaal niks aan goed te praten.

Beste_Landgenoten | 15-11-17 | 00:14

Advocaat van de duivel hier maar wat voor motivatie kan Omtzigt in hemelsnaam gehad hebben om actief een getuigenis te stimuleren van iemand die militaire vliegtuigen in de lucht zag op de 17e juli 2014? Was het niet duidelijk een explosief idee juist omdat Oekraïne zegt dat er niks van de luchtmacht die dag daar vloog? Als je dat verhaal dan actief laat vertellen, wat is dan je bedoeling?

En juist hierover zou Omtzigt toch echt duidelijker moeten zijn. Wat denkt hij zelf van de mogelijkheid van meerdere vliegtuigen? Of Oekraïne die dan hard zou liegen bij zelfs de kleinste drone. En DSB/JIT dus ook ernstige omissies gemaakt hebben. Dat is nogal wat lijkt me. Daarover kun je niet nu plots je lippen op elkaar houden. Maar Omtzigt zwijgt nu verder over deze zaken en dat is politiek verstandig wellicht. Maar kun je je misschien voorstellen dat het zeer glibberig overkomt bij anderen? En hoe ver gaan de twijfels van Omtzigt nu eigenlijk?

GeenAccount | 14-11-17 | 21:29

Er is maar een conclusie mogelijk: Omtzigt heeft hier puur op effect gespeeld, met de bedoeling om onrust te scheppen, of een tegengeluid te laten horen of god weet wat, maar integer is het allerminst geweest.

Beste_Landgenoten | 15-11-17 | 00:16

Ze proberen Pieter Omzigt KAPOT te maken. Dat weet ik zeker.
Het enige kamerlid dat keihard werkt.
Welke krachten zijn hier nog meer bezig naast de NRC.???
NRC sucks

AnnaJL | 14-11-17 | 20:07

Niet zo somber, goede wijn verkoopt zichzelf toch wel. Omtzigt is een gedreven politicus, een doorzetter pur sang en laat zijn prooi niet gemakkelijk los. Hij heeft daarmee veel krediet opgebouwd. Deze man gaat niet kapot, hij wordt er alleen maar sterker door. Wacht maar rustig af, deze affaire krijgt nog staartje.

Gravin v Kippenbouth | 14-11-17 | 21:30

Heeft ie toch echt zelf gedaan.

Ardbeg | 14-11-17 | 21:36

Ardbeg | 14-11-17 | 21:36
Geen twijfel mogelijk dat Omtzigt hier een toneelstukje heeft opgevoerd. Tercht dat dit hem wordt verweten door de NRC, terecht dat dit op internet komt en dat hij zich heel even mag beraden op zijn woordvoerderschap.

Beste_Landgenoten | 15-11-17 | 00:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens Twitterde het Russische ministerie van defensie vandaag zogenaamde luchtbeelden van Amerikanen die IS zouden supporten. Ze onderschatten echter de moderne internetgebruiker want binnen een paar tellen was de propaganda al doorgeprikt en was de échte herkomst van de beelden al achterhaald: een computerspelletje. Voor de paar overgebleven zielen die de in oorlog zijnde Russen eerder geloven dan onze eigen onderzoeksteams. Tweet is nu natuurlijk verwijderd maar gelukkig hebben we de screenshots nog via oa: twitter.com/thedailybeast/status/9304...

Ardbeg | 14-11-17 | 20:06

You can fool a fool. But you cannot explain to a fool that he's been fooled.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 20:27

Haha wat is dit een grappg bericht. Hoewel, als het Russische ministerie denkt dat wij hierin trappen hebben ze een erg laag beeld van de intelligentie van ons. Waarmee ze, helaas moet ik toegeven, waarschijnlijk nog gelijk hebben ook.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:42

Dit keer waren wij domme burgers ze toch te slim af. Misschien dat de gebrainwashte Russen en complotgekkies makkelijk voor de gek te houden zijn maar de doorsnee burger in een vrij land is toch een tikkeltje slimmer.

Ardbeg | 14-11-17 | 21:38

Lappen tekst om te verhullen dat GS de plank qua MH17 totaal misslaat. Slachtoffer van Russisch nepnieuws?

PeterD | 14-11-17 | 19:43

Lappen tekst die heel duidelijk aan geven dat NRC zich aan het vergalopperen is. Oh wacht, te laat, hebben ze reeds gedaan.

TeeJee | 14-11-17 | 19:59

Jij bent niet de enige Kremlin-trol hier. Ik eis een ban. Gewoon omdat het kan en moet. Oh wacht. Zo werken we niet in het vrije westen. Veel plezier met de anus van Poetin.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 20:28

Slachtoffer van nepnieuws, zelfhaat, tunnelvisie... ik kan de liefde voor Rusland en de afkeer tegen alles wat Nederlands is ook niet plaatsen. Ik geloof liever een groep internationale onderzoekers dan het Kremlin wat in oorlog met het desbetreffende land is.

Ardbeg | 14-11-17 | 21:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik trok al eerder mijn aandacht op wat minder geaccrediteerde sites.
Nu officieel. En wat betreft de timing van de NRC, wordt nu het e.e.a. wel aannemelijker. www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10333499...
#MSM=Lijkenpikkerij

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 18:45

Voor mijn rariteitenkabinet ben ik op zoek naar bewijs van Russische wandaden, zowel in de categorie MH17 als inmenging in amerikaanse verkiezingen. Het is erg zeldzaam en ik heb nog niets kunnen vinden. Daarom ben ik royaal en ik wil graag ruilen voor 100 jaar geschiedenis van aantoonbare leugens, bedrog, genocide, drugshandel en financiering van de nazi's door de amerikanen.

Voorproefje: youtu.be/wMHb_RbAQu4?t=23m20s

Slachter | 14-11-17 | 18:32

PeterD | 14-11-17 | 19:45,

Je zegt dat Rusland jaarlijks bijna half zoveel nepnieuws verspreid als de NPO elke dag. Maar concreet bewijs heb je niet. En dus begin je over vroegah...
Maar verwijzen naar de geschiedenis van Rusland is volstrekt irrelevant in deze. Elk land en elk volk heeft zwarte pagina's, maar dat zegt niks over deze kwestie.

Kern van de zaak is; wat zijn de feiten.
En dan wil ik jou best geloven dat de Russen jaarlijks bijna half zoveel onzin verkopen als de NPO. Zeker als je daar binnen een jaar ook één voorbeeld van kunt geven. Maar in dit geval is daarvan geen sprake; het framen van NSB Handelsblad was kwaadaardige laster. Omtzigt is zelf vrij anti-Poetin. Dat hij zich zoals een asieladvocaat heeft gedragen was dom, maar hij heeft dat ook toe gegeven en daar spijt over betuigd.

Dandruff | 14-11-17 | 21:09

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:08,

Probleem is dat daar zo weinig concrete voorbeelden van zijn. Jij noemt er precies 0, en daarmee ben je niet eens de minst geloofwaardige. Ook de NPO noemde geen serieuze voorbeelden, maar goed. Dat is logisch; de NPO kennen we juist van nep-nieuws als "islam = vrede", "straffen geweldsplegers helpt niet", "straffen van islamcritici helpt wel", "EU kan binnen 100 jaar de helft van alle door de EU veroorzaakte problemen oplossen", etc.
Enige bescheidenheid zou sieren.

Dandruff | 14-11-17 | 21:18

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:08,

Probleem is dat daar zo weinig concrete voorbeelden van zijn. Jij noemt er precies 0, en daarmee ben je niet eens de minst geloofwaardige. Ook de NPO noemde geen serieuze voorbeelden, maar goed. Dat is logisch; de NPO kennen we juist van nep-nieuws als "islam = vrede", "straffen geweldsplegers helpt niet", "straffen van islamcritici helpt wel", "EU kan binnen 100 jaar de helft van alle door de EU veroorzaakte problemen oplossen", etc.
Enige bescheidenheid zou sieren.

Dandruff | 14-11-17 | 21:18
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat is dit een waardeloos stuk GS. Je schrijft het zelf: “een deel van de audio”
Alvorens een oordeel te vellen wellicht handig de ontbrekende 17 minuten te beluisteren?
En iedereen meteen reageren alsof er een overwinning behaald is...
Dit hele stuk is nep.....

buicksquad | 14-11-17 | 18:06

@ Peter D.
Ga zelf maar af op bevindingen van een ‘onafhankelijke’ commissie waarover Oekraïne vetorecht heeft over wat er wel en niet openbaar wordt

duh! | 14-11-17 | 19:56

@ duh! | 14-11-17 | 19:56

Het NL's openbaar ministerie, dat de zaak in onderhoud is aan niemand verantwoording schuldig, niet aan Rutte, en al helemaal niet aan Oekraine. Doe es een cursusje rechts- en wetskennis. Hangende een strafrechtelijk onderzoek wordt er nooit iets bekend gemaakt, en onthoudt iedere verantwoordleijke politicus zich van commentaar. HIer is Omtzigt, die het alleen om het zicht op Omtzicht gaat, al gierend de bocht uitgevlogen. Een onbetrouwbare CDA-er van het zuiverste water. Een bruikbare idoot voor Buma om het stemvee bij de PVV weg te houden.

PeterD | 14-11-17 | 21:25

"Dat de zaak in onderzoek heeft" natuurlijk

PeterD | 14-11-17 | 21:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Yep, heel ergerlijk dit.
Omzigt wordt voor 1 onhandige SMS geslachtofferd.
En wetsovertredend handelen van Rutte inzake referenda laten we lopen.
Bah.
.
Zet m op, Omzigt. We love you :).

hotmint | 14-11-17 | 17:58

Het was geen bindend referendum, maar raadgevend. Niks wetsovertredends.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:46

Het enige dat Rutte in dezen te verwijten is, is dat hij niet voorafgaande aan het referendum direct heeft gezegd dat hij de uitslag zal negeren. We hadden namelijk al bindend gestemd, namelijk op de 2e kamer.

PeterD | 14-11-17 | 21:29

Niet "voor 1 onhandige sms" maar voor het bewsut opvoeren van een zogenaamd onbekende getuige, die hij echter al uitgebreid had gesproken en gesouffleerd via die sms, waarna hij ook nog eens deed alsog hij ter plekke de man naar het JIT doorverwees terwijl hij allang wist dat de man zich daar al gemeld had. Kortom, hij belazerde de kluit daar.

Beste_Landgenoten | 15-11-17 | 00:22

Alsof de rattenvanger van Hamelen langs loopt, prachtig artikel.

MarcS | 14-11-17 | 17:42

Het zou natuurlijk best eens kunnen zijn dat er een Oekraïense straaljager aan kwam vliegen. De Russische soldaten bij de BUK-raket, zien hem op hun radar aankomen. 3-2-1 VUUR! Maar exact op het moment van VUUR! maakt de straaljager rechtsomkeert en ontspringt de dans. De BUK raket gaat vol automatisch opzoek naar iets wat zijn doen had moeten zijn. En dat is dan per ongeluk de MH17.

Bovenstaande is natuurlijk een mogelijkheid. Het is niet mijn bedoeling de hectiek nog erger te maken dan hij al is.

De belangrijkste conclusie van de "kwestie Omtzicht" is dat het NRC artikel is geschreven vanuit partij politieke vuilgooierij. NEPNIEUWS dus.

Orakel1958 | 14-11-17 | 17:34
-weggejorist-
Dandruff | 14-11-17 | 21:25

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 17:37,

Hoe is dat dan "behoorlijk gedetailleerd onderzocht"?
Punt is dat alle partijen (Oekraïne, Rusland en VS) hun radarbeelden geheim hielden. Veel getuigen zijn niet gehoord, en het gebied zelf was niet veilig genoeg voor gedegen onderzoek.
De hypothese van Orakel 1958 lijkt aannemelijk, niet voor niets stonden de daders enkele minuten na het neerhalen van de MH17 op twitter te juichen dat ze een militair vliegtuig hadden neergehaald. Toen er ineens een burgervliegtuig bleek te zijn verdwenen werd het stil, en probeerde men dat bewijs te wissen.

Dandruff | 14-11-17 | 21:25

Dandruff | 14-11-17 | 21:25
Je kunt het zo opzoeken in het verslag van het JIT. En inderdaad, de rebellen vierden feest op twitter want ze dachten dat ze een legertoestel hadden geraakt. Maar dat betekent nog niet dat ze die ook echt hadden gezien, het was overduidelijk een vergissing. En nee, die BUK schiet niet naast, waarop hij gericht is dat schiet hij naar beneden, zo goed werkt dat Russische spul nou ook wel weer.

Beste_Landgenoten | 15-11-17 | 00:26
▼ 3 antwoorden verborgen

De teruggekaatste bal van GS gaat door het Rutte Gestalt gewoon weggeslagen worden. Met de elitair opgetrokken wenkbrauwen, daar zit een hoop kracht in.

dedeurs | 14-11-17 | 17:23

Hella von Dracula begint meteen te draaien.

dedeurs | 14-11-17 | 17:19

Als de komende tijd er bij het nrc allerlei "scoops"omtrent deze regering komen die de andere media niet heeft, weten wij gelijk hoe de vork in de steel zit. Zo wie zo is het een ongelovelijke onzin dat er zoveel ophef is over iets wat in Mei dit jaar plaats vond. Maar nu het CDA aan boord is en men elke stem nodig heeft, heeft men gewoon karaktermoord op deze geweldige politicus gepleegd om zo de rit uit te zitten.

loser | 14-11-17 | 17:10

Tenzij Omtzigt de eer aan zichzelf houdt en op stapt...

Joostmochtnietsweten | 14-11-17 | 19:46

243 reaguursels, waarvan 221 van De Koreaanse Slet. Iets in mij vertelt mij dat De Koreaanse Slet een voorstander is van het basisinkomen.

Sir Nastian | 14-11-17 | 17:08

loser | 14-11-17 | 17:12
Hey loser, wrijf eens 2 hersencellen tegen elkaar aan. Je ziet toch zelf ook wel in dat die getallen niet kloppen?

TeeJee | 14-11-17 | 17:13

MIsschien heeft hij een vrije dag. Het feit dat jij het maffe idee hebt om de reacties te turfen geeft aan dat jij te veel vrije tijd hebt en een grotere voorstander is van het basisinkomen.
loser | 14-11-17 | 17:12

Facepalmpje voor u. Het is "voorstander BENT van het basisinkomen". Ik wil best aangevallen worden, maar als het even kan, doe het dan in correct Nederlands. Uw leestekengebruik, of liever het gebrek daaraan, doet ook pijn aan mijn ogen.

Sir Nastian | 14-11-17 | 17:17
-weggejorist-
boccelullus | 14-11-17 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

Dank je wel GS. Ik zat al dagen in een dip, omdat er weer een vrijheidsstrijder kaltgestellt werd. Maar gelukkig zijn jullie er nog om de boel ff recht te zetten. Omtzigt for President

Felipe | 14-11-17 | 16:57

Omzigt moest gewoon kaltgestellt worden. Een een tweetje tussen kabinet, Brussel en hun media. Jammer dat die dode bomen media nog zoveel invloed hebben. Wie in vredenaam zit er nog te wachten op propaganda en nepnieuws van dikbetaalde opiniemakers die alleen maar schrijven wat hun broodheren willen horen.
Goed, MH17 de onderste steen blijft voor altijd verborgen.
De dames bepotel site Joop kraait natuurlijk victorie over deze ontwikkeling. Immers in de beleving van dat groepje tweedimensionale hysterici is EU goed en Rusland fout.

Zapata10 | 14-11-17 | 16:50

NRC kan het hele fragment niet delen maar Geenstijl vast wel... ik ben benieuwd naar de volledige 20 minuten. Dan zijn we van al het gezeur af en kan iedereen zijn eigen conclusies trekken. twitter.com/AMKouwenhoven/status/9304...

Ardbeg | 14-11-17 | 16:44

Goed, GS publiceer dan maar de volledige tape..

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 16:48

Ha, ha, ha, ha, ha, het Handelsblatt is verworden tot een privé-achtig krantje, met hun maniertjes om het ff lekker dik aan te zetten.
Maar ja, ze zitten in abboneenood, dus wordt alles uit de kast getrokken.
Dat ze maar snel mogen affakkelen

Kanarie_Geil | 14-11-17 | 16:41

Ik heb hier twee woorden voor NRC: rectificatie, introspectie. En wellicht een toontje lager zingen in plaats van het debat een bepaalde kant op leiden? Het land wordt er bepaald niet beter van als we kritisch tweede Kamerleden gaan karaktervermoorden. Gebruik die energie om het partijkartel het vuur aan de schenen te leggen. Dank U

Kladderadatsch | 14-11-17 | 16:30

Ik vraag me af of een proces vanwege smaad niet kansrijk zou zijn. Het onderzoeken waard in ieder geval.

duh! | 14-11-17 | 19:40

Ik heb voor de afkorting NRC al de nodige goed bedachte verklaringen gezien maar deze "Nepnieuws Rondpomp Courant" is werkelijk top. 10 punten! Voor de mee-rantende Volkskrant zou ik deze Omtzigt-nepgate kiezen voor: Dolkskrant...

Reykjavik | 14-11-17 | 16:23

Misschien moet Omtzigt zijn eigen partijtje beginnen. Zeteltje meenemen en Wooptidoo!!!!

Accident_Prone | 14-11-17 | 16:06

TOP onderzoeksjournalistiek GS!
Ik ben zo blij dat jullie er zijn.
Ga door,ga door!!!

Baardvansinterklaas | 14-11-17 | 15:44

Alleen papier en louter bevat waarheid (denk aan bijbel en koran). Voor het internet werd er nooit -ik herhaal nooit- gelogen en bedrogen. En sommige mensen zijn een beetje het padje kwijt.

Langshetrandje | 14-11-17 | 16:21

Met u eens. Inderdaad repareert GS hier een stukje wederhoor en feitenonderzoek dat het NRC heeft laten liggen. Chapeau! Helaas vrees ik dat het voor de beeldvorming omtrent Omtzigt niet uitmaakt, of zelfs negatief uitpakt. (Kijk, na zijn blunder met valse getuigen opvoeren, nemen nu ook die reaguurders van die pro-poetin webachtige constructie het voor Pieter op. Hoe fout kun je het hebben? Eigenlijk zou GS Pieter massaal moeten bashen -kijken hoe snel de MSM weer blij met hem is -zo simpel is het met framing, je bent goed of fout, er is niets tussen in.)

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 16:24
-weggejorist-
PIS-Alchimis | 14-11-17 | 16:44
▼ 1 antwoord verborgen

www.volkskrant.nl/opinie/lezersbrieve...

De Völkischebeobachter vol op het orgel tegen Omtzigt...
Over Nepnieuws gesproken....maar daar zullen wij Ollengren of hoe ze ook moge heten niet over horen want VVD'66/PvdA krant.

Eendragtmaaktmagt | 14-11-17 | 15:26

Voor de mensen, voor wie het nu nog steeds niet duidelijk is:
DKS is een betaalde trol.
De hoeveelheid berichten, spam, aantijgingen en allerhande verbale diarree die meneer hier met ons de afgelopen 2 dagen gedeeld heeft, is hier het bewijs van.
Alleen een geestelijk gestoorde gaat zo te keer of is inderdaad een trol met een ulterior motive.
Trap er niet in, lekker laten lullen, ook al kan zijn repliek zo uitnodigend zijn.
(@dks doe geen moeite op mij te reageren, wat mij betreft ben je er gisteren al in gezakt.)

Baski | 14-11-17 | 15:25

Bovendien zegt DKS dat alleen papieren tekst waarheid bevat, dus wat verdoet DKS zijn/haar tijd op GS met zijn/haar hooghartige plempsels. Slim dus zeer zeker niet, betaald wellicht wel.

Langshetrandje | 14-11-17 | 17:07

DKS is iemand met teveel tijd om op elke scheet te reageren.

RonnieKray | 14-11-17 | 17:23

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 15:33 Nou, voorhuid dan maar, omdat je toch weer een leesfout maakt en het niet goed begrijpt; Ik schrijf duidelijk:
"of is inderdaad een trol met een ulterior motive".
Het woord 'inderdaad', geeft aan waar ik voor kies.
Maar ja, je hebt af en toe moeite met lezen en schrijven, dat snap ik wel.
Nederlands is voor mij een 2e taal zoals je weet en zo te zien breng ik het er beter af dan jij.
Ik laat je er nu verder rustig inzakken, want daar hoor je thuis.

Baski | 14-11-17 | 17:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie gaat overigens als eerste de minister president aanschrijven om een diepgaand onderzoek en desnoods een parlementaire enquête te openen om te zien hoe en waar Russische agenten ons beïnvloeden en verneuken?

Pieter zijn slachtofferschap mag niet ongezien blijven.

Ik als burger van het Koninkrijk der Nederlanden eis een onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Wie schrijft de eerste brief? Naar de premier? Wie?

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 15:11

Sinds wanneer gaat de premier over een parlementair onderzoek of enquête? Zo’n briefje gaat meteen in de shredder, nog voordat die het bureau van Mark bereikt.
Het parlement bepaalt zijn eigen agenda en zijn eigen onderzoeken. Daar heeft de regering helemaal niets mee te maken en de kabinetsvoorzitter al helemaal niet.

Stormageddon | 14-11-17 | 16:07

Misschien wel een goed idee. Ik wil wel eens zien hoeveel "invloed" ik uitoefen in ruil voor die zak roebels die ome Vlad me elke maand stuurt. Geeft me wat voldoening in mijn werk.

En ik snap dat jij dat ook wilt zien, Slet. Hier in onze geheime gemeenschap van betaalde Kremlintrollen gaat het gerucht rond dat Ome Vlad jou nog twee keer zoveel betaalt omdat je zo goed bent in gecontroleerde oppositie spelen.

Russells Teapot | 14-11-17 | 19:20

Hahaha, zo’n onderzoek zou als het inderdaad diepgaand zou zijn alleen andere ‘verneukingen en beïnvloedingen’ (om het subtiele taalgebruik van een zekere loser te citeren) aantonen. Komt er dus nooit!

duh! | 14-11-17 | 19:45

Toch knap van die Poroshenko hoe hij mannetjes zoals Rutte piepelt en onder de duim houdt. Rutte kruipt voor Poroshenko de choco koning. Heerlijk schouwspel.l

Mark_D_NL | 14-11-17 | 15:07

Vrij simpel Mark. Porosjenko is geen slechte kerel meer een slappe hap en o.a. GRU zit zo vuistdiep in Oekraïne dat hij niet meer kan dan dat hij doet. Maar goed. Ik ga het allemaal niet meemaken desalniettemin kies je kant goed.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 15:28

Poro doet niets om het associatie verdrag te eren zeg jij. En toch rent Rutte het vuur uit zijn sloffen voor Poro. Rara hoe kan dat? Leer mij eens wat......
Mark_D_NL | 14-11-17 | 15:20

Niet zo gek, Rutte is de loopjongen van Junker et Co. en die willen Oekraïne bij de EU. Aldus geschiedt en Rutte bukt.

FrankVeer | 14-11-17 | 16:25

@De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 15:18
Ik herhaal het nog maar een keer;
Dat verdrag is een dode letter wat geen ene fuck doet voor de corruptie in Oekraïne. Het bevat niet meer dan een hoofdstukje over de corruptie, stelt dat het beter moet, maar geeft geen enkel handvat, mogelijkheid, sanctie, prestatie-indicator of wat dan ook maar.

Nogal logisch dat Poro er niks mee kan; het document is bedoeld als inleiding voor verdere verdragen/samenwerking, maar is an sich weinig waard.

Helaas staat nu dus wel die deur op een kier.

TeeJee | 14-11-17 | 20:15
▼ 3 antwoorden verborgen

De grote jongens (VS/(EU) en Rusland) die elkaar in de MH17-kwestie onder schot houden hebben tegen Rutte (&Buma) gezegd: laat die Omtzigt eens ergens anders gaan spelen. Toen hebben die hem een aanbod gedaan dat hij niet kon weigeren

de drijfsijs | 14-11-17 | 15:01

Dit uitermate zwakke verhaal van de NRC wordt door zowel VVD'ers als CDA'ers gretig misbruikt om Omtzigt een toontje lager te laten zingen. Het is een vooropgezet plan, ik brom je. Wie was die Oekraïense asielzoeker? Werkte hij voor een bepaalde organisatie met als doel de kritische Omtzigt te beschadigen? En waarom wilde die Oekraïner zijn verhaal doen op die bijeenkomst? Dat klinkt toch niet logisch, een asielzoeker heeft wel wat anders aan z'n hoofd lijkt me. Tot op de bodem uitzoeken dit!

KlunsJohannus | 14-11-17 | 14:57

@DKS Sure, een Parlementaire Enquête. Het beste parlementaire vertragings mechanisme sinds gesneden brood.

Mark_D_NL | 14-11-17 | 15:09

Krijgt waarschijnlijk nu een verblijfsvergunning! Hoeft alleen wat voor de broodmeesters te doen...

boerk | 14-11-17 | 15:09

Oh je mag alles en iedereen meenemen. Dit zijn slechts wat *kuch* NSB *kuch* namen die ik *kuch* graag wil zien *kuch*

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:51

Volgens mij heeft Omtzigt niets fout gedaan eigenlijk.

Vraag is dan waarom hij toch min of meer schuld bekent.

Wellicht heeft Rutte, of Ruttes bazen, iets over Omtzigt en is dit flut item verzonnen om Omtzigt semi geloofwaardig terug te kunnen laten treden.

Of misschien wordt Omtzigt gewoon bedreigd, net als met Tsipras destijds.

Poekieman | 14-11-17 | 14:45

Dat is inderdaad de vraag. Zie mijn commentaar om 15:01

de drijfsijs | 14-11-17 | 15:04

De vraag is of Omtzigt de beste communicatiestrategie heeft gekozen door ruiterlijk zijn fout helpen podium bieden aan een potentiële getuige die achteraf niet helemaal betrouwbaar schijnt te zijn" te erkennen, lijkt het nu alsof het verhaal in 't NRC "willens en wetens opvoeren van een valse getuige" waar is.

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 15:46

Dit is Part 3, waar zijn de andere delen? Feit is dat Omtzigt zelf het verhaal min of meer bevestigt en toegeeft dat hij fout zit. De NRC doet haar werk, waarbij je over nuances altijd kunt discussiëren. Omtzigt is dom geweest en dat heeft nu eenmaal politieke gevolgen. Dat is jammer voor zo'n integere man, maar wanneer een ander niet zo populair Kamerlid dit had gedaan, was hij/zij van alle kanten afgebrand.

Mannes | 14-11-17 | 14:43

Het was meer onhandig dan dom, hij had aangegeven dat de man geen 30 minuten kon spreken omdat daar geen tijd voor was, en heeft daarom aangegeven welke punten uit zijn verhaal hij wel kon gebruiken. Dat was dus vanwege de beperkte tijd.
Weet niet of jij tijdens je werk wel eens een vergissing maakt, maar vind je dat je dan meteen maar ontslagen moet worden?

me,myself and IK | 14-11-17 | 15:01

Kunnen die journalisten van het NRC straks in een parlementaire ook onder ede verhoord worden of liegen die zo steevast dat een eed afnemen niet meer interessant is?

Chris1 | 14-11-17 | 14:32

parlementaire enquete

Chris1 | 14-11-17 | 14:33

Ik ben helemaal voor een parlementaire enquête. Er moeten flink wat mensen gehoord worden. Ik ben voor!!!

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:50

Careful what you wish for. Even afgezien dat de kamer in meerderheid achter zo’n onderzoek moet staan, en de meerderheid de onderzoeksvragen moet formuleren, wordt zo’n onderzoekscommissie ook geacht alle partijen te vertegenwoordigen, dan wel afgevaardigden te hebben van alle partijen. Nou, dan kun je er dus op rekenen dat Martin Bosma en Theo Hiddema daar hele vervelende vragen gaan stellen over het mh17 onderzoek. Daar gaat de VVD niet blij mee zijn. En als de VVD daar niet blij mee gaat zijn, dan het CDA, D66 en CU ook niet.
Dus het samenstellen van zo’n commissie en het opstellen van de onderzoeksvragen gaat al onoverkomelijke problemen opleveren. Gaat niet lukken. Je moet een parlementaire enquête niet willen gebruiken als politiek middel, een politiek gambiet, en zeker niet tegen een individueel optreden van 1 van je eigen leden. Dat gaat zich onherroepelijk tegen je keren. Is het niet nu dan wel later.
Bovendien is het handelen van Omtzigt wellicht onhandig, dom en pijnlijk, strafbaar is het niet. Noch zijn opstelling in het parlement t.a.v. het dossier mh17. Dus het is politiek niet handig, het kan alleen maar veel meer pijnlijke vragen oproepen dan het beantwoordt, en het gaat niemand iets wijzer maken, niemand gaat er bij winnen.
Dus wat wil je ermee bereiken? Het is toch een beetje alsof je verzoekt aan de bewoners van een villawijk een nucleair bommetje op het parkje te flikkeren omdat daar een mogelijk een mierennest zit.

Stormageddon | 14-11-17 | 17:09

Als Buma Omtzigt zou laten vallen, dan zal Baudet hem meer dan van harte welkom heten. Dit kan een beste politieke aardverschuiving worden.

Libertinowitz | 14-11-17 | 14:27

Rot toch op. Omtzigt is misschien een beetje dom geweest maar geen landverrader.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:48

Zou stom zijn wanneer Omtzigt zich bij Baudet aansloot. Omtzigt is duidelijk veel groter dan Baudet. Omtzigt heeft geen Baudet nodig. Baudet daarentegen zou enorm profiteren van Omtzigt.
--
Baudet (Dus FvD) is een tijdelijk fenomeen. Een tussenpaus, een one-day-fly. Sorry, maar Baudet moet vandaag stoppen, hij vertraagt de goede zaak alleen maar.

Mark_D_NL | 14-11-17 | 15:26

@Mark
Dat zei men ook van de PVV.
En dat ettert ook vrolijk verder,

TeeJee | 14-11-17 | 20:17

De hele dag op radio 1 al over de megablunder van Pieter Omtzigt..om te kosten.. ik weet t wat doe ik mezelf aan zucht..

deathrowmarv | 14-11-17 | 14:24

Journalistiek is een merkwaardig fenomeen, een bizar meerkoppig monster. Toch zijn er wel een aantal wetjes waar je elk verhaal in de media aan kunt toetsen.
1. Als iemand iets heel graag in de krant wil dan is het propaganda.
2. Als iemand iets heel graag uit krant wil houden is het nieuws.
3. Als zowel regel 1 als 2 gelden in een verhaal, heeft de persoon van regel 1 boter op z’n hoofd.
4. Een verhaal zonder winnaars, waar iedereen slecht uitkomt, is altijd waar en heeft niemand gelijk.
5. Alle partijen in een verhaal als bedoeld in regel 4 zal pogen de handen in onschuld te wassen door regel 1 toe te passen.
6. Een journalist wordt altijd gebruikt, ook als hij denkt niet gebruikt te worden en wordt per definitie partij in zijn eigen verhaal.
7. Alle nieuws, van alle bronnen, wordt altijd gebruikt als propaganda, zelfs als het de waarheid is.
Er zijn nog wel meer wetmatigheden, maar deze zijn voor dit verhaal de meest relevante.

De vraag in deze is en blijft dus: wie is Jeroen van Rijsbergen?

Stormageddon | 14-11-17 | 14:24

Jeroen van R. is een Rusland liefhebber. Zoals ik trouwens. Met één significant verschil. Hij idoliseert Poetin als de grote held. Ergo spendeert hij al zijn tijd om aan te tonen dat Poetin er niet achter zat. In 1940 hadden we hem een NSBer genoemd en was er een meisje met rood haar.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:40

Jij ruikt een rat. Ik weet wie hij is. En het is een gore pest-rat. Ik stelde al eerder dat hij op de loonlijst van GRU of elders staat. Maar fris is hij niet. Maar goed. Dat koste me een -Weggejorist- en kennelijk wil de redactie niet dieper graven in obscure figuren die hoogstpersoonlijk constant bezig zijn om Russische agitprop te verkopen en ons en zeker de nabestaanden te verraden.

Beestje. Naam.

Joost Niemoller
Max van der Werff
Wierd Duk
Jeroen van Rijnsbergen
Etc.

Dit zijn ratten.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:46

Wierd niet. Wierd is iemand die regel 1 t/m 5 begrijpt maar ook niet uit de valkuil van regel 6 en 7 kan blijven. Maar dat is inherent aan zijn vak. Geen enkele journalist kan dat.

Stormageddon | 14-11-17 | 14:55
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan het de regering niet kwalijk nemen, Ukraine hoort nu gelukkig bij de E.U en dat mag best wat offertjes kosten. Nu kunnen er ten minste monsterwinsten gedraaid worden met nog goedkoper personeel. MH17 was t, die opoffering voor E.U.

rattenvanger XL | 14-11-17 | 14:23

Dat zou eens goed tot iedereen moeten doordringen: dat men als burger op elk gewenst moment geslachtofferd kan door de eigen volksvertegenwoordiging voor het 'grote' belang.

laagvliegert | 14-11-17 | 14:39

Zijn van Baalen en Verhofstadt al aangepakt voor hun " foutje " op dat plein ?

ja,diedus! | 14-11-17 | 14:23

Die onderste steen mag w.m.b. ook gelijk de grafsteen van dit EU vazallen kabinet worden.

der_feldwebel | 14-11-17 | 14:14

Als Omzigt zichzelf zo makkelijk laat slachtofferen en muilkorven dan is hijzelf geen knip voor zijn neus waard.

Om nog maar te zwijgen dat dit een klap in het gezicht is van vele nabestaanden en niet alleen de Nederlandse.

laagvliegert | 14-11-17 | 14:10

Als je geschoren wordt, dan moet je stilzitten. Die Omtzigt slaat wel terug op het moment dat het hem het beste uitkomt.

Libertinowitz | 14-11-17 | 14:29

Omtzigt heeft een heleboel dossiers, maar volgens mij gaan de belangen van zijn eigen Twentse achterban voor al die dossiers die hij doorspit en bevraagd. Wat MH17 betreft, lijkt me meer de vraag wie het stokje van hem overneemt. Er is genoeg bekendheid mee te halen.

Guido | 14-11-17 | 14:34

Op basis van deze audio zou ik ook concluderen dat de man ooggetuige was. Omtzigt wordt gewoon vervelend. Rutte heeft instructies van de Russen, de ondersteen moet lekker onderop blijven liggen. Die vervelende wrikker is er nu uitgegooid. Rutte blij, Moskou blij.

BBRDWR | 14-11-17 | 14:06

en een lucratieve concessie voor Shell ;^)

Barre_de_k | 14-11-17 | 15:34

Dit is toch ongelooflijk.

Pieter maakt kapitale fout, waarschijnlijk met uitlokking maar het is niet de eerste keer.

Pieter geeft dit dapper en ruiterlijk toe.

Heel GeenStijl overstuur want Pieter deedt niets fout hoor. Niets.

Jawel. Dat zegt Pieter zelf. Wat is dit voor onzin?

Stort het kaartenhuis nu in? Die valse illusie dat ‘geen gezeik, iedereen rijk’ en de elite zuigt want onze helden zijn onfeilbaar? Man man man wat een mentale armoede.

Je wilde Trump. Je kreeg Trump. Trump bleek toch echt een seniele narcistische faalhaas met heel veel hybris. En hij kan niets. Gewoon niets.

Je wilde Brexit. Je kreeg Brexit. Brexit blijkt een ramp voor Groot-Brittannië. Neem Cornwall stemde voor. Krijgen nu geen EU steun. Wil geld van London. Etc.

Hoe vaak moet een ezel zich aan dezelfde steen stoten?

Pieter is geen held. Geert gaat je niet redden van de moslims. Thierry is een walgelijk excuus voor een mens.

Hoe vaak moet het nog? Alvorens jullie leren?

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:04

@spanarchist | 14-11-17 | 14:44
Iets over balken en splinters. Maar DKS heeft natuurlijk makkelijk lullen vanuit zijn Oost-Europese stulpje.
Die heeft amper last van wat hij stemt.

TeeJee | 14-11-17 | 20:20

Barre_de_k | 14-11-17 | 15:37
Trump fan-tas-tic? Die man is zo ontzettend dom. Zo ontiegelijk dom dat is werkelijk verbazingwekkend. Nog verbazingwekkender is dat er nog dommere mensen zijn die denken dat hij hen gaat helpen.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:52

Beste_Landgenoten , als jij zo veel slimmer dan Trump bent, waarom ben je dan nog geen president van de verenigde staten :^)

Barre_de_k | 14-11-17 | 21:57
▼ 10 antwoorden verborgen

Ai ai ai NRC. Petertje heeft wat uit te leggen maar hij zal het nu wel laten afweten bij DWDD.

Ardbeg | 14-11-17 | 14:00

Net op de radioreclame , NRC staat voor integer nieuws en gedegen onderzoek. Neem nu een abonnement . De schaamte ruim voorbij . Je moet maar durven.

ja,diedus! | 14-11-17 | 13:58

vandenMeerfout

bisbisbis | 14-11-17 | 13:54

Nooit geweten dat de N in NRC voor Nepnieuws stond.

Barre_de_k | 14-11-17 | 13:49

Lol en straks weer in koor janken dat ik ‘te grof’ ben. Hahaha!

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 14:05

Alvast calm down dan maar briesende Noord Koreaanse sambalsnuiver. Ben jij de alwetende ofzo?

PIS-Alchimis | 14-11-17 | 14:15

Wollah De K******** Slet jij bent te grof!

Barre_de_k | 14-11-17 | 15:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Ho! Wacht. Er mag geen venijn op deze Jeroen geuit worden? Want dat is me toch een mannetje. Ik wil best met hem in debat hoor. Ik vreet hem op.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:47

Och lieverd. Ga toch wat anders doen. Je bent alleen aan het trollen. Lekker zuigen. Kan hoor, mag hoor (kennelijk van Joris) maar verder heb je niets te melden. Doe dat dan niet. Ga leren lezen o.i.d.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:53

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:53
Maar ik heb echt met je te doen. Ik vind dit zielig.

LibertasSimplex | 14-11-17 | 13:55

Lul je spamt hier hele panelen vol met spin en inhoudsloze framepartijen. Daar heb ik genoeg van.

LibertasSimplex | 14-11-17 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals ik al eerder schreef, de grootste sukkel is Buma. Die ging veel te snel overstag om Pieter het woordvoerderschap te ontnemen. Buma zal wel onder druk hebben gestaan van Rutte en de VVD, maar hij zal als geen ander weten wat voor ratten er bij de VVD zitten. Iedereen herinnert zich nog wel hoe Han ten Broeke het VNL lid Louis Bontes aanviel. En hoe je het ook wend of keert, deze affaire zal altijd aan Pieter blijven kleven. CDA-ers zijn meesters om een kritisch kamerlid kalt te stellen. Er is maar één oplossing voor Pieter en dat is uitstappen uit dat enge CDA clubje, je zetel meenemen en gelijk overstappen naar de FvD.

Boy Cot | 14-11-17 | 13:47

Wel een beetje opletten. Buma heeft zaterdag gezegd dat de positie en portefeuille van omtzigt niet op het spel stonden. Omtzigt heeft uit eigen initiatief gisteren zijn portefeuille (tijdelijk) opgegeven.

martinlutherking | 14-11-17 | 14:03

martinlutherking denk je dat het woord van Buma voor de camera net zo veel waard is zodra hij met Omtzigt achter gesloten deuren zit?

Barre_de_k | 14-11-17 | 15:41

Tuuurlijk, buma bedoelde ook echt echt echt dat hij voor het referendum was! *Ahum*

boerk | 14-11-17 | 18:13

Tapes zijn van Mei 2017. Waarom nu de ophef. Komt er binnenkort een rapport over de MH17 oid en moet Omzigt daarom monddood worden gemaakt? Het stinkt. Belinfante en Wagendorp lijken me handlangers van degene die dit heeft opgezet. De VVD?

Abu Bachouca | 14-11-17 | 13:42

NRC doet gewoon zijn journalistieke plicht en wordt niet gestuurd door Rutte. Een politicus jokt een beetje, dikt de boel een beetje aan, is klunzig bezig en daar komt dan een verhaal over, zoals bij elke politicus die dat doet gebeurt. Waarom al die drukte in dit geval? omdat Omtzigt een lieverdje is? Omdat hij aan "onze" kant staat? daarom is het verhaal van Frits Abrahams - voor wie de parallel nog niet doorhad - zo relevant, omdat een republikein die overduidelijk pedofiele neigingen heeft wordt vergoeilijkt omdat hij one of our guys is.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 14:28

Gesprek verloopt zeer rommelig door slechte tolk. (Geen Rus.) Spreker zegt eerst dat er op de dag van 't ongeluk Oekraïense gevechtsvliegtuigen in de lucht waren, maar daarna probeert hij een paar keer te zeggen... 'eh, een dag vóór...' maar dan komt die tolk steeds tussenbeide. Ook op 't einde zegt ie 'one moment' en daarna weer 'een dag voor...' Of hij zegt hierna nog iets, (staat niet op tape) of hij probeert zich te herstellen en te zeggen dat 't niet op de 17e, maar de 16e was.

kapoerewiet | 14-11-17 | 13:40

@Beste_Landgenoten. Goed gezocht. Opmerkelijk. Er blijken dus toch radarbeelden geraadpleegd te zijn itt wat anderen concluderen. Ik vrees echter dat dit niet relevante radarbeelden waren. Hoe dan ook, let u even op de formulering:
"Op basis van dit beeld concludeert het JIT dat er geen vliegtuig in de buurt van de MH17 heeft gevlogen, die dit vliegtuig heeft kunnen neerschieten."

Ik geloof het 100%, maar dit sluit -bewust?- de radarschild theorie niet uit.
Maar u meent dat daar ook onderzoek naar is gedaan.
Ik laat me graag verrassen.

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 17:40

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 17:40
Ja, in theorie kan je overal wel iets tussen de regels gaan lezen, maar dan vermoed je al dat het JIT opzettelijk vaag formuleert om iets achter te houden. Ik geloof eigenlijk niet dat het JIT dat doet. Mij lijkt het uitermate onwaarschijnlijk dat het JIT aan de leiband loopt van de politiek, dat heb je hier gewoon niet in die mate dat 200 rechercheurs omwille van weet ik het welk "belang" hun mond houden of meedoen aan een coverup. We zijn hier een vrij land met een open cultuur en juridisch rechercheurs worden hier niet geintimideerd, bedreigd of onder druk gezet zoals in een dictatuur.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:03
▼ 7 antwoorden verborgen

In mijn optiek is het probleem terug te voeren op zijn geloof. Religieuzen zouden dit soort posities niet moge bekleden. Ze zijn te goedgelovig en ze doen rare dingen om dat ongeloofbare te verdedigen en dat is erg gevaarlijk, zoals nu. Ik mag hem niet.

LifeCatcher | 14-11-17 | 13:40

Als Omzigt plotseling iets zou overkomen waardoor hij niet meer in de 2e kamer kan plaatsnemen....zou mij dit niet verbazen.
Denk aan "an offer he can't refuse.."

Omzigt is een nagel aan Rutte's doodskist...hij kan deze regering maken of breken.
Dat werkt niet lekker vindt ons lachebekje...
Omzigt wordt straks Ambassadeur te Washington of Moskou/Peking...zo iets...

Eendragtmaaktmagt | 14-11-17 | 13:40

Hij heeft zelf nog altijd de keuze.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:04

"Het nieuws" in de westerse samenleving is de schaamte en de hypocrisie inmiddels wel voorbij. De redacties doen niet eens meer moeite om de zaken geloofwaardig voor te stellen, het is pure propaganda en smaad geworden.

Het schoftentuig op fouten wijzen is zinloos, dat vinden ze maar onFatsoenlijk. De redacties wachten totdat de EU of een ander anti-democratisch orgaan dat bij Wet strafbaar gaan maken. Waarna een simpele aangifte u zonder tussenkomst van de rechter in een heropvoedingscursus zou kunnen plaatsen.

1984 wordt nooit milder, slechts extremer.

Jan Passant mk2 | 14-11-17 | 13:39

Jan,helemaal eens. " Een volk dat voor tirannen zwicht...( en dat doen wij),daar dooft het licht"!
Gelukkig hebben wij Lux et Libertas om ons bij te lichten...ha ha ha..

Eendragtmaaktmagt | 14-11-17 | 13:42

Ik lees net dat Omtzigt verder mag van de CDA fractie......................

Memek | 14-11-17 | 13:35

Hij mag verder als kamerlid, dus zelfs zijn kamerlidmaatschap stond ter discussie.
Hoe erg was het dan in werkelijkheid. Laat Omtzigt zo heen en weer schudden om een pijnlijke fout?

Memek | 14-11-17 | 13:40

Overdreven netjes gereageerd op een foutje.
Ook de nabestaanden reageren positief op zijn reactie. (Echt niet zoals MSM ons doen geloven dat de nabestaanden hem nu unaniem een klootzak vinden.) www.elsevierweekblad.nl/nederland/acht...
Nabestaanden MH17: ‘Spijtig dat Omtzigt stopt’

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 13:45

Sinds Fortuyn is voor het establishment karaktermoord plegen een soort tweede natuur geworden. iedereen die iets vindt dat de pseudo-intellectuele bubbelbewoners niet bevalt gaat op het hakblok.

stampertje85 | 14-11-17 | 13:30

Meestal regelen ze dat helemaal zelf, door ongelofelijk te miskleunen. Zie de LPF, wat was dat een stelletje losers bij elkaar..

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 14:06

Nog meer ruis en zand. Allemaal leuk en aardig maar het feit dat Omzigt het niet erkent op basis van OVV(D) en de ooggetuige het niet zelf heeft gezien betekent nog generlij dat er geen straaljagers waren die in een tweetraps scenario van 30-35mm kogels en een air-2-air raket het toestel hebben neergehaald. Er is namelijk nog steeds geen enkele officiele verklaring voor de talloze kogelgaten in de romp die tevens zijn waargenomen door de OVSE. Van die waarneming is verslag gedaan (youtube, liveleak) maar mag niet opgenomen in de JIT rapportage want niet handig voor het vooraf verzonnen Rusland BUK verhaal. Een BUK waarvan op alle beschikbare luchtfotos van die dag geen 1 spoor te zien is terwijl de aandrijf condensatie uit alle andere tests tot 10 minuten blijft hangen. Ook zou Rusland via de raketbouwer hebben toegegeven dat er een BUK zou zijn gebruikt, dit is bewezen fout vertaald, neb heeft slechts gesteld dat als het een BUK geweest zou zijn, het niet van hun recente type zou zijn. Dit is bewust valselijk gespint en verdraaid. Iemand trouwens nog opgemerkt dat de zgn Woordvoerder MH17 slachtoffers gisteren bij Pauw een discutabele VVDer is die in 2015 nog op non-actief is gesteld? Er worden contuniue raderen voor ogen gedraaid hier, feit is BUK rakketen hebben tienduizenden partikels waarvan er slechts een handvol zijn gevonden (3 stuks met een exacte match). Feit is dat het lichaam van de piloot niet mocht worden gezien door zijn familie en dat er Dat 1 fotos zijn dat er kogelgaten in de stoel van de piloot zitten. Feit is dat historisch gezien maar 1 land groot genoeg is om een dergelijke false flag uit te (laten) voeren en daarmee de volledige MSM in de pocket te houden. Laat dat land nou al tijden pushen om Oekranie in te lijven uit geopolitieke motieven en naturaral resource bronnen maar daarvoor het publiek niet mee kreeg. MH17 was daarvoor de emotionele ommezwaai. yoy50.files.wordpress.com/2013/02/wil...

HdJ | 14-11-17 | 13:29

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 15:54
Kleine correctie. Rusland heeft in januari de radarbeelden al beschikbaar gesteld. Niet dat het veel uitmaakt, want raar blijft het inderdaad wel. Daar zijn we het over eens. Eerder was het verhaal dat ze er niet zouden zijn en uit Russische hoek zijn/lijken ook eerder valse beelden gelekt. Ondertussen roepen de Amerikanen dat ze het weten, maar geven ze niets prijs.

Ik vind het vreemd. Het veto-recht van Kiev. De geheimhoudingen van onze regering. De instructies die de MH17 van Kiev kreeg om een beetje een andere route te vliegen...

Tot het tegendeel bewezen is moeten we uitgaan van de lezing van het JIT. Maar ik zou graag meer relevante stukken in de openbaarheid willen zien. En wat mij betreft moeten mensen die in deze bewust valse verklaringen afleggen best vervolgd worden - ze frustreren waarheidsvinding en de kans op een eerlijk strafproces.

Maar laten we kritisch blijven samen en informatie delen. Ik stel de discussies met u in ieder geval op prijs omdat u antwoord geeft op vragen en open staat voor argumenten - we verzanden niet in een wellus-nietus, dat waardeer ik.

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 17:58

Uit de lucht geschoten door een automatische VS drone? *Foutje*

boerk | 14-11-17 | 18:17

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 17:58
De weigering van de VS om alle informaftie te delen met het JIT kan nog een tamelijk voor de hand liggende oorzaak hebben: De SBU is behoorlijk lek, is geinfiltreerd door de Russische FSB en GRU, dat is een vrij bekend feit. Info die de VS met het JIT deelt kan via Oekraine dus vrij snel bij de FSB liggen, die er vervolgens weer op kan anticiperen met nepnieuws, tegenacties of desinformatie. Mij lijkt het verstandig de boel toch enigszins geheim te houden, want er staat veel op het spel voor Rusland, Poetin heeft veel te verliezen bij de publikatie van een gedetaiileerde waarheid omtrent Ruslands betrokkenheid bij de oorlog daar.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:14
▼ 9 antwoorden verborgen

Kan geenstijl niet ff die andere tapes ophalen bij die Jeroen van Rysbergen, adres is te vinden bij de kvk architect + naam

2_amazing | 14-11-17 | 13:29

Ik kan me niet voorstellen dat het CDA of Buma/Omtzigt zich zo laten piepelen door een kutkrant als het NSB Hamasblad. En zonder wederhoor of dieper graven meteen maar de stekker eruit trekken, dat geloof je niet. dat is te gemakkelijk. Zo'n onderdeurtje is een man als Omtzigt, die niet bang is de degens te kruisen met Draghi/Rutte en ander EU maffia gespuis, echt niet. En ook Buma, hoe achterbaks die vent ook is, laat z'n belangrijkste stuk op het CDA schaakbord ook niet zomaar sneuvelen. Het CDA heeft als coalitie partner nu al in de peilingen de diepste deuk opgelopen (referendum gezwam van Buma) en de achterban pruimt geen aanhoudelijk geschutter, zeker nu het CDA van zo ver heeft moeten komen.
Alles wijst in de richting van een ander/groter/dieper probleem waar geen zicht op is. Laten we maar even afwachten wat er de komende tijd nog meer aan de oppervlakte komt. Ik ben zeer benieuwd.

Memek | 14-11-17 | 13:25

Het megalomane Brussel wil niet dat Oekraine zwart gemaakt wordt (want toekomstig EU lid) en daarvoor moet alles (zelfs Omtzigt) geofferd worden door de Haagse EU-trawanten van Brussel (zoals Buma etc.)

telelezer | 14-11-17 | 13:36

En is daar een marginale krant als NSB Hamasblad de catalysator van? Dan zijn nog dieper gezonken dan de Marianen trog.

Memek | 14-11-17 | 13:44

Omtzigt is beschadigd omdat hij MH-17 niet onder meer stenen wil laten bedelven.

In aanloop naar het MH17 incident is de Navo druk bezig geweest met allerlei tests met betrekking tot hun capaciteiten in de lucht, in centraal en oost Europa. Dit wordt uiteraard allemaal officieel ontkent wordt. (Ik moest effe googlen, maar dit verhaal is eraan gerelateerd interferencetechnology.com/nato-denie...) Er waren ook Duitse rapporten (die ik nu helaas niet meer kan vinden) uit ongeveer dezelfde periode waarbij Navo ook tests uitvoerde met technologie die het mogelijk maakt om civiele vliegtuigen militair te doen lijken op radar, en andersom.

Er is gerapporteerd dat de militairen die de BUK afvuurden dachten een militiar vliegtuig neer te schieten, en in de beelden die de militairen zelf opnamen toen zij aankwamen bij de crashsite lijkt er ook enig ongeloof te zijn in eerste instantie toen ze realiseerden dat ze een civiel vliegtuig hadden neergeschoten en niet een militair vliegtuig.

ik zeg 1+1.

Het is een theorie, maar wel eentje die feiten bijelkaar brengt en motieven geeft waarom de onderste steen nooit gevonden zal mogen worden. Als de Navo de reden was dat dit vliegtuig werd neergeschoten, en dit alles om de oorlog in de Oekraine te starten/verergeren zou dit natuurlijk niet zo goed zijn voor de publieke opinie en voor de agenda van de liberalen/globalisten.

Borrom | 14-11-17 | 13:25

Veel waarschijnlijker is dat de BUK, die zijn essentiele identificatie radar miste, niet de juiste verificatie heeft gedaan en er iets te triggerhappy is gevuurd. Alle komplot verhalen ten spijt is dat het meest waarschijnlijke scenario, een clusterfuck dus.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 14:00

Ach, bij de een heb je een niets verhullende audio-opname voorhanden waarop letterlijk schuld wordt bekend, en daar wordt niks mee gedaan, de ander wordt schuldig verklaard op basis van een audio-opname die we niet mogen horen. Het is maar net om wie het gaat.

Schoorsteenveger | 14-11-17 | 13:24

Omzigt, de enige die zich ECHT druk maakt om MH17.

Natuurlijk moet daar karaktermoord op gepleegd worden.
Stel je voor dat wij achter de waarheid komen.
Rutte moet een best eind oprotten met zijn onderste steen.

XIII-13 | 14-11-17 | 13:22

Volgens mij zijn al drie jaar lang 200 mensen bezig de schuldigen te vinden, dus hij is niet bepaald de enige. Maar goed, het is wat je wilt zien of niet.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 14:01

Lijkt of GS de Omtzigt fanclub is begonnen.
Van mij mag het hoor.

Kruisruiker | 14-11-17 | 13:21

Het gaat niet om Omtzigt het gaat erom dat het NRC een onschuldige doodknuppelt daar mag je als Natuurlijk Persoon best een eigen mening over hebben. Omtzigt moet gewoon terug op het dossier MH17, en verder met zijn werk.

Beroep = Boerenlul | 14-11-17 | 16:16

Is het illegaal om dit te luisteren?

LifeCatcher | 14-11-17 | 13:20
-weggejorist-
De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:20

Dit is trouwens een mooi staaltje onzin. Niemand zegt dat Pieter een Russische spion is. Niemand. Wel zegt men geheel terecht dat Pieter flink heeft geblunderd door deze Aleksandr een podium te geven op nota bene een ontmoeting van de nabestaanden. Get over it Van Rossum. Dit zegt Pieter zelf. Het is en was gewoon een kapitale misser en daar kan je over janken tot je een ons weegt. Het blijft hetzelfde.

Maar joh. Geloof me niet op mijn woord. Zie de verklaring van Pieter zelf gewoon. Het is maar een paar regeltjes tekst en heel goed leesbaar.

Het is totaal knudde om de MSM te gaan betichten van ‘framen’ over zaken die feitelijk en inhoudelijk gewoon kloppen en zo ook zijn beaamd door Pieter zelf.

Dat noemen ze in de volksmond trouwens ‘framen’.

Normaal ben ik niet zo van de kritiek op GeenStijl maar in deze moet de redactie maar eens een duidelijk standpunt nemen.

Waren het de Russen!?
Bent u het eens met de bevindingen van het OVV?
Gelooft u dat er dagelijks tig Nederlanders, Australiërs, Belgen, Oekraïners en Maleisiërs keihard werken om een strafzaak tegen de Russen hard te maken?
Maakte Pieter een enorme blunder door een pro-Russische asielzoeker het woord te geven en deze te coachen?

Ik denk dat we met bepaalde zaken heel voorzichtig en serieus moeten zijn. De zaak MH17 is juist een drama waarbij we allemaal aan dezelfde kant moeten staan.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:17

LibertasSimplex | 14-11-17 | 13:39

Luie kut-trol. Ga eens wat doen met je leven. Begrijpend leren lezen is een goed begin.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:42

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:42
Geen tijd voor.

LibertasSimplex | 14-11-17 | 13:43

Omzigt geeft niemand een podium. Dat deed die man zelf door spreektijd te vragen, open in bloot door in de zaal op te staan, en de debatleider (Hella Hueck) zwaaide daar de scepter.

Rondbazuinen dat Omzigt degene is die een nepgetuige opvoert en dat hij verantwoordelijk is voor de woorden van die man doet aanzienlijk onrecht aan de situatie.
En laat dat nou precies zijn wat NRC gedaan heeft. Uit dit deel van de audio blijkt ook wel dat dat dikke stierenpoep is. Opgeklopte roddeljournalistiek.

TeeJee | 14-11-17 | 14:14
▼ 9 antwoorden verborgen

Een vieze smaak krijg je er van in je mond. wat een goor zooitje zowel in DH als NRC.

BNG | 14-11-17 | 13:16

Omtzigt wordt burgemeester van Amsterdam

Langshetrandje | 14-11-17 | 13:16

Laat hem alsjeblieft in de tweede kamer blijven, daar kan hij beter werk verrichten dan in Amsterdam.

Brulboei_61SB | 14-11-17 | 13:22

Wat een waardeloze tolk, zeg.

kapoerewiet | 14-11-17 | 13:15

Ja ik twijfel niet dat Pieter er in is geluisd. Door de Russen wel te verstaan. Dat snapt hij zelf inmiddels ook wel.

De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:35

@DKS Tolk is m.i geen Rus.

kapoerewiet | 14-11-17 | 21:08

Heb net mijn abonnement bij het NRC opgezegd!

Mark_D_NL | 14-11-17 | 13:15

Voor de 10e keer?

PresidenteDeConjovia | 14-11-17 | 18:47

Gisteren bij EenVandaag ook een schandalig interview met valse beschuldigingen.

express | 14-11-17 | 13:14

Waarom is Omtzigt dan overstag gegaan en heeft zich door Buma van het dossier MH-17 laten afhalen? Hij heeft ontzettend veel macht want kan Rutte zijn meerderheid ontnemen....
Dat onze PvdA/VVD'66 Main Stream Media volslagen onbetrouwbaar zijn is geen nieuws. Die doen wat hen opgedragen wordt.

Als ik die ultra-linkse Zweedse Minister van Binnenlandse zaken Ollengron hoor blaten over Russische invloeden in Nederland denk ik aan de Clinton News Network (CNN) hetze die in Amerika tegen Trump gevoerd wordt om de aandacht toch vooral af te leiden van de werkelijkheid ( Uranium One).Zo ook in NL onder Rutte3.....MH-17 zal nog eens in Rutte's gezicht uiteenspatten. You can't fool all of the people all of the time....

Eendragtmaaktmagt | 14-11-17 | 13:14

Omdat correcte mensen de zaak belangrijker vinden dan zichzelf.

Reagurend_Nijlpaard | 14-11-17 | 13:25

Hij heeft zelf zijn portefeuille (tijdelijk) opgegeven. Buma gaf op zaterdag nog aan dat dat niet ter discussie stond nl.

martinlutherking | 14-11-17 | 14:10

Omtzigt is scherp, slim, wantrouwend, doortastend en toch is hij in deze val gelopen... Als je er over nadenkt heel onlogisch. Als er iemand is die had kunnen inschatten dat dit gedonder zou kunnen opleveren dan is het Omzigt wel. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik inschat dat wij hier naar een toneelstukje kijken. In het divident-debat hebben we gezien dat Omtzigt niet echt lekker uit de verf komt wanneer hij onderdeel is van een regeringspartij.

Klik_hier | 14-11-17 | 13:12

Jij vind dat iedereen altijd 100% alert moet zijn? Jij hebt nog nooit iets gedaan omwille de doorstroming? Jij hebt nooit een verslag van een meeting hoeven maken, waarin je andermans woorden samenvatte? De aarde is zeker plat?

Dubz | 14-11-17 | 13:18

Nu onmiddelijk alle audio online. Wat een kutkrant die NRC. En oei, wat vallen alle retweeters van dit non-nieuws me tegen zeg.

Pieter Omtzigt is de enige in de tweede kamer die de energie op kan brengen om ons, het Nederlandse volk, te geven waar we recht op hebben: De waarheid over een gebeurtenis waarbij 193 Nederlanders zijn omgekomen.

Bvdb | 14-11-17 | 13:09

Maar wat schieten we er mee op als we weten wie het gedaan heeft??
De daders zeggen sorry,heetst van de strijd foutje kan gebeuren. En wat gaat de regering dan doen? Als het de Russen zijn,maatrgelen in de VN? Met een veto door diezelfde Russen. Oekraïne? het verdrag verscheuren? Gaat echt niet gebeuren. Wat een ophef over iets wat nimmer resultaat gaat opleveren.
En je bent flink dom als je met vliegtuigen over oorlogsgebied vliegt.

miko | 14-11-17 | 13:16

Ja, het is zeker dom om met vliegtuigen over oorlogsgebied te vliegen. Daarom is het ook raar dat Oekraine het luchtruim openhield.........

mrXL | 14-11-17 | 13:52

@miko
Jij en ik vrij weinig.
Ik neem echter aan dat (een deel van) de nabestaanden hier een ander gevoel bij hebben.

TeeJee | 14-11-17 | 14:06

NRC, you are fake news.

Panos88 | 14-11-17 | 13:08

NRC de Belgische roddelkrant.

franck7020 | 14-11-17 | 13:08

Free Pieter Omtzigt!

HebpermabanvanPvdA | 14-11-17 | 13:06

Klap in je gezicht: BNR meldt net dat er eerder dit jaar botresten van liefst 8 slachtoffers gevonden zijn op de rampplek...

DutchMountain | 14-11-17 | 13:06

Hou op man, het interesseert je waarschijnlijk geen moer.

Panos88 | 14-11-17 | 13:10

Ben je tegen de EU gezinde elite .... (karakter)moord:
- Pim Fortuyn
- Ayaan Hirsi Ali
- Geert Wilders
- Thierry Baudet
- Pieter Omtzigt
- ...
Velen zullen nog volgen. Kaltgestellt, dankzij uw belastinggeld.

James Lastig | 14-11-17 | 13:03

@De Koreaanse Slet | 14-11-17 | 13:05
De EU gezinde elite tot last zijn is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als tegen de EU zijn.

TeeJee | 14-11-17 | 13:08

De SP is al jaren tegen de EU. Waarom staan die niet op je lijst?? Je hebt toch niks tegen socialisten he?

miko | 14-11-17 | 13:09

Wat hebben ze tegen Thierry dan?

bert.s | 14-11-17 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

opdracht van Brusel uitgevoerd. Rutte kan blij zijn Buma is, net als hijzelf, een goede slaaf.

RenHoek | 14-11-17 | 13:02

Peter vandeBeerput

bisbisbis | 14-11-17 | 13:01

Mocht inderdaad blijken dat dit een dampende drol nepnieuws is van NRC, waardoor er feitelijk karaktermoord op Omzigt is gepleegd, dan vraag ik mij of De Koreaanse Slet ook even door het stof gaat.

Lijkt me dan bijzonder terecht.

TeeJee | 14-11-17 | 13:01

Ik dacht exact hetzelde toen ik het stuk gelezen had.
Zijn ego zit hem echter danig in de weg, om zoiets ooit te doen.
Sterker nog, hij gaat er dan weer van alles bijhalen, om tóch weer zijn gelijk te halen.
Althans dat denkt 'ie.
Avé!

Baski | 14-11-17 | 13:31

Het was zo lekker rustig zonder DKS. Ga nou niet roeren in die beerput.

PresidenteDeConjovia | 14-11-17 | 18:46

@PresidenteDeConjovia | 14-11-17 | 18:46
Nee joh, hij vindt het heerlijk.
En of wij roeren of niet, hij gaat toch wel los. In ieder geval tot Joris er weer klaar mee is.

TeeJee | 14-11-17 | 20:24

Hopelijk is het geen judaskus, maar het cda lijkt Omtzigt in bescherming te nemen. Buma kan zich uiteraard ook geen onafhankelijk kamerlid veroorloven (pun intended). Nu inderdaad de bron(nen) van het NRC. Al lijken me de artikelen en colums net suggestief genoeg om er mee weg te kunnen komen. Dat zou erg jammer zijn.

Hetkanverkeren | 14-11-17 | 13:00

De onderste steen? daar zit Rutte bovenop

BosrandDirk | 14-11-17 | 12:59

Volgens mij heeft ie daar Ton Elias op geparkeerd om er zeker van te zijn dat die steen nooit meer boven komt.

FrankVeer | 14-11-17 | 13:06

Zoals ik al lang geleden heb gezegd: de onderste steen is de fundering van het Torentje.

Langshetrandje | 14-11-17 | 13:09

Rutte is al gewogen en te licht bevonden.

Muuke | 14-11-17 | 13:17

hoeveel bewijzen dat je ook mag hebben,de NRC is een kwaliteitskrant.
volgens NRC

pejoar | 14-11-17 | 12:57

Laat NRC ook Rutte maar eens onder handen nemen., die krant moet toch ook in staat zijn om al zijn leugens, bedrog en manupulaties naar buiten te brengen. Zij zwijgen over het gevaarlijk luchtruim boven Oekraine lijkt me van groter belang dan wat onnozele smsjes van Omtzigt.

watazooi | 14-11-17 | 12:55

Er is geen journalsit die zijn werk doet. Iedereen pakt de draad op bij de beschuldiging. Noemt 'nepgetuige' 'leugen' 'fake-verklaring'.
Als je geen zin hebt om journalistiek te doen ga dan bollen pellen!

Einde van de Domheid | 14-11-17 | 12:55

Ik denk dat Omtzigt het prima vind dit dossier kwijt te zijn. Het werkte goed in de oppositie, en leverde extra zetels op. Eenmaal in de regering was zijn taak volbracht. Er moest alleen nog een geschikt moment gevonden worden om dit op een geloofwaardige manier te doen. Gelukkig was het NRC behulpzaam genoeg hieraan mee te werken.

frank123 | 14-11-17 | 12:54

Ik kan op geen andere manier verklaren waarom iemand zonder iets verkeerd te hebben gedaan zo makkelijk opgeeft.

frank123 | 14-11-17 | 13:14

Wie zegt dat ie opgeeft? Net als met kaarten moet je niet meteen al je troeven op tafel gooien, maar voorzichtig blijven trekken, om je tegenstander volledig kaal te plukken. Laten we maar eens afwachten of en hoe hij terugkomt.

FrankVeer | 14-11-17 | 13:27

Hij komt waarschijnlijk terug als burgemeester.

frank123 | 14-11-17 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Het maakt niet uit. In de politiek vandaag de dag zijn imago en beeldvorming bepalend en tellen waarheid en inhoud niet mee.
Pietertje moest hangen. Ofwel omdat hij te lastig werd ofwel omdat hij te populair werd... of misschien wel als afleiding van iets anders? Of omdat hij de vinger steeds maar weer legde op zere plekken die verborgen moesten blijven?
Wie zal het zeggen.
Maar fatsoenlijke journalistiek van de NRC is het geenszins.

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 12:53

De VVD weet het nieuws wel heel goed te spinnen. Net zoals destijds de Turkse campagne vlak voor de verkiezingen perfect gespind werd, spelen ze dit ook weer heel voed uit. Met zulke kwaliteiten hoef je geen verkiezingen te manipuleren of te vervalsen.

BluRay | 14-11-17 | 12:51
-weggejorist-
K.Zak. | 14-11-17 | 12:50

Smeerlapperij, een democratie onwaardig.

K.Zak. | 14-11-17 | 12:50

In oorlogen sneuvelt de waarheid als eerste.

Mike2054 | 14-11-17 | 12:50

omzigt is vrijwillig overgelopen naar de dark side, dit was zijn cover up om minder gezichtsverlies te lijden.
/aluhoedje af

49 | 14-11-17 | 12:49

Kijk op een heldere dag omhoog naar hoog overvliegende verkeersvliegtuigen, die met zo'n witte pluim erachter. Dus niet in de buurt van Schiphol maar elders. Het gaat alleen om de toestellen die op kruishoogte vliegen, dus 12 kilometer hoog. Realiseer je dan dat dat grote toestellen zijn. Ze zijn iig piepklein vanuit jouw perspectief, zo'n groot toestel. Een straaljager is tien keer kleiner en met het blote oog niet te zien vanaf de grond. Een straaljager zal altijd achter een verkeerd toestel gaan hangen om z'n air to air missiles af te vuren in de uitlaat van de motoren, dus zo'n jachtvliegtuig vliegt ook op 12 km . En ook vaak is er, ivm atmosferische omstandigheden niet eens zo'n condensstreep, dus de kans dat je met het blote oog een straaljager kan zien op die hoogte is nihil. Daar gaat de theorie dat mh 17 neergeschoten is door een Oekraïense straaljager die waargenomen is op de grond.

Fontanarossa | 14-11-17 | 12:48

Een straaljager geeft nooit een condensstreep want mag niet gezien worden, hoe kan een verkeersvliegtuig dat dan wel, met de moderne high bypass motoren niet mogelijk strepen te trekken op die hoogtes, uit geblazen lucht wordt direct gekoeld door de bypass

Sailor65 | 14-11-17 | 14:11

Hemmenaar7 | 14-11-17 | 13:08
Terechte vraag. Volgens JIT waren er geen andere vliegtuigen wat is geconcludeerd uit beschikbaar gestelde gegevens, zoals primaire radar. We moeten het maar geloven. Het zwakke eraan is dat wij - het publiek - dat niet met eigen ogen mogen concluderen en dat is weer raar. Waarom niet?

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 15:58

Het is exact zoals Fontanarossa schrijft: een verkeerstoestel op kruishoogte is met het blote oog niet waarneembaar - alleen de eventuele contrails, en om die te kunnen zien moet het redelijk onbewolkt zijn; dat Oekraïners met verrekijkers de hemel afspeuren om te zien of er op 10.000 meter een toestel wordt neergehaald (Mather) is een typisch aluhoedjesargument - een explosie kun je niet horen vanaf die hoogte, en dat er straaljagers achter vliegen, kun je al helemaal niet zien.

Eea is echt allang bekend: het was een BUK vanaf separatistisch Oost Oekraïne. De vraag is wellicht nog wie de beslissing heeft genomen om die BUK af te schieten, en of die persoon/persoenen ooit gestraft zullen worden. That's all there is to it.

Dr_Johnson | 14-11-17 | 17:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Onderste steen begint meer op een betonblok diep in de ocean te lijken.

am*dam | 14-11-17 | 12:46

Omtzigt wordt te populair dus moet hij sneuvelen.

bas ooms53686289 | 14-11-17 | 12:46

Dan is het vrij dom dat hij zichzelf neerschiet.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:19

Ach de schade is aangericht dus is EU/ALDE tevreden. Dit zal vanaf heden altijd zo gaan, de EU met behulp van 10.000en Nederlanders (trouwe EU-ers) zullen alles gaan verbranden wat hun niet zint. Met Uw belastinggeld zullen 1000-en mensen en domeinen de komende maanden en jaren de kop worden afgedraaid, mond dood gemaakt. Want hunnnie, die gore EU club, hebben budget, dat kleine blogje niet
--
EU repressie In Nederland - 2017 - 2019 Deel 1.

Mark_D_NL | 14-11-17 | 12:46

Typische kwestie van 'gelijk hebben vs gelijk krijgen'. Omtzigt is al geslachtofferd en komt nooit meer van het stigma 'onbetrouwbare Poetin-vriend' af.

raskol | 14-11-17 | 12:45

Hij heeft het ook aan zichzelf te danken door zich onmogelijk op te stellen in vele eerdere kwesties, door steeds om uitleg te vragen en als die niet beviel te suggereren dat er expres info wordt achtergehouden. Daar maak je op de duur geen vrienden mee. Te vaak stennis schoppen om niks en men is uiteindelijk erop gebrand om hem een hak te zetten.

Beste_Landgenoten | 14-11-17 | 20:21
-weggejorist en opgerot-
bdn01 | 14-11-17 | 12:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Ook fijn is zo'n Buma die Omtzigt maar alvast onder de bus gooit, ipv voor zn kameraad op te komen.

obi1 | 14-11-17 | 12:45

Judas Buma ....... deze engerd komt vanzelf aan zijn "einde"

Cor Zakov | 14-11-17 | 13:45

Omtzigt heeft gisteren zelf zijn portefeuille (tijdelijk) opgegeven. Buma heeft zaterdag gezegd dat Omtzigts positie niet ter discussie stond. Hij blijft gewoon kamerlid.

martinlutherking | 14-11-17 | 14:14

Okee, ik baseerde eea op dit, nota bene, NRC-stuk: www.nrc.nl/nieuws/2017/11/13/buma-omt... , maar laat ik mezelf niet aan hetzelfde schuldig maken als waarvan ik anderen beschuldig => oordeel klaar hebben voordat je de feiten kent, en wachten op what's what

obi1 | 14-11-17 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

Fake news door de mainstream media, het zal toch niet?

GroetenVanUrk | 14-11-17 | 12:45

Gelukkig zit Kajsa (Kaja?) Ollengren (Olengron?) er bovenop!

FrankVeer | 14-11-17 | 13:11

Te laat. Het beeld is al gevormd en reken maar dat hij moet boeten.

Lijkt me logisch... | 14-11-17 | 12:44

Ter faveure van wie wordt eigenlijk Omtzigts naad hier grondig uitgedolven? Er lijkt hier sprake te zijn van buitenlandse inmenging in den Neerlandsche politiek van een Belgische bebrilde trol.

PIS-Alchimis | 14-11-17 | 12:42

Nee hoor. Dit kabinet mag niet gaan vallen in de eerste 100 dagen. Met de riante meerderheid die ze hebben moet elk potentieel hobbeltje platgestampt worden

Montu | 14-11-17 | 13:45

Het ruikt hier naar bedorven visch

atheïstisch stemvee | 14-11-17 | 12:41

Misselijkmakende aanslag op het enige kamerlid dat en knip voor zn neus waard is, van het CDA godbetert. Snap niet waarom NRC een of andere vendetta met m heeft.

obi1 | 14-11-17 | 12:41

Kan snel gaan hier. Vergeet Greet en Bidet met hun voetsoldaten! Hier .is. OMTZIGT!!

miko | 14-11-17 | 13:03

Ik stel er geen prijs op als een integere persoon op zo'n manier een kunstje wordt geflikt. Heeft niets met "voetsoldaat" te maken. Ik heb geen enkele affiniteit met CDA (noch met PVV of FvD).

obi1 | 14-11-17 | 13:12

Is niet persoonlijk. Iedereen die een beetje kritisch is wordt vroeg of laat gepakt. Halsbandje erom en strak houden. Stel je voor de kamerleden gaan doen waar ze voor in de kamer zitten, dat moet echt niet kunnen. Zeker niet tijdens het zoveelste 'beste kabinet sinds de tweede wereld oorlog'

Montu | 14-11-17 | 13:43

Omtzigt, het enige hardwerkende kamerlid. De rest, 149 Ybeltjes, tekenen bij het kruisje. Een zelfdenkend kamerlid, levensgevaarlijk! Hoeveel vangt NRC voor de lastercampagne tegen Omtzigt?

Bobbbe | 14-11-17 | 12:40

Wil je Terry en de Hiddemeister niet over een kam met de rest van de TK scheren?
Alvast bedankt

PresidenteDeConjovia | 14-11-17 | 18:44

onderste steen boven hale. meer als de steen aan de poten van OMtzigt binden en vervolgens in de plomp flikkeren.

12pints | 14-11-17 | 12:40

Blijkt maar weer eens wat een propagandistisch leugenblaadje dat NRC is. Nou ja, dat wisten we al eigenlijk.

Ijsbrandtsz | 14-11-17 | 12:40

Ik schreef het al eerder. Wist Omzigt op voorhand dat deze getuige is wie hij is? Of was het gewoon voorafgaand aan het interview vragen doornemen zoals gebruikelijk is? Verwijtbaarheid of niet?
Beerput.

Is dit nog nieuws? | 14-11-17 | 12:38

Omtzight heeft behalve een ietwat ongelukkige SMS betreffende de 'bondige vraag', dus niets fout gedaan en dient het dossier te blijven beheren in de CDA-fractie. Anders biezen pakken en zich aanmelden bij FVD!

Radagast | 14-11-17 | 12:37

@Mark_D_NL ....eerst negeren... dan komt het uitlachen, hoop dat de Ghandi wijsheid klopt.

dondiego | 14-11-17 | 12:59

Nou ja, je zou kunnen zeggen dat hij de crisiscommunicatie niet goed heeft aangepakt.
Nu is is de media al geframed dat hij een Russische spion is, een vriendje van de grote, corrupte crimineel Poetin die uit is op wereldmacht.
Jeugdjournaal zei het ook, dus het is waar.

Rommelende Onderbuik | 14-11-17 | 13:02

Hij geeft zelf aan dat hij tijdelijk de portefeuille niet doet. Ga ervan uit dat hij gewoon terugkomt dus.

martinlutherking | 14-11-17 | 14:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Omtzigt moet ´kaltgestellt´ worden. Rutte lacht zich in zijn vuistje!

Drunken_Pumpkins | 14-11-17 | 12:37

REAGEER OOK